Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 215 ... 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:52
Boeryepes schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:47:
[...]

Maar dan heb ik wel inzicht in dit nieuwe apparaat, ipv. nu nog een variabele te introduceren.

Mbt die open filterdrager las ik dat het meer crema geeft. Ik vind het concept ervan leuk.
Als je niet het bakje van je vorige machine gebruikt, heb je er sowieso een variabele bij. Geen enkel bakje is hetzelfde. Maar ik zou van deze variabele niet zo bang zijn.

Bodemloze portafilter is vooral fijn voor diagnoses (en het ziet er fancy uit en maakt makkelijker schoon). Ik zou niet weten waarom het betere crema zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:53:
[...]

Als je niet het bakje van je vorige machine gebruikt, heb je er sowieso een variabele bij. Geen enkel bakje is hetzelfde. Maar ik zou van deze variabele niet zo bang zijn.
Als ik tevreden ben met de koffie en het standaard filterbakje, dan is dat voor mij waarschijnlijk goed genoeg. Maar het is goed te weten dat er nog een optie is voor verdere verbetering.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 10:40
Boeryepes schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:47:
[...]

Maar dan heb ik wel inzicht in dit nieuwe apparaat, ipv. nu nog een variabele te introduceren.

Mbt die open filterdrager las ik dat het meer crema geeft. Ik vind het concept ervan leuk.
Open filter drager vind ik persoonlijk erg fijn. Geeft wat meer inzicht in je extractie en evt ‘fouten’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Koop meteen een spiegeltje :Y)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-09 21:30
Hercul3s schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:19:
[...]

Open filter drager vind ik persoonlijk erg fijn. Geeft wat meer inzicht in je extractie en evt ‘fouten’.
En added bonus, minder dingen die vies worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:34
Henkie_NtA schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

En added bonus, minder dingen die vies worden.
Tenzij je last hebt van channeling, dat sputter je de hele boel er onder als je pech hebt ;)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 10:51
Een vraagje aan de kenners hier:
Mijn Sage Smart Grinder Pro heeft opeens een verminderde output qua maling. Hij staat standaard op ±13 seconden, maar nu heb ik ±19 seconden nodig voor dezelfde output. Ik heb alles al uit elkaar gehad (voor zover mogelijk) en schoongemaakt, maar geen verschil in output. De maalgraad heb ik niet aangepast, hetgeen wat er uitkomt lijkt dezelfde maling te hebben.
Op zich geen probleem om iets langer te moeten wachten voordat het bakje vol is, maar wellicht heeft iemand een goede tip wat hier aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-09 21:30
Himalaya schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Tenzij je last hebt van channeling, dat sputter je de hele boel er onder als je pech hebt ;)
Hehe, goed punt. Heb ik gelukking nauwelijks last van.
Ik vind het overigens wel echt een serieuze plus hoor. Bij mn oude machine kreeg ik dat gewone ding op een gegeven moment echt heel lastig schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 13:56
acidd91 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:16:
Mijn Sage Smart Grinder Pro heeft opeens een verminderde output qua maling. Hij staat standaard op ±13 seconden, maar nu heb ik ±19 seconden nodig voor dezelfde output. Ik heb alles al uit elkaar gehad (voor zover mogelijk) en schoongemaakt, maar geen verschil in output. De maalgraad heb ik niet aangepast, hetgeen wat er uitkomt lijkt dezelfde maling te hebben.
Op zich geen probleem om iets langer te moeten wachten voordat het bakje vol is, maar wellicht heeft iemand een goede tip wat hier aan de hand kan zijn?
Ook niets veranderd aan de input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Boeryepes schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 06:35:
Vraag : is het normaal dat de zetgroep op druk blijft?
Mijn vorige QM820 deed dat niet
[Afbeelding]
t14wo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 07:20:
[...]

Volgens mij is dit niet de druk in de zetgroep zelf maaf een stuk ervoor. Ik zie ook dat meter dit aan blijft geven bij mijn machine.
Volgens DR Trading is dit idd. 'by design'. Ikzelf draai (met piston verwijderd), de hendel weer een stukje open om de kop te spoelen. Dan loopt de druk weer grotendeels terug. De kop is dan schoon; een doekje erlangs blijft schoon, wel nat.

[ Voor 30% gewijzigd door Boeryepes op 12-08-2024 11:51 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
DennisCle schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:43:
[...]

Ook niets veranderd aan de input?
Nee, halverwege een zak koffie. Dus dezelfde bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
acidd91 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:50:
[...]

Nee, halverwege een zak koffie. Dus dezelfde bonen.
Heb dit ooit gehad, bleek dat, na iets te lang uitzoeken, ik de afsluiter (schuifje) tussen reservoir en maler dicht(er) had geduwd tijdens een poetsbeurtje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Ik gebruik dat schuifje om te single dosen met een hot start op mijn specialita: schuifje dicht, bonen afwegen en in de hopper doen, maler starten, als hij op snelheid is schuifje open en als alle bonen er net onder zijn schuifje weer dicht (voorkomt popcorning). Nadat hij klaar is nog 5 seconden laten lopen, meestal komt er dan nog een pufje retentie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:46
acidd91 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:16:
Ander gokje, uitlijning veranderd om de een of andere reden? Heb je de burrs losgehaald bij het openmaken? Al had je het probleem natuurlijk al voor het open maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 13:50

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Vraagje: ik wil een molen kopen, en ze bieden een "uitlijnservice" aan. Slaat dit ergens op, of is 't gewoon een verkooptruukje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 13:58
apNia schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:02:
Vraagje: ik wil een molen kopen, en ze bieden een "uitlijnservice" aan. Slaat dit ergens op, of is 't gewoon een verkooptruukje?
Voor sommige malers is het wel van toegevoegde waarde, maar je kan het zelf ook doen meestal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
Boeryepes schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Heb dit ooit gehad, bleek dat, na iets te lang uitzoeken, ik de afsluiter (schuifje) tussen reservoir en maler dicht(er) had geduwd tijdens een poetsbeurtje 8)7
Welk schuifje bedoel je precies? Die van mij kan alleen een kwartslag draaien (lock/unlocked)?
Annun schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:58:
[...]

Ander gokje, uitlijning veranderd om de een of andere reden? Heb je de burrs losgehaald bij het openmaken? Al had je het probleem natuurlijk al voor het open maken...
Ik heb de burrs wel eens los gehaald inderdaad, maar het probleem deed zich inderdaad al voor voordat ik hem open had. Ik zal de uitlijning eens checken, maar dat zou ook invloed moeten hebben op de maalgraad denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
acidd91 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Welk schuifje bedoel je precies? Die van mij kan alleen een kwartslag draaien (lock/unlocked)?

[...]

Ik heb de burrs wel eens los gehaald inderdaad, maar het probleem deed zich inderdaad al voor voordat ik hem open had. Ik zal de uitlijning eens checken, maar dat zou ook invloed moeten hebben op de maalgraad denk ik?
Inderdaad, vooral op de consistentie er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 10:40
apNia schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:02:
Er vanuit gaande dat het goed gebeurd zou ik er wel €15 a €20 voor over hebben. Daarboven zou ik het wss zelf gaan doen. Kost vooral wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
acidd91 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:54:
[...]
[...]
Mijn Eureka Mignon MCI heeft een metalen schuifje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QdUVr6OdOz0WwGYX3b2n12qvP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DODbT51TZekI7HrcPvD6rhlk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Boeryepes op 13-08-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Na zo'n beetje 9 jaar toch maar eens besloten om bovenstaande molen eens grondiger schoon te maken. Het viel me alleszins mee wat ik aantrof en eea. is makkelijk bereikbaar.

Mbt. de maalschijven, hoe bepaal ik of ze versleten zijn? De ogenschijnlijk vlakke rand op de bovenste maalschijf zie je ook op nieuwe...

Voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzJiaRNK-trk9fkmrlXFk__LkBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfWGA4VZBGsBOMcfKVBWpKpX.jpg?f=fotoalbum_large

Na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdVUe9J8aGY_7yue8K55aC7rFCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WSIPfNW0nmAVP1Md4snLiYE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
We gaan zware tijden tegemoet https://nos.nl/l/2533160
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwCIh0xmJWqyTD4RQOk9E7O6zA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8T8TSWqndPRggqJc2tuegcIi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 10:34
danoontjeh schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:22:
Iemand hier al naar de Hibrew G5 gekeken? Zag hem eerder deze week op reddit voorbijkomen, single dose grinder voor circa 165 euro. Het is dat ik geen maler meer nodig heb, maar door de prijs word ik bijna verleid hem te kopen om te ervaren hoe goed het is.
Ik heb hem gekocht i.c.m. een Hibrew H10A espressomachine. Ik ben op vakantie nabij Rome en had me voorgenomen om eens goed rond te kijken bij wat speciaalzaakjes omdat ik verliefd ben op een goed bakkie Italiaanse koffie.

Tot mijn verbazing zie je hier bij diverse zaakjes deze Hibrew machine staan. De verkoper die ik vanmiddag sprak gaf aan dat het een veel verkocht apparaat is in Italië. Ik kom de Hibrew H10A en de G5 maler meenemen voor 289,-.

Dat leek me een behoorlijke deal aangezien de H10A alleen al die prijs heeft op Amazon.

Nog even 2 weken wachten tot ik thuis ben, maar dan zal ik hem proberen en uitgebreid verslag doen l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:02
Deze quote uit het artikel is ook naar: ”We zullen meer gaan betalen, voor slechtere koffie, zegt Massimo Battaglia van de Italiaanse Accademia del Caffè Espresso, die boeren helpt bij de transitie naar aanpassingen aan het nieuwe klimaat. "De koffie wordt donkerder, bitterder met meer cafeïne. Dát is de koffie van de toekomst."

Bizar als je ziet dat er uit al die honderden onderzoeken er niet één positief is. Koffie was al zo duur geworden..

Zijn er ook wat lichtpuntjes te ontdekken wbt de toekomst van koffie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 10:34
Belecthor schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:04:
[...]

Als de opwarming doorzet kunnen we met een paar jaar koffie in eigen tuin kweken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annun
Boeryepes schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:24:
Na zo'n beetje 9 jaar toch maar eens besloten om bovenstaande molen eens grondiger schoon te maken. Het viel me alleszins mee wat ik aantrof en eea. is makkelijk bereikbaar.

Mbt. de maslalschijven, hoe bepaal ik of ze versleten zijn? De ogenschijnlijk vlakke rand op de bovenste maalschijf zie je ook op nieuwe...

Voor
[Afbeelding]

Na
[Afbeelding]
Die zijn waarschijnlijk nog ok hoor. Zo ver ik weet ga je bij thuisgebruik niet snel je maalschijven op gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
emil_406 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

Als de opwarming doorzet kunnen we met een paar jaar koffie in eigen tuin kweken?
Ja zou je denken, maar volgens mij doen de planten het niet goed bij veranderend weertype.
Als in, bij voorkeur 't hele jaar een heel constant klimaat.

Maar wie weet passen de planten zich aan, of printen we straks gewoon onze bonen. Of kweekbonen, wie zal het zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 16:24

bebopper

I'm an absolute beginner...

Belecthor schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:04:
[...]

Deze quote uit het artikel is ook naar: ”We zullen meer gaan betalen, voor slechtere koffie, zegt Massimo Battaglia van de Italiaanse Accademia del Caffè Espresso, die boeren helpt bij de transitie naar aanpassingen aan het nieuwe klimaat. "De koffie wordt donkerder, bitterder met meer cafeïne. Dát is de koffie van de toekomst."

Bizar als je ziet dat er uit al die honderden onderzoeken er niet één positief is. Koffie was al zo duur geworden..

Vond deze ook wel interessant, snap heel goed dat dat nog steeds heel ingrijpend is voor koffieproducenten, maar wel interessant als er meer geexperimenteerd gaat worden met andere koffiesoorten.
Van de 131 verschillende koffiesoorten, gebruiken we er maar twee: arabica en robusta. Arabica is de populairste met zo'n zestig procent van de productie. Robusta is een stevige koffie met meer cafeïne. Een nieuwe koffiesoort produceren zou een deel van de problemen kunnen oplossen. Experts denken dan aan: liberica, excelsa en wellicht ook stenophylla. Die laatste werd tot voor kort verloren gewaand. Totdat er in Sierra Leone één plant werd ontdekt. Tests moeten uitwijzen of deze drie koffieplanten klimaatbestendige vervangers kunnen zijn én of ze rendabel genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik kan me nog goed herinneren dat dit een aantal jaren geleden ook werd geroepen.
En vervolgens kreeg ik allerlei mailtjes van koffiebonenverkopers dat ik NU moest bestellen, want het zou veel duurder worden...

Afgezien van de gebruikelijke inflatiecorrecties, viel het allemaal reuze mee.

Of bedoelen ze soms dat de marges van de grote tussenhandelaren onder druk staan? O-)
Want, zoals met zoveel landbouwproducten, de prijsverschillen tussen boer en winkel zijn gigantisch. :X

https://bigcupofcoffee.com/coffee-price-change-statistics/

Afbeeldingslocatie: https://bigcupofcoffee.com/wp-content/uploads/2023/09/robusta-vs-arabica-commodity-prices.png
Enorme fluctuaties zijn er altijd al geweest.
Vooral veel paniekvoetbal, of het 'sturen' van de prijs?

Afbeeldingslocatie: https://bigcupofcoffee.com/wp-content/uploads/2023/09/Breakdown-of-Costs-for-Wholesale-Coffee-Beans.png

[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 14-08-2024 09:19 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Mijn berichtje was met een (ontbrekend) knipoog bedoeld... Ik blijf goede en lekkere koffie drinken. Een robustaboon proberen staat wel op mijn lijstje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:18
Heel veel data, maar hoe ze hier bij komen staat er dan weer niet bij.

Een kilo single origin groene koffie kost al snel een eurootje of €7-8, en de eerste 15% verdampt dan al tijdens het branden. Hoe ze dan bij 80% margin voor de roaster komen is niet representatief voor de branders waar we het in dit topic over hebben.

Aan de andere kant, een kilo DE koffie kost €10 en smaakt altijd hetzelfde. Daar maken de supermarkten, importeurs en branders dan nog winst over, dus je kan wel uitrekenen dat er niets overblijft voor de boer. Voor dat geld worden koffieplanten gezaaid, gegroeid, geoogst, de bonen verwerkt en gedroogd, verpakt, verhandeld, verscheept, gebrand, geconserveerd en gedistribueerd en met winst verkocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 14-08-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik merk dat ik tegenwoordig alleen nog maar aeropress drink thuis, iemand geïnteresseerd in een Sage Dual Boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:51
pirke schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:50:
Ik merk dat ik tegenwoordig alleen nog maar aeropress drink thuis, iemand geïnteresseerd in een Sage Dual Boiler?
Is die koffie dan zoveel beter of is het vanwege de zetmethode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Freezhost schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:51:
[...]

Is die koffie dan zoveel beter of is het vanwege de zetmethode?
Volume, ik drink graag een volle mok.

Met een espresso machine is dat lastig, kun je wel een lungo of een americano maken, maar dan geef ik de voorkeur aan semi-immersion brew.

Ook het wisselen tussen maalgraad is met mijn maler minder praktisch, die staat het liefste op 1 instelling afgesteld met fijne tweakjes van daaruit (Specialita).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Na twee maandjes Moccamaster zeg ik: Aeropress >>> Moccamaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Gluten Parody schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:56:
Helemaal mee eens. Moccamaster komt niet eens in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Wel jammer, had er meer van verwacht :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 14:54
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Ga maar eens koffie zetten op je verjaardag met een Aeropress terwijl je een MM hebt staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
Ypuh schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

Heel veel data, maar hoe ze hier bij komen staat er dan weer niet bij.

Een kilo single origin groene koffie kost al snel een eurootje of €7-8, en de eerste 15% verdampt dan al tijdens het branden. Hoe ze dan bij 80% margin voor de roaster komen is niet representatief voor de branders waar we het in dit topic over hebben.

Aan de andere kant, een kilo DE koffie kost €10 en smaakt altijd hetzelfde. Daar maken de supermarkten, importeurs en branders dan nog winst over, dus je kan wel uitrekenen dat er niets overblijft voor de boer. Voor dat geld worden koffieplanten gezaaid, gegroeid, geoogst, de bonen verwerkt en gedroogd, verpakt, verhandeld, verscheept, gebrand, geconserveerd en gedistribueerd en met winst verkocht.
Kom net terug uit Guatemala. Klopt idd dat de koffieboeren daar vrijwel niets krijgen voor hun koffiebonen. Er is daar overigens ook compleet geen “koffie cultuur” grappig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Kom net terug uit Guatemala. Klopt idd dat de koffieboeren daar vrijwel niets krijgen voor hun koffiebonen. Er is daar overigens ook compleet geen “koffie cultuur” grappig genoeg.
Ik ken Colombia vrij goed. De koffiecultuur bestaat daar wel (vooral filter/perculator) maar alle goede koffie gaat naar de export. Ze hebben overigens een koffieketen Juan Valdez die best ok is. Beter dan Starbucks maar da's niet zo moeilijk.

Espresso's daar zijn ze niet zo van. Veel te sterk voor ze.

[ Voor 7% gewijzigd door Boeryepes op 14-08-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:00
Boeryepes schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Espresso's daar zijn ze niet zo van. Veel te sterk voor ze.
Snap ik wel. Ik vind espresso ook helemaal niks, tenzij op de Italiaanse manier met veel suiker. Maar ook dan haalt het het niet bij Aeropress of een goede pour over.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecablynx
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-09 18:44
Ik heb m’n Solis Barista Express al maanden niet aangeraakt sinds ik m’n aeropress heb. Ik overweeg ‘m ook te verkopen. Ik moet ‘m nu alleen maar afstoffen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:35

JanvD

Portretfotograaf

Als ie in de weg staat, dan mag je het best aan mij doneren!

www.janvandoornik.nl

• pirke
JanvD schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:42:
[...]

Als ie in de weg staat, dan mag je het best aan mij doneren!
Doneren gaat me wat ver, ruilen tegen cash wil ik wel doen ;) PM als je serieus geïnteresseerd bent, anders gaat ie komend weekend op marktplaats / tweakers vraag en aanbod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:08
Ik heb nu een aantal weken de Philips Baristina staan en ik moet zeggen dat ik zeer positief verrast ben door dit apparaat. Ja, voor echte liefhebbers te simpel misschien maar voor mij is het echt perfect.

Alles in èen apparaat die snel heerlijke koffie zet en gemakkelijk schoon te houden is en ook nog eens mooi in de keuken staat.

[ Voor 6% gewijzigd door AMARONE op 15-08-2024 11:15 ]

• Miki
  • Laatst online: 22:56
AMARONE schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:15:
Ik heb nu een aantal weken de Philips Baristina staan en ik moet zeggen dat ik zeer positief verrast ben door dit apparaat. Ja, voor echte liefhebbers te simpel misschien maar voor mij is het echt perfect.

Alles in èen apparaat die snel heerlijke koffie zet en gemakkelijk schoon te houden is en ook nog eens mooi in de keuken staat.
Wat ik jammer vind is dat het apparaat niet in staat is om de maalgraad in te stellen. Dat zal voor het gros van de doelgroep geen probleem zijn vermoed ik overigens.

Het zal me overigens niets verbazen als Phillips niet in afzienbare tijd een tweede generatie op de markt zet waar het wel bij kan, een zogenaamde pro of iets dergelijks. Wellicht zelfs dat ook D’Longhi nog met een budget machine komt die in dezelfde prijsrange komt.

• olafmol
AMARONE schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:15:

Hoe verhoudt zich de smaak tot een nespresso?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 17:42
Miki schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:26:
[...]

Wat ik jammer vind is dat het apparaat niet in staat is om de maalgraad in te stellen. Dat zal voor het gros van de doelgroep geen probleem zijn vermoed ik overigens.
Heeft zo'n ding niet gewoon een pressurised portafilter waardoor de maling weinig uithaalt op het resultaat?

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 15:57

Rudedadude

Maybe we were born to run

Moet bijna wel pressurized zijn als je consistentie wilt geven ongeqcht de bonen en instelmogelijkheden. Ik snap ook niet helemaal hoe je zonder schoonmaken je maler goed wilt houden. Maar het klinkt als een soort volautomaat met de koffie van een halfautomaat. Is er ergens al een vergelijking met een 'echte' espressomachine?

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• GabberPiet
  • Laatst online: 24-09 17:42
Rudedadude schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:58:
Moet bijna wel pressurized zijn als je consistentie wilt geven ongeqcht de bonen en instelmogelijkheden. Ik snap ook niet helemaal hoe je zonder schoonmaken je maler goed wilt houden. Maar het klinkt als een soort volautomaat met de koffie van een halfautomaat. Is er ergens al een vergelijking met een 'echte' espressomachine?
De "moeilijke" handeling in een volautomaat is vooral het wegwerken van de gebruikte koffiepuck. Dat lukt opzich nog wel, maar nooit zo schoon en netjes zoals dat lukt met een filterdrager. Er waren voor de horeca al wat langer machines waarbij deze handeling handmatig werd uitgevoerd, ik dacht van WMF.

De Phillips is dus eigenlijk gewoon een volautomaat, waarbij je zelf de zetgroep leegklopt. Ik zie er zeker de voordelen van in, als je ooit gezien hebt waarvoor gore schimmel zooi er in sommige volautomaten gekweekt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Laatst online: 22:08
olafmol schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

Hoe verhoudt zich de smaak tot een nespresso?
Ik vind het persoonlijk lekkerder, logisch ook aangezien je verse bonen erin gooit.

Voor de pro's te gemakkelijk maar voor de gemakkelijke koffie liefhebber een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
AMARONE schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:56:
[...]

Ik vind het persoonlijk lekkerder, logisch ook aangezien je verse bonen erin gooit.

Voor de pro's te gemakkelijk maar voor de gemakkelijke koffie liefhebber een aanrader.
Tnx. Qua verse bonen: dan moet de machine natuurlijk wel de boel goed malen, op temp krijgen, de juiste druk maken en goed timen toch? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
Ik vind Nespresso meestal lekkerder dan een gemiddelde volautomaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:00

Kraz

Saving the world

pirke schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 04:39:
Afbeeldingslocatie: https://gifdb.com/images/high/oh-no-you-didnt-sheneneh-jenkins-martin-lawrence-yi690tt7p0t5b3vo.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 14:03
Unpopulair opinion. Ben het wel met je eens.
Ik krijg koffie uit Jura automaten die geen smaak heeft, te zuur of te bitter, geen cremalaag. Nespresso is wel consistent in resultaat.

Volautomaten krijgen vaak niet de reiniging die ze nodig hebben. En maalgraad wordt al helemaal nooit iets aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:00

Kraz

Saving the world

t14wo schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:07:
[...]

Unpopulair opinion. Ben het wel met je eens.
Ik krijg koffie uit Jura automaten die geen smaak heeft, te zuur of te bitter, geen cremalaag. Nespresso is wel consistent in resultaat.

Volautomaten krijgen vaak niet de reiniging die ze nodig hebben. En maalgraad wordt al helemaal nooit iets aan gedaan.
Ik denk idd ook dat het voornamelijk met onderhoud vd machine te maken heeft samen met de bonen die erin gaan.
Hoeveel mensen zeggen dat de Starbucks bonen van de supermarkt "heerlijk" zijn verbaasd me gewoon echt.

Mijn schoonmoeder heb ik inmiddels om dat onze verse bonen het lekkerst zijn. :P
Zelf heeft ze uit kostenoverweging een Nespresso apparaat maar vind de supermarkt koffiecups die ze normaal hebben niet lekker (genoeg) meer.

Nu gaan ze toch maar op zoek naar de lekkere (en duurdere) cups van Nespresso zelf of andere alternatieven (Peeze, KoffieJongens) Een stap richting een volautomaat neemt teveel kosten met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Kraz schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:18:
[...]

[...]
Mijn schoonmoeder heb ik inmiddels om dat onze verse bonen het lekkerst zijn. :P
Zelf heeft ze uit kostenoverweging een Nespresso apparaat maar vind de supermarkt koffiecups die ze normaal hebben niet lekker (genoeg) meer.

Nu gaan ze toch maar op zoek naar de lekkere (en duurdere) cups van Nespresso zelf of andere alternatieven (Peeze, KoffieJongens) Een stap richting een volautomaat neemt teveel kosten met zich mee.
Je hebt tegenwoordig ook hervulbare cups. Daarmee kan ze jouw koffie gebruiken *O*

Voorbehoud: zelf nooit geprobeerd hoe goed het werkt

[ Voor 4% gewijzigd door Boeryepes op 16-08-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
Nespresso geeft consistente koffie. Dat het soms betere koffie geeft dan een volautomaat kan ik me best voorstellen. Een volautomaat moet je namelijk afstellen en als je dat niet goed doet, kan je koffie minder smaken. Als je een volautomaat goed instelt en je gooit er verse bonen in, dan kan nespresso daar mijns inziens niet aan tippen.
net als dat een volautomaat niet kan tippen aan een goede losse maler en espressomachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
Uit interesse: heb je ook al thuis gewerkt met een v60 of ander handmatige pourover methode? Niet dat ik wil zeggen dat dat beter is dan je aeropress. Ik ben vooral benieuwd of het de Moccamaster is of dat je gewoon een voorkeur hebt voor de Aeropress (immersion met filter) methode over klassieke filter methode. En daar is natuurlijk niets mis mee, moet ook nog altijd eens een aeropress setje kopen om mee te experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Cleverdripper heb ik gehad (kapot laten vallen), die vond ik anders-maar-vergelijkbaar met de Aeropress. Ik denk dat ik de temperatuur van de Moccamaster te hoog vind. Meneer Aeropress himself zet zijn koffie met 80 °C !!

Maalgraad blijkt ook veel meer uit te maken met de Moccamaster... misschien eens een sample aan Van Pommeren laten zien. Kieken wat ze zeggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Gluten Parody op 16-08-2024 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:23
Gluten Parody schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:11:
Cleverdripper heb ik gehad (kapot laten vallen), die vond ik anders-maar-vergelijkbaar met de Aeropress. Ik denk dat ik de temperatuur van de Moccamaster te hoog vind. Meneer Aeropress himself zet zijn koffie met 80 °C !!
Wat voor bonen gebruik je met uw Moccamaster? Ik gebruik dezelfde bonen als mijn espressomachine, maar wel met een andere maler (voor o.a. filter). Ik ben onlangs veranderd van maler en ik moest wel ff zoeken naar de juiste maalgraad, maar éénmaal die juist stond had ik terug lekkere filterkoffie. De hoge temperatuur van de Moccamaster is toch één van de redenen waarom je voor een Moccamaster kiest, naast de tijdloze looks 8)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• seph32
  • Laatst online: 19-09 17:51
Mijn nieuwste toevoeging aan mijn koffie uitrusting: de Mazzer Philos molen. Wat een pracht van een molen, met een gewicht van 12,5 kg. Ik heb er nog niet veel mee geëxperimenteerd, dus moet nog gaan kijken. De start verliep niet helemaal soepel, omdat ik de maalschijven nog moest inschroeven. Deze molen lijkt daar wat gevoelig voor te zijn; mijn eerste paar maaltjes bleven vastzitten in de maalkamer, waar de bonen worden gebroken voordat ze naar de maalschijven worden geleid.

Dit is het een mooie upgrade van mijn Eureka Mignon Specialita, die ik niet optimaal gebruikte. Ik werk namelijk met single dosing, en de Specialita is daar eigenlijk niet helemaal optimaal voor gemaakt, ook al is het wel semi mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5xkgygGfDi5-kH6G3YXGPJYvxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcOKIp0mhyKsD1Qyl3EWc3Nz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door seph32 op 16-08-2024 10:24 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:51
cryptapix schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:37:
Nespresso geeft consistente koffie. Dat het soms betere koffie geeft dan een volautomaat kan ik me best voorstellen. Een volautomaat moet je namelijk afstellen en als je dat niet goed doet, kan je koffie minder smaken. Als je een volautomaat goed instelt en je gooit er verse bonen in, dan kan nespresso daar mijns inziens niet aan tippen.
net als dat een volautomaat niet kan tippen aan een goede losse maler en espressomachine.
Na 14 dagen nespresso ben ik toch wel toe aan een echte bak koffie. Zo nu en dan als snelle bak of met verjaardagen prima maar niet standaard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
RigolleM schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Wat voor bonen gebruik je met uw Moccamaster? Ik gebruik dezelfde bonen als mijn espressomachine, maar wel met een andere maler (voor o.a. filter). Ik ben onlangs veranderd van maler en ik moest wel ff zoeken naar de juiste maalgraad, maar éénmaal die juist stond had ik terug lekkere filterkoffie. De hoge temperatuur van de Moccamaster is toch één van de redenen waarom je voor een Moccamaster kiest, naast de tijdloze looks 8)
Ik gebruik met de aeropress meestal water van +/- 82 graden, dat geeft (bij mijn standaard recept) een enorm aromatische mok koffie waar vooral de chocolade en noten aroma's geaccentueerd worden.

Met heet water van rond de 95 graden komen er veel onwenselijke aroma's naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:27
seph32 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:19:
Mijn nieuwste toevoeging aan mijn koffie uitrusting: de Mazzer Philos molen. Wat een pracht van een molen, met een gewicht van 12,5 kg. Ik heb er nog niet veel mee geëxperimenteerd, dus moet nog gaan kijken. De start verliep niet helemaal soepel, omdat ik de maalschijven nog moest inschroeven. Deze molen lijkt daar wat gevoelig voor te zijn; mijn eerste paar maaltjes bleven vastzitten in de maalkamer, waar de bonen worden gebroken voordat ze naar de maalschijven worden geleid.

Dit is het een mooie upgrade van mijn Eureka Mignon Specialita, die ik niet optimaal gebruikte. Ik werk namelijk met single dosing, en de Specialita is daar eigenlijk niet helemaal optimaal voor gemaakt, ook al is het wel semi mogelijk.

[Afbeelding]
Heb jij hier toevallig niet ook een Reddit post over gemaakt? Daar heb ik dan ook op gereageerd.
Graag hoor ik of een hot start werkt en hoe de molen jou verder bevalt. De Philos staat ook op mijn shortlist. De huidige prijs ie een pre-launch prijs. Naar verwachting gaat de molen in prijs stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik had laatst voor een weekendje weg nogal impulsief een Timemore C3 Chestnut Pro gehaald, kwam uiteindelijk te laat binnen, maargoed. Vandaag maar eens gebruikt met de Aeropress en het viel me niets tegen. Wel echt een dikke bak static, dus volgende keer even RDT.

Lekkere afwisseling van een doppie, dat sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
  • Laatst online: 19-09 17:51
d0nny41 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

Heb jij hier toevallig niet ook een Reddit post over gemaakt? Daar heb ik dan ook op gereageerd.
Graag hoor ik of een hot start werkt en hoe de molen jou verder bevalt. De Philos staat ook op mijn shortlist. De huidige prijs ie een pre-launch prijs. Naar verwachting gaat de molen in prijs stijgen.
Klopt! Ik heb nog wat tijd nodig om de molen te testen. Ik heb hem eigenlijk van een forumlid gekocht op Koffiepraat.nl. Wat ik momenteel vooral aan het testen ben is of er geen resten achterblijven en hoe goed de retentie van de molen is. Totzover heb ik nog de beste resultaten met RDT gehad, maar moet wat meer tijd met de molen doorbrengen voordat ik een definitieve conclusie kan trekken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
emil_406 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:01:
[...]

Ik heb hem gekocht i.c.m. een Hibrew H10A espressomachine. Ik ben op vakantie nabij Rome en had me voorgenomen om eens goed rond te kijken bij wat speciaalzaakjes omdat ik verliefd ben op een goed bakkie Italiaanse koffie.

Tot mijn verbazing zie je hier bij diverse zaakjes deze Hibrew machine staan. De verkoper die ik vanmiddag sprak gaf aan dat het een veel verkocht apparaat is in Italië. Ik kom de Hibrew H10A en de G5 maler meenemen voor 289,-.

Dat leek me een behoorlijke deal aangezien de H10A alleen al die prijs heeft op Amazon.

Nog even 2 weken wachten tot ik thuis ben, maar dan zal ik hem proberen en uitgebreid verslag doen l.
Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
418O2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:13:
Wel echt een dikke bak static, dus volgende keer even RDT.
RDT? Voor een immersion brew? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
pirke schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:44:
[...]

Ik gebruik met de aeropress meestal water van +/- 82 graden, dat geeft (bij mijn standaard recept) een enorm aromatische mok koffie waar vooral de chocolade en noten aroma's geaccentueerd worden.

Met heet water van rond de 95 graden komen er veel onwenselijke aroma's naar boven.
Mijn vraag was gericht @Gluten Parody in combinatie met zijn Moccamaster omdat hij aangaf dat de temperatuur te hoog is bij zijn Moccamaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
RigolleM schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:24:
[...]

Mijn vraag was gericht @Gluten Parody in combinatie met zijn Moccamaster omdat hij aangaf dat de temperatuur te hoog is bij zijn Moccamaster.
Vind ik zelf ook, heb twee weken een moccamaster uitgeprobeerd, daarna geretourneerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
pirke schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:34:
[...]

Vind ik zelf ook, heb twee weken een moccamaster uitgeprobeerd, daarna geretourneerd.
Vreemd, zal dan meer geluk hebben met mijn boon en maling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Gluten Parody schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:15:
[...]

RDT? Voor een immersion brew? B)
Ja? De gemalen koffie moet uit de maler, dat komt in een bakje terecht en dat plakt overal aan vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-09 14:59
Hier op zoek naar wat advies. Heb nu een paar jaar een E61 machine staan met daarnaast een commerciële Cunill Luxomatic on-demand molen. In de praktijk maak ik alleen nooit espresso maar gooi ik er altijd heet water bij voor een long black. Dit bracht me er toe om ook eens een Hario V60 te gaan gebruiken.

Nu vraag ik me af wat een logische volgende stap is qua apparatuur:
- Hoe kan ik de footprint wat terug brengen van de koffie apparatuur?
- Huidige koffiemolen is erg groot en heeft behoorlijk wat rententie en zorgt ook voor veel rommel qua gemalen koffie rond de machine. Wil ik meer dan een paar koppen koffie dan ga ik naar een normaal koffiezetapparaat. Wel flat burrs en oerdegelijk. Zou een Fellow Opus een downgrade zijn? Of is de kwaliteit van dit soort kleine molens inmiddels prima?
- Zijn er goede opties als ik met een enkele molen makkelijk wil kunnen switchen tussen de V60 en een espressomachine?
- De espressomachine word nu eigenlijk nog het meest gebruikt voor maken van warme chocolademelk met het stoompijpje. Zijn er fatsoenlijke kleine machines waarbij ik deze optie behoud?
- Ik probeer sinds een tijdje geen suiker meer in de koffie te doen en zoek naar de beste zet methode waarbij ik koffie kan drinken zonder suiker. Iemand tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:05
beste zetmethode om koffie te drinken zonder suiker? Gewoon cold turkey, over een tijdje weet je niet beter...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:27
Heronimo schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:13:
Hier op zoek naar wat advies. Heb nu een paar jaar een E61 machine staan met daarnaast een commerciële Cunill Luxomatic on-demand molen. In de praktijk maak ik alleen nooit espresso maar gooi ik er altijd heet water bij voor een long black. Dit bracht me er toe om ook eens een Hario V60 te gaan gebruiken.

Nu vraag ik me af wat een logische volgende stap is qua apparatuur:
- Hoe kan ik de footprint wat terug brengen van de koffie apparatuur?
- Huidige koffiemolen is erg groot en heeft behoorlijk wat rententie en zorgt ook voor veel rommel qua gemalen koffie rond de machine. Wil ik meer dan een paar koppen koffie dan ga ik naar een normaal koffiezetapparaat. Wel flat burrs en oerdegelijk. Zou een Fellow Opus een downgrade zijn? Of is de kwaliteit van dit soort kleine molens inmiddels prima?
- Zijn er goede opties als ik met een enkele molen makkelijk wil kunnen switchen tussen de V60 en een espressomachine?
- De espressomachine word nu eigenlijk nog het meest gebruikt voor maken van warme chocolademelk met het stoompijpje. Zijn er fatsoenlijke kleine machines waarbij ik deze optie behoud?
- Ik probeer sinds een tijdje geen suiker meer in de koffie te doen en zoek naar de beste zet methode waarbij ik koffie kan drinken zonder suiker. Iemand tips?
Als je van zoet houdt zou ik eens een lightroast met zoete flavour notes in een v60 proberen. Het heeft wel een learning curve, maar er zijn genoeg koffies die vrij zoet kunnen uitpakken. Water is erg belangrijk om de zoetheid naar boven te halen, al heb ik eerder op dit forum gelezen dat veel mensen daar niet in geloven. Ik heb genoeg " niet koffie" mensen mijn v60 laten proeven met kraanwater vs een simpele mix van ongeveer 65% spa blauw en 35% barleduc. Iedereen heeft tot nu makkelijk een verschil kunnen merken, vooral in zoetheid.

Koffie wordt ook zoeter als je het een beetje laat afkoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:48
Ik denk dat je een Opus niet als downgrade zal ervaren. Door lagere rententie gaat de smaak er op vooruit. Ik houd niet van single dosen dus ga naar een Firenzato all grind (of zoiets ik weet het precieze type niet meer) maar die heeft lage retentie, kan makkelijk switchen en heeft een hopper.
De Profitec Go zou een mooie kleine footprint machine voor je kunnen zijn. Prachtige espressi en het melk op stomen doet hij meer dan goed. Het is een single boiler machine maar dat is een plus als je niet heel veel koffie maakt / melk stoomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
418O2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:15:
[...]

Ja? De gemalen koffie moet uit de maler, dat komt in een bakje terecht en dat plakt overal aan vast
Oh excuus, ik dacht dat RDT zo'n naaldjes-apparaat was maar da's WDT :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Was vorig jaar in Panama, Boquete, en daar was een enorme coffee cultuur. Heerlijk op een koffie plantage super lekkere iced latte gedronken.

Denk dat we mogelijk in de toekomst koffie uit kassen gaan krijgen ipv de waterbommen tomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-09 14:59
Teus.espresso schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:42:
Ik denk dat je een Opus niet als downgrade zal ervaren. Door lagere rententie gaat de smaak er op vooruit. Ik houd niet van single dosen dus ga naar een Firenzato all grind (of zoiets ik weet het precieze type niet meer) maar die heeft lage retentie, kan makkelijk switchen en heeft een hopper.
De Profitec Go zou een mooie kleine footprint machine voor je kunnen zijn. Prachtige espressi en het melk op stomen doet hij meer dan goed. Het is een single boiler machine maar dat is een plus als je niet heel veel koffie maakt / melk stoomt.
Hoe zou dit zich bijvoorbeeld vergelijken met een Jura J5 of Z5? Dat is qua compactheid en hebben van een stoompijpje natuurlijk ook wel een interessant alternatief. Met als extra voordeel dat anderen (oppas, visite, etc.) er ook makkelijk mee overweg kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:48
Ook als Jura liefhebber moet ik zeggen dat dat een downgrade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
d0nny41 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Water is erg belangrijk om de zoetheid naar boven te halen, al heb ik eerder op dit forum gelezen dat veel mensen daar niet in geloven. Ik heb genoeg " niet koffie" mensen mijn v60 laten proeven met kraanwater vs een simpele mix van ongeveer 65% spa blauw en 35% barleduc.
Afkoelen had ik idd al gemerkt bij de Moccamaster, die is niet meteen drinkbaar. Bronwater gebruiken had ik nog niet bedacht, leuk experiment :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:29
Annun schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:39:
[...]

Uit interesse: heb je ook al thuis gewerkt met een v60 of ander handmatige pourover methode? Niet dat ik wil zeggen dat dat beter is dan je aeropress. Ik ben vooral benieuwd of het de Moccamaster is of dat je gewoon een voorkeur hebt voor de Aeropress (immersion met filter) methode over klassieke filter methode. En daar is natuurlijk niets mis mee, moet ook nog altijd eens een aeropress setje kopen om mee te experimenteren.
Ik weet niet of het volgende van toegevoegde waarde voor jou is, maar ik heb thuis een v60 en een moccamaster. Hoewel ik erg tevreden ben met mijn moccamaster vind ik de koffie uit mijn v60 met de 'hoffman methode' lekkerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cezus
  • Laatst online: 21:29
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe volautomaat. Deze volautomaat hoeft geen melk producten te produceren. Zelf neig ik naar een Jura E4 nadat ik hier over jura goede verhalen heb gelezen. Welke volautomaten die zich aan de E4 kunnen meten of beter zijn, die geen melkproducten produceren, zijn ook te overwegen?

Wanneer ik zelf zoek naar volautomaten dan vind ik het lastig om te zoeken naar koffie-only automaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-09 14:06
Cezus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:39:
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe volautomaat. Deze volautomaat hoeft geen melk producten te produceren. Zelf neig ik naar een Jura E4 nadat ik hier over jura goede verhalen heb gelezen. Welke volautomaten die zich aan de E4 kunnen meten of beter zijn, die geen melkproducten produceren, zijn ook te overwegen?

Wanneer ik zelf zoek naar volautomaten dan vind ik het lastig om te zoeken naar koffie-only automaten.
Je zou eens kunnen kijken naar de Nivona Cube:
https://www.vanpommeren.n...Antraciet-Espressomachine

Of de Jura Ena 4, die is nog net wat compacter dan de E4.

Verder heeft elke andere volautomaat de ellende van een zetgroep die goed schoongehouden moet worden (zelf echt helemaal klaar mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48

In zou ook de ENA 5 overwegen. Het laatste model met de nieuwste technieken. Koffie only, geen melkproducten maar wel cold brew en light brew. Cold brew gebruik ik zelf vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UninPro
  • Laatst online: 21:36

Ik ben fan van Melitta. Zie deze zelden voorbij komen maar onze ervaring is erg positief.
Thuis heb ik een Melitta Barista T Smart staan waardoor ook melk varianten mogelijk zijn.

Echter heb ik voor mijn solo praktijk recent de Purista F230-203 aangeschaft en ben tot op heden enorm tevreden. Het gemak van een volautomaat, puur voor koffie en espresso. Erg lekkere koffie (met natuurlijk de juiste bonen)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-09 14:49
Even aanhaken op deze opmerking. Thuis hebben we een volautomaat en op vakantie gebruiken we altijd een Aeropress. Heb al verschillende bonen en zet methodes geprobeerd, maar het blijft anders smaken dan de volautomaat. Lastig uitleggen maar ik denk dat het "wateriger" is en iets voller/romiger uit de volautomaat. Heeft dat misschien te maken met de druk van de volautomaat vs het handmatig drukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:57
bsmpower schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Even aanhaken op deze opmerking. Thuis hebben we een volautomaat en op vakantie gebruiken we altijd een Aeropress. Heb al verschillende bonen en zet methodes geprobeerd, maar het blijft anders smaken dan de volautomaat. Lastig uitleggen maar ik denk dat het "wateriger" is en iets voller/romiger uit de volautomaat. Heeft dat misschien te maken met de druk van de volautomaat vs het handmatig drukken?
Heb je ook al eens iets anders gemalen? Of gebruik je normale filtermaling in je aeropress?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
bsmpower schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Waterig? Dan moet je
- fijner maler
- je ratio aanpassen (meer bonen en/of minder water)
- langer laten brewen
- andere watertemperatuur
- zachter duwen zodat je geen channeling krijgt (onwaarschijnlijk)

Ik maal medium-fijn tot fijn (bijna espresso maling in een goede maler). 21 gram bonen, 82 graden water, aeropress half vullen met water, 10 sec erg goed roeren met de meegeleverde roerstaaf (die komt tot net boven het filter), aeropress afvullen tot net beneden de rand, 2 minuten na initiële contact met het water begin ik te drukken, dat duurt 30-60 seconde (afhankelijk vd boon en maling). Dat levert bij mij heerlijk zoete koffie op, waarbij vooral de chocolade en noten tonen goed geaccentueerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
21 gram? Hoffman methode is 11 gram op 200ml toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
…en 21 bij halfvolle bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
418O2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:41:
21 gram? Hoffman methode is 11 gram op 200ml toch?
Geen idee. Espresso is 20 gram / 40 ml... Doe vooral wat je zelf lekker vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-09 14:49
pirke schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:07:
[...]

Waterig? Dan moet je
- fijner maler
- je ratio aanpassen (meer bonen en/of minder water)
- langer laten brewen
- andere watertemperatuur
- zachter duwen zodat je geen channeling krijgt (onwaarschijnlijk)

Ik maal medium-fijn tot fijn (bijna espresso maling in een goede maler). 21 gram bonen, 82 graden water, aeropress half vullen met water, 10 sec erg goed roeren met de meegeleverde roerstaaf (die komt tot net boven het filter), aeropress afvullen tot net beneden de rand, 2 minuten na initiële contact met het water begin ik te drukken, dat duurt 30-60 seconde (afhankelijk vd boon en maling). Dat levert bij mij heerlijk zoete koffie op, waarbij vooral de chocolade en noten tonen goed geaccentueerd worden.
Op vakantie kopen we filterkoffie en dan grove maling. Deze vakantie op een markt bonen gekocht en laten malen voor de Aeropress. Geen idee hoe fijn/grof. Ik krijg het er wel lastiger doorheen dan grove maling filterkoffie uit de supermarkt. Maar als ik het goed begrijp dus beter fijner = makkelijker door het filter te drukken?

Qua watertemperatuur ga ik even testen. Helaas vergeten mijn kerntemperatuur meter mee te nemen, maar kan ik nu thuis wel testen.

Verder maak ik nu gebruik van een metalen filter. Heb nog wat papieren filters liggen om mee te testen. En ik zal eens 21g afwegen en jou stappenplan volgen. Ben benieuwd 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@bsmpower fijnere maling = moeilijker er doorheen te duwen, vandaar dat ik 30-60 seconde aan het duwen ben

Ik weet niet wat het effect van een metalen filter is, die gebruik ik niet.

De aeropress kan eigenlijk met elke maalgraad wel werken, hooguit dat je je recept wat aan moet passen. Waarschijnlijk wat langer laten trekken of iets warmer water (5 graden).

Ik ben op dit recept uitgekomen zodat ik mn water niet af hoef te wegen. Gewoon half vol -> roeren -> vullen tot net onder de rand. Lekker makkelijk :)

Op vakantie heb ik mn handmaler gebruikt (1zpresso K Ultra) en dat was perfect. Er zit een metalen steun bij 20-22 gram, zodat ik zelfs de bonen niet hoefde te wegen. En helemaal vol is het ongeveer 30 gram.

Alleen had ik geen thermometer, meestal was het water van het fornuis te heet waardoor de smaak niet optimaal was. Het is visueel erg lastig schatten hoe warm het is :) Thuis hebben we een glazen KitchenAid Artisan waterkoker en zet ik het temperatuur schuifje midden tussen de 80 en 85 graden. Geen idee hoe accuraat hij is, maar het resultaat is prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
Leuk topic, ik meld me ook even en lees dan graag mee. Ik ben barista geweest in een vorig leven, inmiddels "gewoon" liefhebber maar als je eenmaal in de koffiewereld hebt gezeten, kom je er niet meer uit, is mijn ervaring.

Op dit moment werk ik thuis met een Wilfa-maler, die prima is omdat ik geen espresso-based koffie drink, alleen pour overs. Ik heb twee V60's staan, een kleinere dripper, een Aeropress en een Chemex.

Koffie haal ik overal en nergens, op dit moment heb ik alleen Ethiopië thuis, drie verschillende soorten waarvan één ongewassen, die is waanzinnig lekker.

Ben nog steeds aan het sparen voor een volwaardige halfautomaat. Na conclaaf met Han van Redspresso heb ik mijn oog laten vallen op de Expobar Brewtus, een dubbel-boiler setup. Qua maler wilde ik eigenlijk voor een Mahlkönig gaan omdat we die op werk vroeger ook hadden en ik daar erg fan van was, maar vrienden van me hebben een Niche Zero en daar zijn ze enorm over te spreken, dus denk dat het die wordt.

Maar vooralsnog is er even geen budget dus blijf ik lekker m'n filterkoffie zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 14:54
ducoquelicot schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:02:
Leuk topic, ik meld me ook even en lees dan graag mee. Ik ben barista geweest in een vorig leven, inmiddels "gewoon" liefhebber maar als je eenmaal in de koffiewereld hebt gezeten, kom je er niet meer uit, is mijn ervaring.

Op dit moment werk ik thuis met een Wilfa-maler, die prima is omdat ik geen espresso-based koffie drink, alleen pour overs. Ik heb twee V60's staan, een kleinere dripper, een Aeropress en een Chemex.

Koffie haal ik overal en nergens, op dit moment heb ik alleen Ethiopië thuis, drie verschillende soorten waarvan één ongewassen, die is waanzinnig lekker.

Ben nog steeds aan het sparen voor een volwaardige halfautomaat. Na conclaaf met Han van Redspresso heb ik mijn oog laten vallen op de Expobar Brewtus, een dubbel-boiler setup. Qua maler wilde ik eigenlijk voor een Mahlkönig gaan omdat we die op werk vroeger ook hadden en ik daar erg fan van was, maar vrienden van me hebben een Niche Zero en daar zijn ze enorm over te spreken, dus denk dat het die wordt.

Maar vooralsnog is er even geen budget dus blijf ik lekker m'n filterkoffie zetten :)
Als je erg fan bent geweest van een MK zou ik niet zomaar blind een Niche Zero / Duo kopen. Conische maalschijven geven (zoals je waarschijnlijk wel weet) een heel ander smaakprofiel. Je zou deze eigenlijk eens 'side-by-side' moeten testen voordat je een €500 + maler koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27

timovd

Voorsprong door techniek

Aan de Mignon Libra gebruikers; is er een dosing funnel geleverd bij de bestelling? In verschillende videos zie ik dat deze wordt meegeleverd, maar ik hoor nu dat Eureka deze nu optioneel als accessoire levert. In de box zit nog wel de uitsparing.
Ik heb nu nog een 3D geprint exemplaar (die niet helemaal rond doorloopt) en die werkt redelijk goed. Iemand tips voor een goede 58mm dosing funnel? Van Eureka zelf is voor 57-58mm en daardoor blijft er een flinke rand achter. Ik gebruik altijd een WDT, dus die rand roer ik wel weg en volgens mij heb je meer aan een funnel die een inham heeft. Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Het oog wil ook wat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
Joshh schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Als je erg fan bent geweest van een MK zou ik niet zomaar blind een Niche Zero / Duo kopen. Conische maalschijven geven (zoals je waarschijnlijk wel weet) een heel ander smaakprofiel. Je zou deze eigenlijk eens 'side-by-side' moeten testen voordat je een €500 + maler koopt.
Ja ik heb het hier met Han ook nog wel over gehad. Hij noemde me verwend door de horeca-apparatuur waar ik "het" op heb geleerd. Maar ik heb al heel lang geen toegang meer tot die apparatuur, dus het is meer uit nostalgische overwegingen dan dat ik dat smaakprofiel nog heel erg gewend ben.

Uiteindelijk raadde hij me aan om zelf een beetje onderzoek te doen naar single dose malers, gezien dat ik nog steeds vrij weinig koffie zet in m'n eentje. De Niche Zero staat dan natuurlijk goed aangeschreven, maar ik ga zeker nog wel even wat oriënteren tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Laatst online: 17:48
Heb zelf een volautomaat, een Siemens EQ6 S500. Zeer fijn apparaat, heb een aantal apparaten geprobeerd maar deze zet de lekkerste koffie en heeft de mooiste schuimlaag.

Ook veel geëxpirementeerd met bonen. Bonen gehad van Brandzaak, van verschillende lokale bonen (Keen bijvoorbeeld) uit Utrecht, maar ook de Hema bonen nu aan het proberen. De Rwanda boon vond ik lekker, de Espressoboon vind ik wat te sterk. Lekkerste boon heeft de 'familie van Rijk', dan de gewone koffieboon. Vind ik tot nu toe.

Wat mij opvalt is dat fruitvliegjes zich vaak verzamelen rondom mijn apparaat. Hebben meer mensen daar last van en wat kun je er aan doen? Ik maak het apparaat zeer regelmatig schoon.
Pagina: 1 ... 215 ... 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1