Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 207 ... 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:54
FJP84 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:09:
Al een paar keer bij Hoofdkwartier besteld en obv de ervaringen hier ga ik de monsooned malabar proberen. In de avond drink ik tegenwoordig decaf.

Hoe zijnde decaf bonen van Hoofdkwartier?
Ik ben benieuwd of die bevallen, zo ja dan ga ik ze ook bestellen.

Geen ervaring met decaf hier

@mphilipp het tweaken is vrij beperkt maar afdoende. Voor een americano kun je bijvoorbeeld kiezen uit drie hoeveelheden water maar niet custom. Dat is jammer want het minimale is voor mij nog veel te veel.

Nu zet ik altijd een dubbele espresso en voeg ik zelf water toe. Verder is het net een volautomaat op het malen en portafilter plaatsen na. Let wel, voor een goede bak moet je wel het portafilter voorverwarmen en bij de eerste bak even wat maalsel weggooien.

Als upgrade kun je het douchescherm vervangen voor een IMS en een koffiepuck helpt ook om een consistente bak te krijgen.

Als je nieuw te duur vindt kun je op marktplaats kijken?

[ Voor 45% gewijzigd door Freezhost op 22-05-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:19

mphilipp

Romanes eunt domus

Freezhost schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:29:
[...]
@mphilipp het tweaken is vrij beperkt maar afdoende. Voor een americano kun je bijvoorbeeld kiezen uit drie hoeveelheden water maar niet custom. Dat is jammer want het minimale is voor mij nog veel te veel.
Ah, dat is goed te weten. Ik begreep dat niet uit de reviews die ik heb bekeken. Ik was al van plan om de manual te downloaden om te kijken in hoeverre je allerlei zaken kon beïnvloeden.
Nu zet ik altijd een dubbele espresso en voeg ik zelf water toe.
Kan je die procedure dan niet toevoegen als een eigen drankje? Ik dacht dat je dat kon doen.
Verder is het net een volautomaat op het malen en portafilter plaatsen na. Let wel, voor een goede bak moet je wel het portafilter voorverwarmen en bij de eerste bak even wat maalsel weggooien.
In feite doe ik dat eigenlijk al met mijn Nespresso. Steeds voor en na het zetten van koffie, laat ik even een ristretto leeg doorlopen. Volgens mij stond dat ooit in de handleiding van mijn eerste Nespresso als tip om het apparaat vast op te warmen. En de shot nadat ik koffie heb gezet is om het apparaat te reinigen.
In een van de reviews gaven ze inderdaad ook de tip om wat maalsel weg te gooien.

Ik vraag mij af of het handig is om als je een pak bonen hebt gekocht, er porties van 100g of 200g van te maken en dat vacuüm te trekken. Ik heb zo'n apparaat daarvoor. Dan blijven ze langer vers en het lijkt mij beter dan een of andere pot die toch nooit helemaal afdicht.
Als upgrade kun je het douchescherm vervangen voor een IMS en een koffiepuck helpt ook om een consistente bak te krijgen.
Eerst maar eens een apparaat in huis krijgen en daarmee leren omgaan. Die upgrades heb ik zo links en rechts voorbij zien komen. Er zijn ook diverse filmpjes op YT over hoe je espresso apparaten in het algemeen en ook de Touch Impress inregelt. Ook al is het een automaat, is het denk ik ook wel handig om zelf een weegschaaltje te gebruiken als hulpje om de boel goed te krijgen.
Als je nieuw te duur vindt kun je op marktplaats kijken?
Misschien. Het is een boel geld, maar ik heb het er in principe wel voor over. Maar als er aanbiedingen zijn, is dat altijd meegenomen. Ik zag dat ze in Duitsland soms wel €200 goedkoper zijn, maar dat zijn allemaal zaken die niet naar het buitenland sturen. Ik zie wel. Geen haast.

Bedankt voor de info!

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:05
mphilipp schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Kijk, dat komt goed uit! Dit is mijn eerste post hier. Ik ben zo'n beetje aan het kijken naar een 'echt' espresso apparaat. Momenteel heb ik nog een Nespresso (Sage Creatista Pro) en er komt uit zo'n Nespresso helemaal geen verkeerde koffie, maar ik wil wel wat meer 'beleving' (nooit gedacht dat ik dat zou zeggen :+ )
En het zal geen verrassing zijn dat ik rekening moet houden met huisgenoten die ook in staat willen zijn om een bakkie te zetten als ik er niet ben. Ook al ben ik 'Directeur van de Koffie Afdeling'.

Na enig onderzoek ben ik op de Sage Barista Touch Impress gekomen. Volgens mij is dat de beste combinatie tussen het gemak van de Nespresso, zij het met iets meer knopdrukken, en het genieten van een vers gemalen espresso. Als ik alles goed begrepen heb, kun je de machine gebruiken als een volautomaat, maar ook lekker nerden met de instellingen. Een soort best of both worlds. Prijs is een beetje hoog, maar goed...dat is een kwestie van de boel in de gaten houden en kijken of er aanbiedingen zijn.
Bij deze "geautomatiseerde halfautomaat" met ingebouwde maler zeg je het beste van beide werelden te krijgen, ik denk dat je juist het slechtste van beide werelden krijgt: veel gedoe tov Nespresso/volautomaat met een veel minder consistente shot espresso.

Dat hele "automatische puck analyse" geloof ik persoonlijk niet zo in, je zal nog steeds je maalgraad, dosering en ratio moeten tweaken en inregelen, dat gaat het beste op smaak en is erg afhankelijk vd boon (afkomst, leeftijd, roast level). Een goede losse flat burr maler levert waarschijnlijk een consistentere maling op en daardoor een makkelijker te reproduceren resultaat, zodat je makkelijk naar je ideale shot toe werkt. Anders verander je 1 variabele en vanwege inconsistentie in de maalgraad kun je een heel ander effect krijgen en dat incorrect linken aan die ene variabele die je hebt verandert.

Het voordeel van Nespresso is dat de gebruikte maler enorm veel beter is dan wat wij als consument op het aanrecht kunnen zetten. Dat levert extreme consistentie op: je weet precies wat je krijgt, en op een zeer simpele manier.

Een volautomaat maakt gebruik van een pressurized portafilter waardoor de maalgraad en instellingen er allemaal niet meer toe doen: de portafilter geeft zelf weerstand ipv dat de puck dat doet. Daardoor krijg je altijd een vergelijkbare extractie onafhankelijk vd boon of maler instellingen (tot op zekere hoogte). Oftewel een consistent kopje koffie.

Dit apparaat probeert je wijs te maken dat het het proces van espresso maken met een normale unpressurized portafilter makkelijk is, terwijl de belangrijkste factor voor het makkelijker maken een goede maler is in combinatie met jouw tong. En een simpel diagram dat aangeeft wat je bij een bepaalde smaak moet wijzigen: zuur = onder extractie = fijner malen of ratio aanpassen (meer water door de puck), bitter = het tegenovergestelde, etc. Of op basis van / in combinatie met termen als zwak/waterig of juist overweldigend. Dat is de leercurve van werken met een unpressurized portafilter, een automatische tamper die meet hoe diep hij tampt gaat daar weinig bij helpen...

Oftewel ik denk dat het vooral marketing is en dat je juist het slechtste van beide werelden krijgt en niet het beste.

Het espressoapparaat zelf maakt overigens weinig uit tov de maler, die laatste is vele malen (:)) belangrijker. Een goede temperatuurregeling en goede consistente druk opbouwen kan bijna elk apparaat. Meer dan 9 bar wil je sowieso niet, dan slaat je puck dicht en krijgt je kanaalvorming. Reclame met "18 bar druk" slaat echt nergens op (niet dat deze dat doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

pirke schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 01:21:
[...]
Dit apparaat probeert je wijs te maken dat het het proces van espresso maken met een normale unpressurized portafilter makkelijk is, terwijl de belangrijkste factor voor het makkelijker maken een goede maler is in combinatie met jouw tong. En een simpel diagram dat aangeeft wat je bij een bepaalde smaak moet wijzigen: zuur = onder extractie = fijner malen of ratio aanpassen (meer water door de puck), bitter = het tegenovergestelde, etc. Of op basis van / in combinatie met termen als zwak/waterig of juist overweldigend. Dat is de leercurve van werken met een unpressurized portafilter, een automatische tamper die meet hoe diep hij tampt gaat daar weinig bij helpen...
Dat klopt allemaal, maar je kunt toch ook zelf bijsturen in het inregelen? Het automatische inregelen geloof ik ook niet zo, maar je kunt zelf de maalgraad inregelen en dan de tijd die hij erover doet om de perfecte dosis te produceren instellen. Vervolgens kun je ook instellen hoe lang hij over het zetten van de koffie moet doen.
Dan gebruik je eigenlijk dat deel van het automatische gebeuren niet volledig, maar eenmaal op een bepaalde boon ingesteld, moet je er een goede kop uit kunnen krijgen. Of heb ik dat mis?
Het gemak van die apparaat zit 'm meer in de bediening (voor mijn situatie dan). Het gaat er meer om dat anderen hier in huis ook een kopje koffie kunnen zetten. Dat automatische opschuimen door 'm op de sensor te zetten is leuk voor iemand die niet weet hoe het anders kan, maar je kunt het ook handmatig doen.

Deze meneer laat in dit filmpje zien hoe hij handmatig de machine bedient en volgens mij (maar ik kan er naast zitten), kun je de instellingen die je zo gevonden hebt ook opslaan.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 15:00
mphilipp schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:37:
[...]

Dat klopt allemaal, maar je kunt toch ook zelf bijsturen in het inregelen? Het automatische inregelen geloof ik ook niet zo, maar je kunt zelf de maalgraad inregelen en dan de tijd die hij erover doet om de perfecte dosis te produceren instellen. Vervolgens kun je ook instellen hoe lang hij over het zetten van de koffie moet doen...
Veel mensen hier, de zogenaamde 'koffie-snobs', :X hebben een allergie voor zulke apparaten maar in de echte wereld zijn ze inderdaad enorm populair.

Waar ik me voornamelijk in zou verdiepen is de 'repairability' van dit apparaat. De functies die er in zitten en de prijsstelling maken dat er 'goedkopere' materialen in zitten die sneller kapot kunnen gaan. Verder lijkt me het apparaat goed geschikt voor jullie gebruik, spoel hem door zoals je dat nu ook bij je Nespresso machine doet en verwacht redelijke tot goede kopjes koffie (lungo's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
mphilipp schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:37:
[...]

Dat klopt allemaal, maar je kunt toch ook zelf bijsturen in het inregelen? Het automatische inregelen geloof ik ook niet zo, maar je kunt zelf de maalgraad inregelen en dan de tijd die hij erover doet om de perfecte dosis te produceren instellen. Vervolgens kun je ook instellen hoe lang hij over het zetten van de koffie moet doen.
Dan gebruik je eigenlijk dat deel van het automatische gebeuren niet volledig, maar eenmaal op een bepaalde boon ingesteld, moet je er een goede kop uit kunnen krijgen. Of heb ik dat mis?
Het gemak van die apparaat zit 'm meer in de bediening (voor mijn situatie dan). Het gaat er meer om dat anderen hier in huis ook een kopje koffie kunnen zetten. Dat automatische opschuimen door 'm op de sensor te zetten is leuk voor iemand die niet weet hoe het anders kan, maar je kunt het ook handmatig doen.

Deze meneer laat in dit filmpje zien hoe hij handmatig de machine bedient en volgens mij (maar ik kan er naast zitten), kun je de instellingen die je zo gevonden hebt ook opslaan.
[YouTube: Sage (Breville) Barista Touch Impress and Barista Express Impress Tips!]
Tijd is een uitkomst van het proces wat je op smaakt tweaked. Eenmaal ingeregeld zal het die dag allemaal prima zijn, de dag erna mag je de maalgraad, dose of ratio alweer een beetje bijstellen omdat je bonen verouderen.

Als een handmatige setup ingeregeld is is het proces van koffie zetten verder ook hetzelfde: kwestie van portafilter onder de maler houden (die maalt op tijd of op gewicht), even aandrukken, en koffie zetten op basis van output gewicht. Precies dezelfde handelingen, als je partner met die geautomatiseerde halfautomaat overweg kan, kan dat ook met een handmatige setup. Wat is dan de meerwaarde als je bedenkt dat je voor hetzelfde geld (of een stuk minder) een betere losse setup kan krijgen (veel betere maler), wat in de praktijk een fijnere werkwijze oplevert omdat het resultaat veel consistenter is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
pirke schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:08:
[...]

Tijd is een uitkomst van het proces wat je op smaakt tweaked. Eenmaal ingeregeld zal het die dag allemaal prima zijn, de dag erna mag je de maalgraad, dose of ratio alweer een beetje bijstellen omdat je bonen verouderen.

Als een handmatige setup ingeregeld is is het proces van koffie zetten verder ook hetzelfde: kwestie van portafilter onder de maler houden (die maalt op tijd of op gewicht), even aandrukken, en koffie zetten op basis van output gewicht. Precies dezelfde handelingen, als je partner met die geautomatiseerde halfautomaat overweg kan, kan dat ook met een handmatige setup. Wat is dan de meerwaarde als je bedenkt dat je voor hetzelfde geld (of een stuk minder) een betere losse setup kan krijgen (veel betere maler), wat in de praktijk een fijnere werkwijze oplevert omdat het resultaat veel consistenter is?
Ben ik het niet mee eens, eenmaal afgesteld geeft dit een hele consistente bak. Tuurlijk heb je kans dat je aan het eind van kilo zak een maalgraadje moet bijstellen maar dat is normaal.

Er is trouwens geen sprake van automatisch inregelen bij deze machine, hij geeft tips en meet flow en doorlooptijden waarmee je zelf aan de slag moet. En de ingebouwde tamper is ideaal, die werkt echt heel goed. Geloof het of niet maar ik denk dat dit één van de beste apparaten is voor als je (of je partner/huisgenoot) er geen hobby bij wil hebben.

Wil je meer tweaken dan kan dat, net als bij een normaal apparaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:59
Joshh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:05:
[...]

Veel mensen hier, de zogenaamde 'koffie-snobs', :X hebben een allergie voor zulke apparaten maar in de echte wereld zijn ze inderdaad enorm populair.

[…]
Met de ‘echte wereld’, bedoel je dan de wereld van de gemiddelde consument. Daar draait het niet om kwaliteit, maar om gemak. Zie het succes van Senseo. Daar draait het ook niet om de ideale wereld, vandaar dat de gemiddelde consument bonen in de supermarkt haalt. Bonen waarvoor de koffieboer allerminst een eerlijke prijs heeft gekregen.

In dit topic zitten veel koffieliefhebbers die het ook een beetje als hobby zien. Zij nemen niet genoegen met Senseo-kwaliteit. Net als dat een autoliefhebber geen genoegen neemt met een fiets. Vreemde vergelijking? Nee hoor, Senseo is met geen mogelijkheid koffie te noemen ;)

Neemt niet weg dat voor de gemiddelde consument een gemiddelde koffiemachine met gemiddelde supermarkt bonen een acceptabel resultaat geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 23-05-2024 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:30

JanvD

Portretfotograaf

FJP84 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:09:
Al een paar keer bij Hoofdkwartier besteld en obv de ervaringen hier ga ik de monsooned malabar proberen. In de avond drink ik tegenwoordig decaf.

Hoe zijnde decaf bonen van Hoofdkwartier?
Decaf van 't Hoofdkwartier is heerlijk. Ze kunnen niet op wat mij betreft tegen die van Keen Coffee, maar die is dan ook nog een stuk duurder.

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Freezhost schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:53:
[...]
Ben ik het niet mee eens, eenmaal afgesteld geeft dit een hele consistente bak. Tuurlijk heb je kans dat je aan het eind van kilo zak een maalgraadje moet bijstellen maar dat is normaal.
Waarbij het denk ik wel zal helpen als ik, zoals ik al eerder opmerkte, van een kilozak porties maak en die porties vacuüm trek. Dan blijft het denk ik wel wat langer fris.
Er is trouwens geen sprake van automatisch inregelen bij deze machine, hij geeft tips en meet flow en doorlooptijden waarmee je zelf aan de slag moet. En de ingebouwde tamper is ideaal, die werkt echt heel goed. Geloof het of niet maar ik denk dat dit één van de beste apparaten is voor als je (of je partner/huisgenoot) er geen hobby bij wil hebben.
Zo had ik het ook begrepen. Als je eenmaal dosering en het zetten goed hebt ingeregeld, doet ie het vervolgens precies zoals jij het hebt ingesteld. Dus ik mag lekker spelen met nieuwe bonen, de huisgenoten kunnen klikken op het touchscreen.
Als we meer plek zouden hebben, had ik bij wijze van spreken een Bambino Plus gekocht met een losse maler. Dan ben je er ook. Maar ja...dat gaat hier niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
mphilipp schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:16:
[...]

Waarbij het denk ik wel zal helpen als ik, zoals ik al eerder opmerkte, van een kilozak porties maak en die porties vacuüm trek. Dan blijft het denk ik wel wat langer fris.

[...]

Zo had ik het ook begrepen. Als je eenmaal dosering en het zetten goed hebt ingeregeld, doet ie het vervolgens precies zoals jij het hebt ingesteld. Dus ik mag lekker spelen met nieuwe bonen, de huisgenoten kunnen klikken op het touchscreen.
Als we meer plek zouden hebben, had ik bij wijze van spreken een Bambino Plus gekocht met een losse maler. Dan ben je er ook. Maar ja...dat gaat hier niet werken.
Of ze na vacumeren beter blijven laat ik aan de experts hier over. Koffiezakken hebben normaal gesproken z'n ventiel en dat zal niet voor niets zijn

Mijn hart gaat ook sneller kloppen van een Lelit Bianca maar dat is ook hier geen optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
cryptapix schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:05:
[...]

Met de ‘echte wereld’, bedoel je dan de wereld van de gemiddelde consument. Daar draait het niet om kwaliteit, maar om gemak. Zie het succes van Senseo. Daar draait het ook niet om de ideale wereld, vandaar dat de gemiddelde consument bonen in de supermarkt haalt. Bonen waarvoor de koffieboer allerminst een eerlijke prijs heeft gekregen.

In dit topic zitten veel koffieliefhebbers die het ook een beetje als hobby zien. Zij nemen niet genoegen met Senseo-kwaliteit. Net als dat een autoliefhebber geen genoegen neemt met een fiets. Vreemde vergelijking? Nee hoor, Senseo is met geen mogelijkheid koffie te noemen ;)

Neemt niet weg dat voor de gemiddelde consument een gemiddelde koffiemachine met gemiddelde supermarkt bonen een acceptabel resultaat geeft.
Dus duurdere bonen smaken lekkerder omdat je moreel gezien goed bezig bent :+ ? Die bonen van 40-50 euro de kilo etc ... Ik geloof er niet in dat al die koffietentjes en/of branderijen die hier besproken worden ook maar echt zorgt dat die boer een eerlijke prijs heeft gekregen. Hooguit iets meer .. maar is dan al eerlijk?

Senseo vergelijken met een maler van x00 euro en een machine van x000 euro is idd zozo.

Maar soms durf je hier al geen vraag te stellen over een Philips/jura/Melitta/siemens van 500 euro zonder gniffelend een reactie krijgen en het gevoel te krijgen dat het minachting is. Om terug te komen op je auto vergelijking. Een Mercedes AMG zal je idd een andere ervaring geven dan een dacia, maar niet perse minder dan een uitgeruste Mazda 6 en alles er nog tussenin.

Ik snap de liefhebberij en hobby. Maar ik snap ook zeker de reactie van joshh wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 22:03
JanvD schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Decaf van 't Hoofdkwartier is heerlijk. Ze kunnen niet op wat mij betreft tegen die van Keen Coffee, maar die is dan ook nog een stuk duurder.
Top! Bedankt. Ik ga ook zeker een keer bij Keen kijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 23:33
Het klopt dat hier een gemêleerd gezelschap komt om het over koffie en machines te hebben.
Ik spreek hier enigszins names de "snobs" hier. We bedoelen de opmerkingen niet met minachting maar juist als waarschuwing.
Voor de mensen die al verder zijn in de hobby (de "snobs") zijn sommige vragen of keuzes zo jammer. Vanuit het oogpunt we weten het beter (ervaring deskundige) komen er tips en dan is het jammer dat daar niet naar geluisterd wordt.
Als ik dan een hele andere vergelijking maak dan auto's. Het is als het omgaan met een puber. Iedereen leert door fouten te maken maar je kan ook naar advies van een ander luisteren. Die twee inzichten botsen. Geen disrespect, wel een zucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Teus.espresso schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:44:
Het klopt dat hier een gemêleerd gezelschap komt om het over koffie en machines te hebben.
Ik spreek hier enigszins names de "snobs" hier. We bedoelen de opmerkingen niet met minachting maar juist als waarschuwing.
Voor de mensen die al verder zijn in de hobby (de "snobs") zijn sommige vragen of keuzes zo jammer. Vanuit het oogpunt we weten het beter (ervaring deskundige) komen er tips en dan is het jammer dat daar niet naar geluisterd wordt.
Als ik dan een hele andere vergelijking maak dan auto's. Het is als het omgaan met een puber. Iedereen leert door fouten te maken maar je kan ook naar advies van een ander luisteren. Die twee inzichten botsen. Geen disrespect, wel een zucht.
Ik vind snobs wel een beetje negatief klinken maar ik snap wel dat een z'n volautomaat van een paar honderd euro voor jullie vergelijkbaar is met action speelgoed. Kwaliteit van niets en zo kapot :)

Toch moet je ergens beginnen en het is ook niet slim als noob direct een machine van 2000 euro te kopen met een dubbele boiler etc. En upgraden kan altijd...

Vooralsnog ben ik blij met mijn Touch impress en niet geheel onbelangrijk mijn partner ook :o
Neemt niet weg dat als ik ooit de keus heb om een "echte" halfautomaat te kopen dat misschien wel doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh
cryptapix schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:05:
[...]

Senseo, Nespresso, Starbucks, Krups etc zijn populair vanwege de marketing, en niet het eindproduct. Je haalt nu twee verschillende dingen aan (bonen in de supermarkt kopen versus gemak van koffiepads, cups etc.). Er bestaat volgens mij niet iets als een gemiddelde consument, iedereen hier op dit forum geeft zijn eigen invulling aan de ideale koffie-setup.

Hobby zeker, maar er wordt hier nu naar mijn mening te vaak verwezen naar een aparte maler / espressomachine waardoor de Sage / Breville machines snel in een hoek worden gezet als mensen hierover beginnen. Ik chargeer een beetje t.o.v. snobs omdat ik merk dat mensen hier elkaar snel gaan napraten in hun adviezen naar de vragenstellers (dit is goed en dit is fout). Laat ruimte voor andere inzichten zou ik zeggen!
Freezhost schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:21:
[...]
Mijn hard gaat ook sneller kloppen van een Lelit Bianca maar dat is ook hier geen optie.
Daar zit echt alles op en aan inderdaad. Toch heb ik ook wel een zwak voor de extractie van de mechanische pre-infusie van de E61 in combinatie met de drukopbouw van een vibratiepomp. :9~

[ Voor 10% gewijzigd door Joshh op 23-05-2024 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Millie-ano schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:23:
[...]

Dus duurdere bonen smaken lekkerder omdat je moreel gezien goed bezig bent :+ ? Die bonen van 40-50 euro de kilo etc ... Ik geloof er niet in dat al die koffietentjes en/of branderijen die hier besproken worden ook maar echt zorgt dat die boer een eerlijke prijs heeft gekregen. Hooguit iets meer .. maar is dan al eerlijk?

Senseo vergelijken met een maler van x00 euro en een machine van x000 euro is idd zozo.

Maar soms durf je hier al geen vraag te stellen over een Philips/jura/Melitta/siemens van 500 euro zonder gniffelend een reactie krijgen en het gevoel te krijgen dat het minachting is. Om terug te komen op je auto vergelijking. Een Mercedes AMG zal je idd een andere ervaring geven dan een dacia, maar niet perse minder dan een uitgeruste Mazda 6 en alles er nog tussenin.

Ik snap de liefhebberij en hobby. Maar ik snap ook zeker de reactie van joshh wel.
Nee die duurdere bonen smaken beter omdat het 1) in de basis kwalitatief betere bonen zijn en 2) niet kapot worden gebrand tot je alleen de smaken asfalt, verbrand rubber en asbak overhoudt. Veel branders hebben wel direct/fair trade principes.

Qua autovergelijking, je zegt het zelf al: een andere beleving. Dat is het. Of dat minder is, is voor iedereen anders. Maar voor iemand die een Mercedes AMG gewend is (de koffie-snob) zal een Dacia (Senseo) en ook een Mazda (Philips volautomaat met ingebouwde maler) wel degelijk minder zijn. En het is prima als je tevreden bent met die Mazda, dus ik vind ook dat die vragen gesteld mogen worden en snap de reactie dus ook wel. Dit topic is niet uitsluitend voor AMG-rijders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Joshh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:36:
[...]

Senseo, Nespresso, Starbucks, Krups etc zijn populair vanwege de marketing, en niet het eindproduct. Je haalt nu twee verschillende dingen aan (bonen in de supermarkt kopen versus gemak van koffiepads, cups etc.). Er bestaat volgens mij niet iets als een gemiddelde consument, iedereen hier op dit forum geeft zijn eigen invulling aan de ideale koffie-setup.

Hobby zeker, maar er wordt hier nu naar mijn mening te vaak verwezen naar een aparte maler / espressomachine waardoor de Sage / Breville machines snel in een hoek worden gezet als mensen hierover beginnen. Ik chargeer een beetje t.o.v. snobs omdat ik merk dat mensen hier elkaar snel gaan napraten in hun adviezen naar de vragenstellers (dit is goed en dit is fout). Laat ruimte voor andere inzichten zou ik zeggen!
Er heerst hier wel een negatief Sage-sentiment inderdaad. Ga naar r/espresso en je zult het omgekeerde zien. Daar zijn ze groot fan van de Bambino.

Ja er wordt vaak verwezen naar losse maler en machine. Er zitten hier gewoon veel liefhebbers die jou ook echt goede koffie gunnen :p Maar er wordt ook echt wel serieus advies gegeven over volautomaten. Oa @Teus.espresso over Jura’s bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ik voel me enigszins aangesproken omdat ik @mphilipp oprecht advies wilde geven. Hij denkt het beste van twee werelden te krijgen, ik ben van mening dat dit juist het slechtste van twee werelden samenbrengt.

Je kan voor gemak kiezen met een consistente smaak, of voor "gedoe" met potentieel erg lekkere espresso. Naar mijn mening krijg je bij dit apparaat wel het gedoe, maar geen consistent lekkere smaak, terwijl de marketing dat wel beloofd.

Een klein beetje afwijking in het proces kan al snel een onwenselijk (zuur/bitter) resultaat opleveren. Een goede consistente maler levert bij een unpressurized portafilter een veel beter (en daardoor makkelijker!) eindresultaat op.

Je kan onder dit apparaat wel weer een pressurized portafilter hangen, maar dan ben je beter af met een volautomaat.

Dus euro voor euro is er in mijn ogen een makkelijkere optie mogelijk met een beter resultaat, of een goedkopere met hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

pirke schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:16:
Je kan voor gemak kiezen met een consistente smaak, of voor "gedoe" met potentieel erg lekkere espresso. Naar mijn mening krijg je bij dit apparaat wel het gedoe, maar geen consistent lekkere smaak, terwijl de marketing dat wel beloofd.
Maar spreek je daarbij uit eigen ervaring met dit apparaat? Of is het een vooroordeel mbt dergelijke machines?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
pirke schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:16:
Ik voel me enigszins aangesproken omdat ik @mphilipp oprecht advies wilde geven. Hij denkt het beste van twee werelden te krijgen, ik ben van mening dat dit juist het slechtste van twee werelden samenbrengt.

Een klein beetje afwijking in het proces kan al snel een onwenselijk (zuur/bitter) resultaat opleveren. Een goede consistente maler levert bij een unpressurized portafilter een veel beter (en daardoor makkelijker!) eindresultaat op.

Je kan onder dit apparaat wel weer een pressurized portafilter hangen, maar dan ben je beter af met een volautomaat.

Dus euro voor euro is er in mijn ogen een makkelijkere optie mogelijk met een beter resultaat, of een goedkopere met hetzelfde resultaat.
Ik ben het niet met je eens dat dit het slechtste van twee werelden is. Je vult voor hem in dat hij op zoek is naar het allerbeste, terwijl hij aangeeft concessies te (moeten) doen op basis van gebruik (huisgenoten) en ruimte. De onderbouwing neigt ernaar om enorm te moeten gaan micromanagen en dat je met alles dat daar onder hangt beter af bent met een volautomaat.

Ik denk voor de situatie dat dit een uitstekende optie is, met de opmerking dat je beter geen licht geroosterde bonen (moeilijker te extraheren) kunt gebruiken maar bijvoorbeeld een medium tot donker gebrande melange. Dan geloof ik dat je veel betere koffie (met als basis espresso) kunt zetten dan bij een volautomaat / nespresso e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
mphilipp schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:26:
[...]

Maar spreek je daarbij uit eigen ervaring met dit apparaat? Of is het een vooroordeel mbt dergelijke machines?
Je betaalt bij een automatische machine vooral voor allerlei features die gemak leveren: mooi touch screen, fancy software, en de prijs vd ingebouwde maler is maar een fractie van de totaalprijs, terwijl de maler het meest belangrijke onderdeel is. Een goede maler van 500 euro met een 100 euro espressoapparaat levert waarschijnlijk een beter eindresultaat op. Een 1000 euro maler met hetzelfde espressoapparaat doet het nog beter. Dit apparaat is 1200 euro met een ingebouwde maler die los zo'n 200 euro zou kosten (gokje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@pirke In deze machine zit wel een betere maler dan in de andere modellen. Er zijn modellen waarbij de fijnste stand nog te grof is. Maar je hebt zeker een punt, hoewel ik wel eens een test zou willen doen met de maler van 500 euro en de ingebouwde maler van mijn Touch. Het resultaat kon wel eens mee of juist tegenvallen net hoe je er in staat.

En 1000 euro voor een maler, mij niet gezien ik vond de 500 al meer dan genoeg voor de Eureka.

[ Voor 6% gewijzigd door Freezhost op 23-05-2024 12:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Nieuw in het topic, maar al jaren verwend koffie drinker :)
Na 3 jaar een Sage Barista Touch te hebben gehad, afgelopen vrijdag een upgrade gemaakt naar een Lelit Bianca v3 met een Eureka Mignon Specialita grinder! Aangekomende zaterdag mag ik deze ophalen, inclusief een mini cursus onderhoud en gebruik. Ben benieuwd of ik een nog lekkerdere smaak uit de bonen kan halen.

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Maar nu weet ik nog steeds niet of de criticasters spreken uit eigen ervaring en onderzoek met deze specifieke machine of uit vooroordelen mbt deze machines.

Ik heb ondertussen aardig wat ervaring met communities/fora over bepaalde onderwerpen (fotografie, keukenmessen en 3D printing) en hoewel het uiteenlopende onderwerpen zijn, zit er een verbindende factor in: de enthousiaste mensen die (misschien iets tè) serieus met de hobby bezig zijn en van daaruit vooroordelen ontwikkelen die soms niet helemaal correct zijn. Ik ben best wel iemand die zich serieus kan verdiepen in een hobby, maar ik blijf realistisch én ik probeer zoveel mogelijk vanuit de praktijk te redeneren. Met die benadering heb ik al menig vooroordeel kunnen logenstraffen.

Vandaar dat ik graag wil weten of de mensen die zeggen dat uit zo'n Barista Touch Impress geen consistente espresso te halen is, dat ook zelf geprobeerd hebben. Want ik begreep uit een van de reviews dat die maler heel erg precies exact dezelfde hoeveelheid geeft die je instelt. En ik begreep ook dat Sage een of andere fabrikant van malers heeft overgenomen en die maler in de machine gebruikt (waarbij idd de Impress de betere maler heeft). Als dan gezegd wordt dat de extractie zelf het makkelijkste is, lijkt het mij moeilijk vol te houden dat ie niet consistent is.

Ik wil gewoon kunnen genieten van een lekker espresso/cupuccino e.d. Ik ga niet elke koffiekorrel opsnuiven om de ultieme kop koffie te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
mphilipp schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:53:
...

Vandaar dat ik graag wil weten of de mensen die zeggen dat uit zo'n Barista Touch Impress geen consistente espresso te halen is, dat ook zelf geprobeerd hebben. Want ik begreep uit een van de reviews dat die maler heel erg precies exact dezelfde hoeveelheid geeft die je instelt. En ik begreep ook dat Sage een of andere fabrikant van malers heeft overgenomen en die maler in de machine gebruikt (waarbij idd de Impress de betere maler heeft). Als dan gezegd wordt dat de extractie zelf het makkelijkste is, lijkt het mij moeilijk vol te houden dat ie niet consistent is.

Ik wil gewoon kunnen genieten van een lekker espresso/cupuccino e.d. Ik ga niet elke koffiekorrel opsnuiven om de ultieme kop koffie te zetten.
Met de Sage Touch heb ik een afwijking tot maximaal 1 gram, hierdoor is die niet consistent nee.
Ook met ik dat de doorlooptijd tot 3 seconden per kopje anders kan zijn, ookal is mijn puck prep identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:51
Joshh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:31:
[...]

Ik ben het niet met je eens dat dit het slechtste van twee werelden is. Je vult voor hem in dat hij op zoek is naar het allerbeste, terwijl hij aangeeft concessies te (moeten) doen op basis van gebruik (huisgenoten) en ruimte. De onderbouwing neigt ernaar om enorm te moeten gaan micromanagen en dat je met alles dat daar onder hangt beter af bent met een volautomaat.

Ik denk voor de situatie dat dit een uitstekende optie is, met de opmerking dat je beter geen licht geroosterde bonen (moeilijker te extraheren) kunt gebruiken maar bijvoorbeeld een medium tot donker gebrande melange. Dan geloof ik dat je veel betere koffie (met als basis espresso) kunt zetten dan bij een volautomaat / nespresso e.d.
Ik moet er nu toch even op in gaan, mijn zoon heeft al tijden een Sage Oracle Touch, en ja hij geeft drinkbare koffie, maar niet consistent, en vermijd ook de medium/medium light bonen, donker en donkerder gebrand, anders heb je zure koffie, waar ik toen ik nog mijn Silvia had met een matige molen, dezelfde bonen bij mij een smakelijke niet zure koffie geven.
Het verschil is nu helemaal groot, mijn huidige molen (goede middenklasser) en m'n Bianca leveren consistent prima tot uitstekende bakjes af.
Zeker bij de goedkopere 'Plastic Fantastic' Sage en aanverwante apparaten moet je bedenken dat je vaak een apparaat koopt on de prijs waar een nieuwe goede molen voor gaat (nee, de Oracle niet, 2000,- of zoiets, zelfs als de molen net zo bagger is als in de goedkopere versies).
Het is niet gebouwd om te onderhouden of repareren, het molen gedeelte in alle 'alles in een' apparaten is nauwelijks beter als dat wat in menig goedkoop volautomaat ding hangt, klein, compact, en vooral goedkoop.
Net als bij bonen krijg je waar je voor betaald.

Als je een goede betaalbare methode wilt hebben voor koffie, koop dan een V60 set, met simpele opschenk kan en een goede filter molen, keuze te over (als je maar bij Sage en aanverwanten wegblijft) en je kunt er waarlijk bizar goede koffie mee zetten (als je goede bonen koopt, ook hier, garbage in --> garbage out).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@mphilipp ik heb dit apparaat niet zelf gebruikt, dus kan niet over die specifieke ervaring spreken. Een vriend van me heeft wel een vergelijkbare Baratza maler. Prima voor Aeropress of pour over, voor espresso laat hij te wensen over.

https://www.reddit.com/r/...h_impress_buyers_remorse/

Baratza M2 burrs.

Verder gaat het niet om dezelfde hoeveelheid gram (zou wel fijn zijn als dat altijd hetzelfde is...) maar vooral over de korrelgrootte: een consistente korrelgrootte levert een evenwichtige extractie op: elke korrel extract hetzelfde. Als er een grote distributie is van kleine tot grote korrels krijg je overextractie vd kleine korrels en overextractie vd grote korrels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshh
RoosW schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Ik moet er nu toch even op in gaan, mijn zoon heeft al tijden een Sage Oracle Touch, en ja hij geeft drinkbare koffie, maar niet consistent, en vermijd ook de medium/medium light bonen, donker en donkerder gebrand, anders heb je zure koffie, waar ik toen ik nog mijn Silvia had met een matige molen, dezelfde bonen bij mij een smakelijke niet zure koffie geven.
Het verschil is nu helemaal groot, mijn huidige molen (goede middenklasser) en m'n Bianca leveren consistent prima tot uitstekende bakjes af.
Zeker bij de goedkopere 'Plastic Fantastic' Sage en aanverwante apparaten moet je bedenken dat je vaak een apparaat koopt on de prijs waar een nieuwe goede molen voor gaat (nee, de Oracle niet, 2000,- of zoiets, zelfs als de molen net zo bagger is als in de goedkopere versies).
Het is niet gebouwd om te onderhouden of repareren, het molen gedeelte in alle 'alles in een' apparaten is nauwelijks beter als dat wat in menig goedkoop volautomaat ding hangt, klein, compact, en vooral goedkoop.
Net als bij bonen krijg je waar je voor betaald.

Als je een goede betaalbare methode wilt hebben voor koffie, koop dan een V60 set, met simpele opschenk kan en een goede filter molen, keuze te over (als je maar bij Sage en aanverwanten wegblijft) en je kunt er waarlijk bizar goede koffie mee zetten (als je goede bonen koopt, ook hier, garbage in --> garbage out).
Ik weet niet helemaal waar je naar toe wilt met deze reactie, je aanbeveling heeft namelijk niks te maken met een 'consumer espressomachine' maar met filterkoffie (waar ook redelijke volautomatische apparaten zoals de MoccaMaster van bestaan).

Velen beginnen hier over consistentie en dat als de input / output ook maar 1 gram, 3 seconden afwijkt je een slechte bak koffie zet. In geval van een volbloed espresso is deze 'foutmarge' enorm, maar in geval van koffieproducten (americano's, latte's etc) overkomelijk. En daar zal de Touch Impress ruimschoots aan kunnen gaan voldoen.

Het geval van de zure koffie kan ook aan de stabiliteit van de temperatuur tijdens de doorlooptijd liggen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Web-Brielle schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:58:
[...]
Met de Sage Touch heb ik een afwijking tot maximaal 1 gram, hierdoor is die niet consistent nee.
Ook met ik dat de doorlooptijd tot 3 seconden per kopje anders kan zijn, ookal is mijn puck prep identiek.
Hmmm...dat is niet goed inderdaad. Kijken of ik uit kan vogelen of de Touch Impress op dat punt hetzelfde is. Ik begreep juist dat een van de reviewers met zijn weegschaaltje heel exact dezelfde hoeveelheid eruit kreeg die hij had ingesteld.

Ik was eerst naar een Barista Pro aan het kijken. Dat leek mij ook wel een mooie machine met een beetje handiwerk. Maar toen ik de Touch Impress zag, leek mij dat beter te verkopen intern. Maar als dat alsnog niet echt geweldig is, dan laat ik het hele plan maar varen. Een volautomaat wil ik niet, want daar kun je verder helemaal niets mee. En de melk wordt niet echt opgestoomd, maar een beetje met lucht opgeschuimd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
mphilipp schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:16:
[...]

Hmmm...dat is niet goed inderdaad. Kijken of ik uit kan vogelen of de Touch Impress op dat punt hetzelfde is. Ik begreep juist dat een van de reviewers met zijn weegschaaltje heel exact dezelfde hoeveelheid eruit kreeg die hij had ingesteld.

Ik was eerst naar een Barista Pro aan het kijken. Dat leek mij ook wel een mooie machine met een beetje handiwerk. Maar toen ik de Touch Impress zag, leek mij dat beter te verkopen intern. Maar als dat alsnog niet echt geweldig is, dan laat ik het hele plan maar varen. Een volautomaat wil ik niet, want daar kun je verder helemaal niets mee. En de melk wordt niet echt opgestoomd, maar een beetje met lucht opgeschuimd.
Ik heb in de 3 jaar dat ik de machine nu heb echt lekkere koffie gehad. Maar ik weeg wel elke keer, zodat de kwaliteit wel het hoogste is dat de machine kan geven. Het iets zure of bittere komt maar nihil voor, wel wisselt dit per bakje. Ik drink alleen cappuccino voor nu trouwens, hierin proef je dit vaak gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
@mphilipp Ik spreek uit ervaring dat het echt mogelijk is om een lekkere espresso of cappuccino te zetten. Heb het apparaat nu al even in huis en ik heb alleen aanpassingen moeten doen als ik van boon wissel. aangezien ik nu een proefpakket met kleine zakjes 1 keer per week. Kijk wat reviews op Youtube en je ziet daar ook goede resultaten.

Of de overige reageerders deze machine getest hebben weet ik niet, mogelijk kunnen ze dat zelf aangeven.
Er is inderdaad wel een kans dat er niet verder gekeken wordt dan alleen het merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Web-Brielle schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:43:
Nieuw in het topic, maar al jaren verwend koffie drinker :)
Na 3 jaar een Sage Barista Touch te hebben gehad, afgelopen vrijdag een upgrade gemaakt naar een Lelit Bianca v3 met een Eureka Mignon Specialita grinder! Aangekomende zaterdag mag ik deze ophalen, inclusief een mini cursus onderhoud en gebruik. Ben benieuwd of ik een nog lekkerdere smaak uit de bonen kan halen.
Nice, mooi setup! Geniet er van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
mphilipp schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:53:
Maar nu weet ik nog steeds niet of de criticasters spreken uit eigen ervaring en onderzoek met deze specifieke machine of uit vooroordelen mbt deze machines.

[…]
Ik kom er niet graag voor uit, maar ik had ooit een Solis Grind & Infuse. Solis/Sage/Breville is hetzelfde product met 3 merknamen.

Ik haalde er prima espresso uit. Althans, dat vond ik op dat moment. Zonder gekheid, ik begrijp echt wel dat mensen tevreden zijn met zo’n machine. Met verse bonen is het gewoon al heel snel een stuk beter dan wat je in het gemiddelde huishouden (en zelfs horeca) krijgt. Maar voor zowel dat gemiddelde huishouden als de gebruiker van zo’n alles-in-een machine geldt het adagium ignorance is blis wel in meer of mindere mate.

Daarna ben ik overgestapt naar een losse maler: een Specialita. Dat verschil is echt flink. Er komt daardoor zoveel meer smaak uit je boon. Daarna ben ik overgestapt naar een XL. Verschil merkbaar, maar al veel minder groot. Nu een Atom75. Opnieuw verschil merkbaar, maar nog minder groot. Oftewel: diminishing returns. Moraal van het verhaal: die losse maler van 500 euro gaat een wereld van verschil maken. Of het je dat waard is, mag ieder voor zich bepalen. Daar nog eens 1000 euro opleggen zal voor weinigen interessant zijn. Alleen die kleine groep vormt in dit soort topics natuurlijk wel de harde kern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
RoosW schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:00:
[...]

2 dingetjes; Consistent? Wat bedoel je hiermee? Want is dit niet beetje de 'waan van het moment' Hoe je je voelt, wat je hebt gegeten/gedronken vooraf ? Voorbeeld; Ik drink bijvoorbeeld ook whisky. Het ligt er echt aan of die smaakt of niet, valt gewoon anders soms. Is dat met koffie niet net eender?

Bonen;... jij gaat dan voor de licht gebrande? dat lijkt me het enige optie nog over uit je bovenstaande lijstje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
Millie-ano schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:27:
[...]

2 dingetjes; Consistent? Wat bedoel je hiermee? Want is dit niet beetje de 'waan van het moment' Hoe je je voelt, wat je hebt gegeten/gedronken vooraf ? Voorbeeld; Ik drink bijvoorbeeld ook whisky. Het ligt er echt aan of die smaakt of niet, valt gewoon anders soms. Is dat met koffie niet net eender?

Bonen;... jij gaat dan voor de licht gebrande? dat lijkt me het enige optie nog over uit je bovenstaande lijstje
Bonen, medium / medium light.
En nee, koffie is koffie, mijn ochtend bak moet gewoon goed smaken, minimaal zuur, rijk zoet en een lepeltje bitters.
Het zuur en zoet raak je kwijt bij donkerder branden.
Als mijn zoon 3 bakjes achter elkaar maakt krijg je drie verschillende resultaten, als ik dat doe met de Bianca zijn ze haast identiek, dat is een verschil, plus dat ondanks de temperatuur regeling op de Oracle medium bonen consequent zuur blijven, zuur met wat bitters, gewoon niet lekker, de balans is er niet, en dat ligt aan de maler.

Maar goed, whatever, de lui die dit koffie snobisme noemen, moeten vooral doen wat zij willen.

Een apparaat past wel of niet in jouw specifieke use case, wat ik in een machine zoek zal een ander overkill of de andere hoek om, rommel vinden, zoveel mensen, zoveel smaken, en die verschillen nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

cryptapix schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:15:
[...]
Ik kom er niet graag voor uit, maar ik had ooit een Solis Grind & Infuse. Solis/Sage/Breville is hetzelfde product met 3 merknamen.
Waarom niet? Je moet toch érgens beginnen? Als iemand je had verteld wat je hieronder schrijft, had je dan begonnen met zo'n funky Atom75? I don't think so... :+
Ik haalde er prima espresso uit. Althans, dat vond ik op dat moment. Zonder gekheid, ik begrijp echt wel dat mensen tevreden zijn met zo’n machine. Met verse bonen is het gewoon al heel snel een stuk beter dan wat je in het gemiddelde huishouden (en zelfs horeca) krijgt. Maar voor zowel dat gemiddelde huishouden als de gebruiker van zo’n alles-in-een machine geldt het adagium ignorance is blis wel in meer of mindere mate.
Kan ik mij helemaal voorstellen. Echter, het is ook maar hoe ver je wilt gaan. Het wordt voor mij gewoon een leuke bezigheid. Ik ga mij er uiteraard wel een beetje in verdiepen, maar malers van >€1000 laat ik aan anderen over. Het moet wel leuk blijven en ik heb nog genoeg andere dure hobbies... :+
Ik ben op zoek naar een setup waar ik en mijn huisgenoten mee uit de voeten kunnen én een lekker bakkie kan zetten. En ik ben er nog steeds van overtuigd dat zo'n Sage echt geen gek apparaat is. Zolang je maar kunt ingrijpen in het proces. Tsja...en dat de maler niet zo goed is als een losse is het compromis dat wij niet-puristen maar moeten maken.
Moraal van het verhaal: die losse maler van 500 euro gaat een wereld van verschil maken. Of het je dat waard is, mag ieder voor zich bepalen. Daar nog eens 1000 euro opleggen zal voor weinigen interessant zijn. Alleen die kleine groep vormt in dit soort topics natuurlijk wel de harde kern.
Snap ik ook. Ik ben alleen niet zo fanatiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
RoosW schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:22:
[...]

Bonen, medium / medium light.
En nee, koffie is koffie, mijn ochtend bak moet gewoon goed smaken, minimaal zuur, rijk zoet en een lepeltje bitters.
Het zuur en zoet raak je kwijt bij donkerder branden.
Als mijn zoon 3 bakjes achter elkaar maakt krijg je drie verschillende resultaten, als ik dat doe met de Bianca zijn ze haast identiek, dat is een verschil, plus dat ondanks de temperatuur regeling op de Oracle medium bonen consequent zuur blijven, zuur met wat bitters, gewoon niet lekker, de balans is er niet, en dat ligt aan de maler.

Maar goed, whatever, de lui die dit koffie snobisme noemen, moeten vooral doen wat zij willen.

Een apparaat past wel of niet in jouw specifieke use case, wat ik in een machine zoek zal een ander overkill of de andere hoek om, rommel vinden, zoveel mensen, zoveel smaken, en die verschillen nu eenmaal.
Ah helder. Zo snel achter elkaar al anders. Ja dat is vreemd. En wat betreft de bonen, eerst zei je; vermijd ook de medium/medium light bonen, donker en donkerder gebrand, anders heb je zure koffie,

dat leek erop dat je bijna alles vermijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Millie-ano schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:49:
[...]

wat betreft de bonen, eerst zei je; vermijd ook de medium/medium light bonen, donker en donkerder gebrand, anders heb je zure koffie,

dat leek erop dat je bijna alles vermijd :+
Op de Oracle en verwanten, vermijden, op mijn Bianca? Kom maar op, met mn Timemore Sculptor 78s maak ik er prima koffie van. Die set kan alle bonen aan, goede druk, nauwkeurige temperatuur beheersing, goede maling, alles wat je nodig hebt. Al heb ik overwogen de Timemore te vervangen met een Lagom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
mphilipp schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:45:
[...]

Waarom niet? Je moet toch érgens beginnen? Als iemand je had verteld wat je hieronder schrijft, had je dan begonnen met zo'n funky Atom75? I don't think so... :+

[...]

Kan ik mij helemaal voorstellen. Echter, het is ook maar hoe ver je wilt gaan. Het wordt voor mij gewoon een leuke bezigheid. Ik ga mij er uiteraard wel een beetje in verdiepen, maar malers van >€1000 laat ik aan anderen over. Het moet wel leuk blijven en ik heb nog genoeg andere dure hobbies... :+
Ik ben op zoek naar een setup waar ik en mijn huisgenoten mee uit de voeten kunnen én een lekker bakkie kan zetten. En ik ben er nog steeds van overtuigd dat zo'n Sage echt geen gek apparaat is. Zolang je maar kunt ingrijpen in het proces. Tsja...en dat de maler niet zo goed is als een losse is het compromis dat wij niet-puristen maar moeten maken.

[...]

Snap ik ook. Ik ben alleen niet zo fanatiek.
Het was natuurlijk een grapje dat ik er niet graag voor uit kom dat ik begon met zo’n Solis machine ;)

Als je met zo’n machine begint en je gaat uiteindelijk naar een set-up als die van mij, zul je over het algemeen achteraf wel zeggen “ik had het liever direct gekocht. Buy once, cry once. Maar een substantieel deel van de kopers van zo’n Sage, maken daarna geen volgende stap in espresso. Dus het is op zich een logische keuze om “klein” te beginnen.

Maar wat ik wel liever eerder had gehoord, is dat ik voor hetzelfde geld als die alles in 1 machine, ook een losse maler (specialita bijv.) + een espressomachine had kunnen kopen. Zelfs een Bambino van Sage zou een optie zijn geweest. Die maler gaat echt het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RoosW schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:41:
[...]
Op de Oracle en verwanten, vermijden
De Sage Oracle is volgens mij iets tever geautomatiseerd. Ik heb er heel even naar gekeken (ik ben Oracle database specialist, vandaar :+ ) maar ik zag dat je op de Oracle niet zoveel kunt aanpassen en meer vast zit aan de programmering van Sage. Dat is bij de Touch wel wat anders.

Maar goed, er zullen ook bij de Oracle mensen zijn die er dik tevreden mee zijn. Ieder het zijne. Over smaak valt niet te twisten. Net als met wijn. Sommigen spugen op de kartonnen pakken van AH, maar er zullen ook liefhebbers zijn. Prima! Zolang ze mij maar niet dwingen dat spul te drinken.... :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 20:31
Ik ben 3 jaar geleden ook begonnen met een Sage Barista Touch.
In het begin is het natuurlijk allemaal leuk en denk je wereld espresso’s te maken, totdat je weer veranderd van bonen en niet dezelfde consistentie behaald.
Ik heb anderhalf jaar later een DF64E gekocht om te single dosen, maar vriendinlief drinkt ook graag koffie en zat er niet op te wachten om steeds alles af te wegen. Deze DF64 komt met een hopper en had wel de WAF i.t.t. een Niche Zero, scheelt in prijs en heeft voor mij en m’n vriendin meer functionaliteit en gemak.
De consistentie qua maling t.o.v. de ingebouwde maler van de Sage is echt wel een wereld van verschil.
Ondanks dat de druk welke uit de Sage komt zetten wel eens wil fluctueren kan je met een andere molen i.c.m. een Sage best een goede espresso voorschotelen.
Sage is inmiddels de deur uit en heb nu een apparaat met PID, pre-infusie, rotatiepomp en vrouwvriendelijk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iID9ofZivIxEHimMtp39POANm_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpWU9T59cuP2B9rYl4Um9GKP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OutSIdeR
cryptapix schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:50:
[...]

Het was natuurlijk een grapje dat ik er niet graag voor uit kom dat ik begon met zo’n Solis machine ;)

Als je met zo’n machine begint en je gaat uiteindelijk naar een set-up als die van mij, zul je over het algemeen achteraf wel zeggen “ik had het liever direct gekocht. Buy once, cry once. Maar een substantieel deel van de kopers van zo’n Sage, maken daarna geen volgende stap in espresso. Dus het is op zich een logische keuze om “klein” te beginnen.

Maar wat ik wel liever eerder had gehoord, is dat ik voor hetzelfde geld als die alles in 1 machine, ook een losse maler (specialita bijv.) + een espressomachine had kunnen kopen. Zelfs een Bambino van Sage zou een optie zijn geweest. Die maler gaat echt het verschil maken.
Ander punt is ook als je met een Sage begint en allerlei addons gaat aanschaffen, dit allemaal 53/54mm spul is. Indien je dan weer de stap maakt naar E61 of aanverwanten kan je weer alles opnieuw aanschaffen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
OutSIdeR schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:44:
Sage is inmiddels de deur uit en heb nu een apparaat met PID, pre-infusie, rotatiepomp en vrouwvriendelijk!
[Afbeelding]
Oef… dat is een jaloersmakend mooi apparaat zeg *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Niet om pedant te zijn, maar de Touch Impress heeft ook PID en pre-infusion. Ten opzicht van de Touch is het stoompijpje verbeterd en is de maler ook nog 'verbeterd' (vernieuwd). En vrouwvriendelijk is ie volgens mij ook.
Maar goed, er zal altijd wat beters zijn.

[edit]
Ennehhh...ik mag hopen dat die Ascaso betere koffie maakt dan de Touch...eigenlijk totaal onvergelijkbaar met wat dan ook in die prijsklasse natuurlijk. Mooi apparaat!

[ Voor 15% gewijzigd door mphilipp op 23-05-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ik moet eerlijk zeggen dat ik uit mijn Sage Impress Touch betere consistentie haal dan uit de Gaggia Classic in combinatie met een Mignon Silenzio maler. Dat kan aan mijn skills liggen maar mijn buurman is hobby barista en die heeft heel wat avonden mee gekeken maar we kwamen niet echt tot een constant resultaat. En niet met supermarkt bonen maar met Hoofdkwartier en vergelijkbare branders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
In het begin is het natuurlijk allemaal leuk en denk je wereld espresso’s te maken, totdat je weer veranderd van bonen en niet dezelfde consistentie behaald.
Ik heb anderhalf jaar later een DF64E gekocht om te single dosen, maar vriendinlief drinkt ook graag koffie en zat er niet op te wachten om steeds alles af te wegen. Deze DF64 komt met een hopper en had wel de WAF i.t.t. een Niche Zero, scheelt in prijs en heeft voor mij en m’n vriendin meer functionaliteit en gemak.
De consistentie qua maling t.o.v. de ingebouwde maler van de Sage is echt wel een wereld van verschil.
Ondanks dat de druk welke uit de Sage komt zetten wel eens wil fluctueren kan je met een andere molen i.c.m. een Sage best een goede espresso voorschotelen.
[Afbeelding]
Prachtig ding, heel gaaf :9~ Is dat de Baby T?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
We hebben een delonghi ec685.bk gekocht.
Las goede reviews en paste in ons budget.

Alleen is het indraaien van de piston enorm zwaar. M’n vrouw krijgt het nauwelijks voor elkaar.

Zonder filter in de piston loopt het soepel maar zonder filter lijkt me niet de bedoeling haha

Heb het idee dat ik de machine compleet ontzet als ik kracht zet.

Gaat dit na loop van tijd soepeler?

[ Voor 14% gewijzigd door Henvar op 23-05-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
cryptapix schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:40:
[...]

Nee die duurdere bonen smaken beter omdat het 1) in de basis kwalitatief betere bonen zijn en 2) niet kapot worden gebrand tot je alleen de smaken asfalt, verbrand rubber en asbak overhoudt. Veel branders hebben wel direct/fair trade principes.

Qua autovergelijking, je zegt het zelf al: een andere beleving. Dat is het. Of dat minder is, is voor iedereen anders. Maar voor iemand die een Mercedes AMG gewend is (de koffie-snob) zal een Dacia (Senseo) en ook een Mazda (Philips volautomaat met ingebouwde maler) wel degelijk minder zijn. En het is prima als je tevreden bent met die Mazda, dus ik vind ook dat die vragen gesteld mogen worden en snap de reactie dus ook wel. Dit topic is niet uitsluitend voor AMG-rijders ;)
ik vind het wel een belediging (voor Dacia) dat je Dacia en Senseo gelijk trekt
Denk dan meer aan een Reliant Robin of zo (alles wat ze in Top Gear in het verleden volledig hebben afgebrand) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 23:55

dnzm

Knorrig

Togi schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:08:
[...]

ik vind het wel een belediging (voor Dacia) dat je Dacia en Senseo gelijk trekt
Als Dacia-rijder: eens! :)
Denk dan meer aan een Reliant Robin of zo (alles wat ze in Top Gear in het verleden volledig hebben afgebrand) ;)
Then again, TG was altijd nogal enthousiast in het affakkelen van dingen, dus misschien moeten we dat ook niet helemaal als maatstaf aanhouden... ;)

Dat gezegd hebbende, weet ik als Dacia-rijder dat het rijden absoluut niet dezelfde ervaring is als in een auto uit het duurdere segment, da's allemaal een kwestie van afweging. Wat wil en kan ik kwijt versus hoeveel comfort/gemak/snelheid etc wil ik ervoor terug.

Als je Senseo dan al ergens mee wil vergelijken, kun je misschien beter zo'n oud 45km/u-auto'tje nemen. Dat is daadwerkelijk een net-niet-auto.

Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-08 19:48
Welke koffie "doet het het beste" in een volautomaat?

Ik heb een Jura volautomaat waarmee is voornamelijk americano's maak. Een Jura "espresso" aangelengd met heet water. Welke (Arabica) koffie leent zich het beste voor zo'n bereiding qua branding, medium of donker gebrand en welke supermarkt koffie is dan echt een aanrader? (sorry puristen)
Echte rokerige smaken vind ik lekker in mijn whiskey, maar niet in de koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Mad Wally schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:02:

Ik heb een Jura volautomaat waarmee is voornamelijk americano's maak. Een Jura "espresso" aangelengd met heet water. Welke (Arabica) koffie leent zich het beste voor zo'n bereiding qua branding, medium of donker gebrand en welke supermarkt koffie is dan echt een aanrader? (sorry puristen)
Ik was heel tevreden met de 'Black Betty' van het Hoofdkwartier, in mijn oude volautomaat met afstand de beste boon, en Brute Bonen was ook erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 22:19

Supermarktkoffie is juist voor mensen die van de smaken houtskool, lucifer en open haard houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:13
BarôZZa schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Supermarktkoffie is juist voor mensen die van de smaken houtskool, lucifer en open haard houden.
gezien de massale verkoop zijn er dat dus best veel ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:13:
[...]

gezien de massale verkoop zijn er dat dus best veel ;)
Het is meer een combinatie van gewend zijn en niet beter weten. Een vriend van me die filterkoffie drinkt heb ik laatst zo bewogen om een keer bonen van het hoofdkwartier te proberen ipv zijn gebruikelijke Segafredo-bonen. Segafredo-bonen waren volgens hem heel goed. Na de test sprak hij de woorden “Dat had ik dus niet verwacht! De Segafredo is echt motorolie en die andere heeft een heel smaken- en geurenpalet”.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

cryptapix schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:21:
[...]

De Segafredo is echt motorolie en die andere heeft een heel smaken- en geurenpale[/i]t”.
Och, motorolie kan toch best lekker zijn, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:13
cryptapix schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:21:
[...]

Het is meer een combinatie van gewend zijn en niet beter weten. Een vriend van me die filterkoffie drinkt heb ik laatst zo bewogen om een keer bonen van het hoofdkwartier te proberen ipv zijn gebruikelijke Segafredo-bonen. Segafredo-bonen waren volgens hem heel goed. Na de test sprak hij de woorden “Dat had ik dus niet verwacht! De Segafredo is echt motorolie en die andere heeft een heel smaken- en geurenpalet”.
ik snap je punt hoor, maar nog steeds zal het gros de supermarktkoffie gewoon prima vinden, zelfs als ze weten dat het beter kan. Laten we wel wezen, als het echt goor was dan kocht niemand het. Hele volksstammen drinken nog steeds Senseo. Ik vind het nog slechter dan bagger, maar als iemand anders er tevreden mee is...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 19:51
BarôZZa schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Alles is relatief.

Toen ik 20 was begon ik ook met een Senseo, destijds met melk en suiker prima.

Toen ik 22 was dacht ik hip te zijn en kocht ik een Ascasa Dream en dito maler. Met al mijn naïviteit en niet wetende dat er zoveel verschil zat in bonen gebruikte ik supermarkt bonen (sorry :+ ). Er kwam toentertijd voor mijn gevoel hele lekkere zwarte espresso/koffie uit en zei ik melk en suiker vaarwel.
Omdat mijn vrouw niet kon wennen aan een halfautomaat daarna tot en met heden heel wat middelmatige volautomaten gehad en tot een aantal jaren geleden altijd met supermarktbonen.

Sinds een jaar of 4/5 gebruik ik betere verse bonen (Brandzaak en Fascino) maar nog steeds met een middelmaat volautomaat.

De smaak van koffie werd beter en beter en je merkt het gelijk als je een stapje terug doet in kwaliteit.
Nu loop ik al 2-3 jaar in dit topic mee te lezen voor een volgende stap. Ik kan alleen de knoop nog steeds niet kan doorhakken in de keuze tussen een Jura of een halfautomaat.

Wat ik probeer te zeggen; iemand kan heel blij zijn met zijn Delonghi met supermarktbonen. Zelfs mensen met een Senseo zijn er blij mee, anders drink je het niet. Over het algemeen zal dat dan voornamelijk onwetendheid zijn over wat voor kwaliteit er echt te drinken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshh

Geen van de supermarkt. Dan liever nog een zakje bonen halen bij de plaatselijke koffie- en thee winkel van Simon. Ga voor een medium/donker gebrande boon en luister vooral naar de tips van ome James:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Wat ik zelf wel een redelijke koffie van de supermarkt vind is die van Roots
Die laat ik mijn moeder meestal kopen zodat ik daar tenminste ook een redelijk bak krijg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

yorroy schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:35:
[...]
Wat ik probeer te zeggen; iemand kan heel blij zijn met zijn Delonghi met supermarktbonen. Zelfs mensen met een Senseo zijn er blij mee, anders drink je het niet. Over het algemeen zal dat dan voornamelijk onwetendheid zijn over wat voor kwaliteit er echt te drinken is.
Tuurlijk. Dat geldt voor alles. Hele volksstammen zijn blij met het geluid uit een alles in één Akai minisetje. Je kunt dan ook zeggen dat ze onwetend zijn over welk prachtig geluid uit een mooie NAD met een stel B&W Nautilus speakers komt...maar ja, niet iedereen heeft een paar duizend euro's ervoor over. En niet iedereen waardeert dat hele mooie geluid. Hoeveel mensen halen niet hun schouders op voor een Michelin sterrenrestaurant? Kun je ook hetzelfde over zeggen.

Iedereen heeft zijn eigen eisen/wensen en prioriteiten. Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze meteen op het hoogste nivo beginnen. Voor wie de interesse heeft, is er een eigen reis daarheen. Je kunt ze begeleiden, maar ga vooral niet meteen roepen dat ze met Kopi Lupak moeten beginnen. Bij wijze van spreken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:57

jOzh

Sweet dude!

[Afbeelding]
Prachtig, dit wordt (hopelijk...) mijn volgende machine. Mag ik vragen waar je de Ascaso vandaan hebt?

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OutSIdeR
Freezhost schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:42:
[...]

Prachtig ding, heel gaaf :9~ Is dat de Baby T?
De Baby T Plus om precies te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OutSIdeR
jOzh schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:51:
[...]

Prachtig, dit wordt (hopelijk...) mijn volgende machine. Mag ik vragen waar je de Ascaso vandaan hebt?
Ik heb em bij de importeur gekocht (zakelijk).
Geen enkele koffiezaak had zo’n apparaat staan om even te ‘voelen en proeven’ welke redelijk in de buurt zat.
Indien je uit de buurt van Rotterdam komt mag je best eens even komen kijken.
De eigenaar van Euroquick was zo vriendelijk om mij uit te nodigen zodat ik de Ascaso kon komen aanschouwen.
Het was deze Ascaso of LaMarzocco Linea Mini.
Vriendin had het laatste oordeel en vond de Ascaso dus mooier.

[ Voor 8% gewijzigd door OutSIdeR op 24-05-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:57

jOzh

Sweet dude!

OutSIdeR schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:19:
[...]

Ik heb em bij de importeur gekocht (zakelijk).
Geen enkele koffiezaak had zo’n apparaat staan om even te ‘voelen en proeven’ welke redelijk in de buurt zat.
Indien je uit de buurt van Rotterdam komt mag je best eens even komen kijken.
De eigenaar van Euroquick was zo vriendelijk om mij uit te nodigen zodat ik de Ascaso kon komen aanschouwen.
Het was deze Ascaso of LaMarzocco Linea Mini.
Vriendin had het laatste oordeel en vond de Ascaso dus mooier.
Top, hou ik in m'n achterhoofd, thanks!

Grab shell dude!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:59
De Bezzera Aria staat op te warmen voor de eerste keer! :D :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaOeDguyEyJyHHHk_krnYIy6sIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmznhaoyD0ljAaRZBQGYhQo8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Jouw norm kennende is dit de Aria Top MN 1gr PID?
Oftewel de Aria met rotatie pomp? (En PID maar die zie ik al zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Het is inderdaad de versie met rotatie pomp en PID en flow control. Ik ben benieuwd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Laatst online: 25-09 14:53

Denko

|{ing Øf ßlitz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gMPBSGSafAdevxzzCMiFqtit6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hfoqgw8GJ0RpqPXFNoSzy5Jz.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen maar een his en hers neergezet naast elkaar. Moest iets te veel concessies doen om aan de WAF te voldoen. Dus dan maar zo. Binnenkort is er een kleine verbouwing van de keuken waarbij we er een stuk bij maken. Wellicht dat er dan weer veranderingen zijn.

Overigens wissel ik op het moment tussen een niche zero en een eureka specialita. Om te kijken welke mag blijven. Allebei licht gemod om we workflow te verbeteren

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 13:56

Ravhin

no <root>...

Wat heb je gemod aan de Niche als ik vragen mag? Tijdens het bezit van deze maler heb ik daar nooit de behoefte voor gevoeld dus ik ben benieuwd wat je als storend hebt ervaren :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Ravhin schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:45:
Wat heb je gemod aan de Niche als ik vragen mag? Tijdens het bezit van deze maler heb ik daar nooit de behoefte voor gevoeld dus ik ben benieuwd wat je als storend hebt ervaren :)
De nieuwe hype is slow feeder. Daar is een disc voor de niche voor (3d print). Het idee is dat je boontjes dan ongeveer een voor een door de maler gaan. Duurt dan 3 uur voordat je klaar bent met malen, maar dan heb je wel de ultieme consistentie. Aldus de hype :+

Voor het overige lijkt er me weinig te modden aan een niche. Aan een specialita ook niet eigenlijk; hooguit een grotere draaiknop.

[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 25-05-2024 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denko
  • Laatst online: 25-09 14:53

Denko

|{ing Øf ßlitz

Nouja @Ravhin, ik wissel tussen een set bonen met en een set bonen zonder caffeine. En gezien de specialita echt een hopper apparaat is: een kleinere hopper/bellows, een opvangbakje voor de grinds, een grotere draaiknop en een stelwiel. Verder ook 10 graden gekanteld voor wat minder retentie.

Voor de niche zero zat er al een disc in vanuit de fabriek. Eigenlijk alleen maar een portafilter houder toegevoegd en wat gronding om wat minder static te hebben. Voor de rest een bellows, maar eigenlijk amper nodig met die verbeterde gronding.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

cryptapix schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:10:
[...]

De nieuwe hype is slow feeder. Daar is een disc voor de niche voor (3d print). Het idee is dat je boontjes dan ongeveer een voor een door de maler gaan. Duurt dan 3 uur voordat je klaar bent met malen, maar dan heb je wel de ultieme consistentie. Aldus de hype :+
En ik maar denken dat het custom-toetsenbord-wereldje erg was... 😆

Overigens is die his/hers-opstelling misschien niet eens zo'n heel gek idee. Ik overweeg zelf een voorzichtig teentje in het koffie-gebeuren te steken, en neig dan naar een niet te moeilijk stukje halfautomaat. Vrouwlief, dat weet ik zeker, wil gewoon op een knopje drukken en koffie ontvangen.

Nou kan ik wel kijken naar een machine met zowel een "gewoon" mandje als een Nespresso-cup-houder (die bestaan, en momenteel hebben we Nespresso), maar volgesd mij is dat een beetje de gimmick-kant van de markt.

[ Voor 36% gewijzigd door dnzm op 25-05-2024 18:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

cryptapix schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:10:
[...]
De nieuwe hype is slow feeder. Daar is een disc voor de niche voor (3d print).
Lekker als je plastic wil drinken. Ik wil dat spul niet in de buurt van mijn eten hebben. Ik heb een 3D printer, en ik zie heel veel keukenhulpjes om te printen die in contact komen met je voedsel. Dat kan nooit goed zijn, ook al zijn sommige filamenten 'food safe'.
Sowieso krijg je zonder na te bewerken te maken met de laagjes, die het oppervlak ruw maken. Vaak is het ook poreus. Waterdicht is het vaak niet. Dus moet je het gaan schuren en/of coaten met iets om het glad te maken zodat er geen bacteriën in alle hoekjes en gaatjes kunnen gaan nestelen.

Kortom: ik zou er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
mphilipp schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:49:
[...]

Kortom: ik zou er niet aan beginnen.
Ik ook niet; maar dat heeft niets met 3d printen te maken :+ En verder: helemaal eens hoor.

[ Voor 57% gewijzigd door cryptapix op 25-05-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heeft er iemand een Jura E8 met filter in gebruik?

Na deze: True in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" post destijds en deze mogelijke verklaring: Teus.espresso in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en mijn empirisch onderzoek: True in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" heb ik een paar maand zonder filter koffie gezet. Nu heb ik 'm vandaag ontkalkt (en daarvoor ook gereinigd) en weer een filter geplaatst en ook hier zie ik weer met filter die blauwe mini-stukjes terug als ik heet water in een witte kop zet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmNBwPZxfoAECvbWaYnfS11oWz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5HXrSDjUATrKSCivvRb3m4J.jpg?f=fotoalbum_tile

Is er iemand die voor mij een ook in en witte kop warm water wilt zetten of je dezelfde kleine stukjes (let op het is echt heel klein, maar wel zichtbaar) ziet?

Want twee filters achter elkaar 'defect' zou wel heel toevallig zijn en nogmaals, zonder filter heb ik dit dus niet. Wellicht dat @Teus.espresso met z'n kennis en expertise hier nog een idee bij heeft?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

True schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:05:
en ook hier zie ik weer met filter die blauwe mini-stukjes terug als ik heet water in een witte kop zet:
...
Ai.
Het middel is erger dan de kwaal? :?

Wat zou dat filter eigenlijk moeten filteren? Kalk toch? Maar slechte zaak als het filter zelf filtermateriaal achterlaat aan de uitgaande zijde... :-(
Of valt dit onder de noemer van 'aan microplastics valt toch niet te ontkomen'? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 26-05-2024 09:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dit heb ik nog nooit gezien. Wel scheur in de buitenkant van het filter waardoor ze lucht of de korrels lekken. Het ging dan ook bijna altijd om niet orginele filters die de problemen geven.
Als winkel doen wij er niet moeilijk over om het filter om te ruilen als het orginele defect is. Je krijgt gewoon een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Teus.espresso schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:34:
Dit heb ik nog nooit gezien. Wel scheur in de buitenkant van het filter waardoor ze lucht of de korrels lekken. Het ging dan ook bijna altijd om niet orginele filters die de problemen geven.
Als winkel doen wij er niet moeilijk over om het filter om te ruilen als het orginele defect is. Je krijgt gewoon een nieuwe.
Ik zie geen zichtbare beschadigingen aan het filter. Het is wel een origineel filter. En moeilijk doen doet mijn lokale koffiewinkel en Jura-dealer ook niet ik kreeg ter vervanging van de vorige direct een nieuwe mee en had weer een setje van 3 bij gekocht. Maar dit is de tweede achter elkaar die dit dus doet. In de tussentijd heb ik even de ontkalkingstabletten gebruikt. En in alle eerlijkheid kan ik niet zeggen of ik vergelijkbare problemen had met de filters hiervoor.

Wat het zo raar maakt is als ik het filter verwijder ik direct bij de eerste nieuwe kop water niet meer dit 'depot' krijg. Vanuit mijn oogpunt kan ik dan niets anders de schuld geven dan het filter.

Wat zou jij doen? Die andere drie nieuwe filters ook één voor één proberen of een garantie/reparatieverzoek indienen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad Wally
True schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:35:
[...]

Ik zie geen zichtbare beschadigingen aan het filter. Het is wel een origineel filter. En moeilijk doen doet mijn lokale koffiewinkel en Jura-dealer ook niet ik kreeg ter vervanging van de vorige direct een nieuwe mee en had weer een setje van 3 bij gekocht. Maar dit is de tweede achter elkaar die dit dus doet. In de tussentijd heb ik even de ontkalkingstabletten gebruikt. En in alle eerlijkheid kan ik niet zeggen of ik vergelijkbare problemen had met de filters hiervoor.

Wat het zo raar maakt is als ik het filter verwijder ik direct bij de eerste nieuwe kop water niet meer dit 'depot' krijg. Vanuit mijn oogpunt kan ik dan niets anders de schuld geven dan het filter.

Wat zou jij doen? Die andere drie nieuwe filters ook één voor één proberen of een garantie/reparatieverzoek indienen?
Dit “filter” is een mixed bed ionenwissaar met mogelijk ook actief kool voor chloor.
De blauwe stukjes zijn waarschijnlijk gruis van kapotte harsbolletjes van de ionenwisselaar wat ontstaat tijdens productie van de filters. Als deze stukjes klein genoeg zijn kunnen ze door de strainer (gaasfilter) en komen ze in het apparaat terecht. Na een tijdje gebruik zou je ze niet meer moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mad Wally schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Dit “filter” is een mixed bed ionenwissaar met mogelijk ook actief kool voor chloor.
De blauwe stukjes zijn waarschijnlijk gruis van kapotte harsbolletjes van de ionenwisselaar wat ontstaat tijdens productie van de filters. Als deze stukjes klein genoeg zijn kunnen ze door de strainer (gaasfilter) en komen ze in het apparaat terecht. Na een tijdje gebruik zou je ze niet meer moeten zien.
Dan is de grote vraag wat doet gruis van kapotte harsbolletjes met je gezondheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
True schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:35:
[...]
Niet persé een oplossing: Als je het filtertype niet vertrouwt kun je nog van een ander merk proberen (ECCELLENTE), of met een waterfilterkan gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Wally
True schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Dan is de grote vraag wat doet gruis van kapotte harsbolletjes met je gezondheid?
Niet veel denk ik. Zal uiteraard food-grade zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Wally
Hier link naar safety data sheet. Zal zeker in kleine hoeveelheden niks doen

https://www.caleffi.com/s...i_hydrofill-resin-sds.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Nog even in het verlengde van mijn opmerking eerder en ter ondersteuning van mijn onderzoek: wat zijn een beetje de instapmerken malers en halfautomaten die wel te doen zijn en die je absoluut moet vermijden?

Ik snap dat in het goedkopere segment niet de wereld moet verwachten, maar instappen met een maler van honderden euro's gaat hem gewoon niet worden. Ik zoek een klein beetje de middenweg tussen "dan kun je net zo goed Senseo drinken" en "dit kost je een nier en heeft eigenlijk een tweede keuken nodig want het ding is nogal aan de maat". 😉

Sowieso wil ik, als ik alles tot nu toe goed begrepen heb, een burr-maler, lichte voorkeur voor metaal, regelbaar. Machinaal lijkt me handig maar handmalen lijkt me voor kleine hoeveelheden ook nog wel haalbaar (en heeft vanwege meeneembaarheid misschien zelfs wel de voorkeur). Ik mik in ieder geval op een Moka-pot, en zie later nog wel een espresso-apparaat materialiseren.

Tips en inzichten welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@dnzm je zult iets concreter moeten zijn over je budget. Er zit nogal wat tussen Senseo van 4 tientjes en een Weber EG van circa 5k + Sanremo You van 8k.

Verder moet je niet kijken naar het materiaal van de burrs, maar naar de kwaliteit van de maler. De maler is sowieso belangrijker dan de espressomachine. Als je 1k wil besteden, kun je beter 800 aan de maler uitgeven en 200 aan de machine dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
dnzm schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:19:
Nog even in het verlengde van mijn opmerking eerder en ter ondersteuning van mijn onderzoek: wat zijn een beetje de instapmerken malers en halfautomaten die wel te doen zijn en die je absoluut moet vermijden?

Ik snap dat in het goedkopere segment niet de wereld moet verwachten, maar instappen met een maler van honderden euro's gaat hem gewoon niet worden. Ik zoek een klein beetje de middenweg tussen "dan kun je net zo goed Senseo drinken" en "dit kost je een nier en heeft eigenlijk een tweede keuken nodig want het ding is nogal aan de maat". 😉

Sowieso wil ik, als ik alles tot nu toe goed begrepen heb, een burr-maler, lichte voorkeur voor metaal, regelbaar. Machinaal lijkt me handig maar handmalen lijkt me voor kleine hoeveelheden ook nog wel haalbaar (en heeft vanwege meeneembaarheid misschien zelfs wel de voorkeur). Ik mik in ieder geval op een Moka-pot, en zie later nog wel een espresso-apparaat materialiseren.

Tips en inzichten welkom!
Als instap: Mijn voorkeur zou dan gaan naar een Sage Bambino Plus óf Gaggia Classic (Pro (EVO)) in combinatie met een Baratza Encore ESP.

Drink je daarbij veel melkproducten? Latte’s Etc. Dat verandert het misschien en heb ik sowieso een lichte voorkeur voor de Bambino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Iemand nog een goede tip voor een dosseerring voor een 58mm portafilter (lelit bianca)? Heb nu een random ring gekocht bij Jeff maar die valt eraf als je er alleen al naar kijkt.
Bij mijn vorige machine paste de ring perfect maar dit was geprint en ben nu op zoek maar iets degelijker. Liefst dat deze blijft zitten als ik de knop van mn specialita ermee indruk.

Liefst ook nog zonder grote reclame opdruk van de verkoper/maker erop. Wat hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

cryptapix schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:31:
@dnzm je zult iets concreter moeten zijn over je budget. Er zit nogal wat tussen Senseo van 4 tientjes en een Weber EG van circa 5k + Sanremo You van 8k.

Verder moet je niet kijken naar het materiaal van de burrs, maar naar de kwaliteit van de maler. De maler is sowieso belangrijker dan de espressomachine. Als je 1k wil besteden, kun je beter 800 aan de maler uitgeven en 200 aan de machine dan andersom.
Ha, nee, 13K is me net even iets te gortig... ;) En, zeker in het begin, 1K ook wel. Voor hetzelfde geld ben ik er binnen de kortste keren flauw van omdat het me toch teveel effort is.

Dat de maler, na de bonen, zo ongeveer het belangrijkste is, had ik al wel begrepen, dus vandaar ook een beetje mijn twijfel - ik wil niet zo'n blender-achtig apparaat van twee tientjes, dan weet ik zeker dat het prut is. Materiaal van de burr: ik had begrepen dat met keramiek de kans iets groter is dat de boel eens stuk gaat op een steentje oid, dat zou me vervelend lijken.

Maar goddamn, 4K voor een maler, heftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Joshh schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:37:
[...]

Als instap: Mijn voorkeur zou dan gaan naar een Sage Bambino Plus óf Gaggia Classic (Pro (EVO)) in combinatie met een Baratza Encore ESP.
Die namen zie ik vaker langskomen, ik denk dat dat ook nog wel budgettair te verantwoorden is.
Drink je daarbij veel melkproducten? Latte’s Etc. Dat verandert het misschien en heb ik sowieso een lichte voorkeur voor de Bambino.
Niet heel veel, ik vermoed vooral dat ik zo af en toe eens een cappuchino oid voor vrouwlief maak, zelf ben ik meer van de rechttoe rechtaan. Maar goed, misschien vind ik het wel heel leuk om ermee te frutten. Ik zet de Bambino wel iets hoger op het lijstje, dan. Is dat verschil groot dan?

Nu ik er trouwens nog wat meer over nagedacht heb, denk ik dat ik toch wel met een handmaler begin, om twee redenen: ze zijn vaak een eind goedkoper, en ze zijn wat makkelijker in te pakken als ik een Moka-pot mee naar een camping neem. Kingrinder om mee te beginnen? Ik had begrepen dat die Hario handmolen wat ongelijk was, af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
dnzm schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:54:
[...]

Ha, nee, 13K is me net even iets te gortig... ;) En, zeker in het begin, 1K ook wel. Voor hetzelfde geld ben ik er binnen de kortste keren flauw van omdat het me toch teveel effort is.

Dat de maler, na de bonen, zo ongeveer het belangrijkste is, had ik al wel begrepen, dus vandaar ook een beetje mijn twijfel - ik wil niet zo'n blender-achtig apparaat van twee tientjes, dan weet ik zeker dat het prut is. Materiaal van de burr: ik had begrepen dat met keramiek de kans iets groter is dat de boel eens stuk gaat op een steentje oid, dat zou me vervelend lijken.

Maar goddamn, 4K voor een maler, heftig.
De kans dat je een steentje in je koffiebonen treft is bijzonder klein. Daar zou ik zeker niet mijn keuze voor een maler op baseren. De kans dat je de lotto wint is groter.

Een Eureka Specialita heb je voor minder dan 400 euro en zijn waardevast. Je zou ook eens kunnen kijken naar een tweedehands exemplaar. Dan is de kans dat je er meer dan enkele tientjes op verliest bij doorverkoop op korte termijn klein. Een goedkopere optie zoals Silenzio of Manuele kan ook, al weet ik niet hoe goed die voor espresso zijn. En naast Eureka zijn er natuurlijk nog wel meer merken.

Qua machine weet ik het niet echt als het gaat om budgetvriendelijke opties. Er zijn er genoeg hoor, maar ik weet weinig van de voor- en nadelen van die machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
dnzm schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:59:
Nu ik er trouwens nog wat meer over nagedacht heb, denk ik dat ik toch wel met een handmaler begin, om twee redenen: ze zijn vaak een eind goedkoper, en ze zijn wat makkelijker in te pakken als ik een Moka-pot mee naar een camping neem. Kingrinder om mee te beginnen? Ik had begrepen dat die Hario handmolen wat ongelijk was, af en toe.
Zelf heb ik een 1ZPresso voor op vakantie, maar dan zou ik even onderzoek moeten doen welke nu relevant is voor Espresso, Mokka Pot. Echt wel een topmalertje.

Met de Bambino is de ‘workflow’ wat makkelijker als je melk op schuimt. Als het incidenteel voorkomt geef ik juist weer de voorkeur voor het boiler systeem van de Gaggia

[ Voor 12% gewijzigd door Joshh op 26-05-2024 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
TouchOfInsanity schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:27:
Iemand nog een goede tip voor een dosseerring voor een 58mm portafilter (lelit bianca)? Heb nu een random ring gekocht bij Jeff maar die valt eraf als je er alleen al naar kijkt.
Bij mijn vorige machine paste de ring perfect maar dit was geprint en ben nu op zoek maar iets degelijker. Liefst dat deze blijft zitten als ik de knop van mn specialita ermee indruk.

Liefst ook nog zonder grote reclame opdruk van de verkoper/maker erop. Wat hebben jullie?
Sommige doseerringen blijven minder goed ‘plakken’ aan IMS mandjes (die zitten standaard bij de Lelit Bianca). VST mandjes zijn op een of andere manier magnetischer. Dus als je een andere ring zoekt, zoek dan op reviews icm IMS mandjes. Ik gebruik geen doseerring meer. Onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Vandaag lekker veel espressos en cappuccinos kunnen zetten met de nieuwe Aria. Wat een stoomkracht in vergelijking tot de Quickmill met thermoblock voor het stomen!

Alleen de waterindicator blijft rood branden terwijl deze in elke video wit is. Weet iemand wat dat kan zijn?
Want bij te weinig water schakelt hij gewoon de pomp af. Maar blijft rood branden terwijl wel alles functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Heb je 6.1.2 uit de handleiding gedaan?
Daarbij doe je iets in de ruimte waar de waterbak zit waardoor de machine denkt dat er water in de tank zit. Als je dat hebt gedaan, zou het lampje uit moeten gaan.
Typisch Italiaans dat ze een rood lampje monteren terwijl er een witte zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Teus.espresso schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:00:
Heb je 6.1.2 uit de handleiding gedaan?
Daarbij doe je iets in de ruimte waar de waterbak zit waardoor de machine denkt dat er water in de tank zit. Als je dat hebt gedaan, zou het lampje uit moeten gaan.
Typisch Italiaans dat ze een rood lampje monteren terwijl er een witte zou moeten zitten.
Ik heb hem niet aangesloten op een vaste aansluiting dus die stap zou dan niet van toepassingen moeten zijn, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dan hoef je dat niet te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

cryptapix schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:10:
[...]

De kans dat je een steentje in je koffiebonen treft is bijzonder klein. Daar zou ik zeker niet mijn keuze voor een maler op baseren. De kans dat je de lotto wint is groter.
Ah, kijk, als ik dan die loterij win, dan haal ik wel zo'n setje van 11K. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cadster
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 22:27
Voor wie een Sage espresso apparaat overweegt en het duits machtig is, is dit wellicht nutige info:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 22:31

Hoholi

The only one

Je kan ook deze bekijken in het Engels ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Hoholi op 27-05-2024 06:43 ]

Religion is Opium for the Masses

Pagina: 1 ... 207 ... 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1