Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 217 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:59
olafmol schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:05:
[...]
De portafilter voelt verder solide en zwaar, alleen jammer dat het handvat wat makkelijk losgedraaid kan worden.
Een drupje Loctite threadlocker eventueel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 16:57

Mavamaarten

Omdat het kan!

t14wo schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:56:
Ik heb vandaag de andere zak bonen geprobeerd die ik bij mijn machine heb gekregen. Ik merk dat de puck veel natter is. Alles is gelijk, dus maling, temperatuur, hoeveelheid, doorlooptijd etc.
Dat is normaal. Ik heb ook een aantal verschillende koffies, en na volledig ingesteld te zijn naar smaak geven sommige een heerlijk stevige puck en sommige een papperige brij in de vorm van een puck. Het zij zo, als het maar smaakt!

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ypuh schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:06:
"Puckology" zoals het genoemd wordt is een soort Jomanda-achtige wetenschap in de koffiewereld.
_/-\o_ *O*

Nog even, en er is vast wel een AI-based puck-scanner die dan precies aangeeft wat je wel en niet dient aan te passen. Woeha! :+

Mooie Plaatjes   

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 22:01
ehtweak schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:23:
[...]

_/-\o_ *O*

Nog even, en er is vast wel een AI-based puck-scanner die dan precies aangeeft wat je wel en niet dient aan te passen. Woeha! :+
Nog even en je apparaat weigert iets te doen want volgens AI is het beter voor je gezondheid om geen koffie meer te drinken want je hebt er al teveel op. Wordt je vervolgens boos dan plant hij gelijk wat yoga sessies in en een workshop "Zelf ontspannende thee maken"

Daarnaast maakt hij een logboek aan bij je huisarts en gaat bij de verzekering de premie automatisch omhoog want je hebt een slechte levensstijl :+

Mijn puck is nog niet altijd perfect maar ik (probeer) accepteer dat zolang de smaak maar goed is. Het hoeft niet perfect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16
Freezhost schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:39:
[...]
Nog even en je apparaat weigert iets te doen […]
AI komt wel dichtbij menselijkheid zo. Naarmate ik ouder word en verder ontwikkel, neemt de kans dat mijn apparaat weigert iets te doen ook toe.

• cryptapix
Heeft iemand voor mij de gouden espressotip? Ik heb heb nu deze natural bonen in de molen. Nu weet ik wel, natural ligt je of ligt je niet, maar ik wil het nog eens een kans geven. Wat ik nu uit de bonen pers (20->45gr in ~27s) is wat, tja hoe zal ik het zeggen, het doe me denken aan de geur van een varkensstal (maar dan in smaak). Het is echt niet onaardig, maar wel eigenaardig. Is er over deze bonen of naturals in algemene zin iets te zeggen over ratio en doorlooptijd om de smaak wat “voller” of “zoeter” te krijgen? Een beetje zoals dat je bij de India Malabar veel fijner moet malen om er een goede espresso uit te persen? Ik vrees er een beetje voor, want de aangegeven smaaktonen van rijp fruit proef ik wel (erg) goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 18:22

Ravhin

no <root>...

cryptapix schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:01:
Heeft iemand voor mij de gouden espressotip? Ik heb heb nu deze natural bonen in de molen. Nu weet ik wel, natural ligt je of ligt je niet, maar ik wil het nog eens een kans geven. Wat ik nu uit de bonen pers (20->45gr in ~27s) is wat, tja hoe zal ik het zeggen, het doe me denken aan de geur van een varkensstal (maar dan in smaak). Het is echt niet onaardig, maar wel eigenaardig. Is er over deze bonen of naturals in algemene zin iets te zeggen over ratio en doorlooptijd om de smaak wat “voller” of “zoeter” te krijgen? Een beetje zoals dat je bij de India Malabar veel fijner moet malen om er een goede espresso uit te persen? Ik vrees er een beetje voor, want de aangegeven smaaktonen van rijp fruit proef ik wel (erg) goed.
Je kan de temperatuur iets lager zetten (2 - 5 ºC) en/of je kan een papieren filter in de portafilter plaatsen. Daarmee is het wellicht mogelijk de niet-gewenste invloeden weg te krijgen. Daarnaast zou je iets grover kunnen malen maar dan heb je wel een mogelijkheid voor presure profiling nodig.

Andere kant op: verhoog met 5 ºC de temperatuur en kijk of de fruittonen de boventoon gaan voeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Ravhin op 05-09-2024 14:40 . Reden: verduidelijking ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• cryptapix
@Ravhin thanks. Ik zit nu op 94 graden. Ik zal morgen eens spelen met een stuk verhogen of verlagen. Flow profiling kan ik (Lelit Bianca), wat voor profiel raad je aan? De eerste ~8 seconde weinig/minder flow en daarna volledig open?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:38
Natural coffee heeft een typisch smaakje, een beetje als een fermented maar minder sterk, je moet er van houden, ik ben nu op kop nr 8 van dezelfde natural, en ben er niet weg van, naar mijn smaak te weinig zoet, en de 'floral taste' kan ik niet terug vinden. Mijn machine staat overigens op 92c ik zou eens kunnen kijken of iets hoger een beter resultaat geeft, maar ik ben bang dat naturals net als fermented gewoon niet mijn ding zijn.

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-06 23:51
Technische vraag.

Gisteren dus de Siemens EQ. 6plus s700 op marktplaats gekocht bij iemand die ze refurbished. Van degene die ik gekocht heb is de printplaat vervangen.

Nu blijken er thuis verschillende functies te missen die wel op het apparaat zitten.

Ik kan geen flat whit maken,Americano en nog wat varianten.
Daarnaast kan ik geen 2 latte macchiato's te gelijk zetten. Dit zou het model wel allemaal moeten kunnen.

Contact opgenomen met de verkoper en waarschijnlijk zit er dus een printplaat in van de eq6 s700. Niet het plus model.
Verkoper bied aan om de originele kapotte printplaat te laten repareren en de printplaat dan om te swappen zodat alles weer werkt.

Echter op de bovengenoemde missende punten werkt alles nu wel perfect.
Wat is slim? Het nu zo laten, of de originele laten repareren? En kan dit überhaupt goed of is die dan zo weer stuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

cryptapix schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:06:
@Ravhin thanks. Ik zit nu op 94 graden. Ik zal morgen eens spelen met een stuk verhogen of verlagen. Flow profiling kan ik (Lelit Bianca), wat voor profiel raad je aan? De eerste ~8 seconde weinig/minder flow en daarna volledig open?
Dat was inderdaad wat ik in gedachten had :) Doel is maximale extractie om de florale tonen volledig uit te laten komen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:33

DjVe

Hatsaflats!

cryptapix schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:06:
Doe je ook iets met pre-infusion? Dat (s)maakt bij mijn machine echt een wereld van verschil.

En verder moeten dat soort koffies je wel liggen inderdaad. Ik hou er ook niet echt van (ik vind het vaak te veel zuren bevatten - te fruitig).

Ik wil mijn koffie dik met romige donkere smaken. Als ik zin heb in zuur, dan pak ik wel een appel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-06 00:19
Ik ben op zoek naar een maler die geschikt is voor zowel filterkoffie / V60 en espresso (Profitec Go). Eis is wel dat deze makkelijk te verstellen is qua maalgraad. Tevens met timmerfunctie.

Zelf denk ik aan deze malers:
- Eureka Mignon (turbo?? of tips)
- Mahlkonig X-54
- Ceado Live
- of toch een single dose (G-iota?)

Iemand die ervaring heeft met deze eisen / malers of combinatie?
Of andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
DjVe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:39:
[...]

Doe je ook iets met pre-infusion? Dat (s)maakt bij mijn machine echt een wereld van verschil.

En verder moeten dat soort koffies je wel liggen inderdaad. Ik hou er ook niet echt van (ik vind het vaak te veel zuren bevatten - te fruitig).

Ik wil mijn koffie dik met romige donkere smaken. Als ik zin heb in zuur, dan pak ik wel een appel ;)
Nee, heb ik uit staan. Maar dat ga ik dus met de tip van @Ravhin wel doen (flow profiling). Ik heb vanmorgen een shot gezet met 97 graden ipv 94. Dat smaakte wel beter. Ik ga eerst nog eens kijken wat er gebeurt als ik nog wat fijner maal voordat ik met flow profiling begin (het is namelijk lastiger om een handmatig flow profiel te reproduceren dan de maalgraad en gewicht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:36
Eureka zou ik af laten vallen omdat verstellen tussen malingen niet handig is.

Ik single dose en moet zeggen dat ik dat wel fijn vind. Helemaal als je tussen malingen en hoeveelheden wisselt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
418O2 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:04:

Ik single dose en moet zeggen dat ik dat wel fijn vind. Helemaal als je tussen malingen en hoeveelheden wisselt
Welke maler heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb een Niche Zero waar ik blij mee ben. Mooi gebouwd, werkt goed. Als ik nu iets voor de nieuwprijs moest kopen (niche heb ik 2e hands) dan zou ik naar een DF64 kijken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
418O2 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:19:
[...]

Ik heb een Niche Zero waar ik blij mee ben. Mooi gebouwd, werkt goed. Als ik nu iets voor de nieuwprijs moest kopen (niche heb ik 2e hands) dan zou ik naar een DF64 kijken denk ik
Zo'n Niche heb ik al eens eerder op m'n shortlist gehad. Is dat een beetje makkelijk en nauwkeurig te verstellen van filter naar espresso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
nrdnmg schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:31:
[...]

Zo'n Niche heb ik al eens eerder op m'n shortlist gehad. Is dat een beetje makkelijk en nauwkeurig te verstellen van filter naar espresso?
Ja, die heeft een grote ring waar je vrij nauwkeurig een maalgraad kan instellen. Wel even onthouden wat je voor welke boon voor welke zetmethode gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:06
nrdnmg schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:31:
[...]

Ik zou in iedergeval de DF64 gen2 afraden als je ook graag switcht tussen filter en espresso maling.

Ik heb het geprobeerd maar heb veel last van bonen die half blijven hangen als ik mijne instel op filter, waardoor het klinkt alsof de hele maler aanloopt en bijna uit elkaar gaat springen.
Filter koffies V60 en aeropress doe ik weer lekker met de handmaler.

Ik ben sowieso niet mega enthousiast over het DF smaakprofiel, ik vind de Specialita die mijn zwager heeft staan dan toch wel de betere maling en smaak produceren.

[ Voor 11% gewijzigd door Gerwinnn op 06-09-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
@nrdnmg
En 2 malers? Voor 169 euro heb je een Eureka Filtro. Met een Specialita (399) daarnaast ben je minder kwijt dan voor een Niche.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-06 20:52
nrdnmg schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:49:
Ik ben op zoek naar een maler die geschikt is voor zowel filterkoffie / V60 en espresso (Profitec Go). Eis is wel dat deze makkelijk te verstellen is qua maalgraad. Tevens met timmerfunctie.
Ik zou de zwaarste nemen, dat timmert het beste :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:04:

Ik heb die ervaring niet. Mijn vrouw maakt haar koffie voor de french press en na terugzetten naar fijn merk ik er niks van.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boeryepes schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:02:
[...]

Ik heb die ervaring niet. Mijn vrouw maakt haar koffie voor de french press en na terugzetten naar fijn merk ik er niks van.
Ik mistte degelijke markeringen. En omdat je zo vaak moet draaien aan een klein knopje is dat allemaal best lastig.

Ik moet ook wel zeggen dat ik hem echt EXACT gelijk terug wil hebben omdat ik nogal kritisch ben op de doorloop bij espresso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fasicbit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-05 23:08
nrdnmg schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:49:

Zelf denk ik aan deze malers:
- Eureka Mignon (turbo?? of tips)
- Mahlkonig X-54
- Ceado Live
- of toch een single dose (G-iota?)

Iemand die ervaring heeft met deze eisen / malers of combinatie?
Of andere tips?
Heb een single dose G-iota bij Profitec Go. Zelf afwegen, maalgraad goed kunnen instellen, weinig retentie met schoonblazer. Geeft veel controle, en constante kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:05:
[...]

Ik mistte degelijke markeringen. En omdat je zo vaak moet draaien aan een klein knopje is dat allemaal best lastig.

Ik moet ook wel zeggen dat ik hem echt EXACT gelijk terug wil hebben omdat ik nogal kritisch ben op de doorloop bij espresso
De mijne heeft nummers op de draaiknop. De jouw had dat niet dan?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Boeryepes schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:49:
[...]

De mijne heeft nummers op de draaiknop. De jouw had dat niet dan?
Die zijn op een eureka allerminst nauwkeurig te reproduceren. Ik heb een Specialita en XL gehad en heb nu een Atom. De Atom heeft een wat beter stelwieltje, maar eenvoudig terug naar een eerdere setting is er echt niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:29
cryptapix schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:00:
[...]

Die zijn op een eureka allerminst nauwkeurig te reproduceren. Ik heb een Specialita en XL gehad en heb nu een Atom. De Atom heeft een wat beter stelwieltje, maar eenvoudig terug naar een eerdere setting is er echt niet bij.
Ik heb deze op mijn Specialita: https://www.printables.co...l-v20-universal-fit-eurek

Scheelt wel in reproduceren. Nadeel is dat hij na een tijdje niet goed meer op 0 staat. Het 0 punt is bij mij nu op -2.5 (is wel makkelijk te herstellen overigens)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Na jaren de Braziliaanse bonen, ga ik eens wat anders proberen op mijn nieuwe Quickmill Carola. Moge duidelijk zijn dat mijn voorkeur uitgaat naar chocolade 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXem-nC5iEod-lSFWy0XlOV0stA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvhEVPOoyx6vbPGAszi3IKzx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 09:26

Ethirty

Who...me?

* Ethirty las in eerste instantie "salami" :o

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• seph32
  • Laatst online: 24-06 23:00
Mijn ervaring met de Lelit MaraX met flow control...

Voor mij was het eerlijk gezegd geen game changer. De afgelopen week of twee heb ik veel slaap opgeofferd 😂 en dagelijks zo’n 4-5 espresso’s gedronken om te testen en de resultaten te bereiken die ik wilde. Jammer genoeg zie ik niet echt voordelen of een betere extractie met flow control op de MaraX. Wat ik niet fijn vind, is dat je de pre-infusion verliest, omdat de pre-infusion van de MaraX mechanisch is. De spring aan de onderkant (E61-groep penklep collector) zorgt hiervoor en bouwt de druk heel langzaam en geleidelijk op, waardoor je een pre-infusion-effect krijgt. Bij de Bianca kan de pre-infusion digitaal worden geprogrammeerd, maar dat is niet mogelijk bij de MaraX. Zonder flow control leken de shots eerlijk gezegd eenvoudiger en consistenter, en kon ik achterover leunen en genieten van de extractie die uit de bodemloze filterdrager stroomt.

Ik heb ook een paar recepten geprobeerd, zoals de flow control volledig openen en vervolgens sluiten bij ongeveer 2-3 bar, en hem dan langzaam weer openen. Soms kreeg ik goede shots, maar ik ben nog steeds niet echt onder de indruk.

Daarom ben ik teruggegaan naar de standaard setup zonder flow control. Ik ben eerlijk gezegd meer tevreden over het resultaat; het is consistenter en beter herhaalbaar dan met flow control. Ook het feit dat je de pre-infusion terug hebt en deze niet handmatig hoeft te regelen, is een pluspunt. Vandaag heb ik weer een heerlijke espresso gezet met stock zonder flow control. Wat ik wel nog overweeg, is een temperatuurmeter in de zetgroep, zodat je nog beter kunt bepalen wat de optimale tijd is om espresso te zetten. Het blijft immers een E61-warmtewisselaar met een pseudo-PID.

Ten slotte wil ik ook zeggen dat ik meer van traditionele espresso houd, uiteraard met verse bonen van goede branders. Ik drink meestal medium roast met een smaakprofiel van chocolade, noten, en soms lichte fruittonen zoals pruim. Ik heb light roast of fruitige koffie geprobeerd, maar dat is niet mijn ding.

Dit was eigenlijk mijn review. Mocht je toch flow control op de MaraX willen, ik heb een setje te koop! 🙂

p.s. relevante foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w-tFB45QCKNkCTbf-OFikgN0xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVMuwxx9SGoyK9il99vqkreF.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2uFKuwkMoI1VTdFyAOX4kF0AsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9uZybRnlxBThWbVooB2ESSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@seph32 Ik zie dat je wel een extra manometer hebt toegevoegd vlak voor je portafilter. Hoe gebruik je die dan in je proces? Voegt deze volgens jou wat toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seph32
  • Laatst online: 24-06 23:00
Hulliee schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:10:
@seph32 Ik zie dat je wel een extra manometer hebt toegevoegd vlak voor je portafilter. Hoe gebruik je die dan in je proces? Voegt deze volgens jou wat toe?
Drukmeter is nog van mijn flow controlset. Ik heb hem erop gelaten om nog te vergelijken flow control vs geen flow control. Ik heb ook nog de machine bijgesteld naar 8 bar. Stock gaat de machine naar 10 bar.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-06 12:18
olafmol schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:05:
[...]

Vandaag kwam de Hibrew H10a binnen, en net mijn eerste espresso gezet. Valt me helemaal niet tegen. Ik had al wat kunnen experimenten met mijn aeropress qua malingen, tijden en ratio’s, dus dat scheelt misschien.

Het apparaat voelt wat licht, maar best wel degelijk qua hoe het in elkaar zit en hoe de knopjes voelen. Geen gerammel of grote productie issues. Er zit een zware tamper en solide portafilter bij, 3 baskets, waarvan ik gewoon de enkelwandige gebruik. De baskets zitten wel behoorlijk strak vast in de portafilter, dus het is ff kracht zetten om ze te wisselen.

De portafilter voelt verder solide en zwaar, alleen jammer dat het handvat wat makkelijk losgedraaid kan worden. De portafilter is 58mm maar heeft 3 “tandjes” ipv de reguliere 2, dus helaas niet zomaar te vervangen door een andere 58mm. De baskets natuurlijk wel.
Ook klikt ie stevig vast in het apparaat, dat voelt goed en solide, geen speling of gedruppel.

De eerste kop maar eens met 6s pre-infusion gedaan. 16 gram Guatemala medium roast bonen van de Brandzaak. Met de hand gemalen met de Hario mini plus, op standje 3. Het liep denk ik net iets te snel door (nog geen weegschaal die past) maar qua volume kwam het redelijk goed in de buurt zo op het oog. Ook best goeie crema. Smaak best al wel mooi in balans, volgende keer maal ik nog 1 standje fijner.

Puck was ook mooi droog, tot mijn verrassing. Ik had gedacht omdat er geen solenoid inzit dat ie wat natter zou zijn. Ook dat viel me reuze mee.

Melkschuimen nog niet geprobeerd, eerst maar eens verder spelen met de espresso.

Al met al tot nu toe onder de indruk. Voor 180 euro een mooie manier om te leren en te kijken of dit iets voor me is. Ohja, het compacte formaat vind ik ook prettig, kan mooi in een hoekje.

[Afbeelding]
Ik ben ook nog steeds zeer tevreden met de H10A. Naast dat ik er zeer fijne espresso's uithaal gebruik ik ook regelmatig een gram of 9/10 in het single dose basket voor een wat meer hollandse koffie. Heerlijk.

De Hibrew G5 maler doet het trouwens ook perfect. Bonen heb ik gehaald hier om de hoek bij https://drentsbakkie.nl/ . Eerst maar eens een proefpakket, maar de diverse bonen zijn allemaal zeer lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:05
emil_406 schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:33:
[...]

Ik ben ook nog steeds zeer tevreden met de H10A. Naast dat ik er zeer fijne espresso's uithaal gebruik ik ook regelmatig een gram of 9/10 in het single dose basket voor een wat meer hollandse koffie. Heerlijk.

De Hibrew G5 maler doet het trouwens ook perfect. Bonen heb ik gehaald hier om de hoek bij https://drentsbakkie.nl/ . Eerst maar eens een proefpakket, maar de diverse bonen zijn allemaal zeer lekker.
tnx! Ik vind het ook nog steeds erg leuk (en lekker!). Heb nu ook een SK40 stepless single dosing maler besteld voor erbij, down the rabbit hole we go ;P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
cryptapix schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:04:
[...]

Nee, heb ik uit staan. Maar dat ga ik dus met de tip van @Ravhin wel doen (flow profiling). Ik heb vanmorgen een shot gezet met 97 graden ipv 94. Dat smaakte wel beter. Ik ga eerst nog eens kijken wat er gebeurt als ik nog wat fijner maal voordat ik met flow profiling begin (het is namelijk lastiger om een handmatig flow profiel te reproduceren dan de maalgraad en gewicht).
Om mezelf te quoten, een combinatie van aanpassingen heeft tot een heerlijke fruitige espresso zonder teveel zuur geleid. Temperatuur naar 97, nog wat fijner malen, hogere dosering (20,2gr) en hogere ratio (45gr uit), langere doorlooptijd (35s) icm flowprofiling (eerste 5 seconde half open, daarna in ~3 seconden gelijkmatig naar vol open bewegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-06 23:20
cryptapix schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:49:
[...]

Om mezelf te quoten, een combinatie van aanpassingen heeft tot een heerlijke fruitige espresso zonder teveel zuur geleid. Temperatuur naar 97, nog wat fijner malen, hogere dosering (20,2gr) en hogere ratio (45gr uit), langere doorlooptijd (35s) icm flowprofiling (eerste 5 seconde half open, daarna in ~3 seconden gelijkmatig naar vol open bewegen).
20,2 gram? Dan zou ik het eens proberen of het met 20 gram ook lukt.. scheelt toch weer :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Joshh schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:43:
[…]
20,2 gram? Dan zou ik het eens proberen of het met 20 gram ook lukt.. scheelt toch weer :+
Was toevallig vanmorgen 20,2 gram wat de maler uitspuugde in de ingestelde tijd. Aangezien mijn maler er eigenlijk nooit meer dan 0,1 gram naast zit, vrees ik voor je dat ik 20gram niet ga proberen. Sorry man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06 17:15
Van het weekend voor het eerst echt goede bonen (Brute Bonen, vorige week maandag geroosterd) geprobeerd, wat een verschil met "kwaliteit" supermarkt bonen! :D Voelt een beetje als een stap op de slippery slope, maar ik kan ze zeker aanraden als er hier nog iemand is die ze nog niet geprobeerd heeft, ik ga in ieder geval niet meer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Inviscid schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:53:
Van het weekend voor het eerst echt goede bonen (Brute Bonen, vorige week maandag geroosterd) geprobeerd, wat een verschil met "kwaliteit" supermarkt bonen! :D Voelt een beetje als een stap op de slippery slope, maar ik kan ze zeker aanraden als er hier nog iemand is die ze nog niet geprobeerd heeft, ik ga in ieder geval niet meer terug.
Brute bonen is zeker prima! Qua prijs-kwaliteit zit Hoofdkwartier nog wel iets beter in die lijn (en ze hebben meer aanbod). Maar alles is een upgrade tegenover supermarkt bonen ;)

Ik zit te twijfelen of ik mijn Varia VS3 (met hypernova burrs) ga vervangen voor een VS6 met een setje gold flatburrs en een set hypernova conische burrs. Qua espresso is de VS3 al best heel aardig. Er komt mooie fluffy koffie uit en de workflow is best prettig, maar ik wil eigenlijk wat meer spelen met een variabel toerental en conische/flat burrs (en een ionizer is ook heel prettig). Op papier lijkt het een perfecte grinder, behalve dat er geen pre-breaker in zit. Maar tja... Die 1K investering he... Pijnlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door DjVe op 09-09-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:38
Inviscid schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:53:
Ik heb daar tijden lang een abbo op gehad, prima bonen!
De wens om grotere variatie heeft mij uiteindelijk doen besluiten om voortaan bij diverse levranciers te kopen ipv het Brute Bonen abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

jdh009

FP ProMod
seph32 schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:33:
[...]

Drukmeter is nog van mijn flow controlset. Ik heb hem erop gelaten om nog te vergelijken flow control vs geen flow control. Ik heb ook nog de machine bijgesteld naar 8 bar. Stock gaat de machine naar 10 bar.
Puur uit nieuwsgierigheid, heeft de machine 'last' van overextractie met 10 bar of heb je het voor andere redenen naar beneden bijgesteld?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

jdh009 schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:04:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, heeft de machine 'last' van overextractie met 10 bar of heb je het voor andere redenen naar beneden bijgesteld?
Daar heeft The Hoff uiteraard een fillempie van ;)
De TL;DR: is vooral empirisch is bepaald dat 9 bar de beste druk is. Lager, en je krijgt vaker onderextractie; hoger, en je choked je machine. Ook hier: YMMV :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvdMark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:43
Hi,

Zijn er hier koffieliefhebbers uit de regio Utrecht die mij kunnen helpen in het zetten van consistent lekkere espresso? Soms is mijn espresso lekker, en soms is het weer te zuur en soms weer te bitter (ondanks dezelfde maalinstelling, temperatuur e.d.). I feel lost :).

Dank alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:58
DjVe schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:06:
mijn Varia VS3 (met hypernova burrs) ga vervangen voor een VS6 met een setje gold flatburrs en een set hypernova conische burrs. Qua espresso is de VS3 al best heel aardig. Er komt mooie fluffy koffie uit en de workflow is best prettig, maar ik wil eigenlijk wat meer spelen met een variabel toerental en conische/flat burrs (en een ionizer is ook heel prettig). Op papier lijkt het een perfecte grinder, behalve dat er geen pre-breaker in zit.
Draai al even mee hier, maar heb werkelijk waar geen idee waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-06 23:20
Ypuh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:23:
[...]

Draai al even mee hier, maar heb werkelijk waar geen idee waar je het over hebt.
Waarschijnlijk de nieuwe trend, een maler die zowel met conische als vlakke maalschijven kan werken, alla de Niche Duo. En met de Varia kun je kiezen uit maalschijven met verschillende coatings, gehard staal is blasé denk ik. Variabel toerental is ook een gimmick denk ik bij dit soort malers, ze staan bekend om compact dus ik ben bang dat deze qua warmteontwikkeling te kort zal schieten om hier echt de functie van in te zien. Weet niet of de moter/maalkamer actief gekoeld wordt o.i.d.

Gevalletje wat niet weet wat niet deert denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
DanielvdMark schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:10:
Hi,

Zijn er hier koffieliefhebbers uit de regio Utrecht die mij kunnen helpen in het zetten van consistent lekkere espresso? Soms is mijn espresso lekker, en soms is het weer te zuur en soms weer te bitter (ondanks dezelfde maalinstelling, temperatuur e.d.). I feel lost :).

Dank alvast
Ben "new to the game", maar wil best meedenken/helpen waar ik kan (en woon in 030). Welke apparatuur en bonen gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Erg leuk dat spelen met espresso :) Ben niet ontevreden met wat er nu uitkomt, en het smaakt prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty-LhFxQYXma2OXQcZh9h6Ixv3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qb4WnMuCnPg84kYFyuoBqBOD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door olafmol op 10-09-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvdMark
olafmol schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:10:
[...]

Ben "new to the game", maar wil best meedenken/helpen waar ik kan (en woon in 030). Welke apparatuur en bonen gebruik je?
Fijn :). Ik gebruik bonen van Lot61 en heb een tweedehands Linea Mini met een Eureka grinder. Ik heb gewoon moeite om een consistent resultaat te halen maar ook om de smaaktonen te herkennen. Tips en aanwijzingen worden erg gewaardeerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
DanielvdMark schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:45:
[...]

Fijn :). Ik gebruik bonen van Lot61 en heb een tweedehands Linea Mini met een Eureka grinder. Ik heb gewoon moeite om een consistent resultaat te halen maar ook om de smaaktonen te herkennen. Tips en aanwijzingen worden erg gewaardeerd :).
Als je dezelfde bonen gebruikt, dezelfde maalgraad, en dezelfde input:output ratio, krijg je dan steeds verschillende espresso? Hoe weeg je?

Zou je eens, zonder portafilter, een paar keer een shot kunnen laten lopen, en dan wegen hoeveel water je krijgt, en wat daarvan de temperatuur is? Dat zou ongeveer hetzelfde moeten zijn iedere keer, zo kun je in ieder geval checken of het niet aan de machine zelf ligt..

[ Voor 21% gewijzigd door olafmol op 10-09-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvdMark
olafmol schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:52:
[...]

Als je dezelfde bonen gebruikt, dezelfde maalgraad, en dezelfde input:output ratio, krijg je dan steeds verschillende espresso? Hoe weeg je?

Zou je eens, zonder portafilter, een paar keer een shot kunnen laten lopen, en dan wegen hoeveel water je krijgt, en wat daarvan de temperatuur is? Dat zou ongeveer hetzelfde moeten zijn iedere keer, zo kun je in ieder geval checken of het niet aan de machine zelf ligt..
Ik weeg met een Timemore scale. 18,5 gram in => 39 uit in ongeveer 24 seconden (recept roaster). Soms smaakt de espresso bitter, soms zuur en soms niet onprettig, maar een balanced shot waarin ik de specifieke smaaktonen zou moeten proeven is mij nog niet gelukt, en het zou mijn koffieplezier enorm vergroten als dat wel lukt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 22:01
@DanielvdMark heb je geen last van channeling? Nu het weer wat vochtigere wordt meer ik ook dat ik wat meer klontjes krijg waardoor mijn shots ook niet meer zo stabiel zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Freezhost op 10-09-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
DanielvdMark schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:35:
[...]

Ik weeg met een Timemore scale. 18,5 gram in => 39 uit in ongeveer 24 seconden (recept roaster). Soms smaakt de espresso bitter, soms zuur en soms niet onprettig, maar een balanced shot waarin ik de specifieke smaaktonen zou moeten proeven is mij nog niet gelukt, en het zou mijn koffieplezier enorm vergroten als dat wel lukt :)
Als de opbrengst en timing steeds hetzelfde is, dan zou het ofwel aan de temperatuur van het water, of idd aan channeling kunnen liggen... gebruikt je een WDT tool om klontjes op te breken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-06 15:58
[...]

Ik heb hier ook last van bij Lot61. Alleen bij de Fver (nummer 5) en de Zimzala krijg ik soms nog wat balans. Kan dus ook aan de koffie liggen.. Ik ga het nu proberen met koffie van Schot en kijken hoe dat smaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:12
[...]

Ik denk dat je beetje moet los laten dat je de specifieke smaaktonen echt kan proeven. Het zijn meer hinten dan echte smaken. Zuur en bitter zitten ook gek genoeg dicht bij elkaar als smaak, is het wel steeds wisselend? Zet eens voor de grap een tijdje lang een espresso met een langere doorlooptijd zoals 45 seconden. Proeft die dan ook nog steeds soms zuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvdMark
Nee, ik gebruik geen WDT tool. Channeling zou kunnen maar dat kan ik niet echt zien ( ik gebruik de standaard portafilter van de machine met een 18gr VST bakje).
vinpower schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:59:
[...]

Ik denk dat je beetje moet los laten dat je de specifieke smaaktonen echt kan proeven. Het zijn meer hinten dan echte smaken. Zuur en bitter zitten ook gek genoeg dicht bij elkaar als smaak, is het wel steeds wisselend? Zet eens voor de grap een tijdje lang een espresso met een langere doorlooptijd zoals 45 seconden. Proeft die dan ook nog steeds soms zuur?
Ik zal dat nog gaan proberen. Maar ik heb het echt wel bij alle koffie's dat het niet consistent is. De smaak wisselt ook. Bijvoorbeeld het eerste kopje is dan zuur en dan bij kopje 2 zit er dan echt een bittere nasmaak aan.

[ Voor 69% gewijzigd door DanielvdMark op 10-09-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
DanielvdMark schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:05:
Nee, ik gebruik geen WDT tool. Channeling zou kunnen maar dat kan ik niet echt zien ( ik gebruik de standaard portafilter van de machine met een 18gr VST bakje).

[...]

Ik zal dat nog gaan proberen. Maar ik heb het echt wel bij alle koffie's dat het niet consistent is. De smaak wisselt ook. Bijvoorbeeld het eerste kopje is dan zuur en dan bij kopje 2 zit er dan echt een bittere nasmaak aan.
Gebeurt dat ook wel eens andersom? Of is het altijd dat de kopies na de eerste bitterder smaken? Zou evt. oververhitting van het water kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvdMark
Yes, het gebeurt ook wel eens andersom. De temperatuur van mijn machine staat ingesteld op 94,4 (was 93,4) en ik doe altijd een flush voordat ik mijn koffie zet. Redelijk frustrerend af en toe 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
DanielvdMark schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:27:
Yes, het gebeurt ook wel eens andersom. De temperatuur van mijn machine staat ingesteld op 94,4 (was 93,4) en ik doe altijd een flush voordat ik mijn koffie zet. Redelijk frustrerend af en toe 😃
Ik neem aan dat je wat lichtere branding hebt gezien je temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvdMark
olafmol schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:34:
[...]

Ik neem aan dat je wat lichtere branding hebt gezien je temperatuur?
Ik denk dat het een medium roast is? https://lot61.com/products/nosegrind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-06 06:26
Misschien dit iets voor je?
https://www.cupp.nl/works...rista/espresso-workshops/

Zit in Utrecht en ik vond het leerzaam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:12
Funky strawberries, Tropical fruit
Body Medium ++
Acidity High +++
Heheh vind je het gek met zulke bonen dat zuur en bitter alle kanten op gaan. Dit zijn denk ik best heftige bonen volgens mij. Misschien iets wat veiligers proberen als deze

[ Voor 17% gewijzigd door vinpower op 10-09-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:25
hatsa schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:05:
[...]

Ik ben heel benieuwd.

Om in afwachting van het definitieve overlijden van de Saeco alvast wat te kunnen experimenteren heb ik de Kingrinder K6 besteld. Voor 88 euro heb ik dan op z’n minst een redelijke maler voor mee naar de camping - daar drink ik nu thee ipv koffie - en misschien voldoet een handmaler ook wel gewoon voor mijn gebruik.
Goed, in juni heb ik dus de Kingrinder K6 besteld, en vrij snel daarna ook een V60, Hario Drip Assist en een Giraffe filter proefpakket. Als je van een volautomaat komt opeens veel variabelen om mee te spelen, en het eerste resultaat was: zure koffie. Na spelen met de maalgraad, watertemperatuur, opschenktijden bleef het resultaat zuur. Fijner malen met de Kingrinder was niet echt een optie zonder dat het heel vervelend werd, en omdat ik het sowieso wel veel gedoe vond 's ochtends (net een nieuwe baan en weer 4 dagen per week met de auto naar kantoor) toch overstag gegaan voor een elektrische maler.

Vanwege de reviews, het uiterlijk en geen wens voor een espresso-apparaat is het de Fellow Ode Gen 2 geworden. Dat maakt het wel véél makkelijker om te experimenteren. De filterboontjes van Giraffe werden echt onnoemelijk veel beter met een fijnere maalgraad. Gewoon ook echt lekker.

Inmiddels zijn de boontjes van Giraffe op, en heb ik bonen van het Hoofdkwartier om uit te proberen. De light-roast Ethiopische boontjes moeten juist weer véél grover om niet te bittere koffie te krijgen. Supergrappig! Ik denk wel dat ik als deze bonen op zijn een nieuw proefpakket van Giraffe bestel, want de eerste twee zakjes zijn denk ik niet goed tot hun recht gekomen met de Kingrinder. Als mensen nog advies hebben voor bonen voor de V60: graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
vinpower schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:01:
[...]

[...]

Heheh vind je het gek met zulke bonen dat zuur en bitter alle kanten op gaan. Dit zijn denk ik best heftige bonen volgens mij. Misschien iets wat veiligers proberen als deze
Het is zelfs een blend van 2 naturals :D
LOVE IT OR HATE IT BUT NEVER BORING

Our third creation, the Nosegrind, is our fruitiest espresso yet.

In the same way that Rodney Mullen and Tony Hawk pushed skating beyond what it was and into what it became, the Nosegrind blend pushes the envelope of traditional espresso right off the rail.

The two natural coffees work together to perform their duet, one holding down the body, the other hitting the high notes, all while being careful not to clash in the middle of the halfpipe.

It’s sweet and fruity when served black, with a delicate balance of bright and smooth notes. With milk it transforms into a smooth chocolate strawberry milkshake.

We reckon try it as a funky espresso or as a full-fruity filter.
Mooie beschrijving wel! Ondanks mijn worsteling met naturals (zie een stukje terug in dit topic), raak ik hier wel nieuwsgierig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-06 11:51
DanielvdMark schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:05:

Is de extractietijd/gewicht van die twee kopjes verder wel identiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvdMark
Bulder schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:26:
[...]

Is de extractietijd/gewicht van die twee kopjes verder wel identiek?
Klopt, de extractie tijd fluctueert wel een beetje (soms langzamer, soms sneller bij gelijke dosis) maar het gewicht hou ik wel altijd identiek.
Thanks! Ik ga eens kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-06 11:51
DanielvdMark schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:52:
[...]

Klopt, de extractie tijd fluctueert wel een beetje (soms langzamer, soms sneller bij gelijke dosis) maar het gewicht hou ik wel altijd identiek.
Dat is al een aanknopingspunt. Je kan even checken hoe je waterflow is door een paar keer te timen wat de output in exact 60 seconden is, maar de kans is groter dat het in puck prep zit.

Hoe ziet je proces eruit? Gebruik je een leveler? Precision tamper? Begin sowieso even met WDT, probeer elke vorm van inconsistentie uit je proces te halen en kijk of dat je probleem oplost.

• DanielvdMark
Bulder schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:34:
[...]

Dat is al een aanknopingspunt. Je kan even checken hoe je waterflow is door een paar keer te timen wat de output in exact 60 seconden is, maar de kans is groter dat het in puck prep zit.

Hoe ziet je proces eruit? Gebruik je een leveler? Precision tamper? Begin sowieso even met WDT, probeer elke vorm van inconsistentie uit je proces te halen en kijk of dat je probleem oplost.
Mijn proces is altijd hetzelfde: Ik weeg 18,5 gram af, daarna gebruik ik een leveler en tamp met een Normcore V4.

Ik ga even op zoek naar een WDT tooltje :)

• olafmol
DanielvdMark schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:47:
[...]

Mijn proces is altijd hetzelfde: Ik weeg 18,5 gram af, daarna gebruik ik een leveler en tamp met een Normcore V4.

Je kunt voor nu gewoon even een paperclip of een naald of een vorkje gebruiken hoor, als je de klontjes er maar uit kunt roeren/prikken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 20:43
DanielvdMark schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:47:
[...]

Zou niet weten waarom je nog meer tools moet kopen. Eerst koffie zetten in de basis toch? En daarna pas langzaam uitbreiden naar interesse of als je echt smaken mist. Met al die levelers, WDT spullen wordt het al een circus. Ik bedoel, het is niet alsof je voor WDT en levelers bestonden (10 jaar??) geen goede koffie kon maken.

• 418O2
t14wo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:24:
[...]

Zou niet weten waarom je nog meer tools moet kopen. Eerst koffie zetten in de basis toch? En daarna pas langzaam uitbreiden naar interesse of als je echt smaken mist. Met al die levelers, WDT spullen wordt het al een circus. Ik bedoel, het is niet alsof je voor WDT en levelers bestonden (10 jaar??) geen goede koffie kon maken.
WDT is met name voor wanneer je maler niet heel super is, dus juist voor mensen met wat minder goed materiaal is dat een handige tool. Daarbij kost het ook geen kont, dus daar hoef je het ook niet om te laten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:22
Wat leuk dat dit topic bestaat, dat wist ik helemaal niet! Ik heb ook besloten wat meer tijd en energie in een goede koffie te willen steken. Met onze huidige volautomaat gaat het nog weleens op de automatische piloot, maar we willen er toch wat meer bij stilstaan en van gaan genieten.

De volautomaat gaat de deur uit en de bialetti behouden we nog wel. Dan ontstaat er mooi ruimte voor een espresso machine en een bonenmaler. Die laatste heb ik vanmorgen besteld, na wikken en wegen is het de Eureka Mignon Silenzio geworden. We hebben nog een oude DeLonghi espressomachine staan maar die zal gauw vervangen gaan worden. Een tweedehands Gaggia Classic lijkt me wel wat; een vrij volwassen machine voor het geld en dan blijft er ook nog wat budget over om naar een PID update te kijken. Als eerste stap in de wereld van espresso's lijkt me dit een mooie setup!

Ik blijf hier lekker mee lezen voor alle tips en tricks!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Lvx1npi2SQsOtH7gEGsREmrlVQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ksB6XZqL8Ul83tIRSSSMd2jF.jpg?f=user_large
Cross post uit het bier topic, maar het gaat om deze tijd toch voornamelijk om te koffie 😉 toch leuk als je dezelfde bonen in huis hebt!

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

-Jaap-io schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:04:
[Afbeelding]
Cross post uit het bier topic, maar het gaat om deze tijd toch voornamelijk om te koffie 😉 toch leuk als je dezelfde bonen in huis hebt!
Een tijdje terug ook een aantal Moersleutel stouts gedronken en de "Coffee grinder" was ook bijzonder lekker.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:17
New Bike Machine Day!

Moest er even op wachten totdat die de fabriek uit kwam maar vandaag de Profitec Jump opgehaald bij Espressowinkel.nl. Sowieso een leuke zaak, met goed advies en uitleg (ookal stond de keuze al vast voor mij). Een hele upgrade van mijn Silvia V2...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-1BkkEeL-9GEOjv_svKtiAdLKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rg0M4f5TBPVjVzpgfpYEx1Ru.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y7-HGDHl0yNW9ImkcgRP0Eo8ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DDXXYBNDZstc4RngCZVJwEU.jpg?f=fotoalbum_large

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Heb India Malabar monsooned bonen van Hoofdkwartier binnen. Op welke temperatuur brouwen jullie hier typisch espresso mee? Ik heb 92C geprobeerd maar had het idee dat dat mss wat te koud was ivm iets zuurdere afdronk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

olafmol schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:34:
Heb India Malabar monsooned bonen van Hoofdkwartier binnen. Op welke temperatuur brouwen jullie hier typisch espresso mee? Ik heb 92C geprobeerd maar had het idee dat dat mss wat te koud was ivm iets zuurdere afdronk.
Ik gebruik deze bonen dagelijks (favoriet!). Ik monitor mijn temperatuur niet, maar met een voorverwarmde Cafelat Robot (zowel piston als basket) en direct kokend water uit de ketel zal ik ook rond de 92 graden zitten. Dat zuurtje aan het eind zegt mij zo niets (zal het straks nog eens voor je proberen).

Je moet ze echter net iets fijner maken dan een "normale" espresso-boon heb ik gemerkt. Ik laat ze ongeveer 10 seconde pre-infusen op 2 bar en druk daarna door naar 7 bar. Daarna langzaam afzakken naar 6 bar. De doorlooptijd is dan ongeveer 40 seconde totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:17
omdat bij de Jump 2 portafilters bijzitten met een enkele en dubbele uitloop, maar ik altijd dubbele espresso's zet, of 2 enkele (voor 2 cappuccino's) kom.ik een filter bakje tekort. Profitec heeft er weliswaar 2 meegeleverd maar dat is voor 1 en 2 koppen. De 1 kops ga ik niet gebruiken. Nu merk ik dat mijn oude filterbakjes niet lekker compatibel zijn met de nieuwe Normcore (lopen te snel rond) wil ik dus een extra filterbakje halen.

Maar..ik zie dat IMS Big Bang oa een 23,5 en 25,5 mm heeft. Wat is aan te bevelen?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
DjVe schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:56:
[...]

Ik gebruik deze bonen dagelijks (favoriet!). Ik monitor mijn temperatuur niet, maar met een voorverwarmde Cafelat Robot (zowel piston als basket) en direct kokend water uit de ketel zal ik ook rond de 92 graden zitten. Dat zuurtje aan het eind zegt mij zo niets (zal het straks nog eens voor je proberen).

Je moet ze echter net iets fijner maken dan een "normale" espresso-boon heb ik gemerkt. Ik laat ze ongeveer 10 seconde pre-infusen op 2 bar en druk daarna door naar 7 bar. Daarna langzaam afzakken naar 6 bar. De doorlooptijd is dan ongeveer 40 seconde totaal.
Tnx. Kom wel in die “sweet spot” qua doorlooptijden en ratio’s. Zowel op 92 als 95c gezet, en ook fijner gemalen. Denk dat ik wat moet wennen aan de smaak, vind het behoorlijk “aards” op het muffe af smaken. Eens kijken of het toch went. Heb ik met sommige whisky’s ook, kost het wat tijd om aan een specifiek smaakprofiel te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Wat is jullie mening over:
Zerno vs Mazzer Philos?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

olafmol schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:25:
[...]

Tnx. Kom wel in die “sweet spot” qua doorlooptijden en ratio’s. Zowel op 92 als 95c gezet, en ook fijner gemalen. Denk dat ik wat moet wennen aan de smaak, vind het behoorlijk “aards” op het muffe af smaken. Eens kijken of het toch went. Heb ik met sommige whisky’s ook, kost het wat tijd om aan een specifiek smaakprofiel te wennen.
Net nog een espresso gezet en even gelet op het smaakprofiel. 20gr in - 40gr uit. Doorlooptijd was 45 sec, waarvan 10 seconde pre-infusion.

Als eerste proef ik een licht fris zuurtje, wat daarna veranderd in een wat aard-achtige smaak (erg vol) na het doorslikken krijg je een super diepe donkere chocolade smaak. Dat muffe haal ik er in ieder geval niet uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
DjVe schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:24:
[...]

Net nog een espresso gezet en even gelet op het smaakprofiel. 20gr in - 40gr uit. Doorlooptijd was 45 sec, waarvan 10 seconde pre-infusion.

Als eerste proef ik een licht fris zuurtje, wat daarna veranderd in een wat aard-achtige smaak (erg vol) na het doorslikken krijg je een super diepe donkere chocolade smaak. Dat muffe haal ik er in ieder geval niet uit ;)
Met een andere boon (Kenia) kreeg ik met dezelfde zettijden een modderige smaak. Dat ging weg met een iets minder fijne maling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
  • Nu online
Gezien het feit dat deze koffie zowel voor filter als voor espresso geschikt is, is het waarschijnlijk een licht gebrande koffie. Die zijn sowieso al wat moeilijker te extraheren. Dan is het een blend van ethiopia en catuai bonen. In mijn ervaring, maar elke koffie is anders, zijn dit twee totaal verschillende bonen. Ethiopische bonen zijn heel klein, dicht van structuur door het ras, hoogte en arme grond en een catuai heeft megagrote bonen omdat ie groeit als onkruid op lagere hoogte op vruchtbare bodem. Het optimum qua maling en temperatuur is exact omgekeerd voor de ene boon als voor de andere.
Ieder zijn ding, maar dit is sowieso een gruwelijk lastige koffie om goed te krijgen qua smaak. Als je tussen het optimum van beide bonen gaat zitten is de ene ondergeextraheerd en de andere overgeextraheerd. Of het moet overwegend een van de twee zijn, en een hint van de andere. (check de verhouding tussen klein en grote bonen). Ze bereiden hem in 23 seconden, waardoor ze duidelijk kiezen voor de fruitige (lees zure) kant.

Dus als je niet van zure koffie houdt met weinig body, dan is dit geen goede koffie. Als je hem wilt laten verrassen, dan is wellicht een blooming extractie (pre-infusie en blooming fase) een manier om de twee bonen bij elkaar te laten komen.

Al met al geen beginnerskoffie en als je geen profiling machine hebt en een topmaler al helemaal geen koffie om lol aan te beleven. Kun je beter twee zakken halen: een goeie ethiopier, en een goede catuai. Kun je mooi het verschil proeven en bedenken wat je lekkerder vindt ;-)

Edit:

Na er nog eens overnagedacht te hebben, en gezien de prijs, is het logisch dat het grootste gedeelte van de zak de catuai is en niet de koffie uit Ethiopië. Daarmee zal ie qua blend verhouding redelijk bij een traditionele espresso blend zitten. De roast time is dan met 10 minuten gewoon kort dus een lichtgebrande blend.

Er is een reden dat een tradionele espressoblend wat donkerder geroast wordt en dan wordt de ethiopier gebruikt om wat highlights te geven aan de muffe, machinaal geoogste braziliaanse catuai, die wel een hoop body heeft. Geen idee waarom je dit zou doen met duurder bronmateriaal. Single origin is dan veel logischer dan een blend.

[ Voor 16% gewijzigd door __fred__ op 15-09-2024 20:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• __fred__
  • Nu online
Potverdorie, dat wordt weer sparen:

https://decentespresso.com/bengle
Coming in 2025. Priced at USD$6000.
Everything we learned in 8 years of building the DE1, applied to make our ultimate espresso machine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RbiATLXkPVH6i7n1u2ZiC3W8r8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWa3eVqfeyQLKGEEqL4vvSRY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 14:38
Ik heb een advies vraag, ik ben geen koffie kenner en ik twijfel of deze vraag misschien bij het Cups/single servering topic hoort.

Sinds 2016 heb ik een nespresso inissia deze had ik gekocht om van mijn cola verslaving af te komen maar toch nog wel aan mijn caffeine behoefte te voldoen, koffie heb ik nooit lekker gevonden echter een keer bij een vriend een espresso gedronken van zijn Nespresso en dat vond ik wel te doen (wel nog erg bitter).

Ik drink thuis voornamelijk in het weekend rond de lunch 2x een dubbele espresso meestal de standaard Volluto en probeer soms wat minder bittere varianten. En op mijn werk hebben we heilige boontjes dit vind ik nog steeds erg bitter dus drink er niet teveel van.

Afgelopen zomer moest ik voor mijn werk naar Italie en bij de lunch kregen we daar een ristretto van volgens mij Lavazza (stond iig op het kopje). En dit was de eerste 'koffie' die ik erg lekker vond smaken. Dus thuis een aantal verschillende types Lavazza en Illy cups gekocht en van Illy vond ik de Classico lekker en van Lavazza alleen de Qualita Oro, en ik vind van Starbucks de Blonde Espresso Roast lekker, maar geen van deze waren zo goed als tijdens de lunch in Italie.

Dus ik ben gaan twijfelen om misschien toch voor een automaat/half automaat te gaan, de Bambino lijkt mij wel een mooi beginners model, in het single serving topic kwam ik deze niet tegen dus heb ik in dit topic maar de vraag gepost.

Nu ben ik benieuwd of het rendabel is om voor een half automaat te gaan, ik drink normaal in het hele weekend maar 4 dubbele espresso's en sporadisch met thuiswerken dat is gemiddeld 2x per maand, mijn vrouw drinkt geen koffie, en we krijgen ook niet veel bezoekers die koffie drinken.
Verder wil ik er niet al teveel onderhoud aan hebben, het moet makkelijk schoon te maken zijn daarom ook liever een half automaat en een melkschuimer gebruik ik niet. Hij moet het ook wel een tijdje volhouden, de Nespresso doet het na 8 jaar nog steeds perfect.

Waarom ik geen cups machines meer wil hebben is omdat de cups van illy en lavazza niet zo goed met de machine werken het duurt soms 2x langer dan met een nespresso cup. Ook een reden is dat ik dan af ben van de verspilling van de metalen cups, het koffiedik kunnen wij goed in de tuin gebruiken. De bioafbreekbare cups vind ik niks, even snel gerekend bespaar ik op jaar basis zo een 150 euro als ik alleen bonen koop.

Ik ben ook benieuwd wat goede alternatieven bonen zijn voor Illy Classic en Starbucks blonde roast, en de Lavazza Oro. Ik weet niet hoe je mijn smaak profiel noemt maar vele zullen het wel bagger vinden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
RoyVi schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:43:
Ik heb een advies vraag, ik ben geen koffie kenner en ik twijfel of deze vraag misschien bij het Cups/single servering topic hoort.

Sinds 2016 heb ik een nespresso inissia deze had ik gekocht om van mijn cola verslaving af te komen maar toch nog wel aan mijn caffeine behoefte te voldoen, koffie heb ik nooit lekker gevonden echter een keer bij een vriend een espresso gedronken van zijn Nespresso en dat vond ik wel te doen (wel nog erg bitter).

Ik drink thuis voornamelijk in het weekend rond de lunch 2x een dubbele espresso meestal de standaard Volluto en probeer soms wat minder bittere varianten. En op mijn werk hebben we heilige boontjes dit vind ik nog steeds erg bitter dus drink er niet teveel van.

Afgelopen zomer moest ik voor mijn werk naar Italie en bij de lunch kregen we daar een ristretto van volgens mij Lavazza (stond iig op het kopje). En dit was de eerste 'koffie' die ik erg lekker vond smaken. Dus thuis een aantal verschillende types Lavazza en Illy cups gekocht en van Illy vond ik de Classico lekker en van Lavazza alleen de Qualita Oro, en ik vind van Starbucks de Blonde Espresso Roast lekker, maar geen van deze waren zo goed als tijdens de lunch in Italie.

Dus ik ben gaan twijfelen om misschien toch voor een automaat/half automaat te gaan, de Bambino lijkt mij wel een mooi beginners model, in het single serving topic kwam ik deze niet tegen dus heb ik in dit topic maar de vraag gepost.

Nu ben ik benieuwd of het rendabel is om voor een half automaat te gaan, ik drink normaal in het hele weekend maar 4 dubbele espresso's en sporadisch met thuiswerken dat is gemiddeld 2x per maand, mijn vrouw drinkt geen koffie, en we krijgen ook niet veel bezoekers die koffie drinken.
Verder wil ik er niet al teveel onderhoud aan hebben, het moet makkelijk schoon te maken zijn daarom ook liever een half automaat en een melkschuimer gebruik ik niet. Hij moet het ook wel een tijdje volhouden, de Nespresso doet het na 8 jaar nog steeds perfect.

Waarom ik geen cups machines meer wil hebben is omdat de cups van illy en lavazza niet zo goed met de machine werken het duurt soms 2x langer dan met een nespresso cup. Ook een reden is dat ik dan af ben van de verspilling van de metalen cups, het koffiedik kunnen wij goed in de tuin gebruiken. De bioafbreekbare cups vind ik niks, even snel gerekend bespaar ik op jaar basis zo een 150 euro als ik alleen bonen koop.

Ik ben ook benieuwd wat goede alternatieven bonen zijn voor Illy Classic en Starbucks blonde roast, en de Lavazza Oro. Ik weet niet hoe je mijn smaak profiel noemt maar vele zullen het wel bagger vinden :+
Denk niet dat je gaat besparen met verse bonen, tenzij je supermarkt of HEMA bonen koopt.

Je zou eens naar de Ninja Café kunnen kijken, die komt binnenkort in eu op de markt. Snobs zullen het niks vinden maar denk dat het goede espresso zet met weinig handmatig uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:29
@RoyVi Je vergeet de maler te vermelden, heb je nodig als je voor de Sage Bambino (Plus) zou gaan.

Ik denk dat je eerder een potentiële kandidaat bent voor een Philips Baristina :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 17:49

Hoholi

The only one

Ik zie nergens hoe dat je deze moet aansluiten op vast water.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
RigolleM schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:21:
@RoyVi Je vergeet de maler te vermelden, heb je nodig als je voor de Sage Bambino (Plus) zou gaan.

Ik denk dat je eerder een potentiële kandidaat bent voor een Philips Baristina :+
Ja idd, opzich gaat het mij niet perce om te besparen als ik gelijk of iets duurder uit komt op de bonen prijs maar het smaakt mij veel beter en ik hoef geen cups meer terug te sturen voor de recyling vind ik dat ook al winst.

De Philips Baristina vind ik bijna een belediging :P ik heb dat ding beken maar wat een prul bouw kwaliteit. Ik ben wel voorstander van kwalitatief goede apparatuur dat lang mee gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:29
RoyVi schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:07:
[...]
De Philips Baristina vind ik bijna een belediging :P ik heb dat ding beken maar wat een prul bouw kwaliteit. Ik ben wel voorstander van kwalitatief goede apparatuur dat lang mee gaat.
En dan kom je zelf af met de Sage Bambino 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
Prijs per cup is iets dat ik vooral op Tweakers en bij bedrijven terug zie komen. Op één of andere manier triggert ons tweaker-brein op een luxe/genots product te koppelen aan een cijfermatig iets.

Als je lekkere koffie wilt, zou ik het los laten. Een goede bonenmachine gaat hoe dan ook niet goedkoper zijn dan DE filtermaling, en zelfs niet Nespresso (ook al zijn die cups ontiegelijk duur voor de slechts 5 gram koffie die er in zit).

Zelf denk ik nooit; oh, wat een lekkere €54ct aan koffie en 0.125 kWh was deze kop met slechts €0.10 afschrijving. Koffie aankopen komen bij mij uit het 'hobby' potje en dan is met name de aanschaf even duur, maar daarna ook redelijk waardevast (al gaan de koffiemachines nooit meer weg, dus wie hou je voor de gek).

[ Voor 26% gewijzigd door Ypuh op 16-09-2024 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

RoyVi schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:43:

[snip]

Er zijn veel mogelijkheden, zowel bean-to-cup als halfautomaat. Topicslieveling in volautomaten zijn toch wel de Jura's waarbij ik denk dat je aan de ENA genoeg zou moeten hebben. Check even dit hele topic. Als halfautomaat is de standaard keuze een Gaggia met een Eureka maler. Met de ENA ben je wss goedkoper uit.

Er zijn hele lekker italiaanse koffies. Als je van die smaak houdt, is Miscela D'Oro een optie, of Qubik. Deze worden veel online verkocht. Veel, plezier met je nieuwe hobby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
Ravhin schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:30:
[...]
Er zijn veel mogelijkheden, zowel bean-to-cup als halfautomaat. Topicslieveling in volautomaten zijn toch wel de Jura's waarbij ik denk dat je aan de ENA genoeg zou moeten hebben. Check even dit hele topic. Als halfautomaat is de standaard keuze een Gaggia met een Eureka maler. Met de ENA ben je wss goedkoper uit.

Er zijn hele lekker italiaanse koffies. Als je van die smaak houdt, is Miscela D'Oro een optie, of Qubik. Deze worden veel online verkocht. Veel, plezier met je nieuwe hobby!
Dank voor je leuke reactie, zal ze terug zoeken in het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:17
Ypuh schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:13:
Prijs per cup is iets dat ik vooral op Tweakers en bij bedrijven terug zie komen. Op één of andere manier triggert ons tweaker-brein op een luxe/genots product te koppelen aan een cijfermatig iets.

Als je lekkere koffie wilt, zou ik het los laten. Een goede bonenmachine gaat hoe dan ook niet goedkoper zijn dan DE filtermaling, en zelfs niet Nespresso (ook al zijn die cups ontiegelijk duur voor de slechts 5 gram koffie die er in zit).

Zelf denk ik nooit; oh, wat een lekkere €54ct aan koffie en 0.125 kWh was deze kop met slechts €0.10 afschrijving. Koffie aankopen komen bij mij uit het 'hobby' potje en dan is met name de aanschaf even duur, maar daarna ook redelijk waardevast (al gaan de koffiemachines nooit meer weg, dus wie hou je voor de gek).
Ik weet niet of het iets Tweakers is of iets Nederlands, maar ik ziet het alleen hier terug. Nooit op bijvoorbeeld Reddit. Bezoek geen andere communities waar over koffie gepraat word. Mensen vinden het in ieder geval nodig om uit te rekenen wat het per kopje kost.

Voor de prijs van mijn espressoapparaat+koffiemolen had ik ook een nespresso en 2386 cups kunnen kopen. Dus nog geen koffieboon in huis dan. Dus waarschijnlijk was dat een stuk voordeliger geweest. Want heb intussen ook nog een extra koffiemolen gekocht, dus dat zijn weer een hele hoop nespresso cups extra. Om nog niet te spreken over de accessoires zoals een tamper, weegschaal of onderhoud aan je machine, wat ik gewoon zelf doe dus dan is het niet duur, maar bij van pommeren was het anders ±250 euro.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:15
Wat voor mij werkt is per hobby een jaarbudget plannen. Voor fijne koffie thuis heb ik 400 euro per jaar over, dus bonen + filters + afschrijving apparatuur.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Volgens mij heeft mijn koffie apparatuur een negatieve afschrijving, dus komt dat goed uit :+.

Iets serieuzer, denk ik dat mijn koffie budget iets meer is als je de apparatuur even buiten beschouwing raakt. De kosten zijn:
- Ca. ~20kg aan groene bonen a €12,50 per kilogram (= €250)
- Ca. 1 kWh stroomverbruik a €0,35 x 300 dagen (= €105)
- Een halve onderhoudsbeurt a €170 (= €85)
- Anti-kalk zakjes 5 stuks (= €25)

Ik heb dus ook een eigen brander en koop ongeveer 40kg aan groene bonen per jaar. De helft voor eigen gebruik, de andere helft deel ik uit als cadeautje of verkoop ik tegen kostprijs om wat ervaring op te doen. Accessoires, apparatuur, kopjes etc. heb ik de afgelopen 3 jaar eigenlijk niets gekocht. Samen kom je dan op ca. €465 per jaar.

[ Voor 87% gewijzigd door Ypuh op 16-09-2024 14:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Ypuh schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:13:
Grappig en herkenbaar. ik had afgelopen weekend een verjaardagsfeestje. Omwille van de prijs van een kopje koffie, ben ik nog even bij espressowinkel.nl wat prijsvriendelijkere bonen (22,50/kg) gaan halen dan die ik op dat moment in de maler had. Een snelle rekensom (22,50/1000*20) die ik op de automatische piloot deed leerde al snel dat een dubbele espresso alsnog 45 cent kostte. Maar goed, ik wil mijn gasten niet iets voorschotelen dat ik zelf niet zou drinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-06 14:01
RoyVi schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:07:
[...]

Ja idd, opzich gaat het mij niet perce om te besparen als ik gelijk of iets duurder uit komt op de bonen prijs maar het smaakt mij veel beter en ik hoef geen cups meer terug te sturen voor de recyling vind ik dat ook al winst.

Misschien is de Nivona Cube 4' een kwalitatief betere optie dan de Philips? Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat het best weleens kan zijn wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Nu online
Hoholi schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:28:
[...]

Ik zie nergens hoe dat je deze moet aansluiten op vast water.
Met een refill kit:

https://decentespresso.com/refill

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik heb veel licht gebrande koffies die er bij ons thuis als zoete koek in gaan.
De visite is er iets minder gecharmeerd van - die zijn niet zo van de "zure" koffie.

Als we feestje hebben gaat de machine op "verjaardagstand":
  • Segafredo Selezione Organica Epresso Biologico op de molen (standje 8 ipv de normale range van 12-18)
  • machine naar 88 graden
  • shitload aan melk in huis voor cappucino
Sinds ik op die manier de verjaardagen doe krijg ik zeer lovende kritieken over de koffie en ben ik minder kwijt aan mijn boontjes :P

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 16-09-2024 15:00 . Reden: tpyo's ]

Pagina: 1 ... 217 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1