Ik heb al in vele buitenlandse locaties goede koffie gedronken. Als je zo'n zaak binnenstapt zie je onmiddellijk het verschil tussen een commerciële koffiezaak of een speciality koffiezaak/-bar. Mijn vrouw drinkt altijd cappuccino en dan weet je wel of het een goede koffiezaak is of niet. Ik heb nog nooit slechte koffies gedronken waar de barista de latte art kunst onder de knie heeft.
Hier in België hebben we ook zo'n commerciële koffietenten. Achter de bar staan dus werknemers die gedurende een uurtje wat uitleg gekregen hebben hoe de koffiemachine werkt, maar voor de rest niks over koffie zetten te horen krijgen. Soms staat er een kanjer van een espressomachine, maar slagen ze er toch in om daarmee slechte koffie te zetten.
De koffiezaken waar ik kom, daar staan 'echte' barista's achter de bar en die zetten echt zeer goede koffie. Hier krijgen de werknemers echt degelijke opleiding en zijn in staat goede koffies te maken.
In mijn geboortestad weet ik zo'n 5-tal goede koffiebars zijn, 3 ervan werken nauw samen met koffiebranderijen, dus neem ik vaak een zakje koffiebonen mee.
Op restaurant heb ik nog nooit een goede koffie gekregen, net zoals de gemiddelde horecazaak, als je lekkere koffie wilt MOET je daar NIET zijn. Die zaken hun core business is het klaarmaken van eten, en ik zou liever hebben dat ze zich daar blijven op focusen, ik hoef niet persé een koffie te drinken na het eten.
Op reis zoekt mijn vrouw altijd uit waar de barista bars zijn, want ze kent ondertussen mijn humeur als ik geen goeie koffie heb gedronken

Ik kan mij niet inbeelden dat er in Valencia geen goede koffiebars zijn, ik heb er gevonden in Barcelona ook een grootstad, dus het is kwestie van ze te zoeken en niet de eerste de beste horecazaak binnen te stappen.
Deze zomer zijn we naar het Gardameer op reis geweest en hebben we niet gezocht naar koffiebars maar alsnog hebben we daar lekkere koffie gedronken. Ik weet niet hoe ze het klaar spelen die Italianen, maar het zit wellicht in hun genen om koffie te maken