Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 218 ... 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Leuk ding! Staat ter demo bij Vanpommeren.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:12
RoyVi schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:07:
[...]

Ja idd, opzich gaat het mij niet perce om te besparen als ik gelijk of iets duurder uit komt op de bonen prijs maar het smaakt mij veel beter en ik hoef geen cups meer terug te sturen voor de recyling vind ik dat ook al winst.

De Philips Baristina vind ik bijna een belediging :P ik heb dat ding beken maar wat een prul bouw kwaliteit. Ik ben wel voorstander van kwalitatief goede apparatuur dat lang mee gaat.
Ik snap je overweging, maar ik zou toch eerst wat goedkoper instappen om te ervaren of het iets voor je is qua proces/tijd en smaak. Het is toch wel een "ritueel" wat je moet doen, en niet iedereen heeft daar tijd voor/zin in. Als je het dan toch leuk en lekker vindt, kun je altijd nog iemand anders blijmaken met je "instap prul" en zelf een stap omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Gluten Parody schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:10:
[...]

Leuk ding! Staat ter demo bij Vanpommeren.
Dan zou ik toch eerder voor een half-automaat gaan (bv zo'n Ninja Cafe, Sage Bambino etc) omdat je dan (lijkt mij) veel meer controle hebt over het brouwproces en daarmee invloed op de kwaliteit van je koffie. Nu ik met die H10a aan de slag ben, merk ik hoeveel parameters je wel niet hebt en hoeveel impact die wel niet hebben op wat eruit komt lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:16
RoelsRules schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:18:
zoals eerder gemeld heb ik een outin nano gekocht voor onze vakantie. Nu ik terug ben een korte review:

De Outin Nano espressomachine is een veelzijdig en gebruiksvriendelijk apparaat dat zowel Nespresso capsules als gemalen koffie aankan. Dit biedt een grote flexibiliteit. Standaard gebruik je 8 gram koffie, maar met de 'nano basket plus' kun je dit verhogen naar 18 gram voor een heerlijke dubbele espresso.

Een van de grootste voordelen van de Outin Nano is dat je er koud water in kunt doen, en het apparaat warmt dit zelf op. Dit maakt het mogelijk om overal en altijd van een verse kop koffie te genieten, zonder afhankelijk te zijn van een externe warmwaterbron. De ingebouwde accu gaat zo'n 3 tot 4 dubbele espresso's mee voordat deze opnieuw moet worden opgeladen. Gebruik je echter warm water, dan kun je veel meer kopjes zetten.

Voordelen:
  • Altijd en overal koffie: Het apparaat warmt zelf koud water op, waardoor je zelfs onderweg een goede espresso kunt maken.
  • Flexibiliteit: Geschikt voor zowel Nespresso capsules als gemalen koffie, wat handig is voor zowel thuis als op reis.
  • Beschikbaarheid: Nespresso cups en hun imitaties zijn wereldwijd verkrijgbaar, wat een prima alternatief biedt voor instant koffie tijdens een trip of vakantie.
  • Kwaliteit: Met verse bonen, een goede maler (zoals de Kinggrinder K6), en een weegschaal kun je overal een prima espresso maken. Thuis zal de koffie nog beter smaken, maar gezien de prijs van professionele apparatuur is dat begrijpelijk.
Nadelen:
  • De ingebouwde accu heeft een beperkte levensduur en moet na 3 tot 4 dubbele espresso's worden opgeladen.
  • De distribution tool bij de nano basket plus is echt niets, hiervoor heb ik er zelf een geprint en die meegenomen.
  • Het laden van de accu gaat erg langzaam. Dit kan aan mijn laders gelegen hebben, maar ik heb verschillende gebruikt en overal was het traag.
  • Hoewel de koffie onderweg prima is, kan het thuisgebruik niet tippen aan de smaak en kwaliteit van duurdere, stationaire espresso-apparaten.
Heb verder ook een houder geprint (zie foto) omdat het kan (en ook wel handig is maar zeker niet noodzakelijk). Helaas geen foto nu voorhanden van een eindresultaat.
[Afbeelding]
Hier inmiddels ook de Outin in gebruik. Gekocht (gekregen :+ ) om lekker onderweg koffie te kunnen zetten. We rijden +- 4 keer per jaar naar Spanje toe en je eigen koffietje onderweg is een leuke gimmick. Zeker i.c.m. de Yeti koffie beker prima tijdens het rijden te gebruiken.

Aangezien mijn schoonouders ondanks de aanschaf van een fatsoenlijk apparaat het vertikken om goede, laat staan consistent dezelfde bonen te kopen danwel het apparaat en de maling goed af te stellen komt hij op de vakantie bestemming ook goed van pas.

Ik heb al even gezocht maar zou jij de 3D files met mij willen delen? Op Thingiverse staat wel wat maar niet zo fancy als deze en vind de originele te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:23
Ypuh schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:19:
Volgens mij heeft mijn koffie apparatuur een negatieve afschrijving, dus komt dat goed uit :+.

Iets serieuzer, denk ik dat mijn koffie budget iets meer is als je de apparatuur even buiten beschouwing raakt. De kosten zijn:
- Ca. ~20kg aan groene bonen a €12,50 per kilogram (= €250)
- Ca. 1 kWh stroomverbruik a €0,35 x 300 dagen (= €105)
- Een halve onderhoudsbeurt a €170 (= €85)
- Anti-kalk zakjes 5 stuks (= €25)

Ik heb dus ook een eigen brander en koop ongeveer 40kg aan groene bonen per jaar. De helft voor eigen gebruik, de andere helft deel ik uit als cadeautje of verkoop ik tegen kostprijs om wat ervaring op te doen. Accessoires, apparatuur, kopjes etc. heb ik de afgelopen 3 jaar eigenlijk niets gekocht. Samen kom je dan op ca. €465 per jaar.
Dat vind ik interessant, welke brander gebruik je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:11
Zawaponga schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:41:
[...]

Dat vind ik interessant, welke brander gebruik je?
Een Kaleido M10. Heb er op Koffiepraat wel het nodige over geschreven. Inmiddels een jaar of 2-3 in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5UZ9XaA1j6ByHrpGX8ivfew3Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTVgwUHpMZ1C6O1y2s7Cuewf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:00
niels132 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:56:
[...]

Misschien is de Nivona Cube 4' een kwalitatief betere optie dan de Philips? Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat het best weleens kan zijn wat je zoekt.
Is een wonderbaarlijk eenvoudig en goed doordacht machientje. Ik heb hem nu een jaar als demo staan en ben nog geen problemen tegengekomen. Weinig bewegende delen die kapot kunnen en je kunt hem aardig naar je eigen smaak instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:28
cryptapix schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:48:
[...]

Grappig en herkenbaar. ik had afgelopen weekend een verjaardagsfeestje. Omwille van de prijs van een kopje koffie, ben ik nog even bij espressowinkel.nl wat prijsvriendelijkere bonen (22,50/kg) gaan halen dan die ik op dat moment in de maler had. Een snelle rekensom (22,50/1000*20) die ik op de automatische piloot deed leerde al snel dat een dubbele espresso alsnog 45 cent kostte. Maar goed, ik wil mijn gasten niet iets voorschotelen dat ik zelf niet zou drinken.
Maar aan een biertje of frisdrank of zo ben je toch ook al snel zo "veel" geld kwijt? Ik heb het altijd zo vreemd gevonden dat er verwacht wordt dat koffie goedkoop is. Dat je geen geisha of zo gaat kopen voor een feestje is normaal natuurlijk (zouden ze waarschijnlijk ook niet echt kunnen plaatsen). Maar ik koop alleszins niet bewust goedkope koffie voor als ik gasten verwacht. Het enige dat ik speciaal doe is dat ik zorg dat ik deca koffie heb als mijn ouders op bezoek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
In dit kader: gebruiken jullie wel andere (goedkopere) bonen als je koffie met melk maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 13:56
Ik ben net terug van vakantie en mijn voornemen was om mijn bonen in te vriezen voor vertrek, maar uiteraard vergeten. De bonen zijn nu dus bijna een maand oud. Ik heb niks veranderd aan de instellingen, maar de 'puk' is nu echt een modderbende in plaats van een goede droge harde puk. Heb inmiddels wel gespeeld met de instellingen, maar er lijkt niks te veranderen. Is dit gewoon een gevolg van oude bonen en kan ik het beter weggooien? (wel zonde, zijn mooie bonen van Rum Baba)

Op deze manier is koffie zetten een hels karwei, want het wordt een hele bende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-09 19:06
olafmol schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:33:
In dit kader: gebruiken jullie wel andere (goedkopere) bonen als je koffie met melk maakt?
Waarom zou je dat doen? Ik zoek naar bonen die zo goed mogelijk smaken voor de drankjes die ik het meeste drink: Cappo/flat white en gewone lungo. Gebruik altijd die “goede” bonen. Het leven is te kort voor slechte koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Johan Bogle schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:00:
[...]
Waarom zou je dat doen? Ik zoek naar bonen die zo goed mogelijk smaken voor de drankjes die ik het meeste drink: Cappo/flat white en gewone lungo. Gebruik altijd die “goede” bonen. Het leven is te kort voor slechte koffie.
Iets als in: cola of ijs in je dure whisky? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik ben sowieso niet echt meer actief zoekende naar verschillende bonen. Ik kom toch vaak weer uit bij een allemansvriend zoals Brasil Yellow Bourbon, die zijn qua prijs ook best "oké".
Veel uitproberen werkt hier ook niet. Ik ben de enige die koffie drinkt en dat houdt met 3 á 4 kopjes op een dag wel op als ik thuis werk. Met een kg bonen doe ik grofweg een maand.

Dezelfde bonen gebruik ik ook voor melkproducten. Al maak ik die niet zoveel, vind het gedoe/schoonmaken/spoelen niet altijd opwegen tegen de lekkere cappuccino. Plus dat ik cappuccino maken van gewone halfvolle melk (welke we altijd in huis hebben) niet zo lekker vind als lekkere vette volle melk, welke ik specifiek koop voor cappuccino's.

Voor verjaardagen/feestjes koop ik ook geen andere bonen. Want de bonen die ik heb zijn qua prijs goed te doen.

Voorheen, toen ik nog een Nespresso had, zette ik voor verjaardagen altijd een pot filterkoffie. Niet zozeer vanuit kosten oogpunt, maar vooral omdat dat een stuk vlotter ging.

Al met al ben ik dan ook niet zo'n fijnproever zoals velen hier. Ik kieper mijn bonen gewoon in mijn Jura, doe weinig/niets met de instellingen en geniet van mijn koffie die mij meer dan prima smaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
olafmol schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:37:
[...]

Iets als in: cola of ijs in je dure whisky? ;)
weet niet wat voor bonen je koopt natuurlijk, misschien drink je alleen die door een aap ergens in het regenwoud is uitgepoept, maar bij kost het ongeveer 0,20 per kopje.

De Jersey melk is ook minstens 0.10 per kopje, misschien wel 0,20 als ik meereken wat ik steeds weggooi omdat ik het pak niet snel genoeg leegmaak met alleen cappo :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09 19:52
Annun schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:24:
[...]

Maar aan een biertje of frisdrank of zo ben je toch ook al snel zo "veel" geld kwijt? Ik heb het altijd zo vreemd gevonden dat er verwacht wordt dat koffie goedkoop is. Dat je geen geisha of zo gaat kopen voor een feestje is normaal natuurlijk (zouden ze waarschijnlijk ook niet echt kunnen plaatsen). Maar ik koop alleszins niet bewust goedkope koffie voor als ik gasten verwacht. Het enige dat ik speciaal doe is dat ik zorg dat ik deca koffie heb als mijn ouders op bezoek komen.
Ik ben wat aan het experimenteren met verschillende naturals en naast de hogere prijs, speelde ook mee dat niet iedereen die smaak waardeert. Maar ik denk dat met 22,50 euro per kg er niet echt sprake is van “bewust goedkope koffie” kopen. En dan heb ik het nog niet over de dure plantaardige melk die er nog in moet voor al die cappuccino’s, de stroomkosten, filters, etc. etc. Ik vind het allemaal prima, maar bij de gemiddelde Nederlander kost een kopje koffie niet zoveel. Dat komt niet omdat verwacht da koffie goedkoop is, zoals jij stelt, maar omdat de gemiddelde Nederlander gewoonweg tevreden is met een zak bonen van de Lidl van 6e per kg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
DennisCle schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:56:
Ik ben net terug van vakantie en mijn voornemen was om mijn bonen in te vriezen voor vertrek, maar uiteraard vergeten. De bonen zijn nu dus bijna een maand oud. Ik heb niks veranderd aan de instellingen, maar de 'puk' is nu echt een modderbende in plaats van een goede droge harde puk. Heb inmiddels wel gespeeld met de instellingen, maar er lijkt niks te veranderen. Is dit gewoon een gevolg van oude bonen en kan ik het beter weggooien? (wel zonde, zijn mooie bonen van Rum Baba)

Op deze manier is koffie zetten een hels karwei, want het wordt een hele bende.
Koffie van een maand oud is niet oud, dus het ligt echt aan je instellingen lijkt mij. Normaal stel je de molen geleidelijk bij; iets fijner, iets meer doseren. Nu moet je dat in 1x doen omdat je een paar weken op vakantie bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Johan Bogle schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:47:
[...]
weet niet wat voor bonen je koopt natuurlijk, misschien drink je alleen die door een aap ergens in het regenwoud is uitgepoept, maar bij kost het ongeveer 0,20 per kopje.

De Jersey melk is ook minstens 0.10 per kopje, misschien wel 0,20 als ik meereken wat ik steeds weggooi omdat ik het pak niet snel genoeg leegmaak met alleen cappo :-)
Huh? Gemiddeld kost 1kg versgebrande koffie 20 euro (minimaal), dan ga je met 18gram koffie erin minimaal 35 cent per kopje betalen lijkt me toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
olafmol schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:22:
[...]

Huh? Gemiddeld kost 1kg versgebrande koffie 20 euro (minimaal), dan ga je met 18gram koffie erin minimaal 35 cent per kopje betalen lijkt me toch?
Ah ja, rekenfoutje. Maar goed, dan nog. Bij mij altijd dezelfde bonen ongeaxht welke bereiding en zeker ongeacht voor wie. Mindere koffie voor je bezoek is wel zoiets Nederlands 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 13:56
cryptapix schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:06:
[...]

Koffie van een maand oud is niet oud, dus het ligt echt aan je instellingen lijkt mij. Normaal stel je de molen geleidelijk bij; iets fijner, iets meer doseren. Nu moet je dat in 1x doen omdat je een paar weken op vakantie bent geweest.
Gek dan toch, want voor de vakantie haalde ik er gewoon een normale kop uit zonder dat de puk veranderde in modderige drab. Zal maar weer gaan tweaken straks en hopelijk een goede bak eruit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Johan Bogle schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:32:
[...]
Ah ja, rekenfoutje. Maar goed, dan nog. Bij mij altijd dezelfde bonen ongeaxht welke bereiding en zeker ongeacht voor wie. Mindere koffie voor je bezoek is wel zoiets Nederlands 😂
Het gaat mij niet over "mindere koffie", meer over het effect van melk in je koffie (bv bij een cappuccino, of bij mijn ochtend-favoriet de Cortado) op de smaak. Als ik gasten heb die een whisky-cola willen ga ik ook niet mijn Glen Scotia Victoriana Cask Strength inschenken. Zelfde voor rum: als ik een cuba libre voor mezelf maak dan gebruik ik andere rum dan als een straight rum wil.

Ik was gewoon benieuwd hoe anderen dit aanpakken, zeker met de opkomst van de single dose grinders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
DennisCle schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:32:
[...]

Gek dan toch, want voor de vakantie haalde ik er gewoon een normale kop uit zonder dat de puk veranderde in modderige drab. Zal maar weer gaan tweaken straks en hopelijk een goede bak eruit halen.
Iets ergens anders nog veranderd? Andere portafilter, basket, weegschaal, tamper, water temp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:28
cryptapix schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:04:
[...]
Ik ben wat aan het experimenteren met verschillende naturals en naast de hogere prijs, speelde ook mee dat niet iedereen die smaak waardeert. Maar ik denk dat met 22,50 euro per kg er niet echt sprake is van “bewust goedkope koffie” kopen. En dan heb ik het nog niet over de dure plantaardige melk die er nog in moet voor al die cappuccino’s, de stroomkosten, filters, etc. etc. Ik vind het allemaal prima, maar bij de gemiddelde Nederlander kost een kopje koffie niet zoveel. Dat komt niet omdat verwacht da koffie goedkoop is, zoals jij stelt, maar omdat de gemiddelde Nederlander gewoonweg tevreden is met een zak bonen van de Lidl van 6e per kg.
Ik reageerde op jou, maar kwam verkeerd over. De koffie die je koopt is perfect redelijk. Ik bedoelde het algemeen: ik zou nooit een zak DE gaan kopen omdat ik gasten verwacht en het goedkoop moet. Specialere koffies zou ik ook vermijden gewoon omdat het waarschijnlijk niet in de smaak gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
DennisCle schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:32:
[...]

Er verandert toch veel in die weken vakantie? Luchtvochtigheid kan heel anders zijn, bonen stonden wellicht in de zon, bonen worden ouder. Ik stel mijn molen om de paar dagen wel bij. Als je dat niet doet, bijvoorbeeld door vakantie, moet je daarna ineens substantieel meer bijstellen en gaat het niet geleidelijk. Al is bij jou het verschil wel heel erg groot. Aangezien de bonen nu een maand oud zijn en ervan uitgaande dat je 2-3 weken weg was, zou het kunnen komen omdat de bonen te vers waren toen je ze voor je vakantie gebruikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Johan Bogle schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:32:
[...]
Wat een onzin. Als je zelf graag flessen wijn of whiskey drinkt van 100e per fles, wil dat toch niet zeggen dat je je bezoek dat ook moet geven? En we hebben het niet over afzakken naar lidl-wijn, maar naar nog steeds ver bovengemiddeld goede koffie. En het gaat ook niet om 1 glaasje dure wijn, maar om een verjaardag waar er tig glazen doorheen gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door cryptapix op 17-09-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:27
De Brazilië Yellow Bourbon wordt bij diverse zaken aangeboden, maakt het nog wat uit qua branding bij wie ik deze koop, zo ja welke is dan aan te bevelen?

[ Voor 4% gewijzigd door ramrodwillem op 17-09-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:43
niels132 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:56:
[...]

Misschien is de Nivona Cube 4' een kwalitatief betere optie dan de Philips? Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat het best weleens kan zijn wat je zoekt.
Goede tip, ik vind deze wel erg interessant om mee te beginnen. :)
Met de Bambino en nog een maler wordt het idd wel erg prijzig om te kijken of het überhaupt bevalt.
Ik snap de adviezen voor de Philips ook nog wel, binnenkort maar eens wat demo modellen proberen.

Zijn automatische malers een beetje een must of is het met handmalers ook prima te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
cryptapix schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:32:
[...]

Wat een onzin. Als je zelf graag flessen wijn of whiskey drinkt van 100e per fles, wil dat toch niet zeggen dat je je bezoek dat ook moet geven? En we hebben het niet over afzakken naar lidl-wijn, maar naar nog steeds ver bovengemiddeld goede koffie. En het gaat ook niet om 1 glaasje dure wijn, maar om een verjaardag waar er tig glazen doorheen gaan.
Als jij graag een eurootje of 5 op je bezoek wil besparen moet je dat vooral doen. Ik mag daar iets van vinden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
ramrodwillem schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:51:
De Brazilië Yellow Bourbon wordt bij diverse zaken aangeboden, maakt het nog wat uit qua branding bij wie ik deze koop, zo ja welke is dan aan te bevelen?
Ik heb recent ervaring met Koepoort Koffie en Brandzaak. Beide smaken gewoon prima. Sterker nog, ik proef geen noemenswaardig verschil in smaak als de één op is en ik overga op de ander. Afgelopen zaterdag net weer gewisseld van Koepoort naar Brandzaak :)

Qua prijs inclusief verzenden ontlopen ze elkaar qua prijs ook niets als je twee zakken besteld (+/- 43eu).

Nogmaals, ik ben geen gedetailleerde fijnproever zoals sommige anderen hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
RoyVi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:02:
[...]

Goede tip, ik vind deze wel erg interessant om mee te beginnen. :)
Met de Bambino en nog een maler wordt het idd wel erg prijzig om te kijken of het überhaupt bevalt.
Ik snap de adviezen voor de Philips ook nog wel, binnenkort maar eens wat demo modellen proberen.

Zijn automatische malers een beetje een must of is het met handmalers ook prima te doen?
Ik heb zelf een Hibrew H10A (180 euro, ongeveer zelfde prijs als Sage Bambino maar dan met instelbare temp, PID, en drukmeter) en een Hario handmaler. Ik hoop dat mijn elektrische maler heel snel komt hahaha. Het is te doen, maar het is niet echt praktisch. Maar je kunt voor rond de 200euro ook een prima electrische maler vinden en dan zit je op ca. 400 euro (exclusief de accessoires die je allemaal erbij gaat kopen). Heel veel lager kun je niet gaan om te kijken of het wat voor je is denk ik.

Daarom is zo'n Ninja Café ook interessant denk ik, om die schijnbaar rond de 500 euro gaat kosten in EU, en je dan een ingebouwde redelijke maler hebt, en hij je helpt om alles goed af te stellen. Dat is echt een revolutionaire prijsstelling, het alternatief van Sage wat in de buurt komt is €1000+.

Nu ik wat ervaring heb, ben ik blij dat ik niet voor zo'n nivona cube of baristina gegaan ben, ik heb er wel naar gekeken, maar het zelf alles kunnen instellen en regelen maakt (imho) echt heel verschil in wat eruit komt en de ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
B-Real schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:38:
[...]

Ik heb recent ervaring met Koepoort Koffie en Brandzaak. Beide smaken gewoon prima. Sterker nog, ik proef geen noemenswaardig verschil in smaak als de één op is en ik overga op de ander. Afgelopen zaterdag net weer gewisseld van Koepoort naar Brandzaak :)

Qua prijs inclusief verzenden ontlopen ze elkaar qua prijs ook niets als je twee zakken besteld (+/- 43eu).

Nogmaals, ik ben geen gedetailleerde fijnproever zoals sommige anderen hier :)
Ben zelf ook geen fijn proever,als het maar vol,zoet en niet scherp is.

Zelf bij https://groundedcoffee.nl/ de Daimond geprobeerd smaakte erg goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Johan Bogle schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:36:
[...]
Als jij graag een eurootje of 5 op je bezoek wil besparen moet je dat vooral doen. Ik mag daar iets van vinden toch?
Bij koffie doe ik dit niet, vind het prijsverschil ook te klein, maar bij wijn bijvoorbeeld doe ik het wel. Op een verjaardag waar de wijn drinkers gewoon een wijntje willen pak ik geen dure fles uit mijn wijnrek maar gewoon een fles van 7-9 euro. Terwijl als mijn broertje op bezoek komt ik rustig een fles wijn van 30+ euro open trek omdat ik weet dat hij een duurdere wijn ook kan waarderen en niet achterover giet alsof het een glas cassis is.

Maar dat vind ik wel anders dan goedkopere bonen kopen voor mijn bezoek, die drinken gewoon dezelfde koffie. Maar dan is het prijs verschil ook 30-50ct per kopje ipv 4-5 euro per wijnglas.

Maar het is gewoon een beetje Nederlandse zuinigheid denk ik. Moest mijn vrouw ook afleren dat ze de goedkoopste leverworst en jonge kaas kocht voor een verjaardag om in blokjes te snijden. Dat was zij van thuis uit ook niet gewend.

Even iets anders; Ik had laatste koffie besteld bij Damn Good Coffee want ik had een kortingsbon van 50% (wat uiteindelijk minder was dan 50% want verzendkosten) maar voor de 35/kg die ze normaal rekenen kan ik ze niet aanraden. Ten eerste staat overal op de website 'vers gebrand in eigen branderij' maar nergens op de verpakking staat een branddatum. Daarnaast beweren ze 'slow roast' (is dat een of andere marketing term?) die medium gebrand is, maar ik vind ze behoorlijk donker. En tenslotte zit er ook niet bijzonder veel smaak aan. In de cappuccino gaat het nog wel, maar gewoon espresso of zelfs een americano valt behoorlijk tegen. Dus daar bestel ik niet meer, maar voor 17.50/kg (ex verzending dus) durfde ik het wel een keer aan.
Ze leveren ook alleen maar blends, terwijl ik normaal eigenlijk altijd single origin koffie drink.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:34
olafmol schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:42:
[...]

Daarom is zo'n Ninja Café ook interessant denk ik, om die schijnbaar rond de 500 euro gaat kosten in EU, en je dan een ingebouwde redelijke maler hebt, en hij je helpt om alles goed af te stellen. Dat is echt een revolutionaire prijsstelling, het alternatief van Sage wat in de buurt komt is €1000+.
Ja die Ninja is interessant al vind ik hem er niet heel mooi uit zien in verhouding met een Sage. Dat logo spring er zo uit... kan het niet helemaal verklaren maar wie weet ziet hij er in het echt beter uit. Daarnaast is dit hun eerste espresso machine voor zover ik weet en Sage heeft toch al een behoorlijke historie

Zelf heb ik een Sage Impress Touch en ik heb al zitten kijken naar een upgrade maar dan ben je als snel 1500 euro of meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Freezhost schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:05:
[...]

Ja die Ninja is interessant al vind ik hem er niet heel mooi uit zien in verhouding met een Sage. Dat logo spring er zo uit... kan het niet helemaal verklaren maar wie weet ziet hij er in het echt beter uit. Daarnaast is dit hun eerste espresso machine voor zover ik weet en Sage heeft toch al een behoorlijke historie

Zelf heb ik een Sage Impress Touch en ik heb al zitten kijken naar een upgrade maar dan ben je als snel 1500 euro of meer kwijt.
Ninja schijnt een merknaam te zijn van een bedrijf dat al sinds 1994 al keukenapparatuur maakt, begonnen in Canada in 1994, maar zit nu in de US, en de Ninja merknaam bestaat sinds 2009. Maken een heleboel apparatuur dus ik vermoed dat ze wel weten wat ze doen, ook op dit gebied. Deze teardown is nog wel interessant: YouTube: You Won't Believe What's in the Ninja Luxe Cafe - Teardown Video!

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 17-09-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
@olafmol Die video heb ik gezien, de binnenkant ziet er best goed uit. Ben benieuwd hoelang die weegschaaltjes het vol houden want dat lijkt mij best storingsgevoelig. Qua werking heeft het wel wat weg van de Meraki maar die is veel duurder.

[ Voor 0% gewijzigd door Freezhost op 17-09-2024 15:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Freezhost schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:12:
@olafmol Die video heb ik gezien, de binnenkant ziet er best goed uit. Ben benieuwd hoelang die weegschaaltjes het vol houden want dat lijkt mij best storingsgevoelig. Qua werking heeft het wel wat weg van de Meraki maar die is veel duurder.
Yups, ik heb zelf ook een voorkeur voor meer losse modulaire componenten, minder storingsgevoelig, en makkelijker upgraden van onderdelen. Toch leuk dat dit soort apparaten de markt beginnen te disrupten. Het is wel enigszins "plastic fantastic", maar ja, binnen een bepaald budget ontworpen en geproduceerd ontkom je daar niet aan vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
@olafmol Ja het ziet er wel plastic uit maar dan is met die Meraki ook het geval... en Sage lijkt metaal maar is ook veel plastic, mogelijk de duurdere machines niet of minder maar dat weet ik niet. Maar plastic is op zicht geen slechte zolang het maar stevig is en de cruciale componenten maar goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-09 18:20
Hai iedereen,

Na lang meekijken en soms een reactie hier en daar toch even een post met een vraagje..

Sinds een jaar of 2-3 heb ik een Sage Barista Pro. Ik ben er enorm fan van alleen begint nu de neiging om te gaan upgraden. De eerste upgrade waar ik aan denk is de maler. Ik merk dat de ingebouwde maler leuk is voor 'simpele bonen' maar de wat ingewikkelde smaken enz niet echt goed tot hun recht komen. Omdat we het gelijk goed willen doen zit ik nu te kijken naar een Niche Zero (tweedehands). Wellicht hebben jullie nog anders advies? _/-\o_

Met de nieuwe maler zal in eerste instantie alleen espresso worden gezet, maar soms maak ik nog een uitstapje naar pour overs voor visite. Omdat dat voor visite is, hoeft dit niet perfect te zijn.

Uiteindelijk zal de zet unit ook vervangen worden maar dan moeten de reserves eerst worden bijgevuld haha. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Puntje-NL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:13:
Hai iedereen,

Na lang meekijken en soms een reactie hier en daar toch even een post met een vraagje..

Sinds een jaar of 2-3 heb ik een Sage Barista Pro. Ik ben er enorm fan van alleen begint nu de neiging om te gaan upgraden. De eerste upgrade waar ik aan denk is de maler. Ik merk dat de ingebouwde maler leuk is voor 'simpele bonen' maar de wat ingewikkelde smaken enz niet echt goed tot hun recht komen. Omdat we het gelijk goed willen doen zit ik nu te kijken naar een Niche Zero (tweedehands). Wellicht hebben jullie nog anders advies? _/-\o_

Met de nieuwe maler zal in eerste instantie alleen espresso worden gezet, maar soms maak ik nog een uitstapje naar pour overs voor visite. Omdat dat voor visite is, hoeft dit niet perfect te zijn.

Uiteindelijk zal de zet unit ook vervangen worden maar dan moeten de reserves eerst worden bijgevuld haha. :P
Ik neem aan dat je budget ongeveer rond de 350 euro is? Dan zou ik denk ik voor de DF54 gaan (een single doser). Zelf geen ervaring mee maar wordt erg goed gereviewed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Een Varia VS3 is ook een prima keus voor dat geld. Is wat compacter qua looks, alleen zit er wel een flinke voedingsadaper bij. Enige nadeel vind ik de statische opbouw van koffie aan het pijpje (dus koffie even besproeien met water voor het malen). Het is daarnaast een behoorlijk langzame maler, dat vind ik persoonlijk niet erg.

[ Voor 73% gewijzigd door DjVe op 17-09-2024 16:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 26-09 16:59

Ravhin

no <root>...

Zeer tevreden Niche gebruiker hier. Heb hem voor de Brexit gekocht en blijft qua resultaat en workflow een contender IMO. Als je wil gaan single dosen een prima keuze.
Andere SD opties zijn de DF64 (die bedoelt @olafmol denk ik) en de Eureka Mignon Single Dose. Tip: zet een zoekfilter op marktplaats en wacht het goede moment af.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Ravhin schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:27:
Zeer tevreden Niche gebruiker hier. Heb hem voor de Brexit gekocht en blijft qua resultaat en workflow een contender IMO. Als je wil gaan single dosen een prima keuze.
Andere SD opties zijn de DF64 (die bedoelt @olafmol denk ik) en de Eureka Mignon Single Dose. Tip: zet een zoekfilter op marktplaats en wacht het goede moment af.
Nee, ik bedoel de DF54: https://frekko.nl/en/wink...en-2/df54-coffee-grinder/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Ik zie dat de DF54 nu zelfs voor 211 euro (met gratis verzendkosten) door DF64Coffee.com verkocht wordt, da's een erg aantrekkelijke prijs voor deze flat-burr grinder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntje-NL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-09 18:20
Dank alvast voor de reacties. 350-400 euro is idd de richtprijs/sweet spot. Na een goed aantal reviews te hebben gelezen merk ik al dat ik niet echt fan ben van de malers met een bellow (zo'n lucht pomp ding). Met een lichte gietvloer onder het espresso apparaat + maler, heb ik geen zin in zwarte spikkels op de vloer haha. De retentie/static is ook wel een onderdeel van de keuze op de Niche Zero. Maar ik ben altijd open voor suggesties haha.

De zoekopdracht bij MP staat idd uit. Merk dat het aanbod daar mager is en wellicht heeft iemand hier nog wel een NZ staan die staat te verstoffen hehe. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
olafmol schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:36:
[...]

Ik zie dat de DF54 nu zelfs voor 211 euro (met gratis verzendkosten) door DF64Coffee.com verkocht wordt, da's een erg aantrekkelijke prijs voor deze flat-burr grinder!
Is dat een betrouwbare zaak dan?

Kan je ook je houder met portafilter in de houder van de DF54 plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ramrodwillem schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:15:
[...]

Is dat een betrouwbare zaak dan?
Geen idee, volgens mij is het de fabrikant zelf.
Kan je ook je houder met portafilter in de houder van de DF54 plaatsen?
Volgens mij niet maar check ff de specs/reviews om zeker te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
Net maar 1 besteld voor dat geld kan je je geen buil vallen lijkt me. Benieuwd of ik een verschil ga proeven met mn huidige maler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:29

N0 0B

cxb1=N#

ramrodwillem schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:02:
Net maar 1 besteld voor dat geld kan je je geen buil vallen lijkt me. Benieuwd of ik een verschil ga proeven met mn huidige maler.
Leuke aankoop! Is dit een eu zending? Of komt daar nog BTW en import overheen?

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Geen taxes stond erbij, hoop dat dat dan ook zo is.

• Freezhost
Ik zoek een dosseer ring/funnel voor de Sage Impress Touch, iemand hier er al één gevonden die past? Dit is namelijk net iets anders dan bij de niet Impress varianten.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

ramrodwillem schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:02:
Wat is je huidige maler? Deze heeft 54mm platte maalschijven; wat verwacht je er van t.o.v. van je huidige set-up?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik heb totaal geen verwachtingen, ik ben vooral benieuwd hoe het singel doseren gaat bevallen of ik het niet te veel gedoe vindt. Mocht het niet bevallen of de koffie toch minder smaakt dan ga ik met mn Ceado verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 07:55
Wellicht bekend, anders nog even een notificatie. De gaggiuino is vernieuwd en is bij versie 3 aanbeland. Deze heeft een ESP32 gekoppeld gekregen, waardoor een webinterface en geavanceerdere profielen etc nu tot de mogelijkheden behoren. Voor mij reden om mijn gaggiuino maar weer een keer te upgraden / herbouwen.

Jammer dat ze geen broncode meer delen, maar als je enthousiast bent op hun discord dan kun je alsnog wel meebouwen. Ik snap het wel, er zijn een hoop knock-offs ontstaan en mensen hebben serieus geld gevraagd voor versies die vervolgens geen support kregen.

https://gaggiuino.github.io/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmjPmyA7axj7ZIu-LXkv8K2K_Gc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QsAn45OYKMv7ruzNGyMm05yD.png?f=fotoalbum_large

• __fred__
ramrodwillem schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:10:
Geen taxes stond erbij, hoop dat dat dan ook zo is.
Zie hier. Klassieke chinees die de waarde op het pakket verlaagt:

https://nl.trustpilot.com/review/df64coffee.com

Ze zijn dan wel weer zo netjes om alsnog erachteraan te vergoeden als je ter controle wordt geselecteerd. Maar volgens de regeltjes is het i.i.g. niet. Zodra je een probleem hebt is w.s. de enige oplossing onderdelen nasturen. Ze zullen hem nooit terugnemen. Dus als je handig bent en er ethisch niet mee zit: wellicht een gokje waard.

• Freezhost
Voor de experts:

- hoe groot is het effect/verschil tussen een standaard bakje of een IMS bakje?
- hoe groot is het effect/verschil tussen een standaard showerscreen of die van IMS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
Freezhost schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:36:
Voor de experts:

- hoe groot is het effect/verschil tussen een standaard bakje of een IMS bakje?
- hoe groot is het effect/verschil tussen een standaard showerscreen of die van IMS?
Groot, maar of je het merkt ligt ook aan je molen, je moet namelijk fijner gaan malen met de eerste, maar ik persoonlijk vind het verschil, zeker als je beiden gebruikt, de moeite en het geld waard, veel minder problemen met channeling ook nog eens.

• Freezhost
RoosW schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:45:
[...]

Groot, maar of je het merkt ligt ook aan je molen, je moet namelijk fijner gaan malen met de eerste, maar ik persoonlijk vind het verschil, zeker als je beiden gebruikt, de moeite en het geld waard, veel minder problemen met channeling ook nog eens.
Ben nu aan het testen met een naked portafilter in combinatie met een WDT tool en ik zie af en toe een minuscuul spoortje koffie gaan. Nu kan ik momenteel niet echt lekker met die WDT rond want de dosseerring komt morgen pas.

Hoe vochtigere het weer is hoe meer klontjes ik zie in de gemalen koffie. Af en toe heb ik dan dat de koffie uit 1 uitloop komt, of het gaat veel te snel of veel te langzaam. Even proberen hoe het gaat anders ga ik die IMS upgrade doen.

• olafmol
Freezhost schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:17:
[...]

Ben nu aan het testen met een naked portafilter in combinatie met een WDT tool en ik zie af en toe een minuscuul spoortje koffie gaan. Nu kan ik momenteel niet echt lekker met die WDT rond want de dosseerring komt morgen pas.

Hoe vochtigere het weer is hoe meer klontjes ik zie in de gemalen koffie. Af en toe heb ik dan dat de koffie uit 1 uitloop komt, of het gaat veel te snel of veel te langzaam. Even proberen hoe het gaat anders ga ik die IMS upgrade doen.
Je kunt ook proberen om de bonen voor het malen even met een heel klein beetje water te sprayen...

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:19
Ik ben in de markt voor een nieuwe maler. Ik heb een Sage barista express, maar krijg met de ingebouwde maler geen consistent resultaat.

Ik denk nu voor een Mignon Specialita te gaan, maar lees hier eigenlijk dat iedereen voor een singledose grinder gaat. Wat zijn de voordelen van een single-dose grinder als je eigenlijk altijd je zak bonen opmaakt en niet vaak wilt wisselen tussendoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
jasperz89 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:04:
Ik ben in de markt voor een nieuwe maler. Ik heb een Sage barista express, maar krijg met de ingebouwde maler geen consistent resultaat.

Ik denk nu voor een Mignon Specialita te gaan, maar lees hier eigenlijk dat iedereen voor een singledose grinder gaat. Wat zijn de voordelen van een single-dose grinder als je eigenlijk altijd je zak bonen opmaakt en niet vaak wilt wisselen tussendoor?
Minder tot geen rest residu, er blijft geen gemalen koffie achter in de molen.

• Freezhost
olafmol schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:50:
[...]

Je kunt ook proberen om de bonen voor het malen even met een heel klein beetje water te sprayen...
Ik doe niet aan single dosing dus voor nu is dat geen optie.

• wolkeh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-09 15:27

Ik heb een Mignon Turbo over, zie pb

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009

Tja, Time Based werken (aantal seconden dat de molen maalt bepaald ongeveer wat het eind gewicht van je maalsel is) tegenover Single Dose, afwegen van de hoeveelheid bonen (mijn gouden punt is 18.5gr) en dus ook het gewicht van het uiteindelijke maalsel is altijd precies dat dus.
De eerste fluctueert, de tweede niet. Als je consequent kopjes van dezelfde kwaliteit wilt hebben, is de laatste een goede optie, een nog betere misschien is GbW, waarbij het afwegen via een ingebouwde weegschaal geschied die 'leert' terwijl ie maalt.
Alles naar zijn prijs, een goede S.D. (64mm vlakke schijven) koop je rond de 450,- in een oplopende schaal naar bijna 2000,- als je iets echt moois wilt, een GbW start boven de 1000,- bovengrens weet ik echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Freezhost schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:17:
[...]

Minder tot geen rest residu, er blijft geen gemalen koffie achter in de molen.
Ik gebruik geen single dose meer, maar zou voor mij wel de belangrijkste reden zijn om terug te gaan naar single dose. Ik heb nu 75mm schijven en daar blijft echt wel de nodige half gemalen koffie tussen zitten na ieder shot. Dat merk je vooral als je smorgens het eerste shot zet met die restjes van de middag ervoor :)

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
RoosW schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:41:
[...]

Tja, Time Based werken (aantal seconden dat de molen maalt bepaald ongeveer wat het eind gewicht van je maalsel is) tegenover Single Dose, afwegen van de hoeveelheid bonen (mijn gouden punt is 18.5gr) en dus ook het gewicht van het uiteindelijke maalsel is altijd precies dat dus.
De eerste fluctueert, de tweede niet. Als je consequent kopjes van dezelfde kwaliteit wilt hebben, is de laatste een goede optie, een nog betere misschien is GbW, waarbij het afwegen via een ingebouwde weegschaal geschied die 'leert' terwijl ie maalt.
Alles naar zijn prijs, een goede S.D. (64mm vlakke schijven) koop je rond de 450,- in een oplopende schaal naar bijna 2000,- als je iets echt moois wilt, een GbW start boven de 1000,- bovengrens weet ik echt niet.
Eureka Mignon Libra is 699,- en GbW. Ik heb die sinds een tijdje en ik vind dat echt 100x chiller dan single-dosen, maar ieder zijn ding. Het gewicht klopt altijd in ieder geval. Misschien dat je met single dosen en een molen met lage retentie nog iets betere resultaten haalt, maar ik vind het te veel moeite om dat elke keer te doen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:41
Vanochtend voor werk zoals bijna elke vrijdag weer even langs Ohøj coffee gefietst voor een cortado.
Maar ook weer een nieuwe koffie meegenomen van een koffie soort die ik nog nooit heb gehad de excelsa, ik mocht een klein beetje filter proeven en toen gelijk besloten een zakje te kopen.

Ik proefde een heerlijke kruidige koffie met hinten van zoethout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoWp1f08ALBThJr2tJ00w6un7tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvzAW6nQR6Z3JkxxpSFVaGOK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DanielvdMark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:35
__fred__ schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:01:
[...]

Gezien het feit dat deze koffie zowel voor filter als voor espresso geschikt is, is het waarschijnlijk een licht gebrande koffie. Die zijn sowieso al wat moeilijker te extraheren. Dan is het een blend van ethiopia en catuai bonen. In mijn ervaring, maar elke koffie is anders, zijn dit twee totaal verschillende bonen. Ethiopische bonen zijn heel klein, dicht van structuur door het ras, hoogte en arme grond en een catuai heeft megagrote bonen omdat ie groeit als onkruid op lagere hoogte op vruchtbare bodem. Het optimum qua maling en temperatuur is exact omgekeerd voor de ene boon als voor de andere.
Ieder zijn ding, maar dit is sowieso een gruwelijk lastige koffie om goed te krijgen qua smaak. Als je tussen het optimum van beide bonen gaat zitten is de ene ondergeextraheerd en de andere overgeextraheerd. Of het moet overwegend een van de twee zijn, en een hint van de andere. (check de verhouding tussen klein en grote bonen). Ze bereiden hem in 23 seconden, waardoor ze duidelijk kiezen voor de fruitige (lees zure) kant.

Dus als je niet van zure koffie houdt met weinig body, dan is dit geen goede koffie. Als je hem wilt laten verrassen, dan is wellicht een blooming extractie (pre-infusie en blooming fase) een manier om de twee bonen bij elkaar te laten komen.

Al met al geen beginnerskoffie en als je geen profiling machine hebt en een topmaler al helemaal geen koffie om lol aan te beleven. Kun je beter twee zakken halen: een goeie ethiopier, en een goede catuai. Kun je mooi het verschil proeven en bedenken wat je lekkerder vindt ;-)

Edit:

Na er nog eens overnagedacht te hebben, en gezien de prijs, is het logisch dat het grootste gedeelte van de zak de catuai is en niet de koffie uit Ethiopië. Daarmee zal ie qua blend verhouding redelijk bij een traditionele espresso blend zitten. De roast time is dan met 10 minuten gewoon kort dus een lichtgebrande blend.

Er is een reden dat een tradionele espressoblend wat donkerder geroast wordt en dan wordt de ethiopier gebruikt om wat highlights te geven aan de muffe, machinaal geoogste braziliaanse catuai, die wel een hoop body heeft. Geen idee waarom je dit zou doen met duurder bronmateriaal. Single origin is dan veel logischer dan een blend.
Wow, bedankt voor deze uitgebreide reactie!

Afgelopen week wat dingetjes anders geprobeerd: Temperatuur verhoogd naar 95.3 graden en met een vork wat WDT gedaan. De koffie is nu een stuk beter, nog steeds wel een zuurtje maar niet meer zo extreem als eerst. Ook geen grote veranderingen van zuur naar bitter meer.

Overigens moest ik mijn molen uit elkaar halen voor wat schoonmaak werkzaaheden. Toen moest ik hem weer afstellen en maalde ik zo fijn dat de doorlooptijd op bijna 50 seconden lag voor 38 gram output. Ook toen was er geen bitter wegens overextractie te herkennen.

Mijn volgende batch koffie wordt wel een iets "normalere" variant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
t14wo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

Lijkt me een typisch Kickstarter product. Teveel beloftes, te goed geprijsd, te grote claims. Ik denk niet dat dit écht het ei van columbus is.
De reviews zijn lovend en dat zijn prototypes. De uiteindelijke prijs is 1700 euro volgens mij. Niet bijzonder scherp geprijs toch? Hopelijk zit er iets minder plastic op de productie versie.

De Ninja is pas scherp geprijst 500 dollar en ook met weegschaaltjes. Die reviews zijn ook positief mede door de lage prijs.

De Meraki vind ik zelf wel mooi, een keer iets anders. Hoopt dat het project slaagt en we deze ooit bij de bekende winkels kunnen bewonderen (en kopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:21
Freezhost schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:46:
[...]

De reviews zijn lovend en dat zijn prototypes. De uiteindelijke prijs is 1700 euro volgens mij. Niet bijzonder scherp geprijs toch? Hopelijk zit er iets minder plastic op de productie versie.

De Ninja is pas scherp geprijst 500 dollar en ook met weegschaaltjes. Die reviews zijn ook positief mede door de lage prijs.

De Meraki vind ik zelf wel mooi, een keer iets anders. Hoopt dat het project slaagt en we deze ooit bij de bekende winkels kunnen bewonderen (en kopen)
Ik heb wat reviews bekeken, maar mij bekruipt juist het gevoel van een halfbakken product van wankele kwaliteit. Een typisch Chinees product. Echt wel wat mooie functies, maar het ontbreekt aan finesse. Software lijkt wat brak, portafilter hendel die direct afbreekt.. en voor zo’n duur product heb je graag reserveonderdelen en dat is voor zo’n merk nog maar afwachten. Zelf repareren zal in ieder geval nauwelijks gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
t14wo schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:47:
[...]

Ik heb wat reviews bekeken, maar mij bekruipt juist het gevoel van een halfbakken product van wankele kwaliteit. Een typisch Chinees product. Echt wel wat mooie functies, maar het ontbreekt aan finesse. Software lijkt wat brak, portafilter hendel die direct afbreekt.. en voor zo’n duur product heb je graag reserveonderdelen en dat is voor zo’n merk nog maar afwachten. Zelf repareren zal in ieder geval nauwelijks gaan.
Klopt sommige dingen zijn wat brak maar dat kan nog goed komen. Volgens mij werkt er een ex product ontwerper/designer van Dyson, die heeft genoeg ervaring en kennis opgedaan lijkt mij om hier een degelijk product van te maken. Voor nu is het wachten op de productie versie. Zoals de machine nu is zou ik hem niet kopen, niet voor 1100 en zeker niet voor 1700.

[ Voor 4% gewijzigd door Freezhost op 20-09-2024 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:11
Iets van 80-90% van de Kickstarters faalt gewoon toch? De meeste voldoen al niet aan de basisvoorwaarde; een goed werkend prototype. Dan moet het moeilijkste nog komen; een productielijn inrichten.

Zelf heb ik niets anders dan slechte ervaringen met Kickstarter. Af en toe zit er eens een gelukje tussen, zoals de Niche Zero. Daar betaal ik dan 1-2 jaar later wel €100 extra voor, i.p.v. meerdere keren voor honderden euro's het schip in te gaan.

• Freezhost
Was van de week ook al in het nieuws... helaas was het wel te verwachten

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:23
Ypuh schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:18:
Iets van 80-90% van de Kickstarters faalt gewoon toch? De meeste voldoen al niet aan de basisvoorwaarde; een goed werkend prototype. Dan moet het moeilijkste nog komen; een productielijn inrichten.

Zelf heb ik niets anders dan slechte ervaringen met Kickstarter. Af en toe zit er eens een gelukje tussen, zoals de Niche Zero. Daar betaal ik dan 1-2 jaar later wel €100 extra voor, i.p.v. meerdere keren voor honderden euro's het schip in te gaan.
Hangt er een beetje vanaf. Zowel de Niche als de Sculptor heb ik uit een kickstarter en beide kwamen goed aan ;).

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09 21:35

JanvD

Portretfotograaf

Freezhost schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:22:
[...]

Mee eens. Ik vrees ook de mogelijkheid voor een koffieziekte. Vanwege de monocultuur (of duocultuur zo je wil: Arabica en Robusta) is de kans daarop ook aannemelijk. Bij wijn is dat tenslotte ook gebeurd (meeldauw rond 1850).

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 17:42
JanvD schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:10:
[...]

Mee eens. Ik vrees ook de mogelijkheid voor een koffieziekte. Vanwege de monocultuur (of duocultuur zo je wil: Arabica en Robusta) is de kans daarop ook aannemelijk. Bij wijn is dat tenslotte ook gebeurd (meeldauw rond 1850).
Monocultuur :+

https://varieties.worldcoffeeresearch.org/

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09 18:56

jdh009

FP ProMod
Freezhost schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:22:
[...]

dinsdag 13 augustus - video + bericht: We staan voor een wereldwijde koffiecrisis, zeggen experts en we gaan meer betalen voor slechtere koffie

https://nos.nl/nieuwsuur/...len-voor-slechtere-koffie
https://nos.nl/nieuwsuur/...ffiecrisis-zeggen-experts

Afgelopen maandag, 21:47: hoogste koffieprijs in dertien jaar
https://nos.nl/artikel/25...ffieprijs-in-dertien-jaar

[ Voor 6% gewijzigd door jdh009 op 21-09-2024 10:46 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• GabberPiet
Toch vind ik dat het altijd behoorlijk "geframed" wordt als gevolg van het klimaat. Natuurlijk is dat een groot probleem voor de toekomst, maar op korte termijn zijn het veel acutere problemen die zorgen voor de forse prijstoename.

Twee jaar geleden plotselinge vorst in Brazilië, waar 40% van alle koffie ter wereld wordt produceert, zorgt ervoor dat in bepaalde regio's niet alleen de oogst maar hele plantages verloren gaan. Herplanten duurt 3 jaar tot de eerste oogst. Prijs gaat omhoog.

Dit jaar, extreme regen in Brazilië met overstromingen als gevolg, veel oogst gaat verloren, prijs gaat omhoog.

Rode zee conflict, containers vanuit Oost-Afrika moeten omvaren, prijs gaat omhoog.

En natuurlijk jarenlang structureel veel te lage marktprijzen in relatie tot productieprijzen, aangewakkerd door grote industriëlen, snelle handelaren en futures contracten. Ze zorgen ervoor dat kleine koffieboeren hun koffie vervangen voor andere gewassen in hoop op meer verdiensten per vierkante meter. Dit heeft vooral invloed op de conventionele/commodity koffiie van de nesté's, JDE's en Lavazza's van deze wereld, maar uiteindelijk ook invloed heeft op "onze" specialty coffee...

[ Voor 8% gewijzigd door GabberPiet op 21-09-2024 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
jdh009 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:45:
[...]

Puur vanwege de normale inflatie zal de koffieprijs elk jaar al stijgen, je kan dus stellen dat je bijna elke dag wel een "hoogste prijs bericht" kan publiceren.

De prijs die wij consumenten betalen is redelijk losgekoppeld van de inkoopprijs bij de boer, wij betalen "wat een gek er voor geeft", met enorme winstmarges voor de tussenhandel/brander.

Vorig jaar is de inkoopprijs in Brazilië juist met 30% gedaald (van USD 5 naar USD 3,5 per kilo), daar heb ik ook weinig van gemerkt bij de 25 euro/kg die ik betaal...

• GabberPiet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIXcab9t65eU6SE159PxCJ2rX0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kAhKn1rQILVZYUXO44AvjWL3.png?f=fotoalbum_large

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:14:
Maar..ik zie dat IMS Big Bang oa een 23,5 en 25,5 mm heeft. Wat is aan te bevelen?
Ben je hier nog uitgekomen? Ik sta nu voor dezelfde keuze. Uitgaande van de officiële catalogus neig ik naar de 23,5 omdat deze een mooi bereik heeft tov. de 'standaard' 18 gram dosering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-NqAsAr781FFmO9WeRhpmB_tqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwF04U0wbxVfyLuXWBIdemVT.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Boeryepes
  • Niet online
jdh009 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:45:
[...]

dinsdag 13 augustus - video + bericht: We staan voor een wereldwijde koffiecrisis, zeggen experts en we gaan meer betalen voor slechtere koffie

https://nos.nl/nieuwsuur/...len-voor-slechtere-koffie
https://nos.nl/nieuwsuur/...ffiecrisis-zeggen-experts

https://nos.nl/artikel/25...ffieprijs-in-dertien-jaar
Om even de spreekwoordelijke knuppel te gooien...😋 Ik ga me hier dus helemaal niet druk om maken. Ik drink de koffie die ik lekker vind 😁 en als me dat 5€ per kilo (1 maand) meer kost dan so be it!

Uiteraard met een knipoog gezegd... Mindere kwaliteit willen we uiteraard niet

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Boeryepes schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:49:
[...]

Ben je hier nog uitgekomen? Ik sta nu voor dezelfde keuze. Uitgaande van de officiële catalogus neig naar de 23,5 omdat deze een mooi bereik heefttov. de 'standaard' 18 gram dosering.
[Afbeelding]
ik ben uiteindelijk voor de 23,5 gegaan omdat deze nagenoeg dezelfde afmetingen had als de originele die ik van Profitec had en ik daar qua inhoud tevreden over ben. Heb ze nu een paar dagen in gebruik en ze bevallen goed. Merk ik verschil qua smaak? Mwah, maar goed het is fijn om nu identieke bakjes in beide portafilters te hebben.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09 21:35

JanvD

Portretfotograaf

Boeryepes schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:53:
[...]

Om even de spreekwoordelijke knuppel te gooien...😋 Ik ga me hier dus helemaal niet druk om maken. Ik drink de koffie die ik lekker vind 😁 en als me dat 5€ per kilo (1 maand) meer kost dan so be it!

Uiteraard met een knipoog gezegd... Mindere kwaliteit willen we uiteraard niet
Het heeft minder invloed op het dure segment koffie: daar zijn de marges flink hoger om het niet meteen door te hoeven berekenen.

Vooral de goedkope koffie zal veel duurder worden, daar zijn de marges erg laag.

Zoals meestal met dit soort zaken: het zal de "rijkere elite" - waar de espressodrinkers vaak onder geschaard kunnen worden - minder raken dan de armere bevolking.

Wie nog veel harder geraakt worden zijn de koffieboeren die al met lage marges werken en nu ook nog te maken krijgen met extremer weer. Een vicieuze cirkel waar ze maar lastig uit zullen komen. Vandaar dat in het filmpje van NOS ook wordt aangekaart dat onderzoek van rijke landen de boeren zal moeten helpen om duurzaam (lees: minder invloed klimaat, andere rassen, enz..) te kunnen boeren.

Om de cirkel rond te maken: het draait niet altijd om onszelf...

www.janvandoornik.nl

• Hercul3s
JanvD schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:32:
[...]

Het heeft minder invloed op het dure segment koffie: daar zijn de marges flink hoger om het niet meteen door te hoeven berekenen.

Vooral de goedkope koffie zal veel duurder worden, daar zijn de marges erg laag.

Zoals meestal met dit soort zaken: het zal de "rijkere elite" - waar de espressodrinkers vaak onder geschaard kunnen worden - minder raken dan de armere bevolking.

Wie nog veel harder geraakt worden zijn de koffieboeren die al met lage marges werken en nu ook nog te maken krijgen met extremer weer. Een vicieuze cirkel waar ze maar lastig uit zullen komen. Vandaar dat in het filmpje van NOS ook wordt aangekaart dat onderzoek van rijke landen de boeren zal moeten helpen om duurzaam (lees: minder invloed klimaat, andere rassen, enz..) te kunnen boeren.

Om de cirkel rond te maken: het draait niet altijd om onszelf...
In een eerdere post werd een grafiek gedeeld van de samenstelling van de prijs van koffie. Daaruit leek de koffieboon maar voor iets van 10% verantwoordelijk voor de totaalprijs. Dus zelfs als de prijs verdubbeld of verdrievoudigd valt dat in het totaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 21:17
Er lekt water langs m’n portafilter bij m’n Lelit Mara X.

Heb de ring en douchescherm er al uitgehaald en goed schoongemaakt (zowel de filter als machine zelf).

Dit heeft het probleem niet opgelost.
Ik wil een nieuwe ring plaatsen.
Hebben jullie tips voor een goeie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
SquareOne schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:12:
Er lekt water langs m’n portafilter bij m’n Lelit Mara X.

Heb de ring en douchescherm er al uitgehaald en goed schoongemaakt (zowel de filter als machine zelf).

Dit heeft het probleem niet opgelost.
Ik wil een nieuwe ring plaatsen.
Hebben jullie tips voor een goeie?
Dezelfde maat als die erin zat toen het wel werkte (en van siliconen als je er nu een van rubber hebt). Je hebt echt geen weber ring nodig (als die al bestaan).

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 22-09-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
cryptapix schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:22:
[...]

Dezelfde maat als die erin zat toen het wel werkte (en van siliconen als je er nu een van rubber hebt). Je hebt echt geen weber ring nodig (als die al bestaan).
De originele zit er nu nog in. Weet niet of die van siliconen of rubber is 😅.

Je weet het nooit het bij koffieapparaten in welke rabitholes je kunt belanden bij het uitzoeken van onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Ik heb de 4 "Understaning" video's van James Hoffmann gezien en snap wel waarom zijn video's veel geprezen worden.

Hij maakte me bewust van een issue dat ik heb met mijn espresso's, namelijk dat het eigenlijk Lungo's zijn (in 18gr, uit 60gr, 25s). Keniaanse boon van Schot koffie. https://schotcoffeeroaste...offie/kenia/kenia-sakami/

Ze smaken initieel wat zurig en verderop wat bitter. In de 2e helft van het zetten spoelt de koffie het een stuk sneller (en geler) uit de piston.

Van James begrijp ik dat het zurige duidt op een te grove maling en het snelle en gele uitspoelen mogelijk op channeling.

Nu heb ik eerder geprobeerd de maling fijner te maken maar toen werd de smaak modderig.

Welke parameters en volgorde kan ik nu het best wijzigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Tja... dan zijn dit soort topics natuurlijk wel een uitstekende representatie van die 'koffie-elite'. O-)

Het kan gewoonweg niet specifiek, niet specialistisch genoeg zijn.
De tamper moet het liefst gemaakt zijn van een edelmetaal legering, voorzien van een verantwoord gekapt stukkie specialistisch hout. Geconstrueerd in een elfjes-werkplaats uit Middle-Earth. ;)
Waarbij de temperaturen in de heilige koffiemachineproductiestraat tot op een tiende kelvin nauwkeurig afgeregeld zijn. En een Ai-gestuurd surveillance systeem de consistentie en cosmetische eigenschappen van de puck continu bewaakt en bijstuurt.

En uiteraard is iedere baal met koffiebonen, afkomstig uit verweggistan, voorzien van GPS-trackers, zodat we exact weten waar en hoe onze bonen in de digitaal gestuurde brandinstallatie belanden. Vergeet ook niet het geconditioneerde logistieke traject van de gebrande boon tot in ons koffiemaakheiligdom. Waarna het subiet in een automagisch geregeld klimaatkamer wordt opgeslagen, alvorens het tussen de maalschijven van heat-pipe gekoelde wolfram carbide malers verdwijnt. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
:P

Koffie?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:00
Dus gooi ik nu maar wat huisgebrande Yirgacheffe in mijn K6 om een lekker simpel bakje filterkoffie te zetten met de Orea V4.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 07:45
[...]

Denk je dat ze bij de duurdere koffies in de marges gaan snijden? Dat gebeurt zelden en de laatste jaren zijn de duurdere boontjes vaak ook procentueel net zo hard mee gestegen. Dat absoluut juist nog meer. Ik zag eerst zakken bonen voor een tientje die nu 14 euro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
BarôZZa schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:48:
[...]

Denk je dat ze bij de duurdere koffies in de marges gaan snijden? Dat gebeurt zelden en de laatste jaren zijn de duurdere boontjes vaak ook procentueel net zo hard mee gestegen. Dat absoluut juist nog meer. Ik zag eerst zakken bonen voor een tientje die nu 14 euro zijn.
Mijn ervaring met 'mijn' brander. 1 kilo Braziliaanse bonen (mijn favo) gestegen van 25,50 naar 27,50 in 4 jaar tijd... Maar hij koopt het lokaal in dus minder gestapelde marges.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
SquareOne schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:30:
[...]

Je weet het nooit het bij koffieapparaten in welke rabitholes je kunt belanden bij het uitzoeken van onderdelen.
Siliconen ring bestellen. Oude eruit, nieuwe er in, kijken of dat het oplost :).

Ik gebruik deze:

https://www.drtradingshop...mm-siliconen/#description

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Hercul3s schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:48:
[...]

Siliconen ring bestellen. Oude eruit, nieuwe er in, kijken of dat het oplost :).

Ik gebruik deze:

https://www.drtradingshop...mm-siliconen/#description
Bedankt :). Waarom eigenlijk siliconen ipv rubber?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 14:54
SquareOne schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:24:
[...]

Bedankt :). Waarom eigenlijk siliconen ipv rubber?
Kortweg rubber slijt harder, siliconen is beter bestand tegen hoge druk en temperatuur dan rubber en is ‘food grade’.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __fred__
Boeryepes schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:49:

Ze smaken initieel wat zurig en verderop wat bitter. In de 2e helft van het zetten spoelt de koffie het een stuk sneller (en geler) uit de piston.
Dit is redelijk normaal. Bij een normale machine bij constante druk zal er meer water aan het eind door de koffie stromen dan aan het begin omdat er materiaal oplost en verdwijnt. De kleur gaat ook van donkerder naar lichter, omdat eerst de donkere delen oplossen en later de lichtere.

Van James begrijp ik dat het zurige duidt op een te grove maling en het snelle en gele uitspoelen mogelijk op channeling.
Mogelijk ja. De beste manier om uit te vinden of je koffie goed doorstroomt en je puck prep techniek goed is, is om een naked/bottomless portafilter aan te schaffen. Een portafilter zonder bodem laat je direct naar de uitstroom kijken, waardoor je vanzelf ziet of er straaltjes uitschieten waar dat niet zo zou moeten zijn (channeling).

Zuur en bitter is smaakgevoelig, dus zuur hoeft verder geen probleem te zijn, maar een koffie die channeling heeft vertoond, smaakt niet in balans. Het zuur en bitter zijn te sterk aanwezig, zonder dat er een mooie en zoete body is.

Nu heb ik eerder geprobeerd de maling fijner te maken maar toen werd de smaak modderig.

Welke parameters en volgorde kan ik nu het best wijzigen?
Vind uit wat je lekker vindt qua verhouding. De een drinkt graag ristretto's, de andere lungo's. Daar is geen goed of fout in. Of je nou een 1:1 of 1:3 verhouding koffie zet, de onderstaande uitgangspunten blijven grofweg gelijk.

1) puck prep controleren. Zorg dat je methodisch te werk gaat en zorg dat je met een naked portalfilter controleert of je uitstroom goed is zonder channeling.
2) roer je espresso en laat hem een paar minuten staan. In het begin komt er zuur uit, later bitter. Deze delen mengen zich niet vanzelf. De temperatuur waarop je hem zet is niet noodzakelijk de temperatuur waarop de smaak het best tot zijn recht komt. Een paar minuutjes afkoelen is dus aanbevolen voor de smaak.
3) Stel de maling in tot je ongeveer op 1:2 in 25-35 seconden komt. Is het te zuur, ga je langer, is het te bitter ga je korter. Let daarbij op dat je wel koffies zet zonder channeling.
4) Heb je geen channeling, maar smaakt ie vlak tussen zuur en bitter in, of heeft ie te weinig zoet of body voor je gevoel, ga dan een graadje warmer. Bij hogere temperatuur heb je meer extractie en trek je meer suiker uit je koffie. Gaat ie naar te overheersend en bitter, dan zit je wellicht te hoog qua temperatuur en ga je een graadje lager. Lichter gebrande koffies hebben over het algemeen meer temperatuur nodig dan donkere. Ergens tussen de 88 graden en 96 is redelijk normaal met 92 als mooi gemiddelde. Omdat elke machine anders is en anders de temperatuur meet, zijn dit gemiddelden. Smaak is bepalend.

Dan nog wat zaken:

Als we even niet praten over pressure profiling machines of lever machines, dan is de druk bij de meeste espressomachines constant gedurende het zetten van de koffie. Bij de meeste machines is deze druk regelbaar. Hoe lichter de koffie gebrand is, hoe lastiger deze is te zetten, en hoe beter je apparatuur moet zijn om deze goed te extraheren. Je doet jezelf geen plezier met heel licht gebrande koffies als je de spullen er niet naar hebt. En spullen in deze betekent dan minimaal een fatsoenlijke grinder ( flat burr >= 50mm of conical burr van gelijk formaat, maar groter is voor lichte koffies altijd beter) en een temperatuurgeregelde machine. Maar ook de druk regelbaar is fijn, omdat bij 9 bar een lichte koffie sneller last van channeling heeft dan bij 8 bar. Als je veel lichte koffies drinkt en je machine staat op 9 bar, regel hem dan eens terug naar acht, zeker als je voor je gevoel de juiste extractie niet kunt bereiken omdat ie of te langzaam doorloopt, of gaat channelen aan het eind. Heeft je machine een overpressure valve van 9 bar, dan loont het wellicht de moeite om die te vervangen voor een exemplaar dat bij 8 bar al open gaat.

Zorg dat je zo consistent mogelijk bent. Met tampen, met wegen, met malen. Hoe consistenter je bent en hoe beter je leert alle variabelen constant te houden en er maar 1 aan te passen, hoe beter je richting kunt geven aan de smaak van je koffie,

Probeer de verleiding te weerstaan om elke kop koffie op te drinken als je experimenteert. Je smaakpapillen zijn erg snel verzadigd dus elke volgende kop koffie smaakt anders dan de vorige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
__fred__ schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:52:
[...]

Dit is redelijk normaal. Bij een normale machine bij constante druk zal er meer water aan het eind door de koffie stromen dan aan het begin omdat er materiaal oplost en verdwijnt. De kleur gaat ook van donkerder naar lichter, omdat eerst de donkere delen oplossen en later de lichtere.

[...]

Mogelijk ja. De beste manier om uit te vinden of je koffie goed doorstroomt en je puck prep techniek goed is, is om een naked/bottomless portafilter aan te schaffen. Een portafilter zonder bodem laat je direct naar de uitstroom kijken, waardoor je vanzelf ziet of er straaltjes uitschieten waar dat niet zo zou moeten zijn (channeling).

Zuur en bitter is smaakgevoelig, dus zuur hoeft verder geen probleem te zijn, maar een koffie die channeling heeft vertoond, smaakt niet in balans. Het zuur en bitter zijn te sterk aanwezig, zonder dat er een mooie en zoete body is.

[...]

Vind uit wat je lekker vindt qua verhouding. De een drinkt graag ristretto's, de andere lungo's. Daar is geen goed of fout in. Of je nou een 1:1 of 1:3 verhouding koffie zet, de onderstaande uitgangspunten blijven grofweg gelijk.

1) puck prep controleren. Zorg dat je methodisch te werk gaat en zorg dat je met een naked portalfilter controleert of je uitstroom goed is zonder channeling.
2) roer je espresso en laat hem een paar minuten staan. In het begin komt er zuur uit, later bitter. Deze delen mengen zich niet vanzelf. De temperatuur waarop je hem zet is niet noodzakelijk de temperatuur waarop de smaak het best tot zijn recht komt. Een paar minuutjes afkoelen is dus aanbevolen voor de smaak.
3) Stel de maling in tot je ongeveer op 1:2 in 25-35 seconden komt. Is het te zuur, ga je langer, is het te bitter ga je korter. Let daarbij op dat je wel koffies zet zonder channeling.
4) Heb je geen channeling, maar smaakt ie vlak tussen zuur en bitter in, of heeft ie te weinig zoet of body voor je gevoel, ga dan een graadje warmer. Bij hogere temperatuur heb je meer extractie en trek je meer suiker uit je koffie. Gaat ie naar te overheersend en bitter, dan zit je wellicht te hoog qua temperatuur en ga je een graadje lager. Lichter gebrande koffies hebben over het algemeen meer temperatuur nodig dan donkere. Ergens tussen de 88 graden en 96 is redelijk normaal met 92 als mooi gemiddelde. Omdat elke machine anders is en anders de temperatuur meet, zijn dit gemiddelden. Smaak is bepalend.

Dan nog wat zaken:

Als we even niet praten over pressure profiling machines of lever machines, dan is de druk bij de meeste espressomachines constant gedurende het zetten van de koffie. Bij de meeste machines is deze druk regelbaar. Hoe lichter de koffie gebrand is, hoe lastiger deze is te zetten, en hoe beter je apparatuur moet zijn om deze goed te extraheren. Je doet jezelf geen plezier met heel licht gebrande koffies als je de spullen er niet naar hebt. En spullen in deze betekent dan minimaal een fatsoenlijke grinder ( flat burr >= 50mm of conical burr van gelijk formaat, maar groter is voor lichte koffies altijd beter) en een temperatuurgeregelde machine. Maar ook de druk regelbaar is fijn, omdat bij 9 bar een lichte koffie sneller last van channeling heeft dan bij 8 bar. Als je veel lichte koffies drinkt en je machine staat op 9 bar, regel hem dan eens terug naar acht, zeker als je voor je gevoel de juiste extractie niet kunt bereiken omdat ie of te langzaam doorloopt, of gaat channelen aan het eind. Heeft je machine een overpressure valve van 9 bar, dan loont het wellicht de moeite om die te vervangen voor een exemplaar dat bij 8 bar al open gaat.

Zorg dat je zo consistent mogelijk bent. Met tampen, met wegen, met malen. Hoe consistenter je bent en hoe beter je leert alle variabelen constant te houden en er maar 1 aan te passen, hoe beter je richting kunt geven aan de smaak van je koffie,

Probeer de verleiding te weerstaan om elke kop koffie op te drinken als je experimenteert. Je smaakpapillen zijn erg snel verzadigd dus elke volgende kop koffie smaakt anders dan de vorige.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie en toelichting. Ik ga me eerst focussen op de puck prep (zegt James ook) en begin met wegen/meten met de 1:2 en 25-30 seconden en wdt tooltje. Volgende stap is dan bottomless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:05
SquareOne schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:30:
[...]

Doe de jongens van hoofdkwartier effe een mailtje.

Ik heb een onderhoudsbeurt gedaan en meteen ims filter plus siliconen ring erin laten zetten.
Pagina: 1 ... 218 ... 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1