Ik heb een Krups EA8150 koffiemachine, en tegenwoordig komt er alleen nog maar water onder uit de bodem, uit een uitloopje dat voorkomt dat de base vol water komt te staan. Dat begon een tijdje geleden, maar uiteraard net 1 maand na de garantie en na contact met Krups bleek dat dat al snel veel geld kost, zelfs als het maar een kleine reparatie is (snel richting de 150 euro). Nieuw was dat apparaat maar 280 euro.
Dit schijnt nogal veel voor te komen bij dit type koffieapparaat (er zijn zeer veel verschillende uitvoeringen maar voor zover ik inmiddels begrijp zijn ze veelal op dezelfde machinerie gebaseerd, ook van andere merken). Meestal moeten dan 2 o-ringen van de cilinder vervangen worden (of eigenlijk, die van de zuiger...) m.a.w. aan de bovenzijde ontsnapt dan water tijdens het koffiemaken.
Ik heb de machine al een paar keer bekeken terwijl hij open ligt, maar zag nergens lekkage.
Vandaag nog een keer goed zitten kijken, en nu blijkt, héél moeilijk zichtbaar, dat onze machine aan de onderzijde van de drukgroep, de metalen cilinder/behuizing dus, lekt. Daar stroomt het water eruit bij het koffieproces, er komt niets meer boven uit de cilinder uit de koffieuitloop
Vervelend, niet alleen moet het apparaat helemaal uit elkaar, maar dan zijn de kosten ook een stuk hoger en als ik hier kijk dan lijkt het alsof het hele binnenwerk vervangen moet worden, want de hele drukgroep is als geheel verkrijgbaar en volgens deze winkel is er uberhaupt niet een onderdeeltje wat je daar aan de onderzijde zou kunnen vervangen
https://www.koffie-onderdelen.nl/sdfsdfdee
Dat ga ik niet laten doen (want dan zijn de kosten ws. hoger dan de nieuwprijs) en zelf doen...mja, 120 euro verder, een hoop en niet echt garantie dat ie daarna weer helemaal top functioneert.
Iemand hier nog een idee over/ervaring mee?
Voorheen hadden we een Melitta van 800 euro, maar die gaf ook al na 3 jaar de geest. Ben een beetje huiverig om weer een duur apparaat te kopen, al moet ik wel zeggen dat onze wensen steeds simpeler worden: opschuimers en dat soort functies werken toch nooit fatsoenlijk.