Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 213 ... 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48
uNoTopia schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:31:

Waar denken wij aan:
We hebben de Jura E8 op het oog. Maar gezien dit en andere topics hier, vraag ik me af: is het nou een gemis of een feature dat je de zetgroep niet zelf kan schoonmaken? Kan je er op vertrouwen dat die machine zijn zetgroep redelijk schoon houdt als je het boekje volgt waardoor de aanbevolen periodieke servicebeurt genoeg moet zijn? Ik vind die Nivona's stiekem niet zo mooi, en daar kan en moet je de zetgroep dus zelf doen. Als dat bij de Jura oprecht niet hoeft, geniet dat de voorkeur.

Of toch een Mokkamaster en dan maar geen cappu's......

Alle input wordt gewaardeerd :)
Ik heb vroeger een gooedkope volautomaat gehad, ik meen een Siemens. Daar kom je heel makkelijk de zetgroep uit halen en dat was ook wel nodig want het was een enorme bende en als je te lang wachtte ging het flink schimmelen.

Sindsdien Jura en dat is echt een genot. De zetgroep kun je niet makkelijk uitnemen maar dat hoeft ook niet. De binnenkant blijft behoorlijk schoon en droog en met de normale reiniging is de machine 10x schoner dan de Siemens.

Ik ben zelf wel handig en service al mijn machines (jura Z5 en nu Z10) zelf. 1x per jaar de kast open, zetgroep demonteren en schoonmaken. De hoeveelheid vuil valt enorm mee, niks om je zorgen over te maken.

Jura heeft het gewoon heel veel beter voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-08 14:29
Bedankt allemaal voor de reacties, dan wordt het een E8!
Binnenkort eens een winkel in Duitsland bezoeken, daar zijn ze momenteel aanzienlijk goedkoper (~180 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 16:47
Al een aantal jaar drink ik espresso uit mij Solis 1170, hierbij maal ik de bonen vers met een Graef CM702 maler. Al met al een prima opstelling voor de hoeveelheid die ik drink. De maler is niet de beste die je kan hebben, vooral de retentie is minder.
Daar komt nu ook het probleem uit voort, sinds kort woon ik samen en mijn vriendin drinkt liever koffie uit de Aeropress, en heeft daarvoor een grovere maling nodig. Als ik daarna mijn espresso koffie wil malen krijg ik eerst nog een gram of 2-3 aan grove maling in mijn filer.

Nu ben ik dus eigenlijk opzoek naar een maler met een lage retentie die ook goed/makkelijk af te stellen is voor verschillende graden van grofheid (is dit hoe je dat zegt?)

Zelf al zitten kijken naar een Eureka Mignon (singe dose) maar weet niet of daar makkelijk te switchen is zonder elke keer de sweet-spot weer te moeten zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 16:59

Ravhin

no <root>...

Meloenen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:01:
Al een aantal jaar drink ik espresso uit mij Solis 1170, hierbij maal ik de bonen vers met een Graef CM702 maler. Al met al een prima opstelling voor de hoeveelheid die ik drink. De maler is niet de beste die je kan hebben, vooral de retentie is minder.
Daar komt nu ook het probleem uit voort, sinds kort woon ik samen en mijn vriendin drinkt liever koffie uit de Aeropress, en heeft daarvoor een grovere maling nodig. Als ik daarna mijn espresso koffie wil malen krijg ik eerst nog een gram of 2-3 aan grove maling in mijn filer.

Nu ben ik dus eigenlijk opzoek naar een maler met een lage retentie die ook goed/makkelijk af te stellen is voor verschillende graden van grofheid (is dit hoe je dat zegt?)

Zelf al zitten kijken naar een Eureka Mignon (singe dose) maar weet niet of daar makkelijk te switchen is zonder elke keer de sweet-spot weer te moeten zoeken.
Als ik jou was zou ik je opzet voor je eigen koffie laten voor wat het is en kijken voor een maler erbij.
Je kan voor een gemotoriseerde gaan (Specialata, Niche Zero, ander geFrankenModde maler) of je gaat voor een goede handmaler zoals de Kingrinder K6, TimeMore Chestnut C3 e.d. De handmalers kunnen onder de EUR 100 een prima resultaat neerzetten en het is ook niet moeilijk om voor een Aeropress boontjes te malen. De maling is niet heel fijn en je hebt niet veel koffie nodig.

Mijn take: ik zou voor een Kingrinder gaan.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:30
Meloenen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:01:

Ik heb die Eureka Single Dose en is imo echt een prima maler (echt nauwelijks retentie), maar is niet echt heel geschikt voor on the fly switchen tussen die 2 malingen. Het stelwieltje werkt prima, maar je moet dan waarschijnlijk meerdere keren een vol rondje draaien zeg maar om te switchen tussen die 2. Het is dus niet zo (simpel gezegd) dat espressomaling op standje 2 zit en aeropress op standje 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 12:30
uNoTopia schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:44:
Bedankt allemaal voor de reacties, dan wordt het een E8!
Binnenkort eens een winkel in Duitsland bezoeken, daar zijn ze momenteel aanzienlijk goedkoper (~180 euro).
Ik zou nu je kans grijpen ;-)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
GermanPivo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Ik zou nu je kans grijpen ;-)
Oeh dank voor de heads-up!
Even kijken of ze bezorgen of dat ik dan vandaag moet langsrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:47
E8 besteld bij Mediamarkt.de! :)

Was in de race voor een E4, alleen blijkt deze bij Mediamarkt in Duitsland nagenoeg hetzelfde te kosten als een E6 (Hoe dan?!). Ook al drinken wij geen Melk gerelateerde koffies, toch wellicht handig voor visites e.d.

Kwam ik uit op 699,-, nu met nog een 50 euro daarboven een E8 in bezit! _/-\o_

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uNoTopia
Hoppa, besteld. €951 voor een E8 (EC) is echt heel netjes. Nogmaals dank @GermanPivo _/-\o_
De kleur maakte ons toch niet uit. :)

[ Voor 3% gewijzigd door uNoTopia op 15-07-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 16:47
@Ravhin @Henkie_NtA
Bedankt voor de tips, wij gaan eens kijken voor een tweede grinder!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
Na alle discussie over het nut van water toevoegen: I stand corrected. Gisteren heb ik een nieuwe zak bonen open gemaakt die een enorme retentie had in mijn handmaler, het bleef gewoon massaal aan de onderkant plakken. Vanochtend weer. Na alles weer schoongemaakt te hebben heb ik de proef op de som genomen en 1 druppel water bij de bonen gedaan, even goed schudden en daarna malen. Retentie was zo goed als niks meer. Qua smaak merk ik geen verschil, maar de maler blijft mooi schoon nu :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:09
pirke schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:42:
Na alle discussie over het nut van water toevoegen: I stand corrected. Gisteren heb ik een nieuwe zak bonen open gemaakt die een enorme retentie had in mijn handmaler, het bleef gewoon massaal aan de onderkant plakken. Vanochtend weer. Na alles weer schoongemaakt te hebben heb ik de proef op de som genomen en 1 druppel water bij de bonen gedaan, even goed schudden en daarna malen. Retentie was zo goed als niks meer. Qua smaak merk ik geen verschil, maar de maler blijft mooi schoon nu :)
OVERLOPER! :N :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-09 18:03
pirke schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:42:
Klinkt heel goed! Misschien dat ik het ook wel even ga proberen. Was om eerlijk te zijn een beetje bang dat ik juist me maler enorm vies zou maken erdoor maar als ik jou ervaring zo lees is het juist het tegenovergestelde! _/-\o_

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:16
Raymond schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Nu 2x koffie gezet met de watermelon drops van DAK. Ik heb de zak weggegooid. Die koffie stinkt en is ondrinkbaar. Ik denk dat die koffie bedorven was oid, want dit kan niet goed zijn. Zeker niet voor die 56eur/KG die ze ervoor durven te rekenen.
Milkey cake ook weggetieft, zo vies is die. Honeymoon maken we wel op, maar de meest complimenteuze kwalificatie die ik er aan kan geven is:"minst vieze koffie".

Wij kopen niks meer bij DAK, die koffie is echt niet onze smaak.

We zijn wel keurig geholpen door de winkel, die watermelon drops hebben we teruggestuurd en geld teruggekregen. Ook keurig feedback gekregen. Dus met de winkel is niks mis, maar wij zijn toch meer van de koffiestation en hoofdkwartier qua smaakprofiel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:24
Lol, tja gefermenteerde koffie moet je wel liggen, ik vind het, net als jij dus niet te hachelen, maar er zijn er zat die het de lekkerste koffie ooit vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 16:59

Ravhin

no <root>...

Raymond schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:18:
[...]

Milkey cake ook weggetieft, zo vies is die. Honeymoon maken we wel op, maar de meest complimenteuze kwalificatie die ik er aan kan geven is:"minst vieze koffie".

We zijn wel keurig geholpen door de winkel, die watermelon drops hebben we teruggestuurd en geld teruggekregen. Ook keurig feedback gekregen. Dus met de winkel is niks mis, maar wij zijn toch meer van de koffiestation en hoofdkwartier qua smaakprofiel :)
aw... :|
Ik had best je geopende zak over willen nemen hoor.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:16
Ravhin schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:52:
[...]

aw... :|
Ik had best je geopende zak over willen nemen hoor.
Sjah, dan krijg je een zakje met 150gr koffie ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:26
Henkie_NtA schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:13:
[...]

Ik heb die Eureka Single Dose en is imo echt een prima maler (echt nauwelijks retentie), maar is niet echt heel geschikt voor on the fly switchen tussen die 2 malingen. Het stelwieltje werkt prima, maar je moet dan waarschijnlijk meerdere keren een vol rondje draaien zeg maar om te switchen tussen die 2. Het is dus niet zo (simpel gezegd) dat espressomaling op standje 2 zit en aeropress op standje 6.
Je kunt nog kijken naar de 3D print mod, dan heb je een betere indicatie voor het instellen en wisselen tussen de mailingen. Ik gebruik deze zelf ook op mijn Specialita: https://www.printables.co...l-v20-universal-fit-eurek

Edit: mention er bij naar @Meloenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@JackPoint iets vergelijkbaars heb ik op mijn specialita geprobeerd, maar als ik hem eerst calibreer op het nulpunt, dan richting filter zet en daarna weer kijk waar nul is, dan zit daar best nog een verschil in. Dat geeft geen vertrouwen dat het wisselen tussen twee maalgraden (die ver uit elkaar liggen) nauwkeurig werkt. Idealiter regel je hem in voor welke maling dan ook en vanaf daar kun je kleine correcties doen, dat werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51
Raymond schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:18:
[...]

Koffiestation vind ik top. Ik vind dat ze de bonen bij Hoofdkwartier iets te donker branden.
Qua prijs is Hoofdkwartier toch wat fijner. Ik probeer onder de 10 euro voor 250 gram te komen. Bij Koffiestation is dit niet mogelijk. Tot nu toe vind ik little roastery een goede middenweg.
Iemand met nog meer opties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:20
Russel88 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:54:
[...]

Koffiestation vind ik top. Ik vind dat ze de bonen bij Hoofdkwartier iets te donker branden.
Qua prijs is Hoofdkwartier toch wat fijner. Ik probeer onder de 10 euro voor 250 gram te komen. Bij Koffiestation is dit niet mogelijk. Tot nu toe vind ik little roastery een goede middenweg.
Zelf fan van Lot61 hier. Veel 250 gr zakjes zijn 10 euro of minder en prima koffie. Nummer 1, 2 en 5 zijn de favo hier thuis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kgevol
  • Registratie: December 2012
[...]

Maandag kwam ik toevallig langs een branderij vlakbij Apeldoorn https://bluescoffee.nl/
Ik heb de koffie nog niet geproefd, maar vers gebrand en goed geprijsd. Misschien een optie voor je, alleen zijn ze wel vanaf morgen op vakantie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPAA4tJrr5iwOklXnIGhcZ5ED3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMlxuf5RxFouI0dTaw3XKBjB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:56
kgevol schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:59:
[...]

Maandag kwam ik toevallig langs een branderij vlakbij Apeldoorn https://bluescoffee.nl/
Ik heb de koffie nog niet geproefd, maar vers gebrand en goed geprijsd. Misschien een optie voor je, alleen zijn ze wel vanaf morgen op vakantie. [Afbeelding]
Wat een gaaf sfeertje... dat is genieten en waarschijnlijk ruikt het daar heerlijk :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 17:47
@Russel88 Boot Koffie heeft ook wel wat opties onder de EUR 10,- per 250 gram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgevol
Freezhost schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:42:
[...]

Wat een gaaf sfeertje... dat is genieten en waarschijnlijk ruikt het daar heerlijk :D
Was inderdaad hele relaxte sfeer en alles ademt koffie inderdaad haha. Ook even leuk met de eigenaar kunnen kletsen dus aanrader om even langs te gaan als je toch over de A1 rijdt hahaAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6QNEra8rAcW27rLY2oHXeqr5nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGpt1E3jWQrLjDXV07j5ba8l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjep07
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 21:06
[...]

Alkmaarse fan van Koffie van Hoorn hier. https://koffievanhoorn.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:26
pirke schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:02:
@JackPoint iets vergelijkbaars heb ik op mijn specialita geprobeerd, maar als ik hem eerst calibreer op het nulpunt, dan richting filter zet en daarna weer kijk waar nul is, dan zit daar best nog een verschil in. Dat geeft geen vertrouwen dat het wisselen tussen twee maalgraden (die ver uit elkaar liggen) nauwkeurig werkt. Idealiter regel je hem in voor welke maling dan ook en vanaf daar kun je kleine correcties doen, dat werkt prima.
Goed punt. Ik dacht dat mijn koffie steeds slechter werd omdat ik fijner moest malen. Bleek dat het nulpunt intussen op -1.5 zat. Hoe dan ook is het handig om een betere indicatie te hebben in hoeveel ik hem grover of fijner zet afhankelijk van wat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 11:21
kgevol schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:59:
[...]

Ik heb de koffie nog niet geproefd, maar vers gebrand en goed geprijsd. Misschien een optie voor je, alleen zijn ze wel vanaf morgen op vakantie. [Afbeelding]
Ik woon in apeldoorn, leuk ik kende deze nog niet,
maar ik ga altijd op het fietsje precies de andere kant op: naar bloos (https://www.bloosscoffeetea.nl/) in twello.
Ze branden niet op verzoek (datum staat op de verpakking) , maar de kofie is mooi gesealed en als ik langs ga is de koffie zelden ouder als een maand.

grappig dat Blooss boven apeldoorn brand, en Blues onder

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:34

kaanmijo

Picobello B.V.

Dus wie van jullie hier is Joop uit B&B Vol Liefde? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:56
Hahahaha koffie-gate. En dan dat pinkje bij het drinken. Priceless ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10
Ik hield altijd al van lekkere koffie, maar was verder niet kieskeurig als ik ergens was (Senseo uitgezonderd). Maar van de ene dag op de andere trok ik de koffie op het werk niet meer. Drink daar dus alleen nog maar water. Daarom thuis ook maar een upgrade gedaan.

Van Krups volautomaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSGch2vn2hn6KNKJ85VzjQXFTFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i87jJqrnMruLpluzez9WI9DZ.jpg?f=fotoalbum_large

Naar Sanremo Cube en Fiorenzato Allground Sense:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VoR63iBzqKlv19POfZur6WMYfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpOw8N5s3KLRmcJHOQOMUXOC.jpg?f=fotoalbum_large

Lig nu op bed te herstellen van de nieroperatie die hiervoor nodig was 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@coinman63 mooie setup... geniet er van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 10:52
(jarig!)
Wij hebben een Siemens eq6 plus s500 volautomaat.

Nu merken wij dat als het apparaat koud opstart, dat wij alles kunnen brouwen.
Als hij een tijdje aan heeft gestaan dan beginnen de kuren.

Touchscreen werkt slecht, maakt geen koffie.
Als we de stekker een tijdje eruit laten en er weer in doen, dan werkt hij weer even.

In het service menu zie ik het volgende.
Staat TS toevallig voor temperatuur sensor.
En als dat zo is dan lijkt mij dit erg hoog ? 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVL2v-431KEduC_TxduZSbobJSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7DRVHK4spTmL4yYun9EsOE3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het gaat hier regelmatig over Kingrinder handmolens. Als je er nog een zoekt, er is nu een promo actie op amazon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:28
VantageR schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:20:
Het gaat hier regelmatig over Kingrinder handmolens. Als je er nog een zoekt, er is nu een promo actie op amazon.nl
Fijne tip! Twijfel twijfel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:47
vinpower schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:18:
[...]

Fijne tip! Twijfel twijfel..
Niet twijfelen, maar een K6 halen. Ga je voor dat geld nooit spijt van krijgen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Beste forumgenoten, op dit moment ben ik een tevreden gebruiker van een lelit bianca en een eureka mignon specialita en zit te kjjken of het zin heeft om de koffiemolen te upgraden nasr eentje met ninimaal 65mm schijven. Belangrijkste eisen zo min mogelijk retentie en geen single doser. Zouden jullie bijv van een specialita 55m naar een eureka mignon turbo gaan met 65mm schijven? Of wellicht zijn er andere alternatieven die beter zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Figo112 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:41:
Beste forumgenoten, op dit moment ben ik een tevreden gebruiker van een lelit bianca en een eureka mignon specialita en zit te kjjken of het zin heeft om de koffiemolen te upgraden nasr eentje met ninimaal 65mm schijven. Belangrijkste eisen zo min mogelijk retentie en geen single doser. Zouden jullie bijv van een specialita 55m naar een eureka mignon turbo gaan met 65mm schijven? Of wellicht zijn er andere alternatieven die beter zijn.
Ik ben van een specialist (55) naar Oro XL (65) naar Atom (75) gegaan. Dat heeft absoluut zin. Zowel in snelheid als mooier maalsel. Zijn alleen geen single dose malers, maar dat is de Mignon turbo die je noemt ook niet. Waarom geen Eureka Oro Single Dose?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:21
cryptapix schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:54:
[...]

Ik ben van een specialist (55) naar Oro XL (65) naar Atom (75) gegaan. Dat heeft absoluut zin. Zowel in snelheid als mooier maalsel. Zijn alleen geen single dose malers, maar dat is de Mignon turbo die je noemt ook niet. Waarom geen Eureka Oro Single Dose?
Hij zoekt ook geen single doser (zie hierboven).
Mocht ik upgraden of een maler extra willen naast mijn Niche Zero zou ik ook voor 75mm platte schijven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RigolleM schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Hij zoekt ook geen single doser (zie hierboven).
Mocht ik upgraden of een maler extra willen naast mijn Niche Zero zou ik ook voor 75mm platte schijven gaan.
Ik las niet goed, thanks (ik geef de warmte en het bier de schuld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
cryptapix schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:54:
[...]

Hoe vind je die atom 75 qua retentie? Anders gewoon meteen voor een 75 gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Figo112 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:05:
[...]

Hoe vind je die atom 75 qua retentie? Anders gewoon meteen voor een 75 gaan
De grote vraag is, wat vind je retentie. In de Specialita zit best wat loze ruimte die zich vult met koffie. De Atom 75 heeft dat ook. De XL heeft dat een stuk minder. Maar bij al die molens geldt dat als die ruimtes eenmaal vol zitten, er exact net zoveel uit komt als dat er in gaat. Maar de grote vraag is: hoeveel van de 20 gram die je er in doet gewisseld is met oude koffie uit die loze ruimte. En daar heb ik geen echt antwoord op. Af en toe heb ik op in de ochtend het eerste shot een wat minder goed shot, wat zou kunnen duiden op oude koffieresten. Ik denk niet dat dat de ‘wisselkoffie’ is, maar meer de koffie die al (deels) gemalen was. Dat is bij grotere schijven natuurlijk wat meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

't Is al een paar jaar geleden dat ik naar de Sage The Oracle keek:
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Maar anno nu, na 25 jaar Jura machines gebruikt te hebben, toch maar eens de overstap gemaakt. ;)
Ik was het onderhoud op m'n Jura volautomaten wel een keer zat. Iedere keer weer de zetgroep uitbouwen en dan zien hoeveel zooi zich daar verzamelt (en, zeker met dit weer van de afgelopen tijd, de schimmel die zich opbouwt), daar werd ik niet meer blij van.

Helemaal handmatig alles zelf doen zie ik niet zitten. Zoveel geduld heb ik nou ook weer niet. :+ Het mag wel een beetje tijd & aandacht kosten, maar ook weer niet te veel.

Tijdens de Amazon Prime Days was de The Oracle flink afgeprijsd. Naar ruim 1300 euro.
Vervolgens gekeken bij Sage zelf. En daar kreeg ik nog eens 10% extra korting op die aanbiedingsprijs.
M.a.w. ik heb een Sage The Oracle Truffle Black voor 1198 euro besteld.
Is op dit moment onderweg, in de loop van de volgende week verwacht ik 'm in huis te hebben.
Dan is het tijd om m'n Jura dagen vaarwel te zeggen.

Ik heb diverse reviews gelezen en filmpjes bekeken.
En deze beste man kwam mij ook redelijk integer over:

We gaan het zien.
Over de service van Sage lees ik tot nu toe goede verhalen. Maar uiteraard hoop ik dat niet nodig te hebben...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:59

mphilipp

Romanes eunt domus

Laten we de week goed beginnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVuHkfheEdOqS1xbWZMIDDJrJ0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdR905ubMNrFvxj9FsXt3Uq3.jpg?f=fotoalbum_large

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Ik heb op vakantie momenteel een Aeropress en 1zpresso K Ultra, die combo bevalt uitstekend. Voorgaande jaren had ik een Nanopresso met Nespresso adapter. Nu lag die Nanopresso nog steeds in de camper en dacht eens gewone espresso te maken icm de 1zpresso maler.

8 gram bonen afgewogen en fijn gemaald. In het portafiltertje krijgen was een uitdaging, maar uiteindelijk wel gelukt. Beetje water gekookt en uiteindelijk 20 gram espresso gezet, was nog wat zuur dus doorgepompt tot de 25 gram espresso. De smaak was voortreffelijk. Daarna alles weer schoongemaakt.

Het was een leuk experiment, maar de hoeveelheid werk staat niet in verhouding tot de hoeveelheid koffie die ik mn kopje had :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brgyoplTjLIPGG44vhVrjW1dyhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8VDZbNc0adsn997urYr4gL8.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bestelling voor de vakantie is binnen :D, dit jaar alleen nog de twijfel of ik de aeropress pak of de V60.

Vorig jaar begon het koffie avontuur met een aeropress voor de vakantie maar nu denk ik eigenlijk dat ik een V60 meeneem vanwege de smaak en meer oefening.

De Frinsa smaakt in iedergeval goed, echt wat ik graag proef in een koffie uit Indonesië maar niet zo donker gebrand wat veel branders toch al snel doen met koffie uit die regio.

Ik spiek ook nog steeds hoopvol om de zo veel tijd op de website van Friedhats, daar heb ik ergens vorig jaar de KAMALA BENER MERIAH gekocht, dat is wat mij betreft mijn favoriete koffie die ik ooit heb gedronken.

2 weken terug omdat ik in Baarn was een zakje Indonesië Java Blawan Espresso meegenomen maar dit zit wat mij betreft over de grens van hoe ik mijn espresso graag drink. (te donker gebrand)

Ik ga hem wel opdrinken maar dat zal niet met plezier zijn, en helaas past ie al helemaal niet in een melk drank.

[ Voor 11% gewijzigd door Gerwinnn op 23-07-2024 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[het vervolg]

Gisteren binnengekregen en al de nodige instellingen gedaan en zo goed mogelijk op de eerste kopjes 'echte' koffie afgeregeld.

En hier staat 'ie, in onze keuken, te wachten op de volgende koffieopdracht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ymdQ-Is-Cl5vFlc0CJDZwEMYK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qnpq8nDB3HYIBvVCRA1vCa68.jpg?f=fotoalbum_large

Wel ingenieus hoor, zo'n ingebouwde maler EN aanstamper. Fascinerend om te zien, en horen, hoe dat functioneert. 8)

Nu nog finetunen en precies uitzoeken waar ik allemaal invloed op uit kan oefenen. En da's veel, heel veel, heb ik al gezien en gelezen.

Wellicht dat meelezers nog wat tips en truuks hebben?

Waar ik nu vooral ff naar op zoek ben:
-wat is de beste manier om te spoelen, als 'ie ff een nachtje niet gebruikt wordt?
In de gebruiksaanwijzing staat dat je gewoon een [CUP1] moet doen met een leeg portafilter met en zonder zo'n siliconen afdekschijf erin. M.a.w. met en zonder drukopbouw om de boel door te spoelen. Dat zou voldoende moeten zijn tot de volgende ochtend, toch?
-en als je een paar weken weg bent? uiteraard reservoirs legen. ook de boilers helemaal leeg laten lopen?

Ben al lang blij dat er geen koffiemaal/-prut circuit meer IN de machine zit. Wat er niet inzit, hoef je er ook niet uit te halen c.q. schoon te maken! d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@ehtweak Gaaf ding, veel plezier ermee! ik heb zelf de Touch Impress en ben er erg blij mee maar deze lijkt mij ook wel wat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
ehtweak schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:26:
[het vervolg]

Gisteren binnengekregen en al de nodige instellingen gedaan en zo goed mogelijk op de eerste kopjes 'echte' koffie afgeregeld.

En hier staat 'ie, in onze keuken, te wachten op de volgende koffieopdracht:
[Afbeelding]

Wel ingenieus hoor, zo'n ingebouwde maler EN aanstamper. Fascinerend om te zien, en horen, hoe dat functioneert. 8)

Nu nog finetunen en precies uitzoeken waar ik allemaal invloed op uit kan oefenen. En da's veel, heel veel, heb ik al gezien en gelezen.

Wellicht dat meelezers nog wat tips en truuks hebben?

Waar ik nu vooral ff naar op zoek ben:
-wat is de beste manier om te spoelen, als 'ie ff een nachtje niet gebruikt wordt?
In de gebruiksaanwijzing staat dat je gewoon een [CUP1] moet doen met een leeg portafilter met en zonder zo'n siliconen afdekschijf erin. M.a.w. met en zonder drukopbouw om de boel door te spoelen. Dat zou voldoende moeten zijn tot de volgende ochtend, toch?
-en als je een paar weken weg bent? uiteraard reservoirs legen. ook de boilers helemaal leeg laten lopen?

Ben al lang blij dat er geen koffiemaal/-prut circuit meer IN de machine zit. Wat er niet inzit, hoef je er ook niet uit te halen c.q. schoon te maken! d:)b
Maar hoe smaakt de koffie? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@olafmol Prima. Zelfs met die 'goedkope' Tchibo Caffé Crema bonen die ik heb gebruikt... :)

Diezelfde bonen in de Jura (tot voor een paar dagen geleden) leverde al minder smaak op.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:59
Waah schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:36:
Hier ook een Siemens EQ3. Op zich tevreden over. Maar steeds vaker loopt die "vast" bij het aanzetten. Je hoort dat die bij het aanzetten het water er niet doorheen krijgt en dan stopt die.

Vaak de zetgroep afspoelen helpt, maar steeds minder vaak helpt dat....Ik spoel hem al elke 2 weken met een schoonmaaktablet en sinds kort ook zo vaak ontkalken. Maar het word maar niet beter...

In de slang lijkt een knik te zitten. Mijn ouders hebben dezelfde machine, zelfde problematiek en óók zo'n knikje. Zou het daaraan kunnen liggen?

Kan natuurlijk het garantiebewijs niet zo snel vinden XD
Na 4 jaar ergernis aan de EQ3 zijn we er nu echt klaar mee. Werkt vaker niet dan wel. De zetgroep is ook bijna niet te verwijderen (hij slaat "vast", en maakt zichzelf dan los. Maar dat losmaken lukt het apparaat ook niet meer). Dus tijd voor iets anders. Kalk is het niet, want onthard water + we deden voor de zekerheid zo nu en dan nog het ontkalkingsprogramma. Reinigingstabletten ook zoals hoort. Maar het is klaar :(

Wat we willen:
We zijn geen grote koffiedrinkers (ik nooit, Miss Waah 2 a 3x per week Latte Macchiato of Cappuchino).
De smaak van de koffie was prima van de EQ3. Dus we willen weer een bonenapparaat
Met de hand malen e.d. gaat niet gebeuren :+
Met de hand opschuimen willen we wel. Schoonmaken van die tuitjes (of erger, machines met slangen voor melk) willen we niet. Heb gezien in de horeca wat er gebeurt met die slangen als je die vergeet schoon te maken :X

Meeste visite (waar we het apparaat eigenlijk voor hebben) drinkt koffie of Latte Macchiato. Dus we zoeken eigenlijk een simpele (bonen)machine die niet misstaat op het aanrecht, met weinig onderhoud en een melkopschuimer.

Waar moeten we op letten? Gewoon weer een volautomaat zonder alle cappuchino-mogelijkheden of is er een betere optie?

Melkopschuimer hebben ze momenteel in de aanbieding bij Lidl van Silvercrest (2 soorten). Dus daar ga ik me nog even in verdiepen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Waah schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:00:
[...]

Na 4 jaar ergernis aan de EQ3 zijn we er nu echt klaar mee. Werkt vaker niet dan wel. De zetgroep is ook bijna niet te verwijderen (hij slaat "vast", en maakt zichzelf dan los. Maar dat losmaken lukt het apparaat ook niet meer). Dus tijd voor iets anders. Kalk is het niet, want onthard water + we deden voor de zekerheid zo nu en dan nog het ontkalkingsprogramma. Reinigingstabletten ook zoals hoort. Maar het is klaar :(

Wat we willen:
We zijn geen grote koffiedrinkers (ik nooit, Miss Waah 2 a 3x per week Latte Macchiato of Cappuchino).
De smaak van de koffie was prima van de EQ3. Dus we willen weer een bonenapparaat
Met de hand malen e.d. gaat niet gebeuren :+
Met de hand opschuimen willen we wel. Schoonmaken van die tuitjes (of erger, machines met slangen voor melk) willen we niet. Heb gezien in de horeca wat er gebeurt met die slangen als je die vergeet schoon te maken :X

Meeste visite (waar we het apparaat eigenlijk voor hebben) drinkt koffie of Latte Macchiato. Dus we zoeken eigenlijk een simpele (bonen)machine die niet misstaat op het aanrecht, met weinig onderhoud en een melkopschuimer.

Waar moeten we op letten? Gewoon weer een volautomaat zonder alle cappuchino-mogelijkheden of is er een betere optie?

Melkopschuimer hebben ze momenteel in de aanbieding bij Lidl van Silvercrest (2 soorten). Dus daar ga ik me nog even in verdiepen O-)
Als je geen budget noemt zou ik zeggen ga voor een Jura E4 met een aparte melkopschuimer.
NB Er zijn ook volautomaten die hun schoonmaak wel zo op orde hebben dat je er als gebruiker niet omheen kan en dan voorkom je wel die bacteriegroei waar je (terecht) huiverig voor bent.

Maar kun je met 3 kopjes per week + eventueel wat gasten niet gewoon beter een goedkope cupjes machine halen? Of is de smaakbeleving met die enkele kopjes per week belangrijk genoeg om toch voor een bonenmachine te gaan? Want dan hebben we het over ~80€ + 30ct/kopje wat een wezenlijk verschil is met een bonenmachine qua budget natuurlijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
True schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Als je geen budget noemt zou ik zeggen ga voor een Jura E4 met een aparte melkopschuimer.
NB Er zijn ook volautomaten die hun schoonmaak wel zo op orde hebben dat je er als gebruiker niet omheen kan en dan voorkom je wel die bacteriegroei waar je (terecht) huiverig voor bent.

Maar kun je met 3 kopjes per week + eventueel wat gasten niet gewoon beter een goedkope cupjes machine halen? Of is de smaakbeleving met die enkele kopjes per week belangrijk genoeg om toch voor een bonenmachine te gaan? Want dan hebben we het over ~80€ + 30ct/kopje wat een wezenlijk verschil is met een bonenmachine qua budget natuurlijk.
Cupjes hebben we vroeger wel gehad ja. Maar de smaak van een bonenapparaat is toch echt beter. Grappig genoeg lust ik zelf geen koffie :+ dus ik moet afgaan op Miss Waah en de visite.

Budget was ik inderdaad vergeten. ~700 euro is toch wel wat te gek. We zaten eerder aan de helft te denken. We zijn geen koffiekenners, en het is voornamelijk cappuchino en Latte macchiato wat er gedronken gaat worden. Maar met cupjes was men niet tevreden.De EQ3 zat ook rond de 350 euro en kwa smaak was dat meer dan prima. We zouden destijds een ander model halen, maar Miss Waah wilde ZSM en bij de Mediamarkt was dat model er niet. Toen de EQ3 aangeraden gekregen, en sindsdien heb ik gezworen dat ik nooit meer zo een keuze maak en dat ik eerst zelf op onderzoek uit ga (met wat hulp van Tweakers natuurlijk).

Miss Waah kwam met de Philips Baristina aan
https://www.coolblue.nl/p...-baristina-bar300-60.html
Maar dat is op basis van 0 onderzoek verder. Maar dat ziet er wel lekker simpel uit zeg maar O-)

Zal zelf ook nog ff verdiepen in types en soorten. Wilde vooral ff de frustratie kwijt _O- en kijken of er misschien een "must buy" was in mijn prijscategorie. Maar dan moet je wel een budget aangeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Laatst online: 20-09 17:31
Voor het opschuimen van melk hebben wij hier een Philips Senseo Milk Twister staan. Klein apparaatje, maar doet goed zijn werk. Je kunt warm en koud schuimen (dat laatste is leuk voor een iced coffee). Daarnaast is het ook goed schoon te maken, slechts 2 onderdelen die je schoon hoeft te maken. Je moet alleen wel even kijken naar een leuke aanbieding, want de prijs waarvoor ze nu over de toonbank gaan is wel weer heel fors :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Waah schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Cupjes hebben we vroeger wel gehad ja. Maar de smaak van een bonenapparaat is toch echt beter. Grappig genoeg lust ik zelf geen koffie :+ dus ik moet afgaan op Miss Waah en de visite.

Budget was ik inderdaad vergeten. ~700 euro is toch wel wat te gek. We zaten eerder aan de helft te denken. We zijn geen koffiekenners, en het is voornamelijk cappuchino en Latte macchiato wat er gedronken gaat worden. Maar met cupjes was men niet tevreden.De EQ3 zat ook rond de 350 euro en kwa smaak was dat meer dan prima. We zouden destijds een ander model halen, maar Miss Waah wilde ZSM en bij de Mediamarkt was dat model er niet. Toen de EQ3 aangeraden gekregen, en sindsdien heb ik gezworen dat ik nooit meer zo een keuze maak en dat ik eerst zelf op onderzoek uit ga (met wat hulp van Tweakers natuurlijk).

Miss Waah kwam met de Philips Baristina aan
https://www.coolblue.nl/p...-baristina-bar300-60.html
Maar dat is op basis van 0 onderzoek verder. Maar dat ziet er wel lekker simpel uit zeg maar O-)

Zal zelf ook nog ff verdiepen in types en soorten. Wilde vooral ff de frustratie kwijt _O- en kijken of er misschien een "must buy" was in mijn prijscategorie. Maar dan moet je wel een budget aangeven :+
Goedkoop is duurkoop, als je voor zo'n apparaat gaat is de kans aanzienlijk dat je of 2 à 3 jaar hier weer terug bent voor advies (als ik kijk naar mijn schoonouders met het Philips volautomaat wat zij hadden). Terwijl een Jura (wat zeker wel een dure kan zijn, daar ben ik mij bewust van) toch echt gemakkelijk die 6 à 7 jaar haalt. Regelmatig rond de €600 in DE te vinden: https://www.idealo.de/pre.../201557376_-ea4-jura.html en nee dat is niet voor iedereen even praktisch én ook niet wenselijk als je dit weekend een nieuwe machine wilt hebben.

Tegenwoordig hebben mijn schoonouders ook een Jura genomen omdat ze onze E8 toch wel heel praktisch vonden (schoonmaak) en heel stil in vergelijking met hun Philips. Over smaak zeg ik even bewust niets, gezien zij er huismerkbonen van de supermarkt in mikken. :o

edit: oké nuance is wel op z'n plaats, met 3 koffie per week gaat die wellicht wel wat langer mee dan 2 à 3 jaar. Maar de schoonmaak is net zo frequent natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 26-07-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
tagican schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:21:
Voor het opschuimen van melk hebben wij hier een Philips Senseo Milk Twister staan. Klein apparaatje, maar doet goed zijn werk. Je kunt warm en koud schuimen (dat laatste is leuk voor een iced coffee). Daarnaast is het ook goed schoon te maken, slechts 2 onderdelen die je schoon hoeft te maken. Je moet alleen wel even kijken naar een leuke aanbieding, want de prijs waarvoor ze nu over de toonbank gaan is wel weer heel fors :X
Ik persoonlijk heb zo'n dingetje. Blokker/Action/Ali < € 2,-
Afbeeldingslocatie: https://images.meesho.com/images/products/174860918/iey78_512.webp

Nu vind ik het schuim en de melk prima. Maar zijn de ervaringen beter met zo'n apparaatje van Philips
Zelfde geld voor het stoompijpje aan een apparaat ?

Voor wat betreft schoonmaken is die van mij echt ideaal. klik, vaatwasser en klaar..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tagican
Als je huidige manier voldoet, dan zou ik niet zeggen dat het prijsverschil het waard is. In mijn herinnering hadden wij er rond de 30 euro voor betaald bij de Blokker toentertijd, dat is niet meer vergelijkbaar met de huidige prijzen.
Voordeel tov zo'n handmixer is dat de cup zelf verwarmt en dat je 'm gewoon aanzet en niet actief mee bezig bent. Het zijn de kleine dingen in 't leven.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
True schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:26:
[...]

Goedkoop is duurkoop, als je voor zo'n apparaat gaat is de kans aanzienlijk dat je of 2 à 3 jaar hier weer terug bent voor advies (als ik kijk naar mijn schoonouders met het Philips volautomaat wat zij hadden). Terwijl een Jura (wat zeker wel een dure kan zijn, daar ben ik mij bewust van) toch echt gemakkelijk die 6 à 7 jaar haalt. Regelmatig rond de €600 in DE te vinden: https://www.idealo.de/pre.../201557376_-ea4-jura.html en nee dat is niet voor iedereen even praktisch én ook niet wenselijk als je dit weekend een nieuwe machine wilt hebben.

Tegenwoordig hebben mijn schoonouders ook een Jura genomen omdat ze onze E8 toch wel heel praktisch vonden (schoonmaak) en heel stil in vergelijking met hun Philips. Over smaak zeg ik even bewust niets, gezien zij er huismerkbonen van de supermarkt in mikken. :o

edit: oké nuance is wel op z'n plaats, met 3 koffie per week gaat die wellicht wel wat langer mee dan 2 à 3 jaar. Maar de schoonmaak is net zo frequent natuurlijk.
Het voordeel wat ik zie aan die Baristina is juist dat die heel weinig onderhoud behoeft. nadeel is dat je de puck na elk kopje koffie moet weggooien. Maar met slechts een paar koppen per week wil je de pucks ook niet laten zitten in je volautomaat, dat geeft ook bende (en de EQ3 was ALTIJD nat van binnen, overal, ook onder het apparaat).

Als ik de video's zo kijk zou de Baristina misschien wel een goede optie zijn. Beetje tussen cupjes en een volautomaat in. Want eigenlijk is het een halfautomaat met ingebouwde bonenmaler, die het filter zelf vult en er onder zet.

Maarja als ik hier lees in dit topic zijn veel mensen sceptisch, al lijkt nog niemand het apparaat te hebben. De review die gelinkt was lijkt positief, maar zegt terecht dat een duurtest pas echt bepaald of het een goede koop is.

600+ euro krijg ik thuis al niet verkocht heb ik gemerkt O-) en dat begrijp ik ook wel. Zeker met de hoeveelheid schoonmaken die je blijft houden. Dat lijkt met de baristina een stuk minder. lekbakje kan in de vaatwasser, koffiepuck kan er makkelijk uit en afspoelen is zo gedaan. Ontkalken hoeven we niet (lang leve ontharder) en geen zetgroep die schoon moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:46
Waah schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:56:
[...]

Het voordeel wat ik zie aan die Baristina is juist dat die heel weinig onderhoud behoeft. nadeel is dat je de puck na elk kopje koffie moet weggooien. Maar met slechts een paar koppen per week wil je de pucks ook niet laten zitten in je volautomaat, dat geeft ook bende (en de EQ3 was ALTIJD nat van binnen, overal, ook onder het apparaat).
Waarom is dat een nadeel? Als iets wel niet satisfying is, dan is het een puck eruit kloppen in je knockbox.

Itt van die ranzige plastic bakjes legen van een volautomaat.

[ Voor 5% gewijzigd door BarôZZa op 26-07-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
BarôZZa schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:14:
[...]

Waarom is dat een nadeel? Als iets wel niet satisfying is, dan is het een puck eruit kloppen in je knockbox.

Itt van die ranzige plastic bakjes legen van een volautomaat.
met een verjaardag is het wel makkelijk dat je achter elkaar door kan zetten, en 2 tegelijk. Maar aan de andere kant: Das 2x per jaar (voor de kinderen, zelf vier ik het al niet meer) dus om daar rekening mee te houden.

Denk dat we die Baristina maar eens gaan proberen. Als het al niet smaakt, kan het altijd nog retour :+
Want kwa instelling is er wel weinig mogelijk. Sterkte is standaard, behalve een knopje voor "extra sterk".
Maar de oude machine stond ook al op het allersterkste, dus wat dat betreft :+

Opschuimer zal ik nog ff kijken. Automatisch is wel makkelijk, dus denk dat we daar maar naar op zoek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:47
@Waah En een Nivona Cube 4?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Die zat ik net te bekijken _O-

Is ook een optie ja. Voordeel is dat je verschillende sterktes kan instellen, en iets meer water er in kan doen (1,4l vs 1,2 liter).

Maar, die is ook 160 euro duurder, aka meer dan 50% extra. Denk dat ik dan liever eerst de Philips-route probeer met de baristina. Als die al niet goede koffie geeft kunnen we nog verder kijken naar een Nivona Cube d:)b

Geen volautomaat dus, maar gezien onze wensen en eisen past een volautomaat dus ook niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 12:08

Pieroman

/me

Waah schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:59:
[...]

Die zat ik net te bekijken _O-

Is ook een optie ja. Voordeel is dat je verschillende sterktes kan instellen, en iets meer water er in kan doen (1,4l vs 1,2 liter).

Maar, die is ook 160 euro duurder, aka meer dan 50% extra. Denk dat ik dan liever eerst de Philips-route probeer met de baristina. Als die al niet goede koffie geeft kunnen we nog verder kijken naar een Nivona Cube d:)b

Geen volautomaat dus, maar gezien onze wensen en eisen past een volautomaat dus ook niet helemaal.
De Baristina is hier onlangs wel besproken maar volgens mij was de conclusie dat dit het 'net niet' was.
In je budget zou ik misschien gewoon voor een Philips 2200 gaan? Volautomaat zonder poespas en zet voor z'n prijs prima koffie.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:54
Eindelijk mijn setup redelijk compleet. Gaggia Classic Pro van Marktplaats, werd verkocht als defect, maar moest alleen ontkalkt worden 8)7 Ook direct een Gaggiuino-kit van PeakCoffee en de 3D-prints van Espressio besteld. Heb er ook de weegschaal en waterniveausensor bij gekocht. Weegschaal zit ingebouwd in de drip-tray. Gaggiuino-kit duurde ontzettend lang om binnen te komen (bijna 2 maanden), maar uiteindelijk werd alles netjes bezorgd. Levering zal nu sneller gaan i.v.m. grotere voorraden bij PeakCoffee. Inbouwen viel mee toen ik gewoon alle bekabeling eruit had gesloopt en compleet nieuw had gemaakt. Totale kosten waren hetzelfde als een nieuwe Gaggia Classic Pro.

Verder wat accessoires van AliExpress (naked portafilter met 18+20g bakjes, tamper, WDT-tool, magnetische doseer-ring, puck screens, losse weegschaal etc)

DF64 Gen 2 van https://df64coffee.com/. Weinig communicatie na bestellen, track&trace was na aanmaken 2 weken stil, dook daarna op in Duitsland en werd toen 2 dagen later bezorgd. In totaal €380,81 betaald incl. verzending. Geen extra import- of BTW kosten hoeven te betalen bij levering.

Nu nog goede vers gebrande koffie kopen, maar zelfs met supermarktbonen is het verschil met mijn Sage Smart Grinder Pro + DeLonghi Dedica als dag en nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pos2Zb7mPah59agtdbbHrP-HP2w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grYmoHYM45gjCrOvA41zG0yH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeyfFOJustj5wTfDzpE4KolQtMc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXjVDm2rzbKVdhnJbnsi2ISg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enFkK7ORimiwFpR6UwDYMH_3ozA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUn55y7jg3d9F9sDRGkJTU02.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCbrsHM2EZBeuTpL9mbz8wLQNdU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZULY72pB6kAIoLF6SMeATxYI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@PeeVv nice man, veel plezier er mee. Ook leuk en mooi die Gaggiuino-kit. Het is dat mijn huisgenoten ook simpel koffie willen zetten anders was dit ook een optie geweest hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Pieroman schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:06:
[...]

De Baristina is hier onlangs wel besproken maar volgens mij was de conclusie dat dit het 'net niet' was.
In je budget zou ik misschien gewoon voor een Philips 2200 gaan? Volautomaat zonder poespas en zet voor z'n prijs prima koffie.
Ik las de discussie ja. Maar dat was vooral theoretisch op basis van een online review. Niet op basis van ervaringen.

Net wel een melkopschuimer gehaald bij Lidl. 20 euro en doet schuim, hete melk of koud schuim. Werkt als een tierelier trouwens. Maar wel met zo'n mechsnisch element dus niet zoals de Philips zonder. Maar voor eerste model prima :+

Zal de ervaring wel delen :+ al hoort die bijna in het andere topic thuis want praktisch single serving en de opvolger van Espresso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
Plot twist! Het probleem van de EQ3 en waarom die steeds vast sloeg is achterhaalt.... En dit stond toch echt niet in de handleiding.

Er zit zo'n metalen filtertje aan de onderkant van de zet groep. Die heb ik losgehaald met een schroevendraaier.. Aan de buitenkant altijd netjes schoongemaakt, maar de binnenkant....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEhPvWMJP1uUIep28NT05zC_zV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRY0YLg9xHJgFwb7CEVyACDD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thA2eoU4Tbp1kIvq09T61E7qLns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydQvzhOZsvZI4wZcFajykxKg.jpg?f=fotoalbum_tile

Machine volledig schoongemaakt en nu loopt die als een zonnetje. Waarom dat niet in de manual staat is mij echt een raadsel. De schoonmaaktabletten die we gebruiken maken dit dus niet schoon....

Maar nu we beide machines hebben (Siemens eq3 en Philips Baristina) maar eens even een vergelijking gedaan. Niet op smaak, want ik vind koffie niet lekker.... Maar op uiterlijk. Machine afgesteld zodat ze dezelfde hoeveelheid water geven en de sterkte op Max (want daar staat de machine hier standaard op. 5/5 boontjes)

Het resultaat:
EQ3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pU6EPk2SaRrsDZHBwZmY4pWWoKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpTKEIKhH0tE16zb3kokXpe1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prVusBXUy6SQs_aMrOLdNwvEnuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJEwCKf1r6vFnUGrlEje08J4.jpg?f=fotoalbum_large

Baristina
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8112sXZ3xPYOG30lR_V9UYjyKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qd3mDIRZaWLUltwqdWwO9k4M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5JMqpsGz18dqdofZ0YGv0YOEm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtLYfSZNkZEndhomwxmby93x.jpg?f=fotoalbum_large

Naast elkaar (links de EQ3, rechts de Baristina)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32AmtTSF_uQrRKGn6MEvlCU35E0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoVU7IyvrjCH91cOjbNs2PAk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6goFQkJp3V13XXQfgthBS5R5yoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPYeiDSXUb5UsiD7qKIMCoJZ.jpg?f=fotoalbum_large

De Baristina ziet er veel beter uit naar mijn mening. Kwa smaak durf ik het niet te zeggen. Maar denk dat we de Baristina wel houden, vanwege de volgende voordelen:
  • Uiterlijk koffie/schuimlaag (zie voorbeeld)
  • We gaan toch los melk kloppen vanwege veel dikker melkschuim. Dus de melkfunctie gaan we niet gebruiken
  • Geen spoelen bij opstarten en afsluiten. Er stond standaard een beker onder vanwege dat verplichte spoelen. De Philips doet dat niet.
  • Philips is druk op de knop en gaan. Geen opstarten, geen afsluitcycli
  • Formaat, de Philips neemt minder ruimte in, al is het nog altijd flink groter als een pad-apparaat.
  • Veel minder onderhoud.
Nadeel van de Philips:
  • Na elk kopje koffie prut weggooien en om spoelen.
  • Geen 2 kopjes tegelijk.
  • Geen theefunctie (had de EQ3 ook niet).
300 voor een soort van pad-apparaat met bonen is zeker niet goedkoop. Maar de voordelen zijn het ons wel waard.

De "setup"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSm7t4kEFGuagG9T06pRhzeMVpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzsLxFj4fKR1MbArfq78qpKe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 28-07-2024 00:38 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:21
Dat zijn theekopjes }:|

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
Meer schuim is niet beter, daar zit geen correlatie tussen laat staan een causaal verband. Tegenwoordig wordt er op verschillende manieren kunstmatig schuim gecreëerd puur omdat mensen schuim op hun koffie willen. Toppunt is de Nespresso Vertuo, dat levert meer dan een cm schuim op :X

De crema laag op espresso is puur het gevolg van CO2 die nog in de bonen zit na het branden, die vrij komt tijdens het zet proces. Als je een dag na het branden espresso maakt heb je meer schuim dan koffie in je kopje. Hoe ouder de bonen worden hoe minder CO2 er nog in zit, hoe minder schuim. Zo kun je aan de crema laag de leeftijd vd bonen schatten, en daarom is een goede crema laag van oorsprong een indicatie voor goede espresso. Als je geen "echte" espresso maakt (waaronder het gebruik van pressurized portafilters, of elke andere zetmethode) dan is het schuim meestal kunstmatig die gecreëerd wordt door slim ontwerp vd tuit bijvoorbeeld, zo krijg je zelf bij supermarktbonen van een jaar oud nog een dikke laag schuim. Daarom zegt een dikkere schuimlaag tegenwoordig helemaal niks meer over welke koffie beter is, zeker als je twee apparaten met elkaar vergelijkt terwijl je dezelfde bonen gebruikt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 14:54
pirke schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:54:
Meer schuim is niet beter, daar zit geen correlatie tussen laat staan een causaal verband. Tegenwoordig wordt er op verschillende manieren kunstmatig schuim gecreëerd puur omdat mensen schuim op hun koffie willen. Toppunt is de Nespresso Vertuo, dat levert meer dan een cm schuim op :X

De crema laag op espresso is puur het gevolg van CO2 die nog in de bonen zit na het branden, die vrij komt tijdens het zet proces. Als je een dag na het branden espresso maakt heb je meer schuim dan koffie in je kopje. Hoe ouder de bonen worden hoe minder CO2 er nog in zit, hoe minder schuim. Zo kun je aan de crema laag de leeftijd vd bonen schatten, en daarom is een goede crema laag van oorsprong een indicatie voor goede espresso. Als je geen "echte" espresso maakt (waaronder het gebruik van pressurized portafilters, of elke andere zetmethode) dan is het schuim meestal kunstmatig die gecreëerd wordt door slim ontwerp vd tuit bijvoorbeeld, zo krijg je zelf bij supermarktbonen van een jaar oud nog een dikke laag schuim. Daarom zegt een dikkere schuimlaag tegenwoordig helemaal niks meer over welke koffie beter is, zeker als je twee apparaten met elkaar vergelijkt terwijl je dezelfde bonen gebruikt....
Onder het mom van ‘het oog wil ook wat’ kun je je hele verhaal in de prullenbak gooien.. En ja, ook tussen de kunstmatige crema laagjes zit verschil in smaakbeleving.

Durf te wedden dat de Philips een hogere koffie extractie heeft dan de Siemens als ik naar het resultaat kijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Joshh op 28-07-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Kan iemand met wat meer ervaring wellicht onderstaande aanvullen c.q. verbeteren?

Is dat voldoende qua reiniging tussen twee zetbeurten in?
M.a.w. als de machine een aantal uren niet gebruikt wordt...
ehtweak schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:26:

1. Nu spoel ik door op [CUP 1] te drukken, er gaat dan schoon heet water doorheen (zonder portafilter).
2. Dan datzelfde nog een keer, met portafilter (waar uiteraard al het koffieprut al uit is).
3. En dan nog een keer 1.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Waah schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:37:
De Baristina ziet er veel beter uit naar mijn mening. Kwa smaak durf ik het niet te zeggen.
Tja.... als smaak geen factor is 8)7 .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 20:13
Deel 1 is binnen en opgebouwd. De welbekende Eureka maler. (Dankzij een behulpzame tweaker. :))

Eind volgende week kunnen we de Expobar brewtus ophalen! De rest vd accessoires worden ook snel bezorgd. (Leveler, tamper, matje, weegschaal, puckscreen, dosseerring, uitklopbak) en geeeeen wdt tool. Dat gaat me persoonlijk te ver.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKsX5sFJLK9fx1BoAa_dkoUuyWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLlXkok4a9JeG5y3JubNy4Qd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door t14wo op 28-07-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Plot twist! Het probleem van de EQ3 en waarom die steeds vast sloeg is achterhaalt.... En dit stond toch echt niet in de handleiding.

Er zit zo'n metalen filtertje aan de onderkant van de zet groep. Die heb ik losgehaald met een schroevendraaier.. Aan de buitenkant altijd netjes schoongemaakt, maar de binnenkant....
[Afbeelding][Afbeelding]

Machine volledig schoongemaakt en nu loopt die als een zonnetje. Waarom dat niet in de manual staat is mij echt een raadsel. De schoonmaaktabletten die we gebruiken maken dit dus niet schoon....

Maar nu we beide machines hebben (Siemens eq3 en Philips Baristina) maar eens even een vergelijking gedaan. Niet op smaak, want ik vind koffie niet lekker.... Maar op uiterlijk. Machine afgesteld zodat ze dezelfde hoeveelheid water geven en de sterkte op Max (want daar staat de machine hier standaard op. 5/5 boontjes)

Het resultaat:
EQ3
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Baristina
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naast elkaar (links de EQ3, rechts de Baristina)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Baristina ziet er veel beter uit naar mijn mening. Kwa smaak durf ik het niet te zeggen. Maar denk dat we de Baristina wel houden, vanwege de volgende voordelen:
  • Uiterlijk koffie/schuimlaag (zie voorbeeld)
  • We gaan toch los melk kloppen vanwege veel dikker melkschuim. Dus de melkfunctie gaan we niet gebruiken
  • Geen spoelen bij opstarten en afsluiten. Er stond standaard een beker onder vanwege dat verplichte spoelen. De Philips doet dat niet.
  • Philips is druk op de knop en gaan. Geen opstarten, geen afsluitcycli
  • Formaat, de Philips neemt minder ruimte in, al is het nog altijd flink groter als een pad-apparaat.
  • Veel minder onderhoud.
Nadeel van de Philips:
  • Na elk kopje koffie prut weggooien en om spoelen.
  • Geen 2 kopjes tegelijk.
  • Geen theefunctie (had de EQ3 ook niet).
300 voor een soort van pad-apparaat met bonen is zeker niet goedkoop. Maar de voordelen zijn het ons wel waard.

De "setup"
[Afbeelding]
Ik mis geloof ik iets? Wat moet je met 2 koffie apparaten als je niet van koffie houdt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-09 15:13
t14wo schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:40:
Deel 1 is binnen en opgebouwd. De welbekende Eureka maler. (Dankzij een behulpzame tweaker. :))

Eind volgende week kunnen we de Expobar brewtus ophalen! De rest vd accessoires worden ook snel bezorgd. (Leveler, tamper, matje, weegschaal, puckscreen, dosseerring, uitklopbak) en geeeeen wdt tool. Dat gaat me persoonlijk te ver.

[Afbeelding]
Als je WDT te ver vindt gaan, kan je die leveling tool ook wel achterwege laten hoor. Van wat ik al gezien/gelezen heb geeft dat geen meerwaarde voor de smaak. Gewoon koffie wat degelijk in de portafilter krijgen en dan gelijkmatig tampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
Over WDT gesproken.. Een familielid vraagt als verjaardagscadeau een WDT, dus mijn gedachten ging direct naar 'Normcore'. Maar wat een prijzen voor zo'n klein fidgetdingetje. Wat zijn tegenwoordig de beste 'bang for bucks'? (En als bonus snel leverbaar - iets met last minute dingen bestellen O-) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
tagican schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:28:
Over WDT gesproken.. Een familielid vraagt als verjaardagscadeau een WDT, dus mijn gedachten ging direct naar 'Normcore'. Maar wat een prijzen voor zo'n klein fidgetdingetje. Wat zijn tegenwoordig de beste 'bang for bucks'? (En als bonus snel leverbaar - iets met last minute dingen bestellen O-) )
Ik heb dus zo een Normcore WDT (gewoon omdat ik het uiterlijk mooier vond) maar de meegeleverde naalden zijn shit, na een paar weken gebruik denk ik, hé, wat zit er nu in mijn portafilterbakje tussen de gemalen koffie?? Naald afgebroken, geen nood er zitten er meer in het doosje, vervangen, 2 dagen later, drie stuks tegelijkertijd.
Op het net gedoken en ome Alie had naalden in diverse diktes met een veer ipv een hard metalen stiftje, 3 maten gekocht (300 naalden, dus ik kan even vooruit) en nu maanden later (ik heb eerst de dunste erin gefrut) werkt het nog steeds als een trein, geen breuk meer, dus heb ik nu 290 oid aan resrve naalden waar ik dus een eeuw of zo mee toe kan ;)

Voor de geïnteresseerden, geef een PM dan stuur ik je voor de verzendkosten een set naalden toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
tagican schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:28:
Fles wijn met wat ijzerdraad... Als de wijn op is de ijzerdraadjes in de kurk duwen.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
pirke schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:20:
[...]

Fles wijn met wat ijzerdraad... Als de wijn op is de ijzerdraadjes in de kurk duwen.

8)
LOL, ok, het werkt, maar de fijnere naalden werken echt beter, en erm, ik weet niet of 'men' een kurk met ijzerdraad als een leuk cadeau ziet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:30
RoosW schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:48:
[...]

LOL, ok, het werkt, maar de fijnere naalden werken echt beter, en erm, ik weet niet of 'men' een kurk met ijzerdraad als een leuk cadeau ziet ;)
ik zou de bijbehorende wijn er inderdaad dan wel bij doen ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
Het geeft wel een signaal af wanneer je aankomt met wijn met naalden in de kurk :+

@RoosW De Normcore WDT V3 heeft wel naalden met veren, ik ga er vanuit dat de ervaring die jij hebt niet met de V3 is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
tagican schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:54:
Het geeft wel een signaal af wanneer je aankomt met wijn met naalden in de kurk :+

@RoosW De Normcore WDT V3 heeft wel naalden met veren, ik ga er vanuit dat de ervaring die jij hebt niet met de V3 is?
nope, de v2, net ontdekt dat als je hem uit je handen laat vallen hij vrij pijnloos overeind blijft staan in je voet, naalden iets van een cm in mijn voet, ouch, eruit halen was iets minder en wat bloed vlekken op mn kousen. Oh en een heel kromme naald, heb meteen de hele set maar vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tagican
Dat is meer iets voor een acupunctuur topic :+

Beterschap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Volgens mij zijn die Normcore dingen te duur voor wat het is, bij Alie zien ze er bijna net zo uit en ook daar hebben ze dunne naalden.

@RoosW ai dat is niet prettig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
RoosW schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:48:
[...]

De wijn is het cadeau, en daarnaast / onderdeel van een "zelfbouwpakket WDT"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waah
Als je eigenwijs wil zijn, dat kan ik ook: het is een theeglas. En dat doe ik zodat je de kleur van de koffie en dikte van de schuimlaag goed kan zien. Dankzij mijn horeca-ervaring weet ik nog nét het verschil tussen een theeglas en een koffiekopje :Y)

Zoals gezegd, schuimlaag zegt niet alles. Maar de kleur van de koffie kan wel iets over de koffie-extractie vertellen, en de schuimlaag van de EQ3 is gewoon minimaal en verdwijnt na een minuut al.
Tweaker_BE schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:05:
[...]

Tja.... als smaak geen factor is 8)7 .
Je hebt liever dat ik, die geen koffie lust, een oordeel gaat geven over de smaak? :')

Tuurlijk is smaak een factor. Maar zoals ik zei, nog niet kunnen testen.

Ondertussen wel laten testen en zowel Miss Waah als mijn ouders (die ook een EQ3 hebben) vonden de koffie uit de Philips Baristina lekkerder dan de EQ3. Dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Maar voor ons een reden om.....
olafmol schreef op maandag 29 juli 2024 @ 04:22:
[...]

Ik mis geloof ik iets? Wat moet je met 2 koffie apparaten als je niet van koffie houdt?
De Siemens EQ3 weg te doen. Leek mij vrij evident, maar ik zal het dan bij deze specifiek benoemen. Ja ik kan ook een Senseo halen voor Miss Waah en de visite. Maar ik gun ze een lekker bakje koffie :Y)

:+ Ik wist dat koffie bitter was, maar niet dat je er bitter van werd :+ Maar excuses dat ik aan de heilige huisjes van een aantal hier rammel :Y) geen zorgen hoor want met dit soort reacties zul je aan weinig andere meningen worden blootgesteld. (Mocht het onduidelijk zijn, dit is ook direct mijn laatste post hier)

@True ik denk dat de Jura E4 zeker meerwaarde heeft wanneer je vaker koffie zet. Je hebt veel meer controle over de eindsmaak, meerdere kopjes koffie zetten is veel simpeler en als je het dan afzet tegen het schoonmaken is het relatief gezien minder werk. Maar voor ons gebruik verwacht ik dat we gelukkiger zijn met de lage maintenance van de Philips Baristina. Misschien had de Jura E4 ook bevallen maar de Siemens EQ3 heeft onze perceptie van hoeveel werk, en hoeveel gedoe, een volautomaat kan geven wel wat beïnvloed. Als het N=1 was, tja... Maar het is al N=2 en dat helpt niet.

Ik zou zeggen ik kom er op terug over een jaar met onze bevindingen, maar dat zal toch niet op prijs worden gesteld tenzij het in een bepaald straatje past. Dus of ik krijg negativiteit omdat het ons bevalt, of negativiteit in "told you so". En beide ga ik een bepaalde groep Tweakers in dit topic níét gunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:01
Waah schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:50:
[...]

Als je eigenwijs wil zijn, dat kan ik ook: het is een theeglas. En dat doe ik zodat je de kleur van de koffie en dikte van de schuimlaag goed kan zien. Dankzij mijn horeca-ervaring weet ik nog nét het verschil tussen een theeglas en een koffiekopje :Y)

Zoals gezegd, schuimlaag zegt niet alles. Maar de kleur van de koffie kan wel iets over de koffie-extractie vertellen, en de schuimlaag van de EQ3 is gewoon minimaal en verdwijnt na een minuut al.

[...]

Je hebt liever dat ik, die geen koffie lust, een oordeel gaat geven over de smaak? :')

Ondertussen wel laten testen en zowel Miss Waah als mijn ouders (die ook een EQ3 hebben) vonden de koffie uit de Philips Baristina lekkerder dan de EQ3. Dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Maar voor ons een reden om.....

[...]

De Siemens EQ3 weg te doen. Leek mij vrij evident, maar ik zal het dan bij deze specifiek benoemen. Ja ik kan ook een Senseo halen voor Miss Waah en de visite. Maar ik gun ze een lekker bakje koffie :Y)

:+ Ik wist dat koffie bitter was, maar niet dat je er bitter van werd :+ Maar excuses dat ik aan de heilige huisjes van een aantal hier rammel :Y) geen zorgen hoor want met dit soort reacties zul je aan weinig andere meningen worden blootgesteld. (Mocht het onduidelijk zijn, dit is ook direct mijn laatste post hier)

@True ik denk dat de Jura E4 zeker meerwaarde heeft wanneer je vaker koffie zet. Je hebt veel meer controle over de eindsmaak, meerdere kopjes koffie zetten is veel simpeler en als je het dan afzet tegen het schoonmaken is het relatief gezien minder werk. Maar voor ons gebruik verwacht ik dat we gelukkiger zijn met de lage maintenance van de Philips Baristina. Misschien had de Jura E4 ook bevallen maar de Siemens EQ3 heeft onze perceptie van hoeveel werk, en hoeveel gedoe, een volautomaat kan geven wel wat beïnvloed. Als het N=1 was, tja... Maar het is al N=2 en dat helpt niet.

Ik zou zeggen ik kom er op terug over een jaar met onze bevindingen, maar dat zal toch niet op prijs worden gesteld tenzij het in een bepaald straatje past. Dus of ik krijg negativiteit omdat het ons bevalt, of negativiteit in "told you so". En beide ga ik een bepaalde groep Tweakers in dit topic níét gunnen.
Laat je niet gek maken door een paar koffiesnobs :+
Alle ervaringen worden mijns inziens gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Laatst online: 26-09 16:33
Heb een noob-vraag; normaal zegt men: '18gr. bonen in, 36gr. dubbele espresso uit. Dit in 25 seconden doorlooptijd'.
Wat is nu de doorlooptijd? Moment dat je de infusie start OF dat de eerste druppel in het kopje valt?
Ik heb een ECM die een timer heeft, en uiteraard begint te lopen als de infusie start, maar m'n weegschaal pas als de eerste druppel in het kopje valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:18

ja3

Het is geen exacte wetenschap (iedere boon/maler is anders) dus die paar seconden extra dat het druppeltje valt zal in die zin wegvallen tegen dat verschil.

Dat gezegd hebbende hanteer ik zelf altijd 30 seconden als richttijd vanaf de start van de machine. Voor mij levert dat een constanter resultaat op. Dit haal ik denk ik maar 1 op de 10 kopjes ook daadwerkelijk (toch altijd een variatie van ~ 4 seconden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Waah schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:50:
[...]
Dan is het verder toch vooral loze bladvulling wat je schrijft....

[ Voor 4% gewijzigd door Tweaker_BE op 29-07-2024 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:50
-Muncky- schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:43:
Heb een noob-vraag; normaal zegt men: '18gr. bonen in, 36gr. dubbele espresso uit. Dit in 25 seconden doorlooptijd'.
Wat is nu de doorlooptijd? Moment dat je de infusie start OF dat de eerste druppel in het kopje valt?
Ik heb een ECM die een timer heeft, en uiteraard begint te lopen als de infusie start, maar m'n weegschaal pas als de eerste druppel in het kopje valt.
Voor consistentie doeleinden zou ik het doen vanaf het moment dat de pomp start. Ik hanteer overigens ook 30 seconden op mijn ECM, ook ik heb dan de beste resultaten.

De reden om te gaan meten vanaf dat de pomp start is dat het portafilter andere resutaten kan geven, als je bijvoorbeeld eentje neemt met een dubbele uitloop ten opzichte van een botomless variant zit er een verschil in wanneer de eerste druppel in je kopje beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Laatst online: 26-09 16:33
Thysiej schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Voor consistentie doeleinden zou ik het doen vanaf het moment dat de pomp start. Ik hanteer overigens ook 30 seconden op mijn ECM, ook ik heb dan de beste resultaten.

De reden om te gaan meten vanaf dat de pomp start is dat het portafilter andere resutaten kan geven, als je bijvoorbeeld eentje neemt met een dubbele uitloop ten opzichte van een botomless variant zit er een verschil in wanneer de eerste druppel in je kopje beland.
In mijn geval gebruik ik een bottomless filter idd. Ik ga eens wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 12:08

Pieroman

/me

[Afbeelding][Afbeelding]

Oeh dat filtertje is wel een goeie. Heb zelf een EQ6 die het naar mijn idee ook wat minder is gaan doen.
Ik ga eens kijken of dit ook bij mij speelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:33

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben mijn nespresso machine zat en wil een nieuwe volautomatische machine halen.

Ik heb een paar eisen:
- pre ground optie. Zodat ik in de avond een schepje decaf erin kan doen en mijn decaf latte machiato kan drinken.
- app bediening, zodat ik in de ochtend als ik beneden kom gelijk mijn lungo kan pakken.
- kleuren touchscreen. Ik ben een sucker voor schermpjes, en vind dit gewoon mooi.
- melk reservoir het liefst gewoon apart met een slangetje. Zodat ik het slangetje in het melkpak kan stoppen. Scheelt afwassen.
- zwart. Dit pas het beste in ons interieur.

Nu kom ik op de volgende machines uit:
- Nivona 960/970. Erg mooi. Alleen Bluetooth ipv wifi. En best groot.
- Jura S8. Vind het niet zo mooi ala de nivona, maar heeft wel alles erop.
- Siemens EQ700. Ik kan niet vinden of deze de pre-ground optie heeft. Als deze dat heeft is dit voor mij de beste keuze

Ik zit alleen met onderhoud van deze machines. Zo lees ik dat je bij de jura onderhoud moet laten uitvoeren omdat je niet zelf bij de zetgroep kan komen. Klopt dit? En weten jullie misschien nog meer voordelen/nadelen van deze machines?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:01
Tylen schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:15:
Ik ben mijn nespresso machine zat en wil een nieuwe volautomatische machine halen.

Ik heb een paar eisen:
- pre ground optie. Zodat ik in de avond een schepje decaf erin kan doen en mijn decaf latte machiato kan drinken.
- app bediening, zodat ik in de ochtend als ik beneden kom gelijk mijn lungo kan pakken.
- kleuren touchscreen. Ik ben een sucker voor schermpjes, en vind dit gewoon mooi.
- melk reservoir het liefst gewoon apart met een slangetje. Zodat ik het slangetje in het melkpak kan stoppen. Scheelt afwassen.

- Siemens EQ700. Ik kan niet vinden of deze de pre-ground optie heeft. Als deze dat heeft is dit voor mij de beste keuze

Ik zit alleen met onderhoud van deze machines. Zo lees ik dat je bij de jura onderhoud moet laten uitvoeren omdat je niet zelf bij de zetgroep kan komen. Klopt dit? En weten jullie misschien nog meer voordelen/nadelen van deze machines?
Jura J8 Twin
Super de luxe met dubbele bonenmaler voor zowel decaf als gewone bonen.

Voor een goede prijs wel even geduld hebben, was 2 weken geleden 1500 euro bij de Mediamarkt in Duitsland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tylen schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:15:

Ik heb een paar eisen:

Voor de Jura hoef je geen echt onderhoud te doen, door schoonmaakprogramma's netjes te doen volgens de boekjes houdt je ook de zetgroep schoon. Wellicht dat @Teus.espresso kan zeggen in welke frequentie hij onderhoud door een Jura-dealer adviseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

yorroy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:23:
[...]

Jura J8 Twin
Super de luxe met dubbele bonenmaler voor zowel decaf als gewone bonen.

Voor een goede prijs wel even geduld hebben, was 2 weken geleden 1500 euro bij de Mediamarkt in Duitsland
Dubbele bonenmaler hoeft niet persee. Een ruimte voor een achepje poeder is voldoende. Ik drink misschien 1 a 2x per week een decaf.

Wel mooie machine. En voor dat geld netjes ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

True schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:37:
[...]

Voor de Jura hoef je geen echt onderhoud te doen, door schoonmaakprogramma's netjes te doen volgens de boekjes houdt je ook de zetgroep schoon. Wellicht dat @Teus.espresso kan zeggen in welke frequentie hij onderhoud door een Jura-dealer adviseert?
Ah check. Toch wel. Thanks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:04
Service beurt is ergens tussen de 2 en de 5 jaar. Afhankelijk van hoe netjes je omgaat met de machine en hoe licht of donker gebrand de bonen zijn. Meestal raad ik aan de machine te gebruiken totdat je ergens iets tegenkomt dat niet lekker loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 22:48
Aziraphale schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:53:
Weer een nieuw stukje speelgoed erbij. *O* Vorige week hadden we op school een koffiebar staan van Barista Brothers en daar heb ik, uiteraard, flink over koffie en branden staan kletsen met de barista/brander/eigenaar. Die adviseerde me een Orea V4 naast de Aeropress en Chemex, dus die maar eens besteld. Ik kan deze met verschillende soorten filters gebruiken, maar ben vanavond maar eens gestart met een Kalita Wave 185 filter en het resultaat smaakt al prima. :Y

[Afbeelding]
Ik ben ook in de markt voor de Orea V4 naast mijn V60!
Ben je tevreden over je aankoop? Mis je de "negotiator" voor de kalita filters, of denk je dat deze overbodig is?
Pagina: 1 ... 213 ... 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1