Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 186 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:54
init6 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:04:
Mijn timemore 78S zal volgende week verzonden worden, verwachting is dat hij er binnen 30 - 45 dagen is.
De mijne is al eventjes onderweg kreeg ik te horen, hoop em binnen de 15 dagen te ontvangen.
Zat in batch 1.

Daarnet trouwens een heerlijk americanootje gezet.. 5 sec pre, 9 bar tot 100ml om dan de laatste 10ml naar 5 bar te gaan.
Let wel, dat is 38gr in het kopje :)

Smaakte heerlijk weg met de zachtgekookte eitjes

[ Voor 4% gewijzigd door kazzzdafke op 30-08-2023 13:29 ]

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:03
init6 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:04:
Mijn timemore 78S zal volgende week verzonden worden, verwachting is dat hij er binnen 30 - 45 dagen is.
Same hier, heel benieuwd!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-06 15:40

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Hier aan het puzzelen met mijn nieuwe Weber Unibasket (20gr). Heb een doorlooptijd van 15 seconden terwijl ik niet fijner kan malen. :X

Ratio is 1:2. Eerst 16-32, nu 18-36 geprobeert maar zelfde resultaat. 15 seconden max.

Iemand een idee? :D

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
MrJ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:29:
Hier aan het puzzelen met mijn nieuwe Weber Unibasket (20gr). Heb een doorlooptijd van 15 seconden terwijl ik niet fijner kan malen. :X

Ratio is 1:2. Eerst 16-32, nu 18-36 geprobeert maar zelfde resultaat. 15 seconden max.

Iemand een idee? :D
Wat voor een grinder heb je? Is die wel geschikt voor espresso? Heb dit wel vaker voorbij zien komen bij de unibasket... Smaakt het wel goed? Misschien niet ideaal, maar kan de druk omlaag? Of de temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Luapper schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

Wat voor een grinder heb je? Is die wel geschikt voor espresso? Heb dit wel vaker voorbij zien komen bij de unibasket... Smaakt het wel goed? Misschien niet ideaal, maar kan de druk omlaag? Of de temperatuur?
Weber Key.

Kreeg net een tip even de onderste burr los te schroeven en er weer in te doen. Zit misschien scheef waardoor hij niet fijner kan.

Ga t zo proberen. ;)

/edit:
Outer burr nu gelocked... :X }:O

[ Voor 4% gewijzigd door MrJ op 31-08-2023 17:00 ]

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:26
RoosW schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:17:
[...]

De Sage apparatuur heeft een matige molen, dat beperkt je tot donkere bonen, lichte branding zal immer tot te zure koffie komen. Probeer eens de bonen van Fascino of Brandzaak, die branden standaard wat donkerder. En zijn daarnaast niet duur.
Heb een lading verse bonen binnen van Brandzaak. De eerste 250gr zak (Latin blend) is er al doorheen en nog krijg ik geen fatsoenlijke bak koffie uit de Sage barista express impress. Diverse maalgraden, temperatuur hoger/lager, het blijft armoe.

Dus... op zoek naar een betere maler dan maar denk ik? Ik zie het als een eerste stap op weg naar een betere setup, dus eerst de maler en over een tijdje een nieuwe machien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Key weer los en in elkaar. Nu kan ik fijner malen. Problem solved. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daftz
Daftz schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:15:
[...]

Heb een lading verse bonen binnen van Brandzaak. De eerste 250gr zak (Latin blend) is er al doorheen en nog krijg ik geen fatsoenlijke bak koffie uit de Sage barista express impress. Diverse maalgraden, temperatuur hoger/lager, het blijft armoe.

Dus... op zoek naar een betere maler dan maar denk ik? Ik zie het als een eerste stap op weg naar een betere setup, dus eerst de maler en over een tijdje een nieuwe machien.
Heb m'n oog inmiddels laten vallen op de Eureka XL. Nu heeft de Sage Impress een ingebouwde tamper en ik vermoed dat het probleem van inconsistentie dan nog steeds niet helemaal is opgelost. Ik wil nu echt van begin tot eind zelf in control zijn en alle fouten die ik nog ga maken kunnen verklaren. Ik kan er wel een losse tamper erbij kopen, maar eerlijk gezegd heb ik wel een beetje gehad met deze machine. Dus die gaat binnenkort in de verkoop en ik oriënteer nog even verder...

Op de shortlist staan de Profitec GO, Profitec GO 300 en Lelit MaraX V2. De ECM Puristika spreekt me ook wel aan vanwege het compacte formaat. Voor de incidentele melkdrank kan er dan een losse opschuimer bij. De GO lijkt me op dit moment qua prijs/kwaliteit wel voldoende voor hoogstens 3 espresso's per dag.

Het is best gezellig in dit konijnenhol >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomerkoning0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:32
[...]

Ondank dat de sage geen perfecte molen is, is het wel mogelijk om een fatsoenlijke espresso te zetten. Een betere maler zal vooral op afstellen en consistentie een verbetering geven.

Voordat je dit overweegt, vraag ik me af wat de huidige doorlooptijd van je espresso is. Standaard zitten de burrs op een te grove setting, en zal je deze strakker moeten afstellen om een bakje in 25 a 30 seconden te zetten. Op YouTube zijn hier voldoende video's voor te vinden.

Mocht het hierna alsnog niks zijn, dan kan je altijd nog een nieuwe maler overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:21
[...]

Aangezien brandzaak brandt op bestelling zijn je bonen gewoon niet te vers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Zomerkoning0 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:01:
[...]

Ondank dat de sage geen perfecte molen is, is het wel mogelijk om een fatsoenlijke espresso te zetten. Een betere maler zal vooral op afstellen en consistentie een verbetering geven.

Voordat je dit overweegt, vraag ik me af wat de huidige doorlooptijd van je espresso is. Standaard zitten de burrs op een te grove setting, en zal je deze strakker moeten afstellen om een bakje in 25 a 30 seconden te zetten. Op YouTube zijn hier voldoende video's voor te vinden.

Mocht het hierna alsnog niks zijn, dan kan je altijd nog een nieuwe maler overwegen.
Dit inderdaad. Even de maler fijner zetten en kijken of je iig tot de 25s voor 1:2 (of 1:3) in uit komt. Dan zou je koffie wel wat beter moeten gaan smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
Zomerkoning0 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:01:
[...]

Ja, ik zit zo rond de 26-27 seconden. En daarbij let ik op de output, die is 1:2 / 1:3. 18 gram in en dan 36 tot 50 gram uit. Het is gewoon elke keer een ander bakkie. En dat snap ik ook wel, maar er zou tussen al die exemplaren toch iets moeten zitten waar ik tevreden over ben.

De burrs heb ik inderdaad moeten verstellen om tot bovenstaand resultaten te komen.

Wat ook niet helpt is dat ik niet goed kan zien hoe de maling in de portafilter terecht komt. Bij de Impress is dat deel afgeschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
vinpower schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 07:15:
[...]

Aangezien brandzaak brandt op bestelling zijn je bonen gewoon niet te vers?
Yep, dat denk ik nu ook. Ik wacht wel een weekje om te kijken of dat verschil maakt en in tussentijd drink ik weer Nespresso. Elke keer koffie door de gootsteen spoelen begint in de papieren te lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daftz
Hercul3s schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:43:
[...]

Dit inderdaad. Even de maler fijner zetten en kijken of je iig tot de 25s voor 1:2 (of 1:3) in uit komt. Dan zou je koffie wel wat beter moeten gaan smaken.
Ik proef vooral verschil in de zuurte van de koffie, dat blijft toch wel overheersen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Daftz schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:24:
[...]
Ik proef vooral verschil in de zuurte van de koffie, dat blijft toch wel overheersen.
Goede doorlooptijd en ratio’s idd, dan is dat afgedekt. Eerder hebben mensen ook gezegd dat de temp relatief laag is bij Sage, misschien dat dat meespeelt hier.

Het rusten van de koffie heeft wel invloed, maar ook zonder zou je wel een lekkere bak moeten kunnen zetten.

Misschien de combinatie van molen en wat lage temp, dan komt het ook niet echt tot zijn recht. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
Vanwege een aanbieding heb ik op het moment vrij veel koffiebonen in huis. Ze zitten vanuit de brander verpakt in die sealbags met 1-richting-ventiel.

Ik verwacht met deze hoeveelheid zo'n 9 maanden te doen.

Normaal seal ik de bonen met een vacuumsealer en bewaar ze in de vriezer, maar ik kan ze op dit moment moeilijk kwijt.

Wat is dan de een-na-beste optie?
1. In de zak laten zitten en het restant van de zak pas sealen en vriezen wanneer ik deze aanbreekt?
2. Vacuüm sealen en bij kamertemperatuur bewaren?
3. Scheer je weg charlatan! Met je pre-roasted koffiebonen. *Enter pitchfork sounds*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:50

ZieMaar!

Moderator General Chat
4. Uitdelen aan mede koffieliefhebbers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-07 21:00
Na veel wikken en wegen ook overgegaan tot aanschaf van uitvoering: Siemens EQ.6 Plus s100 TE651209RW Titanium

Via werk nog 15% korting bij Siemens gekregen.

Wat voor koffiebonen zouden jullie adviseren voor een beginner? We drinken eigenlijk alleen koffie, latte macchiato & cappucino. Heb nog geen flauw idee wat voor bonen ik alvast kan kopen zodat we gelijk aan de slag kunnen als het apparaat binnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
inTIMidate schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:15:
Na veel wikken en wegen ook overgegaan tot aanschaf van uitvoering: Siemens EQ.6 Plus s100 TE651209RW Titanium

Via werk nog 15% korting bij Siemens gekregen.

Wat voor koffiebonen zouden jullie adviseren voor een beginner? We drinken eigenlijk alleen koffie, latte macchiato & cappucino. Heb nog geen flauw idee wat voor bonen ik alvast kan kopen zodat we gelijk aan de slag kunnen als het apparaat binnen is.
Verse bonen. Veel verse koffiebranders hebben proefpakketten waarin meerdere zakken van 250 gram zitten. Daar zou ik mee beginnen… heb ik zelf 2 jaar terug ook gedaan toen ik de Jura E8 heb aangeschaft. Uiteindelijk ben ik bij Fascino terecht gekomen, ook omdat ik het leuk vind de bonen uit mijn eigen provincie te gebruiken. :)

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-07 11:21

Nox

Noxiuz

Ik ben op zoek naar een manier om koffie te zetten. Wat ik niet wil:
- (dure) apparaten die veel onderhoud nodig hebben en/of korte levensduur hebben (dus geen volautomaat)
- permanente grote apparaten die ik op mijn kleine aanrecht kwijt moet (dus geen halfautomaat)
- apparaten die constant een stopcontact nodig hebben (dit sluit vrijwel alle andere opties uit :P )

Wat ik wel heb: een inductiekookplaat waar ik een fluitketel/waterketel (een fluitketel die niet fluit) op kan zetten of een ander apparaat. Tosti-apparaat heb ik ook niet, die bak ik ook in de koekenpan en op die manier probeer ik zoveel mogelijk rommel te vermijden en geen onnodige meuk / elektra te hebben. Immers, iets waar geen stekker aan zit kan niet zo snel kapot.

De koffie die ik thuis drink is niet veel. 's ochtends drink ik geen koffie dus het gaat om af en toe een bakkie 's avonds of in het weekend en een bakkie voor de visite. Een beetje een ritueel vind ik niet erg, maar het moet geen smeerboel worden.

Zelf dacht ik een clever dripper of een hario switch. Waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de hario switch omdat die van glas is en de klep te bedienen is met een hendel en niet afhankelijk is van het kopje waar je hem op zet.

Nu heb je die in 2 maten, de 02 en de 03. Zou je voor een goede kop koffie (150-200-ish ml netto) ook gewoon minder koffie en water in de 03 kunnen doen of ben je dan lastig bezig?

Oh, en daar heb ik ook een maler voor nodig. Een handmaler lijkt mij prima want de motor kan niet stuk (ofja, dat duurt hopelijk nog enkele tientallen jaren) en ze zijn vaak ook erg mooi om te zien en compact, dus an sich is dat wel acceptabel om op het aanrecht te laten staan. Iemand tips voor een redelijke gebruiksvriendelijke maler?

[ Voor 14% gewijzigd door Nox op 04-09-2023 20:18 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guitar
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:16
Nox schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:58:

Oh, en daar heb ik ook een maler voor nodig. Een handmaler lijkt mij prima want de motor kan niet stuk (ofja, dat duurt hopelijk nog enkele tientallen jaren) en ze zijn vaak ook erg mooi om te zien en compact, dus an sich is dat wel acceptabel om op het aanrecht te laten staan. Iemand tips voor een redelijke gebruiksvriendelijke maler?
Ik heb nu al een paar maanden een 1Zpresso X-Pro S handmaler en ben daar erg tevreden over. Helemaal van aluminium, voelt stevig aan. Bonen erin, een x-aantal keer draaien en beneden komt de gemalen koffie eruit in het opvangbakje. Instellen van de maalgraad is met een draairring aan de bovenkant. 1Zpresso heeft tabellen op z’n website die wat richting geven voor de eerste keer instellen. Ik ben er erg tevreden over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:20
- (dure) apparaten die veel onderhoud nodig hebben en/of korte levensduur hebben (dus geen volautomaat)
- permanente grote apparaten die ik op mijn kleine aanrecht kwijt moet (dus geen halfautomaat)
- apparaten die constant een stopcontact nodig hebben (dit sluit vrijwel alle andere opties uit :P )

Wat ik wel heb: een inductiekookplaat waar ik een fluitketel/waterketel (een fluitketel die niet fluit) op kan zetten of een ander apparaat. Tosti-apparaat heb ik ook niet, die bak ik ook in de koekenpan en op die manier probeer ik zoveel mogelijk rommel te vermijden en geen onnodige meuk / elektra te hebben. Immers, iets waar geen stekker aan zit kan niet zo snel kapot.

De koffie die ik thuis drink is niet veel. 's ochtends drink ik geen koffie dus het gaat om af en toe een bakkie 's avonds of in het weekend en een bakkie voor de visite. Een beetje een ritueel vind ik niet erg, maar het moet geen smeerboel worden.

Zelf dacht ik een clever dripper of een hario switch. Waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de hario switch omdat die van glas is en de klep te bedienen is met een hendel en niet afhankelijk is van het kopje waar je hem op zet.

Nu heb je die in 2 maten, de 02 en de 03. Zou je voor een goede kop koffie (150-200-ish ml netto) ook gewoon minder koffie en water in de 03 kunnen doen of ben je dan lastig bezig?

Qua maler kan ik de Timemore C3 alleen maar aanbevelen, maar als je koffie gaat zetten voor meer dan 2 personen (>30g of 500ml) kan je misschien beter naar de MAX variant kijken, die heeft wat meer ruimte als het goed is.

Ook al naar de Aeropress (XL) gekeken? Dan heb je enkel 2 hoge cylinders op je aanrecht die niet zo veel horizontale ruimte innemen. Ook lekker makkelijk qua schoonmaak.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Als ik visite heb maal ik desnoods wel 2x, zal niet heel vaak voorkomen. Als ik 160 euro aan een handmaler uitgeef verwacht ik eigenlijk wel een espressomaler, voor het grove immersionwerk had ik gehoopt voor 5-6-7 tientjes of iig minder dan 100 euro klaar te zijn.

De aeropress xl klinkt wel oke, ik heb er veel goede verhalen over gehoord maar ik heb een beetje een aversie tegen plastic fantastic. Het kan goed zijn maar ik vind het er een beetje cheap uitzien en verwacht wel redelijk wat schoonmaakwerk omdat er een klein filtertje in zit. Bij een hario switch is het glas, siliconen en het afval gaat allemaal met het filter zo de gft bak in.

Ik ga in ieder geval wel ff wat reviews kijken van de aeropress.

Mbt de grinders, zijn er vergelijkbare stijl grinders die wat goedkoper zijn?

Ik wil, later, wel een keer een flair of robot en een echte espressomaler om écht goede espresso te zetten thuis en een cappucino of machiato ofzo te maken, mits ik een beetje plezier erin krijg. Begreep dat het dan handig is je espressomaler in te stellen en er dan af te blijven, en voor andere koffies een minder nauwkeurige maler te pakken.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Nox schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:17:
Als ik visite heb maal ik desnoods wel 2x, zal niet heel vaak voorkomen. Als ik 160 euro aan een handmaler uitgeef verwacht ik eigenlijk wel een espressomaler, voor het grove immersionwerk had ik gehoopt voor 5-6-7 tientjes of iig minder dan 100 euro klaar te zijn.
In de Timemore C3 past 12-16 gram. Bij visite worden dat kopjes in plaats van mokken met één keer malen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daftz
Vandaag wordt de Eureka XL bezorgd, en een losse tamper zodat ik de "maal/tamp" constructie van de Impress kan omzeilen. Ben heul benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:15
ANdrode schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:23:
[...]

In de Timemore C3 past 12-16 gram. Bij visite worden dat kopjes in plaats van mokken met één keer malen :+
In mijnC2 kan 25gram. De C3 toch ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:33
Daftz schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:26:
Vandaag wordt de Eureka XL bezorgd, en een losse tamper zodat ik de "maal/tamp" constructie van de Impress kan omzeilen. Ben heul benieuwd!
Een Eureka XL laat weinig te wensen meer over is mijn eigen ervaring. Uiteindelijk wel wat anders gekocht; maar dat deed meer voor gebruiksgemakt dan smaak of kwaliteit dus was de meerprijs eigenlijk niet waard (maar wel leuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:20
Plint schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:27:
[...]

In mijnC2 kan 25gram. De C3 toch ook ?
Ja, dat klopt (met filterbranding in ieder geval). 30 als je goed je best doet.

I'm a photographer, not a terrorist

• LA-384
LA-384 schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:31:
Vanwege een aanbieding heb ik op het moment vrij veel koffiebonen in huis. Ze zitten vanuit de brander verpakt in die sealbags met 1-richting-ventiel.

Normaal seal ik de bonen met een vacuumsealer en bewaar ze in de vriezer, maar ik kan ze op dit moment moeilijk kwijt.

1. In de zak laten zitten en het restant van de zak pas sealen en vriezen wanneer ik deze aanbreekt?
3. Scheer je weg charlatan! Met je pre-roasted koffiebonen. *Enter pitchfork sounds*
Niemand die hier nog antwoord op kan/wil geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:30

YellowCube

Wait...what?

LA-384 schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:31:

1. de minste moeite. En dan donker en koel bewaren.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29

woutur

Klauwtjes uit!

LA-384 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 06:36:
[...]

Als ik hier nog een optie aan toe mag voegen:
4. Verpatsen. Verkoop zoveel dat je een voorraad voor ongeveer 6 weken overhoudt. Iedereen wint. Jij hebt de lekkerste verse koffie zonder dat deze smaak verliest na 6 weken en anderen kunnen genieten van de koffie.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:52
LA-384 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 06:36:
[...]

Deze discussie is hier wel vaker geweest, maar nooit een eenduidige conclusie uit gekomen. Ook James Hoffman heeft er een blog over gemaakt op Youtube, maar ook daarbij geen duidelijke conclusie. Een paar richtlijnen zijn er wel echter te maken, maar die geven geen echt antwoord op je vraag:

1. Beste is zo snel mogelijk de bonen te gebruiken, hou een max aan van 4-8 weken.
2. Invriezen kan wel en kan de kwaliteit waarborgen. Maar zodra bonen uit de vriezer gaan dan gaan ze nog sneller achteruit.
3. Sealen en donker bewaren helpt in het algemeen sowieso.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Heb zelf de volgende setup:
Cafelat Robot als handmatige lever machine
Fellow Stagg als waterkoker (cadeau)
Commandante C40 MK4 Nitro blade
Goedkoop 40 euro melk op schuimertje voor cappuccino.

Je kan geld uitgeven om de Commandante nog iets meer espresso focused te maken, maar voor mij is het prima nu.

Had een tijdje de realisatie dat alles wat elektrisch is wat je koopt uiteindelijk vervangen moest worden, dus ging voor een setup die jaaaaaren mee zou gaan om te zorgen voor minder rotzooi op de vuilnisbelt en minder terug kerende vervanging uitgaven. Maar moet bekennen dat ik inmiddels de timemore 78s heb gebacked, gebruik de setup 2x per dag dus zou prima die paar minuten kunnen missen... Maar elke ochtend sta ik een paar minuten te handmalen en wil juist gemak in de ochtend zodat ik snel meetings in kan.

Het geheel neemt vrij weinig ruimte in.
Voor visite maal ik niet met de hand, ik wil bezig zijn met mijn visite en niet met de handmaler.

• Nox

Nox

Noxiuz

init6 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:17:
[...]

Heb zelf de volgende setup:
Cafelat Robot als handmatige lever machine
Fellow Stagg als waterkoker (cadeau)
Commandante C40 MK4 Nitro blade
Goedkoop 40 euro melk op schuimertje voor cappuccino.

Je kan geld uitgeven om de Commandante nog iets meer espresso focused te maken, maar voor mij is het prima nu.

Had een tijdje de realisatie dat alles wat elektrisch is wat je koopt uiteindelijk vervangen moest worden, dus ging voor een setup die jaaaaaren mee zou gaan om te zorgen voor minder rotzooi op de vuilnisbelt en minder terug kerende vervanging uitgaven. Maar moet bekennen dat ik inmiddels de timemore 78s heb gebacked, gebruik de setup 2x per dag dus zou prima die paar minuten kunnen missen... Maar elke ochtend sta ik een paar minuten te handmalen en wil juist gemak in de ochtend zodat ik snel meetings in kan.

Het geheel neemt vrij weinig ruimte in.
Voor visite maal ik niet met de hand, ik wil bezig zijn met mijn visite en niet met de handmaler.
Daarom wil ik een handmaler voor het grove werk waardoor ik minder lang bezig ben. Als visite een espresso wil (ik ken een iemand die dat echt waardeert) mogen ze zelf alvast gaan malen :+ Veel visite heb ik niet, en anders geef ik het ding gewoon aan de visite zelf :P Werken voor je koffie! :*)

Voor mij is een elektrische maler gewoon echt geen optie, of ik moet hem bij wijze van in de opslag gaan zetten of hij moet serieus klein zijn. En daarbij, 650 euro voor een maler... ik vind 150 voor een handmaler al prijzig.

• Hercul3s
kazzzdafke schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

De mijne is al eventjes onderweg kreeg ik te horen, hoop em binnen de 15 dagen te ontvangen.
Zat in batch 1.

Daarnet trouwens een heerlijk americanootje gezet.. 5 sec pre, 9 bar tot 100ml om dan de laatste 10ml naar 5 bar te gaan.
Let wel, dat is 38gr in het kopje :)

Smaakte heerlijk weg met de zachtgekookte eitjes
En, al aangekomen?

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:17

Bij de Hario Switch zou ik de 03 halen, is handiger als je twee kopjes wil maken. Je kan er zonder probleem een 02 filter in droppen. Ik denk dat het voor jouw scenario een prima oplossing is, er vanuit gaande dat je nog geen gooseneck kettle hebt om op te gieten. De 02 is onhandiger bij de Switch omdat je de cone vult met water. De 03 loopt al erg vol als je 350ml erin doet.

Moet wel zeggen dat de Switch hier veruit de minst gebruikte manier is. Heb zelf bijna dezelfde setup als @init6 met een Cafelat Robot, EKG kettle, 1zpresso JX grinder, opschuimer en Timemore 64S en Nanofoamer Pro onderweg. Dat gebruik ik allemaal pakweg de helft van de tijd. De andere helft gebruik ik meestal gewoon een Hario V60 (01 of 02 size) dripper en giet het op. Heel soms de Switch, maar de koffie is wat sterker en het proces minder leuk(roeren in een bak water ipv opgieten). Smaakt meer als een koffieapparaat dan de meer thee-achtige smaak van een normale V60.

Nadeeltje van de Switch 03 is dat het ook relatief lomp is, dus je moet hem op een glazen kannetje eronder zetten. Een 01 dripper zet je gewoon direct op het kopje als je een enkel bakje wil maken.

Smeerboel wordt het bij geen van de opties.

Qua grinder: ik vond het vooral belangrijk dat het snel ging. Begon met een kleine el cheapo grinder, maar dan was je echt minuten aan het grinden voor 1 of 2 kopjes. De 1zpresso JX is retesnel (ik denk minder dan een halve minuut voor twee kopjes), dus makkelijke aanbeveling voor de gebruiksvriendelijkheid. Als je minder wil uitgeven, dan is een Timemore C2 ook prima volgens de koffienerds ;) .

Laatste, je kan ipv de Switch ook gewoon een plastic V60 halen en een gooseneck kettle. Geloof dat je dan een hele set(incl filters en kannetje) hebt voor minder dan de Switch en iets wat heel lang meegaat. De plastic dripper knal je ook makkelijker in een keukenkastje.

• kazzzdafke

Interesting times...

• LA-384
YellowCube schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:03:
1. de minste moeite. En dan donker en koel bewaren.
evleerdam schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:02:
Deze discussie is hier wel vaker geweest, maar nooit een eenduidige conclusie uit gekomen. Ook James Hoffman heeft er een blog over gemaakt op Youtube, maar ook daarbij geen duidelijke conclusie. Een paar richtlijnen zijn er wel echter te maken, maar die geven geen echt antwoord op je vraag:

1. Beste is zo snel mogelijk de bonen te gebruiken, hou een max aan van 4-8 weken.
2. Invriezen kan wel en kan de kwaliteit waarborgen. Maar zodra bonen uit de vriezer gaan dan gaan ze nog sneller achteruit.
3. Sealen en donker bewaren helpt in het algemeen sowieso.
In principe zijn ze al geseald met zo'n 1-richting-ventiel. Donker liggen ze, maar heb geen kelder. Dus het is op kamertemperatuur.

Vacuümsealen en invriezen is wat ik normaal doe, maar nu geen plek voor om alles te doen. Normaal seal ik ze in porties voor 1,5-2 weken. Ik haal ze dan op tijd uit om te ontdooien, alvorens de zak open te maken. Ivm condensvorming.

Dan wordt het toch sealen en invriezen zodra de zak aangebroken wordt. Dit weekend ook maar eens kijken of ik de vriezer anders kan indelen.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 07-09-2023 18:11 ]

• init6
  • Niet online
BarôZZa schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:58:
[...]

Laatste, je kan ipv de Switch ook gewoon een plastic V60 halen en een gooseneck kettle.
Is zo'n V60 nou veel beter dan een ouderwets Braun koffie automaat? Heb het nooit geprobeerd maar in de kern moet het toch hetzelfde zijn?

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:14
init6 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:57:
[...]

Is zo'n V60 nou veel beter dan een ouderwets Braun koffie automaat? Heb het nooit geprobeerd maar in de kern moet het toch hetzelfde zijn?
Ja, temperatuur is al één parameter... enigen die in de buurt komen zijn de Sage 'The Precision' en Moccamaster, die laatste heb ik en het is een wereld van verschil. Met V60 kan je nog betere koffie zetten, maar het verschil is veel kleiner.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:42
[...]

De beste test is natuurlijk wt je zelf proeft, maar: Het belangrijkste imo: V60 heeft minder last van overextractie dan Melitta. Je krijgt een complexere koffie waarin ook de zoete en fruitige tonen veel beter naar voren komen.

• BarôZZa
[...]

Ja, is een wereld van verschil. Bij een koffiezetapparaat krijg je een zwarte bittere bak koffie, bij V60 meer een thee achtige koffie met duidelijke smaaktonen, waarbij bitter niet overheerst.

Maar je hebt bijna alles al in huis. De EKG en de grinder. Alleen even een plastic V60 en wat filters halen. En goede speciaalboontjes.

Zonde dat je met zo'n kettle en grinder geen V60 hebt.

V60 vind ik ook net wat fijner om te zetten dan met de robot. Vooral het grinden is veel plezieriger (je draait je niet helemaal dol, want je moet veel grover malen)

• init6
  • Niet online
En dat zit voornamelijk in de warmte van het water? Want in feite is het concept toch hetzelfde? Je giet water van boven erin en dat vang je onder op.

• MrJ

MrJ

MrJ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:29:
Hier aan het puzzelen met mijn nieuwe Weber Unibasket (20gr).

[..]
Oh... Nu 600-700 55mm EPF filters over. :| :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
init6 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:18:
En dat zit voornamelijk in de warmte van het water? Want in feite is het concept toch hetzelfde? Je giet water van boven erin en dat vang je onder op.
De essentie is dat het water in een V60 op veel meer manieren door de koffie loopt. Bij jouw Braun apparaat zal de koffie door de kleine uitgang richting pot onderin het filter last van overextractie krijgen (en ook in het midden doordat het water niet gelijkmatig wordt verdeelt maar vooral in het midden op de koffie druppelt). Hoe langer in contact met water, hoe meer onaangename smaakstoffen oplossen. Hoe meer dat gebeurt hoe slechter de fruitige, bloemige, zoete etc. smaken te proeven zijn.

Als je het nog wat ingewikkelder wilt maken: Ja, met de V60 heb je veel meer controle over zaken als temperatuur, bloomen, opschenken etc. en tenslotte: als je het filter onder de microscoop legt zul je een verschil in doorlaatbaarheid zien die ook weer invloed heeft op de smaak. En om het nog wat complexer te maken: Er zijn in Nederland en in Japan gefabriceerde filters. Ook daar zit verschil in. Welke het beste zijn? Dat is persoonlijk en wellicht varieert het ook nog eens per koffie. De Japanse zijn wat beter doorlaatbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
init6 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:18:
V60 is zo gemaakt dat het water er zo snel mogelijk doorheen gaat (groot gat en snelle filters, wel de japanse halen).

Standaard ouderwetse Melitta dripper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heN7emsSZ39OkBBoppvUUtyMino=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPaTgLu2MiW84SyhakIa6ndm.jpg?f=fotoalbum_large

V60:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhBMoHmFRwvMWen-7nwXe-MIAuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JP8VpoL8RDc5mKc8gd4JqLy6.jpg?f=fotoalbum_large

Vorm van de filter is ook anders, V60 loopt in een punt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RQhltbII5zoUvM8dbYJMmeS79M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4a4CAUh4pmXJb5DZN6rLana0.png?f=fotoalbum_large

Voor de rest is het de bedoeling om het water er binnen pakweg 2:30 en 3:30 min er doorheen te krijgen, waarbij de smaak verandert van begin tot eind (aan het eind komen de bittere smaken). Dus hoeveel je op welk tijdstip erop giet en hoe snel het er doorheen loopt vanwege de grind size bepaalt ook weer de smaak, doe het zelf meestal met de 4:6 methode.

Kortom: heel leuk om mee te spelen en helemaal leuk met de EKG, want dat ding kan heel precies en langzaam gieten, heeft een ingebouwde timer en temperature hold erop zitten.

Als je trouwens googlet naar V60 set dan krijg je een heel setje waarmee je aan de slag kan voor twee tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 09:10

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Uit een 2-persoons smaaktest kwam de Kalita Wave er bij mij thuis het beste uit, vs.V60.

[ Voor 6% gewijzigd door ocn op 08-09-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autofeather
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-06 14:24
Hoi allen, ik ben op zoek naar een halfautomatische pistonmachine. Voornaamste kandidaten zijn de Quickmill 820 en de Gaggia Classic Evo Pro. Ik ga straks nog langs Van Pommeren in Utrecht, maar jullie weten ook vast het antwoord op een paar vragen:

- groot verschil in kwaliteit?
- Quickmill in Duitsland bestellen scheelt zo een paar honderd euro. Zijn er rare dingen qua importeurs of verschil in machines/versies of iets dergelijks?

Andere adviezen/aanraders ook welkom!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bszz
autofeather schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:29:
Hoi allen, ik ben op zoek naar een halfautomatische pistonmachine. Voornaamste kandidaten zijn de Quickmill 820 en de Gaggia Classic Evo Pro. Ik ga straks nog langs Van Pommeren in Utrecht, maar jullie weten ook vast het antwoord op een paar vragen:

- groot verschil in kwaliteit?
- Quickmill in Duitsland bestellen scheelt zo een paar honderd euro. Zijn er rare dingen qua importeurs of verschil in machines/versies of iets dergelijks?

Andere adviezen/aanraders ook welkom!
Als je hem in Duitsland gaat kopen: Ga daar dan ook heen voor advies.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:16
bszz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:44:
[...]

Als je hem in Duitsland gaat kopen: Ga daar dan ook heen voor advies.... :'(
Eens dat je niet bij Nederlandse leveranciers advies moet inwinnen om het product vervolgens elders goedkoper te halen. Een deel van de hogere prijs is het advies. Maar ik lees de post van @autofeather niet zo dat hij dit per se van plan is. Hij vraagt gewoon ons om advies en waar hij op moet letten (bij kopen in Duitsland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
cryptapix schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:06:
[...]

Eens dat je niet bij Nederlandse leveranciers advies moet inwinnen om het product vervolgens elders goedkoper te halen. Een deel van de hogere prijs is het advies. Maar ik lees de post van @autofeather niet zo dat hij dit per se van plan is. Hij vraagt gewoon ons om advies en waar hij op moet letten (bij kopen in Duitsland).
Ik lees dat hij naar Van Pommeren gaat voor advies. Maar misschien vergis ik mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
bszz schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:09:
[...]

Ik lees dat hij naar Van Pommeren gaat voor advies. Maar misschien vergis ik mij.
Dat lees ik ook. Maar niet dat hij in Duitsland gaat kopen. Hooguit dat hij dat overweegt voor 1 specifieke machine. Misschien krijgt hij bij Van Pommeren wel heel ander advies en koopt hij daar een (andere) machine. Snap je reactie wel, maar komt op mij wat suggestief over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 03:59
Hallo,

Ik heb een Sage Barista Express ongeveer 1.5 jaar oud, sinds paar dagen lekt er koffie bij de piston wanneer er druk op komt, stoom ring inmiddels vervangen, maar blijft lekken en verliest druk.

Stoom ring vorige jaar ook vervangen omdat deze ook ging lekken, daarna geen problemen meer gehad.

iemand een idee of tips?

[ Voor 4% gewijzigd door moca007 op 08-09-2023 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autofeather
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-06 14:24
cryptapix schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:15:
[...]

Dat lees ik ook. Maar niet dat hij in Duitsland gaat kopen. Hooguit dat hij dat overweegt voor 1 specifieke machine. Misschien krijgt hij bij Van Pommeren wel heel ander advies en koopt hij daar een (andere) machine. Snap je reactie wel, maar komt op mij wat suggestief over.
Ik snap de verwarring inderdaad, maar het ging me meer om de vraag of er een reden voor is dat ie daar veel goedkoper is. Ik ga niet eerst advies inwinnen over twintig apparaten en dan vervolgens hem cheapass op internet kopen, ben wel prijsbewust maar niet zo achterbaks :) bedankt voor het verdedigen van een random internetvreemde, haha. Hoor graag als jullie advies hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
moca007 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:27:
Hallo,

Ik heb een Sage Barista Express ongeveer 1.5 jaar oud, sinds paar dagen lekt er koffie bij de piston wanneer er druk op komt, stoom ring inmiddels vervangen, maar blijft lekken en verliest druk.

Stoom ring vorige jaar ook vervangen omdat deze ook ging lekken, daarna geen problemen meer gehad.

iemand een idee of tips?
Met piston bedoel je denk ik de filterdrager. Een piston is een zuiger. Als de filterdrager nog heel is (dus geen barsten/scheuren) kan het eigenlijk alleen maar liggen aan de rubberen/siliconen ring om het douchescherm. Bedoel je die ring met “stoom ring”? In dat geval is de ring waarschijnlijk te dik of te dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
cryptapix schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:03:
[...]

Met piston bedoel je denk ik de filterdrager. Een piston is een zuiger. Als de filterdrager nog heel is (dus geen barsten/scheuren) kan het eigenlijk alleen maar liggen aan de rubberen/siliconen ring om het douchescherm. Bedoel je die ring met “stoom ring”? In dat geval is de ring waarschijnlijk te dik of te dun.
ja de filterdrager bedoel ik, ga nog nakijken maar heb geen barsten of scheuren gezien bij het schoonmaken. De zelfde ring heeft een jaar goed gewerkt, dus te klein zou niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
moca007 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:11:
[...]

ja de filterdrager bedoel ik, ga nog nakijken maar heb geen barsten of scheuren gezien bij het schoonmaken. De zelfde ring heeft een jaar goed gewerkt, dus te klein zou niet kunnen.
Hoe bedoel je “de zelfde ring”? Je hebt de ring vervangen toch? Dan zit er toch een nieuwe in?

Die ringen drogen uit. Rubber (veel) sneller dan siliconen. Ook het niet terugplaatsen van je filterdrager in de zetgroep als je hem niet gebruikt schijnt het uitdrogingsproces te versnellen.

Als je zeker weet dat die zetgroepring is vervangen door een ring met exact dezelfde afmetingen als de vorige, dan zou ik niet weten waar het nog aan kan liggen. Veel meer opties dan niet afsluiten (ring) of scheuren/barsten in zetgroep/filterdrager zijn er niet denk ik.

Edit: ik bedenk me ineens, bij een e61 groep kan die ring er ook ondersteboven ingeduwd worden. Dan sluit de boel ook niet zoals het hoort. Wellicht kan dat bij zo’n sage ding ook?

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 08-09-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
cryptapix schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:04:
[...]

Hoe bedoel je “de zelfde ring”? Je hebt de ring vervangen toch? Dan zit er toch een nieuwe in?

Die ringen drogen uit. Rubber (veel) sneller dan siliconen. Ook het niet terugplaatsen van je filterdrager in de zetgroep als je hem niet gebruikt schijnt het uitdrogingsproces te versnellen.

Als je zeker weet dat die zetgroepring is vervangen door een ring met exact dezelfde afmetingen als de vorige, dan zou ik niet weten waar het nog aan kan liggen. Veel meer opties dan niet afsluiten (ring) of scheuren/barsten in zetgroep/filterdrager zijn er niet denk ik.

Edit: ik bedenk me ineens, bij een e61 groep kan die ring er ook ondersteboven ingeduwd worden. Dan sluit de boel ook niet zoals het hoort. Wellicht kan dat bij zo’n sage ding ook?
De afdichting ring is de zelfde als ik vorig jaar heb gebruikt, zelfde maat en leverancier. Er zit nog een paar maanden garantie op de machine, denk dat ik hem maar retour stuur voor reparatie, zou jammer als ik het zelf zou kunnen verhelpen. Retour sturen, reparatie en terug gaat een paar weken overheen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKing83
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-07 19:39
Goochelaar schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:09:
Voor de mensen die in de markt zijn voor een Jura E8, het lijkt erop dat er een nieuwe revisie aan zit te komen. Het huidige model wordt veelal aangeduid met EB, maar in Duitsland lijkt EC er aan te komen:

https://www.mediamarkt.de...at-dark-inox-2884279.html

Zo te zien is het scherm wat groter en op de toetsen naast het scherm kijken symbolen geprint. Verder kan ik nog niet veel vinden over eventuele verschillen (behalve de prijs).
Ik kwam onderstaande presentatie tegen maar verder heb ik ook nog niet veel gevonden over de verschillen of ervaringen van de E8 (EC) tov de E8 (EB).

Prijsverschil is volgens Idealo momenteel zo'n 300 en dat vind ik best veel.
Prijzen Jura E8 (EB) vs Jura E8 (EC)

Ben benieuwd of het de meerprijs echt waard is en hoe de beschikbaarheid en prijs van de oude EB zich zal gaan ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:02
Beschikbaarheid van de E8 (EB) is heel beperkt.
De importeur in Zoetermeer heeft ze al niet meer op voorraad. En ze komen ook niet meer op voorraad.
Als je dus een EB wilt moet je op jacht naar een winkel met voorraad.
Meer officiële info over de EC komt volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Kwam dit account tegen op TikTok. Maakt echte mooie filmpjes.

Nu kijk ik alvast voor mijn aanstaande espresso machine. Denk nu aan een Rocket.

https://beacons.ai/noahsterncoffee

Als ik zijn accessoires tel, kom ik op 17 items uit! Echt nodig!? Vind de weegschaal+timer wel heel mooi. Nog niet eerder gezien.

Zijn linkje naar de weegschaal is alleen 300d 😂

https://barista-essential...Y7lV4gT3qGpEaAifZEALw_wcB

Dit is gelukkig een stuk beter qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Wackmack schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:31:
Kwam dit account tegen op TikTok. Maakt echte mooie filmpjes.

Nu kijk ik alvast voor mijn aanstaande espresso machine. Denk nu aan een Rocket.

https://beacons.ai/noahsterncoffee

Als ik zijn accessoires tel, kom ik op 17 items uit! Echt nodig!? Vind de weegschaal+timer wel heel mooi. Nog niet eerder gezien.

Zijn linkje naar de weegschaal is alleen 300d 😂

https://barista-essential...Y7lV4gT3qGpEaAifZEALw_wcB

Dit is gelukkig een stuk beter qua prijs.
Ik snap vrij weinig van je post. Wat is nu je vraag of bedoeling? En hoe kom je aan 17 accessoires? Bedoel je die lijst aan items bij barista essentials waar meerdere weegschalen, pitchers en andere dubbele items staan? Natuurlijk heb je geen 2 weegschalen nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik heb de Sanremo naked portafilter binnen met IMS baskets (1tje 14/18gr en 18/22gr).

Morgen maar eens goed testen, want vandaag was ik al cafeïne verzadigd :)

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
cryptapix schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:37:
[...]

Ik snap vrij weinig van je post. Wat is nu je vraag of bedoeling? En hoe kom je aan 17 accessoires? Bedoel je die lijst aan items bij barista essentials waar meerdere weegschalen, pitchers en andere dubbele items staan? Natuurlijk heb je geen 2 weegschalen nodig.
Je hebt gelijk, sommige items staan er dubbel in, mijn fout. Gelukkig stukje minder dan de 17 die ik telde.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
Toen ik gisteren het nieuws over LG zag mbt het opdrijven van prijzen voor TV’s, moest ik toch ook even denken aan Jura. Toen ik mijn Jura kocht 2 jaar geleden kreeg ik een vergelijkbaar verhaal te horen toen ik in de winkel vroeg waarom de prijzen in NL allemaal hetzelfde waren en substantieel hoger dan in Duitsland, voor exact dezelfde machine. Maar de verkoop van Jura koffiemachines in NL is natuurlijk veel minder dan LG TV’s, dus minder interessant voor de ACM om eens te onderzoeken.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Wackmack schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:42:
[...]

Je hebt gelijk, sommige items staan er dubbel in, mijn fout. Gelukkig stukje minder dan de 17 die ik telde.
Volgens mij is de basis redelijk simpel

- weegschaal
- tamper

Verder is het allemaal ‘Nice to have’. Hoewel ik een WDT tool wel zou doen, maar dat is mijn voorkeur :).

• kazzzdafke
Ik zou een wdt tool er altijd bijlappen omdat het geen drol kost en persoonlijk een puckscreen. Het kan veel miserie besparen en kost ook niets.

En je onderhoudsproducten niet vergeten :)

Maar dan ben je idd klaar.

Interesting times...

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11
Yeah sure... ;)

Heel eventjes misschien. Daarna ga je toch weer spulletjes erbij kopen of krijg je last van upgradeïtis...

Punctuality is the politeness of kings

• kazzzdafke
Ja maar dat heb je min of meer zelf in de hand.

Je hebt dat niet nodig om een goeie espresso te maken :)

[ Voor 38% gewijzigd door kazzzdafke op 13-09-2023 10:04 ]

Interesting times...

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

dreamscape schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:37:
[...]

Yeah sure... ;)

Heel eventjes misschien. Daarna ga je toch weer spulletjes erbij kopen of krijg je last van upgradeïtis...
Mja, op een gegeven moment word je ook weer moe van upgraderitis. Het komt en gaat vaak in vlagen.

Ik gebruik nu zelf alleen een puckscreen, WDT doe ik niet meer, want mijn titan grinder distribueert het maalsel al heel netjes in de portafilter.

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-07 10:16
Zijn er hier al mensen die in het rabbithole zitten van zelf water samenstellen of filteren?

De filter van m'n koffiemachine is aan vervanging toe. Ik drink niet alleen espresso, maar ook pourover dus dacht aan een externe filter zoals de waterdrop chubby of zero water . Bij de zerowater wordt het tds naar 0 gebracht wat niet optimaal is. Youtubers zijn best weg van zelf je mineralen toevoegen voor de optimale smaak in je koffie, heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Een andere optie is zerowater met kraanwater mixen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ja en neen…
Ik gebruik enkel water van Volvic.

https://www.volvic.be/be-...-natuurlijk-mineraalwater

Dit op aanraden van een paar mensen, wat Google etc..

Interesting times...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

d0nny41 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:18:
Zijn er hier al mensen die in het rabbithole zitten van zelf water samenstellen of filteren?

De filter van m'n koffiemachine is aan vervanging toe. Ik drink niet alleen espresso, maar ook pourover dus dacht aan een externe filter zoals de waterdrop chubby of zero water . Bij de zerowater wordt het tds naar 0 gebracht wat niet optimaal is. Youtubers zijn best weg van zelf je mineralen toevoegen voor de optimale smaak in je koffie, heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Een andere optie is zerowater met kraanwater mixen .
Is in Nederland niet nodig. De watermineralisatie-hype komt uit landen waar het drinkwater van slechtere kwaliteit is. In Nederland hebben we het beste kraanwater ter wereld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_i94ewoBI9hL0XQboz5HdgQoItU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/woy0cLwjgbsZo7FXaEETUFWK.png?f=fotoalbum_large

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:14
Na op een weekend weg een paar dagen alleen maar filterkoffie gehad te hebben (weliswaar met DE roodmerk) ben ik eens aan het rondkijken voor een een optie voor filterkoffie naast mijn Jura. maar ik merk dat ik het lastig vind om een goede keuze te maken.

Enerzijds wil ik voornamelijk gemak zodat ik het ook daadwerkelijk ga gebruiken, en niet te veel extra ruimte in de keuken kwijt zijn. Anderzijds hoeft het ook niet de wereld te kosten aangezien ik de enige in huis ben die koffie drinkt (+/- 10 koppen per week). Een handmaler zal ik sowieso moeten aanschaffen, wellicht een Timemore C2 of C3.

Wat op de shortlist staat:
- V60: goedkoop en compact, maar opschenken kost relatief veel tijd en lijkt een leercurve te hebben. Daarnaast moet ik dan nog een zwanenhalsketel aanschaffen.
* Aeropress: goedkoop en compact. Lijkt ook makkelijker in gebruik dan V60, hoewel nog steeds bewerkelijker dan onderstaande. Wel makkelijk mee te nemen op vakantie.
- Moccamaster KBG select + losse thermoskan: (relatief) duur en neemt de meeste plek in beslag. Bewezen technologie. Handig om een grote kan te kunnen maken (visite), hoewel de Jura dan ook gewoon gebruikt kan worden.
- Moccamaster cup one: kleiner dan de KBG, maar voor mijn gevoel 'mis' ik de mogelijkheid om een volle kan te maken t.o.v. de KBG.
- Willekeurig goedkoop filterapparaat: volstaat wellicht ook, maar ik denk dat de output uit een Moccamaster beter zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
ocn schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:28:
[...]

Is in Nederland niet nodig. De watermineralisatie-hype komt uit landen waar het drinkwater van slechtere kwaliteit is. In Nederland hebben we het beste kraanwater ter wereld.

[Afbeelding]
Het is wel degelijk interessant als je de extra stap wilt maken betreft smaak uit je koffie halen.
Tds van het water in Zeeland is bijvoorbeeld hoog waardoor je smaken mist.

iRacing Profiel

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:14
Basfr schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:40:
- V60: goedkoop en compact, maar opschenken kost relatief veel tijd en lijkt een leercurve te hebben. Daarnaast moet ik dan nog een zwanenhalsketel aanschaffen.
Een leercurve? Is gewoon opgieten, als het koffiemaalsel in orde is komt daar al behoorlijk lekkere koffie uit, zeker als je verse bonen gebruikt. Wil je het nog lekkerder maken, dan kan je expermiteren met verschillende opgietmogelijkheden. Een zwanenhalsketel is al niet nodig, eerder wenselijk...
- Moccamaster KBG select + losse thermoskan: (relatief) duur en neemt de meeste plek in beslag. Bewezen technologie. Handig om een grote kan te kunnen maken (visite), hoewel de Jura dan ook gewoon gebruikt kan worden.
Die heb ik ook en gebruik die 's morgens omdat ik ondertussen iets anders doe (douchen) ipv te moeten opgieten in een V60. Door de beperkte opgietmogelijkheden is de koffie iets minder lekkerder dan V60 maar is enkel als je bepaalde bonen gebruikt waar je verschillende smaakprofielen uit krijgt.
- Willekeurig goedkoop filterapparaat: volstaat wellicht ook, maar ik denk dat de output uit een Moccamaster beter zal zijn.
Output is inderdaad beter omdat het water een hogere temperatuur heeft, tussen de 92°-96°, wat heel belangrijk is voor lekkere koffie. En ik heb er ook nog een douchebed op zitten, die het water meer verdeeld dan de 1 stroom die de MM standaard levert.

• bszz
kazzzdafke schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:54:
Ja en neen…
Ik gebruik enkel water van Volvic.

https://www.volvic.be/be-...-natuurlijk-mineraalwater

Dit op aanraden van een paar mensen, wat Google etc..
Dat zou ik wel eens willen vergelijken met kraanwater van de Utrechtse Heuvelrug. Als ik het goed zie heeft het zo'n beetje 5 keer zoveel mineralen als bijv. Spa Blauw en ook wel grappig:

Ze hebben het over de hoeveelheid van diverse stoffen in mg/l maar maar ze schrijven g/l ......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 07-07 14:07
Zo, ik heb mijn maler geüpgraded naar een Niche Zero. Die is wel weer een stuk consistenter en vooral stiller dan mijn vorige Iberital.

Dat betekent wel dat ik die Iberital MC2 over heb. Die maalt op zich goed, maar heeft twee nadelen:
- lastig om precies af te stellen, omdat je niet precies ziet op welke stand de maler nu staat
- hij maakt erg veel lawaai tijdens het malen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4O-B5QV-ImJBEohL5AaQYty3eA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lx7XaxpnpawG9zbp1DaeZtXq.webp?f=user_large

Ik weet niet of dit hier mag, maar ik bied iets gratis aan, dus het is niet helemaal een advertentie.
Als iemand deze wilt hebben en kan ophalen mag je langskomen in de buurt van Haarlem. De maler is wel al een jaar of 10 oud, maar volgens mij zijn de burrs nog prima.

DM voor als je geïnteresseerd bent.

• kazzzdafke
bszz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:49:
[...]

Dat zou ik wel eens willen vergelijken met kraanwater van de Utrechtse Heuvelrug. Als ik het goed zie heeft het zo'n beetje 5 keer zoveel mineralen als bijv. Spa Blauw en ook wel grappig:

Ze hebben het over de hoeveelheid van diverse stoffen in mg/l maar maar ze schrijven g/l ......
Spa blauw is niet goed door zijn lage droogrest.
Ik geef maar mee wat er tegen mij gezegd wordt..

https://rafcoffee.be/wate...%20zit%20je%20heel%20goed.

[ Voor 9% gewijzigd door kazzzdafke op 13-09-2023 20:26 ]

Interesting times...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-07 12:41

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:21
Ik heb ook Volvic en Spa blauw als aanraders gekregen. Dit i.v.m. een verhuizing naar Parijs, waar het water echt bijzonder middelmatig is. Mijn idee nu is om het water daar te filteren met BWT. BWT filtert i.t.t. Brita naast chloor óók kalk eruit.

Voor Nederland zou ik niets doen, behalve een Bilt zak in het reservoir om kalkvorming te voorkomen.

• kazzzdafke
En welke BWT dan?

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
bermuda1980 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:29:
Ik heb ook Volvic en Spa blauw als aanraders gekregen. Dit i.v.m. een verhuizing naar Parijs, waar het water echt bijzonder middelmatig is. Mijn idee nu is om het water daar te filteren met BWT. BWT filtert i.t.t. Brita naast chloor óók kalk eruit.

Voor Nederland zou ik niets doen, behalve een Bilt zak in het reservoir om kalkvorming te voorkomen.
Hoe kom je erbij dat Brita geen kalk filtert? Mijn druppeltest wijzen toch echt uit dat Brita kalk filter.

En lees anders nog even dit topic terug. Hebben hier eerder over gesproken. cryptapix in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 14-09-2023 14:54 ]

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:14
RigolleM schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:25:
[...]

Een leercurve? Is gewoon opgieten, als het koffiemaalsel in orde is komt daar al behoorlijk lekkere koffie uit, zeker als je verse bonen gebruikt. Wil je het nog lekkerder maken, dan kan je expermiteren met verschillende opgietmogelijkheden. Een zwanenhalsketel is al niet nodig, eerder wenselijk...

[...]

Die heb ik ook en gebruik die 's morgens omdat ik ondertussen iets anders doe (douchen) ipv te moeten opgieten in een V60. Door de beperkte opgietmogelijkheden is de koffie iets minder lekkerder dan V60 maar is enkel als je bepaalde bonen gebruikt waar je verschillende smaakprofielen uit krijgt.

[...]

Output is inderdaad beter omdat het water een hogere temperatuur heeft, tussen de 92°-96°, wat heel belangrijk is voor lekkere koffie. En ik heb er ook nog een douchebed op zitten, die het water meer verdeeld dan de 1 stroom die de MM standaard levert.
Leercurve is wellicht niet het juiste woord, maar voor zover ik heb kunnen zien lijkt V60 iets ingewikkelder dan aeropress.
Ik ga me nog eens verder in verdiepen, hoewel ik nu naar een moccamaster neig.
Handmaler moet ik dan ook nog uitzoeken, maar daar staat al genoeg over in dit topic zag ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarôZZa
Ik vind het wel mooi dat mensen denken dat de meest eenvoudige manier van koffie maken (opgieten) het meest ingewikkeld is _o_

• vlam12
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 07:07
kazzzdafke schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:23:
[...]

Heb ooit een interessante website gevonden waar je de belangrijkste mineraalsamenstelling van waters terug kunt vinden.
https://mineralwasser-test.com/

voor mij was het moeilijkste om te weten hoe goede koffie uit een v60 hoorde te smaken qua smaak, mondgevoel en dergelijke. Toen ik een keer bij friedhats was, had ik een smaak referentiepunt. Sinds dien had ik zeer snel de juiste instellingen gevonden.

[ Voor 20% gewijzigd door vlam12 op 14-09-2023 19:33 ]

• bszz
kazzzdafke schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:23:
[...]

Ik bedoel ook niet dat je met Spa blauw koffie zou moeten zetten maar om aan te geven dat Volvic en het kraanwater in sommige delen van Nederland vrij gelijkwaardig zijn in hoeveelheid mineralen. Spa blauw is gewoon erg zacht en levert een vlakke smaak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik ben van BE, en zit hier, en dat is het meest vervelende, ik een zone waar het water eigenlijk niet hard genoeg is voor een ontharder; maar wel te hard voor mijn SRY.
Dus ik neem het risico niet, en kap er gewoon Volvic in.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:59
Gewoon een keer proberen een fles of 2, dan weet je het , kan verder geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:44
Na op een weekend weg een paar dagen alleen maar filterkoffie gehad te hebben (weliswaar met DE roodmerk) ben ik eens aan het rondkijken voor een een optie voor filterkoffie naast mijn Jura. maar ik merk dat ik het lastig vind om een goede keuze te maken.

Enerzijds wil ik voornamelijk gemak zodat ik het ook daadwerkelijk ga gebruiken, en niet te veel extra ruimte in de keuken kwijt zijn. Anderzijds hoeft het ook niet de wereld te kosten aangezien ik de enige in huis ben die koffie drinkt (+/- 10 koppen per week). Een handmaler zal ik sowieso moeten aanschaffen, wellicht een Timemore C2 of C3.

* Aeropress: goedkoop en compact. Lijkt ook makkelijker in gebruik dan V60, hoewel nog steeds bewerkelijker dan onderstaande. Wel makkelijk mee te nemen op vakantie.
- Moccamaster cup one: kleiner dan de KBG, maar voor mijn gevoel 'mis' ik de mogelijkheid om een volle kan te maken t.o.v. de KBG.
Je zou ook nog zoiets als een https://www.frekko.nl/sto...lack-pearl-coffee-brewer/ kunnen overwegen. Komt weinig techniek bij te kijken, en zwanenhals ook niet nodig. Filters waarschijnlijk wel moeilijker te vinden dan V60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-07 13:11
PKing83 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:21:
[...]

Ik kwam onderstaande presentatie tegen maar verder heb ik ook nog niet veel gevonden over de verschillen of ervaringen van de E8 (EC) tov de E8 (EB).
[YouTube: Jura E8 Kaffee Vollautomat neue Generation im Test Juli 2023 Mahlwerk Bedienung]
Prijsverschil is volgens Idealo momenteel zo'n 300 en dat vind ik best veel.
Prijzen Jura E8 (EB) vs Jura E8 (EC)

Ben benieuwd of het de meerprijs echt waard is en hoe de beschikbaarheid en prijs van de oude EB zich zal gaan ontwikkelen.
Ik zie dat bij de Duitse Saturn ze beide dezelfde prijs hebben. Wat ik zo kon zien is het melk gedeelte meer geïntegreerd

https://www.saturn.de/de/...?products=2648518,2824690

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKing83
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-07 19:39
sweetdude schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:01:
[...]

Ik zie dat bij de Duitse Saturn ze beide dezelfde prijs hebben. Wat ik zo kon zien is het melk gedeelte meer geïntegreerd

Dat is een vergelijking van de Jura E6 EB vs de EC (die volgens mij eerder dit jaar of misschien vorig jaar al uitgekomen was).
Bij het vergelijken van de Jura E8 EB vs de nieuwe EC zie je (nog?) wel een prijsverschil: https://www.saturn.de/de/product-comparison?products=2672703,2884279

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

sweetdude schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:01:
[...]

Volgens mij vallen de MM.de en de saturn.de onder hetzelfde concern en zijn het in wezen gewoon dezelfde merken, producten en prijzen met een ander winkellabel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-07 13:11
True schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:12:
[...]

Volgens mij vallen de MM.de en de saturn.de onder hetzelfde concern en zijn het in wezen gewoon dezelfde merken, producten en prijzen met een ander winkellabel.
correct ze zijn hetzelfde andere naam.
Ik reageerde meer op het prijsverschil van 300 wat genoemd werd, wat er in Duitsland dus niet lijkt te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nadat afgelopen zondagochtend tijdens het maken van de éérste kop koffie van die dag m'n inmiddels ruim 12 jaar oude Saeco Intelia HD8751 spontaan besloot om z'n eigen maalsysteem te gaan vermalen was ik direct in de auto gesprongen om een nieuwe machine te gaan halen. Ik was al een paar weken eerder van plan om een andere machine te gaan halen nadat het rode backlight van het LCD display overleden was maar nu werd het ineens een levensbedreigende situatie voor anderen.... Ik én 's-ochtends géén verse koffie om goed wakker te kunnen worden.... :o :+

De Saeco SM6685 staat hier inmiddels dus al een dag of twee in huis en bevalt, nadat de eerste kopjes koffie erdoor gegaan zijn, ook weer dikke prima (y)

Vooral ook erg prettig dat deze machine gewoon snapt dat je door wil gaan met het bereiden van je drankje als het waterreservoir onverhoopt leeg raakt tijdens het bereiden van dat drankje. De oude HD8751 gooide dan gewoon de versgemalen koffie in het residu opvangbakje zonder iets te vragen..... :(

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:00

Ik zou de V60 laten zitten voor wat het is en een Hario Switch 03 kopen. Veelzijdiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
banaliteit schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:57:
[...]

Ik zou de V60 laten zitten voor wat het is en een Hario Switch 03 kopen. Veelzijdiger.
Waarom veelzijdiger? De Switch is een ander systeem: infiltratie ipv percolatie. Ik zie niet waarom dit veelzijdiger zou zijn, behalve dat je 'm kunt "saboteren" zodat hij meer functioneert als een gewone dripper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-07 12:38
bszz schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:45:
[...]

Waarom veelzijdiger? De Switch is een ander systeem: infiltratie ipv percolatie. Ik zie niet waarom dit veelzijdiger zou zijn, behalve dat je 'm kunt "saboteren" zodat hij meer functioneert als een gewone dripper.
je kan de switch op beide manier gebruiken. Dus gewoon als v60 of als Clever Dripper of zelfs spelen met een combinatie van beide methodes tijdens het zetten. Ik zou dat geen saboteren willen noemen, het is een bewuste functie dat je hem gewoon open kan zetten tijdens het opschenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als Senseo eigenaar verdien ik vast geen plekje in dit topic maar ik probeer het toch even :P

Over het ontkalken.
Omdat ik geen zin heb om evenveel te betalen voor dure Philips ontkalker als voor het apparaat op twee jaar (en ik gewoon een krent ben :+ ) zoek ik naar een wat goedkopere oplossing.

Volgens de Senseo reparatie handleiding van het repair cafe kan je ook prima Citroenzuurpoeder gebruiken. Twee keer 30-35 gram per beurt.

Dat spul is in bulk behoorlijk voordelig te krijgen. En volgens Philips is hun ontkalker ook op basis van citroenzuur.

Is dit een goed idee?
En waar halen jullie dit? De meeste zoekresultaten brengen me bij vage natuurproducten shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
sloth schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:42:
Als Senseo eigenaar verdien ik vast geen plekje in dit topic maar ik probeer het toch even :P

Over het ontkalken.
Omdat ik geen zin heb om evenveel te betalen voor dure Philips ontkalker als voor het apparaat op twee jaar (en ik gewoon een krent ben :+ ) zoek ik naar een wat goedkopere oplossing.

Volgens de Senseo reparatie handleiding van het repair cafe kan je ook prima Citroenzuurpoeder gebruiken. Twee keer 30-35 gram per beurt.

Dat spul is in bulk behoorlijk voordelig te krijgen. En volgens Philips is hun ontkalker ook op basis van citroenzuur.

Is dit een goed idee?
En waar halen jullie dit? De meeste zoekresultaten brengen me bij vage natuurproducten shops.
Ga maar snel hier heen :+ Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Pagina: 1 ... 186 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1