Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 188 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
bszz schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:39:
[...]

Volgens mij zijn er maar twee La Marzocco dealers in Nederland. Eén daarvan is ESW. Dat heeft volgens mij te maken met de kieskeurigheid van La Marzocco :(
Dat zijn de twee importeurs en tevens 'La Marzocco Service Centers'. Verkooppunten zijn er veel meer; maar LM stelt inderdaad de nodige eisen aan hun servicemonteurs. Daar zijn hele trainingprogramma's voor en die worden naar de fabriek in Florence gehaald etc.

Onderhoud daarentegen is niet duurder dan bijv. een Casabarista (onderdelen wel), dus als klant lever je er niet echt op in. In Amerika zijn ze al blij als er een service center binnen 4 uur rijden zit en in Nederland hebben we er 2 op max. 1.5u rijden, denk dus dat we het redelijk goed doen qua dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:12
GerbenBK schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:05:
[...]

Tiramisu in Hilversum is nog net binnen het uur en is wel de moeite waard om een kijkje te nemen.

https://espresso.nl/contact/winkel-hilversum/
De Oldenhof kookwinkel in Hilversum heeft ook best wat apparaten staan, vooral ECM zag ik de laatste keer. Voor advies zou ik daar echter niet zijn .. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:25
Wackmack schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:59:
Wil deze maand kijken voor een espressomachine en een maler. Weten jullie een goede zaak in de buurt van Apeldoorn, max uurtje rijden? Zag een mooie zaak in Harderwijk maar verder?

Heb al 7 jaar een volautomaat van Whirlpool, dat is niet best, brrrrr. Nu tijd voor het echte werk. De keuken wordt aangepast met een koffiehoek. Nu op pad om goeds te kopen.
Van Pommeren in Utrecht red je wel in een uurtje.

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

Ypuh schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

Dat zijn de twee importeurs en tevens 'La Marzocco Service Centers'. Verkooppunten zijn er veel meer; maar LM stelt inderdaad de nodige eisen aan hun servicemonteurs. Daar zijn hele trainingprogramma's voor en die worden naar de fabriek in Florence gehaald etc.

Onderhoud daarentegen is niet duurder dan bijv. een Casabarista (onderdelen wel), dus als klant lever je er niet echt op in. In Amerika zijn ze al blij als er een service center binnen 4 uur rijden zit en in Nederland hebben we er 2 op max. 1.5u rijden, denk dus dat we het redelijk goed doen qua dekking.
Nu nog 1 in de buurt van Uden! Als iemand zich geroepen voelt? ;)

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:32
Wackmack schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:59:
Wil deze maand kijken voor een espressomachine en een maler. Weten jullie een goede zaak in de buurt van Apeldoorn, max uurtje rijden? Zag een mooie zaak in Harderwijk maar verder?

Heb al 7 jaar een volautomaat van Whirlpool, dat is niet best, brrrrr. Nu tijd voor het echte werk. De keuken wordt aangepast met een koffiehoek. Nu op pad om goeds te kopen.
Er zijn al wat tips gegeven, maar hier heb je er nog één, op een half uurtje rijden onder Apeldoorn: espressowinkel.nl in Velp.
Dat was eerst Koffiebelevingscentrum en het was een vestiging van Casa Barista, maar Joost is onder een andere naam verder gegaan. Ben daar jaren geleden al geweest (toen hij nog vanuit zijn eigen garage werkte) met mijn stokoude Bezzera. Later ook voor onderhoud aan mijn ECM en Rocket machines.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-07 08:06
Onze Baratza Encore heeft het na 4 jaar begeven. De hopper scheurde in en nu krijgen we een erg ongelijke grind. Hebben jullie tips voor een goede, maar eenvoudige, maler die alleen voor filterkoffie wordt ingezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-07 13:30
Perseus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:27:
Onze Baratza Encore heeft het na 4 jaar begeven. De hopper scheurde in en nu krijgen we een erg ongelijke grind. Hebben jullie tips voor een goede, maar eenvoudige, maler die alleen voor filterkoffie wordt ingezet?
Is het mooie van Baratza Encore niet juist dat je elk onderdeel makkelijk kan vervangen, en via hun kan bestellen? Dat was althans de reden voor mij om voor dit model te gaan. Misschien moeite waard? :-)

https://www.baratza.com/p...l-burr-grinders-sp0101047

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-07 08:06
rubenos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Is het mooie van Baratza Encore niet juist dat je elk onderdeel makkelijk kan vervangen, en via hun kan bestellen? Dat was althans de reden voor mij om voor dit model te gaan. Misschien moeite waard? :-)

https://www.baratza.com/p...l-burr-grinders-sp0101047
Die website ook bekeken, maar konden daar alleen naar de US laten bezorgen. Verder vond ik alleen maar single-dose hoppers bij webshops die ook in NL bezorgen. Of denk je dat ik kans maak als ik de importeur oid bel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 22:28
Perseus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Die website ook bekeken, maar konden daar alleen naar de US laten bezorgen. Verder vond ik alleen maar single-dose hoppers bij webshops die ook in NL bezorgen. Of denk je dat ik kans maak als ik de importeur oid bel?
Ik heb je een DM gestuurd :)

Verder heeft deze Belgische winkel ook veel onderdelen (maar de hopper helaas niet op voorraad).
https://www.crossroast.be...delen/baratza-onderdelen/

[ Voor 7% gewijzigd door citruspers op 03-10-2023 15:10 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Perseus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Ah zonde zeg. Ik ging er vanuit dat er ook wel (ergens) in de EU onderdelen te koop zijn.

Heb je hier wat aan?
https://www.coffeehit.co.uk/collections/baratza-parts

Wel UK…

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:54
Al een aankoop gedaan? 😁
CLB schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:12:
Toch maar even hier, want ook hier met de tijd eens op zoek naar een 'leuk koffiezetapparaat', wat niet te gek is. Ik houd zelf wel van een latte machiato, maar ook een cappuccino of een zwarte koffie is weleens lekker. Apparaat moet functioneel zijn, er modern uitzien en ik denk dat ik voor 500 á 600 euro wel klaar kan zijn.

Liefst niet te gek qua onderhoud, want ik wil niet na drie bakjes koffie al de hele machine hoeven schoon te maken. Ook zelf gemalen koffie aanstampen en dergelijke wil ik niet, gewoon op wat knopjes drukken en het mag eruit stromen in m'n beker... Ook wil ik opletten qua onderhoudskosten, niet dat ik elke maand vijftig euro kwijt ben voor wat kalktabletten en de hele mikmak. Er moet dus wel een optie zijn om opgeschuimde melk toe te voegen, want een aparte melkopschuimer wil ik vooralsnog niet. Daar loop ik een beetje op vast, want je hebt nogal wat systemen. Daarbij speelt stiekem ook wel dat ik wel een vrij recent apparaat wil eigenlijk.

Zo zag ik bijvoorbeeld de Siemens EQ.6 Plus s100 TE651209RW, maar die stamt alweer uit december 2018, wat me toch een beetje een mwah-gevoel geeft bij zo'n uitgave. Een LatteGo-systeem van Philips trok me ook wel aan en nu is de 3300-serie gepresenteerd, waarbij de EP3347 me postief opvalt voor 579 euro.

Ik wil sowieso nog even wachten totdat 'ie wat beter beschikbaar is om in de winkel te kijken, maar sta ook open voor andere merken en systemen. Tevens kan ik ook makkelijk wachten tot bijvoorbeeld Black Friday om hier en daar een aanbieding te scoren. Als jullie dit zo lezen de vraag of jullie nog iets van soortgelijke apparaten kennen, zodat ik die nog even kan onderzoeken? Via de Tweakers Pricewatch vind ik de filtering niet echt fijn werken bij koffiezetapparaten en de resultaten weinig imposant, of ligt dat aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Thanks for asking, maar nog niet... Denk dat het toch een Philips-machine wordt wel. Heb dus oog op de nieuwe 3300-serie, maar een EP4346 kan misschien ook nog wel, want qua prijs ontloopt het elkaar niet veel. Afgelopen week nog wat aanbiedingen gespot bij Bol.com, maar even Black Friday afwachten kan denk ook geen kwaad.

[ Voor 10% gewijzigd door CLB op 03-10-2023 21:40 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
dreamscape schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Er zijn al wat tips gegeven, maar hier heb je er nog één, op een half uurtje rijden onder Apeldoorn: espressowinkel.nl in Velp.
Dat was eerst Koffiebelevingscentrum en het was een vestiging van Casa Barista, maar Joost is onder een andere naam verder gegaan. Ben daar jaren geleden al geweest (toen hij nog vanuit zijn eigen garage werkte) met mijn stokoude Bezzera. Later ook voor onderhoud aan mijn ECM en Rocket machines.
Even verder als de Casa Barista in Harderwijk maar dit lijkt mij een betere winkel. Ga hier een bezoekje brengen, dank voor de tip 😎

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• citruspers
Over Baratza onderdelen gesproken, zojuist dit bakje geprint om te voorkomen dat het maalsel wat achteraf uit de maler valt zich over het hele aanrecht verspreid :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qwUYIut.png

https://www.thingiverse.com/thing:3270310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
citruspers schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:47:
Over Baratza onderdelen gesproken, zojuist dit bakje geprint om te voorkomen dat het maalsel wat achteraf uit de maler valt zich over het hele aanrecht verspreid :)

[Afbeelding]

https://www.thingiverse.com/thing:3270310
Ha, dank. Ding verspreid wel heel erg makkelijk maalsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
rubenos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:15:
[...]

Ha, dank. Ding verspreid wel heel erg makkelijk maalsel.
Graag gedaan! Niet mijn ontwerp overigens, ik heb 'm alleen maar gevonden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
citruspers schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:55:
[...]

Graag gedaan! Niet mijn ontwerp overigens, ik heb 'm alleen maar gevonden :)
Mijn oplossing is een 60x40 mat wat ook het aanrecht beschermd voor het apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9XjW4tRqUOc_8Tu8HpeV2Limqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9cYrsADYi9V2t6jpPIkRgrh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:31
Onze oude koffieapparaat is dan na lange trouwe dienst nu toch echt met pensioen gegaan (i.e. kaduuk), dus nu dan toch maar een Jura E8 aanschaffen (ook al vind ik het nog steeds te duur). De EB lijkt voor 1200 te gaan en de EC voor 1320. Nu begrijp ik echter niet wat voor effect PAG2 en de betere 3D technologie (?) op de smaakbeleving zullen hebben. Is dat 120 euro meer waard voor de EC? Ik hoop dat het apparaat heel wat jaren doorgaat, dus 120 euro meer voor het nieuwste is dan weer niet zoveel, maar als het verschil vooral tussen de oren gaat zitten houd ik het liever in de pocket.
Enig advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
mister_S schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:42:
Onze oude koffieapparaat is dan na lange trouwe dienst nu toch echt met pensioen gegaan (i.e. kaduuk), dus nu dan toch maar een Jura E8 aanschaffen (ook al vind ik het nog steeds te duur). De EB lijkt voor 1200 te gaan en de EC voor 1320. Nu begrijp ik echter niet wat voor effect PAG2 en de betere 3D technologie (?) op de smaakbeleving zullen hebben. Is dat 120 euro meer waard voor de EC? Ik hoop dat het apparaat heel wat jaren doorgaat, dus 120 euro meer voor het nieuwste is dan weer niet zoveel, maar als het verschil vooral tussen de oren gaat zitten houd ik het liever in de pocket.
Enig advies?
Kijk vooral even bij onze oosterburen. ;) Scheelt al snel €300 en je hebt gewoon garantie.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

GermanPivo schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Kijk vooral even bij onze oosterburen. ;) Scheelt al snel €300 en je hebt gewoon garantie.
Andersom wil het ook wel eens gebeuren dat NL goedkoper is (afhankelijk van het merk, type én winkel(keten)....).100% hetzelfde Saeco apparaat en ook exact dezelfde winkelketen maar de Duitse eigenaar van de keten vraagt in NL gewoon €100,- minder voor hetzelfde apparaat (wat onder de kap 'gewoon' een Philips merk is) :9

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-10-2023 23:27 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvrsnor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-06 14:11
GermanPivo schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Idd. Als het dan nog eens mediamarkt.de btw-actie is kan je een E8 voor €800 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Yes, morgen afspraak gemaakt om de rocket mozzafiato te bekijken bij casabarista. Deze hebben gelukkig veel machines op voorraad. Natuurlijk ook kijken voor een mooie maler. Vind deze maler mooi bij de machine passen https://www.casabarista.nl/product/rocket-fausto-blc/ maar zie in dit topic eigenlijk niet zoveel Tweakers die een Rocket maler hebben. Vast met een reden?

Zondag verjaardag dus zou mooi zijn om directe mooie cappucines / lugno te serveren.

Handig filmpje :P

Vraag aan iedereen, zetten jullie lungo/gewoon koffie ook op deze manier?

https://www.koffiekwalite...aken-met-espressomachine/

Dus espresso zelf aanvullen met heet water?

[ Voor 36% gewijzigd door Wackmack op 05-10-2023 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Wackmack schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:17:
Vind deze maler mooi bij de machine passen https://www.casabarista.nl/product/rocket-fausto-blc/ maar zie in dit topic eigenlijk niet zoveel Tweakers die een Rocket maler hebben. Vast met een reden?
De Mozzafiato is een beetje aan de prijs, maar wel een top machine. Heb hem zelf ook gehad en zou bij een eventuele downgrade ook weer voor een Rocket kiezen, simpelweg omdat ik het de mooiste vind van de top E61 machines.

De Rocket malers zijn minder populair; enerzijds omdat mensen graag matchy-matchy doen en velen voor de iets goedkopere Lelit machines kiezen, anderzijds omdat de Rocket malers gewoon Eureka machines zijn die zowel goedkoper zijn als doserless (dat ronde cylinder ding wat voorop zit). Kortom; ze hebben minder dode ruimte én presteren beter, dus zonder Rocket malers slecht te noemen zijn de Eureka Mignon's (de XL) de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Ypuh schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:37:
[...]

De Mozzafiato is een beetje aan de prijs, maar wel een top machine. Heb hem zelf ook gehad en zou bij een eventuele downgrade ook weer voor een Rocket kiezen, simpelweg omdat ik het de mooiste vind van de top E61 machines.

De Rocket malers zijn minder populair; enerzijds omdat mensen graag matchy-matchy doen en velen voor de iets goedkopere Lelit machines kiezen, anderzijds omdat de Rocket malers gewoon Eureka machines zijn die zowel goedkoper zijn als doserless (dat ronde cylinder ding wat voorop zit). Kortom; ze hebben minder dode ruimte én presteren beter, dus zonder Rocket malers slecht te noemen zijn de Eureka Mignon's (de XL) de betere keuze.
Aha, dank, weer iets geleerd. Ga ze morgen beide testen in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:51
Yes, morgen afspraak gemaakt om de rocket mozzafiato te bekijken bij casabarista. Deze hebben gelukkig veel machines op voorraad. Natuurlijk ook kijken voor een mooie maler. Vind deze maler mooi bij de machine passen https://www.casabarista.nl/product/rocket-fausto-blc/ maar zie in dit topic eigenlijk niet zoveel Tweakers die een Rocket maler hebben. Vast met een reden?

Zondag verjaardag dus zou mooi zijn om directe mooie cappucines / lugno te serveren.

[YouTube: Hoe moet je je koffiemolen afstellen?]

dat is dan toch een Americano (met heet water aanvullen) vs een lungo welke je gewoon langer door laat lopen?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:08
Hopjesvla79 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

dat is dan toch een Americano (met heet water aanvullen) vs een lungo welke je gewoon langer door laat lopen?
Of is een Lungo niet langer laten doorlopen maar sneller :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:08

Wil niet regenen op je parade en heb geen weet van je barista skills ;), maar wellicht is het ambitieus om te verwachten dat je na 7 jaar volautomaat met een nieuwe machine, maler en bonen na 1 dag al mooie espresso's en cappucino's weet te serveren aan al je bezoek.... -O-

Duurde bij mij iig wat langer voordat ik consistent werd en bij veel cappucino's was / ben ik ook lang bezig (lees: weg van het bezoek haha)

[ Voor 14% gewijzigd door GerbenBK op 05-10-2023 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
GerbenBK schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

Wil niet regenen op je parade en heb geen weet van je barista skills ;), maar wellicht is het ambitieus om te verwachten dat je na 7 jaar volautomaat met een nieuwe machine, maler en bonen na 1 dag al mooie espresso's en cappucino's weet te serveren aan al je bezoek.... -O-

Duurde bij mij iig wat langer voordat ik consistent werd en bij veel cappucino's was / ben ik ook lang bezig (lees: weg van het bezoek haha)
Grote uitdaging ja! Qua ervaring, vrij lang in de horeca gewerkt en 7 jaar geleden even een kleine ECM gehad, tweedehands maar dat was niks. Weinig ruimte voor de koffiemachines destijds en matige setup. Nu veel meer tijd en ruimte voor deze mooie hobby. Ben heel benieuwd hoever ik zondag kom.

Afgelopen weekend dit boek nog gelezen ter voorbereiding: https://boekenbalie.nl/th...xRD3CAqJ2UlRoCnakQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:36
[…]

Dit slaat natuurlijk nergens op. Snap niet eens dat ze dit als een optie noemen. De reden dat dit geen optie is, geven ze zelf al: overextractie en dus bittere koffie (lees: volledig uit balans, smaken totaal niet te herkennen, niet lekker). Als je dit lekker vindt zou ik je aanraden voorgemalen koffie van DE Roodband te gebruiken; dat is net zo smerig maar een stuk goedkoper dan verse bonen verkrachten.

Lungo maak je in dezelfde tijd als een espresso, maar doordat je grover maalt passeert er in die tijd meer water je koffie en krijg je dus een grotere ratio (1:3 of iets meer).

Americano maak je door een espresso aan te vullen met heet water.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 05-10-2023 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
GerbenBK schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Of is een Lungo niet langer laten doorlopen maar sneller :+
klopt natuurlijk helemaal, maar wilde vooral het punt van de Americano aanstippen ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:43
Ik had de Jura J.O.E. app al een tijdje niet meer gebruikt, maar ik zie dat ze ‘m vernieuwd hebben. Alleen als ik nu voor ‘Product Toevoegen’ kies, om een variant aan te maken van b.v, een cappuccino, dan toont de app een lege pagina. Ik gebruik de app op een iPhone 12 Pro met iOS 17.0.2. Zijn er hier andere gebruikers van deze app (vast wel ;) ) en zou je dan eens kunnen kijken of het bij jou wel werkt?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 11:54

[YouTube: Hoe moet je je koffiemolen afstellen?]

Ik weet niet bij welke casabarista je bent geweest vandaag maar ik heb in Den Haag onlangs mijn Giotto gekocht. Erg tevreden en blij mee. Fijne service in de winkel ook. Ze adviseren je graag over een bijpassende molen. Ze hebben denk ik met reden ook veel Eureka molens staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 14:25
Uitgebreide video over de nieuwe E8:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Kreeg vandaag via het online bestellen van AH een magazine genaamd Boon magazine. Ze hebben ook een hele toffe site met wat leuke (wereldwijde) recepten. Zowel koffierecepten als dessert gebaseerd op o.a. espresso. Misschien bij verschillende al bekend maar mocht je het nog niet kennen is het wel leuk.

[ Voor 5% gewijzigd door TouchOfInsanity op 06-10-2023 16:28 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Wackmack
Vandaag was de dag! Eindelijk kijken voor een mooie half automaat. Geweest in Ermelo bij Casa Barista. Heel goed en snel geholpen door een aardige jongen.

Rocket Giotto Cronometro R icm Lx Edison 65. Lx is blijkbaar een dochter bedrijf van Eureka.

Erg fijne mooie stille maler. Natuurlijk thuis direct aan de slag gegaan. Na een halve kilo bonen te hebben verbruikt leek het wel ergens op. Maler aangezet en begon met 2 seconde voor 17 gram koffie. Gevolg, halve aanrechtblad onder de koffie 😂. Maler flink afgesteld en doe nu 7.2 sec voor 17 gram koffie. Alles valt nu mooi in het pistool en mors helemaal geen koffie meer.

Resultaat mag er direct zijn, echt niet verwacht. Hele rijke espresso en totaal niet zuur. Daarna zelfs lekkere cappuccino kunnen maken.

Nu al zin om morgen direct een de slag gegaan. De Rocket staat nog even op het aanrechtblad. December wordt de keuken verbouwd en krijgen we een mooie koffiehoek. Volgende week worden de hout accessoires gemonteerd en dan is het klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cXFDSCa8uZNcTsg31BTeFtcZX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pM2c60lgb05S3aw1znMMf76f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1T1wgdcZyXgkckg5YclbwgQOIZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Se8e4YmNkqBdvEKoUSUQXnJz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKJWVtfCmNlIGVj_PV8bCfMI3gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXcxahniE8qiP57kOz4rEu2m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0zcakOr3WuHu17uyw27zFOdMX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xA69bhd7uwsiMI4JfILmiDHL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RV467WR38cEFOVALEyhBPhVUa08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDbxF5krWcclGH1hK0raqWYw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKW-rjvJiii2ZO4V9DZpAtdb4mY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndhiAa25tHpTKTZFtKyOtPt8.jpg?f=fotoalbum_large

Passen jullie wel eens de temperatuur aan van de boiler? Standaard staat die op 119 graden zie ik.

Begreep in de winkel dat 122 graden al iets doet met de smaak van de koffie, is dat ook jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:29
Wackmack schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:35:
[Afbeelding]

Passen jullie wel eens de temperatuur aan van de boiler? Standaard staat die op 119 graden zie ik.

Begreep in de winkel dat 122 graden al iets doet met de smaak van de koffie, is dat ook jullie ervaring?
In theorie zou je lichter gebrande bonen iets heter kunnen zetten: hogere extractie met minder kans op overextractie. Tot zover de theorie, praktijk is veel belangrijker. Zelf proeven dus ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Wackmack schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:13:
Rocket Giotto Cronometro R icm Lx Edison 65. Lx is blijkbaar een dochter bedrijf van Eureka.
Mooie setup, daar ga je heel veel plezier aan beleven en heb je bij goed gebruik de komende 15 jaar weinig omkijken meer naar!

Ook leuk om te zien die maler. Kende het merk niet, maar je herkend inderdaad zo dat het een Eureka XL maler in een iets luxer jasje is. Daar ga je je ook geen buil aan vallen. Ook fijn om te zien dat een Tweaker zich gewoon een keertje inleest, laat informeren bij een speciaalzaak en dan ook een goede keuze maakt :+.

P.s. dit moet wel de Mozzafiato zijn. De Giotto heeft de diamanten zijkanten, al zijn ze technisch gezien identiek. En dit is de Type-V met vibratie i.p.v. rotatiepomp? Het nut van een rotatiepomp wordt soms wel een beetje overschat, maar is wel noodzakelijk voor een vast water aansluiting.

@Wackmack ik pas mijn temperatuur misschien eens per 2 maanden aan. 122 graden in de boiler vertaald zich naar 96 graden bij de uitloop. Mijn ervaring is dat die tabel van Rocket wel goed klopt, maar 96 graden is wel aan de warme kant. Die van mij staat meestal op 93 graden, soms 91 bij een donkere boon of 94 bij een wat lichtere boon. Een lagere/hogere temperatuur zorgt voor een lagere/hogere extractie; je wilt bij een donkere boon geen overextractie (te bitter) en bij een lichtere boon geen onderextractie (te zuur), maar zie het vooral als finetuning voor de laatste ~5%.

[ Voor 41% gewijzigd door Ypuh op 07-10-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Ypuh schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Mooie setup, daar ga je heel veel plezier aan beleven en heb je bij goed gebruik de komende 15 jaar weinig omkijken meer naar!

Ook leuk om te zien die maler. Kende het merk niet, maar je herkend inderdaad zo dat het een Eureka XL maler in een iets luxer jasje is. Daar ga je je ook geen buil aan vallen. Ook fijn om te zien dat een Tweaker zich gewoon een keertje inleest, laat informeren bij een speciaalzaak en dan ook een goede keuze maakt :+.

P.s. dit moet wel de Mozzafiato zijn. De Giotto heeft de diamanten zijkanten, al zijn ze technisch gezien identiek. En dit is de Type-V met vibratie i.p.v. rotatiepomp? Het nut van een rotatiepomp wordt soms wel een beetje overschat, maar is wel noodzakelijk voor een vast water aansluiting.

@Wackmack ik pas mijn temperatuur misschien eens per 2 maanden aan. 122 graden in de boiler vertaald zich naar 96 graden bij de uitloop. Mijn ervaring is dat die tabel van Rocket wel goed klopt, maar 96 graden is wel aan de warme kant. Die van mij staat meestal op 93 graden, soms 91 bij een donkere boon of 94 bij een wat lichtere boon. Een lagere/hogere temperatuur zorgt voor een lagere/hogere extractie; je wilt bij een donkere boon geen overextractie (te bitter) en bij een lichtere boon geen onderextractie (te zuur), maar zie het vooral als finetuning voor de laatste ~5%.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Dit is natuurlijk de Mozzafiato Cronometro R dus met rotatie pomp.

Vanmorgen paar hele bakjes espresso gezegd. Smaakte direct heerlijk. Zo wat bakjes cappuccino maken. Morgen verjaardag dus dan kunnen we direct los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ik ben bij Simon Levelt naar de E8 (EC) en de S8 (EB) gaan kijken, als ik het goed heb verschillen ze alleen in touchscreen en het kunnen opslaan van favorieten op de S8 (even de cosmetische verschillen buiten beschouwing gelaten). De verkoper was ook erg goed, volgens hem zullen de apparaten niets schelen in smaakbeleving. De S8 heeft nu ook de pre-heat systeem die de E8 EB al had en al het andere is eigenlijk gelijk. De wederhelft liep natuurlijk gelijk richting de S8 want "de E8 ziet er wel wat knullig uit met die drukknoppen" :(. Die knoppen hadden wel wat beter gemogen inderdaad. Ik vind de S8 ivm de E8 alleen weggegooid geld.

Zal de S8 in levensduur beter zijn dan de E8, of zijn ze vrijwel identiek gebouwd? Zo zagen ze er wel uit. Echt een noemenswaardig verschil tussen de twee kon ik niet vielen of zien (behalve de scherm dan). Intern lijken ze volkomen gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

mister_S schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:26:
Ik ben bij Simon Levelt naar de E8 (EC) en de S8 (EB) gaan kijken, als ik het goed heb verschillen ze alleen in touchscreen en het kunnen opslaan van favorieten op de S8 (even de cosmetische verschillen buiten beschouwing gelaten). De verkoper was ook erg goed, volgens hem zullen de apparaten niets schelen in smaakbeleving. De S8 heeft nu ook de pre-heat systeem die de E8 EB al had en al het andere is eigenlijk gelijk. De wederhelft liep natuurlijk gelijk richting de S8 want "de E8 ziet er wel wat knullig uit met die drukknoppen" :(. Die knoppen hadden wel wat beter gemogen inderdaad. Ik vind de S8 ivm de E8 alleen weggegooid geld.

Zal de S8 in levensduur beter zijn dan de E8, of zijn ze vrijwel identiek gebouwd? Zo zagen ze er wel uit. Echt een noemenswaardig verschil tussen de twee kon ik niet vielen of zien (behalve de scherm dan). Intern lijken ze volkomen gelijk.
Mijn algemene ervaring en dan heb ik niet specifiek over een Jura: touchscreens zien er meestal beter uit, maar gaan ook eerder stuk drukknoppen werken meestal veel praktischer en langer en zijn bij defecten relatief gemakkelijk te vervangen. Aan de andere kant een simpel goedkoop capacitief touchscreen moet ook gemakkelijk te vervangen zijn en hoeft niet duur te zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Goed punt, daar had ik niet aan gedacht. Het is ook een vrij simpel en goedkoop touchscreen schermpje. De grotere scherm op de E8 EC is wel een mooie verbetering vergeleken met de EB, maar die knoppen hadden wel beter gemogen voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
mister_S schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:26:

Het touchscreen maakt 'm vooral duurder. Om het plaatje compleet te maken: S8 heeft "actieve bonenbewaking" en een iets andere cappucinatore, ook voor sweet foam en warme melk en een Wifi dongle meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
wtf is sweet foam? :F ( ben oprecht benieuwd wat het is en waarom je daar iets aparts voor moet hebben)

[ Voor 66% gewijzigd door Hopjesvla79 op 07-10-2023 21:57 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
bszz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

Het touchscreen maakt 'm vooral duurder. Om het plaatje compleet te maken: S8 heeft "actieve bonenbewaking" en een iets andere cappucinatore, ook voor sweet foam en warme melk en een Wifi dongle meegeleverd.
Actieve bonenbewaking vind ik zelf wel toegevoegde waarde hebben op mijn Jura. Vooral omdat ik door bovenkastjes lastig in de bonen houders kan kijken.

Nu is het simpelweg wachten tot het apparaat meldt dat een van de reservoirs leeg is en dan weer een zak bonen erin leeg gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Die twee ben ik vergeten op te noemen. Van sweet foam hadden we nog nooit gehoord, dus die zullen we waarschijnlijk niet missen. Melding dat de bonen opgaan is wel een fijne feature inderdaad. Maar goed, bij ons zal het apparaat op aanrechthoogte staan, dus de twee ogen kunnen die functie ook vervullen.

Heb ik het goed begrepen en zijn de twee apparaten in bouwkwaliteit en maal-/zetsysteem wel gewoon gelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
mister_S schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:09:
Die twee ben ik vergeten op te noemen. Van sweet foam hadden we nog nooit gehoord, dus die zullen we waarschijnlijk niet missen. Melding dat de bonen opgaan is wel een fijne feature inderdaad. Maar goed, bij ons zal het apparaat op aanrechthoogte staan, dus de twee ogen kunnen die functie ook vervullen.

Heb ik het goed begrepen en zijn de twee apparaten in bouwkwaliteit en maal-/zetsysteem wel gewoon gelijk?
Ja, zelfde zetgroep en molen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:00
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:56:
wtf is sweet foam? :F ( ben oprecht benieuwd wat het is en waarom je daar iets aparts voor moet hebben)
Opgeschuimd melk met siroop erdoorheen voor mensen die niet van koffie houden maar wel een koffieapparaat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:56
BarôZZa schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 04:15:
[...]

Opgeschuimd melk met siroop erdoorheen voor mensen die niet van koffie houden maar wel een koffieapparaat willen.
Plakt dat niet enorm aan de foam tip dan? Kieper zelf voor de kids altijd wat siroop onderin een beker en giet de melk er overheen.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Chocovla schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Plakt dat niet enorm aan de foam tip dan? Kieper zelf voor de kids altijd wat siroop onderin een beker en giet de melk er overheen.
Nee, is een apart containertje dat je onder de cappucinatore bevestigt. Je krijgt echt gezoet schuim. Grappig maar voor de meeste mensen geen must-have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:34

woutur

Klauwtjes uit!

RoosW schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:48:
[...]

Ik heb hem nu op 90c staan (mn Bianca) en zal vanavond de loopduur eens opschalen van 25 naar 30 seconde. Ik ben gek op mn Bianca (v3), al zit ik met enige regelmaat te knipogen naar een Marzocco Linea Mini, moet ik alleen mijn spaarpot wat meer voltanken ;)
De Bianca heeft naast de makkelijk instelbare temperatuur (o.a.) ook de regelbare doorstroom, heel handig als je puck naar de gallemiezen gaat en de extractie dus naar bizarre extremen vliegt zonder ingrijpen, direct de waterdoorvoer naar 3bar druk slingeren (dat doet ie dan mooi in een aflopend druk patroon) voorkomt het ergste en laat in ieder geval een drinkbaar bakkie over ipv een 'mik maar weg' bakkie :P
Hoe bevallen de koffies? Ik ben benieuwd wat jouw ervaring is.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:10
Op zich goed, al kan ik die extra zoet bij de finca niet terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:48
bszz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

Nee, is een apart containertje dat je onder de cappucinatore bevestigt. Je krijgt echt gezoet schuim. Grappig maar voor de meeste mensen geen must-have.
Ik heb dat op mijn j8: werkelijk waar 1 keer gebruikt in 9 maanden, hoog gadget niveau. Maar wellicht met de wintermaanden in aantocht dat ik er iets met een iets scherper smaakje in kieper waar je potentieel van gaat zingen, kijken of dat ook werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-07 13:06

Fisico

by Fabian

De toeter aan de voorkant vond ik minder mooi en gevoelsmatig werd het allemaal ook wel heel groot zo. Ik heb dus een Eureka Atom Excellence 65 gekocht en die bevalt echt super. Vooral het gebrek aan herrie is echt heel fijn. Over mijn rocket r58 ben ik ook nog steeds erg te spreken. Ik merk wel dat in de kalenderoptie minder gebruik dan ik van te voren dacht. En soms denk ik nog wel terug aan de net iets nettere afwerking van de ECM, vooral toen ik mijn vinger openhaalde aan een braam bij de lekbak..
Bij van Pommeren kreeg ik de tip om de koffie op heet water uit de boiler te laten vallen in plaats van andersom. Tot op heden nog nooit gedaan ook omdat de tweede boiler altijd uit staat.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-07 23:30

Hoholi

The only one

Fisico schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:11:

Bij van Pommeren kreeg ik de tip om de koffie op heet water uit de boiler te laten vallen in plaats van andersom. Tot op heden nog nooit gedaan ook omdat de tweede boiler altijd uit staat.
Je kan ook een lege portafilter gebruiken voor je koffie water ;)

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-07 08:29
Geweldig topic met de juiste informatie! Ik ben onlangs overgestapt van Nespresso/supermarkt cups naar een volautomaat: Nivona 796. Tikte voor mij/ons eigenlijk alle boxen aan en bevalt erg goed. Omdat ik verder nog geen ervaring had met koffiebonen bij Brandzaak de Roasters Pick besteld. Nu bezig met het laatste pak en ik proef het verschil met de cups erg goed. Hoewel de smaken die bij de bonen worden omschreven voor mij (nog) niet altijd te onderscheiden zijn, merk ik wel heel erg de zachte afdronk en (voor mij gelukkig) de afwezigheid van aciditeit. Ik zou bijvoorbeeld ook niet snel de Ethiopia bestellen omdat die zich volgens Brandzaak kenmerkt in de aciditeit.

De Nivona heeft net als andere automaten verschillende instelmogelijkheden. Die worden in de manual deels uitgelegd maar niet zo volledig als ik zou willen. Iemand die hier meer helderheid over kan geven? Ik ben vooral opzoek naar de temperatuur die wordt bereikt bij de verschillende instelmogelijkheden: normaal, hoog en maximum. Daarnaast merk ik niet echt een verschil in de maalgraden. Grofweg geeft het apparaat 3 standen, waarbij de manual aangeeft deze op de middelste stand te laten staan voor het beste resultaat. Ik heb geëxperimenteerd met de middelste en fijnste stand maar zie eigenlijk geen verschil in de puck. Ze lijken eigenlijk identiek. Iemand die hier meer over kan zeggen vanuit eigen ervaring?

Ik gebruik het apparaat voornamelijk voor espresso en zet de sterkte op 3/4 van de 5, het aroma op constant en het aantal ml op 40/50 (afhankelijk van de sterkte). De ratio is dan ongeveer 1 op 4. Dit met tot nu toe vers gebrande medium roast bonen die 4/5 dagen thuis gerust hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
Gisteren top verjaardag gehad icm vele lekkere cappuccino's en espresso's kunnen maken.

Paar keer mee gemaakt dat de water op was tijdens het maken van een espresso. Dat is straks verleden tijd. Krijg binnenkort een water aansluiting.

Net filmpje gekeken voor de Rocket. Aansluiten op de wateraansluiting lijkt niet zo moeilijk.

Moet ik toch nog ergens rekenen mee houden? Volgende maand komen ze eerst de kabels verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Wackmack schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:13:
Gisteren top verjaardag gehad icm vele lekkere cappuccino's en espresso's kunnen maken.

Paar keer mee gemaakt dat de water op was tijdens het maken van een espresso. Dat is straks verleden tijd. Krijg binnenkort een water aansluiting.

Net filmpje gekeken voor de Rocket. Aansluiten op de wateraansluiting lijkt niet zo moeilijk.

Moet ik toch nog ergens rekenen mee houden? Volgende maand komen ze eerst de kabels verlenen.
Zorg voor een kalkfilter in de leiding. Neem aan (en hoop voor je) dat je nu ook je water behandelt zodat je de machine niet volstopt met kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
cryptapix schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:39:
[...]

Zorg voor een kalkfilter in de leiding. Neem aan (en hoop voor je) dat je nu ook je water behandelt zodat je de machine niet volstopt met kalk.
Wilde ik al doen ja. Ga morgen direct bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s

Ik vond de vast water aansluiting wel goed te doen, leiding naar het filter, door naar je apparaat, aansluiten, omzetten en gaan. Misschien even op letten dat je een eigen kraantje krijgt voor het apparaat, dat is wel zo fijn. Verder super fijn, vooral als je wat meer zet ivm bezoek.

De afvoer (mocht je dat willen) vond ik uitdagender. Dikkere buis, moet goed aflopen en ontluchten etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:09
Cool… we zitten hier nog in Chicago waar mijn vrouw haar Marathon gelopen heeft.
Nu een hapje gaan eten; en erna bestelde ik een espresso. De man wist me te zeggen: helaas geen espresso, we hebben enkel French Press.
Ok, goed! Ik verwachtte gewoon wat cafeïne :)

Maar… hmmmmm heerlijke French press koffie. En direct de hele press op tafel :)

Ps. Als je ooit eens in Chicago bent, ga dan zeker eens langs bij https://trivolitavern.com/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4515Bfs7BKVDFFhL_p4KkmGCNwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/784VH9sYKOsZWuyO531BaWpy.jpg?f=fotoalbum_large

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laquaezzi
laquaezzi schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:30:
Geweldig topic met de juiste informatie! Ik ben onlangs overgestapt van Nespresso/supermarkt cups naar een volautomaat: Nivona 796. Tikte voor mij/ons eigenlijk alle boxen aan en bevalt erg goed. Omdat ik verder nog geen ervaring had met koffiebonen bij Brandzaak de Roasters Pick besteld. Nu bezig met het laatste pak en ik proef het verschil met de cups erg goed. Hoewel de smaken die bij de bonen worden omschreven voor mij (nog) niet altijd te onderscheiden zijn, merk ik wel heel erg de zachte afdronk en (voor mij gelukkig) de afwezigheid van aciditeit. Ik zou bijvoorbeeld ook niet snel de Ethiopia bestellen omdat die zich volgens Brandzaak kenmerkt in de aciditeit.

De Nivona heeft net als andere automaten verschillende instelmogelijkheden. Die worden in de manual deels uitgelegd maar niet zo volledig als ik zou willen. Iemand die hier meer helderheid over kan geven? Ik ben vooral opzoek naar de temperatuur die wordt bereikt bij de verschillende instelmogelijkheden: normaal, hoog en maximum. Daarnaast merk ik niet echt een verschil in de maalgraden. Grofweg geeft het apparaat 3 standen, waarbij de manual aangeeft deze op de middelste stand te laten staan voor het beste resultaat. Ik heb geëxperimenteerd met de middelste en fijnste stand maar zie eigenlijk geen verschil in de puck. Ze lijken eigenlijk identiek. Iemand die hier meer over kan zeggen vanuit eigen ervaring?

Ik gebruik het apparaat voornamelijk voor espresso en zet de sterkte op 3/4 van de 5, het aroma op constant en het aantal ml op 40/50 (afhankelijk van de sterkte). De ratio is dan ongeveer 1 op 4. Dit met tot nu toe vers gebrande medium roast bonen die 4/5 dagen thuis gerust hebben.
Ondertussen contact gehad met Nivona. Hieronder wat ze mij hebben toegestuurd. Mocht er iemand ooit ook deze vragen hebben dan zijn ze in ieder geval bekend :).

Temperature brew ca. 93°C

Coffee outlet normal ca. 80°C
Coffee outlet high ca. 85°C
Coffee outlet maximum ca. 88°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:07
Voor de Jura kenners, weet iemand hoe dit onderdeel heet en waar ik het kan kopen?

Het lekt, moet ik het verder open maken en een o-ring vervangen? Of kan ik het in zijn geheel vervangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/612b4L-6VqdVazKieBRT11Q1WRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qp4ZnvR7W8EdDPHIs0etRvn1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• kazzzdafke
Hopsa, de bel, en daar is ineens een 078s.
3 min na ontvangst krijg ik een mail met track en trace 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urapTZkqT5HE34UZpF13H2BizgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIH6P44A1QG5Vz78UFPXVbkl.jpg?f=fotoalbum_large

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
BasvanS schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:20:
Voor de Jura kenners, weet iemand hoe dit onderdeel heet en waar ik het kan kopen?

Het lekt, moet ik het verder open maken en een o-ring vervangen? Of kan ik het in zijn geheel vervangen

[Afbeelding]
Dit is een stoomventiel (auf Deutsch Dampfventil) en vrij makkelijk te vinden bij Komtra, Juraprofi etc. Zijn geen hele dure dingen, iets van 10-13 euro ex. verzenden. In Nederland vast ook wel te vinden, maar om de een of andere reden zijn onderdelen om zelf aan een Jura te knutselen in Nederland lastiger te vinden dan bij de buren.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:10
kazzzdafke schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:24:

[Afbeelding]
Cool, dan zal ik binnenkort ook wel aan de beurt zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:14
@laquaezzi

Hier ook een tevreden bezitter van een Nivona 790, 14 maanden in bezit en zo'n 2500 koppen gezet :) . Ik heb de maalgraad op de fijnste stand staan, voorheen bij een Jura en Philips volautomaat ook telkens de fijnste stand gebruikt. James Hoffmann geeft in één van z'n filmpjes ook aan dat dit, mits de koffie goed/vloeiend doorloopt, de aanbevolen maalgraad is. Ook hier bonen van Brandzaak, waarbij de Brasil Yellow Bourbon favoriet is.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
BasvanS schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:20:

[Afbeelding]
Gewoon bij de Jura importeur in Zoetermeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Aziraphale schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

Dit is een stoomventiel (auf Deutsch Dampfventil) en vrij makkelijk te vinden bij Komtra, Juraprofi etc. Zijn geen hele dure dingen, iets van 10-13 euro ex. verzenden. In Nederland vast ook wel te vinden, maar om de een of andere reden zijn onderdelen om zelf aan een Jura te knutselen in Nederland lastiger te vinden dan bij de buren.
Tnx! Wat ik nog steeds vreemd vind, is dat het onderdeel ook lekt wanneer ik gewoon koffie zet en het apparaat daarna gespoeld word. Staat er dan ook druk op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
BasvanS schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

Tnx! Wat ik nog steeds vreemd vind, is dat het onderdeel ook lekt wanneer ik gewoon koffie zet en het apparaat daarna gespoeld word. Staat er dan ook druk op?
Geen idee, maar afhankelijk van het apparaat zal er vast water doorheen lopen of druk op staan. Wat voor apparaat heb je?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Aziraphale schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:27:
[...]

Geen idee, maar afhankelijk van het apparaat zal er vast water doorheen lopen of druk op staan. Wat voor apparaat heb je?
Een Jura E6, uit 2018/19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Iemand enig idee hoe het met de levering zit van de Timemore Sculptor molens? Destijds de Kickstarter gebackt en zou rond begin september verzonden zijn in de derde batch. Is nu al een tijdje verdacht stil.
Edit: Sommigen hebben hem al gekregen zie ik. @kazzzdafke welk bedrijf heeft hem bezorgd?

[ Voor 18% gewijzigd door JoepD op 11-10-2023 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laquaezzi
Millert schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:51:
@laquaezzi

Hier ook een tevreden bezitter van een Nivona 790, 14 maanden in bezit en zo'n 2500 koppen gezet :) . Ik heb de maalgraad op de fijnste stand staan, voorheen bij een Jura en Philips volautomaat ook telkens de fijnste stand gebruikt. James Hoffmann geeft in één van z'n filmpjes ook aan dat dit, mits de koffie goed/vloeiend doorloopt, de aanbevolen maalgraad is. Ook hier bonen van Brandzaak, waarbij de Brasil Yellow Bourbon favoriet is.
Ah kijk gaaf! Dat zijn flink wat bakkies :). Ik ga nog eens verder experimenteren met de maalgraad over langere tijd met dezelfde bonen. De Yellow Bourbon ging er van de week als laatste zak van de Roasters Pick in… snap heel goed dat het een favoriet van je is. Smaakte echt heerlijk! Van de week een zak supermarkt bonen gehaald, medium roast, maar wat smaakt dat vlak ten opzichte van in dit geval Brandzaak. Toch daar maar weer een bestelling doen, waarschijnlijk de Yellow Bourbon :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

[Afbeelding]
Heb berichten gezien op Kickstarter dat er schroeven los zaten die in de burs terecht zijn gekomen, duidelijk een QA test fail doordat ze het met haast hebben verscheept. Ik zou hem even nalopen, ga ik ook doen.

Laat ook even weten of je ook 6KG koffie nodig hebt. Schijnt dat hij seasoned is na een paar KG, maar anderen geven aan dat ze dit niet ervaren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s

[Afbeelding]
Welke batch zat je?

En super benieuwd hoe hij is! We verwachten natuurlijk een volledige review na je ochtend espresso ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Hercul3s op 12-10-2023 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:00

[Afbeelding]
Nice, dan zal ik voor het eind van de maand nog wel m'n 64s ontvangen. Al gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-07 22:27

Een waterslot is ook wel aan te raden. Bij lekkage wil je niet thuiskomen met een enorme plas water bij je machine.

Daarnaast, kies een filter die je makkelijk kan vervangen, bijv deze. Die kun je vervangen zonder water af te sluiten.

Afhankelijk water je verwacht te gebruiken kan je nog een watermeter installeren. Zelf vervang ik gewoon elk jaar het filter, omdat ik de aantallen / liters nooit haal.

[ Voor 9% gewijzigd door c0sje op 12-10-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
c0sje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:45:
[...]

Een waterslot is ook wel aan te raden. Bij lekkage wil je niet thuiskomen met een enorme plas water bij je machine.

Daarnaast, kies een filter die je makkelijk kan vervangen, bijv deze. Die kun je vervangen zonder water af te sluiten.

Afhankelijk water je verwacht te gebruiken kan je nog een watermeter installeren. Zelf vervang ik gewoon elk jaar het filter, omdat ik de aantallen / liters nooit haal.
Zat zelf hieraan te denken, https://waterluxe.nl/

Zijn al eens langs gekomen maar dat ging toen niet door. Mijn ouders hebben hier goede ervaringen mee. Op deze manier heb je nergens meer kalk.

Wel goeie tip van het slot, zal het eens vagen aan de monteur als ze hiervoor langskomen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kazzzdafke
Hier is hij geleverd door DHL, bij mijn maat ook.

Geen issue met QA, ik ben eigenlijk onder de indruk over de build kwaliteit.

Punten van opmerking:
- het streepje om te kijken op welke maalgraad je zit, zit eigenlijk te veel naar achter wat dus echt heel accuraat afstellen op oog moeilijk is
- de dosingcup mocht echt wel mooi passen op de 58mm portafilter. Dit is voor mij de grootste “jammer”. Hij schuift nu IN de PF, en dat is niet echt top.
- voor de rest: ik vind het wel een heel verschil met de specialita die hier staat: sneller, stiller, en veel consistenter qua maling. Maling hier ziet er elke keer netjes uit. Ook na maar 500gr boontjes :) dus hier geen 6 kg nodig!!

De eigenlijke vergelijkende test 100% kan ik niet, want mijn goeie boontjes zijn op en in bestelling.

Maar dit is een eerste, korte indruk van mij.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
kazzzdafke schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:37:
Hier is hij geleverd door DHL, bij mijn maat ook.

Geen issue met QA, ik ben eigenlijk onder de indruk over de build kwaliteit.

Punten van opmerking:
- het streepje om te kijken op welke maalgraad je zit, zit eigenlijk te veel naar achter wat dus echt heel accuraat afstellen op oog moeilijk is
- de dosingcup mocht echt wel mooi passen op de 58mm portafilter. Dit is voor mij de grootste “jammer”. Hij schuift nu IN de PF, en dat is niet echt top.
- voor de rest: ik vind het wel een heel verschil met de specialita die hier staat: sneller, stiller, en veel consistenter qua maling. Maling hier ziet er elke keer netjes uit. Ook na maar 500gr boontjes :) dus hier geen 6 kg nodig!!

De eigenlijke vergelijkende test 100% kan ik niet, want mijn goeie boontjes zijn op en in bestelling.

Maar dit is een eerste, korte indruk van mij.
Fijn dat je hem hebt, kan niet wachten tot hij hier ook bezorgd wordt! Ben bang dat ikde bezorging misloop als ik op het werk ben en hem daarna nooit meer zie haha. :+ Bij gebrek aan track&trace.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
kazzzdafke schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:37:

- voor de rest: ik vind het wel een heel verschil met de specialita die hier staat: sneller, stiller, en veel consistenter qua maling. Maling hier ziet er elke keer netjes uit. Ook na maar 500gr boontjes :) dus hier geen 6 kg nodig!! […]
Dat mag ik hopen ja met 78mm burrs ipv 55mm ;) Ik merkte al een flink verschil tussen de specialita die ik had en mijn XL (65mm). Heb er nu ook nog een Atom (75mm) naast staan en die is ook zichtbaar consistenter. Verschil tussen specialita en atom is gigantisch, verschil tussen XL en atom valt mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Misschien nog iets: weer die dosingcup. Die mocht wel niet-statisch gemaakt zijn.
Moet wel redelijk “rammelen” om alles eruit te krijgen.
Voor de rest werkt de ring wel goed!

Interesting times...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
De Sculptor is aangemeld in de DHL app. Batch 3.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik twijfel over de reparatie van mijn ~3 jaar oude Baratza Sette 270.

Op zich heel tevreden, maalt goed en gelijkmatig, de herrie is voor mij geen probleem en mijn espresso's zijn heerlijk. De timer geeft geen heel consistente resultaten overigens, ik moet dagelijks aanpassen afhankelijk van het weer. Hij is eerder stukgegaan, heb toen onder garantie een nieuw maalwerk gekregen.

Nu is hij weer stuk, doet niets meer. Zekering van het powerboard is ok. Nou twijfel ik of het nog zin heeft om hem nog te repareren, om twee redenen.

De nieuwe importeur doet geen zaken meer met winkels, alleen met consumenten, waardoor je verzendkosten bij de reparaties mag optellen.

Maar meer nog de redelijk ruige foto's van de gear box die ik tegen kwam (niet voor tere zieltjes ;) ).
Kunststof tandwielen en kogellagerbaantjes, ouch! Dat ding is duidelijk niet gemaakt om lang mee te gaan.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:44
De tijd tussen het verschepen en aankomen bij de eindgebruikers van Batch 1 en Batch 3 lijkt bijzonder hard te zijn gekrompen. Hopelijk voor de mensen in de aankomende batches blijft dat zo gaan! Ben benieuwd naar de eerste ervaringen van de 064s ook van de mensen hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:51
Wackmack schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:57:
[...]

Zat zelf hieraan te denken, https://waterluxe.nl/

Zijn al eens langs gekomen maar dat ging toen niet door. Mijn ouders hebben hier goede ervaringen mee. Op deze manier heb je nergens meer kalk.

Wel goeie tip van het slot, zal het eens vagen aan de monteur als ze hiervoor langskomen.
Wellicht iets off-topic, maar ik gebruik zelf ook al 5 jaar een ontharder van Waterluxe en sindsdien nooit meer last van kalk. Ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Nog een kleine S 078s opmerking:
Op maalgraad 0,8 ongeveer choked hij mijn SR You op 9 bar.
En die You heeft wel wat flow achter zitten dus.. uiteindelijk erg tevreden met deze allignement omdat ik verhalen lees van mensen die 15 sec doorstroom hebben op setting 0 😬

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Alouwerse schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:41:
De Sculptor is aangemeld in de DHL app. Batch 3.
Hier nog niet, ik zat in batch 2 of 3..

Hopelijk wel onderweg 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinkyftbrain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 23:32
De Sculptor 064s gisteren aangekregen via bpost (2e batch, zwarte editie, België).
Eerste indruk: toestel voelt robuust aan, maalt opvallend stil -zéker ten opzichte van de luide Baratza Encore- en geeft een consistente maling.

Deze ochtend dan maar aan de slag... Op 1000RPM en maalgraad ±1,5 al een degelijke espresso uit mijn Gaggia Classic gekregen. De komende periode nog wat spelen met maalgraad & RPM om wat extra smaken vrij te krijgen. Zeker ook benieuwd naar de settings van andere 064s gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Nu online
Pff mijn Philips Ep2220 is er mee gestopt 3 knipperende lampjes, als ik het moet geloven niet veel goeds dus. Springt instorting op het moment van malen van de koffie dus.

Maar goed ik was al van plan een Jura te gaan kopen. Alleen even wachten op een mooie aanbieding van een E8. Of is er een mooi alternatief van de E8 die iemand aanbeveelt?

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 19:55
kazzzdafke schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:26:
Nog een kleine S 078s opmerking:
Op maalgraad 0,8 ongeveer choked hij mijn SR You op 9 bar.
En die You heeft wel wat flow achter zitten dus.. uiteindelijk erg tevreden met deze allignement omdat ik verhalen lees van mensen die 15 sec doorstroom hebben op setting 0 😬
Heb je hem wel uitgelijnd dan? Want is natuurlijk niet te vergelijken als iedereen hem gewoon op de begin stand houd.
Heb zelf een df83, maar die choked de You ook al vanaf stand 18-19. Ligt ook wel aan de bonen, de ene boon choked al bij 21 en de andere al eerder.
Verse bonen moet ik sowieso altijd al wat grover malen als iets oudere bonen.

En dosing cup vind ik sowieso echt de grootste ellende, extra schoonmaak, terwijl je ook direct je portafilter eronder kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
La Marzocco is de laatste weken lekker bezig met nieuwe producten releasen. Of het wat is valt over te discussieren:
  • La Marzocco Pico, nieuwe Etzinger inspired maler
  • La Marzocco Strada X1, mogelijke opvolger van de GS3
  • La Marzocco Brew by weight, alleen even nieuwe Acaia Lunar kopen a €500
Kan de centjes mooi op zak houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Ypuh schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:53:
La Marzocco is de laatste weken lekker bezig met nieuwe producten releasen. Of het was is valt over te discussieren:
  • La Marzocco Pico, nieuwe Etzinger inspired maler
  • La Marzocco Strada X1, mogelijke opvolger van de GS3
  • La Marzocco Brew by weight, alleen even nieuwe Acaia Lunar kopen a €500
Kan de centjes mooi op zak houden.
Die Strada zou 20k gaan kosten. Dat is niet misselijk. Brew by weight is alleen voor de mini, dus de micra bezitters zijn boos ;)

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 14-10-2023 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Denniz0229 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Heb je hem wel uitgelijnd dan? Want is natuurlijk niet te vergelijken als iedereen hem gewoon op de begin stand houd.
Heb zelf een df83, maar die choked de You ook al vanaf stand 18-19. Ligt ook wel aan de bonen, de ene boon choked al bij 21 en de andere al eerder.
Verse bonen moet ik sowieso altijd al wat grover malen als iets oudere bonen.

En dosing cup vind ik sowieso echt de grootste ellende, extra schoonmaak, terwijl je ook direct je portafilter eronder kan houden.
Neen, niet uitgelijnd omdat, het blijkbaar niet nodig is.
Ik heb geen issues dat ik niet fijn genoeg kan malen, dus…
Als je op stand 0 al na 15sec je ratio hebt, moet je natuurlijk uitlijnen e

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben in de markt voor een nieuwe volautomaat. Mijn oude Mellita Caffeo Solo begint na ruim 8 jaar wat oud te worden.
Mijn koffie wensen zijn simpel, ikzelf drink voornamelijk americano’s en mijn vrouw Latte Machiatto’s. We drinken per week denk ik maximaal 20 koppen koffie, maar die moet wel van goede kwaliteit zijn. Ik zit dan ook te kijken naar de Jura E8 EC. Mooi apparaat, degelijk en uit ervaring weet ik al dat Jura apparaten gewoon heerlijke koffie maken.
Is deze machine nou vreselijk overkill voor ons gebruik? Ik wil niet inleveren op kwaliteit. Budget is ergens tot 1500 euro.

Edit: ik werk nu met een losse melkopschuimer. Dat schoonmaken is eenvoudig, even afspoelen en klaar. Soms even met de borstel erdoor, niet meer dan 30 seconden werk. Op de meeste dagen zullen er niet meer dan 2 koffie-met-melk-producten worden gemaakt, dan is de hele melkschoonmaakbeurt wel erg veel werk, met zo’n speciaal middeltje, bakje etc. Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 23% gewijzigd door Gumball op 15-10-2023 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

cryptapix schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

Die Strada zou 20k gaan kosten. Dat is niet misselijk. Brew by weight is alleen voor de mini, dus de micra bezitters zijn boos ;)
als het over “nieuwe wagen prijzen” gaat, koop ik toch liever een Kees Van Westen Speedster.
Het zal voor mij nooit gebeuren, ik blijf nog wel even bij mijn Gaggia Classic zolang ik “nieuwe wagen geld” beter kan investeren dan aan een koffieapparaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Phuncz op 15-10-2023 07:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:32
Gumball schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:41:
Ik ben in de markt voor een nieuwe volautomaat. Mijn oude Mellita Caffeo Solo begint na ruim 8 jaar wat oud te worden.
Mijn koffie wensen zijn simpel, ikzelf drink voornamelijk americano’s en mijn vrouw Latte Machiatto’s. We drinken per week denk ik maximaal 20 koppen koffie, maar die moet wel van goede kwaliteit zijn. Ik zit dan ook te kijken naar de Jura E8 EC. Mooi apparaat, degelijk en uit ervaring weet ik al dat Jura apparaten gewoon heerlijke koffie maken.
Is deze machine nou vreselijk overkill voor ons gebruik? Ik wil niet inleveren op kwaliteit. Budget is ergens tot 1500 euro.

Edit: ik werk nu met een losse melkopschuimer. Dat schoonmaken is eenvoudig, even afspoelen en klaar. Soms even met de borstel erdoor, niet meer dan 30 seconden werk. Op de meeste dagen zullen er niet meer dan 2 koffie-met-melk-producten worden gemaakt, dan is de hele melkschoonmaakbeurt wel erg veel werk, met zo’n speciaal middeltje, bakje etc. Of zie ik dat verkeerd?
Ik heb exact deze nu een half 6 en dat bevalt top! Schoonmaken is super simpel en doet hij grotendeels zelf. Kleine voorbereiding, aanzetten en wachten maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
cryptapix schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

Haha, ja. Had even in mijn hoofd dat deze Strada X1 misschien de opvolger van de (inmiddels 10+ jaar oude) GS3, maar er was natuurlijk al een Strada 1-Groep en die was ook al onbetaalbaar voor thuisgebruikers.

Voor de brew-by-weight moet je een nieuwe Acaia Lunar weegschaal aanschaffen a €500. Beetje stom dat ze dat niet gewoon met een firmware upgrade doen, maar snap dat er wat verdiend moet worden. Mijn huidige Lunar is ook wel wat waard, maar dan moet er nog steeds €300 bij voor een feature waar ik het nut niet direct van in zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxhRIjtXi9yWLywE4PmXSntNp_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pb5Tz5rv63oQ2CscOKhrccRc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik maakte hier boven een wat knorrige opmerking over Baratza support, maar dat neem ik terug.

Nadat ik op baratza.com een account en support case had aangemaakt kreeg ik binnen een paar uur een mail terug. Het probleem zou hem in de motor/tandwielkast zitten. Als ik hem zelf kan vervangen sturen ze er gratis eentje op, of ik kan het laten doen voor 129.-. Ik vond het onderdeel voor 100.- op een Duitse site, dus ook als je het laat doen een keurige prijs.

Ik denk eigenlijk niet het probleem daar in zit, maar kom maar door met die spullen. Op z'n minst kan ik er nog een tweakert een plezier mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 09:10

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ypuh schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

Haha, ja. Had even in mijn hoofd dat deze Strada X1 misschien de opvolger van de (inmiddels 10+ jaar oude) GS3, maar er was natuurlijk al een Strada 1-Groep en die was ook al onbetaalbaar voor thuisgebruikers.

Voor de brew-by-weight moet je een nieuwe Acaia Lunar weegschaal aanschaffen a €500. Beetje stom dat ze dat niet gewoon met een firmware upgrade doen, maar snap dat er wat verdiend moet worden. Mijn huidige Lunar is ook wel wat waard, maar dan moet er nog steeds €300 bij voor een feature waar ik het nut niet direct van in zie.

[Afbeelding]
Wow, 500 euro voor brew-by-weight. Dat maakt de Meticulous espresso (ook powered by Acaia) een nog betere deal, die kostte bij de initiële crowdfunding ca. 1500 euro inclusief verzendkosten, inklaring en btw, en dan heb je er naast de weegschaal een state-of-the-art hevelautomaat bij :*)
Pagina: 1 ... 188 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1