Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 216 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-04 20:55
KaiseRRuby schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:48:
Heb zelf een volautomaat, een Siemens EQ6 S500. Zeer fijn apparaat, heb een aantal apparaten geprobeerd maar deze zet de lekkerste koffie en heeft de mooiste schuimlaag.

Ook veel geëxpirementeerd met bonen. Bonen gehad van Brandzaak, van verschillende lokale bonen (Keen bijvoorbeeld) uit Utrecht, maar ook de Hema bonen nu aan het proberen. De Rwanda boon vond ik lekker, de Espressoboon vind ik wat te sterk. Lekkerste boon heeft de 'familie van Rijk', dan de gewone koffieboon. Vind ik tot nu toe.

Wat mij opvalt is dat fruitvliegjes zich vaak verzamelen rondom mijn apparaat. Hebben meer mensen daar last van en wat kun je er aan doen? Ik maak het apparaat zeer regelmatig schoon.
Ik heb een Jura Z10, wel eens last van fruitvliegjes maar zijn nooit geïnteresseerd in de Jura.
Klinkt toch alsof er bij jou ergens binnenin natte rommel achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 10:53
Mad Wally schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Ik heb een Jura Z10, wel eens last van fruitvliegjes maar zijn nooit geïnteresseerd in de Jura.
Klinkt toch alsof er bij jou ergens binnenin natte rommel achterblijft.
Balen. Ik vraag me af waar die natte rommel dan zou blijven, hij ruikt ook niet ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 19:58
KaiseRRuby schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

Balen. Ik vraag me af waar die natte rommel dan zou blijven, hij ruikt ook niet ofzo.
Als je niet elke dag je 'puck reservoir' leegt in de zomer is de kans op fruitvliegjes al aannemelijk. Zelfde met een GFT bakje onder de gootsteen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Bijna twee jaar perfecte koffie van mijn Jura E8 gehad tot een paar maanden terug.
Plots koffie met een waterige en verbrande smaak.

-retour Jura - Onbekend wat er gemaakt is.
Paar weken oké

Wederom hetzelfde probleem
-retour Jura.
Vervangen molen
Paar dagen oké, en in dezelfde batch bonen plots weer koffie welk naar verbrand water smaakt.

Deze week maar weer retour. Krijg ik te horen dat er bij de eerste twee “reparaties” “geen probleem te vinden was”?!

Ik ging even rondkijken op Trustpilot maar de recente ervaringen zijn niet best..

Hoop dat ik nu een goed werkende machine retour krijg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:32
Deruxian schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:30:
Bijna twee jaar perfecte koffie van mijn Jura E8 gehad tot een paar maanden terug.
Plots koffie met een waterige en verbrande smaak.

-retour Jura - Onbekend wat er gemaakt is.
Paar weken oké

Wederom hetzelfde probleem
-retour Jura.
Vervangen molen
Paar dagen oké, en in dezelfde batch bonen plots weer koffie welk naar verbrand water smaakt.

Deze week maar weer retour. Krijg ik te horen dat er bij de eerste twee “reparaties” “geen probleem te vinden was”?!

Ik ging even rondkijken op Trustpilot maar de recente ervaringen zijn niet best..

Hoop dat ik nu een goed werkende machine retour krijg..
toon volledige bericht
Waarom is bij de 2e reparatie de molen dan vervangen terwijl er geen probleem te vinden was?

Hebben ze bij Jura ook ‘verbrand water’ geproeft? Heb je jouw bonen mee geleverd zodat ze dit zelf ook kunnen proeven? Ik ben trouwens wel benieuwd hoe ‘verbrand water’ smaakt, want water brandt niet… :+

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:49
Als leverancier wil je laten merken dat je de klacht serieus neemt.
Een groot deel van de klachten omtrent de smaak heeft met de molen te maken. Dus is het vervangen daarvan is vrij logisch.
Dit klinkt mij meer als een drainage die niet goed werkt of iets anders met de zetgroep. Dan aannemende dat "verbrand water" een algemene omschrijving is voor de smaak klopt niet. Als repaperarteur is een term als "verbrand water" een omschrijving waar je niks mee kan.

[ Voor 0% gewijzigd door Teus.espresso op 22-08-2024 16:49 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

PatrickC schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:49:
[...]

Waarom is bij de 2e reparatie de molen dan vervangen terwijl er geen probleem te vinden was?

Hebben ze bij Jura ook ‘verbrand water’ geproeft? Heb je jouw bonen mee geleverd zodat ze dit zelf ook kunnen proeven? Ik ben trouwens wel benieuwd hoe ‘verbrand water’ smaakt, want water brandt niet… :+
Goede vraag geen idee.. !
Bonen niet meegeleverd, wellicht een goed idee.
@Teus.espresso ; het smaakt waterig met een erg bittere smaak, alsof opeens alle aroma’s weg zijn die een aantal koppen ervoor -bij dezelfde bonen- nog wel aanwezig waren.

Dank voor het meedenken, ik ga het zien, zal het laten weten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerwintr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-05 17:31
Deze koffie blijft me verbazen wat een heerlijke smaken komen er uit zeg.

En nog steeds tevreden met mn Aram, maar het kriebelt soms wel om iets met ingebouwde boiler te zoeken want ik vind het opwarmen maar voor waterverspilling zorgen. >:)

Voor de mensen in Utrecht die nog geen koffie van Ohøj hebben geprobeerd, absoluut aanrader!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOciz7kO2Ti14-kbxL0MphmPrAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCABqyjtxfIWpNMSQ5J8tfvR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door gerwintr op 23-08-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:36

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Heb de jura nu een aantal weken en denk dat ik de instelling ondertussen wel gevonden heb. Maar 1 ding kom ik niet uit, wie weet de magische (waarschijnlijk is het gewoon iets simpels) instelling?

Ik vind de laatste slokken van de koffie vaak minder smaak hebben dan de eerste, meer waterig. Iemand de gouden tip?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:05
Tylen schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:04:
Heb de jura nu een aantal weken en denk dat ik de instelling ondertussen wel gevonden heb. Maar 1 ding kom ik niet uit, wie weet de magische (waarschijnlijk is het gewoon iets simpels) instelling?

Ik vind de laatste slokken van de koffie vaak minder smaak hebben dan de eerste, meer waterig. Iemand de gouden tip?
Roeren met een lepeltje? Ik vind het overigens wel vreemd, want bij het zetten mengt de koffie ook. Ligt er onder in je kopje wellicht gemalen koffie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:49
cryptapix schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:09:
[...]

Roeren met een lepeltje? Ik vind het overigens wel vreemd, want bij het zetten mengt de koffie ook. Ligt er onder in je kopje wellicht gemalen koffie?
In een cappuccino mag je niet roeren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

cryptapix schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:09:
[...]

8)7 soms is het zo simpel. Ben helemaal niet gewend dat je moet roeren. Maar dan is wel het mooie crema laagje niet zo mooi meer 🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Er zijn hier toch zeer obsessief bezig met dat crema laagje 8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cryptapix
RigolleM schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

In een cappuccino mag je niet roeren :+
Je zou sowieso geen melk in je espresso moeten doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

cryptapix schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Je zou sowieso geen melk in je espresso moeten doen :+
Roeren ook niet 😂

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05 07:01

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRG43Qs7m2P5kxbBKpO60-pbLfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzgnHz2JtbDp4BYCrWtBrFFq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:57
Roeren mag je zeker wel doen met je espresso! Hoffman heeft er zelfs al eens hele dure lepeltjes (kan ook met gewoon lepeltje, deze zagen er gewoon speciaal uit) voor verkocht. Maar je crema laag zou je gewoon door je espresso moeten roeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:30
Annun schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

Roeren mag je zeker wel doen met je espresso! Hoffman heeft er zelfs al eens hele dure lepeltjes (kan ook met gewoon lepeltje, deze zagen er gewoon speciaal uit) voor verkocht. Maar je crema laag zou je gewoon door je espresso moeten roeren.
Advanced espresso drinken. Er zijn twee scholen:

- niet roeren en smaaksensatie hoort divers te zijn tijdens je drinken
- wel roeren voor gebalanceerd palet bij elk slokje

Want je espresso wordt gezet met 3 smaken, elk in z'n eigen laag: sour, sweet, bitter. Met sour (zuur) als eerste en dus onderin je kopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
1Mark schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:50:
[...]

Advanced espresso drinken. Er zijn twee scholen:

- niet roeren en smaaksensatie hoort divers te zijn tijdens je drinken
- wel roeren voor gebalanceerd palet bij elk slokje

Want je espresso wordt gezet met 3 smaken, elk in z'n eigen laag: sour, sweet, bitter. Met sour (zuur) als eerste en dus onderin je kopje.
De espresso mengt toch wel tijdens het zetten? Ik roer (meestal) niet, maar merk niet echt verschil tussen mijn slokken (2 a 3 bij een dubbele espresso). Wel merk je verschil als je aan het einde alle crema in een keer meedrinkt met een een beetje espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 08:25

JanvD

Portretfotograaf

Met een 'salamishot' zal je goed het verschil in smaken proeven en proef je dat die smaken niet perfect mengen tijdens het zetten. Al is dat natuurlijk niet helemaal te vergelijken, het wordt daarmee flink uit vergroot.

Kan ook helpen om richting te geven aan het inbellen (dialing in).

(Wat is de Nederlandse term?)

[ Voor 54% gewijzigd door JanvD op 25-08-2024 14:10 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
JanvD schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:07:
Met een 'salamishot' zal je goed het verschil in smaken proeven en proef je dat die smaken niet perfect mengen tijdens het zetten. Al is dat natuurlijk niet helemaal te vergelijken, het wordt daarmee flink uit vergroot.

Kan ook helpen om richting te geven aan het inbellen (dialing in).

(Wat is de Nederlandse term?)
Natuurlijk proef je het bij een salamishot (en het is ook een goede manier om bitter en zuur te leren onderscheiden, want dat gaat regelmatig mis), maar ik merk tijdens het drinken echt geen verschil.

Het Nederlandse woord lijkt mij gewoon ‘instellen’.

Edit: aanpassingen gedaan, want niet goed gelezen.

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 25-08-2024 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:38
Instellen, inregelen, ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:41
Ik ben sinds 2019 bezig met espresso hobby. Destijds was het IMS filterbakje de gouden standaard. Ik bekeek een video van Lance Hedrick over 'extraction yields', waarin het Pullman-filterbakje van de 'goedkopere' opties de hoogste extractie behaalde. IMS scoorde zelfs zo'n 2% lager. Voor degene die niet alle science begrijpen. Zelfs de beste filterbakje kan op zijn hoogst sub 22% behalen, dus 2% is toch wel een redelijk verschil. Natuurlijk heb je ook nog de filterbakjes van merken als Weber en Sworksdesign, maar dan praat je over prijzen van 100 tot 200 euro. Dat vind ik toch een beetje overdreven 😅.

Uit nieuwsgierigheid heb ik een Pullman filterbakje 17-19 gram besteld, samen met Weber papieren filters. Tot mijn grote verbazing leverde dit een veel betere extractie op. Ik had altijd wel een beetje last van channeling, zelfs met de juiste techniek, komt de espresso nu prachtig uit mijn bodemloze filterdrager dankzij deze nieuwe basket en het gebruik van een papieren filter.

Het is interessant om te zien hoe dingen in de espressowereld in de afgelopen vijf jaar zijn veranderd. Waar IMS ooit de standaard was, leveren deze nieuwe ontwikkelingen duidelijk betere extracties en hogere opbrengsten op. Dit is bovendien goed te merken in de smaakbeleving. Het is bijzonder hoe een investering van slechts vier tientjes in een nieuw filterbakje en wat papieren filters zo'n groot verschil kan maken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t589u1R_Ef-tp8j38ZVCnYr5Hqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuQnFv8T3GtM6rJGCNYnUqKR.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
seph32 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:00:
Ik ben sinds 2019 bezig met espresso hobby. Destijds was het IMS filterbakje de gouden standaard. Ik bekeek een video van Lance Hedrick over 'extraction yields', waarin het Pullman-filterbakje van de 'goedkopere' opties de hoogste extractie behaalde. IMS scoorde zelfs zo'n 2% lager. Voor degene die niet alle science begrijpen. Zelfs de beste filterbakje kan op zijn hoogst sub 22% behalen, dus 2% is toch wel een redelijk verschil. Natuurlijk heb je ook nog de filterbakjes van merken als Weber en Sworksdesign, maar dan praat je over prijzen van 100 tot 200 euro. Dat vind ik toch een beetje overdreven 😅.

Uit nieuwsgierigheid heb ik een Pullman filterbakje 17-19 gram besteld, samen met Weber papieren filters. Tot mijn grote verbazing leverde dit een veel betere extractie op. Ik had altijd wel een beetje last van channeling, zelfs met de juiste techniek, komt de espresso nu prachtig uit mijn bodemloze filterdrager dankzij deze nieuwe basket en het gebruik van een papieren filter.

Het is interessant om te zien hoe dingen in de espressowereld in de afgelopen vijf jaar zijn veranderd. Waar IMS ooit de standaard was, leveren deze nieuwe ontwikkelingen duidelijk betere extracties en hogere opbrengsten op. Dit is bovendien goed te merken in de smaakbeleving. Het is bijzonder hoe een investering van slechts vier tientjes in een nieuw filterbakje en wat papieren filters zo'n groot verschil kan maken :)

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Zo heb ik laatst zilveren HDMI kabels gekocht die door elven bij maanlicht zijn gesmeed. Dat merk je wel ja. Hoe heb je getest? Beide bakjes met 2 identieke molens en dezelfde bonen tot in perfectie ingesteld en zonder papiertje erin en dan de 2 shots aan meerdere blinde tests onderworpen? Anders geloof ik echt niet dat het verschil tussen pullman en ims zo duidelijk merkbaar is als je stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
cryptapix schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:08:
[...]

Zo heb ik laatst zilveren HDMI kabels gekocht die door elven bij maanlicht zijn gesmeed. Dat merk je wel ja. Hoe heb je getest? Beide bakjes met 2 identieke molens en dezelfde bonen tot in perfectie ingesteld en zonder papiertje erin en dan de 2 shots aan meerdere blinde tests onderworpen? Anders geloof ik echt niet dat het verschil tussen pullman en ims zo duidelijk merkbaar is als je stelt.
Ik heb eigenlijk nog een veel oudere IMS basket dan de big bang. Ik maak de baskets wel regelmatig schoon. Het enige wat ik zeg is dat ik een betere extractie ervaar met de Pullman dan IMS. Jouw ervaring is misschien anders, maar ik zit ook in een espresso discord groep waar andere leden ook dezelfde ervaring hebben. Overigens zijn de baskets ook met meetapparatuur getest door Lance Hedrick, maar nog steeds wel interessant dat een filter bakje wel een verschil maakt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
cryptapix schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:08:
[...]

Je weet wat ze zeggen... Ontwetendheid is een zegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
seph32 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:28:
[...]

Ik heb eigenlijk nog een veel oudere IMS basket dan de big bang. Ik maak de baskets wel regelmatig schoon. Het enige wat ik zeg is dat ik een betere extractie ervaar met de Pullman dan IMS. Jouw ervaring is misschien anders, maar ik zit ook in een espresso discord groep waar andere leden ook dezelfde ervaring hebben. Overigens zijn de baskets ook met meetapparatuur getest door Lance Hedrick, maar nog steeds wel interessant dat een filter bakje wel een verschil maakt.
Mijn punt is dat heel veel tussen de oren zit. Als ik een nieuw bakje koop denk ik ook dat het zoveel beter smaakt. Maar objectief testen is er niet bij. En ik zeg niet dat bakjes geen enkel verschil maken (in extractie en/of smaak), maar dat het verschil tussen IMS en Pulman echt niet zo duidelijk te proeven is. En zeker niet als je ze niet naast elkaar test. Komt nog eens bij dat je nog een extra variabele hebt toegevoegd: een papiertje.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 25-08-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:09
Naast smaak is er ook nog mondgevoel, erg belangrijk. Zeker bij crema speelt dat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:56
cryptapix schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:07:
[...]

Mijn punt is dat heel veel tussen de oren zit.
Smaak vs smaakbeleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
cryptapix schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:07:
[...]
Je mag dat vinden, maar wat is je bewijs dat het tussen je oren zit? Mijn gevoel was vrij neutraal, omdat ik eigenlijk niet verwachtte veel verschil te proeven. Maar zoals ik al aangaf, zelfs voordat ik de koffie proefde, merkte ik tijdens het extractieproces al dat de extractie beter verliep met de Pullman dan met het IMS-filterbakje. Ik denk dat de metingen die zijn gedaan zeker wel iets aantonen. Een hogere extractie-opbrengst is meetbaar en objectief vast te stellen.

Daarnaast zijn er beelden waarbij de filterbakjes onder een microscoop worden bekeken, en je ziet duidelijk verschillen tussen de Pullman, IMS en andere bakjes. Bovendien zijn de bakjes ook niet hetzelfde; de Pullman heeft een andere vorm en meer gaatjes.

Maar goed, ik probeer hier niemand te overtuigen. ¯_(ツ)_/¯ Ik deel gewoon mijn ervaring.
Mijn punt is dat heel veel tussen de oren zit. Als ik een nieuw bakje koop denk ik ook dat het zoveel beter smaakt. Maar objectief testen is er niet bij. En ik zeg niet dat bakjes geen enkel verschil maken (in extractie en/of smaak), maar dat het verschil tussen IMS en Pulman echt niet zo duidelijk te proeven is. En zeker niet als je ze niet naast elkaar test. Komt nog eens bij dat je nog een extra variabele hebt toegevoegd: een papiertje.
Je mag dat vinden, maar wat is je bewijs dat het tussen je oren zit? Mijn gevoel was vrij neutraal, omdat ik eigenlijk niet verwachtte veel verschil te proeven. Maar zoals ik al aangaf, zelfs voordat ik de koffie proefde, merkte ik tijdens het extractieproces al dat de extractie beter verliep met de Pullman dan met IMS. Ik denk toch dat alle metingen die zijn geweest wel degelijk een punt hebben. Een hogere extraction yield is meetbaar en objectief vast te stellen.

Daarnaast zijn er beelden waarbij de filterbakjes onder een microscoop worden bekeken, en je ziet duidelijk verschillen tussen de Pullman, IMS en andere bakjes. Bovendien zijn de bakjes ook niet hetzelfde; de Pullman heeft een andere vorm en meer gaatjes.

Maar goed, ik probeer hier niemand te overtuigen. ¯\_(ツ)_/¯ Ik deel gewoon mijn ervaring.

[ Voor 30% gewijzigd door seph32 op 25-08-2024 17:25 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
seph32 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:20:
[...]

Je mag dat vinden, maar wat is je bewijs dat het tussen je oren zit?
Nou een regel verder al:
Mijn gevoel was vrij neutraal, omdat ik eigenlijk niet verwachtte veel verschil te proeven.
Maar zoals ik al aangaf, zelfs voordat ik de koffie proefde, merkte ik tijdens het extractieproces al dat de extractie beter verliep met de Pullman dan met IMS.
Als je beide bakjes gewoon goed instelt is er met het oog totaal niet te zien of een extractie beter verloopt.
Ik denk toch dat alle metingen die zijn geweest wel degelijk een punt hebben. Een hogere extraction yield is meetbaar en objectief vast te stellen.
Ja, maar dat heb jij niet gemeten. Jij neemt gewoon aan dat dat onder alle omstandigheden zo is, puur door het bakje. Dat is niet zo.
Ja, maar dat is nog geen bewijs voor de stelling dat het ene beter smaakt of betere extractie heeft.
Maar goed, ik probeer hier niemand te overtuigen. ¯\_(ツ)_/¯ Ik deel gewoon mijn ervaring.
Ik ook niet ;) En ik geloof ook echt wel dat jij het ervaart als beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:27
Sinds 2 maanden heb ik een Jura E4 en erg blij mee. Nu beweert de verkoper dat de koffiebonen van de supermarkt niet goed zijn voor het apparaat en uiteraard het liefst dat allerlei exclusieve melanges bij hem gekocht worden.

Klopt het dat supermarkt bonen het apparaat kunnen beschadigen? Wil er zelf graag crema van de jumbi in doen (arabica)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Merk op dat dezelfde stellingen over verschil in resultaat (reëel vs enkel subjectief) ook opgaat voor een standaard bakje tov IMS.

Ik verdenk mijn IMS bakje er van dat het vooral een grotere dosis makkelijk maakte. En no shit, ja dan heb je meer smaak. @seph32 weeg je bij beide bakjes de dosis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
Wat betreft de Jura.
Behalve nabewerkte bonen (bonen met suiker of cacao laagje of zoiets) mogen alle bonen gebruikt worden. Het is wel zo dat verschillende bonen en brandingen voor meer of minder vervuiling van de molen en zetgroep zorgt. Daarnaast zitten er vaker andere dingen dan koffiebonen in mindere melanges. Die stenen en stokjes kunnen de molen beschadigen. Ergens zit er dus iets waars in het verhaal maar niet zo erg dat je laagwaardigere bonen moet mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Teus.espresso schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:42:
Wat betreft de Jura.
Behalve nabewerkte bonen (bonen met suiker of cacao laagje of zoiets) mogen alle bonen gebruikt worden. Het is wel zo dat verschillende bonen en brandingen voor meer of minder vervuiling van de molen en zetgroep zorgt. Daarnaast zitten er vaker andere dingen dan koffiebonen in mindere melanges. Die stenen en stokjes kunnen de molen beschadigen. Ergens zit er dus iets waars in het verhaal maar niet zo erg dat je laagwaardigere bonen moet mijden.
Ook zonder effect op de machine, supermarktbonen moet je wel mijden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Iemand tips voor een bonenzaak omgeving Mijdrecht? Ik bestel nu online bij brandzaak maar ik vind de koffie niet super en ik moet veel te grote hoeveelheden halen om zonder verzendkosten te kunnen bestellen. Een lokale zaak met fijne 500g zakjes (met branddatum) zou zeer welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
cryptapix schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:47:
[...]

Heb je nog tips? Ik heb ook nog de mogelijkheid om de bonen bij de Sligro te halen, dus genoeg keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seph32
ANdrode schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:26:
Merk op dat dezelfde stellingen over verschil in resultaat (reëel vs enkel subjectief) ook opgaat voor een standaard bakje tov IMS.

Ik verdenk mijn IMS bakje er van dat het vooral een grotere dosis makkelijk maakte. En no shit, ja dan heb je meer smaak. @seph32 weeg je bij beide bakjes de dosis?
Ja, ik weeg altijd de dosis af. Ik maak gebruik van een single dose grinder, dus dan wil je de dosis van tevoren afwegen. Kortom beide bakjes gebruik ik een 18g dosis en 36g uit.
cryptapix schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:47:
[...]

Ik heb mijn MaraX van een eigenaar overgekocht, omdat hij toch maar een ECM Synchronika had gekocht (3000 euro machine). Drie keer raden wat hij dronk. Supermarkt koffiebonen :)

[ Voor 24% gewijzigd door seph32 op 25-08-2024 19:06 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
SqnLdr schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:55:
Iemand tips voor een bonenzaak omgeving Mijdrecht? Ik bestel nu online bij brandzaak maar ik vind de koffie niet super en ik moet veel te grote hoeveelheden halen om zonder verzendkosten te kunnen bestellen. Een lokale zaak met fijne 500g zakjes (met branddatum) zou zeer welkom zijn.
Deze zit bij jou in de buurt. Online bestellen en dan afhalen (gevonden via Google maps)
https://www.jeronimocoffee.nl/

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
aljooge schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:59:
[...]

Heb je nog tips? Ik heb ook nog de mogelijkheid om de bonen bij de Sligro te halen, dus genoeg keus.
Sligro is supermarkt in bulk. Kijk eens in de topic start voor een lijstje. Zelf haal ik graag mijn bonen bij het hoofdkwartier of bij espressowinkel.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-05 22:20
Op dit moment heb ik een Yirgacheffe staan van Social Brew (Kopenhagen), een Uraga van Giraffe (Rotterdam) en een Ethiopische natural van Parlor Coffee Roasters (Brussel). Voor wie veel buiten de deur te vinden is en het leuk vindt om zakjes her en der te halen en veel te experimenteren, kan ik de app European Coffee Trip aanraden. Geeft niet alleen koffiezaakjes aan, maar ook of ze zelf branderij zijn en/of bonen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
cryptapix schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:20:
[...]

Sligro is supermarkt in bulk. Kijk eens in de topic start voor een lijstje. Zelf haal ik graag mijn bonen bij het hoofdkwartier of bij espressowinkel.nl.
Dank voor je reactie. Denk dat ik het bij mijn plaatselijke winkeltje houd en daar de melanges uit ga proberen. staat in het lijstje en kies er dan steun ik de lokale ondernemer een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 18:28
ANdrode schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:26:

In een standaard bakje zitten vaak veel onregelmatigheden, kleinere gaatjes, grotere gaatjes, soms kun je die met het blote oog ook al zien. Op 9 bar druk maakt dat wel verschil. Bij mij is channeling vaak opgelost door een IMS bakje.

Aan de andere kant heb ik ze nooit direct naast elkaar getest dus ik zou benieuwd zijn naar een persoonlijke test :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad Wally
aljooge schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:26:
Sinds 2 maanden heb ik een Jura E4 en erg blij mee. Nu beweert de verkoper dat de koffiebonen van de supermarkt niet goed zijn voor het apparaat en uiteraard het liefst dat allerlei exclusieve melanges bij hem gekocht worden.

Klopt het dat supermarkt bonen het apparaat kunnen beschadigen? Wil er zelf graag crema van de jumbi in doen (arabica)
Even afgezien van bonen met een behandeling met suiker of cacao (ben ik nog nooit tegen gekomen) gaat het vooral over de branding. Donker gebrande bonen kunnen vettig zijn, dit vervuilt je molen. Hij gaat niet stuk maar het kan wel de hoeveelheid, maling en retentie verslechteren. Schoonmaken is lastig bij een volautomaat. Verder kunnen er bij bonen altijd vreemde voorwerpen mee komen als steentjes en stukjes hout, beter kwaliteit bonen zullen dit minder hebben maar helemaal uitsluiten kun je dit nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Mad Wally schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Even afgezien van bonen met een behandeling met suiker of cacao (ben ik nog nooit tegen gekomen) gaat het vooral over de branding. Donker gebrande bonen kunnen vettig zijn, dit vervuilt je molen. Hij gaat niet stuk maar het kan wel de hoeveelheid, maling en retentie verslechteren. Schoonmaken is lastig bij een volautomaat. Verder kunnen er bij bonen altijd vreemde voorwerpen mee komen als steentjes en stukjes hout, beter kwaliteit bonen zullen dit minder hebben maar helemaal uitsluiten kun je dit nooit.
Dit is idd het verhaal dat ik ook ooit van een DE onderhoudsmonteur heb begrepen. We hadden zo’n bedrijfsapparaat en die ging steeds stuk door te vettige bonen. Toen dat werd aangepast waren de storingen ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Heeft iemand een goede plek om witte koffie te kopen?
Dus de zeer licht gebrande bonen? Mijn huidige supply uit Catania is bijna op en ik kan niet aan meer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Recent kwam ik ergens achter waarvan ik niet wist dat er zoveel verschil in zat :X
Namelijk kwaliteit/smaakverschillen tussen verschillende koffiecreamers.
Ik gebruikte al jaren lang het merk Completa, maar die was recent op dus had een bus koffiecreamer gekocht bij de Lidl maar die smaakt echt heel anders gewoon vies.

Zodoende kom ik bij een vraag uit, wat is jou ervaring met koffiecreamer en welke vindt je het lekkerst?

Koffiemelk vind ik zelf lekkerder maar ik drink te weinig koffie om het goed te houden waardoor ik het telkens kon weggooien of ik moet van die cupjes gaan gebruiken maar die vind ik nog best prijzig, tenzij jullie een goedkoop adresje weten voor goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Wat is een koffiecreamer?

EDIT: gevonden (Google), waarvoor gebruik je dit?

[ Voor 51% gewijzigd door RigolleM op 27-08-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 20:19

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

RigolleM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:59:

Nog iets beter zoeken dan: koffiemelkpoeder.

Wikipedia: Creamer legt het completer uit.

[ Voor 16% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 27-08-2024 12:13 . Reden: Link naar wiki toegevoegd ]

... en oranje! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
iNSaNe-oNe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:10:
[...]

Nog iets beter zoeken dan: koffiemelkpoeder. Instant melkpoeder.
Ach het is niet om cappuccino's mee te maken.. sorry zat op een verkeerd spoor! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RigolleM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:59:

Nou, voor wat @NicoHF dus beschrijft: als je vreest dat je (koffie)melk over datum gaat omdat je het te weinig gebruikt. En automaten op kantoor en langs wegen gebruiken het ook wel eens :+ Ik denk dan ook dat @NicoHF in dit topic geen antwoord gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:21

franssie

Save the albatross

@NicoHF probeer eens gewone volle melk, of zelfs roomboter. Als je dat tenminste wel meer gebruikt.
Maar cups zijn misschien toch goedkoper omdat ze lang meegaan. Ik heb cups in huis voor het incidentele bezoek, maar bijna iedereen die ik ken drinkt de koffie puur.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Wij hebben altijd houdbare volle melk in huis, ook voor het drinken, cornflakes etc. Dat gaat ook door de koffie, waarom zou je daar aparte dingen voor kopen? Melk drinken is toch typisch Hollands :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:38

Ravhin

no <root>...

Teus.espresso schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:36:
Heeft iemand een goede plek om witte koffie te kopen?
Dus de zeer licht gebrande bonen? Mijn huidige supply uit Catania is bijna op en ik kan niet aan meer komen.
Ik had nog niet eerder van witte koffie gehoord. Nu ik gekeken heb, ben ik wel heel benieuwd!!
Spreekt wel voor zich dat ik dus helaas geen adresjes heb :/

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Witte koffie kan je ook malen voor diverse zet methodes. Niet alleen espresso maar ook juist super grof (beetje groffer dan filter) en dan direct in heet water doen. Dan is het een kruising tussen thee en koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
franssie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:29:
@NicoHF probeer eens gewone volle melk, of zelfs roomboter. Als je dat tenminste wel meer gebruikt.
Maar cups zijn misschien toch goedkoper omdat ze lang meegaan. Ik heb cups in huis voor het incidentele bezoek, maar bijna iedereen die ik ken drinkt de koffie puur.
Ik heb 'normaal' altijd een fles Oatly in de berging staan voor het geval we zonder verse melk komen te zitten. Die gaan ook lang mee, denk enkele maanden zelfs. Maar als je zeer occassioneel eens melk moet hebben, kan ik inkomen dat je zoiets gebruikt. En ja in de horeca krijg je ook van die buisjes, als je geluk hebt kan je het onderscheid maken tussen melk of suiker 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:29:
Ik heb geen melk in huis, ik drink dat nooit omdat ik daar niet zo goed tegen kan.
Met roomboter nog nooit geprobeert is dat lekker?

Iedereen drinkt hier zijn koffie puur 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
cryptapix schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

Nou, voor wat @NicoHF dus beschrijft: als je vreest dat je (koffie)melk over datum gaat omdat je het te weinig gebruikt. En automaten op kantoor en langs wegen gebruiken het ook wel eens :+ Ik denk dan ook dat @NicoHF in dit topic geen antwoord gaat vinden.
Denk het ook niet😅
Maakt niet uit, dan scoor ik ergens weer een pak Completa die is wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:22
NicoHF schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Ik heb geen melk in huis, ik drink dat nooit omdat ik daar niet zo goed tegen kan.

Lekker havermelk dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat het slechter smaakt dan melkpoeder :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

Nee, maar een paar jaar geleden was het een hipster ding. Dus het zal wel te doen zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:00
franssie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:49:
[...]

Nee, maar een paar jaar geleden was het een hipster ding. Dus het zal wel te doen zijn.
Het zwelde recentelijk weer op hoor. Ik heb het niet geprobeerd vanwege mij moverende redenen

(ik vind het idee alleen al dis gus ting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

418O2 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Het zwelde recentelijk weer op hoor. Ik heb het niet geprobeerd vanwege mij moverende redenen

(ik vind het idee alleen al dis gus ting)
Roomboter is geschudde slagroom (leuk om eens te doen, zeker als je kinderen hebt, koop een bekertje volle slagroom, schud een paar minuten en je hebt verse boter en karnemelk) dus als slagroom in je koffie kan (Irish iemand?) zou roomboter ook moeten werken. Ik ga het vanavond eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:49
franssie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:00:
[...]

Roomboter is geschudde slagroom (leuk om eens te doen, zeker als je kinderen hebt, koop een bekertje volle slagroom, schud een paar minuten en je hebt verse boter en karnemelk) dus als slagroom in je koffie kan (Irish iemand?) zou roomboter ook moeten werken. Ik ga het vanavond eens proberen.
Hmm... maar melk is eigenlijk door een koe geklutst gras, dus dan zou gras ook moeten werken. Wil je dat vanavond ook even proberen? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

glaswerk schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

Hmm... maar melk is eigenlijk door een koe geklutst gras, dus dan zou gras ook moeten werken. Wil je dat vanavond ook even proberen? ;-)
Je weet beter :P

Haver melk overigens ...

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 27-08-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Nou ben benieuwd naar de ervaringen van de grassprieten en roomboter :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
cryptapix schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:41:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat het slechter smaakt dan melkpoeder :p
Nou als je de Lidl melkpoeder neemt dan kan ik mij dat ook niet voorstellen.
Had gelijk zoiets van wat is dit goor.

Maar komt omdat ik nu al jaren lang van het merk Completa gebruik en bij andere valt het minder op want zij hebben andere koffie/soorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
franssie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:00:
[...]

Als ik ergens een cappuccino bestel en ik ze vragen mij of ik melkschuim of slagroom wil, bestel ik een watertje.. dan weet ik al genoeg 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

RigolleM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:50:
[...]

Als ik ergens een cappuccino bestel en ik ze vragen mij of ik melkschuim of slagroom wil, bestel ik een watertje.. dan weet ik al genoeg 8)
Ik ook, maar daarbij refereerde ik aan Irish Coffee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
franssie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:53:
[...]

Ik ook, maar daarbij refereerde ik aan Irish Coffee
Slechte koffie, goedkope whiskey en daarop nog eens slagroom. Ik ken er die dat fantastisch vinden, maar vind daar niks aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
RigolleM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:50:
[...]

Als ik ergens een cappuccino bestel en ik ze vragen mij of ik melkschuim of slagroom wil
…dan heeft men over het algemeen geen La Marzocco staan B)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Gluten Parody schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

…dan heeft men over het algemeen geen La Marzocco staan B)
Dat is geen referentie, het is niet omdat er een La Marzocco in het etablissement staat, dat ze daar goede koffie kunnen mee zetten. Ik heb mij daar al een paar keer laten aan vangen... ;w

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• seph32
Dit is waarschijnlijk de laatste upgrade voor mijn machine. Eindelijk ben ik er aan toegekomen om een flow control setje te monteren op de Bianca MaraX!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w-tFB45QCKNkCTbf-OFikgN0xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVMuwxx9SGoyK9il99vqkreF.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
seph32 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:13:
Dit is waarschijnlijk de laatste upgrade voor mijn machine. Eindelijk ben ik er aan toegekomen om een flow control setje te monteren op de Bianca MaraX!

[Afbeelding]
Het ziet er gaaf uit. Hoe is de smaak?

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06:42
Hebben mensen wel eens koffiebonen bij Zwarte Roes besteld?

Ben benieuwd hoe die bonen in het algemeen zijn maar ook of iemand daar nog leuke aanraders heeft voor Filter Koffie

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-04 15:59
gamerboy schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:16:

Ben benieuwd hoe die bonen in het algemeen zijn maar ook of iemand daar nog leuke aanraders heeft voor Filter Koffie
Heb daar lang besteld. Prima koffie en leuke mensen. Wel altijd alleen espressobonen besteld, dus geen tips voor filter.

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06:42
Henkie_NtA schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Heb daar lang besteld. Prima koffie en leuke mensen. Wel altijd alleen espressobonen besteld, dus geen tips voor filter.
Thanks voor je bericht. Geeft me wat meer vertrouwen in de bonen!

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:34
Teus.espresso schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:13:
Witte koffie kan je ook malen voor diverse zet methodes. Niet alleen espresso maar ook juist super grof (beetje groffer dan filter) en dan direct in heet water doen. Dan is het een kruising tussen thee en koffie.
Even voor mijn idee, als ik de meest gele boontjes uit mijn zakje vis en deze kapot knijp, ruikt het naar pinda. Heb ik laatst een keer geprobeerd met een zakje van Kawa koffie wat ik hier had. Dit n.a.v. een Scott Roa blogpost die ik eens tegen kwam. Maar witte koffie smaakt dus 'gewoon' of...? Als ik google krijg ik niet echt een eenduidig antwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Smaak is net als bij gewone branding heel erg afhankelijk van de zetmethode.
Over het algemeen geld echter dat de smaak zwakker / milder is en eerder naar kruidig dan een bitter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seph32
aljooge schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:28:
[...]

Het ziet er gaaf uit. Hoe is de smaak?
Ik moet nog met flow control spelen, maar ook zonder flow control ben ik erg tevreden. Inmiddels heb ik de MaraX zo'n drie jaar. Koffie is alleen beter geworden met extra upgrades zoals filterbakje, bonenmaler, betere tools.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Het is weer Jura tijd. De Ena 9 Micro is weer terug, de zetgroep liet geen water door. Onderste ventiel vervangen en de rubberen ringen van de zetgroep. Allemaal goed gegaan alleen als hij nu opstart duwt hij de zetgroep helemaal naar boven en blijft daar steken. Daarna error 8. Het lijkt erop alsof hij niet door heeft dat hij de zetgroep in de bovenste positie heeft en blijft dan door duwen. Al 2x opnieuw uitgebouwd, gecontroleerd en weer ingebouwd maar helaas geen succes. Dus ik dacht, misschien heeft expert @Teus.espresso nog advies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ik heb dit maar een paar keer gezien. Hat kan zo eenvoudig zijn als een draadbreuk van de encoder zijn. Of het is de motor sturing van de printplaat. Beide ben ik tegengekomen.
De encoder is zwarte kastje die draaien van de zetgroep motor meet.
Als je die bedrading hebt getest en je sluit de aandrijfmotor andersom aan (zwart en rood omgedraaid) en de zetgroep gaat juist naar beneden en verder niks dan is het de print.
Heel vervelend voor je.

[ Voor 44% gewijzigd door Teus.espresso op 31-08-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Teus.espresso schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:15:
Ik heb dit maar een paar keer gezien. Hat kan zo eenvoudig zijn als een draadbreuk van de encoder zijn. Of het is de motor sturing van de printplaat. Beide ben ik tegengekomen.
De encoder is zwarte kastje die draaien van de zetgroep motor meet.
Als je die bedrading hebt getest en je sluit de aandrijfmotor andersom aan (zwart en rood omgedraaid) en de zetgroep gaat juist naar beneden en verder niks dan is het de print.
Heel vervelend voor je.
Dank voor de tip, heb alle stekkers op de print opnieuw aangeduwd en daarna werkte hij weer!

Alleen is het oorspronkelijke probleem nog niet verholpen.. bij het spoelen komt het water niet de zetgroep in, enig idee? Onderste ventiel is dus vervangen.

Edit: ik vermoed een kalk verstopping ergens, de uitvoer van het warmte element zat ook vrij vol met kalk dus dat zal ook wel in de rest van het systeem zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Hercul3s op 01-09-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Die is dan weer lastiger want er zijn misschien 10 factoren die spelen wel of niet mogelijk maken.
Maakt de machine wel koffie?
Zo ja dan is er iets een beetje mis. Pomp niet 100%, flowmeter waar een korrel koffie voor zit, thermoblok dat iets verstopt is, uitloop die iets verstopt zit en zo verder.
Komt er ook geen koffie uit de uitloop dan is het het ergens een verstopping in het circuit.
Zeker door vervoer van de machine kan er wel eens een probleem opduiken.
Ik haalde altijd achtereenvolgende onderdelen los om te kijken tot waar het water wel kwam.
Let op de combinatie van water, electriciteit en hitte is een gevaarlijke. Neem je tijd tussen elke testrun of laat het over aan een pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Teus.espresso schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:36:
Die is dan weer lastiger want er zijn misschien 10 factoren die spelen wel of niet mogelijk maken.
Maakt de machine wel koffie?
Zo ja dan is er iets een beetje mis. Pomp niet 100%, flowmeter waar een korrel koffie voor zit, thermoblok dat iets verstopt is, uitloop die iets verstopt zit en zo verder.
Komt er ook geen koffie uit de uitloop dan is het het ergens een verstopping in het circuit.
Zeker door vervoer van de machine kan er wel eens een probleem opduiken.
Ik haalde altijd achtereenvolgende onderdelen los om te kijken tot waar het water wel kwam.
Let op de combinatie van water, electriciteit en hitte is een gevaarlijke. Neem je tijd tussen elke testrun of laat het over aan een pro.
Dank. Het was uiteindelijk de pin die het ventiel onderaan de zetgroep opent. Deze was vastgelopen. Na losmaken en wat invetten doet hij het weer. Straks een blije schoonzus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Er komt hier binnenkort, naast de Aeropress en een oude nespresso, een Hibrew H10A binnen, als probeersel. Eens kijken hoe die bevalt, laat ik tzt weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wieltje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:34
Vraagje aan de jura kenners: wat is nou precies het verschil tussen de "Professional aroma grinder" (PAG), de PAG2 en de PAG2+?

Ik wil een machine die gewoon een goede kop zwarte koffie zet, maar dan met een groter reservoir en minder lawaai dan mijn oude ENA7. De E4 lijkt dan voor de hand te liggen. Maar deze is wel uitgerust met de PAG terwijl er dus al twee nieuwere versies lijken te zijn?

Tevens ben ik ook benieuwd of iemand weet wat nou de toevoegingen EA, EB en EC betekenen want daar wijdt jura ook niet echt over uit...

[ Voor 9% gewijzigd door Wieltje op 02-09-2024 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Zoek even terug in dit topic. Ik heb het een keer uitgelegd (weet ik bijna zeker) wat het verschil is tussen de generaties molens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wieltje schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:16:
Vraagje aan de jura kenners: wat is nou precies het verschil tussen de "Professional aroma grinder" (PAG), de PAG2 en de PAG2+?

Ik wil een machine die gewoon een goede kop zwarte koffie zet, maar dan met een groter reservoir en minder lawaai dan mijn oude ENA7. De E4 lijkt dan voor de hand te liggen. Maar deze is wel uitgerust met de PAG terwijl er dus al twee nieuwere versies lijken te zijn?

Tevens ben ik ook benieuwd of iemand weet wat nou de toevoegingen EA, EB en EC betekenen want daar wijdt jura ook niet echt over uit...
Wat @Teus.espresso al aangaf:
Source90 in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en enkele posts naar beneden
BarôZZa in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" niet heel eenduidig uitgelegd
Teus.espresso in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" nog wat informatie

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
Wieltje schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:16:

Ik lees het volgende:

"De tweede generatie van de geavanceerde Professionele aroma koffiemolen zorgt voor de ideale maling, kopje na kopje. Nieuw is dat de maalgraad op elk moment kan worden aangepast. Dit is mogelijk door de ontspannen rusttoestand van de molen tussen de bereidingen in. Dit beschermt de molen, waardoor deze nog meer kan imponeren door zijn lange levensduur en constante malingen. Deze koffiemolen is nog iets stiller en haalt nog iets meer aroma’s uit de bonen in vergelijking dat zijn voorganger."

2 "+" betekent volgens mij dat de machine per type bereiding een advies geeft welke maling toe te passen.

Bij de Product Recognising Grinder (P.R.G.) doet hij het verstellen zelf automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05 20:28
Heeft iemand ervaring met de eureka atom 75 digital? Heel aparte model die in nl bijna niet te krijgen is maar in duitsland wel erg interessant is geprijsd. Zie https://www.galaxus.nl/nl...taal-koffiemolen-16402713.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
olafmol schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:07:
Er komt hier binnenkort, naast de Aeropress en een oude nespresso, een Hibrew H10A binnen, als probeersel. Eens kijken hoe die bevalt, laat ik tzt weten :)
Vandaag kwam de Hibrew H10a binnen, en net mijn eerste espresso gezet. Valt me helemaal niet tegen. Ik had al wat kunnen experimenten met mijn aeropress qua malingen, tijden en ratio’s, dus dat scheelt misschien.

Het apparaat voelt wat licht, maar best wel degelijk qua hoe het in elkaar zit en hoe de knopjes voelen. Geen gerammel of grote productie issues. Er zit een zware tamper en solide portafilter bij, 3 baskets, waarvan ik gewoon de enkelwandige gebruik. De baskets zitten wel behoorlijk strak vast in de portafilter, dus het is ff kracht zetten om ze te wisselen.

De portafilter voelt verder solide en zwaar, alleen jammer dat het handvat wat makkelijk losgedraaid kan worden. De portafilter is 58mm maar heeft 3 “tandjes” ipv de reguliere 2, dus helaas niet zomaar te vervangen door een andere 58mm. De baskets natuurlijk wel.
Ook klikt ie stevig vast in het apparaat, dat voelt goed en solide, geen speling of gedruppel.

De eerste kop maar eens met 6s pre-infusion gedaan. 16 gram Guatemala medium roast bonen van de Brandzaak. Met de hand gemalen met de Hario mini plus, op standje 3. Het liep denk ik net iets te snel door (nog geen weegschaal die past) maar qua volume kwam het redelijk goed in de buurt zo op het oog. Ook best goeie crema. Smaak best al wel mooi in balans, volgende keer maal ik nog 1 standje fijner.

Puck was ook mooi droog, tot mijn verrassing. Ik had gedacht omdat er geen solenoid inzit dat ie wat natter zou zijn. Ook dat viel me reuze mee.

Melkschuimen nog niet geprobeerd, eerst maar eens verder spelen met de espresso.

Al met al tot nu toe onder de indruk. Voor 180 euro een mooie manier om te leren en te kijken of dit iets voor me is. Ohja, het compacte formaat vind ik ook prettig, kan mooi in een hoekje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqXXoQe4vOaOBpihzler1v9h1FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ot9GoUeKlbyt1mmtk9WpOAdS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:00
Dag allen.

Ik drink zelf geen koffie maar mijn vrouw wel. Ik kon het echter niet meer aanzien dat ze met cupjes een latte macchiato probeerde te maken. Dus heb haar maar verrast met een Siemens EQ. 6plus s700.

Ze is er erg blij mee maar ik zal hem wel moeten onderhouden ben ik bang😬.

Nu zit ik even te kijken naar reiniging en ontkalkingstabletten. Echter vind ik die van Siemens zelf wel erg prijzig. Ik zie op amazone de volgende van wodo. Ze hebben er ook reinigings tabletten van. Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik echt die van Siemens hebben.

https://amzn.eu/d/7rnY450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Zoek even in dit topic naar reiniging tabletten.
Dan zie je al snel de ervaringen hier (al is het vaker in combinatie met een Jura).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guitar
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12:58
gamerboy schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:16:

Dat is zo ongeveer onze vaste bonenleverancier. Wij halen er vaak onze espresso-bonen en soms ook filter-bonen voor de French press en Aeropress. Wij zijn er tevreden over.
Tip: vergeet de kortingscode ‘koffiegek’ niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 15:46
Ik heb vandaag de andere zak bonen geprobeerd die ik bij mijn machine heb gekregen. Ik merk dat de puck veel natter is. Alles is gelijk, dus maling, temperatuur, hoeveelheid, doorlooptijd etc.

Wat zou ik anders kunnen doen? Of kan het nou eenmaal dat de ene boon zorgt voor een drogere puck? Verder weinig te klagen qua extractie en doorloop.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:00
"Puckology" zoals het genoemd wordt is een soort Jomanda-achtige wetenschap in de koffiewereld.

Je kunt er wel wat dingen aan aflezen, met name of je last van kanaalvorming hebt of dat je bijvoorbeeld teveel koffie in een te klein filterbakje stopt, maar dat proef of zie (i.g.v. bodemloze filterdrager) je eerder dan dat je het van een puck af moet lezen.

Ik zou er geen aandacht aan besteden als de smaak goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 15:46
Ypuh schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:06:
"Puckology" zoals het genoemd wordt is een soort Jomanda-achtige wetenschap in de koffiewereld.

Je kunt er wel wat dingen aan aflezen, met name of je last van kanaalvorming hebt of dat je bijvoorbeeld teveel koffie in een te klein filterbakje stopt, maar dat proef of zie (i.g.v. bodemloze filterdrager) je eerder dan dat je het van een puck af moet lezen.

Ik zou er geen aandacht aan besteden als de smaak goed is.
Ja ik ging al vrij snel een konijnenhol in toen ik wat zocht. :+
Het enige is dat het hooguit wat lastig is, omdat ik nu de basket even moet uitspoelen onder het apparaat. Bij de voeige bonen was met een droog doekje er doorheen genoeg.

Ik heb een naked portafilter. En de extractie lijkt perfect, ook bij de nieuwe bonen. Ik ga nog even testen met wat harder tampen dan de vorige bonen. Misschien doet dat nog iets. En anders is het gezegend.
Pagina: 1 ... 216 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1