RigolleM schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:46:
[...]
En wat denk je zelf over Sage/Breville? Elke Europees toestel is duurder in de US, maar hij verwijst naar warmtewisselaars van bv. Profitec, Rocket,.. Als ik voor die keuze zou staan, zou ik toch eerder voor de bouwkwaliteit kiezen van een Profitec, Rocket,.. dan Sage/Breville met al zijn plastiek...
Snap ik. Echter zie je de bouwkwaliteit wel terug in de prijs, en of het waard is ligt eraan per persoon.
Voor mij zijn de volgende 3 punten belangrijk:
- snelle opwarmtijd van max ~10 minuten
- Moet zelf te ontkalken zijn, geen zin om de machine professioneel te laten ontkalken.
- Consistentie, dus warmte & pressure.
Zelf vond ik de profitec go erg interessant. Een dual boiler hoeft voor mij niet, omdat ik meestal espresso's of americano's drink. Toch wil ik wel de optie hebben om soms melk te stomen, maar de workflow bij dit apparaatje is echt heel vervelend als je tussen stomen & shot wisselt.
Rocket appartemento vond ik eerst ook heel interessant, maar ik vind een PID belangrijk voor stabiele watertemperaturen. Verder las ik verhalen dat het onderhoud vrij veel was. Ook wordt ontkalken afgeraden, dus dit moet je proffesioneel laten doen. Ik gebruik gefiltert water, maar alsnog wil ik de optie om te ontkalken zelf in handen hebben.
Sage dual boiler. Beetje saai. Het liefst heb ik alles manueel zoals de rocket appartemento, met een PID. Echter kan de sage wel ontkalkt worden, want je kan beide boilers leeg laten lopen. Nu is er wel een bug waarbij de steamboiler soms niet meer volloopt, maar dat is te fixen in 20-60 min. Alsnog vervelend. Wel is die zeer stabiel & veruit de goedkoopste.
Al met al denk ik dat de perfecte espresso machine met mijn budget en mijn eisen nog niet bestaat, maar ik heb wel al het gevoel dat dit dichterbij begint te komen. Zo is de ascaso heel dichtbij, maar ik las dat er wat reliability issues waren, dus even afwachten. Tevens was deze iets minder stabiel kwa temperatuur, maar opzich kan ik dat wel accepteren. Of wellicht een geupdate versie van een profitech go ?
MAAR als ik nu moest kiezen, denk ik dat het een sage dual boiler zou worden in de aanbieding ofzo. Puur prijs/kwaliteit. Alleen wacht ik nog even af tot er iets beters op m'n pad komt, want ik moet toch eerst m'n grinder upgraden. Ik gebruik nu een 1zpresso K-MAX. Leuk ding, maar als je 4+ espresso's achter elkaar handgrind is het toch wel irritant. Wordt waarschijnlijk een DF64 GEN 2 met SSP burrs.