Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 191 ... 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 17:37
-

[ Voor 100% gewijzigd door rvrrr op 23-10-2023 22:30 ]

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:11
Dan een aantal espresso machines;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siwygtakfAJYy5RH5uMwGXsEewE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UjSkyhkhIIscTuuLrEQ6UXy8.jpg?f=user_large
Izzo heeft een opvolger van de Vivi. Deze valt op doordat hij 5 tot 8 centimeter lager is dan veel andere E61 machines. Afwerking is matig (kijk maar eens naar de plaatsing van de voetjes bijvoorbeeld).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toAQAwfoP9OL4EoKIMFh5OFBDzU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/inQZetbYRkzQy47jMAxbxnhB.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieFdlZPewZh3fO39dUOe_QcGqNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRHJh8BNBlWq0gO886Q1fyyJ.jpg?f=fotoalbum_large
Nog twee merken met in afwerking matige machines. De kranen van de Eureka zagen er grappig uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sTgetFRe6DFlaKdbZBxCswPK9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AJYQL0D8ISSmu1g6wva9SNBd.jpg?f=user_large
Over grappig gesproken. Geperforeerde kast op een machine ziet er leuk uit maar de voorkant was om te huilen en ik wordt bang van de energie rekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVeLhzTgtzrBO90zf5IEmfLnzh0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/23Wwm25obJDCB9HeLgdnznqd.jpg?f=user_large
Stone heeft de flowcontrol in de kop weg gewerkt met het vierkant voorop. Die styling komt dan ook terug in de zijpanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHlW_3FCka-gO_JYc6GcmWp1984=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2QcKSaYxU8FcIrak0eRYkuFU.jpg?f=user_large
Quickmill komt met twee nieuwe modellen. De linker is op basis van het thermoblok maar dan met PID (ik heb ooit een 820 omgebouwd naar PID en die was zo veel beter dan de gewone). De rechter is op basis van een boiler. Beiden hebben instelbare bypass, pre infusie en flowmeter voor afgepaste hoeveelheid water in het kopje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5rcWFwcoaYw7ogmm4M5EV0sXbA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uzGD6OYXcap1fYi9aWsbVXdg.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BowoxX99dE_iUepOJQNjlGmRwZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hJz7vtbYJdkGAG7mWvvsU3p3.jpg?f=user_large
De Victoria Arduino E1 en Rocket Epica zijn al een tijd uit maar ik had hem nog niet in het echt gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0cVcOmJYxY21sAeM1O0UHNIfGM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hw1YwhOFEDgxRpgBBoz0XpM2.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn9jGlEiEWDGc8JeoTw00ju9jZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Rv5kafMtkvBuEyvLR3vyeHB.jpg?f=user_large
De ECM in AMG uitvoering komt helaas niet naar Nederland. Ook worden de koolstof accessoires niet los leverbaar. Deze is op basis van de 2022 Synchronika. Ook stond er de 2023 Synchronika. Het is zo subtiel dat het op de foto niet te zien is maar de 2023 versie heeft een E61 kop met ondersteuning van elektrische verwarming. Dit zal in de komende jaren uitrollen naar de andere modellen maar zeker voor een E61 kop zorgt dat voor een veel snellere opwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XB696NGb-DNaRjKpH3f0oPMxtNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ijlTSP70jtXyWxwpkWkyuDN5.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfZLuSzID0SgwFNcVFZdOfH4AoU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wsIzOkjMmC7d5ys4EJIhvevS.jpg?f=user_large
Dan Nurri, daar stonden de stoerste en lelijkste machine vlak bij elkaar (persoonlijke mening). De eye catcher is natuurlijk de machine in het motorblok ingebouwd. Maar kijk dan eens in de achtergrond. De paars met gouden machine.
Gelukkig hadden ze ook de GTO staan. Dual boiler met actief verwarmde kop. Naar eigen zeggen opwarm tijd een kwart van vergelijkbare machines.
Dat soort claims zijn moeilijk te controleren op een beurs maar goed.
Op deze GTO zit ook de Pressensor gemonteerd. Dat is een sensor waarmee parameters van het koffie zetten kunnen worden gevolgd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9ByLh7yH1vtwBMuyyX4JeZRIVw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dU0iJi2K4egblYNrGc4TZqnz.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHirL9fvuSZFFBIRF58Akp0Ysmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PYKvgftIdfRpcp6HaIr7wG7.jpg?f=fotoalbum_large
Als laatste het nieuws van Profitec. De Go komt er ook in staal kleur. In tegenstelling tot het ECM zusje zit er een laagje verf over de behuizing. Dit maakt hem minder besmettelijk voor vinegerafdrukken.
Ok stonden er twee nieuwe machines (waarvan één prototype). De Jump is de opvolger van de 400. Bijna alle elctronica is verbeterd. Door het diplay zijn de PID en andere instellingen ook veel gemakkelijker te wijzigen. De Drive komt later en zal de opvolger zijn van de 600 met dezelfde soort verbeteringen.
Dan heeft Profitec nog gehint op iets dat ze in november tonen. Helaas geen idee wat maar als het goed is worden we uitgenodigd.

Dit is een impressie voor jullie. Op een beurs als deze proeven we ook koffie, zoeken nieuwe kopjes, gesprek met bestaande en nieuwe contacten, volgen nieuwe ontwikkelingen. Dan vallen er ook zaken op zoals dat er nu ook iets van 15 Chinese bedrijven stonden. Onderdelen direct vanuit daar of zoals de Sage / Breville / Solis een paar keer dezelfde machine tegen komen onder andere merknamen.
Er stond voor mij voor de tweede keer een bedrijf die thermoblokken maakt op basis van halogeen verlichting. Als ik echter rendement uitreken kan dat nooit zo goed werken als zij claimen.
De grootste teleurstelling was bij Rancilio daar stonden op de stand de Sylvia en Sylvia Pro X in kekke kleuren. Bij navraag bleek dat ze voor de beurs een aantal machines hadden gespoten. Geen productie plannen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:46
uit de categorie dat smaak iets zeer persoonlijks is concludeer ik in ieder geval dat er weinig moois op de markt gaat komen de komende tijd. Wat een gedrochten.. (er zijn een paar uitzonderingen)..maar goed.. Die Profitec Jump kan nog interessant zijn (alhoewel als dit de opvolger van de 400 is ik de kenmerkende knoppen wel mis), heb je enig idee wanneer deze op de markt moet komen?

[ Voor 11% gewijzigd door Hopjesvla79 op 24-10-2023 07:21 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:14
RobinJB schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:10:
Wat ik merkte is dat ik best 18g in de 21g basket kan doen maar dat dat een stuk grovere maling dan 14g in het 14g bakje vraagt. Slaat dat ergens op wat jullie betreft?
Meer koffie = meer tegendruk, dus grover malen voor dezelfde doorloop. Daarnaast de filterbakjes van La Marzocco worden gemaakt door VST. De 14g is gelijk aan een 15g VST, de 17g is gelijkt aan een 18g VST etc. De reden dat LM ze 1g lager omschrijft heeft met het iets lager liggende douchescherm te maken op o.a. de Micra en Mini.

Je kunt een groter bakje prima onderdoseren. Er zitten geen nadelen aan 18g in een 21g bakje doen, behalve dat het misschien een beetje een zootje wordt bij het uitkloppen omdat er meer water bovenop ligt.

Overdoseren is iets lastiger, er moet minimaal ongeveer een euromunt aan ruimte overblijven tussen de koffie en douche. Hou er rekening mee dat koffie uitzet nadat de extractie compleet is en de druk eraf gaat, dus het is best normaal dat je die schroefadruk ziet ná de extractie (maar dus niet voor).

Zelf gebruik ik altijd de bakjes die gemaakt zijn voor 18g (bij VST is dat de 18g, bij LM de 17g, bij IMS de 18-20g en bij Pullman de 17/19g). Heb hogere en lagere doseringen ook wel geprobeerd, maar kom vrij snel weer terug bij 18g.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 24-10-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:02
Ypuh schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:09:
[...]

Meer koffie = meer tegendruk, dus grover malen voor dezelfde doorloop. Daarnaast de filterbakjes van La Marzocco worden gemaakt door VST. De 14g is gelijk aan een 15g VST, de 17g is gelijkt aan een 18g VST etc. De reden dat LM ze 1g lager omschrijft heeft met het iets lager liggende douchescherm te maken op o.a. de Micra en Mini.

Je kunt een groter bakje prima onderdoseren. Er zitten geen nadelen aan 18g in een 21g bakje doen, behalve dat het misschien een beetje een zootje wordt bij het uitkloppen omdat er meer water bovenop ligt.

Overdoseren is iets lastiger, er moet minimaal ongeveer een euromunt aan ruimte overblijven tussen de koffie en douche. Hou er rekening mee dat koffie uitzet nadat de extractie compleet is en de druk eraf gaat, dus het is best normaal dat je die schroefadruk ziet ná de extractie (maar dus niet voor).

Zelf gebruik ik altijd de bakjes die gemaakt zijn voor 18g (bij VST is dat de 18g, bij LM de 17g, bij IMS de 18-20g en bij Pullman de 17/19g). Heb hogere en lagere doseringen ook wel geprobeerd, maar kom vrij snel weer terug bij 18g.
Kleine toevoeging is nog dat hoe groter het bakje, hoe kleiner de weerstand van het bakje zelf. Een 14gr bakje zal dus meer weerstand hebben dan een 21gr bakje. James Hoffman heeft dit een keer getest. Als je dus onder doseert moet je iets fijner malen dan in een ‘passend’ bakje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
De Profitec Jump is productie gereed. Verwacht die dus binnen een 1/2 jaar in de winkels te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:23
Bij mijn Jura E6 is het statusbalkje voor filter vervanging bijna vol. Na wat Googlen ben ik erachter dat dat na x aantal liter of 2 á 3 maanden het geval is. Aantal liters heb ik geen flauw benul van, maar heb dat ding wel bijna 3 maanden geleden gekocht.

Wij hebben in ons huis een waterontharder, dus wat dat betreft ben ik geen filter nodig. Via Google vind ik dan nog wat marketing stukjes mbt toegevoegde mineralen e.d.

Qua onderhoud/spoelen/reinigen houd ik mij prima aan de voorschriften met de voorgeschreven Jura producten, daar hecht ik meer waarde aan dan zo'n filter eigenlijk.

Ik wil eigenlijk gewoon weten of het apparaat er nou heel veel hinder van ondervind als ik zo'n filter achterwege laat.

[ Voor 13% gewijzigd door B-Real op 24-10-2023 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
B-Real schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:38:
Bij mijn Jura E6 is het statusbalkje voor filter vervanging bijna vol. Na wat Googlen ben ik erachter dat dat na x aantal liter of 2 á 3 maanden het geval is. Aantal liters heb ik geen flauw benul van, maar heb dat ding wel bijna 3 maanden geleden gekocht.

Wij hebben in ons huis een waterontharder, dus wat dat betreft ben ik geen filter nodig. Via Google vind ik dan nog wat marketing stukjes mbt toegevoegde mineralen e.d.

Qua onderhoud/spoelen/reinigen houd ik mij prima aan de voorschriften met de voorgeschreven Jura producten, daar hecht ik meer waarde aan dan zo'n filter eigenlijk.

Ik wil eigenlijk gewoon weten of het apparaat er nou heel veel hinder van ondervind als ik zo'n filter achterwege laat.
Volgens mij is zo’n filter vooral tegen kalk. Als je al een water ontharder hebt lijkt mij dat je hem prima achterwege kunt laten. Ik heb echter geen Jura dus dit is meer theoretisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:44

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Teus.espresso schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:32:
De Profitec Jump is productie gereed. Verwacht die dus binnen een 1/2 jaar in de winkels te zien.
Profitec Jump en Drive zijn toch een beetje oude technologie imo.
Nog steeds die oude E61 groepen, 45 minuten wachten op goede koffie is anno 2023 niet wat je wilt.
Zo'n Nurri GTO met actief verwarmde kop is dan een stuk moderner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:45
rvrrr schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:27:
[...]

Ik heb de Elizabeth slechts kort kunnen gebruiken (defect in de stoomboiler dus retour gestuurd en geld teruggevraagd). Vond de bouwkwaliteit best wel matig in het echt. Stoomknop is lelijk (persoonlijk) maar voelt ook heel kwetsbaar. Ook het binnenwerk zag er echt opgepropt uit. Kan me voorstellen dat van pommeren ook niet op het onderhoud van dat apparaat zit te wachten.

Ik zou als ik geld en ruimte had voor de Bezzera Duo (Top) DE gaan. Mooi design met standaard houten knoppen/handvatten. En de PID's en inschakeltijden makkelijk te programmeren via touch screen, dual boiler en dus de uitvoering met elektrisch verwarmde grouphead van bezzera ipv e61, daardoor stuk sneller warm.
Dank voor de input, ik ben bang dat ik mij inderdaad ga ergeren aan de Elizabeth. Die Bezzera is buiten het budget, dus ik denk dat het de Pro 300 gaat worden. Specialita erbij en dan kunnen we weer even vooruit O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb geen waterontharder en een E8 en gebruik hiervoor de filters. Als ik een degelijke* waterontharder zou hebben zou ik geen filters meer gebruiken, die zijn puur voor het ontkalken. Zonder filter gaat je Jura nog piepen (als ik mijn boekje goed begrijp) elke zoveel liter dan kun je als je niet tegen de melding het ontkalkingsproces doorlopen zonder er daadwerkelijk spul in te gooien. Ik zou niet in zien hoe dat kwaad kan.

*dus geen magneet troep e.d. 'ontharders'

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:51
iemand een idee wat ik het beste met mijn Jura E4 kan doen?

De laatste tijd lijkt hij regelmatig vast te lopen, na het zetten van een kop koffie klinkt hij dan zwaarder dan normaal. Vervolgens knipperen alle lampjes en gaat hij uit, de molen zit dan op een stand dat de houder van de koffie prut niet lekker verwijderd kan worden.

Als ik met de vingers voel zit er overal prut welke ik dan met mijn vingers kan verwijderen (kleine handen :P )
Hierna start hij weer normaal op en lijkt het ook weer te werken. Na het starten van een schoonmaak programma gaat het dan weer een tijdje goed, maar niet tot de volgende schoonmaak melding zeg maar.

Af en toe dumpt hij ook niet gemalen koffie.

Ik gebruik een tijd nu wat goedkopere bonen van de Hema. Kan ik hier zelf iets aan doen met de maalgraad (al wel wat dingen geprobeerd). Of heeft hij gewoon een onderhoud beurt nodig?

De machine is ongeveer 1.5 jaar oud en is altijd netjes schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

KernelPanic schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:50:
iemand een idee wat ik het beste met mijn Jura E4 kan doen?

De laatste tijd lijkt hij regelmatig vast te lopen, na het zetten van een kop koffie klinkt hij dan zwaarder dan normaal. Vervolgens knipperen alle lampjes en gaat hij uit, de molen zit dan op een stand dat de houder van de koffie prut niet lekker verwijderd kan worden.

Als ik met de vingers voel zit er overal prut welke ik dan met mijn vingers kan verwijderen (kleine handen :P )
Hierna start hij weer normaal op en lijkt het ook weer te werken. Na het starten van een schoonmaak programma gaat het dan weer een tijdje goed, maar niet tot de volgende schoonmaak melding zeg maar.

Af en toe dumpt hij ook niet gemalen koffie.

Ik gebruik een tijd nu wat goedkopere bonen van de Hema. Kan ik hier zelf iets aan doen met de maalgraad (al wel wat dingen geprobeerd). Of heeft hij gewoon een onderhoud beurt nodig?

De machine is ongeveer 1.5 jaar oud en is altijd netjes schoongemaakt.
Heb je de support al een keer gebeld :9 ? Mijn vader had iets vergelijkbaars met z'n ENA8. Ze lopen dan een hele procedure met je door over wat je moet voelen en of dat schoon of vies moet zijn wat je er mee moet doen e.d. Ik ben echt te spreken over de support, die weten van wanten en helpen je echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
E61 slaat op het jaar van introductie. Die techniek is stok oud. Dus alle machines met die techniek zijn over datum. Toch willen genoeg mensen nog E61 machines. Fabrikanten werken eraan om de tekortkomingen op te lossen. ECM heeft dat heel goed aangepakt. Profitec heeft het met software verbeterd. Als dat voor jou niet voldoende is moet je vooral naar machines zoals de Nurri kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

[…]
Ik heb geen waterontharder en geen filter in gebruik. Nooit gehad ook. Mijn E8 uit 2016 doet het prima. Wel braaf met “echte” Jura ontkalkingstabletten (die blauw/witte, 3 stuks per beurt in 500ml water oplossen) ontkalkt wanneer het aangegeven wordt door de machine. Woon in het verzorgingsgebied van Dunea, wat niet al te hard water levert.

Kortom, prima om zonder filter je apparaat te gebruiken, mits je je aan de ontkalkregeltjes houdt :)

... en oranje! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Teus.espresso schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:05:
E61 slaat op het jaar van introductie. Die techniek is stok oud. Dus alle machines met die techniek zijn over datum. Toch willen genoeg mensen nog E61 machines. Fabrikanten werken eraan om de tekortkomingen op te lossen. ECM heeft dat heel goed aangepakt. Profitec heeft het met software verbeterd. Als dat voor jou niet voldoende is moet je vooral naar machines zoals de Nurri kijken.
Volgens mij doet Lelit ook iets ‘slims’ door de boiler bij opstart een stukje te laten overheaten waardoor de groep eerder warm is?

Maar inderdaad, de techniek is oud en heeft zijn nadelen. Wel knap hoe lang het ontwerp het al volhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:32

Als je water niet heel hard is kun je prima zonder filter: Hardheid instellen en wel netjes ontkalken als de machine dat aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
TheJVH schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:14:
[...]

Dank voor de input, ik ben bang dat ik mij inderdaad ga ergeren aan de Elizabeth. Die Bezzera is buiten het budget, dus ik denk dat het de Pro 300 gaat worden. Specialita erbij en dan kunnen we weer even vooruit O-) .
Ik vind die profitec pro 300 ook strak, enige wat mij weerhoudt is de messing boiler voor de koffie die ze gebruiken. Zo een beetje ieder merk is bezig om de messing boilers te verminderen of het probleem met lood in koffie wel of geen issue is, had ik gezien dat profitec ook hierin zou meegaan. Wel opvallend dat bijv. Lelit Elizabeth ook dezelfde soort boilers gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Figo112 op 24-10-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Profitec heeft tegenwoordig gewoon een boiler van stainless steel. Geen messing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:46
zag dat bij de schroothandel dat je inmiddels meer voor messing krijgt dan voor RVS.. Lijkt me dat dat de doorslaggevende factor is bij de fabrikanten, niet zozeer het eventuele aandeel van lood voor zover dat aanwezig is.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Teus.espresso schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:43:
Profitec heeft tegenwoordig gewoon een boiler van stainless steel. Geen messing.
Op de productpagina staat dat er een messing boiler in zit voor de koffiegroep: "0.4 l brass coffee boiler with a ring brew group"

https://www.profitec-espresso.com/en/products/pro300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:04
Rocket Bicocca wordt lastig om mijn eindejaarspremie voor mij te houden. Iemand een idee hoeveel die gaat kosten?

EDIT: was na het zien van dit filmpje dat ik er warm van werd.

[ Voor 28% gewijzigd door RigolleM op 25-10-2023 14:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasper89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:04
Valt nog mee... had mijn vrouw al verteld over de LMLM en hoeveel die kostte :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:16
RigolleM schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Valt nog mee... had mijn vrouw al verteld over de LMLM en hoeveel die kostte :+
Je moet het ook eerst hebben over een Speedster. Daarna smeekt ze je om een LMLM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 17:03
Leuke foto's van Host Milano 2023. Via de bekende Youtubers heb ik ook al bewegend beeld gezien van de nieuwe malers en espressomachines. Maar de meeste bedrijven doen niet echt aan persberichten dus een lijst van eigenschappen lezen is niet altijd beschikbaar.

Is er iets nieuws van Lelit? Van de foto's lijkt het dezelfde line-up te zijn als voorbije jaren.

Opvallend vind ik de opkomst van schermpjes op allerhande machines, de Decent is tegenwoordig niet meer alleen. De tijd van mini-PID display met mystieke codes opzoeken in de handleiding zal gaandeweg verdwijnen.

Qua echte functionaliteit lijkt het wat uitontwikkeld, er is enkel de pre-infusion die beter in te stellen valt bij sommige modellen.

Persoonlijk ben ik wel verbaasd dat de Meticulous toch nog verscheen op de Mazzer stand. Zal die echt geleverd worden in januari 2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:13

JB

Cédric roelt!

Feest... ik trek zojuist de nozzle van het fijnschuimmondstuk bij de Jura E8 om even te reinigen, gaat de rubber eraf/kapot waardoor ik deze niet meer vast kan zetten. Wat een geld voor zo'n lullig onderdeel :(

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TheJVH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9LwGOi8bgH23mp0t3PxQR1BvDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WjYyZ5qBh774RVNe9RtOITe.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend naar Van Pommeren gegaan en terug gekomen met een Profitec Pro 300 en een Eureka Single Dose. Erg blij mee en de bouwkwaliteit van vooral de Profitec is inderdaad erg goed. Nog wel even goed afstellen, de doorlooptijd is vrij lang maar de koffie is zuur :? . Ook is de puck niet droog - te weinig koffie in de basket?

Gaat wel 10x zo snel en makkelijk dan met de Flair :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat is lang? Heb je een timer gebruikt?
Je kunt verder nog de temperatuur wat opkrikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 10:34
Hé een koffietopic. Nu mijn volautomaat in de palliatieve fase verkeert, en ik bij een vriend vaak enorm geniet van een goede koffie uit een pistonmachine, start ik hier maar vast met goed inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
defusion schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:30:
Wat is lang? Heb je een timer gebruikt?
Je kunt verder nog de temperatuur wat opkrikken.
Heb hem ingesteld op 96 graden, 40 seconde doorlooptijd, 18g in 36g uit. Puck is ook nattig, ik gok dat ik last heb van channeling maar dat weet ik niet zeker. Bonen zijn op 3 oktober geroosterd dus die lijken mij vers genoeg. Het duurt ook een goede 10 seconde voordat er koffie uit komt lopen, lijkt mij ook vrij lang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17
emil_406 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:38:
Hé een koffietopic. Nu mijn volautomaat in de palliatieve fase verkeert, en ik bij een vriend vaak enorm geniet van een goede koffie uit een pistonmachine, start ik hier maar vast met goed inlezen.
Top, welkom! Leuk dat je voor een pistonmachine wil gaan. Niet veel mensen hebben een manuele levermachine (zonder pomp).

Sorry, ik begrijp heus wel dat je een machine met een filterdrager bedoelt en dat die erg vaak ten onrechte ‘piston’ wordt genoemd. Een piston is een zuiger, niets meer, niets minder.
Edit: dat bedoelde hij dus wel :+
Edit2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXEj7DKTiuz27UBraLVhbH1Giok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/9ELo6dAHdc8c03iK4z6knoY4.gif?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 27-10-2023 12:21 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

De Duitse Mediamarkt (en Saturn) hebben momenteel een kortingsactie lopen (de BTW-actie) waarbij de Jura E8 (EB) (in Piano Black) te krijgen is voor de prijs van: €781,51 bij ophalen*. In de grensstreek zijn enkele Mediamarkten en Saturns te vinden. Je kunt heel simpel betalen bij afhalen selecteren en dan pinnen garantie wordt netjes voor je op de post gedaan en zoals anderen hier al wel aangegeven hebben is de garantie gewoon Europees dus ook in Nederland te gebruiken indien nodig. Het lijkt erop dat de EB-variant eruit gaat op (korte) termijn en de nieuwe variant een stukje duurder is. Tevens de prijs van €781,51 de goedkoopste sinds een jaar voor de Jura E8 (EB).
In Nederland betaal je voor een Jura E8 normaliter zo'n €1.100 - €1.250 liggend aan de kleur. uitvoering: Jura E8 (EB) Piano Black & uitvoering: Jura E8 (EB) Moonlight Silver

*verzenden ook, maar dat doen ze niet naar Nederland en zul je een of andere doorstuur service voor moeten gebruiken. edit: tegenwoordig kun je ook gebruik maken van de DHL-packstations in Duitsland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86KVk40pab1TMl7_q_2y449nwTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n9wKirmx2quiBXYUPduGeBN0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door True op 27-10-2023 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
cryptapix schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:38:
[...]

Top, welkom! Leuk dat je voor een pistonmachine wil gaan. Niet veel mensen hebben een manuele levermachine (zonder pomp).

Sorry, ik begrijp heus wel dat je een machine met een filterdrager bedoelt en dat die erg vaak ten onrechte ‘piston’ wordt genoemd. Een piston is een zuiger, niets meer, niets minder.
Het gaat idd om een manuele machine. Ik dacht dat die juist pistonmachines heetten. Hevelmachine heten ze lees ik net.

Zoiets had ik in gedachten (maar ik lees me eerst even in)
https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/bezzera-strega-top

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:50
TheJVH schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:49:
[...]

Heb hem ingesteld op 96 graden, 40 seconde doorlooptijd, 18g in 36g uit. Puck is ook nattig, ik gok dat ik last heb van channeling maar dat weet ik niet zeker. Bonen zijn op 3 oktober geroosterd dus die lijken mij vers genoeg. Het duurt ook een goede 10 seconde voordat er koffie uit komt lopen, lijkt mij ook vrij lang?
De staat van de puck heeft weinig met channeling te maken, als je een E61 systeem hebt, word de ruimte boven de puck middels het systeem grotendeels watervrij gemaakt door de hendel omhoog te doen (einde pompen) dat brengt, afhankelijk van hoe nat de puk is, het oppervlak in beroering. Hoe nat ie is, heeft meer met het soort bonen te maken, de ene zal drogere eindresultaten laten zien als de ander (en waar dat aan ligt, geen idee).
Channeling proef je, de zuren en bitters zijn sterk uitvergroot, en de smaak is niet meer in balans.

Preciezer: geen zoet, geen chocolade of hazelnoot smaak (beide de meest voorkomende smaak tonen bij de meeste [niet gefermenteerde!!] bonen) enkel citroen en veel bitters.

Die 10 seconden voor de uitloop start probeer ik altijd te behalen, als ie haast direct na druk opbouw start (rond de 6/7 seconden staat mijn manometer op 10 bar [9 op de puck volgens de experts]) begint door te lopen, dan heb je zeker channeling, de puck laat dan geen of althans zeer weinig weerstand zien.
Hoe lang na die start van 10 seconden laat je hem doorlopen? Ik houd zelf 25 seconde na de eerste drup aan, ik ben begonnen met 35 seconden, maar de smaak vind ik persoonlijk het lekkerst (door experimenteren) na 25 seconden uiteindelijk, de meeste zoetheid is er dan nog.

[ Voor 14% gewijzigd door RoosW op 27-10-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
emil_406 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 00:51:
[...]

Het gaat idd om een manuele machine. Ik dacht dat die juist pistonmachines heetten. Hevelmachine heten ze lees ik net.

Zoiets had ik in gedachten (maar ik lees me eerst even in)
https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/bezzera-strega-top
Nee dan heb je gewoon gelijk en bied ik mijn excuses aan voor gebruik van het vooroordeel dat het verkeerd gebruikt wordt. Google maar eens op pistonmachine, dan vind je allerlei espressoapparaten die geen hevels zijn.

Ik zou ook nog wel eens willen overstappen naar een hevelmachine.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 27-10-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
cryptapix schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

Nee dan heb je gewoon gelijk en bied ik mijn excuses aan voor gebruik van het vooroordeel dat het verkeerd gebruikt wordt. Google maar eens op pistonmachine, dan vind je allerlei espressoapparaten die geen hevels zijn.

Ehh, nee, een piston zit in een automotor, de juiste term: Halfautomaat
En die heb je dus met hevel (Handmatig druk opbouwen), of met pomp, en een enkeling heeft beide (Bezzera Strega bv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
TheJVH schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:49:
[...]

Met die getallen zou je denken dat het iig niet zuur moet zijn, en zou channeling een verklaring kunnen zijn.
Maar dan is het doorgaans niet alleen zuur, maar gewoon uit balans en bitter en zuur tegelijk.

Je had 'm wel voldoende voorverwarmd? ik lees online ca. 10min, maar zou vooral in het begin om dat aspect uit te sluiten gewoon E61 tijden (half uur) aanhouden. Anders is het alsnog zuur, want koelt het water teveel af voordat het de koffie raakt.
Portafilter was ook goed op temperatuur?

Verder gewoon blijven experimenteren, mogelijk moet je met die bonen toch nog iets hoger met de temperatuur gaan zitten, nog wat langere doorlooptijd hanteren, etc.
Tegen channeling bestaan diverse tips, maar om te troubleshooten is een naked portafilter wel handig. Dan zie je vanzelf wel of het alle kanten uit spuit, of het netjes loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

HoppyF schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:17:
[...]

De kracht van een TS is juist dat hier een samenvatting staat waar het topic over gaat.
Vwb vers gebrande koffie is het handig dat er een lijstje bestaat waar je zoal vers gebrande koffie kunt kopen, lokaal of online.
Ja, je kunt zelf gaan Googlen maar hebt dan geen idee waar je terecht komt.
Waarschijnlijk niet bij de beste koffiebrander.
Mensen die al jaren vers gebrande koffiebonen drinken kennen hun adresjes wel. Nieuwkomers niet.
Daarom vind ik een lijstje nuttig.
Prijzen zijn maar een indicatie gaan mensen naar de betreffende website dan zien je de actuele prijzen en aanbiedingen vanzelf wel.
Er kan natuurlijk in het topic gezocht worden naar ervaringen maar de ervaring leert dat men dit lastig vindt.
Dat zoeken in het topic is niet alleen lastig, het is onbevredigend en geen oplossing.

Dus een half jaar, de eerste helft van 2022 nagelezen, 3300 berichten (ca.140 p x 24p/p) in 2 volle dagen.

Tussen al die postings over machines, malers en methodes voor die 1% berichten over bonen.

Ik wil niet klagen want het is het enige forum, de andere die ik ken zijn een zachte dood gestorven.
Of kent iemand nog een NL/Benelux forum waarin je echt kunt selecteren op 'bonendraadjes'?

Heb 2 kapotte Saeco's staan, Van Pommeren 8)7 (bijna buurman): destijds geen klant=koning houding.
Garantie op reparatie 3 maanden, dag later ging boiler stuk kon ik weer de hele reparatie betalen.
Doe het nu met wat moccapotjes. En soms gebruik ik de nanopresso voor de andere kant van de boon.

Wat ik geleerd heb van die 3300 berichten?
De verdeling van de stadia (zuur-vlak-bitter) vond ik de mooiste.
Aan te proberen kandidaten Brandzaak, Hoofdkwartier en misschien nog Fascino (niet zo goeie ervaring mee). Verder mogelijk Schot, gebrand.nl, cafe du jour, rest valt denk af omdat ik onder de €20/500gr blijf.

Wat jullie verder van mij kunnen leren
is wat ik met de zoekfunctie niet heb gevonden. Het werd wel één keer genoemd, maar niet beoordeeld. Het is de supermarktkoffie die ik momenteel het best te slurpen vind: Cornelissen coffeeroasters.
Niets bijzonders, maar ik was op een gegeven moment (na ruim 100 zakken) de brandsmaak van L'Or Forza zat en deze verscheen nieuw in de Jumbo. Ik zou 'm een 5 geven op een schaal van 10.
Zit net in nieuwe verpakking ter ere van de 83+ cuppingscore denk, er staat nu 'specialty' op de verpakking ;-)
Ik kies Medium/Dark op basis van wat het meest vers gebrand is waarvoor ik 3 Jumbo's check ;-) De dark die ik nu drink is niet olie-achtig (olie vind ik verder geen probleem) en geeft best een goeie espresso.
Een twee weken oude branding lukt best, sowieso beter dan bij L'Or. Je moet de datum herleiden door een jaar van de houdbaarheidsdatum af te trekken. Maar doordat ik per kilo moet kopen drink ik na een paar weken toch wat te oude koffie. Dat is de directe reden om deze draad te raadplegen.

O ja en nog dat Frankrijk, bekend om zijn goede keuken op koffiegebied de hel is (in de Provence in ieder geval). Maar tegen die achtergrond steken er sommige hemels af. Verleden jaar vond ik wat in Toulon en Lorgues en dit jaar de beste tot nu toe in Hyères: (plaatje=link)

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/p/AF1QipMVMwl0o2AM1KI_rqSWx3b5s4HYteNNSDHjc6oo=w300-h225-p-k-no

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emil_406
cryptapix schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

Ik heb je bij de poot.....

Ik zoek gewoon een espressoapparaat, zonder hevel :D :D :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
emil_406 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:15:
[...]

Ik heb je bij de poot.....

Ik zoek gewoon een espressoapparaat, zonder hevel :D :D :D
Bedankt he :p cryptapix in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
defusion schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:00:
[...]
Je had 'm wel voldoende voorverwarmd? ik lees online ca. 10min, maar zou vooral in het begin om dat aspect uit te sluiten gewoon E61 tijden (half uur) aanhouden. Anders is het alsnog zuur, want koelt het water teveel af voordat het de koffie raakt.
Portafilter was ook goed op temperatuur?
Ah, daar zeg je zowat, iemand in mijn kennis kring had hetzelfde probleem, alles leek ok, maar geen lekker resultaat, toen ik langskwam zag ik dat het machientje wel warm was, maar de portafilter netjes afgedroogd en schoongemaakt naast de machine lag. Zijn vrouw vond het er niet netjes uitzien, althans als de pook niet recht uit de machine stak, maar na afkoelen bleef dan (kan ik uit ervaring bevestigen met mijn Bianca) immer het filterbakje vacuum aan de brouwkop hangen.
Dus liet ie hem er maar af....
Koud portafilterhouder is dus inderdaad ook oorzaak van vieze koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
RoosW schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Ah, daar zeg je zowat, iemand in mijn kennis kring had hetzelfde probleem, alles leek ok, maar geen lekker resultaat, toen ik langskwam zag ik dat het machientje wel warm was, maar de portafilter netjes afgedroogd en schoongemaakt naast de machine lag. Zijn vrouw vond het er niet netjes uitzien, althans als de pook niet recht uit de machine stak, maar na afkoelen bleef dan (kan ik uit ervaring bevestigen met mijn Bianca) immer het filterbakje vacuum aan de brouwkop hangen.
Dus liet ie hem er maar af....
Koud portafilterhouder is dus inderdaad ook oorzaak van vieze koffie.
Daar heb ik geen last van, die is boven de 60 graden gok ik (zit in de machine inderdaad, na 15 minuten is alles wel goed heet, sowieso onder heet water schoonmaken).

Zou het kunnen dat het ook wat nauwer komt dan bij de Flair? Daar kreeg ik (toen ik mn maling goed had) redelijk snel goede koffie uit, maar nu merk ik dat ik het lastig vind.

Over het algemeen krijg ik een koffie eruit die erg intens is, en zowel bitter als zuur tegelijk. Moet ik mn doses misschien verhogen? Ik zit op 18g maar ik heb het idee dat ik wel 21g in de dubbele filter kan proppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
TheJVH schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

Daar heb ik geen last van, die is boven de 60 graden gok ik (zit in de machine inderdaad, na 15 minuten is alles wel goed heet, sowieso onder heet water schoonmaken).

Zou het kunnen dat het ook wat nauwer komt dan bij de Flair? Daar kreeg ik (toen ik mn maling goed had) redelijk snel goede koffie uit, maar nu merk ik dat ik het lastig vind.

Over het algemeen krijg ik een koffie eruit die erg intens is, en zowel bitter als zuur tegelijk. Moet ik mn doses misschien verhogen? Ik zit op 18g maar ik heb het idee dat ik wel 21g in de dubbele filter kan proppen...
Ah, een Flair, ja das andere koek, dan is 10 seconden wel lang.
Minder fijn malen en minder hard druk zetten om hetzelfde resultaat te halen, weegschaal er onder en stoppen zodra je op 36/40 gr output zit. Een en ander is nu eenmaal heel anders met een echte hevel machine. Laat je hem pre-infuseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

druipgrot schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
Aan te proberen kandidaten Brandzaak, Hoofdkwartier en misschien nog Fascino (niet zo goeie ervaring mee). Verder mogelijk Schot, gebrand.nl, cafe du jour, rest valt denk af omdat ik onder de €20/500gr blijf.
[...]
Wat maakt dat jouw ervaring met Fascino niet zo goed is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
TheJVH schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

Ik heb ook een Flair en mijn ervaring is soortgelijk. De flair is heel vergevend, je krijgt snel goeie koffie en die is redelijk mild (maar wel lekker).

Door de continue hogere temperatuur en constante druk wordt er volgens mij meer uit je koffie gehaald dan bij de flair.

Ik zou het volgende doen om wat dichter bij de flair te komen:

- temperatuur omlaag naar 90
- shot tijd naar max 30
- lagere dosering van 15gr
- meer output, dus zeg 1:3 -> 15 in 45 out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
RoosW schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:53:
[...]

Ah, een Flair, ja das andere koek, dan is 10 seconden wel lang.
Minder fijn malen en minder hard druk zetten om hetzelfde resultaat te halen, weegschaal er onder en stoppen zodra je op 36/40 gr output zit. Een en ander is nu eenmaal heel anders met een echte hevel machine. Laat je hem pre-infuseren?
Haha nee, ik bedoel: we hebben nu een Profitec Pro 300 + Eureka Single Dose, en daar hebben we meer moeite mee dan met een Flair + 1zpresso J-Max.

Bij de Flair deden we altijd 10s pre-infusie, maar dat kan niet op de Pro 300 (hoewel hij volgens mij de eerste 5 seconde minder druk levert en dan pas de volle druk erop zet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

True schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:40:
[...]

Wat maakt dat jouw ervaring met Fascino niet zo goed is?
Goeie vraag, want het staat er erg bout / ongenuanceerd. Heb eenmaal het soort bonen van ze afgenomen dat bij mij zou moeten passen, Espresso Italiano, en die vond ik niet voor herhaling vatbaar. Dat is alles. Maar zoals gezegd ben ik door alles wat ik er hier over gelezen heb, toch wel weer rijp gemaakt om het nooit meer te heroverwegen ;)

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Hercul3s schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:56:
[...]

Ik heb ook een Flair en mijn ervaring is soortgelijk. De flair is heel vergevend, je krijgt snel goeie koffie en die is redelijk mild (maar wel lekker).

Door de continue hogere temperatuur en constante druk wordt er volgens mij meer uit je koffie gehaald dan bij de flair.

Ik zou het volgende doen om wat dichter bij de flair te komen:

- temperatuur omlaag naar 90
- shot tijd naar max 30
- lagere dosering van 15gr
- meer output, dus zeg 1:3 -> 15 in 45 out
Vandaag dit geprobeerd en dit lijkt er al een stuk meer op inderdaad. Betekend dit m'n espresso wel redelijk goed was maar het gewoon niet helemaal mijn stijl is? Ik heb nu de "standaard" bonen besteld bij de lokale brander om te kijken hoe dat is, nu vooral single origin's geprobeerd die "medium" zijn gebrand (hoewel de brander zelf zei dat ze relatief licht branden). De cappuccino's smaken best prima overigens, maar dan zijn de smaken een stuk meer gematigd :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:59
Ik ga morgen een E8 halen bij MM dusseldorf, maar bij het reserveren wordt om adres gevraagd. Kan ik daar gewoon een willekeurig Duits adres invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Laatst online: 26-09 13:36
mister_S schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:02:
Ik ga morgen een E8 halen bij MM dusseldorf, maar bij het reserveren wordt om adres gevraagd. Kan ik daar gewoon een willekeurig Duits adres invullen?
Ik heb tijdens de vorige BTW-actie in februari mijn eigen adres ingevuld, komt dan op je bestelling te staan, en had bij mij nergens invloed op; de Jura E8 heb ik hier thuis staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Joove schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:06:
[...]

Ik heb tijdens de vorige BTW-actie in februari mijn eigen adres ingevuld, komt dan op je bestelling te staan, en had bij mij nergens invloed op; de Jura E8 heb ik hier thuis staan.
Bij handmatig invullen werd postcode niet gepakt, ik kreeg een foutmelding, maar chrome autofill werd wel gepakt. Vreemd. Is gelukt nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:07
Even een vraagje:

Is er iemand hier die een 3D printer heeft en al eens aan de slag is gegaan met de Umikot?
Enige feedback over resultaat, of iemand die het ziet zitten om eentje te printen voor mij?

Mag via DM ook..

https://www.printables.co...tary-gear-spirograph-espr

Never ever financial advice...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

RoosW schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Ehh, nee, een piston zit in een automotor, de juiste term: Halfautomaat
En die heb je dus met hevel (Handmatig druk opbouwen), of met pomp, en een enkeling heeft beide (Bezzera Strega bv.).
Soms heb je een post en die blijft dan hangen in je gedachten. Ik ben het niet met je eens. Hier een plaatje omdat dat de situatie in 1 keer uitlegt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIwJnXkgIQ1HbmyYWM7EEM5MBGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ml9HbiZ0nIbzT0L84Hha8Th8.png?f=fotoalbum_large

Een hevelmachine heeft een piston. Hoewel de naam hevelmachine ondubbelzinnig is, kan volgens mij pistonmachine ook. Verwijzen naar het portafilter als criterium als pistonmachine altijd fout.

Dan kun je nog argumenteren of een hevelmachine een halfautomaat is. Er gaat vrijwel niets automatisch behalve het stoppen met het koken van water als die een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Ik denk dat het 'automatische' deel van de terminologie slaat op: zorgen dat er koffie gemalen wordt/aanwezig is in het apparaat en aansluitend het doorlopen van de koffie in je kop al dan niet automatisch of door een schakelaar. Voldoet het apparaat aan deze twee: volautomaat. Alleen de laatste: halfautomaat.

Waar kan ik me ook druk over maken in het weekend... 8)7

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
woutur schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Soms heb je een post en die blijft dan hangen in je gedachten. Ik ben het niet met je eens. Hier een plaatje omdat dat de situatie in 1 keer uitlegt:
[Afbeelding]

Een hevelmachine heeft een piston. Hoewel de naam hevelmachine ondubbelzinnig is, kan volgens mij pistonmachine ook. Verwijzen naar het portafilter als criterium als pistonmachine altijd fout.

Dan kun je nog argumenteren of een hevelmachine een halfautomaat is. Er gaat vrijwel niets automatisch behalve het stoppen met het koken van water als die een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Ik denk dat het 'automatische' deel van de terminologie slaat op: zorgen dat er koffie gemalen wordt/aanwezig is in het apparaat en aansluitend het doorlopen van de koffie in je kop al dan niet automatisch of door een schakelaar. Voldoet het apparaat aan deze twee: volautomaat. Alleen de laatste: halfautomaat.

Ik was lang aan het zoeken naar woorden om uit te leggen dat een hevelmachine prima pistonmachine kan worden genoemd, maar ik kon het ‘bewijs’ ervoor niet vinden. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden :) Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
TheJVH schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:00:
[...]

Vandaag dit geprobeerd en dit lijkt er al een stuk meer op inderdaad. Betekend dit m'n espresso wel redelijk goed was maar het gewoon niet helemaal mijn stijl is? Ik heb nu de "standaard" bonen besteld bij de lokale brander om te kijken hoe dat is, nu vooral single origin's geprobeerd die "medium" zijn gebrand (hoewel de brander zelf zei dat ze relatief licht branden). De cappuccino's smaken best prima overigens, maar dan zijn de smaken een stuk meer gematigd :) .
‘Pure’ 1:2 espresso vind ik (en veel op het forum volgens mij ook) te heftig. Ik denk inderdaad dat je espresso wel goed was maar te intens. Je kan evt ook nog heet water toevoegen zodat hij wat milder wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
woutur schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Soms heb je een post en die blijft dan hangen in je gedachten.
(...)
Oh, je bent niet de enige. Ik wilde eerder al zeggen dat die piston in een auto gewoon een andere naam is voor een zuiger. En laat zo'n ding nou nét ook in een hevelmachine zitten. Vlak onder die hevel, trouwens. Het is een essentieel onderdeel van wat een hevelmachine een hevelmachine maakt. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 18:51
kazzzdafke schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:08:
Even een vraagje:

Is er iemand hier die een 3D printer heeft en al eens aan de slag is gegaan met de Umikot?
Enige feedback over resultaat, of iemand die het ziet zitten om eentje te printen voor mij?

Mag via DM ook..

Geinig, ga ik van week eens proberen te maken. Alleen ff die naalden ergens vinden

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Met de Jura E8 kun je toch twee kopjes tegelijk zetten? Hier zie ik niets over in de handleiding. Mis ik iets? Als ik twee kopjes tegelijk zet, wordt dan dezelfde hoeveelheid bonen gemalen als voor één koffie (als ik de sterkte hoog heb staan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij de E8 is afhankelijk van het bouwjaar de espresso als doppio, of ristretto, espresso en koffie als Doppio te maken.
Bij gewoon maken wordt er indien mogelijk meer koffie gemalen (bij keuze extra sterk is dat niet of nauwelijks meer koffie poeder). Bij de Doppio producten wordt de koffie drank in twee porties gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Het is een EC, dus de nieuwe. Hoe zet ik dan 2x koffie? Gewoon twee keer op koffie drukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:55

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Deze maand van familie twee zakken (04/06) bonen gekregen van de Zeeuwse branding. Mijn eerste blend ever, ik ging altijd voor single origins omdat ik niet beter wist? Een wat duurdere boon, normaal zit ik tussen de €20 en €25 per kg. Deze zit wat hoger rond de €30 per kg maar wat een welkome verrassing zeg die 06 blend.

Je proeft duidelijk verschil tov bonen van bijv. Fascino of koffievanHoorn. Natuurlijk appels met peren vergelijken maar wanneer je denkt alles meegemaakt te hebben ... voor mij opent zich een nieuwe wereld, de (duurdere?) blends!

Wat ik tevens een uitkomst vindt is een zakje bonen van 350gr. Ideaal, waar 250 gr. te weinig is en een kg te veel.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:09
mister_S schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:19:
Het is een EC, dus de nieuwe. Hoe zet ik dan 2x koffie? Gewoon twee keer op koffie drukken?
Geen directe bevestiging op je vraag, maar bij de EB werkt dat wel zo. 2x drukken op ‘koffie’ = 2x malen voor 2 kopjes (malen, zetten, malen, zetten).
Kan me zomaar voorstellen dat dat bij de EC ook zo werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 16:59

Ravhin

no <root>...

Even een vraagje:

Mag via DM ook..

Ik heb hem gemaakt voor de E61. De handleiding is fantastisch en legt goed uit wat je moet doen met welk bakje, wel/geen magneten etc. Ik zal binnenkort een paar foto's plaatsen. Het resultaat is super. Maakt niet uit hoe de koffie in het portafilter ligt, het ligt na 10x draaien goed. Geen last van channeling gehad sinds ingebruikname. En door de hoge schacht komt er geen koffie in de raderen bovenin waardoor-ie lekker schoon blijft. Mijn eigen Poor Man's Moonraker :P

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Basfr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 06:36:
[...]

Geen directe bevestiging op je vraag, maar bij de EB werkt dat wel zo. 2x drukken op ‘koffie’ = 2x malen voor 2 kopjes (malen, zetten, malen, zetten).
Kan me zomaar voorstellen dat dat bij de EC ook zo werkt.
Dank, gaan we proberen als er visite is.

De Americano optie is wel een openbaring moet ik zeggen. Is toch wel beter dan de normale koffie optie :)

@PatrickC nou nu sta ik wel voor lul :). Heb ik helemaal niet gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door mister_S op 30-10-2023 07:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Laatst online: 22:19
mister_S schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:11:
Met de Jura E8 kun je toch twee kopjes tegelijk zetten? Hier zie ik niets over in de handleiding. Mis ik iets? Als ik twee kopjes tegelijk zet, wordt dan dezelfde hoeveelheid bonen gemalen als voor één koffie (als ik de sterkte hoog heb staan)?
Het staat toch echt wel in de handleiding van de E8 (EC). ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9qFD_2kek0ydiq2DHrMaCwq9Oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyxgVw9vpNs58VsZTYUWnKBm.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb zelf een E8 (EB) en daar staat het ook in de handleiding.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

RoelsRules schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Geinig, ga ik van week eens proberen te maken. Alleen ff die naalden ergens vinden
Amazon heeft ze :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 18:51
Thx, heb ze via Ali gekocht. In de beschrijving van de wdt tool kwam ik een linkje en beschrijving tegen. Heb er dadelijk 'weet ik veel hoeveel' en dus alle ruimte om te experimenteren :)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:44

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Even een vraagje:

Mag via DM ook..

https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=13030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Misschien een domme vraag, maar zijn er must have tips voor het zetten van dranken met een volautomaat zoals de E8? Ik heb het nu op volle sterkte staan met 70ml koffie en 50ml water. Is dit een kwestie van smaak/bonen/maalgraad, of is er iets als "beste americano is X ml koffie + Y ml water op Z temperatuur"? Zelfde vraag eigenlijk met dranken als cappucino.
Zijn er golden rules, of is het gewoon uitproberen en gaandeweg tweaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 19:23
Ik heb sinds een paar maanden een Jura en heb nu tweemaal mijn bonen bij Brandzaak besteld.
Eerste keer een pakket met al hun bonen besteld, maar ik kwam erachter dat de allemansvrienden (Brasil en Honduras) mij eigenlijk het beste smaken.

De huidige voorraad komt bijna ten einde dus ik wil weer nieuwe bonen bestellen. Brandzaak bevalt prima, maar hebben jullie nog andere goede tips? Ongeveer zelfde prijscategorie en qua bonen qua smaak/sterkte vergelijk maar met die van Brandzaak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
Hmmmm net een leuke verrassing gehad.
Mijn boontjes waren er weer bijna door, had nog 11gr liggen. Ach, laten we het gewoon doen.
In plaats van de volle 9 bar rustig laten beginnen op 6 bar om snel af te zakken naar 1.5 bar.
40gr uit op 25 sec.

Dat komt niet goed, maar, we zullen eens proeven. Wel, was ik aangenaam verrast. Niet zo goed als mijn normaal bakje, maar ergens toch een nieuwe toon te vinden. Lekker, wel merkbaar minder vol en krachtig. Maar mijn vrouw zou dit boven mijn normale espresso verkiezen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RoosW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJWeEg3cvHLQfocrKrwZk7bb-jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwkE9AGPBuFKAiXtqHDWFaiY.jpg?f=fotoalbum_large

Nu al enige tijd gerommeld met de nieuwe Timemore Scuptor 78s.
Hoog tijd om mijn conclusies eens in de groep te smijten ;)

Ik vind het een prima molen, zeker voor wat ie kost (althans wat ie mij gekost heeft) maar zelfs voor de retail kosten, is en blijft het een solide optie.
Zoals de foto laat zien staat er een (witte) Niche Zero naast, het grootste verschil tussen beiden?
Het geluid, de Niche is dieper van toon, waar de Sculptor wat snerpend is.
Het gebruik, zoals je ziet staat bij de niche de klep open, das dus boontjes erin droppen, deksel dicht en hij maalt automagisch :P
De Sculptor, knop indrukken, bakkie bovenop open, boontjes droppen, deksel weer dicht.
Iets meer werk, waarbij het van mijn hart moet dat de knocker, na aanvankelijk wantrouwen betreffende de doelmatigheid, zijn werk uitstekend doet. Sterker na 1x niet de knocker te hebben gebruikt, en dat achteraf met een lege beker te hebben gedaan, jemig daar klopt ie best nog een bultje koffie eruit!
Ik ben nu op bijna 3kg voor wat betreft bonen die gemalen zijn, en kan na diverse smaak vergelijkingen te hebben gedaan, het volgende constateren (wat betreft espresso, ik heb er nog geen filter mee gemaakt) De koffie is minder vol (de Sculptor staat bij mij op 1100 toeren en produceert veel minder fines als de Niche er uit slingert) vergeleken met de Niche, het mist body, niet veel, maar merkbaar, al vermoed ik dat het toerental opvoeren dat probleem grotendeels oplost, maar geeft meer smaak, of beter gedetailleerdere smaak, je kunt de diverse smaak noten goed onderscheiden, waar die bij de Niche een beetje overlappen. Ik krijg ook wat meer zoet als bij de Niche.
Hoewel het aan het inmalen kan liggen, is het mij wel opgevallen dat het maalsel meer klontjes bevat als dat van de Niche. Meer WDT dus, maar qua smaak is het wel winst, zodra je ten minste aan het wat 'dunnere' eindresultaat gewend bent.
Als je van donkere bonen houd, denk ik dat de Niche het wint qua smaak en beleving, als je van medium of lichter houd, dan zou ik de Sculptor adviseren. Nu heb ik ook vernomen dat ie uitmuntend presteert voor filter, dat moet ik komend weekend maar eens gaan proberen.
Al met al ben ik erg onder de indruk van de machine, en al is het resultaat iets minder body als van de Niche, de workflow net een tikje anders, een stapje meer als met de Niche, ik heb zo ongeveer besloten de Sculptor te behouden en de Niche uit te zwaaien, erg onverwachts, ik had echt niet gedacht dat het verschil voor mij de moeite waar zou zijn, maar na flink wat tijd en kopjes met de sculptor doorgebracht te hebben, ben ik zowaar gehecht geraakt aan de koffie die hij produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

CLB schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:30:
Thanks for asking, maar nog niet... Denk dat het toch een Philips-machine wordt wel. Heb dus oog op de nieuwe 3300-serie, maar een EP4346 kan misschien ook nog wel, want qua prijs ontloopt het elkaar niet veel. Afgelopen week nog wat aanbiedingen gespot bij Bol.com, maar even Black Friday afwachten kan denk ook geen kwaad.
Prijsalert ingesteld en kon 'm vandaag voor 399 euro niet laten staan... Ben benieuwd!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Doe je goed. Ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:52
Heb in dit topic gezocht naar ervaringen en ook wel een hoop gevonden over het zelf periodiek onderhouden van je E61 machine. Vond de link naar het onderhoudssetje en een video die je er stap voor stap doorheen leidt.

Ik heb mijn ECM Technika V nu iets meer dan een jaar (nieuwe machine) en vraag me af of het nu tijd is om hem na te lopen, schoon te maken en waar nodig rubbers / veertjes te vervangen met dit setje.

Ik zet er gemiddeld 3 espresso's per dag mee, 1x per 2 weken backflushen en altijd water uit de tank met een zakje Oscar bilt en tot nu toe merk ik niets aan het apparaat dat er op wijst dat hij onderhoud nodig heeft.

Ben benieuwd naar de mensen met meer ervaring met de E61. Soms lees ik jaarlijks onderhoud, anderen geven aan elke 2 a 3 jaar. Iemand tips?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Bij dit soort gebruik denk ik dat eens in de twee jaar voldoende zou moeten wezen, maar ik sta open voor andere suggesties ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 22:31

Hoholi

The only one

GerbenBK schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:10:

Ik heb mijn ECM Technika V nu iets meer dan een jaar (nieuwe machine) en vraag me af of het nu tijd is om hem na te lopen, schoon te maken en waar nodig rubbers / veertjes te vervangen met dit setje.

Ben benieuwd naar de mensen met meer ervaring met de E61. Soms lees ik jaarlijks onderhoud, anderen geven aan elke 2 a 3 jaar. Iemand tips?
Dat setje is voor een volledige revisie van een E61 groep en heb je pas nodig na 5 jaar ofzo. Het enige wat ik zou aanbevelen is om je douche scherm eens te verwijderen en kuisen met caffeeza. Ook een keertje meer backflushen kan geen kwaad. Als je dan toch iets wil vervangen “omdat het kriebelt” koop dan een nieuwe rubber/silicone ring voor je portafilter en bestel gelijk een vacuüm breaker (verzendkosten).

Je kan altijd je trompet (grote moer bovenaan) eens losmaken om te controleren of er geen kalksteen aanwezig is. Iendien proper zou ik verder overal afblijven.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:36
RoosW schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:39:
Bij dit soort gebruik denk ik dat eens in de twee jaar voldoende zou moeten wezen, maar ik sta open voor andere suggesties ;)
Hanteer hier hetzelfde motto voor mijn Bianca. Een keer per week backflush, 1x per half jaar halve theelepel reiniging met spul wat ik van Hoofdkwartier mee heb gekregen bij aankoop.

Apparaat is nu bijna 2 jaar oud en gaat over 2 weken een dagje naar Amstelveen voor groot onderhoud, heb ik en passant een dagje platenwinkels en koffie voor mijzelf in Amsterdam. Zwaar leven allemaal :+

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:52
Dank allemaal, agendeer ik het weer voor volgend jaar deze tijd. Ik ga het douchescherm inderdaad wel even reinigen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Chocovla schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:45:
[...]

Hanteer hier hetzelfde motto voor mijn Bianca. Een keer per week backflush, 1x per half jaar halve theelepel reiniging met spul wat ik van Hoofdkwartier mee heb gekregen bij aankoop.

Apparaat is nu bijna 2 jaar oud en gaat over 2 weken een dagje naar Amstelveen voor groot onderhoud, heb ik en passant een dagje platenwinkels en koffie voor mijzelf in Amsterdam. Zwaar leven allemaal :+
Backflush je dan wel met cafiza (oid)? Want 1x per half jaar met cafiza backflushen/reinigen is volgens mij wel erg weinig.

Ik haal sowieso iedere maand de douchezeef, theezeef en stoomtip eruit en reinig die in een bad met wat cafiza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:36
cryptapix schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:45:
[...]

Backflush je dan wel met cafiza (oid)? Want 1x per half jaar met cafiza backflushen/reinigen is volgens mij wel erg weinig.

Ik haal sowieso iedere maand de douchezeef, theezeef en stoomtip eruit en reinig die in een bad met wat cafiza.
Bij aankoop was het advies 1x per half jaar met cafiza de backflush doen. Dus daar heb ik me aan gehouden. Heb er bij het drinken nog geen nadelige gevolgen van ondervonden, maar als ze straks overal aangeklonterde ellende vinden weten we dat het vaker moet ;-)

Douchezeef gaat ook iedere zes maanden in de reiniging. Steamtip 1x per maand.

Daarnaast zit het apparaat aan de waterontharder, dus ontkalken heb ik ook nog nooit gedaan.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niqqdgIfyZAs5zwgPI0t1ByKHok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6i1omZAgZfDuIIMtk1GnivKT.jpg?f=fotoalbum_large

064S was gisteren binnen, samen met tweede basket + shower screen voor de Robot voor back to back shots. Qua workflow een gigantische snelheidsverbetering. Tijdens het opwarmen van de ketel even grinden en twee dubbele espresso's voorbereiden. Eventueel melkopschuimer ook alvast aanzetten. Volgens mij is het sneller dan Nespresso nu.

Smaak en body ook prima, al moet ik daar wat langer voor testen. V60 van het weekend maar eens vergelijken met m'n 1zpresso JX.

Bouwkwaliteit ook beter dan verwacht. Had gedacht dat de 064S wat cheap zou aanvoelen, maar is heel solide en netjes afgewerkt.

Iig blij met een espresso + pour over grinder voor 278 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Chocovla schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:54:
[...]

Bij aankoop was het advies 1x per half jaar met cafiza de backflush doen. Dus daar heb ik me aan gehouden. Heb er bij het drinken nog geen nadelige gevolgen van ondervonden, maar als ze straks overal aangeklonterde ellende vinden weten we dat het vaker moet ;-)

Douchezeef gaat ook iedere zes maanden in de reiniging. Steamtip 1x per maand.

Daarnaast zit het apparaat aan de waterontharder, dus ontkalken heb ik ook nog nooit gedaan.
Grappig hoe het verschilt per verkoper. Hoofdkwartier is een kundige club. Bij KBC in Velp (ook kundige mensen) zeiden ze dat je iedere week wel kunt backflushen met cafiza.

Ik doe het iedere maand en zie dan echt flinke hoeveelheiden koffieresten loskomen. Ik wil echt niet een half jaar wachten :p Het kan volgens mij ook niet echt kwaad om het vaker te doen. Je spoelt hooguit wat smeermiddel weg, maar dat lost zich wel weer op met olie uit de koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 18:11
Ik deed het de eerste tijd toen ik mijn MaraX had ook ieder week, maar dat vind ik een beetje te veel van het goede. Dus doe het nu een keer in de 2 a 3 weken. Dat vind ik wel voldoende. Uiteraard wel met cafiza dan. Komt inderdaad best wel wat bruine rommel uit dus het is ook wel echt nodig dan.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi

Hoholi

The only one

cryptapix schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:33:
[...]

Ik doe het iedere maand en zie dan echt flinke hoeveelheiden koffieresten loskomen. Ik wil echt niet een half jaar wachten :p Het kan volgens mij ook niet echt kwaad om het vaker te doen. Je spoelt hooguit wat smeermiddel weg, maar dat lost zich wel weer op met olie uit de koffie.
Zelf gebruik ik altijd een papieren filter boven op de puck om te vermijden dat er koffie gruis in de groep terecht komt. Over het ontvetten van de groep door caffeeza heb ik wel mijn twijfels. Heet water onder druk lost het aanwezig vet van onderhoud sowieso na een aantal dagen op. Zelfs bij gebruik van Loxeal silicone vet 4.

Het onderdeel dat wel baat heeft met smering is de as en nok van de brew handle. Hiervoor verwijder ik elke 6 maand de moer en de hendel aan de zijkant en dan kan je het asje makkelijk invetten met silicone vet.

Voor het reinigen van de stoomtip te plaats ik de stoompijp in een pitcher gevuld met koud water en zet de stoomkraan open totdat het water goed kookt. Zorg wel voor een voldoende groot recipiënt zodat je gn brandwonden krijgt van het fel bruisend water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
Net terug van reparatie/onderhoud. Het was wel lastig twee weken wachten… gelijk de wooden knob mod gehaald nadat mijn MaraX terug was. Zit er nog aan te denken om een flow profile kit te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAWujJ1ToCK2rlPmb3tBF4tgSS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJS7CirM6R0yAsvbGh3gxWst.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Eerste keer koffiebonen van Brandzaak hier.
Eerste indruk: mooie duidelijke verpakking.
Tweede indruk: sh*t, wachten met proeven. Gisteren pas gebrand 😐

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Haha, inderdaad. Ik bestel meestal vrij last minute, en zit soms ook wel een dagje zonder. Maar dan gebruik ik ze toch gewoon hoor.
Is de eerste paar dagen wel constant bijstellen van de maler, maar het is beter dan geen of oude koffie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi

Hoholi

The only one

Daarom altijd een kilootje in de diepvries :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
kazzzdafke schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:34:
Eerste keer koffiebonen van Brandzaak hier.
Eerste indruk: mooie duidelijke verpakking.
Tweede indruk: sh*t, wachten met proeven. Gisteren pas gebrand 😐
Hoe donker zijn de boontjes? Ik heb wel eens negatieve reacties gelezen over te donker gebrande bonen, dus ben benieuwd naar je ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
BarôZZa schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:43:
[...]

Hoe donker zijn de boontjes? Ik heb wel eens negatieve reacties gelezen over te donker gebrande bonen, dus ben benieuwd naar je ervaring.
Ik bestel ook vaak Brandzaak. Ik kan niks anders zeggen dat alle bonen die ik tot nu heb gehad mooi medium roasted zijn en niet vettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:59
Hier hetzelfde, altijd mooie gebrande bonen van Brandzaak. Als ze 'te' vers zijn heb je meer crema op de koffie maar verder ook prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
BarôZZa schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:43:
[...]

Nog niet open gedaan :)

Maar als ik dan deze comment lees:
SpeedyDH schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:00:
Hier hetzelfde, altijd mooie gebrande bonen van Brandzaak. Als ze 'te' vers zijn heb je meer crema op de koffie maar verder ook prima te doen.
Dan zal ik sebiet een zakje openmaken :)

En het zal dan deze worden..
https://www.brandzaak.nl/colombia-santa-marta

Wegens standaard al heel weinig aciditeit..

[ Voor 9% gewijzigd door kazzzdafke op 03-11-2023 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

CLB schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:07:
Prijsalert ingesteld en kon 'm vandaag voor 399 euro niet laten staan... Ben benieuwd!
Was geen zuivere koffie, dus we gaan maar weer verder zoeken...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hoe bedoel je? De aanbieding was niet zuiver of het apparaat was niet wat je wilde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Ravhin schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:43:
Hoe bedoel je? De aanbieding was niet zuiver of het apparaat was niet wat je wilde?
De aanbieder, helaas een oplichter... Maar geld is terug,. zoektocht gaat verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Millie-ano schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:47:
[...]

Ik bestel ook vaak Brandzaak. Ik kan niks anders zeggen dat alle bonen die ik tot nu heb gehad mooi medium roasted zijn en niet vettig.
Dank, heb maar zo'n pakket met single origin boontjes besteld.

Ben benieuwd, zijn schappelijke prijzen. Drink normaal veel Giraffe en de Blauwe Boon van de Haagse markt, maar die zijn allebei ook een stuk duurder geworden de laatste tijd. 30+ euro voor een kilootje koffie zoals bij Giraffe wordt wel een beetje gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 00:27

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Houden jullie je nog bezig met de keten van de koffie? Je hebt natuurlijk het bekende fair trade maar tegenwoordig ook veel alternatieven in de vorm van direct trade maar dat is dan weer niet gecontroleerd.
Op zich wil ik graag wat extra neerleggen als dat voor met name het begin van de keten beter is maar ben ergens ook wel bang voor de verschillende varianten van 'washing' wat tegenwoordig wel erg populair is.
Duurzaam, eerlijk, CO2-neutraal, etc. verkoopt, dus veel springen daar op. Maar wie controleert die partijen weer? Zijn daar ook weer stichtingen o.i.d. voor?

Zelf heb ik recent brute bonen geprobeerd en ga nu Wakuli eens proberen. Dat ziet er op zich goed uit maar ze zijn niet vies van de marketing, dus is het echt beter of trap ik er weer met open ogen in? :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 24-09 16:45
Ik zit in een fase waarin ik blijkbaar van bitter hou in de ochtend. De 'Angry Betty' dark roast van Hoofdkwartier (20% robusta) doet me goed in de ochtend. Eerst een grondse smaak van de dark roast en tot een half uur erna een blijvende, heel licht zuur/bittere nasmaak: heerlijk.

's Middags en 's avonds is hun decaf, die een stuk zoeter is, weer ideaal.

Light/medium roasts vind ik lastig: Soms kan ik het zuur enorm waarderen, maar op andere dagen moet ik er niks van hebben. Ik snap nog niet welke context daarvoor belangrijk is voor mij.
Pagina: 1 ... 191 ... 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1