3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Inzake die app: Ja als de machine aanstaat kun je er op afstand een kopje koffie mee zetten, maar ik kan er de machine -volgens mij- niet mee aanzetten. Maar mogelijk doe ik het niet goed, heb me niet echt in de app verdiept.Tylen schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:15:
Ik ben mijn nespresso machine zat en wil een nieuwe volautomatische machine halen.
Ik heb een paar eisen:
- pre ground optie. Zodat ik in de avond een schepje decaf erin kan doen en mijn decaf latte machiato kan drinken.
- app bediening, zodat ik in de ochtend als ik beneden kom gelijk mijn lungo kan pakken.
- kleuren touchscreen. Ik ben een sucker voor schermpjes, en vind dit gewoon mooi.
- melk reservoir het liefst gewoon apart met een slangetje. Zodat ik het slangetje in het melkpak kan stoppen. Scheelt afwassen.
- zwart. Dit pas het beste in ons interieur.
Nu kom ik op de volgende machines uit:
- Nivona 960/970. Erg mooi. Alleen Bluetooth ipv wifi. En best groot.
- Jura S8. Vind het niet zo mooi ala de nivona, maar heeft wel alles erop.
- Siemens EQ700. Ik kan niet vinden of deze de pre-ground optie heeft. Als deze dat heeft is dit voor mij de beste keuze
Ik zit alleen met onderhoud van deze machines. Zo lees ik dat je bij de jura onderhoud moet laten uitvoeren omdat je niet zelf bij de zetgroep kan komen. Klopt dit? En weten jullie misschien nog meer voordelen/nadelen van deze machines?
Inzake onderhoud: ik gebruik al 2 of 3 jaar alleen de reinigingsprogrammas (melk en machine) als de machine daar zelf om vraagt en voor rest niets. Machine doet het prima daarop en weinig tot geen omkijken naar.
Bij mijn E8 (EB) piept het melksysteem een beetje bij het spoelen. Net of er iets gesmeerd moet worden. Machine is nu bijna 3 jaar in gebruik en ik houd me aan de reinigingsinstructies en gebruik alleen Jura producten voor kalkfilters en schoonmaak. Machine werkt verder prima (koffie smaakt nog altijd hetzelfde), behalve dat ik wat vaker de cappucinatore goed moet schoonmaken (lijkt wat sneller te verstoppen). Is het piepen een reden om een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren of kan dit verder geen kwaad?Teus.espresso schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:35:
Service beurt is ergens tussen de 2 en de 5 jaar. Afhankelijk van hoe netjes je omgaat met de machine en hoe licht of donker gebrand de bonen zijn. Meestal raad ik aan de machine te gebruiken totdat je ergens iets tegenkomt dat niet lekker loopt.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Aanzetten via de app kan inderdaad niet bij Jura, je kunt de machine wel op een vooraf ingestelde tijd aan laten gaan. Alleen als hij aangaat dat gaat hij ook automatisch eerst spoelen dus als je kopje er al onderstaat dan zit dat in je kopjePellicaantje schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:51:
[...]
Inzake die app: Ja als de machine aanstaat kun je er op afstand een kopje koffie mee zetten, maar ik kan er de machine -volgens mij- niet mee aanzetten. Maar mogelijk doe ik het niet goed, heb me niet echt in de app verdiept.
Inzake onderhoud: ik gebruik al 2 of 3 jaar alleen de reinigingsprogrammas (melk en machine) als de machine daar zelf om vraagt en voor rest niets. Machine doet het prima daarop en weinig tot geen omkijken naar.
De app is wat mij betreft dus de meest nutteloze feature van een koffiemachine. Of je moet er een robot bijnemen om je kopje eronder te zetten 😉
Heb zelf een J8, en ben er erg tevreden over tot nu toe. Gekocht voordat de S8 op de markt kwam, anders had ik die misschien wel gekozen. Verschil is niet zo heel groot.Tylen schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:15:
Ik ben mijn nespresso machine zat en wil een nieuwe volautomatische machine halen.
Ik heb een paar eisen:
- pre ground optie. Zodat ik in de avond een schepje decaf erin kan doen en mijn decaf latte machiato kan drinken.
- app bediening, zodat ik in de ochtend als ik beneden kom gelijk mijn lungo kan pakken.
- kleuren touchscreen. Ik ben een sucker voor schermpjes, en vind dit gewoon mooi.
- melk reservoir het liefst gewoon apart met een slangetje. Zodat ik het slangetje in het melkpak kan stoppen. Scheelt afwassen.
- zwart. Dit pas het beste in ons interieur.
Nu kom ik op de volgende machines uit:
- Nivona 960/970. Erg mooi. Alleen Bluetooth ipv wifi. En best groot.
- Jura S8. Vind het niet zo mooi ala de nivona, maar heeft wel alles erop.
- Siemens EQ700. Ik kan niet vinden of deze de pre-ground optie heeft. Als deze dat heeft is dit voor mij de beste keuze
Ik zit alleen met onderhoud van deze machines. Zo lees ik dat je bij de jura onderhoud moet laten uitvoeren omdat je niet zelf bij de zetgroep kan komen. Klopt dit? En weten jullie misschien nog meer voordelen/nadelen van deze machines?
Ja, ze hebben app bediening, maar als je de machine 's ochtends ook automatisch laat inschakelen dan gaat ie eerst spoelen. Dus al zet je er de avond er voor alvast een kopje onder, dan nog moet je de machine de hele nacht aan laten staan om te voorkomen dat je alsnog eerst een kopje er onder moet zetten/wisselen. De app bediening gebruik ik eigenlijk nooit. Was alleen in het begin even leuk om mee te spelen.
Edit: wat hierboven gezegd wordt dus... Was bericht aan het typen toen die geplaatst werd. Verwacht je niet op de vroege ochtend.
[ Voor 3% gewijzigd door Bucephalus op 30-07-2024 06:50 ]
Waarschijnlijk niet. Je schrijft dat je de melkopschuimer volgens gebruiksaanwijzing schoonmaakt. Haal je hem ook wel eens van de machine? Zo niet dan helpt een keer de opschuimen helemaal uit elkaar halen en weken in water en reiniger. Misschien is de beluchter ook vies. Afhankelijk van het bouwjaar blijft die aan de machine zitten als je de opschuimer van de machine afhaalt.
Kijk even in de gebruiksaanwijzing hoe je die van jouw machine los krijgt.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Heb je een waterontharder want dan moet je geen Nivona nemenTylen schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:28:
Thanks mannen. Dus de jura is eigenlijk een nogo. De Nivona kan dit volgens mij wel allemaal dus ik ga denk ik voor deze. Ik ga ze wel eerst even bekijken en testen.
Want?Freezhost schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:59:
[...]
Heb je een waterontharder want dan moet je geen Nivona nemen
Die snap ik ff niet...
Na een maand alleen maar problemen, nieuwe zetgroep lost het dan weer tijdelijk op. Nivona geeft de schuld aan de waterontharder en zegt na 2 nieuwe zetgroepen bekijk het maar, koop maar Spa blauw.
Nu staat hij bij mijn schoonouders zonder waterontharder en daar werkt hij tot nu toe prima. Eerlijk gezegd klinkt het als een broodje aap verhaal maar toch lijkt het wel aan de waterontharder te liggen.
Wow oke. Nouja als ik er zo 1 koop heb ik sowieso x aantal jaar garantie. Dus lijkt mij dat het in de grantie periode wel opgelost is.Freezhost schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:34:
[...]
Na een maand alleen maar problemen, nieuwe zetgroep lost het dan weer tijdelijk op. Nivona geeft de schuld aan de waterontharder en zegt na 2 nieuwe zetgroepen bekijk het maar, koop maar Spa blauw.
Nu staat hij bij mijn schoonouders zonder waterontharder en daar werkt hij tot nu toe prima. Eerlijk gezegd klinkt het als een broodje aap verhaal maar toch lijkt het wel aan de waterontharder te liggen.
Het water is getest en bevat een normale hoeveelheid restkalk, één blokje op z'n teststrip.GabberPiet schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:42:
Ik weet niet wat voor soort ontharder je hebt en hoe deze staat ingesteld maar ik zou hier wel even huiswerk van maken. Als je zetgroepen namelijk echt stuk gaan door het water zou dat kunnen betekenen dat je water (licht) corrosief is. Net als de zetgroep, zijn het dan ook je waterleidingen e.d. die van binnen worden aangetast (lees: van binnen oplossen) omdat je water te ver onthard is. Brengt serieuze gezondheidsrisico's met zich mee, dus even je waterwaardes nameten in in zo'n geval het miste dat je zou moeten doen.
Ik geef toe dat ik mijn twijfels heb bij het water maar als het uit de kraan komt zijn alle waardes goed. Mijn aquarium is de deur al uit want de pH waarde loopt zonde rede op, in het zwembad zie ik een hele hoge TA waarde en de vijver heeft ook opstart problemen. Die zijn overigens allemaal gevuld zonder waterontharder dus dat is het probleem niet.
Kun je meten of het water corrosief is?
De Outin Nano espressomachine is een veelzijdig en gebruiksvriendelijk apparaat dat zowel Nespresso capsules als gemalen koffie aankan. Dit biedt een grote flexibiliteit. Standaard gebruik je 8 gram koffie, maar met de 'nano basket plus' kun je dit verhogen naar 18 gram voor een heerlijke dubbele espresso.
Een van de grootste voordelen van de Outin Nano is dat je er koud water in kunt doen, en het apparaat warmt dit zelf op. Dit maakt het mogelijk om overal en altijd van een verse kop koffie te genieten, zonder afhankelijk te zijn van een externe warmwaterbron. De ingebouwde accu gaat zo'n 3 tot 4 dubbele espresso's mee voordat deze opnieuw moet worden opgeladen. Gebruik je echter warm water, dan kun je veel meer kopjes zetten.
Voordelen:
- Altijd en overal koffie: Het apparaat warmt zelf koud water op, waardoor je zelfs onderweg een goede espresso kunt maken.
- Flexibiliteit: Geschikt voor zowel Nespresso capsules als gemalen koffie, wat handig is voor zowel thuis als op reis.
- Beschikbaarheid: Nespresso cups en hun imitaties zijn wereldwijd verkrijgbaar, wat een prima alternatief biedt voor instant koffie tijdens een trip of vakantie.
- Kwaliteit: Met verse bonen, een goede maler (zoals de Kinggrinder K6), en een weegschaal kun je overal een prima espresso maken. Thuis zal de koffie nog beter smaken, maar gezien de prijs van professionele apparatuur is dat begrijpelijk.
- De ingebouwde accu heeft een beperkte levensduur en moet na 3 tot 4 dubbele espresso's worden opgeladen.
- De distribution tool bij de nano basket plus is echt niets, hiervoor heb ik er zelf een geprint en die meegenomen.
- Het laden van de accu gaat erg langzaam. Dit kan aan mijn laders gelegen hebben, maar ik heb verschillende gebruikt en overal was het traag.
- Hoewel de koffie onderweg prima is, kan het thuisgebruik niet tippen aan de smaak en kwaliteit van duurdere, stationaire espresso-apparaten.
:strip_exif()/f/image/cCBbav08wAnNMaSV7CwPJ3Ei.jpg?f=fotoalbum_large)
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Niet dus, zelfs in de garantie waren ze niet heel erg behulpzaam meer. De zetgroep was vernieuwd waardoor het probleem niet meer op zou treden maar dat was helaas niet het geval.Tylen schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:46:
[...]
Wow oke. Nouja als ik er zo 1 koop heb ik sowieso x aantal jaar garantie. Dus lijkt mij dat het in de grantie periode wel opgelost is.
Ik vind dit soort portables wel interessant, maar iets houdt me toch tegen om er een te kopen.RoelsRules schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:18:
zoals eerder gemeld heb ik een outin nano gekocht voor onze vakantie. Nu ik terug ben een korte review:
De Outin Nano espressomachine is een veelzijdig en gebruiksvriendelijk apparaat dat zowel Nespresso capsules als gemalen koffie aankan. Dit biedt een grote flexibiliteit. Standaard gebruik je 8 gram koffie, maar met de 'nano basket plus' kun je dit verhogen naar 18 gram voor een heerlijke dubbele espresso.
Een van de grootste voordelen van de Outin Nano is dat je er koud water in kunt doen, en het apparaat warmt dit zelf op. Dit maakt het mogelijk om overal en altijd van een verse kop koffie te genieten, zonder afhankelijk te zijn van een externe warmwaterbron. De ingebouwde accu gaat zo'n 3 tot 4 dubbele espresso's mee voordat deze opnieuw moet worden opgeladen. Gebruik je echter warm water, dan kun je veel meer kopjes zetten.
Voordelen:Nadelen:
- Altijd en overal koffie: Het apparaat warmt zelf koud water op, waardoor je zelfs onderweg een goede espresso kunt maken.
- Flexibiliteit: Geschikt voor zowel Nespresso capsules als gemalen koffie, wat handig is voor zowel thuis als op reis.
- Beschikbaarheid: Nespresso cups en hun imitaties zijn wereldwijd verkrijgbaar, wat een prima alternatief biedt voor instant koffie tijdens een trip of vakantie.
- Kwaliteit: Met verse bonen, een goede maler (zoals de Kinggrinder K6), en een weegschaal kun je overal een prima espresso maken. Thuis zal de koffie nog beter smaken, maar gezien de prijs van professionele apparatuur is dat begrijpelijk.
Heb verder ook een houder geprint (zie foto) omdat het kan (en ook wel handig is maar zeker niet noodzakelijk). Helaas geen foto nu voorhanden van een eindresultaat.
- De ingebouwde accu heeft een beperkte levensduur en moet na 3 tot 4 dubbele espresso's worden opgeladen.
- De distribution tool bij de nano basket plus is echt niets, hiervoor heb ik er zelf een geprint en die meegenomen.
- Het laden van de accu gaat erg langzaam. Dit kan aan mijn laders gelegen hebben, maar ik heb verschillende gebruikt en overal was het traag.
- Hoewel de koffie onderweg prima is, kan het thuisgebruik niet tippen aan de smaak en kwaliteit van duurdere, stationaire espresso-apparaten.
[Afbeelding]
Ik backpack ongeveer twee keer per jaar, en dan zou het soms wel fijn zijn om zelf goede koffie te kunnen zetten. Echter zie ik het niet zitten om maler en zo'n apparaat en accessoires allemaal in de backpack mee te moeten zeulen.
Ook haal ik plezier uit het uitproberen van koffiezaakjes in de nabije omgeving. Dan kan het natuurlijk voorkomen dat je een keer slechte koffie hebt, maar ach, niet het einde van de wereld, en dan waardeer je je eigen koffie als je thuis komt des te meer.
De meerwaarde is denk ik vooral als je niet direct een koffiezaak in de buurt hebt; als je in de wildernis aan het kamperen bent ofzo. Maar ja, dan moet je ook een zonnepaneel meenemen om hem weer op te kunnen laden

Is dit klein genoeg? Doe er een mini handmaler bij en het is vrij compactocn schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:38:
[...]
Echter zie ik het niet zitten om maler en zo'n apparaat en accessoires allemaal in de backpack mee te moeten zeulen.
[...]
De meerwaarde is denk ik vooral als je niet direct een koffiezaak in de buurt hebt; als je in de wildernis aan het kamperen bent ofzo. Maar ja, dan moet je ook een zonnepaneel meenemen om hem weer op te kunnen laden
www.janvandoornik.nl
In eerste plaats is het belangrijk te weten met welke methode er wordt onthard, als het een simpele ionen wisselaar is met natrium dan is het water niet zomaar te zacht. Maar als je bijv omgekeerde osmose gebruikt dan kan het water te ver onthard worden.Freezhost schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:16:
[...]
Het water is getest en bevat een normale hoeveelheid restkalk, één blokje op z'n teststrip.
Ik geef toe dat ik mijn twijfels heb bij het water maar als het uit de kraan komt zijn alle waardes goed. Mijn aquarium is de deur al uit want de pH waarde loopt zonde rede op, in het zwembad zie ik een hele hoge TA waarde en de vijver heeft ook opstart problemen. Die zijn overigens allemaal gevuld zonder waterontharder dus dat is het probleem niet.
Kun je meten of het water corrosief is?
Om offtopic te voorkomen zou ik je willen wijzen op: Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?
[ Voor 12% gewijzigd door GabberPiet op 30-07-2024 12:59 ]
Als je veel backpacked dan leer je om zo min mogelijk spullen mee te nemen, omdat je het allemaal met je mee moet dragen. Als koffie je eerste prioriteit is, dan is het natuurlijk vrij compact en kan je het meenemen. Maar als je opties hebt, bijv. omdat er bijna overal waar je heen gaat wel koffie te vinden is in café's, dan moet je je toch afvragen of eigen koffieapparatuur meenemen de moeite waard is. Die afweging is natuurlijk voor iedereen anders. Persoonlijk vind ik het leuk om verschillende koffiezaakjes te proberen, liefst als ze ook zelf hun bonen branden. Vind het wel leuk om dan een gesprekje aan te knopen met de medewerkers. Maar ik begrijp dat dat niet voor iedereen is, en dat er niet overal koffiezaakjes te vinden zijn. En op de lange termijn zal het duurder zijn om 'buiten de deur' koffie te drinken.JanvD schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:46:
[...]
Is dit klein genoeg? Doe er een mini handmaler bij en het is vrij compact
[ Voor 4% gewijzigd door ocn op 30-07-2024 13:00 ]
Ook voor de trip er naar toe met een nespresso Cup in de auto ipv de gare en te dure koffie bij een tankstation.
Maar als je echt met een rugzak onderweg bent snap ik dat ik elke kg er 1 teveel is. Die tijd heb ik achter me gelaten
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Haal ‘m zeker 1 keer per week los om ‘m grondiger schoon te maken. Heb ook van die kleine borsteltjes om ‘m schoon te maken, ook af en toe met wat afwasmiddel. De beluchter zit aan de machine vast bij mijn model. Over schoonmaken daarvan staat verder ook niets in de handleiding. Heb Jura Support hier ook wel eens naar gevraagd en zij geven aan dat die niet zomaar van de machine gehaald kan worden op mijn model (E8 EB uit 2021).Teus.espresso schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:52:
Kan piepen van de melkopschuimer kwaad?
Waarschijnlijk niet. Je schrijft dat je de melkopschuimer volgens gebruiksaanwijzing schoonmaakt. Haal je hem ook wel eens van de machine? Zo niet dan helpt een keer de opschuimen helemaal uit elkaar halen en weken in water en reiniger. Misschien is de beluchter ook vies. Afhankelijk van het bouwjaar blijft die aan de machine zitten als je de opschuimer van de machine afhaalt.
Kijk even in de gebruiksaanwijzing hoe je die van jouw machine los krijgt.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dat begrijp ik heel goed. Dat is ook vaak mijn manier (afhankelijk van waar ik op vakantie ben). Ik liet deze zien omdat ik het vooral een hilarisch ding vind.ocn schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:00:
[...]
Als je veel backpacked dan leer je om zo min mogelijk spullen mee te nemen, omdat je het allemaal met je mee moet dragen. Als koffie je eerste prioriteit is, dan is het natuurlijk vrij compact en kan je het meenemen. Maar als je opties hebt, bijv. omdat er bijna overal waar je heen gaat wel koffie te vinden is in café's, dan moet je je toch afvragen of eigen koffieapparatuur meenemen de moeite waard is. Die afweging is natuurlijk voor iedereen anders. Persoonlijk vind ik het leuk om verschillende koffiezaakjes te proberen, liefst als ze ook zelf hun bonen branden. Vind het wel leuk om dan een gesprekje aan te knopen met de medewerkers. Maar ik begrijp dat dat niet voor iedereen is, en dat er niet overal koffiezaakjes te vinden zijn. En op de lange termijn zal het duurder zijn om 'buiten de deur' koffie te drinken.
www.janvandoornik.nl
Dan zouden ze aan mij toch echt een verkeerde hebben denk ik. Maar ik koop hem daarom bij een winkel en niet direct bij de vendor (aanname dat jij dat wel gedaan he t) zodat ik altijd voor garantie terug kan.Freezhost schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:18:
[...]
Niet dus, zelfs in de garantie waren ze niet heel erg behulpzaam meer. De zetgroep was vernieuwd waardoor het probleem niet meer op zou treden maar dat was helaas niet het geval.
kilo's? ik reken in grammenRoelsRules schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:18:
...
Maar als je echt met een rugzak onderweg bent snap ik dat ik elke kg er 1 teveel is. ...
Hi Ha Hopjesvla
Ik ben persoonlijk wel gecharmeerd van de Nivona 8000 serie, daar zit een compleet nieuw type zetgroep in. En ziet er wel strak uit in zwart.Tylen schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:28:
Thanks mannen. Dus de jura is eigenlijk een nogo. De Nivona kan dit volgens mij wel allemaal dus ik ga denk ik voor deze. Ik ga ze wel eerst even bekijken en testen.
Alleen weet ik nog niet zo goed wat ik van het merk zelf vind, wordt hier vrij weinig verkocht heb ik het idee en niet heel veel (onafhankelijke) reviews.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Thnx, ik ga dat topic eens bekijken, het is in ieder geval geen omgekeerde osmose maar met z'n zoutbak.GabberPiet schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:56:
[...]
In eerste plaats is het belangrijk te weten met welke methode er wordt onthard, als het een simpele ionen wisselaar is met natrium dan is het water niet zomaar te zacht. Maar als je bijv omgekeerde osmose gebruikt dan kan het water te ver onthard worden.
Om offtopic te voorkomen zou ik je willen wijzen op: Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?
Probleem was dat de laatste zetgroep het net na de garantie problemen begon te geven, die deed het zeker wel beter dan de eerste twee. Maar ze schuiven het wel makkelijk af je mag aannemen dat een apparaat van 800 euro langer mee gaat. Vooral omdat ik gewoon nog kalk in het water hebt zitten.Tylen schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:48:
[...]
Dan zouden ze aan mij toch echt een verkeerde hebben denk ik. Maar ik koop hem daarom bij een winkel en niet direct bij de vendor (aanname dat jij dat wel gedaan he t) zodat ik altijd voor garantie terug kan.
Site lijkt het nou weer goed te doen maar in die periode was de helft Nederlands en de rest Duits. Veel 404 errors etc... leek alsof ze de stekker er uit zouden trekken dus mijn vertrouwen was weg.
mphilipp schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:55:
Windhorn Service Center in Duitsland. Bij deze firma kun je refurbished Sage machines kopen.
Tnx, net een Sage oventje besteld bij Windhorn
Lekke pakking in de stoompijp. Je hebt 3 opties:Ken Wood schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:26:
Ik heb een Quick Mill 3035. Sinds kort loopt er bij het maken van een espresso tegelijkertijd wat water uit het stoompijpje. De druk komt ook niet boven de 6 bar uit. Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? De stoompijp staat uiteraard dicht.
-Reviseren
-Stoompijp vervangen
-Stoompijp verwijderen
Vloeken in de kerk denk ik maar heeft een (samen met timemore ontwikkelde) grinder, dual boiler, rotatiepomp.
Wel van plastic gemaakt maar goed.
Een goed idee, ik denk wel dat hij best aan de prijs wordt met de dual boiler en rotatie pomp. Waar ik op zou afknappen is de konische maler die dus ingebouwd zit. Verder wordt het koffie bonen zakje ‘gescand’ oid zodat het recept gelezen wordt, kan me voorstellen dat dat in Nederland niet echt beschikbaar komt.iasix schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:39:
Wat vinden jullie van: https://merakitech.com
Vloeken in de kerk denk ik maar heeft een (samen met timemore ontwikkelde) grinder, dual boiler, rotatiepomp.
Wel van plastic gemaakt maar goed.
Het lijkt wat op de Sage filosofie maar dan premium met rotatie pomp en weegschaaltjes ingebouwd. Benieuwd wat de prijs gaat worden.
Volgens mij las ik ergens dat ie tussen de 1200 en 1500 euro kost.Hercul3s schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:22:
[...]
Een goed idee, ik denk wel dat hij best aan de prijs wordt met de dual boiler en rotatie pomp. Waar ik op zou afknappen is de konische maler die dus ingebouwd zit. Verder wordt het koffie bonen zakje ‘gescand’ oid zodat het recept gelezen wordt, kan me voorstellen dat dat in Nederland niet echt beschikbaar komt.
Het lijkt wat op de Sage filosofie maar dan premium met rotatie pomp en weegschaaltjes ingebouwd. Benieuwd wat de prijs gaat worden.
Andere vraag: mijn oog viel op een machine die toevallig net geen "intelligent voorverwarmen" heeft. Is dit echt een merkbaar temperatuurverschil zo bij het eerste kopje?
Afhankelijk van model (luxere hebben meer instellingen) en bouwjaar (gewijzigde wetgeving en filosofie van Jura) zijn er verschillen. Het is dus niet ergens gemakkelijk terug te vinden.
Deel twee; maakt het uit? Ja iets. Een Jura die geen voorverwarm functie heeft, compenseert dat door extra heet water te gebruiken. Ergens doet dat iets met de smaak van de koffie.
De voorverwarmde machine kan het water beter op de voor koffie maken beste temperatuur maken.
Ergens is voorverwarmen dus beter. Persoonlijk vind ik het verschil klein en vind dat wachten voordat de machine eindelijk koffie maakt maar irritant. Ik heb dus expres en machine waar het niet op zit.
Timemore grinder, dual boiler, PID, rotary pump, 1100 euro ongeveer. Ben reuze benieuwd.
Levering in november, zal dan eens een review plaatsen.
https://www.kickstarter.c...resso-machine/description
Vanmiddag de vers gereviseerde Expobar mogen ophalen.
Inregelen van de Eureka Specialita ging verrassend makkelijk! Na zo’n 6 espresso’s zowel gewicht in / uit en doorlooptijd precies naar spec. En de smaak: heeeerlijk caramelachtige cremalaag. Erg blij mee. Ik kreeg nog 3 kilo bonen van de zaak mee. Topservice.
Zal morgen een goede foto maken!
Wel heb ik een doseerring over. Had ik besteld, maar zat uiteindelijk bij de Eureka. Dus die hen ik over. Heeft iemand interesse? Het is een zwarte voor E61 portafilter. Voor alleen verzendkosten stuur ik ‘m op.
:strip_exif()/f/image/lM1cWFMbNkpVXSb18z7rHQmf.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe valt het me allemaal niets tegen. Enkel nog de aanvoerleiding voor water netjes wegwerken. Die ligt nu door de keuken.
Vragen
Heeft de hoeveelheid koffie invloed op over/onderextractie, of alleen op de sterkte?
Wat is de beste manier om de smaak te verbeteren. Keuze uit grover malen, lagere temperatuur of minder water met meer bypass water?
Minder bittere bonen?Mad Wally schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:27:
Ik heb bij de jura soms last dat de koffie bitter smaakt. Ik kan alles instellen, maalgraad, watertemperatuur, hoeveelheid koffie, hoeveelheid water en hoeveelheid bypass water.
Vragen
Heeft de hoeveelheid koffie invloed op over/onderextractie, of alleen op de sterkte?
Wat is de beste manier om de smaak te verbeteren. Keuze uit grover malen, lagere temperatuur of minder water met meer bypass water?
Maar serieus, bitter is eerder over extractie, zuur onder extractie. Echter zijn supermarkt bonen die vaak gebruikt worden bij volautomaten meestal vrij donker gebrand met veel bitters tot gevolg. Welke bonen gebruik je?
bittere koffie: grover malen.Mad Wally schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:27:
Ik heb bij de jura soms last dat de koffie bitter smaakt. Ik kan alles instellen, maalgraad, watertemperatuur, hoeveelheid koffie, hoeveelheid water en hoeveelheid bypass water.
Vragen
zure koffie: fijner malen.
Ik gebruik de laatste tijd bonen van Brandzaak en dat bevalt uitstekend. Nu had ik op vakantie de Aeropress met K6 molen mee en dat beviel uitstekend. Een paar dagen voor het einde van de vakantie was mijn koffie op en heb ik in de Franse supermarkt arabica Brasil bonen gekocht en daar heb ik nog bijna een hele zak van over.Hercul3s schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:14:
[...]
Minder bittere bonen?
Maar serieus, bitter is eerder over extractie, zuur onder extractie. Echter zijn supermarkt bonen die vaak gebruikt worden bij volautomaten meestal vrij donker gebrand met veel bitters tot gevolg. Welke bonen gebruik je?
Maar het is meer een algemene vraag, het komt wel eens voor dat ik wat anders probeer of toch even de AH Perla Superiore Origins bonen koop en vaak vallen deze wat bitterder uit.
Mijn punt is dat er drie manieren zijn voor minder extractie, maling, temperatuur en waterhoeveelheid. Mijn vraag is dan ook aan welke knop je het beste draait en waarom?
Je vermindert de waterhoeveelheid en duwt de aeropress sneller door (minder lang later trekken) en je wacht 20 a 30 seconden na de kook voordat je water toevoegt. Daarmee voorkom je dat de koffie slap wordt, overectraxtie en te hoge starttemperatuur van het water.Mad Wally schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:17:
[...]
Ik gebruik de laatste tijd bonen van Brandzaak en dat bevalt uitstekend. Nu had ik op vakantie de Aeropress met K6 molen mee en dat beviel uitstekend. Een paar dagen voor het einde van de vakantie was mijn koffie op en heb ik in de Franse supermarkt arabica Brasil bonen gekocht en daar heb ik nog bijna een hele zak van over.
Maar het is meer een algemene vraag, het komt wel eens voor dat ik wat anders probeer of toch even de AH Perla Superiore Origins bonen koop en vaak vallen deze wat bitterder uit.
Mijn punt is dat er drie manieren zijn voor minder extractie, maling, temperatuur en waterhoeveelheid. Mijn vraag is dan ook aan welke knop je het beste draait en waarom?
[ Voor 4% gewijzigd door Joshh op 07-08-2024 19:11 ]
Eureka Specialita en een Expobar Brewtus IV rotary. Geheel wordt geschakeld middels een slimme stekker die gebaseerd op mijn wekker en aanwezigheid thuis wordt geschakeld. Zo kan ik zoveel mogelijk van de nadelen van een grote machine beperken.
Hij wordt gebruikt voor zowel espresso, cappuchino als thee. Op thuiswerkdagen blijft hij de hele dag aan. Ben benieuwd wat het maandverbruik wordt. Door de smart plug is dat mooi te volgen
Morgen wordt er een gat in het aanrecht geboord. Dan kan de wateraansluiting en afvoer worden weggewerkt.
Ik wil de afvoer gewoon los in de kruipruimte laten lopen. Voor die paar liter per week lijkt me dat geen probleem. Toch? Kruipruimtes staan ook regelmatig vol water. Een beetje koffiewater lijkt me dan ook geen probleem. Ik zou eventueel een gat kunnen graven van 30 cm diep en daar grind in gooien voor beter weglopen.
:strip_exif()/f/image/IKraPbrsCx6EV1jIauvEgk9V.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het alleen water is dan is het in theorie niet zo'n probleem. Echter als er koffie resten of andere zaken inzitten die kunnen dienen als voeding voor schimmels/bacteriën/ongedierte dan krijg je daar een explosie van. Dat wil je niet in je kruipruimte.t14wo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:05:
Ik wil de afvoer gewoon los in de kruipruimte laten lopen. Voor die paar liter per week lijkt me dat geen probleem. Toch? Kruipruimtes staan ook regelmatig vol water. Een beetje koffiewater lijkt me dan ook geen probleem. Ik zou eventueel een gat kunnen graven van 30 cm diep en daar grind in gooien voor beter weglopen.
Overigens hoort je kruipruimte luchtdicht afgesloten te worden van je woning, let daar ook op als je een doorvoer maakt.

Als je dan toch een gat boort, sluit het dan gewoon aan op je riool.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
VOC-mentaliteitt14wo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:05:
Voor die paar liter per week lijkt me dat geen probleem. Toch?
Liever riool, om nare verrassingen te voorkomen…
Aansluiten op afvoer is ook geen groot probleem. Die zit 1,5 meter verderop.
@Tieske88, luchtdicht lijkt me onmogelijk. Maar zoveel mogelijk dicht natuurlijk wel. Beetje pur doet wonderen.
[ Voor 8% gewijzigd door t14wo op 07-08-2024 22:35 ]
Maalgraad > fijner is meer extractie, grover minderMad Wally schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:17:
[...]
Ik gebruik de laatste tijd bonen van Brandzaak en dat bevalt uitstekend. Nu had ik op vakantie de Aeropress met K6 molen mee en dat beviel uitstekend. Een paar dagen voor het einde van de vakantie was mijn koffie op en heb ik in de Franse supermarkt arabica Brasil bonen gekocht en daar heb ik nog bijna een hele zak van over.
Temperatuur > hoger is meer extractie, lager minder
Water hoeveelheid > meer water is meer extractie, minder is minder
Zelf heb ik een compleet andere setup, maar heb heel veel geprobeerd en gefinetuned:Mad Wally schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:17:
[...]
Ander water, andere instellingen qua malen, ander materiaal, temperatuur.
Uiteindelijk heb ik 3 weken geleden ontdekt dat ik meer moet opwarmen van de materialen die ik gebruik: Ik heb een cafelat robot en ondanks dat iedereen aangaf: De basket hoef je niet op te warmen... Verwarm ik nu de piston (basket verwarmde ik al) en dat zorgt er nu voor dat ik koffie maak die ik bij een koffiezaakje niet kan krijgen. Verder verwarm ik van kopjes tot elk onderdeel waar de koffie mee in aanraking komt. Het is dus een kwestie van proberen, proberen, proberen. Van je water kwaliteit (heb op gegeven moment bronwater gebruikt om te kijken of het verschil maakte, deed het niet), heb mijn Comandante omgeruild voor een Timemore 78s. Iedere keer werd het iets beter tot ik nu op de beste ervaring zit (ook met de gele brandzaak bonen). Het laatste punt was opwarming, en ik vind dat ik daar de meeste winst mee behaald heb.
Toen ik begon verwarmde ik niets, echt afschuwelijke bocht krijg je daardoor.
Dit is echt een rabbithole process... Inmiddels zit ik mijzelf aan te praten dat ik een Strietmann CT2 nodig heb...
[ Voor 5% gewijzigd door init6 op 08-08-2024 12:34 ]
* DjVe zat van de week ook te denken aan een CT2... Wat een machine *kwijl
Ticks all my boxes behalve dat mij opviel dat de Variabele Zetgroep 6-10gram is en niet 5-16gram zoals veel andere Jura machines.
Betekent dat automatisch dat de koffies niet zo sterk kunnen worden gezet? Ik drink doorgaans gemiddeld tot redelijk sterke zwarte koffies, maar ik houd ook af en toe van een stevige espresso
De winkel had de PID alvast op 92 graden gezet en daar blijft hij ook precies op. Vervolgens verschillende espresso's gemaakt om de doorlooptijd goed te hebben. En dan is het genieten van prachtige espresso!
Scheutje water erbij en elke ochtend staat er een waanzinnige americano op me te wachten.
De leveler gebruik ik al niet. Dat geeft me teveel gedoe. Die gaat dus in de verkoop. Iemand wellicht interesse? Mag voor aankoopprijs weg. (15 euro)
Ook al de knoop doorgehakt en een notenhouten setje besteld met een naked portafilter, hendels en kraantjes.
Ik ben geen kenner maar wellicht dat het er ook mee te maken heeft dat die Ena 5 een enkele uitloop heeft, dus je kunt er geen 2 koppen tegelijk mee zetten.M.Pantoffel schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:45:
Ik heb mijn oog laten vallen op de nieuwe Jura Ena 5. Iemand reeds ervaring met deze machine?
Ticks all my boxes behalve dat mij opviel dat de Variabele Zetgroep 6-10gram is en niet 5-16gram zoals veel andere Jura machines.
Betekent dat automatisch dat de koffies niet zo sterk kunnen worden gezet? Ik drink doorgaans gemiddeld tot redelijk sterke zwarte koffies, maar ik houd ook af en toe van een stevige espresso
Al moet ik wel zeggen dat mijn Jura Giga 10 ook 2 keer maalt bij 2 koppen koffie terwijl die wel een grotere variabele zetgroep heeft.
Bij Art & Craft voor 1309 euro.
Wellicht goede prijs als je net deze zoekt.
https://www.artandcraft.c...ox-lpsgev02eu-632912.html
Ja, de specs lijken echter niet te kloppenyorroy schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:25:
Zag net een La Pavoni dual boiler voorbij komen op pepper.
Bij Art & Craft voor 1309 euro.
Wellicht goede prijs als je net deze zoekt.
https://www.artandcraft.c...ox-lpsgev02eu-632912.html
https://www.smeg.com/be-nl/product/LPSGEV02EU
deze is het, single boiler met hx
[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 09-08-2024 13:42 ]
De backflush mogelijkheid kende ik nog niet maar is heel fijn.
Typisch Italiaans is de fysieke creditcard usb met daarop de handleiding. Helaas wel de oude pre-evo handleiding zonder de nieuwe functies... Vorm over functie.
Morgen spelen met maalgraad en druk.
:strip_exif()/f/image/Zz0UBOxHHjIynnwrTKgkkF3L.jpg?f=fotoalbum_large)
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Goede keuze al met al. Veel plezier ermee.
Thanks. We hebben een losse schuimer van Nespresso. Bonen haal ik bij Schot Koffie. Heb zelf de Brazil Dulce, een makkelijke en relatief goedkope boon.Teus.espresso schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:31:
Leuk. Je ziet de Carola bijna nooit. Bijna iedereen kiest voor de mogelijkheid van melk stomen. Ook al doen ze dat nooit.
Goede keuze al met al. Veel plezier ermee.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Momenteel heb ik de Lelit MaraX en Eureka Mignon Specialita. Het lijkt een no-brainer dat de Lelit Bianca mijn volgende upgrade zou kunnen zijn, maar hoeveel verschil maakt dat echt? Een alternatief zou het upgraden van mijn grinder een betere kop koffie opleveren dan het upgraden van mijn machine? De Specialita kostte in 2020 €400 en werd destijds beschouwd als een goede 'instap' grinder. Zou het upgraden van een betere grinder voor grotere verbeteringen kunnen zorgen? Een paar opties zijn al door mijn hoofd gegaan, zoals de Mazzer Philos, Eureka Atom 75, maar ik sta open voor andere suggesties.
Ps zie relevante foto
:strip_exif()/f/image/0BXF0I3hycuAErNiJF23Mhfm.jpg?f=fotoalbum_large)
Bianca (heb hem zelf ook) gaat niet veel verschil maken als je nu niets mist aan je Mara X. Flow control is leuk om mee te spelen, dual boiler maakt het ook allemaal net iets comfortabeler, maar de Mara X is gewoon al een hele goede machine.seph32 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:42:
Wat zou mijn volgende upgrade kunnen zijn?
Momenteel heb ik de Lelit MaraX en Eureka Mignon Specialita. Het lijkt een no-brainer dat de Lelit Bianca mijn volgende upgrade zou kunnen zijn, maar hoeveel verschil maakt dat echt? Een alternatief zou het upgraden van mijn grinder een betere kop koffie opleveren dan het upgraden van mijn machine? De Specialita kostte in 2020 €400 en werd destijds beschouwd als een goede 'instap' grinder. Zou het upgraden van een betere grinder voor grotere verbeteringen kunnen zorgen? Een paar opties zijn al door mijn hoofd gegaan, zoals de Mazzer Philos, Eureka Atom 75, maar ik sta open voor andere suggesties.
Ps zie relevante foto
[Afbeelding]
Van Specialita naar Atom 75 heb ik zelf gedaan (met een tussenstap naar de ORO XL) en dat maakt wel echt flink verschil. De Atom75 maalt veel sneller en een stuk consistenter. Betekent voor mij dat mijn shots ook consistenter zijn. Je proeft het verschil ook wel, maar het is niet zo dat je ineens een hele andere koffie drinkt
Als je wil kun je een flow control set bestellen en die toevoegen aan de MaraX. Dan zou ik inderdaad voor een upgrade van de maler gaan.
Ja, dat zou idd goed kunnen dat enkel of dubbel uitloop de reden is! Kan geen toeval zijn, omdat dit bij de andere ENA’s veelal ook het hoofdverschil is versus de E model tegenhangerik222 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:31:
[...]
Ik ben geen kenner maar wellicht dat het er ook mee te maken heeft dat die Ena 5 een enkele uitloop heeft, dus je kunt er geen 2 koppen tegelijk mee zetten.
Al moet ik wel zeggen dat mijn Jura Giga 10 ook 2 keer maalt bij 2 koppen koffie terwijl die wel een grotere variabele zetgroep heeft.
Dat is het niet, er zit simpelweg een kleinere zetgroep in. De E-serie zet zijn twee koppen namelijk ook door twee keer te malen.M.Pantoffel schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:04:
[...]
Ja, dat zou idd goed kunnen dat enkel of dubbel uitloop de reden is! Kan geen toeval zijn, omdat dit bij de andere ENA’s veelal ook het hoofdverschil is versus de E model tegenhanger
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Voor een E61 is dat niet normaal.Boeryepes schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 06:35:
Vraag : is het normaal dat de zetgroep op druk blijft?
Mijn vorige QM820 deed dat niet
Religion is Opium for the Masses
Volgens mij is dit niet de druk in de zetgroep zelf maaf een stuk ervoor. Ik zie ook dat meter dit aan blijft geven bij mijn machine.Boeryepes schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 06:35:
Vraag : is het normaal dat de zetgroep op druk blijft?
Mijn vorige QM820 deed dat niet
[Afbeelding]
Dus 'by design'? Vind het wel eigenaardig. Waarom zou dat zo zijn?t14wo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 07:20:
[...]
Volgens mij is dit niet de druk in de zetgroep zelf maaf een stuk ervoor. Ik zie ook dat meter dit aan blijft geven bij mijn machine.
Wanneer is dit? Direct na je shot of bij het opwarmen?Boeryepes schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:46:
[...]
Dus 'by design'? Vind het wel eigenaardig. Waarom zou dat zo zijn?
Ik zou ook een maler upgrade doen, en de specialita aan mij verkopenseph32 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:42:
Wat zou mijn volgende upgrade kunnen zijn?
Ps zie relevante foto
[Afbeelding]
Zit zelf nog op de lelit maler (PL72?) die bij mijn MaraX kwam, en denk dat ik ook wel een upgrade kan gebruiken, al heb ik geen vergelijk.

Na het shot. Ik doe na het shot de hendel naar beneden en via de uitlaat komt onder druk water naar buiten. Echter de manometer blijft op ca 9-10bar staan. Dit (manometer) krijg ik alleen omlaag als ik de hendel in de pre-infusion stand zet.Hercul3s schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:31:
[...]
Wanneer is dit? Direct na je shot of bij het opwarmen?
Snap em. De druk blijft zitten tussen je pomp en het eerste ventiel van de E61 groep. Je kan proberen de hendel wat rustiger naar beneden te brengen aan het eind van een shot. Als de pomp stopt voordat het ventiel dicht gaat dan zou de druk weg moeten kunnen.Boeryepes schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:47:
[...]
Na het shot. Ik doe na het shot de hendel naar beneden en via de uitlaat komt onder druk water naar buiten. Echter de manometer blijft op ca 9-10bar staan. Dit (manometer) krijg ik alleen omlaag als ik de hendel in de pre-infusion stand zet.
https://www.kickstarter.c...ultimate-espresso-machine
Lijkt me wel een mooi modern apparaat. Heb nu een Jura E6 wat een fijn ding is maar hiermee krijg je toch wat meer het 'bartista' gevoel. Wellicht ook een risico want volgens mij niet zo'n bekend merk.
[ Voor 15% gewijzigd door sanderdw op 10-08-2024 11:18 ]
Als je er logischer wijs over nadenkt. Laten we zeggen dat de machine zo goed is als je ziet in de video, dan is waarschijnlijk de zwakste schakel de grinder. De machine kost €1000 voor een dualboiler MET een bonenmaler. Er moet toch ergens een bezuiniging in zitten, dus ik ben persoonlijk sceptisch.sanderdw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:16:
Wat denken jullie van deze machine, de Meraki Ultimate Espresso Machine nu op Kickstarter?
Lijkt me wel een mooi modern apparaat. Heb nu een Jura E6 wat een fijn ding is maar hiermee krijg je toch wat meer het 'bartista' gevoel. Wellicht ook een risico want volgens mij niet zo'n bekend merk.
Dat laatse is wat ik nu dus doe om de kop schoon te spoelen. Druk daalt dan watTeus.espresso schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:17:
Het is normaal. De meter zit op de boiler aangesloten. Als je koffie zet zie je daar de druk die de pomp op de boiler zet. Via de kop (en daar een verbouwing in) komt het water op de puck. Zodra je de hendel omlaag doet wordt de boiler en de meter afgesloten van de kop. Vaak blijft er nog wat druk opstaan. Door opwarmen en afkoelen van de machine kan de druk variëren. Als je het echt vervelend vind, kan je de hendel iets openen waarmee er water uit de kop loopt. Dan valt de druk naar een lagere waarde. Het is niks om je druk over te maken.
Het is een nieuw Chinees merk dat met Kickstarter de markt op wil. Dealers ontbreken, garantie afhandeling heb ik ook zo mijn vraagtekens bij.sanderdw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:16:
Wat denken jullie van deze machine, de Meraki Ultimate Espresso Machine nu op Kickstarter?
Het biedt veel voor weinig, dat komt ergens vandaan…
#team_UTC+1
Zit ik op het goede spoor?
Ja, maar het kan ook een te lage dosering zijn. Of een combinatie.Boeryepes schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:41:
Beetje gespeeld met de QM Carola. De koffie maalgraad (Eureka Mignon) die ik nu gebruik is nog voor de 820. De Carola heeft duidelijk een fijnere maling nodig. De koffie spoelt te snel door en de druk komt niet verder dan 6bar. Van 'het internet' (Chris Coffee) begrijp ik dat dat laatste ook een indicatie is van een te grove maling.
Zit ik op het goede spoor?
Ja daar denk ik ook aan maar begin met 1 variabele met aanname dat de doseerbakjes even groot zijncryptapix schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:01:
[...]
Ja, maar het kan ook een te lage dosering zijn. Of een combinatie.
Lijkt me een typisch Kickstarter product. Teveel beloftes, te goed geprijsd, te grote claims. Ik denk niet dat dit écht het ei van columbus is.sanderdw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:16:
De doseerbakjes van de thermoblock Quick en E61 Quick zijn zeker niet hetzelfde.Boeryepes schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:34:
[...]
Ja daar denk ik ook aan maar begin met 1 variabele met aanname dat de doseerbakjes even groot zijn
Ik pruts nog even door danJoshh schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:58:
[...]
De doseerbakjes van de thermoblock Quick en E61 Quick zijn zeker niet hetzelfde.

Afhankelijk van je bakje zou ik voor E61 niet onder de 15gr gaan zitten, liefst wat hoger met 16 of 17. Dan langzaam de maalgraad fijner zetten tot je wat betere doorlooptijd hebt (25-30s van begin tot eind).Boeryepes schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:34:
[...]
Ja daar denk ik ook aan maar begin met 1 variabele met aanname dat de doseerbakjes even groot zijn
Is dat gemeten met het grote of het kleine bakje? Ik gebruik de grote.Hercul3s schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:45:
[...]
Afhankelijk van je bakje zou ik voor E61 niet onder de 15gr gaan zitten, liefst wat hoger met 16 of 17. Dan langzaam de maalgraad fijner zetten tot je wat betere doorlooptijd hebt (25-30s van begin tot eind).
Ik neem aan de grote. In die kleine krijg je geen 17 gram.Boeryepes schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:53:
[...]
Is dat gemeten met het grote of het kleine bakje? Ik gebruik de grote.
De ‘begin tot eind’ is wel discutabel. Ik merk namelijk dat het een seconde of 6-8 duurt voor ik uberhaupt koffie zie lopen. Ik tel dus ook vanaf het moment dat ik koffie zie.Hercul3s schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:45:
[...]
Afhankelijk van je bakje zou ik voor E61 niet onder de 15gr gaan zitten, liefst wat hoger met 16 of 17. Dan langzaam de maalgraad fijner zetten tot je wat betere doorlooptijd hebt (25-30s van begin tot eind).
Eens idd. Ik tel van begin hendel tot stop, dus dat is mijn adviest14wo schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:10:
[...]
De ‘begin tot eind’ is wel discutabel. Ik merk namelijk dat het een seconde of 6-8 duurt voor ik uberhaupt koffie zie lopen. Ik tel dus ook vanaf het moment dat ik koffie zie.
Grote idd. Eigenlijk meteen even een IMS bakje halen natuurlijkt14wo schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
Ik neem aan de grote. In die kleine krijg je geen 17 gram.
Zat op 45s met 18g (druk op 10bar). Volgende bakje iets minder koffie en minder fijn.Hercul3s schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:41:
[...]
Eens idd. Ik tel van begin hendel tot stop, dus dat is mijn advies. Anderen tellen van eerste drup tot eind. Zolang je steeds dezelfde methode aanhoud gaat het vooral om ‘hoe smaakt het’ en kun je verder aan gaan passen.
Hoe is zo'n bakje beter dan?Hercul3s schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:42:
[...]
Grote idd. Eigenlijk meteen even een IMS bakje halen natuurlijk.
Ik zou of minder koffie of minder fijn doen. Beide variabelen veranderen tegelijkertijd geeft weer grote kans dat het anders uitpakt dan verwachtBoeryepes schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:38:
[...]
Zat op 45s met 18g (druk op 10bar). Volgende bakje iets minder koffie en minder fijn.
De gaatjes in de gewone bakjes zijn vaak niet allemaal hetzelfde, sommige groter, sommige kleiner, daardoor krijg je oneven extractie. Bij IMS (en de andere betere bakjes) is dat wel zo en krijg je dus een beter resultaat. Of je dat het waard vind is aan jezelf, bij mij hielp het bijv tegen channeling. Maar goed, eerste jaar was ik blij met de gewone bakjes, dit kwam later pas.
Soms worden IMS of varianten al meegeleverd, dus je kan sowieso checken wat voor bakje je nu hebt.
De meegeleverde bakjes ogen standaard. Ik ga toch eerst op zoek naar de juiste instellingen voordat ik IMS overweeg. Ben ook 10 jaar happy geweest met een instapper dus ben haast heb ik niet.Hercul3s schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:03:
[...]
De gaatjes in de gewone bakjes zijn vaak niet allemaal hetzelfde, sommige groter, sommige kleiner, daardoor krijg je oneven extractie. Bij IMS (en de andere betere bakjes) is dat wel zo en krijg je dus een beter resultaat. Of je dat het waard vind is aan jezelf, bij mij hielp het bijv tegen channeling. Maar goed, eerste jaar was ik blij met de gewone bakjes, dit kwam later pas.
Soms worden IMS of varianten al meegeleverd, dus je kan sowieso checken wat voor bakje je nu hebt.
Is zo'n open filter nog het overwegen waard of is dat alleen voor het mooie crema laagje?
Als je later overstapt op IMS kun je weer opnieuw zoeken naar de juiste instellingenBoeryepes schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:18:
[...]
De meegeleverde bakjes ogen standaard. Ik ga toch eerst op zoek naar de juiste instellingen voordat ik IMS overweeg. Ben ook 10 jaar happy geweest met een instapper dus ben haast heb ik niet.
Is zo'n open filter nog het overwegen waard of is dat alleen voor het mooie crema laagje?
Open filter? Bodemloze filterdrager bedoel je dan? Dat doet helemaal niets voor het crema.
Het eerste wat je doet is een ims bakje kopen imocryptapix schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:30:
[...]
Als je later overstapt op IMS kun je weer opnieuw zoeken naar de juiste instellingen
Open filter? Bodemloze filterdrager bedoel je dan? Dat doet helemaal niets voor het crema.
Maar dan heb ik wel inzicht in dit nieuwe apparaat, ipv. nu nog een variabele te introduceren.cryptapix schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:30:
[...]
Als je later overstapt op IMS kun je weer opnieuw zoeken naar de juiste instellingen
Mbt die open filterdrager las ik dat het meer crema geeft. Ik vind het concept ervan leuk.
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1