Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 190 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:54
EDIT ivm de 078s.
Na mijn "slechte" bonen niet goed te krijgen (max 10 sec doorloop) nu mijn goede boontjes aangekregen.
Ik had er nog een paar die op stand 1.4 perfect naar de 30sec gingen, vooraleer de slechte te gebruiken.

Nu dus nieuwe zak goeie boontjes maar, op stand 1.4 komen ze er ook aan 6 sec uit naar 40gr.
Dus nog even wat zoeken en .. misschien dat er toch wat waar is van allignment en seasoning...

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:30
kazzzdafke schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:00:
EDIT ivm de 078s.
Na mijn "slechte" bonen niet goed te krijgen (max 10 sec doorloop) nu mijn goede boontjes aangekregen.
Ik had er nog een paar die op stand 1.4 perfect naar de 30sec gingen, vooraleer de slechte te gebruiken.

Nu dus nieuwe zak goeie boontjes maar, op stand 1.4 komen ze er ook aan 6 sec uit naar 40gr.
Dus nog even wat zoeken en .. misschien dat er toch wat waar is van allignment en seasoning...
Ik heb niet de hele post historie gekeken, maar dit klinkt toch als ‘fijner malen’? Of is stand 1.4 de fijnste maal stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-07 16:10
kazzzdafke schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:00:
EDIT ivm de 078s.

Dat weet je pas als je de echte 0 punt stand gevonden hebt, daar kan best variatie in zitten, moet je iets van een palletje verstellen om dichter in de buurt te komen, er staan diverse Youtube filmpjes die je de weg kunnen wijzen, even op merk en type zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
SquareOne schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:10:
[...]

Ik heb niet de hele post historie gekeken, maar dit klinkt toch als ‘fijner malen’? Of is stand 1.4 de fijnste maal stand?
LOL, spijker op zijn kop inderdaad, en zeker weten van niet dus (van die stand), of je moet snerpende maalschijven horen op een lagere stand (dan raken ze elkaar) dat 0 punt ligt ver voorbij de '0' op de instel schijf in het algemeen, en is vaak geblokkeerd om vastlopen te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door RoosW op 18-10-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Waar ik op doel is dat bij dezelfde bonen vorige keer maalstand 1.4 goed was.
Supermarktboontjes erdoor gejost om even de levering te overzien van de goede boontjes, maar die kreeg ik niet goed.
Nu dus de nieuwe, zelfde bonen als ervoor op 1.4, en die lopen en gieten er uit.

Dus idd, wat werk aan de winkel. Wel raar..

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
kazzzdafke schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:24:
Waar ik op doel is dat bij dezelfde bonen vorige keer maalstand 1.4 goed was.
Supermarktboontjes erdoor gejost om even de levering te overzien van de goede boontjes, maar die kreeg ik niet goed.
Nu dus de nieuwe, zelfde bonen als ervoor op 1.4, en die lopen en gieten er uit.

Dus idd, wat werk aan de winkel. Wel raar..
Muah, als ik lees dat een zeer kleine verstelling/beweging van het stel wiel al voor enorme verschillen zorgt, dan stel ik mij zo voor dat ie niet zo makkelijk instelbaar is als de Niche, een millimeter meer of minder (en das moeilijk te zien met waar de stel streep zit) gaf al enorme verschillen. Ik denk zomaar dat een volgende versie een fijner schroefdraad voor het stelwiel gaat krijgen om de verschillen een gradatie naar beneden te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
Dat kan kloppen.. Ik ben dus even aan de slag gegaan, niet met het nulpunt te zoeken, maar wel de nulsetting 1 positie op te schuiven naar links.
Dit is dus de alignment iets of wat aanpassen naar burrs dichter bij elkaar.

Eerste shot op 1.0: 40 sec, dus we zitten in de goeie richting. :)

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
De timemore 78s is binnen. Helaas met een defect:

Ze hebben de inner burr er niet correct in gezet en daardoor is hij niet te verwijderen. Hij lijkt ook niet 100% recht te zijn.

Mail gestuurd. Eens kijken hoe lang dit gaat duren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgbR5-GnUpXQZX8f17UaW-qEvQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baNj3IkZHe2H0q6GLK4RonAC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIos3nL5f6RLMs3gLsLEEsp5oA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYbQ3m7SXV0mnZuHDyr6jlIC.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe het er uit zou moeten zien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24TFrHxKR6uHAdPm35hOpbYaAmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PECyBlMj8dS1ht3mCWe5Egn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door init6 op 18-10-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
init6 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:36:

Ze hebben de inner burr er niet correct in gezet en daardoor is hij niet te verwijderen. Hij lijkt ook niet 100% recht te zijn.

Mail gestuurd. Eens kijken hoe lang dit gaat duren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe het er uit zou moeten zien?
[Afbeelding]
Oh man, wat een ellende, ik hoop dat het snel opgelost word, maar gezien de originele verzendduur, zou ik maar inzetten op 60+ dagen voor je een vervanger hebt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:21
init6 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:36:

Mail gestuurd. Eens kijken hoe lang dit gaat duren
Ach wat n zure! Heel bijzonder dat deze zo in elkaar is gezet en de deur uit. Hopelijk pakken ze het snel en goed op. Hoop dat je mail eruit wordt gevist tussen alle Amerikaanse ragekids door die maar blijven mailen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Volgens de handleiding moest je draaien en dan komt hij los. Heb hem nu geduwd, best hard en gedraaid en hij is los.

Wel een stukje schaafsel gevonden voordat ik dit deed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYZfYoas8PKCefJ0q0vZWe-je0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIYSq1vj92lt7sXKDCDxkncl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtRyGQH-AwNedrmq7aWKfc8Mu2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFZsEiCQOADLT7MNUpjmQ2TN.jpg?f=fotoalbum_large

QA moet nog wat stappen maken denk ik. Verder ziet hij er ok uit van binnen. Wel olie erin, lijkt op koffie maar kan ook olie zijn? Een deel weg gepoetst. Anyway.. eerste kopje is gemalen. Eens proeven zo.

Edit: je ziet het schaafseltje al liggen op foto 1. Maar volgens mij komt uit niet uit de burr.

[ Voor 4% gewijzigd door init6 op 18-10-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-07 14:34
het schaafsel komt van een van de gaatjes waar een schroef ingaat denk ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Het zou kunnen dat het schaafsel van de schroefjes komen, de burr ziet er perfect uit.

Eerste kopje:
Heb de Brasil van Brandzaak gebruikt, 18 gram op 1.5 is het veel te fijn. Was een bak motor olie.
Tweede kopje:
21 gram op 2.5, weer veel te fijn.
derde kopje
21 gram op 3.5, koffie loopt nu door op de cafelat robot. Wel lichte channeling. Kopje smaakt zuur. Prima verder in een cappuccino.

Ga verder spelen met de settings.
Die knocker is echt een gimmick en voegt echt 0 toe. Na 10x draaien verplaats ik de timemore en viel er alsnog koffie uit.

Ben iig blij dat hij te gebruiken is. Raad wel ff aan dat iedereen even binnen in checked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
init6 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:12:
Het zou kunnen dat het schaafsel van de schroefjes komen, de burr ziet er perfect uit.

Eerste kopje:
Heb de Brasil van Brandzaak gebruikt, 18 gram op 1.5 is het veel te fijn. Was een bak motor olie.
Tweede kopje:
21 gram op 2.5, weer veel te fijn.
derde kopje
21 gram op 3.5, koffie loopt nu door op de cafelat robot. Wel lichte channeling. Kopje smaakt zuur. Prima verder in een cappuccino.

Ga verder spelen met de settings.
Die knocker is echt een gimmick en voegt echt 0 toe. Na 10x draaien verplaats ik de timemore en viel er alsnog koffie uit.

Ben iig blij dat hij te gebruiken is. Raad wel ff aan dat iedereen even binnen in checked.
Heel fijn dat het met een sisser is afgelopen! Inderdaad goeie waarschuwing voor iedereen dat het even nodig is om 'm open te maken na ontvangst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik heb dus een andere ervaring, bij mij ging alles smooth.. nergens geen rare dingen op te merken.

Zo zag het er uit na +-1kg donkere vettige bonen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rC6oHUxLRTRkag15d2m2nUdKh8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cWvIY6AyEifEyBu0TczBbMZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_IK6yQrw8f0XUTY0dUHTaDeVpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5TSS6mCeFrJMp55KcKnv6SB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNBJY3uLh285fD-W01jrikTwbt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egURSgeA5NdhhQggJoL4EZfk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-I4PqQjXn8_zgjCcDWGkNc-qbj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbRuXZHBAo6czxjqRUiE4glY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKwmm9C0hD2sj0sXQlpeBJf2w3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHXceLADpHksVpM4Lh7eFRpP.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het enige wat eruit gevallen is bij het kuisen. Dus bij mij doet die nocker wel goed zijn werk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vpawH47Jz2ie1PLnxVww1snpjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a39pkYRzq4kcpklS5i4Ej1DA.jpg?f=fotoalbum_large

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:25
Ravhin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:04:
[...]
Die eerste - dat is een BMW GS1200 motorblok als ik mij niet vergis...
R1100 :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hier is de 078s ook binnen. Heb 'm niet open gemaakt, maar gewoon geprobeerd.
Eerste 2 pogingen te fijn gemalen, 3e poging, wieltje op 3, was prima (na 30sec ongeveer 40-50gr uit schat ik, met 21gr in)

Workflow is wel even wennen met dat bakje voor het maalsel en geen manier om de filterdrager erin te hangen. En mijn blaasbalg werkt ook niet door de opening. Maar ik denk dat die stap sowieso wel gemist kon worden.

Eerste indruk is dat het een (smaak)upgrade is tov de specialita die ik tot nog toe gebruikte, maar zou eigenlijk eens blind moeten vergelijken.
Bouwkwaliteit; de tijd zal het leren. Ziet er wel strak en degelijk uit.

Ben verder wel benieuwd of spelen met toerental nog iets doet. Dat wordt experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-07 10:47
Ik ben helemaal nieuw in de Espresso wereld en ben van plan om mijn huidige Melitta volautomaat te vervangen voor een halfautomaat.

Na het lezen van dit forum en aardig wat onderzoek online ben ik uitgekomen op onderstaande apparaten.
Ik weet dus nog niet veel van halfautomaten en ben van plan gaande weg natuurlijk te leren en ermee te spelen.

Nu vroeg ik mij af of dit wel de juiste keuze is gebaseerd op mijn research?

Keuzes:
- Quick Mill 820 (niet NL versie)
- Eureka Mignon Specialita 55
- Ribelle-Lab Klopbox
- Motta Tamper 58 mm

Totaal: 855 euro

Dank je wel!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 09:10

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Kevin85 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:02:
Ik ben helemaal nieuw in de Espresso wereld en ben van plan om mijn huidige Melitta volautomaat te vervangen voor een halfautomaat.

Na het lezen van dit forum en aardig wat onderzoek online ben ik uitgekomen op onderstaande apparaten.
Ik weet dus nog niet veel van halfautomaten en ben van plan gaande weg natuurlijk te leren en ermee te spelen.

Nu vroeg ik mij af of dit wel de juiste keuze is gebaseerd op mijn research?

Keuzes:
- Quick Mill 820 (niet NL versie)
- Eureka Mignon Specialita 55
- Ribelle-Lab Klopbox
- Motta Tamper 58 mm

Totaal: 855 euro

Dank je wel!!
Mooie instapset.

Ik zou voor een self-leveling tamper gaan, en niet die Motta tamper.

Dit is een heel goed model: https://www.amazon.de/-/e...-Aluminium/dp/B0C6SRWRNL/
Deze heeft een non-stick coating, waar je meer plezier aan gaat beleven.
De normale versie zonder die coating (die heb ik zelf) kan je ook op de Nederlandse Amazon kopen: https://www.amazon.nl/Nor...kalibreerd/dp/B08VD336VS/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:33
Lijkt me een prima starterset, aangevuld met het advies van ocn.

Hoe de QM820 zich verhoudt ben ik niet bekend mee. Het model wordt regelmatig genoemd en een stapje beter dan de Lelit Anna, maar volgens mij is de Rancilio Silvia de uitblinker in deze prijsklasse.

Een kloplade doe ik zelf zonder. De prullenbak staat 2 meter verderop en vond het altijd maar een lastig ding om schoon te houden. Daarnaast zou ik een WDT tool, doseerring en tampmat aanraden.

Mocht je dagelijks meer dan één cappuccino drinken (al dan niet af en toe bezoek verwachten die dat wil), dan zou ik eerder geneigd zijn naar een 2e hands HX machine zoals een Rocket Appartamento of Mara-X. Die zijn soms met een beetje mazzel ook wel voor dat geld te krijgen (deze is al weg).

[ Voor 23% gewijzigd door Ypuh op 19-10-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
ocn schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Mooie instapset.

Dit is een heel goed model: https://www.amazon.de/-/e...-Aluminium/dp/B0C6SRWRNL/
De normale versie zonder die coating (die heb ik zelf) kan je ook op de Nederlandse Amazon kopen: https://www.amazon.nl/Nor...kalibreerd/dp/B08VD336VS/
Dank je wel voor het advies, die ga ik bestellen!
Ik zie dat er 3 veren bij zitten, wat raad jij aan qua veer?
Ypuh schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:21:
Lijkt me een prima starterset, aangevuld met het advies van ocn.

Daarnaast zou ik een WDT tool, doseerring en tampmat aanraden.

Mocht je dagelijks meer dan één cappuccino drinken (al dan niet af en toe bezoek verwachten die dat wil), dan zou ik eerder geneigd zijn naar een 2e hands HX machine zoals een Rocket Appartamento of Mara-X. Die zijn soms met een beetje mazzel ook wel voor dat geld te krijgen (deze is al weg).
Dank je wel, had nog helemaal niet over een doseerring en tampmat nagedacht!

Wij drinken 3 americano's en 2 cappuccino's per dag ongeveer, qua gebruik leek mij de 820 makkelijk om mee te beginnen. Als ik naar de Mara X kijk begint mijn hoofd al te tollen :'( .

Waarom zou deze machine beter zijn voor cappucchino's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:02
In Milaan zag ik bij Motta hun versie van de Normcore.
Ik vind dat soort tampers ook een hele upgrade dus kan ze zeker aanraden. Mijn werk neemt de Motta variant nu ook op in het assortiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Kevin85 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

25 of 30 lbs. Maakt overigens niet heel veel uit, het is vooral belangrijk dat je recht stampt, en dat gaat automatisch met zo'n self-leveling tamper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 19:55
Kevin85 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

[...]

Dank je wel, had nog helemaal niet over een doseerring en tampmat nagedacht!

Wij drinken 3 americano's en 2 cappuccino's per dag ongeveer, qua gebruik leek mij de 820 makkelijk om mee te beginnen. Als ik naar de Mara X kijk begint mijn hoofd al te tollen :'( .

Waarom zou deze machine beter zijn voor cappucchino's?
In de mara x zitten 2 boilers, dus 1 voor de koffie en 1 voor de stoom. Hierdoor kan je sneller werken en hoef je niet te wachten. Bij single boiler zal je soms even moeten wachten tot de boiler weer voldoende heet is voor stoom na het zetten van een bakkie.

Maar als het echt nooit meer als 2 cappuccino word dan is dat niet perse nodig, maar wel lekker om te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:03
Mara x is geen dual boiler he, maar een Heat Exchanger (HX).
Maar het klopt idd wel dat je tegelijk kan zetten en stomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:33
Het issue van cappuccino's bij single boilers is dat de zet temperatuur en stoom temperatuur verschillen. Je zult dus moeten switchen en wachten voor de boiler opgewarmd is en voldoende stoom gegenereerd heeft. Dat 'probleem' wordt bij een HX of DB opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
De 078s vandaag ontvangen. Is mijn eerste koffieding in het wat duurdere segment. Ik kom van een Baratza Encore, ik ben heel benieuwd of ik nu betere koffie kan maken. Ik ben me nog aan het bedenken of ik me moet bezighouden met de uitlijning van de maalschijven enzo, ik denk dat ik hem gewoon eens ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:27
Heb even een vraag..weet niet of dit het juiste topic is.

Nee, maar ik heb je post verplaatst naar 't juiste topic.

Heb een Krups EA897B10/70C apparaat. Werkte goed. Op een dag konden de bonen niet meer gemalen worden. Gelukkig binnen de garantie termijn. Was na zo'n 1,5 jaar.
In het reparatierapport staat,"Koffiemolen vervangen. Wij adviseren niet meer gebruiken gebrande bonen, daar zit veel vet en motor gaat snel kapot".

Mijn vraag is dan..wat mag er wel in en heeft iemand er ook ervaring mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 19-10-2023 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ypuh schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:56:
Het issue van cappuccino's bij single boilers is dat de zet temperatuur en stoom temperatuur verschillen. Je zult dus moeten switchen en wachten voor de boiler opgewarmd is en voldoende stoom gegenereerd heeft. Dat 'probleem' wordt bij een HX of DB opgelost.
Of je koopt een losse melk opschuimer, werkt prima en maakt prima melk voor een cappuccino.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

franssie

Save the albatross

vincent_1971 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:09:
Heb even een vraag..weet niet of dit het juiste topic is.

Heb een Krups EA897B10/70C apparaat. Werkte goed. Op een dag konden de bonen niet meer gemalen worden. Gelukkig binnen de garantie termijn. Was na zo'n 1,5 jaar.
In het reparatierapport staat,"Koffiemolen vervangen. Wij adviseren niet meer gebruiken gebrande bonen, daar zit veel vet en motor gaat snel kapot".

Mijn vraag is dan..wat mag er wel in en heeft iemand er ook ervaring mee?
Ik denk dat dit het juiste topic is ;)

Wat een rare opmerking, ongebrande bonen gaat niet werken :+

En ja in bonen zit veel vet (daarom zijn koffie en cacao branden zo hardnekkig), verschilt per boon en branding maar hier heb ik nog nooit van gehoord.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:51

JB

Cédric roelt!

Iemand nog tips mbt melksysteem reiniger voor onze E8? Ik heb steeds braaf die tabletjes gekocht maar zag bij mijn broer een grote fles vloeibaar spul staan. Is dat allemaal goed? Ik wil geen gezeur met de automaat alsmede geen “lichtgevende” cappuccino nadien :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

franssie

Save the albatross

@JB definieer "grote fles vloeibaar spul"

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
ocn schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Mooie instapset.

Ik zie trouwens dat je de 58.5mm tamper hebt opgezocht op Amazon.
Is deze geschikt voor de Quickmill 820, of maakt 58mm en 58.5mm niets uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

franssie schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:14:
@JB definieer "grote fles vloeibaar spul"
Nog even nagevraagd. Zelfs de originele van Jura. Maar niet meer verkrijgbaar.

Ik vind die tabletjes prijzig dus dacht nu ze weer bijna op zijn over te stappen naar, zoek dus een goed alternatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9anPHjXeQBxNzPZ23nxBWE7E6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tK0Ks2Vl0HGAV6WSXmMY5CwD.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
Volgens mij, maar er zijn vast die me kunnen corrigeren als ik het mis heb, is in principe iedere vloeibare melksysteemreiniger geschikt. Ongeveer 20ml per keer gebruiken en vooral niet iedere dag ivm resistentie.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Aziraphale schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:55:
Volgens mij, maar er zijn vast die me kunnen corrigeren als ik het mis heb, is in principe iedere vloeibare melksysteemreiniger geschikt. Ongeveer 20ml per keer gebruiken en vooral niet iedere dag ivm resistentie.
Mijn gevoel neigt naar Duitse producten. Hopelijk geen troep die voor ons schadelijk is etc.

Wij drinken niet elke dag cappuccino, maar gebruiken dit wel altijd na gebruik melkschuimer. Beter niet doen dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vp8Xg6-GngdN8uleFVYy290KeWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYDsZSWyRvgK7hu3SiZWVrFR.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Kevin85 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Ik zie trouwens dat je de 58.5mm tamper hebt opgezocht op Amazon.
Is deze geschikt voor de Quickmill 820, of maakt 58mm en 58.5mm niets uit?
Past op IMS en VST mandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
ocn schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:15:
[...]

Past op IMS en VST mandjes.
Sorry, dit zegt mij helemaal niks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Kevin85 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:37:
[...]

Sorry, dit zegt mij helemaal niks _/-\o_
Aftermarket filterbakjes
een random google resultaat: https://www.drtradingshop...yle-19-25-gram-ridgeless/

Is vaak een van de eerste dingen om te vervangen, gezien dit soort bakjes veel consistenter zijn (veel betere toleranties), en niet al te duur zijn. Vaak vraag ik me af waarom ze die, sowieso bij de duurdere categorieën machines, niet standaard erbij doen.

Of het ook past in het af-fabriek bakje moet je meten/proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:16
defusion schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:50:
[...]

Aftermarket filterbakjes
een random google resultaat: https://www.drtradingshop...yle-19-25-gram-ridgeless/

Is vaak een van de eerste dingen om te vervangen, gezien dit soort bakjes veel consistenter zijn (veel betere toleranties), en niet al te duur zijn. Vaak vraag ik me af waarom ze die, sowieso bij de duurdere categorieën machines, niet standaard erbij doen.

Bij de Lelit Bianca zitten “Lelit by IMS” bakjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
JB schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:07:
[...]

Mijn gevoel neigt naar Duitse producten. Hopelijk geen troep die voor ons schadelijk is etc.

Wij drinken niet elke dag cappuccino, maar gebruiken dit wel altijd na gebruik melkschuimer. Beter niet doen dan?

[Afbeelding]
Ik voer zelf op onze Jura elke dag (na de laatste bereiding)het melksysteem reiniging programma uit met alleen water. En dan gemiddeld om de 4 a 5 dagen een keer met melksysteem reiniger erin waarbij ik dan elke tweede keer dat ik dit doe (dus om de 8 a 10 dagen) ook de hele cappuccinatore uit elkaar haal en schoonmaak.

Wij maken overigens elke dag meerdere keren melk specialiteiten met de Giga 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
[...]

Aftermarket filterbakjes

Okay duidelijk, weer wat geleerd! Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Vitabissj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:41:
Mara x is geen dual boiler he, maar een Heat Exchanger (HX).
Maar het klopt idd wel dat je tegelijk kan zetten en stomen
Je hebt helemaal gelijk, ik was in de war met de bianca, maar het ging om een mara 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Denniz0229 op 19-10-2023 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
JB schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding]
Dit spul lijkt me prima. Zelf gebruik ik twee keer per week de tabletjes en doe ik dagelijks een melkreiniging met alleen water. Mijn tabletjes zijn nu op en ik ben van plan om ook weer iets vloeibaars te pakken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:42
[...]

Aftermarket filterbakjes

Je linkt naar bakjes voor E61 (bolle rand). Dat gaat niet passen in een Quickmill (platte rand). In de standaard Quickmill bakjes past een 58,5 mm tamper niet, 58mm wel.
Kevin85 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Okay duidelijk, weer wat geleerd! Dank je wel!
Klopt niet helemaal dus...

[ Voor 11% gewijzigd door bszz op 19-10-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ik222 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

Ik voer zelf op onze Jura elke dag (na de laatste bereiding)het melksysteem reiniging programma uit met alleen water. En dan gemiddeld om de 4 a 5 dagen een keer met melksysteem reiniger erin waarbij ik dan elke tweede keer dat ik dit doe (dus om de 8 a 10 dagen) ook de hele cappuccinatore uit elkaar haal en schoonmaak.

Wij maken overigens elke dag meerdere keren melk specialiteiten met de Giga 10.
Hmm vraag me af of onze modus operandi dan hout snijdt. Wij doen elke keer na gebruik melkopschuimer reinigen met die Jura tabletjes (dus als de machine in de avond uit gaat), de dag door reinigt ie zelf met water nog.

We drinken alleen niet dagelijks iets waarbij we de melkopschuimer gebruiken. Kan ik dan alsnog beter niet _altijd_ die reiniger gebruiken? In verhouding reinigen we dus elke keer na gebruik met dat spul ipv hoe ik het hier lees, maar dat is wel bij dagelijks gebruik vs 1 a 2x per week.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Aziraphale schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:51:
[...]

Dit spul lijkt me prima. Zelf gebruik ik twee keer per week de tabletjes en doe ik dagelijks een melkreiniging met alleen water. Mijn tabletjes zijn nu op en ik ben van plan om ook weer iets vloeibaars te pakken.
Benieuwd wat je gaat bestellen. Ik heb nu de laatste bus tabletjes aangespannen :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
bszz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:58:
[...]

Je linkt naar bakjes voor E61 (bolle rand). Dat gaat niet passen in een Quickmill (platte rand). In de standaard Quickmill bakjes past een 58,5 mm tamper niet, 58mm wel.

[...]

Klopt niet helemaal dus...
Oeh dank je wel! Ik was net van plan om de 58.5mm tamper te bestellen: https://www.amazon.nl/Nor...reerd/dp/B08VD336VS/?th=1

Welke stellen jullie voor die wel in een QM820 past? Ik heb gezocht op Amazon en paar andere websites maar kan niks in de 58mm maat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Kevin85 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:16:
[...]

Oeh dank je wel! Ik was net van plan om de 58.5mm tamper te bestellen: https://www.amazon.nl/Nor...reerd/dp/B08VD336VS/?th=1

Welke stellen jullie voor die wel in een QM820 past? Ik heb gezocht op Amazon en paar andere websites maar kan niks in de 58mm maat vinden.
Hij moet niet te afgerond zijn (Dan is het tampoppervlak weer <58mm) en een beetje lekker in de hand liggen, en uiteraard niet zo'n plastic wegwerpding. Bij de NL versie wordt overigens een metalen tamper meegeleverd. Geen idee waar jij hem gevonden hebt maar begrijp dat het een andere versie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
bszz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:21:
[...]

Hij moet niet te afgerond zijn (Dan is het tampoppervlak weer <58mm) en een beetje lekker in de hand liggen, en uiteraard niet zo'n plastic wegwerpding. Bij de NL versie wordt overigens een metalen tamper meegeleverd. Geen idee waar jij hem gevonden hebt maar begrijp dat het een andere versie is?
Een tamper met een veer leek mij wel handig, hoe makkelijker het gebruik hoe beter.
De Normcore leek mij een goede optie, helaas is daar geen 58mm van beschikbaar.

Kopen hem in Duitsland, in de buurt van waar de familie van mijn vriendin woont. Helaas zit er inderdaad een plastic tamper bij, een tamper kopen is dan wel echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Deze moet toch goed zijn? Te vinden op Amazon?

Normcore Coffee Tamper 58.5 mm - Titanium PVD Coating - Barista Stamp with 15 lb / 25 lb / 30 lbs Contact Pressure - Aluminium Handle Mat (Diameter 58.5 mm)

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@bszz kan @Kevin85 wel een filterbakje van 58,5mm krijgen voor de QM?
Of is aftermarket spul ook max 58?

IMS noemt op hun site bijv. wel 'quick mill' als compatibel bij de E61 bakjes:
https://imsfiltri.com/filters-guide/

B70 - (BORDER Ø 70 mm) E61 & compatible groups like FAEMA, VIBIEMME, WEGA, BEZZERA, BFC, BIANCHI, BRASILIA, D.I.D. L’ORCHESTRALE, ECM, EXPOBAR, FIORENZATO, GRIMAC, IBERITAL, LA NUOVA ERA, LA SCALA, QUALITY ESPRESSO, ROCKET, ROYAL FIRST, SAN REMO, SV - SAB, VFA. MARZOCCO, SYNESSO, SLAYER, KEES VAN DER WESTEN, NUOVA SIMONELLI, VICTORIA ARDUINO, MAVAM, QUICK MILL, PROFITEC, BREVILLE (The Oracle), BELLEZZA, LELIT, FLAIR ESPRESSO (58).

Maar ik weet dus niet of het nog verschil maakt welke quick mill, zijn er sommige wel en andere niet compatibel met E61 bakjes?

[ Voor 76% gewijzigd door defusion op 20-10-2023 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:17
JoepD schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:49:
De 078s vandaag ontvangen. Is mijn eerste koffieding in het wat duurdere segment. Ik kom van een Baratza Encore, ik ben heel benieuwd of ik nu betere koffie kan maken. Ik ben me nog aan het bedenken of ik me moet bezighouden met de uitlijning van de maalschijven enzo, ik denk dat ik hem gewoon eens ga proberen.
Zijn er hier ook nog paupers zoals ik die op hun 064s wachten :+ ?

Ik heb niet eens ruimte op het aanrecht voor een 078s :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
BarôZZa schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

Zijn er hier ook nog paupers zoals ik die op hun 064s wachten :+ ?

Ik heb niet eens ruimte op het aanrecht voor een 078s :')
Geen schande hoor. Ik heb ook geen plek voor een 78s
spoiler:
omdat er al een Lelit Bianca, een Eureka XL en een Atom75 staan })

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
cryptapix schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Geen schande hoor. Ik heb ook geen plek voor een 78s
spoiler:
omdat er al een Lelit Bianca, een Eureka XL en een Atom75 staan })
Ik herken je probleem, maar kon de 78s tussen de Puqpress en de Niche infrummelen, al kan ik nu mijn drie koffie vacuum trommels niet meer kwijt :/
Best wat gemier door de plek waar de aan/uit knop zit, dus je kunt hem niet strak tegen wat anders aan zetten.
Mijn ervaring tot nog toe, zoals ook gepost op het koffie forum:
Eerste indrukken, zeer degelijke molen, best zwaar uitgevoerd, grappig die blaasbalg met piemel, en jemig wat een miniatuur borsteltje. De opvang beker is mooi, maar daar had een randje tegen in de portafilter zakken leuk geweest. Hij is klein, kleiner als ik verwacht had, kleiner (maar dieper) als de Niche. De handel staat op zijn plek, tijd voor actie ;)

De molen ingeprikt (ik had hem al op zijn voorlopige plek gezet) en na wat ik her en der gelezen had, de stand op 3 (zonder enige aanpassing) gezet en de eerste lading Herfstmelange 18,4gr er doorheen..
Oei, seconde 3, na pomp start, bruisende dikke straal koffiekleurige ellende..
Hmm naar standje 2, seconde 5 na pomp start! Oef, dat laat weinig ruimte voor ik bij de huidige 0 ben.
Stand 1 (overigens RPM op rond de 800 staan) eerste drup na 25 seconden, ok, das nou ook weer een beetje overdreven, maar, jawel goed drinkbare koffie. Stand nu aangepast naar 1.2 en vanavond maar eens verder kijken.
Resultaat: Duidelijk 'dunnere' koffie als met de Niche, minder body, echt heel duidelijk merkbaar! De smaak is breder (geen idee hoe ik dit beter uitleg) als met de Niche, maar minder intens (gebrek aan body??).
Ik krijg meer zoet, en wat speculaas nuances, erg aangenaam, maar ik mis de body wel een beetje, de smaak is wel degelijk meer gecompliceerd als met de Niche, al kan ik niet goed de vinger leggen op waar het absolute verschil in zit op een betere manier, alsof je een 'smaak waaier' breder uitspreid. Waar bij de Niche de smaken er wel zijn, maar meer door elkaar gefrummeld.

Een enkel min-punt, het maalgeluid is veel hoger van toon als dat van de Niche, en dat jakkert mijn Tinnitus behoorlijk aan, maar eerst eens kijken of ik daar mee kan leven.

Tot zover mijn eerste gebruikservaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-07 09:33
De 078S in het zwart ook afgelopen dinsdag ontvangen :*). Nu weer eens goede koffiebonen bestellen en bepalen waar de machine op het aanrecht kan staan.

Het design van het apparaat is in ieder geval top.
RoosW schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

Ik herken je probleem, maar kon de 78s tussen de Puqpress en de Niche infrummelen, al kan ik nu mijn drie koffie vacuum trommels niet meer kwijt :/
Best wat gemier door de plek waar de aan/uit knop zit, dus je kunt hem niet strak tegen wat anders aan zetten.

[...]
Welke vacuum trommels gebruik je? Ben namelijk ook opzoek naar goede en mooie trommels.

[ Voor 56% gewijzigd door Panini op 20-10-2023 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Over de quickmill bakjes:
Quick heeft E61 modellen waar de standaard bakjes inpassen en ze hebben andere modellen zoals de 820 en afgeleiden waar die standaard bakjes niet inpassen.
Het verschil is te zien aan de rand van het bakje. Van de 820 en dergelijke is de bovenrand van het bakje vlak.
Bij E61 bakjes is de bovenrand afgerond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Panini schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:37:
De 078S in het zwart ook afgelopen dinsdag ontvangen :*). Nu weer eens goede koffiebonen bestellen en bepalen waar de machine op het aanrecht kan staan.

Het design van het apparaat is in ieder geval top.

[...]

Welke vacuum trommels gebruik je? Ben namelijk ook opzoek naar goede en mooie trommels.
https://www.vanpommeren.n...KPpFNgSaiDhxoCY4YQAvD_BwE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 13:12
RoosW schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

[...]
Wbt de ervaring met de 078s, daar kan ik me ook wel in vinden. In vergelijking met de Niche proef ik meer verschillende smaken en iets zachter/genuanceerder. Bij de Niche gebruikte ik 15gr en dat ga ik nu wat opschalen. De shots zijn verder erg lekker, heb het gevoel dat er wat meer te ontdekken valt in de koffie en dat hij wat dichter bij de smaak omschrijvingen komt.

Vooralsnog blij met de aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
defusion schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:58:
@bszz kan @Kevin85 wel een filterbakje van 58,5mm krijgen voor de QM?
Of is aftermarket spul ook max 58?

IMS noemt op hun site bijv. wel 'quick mill' als compatibel bij de E61 bakjes:
https://imsfiltri.com/filters-guide/

B70 - (BORDER Ø 70 mm) E61 & compatible groups like FAEMA, VIBIEMME, WEGA, BEZZERA, BFC, BIANCHI, BRASILIA, D.I.D. L’ORCHESTRALE, ECM, EXPOBAR, FIORENZATO, GRIMAC, IBERITAL, LA NUOVA ERA, LA SCALA, QUALITY ESPRESSO, ROCKET, ROYAL FIRST, SAN REMO, SV - SAB, VFA. MARZOCCO, SYNESSO, SLAYER, KEES VAN DER WESTEN, NUOVA SIMONELLI, VICTORIA ARDUINO, MAVAM, QUICK MILL, PROFITEC, BREVILLE (The Oracle), BELLEZZA, LELIT, FLAIR ESPRESSO (58).

Maar ik weet dus niet of het nog verschil maakt welke quick mill, zijn er sommige wel en andere niet compatibel met E61 bakjes?
Quickmill Vetrano heeft bijvoorbeeld een E61 zetgroep. Met een thermoblock Quickmill zoals bijv. de 820 zijn ze zeker niet compatibel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Laatste weer even aan het testen met de maalgraad en de hoeveelheid koffie per portfafilter.

Zit nu rond de 18 gram. Hoeveel gram zitten jullie?

Deze boon gebruik ik: https://www.casabarista.n...a-koffiebonen-oro-divino/

[ Voor 24% gewijzigd door Wackmack op 20-10-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
bszz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Quickmill Vetrano heeft bijvoorbeeld een E61 zetgroep. Met een thermoblock Quickmill zoals bijv. de 820 zijn ze zeker niet compatibel
Dus als ik het nu goed begrijp kan ik met de QM820 het filterbakje niet wijzigen, waardoor ik dus ook niet de 58.5mm tamper kan gebruiken. Ik zit vast aan een 58mm tamper?

Sorry als ik domme vragen stel, maar ik heb nog nooit een halfautomaat gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Kevin85 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:43:
[...]

Dus als ik het nu goed begrijp kan ik met de QM820 het filterbakje niet wijzigen, waardoor ik dus ook niet de 58.5mm tamper kan gebruiken. Ik zit vast aan een 58mm tamper?

Sorry als ik domme vragen stel, maar ik heb nog nooit een halfautomaat gehad.
Ik zou me er niet zo blind op staren. Koop lekker een 58 mm tamper. Het is je eerste halfautomaat, en het is een Quickmill 820. Daar past 58 mm uitstekend bij, 58,5 past gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Wackmack schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:12:
Laatste weer even aan het testen met de maalgraad en de hoeveelheid koffie per portfafilter.

Weet niet wat de relevantie hiervan is. Ik zit op 19,7 gram in 1) het bakje dat ik nu gebruik en 2) met de bonen die ik nu gebruik. Voor de bonen van mijn vrouw zit ik op 19,1 gram in hetzelfde bakje.

Volgende week heb ik andere bonen, daardoor een andere maalgraad en daardoor gebruik ik een andere hoeveelheid. Het enige juiste antwoord is: zoveel gram als in het bakje past.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 20-10-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
cryptapix schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:46:
[...]
Het enige juiste antwoord is: zoveel gram als in het bakje past.
En wat met de smaak?

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Die bepaal je met maalgraad, doorlooptijd en ratio. Het gaat je niet lukken om in een 20 grams bakje een goede espresso te zetten met 7 gram koffie. Hoe fijn je ook maalt. En het zou best eens kunnen dat je uitkomt met 19 gram en iets fijner malen; in zo’n geval kom je waarschijnlijk ook weg met 19,5 gram en iets grover malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Aziraphale schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:55:
citation needed dit: 'vooral niet iedere dag ivm resistentie' is volstrekte onzin en hiervoor mag je gerust een bron geven.

Ik heb dit hier eerder ook ontkracht: True in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en kreeg ook wat bijval van: vlam12 in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" maar inhoudelijke argumenten dat dit wel zo zal zijn heb ik nog niet gezien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
True schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:00:
[...]

citation needed dit: 'vooral niet iedere dag ivm resistentie' is volstrekte onzin en hiervoor mag je gerust een bron geven.

Ik heb dit hier eerder ook ontkracht: True in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en kreeg ook wat bijval van: vlam12 in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" maar inhoudelijke argumenten dat dit wel zo zal zijn heb ik nog niet gezien.
Reference: De eigenaar van The Coffee Factory in de Jura FB groep.

En ik moet bekennen dat ik maar aangenomen heb dat de man er wel verstand van zal hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kan ik iemand een plezier doen met een defecte Baratza 270?
Maalwerk is prima, komt met een bruikbare én een splinternieuwe motor/tandwielhuis combo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-07 18:25
Sinds ik een Flair heb wil ik eigenlijk geen koffie meer uit m'n Siemens volautomaat. Maar met de Flair is koffie zetten best wel een gedoe, zeker gezien ik (en m'n vriendin) vaak cappuccino's drinken. Die melk maken we nu in een klein pannetje en met de Nanofoamer - werkt goed maar weer veel werk. Malen doen we met een 1Zpresso J-Max, werkt ook goed maar weer extra handelingen. M'n vriendin drinkt altijd decaf (bonen) en ik drink af en toe verschillende bonen door elkaar (de ene boon voor espresso en andere niet-melk drankjes, de andere voor cappuccino's). Eigenlijk is de Flair + Nanofoamer ook bedoelt voor vakantie

Daarom moet er een nieuw koffiezetapparaat komen met een elektrische bonenmaler. Gezien we veel cappuccino's drinken vallen de apparaten met enkele boiler af (zo dacht ik eerst aan een Profitec Go). Er komt wel een Nanofoamer Pro, maar qua schoonmaken lijkt ons dat een stuk minder handig dan gewoon een stoompijpje wat je kan gebruiken tijdens het maken van een shot espresso.

Voor machine hebben we een aantal eisen / wensen:
- Tegelijkertijd shots maken en melk schuimen
- "snelle" opwarmtijd (elke E61 machine valt eigenlijk af) - liefst onder 10 minuten
- Goede bouwkwaliteit (die sage machines vallen eigenlijk ook af - plastic fantastic)

Ik ben niet heel kieskeurig qua temperatuurstabiliteit of zaken als pre-infusie, daarom kwam ik eigenlijk vooral uit bij de Profitec Pro 300. Ik zag dat @bebopper hem heeft (bevalt ie? ;) ), hebben jullie wellicht nog andere alternatieven die de moeite waard zijn om te bekijken?

Ook zijn we op zoek naar een bonenmaler. Daar geld eigenlijk hetzelfde voor,het type burrs maakt mij niet veel uit - heel kieskeurig ben ik toch niet, maar de workflow moet wel soepel zijn (ik wil sowieso single dose) en het moet makkelijk zijn om de maalgraad per shot aan te passen. Met de J-Max werkt dat nu heel fijn gezien ik daar gewoon de maling op de zak koffie schrijf en ik exact dezelfde maling weer terug kan halen door de getrapte instelling. Ik keek vooral naar de Eureka Mignon Single Dose - die is qua design best mooi en goed te verkrijgen in Nederland - maar ook hier de vraag; zijn er nog alternatieve die de moeite waard zijn om te bekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:27
TheJVH schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:30:
Sinds ik een Flair heb wil ik eigenlijk geen koffie meer uit m'n Siemens volautomaat. Maar met de Flair is koffie zetten best wel een gedoe, zeker gezien ik (en m'n vriendin) vaak cappuccino's drinken. Die melk maken we nu in een klein pannetje en met de Nanofoamer - werkt goed maar weer veel werk. Malen doen we met een 1Zpresso J-Max, werkt ook goed maar weer extra handelingen. M'n vriendin drinkt altijd decaf (bonen) en ik drink af en toe verschillende bonen door elkaar (de ene boon voor espresso en andere niet-melk drankjes, de andere voor cappuccino's). Eigenlijk is de Flair + Nanofoamer ook bedoelt voor vakantie

Daarom moet er een nieuw koffiezetapparaat komen met een elektrische bonenmaler. Gezien we veel cappuccino's drinken vallen de apparaten met enkele boiler af (zo dacht ik eerst aan een Profitec Go). Er komt wel een Nanofoamer Pro, maar qua schoonmaken lijkt ons dat een stuk minder handig dan gewoon een stoompijpje wat je kan gebruiken tijdens het maken van een shot espresso.

- "snelle" opwarmtijd (elke E61 machine valt eigenlijk af) - liefst onder 10 minuten
- Goede bouwkwaliteit (die sage machines vallen eigenlijk ook af - plastic fantastic)

Ik ben niet heel kieskeurig qua temperatuurstabiliteit of zaken als pre-infusie, daarom kwam ik eigenlijk vooral uit bij de Profitec Pro 300. Ik zag dat @bebopper hem heeft (bevalt ie? ;) ), hebben jullie wellicht nog andere alternatieven die de moeite waard zijn om te bekijken?

Ook zijn we op zoek naar een bonenmaler. Daar geld eigenlijk hetzelfde voor,het type burrs maakt mij niet veel uit - heel kieskeurig ben ik toch niet, maar de workflow moet wel soepel zijn (ik wil sowieso single dose) en het moet makkelijk zijn om de maalgraad per shot aan te passen. Met de J-Max werkt dat nu heel fijn gezien ik daar gewoon de maling op de zak koffie schrijf en ik exact dezelfde maling weer terug kan halen door de getrapte instelling. Ik keek vooral naar de Eureka Mignon Single Dose - die is qua design best mooi en goed te verkrijgen in Nederland - maar ook hier de vraag; zijn er nog alternatieve die de moeite waard zijn om te bekijken?
Je zou buiten de profitec pro 300 ook kunnen kijken naar de Lelit Mara X. Deze is redelijk snel opgewarmd (12 minuten zie ik via youtube, al is langer wachten wel wat beter) en deze heeft ook een redelijke kracht om meteen op te schuimen doordat het een HX machine is.

Voor de bonenmaler zou je ook nog kunnen kijken naar de timemore sculptor 64s. Deze maler is net uitgebracht maar wel goed ontvangen en daarom zijn prijs wel waard. Mocht je meer budget hebben dan blijft de Niche Zero natuurlijk een topper, ik gebruik deze ondertussen alweer 2 jaar en ik ben nog steeds erg tevreden daarover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik heb een Lelit MaraX, gemiddelde opwarm tijd is zo’n 20 minuten. Misschien hangt het er ook vanaf welke temperatuur je de machine instelt. Je hebt tegenwoordig ook MaraX v2, misschien hebben ze de opwarm tijd verbeterd.

[ Voor 53% gewijzigd door loldave87 op 21-10-2023 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
monsees schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:10:
[...]

Je zou buiten de profitec pro 300 ook kunnen kijken naar de Lelit Mara X. Deze is redelijk snel opgewarmd (12 minuten zie ik via youtube, al is langer wachten wel wat beter) en deze heeft ook een redelijke kracht om meteen op te schuimen doordat het een HX machine is.

Voor de bonenmaler zou je ook nog kunnen kijken naar de timemore sculptor 64s. Deze maler is net uitgebracht maar wel goed ontvangen en daarom zijn prijs wel waard. Mocht je meer budget hebben dan blijft de Niche Zero natuurlijk een topper, ik gebruik deze ondertussen alweer 2 jaar en ik ben nog steeds erg tevreden daarover.
Ja die twee heb ik inderdaad gezien. Het nadeel van de Niche is dat je hem uit de UK moet laten overkomen, dat betekend importkosten en ellende wanneer er iets stuk gaat. Voordeel van de Eureka is dat ze hem bij NL retailers (bijv. Van Pommeren hier een kwartiertje vandaan) verkopen wat makkelijk is voor garantie en dergelijke.

Die Mara X klinkt wel interessant, daar ga ik eens onderzoek naar doen. Ik begrijp dat je de meeste machines inderdaad ruim de tijd zou moeten geven om perfecte espresso te kunnen zetten, maar mij en m'n vriendin is het fijn als we niet elke keer een half uur moeten wachten om een "fatsoenlijk" kopje eruit te krijgen. Dat het na 15 minuten niet perfect is is niet erg, zolang het maar "ok" is (en we 150ml melk kunnen schuimen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loldave87
Wat je misschien ook kunt overwegen is een smartplug. Ik stel die van mij altijd in op 7:40 zodat ik om 8 uur koffie kan zetten op een werkdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
TheJVH schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:39:
[...]

Ja die twee heb ik inderdaad gezien. Het nadeel van de Niche is dat je hem uit de UK moet laten overkomen, dat betekend importkosten en ellende wanneer er iets stuk gaat. Voordeel van de Eureka is dat ze hem bij NL retailers (bijv. Van Pommeren hier een kwartiertje vandaan) verkopen wat makkelijk is voor garantie en dergelijke.

Die Mara X klinkt wel interessant, daar ga ik eens onderzoek naar doen. Ik begrijp dat je de meeste machines inderdaad ruim de tijd zou moeten geven om perfecte espresso te kunnen zetten, maar mij en m'n vriendin is het fijn als we niet elke keer een half uur moeten wachten om een "fatsoenlijk" kopje eruit te krijgen. Dat het na 15 minuten niet perfect is is niet erg, zolang het maar "ok" is (en we 150ml melk kunnen schuimen).
Ik heb ook een Mara X. Erg blij mee nog steeds. 15 min a 20 minuten opwarmen.

Ik zou adviseren koffie te zetten voordat die goed warm is, en zeker niet als het lampje nog knippert. Dat levert zeer onsmakelijke koffie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
loldave87 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:41:
Wat je misschien ook kunt overwegen is een smartplug. Ik stel die van mij altijd in op 7:40 zodat ik om 8 uur koffie kan zetten op een werkdag.
Dat is sowieso een goed idee voor 's ochtends, maar het gaat vooral om het feit dat we na het eten of tussen de middag niet 30 minuten moeten wachten om een kop koffie te zetten. Persoonlijk vind ik het ook zonde om het ding de hele dag aan te hebben staan als ik thuis werk en af en toe een koffie wil zetten (wat eigenlijk maar 2 / 3 keer per dag is).

Ik zie dat Quick Mill ook de 3004 verkoopt met een dubbel thermoblock, maar ik lees matige verhalen over de bouwkwaliteit van Quick Mill op internet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
Tja, je kunt op vaste tijden een kop koffie zetten? Dan kun je de smartplug het werk laten doen. Hiervoor had ik een Sage Bambino. Maakt gebruik van thermoblock technologie. Is binnen 1-2 minuten gereed, maar je kunt helaas niet espresso zetten en op schuimen tegelijkertijd. Overigens ben ik ook nog steeds een erg tevreden eigenaar van de MaraX. Ik heb de MaraX al twee jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door loldave87 op 21-10-2023 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
TheJVH schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:47:
[...]

Dat is sowieso een goed idee voor 's ochtends, maar het gaat vooral om het feit dat we na het eten of tussen de middag niet 30 minuten moeten wachten om een kop koffie te zetten. Persoonlijk vind ik het ook zonde om het ding de hele dag aan te hebben staan als ik thuis werk en af en toe een koffie wil zetten (wat eigenlijk maar 2 / 3 keer per dag is).

Ik zie dat Quick Mill ook de 3004 verkoopt met een dubbel thermoblock, maar ik lees matige verhalen over de bouwkwaliteit van Quick Mill op internet....
Als die ‘s ochtends al een keer heeft aangestaan is die daarna wel snel warm :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:03
Mijn E61 machine heeft een standby modus, gaat na +/- 1,5u niet gebruiken gewoon in standby en houdt de koffieboiler en group op 70°C, stoomboiler valt uit, maar die is héél snel weer op temperatuur. Als ik koffie wil dan duw ik ff op + of - en hij gaat terug opwarmen, tss 5 a 10' is hij terug op temperatuur. Heb het ooit in het verleden eens uitgemeten en qua verbruik viel dit reuze mee, en als de zon schijnt al zeker niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Laat ik dan ook een duit in het zakje doen 😎. ECM Mechanika Max heeft een programmeerbare timer aan boord: 2 instellingen voor doordeweek en 2 voor het weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-06 15:40

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Wackmack schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:12:

Hier 18 in, 36 uit. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMOKEz8z8
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-07 20:46
Ik ben hier de vreemde eend, maar snel opwarmen en prima stomen. Bambino, 3 sec...
Ik spoel wel een paar keer door zodat de filterdrager warm is, ondertussen weeg ik de boontjes af voor de eureka zero. De eerste keer spoelen komt er wat stoom mee, dus sowieso goed om een keer te doen. (Je kunt ook de Bambino plus kopen kost iets meer maar heeft een driewegklep zodat je kan backflushen voor de reiniging en als je veel te fijne gemalen zou hebben blijft er geen druk op je puck staan als je de filterdrager demonteert).

Je wisselt geregeld van boon, ik niet, hoor dat consistent verstellen van maalgraad en weer terug lastig is ivm kleine stelwiel, schijnt beter te zijn met 3d print oplossing.

Heb de setup pas een halfjaar, kan dus niks aangeven over de duurzaamheid. Maar is gewoon een ulka pomp zoals de meeste automaten en de thermocoil goed blijven ontkalken dan kan er niet veel aan stuk gaan.

Voordeel voor ons is ook dat je je de knoppen kunt voor programmeren, aangezien ik de boon heb ingeregeld is het makkelijk om de ml's gelijk te houden. 1 druk op de knop en ik heb de ratio die ik wil, ondertussen kan ik mn melkkan al vullen.

Mocht iemand deze weg gaan, haal wel een andere filterdrager en ims of vst bakjes (denk aan afwijkende diameter van sage/breville).

Kijk voor goede prijzen even bij de oosterburen. Hele setup met knockbox, leveler, bottomless, ims basket en tamper voor €800,-

Hiervoor altijd gewerkt met een "percolator" en een melkschuimer van de Blokker... Das pas budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-07 23:30

Hoholi

The only one

https://lineamini.nl/nl/linea-micra/

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ja mooi spul maar 3k is wat te gortig :+ . Die Pro 300 zit een beetje op het randje van het budget gezien er ook nog een maler bij moet. Eigenlijk vallen machines met een E61 groep af, ik snap de techniek en de voordelen, maar gebruiksgemak weegt voor mij zwaarder. Ik zie dat Lelit ook de Elizabeth heeft, vergelijkbaar met de Pro 300 maar wel pre-infusie opties en (belangrijker) zo'n 300 euro goedkoper. Ook het gemak van de ingebouwde shot timer is handig voor de workflow. Rancillo Silvia X is ook nog een optie, maar vind ik persoonlijk erg lelijk :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29

woutur

Klauwtjes uit!

Voor de inwoners van Utrecht-West (en Leidsche Rijn) en die er dichtbij wonen: ik heb een kilo bonen van Koepoort gekregen omdat mijn zending door DPD veel te laat bezorgd werd. Ik heb zelf echter maar een wegdrink capaciteit van 1 KG in de maand ofzo. Dus als ik ze zou bewaren zouden ze al oud zijn. Zonde!
Daarom geef ik de bonen graag weg aan espresso-drinkers hier uit de buurt die eens de Churupampa van Koepoort willen proberen. Afhankelijk of er iemand iets komt afhalen krijg je van mij 250g of meer mee :) Ze komen het best tot hun recht in een half-automaat, ik vermoed dat andere manieren van drinken de nuances van de boon niet echt naar boven halen. Cold-drip en slow en weet ik wat heb ik zelf nog nooit geprobeerd, dus daar doe ik geen uitspraak over.

Stuur me een DM als je het leuk lijkt om wat koffie op te halen deze week.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
TheJVH schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:42:
[...]

Ja mooi spul maar 3k is wat te gortig :+ . Die Pro 300 zit een beetje op het randje van het budget gezien er ook nog een maler bij moet. Eigenlijk vallen machines met een E61 groep af, ik snap de techniek en de voordelen, maar gebruiksgemak weegt voor mij zwaarder. Ik zie dat Lelit ook de Elizabeth heeft, vergelijkbaar met de Pro 300 maar wel pre-infusie opties en (belangrijker) zo'n 300 euro goedkoper. Ook het gemak van de ingebouwde shot timer is handig voor de workflow. Rancillo Silvia X is ook nog een optie, maar vind ik persoonlijk erg lelijk :+ .
ik heb de Elizabeth een halfjaar gehad. en is wat mij betreft zijn geld zeker waard.
voor dat geld krijg je echt heel veel functies die je op duurdere machines niet eens terugvind.
opwarmtijd ergens tussen de 5 en 10 minuten en pre-infusie zou ik ook absoluut niet meer kunnen missen.
woutur schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:48:
Voor de inwoners van Utrecht-West (en Leidsche Rijn) en die er dichtbij wonen: ik heb een kilo bonen van Koepoort gekregen omdat mijn zending door DPD veel te laat bezorgd werd. Ik heb zelf echter maar een wegdrink capaciteit van 1 KG in de maand ofzo. Dus als ik ze zou bewaren zouden ze al oud zijn. Zonde!
Daarom geef ik de bonen graag weg aan espresso-drinkers hier uit de buurt die eens de Churupampa van Koepoort willen proberen. Afhankelijk of er iemand iets komt afhalen krijg je van mij 250g of meer mee :) Ze komen het best tot hun recht in een half-automaat, ik vermoed dat andere manieren van drinken de nuances van de boon niet echt naar boven halen. Cold-drip en slow en weet ik wat heb ik zelf nog nooit geprobeerd, dus daar doe ik geen uitspraak over.

Stuur me een DM als je het leuk lijkt om wat koffie op te halen deze week.
lief, maar je kan ze eventueel prima in de vriezer bewaren :9

[ Voor 36% gewijzigd door Denniz0229 op 23-10-2023 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Laatst online: 07-07 08:09
TheJVH schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:47:
[...]

Hier hetzelfde dilemma gehad en toch voor een Profitect pro400 gekozen. Ik het begin vaak gebaald dat het even duurde voordat de machine goed warm is (45 min) en er nu een smartswitch welke Hue compatible is tussen gezet. Deze schakelt de machine op vaste tijden in en uit. Ook kan ik hem remote aan en uit zetten. Vaak staat de machine gewoon de hele dag aan. Qua stroomverbruik kwam dacht ik op een 1.75 kWh per dag (7 uur aan en 19:30 uit). Qua capaciteit nog nooit tekort gekomen met deze machine en ben er, op een frustratie met water level indicatie na (geen voormelding en water op is machine gelocked tot bijgevuld), erg tevreden over.

Met betrekking tot single dose:
De Eureka single dose is mij afgeraden door de retentie en kostprijs tov de non single dose waar een andere hopper op kan. Er werd mij toen de giotta df64 als beter alternatief geadviseerd waar ik uiteindelijk een Eureka specialita gekozen heb en van single dose afgestapt ben. Momenteel wacht ik op de Timemore Sculptor 78S welke mogelijk de verkoop ik gaat. Als vervanger zou er dan een Eureka Libra komen gezien het doseren op gewicht wat mij met de Specialita niet consistent lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Denniz0229 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:03:
[...]
ik heb de Elizabeth een halfjaar gehad. en is wat mij betreft zijn geld zeker waard.
voor dat geld krijg je echt heel veel functies die je op duurdere machines niet eens terugvind.
opwarmtijd ergens tussen de 5 en 10 minuten en pre-infusie zou ik ook absoluut niet meer kunnen missen.
Dat lees ik inderdaad ook. Van Pommeren geeft echter aan dat:
De Lelit Elizabeth hebben we getest en was beduidend minder verfijnd en prettig in bediening dat je genoemde alternatieven.
Hij is een stuk lichter in bediening en de kwaliteit van de koffie was ook echt minder dan de Pro 300 die het meest vergelijkbaar is.
Dat, en dat de prijs van de Mara X lager ligt, heeft ons doen besluiten de Elizabeth niet op te nemen in het assortiment.
Jammer dat ik daar niet zelf de Elizabeth kan bekijken, en gezien de Mara X afvalt vanwege de opwarmtijd is het vooral de vraag of ik de extra features van de Elizabeth wil (en 300 euro besparen), of de betere bouwkwaliteit van de Pro 300.
raze88 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Hier hetzelfde dilemma gehad en toch voor een Profitect pro400 gekozen. Ik het begin vaak gebaald dat het even duurde voordat de machine goed warm is (45 min) en er nu een smartswitch welke Hue compatible is tussen gezet. Deze schakelt de machine op vaste tijden in en uit. Ook kan ik hem remote aan en uit zetten. Vaak staat de machine gewoon de hele dag aan. Qua stroomverbruik kwam dacht ik op een 1.75 kWh per dag (7 uur aan en 19:30 uit). Qua capaciteit nog nooit tekort gekomen met deze machine en ben er, op een frustratie met water level indicatie na (geen voormelding en water op is machine gelocked tot bijgevuld), erg tevreden over.

De Eureka single dose is mij afgeraden door de retentie en kostprijs tov de non single dose waar een andere hopper op kan. Er werd mij toen de giotta df64 als beter alternatief geadviseerd waar ik uiteindelijk een Eureka specialita gekozen heb en van single dose afgestapt ben. Momenteel wacht ik op de Timemore Sculptor 78S welke mogelijk de verkoop ik gaat. Als vervanger zou er dan een Eureka Libra komen gezien het doseren op gewicht wat mij met de Specialita niet consistent lukt.
Gisteravond bedacht ik mij ook dat het waarschijnlijk een slimmer is om een Specialita te halen voor de decaf die m'n vriendin alleen drinkt, en desnoods een tweede Specialita voor mijn "standaard" bonen. Een eventuele andere boon kan ik altijd nog met de hand malen.

We waren vorige week in Bologna, en daar hadden ze bij een koffiezaakje gewoon voor elke boon een Eureka staan :D : https://maps.app.goo.gl/HqHGztBRBPMmmi1eA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-07 16:26

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

Na een tijdje spelen met mijn nieuwe La Marzocco Linea Micra gelukt om lekkere bakjes koffie eruit te krijgen.
Nou leveren ze standaard filterdrager bakjes van 7g en 14g mee en had ik er al 1 van 21g bijgekocht. Ik mis dus de 17g (en die lijkt me juist handig qua portie?).

Wat ik merkte is dat ik best 18g in de 21g basket kan doen maar dat dat een stuk grovere maling dan 14g in het 14g bakje vraagt. Slaat dat ergens op wat jullie betreft?

Voor nu probeer ik in ieder geval het aantal gram wat ik erin stop dubbel zoveel in grams eruit te krijgen in +/- 26 seconden. Dat doe ik in de naked-portafilter en hij komt er mooi in 1 stroming uit; geleidelijke kleurovergang ongeveer gelijk vanuit de gehele filterbasket.

Best nog wat stoeien merk ik; melk opschuimen lukt me op standje 2 (zijn er 3) prima volgens mij, gaat wel erg snel maar dat schijnt juist de kracht te zijn van het apparaat lees ik.

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:36

ja3

RobinJB schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:10:
Wat ik merkte is dat ik best 18g in de 21g basket kan doen maar dat dat een stuk grovere maling dan 14g in het 14g bakje vraagt. Slaat dat ergens op wat jullie betreft?
Dit is wel logisch. 18g gemalen koffie is nu eenmaal meer werk voor het water om doorheen te komen dan 14g. En als je groffer maalt dan stroomt water er sneller doorheen.

Ik gebruik zelf de 17g basket met 16g koffie. Ik zou hier zelf niet snel 18g in doen gezien ik dan veel te veel koffie ga morsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-07 09:00
RobinJB schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:10:
Na een tijdje spelen met mijn nieuwe La Marzocco Linea Micra gelukt om lekkere bakjes koffie eruit te krijgen.
Nou leveren ze standaard filterdrager bakjes van 7g en 14g mee en had ik er al 1 van 21g bijgekocht. Ik mis dus de 17g (en die lijkt me juist handig qua portie?).

Voor nu probeer ik in ieder geval het aantal gram wat ik erin stop dubbel zoveel in grams eruit te krijgen in +/- 26 seconden. Dat doe ik in de naked-portafilter en hij komt er mooi in 1 stroming uit; geleidelijke kleurovergang ongeveer gelijk vanuit de gehele filterbasket.

Best nog wat stoeien merk ik; melk opschuimen lukt me op standje 2 (zijn er 3) prima volgens mij, gaat wel erg snel maar dat schijnt juist de kracht te zijn van het apparaat lees ik.
Ja dat klopt wel. Het ligt ook aan de koffie hoeveel gram je pakt - ik zelf zit vaak op 19 gram. Maar ik drink veel Ethiopian koffie.

Ook kan je nog eens spelen met wat langere doorloop tijd. Dit ligt ook weer aan je bonen - bijv. met Ethiopian bonen zit ik veelal tussen de 35-40 sec.

Betreft je melk; als het wat minder krachtig is heb je wel meer tijd om te schuimen en maakt het makkelijker. Bij krachtigere machines heb je dus eigenlijk minder tijd. Gewoon vaak oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

raze88 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Je zou ook een half jaar kunnen wachten op de nieuwe reeks Eureka's.
YouTube: معرض ميلان 2023 : يوريكا فري ستايل Eureka Freestyle 75

Rond 1:18 zie je bijvoorbeeld de Single Dose Pro. Die heeft 70% minder retentie dan de huidige Single Dose.

Overigens valt de retentie van de Single Dose heel erg mee. Ik heb hem zelf gehad.

Nog interessanter is de Freestyle 75, een single doser met 75mm burrs, brushless motor, en variable rpm. Maar die zal buiten je budget vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door ocn op 23-10-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-12-2024
Kan iemand mij helpen door wat advies te geven over de Profitec 700 Pro v1 en de maler op deze foto?

Ik kan deze set eventueel van een kennis overnemen, maar kan niet goed inschatten wat het totaal waard is en welk redelijk bod ik hiervoor moet doen (onderhoud en dergelijke is altijd keurig geweest voor zover ik weet). Hiervoor mis ik vooral nog welke maler dit is en welke specs deze heeft. Wellicht dat iemand dat weet op basis van deze foto?

Zijn er verder nog noemenswaardige verschillen tussen de Pro 700 v1 en v2 naast de verbeterde stoomkracht? Er zijn online upgrade kits te vinden (nieuwe PID + veiligheidsventiel) waarmee ik de v1 eventueel later nog kan upgraden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4I1JjLbNU1LUphDZwqUdda10j5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1BUF3Kxu4I8Ryebtjnf2vgF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bermuda1980
Over de 700 kan ik niks zinnigs zeggen. De Maler is een fiorenzato, maar voor het type zul je zelf even moeten puzzelen of foto's vergelijken. Maar... als het een kennis is, dan vraag je toch wat de maler is? Staat gewoon op de sticker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 15:57

bebopper

I'm an absolute beginner...

Heb inderdaad de Profitec Pro 300, nu alweer een jaar of 6-7 en hij bevalt nog steeds heel erg goed. Het voordeel van de Dual Boiler is heerlijk, stomen en espresso zetten kan tegelijkertijd, stoomkracht is dik in orde. Bouwkwaliteit is heel goed, een zeer degelijke machine.

Qua opwarmen, het liefst wacht ik minimaal 25-30 minuten, maar soms lukt dat even niet en gebruik ik em na ~15 minuten. Spoel dan wel altijd de portafilter even goed door met heet water. Ook na ~15 minuten wat mij betreft een goed resultaat. Staat bij mij op een smartplug voor in de ochtend, dus dan hoef ik er niet over na te denken :*)

Heb er zelf een G-IOTA DF64 naast staan (single dose maler) en die bevalt ook prima. Was destijds zo'n beetje het eerste goede betaalbare en verkrijgbare alternatief voor single dose naast de (toen lastig verkrijgbare en dure) Niche Zero. Ondertussen zijn er heel veel single dose malers dus wat dat betreft heb je een hele ruime keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-07 16:26

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

ja3 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:21:
[...]

Dit is wel logisch. 18g gemalen koffie is nu eenmaal meer werk voor het water om doorheen te komen dan 14g. En als je groffer maalt dan stroomt water er sneller doorheen.

Ik gebruik zelf de 17g basket met 16g koffie. Ik zou hier zelf niet snel 18g in doen gezien ik dan veel te veel koffie ga morsen.
Scherp; zo had ik er nog niet over nagedacht 8)7
Herr Flicker schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Ja dat klopt wel. Het ligt ook aan de koffie hoeveel gram je pakt - ik zelf zit vaak op 19 gram. Maar ik drink veel Ethiopian koffie.

Ook kan je nog eens spelen met wat langere doorloop tijd. Dit ligt ook weer aan je bonen - bijv. met Ethiopian bonen zit ik veelal tussen de 35-40 sec.

Betreft je melk; als het wat minder krachtig is heb je wel meer tijd om te schuimen en maakt het makkelijker. Bij krachtigere machines heb je dus eigenlijk minder tijd. Gewoon vaak oefenen.
Dat ga ik eens doen, kijken of dat beter of slechter smaakt, ben benieuwd! _/-\o_

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
TheJVH schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:03:
[...]

Dat lees ik inderdaad ook. Van Pommeren geeft echter aan dat:
De Lelit Elizabeth hebben we getest en was beduidend minder verfijnd en prettig in bediening dat je genoemde alternatieven.
Hij is een stuk lichter in bediening en de kwaliteit van de koffie was ook echt minder dan de Pro 300 die het meest vergelijkbaar is.
Dat, en dat de prijs van de Mara X lager ligt, heeft ons doen besluiten de Elizabeth niet op te nemen in het assortiment.

Jammer dat ik daar niet zelf de Elizabeth kan bekijken, en gezien de Mara X afvalt vanwege de opwarmtijd is het vooral de vraag of ik de extra features van de Elizabeth wil (en 300 euro besparen), of de betere bouwkwaliteit van de Pro 300.
ik kan helaas niet vergelijken met de pro 300 omdat ik die nooit heb gebruikt.

betreft de bediening vind ik een beetje rare opmerking, iedereen beleeft dat anders, de ene wil een hendel, de ander een knopje en nog een ander doet het het liefst op een scherm.
het bedieningsgemak van de Elizabeth laat wij mij betreft niks te wensen over, je kan eventueel 2 instellingen voor programmeren met de PID. en ook het menu om dit te wijzigen spreekt eigenlijk voor zich voor de meeste mensen die zich op tweakers bevinden, juist het feit dat je een 1 druk knop kan instellen was voor mijn vrouw top, die wil namelijk gewoon knopje drukken en koffie krijgen :+

qua koffie kwaliteit; tja, ik maakte prima bakkies met de Elizabeth, heb nu een Sanremo YOU en ja, daarmee kan je iets makkelijker finetunen, maar dan heb je het ook over een prijsverschil van 4k.
ik heb niet het idee dat mijn koffie met de You beter smaakt als met de Elizabeth, alleen het aanpassen op een eventuele nieuwe boon kost iets meer moeite bij de Elizabeth.

ik denk dat qua prijs kwaliteit er niks tegen de Elizabeth op kan, dat komt dan vooral door de vele functies die de PID bied.
de vele youtube video's kunnen wat mij betreft prima uitkomst bieden om te kijken wat je het beste lijkt qua workflow.

eindstand kan je met beide een prima espresso maken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
  • Laatst online: 22:49
DeLyon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:40:
Kan iemand mij helpen door wat advies te geven over de Profitec 700 Pro v1 en de maler op deze foto?

Ik kan deze set eventueel van een kennis overnemen, maar kan niet goed inschatten wat het totaal waard is en welk redelijk bod ik hiervoor moet doen (onderhoud en dergelijke is altijd keurig geweest voor zover ik weet). Hiervoor mis ik vooral nog welke maler dit is en welke specs deze heeft. Wellicht dat iemand dat weet op basis van deze foto?

Zijn er verder nog noemenswaardige verschillen tussen de Pro 700 v1 en v2 naast de verbeterde stoomkracht? Er zijn online upgrade kits te vinden (nieuwe PID + veiligheidsventiel) waarmee ik de v1 eventueel later nog kan upgraden.

[Afbeelding]
De maler is een Fiorenzato f64 evo, aan het scherm te zien al een behoorlijk oud model.. Wel standaard 64mm maalschijven, zie je ook veel in de horeca dit model. Niet geschikt om te single dosen maar verder prima molen als je de ruimte hebt. Zie ze regelmatig op marktplaats voor 200-300 euro.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Teus.espresso
De beurs in Italië dus.
Eerste een overzicht van molens die ik tegenkwam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKeKB4ixF9h3Prcv6OQ1zJ91oIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MB0dwzJAuEzI5rtYo3TZb0k.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnXBGUknJUeD9kdRWok5QaxREaY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7gk99J2WsgoMELzyZ6vMf7bH.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_l6E7eOsTtRgpNomqvaIbWywRVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FDTxTLQK4ZKfNsQd2wkgT9Di.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJI3TORU83cczrt9-g2-wLyNVfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKOSeDMzpMykRNBwxNvNSl07.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqX3v3nMn_jiiXTQg42WZq-9gts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1ETfGrw5xHlnh0NYhbLlPgzb.jpg?f=user_large
Eureka heeft zijn bijna schier oneindige lijn met molens vergroot. Wat mij vooral opviel was de ingebouwde blaasbalg bovenop het bonen reservoir. Die ben ik bij geen ander merk tegengekomen.
En de Zero nu met 65 milimeter maalschijven is ook een mooie upgrade van de bestaand 55mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb2Oteb0iDF75GEuPQ4At_fBZ5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmSJ40m7SY5IUumdOuK3BxhT.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vr1odjvXweg3zJFTWixgAFcywtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAU8UMVjETJXRxxceJoW9Bi5.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lGc2U2FszhWoYf_FFSuOLg-scQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PUQREl5nkYtS8X9LlBnbL9H.jpg?f=fotoalbum_large
Compak had de Fino staat. Een Niche Zero concurrent. 61mm maalschijven en een langzaam draaiende motor. Daarnaast hadden ze nog een aantal modellen met puck-press in dezelfde stijl voor naast de molen en modellen met puck-press in de basis van de molen. En estetisch te lelijk voor woorden de PK100 single doser.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3K03kPYYsXP9xcGU5fDjLoaDeqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRCPyitYl5HJMPLdUVKGk05n.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0gwrRR3RcuVwTpij9xA4cJyquc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvAGk0yS0w7ckQDn4Ox3Lq2X.jpg?f=fotoalbum_large
Macap had op zijn stand een aantal hernoemde molens staan. Ze zijn over op een nieuwe benaming strategie. Zo is de Mi20 touch een M4D met touch bediening. (Werkt heel fijn) Ook stond er de Labo 70 in nieuwe kleuren. Veel belangrijker was de Leo55 Touch. De Leo serie is een samenwerking met Eureka. De bedoeling was de betrouwbaarheid van Macap combineren met het verstel gemak van de Eureka. Helaas zit in de orginele Leo ook de viekante uitloop van Eureka die nogal wat knoeit. De Touch heeft als eerste de nieuwe uitloop die niet knoeit. Deze uitloop wordt ook als vervang artikele leverbaar voor de huidige eigenaren van de Leo. Nu is het dus echt het beste van de twee merken als je een espresso molen zoekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XE0QIKyI_tBOEUGwmkS01zCYRMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDvbrQCaDAL1yDLcAbsM792o.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbkDsHOUa-P-TRe7R17QAV2Es3U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oFaDI12GzxaDY5p8wqL5rLi2.jpg?f=user_large
Profitec heeft de huidige 54mm in twee nieuwe uitvoeringen. De ene is en versie met digitale timer in de stijl van de komende espresso machines. De andere is de single dose versie die voorover leunt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhE3Qjx5hlu0smnfhBUpLJ3DZJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTa0PtS0rEuwsro0P6BWpp4C.jpg?f=fotoalbum_large
De Timemore Sculptor stond ook te shinen op hun stand. Indrukwekkend stukje techniek.
Voor de rest hadden fabrikanten zoals Ascaso en Rancilio passende molens bij hun machines. Veelal werd er echter een goede horeca molen van een groot merk op de stand gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrrr
  • Laatst online: 22:49
Denniz0229 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

ik kan helaas niet vergelijken met de pro 300 omdat ik die nooit heb gebruikt.

betreft de bediening vind ik een beetje rare opmerking, iedereen beleeft dat anders, de ene wil een hendel, de ander een knopje en nog een ander doet het het liefst op een scherm.
het bedieningsgemak van de Elizabeth laat wij mij betreft niks te wensen over, je kan eventueel 2 instellingen voor programmeren met de PID. en ook het menu om dit te wijzigen spreekt eigenlijk voor zich voor de meeste mensen die zich op tweakers bevinden, juist het feit dat je een 1 druk knop kan instellen was voor mijn vrouw top, die wil namelijk gewoon knopje drukken en koffie krijgen :+

qua koffie kwaliteit; tja, ik maakte prima bakkies met de Elizabeth, heb nu een Sanremo YOU en ja, daarmee kan je iets makkelijker finetunen, maar dan heb je het ook over een prijsverschil van 4k.
ik heb niet het idee dat mijn koffie met de You beter smaakt als met de Elizabeth, alleen het aanpassen op een eventuele nieuwe boon kost iets meer moeite bij de Elizabeth.

ik denk dat qua prijs kwaliteit er niks tegen de Elizabeth op kan, dat komt dan vooral door de vele functies die de PID bied.
de vele youtube video's kunnen wat mij betreft prima uitkomst bieden om te kijken wat je het beste lijkt qua workflow.

eindstand kan je met beide een prima espresso maken denk ik.
Ik heb de Elizabeth slechts kort kunnen gebruiken (defect in de stoomboiler dus retour gestuurd en geld teruggevraagd). Vond de bouwkwaliteit best wel matig in het echt. Stoomknop is lelijk (persoonlijk) maar voelt ook heel kwetsbaar. Ook het binnenwerk zag er echt opgepropt uit. Kan me voorstellen dat van pommeren ook niet op het onderhoud van dat apparaat zit te wachten.

Ik zou als ik geld en ruimte had voor de Bezzera Duo (Top) DE gaan. Mooi design met standaard houten knoppen/handvatten. En de PID's en inschakeltijden makkelijk te programmeren via touch screen, dual boiler en dus de uitvoering met elektrisch verwarmde grouphead van bezzera ipv e61, daardoor stuk sneller warm.
Pagina: 1 ... 190 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1