mphilipp schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:16:
[...]
Kijk, dat komt goed uit! Dit is mijn eerste post hier. Ik ben zo'n beetje aan het kijken naar een 'echt' espresso apparaat. Momenteel heb ik nog een Nespresso (Sage Creatista Pro) en er komt uit zo'n Nespresso helemaal geen verkeerde koffie, maar ik wil wel wat meer 'beleving' (nooit gedacht dat ik dat zou zeggen

)
En het zal geen verrassing zijn dat ik rekening moet houden met huisgenoten die ook in staat willen zijn om een bakkie te zetten als ik er niet ben. Ook al ben ik 'Directeur van de Koffie Afdeling'.
Na enig onderzoek ben ik op de Sage Barista Touch Impress gekomen. Volgens mij is dat de beste combinatie tussen het gemak van de Nespresso, zij het met iets meer knopdrukken, en het genieten van een vers gemalen espresso. Als ik alles goed begrepen heb, kun je de machine gebruiken als een volautomaat, maar ook lekker nerden met de instellingen. Een soort best of both worlds. Prijs is een beetje hoog, maar goed...dat is een kwestie van de boel in de gaten houden en kijken of er aanbiedingen zijn.
Bij deze "geautomatiseerde halfautomaat" met ingebouwde maler zeg je het beste van beide werelden te krijgen, ik denk dat je juist het slechtste van beide werelden krijgt: veel gedoe tov Nespresso/volautomaat met een veel minder consistente shot espresso.
Dat hele "automatische puck analyse" geloof ik persoonlijk niet zo in, je zal nog steeds je maalgraad, dosering en ratio moeten tweaken en inregelen, dat gaat het beste op smaak en is erg afhankelijk vd boon (afkomst, leeftijd, roast level). Een goede losse flat burr maler levert waarschijnlijk een consistentere maling op en daardoor een makkelijker te reproduceren resultaat, zodat je makkelijk naar je ideale shot toe werkt. Anders verander je 1 variabele en vanwege inconsistentie in de maalgraad kun je een heel ander effect krijgen en dat incorrect linken aan die ene variabele die je hebt verandert.
Het voordeel van Nespresso is dat de gebruikte maler enorm veel beter is dan wat wij als consument op het aanrecht kunnen zetten. Dat levert extreme consistentie op: je weet precies wat je krijgt, en op een zeer simpele manier.
Een volautomaat maakt gebruik van een pressurized portafilter waardoor de maalgraad en instellingen er allemaal niet meer toe doen: de portafilter geeft zelf weerstand ipv dat de puck dat doet. Daardoor krijg je altijd een vergelijkbare extractie onafhankelijk vd boon of maler instellingen (tot op zekere hoogte). Oftewel een consistent kopje koffie.
Dit apparaat probeert je wijs te maken dat het het proces van espresso maken met een normale unpressurized portafilter makkelijk is, terwijl de belangrijkste factor voor het makkelijker maken een goede maler is in combinatie met jouw tong. En een simpel diagram dat aangeeft wat je bij een bepaalde smaak moet wijzigen: zuur = onder extractie = fijner malen of ratio aanpassen (meer water door de puck), bitter = het tegenovergestelde, etc. Of op basis van / in combinatie met termen als zwak/waterig of juist overweldigend. Dat is de leercurve van werken met een unpressurized portafilter, een automatische tamper die meet hoe diep hij tampt gaat daar weinig bij helpen...
Oftewel ik denk dat het vooral marketing is en dat je juist het slechtste van beide werelden krijgt en niet het beste.
Het espressoapparaat zelf maakt overigens weinig uit tov de maler, die laatste is vele malen (

) belangrijker. Een goede temperatuurregeling en goede consistente druk opbouwen kan bijna elk apparaat. Meer dan 9 bar wil je sowieso niet, dan slaat je puck dicht en krijgt je kanaalvorming. Reclame met "18 bar druk" slaat echt nergens op (niet dat deze dat doet).