Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 189 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
GoEV6 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:18:
[...]

Ik heb exact deze nu een half 6 en dat bevalt top! Schoonmaken is super simpel en doet hij grotendeels zelf. Kleine voorbereiding, aanzetten en wachten maar.
Gebruik jij ook dat melk schoonmaakmiddel?

Vwb. antikalk: als ik een eigen waterontharder heb, gaat de Jura dan niet zeuren omdat ik die filters van Jura zelf niet gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:14
ocn schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Wow, 500 euro voor brew-by-weight. Dat maakt de Meticulous espresso (ook powered by Acaia) een nog betere deal, die kostte bij de initiële crowdfunding ca. 1500 euro inclusief verzendkosten, inklaring en btw, en dan heb je er naast de weegschaal een state-of-the-art hevelautomaat bij :*)
Dat is nogal een uitspraak. La Marzocco heeft een enorm track record. Dat kan ik van die crowdfunding machine niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:58
Gumball schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:11:
[...]

Gebruik jij ook dat melk schoonmaakmiddel?

Vwb. antikalk: als ik een eigen waterontharder heb, gaat de Jura dan niet zeuren omdat ik die filters van Jura zelf niet gebruik?
Yes doe de ene keer alleen water en de andere keer die korrels van Jura erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:33
ocn schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Wow, 500 euro voor brew-by-weight. Dat maakt de Meticulous espresso (ook powered by Acaia) een nog betere deal, die kostte bij de initiële crowdfunding ca. 1500 euro inclusief verzendkosten, inklaring en btw, en dan heb je er naast de weegschaal een state-of-the-art hevelautomaat bij :*)
Je krijgt natuurlijk wel een Acaia Lunar voor die €500. Zonder deze feature kostten die tegenwoordig ook al €300 volgens mij.

Wat het voor de rest met Meticulous te maken heeft ontgaat mij even. Ik ben helemaal genezen van Kickstart-achtige projecten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:27
Mijn Jura E8 (EB) van nu iets meer dan 2 jaar oud heeft steeds vaker problemen met het opschuimen van de melk. Na een seconde of 5-6 begint hij dan te ‘sputteren’ en komt er eigenlijk geen goed melkschuim meer uit. Ik maak het systeem echt elke dag schoon met de mini tabletjes van Jura, spoel de machine altijd meteen even na gebruik (inclusief het slangetje), demonteer de cappuccinatore ook regelmatig met afspoelen onder de hete kraan en heb deze laatst ook al een tijdje in een bakje met heet water en melksysteemreiniger gelegd. Ik zie ook geen melkresten zitten in de cappuccinatore, hij lijkt helemaal schoon. Met name een Latte Machiato zetten, waarbij de cappuccinatore in de hoogste stand staat vanwege de hoogte van het glas en 22 seconden melkschuim moet worden aangemaakt, is problematisch. Cappuccino’s, laagste stand en 12s melkschuim, lukken meestal nog wel. Kan ik hier iets aan doen? Zou er iets anders aan de hand kunnen zijn dan b.v. een verstopping?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:54
Oh my...
Wegens net terug van US, dus geen bonen meer in huis, toch snel naar de winkel gegaan en daar " de meest goeie ogende zak" meegenomen.
Op dezelfde setting in de molen, komt het eruit gegutst in 6 seconden tov mijn goeie boontjes in 30 sec :D
hahahah wat een verschil..

het strafste is: eigenlijk laat ik die dan 15 sec lopen, tot een volle kop zeg maar, en smaakt die nog niet zo slecht. Meer een typische vlakke boterham koffie :D

ps. Iemand een idee voor lekkere, verse goeie bonen? Ik zoek af en toe eens af te wisselen. Te harde smaken hoeven niet, ook niet TE zoet. Wel volle body, lekker als espresso.

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 09:10

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

cryptapix schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Dat is nogal een uitspraak. La Marzocco heeft een enorm track record. Dat kan ik van die crowdfunding machine niet zeggen.
Het zegt ook wel wat dat Acaia met beide partijen (La Marzocco en Meticulous) in zee is gegaan.

Meticulous werkt overigens nauw samen met gevestigde partijen als Acaia en Weber, ook in de supply chain. Ze pakken het heel anders aan dan indie espressofabrikanten als Odyssey en Decent.

En deze week deelt Mazzer hun stand met Meticulous op Host Milano 2023 https://www.instagram.com...cial/3214136193607486120/ https://www.instagram.com/p/CyRi9cXyBdR/

Blijkbaar hebben de gevestigde merken er wel vertrouwen in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ypuh schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:07:
[...]

Je krijgt natuurlijk wel een Acaia Lunar voor die €500. Zonder deze feature kostten die tegenwoordig ook al €300 volgens mij.

Wat het voor de rest met Meticulous te maken heeft ontgaat mij even. Ik ben helemaal genezen van Kickstart-achtige projecten :+.
Die heeft ook brew-by-weight powered by Acaia voor in totaal 1500 euro thuisbezorgd. :) Om de prijsstelling (Linea Mini à 4500 euro + 500 euro Acaia Lunar) even in perspectief te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door ocn op 15-10-2023 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54

Ravhin

no <root>...

kazzzdafke schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:17:
Oh my...
Wegens net terug van US, dus geen bonen meer in huis, toch snel naar de winkel gegaan en daar " de meest goeie ogende zak" meegenomen.
Op dezelfde setting in de molen, komt het eruit gegutst in 6 seconden tov mijn goeie boontjes in 30 sec :D

het strafste is: eigenlijk laat ik die dan 15 sec lopen, tot een volle kop zeg maar, en smaakt die nog niet zo slecht. Meer een typische vlakke boterham koffie :D

ps. Iemand een idee voor lekkere, verse goeie bonen? Ik zoek af en toe eens af te wisselen. Te harde smaken hoeven niet, ook niet TE zoet. Wel volle body, lekker als espresso.
Als backup koffie heb ik Segafredo Selezione Organica. Een combi van robusta en arabica maar hier kan ik wel lekkere espresso van zetten. 88 graden en erg fijn malen. Ook goed voor gasten die niet van single origin (lees: zuur) houden. Voordeel is dat je die redelijk lang kan bewaren zonder dat je aan smaak inboet.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
En die ligt blijkbaar gewoon in de AH?

https://www.ah.be/product...e-organica-espresso-bonen

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Inderdaad. Dat was het idee - je kan het zo bij de appie weghalen :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
PatrickC schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:13:
Mijn Jura E8 (EB) van nu iets meer dan 2 jaar oud heeft steeds vaker problemen met het opschuimen van de melk. Na een seconde of 5-6 begint hij dan te ‘sputteren’ en komt er eigenlijk geen goed melkschuim meer uit. Ik maak het systeem echt elke dag schoon met de mini tabletjes van Jura, spoel de machine altijd meteen even na gebruik (inclusief het slangetje), demonteer de cappuccinatore ook regelmatig met afspoelen onder de hete kraan en heb deze laatst ook al een tijdje in een bakje met heet water en melksysteemreiniger gelegd. Ik zie ook geen melkresten zitten in de cappuccinatore, hij lijkt helemaal schoon. Met name een Latte Machiato zetten, waarbij de cappuccinatore in de hoogste stand staat vanwege de hoogte van het glas en 22 seconden melkschuim moet worden aangemaakt, is problematisch. Cappuccino’s, laagste stand en 12s melkschuim, lukken meestal nog wel. Kan ik hier iets aan doen? Zou er iets anders aan de hand kunnen zijn dan b.v. een verstopping?
Deze al eens vervangen? Was bij mij de boosdoener toen er geen goede schuim meer uitkwam.

Afbeeldingslocatie: https://coffeefactory.nl/cdn/shop/products/72444JURAluchtventielSET3_832x832.jpg?v=1682243198

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
ebis schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:59:
[...]

Deze al eens vervangen? Was bij mij de boosdoener toen er geen goede schuim meer uitkwam.

[Afbeelding]
Waar zit dat ding? Nog nooit gezien bij mijn machine.

[ Voor 72% gewijzigd door PatrickC op 15-10-2023 19:18 ]

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-07 10:47
autofeather schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:29:
Hoi allen, ik ben op zoek naar een halfautomatische pistonmachine. Voornaamste kandidaten zijn de Quickmill 820 en de Gaggia Classic Evo Pro. Ik ga straks nog langs Van Pommeren in Utrecht, maar jullie weten ook vast het antwoord op een paar vragen:

- groot verschil in kwaliteit?
- Quickmill in Duitsland bestellen scheelt zo een paar honderd euro. Zijn er rare dingen qua importeurs of verschil in machines/versies of iets dergelijks?

Andere adviezen/aanraders ook welkom!
Uiteindelijk de Quickmill gekocht?
Ik zag dat de NL versie anders is dan de versie in Duitsland, misschien ook daarom het prijsverschil?

Iemand enig idee wat het verschil is tussen de twee, op het luchtrooster en het logo na dan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
PatrickC schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:11:
[...]

Waar zit dat ding? Nog nooit gezien bij mijn machine.
Blijkbaar heeft de EB variant een net iets ander ventiel als mijn EA 8) Voor de E8 gaat het om onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://coffeefactory.nl/cdn/shop/products/73589JURAE-serieluchtventiel_832x832.jpg?v=1682325786

Afbeeldingslocatie: https://coffeefactory.nl/cdn/shop/products/CS74625JURAE8_EB_Microfoammelkschuimerexploded_832x832.jpg?v=1682409384

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
ebis schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:34:
[...]
Blijkbaar heeft de EB variant een net iets ander ventiel als mijn EA 8) Voor de E8 gaat het om onderstaande.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat twee dingetjes rechtsboven in het 2e plaatje moet ik eens gaan zoeken, want als ik mijn cappuccinatore verwijder ben ik ze nog nooit tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:39
Hint: Dat ventieltje blijft dus vaak zitten in het boven deel vast aan de machine als je de cappuccinnatore eruit hebt gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
PatrickC schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:40:
[...]

Dat twee dingetjes rechtsboven in het 2e plaatje moet ik eens gaan zoeken, want als ik mijn cappuccinatore verwijder ben ik ze nog nooit tegengekomen.
Succes met de zoektocht :) Na twee jaar wordt het wel eens tijd om ze te vervangen of schoon te maken. Artikelnummer is trouwens 73589 mocht je ze willen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
ebis schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:09:
[...]
Succes met de zoektocht :) Na twee jaar wordt het wel eens tijd om ze te vervangen of schoon te maken. Artikelnummer is trouwens 73589 mocht je ze willen bestellen.
Het rare is dat er niets over dit onderdeel in de handleiding van de E8 EB wordt gezegd. Op de plaatjes van de cappuccinnatore is het ook nergens te bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Gezocht maar niet gevonden. :? Zou die dan ergens in het chromen deel vast moeten zitten wat vast aan de machine zit? Daar steekt een zwart rond ding naar buiten uit (komt de melk uit volgens mij) en binnenin meer naar voren zit ook nog iets ronds, maar daar kun je met geen mogelijkheid bij. Is hier ergens een instructie van (voor de E8 EB)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:02
Per bouwjaar is het verschillend of dat onderdeel in de melkopschuimer zit of bij de recente e8 onder het chromen kapje zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
Vandaag was dag 3 van Host in Milaan.
Dat is een hele grote beurs met alles voor horeca en hotels.
Voor mij was het de eerste dag van drie. Zo groot is het dat je 3 dagen kan vullen op één beurs.
Hier een link naar fotoalbum over deze beurs. Morgen en later zal ik er foto's aan toevoegen.Hopenlijk heb ik volgende week tijd om de foto's van commentaar te voorzien.
https://photos.app.goo.gl/4dsN6jeQoBa6LXRY6

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzx-IIhs7JDm_aJCS8x6UeMsg-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8xH01S1Z6j1WHkGwEJ9pkDt.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is binnen en de eerste lekkere bakjes koffie zijn eruit gekomen, wat een top apparaten! :)
De Pico twijfelde ik over, maar door de korting op de bundel heel goed te doen, maar ook echt een mooie (en z lijkt het; goede) molen!

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 19:55
kazzzdafke schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:17:
Oh my...

ligt er aan wat je wilt uitgeven, ben zelf fan van giraffe en friedhats, maar dat is niet perse goedkoop.
nu zou ik zelf zeggen als je een You hebt staan dan kan dat er wel vanaf, maar dat mag je natuurlijk zelf bepalen.
deze hebben ook regelmatig nieuwe bonen in het assortiment, waardoor je dus elke keer wat anders kan bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
RobinJB schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:28:
[Afbeelding]

Hij is binnen en de eerste lekkere bakjes koffie zijn eruit gekomen, wat een top apparaten! :)
De Pico twijfelde ik over, maar door de korting op de bundel heel goed te doen, maar ook echt een mooie (en z lijkt het; goede) molen!
Leuk man, veel plezier met deze set!

Heb je al eerder een espresso maler gehad waar je deze mee zou kunnen vergelijken? Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de Pico. Als je deze er voor een leuke prijs bij kon krijgen dan lijkt het me op het eerste oog een prima maler. De prijs t.o.v. bijvoorbeeld de Niche Zero is volgens mij het enige minpuntje dat ik voorbij zag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Denniz0229 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

ligt er aan wat je wilt uitgeven, ben zelf fan van giraffe en friedhats, maar dat is niet perse goedkoop.
nu zou ik zelf zeggen als je een You hebt staan dan kan dat er wel vanaf, maar dat mag je natuurlijk zelf bepalen.
deze hebben ook regelmatig nieuwe bonen in het assortiment, waardoor je dus elke keer wat anders kan bestellen.
Ik bestel nu voornamelijk de bonen van Giraffe al een tijdje.
Maar een mens wil eens wat afwisseling e :)

De site van friedhats werkt hier niet, het is te zeggen, in Brave zie ik een witte pagina bij SHOP..

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

Ypuh schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:23:
[...]

Heb je al eerder een espresso maler gehad waar je deze mee zou kunnen vergelijken? Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de Pico. Als je deze er voor een leuke prijs bij kon krijgen dan lijkt het me op het eerste oog een prima maler. De prijs t.o.v. bijvoorbeeld de Niche Zero is volgens mij het enige minpuntje dat ik voorbij zag komen.
Thanks!
Nee ik heb niet eerder iets dergelijks gehad, kom van een Jura Z8 die nu te koop staat.
Wat mij opvalt (maar ik heb geen vergelijking); ik had verwacht dat het een rommeltje zou worden maar er vallen precies 0 korrels naast; ook niet met de dosing cup. Mooi egaal gemaald geheel in de portafilter, en de smaak is top. Afstellen ging soepel, ook tijdens stilstand.

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 19:55
kazzzdafke schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

De site van friedhats werkt hier niet, het is te zeggen, in Brave zie ik een witte pagina bij SHOP..
webdesign is blijkbaar niet hun sterkste punt, op mijn mobiel doet hij het wel en (eigenlijk kan dit niet) maar in edge werkt het ook 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:12
kazzzdafke schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

Leuke roasters waar ik de laatste tijd heb besteld:

- DAK
- Manhattan
- AMOC (a matter of concrete)

Allemaal goeie light roasts, wel wat aan de prijs tov de reguliere branders zoals brandzaak en fascino maar ook giraffe.

Mijn laatste bestelling was van Manhattan, erg enthousiast over wat ik heb ontvangen. Zitten wat goeie anaerobic naturals bij (persoonlijke favoriet).

Edit: DHL is onderweg met de Sculptor 078s als het goed is. Hopelijk straks de eerste shots!

[ Voor 6% gewijzigd door Hercul3s op 16-10-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-07 13:30
Ooit wil ik ook zo’n Marzocco. Mooi spul. :P

Zover is het helaas nog niet. Ik heb een Solis (Sage/Breville) Barista Express. Voor de betere verse koffies (bijv Giraffe, of Hopper Coffee) heb ik een aparte maler, een Baratza Encore.
Omdat ik thuis veel koffie drink, zit er eenvoudige Lavazza in de standaard maler van de Solis. Kan niet de hele dag Giraffe blijven drinken helaas…

De maler van de Solis is berucht, en terecht. Met de Baratza gaat koffie opzich prima (ook met goedkope koffiebonen), maar met de Solis maler blijft het aanklooien. Nou merkte ik dat de doorlooptijd wel heel wisselvallig was geworden, dus heb ik gister eens doorgezet om het toch iets beter te krijgen.

Gevolgde stappen:
- standaard instelling qua waterdoorloop (volgens handleiding 30ml single en 60 double)
- opgezocht wat de ideale gram is voor de portafilter, 18gr dubbel of 11gr enkel. Alle pogingen zijn afgewogen hierop met weegschaal
- alles getimed
- maling een stuk fijner gezet, maar bleef snel doorlopen
- ik heb de burr eruit gehaald, blijkbaar kan je deze verder stellen. Zodat ik de maling een stuk fijner kon zetten. Naar 1 gezet op de burr, en getest met verschillende standen op de machine.
- Goed aangedrukt en altijd hetzelfde.

Een halve zak verder inmiddels…

Nou heb ik het volgende: bij de ene kop is de doorlooptijd redelijk, bij de ander veel te lang. Het blijft dus inconsistent. Met afgewogen maling… Waar zou ik de oorzaak nog meer kunnen vinden?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Na mijn bericht nog wat testjes gedaan. Ik vermoed dat het probleem vooral aan de waterzijde zit. Instellingen of toch iets met de flowmeter, want nu ook zonder koffie getest en dan heb je veel te veel water terwijl hij op standaard instellingen staat. Of kan je dit niet zo testen, qua hoeveelheid en druk?

[ Voor 9% gewijzigd door rubenos op 16-10-2023 14:06 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hercul3s
It has arrived!

Korte eerste indruk, goed verpakt, zware machine. Grappig detail, op de ‘hopper’ staat ‘turn on device before you pour coffee beans in’. Running start is dus het advies. Het deksel van de hopper heeft ook een ‘half open’ stand daarvoor.

Anyway, eerste shot op stand 1 gemalen. 15gr op 36 uit is mijn standaard ratio. 10s preinfusie op 3 bar, dan tot 30gr op 6 bar en de laatste 6gr weer op 3 bar. Doorlooptijd 1 minuut, wat te lang dus. Wel een drinkbaar shot maar niet optimaal. Geen overmatige channeling gezien.

2e shot op stand 2 gemalen. Die was iets te grof, met een korte 6 bar (na de preinfusie) en de rest op 3 bar wel tot 30s kunnen rekken (ter referentie, op de Niche had ik stand 12 nodig).

Ik drink voornamelijk flat white, dus melk erbij en klaar. Smaak was goed, kwam meer fruitigheid door dan bij de Niche. Ik gebruikte de Colombia Santa Ana van Blanche Dael die ik nog had staan. Ik had het idee dat ik wat dichter in de buurt kwam van de smaak omschrijving maar dat ga ik de komende dagen zien als de rest van de Manhattan bonen er door gaan.

Nu klaar voor vandaag, maar algehele indruk is positief. Volgens mij is hij goed bruikbaar zonder ‘seasoning’.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOoa6brw2kT_4dzfwtC1br4fqk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqiSECMPNPLvPtbvDEHaJZXT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:02
Hercul3s schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:01:
It has arrived!

Korte eerste indruk, goed verpakt, zware machine. Grappig detail, op de ‘hopper’ staat ‘turn on device before you pour coffee beans in’. Running start is dus het advies. Het deksel van de hopper heeft ook een ‘half open’ stand daarvoor.

Anyway, eerste shot op stand 1 gemalen. 15gr op 36 uit is mijn standaard ratio. 10s preinfusie op 3 bar, dan tot 30gr op 6 bar en de laatste 6gr weer op 3 bar. Doorlooptijd 1 minuut, wat te lang dus. Wel een drinkbaar shot maar niet optimaal. Geen overmatige channeling gezien.

2e shot op stand 2 gemalen. Die was iets te grof, met een korte 6 bar (na de preinfusie) en de rest op 3 bar wel tot 30s kunnen rekken (ter referentie, op de Niche had ik stand 12 nodig).

Ik drink voornamelijk flat white, dus melk erbij en klaar. Smaak was goed, kwam meer fruitigheid door dan bij de Niche. Ik gebruikte de Colombia Santa Ana van Blanche Dael die ik nog had staan. Ik had het idee dat ik wat dichter in de buurt kwam van de smaak omschrijving maar dat ga ik de komende dagen zien als de rest van de Manhattan bonen er door gaan.

Nu klaar voor vandaag, maar algehele indruk is positief. Volgens mij is hij goed bruikbaar zonder ‘seasoning’.

[Afbeelding]
Hoe is het geluid ten opzichte van de Niche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
vinpower schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:16:
[...]
Hoe is het geluid ten opzichte van de Niche?
Ik zou zeggen iets stiller maar niet heel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Mooi om de eerste Timemore reviews te zien, keep em coming! Is dit de 64mm of 78mm?

Als conservatieveling ben ik nieuwsgierig of het Timemore gelukt is om de prijs omlaag te brengen én een goed product te leveren. Er was al iemand die het de beste maler ooit noemde en alle andere fabrikanten wel op konden houden.

Altijd leuk om te zien wat hype met een mens doet :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

franssie

Save the albatross

Voor voorgemalen koffie is een maatschepje vaak handig (op reis bijvoorbeeld of als je te lui bent om te wegen zoals ik).
Ik ben opgegroeid met deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSegqVDGqVbkD8gA8HOFUXgUqt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLJ9rtQheeS2P8NaAWQ2E0pn.jpg?f=fotoalbum_large
en ben al tijden op zoek naar zo'n ding want Blokker had ze nooit op voorraad en die van Technivorm zijn ook lastig te krijgen.
Maar ze lijken er weer te zijn, morgen ophalen in de winkel.

https://www.blokker.nl/do...terkoffie-75/1306627.html

* franssie verbaast dat ie voorpret kan hebben over zoiets triviaals.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 16-10-2023 20:55 . Reden: Moccamaster aka Technivorm ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ypuh schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:03:
Mooi om de eerste Timemore reviews te zien, keep em coming! Is dit de 64mm of 78mm?

Als conservatieveling ben ik nieuwsgierig of het Timemore gelukt is om de prijs omlaag te brengen én een goed product te leveren. Er was al iemand die het de beste maler ooit noemde en alle andere fabrikanten wel op konden houden.

Dat kan je eigenlijk pas over een jaartje zeggen..
Maar zoals ik al zei: geluid, snelheid, bouwkwaliteit is heel erg goed voor mij.
De maalgraad is consistent, mooi.
Dat is belangrijkste. Ik kan helaas niet vergelijken met een maler van 2k.

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-07 23:30

Hoholi

The only one

Hercul3s schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Leuke roasters waar ik de laatste tijd heb besteld:

- DAK
- Manhattan
- AMOC (a matter of concrete)

Allemaal goeie light roasts, wel wat aan de prijs tov de reguliere branders zoals brandzaak en fascino maar ook giraffe.

Mijn laatste bestelling was van Manhattan, erg enthousiast over wat ik heb ontvangen. Zitten wat goeie anaerobic naturals bij (persoonlijke favoriet).

Edit: DHL is onderweg met de Sculptor 078s als het goed is. Hopelijk straks de eerste shots!
De Milky Cake van DAK vind ik echt een topper :9 Manhattan kende ik nog niet maar ben ik wat blij met deze link :) Gelijk wat koffie besteld daar. En ze hebben boontjes van Diego Bermúdez 8) Alleen zijn ze een pak duurder dan die bij Mokcoffee.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:06
Ik ben sinds vandaag ook aan mijn koffie avontuur begonnen, maar het mogelijk een beetje een valse start gemaakt.

hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Ik heb een Lelit Grace gekocht als retroudeal (was een hele goede deal), alleen probeer ik nu de eerste koffie er uit te krijgen, en het gaat nog niet helemaal lekker.

De druk van de machine lijkt wat laag te zijn, als ik met een blindfilter water pomp, of een backflush doe op de machine komt hij net tot de 8 bar.

Echter net met vers gemalen koffie van de simon levelt om de hoek geprobeerd, maar de druk komt nu niet boven de 6 bar uit, en koffie loopt veel te snel, na pre-infusen heb ik binnen 15 sec de 1:2 verhouding al bereikt.

Wat denken jullie, is die simpelweg de maling van de koffie die te grof is of is er iets mis met de machine?
de 8 bar vind ik wel prima als die daar op komt, scheelt een OPV aanpassen (al had ik liever 9 gehad denk ik want dat lees ik overal)

ps.de bonenmaler komt met een beet geluk morgen binnen dus dan kan ik wat meer proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door fjux op 16-10-2023 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autofeather
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-06 14:24
Kevin85 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

Uiteindelijk de Quickmill gekocht?
Ik zag dat de NL versie anders is dan de versie in Duitsland, misschien ook daarom het prijsverschil?

Iemand enig idee wat het verschil is tussen de twee, op het luchtrooster en het logo na dan? :)
Ik heb inmiddels een paar weken een Gaggia Classic Evo Pro (gekocht bij speciaalzaak in Utrecht), en koffie is echt fan-tas-tisch! Aanrader :) ze konden me niet echt vertellen wat de prijs van de Quickmill zou verantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
fjux schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:56:

Wat denken jullie, is die simpelweg de maling van de koffie die te grof is of is er iets mis met de machine?
de 8 bar vind ik wel prima als die daar op komt, scheelt een OPV aanpassen (al had ik liever 9 gehad denk ik want dat lees ik overal)

ps.de bonenmaler komt met een beet geluk morgen binnen dus dan kan ik wat meer proberen.
Ik zou me er niet druk in maken.. De koffie is voorgemalen. Dan kan je weinig doen...
Wacht tot je molen er is, en dan pas conclusies trekken :)

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
fjux schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:56:
Ik ben sinds vandaag ook aan mijn koffie avontuur begonnen, maar het mogelijk een beetje een valse start gemaakt.

hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Ik heb een Lelit Grace gekocht als retroudeal (was een hele goede deal), alleen probeer ik nu de eerste koffie er uit te krijgen, en het gaat nog niet helemaal lekker.

De druk van de machine lijkt wat laag te zijn, als ik met een blindfilter water pomp, of een backflush doe op de machine komt hij net tot de 8 bar.

Echter net met vers gemalen koffie van de simon levelt om de hoek geprobeerd, maar de druk komt nu niet boven de 6 bar uit, en koffie loopt veel te snel, na pre-infusen heb ik binnen 15 sec de 1:2 verhouding al bereikt.

Vermoedelijk je maalgraad. Even wachten tot je zelf een maler hebt en dan verder. 8 bar is prima!
Ypuh schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:03:

De 078s, 78mm dus :).

Ik zat te kijken naar een opvolger voor de Niche, de Duo was nog niet uit en toen kwam deze voorbij. Mijn oog was gevallen op een Lagom P64, dus ik dacht ik probeer de Timemore, mocht hij niet bevallen kan hij altijd door op mp. Morgen eens kijken hoe hij verder presteert, ook qua filter.
Hoholi schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

De Milky Cake van DAK vind ik echt een topper :9 Manhattan kende ik nog niet maar ben ik wat blij met deze link :) Gelijk wat koffie besteld daar. En ze hebben boontjes van Diego Bermúdez 8) Alleen zijn ze een pak duurder dan die bij Mokcoffee.
Milky Cake is echt goed idd. Diego Bermudez had ik ook besteld bij Manhattan, gek genoeg was hij prima maar niet super. De anaërobe Brazil van Manhattan was dan weer boven verwachting goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 11:43
kazzzdafke schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Ik zou me er niet druk in maken.. De koffie is voorgemalen. Dan kan je weinig doen...
Wacht tot je molen er is, en dan pas conclusies trekken :)
Inderdaad waarschijnlijk te grof en 8 bar is prima voor een goede espresso 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Thanks! Ik was een beetje bang.

De retour deal was 200 euro, dus was bang dat het een beetje te mooi was om waar te zijn. Maar als 8 bar prima is lijk ik geluk te hebben er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 11:43
Ypuh schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:23:
[...]

Heeft LM dit weer in samenwerking gedaan met Etzinger? De Swift Mini was toen niet zo’n succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
fjux schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:26:
Thanks! Ik was een beetje bang.

De retour deal was 200 euro, dus was bang dat het een beetje te mooi was om waar te zijn. Maar als 8 bar prima is lijk ik geluk te hebben er mee!
Dat is prima, maar het is wel gek dat de machine met een blindfilter maar tot 8 komt. Dat kan verschillende oorzaken hebben. 1. Technisch defect, 2. de OPV staat te laag afgesteld, 3. de meter klopt niet. Nummer 3. is per definitie het geval want die meters zijn niet geijkt, maar je weet niet hoeveel afwijking er is. De meter op mijn Bianca geeft ruim 10 bar aan, terwijl de geijkte meter dan een druk in de zetgroep meet van 9 bar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
robbynaish schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:26:
Heeft LM dit weer in samenwerking gedaan met Etzinger? De Swift Mini was toen niet zo’n succes.
Dat was ook mijn eerste ingeving, maar werd gelijk om de oren geslagen door een paar toetsenbord ridders dat dit zeker niet het geval was. Een Etzinger maler met een La Marzocco branding zou een winnende combi zijn voor €1.000, maar deze lijkt 'geinspireerd' door Etzinger wat ook al een plus is.

De Swift Mini is vooral gefaalt door de ingebouwde tamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
cryptapix schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

Dat is prima, maar het is wel gek dat de machine met een blindfilter maar tot 8 komt. Dat kan verschillende oorzaken hebben. 1. Technisch defect, 2. de OPV staat te laag afgesteld, 3. de meter klopt niet. Nummer 3. is per definitie het geval want die meters zijn niet geijkt, maar je weet niet hoeveel afwijking er is. De meter op mijn Bianca geeft ruim 10 bar aan, terwijl de geijkte meter dan een druk in de zetgroep meet van 9 bar ;)
Tsja hoe kom je hier achter. Aan de ene kant heb ik zo idee, wat zeur ik met 200 euro betalen voor een machine die normaal 750 is. Maarja je wil wel goed spul.

Zijn er makkelijke tests om te doen om het een en ander uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
fjux schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:41:
[...]

Tsja hoe kom je hier achter. Aan de ene kant heb ik zo idee, wat zeur ik met 200 euro betalen voor een machine die normaal 750 is. Maarja je wil wel goed spul.

Zijn er makkelijke tests om te doen om het een en ander uit te sluiten?
Zonder geijkte meter kom je hier niet zo snel achter. Je zou kunnen kijken of je de OPV kan afstellen; je zou dan meer of minder druk moeten kunnen veroorzaken. Wellicht kun je ook je pompdruk afstellen :p Bedenk me nu dat dat ook gewoon een optie is ipv OPV.

Ik ken je machine niet, dus geen idee of dat bij jou kan. Ik sleutel zelf niet aan mijn machine, maar breng hem weg voor onderhoud.

En ach, voordat je allemaal moeilijk gaat doen. Ik zou eerst eens proberen wat je uit je machine haalt met verse bonen en een goede maler. Als je dan lekkere espresso zet, zou ik me niet teveel stuk staren op druk. 9 bar is net als 1:2 ratio en 25-30s doorlooptijd een richtpunt/beginpunt, geen holy grail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
cryptapix schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Zonder geijkte meter kom je hier niet zo snel achter. Je zou kunnen kijken of je de OPV kan afstellen; je zou dan meer of minder druk moeten kunnen veroorzaken. Wellicht kun je ook je pompdruk afstellen :p Bedenk me nu dat dat ook gewoon een optie is ipv OPV.

Ik ken je machine niet, dus geen idee of dat bij jou kan. Ik sleutel zelf niet aan mijn machine, maar breng hem weg voor onderhoud.

En ach, voordat je allemaal moeilijk gaat doen. Ik zou eerst eens proberen wat je uit je machine haalt met verse bonen en een goede maler. Als je dan lekkere espresso zet, zou ik me niet teveel stuk staren op druk. 9 bar is net als 1:2 ratio en 25-30s doorlooptijd een richtpunt/beginpunt, geen holy grail.
Ik was ook niet echt van plan om zelf gelijk te gaan sleutelen.
OPV op de lelit Grace is ook een beetje een kriem van wat ik zag. Hij zit helemaal onder in de machine blijkbaar....

Nouja, we gaan het zien, alleen moet ik zo te zien nog een dag geduld hebben, dpd is niet de snelste....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teus.espresso
Vandaag stond hal 24 vooral vol met molens.
Macap, Eureka, Firenzato en Time More.
Ook machines van Vibiemme, Lelit, Quick Mill, Bezzera, Rancilio, Rocket Espresso en een merk waarvan ik nooit had gehoord, Conti. Die laatste heeft als enige pluspunt de Tweakers waardige behuizing.
Morgen laatste dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
fjux schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Ik was ook niet echt van plan om zelf gelijk te gaan sleutelen.
OPV op de lelit Grace is ook een beetje een kriem van wat ik zag. Hij zit helemaal onder in de machine blijkbaar....

Nouja, we gaan het zien, alleen moet ik zo te zien nog een dag geduld hebben, dpd is niet de snelste....
Een OPV zit naar mijn weten altijd onderin. Deze laat de overdruk in de boiler door (Over Pressure Valve) en daar komen wel eens wat druppeltjes vocht bij kijken die dan naar de lekbak gaan.

Bij de machines die ik ken heb je een pompdruk en een OPV druk. De pompdruk bepaalt hoeveel bar er op je koffiepuck komt te staan, en een OPV is meer bedoelt als backup tegen de overdruk. Je stelt dan de pomp af onder de OPV (in mijn geval staat de pomp op 6.5 bar, en de OPV op 12).

Je kunt nu al wel controleren of hij goed werkt door de pomp af te stellen m.b.v. een blind filter. De druk zou bij het aanslaan van de pomp snel op moeten bouwen naar die 8 bar moeten springen en constant blijven gedurende de looptijd. Als je goed advies wil moet je daar even een filmpje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:48
Ypuh schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 06:34:
[...]

Een OPV zit naar mijn weten altijd onderin. Deze laat de overdruk in de boiler door (Over Pressure Valve) en daar komen wel eens wat druppeltjes vocht bij kijken die dan naar de lekbak gaan.

Bij de machines die ik ken heb je een pompdruk en een OPV druk. De pompdruk bepaalt hoeveel bar er op je koffiepuck komt te staan, en een OPV is meer bedoelt als backup tegen de overdruk. Je stelt dan de pomp af onder de OPV (in mijn geval staat de pomp op 6.5 bar, en de OPV op 12).

Je kunt nu al wel controleren of hij goed werkt door de pomp af te stellen m.b.v. een blind filter. De druk zou bij het aanslaan van de pomp snel op moeten bouwen naar die 8 bar moeten springen en constant blijven gedurende de looptijd. Als je goed advies wil moet je daar even een filmpje van maken.

uiteraard zijn er altijd uitzonderingen: bij de Silvia zit die bovenop/zijkant :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Ypuh schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 06:34:
[...]

Let op dat dit alleen voor rotatiepompen geldt. Die zijn af te stellen op een bepaalde druk en hebben een OPV als veiligheid. De meeste apparaten hebben echter een vibratiepomp. Die levert (meestal) 15 bar en is niet instelbaar (tenzij je met dimmers of PWM bezig gaat). Het OPV is dan wel om de druk op de puck in te stellen. In het geval van de Lelit hierboven is dat hoe het werkt. Ik ben 99% zeker dat het OPV op 8 bar staat afgesteld en dat je dat evt makkelijk zou kunnen terug zetten. Echter is 8 bar prima, ook iets minder kans op channeling dus ik zou het lekker laten staan. Zelf zet ik al een tijdje mijn shots op 6 bar en dat bevalt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Hercul3s schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:13:
[...]

Let op dat dit alleen voor rotatiepompen geldt. Die zijn af te stellen op een bepaalde druk en hebben een OPV als veiligheid. De meeste apparaten hebben echter een vibratiepomp. Die levert (meestal) 15 bar en is niet instelbaar (tenzij je met dimmers of PWM bezig gaat). Het OPV is dan wel om de druk op de puck in te stellen. In het geval van de Lelit hierboven is dat hoe het werkt. Ik ben 99% zeker dat het OPV op 8 bar staat afgesteld en dat je dat evt makkelijk zou kunnen terug zetten. Echter is 8 bar prima, ook iets minder kans op channeling dus ik zou het lekker laten staan. Zelf zet ik al een tijdje mijn shots op 6 bar en dat bevalt prima!
Thanks!

Vind het nog steeds wat dubieus met een retourdeal, maarja ik kon het niet laten voor dit geld. Was eigenlijk aan het kijken naar een Anna met PID, maar toen ik de grace voor 200 euro zag.......

Helaas komt de maler vandaag niet binnen dus moet nog even geduld hebben met testen.
Ik snap nu wel hoe koffie smaakt als het te snel door loopt :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:17

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb ook een Grace, ik maak vooral lungo’s en dan zit ik iets boven de 8 bar. Ik zal de volgende backflush eens bekijken. Maar denk dat het met goede koffie wel goed komt. € 200,- is een hele goede deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Hercul3s schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:13:
Let op dat dit alleen voor rotatiepompen geldt.
Ah top, weer wat geleerd! Mijn machines hadden inderdaad allemaal een rotatiepomp.

Voor de rest kan ik ook van harte aanraden om te experimenteren met lagere druk. 9 bar is nog steeds de standaard (volgens mij was dit vroeger nog hoger), maar de smaak bij 6-7 bar is gelijk -mogelijk zelfs beter- en de kans op channeling neemt flink af.

Een vibratiepomp heeft daarnaast als voordeel dat deze iets langzamer opbouwt naar de afgestelde druk, een rotatiepomp wil wel eens té sterk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
ZieMaar! schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:27:
Ik heb ook een Grace, ik maak vooral lungo’s en dan zit ik iets boven de 8 bar. Ik zal de volgende backflush eens bekijken. Maar denk dat het met goede koffie wel goed komt. € 200,- is een hele goede deal.
ja ik denk eigenlijk dat het een fout was, hij stond op amazon voor 200 en op bol van de zelfde externe verkoper voor 600 :+

Lungo doe je dan met wat grover gemalen koffie en langer door laten lopen?
Dat zou ik misschien nog kunnen proberen met deze gemalen koffie die ik heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:43
Bij de Albert Heijn kan je de “ Solis Grind & Infuse Compact (Type 1018)
RVS” voor 369 euro kopen.

Is dat wat? Ik begrijp dat het niet meedoet met de 1000+ apparaten die hier langskomen met bij maanlicht geslepen malers.

Ik kom dan van een Dolce Gusto apparaat. :+

https://koffiedeals.ah.nl/

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
fjux schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

ja ik denk eigenlijk dat het een fout was, hij stond op amazon voor 200 en op bol van de zelfde externe verkoper voor 600 :+

Iets grover, ik laat mijn huidige koffie 30s doorlopen, na pre infusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:10
ZpAz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:23:
Bij de Albert Heijn kan je de “ Solis Grind & Infuse Compact (Type 1018)
RVS” voor 369 euro kopen.

Is dat wat? Ik begrijp dat het niet meedoet met de 1000+ apparaten die hier langskomen met bij maanlicht geslepen malers.

Ik kom dan van een Dolce Gusto apparaat. :+

https://koffiedeals.ah.nl/
Zolang je het houd bij donkerder gebrande bonen (alles medium en light zal veel te zuur smaken door de matige inbouw maler, dit weet ik uit ervaring, mijn zoon heeft de duurste uit de Sage lijn, en die heeft dit probleem nog steeds) met als tweede nadeel dat je er niets aan kan repareren bij problemen, zeker zelf niet, en de inruil/2e hands waarde nihil is.
Leuk grapje hoor, dat van dat bij maanlicht, met dien verstande dat je duidelijk geen idee hebt van hoeveel verschil een degelijke maler uitmaakt, echt heel iets anders als die 'speciale' kabels bij audio..
Sterker nog de kwaliteit van de maler (zeker in het segment < 1000,- ) bepaald grotendeels de kwaliteit (naast de kwaliteit van je bonen uiteraard) van je uiteindelijke bakkie pleur ehh Koffie ;)
Meer, veel meer, als de kwaliteit van je espresso machine, hoewel een stabiele temperatuur & druk ook invloed heeft.
Maar het is een leuk 'instap set' als je de verwachtingen ietwat tempert :P Maakt ie betere koffie als met de Dolce Gusto? Zeker, maar het vraagt wat geduld en ervaring op doen, het is echt een ander verhaal als, pod-knop-koffie..

[ Voor 3% gewijzigd door RoosW op 17-10-2023 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
ZieMaar! schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:31:
[...]

Iets grover, ik laat mijn huidige koffie 30s doorlopen, na pre infusie.
Ik heb dat op mijn Bianca teruggebracht naar 25 seconde na experimenteren, met een minder bitter smaak patroon, en met een aantal bonen een mooie zoete smaak te detecteren in het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
RoosW schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:38:
[...]

Ik heb dat op mijn Bianca teruggebracht naar 25 seconde na experimenteren, met een minder bitter smaak patroon, en met een aantal bonen een mooie zoete smaak te detecteren in het eindresultaat.
misschien een stomme vraag, maar voor een lungo, hoeveel g koffie houd je dan rekening mee? 7 a 8 gram net als 1 shot espresso of is het "beter" met een dubbele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Laatst online: 07-07 11:29
Heeft een van jullie een tip voor een goede koffiebeker voor onderweg? Ik zit veel in de trein en auto, zou het handig vinden om een to-go beker te hebben die ik rechtstreeks onder mijn espresso apparaat kan zetten (dus niet al te hoog) en kan vullen met een doppio voor onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
acidd91 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:28:
Heeft een van jullie een tip voor een goede koffiebeker voor onderweg? Ik zit veel in de trein en auto, zou het handig vinden om een to-go beker te hebben die ik rechtstreeks onder mijn espresso apparaat kan zetten (dus niet al te hoog) en kan vullen met een doppio voor onderweg.
Wil je echt iets meenemen onderweg wat je normaal in een paar tellen opdrinkt? Filterkoffie is vaak veel, daar kan ik het me voorstellen maar een doppio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 10:23
Doppio lukt niet goed, ik neem wel vaak in een loveramics nomad mok cappuccino mee in de auto. Op de trein niet handig met stukje fietsen erheen. Dan kan je beter gewoon ergens lokaal wat scoren, in Eindhoven heb je lucifer coffee naast het station bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Dit is hem, gebruik deze nu 8 jaar en hij is nog helemaal goed. Ideaal formaat, ook voor mijn espressoapparaat. Inmiddels al veel volgelingen in mijn omgeving O-)

Stanley The Shortstack

Kan in vaatwasser, maar ik was de dop zelf wel met de hand omdat er rubbers inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb deze voor in de auto: https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-zwart-80511525/ voor koffie nu weet ik niet wat het hoogte verschil is maar deze past onder uitloop van mijn Jura E8 indien ik de mok er schuin onder draai en dan rechtop zet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
fjux schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

misschien een stomme vraag, maar voor een lungo, hoeveel g koffie houd je dan rekening mee? 7 a 8 gram net als 1 shot espresso of is het "beter" met een dubbele?
Lungo is niets anders dan een espresso die sneller doorloopt. Daarmee krijg je in dezelfde tijd dus meer koffie uit (ratio >1:3 ipv 1:2). Ik zet zelf nooit enkele shots om de eenvoudige reden dat je die bijna niet goed krijgt. Dubbele shots zijn veel makkelijker (en al moeilijk genoeg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Vandaag zou mijn Timemore 78s afgeleverd moeten worden, helaas via DHL dus hij zal wel weer ergens in een andere stad belanden na "3x te hebben aangebeld, kuch kuch".

Dus een dezer dagen hoop ik een update te kunnen geven of hij echt 6kg bonen nodig heeft voor je channeling issues voorbij zijn, en of hij nagekeken moet worden op losse schroeven. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
fjux schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Ik zet alles met 18,5 gr, mik op 37-40gr voor een espresso en rond de 60-70 voor een Lungo. Meestal maak ik Americano's, Door in een grote beker, te beginnen met een klein scheutje koud water, daarna 3/4 vullen met grote plons kokend water uit de Qooker en daar een 18.5 gr 25 seconde (rond de 40gr espresso) in, heerlijke bak, veel zoet, althans met mijn huidige bonen. Betere 'gewone' koffie heb ik nog nooit ergens gehad ;)
Overigens bestaan er geen stomme vragen, niet vragen en door modderen is wel stom :9

[ Voor 5% gewijzigd door RoosW op 17-10-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Als je bij 'Het Hoofdkwartier' twee kg van de Herfst Melange besteld geven ze er een gratis 'to Go' beker bij, ziet er goed uit.. Overigens niet zo solide als die Stanley mok die iemand anders linkte, das weer een heel andere klasse.

[ Voor 9% gewijzigd door RoosW op 17-10-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-07 12:32
rubenos schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Dit is hem, gebruik deze nu 8 jaar en hij is nog helemaal goed. Ideaal formaat, ook voor mijn espressoapparaat. Inmiddels al veel volgelingen in mijn omgeving O-)

Stanley The Shortstack

Kan in vaatwasser, maar ik was de dop zelf wel met de hand omdat er rubbers inzitten.
Deze inderdaad, nog niet zolang in gebruik, maar prima apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
init6 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:03:

Dus een dezer dagen hoop ik een update te kunnen geven of hij echt 6kg bonen nodig heeft voor je channeling issues voorbij zijn, en of hij nagekeken moet worden op losse schroeven. :D
Zelfs bij de eerste kop geen last gehad van channeling..

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
RoosW schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:08:
[...]

Ik zet alles met 18,5 gr, mik op 37-40gr voor een espresso en rond de 60-70 voor een Lungo. Meestal maak ik Americano's, Door in een grote beker, te beginnen met een klein scheutje koud water, daarna 3/4 vullen met grote plons kokend water uit de Qooker en daar een 18.5 gr 25 seconde (rond de 40gr espresso) in, heerlijke bak, veel zoet, althans met mijn huidige bonen. Betere 'gewone' koffie heb ik nog nooit ergens gehad ;)
Overigens bestaan er geen stomme vragen, niet vragen en door modderen is wel stom :9
Thanks!
Die seconden, is dat inclusief de druk opbouwen of is dat vanaf de eerste druppels?

De lelit grace heeft ook pre-infusion, ik ben met lezen alleen nog niet zo ver waarom dat handig is of niet behalve dat het algemeen wordt gezien als iets goeds.

Maar hierdoor kloppen de secondes natuurlijk niet echt meer ;)

en, jij zet dus espresso's en lungo's, verander je dan de maalgraad als je wisselt?

[ Voor 4% gewijzigd door fjux op 17-10-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
kazzzdafke schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

Zelfs bij de eerste kop geen last gehad van channeling..
Wou dat ik een update kon posten, maar zoals gewoonlijk:
2 mensen gehele dag thuis maar alsnog bij DHL: "We missed each other". :D Echt zo voorspelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
fjux schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

Thanks!
Die seconden, is dat inclusief de druk opbouwen of is dat vanaf de eerste druppels?

De lelit grace heeft ook pre-infusion, ik ben met lezen alleen nog niet zo ver waarom dat handig is of niet behalve dat het algemeen wordt gezien als iets goeds.

en, jij zet dus espresso's en lungo's, verander je dan de maalgraad als je wisselt?
Eerste druppel, dus de preinfusie speelt gern rol voor de verdere extractie, en ja, klein beetje grover voor lungo, zelfde tijdsduur, wil geen extra bitters mee krijgen. Maar de laatste weken eigenlijk enkel nog espresso & americano.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

Thanks!

De ene rekent seconden vanaf pomp aan, de andere vanaf eerste druppel. De ene telt (dus) preinfusie mee, de andere niet. Het type pomp speelt ook mee; een vibratiepomp bouwt langzamer druk op. Ik zou me er niet druk om maken. Zolang je zelf telkens op dezelfde manier rekent, kun je bepalen wat je zelf het lekkerste vindt. Ik heb vaak 30-35 seconden doorlooptijd vanaf pomp aan en gebruik geen preinfusie. Maar dat werkt niet voor iedere boon.

Wat betreft maalgraad bij lungo’s, ja je zult die moeten aanpassen. Als je dat niet doet, zul je de koffie langer moeten laten doorlopen om de beoogde ratio van een lungo te behalen, maar langer doorlopen zorgt voor bittere koffie dus dat wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
init6 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:35:
[...]

Wou dat ik een update kon posten, maar zoals gewoonlijk:
2 mensen gehele dag thuis maar alsnog bij DHL: "We missed each other". :D Echt zo voorspelbaar.
Daar zou ik echt ZOT van worden!

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
Ik heb een Krups EA8150 koffiemachine, en tegenwoordig komt er alleen nog maar water onder uit de bodem, uit een uitloopje dat voorkomt dat de base vol water komt te staan. Dat begon een tijdje geleden, maar uiteraard net 1 maand na de garantie en na contact met Krups bleek dat dat al snel veel geld kost, zelfs als het maar een kleine reparatie is (snel richting de 150 euro). Nieuw was dat apparaat maar 280 euro.

Dit schijnt nogal veel voor te komen bij dit type koffieapparaat (er zijn zeer veel verschillende uitvoeringen maar voor zover ik inmiddels begrijp zijn ze veelal op dezelfde machinerie gebaseerd, ook van andere merken). Meestal moeten dan 2 o-ringen van de cilinder vervangen worden (of eigenlijk, die van de zuiger...) m.a.w. aan de bovenzijde ontsnapt dan water tijdens het koffiemaken.
Ik heb de machine al een paar keer bekeken terwijl hij open ligt, maar zag nergens lekkage.

Vandaag nog een keer goed zitten kijken, en nu blijkt, héél moeilijk zichtbaar, dat onze machine aan de onderzijde van de drukgroep, de metalen cilinder/behuizing dus, lekt. Daar stroomt het water eruit bij het koffieproces, er komt niets meer boven uit de cilinder uit de koffieuitloop

Vervelend, niet alleen moet het apparaat helemaal uit elkaar, maar dan zijn de kosten ook een stuk hoger en als ik hier kijk dan lijkt het alsof het hele binnenwerk vervangen moet worden, want de hele drukgroep is als geheel verkrijgbaar en volgens deze winkel is er uberhaupt niet een onderdeeltje wat je daar aan de onderzijde zou kunnen vervangen
https://www.koffie-onderdelen.nl/sdfsdfdee
Dat ga ik niet laten doen (want dan zijn de kosten ws. hoger dan de nieuwprijs) en zelf doen...mja, 120 euro verder, een hoop en niet echt garantie dat ie daarna weer helemaal top functioneert.

Iemand hier nog een idee over/ervaring mee?

Voorheen hadden we een Melitta van 800 euro, maar die gaf ook al na 3 jaar de geest. Ben een beetje huiverig om weer een duur apparaat te kopen, al moet ik wel zeggen dat onze wensen steeds simpeler worden: opschuimers en dat soort functies werken toch nooit fatsoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
fjux schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Backflush laat bij mij de meter tot ca 11 bar oplopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazzzdafke
[...]

Thanks!
Kleine tip: staat je er niet op blind of je verliest :)

Wat ik doe:
Ik maal de bonen, doe mijn normale workflow, en zet die eerste maling direct op 9 bar, en kijk naar mijn teller van de machine, dus bij activering pomp.
Zorg dat die goed zit, en dan kan je “finetunen” aka pre infusie.
Maar het is dus belangrijk elke kop eens te proeven, want het kan zomaar zijn dat deze boon wat beter tot zijn recht komt na 35s of na 20s, ipv de 28 of 30.

Iets anders:
Net geleverd… kunnen we weer proeven. Benieuwd!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1W75cPM92ru2ZX6TL5qoj_0WQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnED1BhIYc7eahLmVixDx7iu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door kazzzdafke op 17-10-2023 18:08 ]

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
Stefke schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:48:
Ik heb een Krups EA8150 koffiemachine, en tegenwoordig komt er alleen nog maar water onder uit de bodem, uit een uitloopje dat voorkomt dat de base vol water komt te staan. Dat begon een tijdje geleden, maar uiteraard net 1 maand na de garantie en na contact met Krups bleek dat dat al snel veel geld kost, zelfs als het maar een kleine reparatie is (snel richting de 150 euro). Nieuw was dat apparaat maar 280 euro.

Dit schijnt nogal veel voor te komen bij dit type koffieapparaat (er zijn zeer veel verschillende uitvoeringen maar voor zover ik inmiddels begrijp zijn ze veelal op dezelfde machinerie gebaseerd, ook van andere merken). Meestal moeten dan 2 o-ringen van de cilinder vervangen worden (of eigenlijk, die van de zuiger...) m.a.w. aan de bovenzijde ontsnapt dan water tijdens het koffiemaken.
Ik heb de machine al een paar keer bekeken terwijl hij open ligt, maar zag nergens lekkage.

Vandaag nog een keer goed zitten kijken, en nu blijkt, héél moeilijk zichtbaar, dat onze machine aan de onderzijde van de drukgroep, de metalen cilinder/behuizing dus, lekt. Daar stroomt het water eruit bij het koffieproces, er komt niets meer boven uit de cilinder uit de koffieuitloop

Vervelend, niet alleen moet het apparaat helemaal uit elkaar, maar dan zijn de kosten ook een stuk hoger en als ik hier kijk dan lijkt het alsof het hele binnenwerk vervangen moet worden, want de hele drukgroep is als geheel verkrijgbaar en volgens deze winkel is er uberhaupt niet een onderdeeltje wat je daar aan de onderzijde zou kunnen vervangen
https://www.koffie-onderdelen.nl/sdfsdfdee
Dat ga ik niet laten doen (want dan zijn de kosten ws. hoger dan de nieuwprijs) en zelf doen...mja, 120 euro verder, een hoop en niet echt garantie dat ie daarna weer helemaal top functioneert.

Iemand hier nog een idee over/ervaring mee?
Als die dingen zo gammel zijn, dan zijn er altijd defecte op marktplaats te vinden waar je onderdelen uit kan halen ;) . En ja, ik zie er meerdere staan voor een paar tientjes.

Voor de rest heb ne dat natuurlijk wat sneller met van die plastic volautomaten. Niet gebouwd om heel lang mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Teus.espresso schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:33:
Per bouwjaar is het verschillend of dat onderdeel in de melkopschuimer zit of bij de recente e8 onder het chromen kapje zit.
Ik heb het even bij Jura nagevraagd en hun antwoord was:
Het zelf wisselen van het luchtaanzuigventiel voor een JURA E8 ( EB) is lastig.
Gevolgd door de instructie die ook in de handleiding staat om het melksysteem uit elkaar te halen en schoon te maken. Maar dan wel met de suggestie om een druppeltje afwasmiddel te gebruiken in warm water ipv de melksysteemreiniger en dan een half uurtje te weken. Ik weet het niet… het ding ziet er gewoon erg schoon uit en zie geen melkresten, dus wat dan een druppeltje afwasmiddel nog moet bereiken?

De laatste cappuccino’s gaan allemaal weer goed trouwens, maar iedere keer als ik een Latte zet, gaat het halverwege het melkschuim maken mis en begint het gesputter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
kazzzdafke schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:45:
[...]

Daar zou ik echt ZOT van worden!
Probeer elke winkel met DHL te vermijden, toen ik de mail gisteren zag wist ik al hoe het zou gaan.. Vermoed inmiddels dat DHL geen bezorgers heeft in de omgeving en dat ze maar fictieve leveringen doen om het vervolgens bij een pakket punt te laten ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
PatrickC schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:15:
[...]
het ding ziet er gewoon erg schoon uit en zie geen melkresten, dus wat dan een druppeltje afwasmiddel nog moet bereiken?
Ik kan ook vaak niet het verschil zien tussen een goed werkende en een slechte. Als er problemen zijn, probeer ik een nieuwe. Is het opgelost dan is dat deel van mijn werk klaar.
Bij de EB en EC komen wel minder problemen voor doordat de de machine water door dat onderdeel spoelt. Bij oudere machines spoelt hij alleen de buitenkant deels schoon.
Fijn dat het opgelost is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
Vandaag vooral veel tijd besteed bij ECM en zuster merk Profitec. Daar die ingegaan op de laatste ontwikkelingen. Daar vlak naast zat La Marzocco.
Verder zaten er in die hal nog wat vage merken die soms mooie dingen hadden. Of in het geval van de Nau alleen een mooi idee hadden voor shot timer / stopwatch en bescherm beugel voor meter op de kop. Komende ga ik proberen meer achtergrond info te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Teus.espresso Zitten leuke foto's en apparatuur tussen Teus. Gaaf om te zien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEsh0cuPOAKNruEbOA5A8J1nuO8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gxoRBAB1EmoHMDoJdquuATFv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnWCrh6-4xFd7GgaFRBS1kRs5F8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Oene0KGAa9yRetUgfeskVaUd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEE12Sfo25HBos_CLnmedqNQAHU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aInb9575mliTS6ZhMBkeiCuM.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

@Teus.espresso de Meticulous nog gezien bij de Mazzer stand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:43
Ja, de kwaliteit van de maler zal vast meer invloed hebben dan ik misschien op het eerste moment verwacht. En ja, ik begreep dat het meer werk is dan “pod, knop, koffie” maar dat is de charme van een half automaat dacht ik.

Ik kijk nog even rond dan. Misschien komt iets leukers in de aanbieding. Ik vind het niet erg om meer te betalen, maar een relatieve aanbieding met een groot percentage is altijd verleidelijk natuurlijk. Ik heb niet zo het gevoel dat dat vaak voorkomt bij de meer premium keuzen, maar dit weet ik niet zeker.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

[...]

Thanks!

Als ik espresso zet, ga ik tellen vanaf het moment dat de pomp aangaat. Na circa 11 seconden valt dan de eerste druppel en tussen de 35 en 45 seconden tik ik de laatste druppel af. Uiteindelijk gaat het er om dat je een gebalanceerd bakje koffie hebt en dat het timen consistent gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ypuh schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:59:
@Teus.espresso Zitten leuke foto's en apparaturen tussen Teus. Gaaf om te zien!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Die eerste - dat is een BMW GS1200 motorblok als ik mij niet vergis...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
De Meticulous heb ik alleen zijdelings gezien.
Ben er niet de stand voor opgelopen.
Doordat de beurs zo groot is, moet je enigszins opschieten. Daarom ben ik ook maar kort bij La Marzocco geweest. Ik als prive persoon vind ze cool. Als winkel verkoop punt zijn ze bijna niet interessant.

Het motorblok is volgens mij van de generatie R1100 of R1150 voordat ze twin-spark werden.
De 1200 kleppendeksels zijn anders volgens mij maar de tijd dat ik bij BMW-Motorrad werkte ligt al heel ver achter me.

[ Voor 8% gewijzigd door Teus.espresso op 18-10-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21

headout

Oi oi!

RoosW schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Als je bij 'Het Hoofdkwartier' twee kg van de Herfst Melange besteld geven ze er een gratis 'to Go' beker bij, ziet er goed uit.. Overigens niet zo solide als die Stanley mok die iemand anders linkte, das weer een heel andere klasse.
Dank voor de tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Toch nog 1 vraag over mijn machine, de Lelit grace.

Ik twijfel nog een beetje aan het apparaat omdat het een retour deal was.

ik heb nu nog alleen voorgemalen koffie van de Simon Levelt om de hoek, dus ben beperkt in mogelijkheden op dit moment.
De bonen maler komt vandaag als het goed is.

De mee geleverde basket is wat klein, net een kop gezet met 18g, de espresso smaakt al beter (8 bar), echter zat er na de puck tegen de shower geplakt in plaats van in de basket. te veel koffie lijkt me dus.

Daarna met minder koffie geprobeerd, maar dan komt de druk niet boven de 6 a 7 bar, en loopt het weer te snel door, koffie was niet lekker.

ik maak me op dit moment vooral zorgen over die druk, denken jullie dat er iets mis is met de machine, of is hij gewoon wat laag afgesteld en zou het prima moeten functioneren met een goede bonenmaler?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinpower
fjux schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:06:
Toch nog 1 vraag over mijn machine, de Lelit grace.

Ik twijfel nog een beetje aan het apparaat omdat het een retour deal was.

ik heb nu nog alleen voorgemalen koffie van de Simon Levelt om de hoek, dus ben beperkt in mogelijkheden op dit moment.
De bonen maler komt vandaag als het goed is.

De mee geleverde basket is wat klein, net een kop gezet met 18g, de espresso smaakt al beter (8 bar), echter zat er na de puck tegen de shower geplakt in plaats van in de basket. te veel koffie lijkt me dus.

Daarna met minder koffie geprobeerd, maar dan komt de druk niet boven de 6 a 7 bar, en loopt het weer te snel door, koffie was niet lekker.

ik maak me op dit moment vooral zorgen over die druk, denken jullie dat er iets mis is met de machine, of is hij gewoon wat laag afgesteld en zou het prima moeten functioneren met een goede bonenmaler?
Hoe fijner of hoe meer koffie je erin doet heeft invloed op de druk. Ik denk dat je koffie van Simon Levelt te grof is. Aangezien als je er meer indoet je wel 8bar krijgt.
Er zijn ook grotere baskets/bakjes te koop, maar ik zou eerst lekker je maler afwachten! Als er iets kapot zou zijn met je machine qua druk zou je of geen druk hebben of juist ontzettend veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
vinpower schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

Hoe fijner of hoe meer koffie je erin doet heeft invloed op de druk. Ik denk dat je koffie van Simon Levelt te grof is. Aangezien als je er meer indoet je wel 8bar krijgt.
Er zijn ook grotere baskets/bakjes te koop, maar ik zou eerst lekker je maler afwachten! Als er iets kapot zou zijn met je machine qua druk zou je of geen druk hebben of juist ontzettend veel.
Bedankt dat lucht al op!

Hopelijk komt DPD vanmiddag langs......

Als dit goed gaat ben ik van plan om de Lelit bottomless portafilter te kopen, daar zit als het goed is ook een redelijk grote basket bij!

[ Voor 11% gewijzigd door fjux op 18-10-2023 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21

headout

Oi oi!

@fjux : mijn inziens zoek je het teveel in minder relevant details op dit moment van je koffie avontuur.

Koffie gaat over de 4 M's: Melange, Molen, Machine en de Hand (Mano op zijn italiaans). Geef het eerst een kans met verse bonen en een degelijke maler. Een meer dan prima Machine heb je al, de ervaring met het koffiezetten komt vanzelf (de Hand) en op basis daarvan kan je met druk gaan spelen.

Neem een hap lucht ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
headout schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:14:
@fjux : mijn inziens zoek je het teveel in minder relevant details op dit moment van je koffie avontuur.

Koffie gaat over de 4 M's: Melange, Molen, Machine en de Hand (Mano op zijn italiaans). Geef het eerst een kans met verse bonen en een degelijke maler. Een meer dan prima Machine heb je al, de ervaring met het koffiezetten komt vanzelf (de Hand) en op basis daarvan kan je met druk gaan spelen.

Neem een hap lucht ;-)
Thanks! Het was een beetje een inpuls aankoop, ik wilde dit al langer kopen, maar eigenlijk met de nieuwe keuken pas.
Echter toen deze deal er was toch gekocht, maar ik ben persoonlijk nooit zo van de inpuls aankopen :+

Ik ga de bonen maler afwachten en dit weekend lekker klooien denk ik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Relaxt @fjux ;) Wat @vinpower en @headout al zeggen. Als je straks fijner maalt dan die voorgemalen koffie, zul je zien dat 1) die 18 gram minder ruimte in je bakje inneemt en 2) je doorlooptijd omhoog gaat. Dan kun je gaan spelen. Plakt het nog aan het scherm terwijl doorlooptijd klopt? Nog wat fijner malen en minder gram doseren.

Eigenlijk moet je geen voorgemalen koffie gebruiken (want nooit juiste maalgraad en veroudert veel te snel) en als je dat dan toch doet: een pressurized basket gebruiken (dat verhult namelijk alle problemen ;)).

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 18-10-2023 10:31 ]

Pagina: 1 ... 189 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1