Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 212 ... 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 17:42
Fresh is echt alleen actieve kool, dat is een waterfilter geen -ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:05
GabberPiet schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:33:
Fresh is echt alleen actieve kool, dat is een waterfilter geen -ontharder.
Mooie boel dan! Ik ga de winkel eens bellen. Ze noemden het een ontkalker met daarbij de Fresh in de offerte. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Vandaag binnen gehad, lekker plat, erg degelijk,goed verpakt. Werkt prima en geen gedoe neer met losse batterijen, opladen via USB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 16:59

Ravhin

no <root>...

ramrodwillem schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:44:
[...]

Vandaag binnen gehad, lekker plat, erg degelijk,goed verpakt. Werkt prima en geen gedoe neer met losse batterijen, opladen via USB.
Mijn Brewista gaat zijn tweede leven beginnen in de vouwwagen en ik heb - naar aanleiding van jouw post en de upgraderitus - de Timemore Basic 2 gekocht. Hoogte is niet een issue maar wilde wel iets met meer oppervlak.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 08:53
Misschien een stomme vraag:
Maar over het kopen van koffie bonen.

Ik ben begonnen bij brandzaak met een proef pakket, maar kwam er wel achter dat de maalgraad iederekeer weer instellen erg vervelend is met die kleine zakjes ;)
Maar van alles wat ik geproefd had was ik vooral fan van de BRASIL YELLOW BOURBON. (https://www.brandzaak.nl/brasil-yellow-bourbon)

Nu merk ik dat ik net krap aan een maand haal met 1kg bonen.

Nu zat ik te denken om misschien 2 zakken te kopen en mezelf wat verzendkosten te besparen, maar weet ook dat vers gebrand beter is.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Ik merk wel dat met een net nieuwe zak de crema laag een stuk groter is (soms te veel voor mijn espresso kopje) Maar ondertussen zit ik aan het einde van de zak en de crema laag is nog steeds lekker aanwezig, alleen niet meer de helft van de kop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:56
Mijn ervaring is dat twee zakken van 1kg prima kan, ligt er natuurlijk wel aan hoeveel je drinkt. Standaard drink ik 3 a 4 koppen per dag exclusief bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:35
Ik ben zeker geen grote drinker maar bestel ook altijd 2kg… de 2e zak laat ik dan wel gesloten en open ik als de eerste op is. Soms heb ik wel tussendoor andere koffie maar dat zijn dat meestal 250-350gr zakjes.

De Brasil vind ik zelf ook een prima boon en vaak ook de Honduras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-09 15:13
fjux schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:34:
Misschien een stomme vraag:
Maar over het kopen van koffie bonen.

Ik ben begonnen bij brandzaak met een proef pakket, maar kwam er wel achter dat de maalgraad iederekeer weer instellen erg vervelend is met die kleine zakjes ;)
Maar van alles wat ik geproefd had was ik vooral fan van de BRASIL YELLOW BOURBON. (https://www.brandzaak.nl/brasil-yellow-bourbon)

Nu merk ik dat ik net krap aan een maand haal met 1kg bonen.

Nu zat ik te denken om misschien 2 zakken te kopen en mezelf wat verzendkosten te besparen, maar weet ook dat vers gebrand beter is.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Ik merk wel dat met een net nieuwe zak de crema laag een stuk groter is (soms te veel voor mijn espresso kopje) Maar ondertussen zit ik aan het einde van de zak en de crema laag is nog steeds lekker aanwezig, alleen niet meer de helft van de kop ;)
Als brandzaak vacuüm getrokken plastic zakjes gebruikt: 2e zak in de diepvries. 1 avond voor gebruik uit de diepvries halen en niet openen. Volgende ochtend gewoon openen en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 08:53
Annun schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:14:
[...]

Als brandzaak vacuüm getrokken plastic zakjes gebruikt: 2e zak in de diepvries. 1 avond voor gebruik uit de diepvries halen en niet openen. Volgende ochtend gewoon openen en gebruiken.
vacuum getrokken denk ik niet, zijn van die "standaard" zakken met een lucht dingetje er in.
Je moet hem wel echt open trekken. (verpakking ziet er goed uit)

maar of dit vacuum is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:59

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb een Solis vacumeerapparaat (voor het sous vide gedoe in de keuken), dus ik kan straks gewoon een deel eruit pakken en de rest vacuum trekken. Ik denk dat je het dan best wel even kunt bewaren. Al dan niet in de vriezer.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 14:53

Denko

|{ing Øf ßlitz

mphilipp schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:10:
Ik heb een Solis vacumeerapparaat (voor het sous vide gedoe in de keuken), dus ik kan straks gewoon een deel eruit pakken en de rest vacuum trekken. Ik denk dat je het dan best wel even kunt bewaren. Al dan niet in de vriezer.
Jup, precies wat ik doe. Ik wacht een weekje tot het een beetje uitgegegast is en dan pak ik het in per 300 gr ofzo wat precies in het potje past.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

mphilipp schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:10:
Vacuum met verse bonen is lastig. In het proces van branden wordt kooldioxide gevormd; dit is niet alleen op het oppervlak maar door de hele matrix van de boon heen. Die CO2 wordt 'gevangen' in de poriën van de boon en diffundeert hier langzaam uit. Dit is ook de reden voor het feit dat verse bonen in een zakje zitten met een eenwegventiel. De CO2 moet er uit kunnen want anders kan - in extremis - je zakje openbarsten. Ja, je kan alle zuurstof wegnemen en zorgen dat er alleen CO2 vanuit de boon in contact met de koffie. Maar een echt vacuum, nee.

[ Voor 1% gewijzigd door Ravhin op 04-07-2024 17:05 . Reden: tpyo's ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:01
Ik zie wel eens van die vacuüm bakken, wanneer je deksel erop drukt wordt de lucht eruit geperst. Ga je daar nog een merkbaar verschil in proeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
James H. had daar ooit een aflevering over.

Conclusie was dat er na 6 weken een klein verschil merkbaar was tussen de verschillende opslagcontainers, maar dat alle 6 weken oude koffie een zeer groot verschil had met verse koffie...

Zelf heb ik coffeevac, niet vacuüm (ondanks de naam) maar werkt erg fijn en goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
Als ik voor meer dan twee maanden aan koffie in huis heb pleur ik het altijd in de vriezer 5 tot 10 dagen na het branden. Scheelt ook een hoop bij "shit de koffie is op" stress momentjes, ligt altijd wel een half pondje of meer in de vriezer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-09 15:13
fjux schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:21:
[...]

vacuum getrokken denk ik niet, zijn van die "standaard" zakken met een lucht dingetje er in.
Je moet hem wel echt open trekken. (verpakking ziet er goed uit)

maar of dit vacuum is......
Die zijn ok om in te vriezen in hoor. Het is dat er geen condens in komt en dat is met dat eenweg ventiel wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wilde mijn Mara X eens gaan descalen.
Fabrikant komt met dit middeltje: Puly Descaler.
Klein flesje van 125ml.

Prima om te bestellen, maar ga het liever hier ergens in de buurt halen. Krijg je zoiets ook gewoon bij de AH, Blokker, Kruidvat, Action? of is dat goedkope meuk en kan ik dat beter ver van mn koffiemachine vandaan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

SquareOne schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:07:
Klein flesje van 125ml.

Prima om te bestellen, maar ga het liever hier ergens in de buurt halen. Krijg je zoiets ook gewoon bij de AH, Blokker, Kruidvat, Action? of is dat goedkope meuk en kan ik dat beter ver van mn koffiemachine vandaan houden?
Ontkalken kan met een aantal stoffen, en voor koffieapparaten wordt meestal een zuur gebruikt, waarbij het van belang is of je aluminium dingen hebt waarmee het in contact komt. Sommige van die stofjes reageren met aluminium namelijk.

Als ik even snel Google op ingredienten van dat spul krijg ik; Citroenzuur, appelzuur, natriumcitraat en de opmerking dat het met aluminium reageert. Gewoon even kijken bij de drogist waar ze dit spul verkopen en check wat er op de fles/pot staat. Ik heb ook ooit een fles met ontkalker gekocht omdat de kleine verpakkingen van Nespresso duurder waren dan zo'n fles.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 22:48
Ik heb ook een tijd aan invriezen gedaan van grotere hoeveelheden. Ik merk wel dat wanneer je de koffie uit de vriezer haalt de smaak veel sneller achteruit gaat. Ik vries meestal 10-16 dagen na roast in ( wanneer ik denk dat ik de sweet spot heb bereikt), als ik het er vervolgens weer uithaal is de smaak na ~4 tot 7 dagen echt een stuk minder.

Wat ik nu doe is single dosen. Ik heb deze voorraadbakjes van de ikea in de vriezer, single dose. Werkt echt perfect! Voor de zekerheid heb ik er nog een vrieszak omheen gedaan, maar dat hoeft volgens mij niet.

Ik snap dat het voor sommige teveel werk is, maar mij valt het reuze mee. Ik drink maar 1 koffie per dag, hierdoor kan ik meerdere speciaal koffie's in huis halen zonder dat de smaak achteruit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 18:51
Nieuwe aanwinst voor de vakantie..!
De k6 maler is onderweg, die verwacht ik in de middag. Zal het vooral gebruiken voor tijdens de vakanties, weekenden weg enzo. Lijkt me ideaal om dan toch aardige espressos te zetten. Ik ben niet zo van de andere koffie varianten vandaar deze met de extra basket zodat ik meteen naar 18 gram kan.
Zal over een week of 2/3 wel een update/review plaatsen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OOp7Zvevd1U3uGb-yMZQ8ULQc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIFCAXdW6lMcN6mEL5q0Yzqu.jpg?f=fotoalbum_large

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:25
SquareOne schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:07:
Klein flesje van 125ml.

HG heeft 2 soorten ontkalker, eentje met citroenzuur, en eentje met melkzuur.

Wat meer info over de verschillen: https://www.eccellente.nl...-citroenzuur-en-melkzuur/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
olafmol schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:19:
[...]

HG heeft 2 soorten ontkalker, eentje met citroenzuur, en eentje met melkzuur.

Wat meer info over de verschillen: https://www.eccellente.nl...-citroenzuur-en-melkzuur/
Oké, die van Puly is o.b.v. citroenzuur.
Lastige is natuurlijk dat je de verhoudingen niet weet wat Puly gebruikt en wat er in de HG variant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:25
SquareOne schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Oké, die van Puly is o.b.v. citroenzuur.
Lastige is natuurlijk dat je de verhoudingen niet weet wat Puly gebruikt en wat er in de HG variant zit.
Gewoon beetje online zoeken, ik zie bv gelijk een Puly espresso descaler 1 liter voor 20 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
olafmol schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:41:
[...]

Gewoon beetje online zoeken, ik zie bv gelijk een Puly espresso descaler 1 liter voor 20 euro
Ja wel gevonden online. Punt was juist om die of iets met gelijke specs hier lokaal te vinden.
Maar middag is inmiddels bijna om, dus ga denk ik toch maar iets bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
Drogisterijen en Turkse supermarkten verkopen ook puur citroenzuur, kun je zelf de gewenste oplossing maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:55
Ik gebruik gewoon die HG citroenzuur ontkalker voor mijn MaraX.

Let wel op dat het ontkalken van je MaraX echt een tijdrovende klus is. Met elke keer water laten doorlopen, reservoir vullen, weer doorlopen, en dat 10x ofzo.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Omdat we weer eens wat anders wilden dan de standaard dubbelwandige espresso- en koffieglazen, hebben we een beetje gezocht en uiteindelijk een paar bijzondere glazen gevonden. We zijn er erg blij mee en ik wil er wel een beetje reklame voor maken (nee, ik krijg geen gratis glazen van ze).

Het zijn Kruve glazen. Wij hebben espresso glazen, de Propel, en gewone koffieglazen (voor een Lungo of een pour over), de EQ serie, met de modellen Inspire en Excite. De Propel heeft als bijzonderheid een 4tal vinnetjes in het onderste (dubbelwandige) deel van het glas. Hierdoor kun je de espresso ronddraaien in het glas. Dit ipv roeren. Het glas is hoog, waardoor het ronddraaien makkelijk gaat zonder te morsen. Het bovenste deel is enkelwandig. Het dubbelwandige is dus puur voor het vasthouden (hitte stijgt op, dus het blijft niet heel veel langer warm).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgF_LvRn1i9Ef0drC2sWL5DubHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTMtwh5vtQQCOy05DCAdXFU7.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je de hele familie, met helemaal links de Propel voor espresso en daarnaast de Inspire en Excite. De twee rechts zijn karaffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6NFf9lhucU1F8y6ylePVEAX9Sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gtd4QREudA1l9gHeNoJUJOfb.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een uitleg over hoe de Inspire en Excite 'werken' om de smaak en geur te verbeteren.
Ook met de EQ glazen kun je de koffie makkelijk een beetje ronddraaien zonder morsen. Het zijn allemaal wel forse glazen, dat zie je ook pas als je ergens ziet dat iemand ze vasthoudt.

Wij zijn er erg blij mee. Ze zijn mooi (persoonlijk) en in ieder geval bijzonder. De logo's (in het goud) zijn op de binnenglazen aangebracht. Ze zullen dus niet slijten in de vaatwasser. Een nadeel: ze zijn best wel aan de prijs. Maar goed, wie iets moois wil om steeds weer van te genieten, kan dat waarderen denk ik. En je leeft maar één keer, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:09
@mphilipp bekende glazen ja. Dat niet slijten in de vaatwasser: tot nu toe worden al mijn glazen in de vaatwasser na verloop van tijd minder mooi/doffer. Dus ik zou dit soort glazen altijd met de hand afwassen.

Verder is smaak inderdaad iets persoonlijks. Ik vind ze ontzettend lelijk :+ Sowieso drink ik liever uit porselein. Maar de gedachte achter deze glazen vind ik wel interessant. Het doet denken aan de gedachte achter de vorm van wijnglazen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:26
Hier recent de Swirls aangeschaft voor de capucinnos. Drinken erg fijn. Ze kwamen ergens voorbij op Reddit. Meteen maar besteld :+

Afbeeldingslocatie: https://sttoke.com/cdn/shop/files/07SwirlCup-MM.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

cryptapix schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:45:
@mphilipp bekende glazen ja. Dat niet slijten in de vaatwasser: tot nu toe worden al mijn glazen in de vaatwasser na verloop van tijd minder mooi/doffer. Dus ik zou dit soort glazen altijd met de hand afwassen.
Ik denk dat dat aan het glas kan liggen. Ik heb er namelijk totaal geen last van. Ik heb het wel eens gezien, maar zelf heb ik geen glazen die dof zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48
mphilipp schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:15:
[...]

Ik denk dat dat aan het glas kan liggen. Ik heb er namelijk totaal geen last van. Ik heb het wel eens gezien, maar zelf heb ik geen glazen die dof zijn geworden.
Glascorrosie treedt altijd op. Glas is namelijk in hele geringe mate oplosbaar in water. Glansspoelmiddel verdoezelt het enigszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Ik heb zojuist een proefpakket (6 zakjes) ontvangen van Brandzaak. Nu gaan we een lang weekend weg en gaat de Aeropress mee.

Welke Brandzaak koffie doet het het beste in de Aeropress?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 23-09 18:51
En de kingrinder k6 ontvangen. Eerste indruk is dat het een zeer degelijk ding is! Morgen ochtend ga ik een eerste espresso maken.
Nogmaals dank voor de suggesties!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enTInNX0OY7xu5fQJePikHyFZxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqLSWvBb508xQb6wzBEBoXuY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door RoelsRules op 05-07-2024 19:44 ]

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mad Wally schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:08:
[...]
Glascorrosie treedt altijd op. Glas is namelijk in hele geringe mate oplosbaar in water. Glansspoelmiddel verdoezelt het enigszins.
Nou, dan heb ik bijzondere glazen. Ik heb het in de 20 jaar dat ik in mijn oude woning zat nooit gezien. En sommige glazen had ik al voor die tijd in mijn bezit. Hier heb ik een aantal nieuwe glazen, maar in 5 jaar tijd is er ook nog niet een dof geworden.
Momenteel heb ik een ontkalker op mijn waterleiding zitten en in de vaatwasser gebruik ik alleen maar een klein beetje vaatwasmachine poeder. Geen tabletten, geen spoelglans of wat dan ook. Nooit nodig gehad en alles ziet er prima uit. Gevalletje ymmv... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-09 22:07
Een paar jaar gelden had ik een Lelit Anna gekocht. Helaas had ik niet zoveel plezier ermee en na een paar maanden verkocht. Nu iets later begon het toch weer te kriebelen en inmiddels weer een mooie set bijelkaar. Sage bambino plus met de Eureka specialita. Nu ben ik er wel blij mee :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbkSaDXtmqMQFPwcM6ExRxdb98U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9k7gfjZP3LdS6X6EHC56J0G.jpg?f=fotoalbum_large

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 18:31
Ik heb mijn bonus vorige maand binnengekregen. Na alle saaie, verantwoordelijke dingen (extra pensioen, deel sparen, etc) is er nog een leuk zakcentje over. Ik ben na wat ervaring bij vrienden en familie nu aan het kijken naar een espresso set-up. Ik heb nu een handmaler en een mokapot dus er moet even geïnvesteerd en ingelezen worden. :)

Ik heb nu een (2de hands) Lelit Anna PL41TEM of Rancilio Silvia v3 (€300-350) en een nieuwe Eureka Mignon Silenzio maler (ook €300-350) op het oog. Dat lijkt me een goede starterset, maar iemand hier nog tips of opmerkingen? En zijn er nog handige accessoires die ik er bij moet nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
@Mavi86 leuke set, veel plezier ermee!

@Inviscid Met de genoemde espresso apparaten heb ik geen ervaring. De silenzio heb ik gehad maar die is minder consistent dan de Eureka Mignon Specialita die heeft mijn buurman. Moet ik de keuze nu maken dan kies ik die laatste.

Uiteraard heb je nog een uitklopbak, tamper en weegschaal nodig en eventueel een dosseerring, koffieverdeler, puckscteen, IMS filterbakjes, wdt tool etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:21
Inviscid schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:10:
Ik heb nu een (2de hands) Lelit Anna PL41TEM of Rancilio Silvia v3 (€300-350) en een nieuwe Eureka Mignon Silenzio maler (ook €300-350) op het oog. Dat lijkt me een goede starterset, maar iemand hier nog tips of opmerkingen? En zijn er nog handige accessoires die ik er bij moet nemen?
Anna heeft een PID wat bij de Silvia ontbreekt, maar voor Silvia zijn er legio (DIY) upgrades beschikbaar, waaronder een PID inbouwen. Hier heb je een "goede' vergelijking tussen Anna en Silvia.
Als maler zou ik beginnen met een Specialita ipv Silenzio, qua prijs zit die ook in de buurt.
Naast handige accessoires heb je ook noodzakelijke accessoires nodig: tamper, weegschaal, uitklopbak(je),.. en je kunt beginnen met experimenteren ;) De rest heb je niet nodig om espresso's te zetten :P

[ Voor 9% gewijzigd door RigolleM op 06-07-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
Kan iemand mij vertellen waarom de norm is om een 18gr filter basket te gebruiken? Ik zet vaak koffie met een single dose en heb daarom helemaal niet zoveel koffie nodig in mijn optiek. Maar ik lees overal dat ik 18gr moet aanhouden en zie ook bijna geen filter baskets met een kleiner formaat. Hierdoor verspil ik nu naar mijn idee onnodig veel bonen door telkens een dubbele dose te moeten bereiden.

Ik heb een delonghi dedica en gebruik een unpressurized basket en niet hun eigen pressurized basket (die overigens wel ook met een single dose wordt geleverd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Viavia28 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:42:
Kan iemand mij vertellen waarom de norm is om een 18gr filter basket te gebruiken? Ik zet vaak koffie met een single dose en heb daarom helemaal niet zoveel koffie nodig in mijn optiek. Maar ik lees overal dat ik 18gr moet aanhouden en zie ook bijna geen filter baskets met een kleiner formaat. Hierdoor verspil ik nu naar mijn idee onnodig veel bonen door telkens een dubbele dose te moeten bereiden.

Ik heb een delonghi dedica en gebruik een unpressurized basket en niet hun eigen pressurized basket (die overigens wel ook met een single dose wordt geleverd)
Om de simpele reden dat het doorgaans als (heel) lastig wordt ervaren om shots met 7-8 gram te zetten. Dat komt o.a. door de taps toelopende vorm van single shot filters en/of het dunne laagje koffie dat er in past. Bij dubbele shots heb je wat meer foutmarge. Maar als het je lukt om goede singles te zetten zou ik daar vooral mee doorgaan (en je tips met ons delen ;)).

Het wordt overigens wel iets makkelijker als je niet óók dubbele shots wil kunnen zetten. Dan valt in ieder geval weg dat je een maalinstelling moet zien te vinden die voor single en dubbel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:30
Viavia28 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:42:

Je kan natuurlijk wel een 14 grams bakje gebruiken en wat onder doseren, zeg 12gr. De enkel kops bakjes zijn niet zo fijn in gebruik, ik heb het ook geprobeerd maar niet zo succesvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Volume is ook een dingetje. Je doet een hoop werk voor 15 gram espresso in je kopje. Dezelfde hoeveelheid werk kan je 40 gram espresso opleveren...

[ Voor 8% gewijzigd door pirke op 07-07-2024 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:02

JanvD

Portretfotograaf

pirke schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:15:
Volume is ook een dingetje. Je doet een hoop werk voor 15 gram espresso in je kopje. Dezelfde hoeveelheid werk kan je 40 gram espresso opleveren...
Daarbij doe je wel een vooronderstelling die niet voor iedereen geldt.

Je kunt het ook omdraaien: als het je lukt om lekkere espresso te maken met een 7 grams basket dan kun je 2-3 keer zo vaak genieten van een bakkie.

(Niet iedereen kan zonder consequenties veel koffie drinken)

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telerion
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:46
TheJVH schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:03:
[...]

Dat lees ik inderdaad ook. Van Pommeren geeft echter aan dat:

[...]

Jammer dat ik daar niet zelf de Elizabeth kan bekijken, en gezien de Mara X afvalt vanwege de opwarmtijd is het vooral de vraag of ik de extra features van de Elizabeth wil (en 300 euro besparen), of de betere bouwkwaliteit van de Pro 300.

[...]

Gisteravond bedacht ik mij ook dat het waarschijnlijk een slimmer is om een Specialita te halen voor de decaf die m'n vriendin alleen drinkt, en desnoods een tweede Specialita voor mijn "standaard" bonen. Een eventuele andere boon kan ik altijd nog met de hand malen.

We waren vorige week in Bologna, en daar hadden ze bij een koffiezaakje gewoon voor elke boon een Eureka staan :D : https://maps.app.goo.gl/HqHGztBRBPMmmi1eA
Ik zie dat dit ondertussen dik een half jaar geleden is, maar ik hoop op wat nieuwe informatie. Ik zit zelf te denken om voor een Lelit Elizabeth te kijken. Ik zie dat vanPommeren deze (nu) in het assortiment heeft, dus bovenstaande klopt dan denk ik niet helemaal meer. Wilde binnenkort daar eens langs gaan, maar het is best een einde weg voor mij.
Heb enkel wat twijfels over de bouwkwaliteit. Zijn er hier mensen die deze al wat langer hebben?

Ik kom van een 13 jaar oude quickmill 3000 (met zelf ingebouwde opv). Bouwkwaliteit helemaal geweldig, ik mis alleen wat features (bv. regelbare temp, doorlooptimer en geen preinfusion) en erger me al tijdje aan het blijven doorlopen aan het einde (ivm de waterstop ipv terugzuigen van water). Stoompijpje moet nu vervangen worden en dan is kijken naar een nieuwe machine wel verleidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Ozzie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:37:
Ik gebruik gewoon die HG citroenzuur ontkalker voor mijn MaraX.

Let wel op dat het ontkalken van je MaraX echt een tijdrovende klus is. Met elke keer water laten doorlopen, reservoir vullen, weer doorlopen, en dat 10x ofzo.
Gebruik je standaard verhouding van die HG ontkalker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mocht iemand in de markt zijn voor een Sage Barista Touch Impress in het zwart: ze hebben zoëven die van mij opgehaald (verkeerde kleur geleverd) en deze gaat linea recta naar Windhorn Service Center in Duitsland. Bij deze firma kun je refurbished Sage machines kopen. Ik denk dat mijn machine daar zeer binnenkort verschijnt in de categorie 'als nieuw' omdat ie dat ook is. Hij is alleen uit de verpakking geweest omdat Sage support een foto wilde van een serienummer stickertje op de machine.
Doe je voordeel indien van toepassing...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:47
Weer een nieuw stukje speelgoed erbij. *O* Vorige week hadden we op school een koffiebar staan van Barista Brothers en daar heb ik, uiteraard, flink over koffie en branden staan kletsen met de barista/brander/eigenaar. Die adviseerde me een Orea V4 naast de Aeropress en Chemex, dus die maar eens besteld. Ik kan deze met verschillende soorten filters gebruiken, maar ben vanavond maar eens gestart met een Kalita Wave 185 filter en het resultaat smaakt al prima. :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdJoTvr1aDgKvGgyupPRS4dfn4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReEyBuxrnAAg2IFthcshi75A.jpg?f=fotoalbum_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:21
Wat is dat apparaat met die rondjes? :$

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Gluten Parody schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:26:
Wat is dat apparaat met die rondjes? :$
Mijn weegschaal en die rondjes zijn de opzetstukken voor de Orea.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik heb hem ook net binnen - fijn ding. Is net als de wat duurdere weegschalen van bovenaf mooi waterdicht en goed afneembaar. Blij mee :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 13:07

Arethusa

Niet die server

Ik lees her en der over het vernevelen van bonen met water. Het ene spray flesje is het andere niet, hoe nauw kijkt dat en wat beveelt men aan? Ik gebruik nu de druppel techniek maar wil eens wat anders proberen.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Aziraphale schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:53:
Weer een nieuw stukje speelgoed erbij. *O* Vorige week hadden we op school een koffiebar staan van Barista Brothers en daar heb ik, uiteraard, flink over koffie en branden staan kletsen met de barista/brander/eigenaar. Die adviseerde me een Orea V4 naast de Aeropress en Chemex, dus die maar eens besteld. Ik kan deze met verschillende soorten filters gebruiken, maar ben vanavond maar eens gestart met een Kalita Wave 185 filter en het resultaat smaakt al prima. :Y

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde weegschaal, maar sinds kort doen de knopjes (tare) en (timer) het niet meer. Had bij Amazon besteld en kan nu voor 14€ minder de V2 bestellen en deze van een jaar oud kosteloos retourneren. Erg tevreden verder mee, dus nu weer dezelfde. Geen idee hoe die stuk heeft kunnen gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Arethusa schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:27:
Ik lees her en der over het vernevelen van bonen met water. Het ene spray flesje is het andere niet, hoe nauw kijkt dat en wat beveelt men aan? Ik gebruik nu de druppel techniek maar wil eens wat anders proberen.
Het begon met het natmaken van de achterkant van een koffielepel en hiermee door je bonen roeren voordat je gaat malen. Nu hebben we mooie spritz flesjes. Het maakt an sich niet uit zolang er maar niet te veel in 1x drukken verneveld wordt. Een leeg flesje voor brilreiniging is bijvoorbeeld zeer geschikt. Of zoiets als dit als je voor nieuw wil gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fasicbit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 21:09
Goed resultaat met nevel flesje van het Kruidvat, 2x bestuiven, houdt molen een pak schoner, maakt koffie minder statisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Laatst online: 25-09 16:24

bebopper

I'm an absolute beginner...

Heb zelf deze (zwarte versie 10ml), goede kwaliteit (gelijkmatige spray) en vind em er ook wel mooi uitzien - 1 keer spuiten is genoeg.

https://nl.aliexpress.com/item/1005006476995431.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbyY82yibT1W-Lch9yWBwweoliw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t0N20bdPcnarxTq0bhaiVbL5.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoFSQ4JAVPhDEZnN6WDRIfeU-Bg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iPW231FFUWbd9pGGBtdaWOim.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
Die flesjes kun je ook gewoon kopen bij de apotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:50
Aziraphale schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:47:
[...]

Klopt, die. Erg fijn weegschaaltje.
check, in mijn verlanglijstje gezet voor sinterklaas!

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:08
bebopper schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:28:
[...]

Heb zelf deze (zwarte versie 10ml), goede kwaliteit (gelijkmatige spray) en vind em er ook wel mooi uitzien - 1 keer spuiten is genoeg.
Er was recentelijk een onderzoek waaruit blijkt dat 3/4 spuitjes beter is. Niet alleen om statisch deeltjes te voorkomen, maar meer water de boontjes voor het malen zorgt schijnbaar ook voor een betere extractie.

Voor wat het waard is dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:48

headout

Oi oi!

Aziraphale schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:53:

[Afbeelding]
De handmaler: is dat een MHW-3BOMBER handmaler, of lijkt ie vrij identiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
headout schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:08:
[...]

De handmaler: is dat een MHW-3BOMBER handmaler, of lijkt ie vrij identiek?
Nee, dat is een Kingrinder K6.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:30
Luapper schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:54:
[...]

Er was recentelijk een onderzoek waaruit blijkt dat 3/4 spuitjes beter is. Niet alleen om statisch deeltjes te voorkomen, maar meer water de boontjes voor het malen zorgt schijnbaar ook voor een betere extractie.

Voor wat het waard is dan ;)
ho ho, als we afwegen op de milligram, de temperatuur op een tiende graad willen dan is zoiets als "3/4 spuitje" natuurlijk compleet ruk. Hoeveel milliliter is 1 standaard spuit? Wordt de spuit afstand t.o.v. de bonen ook meegenomen hierin? })

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:52:
[...]

ho ho, als we afwegen op de milligram, de temperatuur op een tiende graad willen dan is zoiets als "3/4 spuitje" natuurlijk compleet ruk. Hoeveel milliliter is 1 standaard spuit? Wordt de spuit afstand t.o.v. de bonen ook meegenomen hierin? })
Wellicht bedoelt hij 3 à 4 spuitjes? Ik begrijp uit zijn verhaal dat meer vocht bepaalde voordelen heeft.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pirke
Nog even en we gaan bij maanlicht in een cirkel om de koffiebonen dansen...

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 09-07-2024 19:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luapper
Haha, ik snap wat je bedoelt, maar dit is eigenlijk precies het tegenovergestelde. Het is wetenschappelijk onderzocht, kost niks extra's, en is vrij eenvoudig!

Hier is het paper te vinden:
https://arxiv.org/abs/2312.03103

The process of grinding coffee generates particles with high levels of electrostatic charge, causing a number of detrimental effects including clumping, particle dispersal, and spark discharge. At the brewing level, electrostatic aggregation between particles affects liquid-solid accessibility, leading to variable extraction quality. In this study, we quantify the effectiveness of four charge mitigation strategies. Our data suggests that adding small amounts of water to whole beans pre-grinding, or bombarding the grounds with ions produced from a high-voltage ionizer, are capable of de-electrifying the granular flows. While these techniques helped reduce visible mess, only the static reduction through water inclusion was found to impact the brewing parameters in espresso format coffee. There, wetting coffee with less than 0.05 mL / g resulted in a marked shift in particle size distribution, in part due to preventing clump formation and also liberating fine particles from sticking to the grinder. With all other variables kept constant, this shift resulted in at least 15% higher coffee concentration for espresso extracts prepared from darker roasts. These findings pose financial and sustainability implications, and encourage the widespread implementation of water use to de-electrify coffee during grinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:21
pirke schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:49:
Nog even en we gaan bij maanlicht in een cirkel om de koffiebonen dansen...
Zeker, 21 juli weer :Y)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Oh het zal vast onderzocht zijn, maar heb jij dezelfde bonen, op dezelfde manier gebrand, en dezelfde maler? Zo nee dan kun je geen enkele conclusie trekken of dat bij jou ook gaat helpen. In dit experiment hebben ze goed beschreven welke bonen, welk roast profiel en welke grinder ze gebruikt hebben. Om te concluderen dat het ook voor andere bonen, andere roast profielen en andere grinders ook voordeel biedt heb je meerdere vervolgonderzoeken nodig. Dat is wetenschappelijk onderzoek: mini stapje voor mini stapje en absoluut geen voorbarige conclusie trekken. Het enige dat ze hebben aangetoond is dat het in hun geval een meetbaar snellere reductie in statische elektriciteit heeft opgeleverd voor dark roast tov gewoon een minuutje wachten waarbij de lading vanzelf weggaat.

Wat ik nog wel mis in hun artikel:
- per meting de luchtvochtigheid en temperatuur vd ruimte waar het experiment is gedaan. Nu zeggen ze RH van 35+/-7% voor de experimenten. Misschien is het verschil tussen 28% en 42% luchtvochtigheid ook al een significante factor. Wat als RH 60% of hoger is? Komt best vaak voor in Nederland.
- samenstelling vh water? Gedestilleerd? Mineraalwater? Hoeveel van welk mineraal? PH waarde? Etc.

De mooiste quote vind ik deze, over simpelweg een minuutje wachten zodat de lading vanzelf weggaat:
Overall, however, charge appears to dissipate on timescales of minutes, but exceed the average time between preparing shots in a busy cafe. Also, grinding and waiting poses problems for volatile loss and quality degradation, which occurs over similar time frames.
Versgemalen koffie is na 1 minuut echt niet significant slechter van smaak dan als je geen minuut gewacht zou hebben :) Een light roast is volgens hun meting na 50 seconden al 90% van zijn statische lading kwijt (figuur 2b), terwijl het toevoegen van water bij light roast bijna geen effect heeft (figuur 2c).

Ook heb ik thuis geen busy cafe. Als ik mijn koffie maal terwijl de waterkoker het water heet maakt, dan zit daar al snel een minuutje tussen voordat ik die twee met elkaar samenvoeg in de aeropress. En bij espresso kun je zomaar nog even de melk moeten pakken voor de cappuccino en ben je ook een minuut verder. Of het gebruik van een WDT... Oftewel ik hou het - in mijn light/medium roast thuisgebruik - op dansen bij maanlicht ;)

Dat hele artikel komt op mij over als een gesubsidieerd stukje om een "wetenschappelijke basis" te hebben voor in de marketing folder om een industriële waterinjectiespuit aan Nespresso ofzo te kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telerion
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:46
Ik gebruik wat water toevoegen zelf bij een serieuze dark roast (simon levelt Corleone). Zonder water merk ik minuten lang zoveel statische lading dat het niet eens in het opvangbakje blijft zitten als ik die open schroef. Zit dan aan de molen en dwarrelt naar handen toe.
Gebruik zelf een klein druppeltje water op de koffie en even schudden, dan geen enkele statische lading meer over na malen. Geen spray voor nodig in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 14:54
pirke schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:35:
Oh het zal vast onderzocht zijn, maar heb jij dezelfde bonen, op dezelfde manier gebrand, en dezelfde maler? Zo nee dan kun je geen enkele conclusie trekken of dat bij jou ook gaat helpen. In dit experiment hebben ze goed beschreven welke bonen, welk roast profiel en welke grinder ze gebruikt hebben. Om te concluderen dat het ook voor andere bonen, andere roast profielen en andere grinders ook voordeel biedt heb je meerdere vervolgonderzoeken nodig. Dat is wetenschappelijk onderzoek: mini stapje voor mini stapje en absoluut geen voorbarige conclusie trekken. Het enige dat ze hebben aangetoond is dat het in hun geval een meetbaar snellere reductie in statische elektriciteit heeft opgeleverd voor dark roast tov gewoon een minuutje wachten waarbij de lading vanzelf weggaat.

Wat ik nog wel mis in hun artikel:
- per meting de luchtvochtigheid en temperatuur vd ruimte waar het experiment is gedaan. Nu zeggen ze RH van 35+/-7% voor de experimenten. Misschien is het verschil tussen 28% en 42% luchtvochtigheid ook al een significante factor. Wat als RH 60% of hoger is? Komt best vaak voor in Nederland.
- samenstelling vh water? Gedestilleerd? Mineraalwater? Hoeveel van welk mineraal? PH waarde? Etc.

De mooiste quote vind ik deze, over simpelweg een minuutje wachten zodat de lading vanzelf weggaat:

[...]

Versgemalen koffie is na 1 minuut echt niet significant slechter van smaak dan als je geen minuut gewacht zou hebben :) Een light roast is volgens hun meting na 50 seconden al 90% van zijn statische lading kwijt (figuur 2b), terwijl het toevoegen van water bij light roast bijna geen effect heeft (figuur 2c).

Ook heb ik thuis geen busy cafe. Als ik mijn koffie maal terwijl de waterkoker het water heet maakt, dan zit daar al snel een minuutje tussen voordat ik die twee met elkaar samenvoeg in de aeropress. En bij espresso kun je zomaar nog even de melk moeten pakken voor de cappuccino en ben je ook een minuut verder. Of het gebruik van een WDT... Oftewel ik hou het - in mijn light/medium roast thuisgebruik - op dansen bij maanlicht ;)

Dat hele artikel komt op mij over als een gesubsidieerd stukje om een "wetenschappelijke basis" te hebben voor in de marketing folder om een industriële waterinjectiespuit aan Nespresso ofzo te kunnen verkopen.
Werkelijk iedere koffie-expert neemt dit zeer serieus en behaalt er ook betere resultaten mee (gemeten = fact), behalve onze eigen prike :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:56
Joshh schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:53:
[...]

Werkelijk iedere koffie-expert neemt dit zeer serieus en behaalt er ook betere resultaten mee (gemeten = fact), behalve onze eigen prike :X
Niet druk om maken, iedereen heeft tegenwoordig zijn eigen realiteit, gewoon doen wat werkt voor jou, doe ik wat werkt voor mij, en gaan we niet elkaar in de wielen rijden.
Ik persoonlijk ben het met je eens, en hoef enkel een bakje zonder WDT te maken en 1 met om het verschil te zien, en proeven, zonder moet ik zeker 30% fijner malen om de goede doorloop te krijgen, en is de kans op spuiters en overextractie door lokale snelle doorloop erg groot, met heb ik gelijke resultaten met elke kop, en allemaal lekker. OK, N=1 maar dan nog, het werkt dus voor mijn persoontje, dus de Naysayers gaan hun gang maar, kijk die kabels gesmeed door elfjes bij maanlicht begrijp ik, ik heb goed 220 snoer gekocht en gebruik dat (OHHH Godslastering!) zet de meetapparatuur er op en je ziet geen verschil tussen peperduur snoer en goedkopere zaken (zolang het geen alu-crap is). Maar dit kun je voor een paar euro simpel uitproberen, net als sproeien, iets dat ikzelf niet doe, maar wel deed met mijn DF64 (eerste model) omdat de statische lading van het malen voor een soort levende koffiewolk zorgde, een sprietsje water, statische wolk wieberen, niets moeilijks aan te begrijpen toch? [Shrugs]

Whatever, sta ik toch te mopperen, ik gooi het op mijn medicijnen, die korten mijn lontje behoorlijk in ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Joshh schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:53:
[...]
Het zal allemaal best, maar whats next? We hebben onze koffie geleveld met een accessoire ipv onze vingers, we hebben onze koffie geroerd met naalden, eerst handmatig en daarna (semi) automatisch, we hebben slow feeders voor onze malers. Ik vind het allemaal wel prima zonder al die dingen zolang ik daar ook gewoon goede espresso mee zet. Die minuscule winst laat ik voor wat het is. Zelfde reden waarom ik geen maler van 5k heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Laatst online: 26-09 23:44

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Krijg je met sproeien van water over je koffiebonen na verloop geen tijd geen aangekoekt koffiesediment in je maler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
cryptapix schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:04:
[...]

Het zal allemaal best, maar whats next? We hebben onze koffie geleveld met een accessoire ipv onze vingers, we hebben onze koffie geroerd met naalden, eerst handmatig en daarna (semi) automatisch, we hebben slow feeders voor onze malers. Ik vind het allemaal wel prima zonder al die dingen zolang ik daar ook gewoon goede espresso mee zet. Die minuscule winst laat ik voor wat het is. Zelfde reden waarom ik geen maler van 5k heb.
Voel je niet aangevallen, ik reageerde alleen op het feit dat de uitkomsten van het wetenschappelijk onderzoek werd betwist. Je hoeft absoluut niks, maar de kennis over koffie staat absoluut niet stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
ocn schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:12:
Krijg je met sproeien van water over je koffiebonen na verloop geen tijd geen aangekoekt koffiesediment in je maler?
Belangrijk is denk ik dat je dit pas toepast als je ook aan single dose en bellowing doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
Grappig dat sommige mensen die nu zo genieten van alle geneugten die de Third wave coffee stroming met zich mee brengt, elke verdere vorm van ontwikkeling in eventuele zetmethoden of handelingen niet echt verwelkomt.

Het blijft altijd in beweging, het blijft ontwikkelen, mensen blijven er over posten omdat het hen interesseert. Een hobby, of gewoon de zoektocht naar het ultieme bakje koffie... Is toch heerlijk om lekker mee te prutsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
ocn schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:12:
Nee. Koffiesediment is meestal olie uit de boon, en niet het kleine beetje water wat je erop spuit.

Het onderzoek toonde daarnaast ook aan dat zelfs met 3 á 4 spuitjes er na enkele minuten niet meer water in de maalkamer bleef als ik het me goed herinner. Maar dat is ook afhankelijk van je maler natuurlijk, als je twijfelt zou ik bij de fabrikant van je maler checken of ze het eventueel afraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocn
  • Laatst online: 26-09 23:44

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Luapper schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:02:
Grappig dat sommige mensen die nu zo genieten van alle geneugten die de Third wave coffee stroming met zich mee brengt, elke verdere vorm van ontwikkeling in eventuele zetmethoden of handelingen niet echt verwelkomt.

Het blijft altijd in beweging, het blijft ontwikkelen, mensen blijven er over posten omdat het hen interesseert. Een hobby, of gewoon de zoektocht naar het ultieme bakje koffie... Is toch heerlijk om lekker mee te prutsen!
Als je een tijdje met espresso bezig bent geweest merk je dat de trade-off tussen workflow en koffiekwaliteit het op een gegeven moment niet meer waard is. Je kan je apparaten tot op een zekere hoogte upgraden, maar als je in een bepaald segment zit zijn de kwaliteitsverschillen te klein om te compromitteren op je workflow. Gelukkig zijn er zoveel verschillende bonen, daar merk je dan de echte verschillen in smaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Luapper schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:02:

Dat is toch ook helemaal prima als je dat heerlijk vind om mee te prutsen. Ik wil gewoon een lekkere kop koffie/cappucino/espresso en dat gaat helemaal prima zonder single dosen, wdt, rdt. Gewoon verse koffie bonen en een goede koffiemolen.

Eerst deed ik nog single dosen maar daar ben ik ook mee gestopt, ik vond het echt teveel gedoe om elke keer bonen af te wegen (of van te voren allemaal afgewogen te bewaren).

Mijn koffie thuis is alsnog beter dan 95% van de plekken waar ik koffie drink, dus wat dat betreft is het ook echt niet nodig om nog meer moeilijke stappen toe te voegen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luapper
Ozzie schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:14:
[...]

Dat is toch ook helemaal prima als je dat heerlijk vind om mee te prutsen. Ik wil gewoon een lekkere kop koffie/cappucino/espresso en dat gaat helemaal prima zonder single dosen, wdt, rdt. Gewoon verse koffie bonen en een goede koffiemolen.

Eerst deed ik nog single dosen maar daar ben ik ook mee gestopt, ik vond het echt teveel gedoe om elke keer bonen af te wegen (of van te voren allemaal afgewogen te bewaren).

Mijn koffie thuis is alsnog beter dan 95% van de plekken waar ik koffie drink, dus wat dat betreft is het ook echt niet nodig om nog meer moeilijke stappen toe te voegen.
Natuurlijk, helemaal prima toch?

Wat niet gaat zonder single dosen: dagelijks variëren tussen verschillende koffies, en zetmethodes (met 1 maler). Ik heb altijd wel 2 of 3 zakjes open, en zet wisselend v60, espresso of Aeropress.
RDT doe ik vooral om het zetten zelf makkelijker te maken, omdat er gewoon minder statische deeltjes blijven plakken aan van alles. WDT doe ik ook niet.

16 gram wegen kost mij denk ik 15 seconde extra, dat vind ik het wel waard ;)

En ja, gewoon goede verse koffie, een goede maler, dan ben je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Luapper schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:36:
[...]

Natuurlijk, helemaal prima toch?

Wat niet gaat zonder single dosen: dagelijks variëren tussen verschillende koffies, en zetmethodes (met 1 maler). Ik heb altijd wel 2 of 3 zakjes open, en zet wisselend v60, espresso of Aeropress.
RDT doe ik vooral om het zetten zelf makkelijker te maken, omdat er gewoon minder statische deeltjes blijven plakken aan van alles. WDT doe ik ook niet.

16 gram wegen kost mij denk ik 15 seconde extra, dat vind ik het wel waard ;)

En ja, gewoon goede verse koffie, een goede maler, dan ben je al een heel eind.
Klopt, maar dat doe ik nooit. Ik koop 1 kg bonen en die maak ik op en dan begin ik aan een andere soort :)
Behalve dan decaf, maar daar heb ik een tweede koffiemolen voor.

En ik zet alleen koffie met mijn espresso apparaat, geen andere methodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Het effect van WDT is denk ik ook afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte maler. In mijn geval denk ik dat ik wel winst kan halen met een WDT tool want ik zie soms wel wat klontjes in het portafilter. Bij een maler in het topsegment is het effect veel minder lijkt mij want die is veel consistenter.

Wat ik mij wel af vraag, wat is het verschil tussen een WDT tool van 24,95 of één van 5 euro van Alie? Is dit echt kwaliteitsverschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
Freezhost schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:02:
Het effect van WDT is denk ik ook afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte maler. In mijn geval denk ik dat ik wel winst kan halen met een WDT tool want ik zie soms wel wat klontjes in het portafilter. Bij een maler in het topsegment is het effect veel minder lijkt mij want die is veel consistenter.

Wat ik mij wel af vraag, wat is het verschil tussen een WDT tool van 24,95 of één van 5 euro van Alie? Is dit echt kwaliteitsverschil?
Het kwaliteitsverschil zit hem in de diameter van de naalden. Volgens mij wil je een diameter van ca. 0,2 / 0,3mm zodat je niet teveel luchtkamers in je puck roert voor het aandrukken.

water zoekt de weg van de minste weerstand = minder hoge extractie

[ Voor 5% gewijzigd door Joshh op 10-07-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Laatst online: 25-09 16:11
Hoop dat ik deze vraag hier ook kan/mag stellen: Heb sinds vorige maand een nieuwe baan en de koffie is daar nu niet bepaald fantastisch. Daarom heb ik dringend behoefte aan een goede thermobeker om van huis mijn eigen koffie mee te nemen. Heb wel een thermosbeker die ik voor thee gebruik, maar die heeft een roestvrij binnenkant. De keren dat ik in die beker koffie meenam, proefde die niet bepaald zoals ik gewend ben. Ik vermoed door de binnenkant. Heb ook een andere beker, gekregen ooit bij onze auto, zonder zo'n binnenkant, alleen die koelt vrij snel af. Dus dan heb ik lauwe koffie, wat ook niet ideaal is.

Mijn eigen zoektocht bracht me bij een thermobeker van ZEUZ, Vann en Castagnola. Maar die ogen ook allemaal alsof ze een RVS-binnenkant hebben. Voordat ik dus weer een 'miskoop' doe, haal ik graag jullie ervaringen/tips op. Dank alvast!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:49

DjVe

Hatsaflats!

Ik gebruik er zelf èèn van Fellow (Carter Everywhere Mug) en deze heeft een extra laagje keramiek aan de binnenzijde. Blijft goed warm voor meerdere uren en drinkt erg prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
mefjoew schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:32:
Hoop dat ik deze vraag hier ook kan/mag stellen: Heb sinds vorige maand een nieuwe baan en de koffie is daar nu niet bepaald fantastisch. Daarom heb ik dringend behoefte aan een goede thermobeker om van huis mijn eigen koffie mee te nemen. Heb wel een thermosbeker die ik voor thee gebruik, maar die heeft een roestvrij binnenkant. De keren dat ik in die beker koffie meenam, proefde die niet bepaald zoals ik gewend ben. Ik vermoed door de binnenkant. Heb ook een andere beker, gekregen ooit bij onze auto, zonder zo'n binnenkant, alleen die koelt vrij snel af. Dus dan heb ik lauwe koffie, wat ook niet ideaal is.

Mijn eigen zoektocht bracht me bij een thermobeker van ZEUZ, Vann en Castagnola. Maar die ogen ook allemaal alsof ze een RVS-binnenkant hebben. Voordat ik dus weer een 'miskoop' doe, haal ik graag jullie ervaringen/tips op. Dank alvast!
Ik heb ergens een test van thermos bekers gezien, die van Stanley scoorde heel hoog.
https://basecamp-shop.com...verleak-travel-mug/orange
Maar er zijn ook kleinere exemplaren als je een halve liter te groot vind. (zoeken naar Stanley Neverleak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mefjoew
RoosW schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:26:
[...]

Ik heb ergens een test van thermos bekers gezien, die van Stanley scoorde heel hoog.
Maar er zijn ook kleinere exemplaren als je een halve liter te groot vind. (zoeken naar Stanley Neverleak).
Die kwam ik op Bol ook tegen. Veel reacties dat 'neverleak' beter 'always leak' had kunnen zijn. Dus die skippen we maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

RoosW schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:26:
[...]

Die Stanley heeft een hoog gadget/influencer gehalte gehad in de afgelopen 24 maanden en is redelijk overhyped. Zelf zou ik hem niet kiezen - vind hem erg groot, lomp en ik hoef geen bom-proof drinkgereedschap ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Mijn persoonlijke voorkeur is de Fellow beker, mooie vormgeving, mooie kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 18:00
mefjoew schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Die kwam ik op Bol ook tegen. Veel reacties dat 'neverleak' beter 'always leak' had kunnen zijn. Dus die skippen we maar :+
Ik heb al heel wat Stanley Trigger Actions verkocht en nog nooit eentje lekkend teruggekregen. De Neverleak heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
bszz schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:46:
[...]

Ik heb al heel wat Stanley Trigger Actions verkocht en nog nooit eentje lekkend teruggekregen. De Neverleak heb ik geen ervaring mee.
De trigger was ook degene die in de test was, daar haalde hij de eerste plek, al vonden de dames de kleur lelijk 🤔

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mefjoew
Het is de Fellow (Carter Move Mug van 240ml) geworden. Ik zal laten weten hoe 'ie bevalt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:49

DjVe

Hatsaflats!

mefjoew schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:34:
Het is de Fellow (Carter Move Mug van 240ml) geworden. Ik zal laten weten hoe 'ie bevalt!
Let er even goed op: hij is "dishwasher safe", maar Fellow adviseert hem met de hand te wassen. Dat gaat overigens eenvoudig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Even wat Senso humor voor de vrijdagmiddag...
Niks geen barista-kwaliteit of ingewikkelde espresso-machines voor de Senseo eigenaar
indien reeds bekend...sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-08 14:29
Ik worstel een beetje met het kiezen van een nieuwe machine. Iemand tips?

Huidige situatie:
Wij hebben nu een relatief simpele Philips volautomaat, ik schat zo'n 5 jaar oud.
Het ding is aardig op, maakt veel lawaai en lekt steeds meer. Al eens de zetgroep vervangen en de vervangbare ringen.
Een voorloper van deze zo ongeveer: https://www.philips.nl/c-p/HD8821_01/3000-series
We drinken met z'n tweeen ongeveer 6-10 koppen per dag, voornamelijk espresso/koffie. Soms cappu.
Budget ligt tussen de 500 en 1500 euro (ik betaal graag voor iets goeds, maar niet voor dingen die onnodig zijn)

Wat zoeken we:
Nieuw koffiezetapparaat, max 1 machine, goede koffie op goede temperatuur, minimaal de bereidingen espresso, "gewone koffie" (mag ik dat hier zeggen? ;) ), thee en cappuchino's. Latte Fratte Pattate Art met siroop en linksdraaiend havermelkschuim hoeft niet.
Eenvoud en gebruiksgemak vinden we superbelangrijk, net als de kwaliteit van de machine. Ik wil er lang mee kunnen doen.
Het schoonmaken van die huidige Philips machine vind ik verschrikkelijk door het design van die unit. Je komt nergens goed bij, je bent lang aan het pielen met borsteltjes en tandenstokers en aan het eind heb ik nog steeds het idee dat 'ie niet spik en span is.

Waar denken wij aan:
We hebben de Jura E8 op het oog. Maar gezien dit en andere topics hier, vraag ik me af: is het nou een gemis of een feature dat je de zetgroep niet zelf kan schoonmaken? Kan je er op vertrouwen dat die machine zijn zetgroep redelijk schoon houdt als je het boekje volgt waardoor de aanbevolen periodieke servicebeurt genoeg moet zijn? Ik vind die Nivona's stiekem niet zo mooi, en daar kan en moet je de zetgroep dus zelf doen. Als dat bij de Jura oprecht niet hoeft, geniet dat de voorkeur.

Of toch een Mokkamaster en dan maar geen cappu's......

Alle input wordt gewaardeerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:08
uNoTopia schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:31:
Ik worstel een beetje met het kiezen van een nieuwe machine. Iemand tips?

Huidige situatie:
Wij hebben nu een relatief simpele Philips volautomaat, ik schat zo'n 5 jaar oud.
Het ding is aardig op, maakt veel lawaai en lekt steeds meer. Al eens de zetgroep vervangen en de vervangbare ringen.
Een voorloper van deze zo ongeveer: https://www.philips.nl/c-p/HD8821_01/3000-series
We drinken met z'n tweeen ongeveer 6-10 koppen per dag, voornamelijk espresso/koffie. Soms cappu.
Budget ligt tussen de 500 en 1500 euro (ik betaal graag voor iets goeds, maar niet voor dingen die onnodig zijn)

Wat zoeken we:
Nieuw koffiezetapparaat, max 1 machine, goede koffie op goede temperatuur, minimaal de bereidingen espresso, "gewone koffie" (mag ik dat hier zeggen? ;) ), thee en cappuchino's. Latte Fratte Pattate Art met siroop en linksdraaiend havermelkschuim hoeft niet.
Eenvoud en gebruiksgemak vinden we superbelangrijk, net als de kwaliteit van de machine. Ik wil er lang mee kunnen doen.
Het schoonmaken van die huidige Philips machine vind ik verschrikkelijk door het design van die unit. Je komt nergens goed bij, je bent lang aan het pielen met borsteltjes en tandenstokers en aan het eind heb ik nog steeds het idee dat 'ie niet spik en span is.

Waar denken wij aan:
We hebben de Jura E8 op het oog. Maar gezien dit en andere topics hier, vraag ik me af: is het nou een gemis of een feature dat je de zetgroep niet zelf kan schoonmaken? Kan je er op vertrouwen dat die machine zijn zetgroep redelijk schoon houdt als je het boekje volgt waardoor de aanbevolen periodieke servicebeurt genoeg moet zijn? Ik vind die Nivona's stiekem niet zo mooi, en daar kan en moet je de zetgroep dus zelf doen. Als dat bij de Jura oprecht niet hoeft, geniet dat de voorkeur.

Of toch een Mokkamaster en dan maar geen cappu's......

Alle input wordt gewaardeerd :)
Wij hebben een Jura S8 en ik vind het geen gemis om de zetgroep er niet uit te kunnen halen. De machine geeft zelf aan als hij gereinigd moet worden. Tabletje er in, 20 minuten wachten en klaar. Soms even met een doekje de onderkant van de zetgroep afdoen. Ik heb geen indicaties dat de zetgroep vies is oid. Nooit zelf gecheckt overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:38
uNoTopia schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:31:

Waar denken wij aan:
We hebben de Jura E8 op het oog. Maar gezien dit en andere topics hier, vraag ik me af: is het nou een gemis of een feature dat je de zetgroep niet zelf kan schoonmaken? Kan je er op vertrouwen dat die machine zijn zetgroep redelijk schoon houdt als je het boekje volgt waardoor de aanbevolen periodieke servicebeurt genoeg moet zijn?
E6 hier in huis. Volgens mij hebben wij 'm nu 3 of 4 jaar en tot nu toe nog geen problemen of bijzonderheden gemerkt en zeer tevreden over. Volg wel de reiningsmeldingen braaf met de eigen Jura producten.

[ Voor 37% gewijzigd door Southern Sun op 13-07-2024 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij maken de Jura machines van tegenwoordig zichzelf prima schoon, vroeger was dat wel een ding maar nu al enige tijd niet meer. Ik vind het ideaal in elk geval, gewoon netjes als de machine het aangeeft een reinigingstablet erin en zonder dat je zelf verder iets moet doen is de machine 20 minuten later weer schoon. Daarnaast natuurlijk ook ontkalken als de machine het aangeeft maar dat is vergelijkbaar, oplossing in het reservoir en de machine doet de rest (oke bij ontkalken moet je op een bepaald moment het reservoir spoelen en vullen met vers water).

Enige wat meer werk is, het schoonmaken van het melk gedeelte. Het automatisch spoelen daarvan is prima voor iedere dag maar 1 keer per week haal ik toch echt alles uit elkaar om het goed schoon te maken. Anders blijven er altijd randjes zitten op verschillende plekken wat toch snel heel zuur wordt. Maar goed dat ga je denk ik altijd houden met het melk gedeelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:06
@uNoTopia Ik heb de E8 (EB) nu een paar jaar en volg gewoon de instructies van de machine. Verder maak ik na een schoonmaakbeurt ook altijd even het klepje aan de binnenkant schoon. Daar kun je zo bij. Ik kan natuurlijk niet binnenin de machine kijken, maar de koffie smaakt nog steeds prima.

Ik heb wel sinds enkele maanden een piepend geluidje bij het spoelen van het melksysteem. Lijkt of er iets gesmeerd moet worden, maar dan zou ik de machine open moeten maken. Heb hier al eerder vragen over gesteld in dit topic, of er anderen zijn met een vergelijkbaar probleem, maar daar kreeg ik geen reactie op.

Ik overweeg dan ook op de machine een keer een onderhoudsbeurt te laten geven door Jura. Maar dat is niet goedkoop helaas..

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
+1 voor de E8 en als je een klein beetje handig bent is de zetgroep van een Jura prima zelf grondig schoon te maken en te reviseren. Niet dat het vaak nodig is, maar het kan wel.

Pagina: 1 ... 212 ... 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1