Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 187 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:14
@banaliteit @Koets89 thanks, die switch ziet er ook wel interessant uit en wellicht iets veelzijdiger dan een v60. Ik zal me er eens in verdiepen, en ook wat meer in het verschil tussen infiltratie en percolatie en de invloed op het eindproduct.
Timemore C3 is besteld, 47 euro op ali is nog te overzien. In de tussentijd kan ik bovenstaande uitzoeken.

Welk formaat switch/v60 wordt over het algemeen aangeraden? Ik verwacht hooguit 2 mokken van +/- 200ml gelijktijdig te zetten.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:20
Basfr schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:02:
@banaliteit @Koets89
Welk formaat switch/v60 wordt over het algemeen aangeraden? Ik verwacht hooguit 2 mokken van +/- 200ml gelijktijdig te zetten.
Ik gebruik zelf de 02 voor 1 en 2 mokken van 250ml. Als je zoekt op "Hario V60 Craft Coffee Maker Kit" heb je voor 2 tientjes alles wat je nodig hebt.

@sloth De meeste ontkalkers zijn vziw citroenzuur of melkzuur. Melkzuur is wat duurder, maar zou iets minder aggressief moeten zijn voor het binnenwerk van je machine, als ik het goed heb begrepen. Of dat nodig is in jouw apparaat is natuurlijk een tweede (en geen vraag voor in dit topic) :)

Ligt overigens ook in de supermarkt (merk: HG). Nog steeds niet goedkoop, maar waarschijnlijk wel goedkoper dan de "speciale" Philips schoonmaker.

[ Voor 34% gewijzigd door citruspers op 20-09-2023 01:46 ]

I'm a photographer, not a terrorist

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:45
Voor een V60 is O2 dam groot genoeg. Ik heb zelf geen switch, maar omdat al je water daar in moet blijven tot je het door laat lopen, gok ik dat je daar beter voor de O3 gaat gaan.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35

Honesty

kattenneus!

sloth schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:42:
Als Senseo eigenaar verdien ik vast geen plekje in dit topic maar ik probeer het toch even :P

Over het ontkalken.
Omdat ik geen zin heb om evenveel te betalen voor dure Philips ontkalker als voor het apparaat op twee jaar (en ik gewoon een krent ben :+ ) zoek ik naar een wat goedkopere oplossing.

Volgens de Senseo reparatie handleiding van het repair cafe kan je ook prima Citroenzuurpoeder gebruiken. Twee keer 30-35 gram per beurt.

Dat spul is in bulk behoorlijk voordelig te krijgen. En volgens Philips is hun ontkalker ook op basis van citroenzuur.

Is dit een goed idee?
En waar halen jullie dit? De meeste zoekresultaten brengen me bij vage natuurproducten shops.
Ik gebruikte voor de senseo altijd azijn maar hij heeft het niet overleeft, ging na 5 jaar kapot (geen idee of het verband houdt weet ik niet) maar dat was geen ramp. Bonenkoffie is lekkerder.

Festina lente

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
@banaliteit @Koets89

Eens met @Annun . Ik heb zelf ook een Switch 03 en daar past 400ml goed in (maar niet heel veel meer) als je immersion brew doet. Als je meer wilt maken kan je ook half om half doen, bijvoorbeeld 400ml door laten lopen en dan 400ml immersion. Half om half is sowieso mijn favoriete recept.

Als je dit interessant vindt, overweeg dan ook de clever dripper. Die is gemaakt van kunststof, wat het voordeel heeft dat je minder thermisch verlies hebt t.o.v. het glas van de switch. De switch verwarm ik altijd even voor.

No matter the age, never lose the Kramer inside

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:57

bebopper

I'm an absolute beginner...

sloth schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:42:
Als Senseo eigenaar verdien ik vast geen plekje in dit topic maar ik probeer het toch even :P

Over het ontkalken.
Omdat ik geen zin heb om evenveel te betalen voor dure Philips ontkalker als voor het apparaat op twee jaar (en ik gewoon een krent ben :+ ) zoek ik naar een wat goedkopere oplossing.

Volgens de Senseo reparatie handleiding van het repair cafe kan je ook prima Citroenzuurpoeder gebruiken. Twee keer 30-35 gram per beurt.

Dat spul is in bulk behoorlijk voordelig te krijgen. En volgens Philips is hun ontkalker ook op basis van citroenzuur.

Is dit een goed idee?
En waar halen jullie dit? De meeste zoekresultaten brengen me bij vage natuurproducten shops.
Citroenzuur is helemaal prima, ze verkopen het ook in grote potten in de bouwmarkt (Praxis bvb). Stuk voordeliger :)

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:59
Voor de Switch kan je zoals eerder gezegd met een 'hybrid' methode ook met de 02 ook die 2 mokken zetten. Met de 03 heb je meer mogelijkheden.

Valt me wel op dat de filters voor de 03 slecht verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29

woutur

Klauwtjes uit!

Een paar weken geleden ben ik bij mijn favoriete koffietentje in Utrecht geweest en ze hadden echt een hele lekkere espresso. Helaas verkopen ze die koffie voor iets van 32 euro de kilo, en dat vind ik zelf een beetje te gek. Maar ik heb, Sherlock als ik ben, de Finca en regio opgezocht waar die bonen vandaan kwamen en toen wat branderijen afgegaan die daar ook ergens in de buurt hun bonen halen. Het ging om: El Pajuro. Grown by Maria Esmilda and her three sons in the highlands of Huabal.

Ik heb bij Koepoort Finca Churupampa gevonden, dat ligt er hemelsbreed zo'n 30~40 km er vandaan. Kost een heel stuk minder (19 euro zonder verzendkosten). En verdomd! Zelfde fruitige tonen en echt een heel lekkere koffie waar ontzettend veel in te ontdekken is. Ik ben helemaal in mijn nopjes.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:10
woutur schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:47:
Een paar weken geleden ben ik bij mijn favoriete koffietentje in Utrecht geweest en ze hadden echt een hele lekkere espresso. Helaas verkopen ze die koffie voor iets van 32 euro de kilo, en dat vind ik zelf een beetje te gek. Maar ik heb, Sherlock als ik ben, de Finca en regio opgezocht waar die bonen vandaan kwamen en toen wat branderijen afgegaan die daar ook ergens in de buurt hun bonen halen. Het ging om: El Pajuro. Grown by Maria Esmilda and her three sons in the highlands of Huabal.

Ik heb bij Koepoort Finca Churupampa gevonden, dat ligt er hemelsbreed zo'n 30~40 km er vandaan. Kost een heel stuk minder (19 euro zonder verzendkosten). En verdomd! Zelfde fruitige tonen en echt een heel lekkere koffie waar ontzettend veel in te ontdekken is. Ik ben helemaal in mijn nopjes.
Goede tip, heb bij onze maandelijkse bestelling (2kg India Monsooned Malabar) een kilo van deze Finca bonen besteld, ik ben benieuwd :)
Ik blijf die Malabar, ondanks dat je ze debiel fijn moet malen (bijna rond de 0 op mijn Niche, vergeleken met andere bonen tussen de 4 & 5) een absolute top boon vinden, lekker veel zoet!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:16
De Siemens EQ-9 Plus S300 in de aanbieding bij de MediaMarkt. Is dit wat ten opzichte van bijv. een Jura E8? Zet groep kan eruit gehaald worden, en ik drink graag cappuccino? :D

https://www.mediamarkt.nl...3309rw-zwart-1593619.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-07 13:06

Fisico

by Fabian

Een paar weken geleden ben ik bij mijn favoriete koffietentje in Utrecht geweest en ze hadden echt een hele lekkere espresso.
Wel benieuwd wat jouw favoriete tentje is.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:38
impactftw schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:12:
De Siemens EQ-9 Plus S300 in de aanbieding bij de MediaMarkt. Is dit wat ten opzichte van bijv. een Jura E8? Zet groep kan eruit gehaald worden, en ik drink graag cappuccino? :D

Ik heb een Siemens gehad, is op zich wel goed voor die prijs maar de Jura is toch echt een klasse beter.
Echter ook wel duurder behalve als je ergens met korting een Jura kunt kopen.
Je zou ook een tweedekans Jura kunnen overwegen als het budget telt.

https://www.ebay.nl/itm/325807257392

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:05
impactftw schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:12:

mijn ouders zijn juist overgestapt naar een jura e8 omdat ze de zetgroep van de Siemens er steeds uit moesten halen om schoon te maken.

nu staat die eq9 s500 bij mij, hij begon 'kuren te vertonen' voordat mn ouders de Jura kochten. ik heb 'm goed schoongemaakt en ontdek 0 storingen (vermoed dat de zetgroep nooit helemaal goed schoon gemaakt was). dus hij gaat de verkoop in

• Eric1985
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:38
Graag jullie advies mbt de volgende casus. Ik heb nu als bonenmaler een Compak K3 Touch uit 2010 naast mijn Vibiemme Domobar uit ongeveer hetzelfde jaar. Ik maak nagenoeg alleen espresso met vers gebrande bonen.

Nu heb ik vandaag de mogelijkheid gekregen om mijn bonenmaler gratis te vervangen voor een Ceado e37s met 1600 gram hopper. De machine is veel groter dan mijn Compak mede door de hopper. Die hopper kan ik vervangen voor een kleinere voor circa 80 euro. Is het verschil in kwaliteit dermate groot dat ik dit moet doen of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:32
Eric1985 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:50:
Is het verschil in kwaliteit dermate groot dat ik dit moet doen of niet?
Het is een flinke upgrade: sterkere motor, grotere schijven en beter instelbare dosering.
Ik zou het zeker doen.

Punctuality is the politeness of kings

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-07 08:20
@RoosW @Hmtsjmftsch

Heeft die Monsooned ook die typische natural fermented geur/smaak? of meer neutraal zoals gewassen bonen?

[ Voor 5% gewijzigd door Vitabissj op 21-09-2023 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Fisico schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:03:
[...]

Wel benieuwd wat jouw favoriete tentje is.
Het is The Village aan de Voorstraat. Eigenlijk veel te hip voor mij. Aan de andere kant ben ik zó onhip dat ik weer speciaal wordt in die setting. Maar laat je dat vooral niet tegenhouden want zonder uitzondering is het personeel kundig en vriendelijk en de koffie heerlijk.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 14:35
RoosW schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:09:
[...]

Goede tip, heb bij onze maandelijkse bestelling (2kg India Monsooned Malabar) een kilo van deze Finca bonen besteld, ik ben benieuwd :)
Ik blijf die Malabar, ondanks dat je ze debiel fijn moet malen (bijna rond de 0 op mijn Niche, vergeleken met andere bonen tussen de 4 & 5) een absolute top boon vinden, lekker veel zoet!
Is die malabar bij koepoort niet te donker gebrand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 13:12
[...]

Heb je bij je Niche al eens opnieuw het nul punt gezet? Dan kom je wss in de wat hogere getallen en heb je gevoelsmatig wat meer ruimte :).

Also, voor de mensen die een 078s hebben besteld. Wat denken jullie over de geruchten dat je eerst een kilo of 5 a 7 kwijt bent aan seasoning?

[ Voor 11% gewijzigd door Hercul3s op 21-09-2023 09:50 ]

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:33
Ik heb bij Koepoort Finca Churupampa gevonden
Leuk, ga ik die even als groene boon bestellen om te branden :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
[...]

Malabar is ook één van mijn favorieten, maar begin nu toch voorkeur te krijgen voor Flores Indonesië van het Brandhuys. Nog net een tikkie meer zoet.
@RoosW @Hmtsjmftsch

Heeft die Monsooned ook die typische natural fermented geur/smaak? of meer neutraal zoals gewassen bonen?
Ik koop ze bij het Brandhuys. Daar smaken ze meer richting neutraal. Overiigens is dat bij de andere branderijen waar ik ze ook geprobeerd heb ook zo (in elk geval volgens mijn smaakpapillen ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door Hmtsjmftsch op 21-09-2023 12:06 ]

No matter the age, never lose the Kramer inside

• PKing83
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:39
sweetdude schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:08:
[...]

correct ze zijn hetzelfde andere naam.
Ik reageerde meer op het prijsverschil van 300 wat genoemd werd, wat er in Duitsland dus niet lijkt te zijn.
Voor de E6 inderdaad niet, maar daar is de nieuwe versie al even van op de markt.
Bij de vergelijking van de E8 modellen bij de Duitse Saturn/MM waar ik naar linkte zie je wel een prijsverschil tussen het oude en nieuwe model (momenteel €220).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Vitabissj schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:52:
@RoosW @Hmtsjmftsch

Nope, washed, geen 'oude gymschoen' stank/smaak.. Ik heb een gruwelijke hekel aan natural/fermented koffie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Figo112 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:15:
[...]

Is die malabar bij koepoort niet te donker gebrand?
Nee, hij is met afstand de lichtst gebrande boon bij Koepoort, al zie ik veel meer onregelmatigheden in de boonkleur als ik zie bij de malabar van het Hoofdkwartier, die gewoon eng uniform is ;)
Dat maakt voor de smaak geen bal uit overigens, beide komen geheel overeen, al meen ik de Koepoort langer te moeten laten rusten eer ik gebruik (10+ dagen) voor de perfecte smaak ervaring, als de bonen van het Hoofdkwartier (5+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Hercul3s schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:49:
[...]

Heb je bij je Niche al eens opnieuw het nul punt gezet? Dan kom je wss in de wat hogere getallen en heb je gevoelsmatig wat meer ruimte :).

Also, voor de mensen die een 078s hebben besteld. Wat denken jullie over de geruchten dat je eerst een kilo of 5 a 7 kwijt bent aan seasoning?
Nope, zolang ik weet waar ie ongeveer moet staan vind ik het best. Grappig wel dat ik nog nooit bonen gemalen heb in de aangegeven 'espresso' range met een acceptabel resultaat (daar donderd het water gewoon direct door heen, start doorloop: seconde 1) ik zit al vanaf het begin rond de 'fine' markering.

Ik heb op het koffie forum gevraagd wat men er van denkt, van dat inmalen, poppycock, 5-6 kilo bonen doet geen merkbare slijtage veroorzaken aan harde stalen maalschijven (als dat wel zo was zouden die dingen ook geen decenia meegaan..). Het zit volgens de experts al daar voornamelijk tussen de oren.
Ik wacht gewoon af tot ie binnen is en ontdek zelf wel hoe of wat, 5 kg bonen is 2 maanden, dat overleef ik nog wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hmtsjmftsch schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:20:
[...]

Malabar is ook één van mijn favorieten, maar begin nu toch voorkeur te krijgen voor Flores Indonesië van het Brandhuys. Nog net een tikkie meer zoet.

[...]

Ik koop ze bij het Brandhuys. Daar smaken ze meer richting neutraal. Overiigens is dat bij de andere branderijen waar ik ze ook geprobeerd heb ook zo (in elk geval volgens mijn smaakpapillen ;) )
Ah, dan zal ik daar binnenkort ook maar eens een baaltje van bestellen, al vind ik het Brandhuis over het algemeen een tikje te donker branden.
EDIT: Oeps, Brandhuys, niet Brandzaak (die dus nog steeds naar mijn smaak te donker branden.), net gevonden na bij Brandzaak verbaast en vooral onverricht te zake, naar Malabar en Flores Indonesia te hebben gezocht ;) Lezen Roos, lezen wat er staat...

[ Voor 16% gewijzigd door RoosW op 25-09-2023 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-07 13:06

Fisico

by Fabian

woutur schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:13:
[...]

Het is The Village aan de Voorstraat. Eigenlijk veel te hip voor mij. Aan de andere kant ben ik zó onhip dat ik weer speciaal wordt in die setting. Maar laat je dat vooral niet tegenhouden want zonder uitzondering is het personeel kundig en vriendelijk en de koffie heerlijk.
Ah die ken ik. Zitten bij mij om de hoek en hun branderij ook. Leuke zaak inderdaad, de koffie is mij net iets te fruitig.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Toch maar even hier, want ook hier met de tijd eens op zoek naar een 'leuk koffiezetapparaat', wat niet te gek is. Ik houd zelf wel van een latte machiato, maar ook een cappuccino of een zwarte koffie is weleens lekker. Apparaat moet functioneel zijn, er modern uitzien en ik denk dat ik voor 500 á 600 euro wel klaar kan zijn.

Liefst niet te gek qua onderhoud, want ik wil niet na drie bakjes koffie al de hele machine hoeven schoon te maken. Ook zelf gemalen koffie aanstampen en dergelijke wil ik niet, gewoon op wat knopjes drukken en het mag eruit stromen in m'n beker... Ook wil ik opletten qua onderhoudskosten, niet dat ik elke maand vijftig euro kwijt ben voor wat kalktabletten en de hele mikmak. Er moet dus wel een optie zijn om opgeschuimde melk toe te voegen, want een aparte melkopschuimer wil ik vooralsnog niet. Daar loop ik een beetje op vast, want je hebt nogal wat systemen. Daarbij speelt stiekem ook wel dat ik wel een vrij recent apparaat wil eigenlijk.

Zo zag ik bijvoorbeeld de Siemens EQ.6 Plus s100 TE651209RW, maar die stamt alweer uit december 2018, wat me toch een beetje een mwah-gevoel geeft bij zo'n uitgave. Een LatteGo-systeem van Philips trok me ook wel aan en nu is de 3300-serie gepresenteerd, waarbij de EP3347 me postief opvalt voor 579 euro.

Ik wil sowieso nog even wachten totdat 'ie wat beter beschikbaar is om in de winkel te kijken, maar sta ook open voor andere merken en systemen. Tevens kan ik ook makkelijk wachten tot bijvoorbeeld Black Friday om hier en daar een aanbieding te scoren. Als jullie dit zo lezen de vraag of jullie nog iets van soortgelijke apparaten kennen, zodat ik die nog even kan onderzoeken? Via de Tweakers Pricewatch vind ik de filtering niet echt fijn werken bij koffiezetapparaten en de resultaten weinig imposant, of ligt dat aan mij?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-07 08:06
Zomaar even een ervaring delen hier. Na het wegdoen van onze half-automaat omdat we dat te omslachtig vonden, zijn we enkele jaren geleden over gegaan op 'simpele' pour-over koffie. Een Baratza encore en een filterhouder gekocht en gaan met die banaan!

Voor de bonen hebben we diverse smaken en branderijen geprobeerd, maar bleven afgelopen 2 jaar hangen op bonen van de Brandzaak. Ook het concept is leuk. Je kiest je bonen, ze worden die dag vers gebrand, verstuurd en de volgende dag kan je er al koffie mee zetten. Ook de prijs is niet onaardig. Laatst was ik bij ons in de buurt op de markt waar iemand direct koffie importeerde en brandde vanuit Ethiopie. Iets duurder, maar wel een zakje meegenomen. Een wat lichtere roast en weer heel anders dan de meeste smaken bij de Brandzaak. Dit wakkerde weer een nieuwe zoektocht aan om eens andere branderijen te zoeken.

Uiteindelijk lag het antwoord onder onze neus, we wonen namelijk in Zutphen, waar de Pelikaan zit. Bonen branden ze daar op locatie en zijn maximaal een week oud. Plus, het is natuurlijk lokaal, dus dat kan je dan ook weer vol trots aan je visite vertellen. Ook qua prijs redelijk aantrekkelijk (€22-26 per kilo), dus meteen 2 smaakjes meegenomen (Sumatra en Costa Rica). Begonnen met de Sumatra en was meteen verrast met het verschil met de Brandzaak bonen die wij meestal halen. Iets lichter van stijl (en kleur), maar veel complexer. Wat meer hooi, geroasterde noten, aardse tonen, naast de fijne koffie- en roastsmaken. Voor komend jaar in ieder geval weer een leuke nieuwe bron vol koffieplezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlam12
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 07:07
een andere brander die je kunt proberen in zuthpen is http://vanrossumskoffie.nl/. Een nadeel is wel dat de koffie hier wat duurder is dan de pelikaan. Anderszijds is het wel een leuk experiment om te proeven wat de verschillen zijn van de twee branderijen in dezelfde stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Na bijna 2 jaar een lelit mara x in combinatie met een eureka mignon specialita gehad te hebben zit ik even zonder een espressomachine. De lelit mara x had een issue maar amazon kon helaas geen vervanging regelen, maar ze hebben het aankoopbedrag teruggegeven. In de tussentijd drink filterkoffie en denk erover na om te upgraden naar een espressomachine in het hoger segment. Ik vind de la marzocco linea micra wel een mooie machine met kleine tekortkomingen. Dat is ook meteen mijn maximale budget. Hebben jullie nog andere tips in dezelfde prijscategorie of minder? Heb de lelit bianca ook overwogen ivm hele goede prijs kwaliteit verhouding, maar wil eigenlijk geen e61 machine. Zoek eentje die snel kan opwarmen, ik vind die thermoblock machines eigenlijk ideaal maar die zijn volgens mij dan niet zo stabiel als een dual boiler.
Mochten jullie nog ideeen hebben dan hoor ik dat graag. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:48
Kan je trouwens in zo'n LM micra een waterfilter in de tank doen, gezien het ontwerp?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:47:
Kan je trouwens in zo'n LM micra een waterfilter in de tank doen, gezien het ontwerp?
Niet dat ik weet maar waarom niet een brita/bwt waterkan? En als dat niet voldoende is kan je er nog een filterzakje erin doen voor extra ontkalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Figo112 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:02:
[...]

Niet dat ik weet maar waarom niet een brita/bwt waterkan? En als dat niet voldoende is kan je er nog een filterzakje erin doen voor extra ontkalken.
waarom een kan gebruiken als je er meteen een filter in de tank kan hangen? ;)

Ik snap dat je een kan kan gebruiken, maar dat is niet mijn vraag.. :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Figo112 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:55:
Na bijna 2 jaar een lelit mara x in combinatie met een eureka mignon specialita gehad te hebben zit ik even zonder een espressomachine. De lelit mara x had een issue maar amazon kon helaas geen vervanging regelen, maar ze hebben het aankoopbedrag teruggegeven. In de tussentijd drink filterkoffie en denk erover na om te upgraden naar een espressomachine in het hoger segment. Ik vind de la marzocco linea micra wel een mooie machine met kleine tekortkomingen. Dat is ook meteen mijn maximale budget. Hebben jullie nog andere tips in dezelfde prijscategorie of minder? Heb de lelit bianca ook overwogen ivm hele goede prijs kwaliteit verhouding, maar wil eigenlijk geen e61 machine. Zoek eentje die snel kan opwarmen, ik vind die thermoblock machines eigenlijk ideaal maar die zijn volgens mij dan niet zo stabiel als een dual boiler.
Hmm, best veel keuze in dat segment, bv. Dalla Corte Studio, een Londinium (hevel), zelfs een Decent of een Elektra Verve, waarom de micra als de mini maar een tikje duurder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Laatst online: 15:57

bebopper

I'm an absolute beginner...

Uit nieuwsgierigheid: waarom specifiek geen E61 machine?

Of is het meer: "ik wil een machine die heel snel opwarmt en daarom vallen wat mij betreft de E61 machines af?"

Opwarmen kun je in veel gevallen ook opvangen met een tijdschakelaar / home automation (veel gevallen, kan natuurlijk heel goed dat deze oplossingen bij jou net niet lekker werken). E61 machines hebben natuurlijk als grote voordeel dat er heel veel onderdelen / accessoires / upgrades te verkrijgen zijn :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
RoosW schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:47:
[...]

Hmm, best veel keuze in dat segment, bv. Dalla Corte Studio, een Londinium (hevel), zelfs een Decent of een Elektra Verve, waarom de micra als de mini maar een tikje duurder is?
De mini is volgens mij zo 1500 euro duurder? Mini is rond 5k en de micra vanaf 3.380 e dacht ik.
Volgens mij kan die micra zo een beetje alles wat die mini ook kan, enige nadeel is wel dat de hoogte groep en dripdray soms een uitdaging kan zijn afhankelijk van gebruikte kopjes. Maar voor de rest denk ik dat micra het best goed doet vergeleken met de mini.

Die dalla corte studio en die elektra zal ik even bekijken. Londium hevel is mij nog te spannend heb wel ooit een la pavoni gehad maar niet echt mijn ding.
Decent lijkt mij ook wel interessant iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 09:10

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan denken aan de Ascaso Steel Duo Plus https://www.ascaso.com/di...nes-grinders/steel-4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
bebopper schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:40:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: waarom specifiek geen E61 machine?

Of is het meer: "ik wil een machine die heel snel opwarmt en daarom vallen wat mij betreft de E61 machines af?"

Opwarmen kun je in veel gevallen ook opvangen met een tijdschakelaar / home automation (veel gevallen, kan natuurlijk heel goed dat deze oplossingen bij jou net niet lekker werken). E61 machines hebben natuurlijk als grote voordeel dat er heel veel onderdelen / accessoires / upgrades te verkrijgen zijn :*)
Eigenlijk meer het 2de ik merk dat ik toch een spontane koffiedrinker ben. En dan wil ik eigenlijk niet zo lang wachten. Aanzetten drinken en dan weer uitzetten. Lieft nog een thermoblock maar daar heb ik niet zoveel ervaring in welke goed of slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-07 10:16
De sage dual boilers komen uit tests vrijwel het best naar voren als het gaat om stabiliteit ( temperatuur ). Tevens zijn er meerdere mods. Prijs/kwaliteit is erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Heb jij toevallig daar ervaring mee die zag ik namelijk ook wel en op papier is deze trouwens ideaal.
Ik lees soms hier en daar dat temperatuur stabiliteit en stoomdruk iets kunnen tegenvallen maar kan een andere model zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Figo112 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:31:
[...]

Heb jij toevallig daar ervaring mee die zag ik namelijk ook wel en op papier is deze trouwens ideaal.
Ik lees soms hier en daar dat temperatuur stabiliteit en stoomdruk iets kunnen tegenvallen maar kan een andere model zijn.
Ik heb de Steel Uno PID. Fijn apparaat. Ik drink geen melk door mijn koffie. Halverwege vorig jaar heeft Ascaso een upgrade doorgevoerd bij de Duo waardoor de stoomdruk is vergroot: https://www.instagram.com/p/CencWycq0mg/

Hier iemand die de oude en de nieuwe stoomdruk heeft vergeleken (heeft een upgrade gedaan met de upgrade kit voor het oude model): https://www.reddit.com/r/...grade_kit_for_the_ascaso/
"The steam is WAY more than 25% increased, it's akin to the steamer I use in work, which is a commercial ascaso machine. I made a flat white and this was the first time I have ever achieved cafe quality micro foam at home - and with oat milk too! This is a crazy step up in quality compared to the original steamer and I definitely recommend."

De Duo Plus is weer een upgrade die dit jaar is gedaan van de normale Duo PID, o.a. een hendel in plaats van de draaiknop voor stoom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:03
Figo112 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:22:
[...]
Decent lijkt mij ook wel interessant iemand ervaring mee?
Is geen dual boiler..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
d0nny41 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:31:
[...]

De sage dual boilers komen uit tests vrijwel het best naar voren als het gaat om stabiliteit ( temperatuur ). Tevens zijn er meerdere mods. Prijs/kwaliteit is erg hoog.
Is dit als grap bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:42
Maar de vraag is: net zo stabiele temperatuur als een dual boiler?

Geen ervaring mee maar Decent belooft goede temperatuurcontrole door slim mixen van koud en warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
bszz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:56:
[...]
Maar de vraag is: net zo stabiele temperatuur als een dual boiler?
Ik spreek mij niet uit over de temperatuur, enkel dat hij niet past in het lijstje dual boilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

CLB schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:12:
Toch maar even hier, want ook hier met de tijd eens op zoek naar een 'leuk koffiezetapparaat' [...]
Iemand of is dit het verkeerde topic?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
RigolleM schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:47:
[...]

Ik spreek mij niet uit over de temperatuur, enkel dat hij niet past in het lijstje dual boilers.
[...]

Zoek eentje die snel kan opwarmen, ik vind die thermoblock machines eigenlijk ideaal maar die zijn volgens mij dan niet zo stabiel als een dual boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:27
CLB schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:56:
[...]

Iemand of is dit het verkeerde topic?
Volgens mij ben je op zoek naar een volautomaat, dus dan zit je in het goede topic. Nu is Jura wel een populair merk in dit topic qua volautomaten en die noem je niet. Een E6 koop je b.v. in Duitsland al voor €700. €100 boven je budget, maar misschien toch het overwegen waard?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

Ik meld me ook eens in dit topic, ga waarschijnlijk nog tegen een hoop dingen aan lopen en heb er ook al een hoop aan gehad!
Ik kom vanaf een Jura Z8 die de verkoop in gaat zodra ik de nieuwe setup geleverd krijg (naar verwachting 09/10).

Dan ben ik de trotse bezitter van een La Marzocco Linea Micra, en een La Marzocco Pico erbij.
De Pico was niet mijn 1e keus, maar 15% korting op de bundel maakte hem toch wel erg aantrekkelijk.
Zocht eigenlijk iets om Single Dosing te kunnen doen maar dat komt wellicht later; nu heb ik alvast een leuke en mooie combi denk ik :)

Ooit zo'n 20 jaar geleden mijn Barista "diploma" gehaald ergens in Utrecht (weet niet meer waar) maar na jaren van vol-automaten nu toch de stap durven nemen. Ben erg benieuwd, vrouwlief is nog niet zo heel enthousiast dus wellicht ben ik voortaan de enige die koffie maakt :D

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

• Hopjesvla79
zijn er toevallig dealers in het oosten van het land die een Micra hebben staan? Een ritje naar Den Haag of Almere is op zich geen probleem, maar voor onderhoud zou iets dichterbij wel handiger zijn. Ik heb ieg nog niets kunnen vinden.

Hi Ha Hopjesvla

• RobinJB

RobinJB

Hopjesvla79 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:29:
zijn er toevallig dealers in het oosten van het land die een Micra hebben staan? Een ritje naar Den Haag of Almere is op zich geen probleem, maar voor onderhoud zou iets dichterbij wel handiger zijn. Ik heb ieg nog niets kunnen vinden.
Espresso Service West B.V. in Den Haag had ze op voorraad staan, geen idee of die ook een showroom hebben of er een hebben staan om te bezichtigen maar je zou ze kunnen bellen. Onderhoud doen ze ook. Ik heb rechtstreeks bij La Marzocco besteld, anders kon je de bundel niet krijgen.

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

• Hopjesvla79
RobinJB schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:40:
[...]

Espresso Service West B.V. in Den Haag had ze op voorraad staan, geen idee of die ook een showroom hebben of er een hebben staan om te bezichtigen maar je zou ze kunnen bellen. Onderhoud doen ze ook. Ik heb rechtstreeks bij La Marzocco besteld, anders kon je de bundel niet krijgen.
die had ik inderdaad gevonden, maar ben juist benieuwd of iemand in de omgeving Arnhem/Nijmegen hem toevallig ook in de verkoop heeft (ben er bang voor). Bij een eventuele aankoop vind ik het wel fijn als het me niet 2 halve dagen kost om hem weg te brengen en op te halen bij onderhoud. (en probeer nog steeds te vinden of er een waterfilter inline in de tank kan).

Hi Ha Hopjesvla

• RobinJB

RobinJB

Hopjesvla79 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:55:
[...]

die had ik inderdaad gevonden, maar ben juist benieuwd of iemand in de omgeving Arnhem/Nijmegen hem toevallig ook in de verkoop heeft (ben er bang voor). Bij een eventuele aankoop vind ik het wel fijn als het me niet 2 halve dagen kost om hem weg te brengen en op te halen bij onderhoud. (en probeer nog steeds te vinden of er een waterfilter inline in de tank kan).
Dat geldt voor mij ook inderdaad, woon zelf in Uden dus iets dichterbij zou erg praktisch zijn.
Ben zelf niet heel handig, maar vermoed dat ik tegen de tijd dat ik het nodig heb wel iets heb gevonden wat minder ver is. En anders maar jaarlijks (als dat nodig is) een dagje kwijt. O+

• CLB
  • Niet online

CLB

PatrickC schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:32:
Volgens mij ben je op zoek naar een volautomaat, dus dan zit je in het goede topic. Nu is Jura wel een populair merk in dit topic qua volautomaten en die noem je niet. Een E6 koop je b.v. in Duitsland al voor €700. €100 boven je budget, maar misschien toch het overwegen waard?
Dank, weer wat om verder uit te zoeken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:34
Figo112 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:31:
[...]

Ik heb de versie van 2022 nu een paar maanden. Ik kom van een GCP. In verschillende tests (Kaffeemacher, Toms coffee corner, ..) hebben ze de stabiliteit van de temperatuur gemeten tijdens het zetten. Kaffeemacher heeft een uitgebreide test gedaan met een Scace. Bij het zetten van 5 espressos na elkaar was de ascaso heel stabiel. https://www.kaffeemacher....0oder%20auch%20Dualboiler
Als je gewoon warm water laat lopen (dus aan maximum flowrate) kan de thermoblock niet volgen met op te warmen. Dus voor thee is het eigenlijk niet zo goed omdat de temperatuur van het water in het kopje te laag wordt. Voor een americano gaat het nog wel.
Het stomen gaat wel sneller dan de GCP maar ik kan het nie vergelijken met een dual boiler. Waarschiijnlijk gaat een dual boiler wel sneller maar als ge geen 5 keer melk na elkaar moet opschuimen, zal het met de ascaso zeker ook wel lukken.
Ik vind alleen de draaiknop voor stoom een beetje moeilijk draaien, nogal straf. Dus die hendel zou wel beter zijn. De drip tray van de plus-versie is ook iets veranderd tegenover mijne.
Voor de rest ben ik er wel heel tevreden van.

[ Voor 5% gewijzigd door KJac op 27-09-2023 12:08 ]

• Ypuh
Gaat de Jura E8 er nou uit en de prijzen in Duitsland omhoog? Mijn zus wil ook graag zo'n ding.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
Ypuh schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:49:
Gaat de Jura E8 er nou uit en de prijzen in Duitsland omhoog? Mijn zus wil ook graag zo'n ding.
Hij gaat er niet uit, maar er komt een nieuwe versie: EC. Prijzen zullen dus vast omhoog gaan, maar mogelijk kan ze nog ergens een EB scoren?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

• Ypuh
Aziraphale schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:07:
[...]

Hij gaat er niet uit, maar er komt een nieuwe versie: EC. Prijzen zullen dus vast omhoog gaan, maar mogelijk kan ze nog ergens een EB scoren?
Ik vermoed ook dat het Duitse voordeeltje wel eens wegvallen kan. Ze woont tegen de Duitse grens aan, dus komende weken maar even een reisje maken.

Zijn er grote verschillen tussen de EC en EB? Ze vinden op dit moment Nespresso al dikke prima, maar willen graag van mijn gebrande bonen gebruik maken :+.

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 12:24
Iemand hier al naar de Hibrew G5 gekeken? Zag hem eerder deze week op reddit voorbijkomen, single dose grinder voor circa 165 euro. Het is dat ik geen maler meer nodig heb, maar door de prijs word ik bijna verleid hem te kopen om te ervaren hoe goed het is.

• d0nny41
Nee hoor. Temperatuur stabiliteit is beter dan veel machines die zelfs een stuk duurder zijn...

https://youtu.be/425zem1rk_4?feature=shared

[ Voor 14% gewijzigd door d0nny41 op 27-09-2023 17:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
d0nny41 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:33:
[...]
Nee hoor. Temperatuur stabiliteit is beter dan veel machines die zelfs een stuk duurder zijn...
En wat denk je zelf over Sage/Breville? Elke Europees toestel is duurder in de US, maar hij verwijst naar warmtewisselaars van bv. Profitec, Rocket,.. Als ik voor die keuze zou staan, zou ik toch eerder voor de bouwkwaliteit kiezen van een Profitec, Rocket,.. dan Sage/Breville met al zijn plastiek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:25
RigolleM schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:46:
[...]

En wat denk je zelf over Sage/Breville? Elke Europees toestel is duurder in de US, maar hij verwijst naar warmtewisselaars van bv. Profitec, Rocket,.. Als ik voor die keuze zou staan, zou ik toch eerder voor de bouwkwaliteit kiezen van een Profitec, Rocket,.. dan Sage/Breville met al zijn plastiek...
Die Breville/Sage apparaten staan er wel om bekend dat ze tjokvol features zitten en dat geen enkele andere fabrikant daar aan kan tippen voor die prijs. Daar lever je wel een stukje bouwkwaliteit in (die Sage dingen zijn plastic, echt consumentenapparaten terwijl de genoemde merken eerder richting 'prosumer' gaan). Ik hecht veel waarde aan die bouwkwaliteit, maar als je dat niet hebt is zo'n Sage echt veel bang for buck en kan je er net zulke goede koffie mee zetten.

• bszz
Hopjesvla79 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:29:
Volgens mij zijn er maar twee La Marzocco dealers in Nederland. Eén daarvan is ESW. Dat heeft volgens mij te maken met de kieskeurigheid van La Marzocco :(

• d0nny41
RigolleM schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:46:
[...]

Snap ik. Echter zie je de bouwkwaliteit wel terug in de prijs, en of het waard is ligt eraan per persoon.
Voor mij zijn de volgende 3 punten belangrijk:
- snelle opwarmtijd van max ~10 minuten
- Moet zelf te ontkalken zijn, geen zin om de machine professioneel te laten ontkalken.
- Consistentie, dus warmte & pressure.

Zelf vond ik de profitec go erg interessant. Een dual boiler hoeft voor mij niet, omdat ik meestal espresso's of americano's drink. Toch wil ik wel de optie hebben om soms melk te stomen, maar de workflow bij dit apparaatje is echt heel vervelend als je tussen stomen & shot wisselt.

Rocket appartemento vond ik eerst ook heel interessant, maar ik vind een PID belangrijk voor stabiele watertemperaturen. Verder las ik verhalen dat het onderhoud vrij veel was. Ook wordt ontkalken afgeraden, dus dit moet je proffesioneel laten doen. Ik gebruik gefiltert water, maar alsnog wil ik de optie om te ontkalken zelf in handen hebben.

Sage dual boiler. Beetje saai. Het liefst heb ik alles manueel zoals de rocket appartemento, met een PID. Echter kan de sage wel ontkalkt worden, want je kan beide boilers leeg laten lopen. Nu is er wel een bug waarbij de steamboiler soms niet meer volloopt, maar dat is te fixen in 20-60 min. Alsnog vervelend. Wel is die zeer stabiel & veruit de goedkoopste.

Al met al denk ik dat de perfecte espresso machine met mijn budget en mijn eisen nog niet bestaat, maar ik heb wel al het gevoel dat dit dichterbij begint te komen. Zo is de ascaso heel dichtbij, maar ik las dat er wat reliability issues waren, dus even afwachten. Tevens was deze iets minder stabiel kwa temperatuur, maar opzich kan ik dat wel accepteren. Of wellicht een geupdate versie van een profitech go ?

MAAR als ik nu moest kiezen, denk ik dat het een sage dual boiler zou worden in de aanbieding ofzo. Puur prijs/kwaliteit. Alleen wacht ik nog even af tot er iets beters op m'n pad komt, want ik moet toch eerst m'n grinder upgraden. Ik gebruik nu een 1zpresso K-MAX. Leuk ding, maar als je 4+ espresso's achter elkaar handgrind is het toch wel irritant. Wordt waarschijnlijk een DF64 GEN 2 met SSP burrs.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
Ypuh schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:57:
[...]

Ik vermoed ook dat het Duitse voordeeltje wel eens wegvallen kan. Ze woont tegen de Duitse grens aan, dus komende weken maar even een reisje maken.

Zijn er grote verschillen tussen de EC en EB? Ze vinden op dit moment Nespresso al dikke prima, maar willen graag van mijn gebrande bonen gebruik maken :+.
Voor zover ik begrepen heb is het scherm anders...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:16
PKing83 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:58:
[...]

Voor de E6 inderdaad niet, maar daar is de nieuwe versie al even van op de markt.
Bij de vergelijking van de E8 modellen bij de Duitse Saturn/MM waar ik naar linkte zie je wel een prijsverschil tussen het oude en nieuwe model (momenteel €220).
Hier dus ook naar opzoek :9 geduld hebben ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
TheJVH schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:10:
[...]

Die Breville/Sage apparaten staan er wel om bekend dat ze tjokvol features zitten en dat geen enkele andere fabrikant daar aan kan tippen voor die prijs. Daar lever je wel een stukje bouwkwaliteit in (die Sage dingen zijn plastic, echt consumentenapparaten terwijl de genoemde merken eerder richting 'prosumer' gaan). Ik hecht veel waarde aan die bouwkwaliteit, maar als je dat niet hebt is zo'n Sage echt veel bang for buck en kan je er net zulke goede koffie mee zetten.
Welke features mis ik dan op mijn Lelit Bianca? Ik ben mss te old skool ingesteld... maar heb geen nood aan extra features momenteel.

• RigolleM
d0nny41 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:52:
[...]
MAAR als ik nu moest kiezen, denk ik dat het een sage dual boiler zou worden in de aanbieding ofzo. Puur prijs/kwaliteit. Alleen wacht ik nog even af tot er iets beters op m'n pad komt, want ik moet toch eerst m'n grinder upgraden. Ik gebruik nu een 1zpresso K-MAX. Leuk ding, maar als je 4+ espresso's achter elkaar handgrind is het toch wel irritant. Wordt waarschijnlijk een DF64 GEN 2 met SSP burrs.
Als prijs prio heeft dan vallen alle andere dual boilers af... maar ik heb het dubbele geïnvesteerd en denk dat als ik hem vandaag verkoop, dat ik er nog steeds een behoorlijk bedrag voor zou krijgen. Met Breville/Sage heb ik dat gevoel niet.. Ik vind het ook lelijke machines die Sages... en heb al een lelijk eendje in huis met mijn Niche Zero :+

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:25
RigolleM schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:11:
[...]

Welke features mis ik dan op mijn Lelit Bianca? Ik ben mss te old skool ingesteld... maar heb geen nood aan extra features momenteel.
Geen idee, maar wat ik lees is dat een Sage veel features heeft ingebouwd zoals extra sensoren, PID's, instelmogelijkheden zoals druk, pre-infusie, bepaalde melkschuim opties (met bijv ingebouwde melkschuim thermometer), etc etc. Andere merken hebben dat vaak pas bij hun (veel) duurdere modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
TheJVH schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:18:
[...]

Geen idee, maar wat ik lees is dat een Sage veel features heeft ingebouwd zoals extra sensoren, PID's, instelmogelijkheden zoals druk, pre-infusie, bepaalde melkschuim opties (met bijv ingebouwde melkschuim thermometer), etc etc. Andere merken hebben dat vaak pas bij hun (veel) duurdere modellen.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Ook James Hoffman heeft hem wel eens aangeraden, hoewel hij de Rocket Apartamento boven de Sage dual boiler verkoos.

Het gevoel dat ik heb bij een Sage is dat je relatief goedkoop een machine hebt, maar dat ze op termijn niet erg betrouwbaar zijn, dat onderdelen moeilijk te vinden zijn en dat het kan zijn dat je na 5j een nieuwe moet kopen.

In vergelijking zijn de meeste E61 machines redelijk goed gebouwd met veel standaard onderdelen en daardoor goed te onderhouden/repareren. Machines van 5, 10 of 15j zijn niet echt uitzonderingen.

Maar ieder kan zijn eigen keuze daarin maken natuurlijk. Ik zie ook vrienden/collega’s beginnen met Sage. Wel stappen ze vrij snel over op een aparte molen (in geval van de geïntegreerde molen) en later wordt de Sage vervangen voor een E61.

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:34
d0nny41 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:52:
[...]

Al met al denk ik dat de perfecte espresso machine met mijn budget en mijn eisen nog niet bestaat, maar ik heb wel al het gevoel dat dit dichterbij begint te komen. Zo is de ascaso heel dichtbij, maar ik las dat er wat reliability issues waren, dus even afwachten. Tevens was deze iets minder stabiel kwa temperatuur, maar opzich kan ik dat wel accepteren. Of wellicht een geupdate versie van een profitech go ?
Ik lees veel over die temperatuurstabiliteit van de ascaso duo, maar zoals ik al zei in mijn vorige post zijn er verschillende tests die aantonen dat die tijdens het zetten heel stabiel is, minstens zo stabiel als een dual boiler. De reviews waarin gezegd wordt dat die niet stabiel is, zijn niet getest met een scace, soms gewoon met een probe-thermometer onder de showerscreen.
Over de betrouwbaarheid heb ik ook al gelezen dat die vanaf het begin een foutmelding kan geven ivm de flowmeter. Ik kreeg die error ook maar bij mij was het waarschijnlijk gewoon een luchtbel. Na flushen heb ik deze nooit meer gehad.
Ik zou het toestel wel zeker kopen bij een dealer waar je hem terug kan inruilen/binnendoen als er iets mis is.

• Wackmack
  • Laatst online: 04-06 14:11
Mensen bekend met dit merk, Weber? Dit team heeft blijkbaar de eerste Apple Nanp ontworpen.

Wat maken zij mooie spullen zeg. Deze maler komt volgende maand uit:

https://weberworkshops.com/products/key-grinder

Alleen beetje jammer van de prijs... 😂

[ Voor 6% gewijzigd door Wackmack op 28-09-2023 09:45 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Vitabissj
Weber is een snobbedrijf dat geen kritiek kan verdragen (zie Sprometheus verhaal).
Hun producten zijn wss wel goed, maar VEEL te overpriced.

• ramrodwillem
  • Laatst online: 23:09
Vitabissj schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:48:
Weber is een snobbedrijf dat geen kritiek kan verdragen (zie Sprometheus verhaal).
Mwha, €2000 voor een maler valt wel mee toch :+

• Vitabissj
of 350€ voor een portafilter 🥴

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:28
Verdorie, heb ik een leuke nieuwe hobby: https://www.duurzaam-onde...-duur-of-niet-te-drinken/

• Jasper89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:07
Nestle voorop qua duurzaamheid?

Right....

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:22

YellowCube

Wait...what?

Jasper89 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:13:
[...]

Nestle voorop qua duurzaamheid?

Right....
want?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:07
https://www.zmescience.co...mpany-pollution-children/

Leesvoer.

Nestle, het bedrijf dat rivieren drooglegt waar dorpen afhankelijk zijn om hun fabriek te bevoorraden.
Vandaar dat ik twijfel dat zij voorop lopen qua duurzaamheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als je je realiseert hoeveel werk/logistiek er zit in het maken van een gebruiksklaar kilootje koffie, verbaast het me eigenlijk dat het nog zo goedkoop is.

Hoewel, dat komt denk ik vooral door de landen waarin het groeit. Ik denk dat als men in die landen ook een westers salaris zou verdienen, dat wij opeens een heel stuk minder koffie zouden (kunnen) betalen ;)

Uiteraard is dat iets anders dan dat 45% van de grond onbruikbaar wordt, dan wordt het meer een vraag/aanbod verhaal.

• Wackmack
Vitabissj schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:48:
Afbeeldingslocatie: https://weberworkshops.com/cdn/shop/products/BNGTeak_1100x.png?v=1648674582

Of deze, wel mooi maar wat een geld, €320,-

https://weberworkshops.com/products/bean-cellar-glass

Even googlen en het kan veel goedkoper: https://www.amazon.com/KN...age-Display/dp/B0BPJNBWW5

[ Voor 11% gewijzigd door Wackmack op 28-09-2023 17:20 ]

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:20
YouTube: Coffee Certifications Explained

Filmpje van James Hoffmann waar hij in gaat op de prijs van koffie, de keurmerken enz.

[ Voor 9% gewijzigd door citruspers op 28-09-2023 18:37 ]

I'm a photographer, not a terrorist

• RobinJB

RobinJB

Ter voorbereiding op de ontvangst van mijn nieuwe machine bedenk ik me nu dat ik wellicht iets met het water moet. De hardheid van het water is hier 7,89 dH.

Volgens https://lamarzoccousa.com.../Water-Specifications.pdf zou de hardheid tussen de 70 en 110 ppm moeten zijn, wat volgens Google overeenkomt met 5 tot 8 dH. Ik zit dus aan de 'harde' kant. En van de andere waarden heb ik geen flauw idee.

Wat doen jullie hiervoor (zo'n filter kan van Brita of iets dergelijks?) of zou de filtering van mijn Quooker Cube (koud gefilterd water) de hardheid voldoende naar beneden brengen? (heb geen idee, kan het nog niet meten).

Aansluiten op de waterleiding staat op het verlanglijstje, maar het blad is van Dekton en daar schijn je niet doorheen te kunnen boren, en eraf om met waterstraal te snijden is niet meer mogelijk; het blad ligt vast en daarvoor zou ik moeten slopen (in een vrij nieuwe keuken).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-07 09:00
Tijdens het reizen probeer ik altijd 3 zakjes van lokale branders te vinden. Ik was nu 2 weekjes in Kroatie en heb mooie boontjes kunnen scoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-2xpjDPi4qFCeniwwFJwd4FDnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8vIhE0q9HCsjXVRHfSH16HU.jpg?f=fotoalbum_large
De Costa Rica Geisha is echt weer ongekend. Voor het eerst dat ik de tonen van aardbei en perzik in een kop kan proeven. Het smaakt zoals het ruikt bij deze naturel.

De Ethiopians zijn voor mijn Espresso - lekker fruitig en zoet aan het einde.
Helaas heb ik blijkbaar 2 dezelfde Ethiopians gekocht van dezelfde producer maar van een andere brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW

Als gemeld heb ik dezelfde Finca bonen gekocht, net de eerste bak mee gebrouwen, ben nog aan het rommelen met maalgraad en zo, wat adviseer je voor brouwtemperatuur en doorlooptijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbitter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:08
defusion schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:21:
Als je je realiseert hoeveel werk/logistiek er zit in het maken van een gebruiksklaar kilootje koffie, verbaast het me eigenlijk dat het nog zo goedkoop is.

Hoewel, dat komt denk ik vooral door de landen waarin het groeit. Ik denk dat als men in die landen ook een westers salaris zou verdienen, dat wij opeens een heel stuk minder koffie zouden (kunnen) betalen ;)
...
De podcast 'Making Coffee with Lucia Solis' (https://www.luxia.coffee) is een aanrader als je koffie eens vanuit de kant van producerende landen wil zien. Bevat heel veel info over fermentatie-processen, uitdagingen en risico's in producerende landen, wijnproductie, en de (haast koloniale) verhoudingen tussen kopers en producenten. Erg interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

RoosW schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:01:
[...]

Als gemeld heb ik dezelfde Finca bonen gekocht, net de eerste bak mee gebrouwen, ben nog aan het rommelen met maalgraad en zo, wat adviseer je voor brouwtemperatuur en doorlooptijd?
Ik wou dat ik precies de brouwtemperatuur kon instellen :) Mijn ratio is zo'n 1:2, van de eerste druppel in de kop, laat ik ongeveer 30 seconden doorlopen. Ik deed eerst 25 secs, maar dan vond ik het toch een beetje te zuur. Meer balans als ik het wat langer doe. Temperatuur weet ik echt niet precies. De Lelit Bianca staat nog altijd op het verlanglijstje :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-06 15:40

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Wackmack schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:45:
Mensen bekend met dit merk, Weber? Dit team heeft blijkbaar de eerste Apple Nanp ontworpen.

Wat maken zij mooie spullen zeg. Deze maler komt volgende maand uit:

https://weberworkshops.com/products/key-grinder

Alleen beetje jammer van de prijs... 😂
Hier de Key grinder en nog wat accessoires.

Goede kwaliteit en heel erg mooi design. :)

Of het een goede prijs/kwaliteit verhouding is mag iedereen voor zich bepalen.

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
woutur schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:36:
[...]

Ik wou dat ik precies de brouwtemperatuur kon instellen :) Mijn ratio is zo'n 1:2, van de eerste druppel in de kop, laat ik ongeveer 30 seconden doorlopen. Ik deed eerst 25 secs, maar dan vond ik het toch een beetje te zuur. Meer balans als ik het wat langer doe. Temperatuur weet ik echt niet precies. De Lelit Bianca staat nog altijd op het verlanglijstje :9~
Ik heb hem nu op 90c staan (mn Bianca) en zal vanavond de loopduur eens opschalen van 25 naar 30 seconde. Ik ben gek op mn Bianca (v3), al zit ik met enige regelmaat te knipogen naar een Marzocco Linea Mini, moet ik alleen mijn spaarpot wat meer voltanken ;)
De Bianca heeft naast de makkelijk instelbare temperatuur (o.a.) ook de regelbare doorstroom, heel handig als je puck naar de gallemiezen gaat en de extractie dus naar bizarre extremen vliegt zonder ingrijpen, direct de waterdoorvoer naar 3bar druk slingeren (dat doet ie dan mooi in een aflopend druk patroon) voorkomt het ergste en laat in ieder geval een drinkbaar bakkie over ipv een 'mik maar weg' bakkie :P

[ Voor 21% gewijzigd door RoosW op 29-09-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
RoosW schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:48:
[...]
Ik ben gek op mn Bianca (v3), al zit ik met enige regelmaat te knipogen naar een Marzocco Linea Mini, moet ik alleen mijn spaarpot wat meer voltanken ;)
Ik volg uw upgraditis al een tijdje, maar vraag mij af waarom je een LMLM zou aanschaffen. Gewoon omdat het (bijna) kan, of is daar nog een andere reden voor? Wat na LMLM?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
RigolleM schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:02:
[...]

Ik volg uw upgraditis al een tijdje, maar vraag mij af waarom je een LMLM zou aanschaffen. Gewoon omdat het (bijna) kan, of is daar nog een andere reden voor? Wat na LMLM?
Tja, datzelfde vraag ik mij ook af, wat voegt het toe? Dat ik zo af en toe denk 'hmmmmm' wil niet zeggen dat ie er ook komt, het liefst zou ik een kruising tussen een Decent en mijn Bianca hebben, na mijn Strega die ik node mis, merk ik dat ik die Hevel profielen qua smaak patroon erg mis. Helaas laat mijn gezondheid geen hevel machine meer toe (reden van vlotte verkoop) ik kan de hevel niet fatsoenlijk bedienen.
De Mini vind ik gewoon mooi qua vormgeving. Ach de ontwikkelingen gaan gewoon door, er komt vast wel iets dat mijn upgraderitisch weer tot grote hoogte zal drijven, voorlopig eerst maar eens wachten op de Timemore Sculptor 078s die onderweg is.

• RoelsRules
  • Laatst online: 21:23
@RoosW ik zou dan naar de Micra kijken ipv de mini, dan is je spaarpot sneller toereikend ;)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Hercul3s
RoosW schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:13:
[...]

Tja, datzelfde vraag ik mij ook af, wat voegt het toe? Dat ik zo af en toe denk 'hmmmmm' wil niet zeggen dat ie er ook komt, het liefst zou ik een kruising tussen een Decent en mijn Bianca hebben, na mijn Strega die ik node mis, merk ik dat ik die Hevel profielen qua smaak patroon erg mis. Helaas laat mijn gezondheid geen hevel machine meer toe (reden van vlotte verkoop) ik kan de hevel niet fatsoenlijk bedienen.
De Mini vind ik gewoon mooi qua vormgeving. Ach de ontwikkelingen gaan gewoon door, er komt vast wel iets dat mijn upgraderitisch weer tot grote hoogte zal drijven, voorlopig eerst maar eens wachten op de Timemore Sculptor 078s die onderweg is.
En een Flair 58 voor erbij? Best betaalbaar en een leuke optie naast de Bianca.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

De Meticulous lijkt me dan ideaal voor jou. Hevelautomaat :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 14:07
[...]

ik ben juist net geüpgraded naar een Bianca en jemig wat ben ik er blij mee. Ik kan me voorlopig niet voorstellen dat dit niet mijn endgame is, maar ik kom dan ook van bijna 15 jaar Rancilio Silvia vandaan. Ik hoop er nu ook weer meer dan 10 jaar mee te doen.

Mijn volgende upgrade worden wandplanken bij de keuken om al mijn accessoires kwijt te kunnen :D

• RoosW
1Mark schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:14:
[...]

ik ben juist net geüpgraded naar een Bianca en jemig wat ben ik er blij mee. Ik kan me voorlopig niet voorstellen dat dit niet mijn endgame is, maar ik kom dan ook van bijna 15 jaar Rancilio Silvia vandaan. Ik hoop er nu ook weer meer dan 10 jaar mee te doen.

Mijn volgende upgrade worden wandplanken bij de keuken om al mijn accessoires kwijt te kunnen :D
Ja, het is een geweldige machine 😊👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:03
1Mark schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:14:
[...]

Draait hier ondertussen 2 jaar. Fantastisch apparaat en nog geen seconde de upgrade kriebel gehad(famous last words.)

Enjoy *O*

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Wil deze maand kijken voor een espressomachine en een maler. Weten jullie een goede zaak in de buurt van Apeldoorn, max uurtje rijden? Zag een mooie zaak in Harderwijk maar verder?

Heb al 7 jaar een volautomaat van Whirlpool, dat is niet best, brrrrr. Nu tijd voor het echte werk. De keuken wordt aangepast met een koffiehoek. Nu op pad om goeds te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:32
Wackmack schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:59:
Wil deze maand kijken voor een espressomachine en een maler. Weten jullie een goede zaak in de buurt van Apeldoorn, max uurtje rijden? Zag een mooie zaak in Harderwijk maar verder?

Heb al 7 jaar een volautomaat van Whirlpool, dat is niet best, brrrrr. Nu tijd voor het echte werk. De keuken wordt aangepast met een koffiehoek. Nu op pad om goeds te kopen.
Tiramisu in Hilversum is nog net binnen het uur en is wel de moeite waard om een kijkje te nemen.

https://espresso.nl/contact/winkel-hilversum/
Pagina: 1 ... 187 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1