Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 206 ... 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjalleK
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 11:04
Hopjesvla79 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:51:
iemand een idee wat er aan de hand is als een Specialita er mee stopt, maar de motor draait?

Vanochtend wilde de Specialita ineens niet meer. Schijven draaien maar stoppen ineens maar je hoort de motor wel nog draaien. Eerste ingeving is dat er een steentje ofzo inzit. Snel de boel opengemaakt, bovenste schijf eruit, alles schoongemaakt: alles draait weer. Hopper erop, boontjes erin: begint en stopt. grrrr Weer alles uit elkaar, schoongemaakt, inelkaar gezet. Afstelling zo gedraaid dat er bijna hele bonen doorheen moeten vallen: draait, en bij langzaam afstellen stopt die weer ineens...

Kan het zijn dat de uitloop dermate verstopt zit dat die ook de boel kan blokkeren? Die moet ik nog checken maar sta op het punt om op vakantie te gaan, dus helemaal een keer uit elkaar draaien komt later.
Ja dat kan. Er zit een metalen plaatje in een soort van m vorm tussen de uitloop en de maalkamer tegen klontjes. Daar kan het prima verstopt raken. Om dat schoon te maken moet je inderdaad de kap met het scherm en de bovenkant van de uitloop er af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 13:56

Ravhin

no <root>...

Kan het zijn dat de overbrenging lam is gedraaid? Dan heeft-ie nog voldoende frictie om de burrs onbelast rond te laten draaien, maar zodra hij arbeid moet verrichten slipt de koppeling en is het feest over. Ik weet niet of dat kan hoor. Maar daar deed dit mij aan denken (een keer met een elektromotor gehad van 5 kW - je krijgt hele interessante effecten op het frictiestuk met zoveel vermogen ;) )

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:13
Hansw1 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:21:
Beste,dat begrijp ik en dat hebben we steeds uitgevoerd en na na iedere maling uitgezet met spoeling.Mijn vrouw maakte hem elke dag schoon door met haar vingers de koffiezetten te verwijderen onder dat klepje omdat zijn smalle vingers heeft
Wat ons ook opviel dat het binnenwerk altijd een krakend geluid af
Bij de Siemens en De longhi begaf de zetgroep
het .
Mvg Hans
Na elke maling uitzetten met spoeling? Waarom? Dan krijg je wel erg veel spoelingen op een dag. Het enige wat ik altijd meteen doe na het gebruik van het melksysteem is deze spoelen. Het apparaat staat verder wanneer ik thuis ben de hele dag aan en pas ‘s avonds wordt het melksysteem gereinigd en vindt de koffiespoeling plaats. Verder kalkfilter volgens aanwijzingen vervangen en de schoonmaak tabletten wanneer de machine er om vraagt. En het binnenwerk behoort niet te kraken. Wat zei JURA hierover?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:18
Ravhin schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:14:
Kan het zijn dat de overbrenging lam is gedraaid? Dan heeft-ie nog voldoende frictie om de burrs onbelast rond te laten draaien, maar zodra hij arbeid moet verrichten slipt de koppeling en is het feest over. Ik weet niet of dat kan hoor. Maar daar deed dit mij aan denken (een keer met een elektromotor gehad van 5 kW - je krijgt hele interessante effecten op het frictiestuk met zoveel vermogen ;) )
zoiets klinkt het wel, maar neem aan dat dat ook een soort beveiliging is tegen steentjes ofzo. (dat die dus slipt). Ik zal na de vakantie eens de boel helemaal schoon gaan maken.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

PatrickC schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Na elke maling uitzetten met spoeling? Waarom? Dan krijg je wel erg veel spoelingen op een dag. Het enige wat ik altijd meteen doe na het gebruik van het melksysteem is deze spoelen. Het apparaat staat verder wanneer ik thuis ben de hele dag aan en pas ‘s avonds wordt het melksysteem gereinigd en vindt de koffiespoeling plaats. Verder kalkfilter volgens aanwijzingen vervangen en de schoonmaak tabletten wanneer de machine er om vraagt. En het binnenwerk behoort niet te kraken. Wat zei JURA hierover?
Mijn ouders hadden ook een ENA8 en daar hadden ze vergelijkbare issues.
Maar wat al gezegd is, als je 20ct per cupje rekent en zegt dat een Nespresso 1000€/jr kost trek je dus meer dan 14 bakken koffie per dag (met een paar dagen vakantie per jaar). Dan moet @Hansw1 gewoon naar een WE6 kijken en geen ENA8 kopen die vooral voor de looks afwijkt van de E8.
Of zoals al gezegd is, een degelijke filtermachine.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sport_Life schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:50:
Een vraagje, ik ben op zoek naar een nieuw koffie apparaat, een volautomatische espressomachine. De Siemens EQ9 die we nu hebben is inmiddels op. Na ongeveer 6 jaar dagelijks gebruik (2 thuiswerkers).

Ik dat te kijken naar De'Longhi Magnifica S ECAM, maar er zijn zoveel types en prijzen dat ik niet echt weet waar te beginnen. Budget is ongeveer 500 euro, maar ik zag op Amazon de De'Longhi Magnifica S ECAM11.112.B voor 278 euro, iemand daar ervaring mee?
Wensen zijn iig 2 kopjes tegelijkertijd zetten, cappuccino ed hoeft niet per se.

Of toch iets meer bijleggen voor een Jura e4/e8?
Gezien niemand het nog gezegd heeft, je kunt nog het vorige typenummer E8 (EB) in Duitsland halen voor een euro of 900€ zonder aanbiedingen: https://www.idealo.de/pre...-eb-piano-black-jura.html
Ik zie 'm zo snel niet meer beschikbaar bij de Mediamarkt.de (wellicht een andere kleur nog wel) maar de Saturn is het zusterbedrijf van de MM in DE die heeft 'm nog wel.
Als je er nog niet om verlegen zit kun je een zoekfilter instellen voor wat verschillende versies van de E8 (of E4/E6) op idealo.de met een prijsalert en wachten op een btw-actie. Uit mijn hoofd heeft MM.de en Saturn.de de btw-actie in juni en oktober. De Jura EA4 kun je dan voor 640€ krijgen als je je budget tot zover wilt oprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:28
Beste , ik was mij even aan het orienteren
Nu zie ik twee uitvoeringen van een Philips :

Philips 2200 serie EP2330/1O
Philips 2300 serie Ep2330/10
Ik zie geen verschil
Mvg Hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-09 15:40

twu

Hansw1 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:06:
Beste , ik was mij even aan het orienteren
Nu zie ik twee uitvoeringen van een Philips :

Philips 2200 serie EP2330/1O
Philips 2300 serie Ep2330/10
Ik zie geen verschil
Mvg Hans
De 1 is met stoompijpje (2200) en de ander met melkreservoir (2300). Kan je vrij makkelijk online zoeken, bijv hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:23
@Hansw1 je kunt stoppen met ‘beste’ en ‘mvg’. Dat is hier niet nodig. Wat hier wel nodig is, en daar zou je dan weer wel mee kunnen beginnen, is zelf enig onderzoek doen. Laat ons weten waar je tussen twijfelt, waarom dat is en wat je eisen zijn. Dus niet “ik zoek een koffieapparaat, gaarne advies”. Nu roep je telkens wat apparaten en moeten wij maar advies geven, zonder überhaupt te weten wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Omdat wij met de laatste machines vrij veel pech hebben of gehad zijn wij huiverig om nog een dure machine aan te schaffen , Wij gebruiken hoofdzakeijk een koffiestand : normale koffie
Een enkele keer Cappuchino maar dat doen wij met een aparte melkopschuimer omdat dit bij de JURA een heel schoonmaak proces veroorzaakt
Nu ben ik mij aan het orienteren voor een machine van hooguit 300 euro die makkelijk te onderhouden is
Ik heb reeds gevonden de KRUPS EA8150 en de Philips 2300 EP2330/1
Nu lees ik wel dat deze Philips geen instellingsmenu heeft , maar bij de JURA heb ik de instellingen nooit meer veranderd dus ik denk dat dit geen bezwaar is .
Het probleem is wel dat ik zowel positieve en negatieve recensies lees van beide machines
Een voordeel van de KRUPS lijkt mj de vaste zetgroep dus minder onderhoud

Eean ander aspect is dat als ik de JURA laat repareren en dit een tijdje gaar duren en de NEPRESSO ga gebruiken als vervanging 125 cups per week gebruik en dit tikt lekker aan en SENSEO koffie vinden wij niet lekker
Ik kan de Philips bij Amazon kopen aanduiding 2330/10 of bij Mediamarkt 2331/10
Ik heb op de website va Philips gezocht way het verschil is tussen 2300 en 2331 maar staat nergens
Hans

[ Voor 8% gewijzigd door Hansw1 op 09-05-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Hansw1 125 cups per week? Kun je wel slapen? :p

Als je zo weinig melkdranken drinkt, kun je beter focussen op een machine die vooral koffie zet. Dan betaal je ook niet voor functies die je niet gebruikt. Een losse melkopschuimer van een paar tientjes helpt je dan prima voor die enkele keer espresso.

Verder, als je zoveel koffie drinkt is filter wellicht een goede stap. Die machines zijn vrij goedkoop. Koop je er een goede maler bij en dan heb je topkoffie. Mits je goede bonen haalt natuurlijk. Garbage in = garbage out, wat voor machine je ook haalt.

Pech kun je hebben. Veel pech ook. Maar wat ik al zei, machines in deze prijscategorie zijn niet gemaakt om lang te werken en zeker niet met 125 kopjes in een week.

Een vaste zetgroep is voor onderhoud juist niet makkelijker. Als je de zetgroep eruit kunt halen, reinigt dat een heel stuk makkelijker.

Maar eerlijk, ik denk dat het in de prijscategorie van rond de 300 euro eigenlijk niet echt uitmaakt welke machine je koopt. Krups, Philips, Delonghi, het lijkt allemaal op elkaar. Met geluk gaan ze een paar jaar mee, met pech wat korter. En dan maakt het ook niet zo gek veel mee uit waar je je bonen haalt. Liever mooie verse bonen natuurlijk, maar machines van deze prijscategorie hebben geen maler die het beste uit de boon haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

cryptapix schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:55:
[..]
Maar eerlijk, ik denk dat het in de prijscategorie van rond de 300 euro eigenlijk niet echt uitmaakt welke machine je koopt. Krups, Philips, Delonghi, het lijkt allemaal op elkaar. Met geluk gaan ze een paar jaar mee, met pech wat korter. En dan maakt het ook niet zo gek veel mee uit waar je je bonen haalt. Liever mooie verse bonen natuurlijk, maar machines van deze prijscategorie hebben geen maler die het beste uit de boon haalt.
Als je in die machine in een jaar 6.250 (!) kopjes er doorheen drukt vraag ik mij op recht af of die dat überhaupt een meervoud aan jaren zouden volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:53
@Hansw1 Wij hebben nu 2 jaar een delonghi magnifica. Die kan je voor zo'n 300 kopen. We zijn blij en tevreden met dit apparaat. Thuis drinken we misschien 10/15 kopjes per week. Bonen wisselen we tussen brandzaak en fascino.

Met 125 koffie per week, moet je denk wel wat geluk hebben of 3 jaar levensduur haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Even een toelichting dat drink ik samen met mijn vrouw en visite
Dus niet alleen : 9 , 10 en 11 uur en 15 uur en 17.00 en 20 uur en 21.30
Dus 7 kopjes per persoon per dag
Is dit extreem
Ik had ook aan filterkoffie gedacht maar ook al gebruik je goede koffie vindt ik als de koffie enige tijd in de pot heeft gestaan niet meer zo lekker .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:11
Hansw1 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:45:
Ik had ook aan filterkoffie gedacht maar ook al gebruik je goede koffie vind ik als de koffie enige tijd in de pot heeft gestaan niet meer zo lekker .
Dan zet je minder kopjes in 1 keer en laat je hem niet op de warmteplaat staan maar giet je die in een thermos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Lekkerboeie schreef:

Wij hebben nu 2 jaar een delonghi magnifica.
Je gelooft het niet die was na 22 maanden defect bij ons omdat de zetgroep volledig was vastgelopen

Voor die tijd moest je he reglematig resetten om de zetgroep weer op de goede plaats tekrijgen
Maar het kan een maandag morgen product zijn geweest of hij is nu verbetert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
2 dagen geleden overgestapt van mijn Lelit Anna naar een Lelit Bianca v3 (black). Vandaag ongeveer 10 cappuccino's gemaakt en dat is dan toch wel echt een genot hoor met 2 boilers.

Daarnaast is de textuur van de melk echt veel makkelijker om goed te krijgen en zelf nog beter dan dat ik ooit heb bereikt op de Anna.

Voor de espresso's viel me echt op dat deze niet te vergelijken zijn. Ik had wel een verbetering verwacht maar ik ervaarde echt een verschil van dag en nacht. Veel minder zuur vanaf de eerste shot bijvoorbeeld.

Heb nu ook een zak Monsooned Malabar bij Brandhuys besteld. Even kijken of dit beter gaat bevallen dan Brandzaak/Fascino.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hansw1 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:50:
Lekkerboeie schreef:

Wij hebben nu 2 jaar een delonghi magnifica.
Je gelooft het niet die was na 22 maanden defect bij ons omdat de zetgroep volledig was vastgelopen

Voor die tijd moest je he reglematig resetten om de zetgroep weer op de goede plaats tekrijgen
Maar het kan een maandag morgen product zijn geweest of hij is nu verbetert
offtopic:
Het is een verbetering dat je je berichten niet meer begint met 'beste' en eindigt met 'mvg Hans' ;) maar nu alleen nog leren waar bijv. de quote knop voor is.
Alle gekheid op een stokje, je posts zijn lastig te volgen.
Misschien heb je hier wat aan: https://gathering.tweakers.net/forum/faq

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:17

DjVe

Hatsaflats!

Die moomtsoonded malabar van hoofdkwartier is echt verrukkelijk zeg. Wat een fijne bonen voor een espresso met de cafelat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Lekkerboeie86 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:44:
@Hansw1 Wij hebben nu 2 jaar een delonghi magnifica. Die kan je voor zo'n 300 kopen. We zijn blij en tevreden met dit apparaat. Thuis drinken we misschien 10/15 kopjes per week. Bonen wisselen we tussen brandzaak en fascino.

Met 125 koffie per week, moet je denk wel wat geluk hebben of 3 jaar levensduur haalbaar is.
Mag ik nog even het type nummer vragen
Ik zag bij Lidl de 13123B op de website staan voor 329 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:11
Even een toelichting dat drink ik samen met mijn vrouw en visite
Dus niet alleen : 9 , 10 en 11 uur en 15 uur en 17.00 en 20 uur en 21.30
Dus 7 kopjes per persoon per dag
Is dit extreem
Ik had ook aan filterkoffie gedacht maar ook al gebruik je goede koffie vindt ik als de koffie enige tijd in de pot heeft gestaan niet meer zo lekker .
Misschien zeg ik iets wat voor een koffie liefhebber heel tegenstrijdig is maar als ik zoveel bakken zou drinken doe ik geen oog meer dicht. 7 koppen dat is best veel, vroeger dronk ik er op kantoor ook gerust 8 bakken op een dag maar nu maar 3 (dubbele espresso's)

Nu dus maar drie echt lekkere kopjes koffie en dan als geniet moment...

Je pech met volautomaten herken ik. Wat dat betreft kun je beter een halfautomaat kopen. Afhankelijk van het type beter en makkelijker repareerbaar. Maar pas op dat is verslavend en dat kan zomaar je hobby worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Freezhost op 09-05-2024 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:19
Hansw1 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:27:
[...]

Ik denk dat je een verkeerde denkrichting hebt.

Je hebt pech gehad met een jura. Vervolgens wil je dat compenseren door 125 bakken per week te gaan doen met een prutapparaat van 300 euro. Dat gaat een dure hobby worden zo!

Waarom accepteer je niet gewoon dan het spul dat je het meest drink in je leven een paar knaken kost? En ga vervolgens op zoek naar een kwalitatief apparaat die je de komende jaren voorziet van koffie. Het zetten van koffie vergt druk, kraanwater met kalk en zure koffiedrap. Dat zijn zaken die apparaten niet leuk vinden. Dus onderhoud zal noodzakelijk zijn. Maar vooral de kwaliteit van je apparaat zal van grote invloed zijn.

Als jij een philips van 300 euro koopt, zal het mij verbazen als je er langer dan een jaar mee doet. Ik zou investeren in óf: nespresso van 75 euro en die elke paar jaar te vervangen. Nadeel: cupjes zijn iets duurder, maar apparaat is goedkoop. Of: dure volautomaat welke veel onderhoud vergt, maar goedkoop is et koffiebonenvan de hema.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freezhost
Ja of kies zoals al is voorgesteld voor een moccamaster.

[ Voor 7% gewijzigd door Freezhost op 09-05-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Hansw1 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:27:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0z18Wro9Mz8PaPKHII9qA7w7YYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOHQLVFMngf3vUMjutcYgcwY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Voor velen hier een lachwekkend apparaat waarschijnlijk, maar voor ons gebruik helemaal prima! Mocht deze ermee ophouden zal ik waarschijnlijk wel een prijsklasse hoger kijken, maar sowieso een volautomaat. Of deze geschikt is voor 125 koffie per week is natuurlijk twijfelachtig gezien de prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:45
Zou een Aeropress geen optie kunnen zijn? Daar zet je relatief snel een vers kopje filterkoffie mee. En zolang je geen acrobatische toeren ermee uithaalt (er zijn hele volksstammen die de handleiding niet hebben gelezen en hem op z'n kop gebruiken 8)7 ) is hij redelijk makkelijk in het gebruik.
t14wo schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:49:
Waarom accepteer je niet gewoon dan het spul dat je het meest drink in je leven een paar knaken kost?
Of andersom: als je ergens veel van drinkt wil je de kosten per kop natuurlijk onder controle houden. Koffiebonen zelf zijn al behoorlijk duur. Het is moeilijk om met een "duur" apparaat onder de prijs van huismerk nespressocups te duiken. Laat staan dat het kan concurreren met een ouderwets bakje filterkoffie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:26
Hopjesvla79 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:51:
volgens mij wil hij
[...]
.... niet iedereen wil een aparte machine en maler, klinkt sommige vreemd, is wel zo..
Ik vind het niet meer dan logisch om eerlijk te zijn, ik ben de enige in mijn vriendenkring met een losse machine en maler. Het overgrote deel heeft een Jura of een Nespresso apparaat en hebben gewoonweg geen zin om met elk kopje koffie minimaal een minuut bezig te zijn.
Ik word er zelf eerlijk gezegd ook wel eens gek van als we bezoek hebben en ik ben 20 minuten koffie aan het zetten voor iedereen. Heel vreemd verschijnsel heb je bij ons thuis ook, iedereen wil koffie (en veel mensen ineens cappuchino) en het liefst ook wel meer dan één bakje... Bij anderen speelt dat nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

@Hansw1 Als je toch voornamelijk espresso drinkt zou je ook voor een Moka-express kunnen gaan, er is zelfs een variant die 4 koppen zet voor als je bezoek hebt. Heeft geen bewegende delen, alleen het rubber zal op een gegeven moment uitdrogen. Je kunt 'm gewoon met kant-en-klare espressomaling, of zelfs filtermaling, gebruiken. Anders zou een kwalitatieve losse maler ook nog kunnen natuurlijk.

Ik heb deze in mn studententijd gebruikt met een 'maler' van €15 en bonen van de Jumbo, desondanks heerlijke koffie. In een later studentenhuis had ik een kamer boven en geen gemeenschappelijke woonkamer, dan zou ik steeds beneden koffie moeten zetten, toen maar een Moccamaster gehaald. Scheelde ook weer in tijd met zetten van veel koffie (ik gebruikte de Moka Expres ook om normale koffie te zetten, dan haalde ik er maar 2 ipv 4 koppen uit)

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:39

JanvD

Portretfotograaf

BdK9001 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:01:
@Hansw1 Als je toch voornamelijk espresso drinkt zou je ook voor een Moka-express kunnen gaan, er is zelfs een variant die 4 koppen zet voor als je bezoek hebt. Heeft geen bewegende delen, alleen het rubber zal op een gegeven moment uitdrogen. Je kunt 'm gewoon met kant-en-klare espressomaling, of zelfs filtermaling, gebruiken. Anders zou een kwalitatieve losse maler ook nog kunnen natuurlijk.
De RVS varianten van Bialetti gaan allemaal over naar siliconen ringen en hebben veel minder tot geen last van uitdroging. Een verademing sinds die te koop zijn.

Ik gebruik ook een mokapot icm met een DF64v en vind de koffie fantastisch. Het is wel wat bewerkelijk omdat je de koffie echt in de gaten moet houden om bitterheid te voorkomen (ik gebruik de James Hoffmann methode).

Ik ben wel aan het sparen voor een halfautomaat, want espressofan. Iets van MaraX of Bianca. Nog niet helemaal over uit. In de tussentijd is de stap naar Mokapot met maler voor mij het perfecte tussenstation.

Het verschil tussen Mokapot met versgemalen koffie of voorgemalen koffie (zelfde branderij) is immens. Voor kwaliteit zou ik niet meer zonder maler willen. Maar, helaas: je kunt met een Mokapot niet op een knopje drukken en het is klaar

[ Voor 9% gewijzigd door JanvD op 10-05-2024 10:43 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:51
Het viel me net op dat Jura vrij stilletjes weer een nieuw model heeft geïntroduceerd, de Jura C8.
https://nl.jura.com/nl/vo...s/C8-Piano-Black-EA-15603

Het lijkt erop dat deze nog onder de ENA8 en E8 wordt gepositioneerd.
Verschillen die ik op het eerste oog zie;
- geen touchscreen
- alleen espresso, koffie, cappuccino en latte
- geen instelbare koffietemperatuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:33
Klopt. De C8 is ook inmiddels leverbaar.
Hopenlijk op tijd voor het zomer seizoen komt er ook een Ena5. Deze heeft wel een display en heeft als usp dat hij cold brew en light brew kan maken. Hierbij verwarmt de machine de koffie tot 60 graden bij light brew en op kamertemperatuur bij cold brew.
Zowel de C8 als de Ena5 hebben advies verkoop prijs van €999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:44
Voor vakantie in de camper zocht ik een goed alternatief voor de espresso opzet thuis.

Ik heb een jaartje Nespresso cups geprobeerd uit een oud Nespresso apparaat dat ik nog had staan van vroeger, en omdat we ook vaak geen stroom hebben, heb ik nog een poging gedaan met een Nanopresso handpomp icm Nespresso cupjes, dat was al beter dan het Nespresso apparaat zelf (langzamere zet methode), maar het handmatig pompen is niks om meerdere keren per dag te doen.

Voor de gein heb ik een aeropress gekocht, en thuis een paar keer uitgeprobeerd, gebruik makende vd espresso grind uit m'n Eureka Mignon Specialita die ik niet wilde ontregelen, en daar komt verrassend goede koffie uit. Er gaat na al die jaren espresso een wereld open waarbij een gewone mok koffie ook lekker smaakt :) En dat zelfs met wellicht minder optimale grind settings. Water van 85 graden om geen over extractie te krijgen.

Nu maar een handgrinder besteld voor in de camper icm de aeropress: 1zpresso K-Ultra. Misschien wat overkill voor een aeropress (tov de goedkopere 1zpresso opties), maar de Nanopresso kan ook gewone espresso zetten (zonder Nespresso cupjes). En dan gewoon verse bonen vd lokale brander mee op vakantie. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:15
pirke schreef op maandag 13 mei 2024 @ 02:55:
Voor vakantie in de camper zocht ik een goed alternatief voor de espresso opzet thuis.

Ik heb een jaartje Nespresso cups geprobeerd uit een oud Nespresso apparaat dat ik nog had staan van vroeger, en omdat we ook vaak geen stroom hebben, heb ik nog een poging gedaan met een Nanopresso handpomp icm Nespresso cupjes, dat was al beter dan het Nespresso apparaat zelf (langzamere zet methode), maar het handmatig pompen is niks om meerdere keren per dag te doen.

Voor de gein heb ik een aeropress gekocht, en thuis een paar keer uitgeprobeerd, gebruik makende vd espresso grind uit m'n Eureka Mignon Specialita die ik niet wilde ontregelen, en daar komt verrassend goede koffie uit. Er gaat na al die jaren espresso een wereld open waarbij een gewone mok koffie ook lekker smaakt :) En dat zelfs met wellicht minder optimale grind settings. Water van 85 graden om geen over extractie te krijgen.

Nu maar een handgrinder besteld voor in de camper icm de aeropress: 1zpresso K-Ultra. Misschien wat overkill voor een aeropress (tov de goedkopere 1zpresso opties), maar de Nanopresso kan ook gewone espresso zetten (zonder Nespresso cupjes). En dan gewoon verse bonen vd lokale brander mee op vakantie. Ben benieuwd.
Ik gebruik gewoon lekker de Bialetti op de camping. Vind dat wel lekkere koffie eigenlijk. Alleen moet ik eigenlijk nog een keer een handmaler kopen voor op de camping maar een goede is meteen zo duur en voor die paar weken per jaar vind ik dat zonde.

Dus doe nu altijd gewoon maar filtermaling in de bialetti en dat bevalt op zich prima. Al is het eerste wat ik doe als ik thuis ben meestal wel een goede kop koffie zetten :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Ozzie wij zijn 8-10 weken per jaar weg met de camper, de helft vd tijd hebben we geen stroom, voor mij is dat lang genoeg voor een goede handmaler :)

Goede verse bonen zijn belangrijker dan de zetmethode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-09 10:21
Vorige week bij friedhat FUKU een potje Colombia Geisha gekocht. En wat een heerlijke boon voor mijn V60 zeg. Een fris smaakprofiel van groene appel en limonade die er voor mij echt goed uit te halen valt.

Enorm te vreden me voor 13.50 per potje (250g).

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:10

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
@Teus.espresso Jij bent voor mij de Jura expert en ondanks dat ik dingen uitzoeken erg leuk vind, vind ik de wereld van Jura's maar ondoorgrondelijk.

Weet jij ergens een overzicht met wat welke machine heeft en wat je mist?. Het Pip systeem hebben ze nu allemaal wel volgens mij toch? Maar er worden verschillende malers gebruikt die nogal wat verschillend resultaat geeft in de kop?

Ik wil iemand een Jura adviseren die echt geen halfautomaat gaat willen, maar ik weet ook dat hij die zetgroep er niet zelf uit gaat trekken en poetsen, maar een menuutje volgen met: er moet nu een cleaning pil in, dat kan die wel :D. Maar welke Jura wat wel/niet heeft qua features of de juiste molen, ik weet het oprecht niet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 24-09 13:06
gamerboy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:55:
Vorige week bij friedhat FUKU een potje Colombia Geisha gekocht. En wat een heerlijke boon voor mijn V60 zeg. Een fris smaakprofiel van groene appel en limonade die er voor mij echt goed uit te halen valt.

Enorm te vreden me voor 13.50 per potje (250g).
Moet eens een keer proberen of ik dat verschil proef, want man dat is een forse prijs, waar ik meestal op de 18-25 euro per kilo zit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teus.espresso
@Nomad kan je enigzins op weg helpen;
https://nl.jura.com/nl/Pa...141D6474DA559D8AF530F7783
Is een vergelijk van drie machines op de website van Jura. Je kan er zelf andere machines inzetten.
Daar staat in het lijstje ook p.e.p.
Wat betreft de molens staan er namen dus dat is ingewikkelder.
De standaard molen is uit machines van 10+jaar geleden.
De aroma+ molen is hetzelfde maar met andere maalschijven voor meer en fijnere koffie.
Aroma G2 is de standaard molen met lagere retentie.
Aroma G3 is een stillere aroma+ molen met anti popcorn ingebouwd.
Dan is er ook een lage retentie Aroma G3 maar die heeft dezelfde naam.
De Professional Aroma Grinder is een Aroma G3 met lage retentie.
De P.A.G. 2 is de stillere versie van de Professional Aroma Grinder.

3D bereiding techniek is dat het douche plaatje waar het water uitkomt in de zetgroep ėėn of meerdere gaten voor betere verdeling van het water

*Als er nog vragen/ onduidelijkheden zijn dan zal ik deze post aanpassen.*
*Per 1 juni ga ik na 20 jaar heel ander werk doen. Dan zal ik ook niet meer zulke vragen heel precies kunnen beantwoorden omdat ik dan niet meer op bepaalde afgeschermde websites van Jura kan komen. Wel blijft ik actief voor NakedEspressoMaker en een andere fabrikant met ontwikkeling van nieuwe half automaten.
Als iemand op zoek is naar werk in de koffie wereld als onderhoud technicus / verkoper. Er is dus een vacature in Hilversum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Teus.espresso gefeliciteerd met je nieuwe job!

Klopt het (volgens die vergelijkingslink: https://nl.jura.com/nl/Pa...141D6474DA559D8AF530F7783 ) dat de E8 (huidige versie) geen caffè barista meer kan maken? Volgens mij heb ik die optie op mijn E8 (EB) wel nog gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Teus.espresso schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:52:
Per 1 juni ga ik na 20 jaar heel ander werk doen. Dan zal ik ook niet meer zulke vragen heel precies kunnen beantwoorden omdat ik dan niet meer op bepaalde afgeschermde websites van Jura kan komen. Wel blijft ik actief voor NakedEspressoMaker en een andere fabrikant met ontwikkeling van nieuwe half automaten.
Als iemand op zoek is naar werk in de koffie wereld als onderhoud technicus / verkoper. Er is dus een vacature in Hilversum.
Wat ontzettend leuk Teus, gefeliciteerd!! 20 jaar - mooie tijd! Wat ga je in je nieuwe job doen?

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:11

headout

Oi oi!

pirke schreef op maandag 13 mei 2024 @ 02:55:
Ik heb afgelopen weekend dezelfde zoektocht afgerond, met een handmaler van MHW 3Bomber (deze) en een aeropress. Belangrijk eis was dat de maler ook geschikt moet zijn voor andere zetmethodes én zo rond de 100 euro qua aanschafprijs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
De nieuwe Jura's hebben het product een andere naam gegeven.
Cafe Barista bestaat niet in Italië. Het is een marketing term. Het is nu hernoemd naar Americano. Op zich komt er hetzelfde in het kopje.

Ik ga als werkvoorbereider / ontwikkelaar voor een bedrijf werken in Almere die sensoren plaatsen voor water en lucht metingen. Zowel kwaliteit als niveaus.
Komt mij prachtig uit want in de koffie wereld worden ook steeds meer sensoren gebruikt.
PID, druk, flow. Voor mij een goede manier om die ervaringen tussen de twee sectoren in te zetten.
Het doel is een machine ergens tussen een Rancilio Sylvia en een Decent DE1 van een gerenommeerd merk.

[ Voor 8% gewijzigd door Teus.espresso op 13-05-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Teus.espresso schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:38:
De nieuwe Jura's hebben het product een andere naam gegeven.
Cafe Barista bestaat niet in Italië. Het is een marketing term. Het is nu hernoemd naar Americano. Op zich komt er hetzelfde in het kopje.

Ik ga als werkvoorbereider / ontwikkelaar voor een bedrijf werken in Almere die sensoren plaatsen voor water en lucht metingen. Zowel kwaliteit als niveaus.
Komt mij prachtig uit want in de koffie wereld worden ook steeds meer sensoren gebruikt.
PID, druk, flow. Voor mij een goede manier om die ervaringen tussen de twee sectoren in te zetten.
Het doel is een machine ergens tussen een Rancilio Sylvia en een Decent DE1 van een gerenommeerd merk.
Mooie stap en als jullie doel lukt, dan is dat heel interessant. De arduino gaggia is een leuk project voor sommigen, maar commercieel geen oplossing. Dus als er zoiets komt wat jij omschrijft, dan is daar wel een doelgroep voor.
Hoe tof de Decent ook is, ook prosumers/enthousiastelingen hebben een einde qua budget en voordat je hem in Nederland op je aanrecht hebt staan, ben je ruim over de 4000 euro heen met importkosten.

Je lijstje betreffende Jura kan ik zeker wat mee, dank je wel :)

edit:

Wat vind Jura het verschil tussen een koffie en een lungo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
Aangelengd met water of al het water door de koffie puck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Teus.espresso schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:32:
Aangelengd met water of al het water door de koffie puck.
bij een koffie zetten ze een americano? En een lungo is gewoon teveel water door de puck persen totdat het naar wordt? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Teus.espresso schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:38:
Succes en ik ben heel benieuwd naar dit apparaat :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
- disregard, niet goed gekeken -

[ Voor 92% gewijzigd door pirke op 13-05-2024 18:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThijsM
  • Laatst online: 21:00
Heb een oud model QuickMill 3035 op de kop getikt om is wat te proberen.
Kom van een Nivona volautomaat waar ik niet tevreden over was.

Nu enkele dagen wat aan het prutsen. Apparaat goed schoongemaakt van binnen. Verse bonen gehaald bij de brander. Met een precisieweegschaal te werk gegaan, timertje erbij.

Voila! Een prima espresso komt er nu op de tafel te staan.
Het melkopschuimen is nog wel even wennen..

De komende tijd lekker verder experimenteren. En op termijn maar is kijken of een espressomachine en losse maler nodig gaan zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKKVVPJ_yoSHxcYPTCq4POWSMT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywPHC9Rkhn44iJ4GWZmr9g4O.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is de setup uitgebreid met een df64 gen 2, al wat smakelijke espresso’s mee gezet :)
Ook vandaag een bestelling geplaatst bij replica roasters, een decaf en Gakenke espresso deze kunnen dan beide nog rustig 2 en halve week liggen voordat ik ze openbreek.

En mogelijk binnenkort weer even langs Ohøj coffee roasting , ik gooi zijn house blend altijd in onze delonghi, die had laatst ook een heerlijke gesha uit Colombia liggen voor een zeer vriendelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
Zebby schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:37:
[...]

Moet eens een keer proberen of ik dat verschil proef, want man dat is een forse prijs, waar ik meestal op de 18-25 euro per kilo zit.
Waar je dat verschil in prijs ook voornamelijk gaat merken is in de rusttijd, de koffies van duurdere branders smaken imo het best 4-6 weken na brand datum, maar zelfs 12 weken is mij wel eens gelukt. (met een filter koffie)

Het enige side effect van dit soort rusttijden is dat als je Espresso's gaat maken zeker met de lichtere brandingen je crema erg dun gaat zijn.

Ik heb hetzelfde ook wel eens geprobeerd met verschillende single origins van fascino maar dat was eigenlijk altijd een teleurstelling.

Hier ook nog een mooi plaatje over koffie versheid. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.instagram.com/p/C4nEx17sLU9/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-09 12:15
Wat vinden jullie van deze deal? https://www.mediamarkt.be...t%20feed&utm_term=1983042
Lijkt mij momenteel de beste bang for your buck voor een midrange koffie machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
dotacom schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:35:
Wat vinden jullie van deze deal? https://www.mediamarkt.be...t%20feed&utm_term=1983042
Lijkt mij momenteel de beste bang for your buck voor een midrange koffie machine.
De vraag is of je gemak wilt of lekkere koffie...

Koop een bonenmaler voor 250 euro, en 50 euro voor een simpele halfautomaat en je krijgt een veel betere kop espresso voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Laat ik vooropstellen dat ik hier niets mee bedoel. Maar is er nog een segment goedkoper aan volautomaten? Dan deze range 270-350€? Er zijn wel goedkopere koffiemachines, maar dan heb je volgens mij geen volautomaat meer, maar een filtermachine of een cupmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-09 12:15
pirke schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:01:
[...]

De vraag is of je gemak wilt of lekkere koffie...

Koop een bonenmaler voor 250 euro, en 50 euro voor een simpele halfautomaat en je krijgt een veel betere kop espresso voor hetzelfde geld.
Indien het voor mezelf zou zijn, ga ik voluit voor de lekkere koffie. Maar het is de vrouw des huizes die graag een gemakkelijke koffie machine wilt. Er komt vaak volk over de vloer en dan willen we gewoon snel een kop kunnen aanbieden. Ze heeft ook graag bonen ipv cups/pads, en mogelijkheid tot cappuccino zetten. Vandaar dat dit mij het ideale machine leek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik denk niet dat je er gelukkig van wordt; zowel de kwaliteit van de koffie als de levensduur van het apparaat. Als dit je budget is zou ik eerder voor een MoccaMaster gaan. Iets aan handwerk maar veel betere koffie.

Volautomaten die goede koffie geven kosten gewoon geld. Je doet iets moeilijks (bonen malen, koffie zetten, een natte omgeving en alles consistent) en dat kost geld. Als je zoiets wil zou ik echt voor een betere (duurdere) machine gaan die je veel meer plezier gaat geven.

Het is overigens geen mid-range machine die je linkt. Ik zou dit meer als een low-range omschrijven. De prijzen bij Ome Ali zijn niet representatief :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ravhin op 15-05-2024 11:54 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Ravhin ook de duurdere apparaten maken voor zover ik weet nog steeds gebruik van een pressurized portafilter, daar zit gewoon een harde limiet voor je koffiesmaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:01
Ravhin schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:52:
Ik denk niet dat je er gelukkig van wordt; zowel de kwaliteit van de koffie als de levensduur van het apparaat. Als dit je budget is zou ik eerder voor een MoccaMaster gaan. Iets aan handwerk maar veel betere koffie.

Volautomaten die goede koffie geven kosten gewoon geld. Je doet iets moeilijks (bonen malen, koffie zetten, een natte omgeving en alles consistent) en dat kost geld. Als je zoiets wil zou ik echt voor een betere (duurdere) machine gaan die je veel meer plezier gaat geven.

Het is overigens geen mid-range machine die je linkt. Ik zou dit meer als een low-range omschrijven. De prijzen bij Ome Ali zijn niet representatief :)
@dotacom 100% eens met bovenstaande. Goedkopere volautomaten ga je niet vinden. Dat dit de onderkant van de markt is is niet erg natuurlijk, maar het heeft zoals @Ravhin zegt wel zijn beperkingen.

Zeker, het ding maakt koffie en zal vast een aantal jaren meegaan. Heb zelf een vergelijkbare machine gehad (werkte na 3 jaar nog prima, maar ingeruild voor een halfautomaat) en als je niet beter weet is de kwaliteit best ok.
Totdat je een duurdere machine hebt (in mijn geval een jura). De output is beter (meer body) en het ding is veel stiller.

Als je cappuccino wil kun je beter een losse opschuimer pakken, dat stoompijpje is niet veel.

Ergo: alle waar naar zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

pirke schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:05:
@Ravhin ook de duurdere apparaten maken voor zover ik weet nog steeds gebruik van een pressurized portafilter, daar zit gewoon een harde limiet voor je koffiesmaak.
Klopt. Je krijgt er geen espresso uit zoals bij een halfautomaat. Lekker? Zeker. Kwalitatief goed? Absoluut. Maar niet met dezelfde extractie, textuur en smaak. Duurdere automaten zijn beter in de consistentie en krijgen - door een betere maler en beter intern mechanisme - er beter de smaak uit. Daar valt een low-range volautomaat door de mand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 21:53
Freezhost schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:30:
[...]

Het zijn zeker fijne machines, melk opschuimen gaat ook goed en eenvoudig in gebruik. Wat dat betreft ben ik zeker tevreden, maar het feit dat ik soms drie bakkies koffie kwijt ben voordat er iets in het kopje verpest het.

Voor mij klonk het ook als onzin dat de waterontharder de veroorzaker is. Zeker omdat andere merken deze zetgroep ook gebruiken en daar speelt dit niet. Regelmatig schoonmaken van de zetgroep zorgt er voor dat je het probleem minder vaak hebt.

Die Nivona 8103 is mooi maar voor dat geld zijn er genoeg alternatieven, ik denk er zelf over om weer naar een halfautomaat over te stappen en dan bijvoorbeeld de Sage Impress Touch. Die volautomaat staat er omdat mijn vrouw niet met de halfautomaat overweg kon maar met die Touch moet dat geen probleem zijn. Daarnaast is de service van Nivona ruk dus die 8103 is geen optie.

Ik heb ook getwijfeld voor Jura maar om dezelfde reden heb ik dus toen voor de Nivona gekozen.

Aanvulling: het valt mij ook op dat de Nederlandse site van Nivona het niet meer doet.Server error en op nivona.com kun je alleen nog kiezen tussen Duits, Engels en pools. Voorheen hadden ze nog Nederlands, of althans ze deden een poging want de helft was alsnog Duits. Geeft mij niet z'n best gevoel...
Om hier even op terug te komen, bij mij lijkt het probleem nu opgelost. Ik heb de 4 schroeven van het klepje voor het overdrukventiel verwijderd. Zonder schroeven blijft hij ook netjes zitten namelijk.

Ik spray dan om de zoveel weken het overdrukventiel even met een plantenspuit. Ik heb het probleem sindsdien niet meer gehad. Dus mogelijk is dit voor jou ook een oplossing, als je nog niets nieuws hebt gekocht.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 09:33
Heb dit ding nu al zo'n 8 jaar. Werkt nog altijd top. Ken ook meerdere vrienden die m hebben, nooit iets mis mee. Zo wel dan zijn de onderdelen wssn goed verkrijgbaar want dit is een veel verkochte machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:12
Wij hebben deze ook gehad voor we een Jura kochten. Laten we zeggen dat ik met dit apparaat niet tot nauwelijks verschil kon proeven tussen supermarkt bonen of verse bonen (proefpakketje van Brandzaak met diverse smaken smaakte allemaal hetzelfde zonder enig aroma) dus ik zou voor een ander apparaat gaan als je meer uit bonen wil halen. Als je voor relatief weinig met een druk op de knop koffie wil hebben en niet veel geeft om de bonen, dan is het zeker een prima apparaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Southern Sun op 17-05-2024 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 09:33
Southern Sun schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Wij hebben deze ook gehad voor we een Jura kochten. Laten we zeggen dat ik met dit apparaat niet tot nauwelijks verschil kon proeven tussen supermarkt bonen of verse bonen (proefpakketje van Brandzaak met diverse smaken smaakte allemaal hetzelfde zonder enig aroma) dus ik zou voor een ander apparaat gaan als je meer uit bonen wil halen. Als je voor relatief weinig met een druk op de knop koffie wil hebben en niet veel geeft om de bonen, dan is het zeker een prima apparaat.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik koop zowel af ten toe supermarktbonen als bonen van brute bonen (die 1 dag oud zijn wanneer je ze krijgt) Dit is een wereld van verschil. Tuurlijk het zal vast nog beter zijn met een halfautomaat of duurdere volautomaat. Maar wat jij beweert is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Bonen van een dag oud (na branden neem ik aan) zijn niet te drinken. Idealiter laat je ze eerst twee weken uit gassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:42
pirke schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:33:
Bonen van een dag oud (na branden neem ik aan) zijn niet te drinken. Idealiter laat je ze eerst twee weken uit gassen.
Dat is ietwat overdreven, 7 tot 10 dagen, maar: afhankelijk van de boon, de ene kort, de ander langer. Brute bonen btw goede ervaringen mee voor de volautomaat, is een melange met Monsooned Malabar bonen. Voor die is 7 dagen een minimum, al merk je daar in een volautomaat weinig van, ook omdat de bonen in het maal reservoir sneller verouderen als in een afgesloten bonen zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RoosW schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:59:
[...]

Dat is ietwat overdreven, 7 tot 10 dagen, maar: afhankelijk van de boon, de ene kort, de ander langer. Brute bonen btw goede ervaringen mee voor de volautomaat, is een melange met Monsooned Malabar bonen. Voor die is 7 dagen een minimum, al merk je daar in een volautomaat weinig van, ook omdat de bonen in het maal reservoir sneller verouderen als in een afgesloten bonen zak.
Ik vind 7-10 dagen zelfs overdreven. Ik houd meestal een dag of 4 aan. Voor sommige bonen is dat wel te kort. Smaakt dan vaak alsnog prima, maar enkele dagen laten smaakt het wel nog wat beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:12
Snuurtje schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:33:
[...]

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik koop zowel af ten toe supermarktbonen als bonen van brute bonen (die 1 dag oud zijn wanneer je ze krijgt) Dit is een wereld van verschil. Tuurlijk het zal vast nog beter zijn met een halfautomaat of duurdere volautomaat. Maar wat jij beweert is onzin.
Nou nou, ik geef mijn ervaring en die is exact zoals ik beschreef. Misschien lag het aan ons apparaat, maar onzin was het in ons geval echt niet. Met het nieuwe apparaat datzelfde proefpakket gebruikt en toen pas ervaarde ik was het moest zijn. Maar fijn dat het bij jou wel veel verschil geeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Southern Sun schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:48:
Snuurtje schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:33:
* Ravhin mompelt iets over consistentie, low range apparaat... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Mijn handmatige maler is net zo duur als die volautomaat... O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:11
pirke schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:01:
Mijn handmatige maler is net zo duur als die volautomaat... O-)
Bij sommigen soms de tamper :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
RigolleM schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Bij sommigen soms de tamper :*)
Je kan ook overdrijven :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Afgelopen maand voor het eerst een nieuw bedrijf gevonden. Hele mooie site, verpakking en vooral lekkere koffie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkTYgyCrvI8xXAEFaWh1-dsBO9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wKRmbqrs2yucRXWYsInneha.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk hoe mooi. Bestelde altijd bij brand zaak maar nu iets anders.

https://littleroastery.nl/products/ontwikkelpakket

Verder nog enkele zakken van 500 gram besteld.
Hele goede espresso 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjXI4YvjrHH9GSlBZ2WxJ5E8BOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhwCzNLJ94XwfwnGxjUW6kDH.jpg?f=fotoalbum_large

Merk trouwens dat de koffiebonen onderin in mijn maler er altijd sneller door de espressomachine gaan, dat komt omdat de koffie ouder is, en daardoor kracht verliest?

Bij versie koffiebonen, begint de eerste druppels na 6 seconden uit de espressomachine en bij koffiebonen die al langer in de bonenmaler liggen, zie je direct een stroompje uit de espressomachine, is dat bij jullie ook zo?

[ Voor 15% gewijzigd door Wackmack op 18-05-2024 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:14
Wackmack schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:26:
Afgelopen maand voor het eerst een nieuw bedrijf gevonden. Hele mooie site, verpakking en vooral lekkere koffie.

Merk trouwens dat de koffiebonen onderin in mijn maler er altijd sneller door de espressomachine gaan, dat komt omdat de koffie ouder is, en daardoor kracht verliest?

Bij versie koffiebonen, begint de eerste druppels na 6 seconden uit de espressomachine en bij koffiebonen die al langer in de bonenmaler liggen, zie je direct een stroompje uit de espressomachine, is dat bij jullie ook zo?
Ja klopt heb ik ook, als de hopper voor nog een kwart gevuld is leg iets met een paar honderd gram aan gewicht op de bonen, helpt wel iets. Andere optie om iedere keer het zelfde aantal gr bonen af te meten en dan te malen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[Afbeelding]

Hele goede espresso 🥳

[Afbeelding]

3x 150gr voor 24,95 en dan nog:
€6,75 voor een bestelbedrag tot €25,00
€3,95 voor een bestelbedrag tussen de €25,00 en €50,00
Gratis verzending voor een bestelbedrag groter dan €50,00
Wat ik overigens niet onredelijk vind.

Maar dan kom je excl. verzendkosten dus op 55€ per kilo. Dan moet je wel echt een liefhebber zijn én een uitstekende koffiezetter zijn om in die 150gr te komen tot een bakje waarvan je echt kan beoordelen of je die vaker wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
True schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:40:
[...]

[...]

Maar dan kom je excl. verzendkosten dus op 55€ per kilo. Dan moet je wel echt een liefhebber zijn én een uitstekende koffiezetter zijn om in die 150gr te komen tot een bakje waarvan je echt kan beoordelen of je die vaker wilt hebben.
Waarbij de helft al op gaat aan het goed inregelen van je maler als je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:01
pirke schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:24:
[...]
Waarbij de helft al op gaat aan het goed inregelen van je maler als je pech hebt.
De kilo prijzen zijn verrrassend laag, 9,50 euro voor 250 gram en 24,50 voor 1kg van dezelfde brazil koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Laatst online: 25-09 11:19

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

True schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:40:
[...]

[...]

Daarom kan je het beste een brander in de buurt zoeken, dan zit je niet met verzendkosten. Ook beter voor t milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ocn schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:04:
[...]

Daarom kan je het beste een brander in de buurt zoeken, dan zit je niet met verzendkosten. Ook beter voor t milieu.
Als ze al vanuit Zuid-Amerika of Afrika moeten komen ga ik mij niet druk maken over verzendkosten. Ik wil gewoon goede en verse koffie voor een goede prijs.
En wat iedereen hier onder goed en vers verstaat mag iedereen voor zichzelf weten, maar persoonlijk vind ik 55€/kg wel te veel van het goede. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
20-25 euro/kg vind ik een redelijke prijs voor vers gebrande bonen. Meer ga ik er niet voor betalen. Wij hebben twee branders in ons dorp, verzendkosten betaal ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:18

RnB

Hebben mensen ervaring met de bonen van Mr. Barish?

Ik lees er weinig over, paar posts over de aankoop van een machine bij ze, maar daar houdt het wel op.

Na bonen van Illy (supermarktkwaliteit, maar prima voor de bonen-zijn-op momenten), Brandzaak (Brasil Yellow Bourbon prima koffie, maar net iets te sterk voor dagelijks gebruik), Piccolo Caffè (prima koffie, soms iets te slap) en By Drewes (verschrikkelijke kwaliteit), vind ik de Easy en de Gold bonen van Mr Barish erg lekker voor de dagelijkse cappuccino en koffie.

Deze staan hier in huis tot nu toe wel bovenaan wat betreft smaak en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 14:46
True schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:38:
[...]

Als ze al vanuit Zuid-Amerika of Afrika moeten komen ga ik mij niet druk maken over verzendkosten. Ik wil gewoon goede en verse koffie voor een goede prijs.
En wat iedereen hier onder goed en vers verstaat mag iedereen voor zichzelf weten, maar persoonlijk vind ik 55€/kg wel te veel van het goede. :9
Zodra je bij branders zoals Friedhats, DAK, Manhattan etc uitkomt dan zit je al snel aan €40 a €50 per kilo. Of dat het waard is is voor iedereen anders natuurlijk, maar blijkbaar is er wel genoeg vraag naar :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:03

N0 0B

cxb1=N#

Hercul3s schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:14:
[...]

Zodra je bij branders zoals Friedhats, DAK, Manhattan etc uitkomt dan zit je al snel aan €40 a €50 per kilo. Of dat het waard is is voor iedereen anders natuurlijk, maar blijkbaar is er wel genoeg vraag naar :).
Of een Gesha van 150€/kg :Y)

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:45
Welk producten om kalkaanslag te verkleinen zijn makkellijk om te gebruiken in bv een La Marzocco micra die niet op een waterleiding is aangesloten? Ik lees dat er zakjes zijn maar die moeten 1 dag in het reservoire zitten en een waterkan met een (kalk)filter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Hopjesvla79 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:38:
[...]

zoiets klinkt het wel, maar neem aan dat dat ook een soort beveiliging is tegen steentjes ofzo. (dat die dus slipt). Ik zal na de vakantie eens de boel helemaal schoon gaan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbxrKmpjFQS5rDChOKYvGc4RKI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4hle3aMRxr5DbI0F2vnHljG.jpg?f=fotoalbum_large

en het probleem is gevonden.... de uitloop zal helemaal verstopt. Alles maar eens goed schoongemaakt en nu werkt het weer. Ik denk dat Brasil van Brandzaak de boosdoener was, dit waren vrij vette bonen. Of in ieder geval de druppel.. Ach ja, nu heeft de molen ook weer z'n beurt gehad.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hopjesvla79 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:31:
[...]

[Afbeelding]

en het probleem is gevonden.... de uitloop zal helemaal verstopt. Alles maar eens goed schoongemaakt en nu werkt het weer. Ik denk dat Brasil van Brandzaak de boosdoener was, dit waren vrij vette bonen. Of in ieder geval de druppel.. Ach ja, nu heeft de molen ook weer z'n beurt gehad.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe lang heb je hem niet schoongemaakt?

Ik maak mijn Specialita 1x per jaar schoon (ook onder de burr hoopt het op), maar zo'n bult ben ik nog niet tegengekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
Al doende leert men, al had ik gewild dat ik dit topic gevonden had voor ik m’n sage kocht. Gaat opzich prima maar geen bak is hetzelfde en ik heb het idee dat het door de maling komt die gewoon nooit hetzelfde is.

Het water door de puck persen lijkt me niet het moeilijkste gedeelte, al zit er ook nog wel vaak temperatuurverschil in.

M’n idee is dus de volgende stap te maken door er eerst eens een losse maler naast te zetten. Wat zijn een beetje de goede modellen om hier kennis mee te maken? Varia vs3, eureka mignon. Kwam ook de niche tegen, maar vind dit model niet staan in m’n strakke keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
GoEV6 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:19:
Welk producten om kalkaanslag te verkleinen zijn makkellijk om te gebruiken in bv een La Marzocco micra die niet op een waterleiding is aangesloten? Ik lees dat er zakjes zijn maar die moeten 1 dag in het reservoire zitten en een waterkan met een (kalk)filter.
Die Oscar zakjes zijn wel effectief, maar hebben inderdaad even nodig om te werken (tot 8 uren meen ik).
Mijn methode is met een Brita-kan (met de filters specifiek tegen kalk, ipv gewone filters) vul ik de machine in de avond sowieso…en als ik overdag toch nog moet bijvullen wederom met de brita kan. De Oscar (90) zakjes hebben het op deze manier relatief makkelijk en daardoor vervang ik die niet elke 2 maanden maar elke 4 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
pirke schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 01:49:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe lang heb je hem niet schoongemaakt?
ik heb het even opgezocht, gekocht in juni 2020, dus buiten 1 max 2* een beetje Grindz niet. Wat er onder de burrs blijft plakken vind ik niet zo spannend/de moeite waard om open te maken.

Maar wat hier is gebeurt is denk ik een combinatie van vette bonen, erg fijn malen (kreeg ze niet goed, moest steeds fijner) en wellicht luchtvochtigheid. Heb jaren (>15) een Demoka M203 gehad, die had een doorzichtige uitloop en dit ook nooit eerder gezien/meegemaakt. Denk dus gewoon een gevalletje domme pech.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
jasperz89 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 06:38:
Al doende leert men, al had ik gewild dat ik dit topic gevonden had voor ik m’n sage kocht. Gaat opzich prima maar geen bak is hetzelfde en ik heb het idee dat het door de maling komt die gewoon nooit hetzelfde is.

Het water door de puck persen lijkt me niet het moeilijkste gedeelte, al zit er ook nog wel vaak temperatuurverschil in.

M’n idee is dus de volgende stap te maken door er eerst eens een losse maler naast te zetten. Wat zijn een beetje de goede modellen om hier kennis mee te maken? Varia vs3, eureka mignon. Kwam ook de niche tegen, maar vind dit model niet staan in m’n strakke keuken.
Wat heb je voor een machine? Ik heb hier een Sage staan en die doet het prima, misschien wel beter dan mijn Gaggia Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Nu online
Freezhost schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:48:
[...]

Wat heb je voor een machine? Ik heb hier een Sage staan en die doet het prima, misschien wel beter dan mijn Gaggia Classic
Een sage barista. Doet het opzich “prima” maar letterlijk elke bakje is anders. Als ik de instellingen niet verander varieert de doorlooptijd ontzettend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
jasperz89 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:56:
[...]

Een sage barista. Doet het opzich “prima” maar letterlijk elke bakje is anders. Als ik de instellingen niet verander varieert de doorlooptijd ontzettend.
Dat is waarschijnlijk de maler die erg inconsistent is. Maar dat krijg je als je voor de prijs van een goede maler (orde grootte) een compleet apparaat koopt ;)

Ik heb een Eureka Mignon Specialita, samen met een Sage Dual Boiler. Daar komt prima espresso uit. Twee kopjes direct achter elkaar smaken vrijwel hetzelfde, maar als ik de bonen een dag in de hopper laat zitten zit er een wereld van verschil in. De hoeveelheid in de hopper maakt ook al verschil (bijna vol vs bijna leeg). Mijn volgende maler zal waarschijnlijk een single dose maler worden, maar hij doet het goed genoeg om niet direct te vervangen ;) Zal de vrouw des huizes ook niet zo'n strak plan vinden, die drinkt zelf geen koffie en er gaan al kapitalen heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
jasperz89 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:56:
[...]

Bij mij is alleen het 1e bakje van de dag anders, dus wat ik doe is even een paar seconden malen en dat gaat weg. Soms is er ook wel wat variatie als de luchtvochtigheid extreem schommelt maar dat is normaal. Binnenkort even wat testen met een puckscreen en een andere douchescherm. Dan schijnt het nog beter te worden.

Nu heb ik de Touch Impress die heeft 30 maalstanden maar er zijn ook modellen met maar 16 standen en die zijn inderdaad minder goed.

Ik had en Gaggia Classic met een Eureka Mignon Silenzia maar met die setup kreeg ik niet bepaald een consistente kop koffie. Overwogen naar single dose te gaan maar mijn vrouw vond het allemaal te bewerkelijk en raakte bijna in paniek als ze een bak koffie voor bezoek moest zetten dus daarom voor deze gekozen. Overigens niet nieuw gekocht maar (na een tip van iemand hier) via marktplaats, dat zijn tweede kans machines met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Nu online
pirke schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Dat is waarschijnlijk de maler die erg inconsistent is. Maar dat krijg je als je voor de prijs van een goede maler (orde grootte) een compleet apparaat koopt ;)

Ik heb een Eureka Mignon Specialita, samen met een Sage Dual Boiler. Daar komt prima espresso uit. Twee kopjes direct achter elkaar smaken vrijwel hetzelfde, maar als ik de bonen een dag in de hopper laat zitten zit er een wereld van verschil in. De hoeveelheid in de hopper maakt ook al verschil (bijna vol vs bijna leeg). Mijn volgende maler zal waarschijnlijk een single dose maler worden, maar hij doet het goed genoeg om niet direct te vervangen ;) Zal de vrouw des huizes ook niet zo'n strak plan vinden, die drinkt zelf geen koffie en er gaan al kapitalen heen...
Dat is ook mijn voorzichtige conclusie wel, dat het aan de maling ligt. Vandaar m’n zoektocht naar een goede (single dose) maler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:10:
[...]

ik heb het even opgezocht, gekocht in juni 2020, dus buiten 1 max 2* een beetje Grindz niet. Wat er onder de burrs blijft plakken vind ik niet zo spannend/de moeite waard om open te maken.

Maar wat hier is gebeurt is denk ik een combinatie van vette bonen, erg fijn malen (kreeg ze niet goed, moest steeds fijner) en wellicht luchtvochtigheid. Heb jaren (>15) een Demoka M203 gehad, die had een doorzichtige uitloop en dit ook nooit eerder gezien/meegemaakt. Denk dus gewoon een gevalletje domme pech.
Een Demoka M203 <snif> :') . Daar heb ik ook heel lang mijn koffie mee gemalen en ik was er altijd zeer tevreden mee. De smaakbeleving die ik had nadat deze trouwe jongen werd ingeruild voor een Niche was overigens wel louterend oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hopjesvla79 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:31:
[...]

[Afbeelding]

Wow, heftig! Lijkt mij een design foutje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:45
Nomad schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:02:
[...]

Die Oscar zakjes zijn wel effectief, maar hebben inderdaad even nodig om te werken (tot 8 uren meen ik).
Mijn methode is met een Brita-kan (met de filters specifiek tegen kalk, ipv gewone filters) vul ik de machine in de avond sowieso…en als ik overdag toch nog moet bijvullen wederom met de brita kan. De Oscar (90) zakjes hebben het op deze manier relatief makkelijk en daardoor vervang ik die niet elke 2 maanden maar elke 4 maanden
Dank hier kan ik wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
RoosW schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Wow, heftig! Lijkt mij een design foutje!
mwah, dan zou je er meer over horen en was het niet pas na bijna 4 jaar gebruik voorgekomen. Zoals gezegd, ik denk gewoon domme pech.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:14:
[...]

mwah, dan zou je er meer over horen en was het niet pas na bijna 4 jaar gebruik voorgekomen. Zoals gezegd, ik denk gewoon domme pech.
En te donker gebrande bonen, mn volautomaat is er vroeger ook eens door over zn nek gegaan, kwam niets meer uit..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:36

[Afbeelding]

Hele goede espresso 🥳

[Afbeelding]

Ik weet niet waar je woont maar in Houten zit de Koffiefiets en die branden 3 soorten.

Is van een stel leuke gasten die begonnen zijn met het schenken van koffie (vanuit een bakfiets, vandaar de naam) op het station in Houten

Na een paar jaar zijn ze door de NS verbannen en zijn ze verder gegaan door zichzelf en de fiets te verhuren (inmiddels uitgebreid met pizzafietsen en frietfietsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-09 15:09

mphilipp

Romanes eunt domus

Freezhost schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:17:
[...]
Nu heb ik de Touch Impress die heeft 30 maalstanden maar er zijn ook modellen met maar 16 standen en die zijn inderdaad minder goed.
Kijk, dat komt goed uit! Dit is mijn eerste post hier. Ik ben zo'n beetje aan het kijken naar een 'echt' espresso apparaat. Momenteel heb ik nog een Nespresso (Sage Creatista Pro) en er komt uit zo'n Nespresso helemaal geen verkeerde koffie, maar ik wil wel wat meer 'beleving' (nooit gedacht dat ik dat zou zeggen :+ )
En het zal geen verrassing zijn dat ik rekening moet houden met huisgenoten die ook in staat willen zijn om een bakkie te zetten als ik er niet ben. Ook al ben ik 'Directeur van de Koffie Afdeling'.

Na enig onderzoek ben ik op de Sage Barista Touch Impress gekomen. Volgens mij is dat de beste combinatie tussen het gemak van de Nespresso, zij het met iets meer knopdrukken, en het genieten van een vers gemalen espresso. Als ik alles goed begrepen heb, kun je de machine gebruiken als een volautomaat, maar ook lekker nerden met de instellingen. Een soort best of both worlds. Prijs is een beetje hoog, maar goed...dat is een kwestie van de boel in de gaten houden en kijken of er aanbiedingen zijn.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:03
Al een paar keer bij Hoofdkwartier besteld en obv de ervaringen hier ga ik de monsooned malabar proberen. In de avond drink ik tegenwoordig decaf.

Hoe zijnde decaf bonen van Hoofdkwartier?
Pagina: 1 ... 206 ... 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1