Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 185 ... 244 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:43
ik zal er heel eerlijk in zijn, ik ben wel de val in gelopen hier ;)

ik dacht me even te oriënteren op een vervanger van nespresso en dit leek een leuke stap.
Maar dit is blijkbaar een hele wereld ;) (had ik kunnen weten natuurlijk)

De tip van @RigolleM ziet er zeker goed uit qua start, ik heb dan zeker het idee dat ik kwaliteit spul heb, al is het iets wat boven mijn initiële budget, ik denk wel dat de kwaliteit een stuk beter is dan wat ik eerst op het oog had. (en ik meerdere kleuren leverbaar voor een goede WAF, hoop ik)

Maar god, dit is wel een bodemloze put qua hoe ver je kan gaan er mee. (positief bedoeld!)

misschien nog 1 stomme vraag: ik zie dat die Eureka Mignon Specialita vooral staat aangemerkt als espresso maler.
Echter zou je met deze maler ook koffie kunnen malen voor drip koffie zetters? of is die daar niet geschikt voor?

Edit, ik zie nu de afmetingen van deze beide machines (Gaggia Classic en Eureka Mignon Specialita), doordat ze niet zo diep zijn zijn dit nog veel beter passen in onze nieuwe keuken :o

[ Voor 9% gewijzigd door fjux op 17-08-2023 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:38
fjux schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:56:
Misschien nog 1 stomme vraag: ik zie dat die Eureka Mignon Specialita vooral staat aangemerkt als espresso maler.
Echter zou je met deze maler ook koffie kunnen malen voor drip koffie zetters? of is die daar niet geschikt voor?

Edit, ik zie nu de afmetingen van deze beide machines (Gaggia Classic en Eureka Mignon Specialita), doordat ze niet zo diep zijn zijn dit nog veel beter passen in onze nieuwe keuken :o
Geen enkele vraag is stom, niet vragen is dom ;)
Om je vraag te beantwoorden, ja dat kan, maar ideaal is anders, het kleine instelwieltje is niet erg nauwkeurig en het is best moeilijk om te switchen tussen de best wel ver uit elkaar liggende instellingen voor espresso <-> Drip.
Een molen met een grote afstelring/schijf is dan een betere optie, al moet je wel in je overwegingen meenemen dat geen enkele molen beide perfect doet. Het is of het een of het ander perfect en de rest bijzaak/minder.
Een optie door vele gekozen is een Commandante of andere (Timemore bv) vergelijkbare handmolen ernaast voor het filter/drip gebeuren.

Ja, het is een behoorlijk diep konijnen gaatje, maar hoe diep je valt ligt ook hoofdzakelijk aan jezelf, qua machine (ik heb nu een Bianca v3) heb ik best wel wensen, maar die liggen zo ver weg en leveren amper beter resultaat op, dat die horde mogelijk nooit genomen gaat worden.
Mijn Niche bevalt uitstekend, al heb ik een Timemore Sculptor in bestelling staan (de grote) en ik nog moet zien welke blijft en welke gaat. Ook daar geld dat mijn ogen best rusten op andere opties, maar de meeste liggen qua prijs zo ver van wat ik uit wil geven, dat dat er (behalve een Staatsloterij meevallertje) waarschijnlijk niet van gaat komen.
Voor jezelf vaststellen wat je maximaal wilt uitgeven en wat je ermee wilt bereiken helpt om de lusten te balanceren tegen de lasten :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:22
Vitabissj schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:05:
er zijn genoeg mensen die al bijna 10j doen met een Sage/Breville..
Tis niet omdat er veel plastiek aan zit, dat ze niet lang mee kunnen gaan.
In allebei (GCP en Bambino) zit bvb een Ulka pomp die even snel kapot kan gaan.
Snap altijd die kritiek niet.
Begint een beetje afgezaagd te worden ook..
Prijs/kwaliteit zijn ze zeker nie slecht.
Je betaalt gewoon voor opties ipv metalen afwerking. Maar plastiek hoeft nie altijd slechter te zijn dan metaal.

Nu zou ik er zelf ook niet voor kiezen ze.. maar ik snap wel waarom sommige mensen dat wèl doen.
Ik heb iets minder dan een jaar een sage barista pro gehad, met ingebouwde maler en alles. Het was mijn eerste ervaring met een ander apparaat dan de Nespresso en ik was eigenlijk heel erg blij (in eerste instantie):
  • Koffie is vele malen lekkerder dan uit de Nespresso kwam
  • Mogelijkheid om best goede melkdrankjes te maken (sowieso naar mijn mening beter dan zo'n losse elektrische opschuimer)
  • Super snel gebruiksklaar (3 seconden)
Hoe meer ik mij begon te verdiepen in koffie (met dank aan James Hoffman onder andere), hoe meer ik het idee kreeg dat er meer uit te halen was dan ik deed.
Ik ging ook duurdere koffie (versgebrand) bestellen en bij sommige bonen kreeg ik er onmogelijk een lekkere koffie uit (veel te zuur of veel te bitter). Ook kreeg ik slecht een consistente bak kwam ik achter. Naar verloop van tijd ontwikkeld je smaak en ga je sneller herkennen hoe 'goed' je een bakje koffie nu echt vind.

Toen ben ik overgestapt naar een losse maler. Ik heb toen gekozen voor een Niche omdat die overal voor thuisgebruik aangeraden werd vanwege de lekkere flow en goede maalkwaliteit. Daar werd de koffie beter van, ik kon fijner en consistenter malen waardoor er minder uitschieters waren in de smaak van de koffie. Het was echter nog steeds zo dat lichtgebrande bonen veel te zuur waren, zelfs met de hoogste temperatuurinstelling. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat dit door de Sage kwam.

De Sage verwarmt het water met een thermoblock en dat werkt super snel. Maar alles wat in contact komt met dat water is nog van lage temperatuur en wordt alleen indirect verwarmd of door veel koffie achter elkaar te zetten. Bij een E61 machine wordt alles opgewarmd en daarom duurt het (vaak) een goede 20minuten voordat het gehele apparaat (inclusief piston) op dezelfde temperatuur is. Op dezelfde temperatuur is essentieel, omdat je zo min mogelijk warmteverlies wilt tijdens het zetten van de koffie, aangezien de smaken het beste uit de gemalen bonen komen op een bepaalde (hoge) temperatuur.

Ik heb toen mijn Sage verkocht (dat ging overigens redelijk gemakkelijk) via Marktplaats en een andere beginnende thuisbarista en heb zelf een ECM Synchronika gekocht. De ECM, in combinatie met de Niche, geeft mij (voorlopig) precies wat ik wilde: hele lekkere - consistente - koffie.

Als ik in eerste instantie meteen een ECM had gekocht had ik dit proces niet doorlopen en het verschil dus ook nooit opgemerkt. Ik ben er heel blij mee, ook omdat ik met de Sage wilde kijken of ik deze hobby leuk vind en of ik wel zoveel tijd (ten opzichte van op een knopje drukken) aan koffiezetten wilde besteden.

Voor mij was deze volgorde ideaal, maar wel een stukje kapitaalverspilling omdat ik minder dan een jaar met de Sage gedaan heb. Was een eerste aankoop met een losse maler en Rancillio Silva of Gaggia Classic beter geweest? Geen idee, we zullen het nooit weten 8)

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:01
@Thysiej Ik denk dat er ook weinig mensen direct van een Nespresso naar een ECM Synchronika overstappen eerlijk gezegd. :)
Bij de meesten zal het inderdaad een proces zijn, wat ergens ook leuk is vind ik. Van jaren geleden op de studentenkamer met een Senseo naar wat ik nu heb was wat mij betreft iig best leuk.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:57
Henkie_NtA schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:49:
@Thysiej Ik denk dat er ook weinig mensen direct van een Nespresso naar een ECM Synchronika overstappen eerlijk gezegd. :)
Bij de meesten zal het inderdaad een proces zijn, wat ergens ook leuk is vind ik. Van jaren geleden op de studentenkamer met een Senseo naar wat ik nu heb was wat mij betreft iig best leuk.
Dit idd, als 't aan mij lag had ik een r58 gekocht. maar toch voor de gaggiuino tussenstap..

PCB komt hopelijk morgen/zaterdag binnen, dan kan ik de mod completeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Frantic op 17-08-2023 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:04
8)
Telt een Technika ook?

Maar eerlijk is eerlijk, had jaren geleden al eens een instapper gebruikt, dus wist dat ik een halfautomaat wilde maar in mijn vorige keuken echt geen ruimte voor een groot apparaat. Dus vorig jaar besloten het in een keer goed te doen. Dus ben van een Nespresso naar een ECM Technika V Pid + Niche gegaan. Behoorlijk verschil ja! En nu ook voorlopig geen drang tot upgrade.

[ Voor 11% gewijzigd door GerbenBK op 17-08-2023 16:24 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:31

YellowCube

Wait...what?

Deze vakantie heb ik uit pure noodzaak Cafetière koffie gedronken. Dat was vooral omdat ik per abuis de verkeerde koffie (maling) gekocht had.
Ik had ook geen cafetière dus die heb ik voor paar euro op de kop getikt.

Welnu, best ok maar ik vond het gedoe met water koken, wachten op de juiste temperatuur, opschenken, weer wachten, koffie naar beneden duwen. Ok, maar wel gedoe.
Nu weer thuis blijkt er een makkelijk manier met het water. De cafetière pas netjes onder de Moccamaster Cup One, dus die doet het opgieten. Zodra dat klaar is, koffie duwen en voila.
Ga het nog een paar keer proberen maar dan met zelfgemalen bonen (ipv van de voorgemalen koffie die ik per abuis gekocht had)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:19
Waar kopen jullie vers gebrande bonen?

Verwijderd

Koffiestation

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:12
RigolleM schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:38:
[...]

Ik heb € 282 betaald voor de Sculptor 064, een fractie dus ;)
Maar inmiddels zijn we al drie maanden verder en gaat nog minstens twee maanden duren voordat we hem (in mijn geval de 064s) in huis hebben.

Laten we maar hopen dat dat het waard was ;)

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:17

ZieMaar!

Moderator General Chat
Djankie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:37:
Waar kopen jullie vers gebrande bonen?
Staat een mooi lijstje in de topicstart :).

Hier in de buurt zit Bosbrand, die branden vers en bezorgen gratis (als je in de buurt woont), die ga ik nog eens proberen…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 15:45

Hoholi

The only one

Telt van een Senseo naar een Synchronica ook O-)

Beter eerst goed inlezen en dan 1 keer goed doen. Scheelt een hoop frustraties. Alhoewel het na 2 jaar toch kriebelt om de Synchronica te vervangen.

Religion is Opium for the Masses

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-08 20:00

Fisico

by Fabian

@Hoholi precies wat ik ook dacht. Wijze les getrokken van mijn racefietsen kopen en nu gelijk gedaan wat ik echt wil ipv wat verstandig is.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoholi schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:43:
[...]

Telt van een Senseo naar een Synchronica ook O-)

Beter eerst goed inlezen en dan 1 keer goed doen. Scheelt een hoop frustraties. Alhoewel het na 2 jaar toch kriebelt om de Synchronica te vervangen.
Buy once, cry once. Prima credo!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:27

JanvD

Portretfotograaf

koffieleuten,

ik kom deze advertentie tegen van een Vibiemme Domobar.

Deze espressomachine is vaak geadviseerd in het begin van dit topic. Is dit nog steeds een aanrader? Wat vinden jullie van deze advertentie (bij mij in de buurt)?

Ik kom van een mokapotje naar een Lidl half-automaat met pressurized portafilter (gekocht op marktplaats voor een prikkie) en mij bevalt de werkwijze wel. Ik doe graag een duik in het diepe om daadwerkelijk een goede espresso te maken en ik hoop vooral op consistentie om alles uit een verse boon te gaan halen.

Ik denk eraan om de machine te gaan combineren met een Eureka Mignon Oro Single Dose, een Niche Zero of een DP64 v4. Nieuw, showroom of tweedehands.

Mijn budget is niet eindeloos en ik wil niet upgraden binnen 10 jaar.

Opties die ik heb overwogen:

Gaggia Classic Pro
Rancillio Silvia
Vibiemme Domobar
Profitec Go

Zoals jullie zien zijn dit uiteenlopende prijsklasses. De Silvia en de Gaggia zijn mooie instappers en zou ik nieuw kunnen veroorloven. Helaas zijn deze niet heel consistent qua temperatuur. Ik vind consistentie belangrijk, omdat ik nieuw ben in deze baristagebeuren en daarom bang ben dat ik veranderingen maak aan bijv. m'n 'dial-in', terwijl de temperatuur veranderde. Ik heb geen zin in temperatuursurfen. En ik ga al helemaal niet modden.

Is dit een terechte zorg?

Ik ben wel onder de indruk van de Vibiemme Domobar qua looks en deze schijnt stabieler te zijn van temperatuur, maar heeft geen PID voor stabiliteit.

Heeft de Domobar dit uberhaupt nodig?

Een andere optie die ik overweeg is om gewoon door te sparen voor een Profitec GO (of iets anders dat tegen die tijd vergelijkbaar is). Deze heeft alle moderne snufjes aan boord zoals de PID voor een goede prijs bij bijv. een showmodel (nu bijv. te koop voor € 800.-). Daarvoor kan ik geen Gaggia of Silvia kopen waarbij de PID is inbegrepen zover ik kan vinden.

Zoals jullie zien wil ik graag iets goeds, maar zoek ik ook iets schappelijks.

Kunnen jullie mij helpen in de keuze? Zie ik iets over het hoofd?

Ik hoef niet nu per sé iets te hebben al verlang ik daar wel naar omdat ik gewoon zin heb om te experimenteren / hobby'en en te genieten

www.janvandoornik.nl

• Frantic
@JanvD heb je de Gaggiuino mod overwogen op de Gaggia?

de kit kost je 99 dollar https://www.peakcoffee.cc...t-set-gaggia-classic-pro/

[ Voor 47% gewijzigd door Frantic op 17-08-2023 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@JanvD je lijkt in elk geval op de goede punten te letten; bij espresso is consistentie alles. Dat bepaalt de kwaliteit van het eindresultaat.
Temperatuur is een van de variabelen waar nog wel eens wat in kan veranderen bij de goedkopere modellen. Druk zit meestal wel goed, althans, is consistent. Moet soms wel even afgesteld worden.
Verder is het vooral de keuze van de koffie en een goede maler.

Temperatuurstabiliteit kun je op meerdere manieren bereiken, maar bij espressomachines is het voornamelijk (thermische) massa en een PID.
Een E61 machine heeft veel massa, en is daardoor al erg stabiel (massa=traag, wat goed is voor stabiliteit). Machines als een gaggia en silvia hebben dat stukken minder, maar kunnen uitgerust worden met een PID.
Massa + PID is natuurlijk het beste, maar één van beide is beter dan geen.

Er zijn velen die zeggen dat een E61 machine geen PID nodig heeft. Ik denk dat die stelling op zich wel klopt, dat het stabiel genoeg is zonder, maar dat het wel nog beter wordt mét PID.

Wat beter is, veel massa maar geen PID, of weinig massa maar wel een PID, durf ik niet te zeggen. Maar ik zou als het even kan wel minstens één van de twee willen hebben. En als het budget het toelaat beide.

Mara-X ook overwogen? Wellicht boven budget, regelmatig te vinden geweest < € 1000, en dus wel E61 (massa) + PID.

Verder denk ik dat alles vanaf de domobar prima is. Maar zou zelf de voorkeur geven aan iets nieuws. Maar E61 is wel goed repareerbaar/onderdelen goed verkrijgbaar, dus blijft wel een aardig veilige keuze.

Profitec Go ben ik onvoldoende mee bekend, maar hoor wel goede dingen. En heb wel vertrouwen in het merk (heb er zelf ook een). Als een nieuwe E61 boven budget is, zou ik waarschijnlijk voor zoiets gaan gelet op mijn voorkeur voor nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

@Frantic zoals ik al zei wil ik niet zelf gaan modden. En laten doen kost best wat knaken, dat andere opties mogelijk worden.

@defusion Dat zou een optie kunnen zijn, maar dan wordt het sowieso nog langer sparen dan voor de Profitec Go. Ik heb wel een zwak voor de looks van een E61 met als voordeel dat het ook kwaliteit is. Ik hou het iig in mijn achterhoofd.

Zou die van de advertentie een goede kwaliteit/prijs verhouding hebben? Als die goed gereviseerd is, dan zou ik er zomaar >15 jaar mee kunnen doen met goed onderhoud?

www.janvandoornik.nl

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:56
JanvD schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:39:
@Frantic zoals ik al zei wil ik niet zelf gaan modden. En laten doen kost best wat knaken, dat andere opties mogelijk worden.

@defusion Dat zou een optie kunnen zijn, maar dan wordt het sowieso nog langer sparen dan voor de Profitec Go. Ik heb wel een zwak voor de looks van een E61 met als voordeel dat het ook kwaliteit is. Ik hou het iig in mijn achterhoofd.

Zou die van de advertentie een goede kwaliteit/prijs verhouding hebben? Als die goed gereviseerd is, dan zou ik er zomaar >15 jaar mee kunnen doen met goed onderhoud?
Heb je nog stil gestaan bij de opwarmtijd van een e61? Zeker bij wat oudere kan dat lang duren. Er zijn vele workarounds met tijdschakelaars zodat je sochtends op tijd een warme machine hebt maar mij houd het tot nu toe wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:18
@JanvD En een Lelit Anna 2?
Is goedkoop en heeft pid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:16
Ik heb een anderhalf jaar oude GCP te koop staan, gemod met opv, PID en dimmer.
Staat op MP en 2dehands.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

@vinpower ja, dat is geen probleem. Ik drink pas koffie ná het ontbijt

@Vitabissj Top, ga ik checken

@KJac Ga ik over nadenken

Tnx guys. Ik heb zo iig genoeg om over na te denken. Ik laat de Domobar voor nu zitten en kan nu een wat overwichtiger keuze maken.

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Nou m’n ouders stappen over van een EQ9 naar een Jura e8. Schoonmaken van de zetgroep blijft een issue met de Siemens, ding blijft ook onverklaarbaar storing geven over koolzuur etc. Nu dus een goedkoper toestel met hopelijk minder onderhoud.

Zij gaan een eventueel smaak verschil toch niet proeven. M’n pa drinkt liever nespresso 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fasicbit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-05 23:08
Ik heb dan de Profitec GO, deze levert prima koffie en is zeer consistent en goed instelbaar voor een prijs onder de 1000. Een goede molen en kwaliteit bonen zijn wel een voorwaarde daarbij. Als de koffie mij goed smaakt, hoef ik niets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-08 23:17
Voor de mensen die in de markt zijn voor een Jura E8, het lijkt erop dat er een nieuwe revisie aan zit te komen. Het huidige model wordt veelal aangeduid met EB, maar in Duitsland lijkt EC er aan te komen:

https://www.mediamarkt.de...at-dark-inox-2884279.html

Zo te zien is het scherm wat groter en op de toetsen naast het scherm kijken symbolen geprint. Verder kan ik nog niet veel vinden over eventuele verschillen (behalve de prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:23
Goochelaar schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:09:
Voor de mensen die in de markt zijn voor een Jura E8, het lijkt erop dat er een nieuwe revisie aan zit te komen. Het huidige model wordt veelal aangeduid met EB, maar in Duitsland lijkt EC er aan te komen:

Zo te zien is het scherm wat groter en op de toetsen naast het scherm kijken symbolen geprint. Verder kan ik nog niet veel vinden over eventuele verschillen (behalve de prijs).
Het scherm op de EC is 3.5” en op de EB 2.8”. Verder lijkt de EC een nieuwe generatie molen te hebben, de P.A.G.2. Ook heeft de EC het filter Claris Smart+. Geen idee waar die + dan voor staat. Meer verschillen zie ik zo niet,

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickC op 18-08-2023 22:25 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:13
PatrickC schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:22:
[...]

Het scherm op de EC is 3.5” en op de EB 2.8”. Verder lijkt de EC een nieuwe generatie molen te hebben, de P.A.G.2. Meer verschillen zie ik zo niet,
Yup, P.A.G.2 is dezelfde als in de J8. En ook de J8 krijgt een broertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Claris Smart+
https://nl.jura.com/nl/vo...larisSmartPlus-3-pc-24233
Kan ook in de EB zo te lezen.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Kan in alles waar een blauw of grijs filter in kan. Enige verschil met de Smart is ontkalker voor de watertank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
[...]

Het scherm op de EC is 3.5” en op de EB 2.8”. Verder lijkt de EC een nieuwe generatie molen te hebben, de P.A.G.2. Ook heeft de EC het filter Claris Smart+. Geen idee waar die + dan voor staat. Meer verschillen zie ik zo niet,
Geen verschillen waar ik €250,- verschil voor over heb. Al zal de EC uiteindelijk wel richting de prijs van de EB gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dit lijkt ook een prima koop https://www.marktplaats.n...-eureka-mignon-specialita, samen met die GCP van hierboven en je hebt een heel mooi setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je alleen naar prijs kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wat is er mis met starten met een Eureka Mignon en een Gaggia Classic Pro?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
ZieMaar! schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Weinig tot niets, een goede molen en een redelijke espresso machine, alles beter als een prima espresso machine gecombineerd met een gare Sage molen. Die Eureka ga je nog jaren plezier van hebben, verliest amper waarde, en de Classic Pro bied vele 'sleutel' mogelijkheden als je de temperatuur en druk inconsistentie zat bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-07 17:20
[...]

Ik heb gisteren voor 969 de EB versie gekocht. De EC was bijna 200 euro duurder en de verkoper vertelde dat het onwaarschijnlijk is dat we EB prijzen gaan zien voor de EC versie.

Vandaag de eerste koffie gedronken. Wel wat zurig.. Maalgraad een tandje fijner gezet en morgen nog eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
FastForwardNL schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Ik heb gisteren voor 969 de EB versie gekocht. De EC was bijna 200 euro duurder en de verkoper vertelde dat het onwaarschijnlijk is dat we EB prijzen gaan zien voor de EC versie.

Vandaag de eerst koffie gedronken. Wel wat zurig.. Maalgraad een tandje fijner gezet en morgen nog eens kijken.
Wat was je vorige koffie? En welke bonen gebruik je nu? Mijn ervaring met de E8 is dat koffie met bomen uit Afrika wat zuurder zijn dan bonen uit Zuid-Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-07 17:20
PatrickC schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Wat was je vorige koffie? En welke bonen gebruik je nu? Mijn ervaring met de E8 is dat koffie met bomen uit Afrika wat zuurder zijn dan bonen uit Zuid-Amerika.
We hadden hiervoor een Dolce Gusto.. We drinken veel melk koffie varianten.

Ik heb bonen gehaald bij Koffiestore. Tom's Choice Italiaanse koffiebonen. De herkomst is zo te zien Z-Amerika. Maalgraad staat standaard op 1 na grofste.

Ben bij restaurants altijd wel fan van Lavazza koffie.

[ Voor 9% gewijzigd door FastForwardNL op 19-08-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Het feit dat het hele binnenwerk van aluminium is en hij dus afkoelt het moment dat er koud water in stroomt. Voor ongeveer hetzelfde geld heb je een Silvia dus het is totaal geen logische keuze. Zeker als je een tweedehands Silvia neemt. Compleet overhyped ding waar de Amerikanen mee weglopen, net als Sage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:48:
[...]

Het feit dat het hele binnenwerk van aluminium is en hij dus afkoelt het moment dat er koud water in stroomt. Voor ongeveer hetzelfde geld heb je een Silvia dus het is totaal geen logische keuze. Zeker als je een tweedehands Silvia neemt. Compleet overhyped ding waar de Amerikanen mee weglopen, net als Sage.
Dan vergelijk je een tweedehands Silvia met een nieuwe GCP. Het gaat juist om een gebruikte, toch? Als t punt is een Silvia beter is dan een GCP, dan zijn we het wel eens denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:48:
[...]

Het feit dat het hele binnenwerk van aluminium is en hij dus afkoelt het moment dat er koud water in stroomt.
Brons, de oude modellen zijn aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:37:
[...]

Brons, de oude modellen zijn aluminium.
De boiler van de GCP is gewoon aluminium hoor…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
@Verwijderd beetje overdreven reactie..
Mijn gcp koelde ongeveer 2-2.5 graden af tijdens een shot, dus ik denk dat het nog wel meevalt.
Ik weet niet hoe het bij een silvia is, maar wss wel minder.
Ik denk dat 95% van de mensen het verschil niet zou proeven.
Tis ook niet dat zowel de gcp als silvia zo temperatuur stabiel zijn zonder pid.
En een silvia is wel een pak duurder dan een gcp (+- 120€), dus ik snap de keuze voor gcp wel.
Warmt sneller op en sneller op
stoomtemperatuur ook.

[ Voor 24% gewijzigd door Vitabissj op 20-08-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe S8, zonder knoppen (Touch screen)
Nieuwe E8 met knoppen

Wel nieuwe molen, maar mijn bron zegt dat je er weinig aan zal merken.

Nieuwe S8 in Zwitserland:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqNCns5Sx2Bu7lL_hIi1qHKtwNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g48PQUW2B51jjXeikfJBFur0.jpg?f=user_large

Eind september in NL heb ik mij laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-08 22:08

De prijs is behoorlijk veel hoger.
Zal hier in Nederland nòg wel hoger worden.
Geen idee waarom eigenlijk.
Symbolen bij de knoppen?
Vreemd. De functie van de knoppen verschilt immers met wat op het scherm staat.
De kracht is dus juist om gèèn tekst erbij te zetten….
De EB zal er echter wel uit gaan. Zo gaat het vaak met nieuwe modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 18:58
Ik dacht dat een E4/E6E8 qua binnenwerk gelijk was en dat het verschil vooral zat in de melkspecialiteiten.

Mijn E6 is een EC. Voor 699eu gekocht in Duitsland twee weken terug. Vond de meerprijs van een E8 het voor mijn gebruik niet waard.

Heb ik dan nu wel of niet hetzelfde binnenwerk van een E8 EC die er binnenkort aankomt?

Hoe dan ook, ik kan wel een paar jaar vooruit met mijn EC. Heb bijna mijn tweede proefzakje Brandzaak bonen er door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
HoppyF schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:12:
[...]

Zal hier in Nederland nòg wel hoger worden.
Geen idee waarom eigenlijk.
Symbolen bij de knoppen?
De kracht is dus juist om gèèn tekst erbij te zetten….
De EB zal er echter wel uit gaan. Zo gaat het vaak met nieuwe modellen.
Die symbolen bevatten ook geen tekst, maar gewoon een wit bolletje of - teken. Ik snap het wel… want op de E8 EB zijn de toetsen niet echt duidelijk toetsen en is niet duidelijk waar je ze precies kunt indrukken. Het went natuurlijk wel, maar laatst wou iemand anders koffie zetten op mijn E8 die de machine niet kent en zag niet waar hij de toetsen moest indrukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
B-Real schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:18:
Ik dacht dat een E4/E6E8 qua binnenwerk gelijk was en dat het verschil vooral zat in de melkspecialiteiten.

Mijn E6 is een EC. Voor 699eu gekocht in Duitsland twee weken terug. Vond de meerprijs van een E8 het voor mijn gebruik niet waard.

Heb ik dan nu wel of niet hetzelfde binnenwerk van een E8 EC die er binnenkort aankomt?

Hoe dan ook, ik kan wel een paar jaar vooruit met mijn EC. Heb bijna mijn tweede proefzakje Brandzaak bonen er door :)
Nee, hetzelfde als de E8 (EB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

De boiler van de GCP is gewoon aluminium hoor…
Ik zat met de brewhead in mijn hoofd, mijn excuses. Maar er zijn wel Gaggia Classics gemaakt met stainless steel boilers. Maar niet allemaal dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goochelaar
HoppyF schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:12:
[...]
...
Symbolen bij de knoppen?
...
PatrickC schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:11:
[...]

Die symbolen bevatten ook geen tekst, maar gewoon een wit bolletje of - teken. Ik snap het wel… want op de E8 EB zijn de toetsen niet echt duidelijk toetsen en is niet duidelijk waar je ze precies kunt indrukken. Het went natuurlijk wel, maar laatst wou iemand anders koffie zetten op mijn E8 die de machine niet kent en zag niet waar hij de toetsen moest indrukken.
Inderdaad. Als je de foto op de site van de mediamarkt bekijkt die ik gelinkt had, dan zie je daar symbolen om aan te geven waar de knoppen zitten.

Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en heb in Duitsland een EB aangeschaft (wilde niet langer wachten en vond dat gezien de verschillen ook niet nodig).

Super tevreden (tot nu toe)! Mijn dochter dacht echter wel dat het een touchscreen was, maar dat zou ook een generatiedingetje kunnen zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:58
cryptapix schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:41:
Wie zocht er nou laatst een specialita? @ZieMaar! ?
https://link.marktplaats.nl/m2007565425?

Net online, 280 euro. Hele goede deal. Wel wit. Die dingen gaan vaak voor 300-350 2e hands. Mijne begin dit jaar ook verkocht voor 325 (chroom variant).
Nu ook de zwarte,
https://www.marktplaats.n...-eureka-mignon-specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d.castello
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-07-2024
Zal de prijs van de Jura E8 (EB) dan zakken? Anders wacht ik met de aanschaf…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.castello
Kan ik gewoon bij de Mediamarkt in Duitsland online laten leveren naar NL? Of moet ik echt naar Duitsland rijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:44
d.castello schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:12:
Kan ik gewoon bij de Mediamarkt in Duitsland online laten leveren naar NL? Of moet ik echt naar Duitsland rijden?
Wat zegt de site als je het probeert te bestellen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Wij zitten hier nu 2,5 weken in Italië.
Wat ik hier gezien heb qua maken van koffie slaat alles, maar…. Nog geen enkele slecht kop gedronken.

Van de kleine lokale bar’s tot de grote koffiehuizen. Het steekt blijkbaar zo nauw niet, inclusief espresso, doppio, lungo… Das bijna allemaal hetzelfde. Enkel een Americano, dan krijg je een grote kop.
Soms vragen we zelfs een doppio eerst, erna een Lungo en krijgen exact hetzelfde :)
Tampen? Gebeurd weinig of zeer vluchtig.
Een paar keer tegen een voorgemaalde molen tikken voor een beetje koffie (niet afgewogen), zo in de machine. Zelden tampen, nooit WDT, nooit RDT, … maar.. elke keer LEKKERE koffie.

Het doet je toch nadenken over de “hype” en “kermis” errond. Als het maar verkoopt zeker? ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGt4XCy7yMc2Weh9jWLqSfGio8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqL8V9CGziW2NPhvWVipM6kv.jpg?f=fotoalbum_large

Never ever financial advice...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Je kan je natuurlijk ook afvragen of je locatie niet je perceptie van smaak beïnvloed…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:56:
Je kan je natuurlijk ook afvragen of je locatie niet je perceptie van smaak beïnvloed…..
beide ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kazzzdafke schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:51:
Wat ik hier gezien heb qua maken van koffie slaat alles, maar…. Nog geen enkele slecht kop gedronken.

Van de kleine lokale bar’s tot de grote koffiehuizen. Het steekt blijkbaar zo nauw niet, inclusief espresso, doppio, lungo… Das bijna allemaal hetzelfde. Enkel een Americano, dan krijg je een grote kop.
Soms vragen we zelfs een doppio eerst, erna een Lungo en krijgen exact hetzelfde :)
Een paar keer tegen een voorgemaalde molen tikken voor een beetje koffie (niet afgewogen), zo in de machine. Zelden tampen, nooit WDT, nooit RDT, … maar.. elke keer LEKKERE koffie.

Het doet je toch nadenken over de “hype” en “kermis” errond. Als het maar verkoopt zeker? ☺️

[Afbeelding]
Waarom ging je er vanuit dat de Italianen zo ambachtelijk allemaal hun koffie zette dan? Beetje verkeken in wat voor echo kamer je zit in dit soort topics? ;) Italianen zijn altijd vrij slordig geweest met koffie, omdat ze eigenlijk vooral gewoon espresso drinken en cappuccino op een lege maag. Al die westerse gekkigheid doen ze niet aan.

De bonen die Italianen gebruiken voor koffie is ook een bepaalde smaak. M’n vader is er gek op, maar die vind al mijn koffie te bloemig.

Maar ik ben het met je eens, het is niet nodig iedere keer bij het zetten van koffie het jezelf mega moeilijk te maken. Als ik thuiswerk is het gewoon malen op timer in de atom, in de filter, tampen en in de Micra. Volume a.d.h.v. het 40mL kopje. Smaakt top, 0 effort.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:39
[quote]kazzzdafke schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:51:

Inderdaad, ik denk dat er ook een hoop gebakken lucht rond om het zetten van koffie zit, het is gewoon een verdien model vooral die figuren op YT die iedereen gek maken dat een oa zeefje een totaal andere beleving geeft, zelfs een andere voeding in je espresso machine zou een totaal andere smaak geven :+

[ Voor 14% gewijzigd door ramrodwillem op 23-08-2023 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:27
ramrodwillem schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:50:
[quote]kazzzdafke schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:51:

Inderdaad, ik denk dat er ook een hoop gebakken lucht rond om het zetten van koffie zit, het is gewoon een verdien model vooral die figuren op YT die iedereen gek maken dat een oa zeefje een totaal andere beleving geeft, zelfs een andere voeding in je espresso machine zou een totaal andere smaak geven :+
Niet tampen lijkt me echt wel een probleempje opleveren. Verder zijn de donkere bonen een hoop vergevingsgezinder en zal je vakantiegevoel ook meespelen. Wel is veel gewoon mentaal, dat geef ik toe. Maar zolang ik denk dat iets helpt doe ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-08 07:25
Dag allen, inmiddels al lang niet meer actief geweest hier, maar ik zou graag nog wat kleine dingen willen upgraden aan mijn Silvia. Weet iemand bijvoorbeeld waar ik zo'n nieuwe douche + schroef kan kopen die verzonken zit? De huidige bout steekt uit, zoals bij alle Silvia's, dus dat wil ik graag vervangen om ook zo'n zeefje op de puck te kunnen leggen. Ik zat al te denken om zelf een conische countersink in dat schijfje te boren, maar dan zit ik alsnog met de douchezeef die ik moet vervormen...

Verder; weet er iemand waar er in omgeving Twente koffieproeverijen zijn? Ik zou er graag eens een willen doen!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:04
Koets89 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:27:
[...]

Niet tampen lijkt me echt wel een probleempje opleveren. Verder zijn de donkere bonen een hoop vergevingsgezinder en zal je vakantiegevoel ook meespelen. Wel is veel gewoon mentaal, dat geef ik toe. Maar zolang ik denk dat iets helpt doe ik het graag
Dat is inderdaad een belangrijke factor denk ik. Italianen doen meer aan de "klassieke" espresso branding die vrij donker en meer vergevingsgezind is. Waarmee ik niet wil zeggen dat er niet veel op de markt is qua tools dat de meeste mensen gewoon niet proeven in het eind product.

• B-Real
  • Laatst online: 18:58
kazzzdafke schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:51:

[Afbeelding]
Herkenbaar, maar het vakantiegevoel speelt ook mee denk ik.
Ik ging op de camping elke ochtend verse broodjes halen bij het winkeltje, daarnaast zat een barrista. Elke ochtend zat ik daar in het ochtendzonnetje met mijn koffie/cappucino/espresso uitkijkend op het speeltuintje waar mijn zoontje aan het spelen was 8)

Waarschijnlijk had zelfs Senseo prima gesmaakt :P

Al moet ik wel zeggen dat ik doorgaans onderweg naar vakantie nooit koffie drink. Bij alle parkeerplaatsen/tankstations is het even slecht en vooral ook even duur. Behalve in Italië, daar is het toch echt wel een stuk beter en ook nog eens een stuk goedkoper.

• RoosW
Ik had naast de Malabar de Peru boontjes van de Koepoort ingekocht, een hoop gepiel om een optimale bak te krijgen, maar voornamelijk omdat de donkerder tint van de bonen mij direct verleide om de temperatuur van de PID naar 89C te zetten, nu vele correcties en matige en redelijke bakjes later, staat ie op 95C (hoger als voor Malabar!) en krijg ik eindelijk weer mijn gewenste zoetje terug..
Schijnbaar zegt kleur ook niet alles..

Overigens dolblij weer thuis te zijn, de volautomaat in het vakantie huis was beter als een Senseo, maar daar was alles dan ook wel mee gezegd :P

[ Voor 14% gewijzigd door RoosW op 24-08-2023 10:21 ]

• o.dam
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-08 11:06
KvNwPPr schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:11:
[...]

De onderdelen en 3d prints heb ik in huis voor de Gagguino. Nu alleen nog wachten op de PCB en dan kan ik alles inbouwen. Dan ben ik daarna eindelijk van het temp surfing af :) [Afbeelding]

[Afbeelding]
En? Heb je de Gagguino al aan het draaien?

Ben erg benieuwd, ga dit binnenkort ook inbouwen in m'n Gaggia Classic.

• Frantic
o.dam schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Ik heb net mn laatste onderdelen binnen :) (helaas een week na ontvangst van alles behalve de PCB kondigden ze de kit aan :') )

Dus binnenkort ook beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
JanvD schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:02:
koffieleuten,

ik kom deze advertentie tegen van een Vibiemme Domobar.

Deze espressomachine is vaak geadviseerd in het begin van dit topic. Is dit nog steeds een aanrader? Wat vinden jullie van deze advertentie (bij mij in de buurt)?

Ik kom van een mokapotje naar een Lidl half-automaat met pressurized portafilter (gekocht op marktplaats voor een prikkie) en mij bevalt de werkwijze wel. Ik doe graag een duik in het diepe om daadwerkelijk een goede espresso te maken en ik hoop vooral op consistentie om alles uit een verse boon te gaan halen.

Ik denk eraan om de machine te gaan combineren met een Eureka Mignon Oro Single Dose, een Niche Zero of een DP64 v4. Nieuw, showroom of tweedehands.

Mijn budget is niet eindeloos en ik wil niet upgraden binnen 10 jaar.

Opties die ik heb overwogen:

Gaggia Classic Pro
Rancillio Silvia
Vibiemme Domobar
Profitec Go

Zoals jullie zien zijn dit uiteenlopende prijsklasses. De Silvia en de Gaggia zijn mooie instappers en zou ik nieuw kunnen veroorloven. Helaas zijn deze niet heel consistent qua temperatuur. Ik vind consistentie belangrijk, omdat ik nieuw ben in deze baristagebeuren en daarom bang ben dat ik veranderingen maak aan bijv. m'n 'dial-in', terwijl de temperatuur veranderde. Ik heb geen zin in temperatuursurfen. En ik ga al helemaal niet modden.

Is dit een terechte zorg?

Ik ben wel onder de indruk van de Vibiemme Domobar qua looks en deze schijnt stabieler te zijn van temperatuur, maar heeft geen PID voor stabiliteit.

Heeft de Domobar dit uberhaupt nodig?

Een andere optie die ik overweeg is om gewoon door te sparen voor een Profitec GO (of iets anders dat tegen die tijd vergelijkbaar is). Deze heeft alle moderne snufjes aan boord zoals de PID voor een goede prijs bij bijv. een showmodel (nu bijv. te koop voor € 800.-). Daarvoor kan ik geen Gaggia of Silvia kopen waarbij de PID is inbegrepen zover ik kan vinden.

Zoals jullie zien wil ik graag iets goeds, maar zoek ik ook iets schappelijks.

Kunnen jullie mij helpen in de keuze? Zie ik iets over het hoofd?

Ik hoef niet nu per sé iets te hebben al verlang ik daar wel naar omdat ik gewoon zin heb om te experimenteren / hobby'en en te genieten
Ik ben zelf gecharmeerd van de E61 groep. Eenvoudige techniek, goed te onderhouden en voldoende massa.

Zo’n Domobar combineert dat met een enkele boiler die gestuurd wordt door pressostaat.

Zon pressostaat regelt net iets minder fijntjes dan een PID maar werkt wel gewoon goed en vrij nauwkeurig. Icm de massa van de E61 levert dat gewoon erg goed resultaat op.

Het is machine die op leeftijd kan zijn maar alles is simpel en goedkoop te maken. Onderhoud kun je zelf doen met 2 rechter handen en YouTube video die bij het onderhoudssetje komt.

Mocht je de machine zat zijn verkoop je deze zonder verlies weer via MP. Wat dat betreft heb je niets te verliezen.

Mijn belangrijkste bezwaar zou zijn dat melkdranken maken best wel gedoetje is. Leuk voor keertje maar niet voor iedere dag.

Als je dat wil zou ik naar een HX machine kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 11:05

woutur

Klauwtjes uit!

Mijn ervaring met koffie in Italië: het is altijd wel een 7 maar het wordt nooit een 10. Veel tentjes met een alu Illy bonencontainter rechtstreeks op de maler. Smaakt prima, maar als je echt lekkere koffie wil hebben dan moet je echt hard zoeken. Ik heb in diverse plaatsjes aan het Gardameer niet echt een uitzonderlijke koffietent gevonden. Ik houd me overigens aanbevolen :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
woutur schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:00:
Mijn ervaring met koffie in Italië: het is altijd wel een 7 maar het wordt nooit een 10. Veel tentjes met een alu Illy bonencontainter rechtstreeks op de maler. Smaakt prima, maar als je echt lekkere koffie wil hebben dan moet je echt hard zoeken. Ik heb in diverse plaatsjes aan het Gardameer niet echt een uitzonderlijke koffietent gevonden. Ik houd me overigens aanbevolen :)
Ik had in Rome al hetzelfde geconstateerd, nooit slecht, nooit geweldig, wel lekker. Maar goed, daar kan de NL horeca dan weer wat van leren, die 7 word in doorsnee hier in NL echt niet gehaald.

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:13
Sethro schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Ik ben zelf gecharmeerd van de E61 groep. Eenvoudige techniek, goed te onderhouden en voldoende massa.

Zo’n Domobar combineert dat met een enkele boiler die gestuurd wordt door pressostaat.

Zon pressostaat regelt net iets minder fijntjes dan een PID maar werkt wel gewoon goed en vrij nauwkeurig. Icm de massa van de E61 levert dat gewoon erg goed resultaat op.

Het is machine die op leeftijd kan zijn maar alles is simpel en goedkoop te maken. Onderhoud kun je zelf doen met 2 rechter handen en YouTube video die bij het onderhoudssetje komt.

Mocht je de machine zat zijn verkoop je deze zonder verlies weer via MP. Wat dat betreft heb je niets te verliezen.

Mijn belangrijkste bezwaar zou zijn dat melkdranken maken best wel gedoetje is. Leuk voor keertje maar niet voor iedere dag.

Als je dat wil zou ik naar een HX machine kijken.
Kleine kant tekening, de single boilers gebruiken een ‘gewone’ thermostaat. De pressostaat wordt gebruikt als er een stoom boiler is bij oa HX en DB.

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
woutur schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:00:
Daar ga ik mee akkoord. Hebben 1x een espresso gekregen die een 8,5 waard was. De rest idd een 7zo… maar dus prima genoeg!

Echter waar ik echt niet van over kon: café, espresso, doppio, Lungo. Allemaal hetzelfde 😂

In ons huisje gebruikten we een Bialetti als we zelf eentje wouden drinken, of de grote press voor ‘s morgens… prima genoeg voor op vakantie.

Maar.. eerlijk is eerlijk, kon niet typen aan de 7’s van de bars :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiZmVxpfzoJCuhLj0xzHuvJNhXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/720lhBjfqdTgL3Fk3tKnruAU.jpg?f=fotoalbum_large

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:26
Net mijn Jura weggebracht voor onderhoud omdat hij slecht doorliep en de molen een raar geluid maakte. Eerste mededeling van de monteur: Oh, u gebruikt ook vette bonen... :S Dat was niet geheel onverwachts, aangezien ze dat volgens mij standaard zeggen als er wat loos is, maar toch. Ik brand zelf en probeer er goed op te letten dat ik niet donker brand en de bonen zijn dus ook altijd super vers. Maar toch ben ik wel benieuwd naar wat jullie van mijn brandgraad vinden. Is wat je in onderstaande foto ziet donker, licht, vet, niet vet?

Ik brand trouwens met een Gene Café en de bonen die je ziet zijn een mengsel van 5 batches die achter elkaar zij gebrand. Er kan dus wel.wat kleurverschil tussen de bonen zitten, want je kunt met een Gene niet 100% consistent branden. Daarnaast ben ik licht kleurenblind en kan ik de nuances niet altijd goed zien. De bonen zijn arabica uit Papua Nieuw Guinea.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZ7ad4H8VjNSL3nebiLOrId9QpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6BcnsxG09lNkPljfpetlvsw.jpg?f=fotoalbum_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:04
Aziraphale schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:07:
Net mijn Jura weggebracht voor onderhoud omdat hij slecht doorliep en de molen een raar geluid maakte. Eerste mededeling van de monteur: Oh, u gebruikt ook vette bonen... :S Dat was niet geheel onverwachts, aangezien ze dat volgens mij standaard zeggen als er wat loos is, maar toch. Ik brand zelf en probeer er goed op te letten dat ik niet donker brand en de bonen zijn dus ook altijd super vers. Maar toch ben ik wel benieuwd naar wat jullie van mijn brandgraad vinden. Is wat je in onderstaande foto ziet donker, licht, vet, niet vet?

Ik brand trouwens met een Gene Café en de bonen die je ziet zijn een mengsel van 5 batches die achter elkaar zij gebrand. Er kan dus wel.wat kleurverschil tussen de bonen zitten, want je kunt met een Gene niet 100% consistent branden. Daarnaast ben ik licht kleurenblind en kan ik de nuances niet altijd goed zien. De bonen zijn arabica uit Papua Nieuw Guinea.

[Afbeelding]
Ik vind ze er niet echt vettig uitzien? Als ze echt vettig zijn dan zie je er toch wel wat meer glans op dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
@Azi0 zien er mij ook zeker niet vettig uit ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.castello
Ik heb advies nodig i.v.m aankoop koffie machine. Mijn Nespresso is defect. Gezien ik een koffie liefhebber ben, kan ik nu niet zonder machine.

Budget €1000
Ik drink vooral espresso/ dubbele espresso en cappuccino!

Gezien er zoveel keus is heb ik echt geen idee. Ik heb 6 jaar geleden een ECM gehad, die heb ik verkocht omdat de koffie niet warm werd. Daarbij moest ik de machine van te voren aanzetten eerder die überhaupt een beetje warm werd.

Kort samengevat zoek ik een (bonen) machine om espresso of cappuccino te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:03

ParaWM

Pro Prutser

Aziraphale schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:07:
Maar toch ben ik wel benieuwd naar wat jullie van mijn brandgraad vinden. Is wat je in onderstaande foto ziet donker, licht, vet, niet vet?
Bij inzoomen zie je toch wel op elke boon een druppeltje/vlekje/nat plekje. Ze zijn in ieder geval niet heel droog. Verder zeker geen expert hier.....

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ParaWM schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:45:
[...]

Bij inzoomen zie je toch wel op elke boon een druppeltje/vlekje/nat plekje. Ze zijn in ieder geval niet heel droog. Verder zeker geen expert hier.....
Er zitten inderdaad wel wat spatjes op, maar zelf vind ik ze wel aardig droog. Ik ben vooral ook wel benieuwd hoe men hier de brandgraad zou omschrijven. Is dit licht, middel, donker?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Aziraphale schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:21:
[...]

Er zitten inderdaad wel wat spatjes op, maar zelf vind ik ze wel aardig droog. Ik ben vooral ook wel benieuwd hoe men hier de brandgraad zou omschrijven. Is dit licht, middel, donker?
Midden/donker, zeker niet 'vet' of nat van olie, dan zweten de bonen zichtbaar. Als dit je standaard is kan je molen daar echt niet onder lijden.
Het klinkt naar een 'oh het is vast xyz' excuus zodat het altijd aan jou ligt en nooit aan t apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
d.castello schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:28:
Ik heb advies nodig i.v.m aankoop koffie machine. Mijn Nespresso is defect. Gezien ik een koffie liefhebber ben, kan ik nu niet zonder machine.

Budget €1000

Gezien er zoveel keus is heb ik echt geen idee. Ik heb 6 jaar geleden een ECM gehad, die heb ik verkocht omdat de koffie niet warm werd. Daarbij moest ik de machine van te voren aanzetten eerder die überhaupt een beetje warm werd.

Je wilt dus een volautomaat? One-touch cappuccino? Waar heb je zelf al naar gekeken qua merken? Jura? Siemens? DeLonghi? Anders? Kijk, voor €1000 koop je wel een Jura E8 (EB) in Duitsland, maar of dat interessant is zal ook liggen aan je woonplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-07 00:33
o.dam schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Heb hem een paar weken draaien. Wereld van verschil! Zou bijna zeggen dat het een vereiste is als je een Gaggia Classic koopt ;).

Ben nog dagelijks aan het experimenteren met alle profiles die je kan instellen. Al zijn de standaard profielen ook al heel goed.

Inbouwen heeft me 2 avonden gekost. Maar vooral omdat ik 1 onderdeel miste waardoor mijn pcb geen goede connectie maakte met de ESP. Ging om dit onderdeel voor degene (https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details). En heb 1 slangetje een paar keer opnieuw moeten aansluiten/afknippen omdat die lekte. Maar voor iedereen goed te doen als je de tijd neemt, ook zonder ervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door KvNwPPr op 25-08-2023 20:46 . Reden: toevoeging missende onderdeel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o.dam
KvNwPPr schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Heb hem een paar weken draaien. Wereld van verschil! Zou bijna zeggen dat het een vereiste is als je een Gaggia Classic koopt ;).

Ben nog dagelijks aan het experimenteren met alle profiles die je kan instellen. Al zijn de standaard profielen ook al heel goed.

Inbouwen heeft me 2 avonden gekost. Maar vooral omdat ik 1 onderdeel miste waardoor mijn pcb geen goede connectie maakte met de ESP. Ging om dit onderdeel voor degene (https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details). En heb 1 slangetje een paar keer opnieuw moeten aansluiten/afknippen omdat die lekte. Maar voor iedereen goed te doen als je de tijd neemt, ook zonder ervaring.
Heb je een nieuwe kabelboom gemaakt of de originele aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-07 00:33
o.dam schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:16:
[...]

Heb je een nieuwe kabelboom gemaakt of de originele aangepast?
De originele aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT9iQoMiGC7HkcvZQR-giLpu4qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68L0bgFgPyyhzAyUVcGjjdh8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door KvNwPPr op 25-08-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
RoosW schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:26:
[...]

Midden/donker, zeker niet 'vet' of nat van olie, dan zweten de bonen zichtbaar. Als dit je standaard is kan je molen daar echt niet onder lijden.
Het klinkt naar een 'oh het is vast xyz' excuus zodat het altijd aan jou ligt en nooit aan t apparaat.
Top, dankjewel! Ik wil eigenlijk naar licht, maar dat wordt dan nog even goed uitzoeken welke kleur ik dan moet hebben.

Ik heb ook het idee dat het zo'n excuus was, helemaal toen ik daarna te horen kreeg dat een Jura hele speciale bonen nodig heeft....

[ Voor 12% gewijzigd door Aziraphale op 25-08-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
d.castello schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:28:

Budget €1000

koude koffie uit een ECM? liet je je filterdrager wel warm worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• o.dam
Ik ga denk ik maar een compleet nieuwe maken, denk niet dat ik het aan kan met m'n ocd om de originele aan te passen 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

KvNwPPr schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Ik zou dit graag proberen maar ik heb al een PID mod op mijn Gaggia, ik betwijfel of het makkelijk wordt om van PID mod naar Gaggiuino te gaan maar ook of ik er veel vooruitgang uit zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42
Beste koffievrienden, ik zit met een probleem. Vorige week de Sage barista express impress gekocht (in een soort van opwelling). Had de week daarvoor bij iemand lekkere espresso gedronken, uit een barista express en besloten dat het tijd werd voor een upgrade van m'n Nespresso.

Echter, de koffie die er bij mij uitkomt laat te wensen over. Ik heb diverse verse bonen van Motocoffee geprobeerd maar het is overwegend zuur en niet overtuigend. Ik heb van alles geprobeerd, netjes afgewogen, diverse maalgraden, temperatuur wat hoger, etc maar het blijft sukkelen. Ik wil gewoon een lekker bakkie espresso! ;)

Maar goed, dat krijg je ervan als je dingen in een opwelling doet. Achteraf beter een goede losse maler en andere machine kunnen aanschaffen.

Stel dat ik een goede maler aanschaf (Eureka Mignon Specialita?), ga ik dan al verschil merken bij mijn Sage? Ik ben een beetje lost wat mijn volgende stap nu moet zijn... Budget is al een beetje op door aanschaf van de Sage, maar een maler kan zoals de Eureka heb ik er dan nog wel voor over.

Of, als er Sage Impress bezitters zijn die wél een goede espresso kunnen maken hoor ik graag wat ik fout doe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:19
Daftz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:07:
Beste koffievrienden, ik zit met een probleem. Vorige week de Sage barista express impress gekocht (in een soort van opwelling). Had de week daarvoor bij iemand lekkere espresso gedronken, uit een barista express en besloten dat het tijd werd voor een upgrade van m'n Nespresso.

Echter, de koffie die er bij mij uitkomt laat te wensen over. Ik heb diverse verse bonen van Motocoffee geprobeerd maar het is overwegend zuur en niet overtuigend. Ik heb van alles geprobeerd, netjes afgewogen, diverse maalgraden, temperatuur wat hoger, etc maar het blijft sukkelen. Ik wil gewoon een lekker bakkie espresso! ;)

Maar goed, dat krijg je ervan als je dingen in een opwelling doet. Achteraf beter een goede losse maler en andere machine kunnen aanschaffen.

Stel dat ik een goede maler aanschaf (Eureka Mignon Specialita?), ga ik dan al verschil merken bij mijn Sage? Ik ben een beetje lost wat mijn volgende stap nu moet zijn... Budget is al een beetje op door aanschaf van de Sage, maar een maler kan zoals de Eureka heb ik er dan nog wel voor over.

Of, als er Sage Impress bezitters zijn die wél een goede espresso kunnen maken hoor ik graag wat ik fout doe :)
welke koffie gebruikte diegene waar je de goede espresso heb geproefd? Dat is je uitgangspunt..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:44
@Daftz een week geleden gekocht? Dan kan hij nog terug toch? >:)

En ja, je gaat verschil merken met een Eureka Specialita. Maar zoals @Hopjesvla79 al zegt, je zou de bonen die je lekker vond moeten aanschaffen. Daarvan weet je vrij zeker dat de machine die bonen voldoende fijn kan malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
Hopjesvla79 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:22:
[...]

welke koffie gebruikte diegene waar je de goede espresso heb geproefd? Dat is je uitgangspunt..
Ja, die vraag staat nog uit :) Maar als ik inmiddels 4 verse "andere" bonen al niet goed op smaak kan krijgen daalt mijn vertrouwen toch wel in de setup die ik nu heb... even los gezien van het feit dat dit allemaal nieuw voor me is. Maar inderdaad, zal het ook nog met de bonen proberen die ik pas geproefd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
cryptapix schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:26:
@Daftz een week geleden gekocht? Dan kan hij nog terug toch? >:)

En ja, je gaat verschil merken met een Eureka Specialita. Maar zoals @Hopjesvla79 al zegt, je zou de bonen die je lekker vond moeten aanschaffen. Daarvan weet je vrij zeker dat de machine die bonen voldoende fijn kan malen.
Zouden ze 'm na een week nog terugnemen denk je? Is misschien ook nog het proberen waard...

Aan de andere kant, als de Eureka al verschil gaat maken is de Sage voor nu nog een leuke machine om verder te leren en over een tijdje een weloverwogen keuze te maken voor een andere machine.

[ Voor 16% gewijzigd door Daftz op 28-08-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:19

Pieroman

/me

Daftz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:29:
[...]

Ja, die vraag staat nog uit :) Maar als ik inmiddels 4 verse "andere" bonen al niet goed op smaak kan krijgen daalt mijn vertrouwen toch wel in de setup die ik nu heb... even los gezien van het feit dat dit allemaal nieuw voor me is. Maar inderdaad, zal het ook nog met de bonen proberen die ik pas geproefd heb.
Als je de machine pas een week hebt en al 4 verschillende bonen hebt gebruikt, zijn de bonen dan niet nog te vers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
Pieroman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:42:
[...]

Als je de machine pas een week hebt en al 4 verschillende bonen hebt gebruikt, zijn de bonen dan niet nog te vers?
Ze hebben allen een branddatum van 18-08. Is dat nog te vers denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:26
d.castello schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:11:
Zal de prijs van de Jura E8 (EB) dan zakken? Anders wacht ik met de aanschaf…
Wacht hier ook op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Daftz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:07:

De Sage apparatuur heeft een matige molen, dat beperkt je tot donkere bonen, lichte branding zal immer tot te zure koffie komen. Probeer eens de bonen van Fascino of Brandzaak, die branden standaard wat donkerder. En zijn daarnaast niet duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daftz
RoosW schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:17:
[...]

De Sage apparatuur heeft een matige molen, dat beperkt je tot donkere bonen, lichte branding zal immer tot te zure koffie komen. Probeer eens de bonen van Fascino of Brandzaak, die branden standaard wat donkerder. En zijn daarnaast niet duur.
De bonen van motocoffee zijn allen inderdaad licht(er) gebrand. Heb in het verleden weleens bij brandzaak besteld voor mijn filterkoffie. Zal daar ook nog een poging wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d.castello
Als ik wat tegenkom laat ik het weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 23:15
Afgelopen week heb ik 6 verschillende bonen gehaald bij Little Roastery. Gezien ze op de 25e gebrand zijn moet ik nog even wachten, maar daarna kan ik lekker proeven.

Wat ik wel merk is dat er een behoorlijk verschil zit in de benodigde maling voor verschillende bonen. Sommige bonen moeten op 1.4.0 gemaald worden, terwijl dat voor andere bonen veel te fijn is (ik krijg het water er niet eens doorheen met de flair) en die op 1.5.5 moeten worden gemaald.

Welk aspect van de bonen heeft nu zo'n invloed op de doorlooptijd en dus de benodigde maling? Is dat hoe vers de bonen zijn? De donkerheid van de roast?

EDIT: Ik maal overigens al m'n bonen met dezelfde 1zpresso J-Max.

[ Voor 5% gewijzigd door TheJVH op 29-08-2023 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
TheJVH schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:30:
Afgelopen week heb ik 6 verschillende bonen gehaald bij Little Roastery. Gezien ze op de 25e gebrand zijn moet ik nog even wachten, maar daarna kan ik lekker proeven.

Wat ik wel merk is dat er een behoorlijk verschil zit in de benodigde maling voor verschillende bonen. Sommige bonen moeten op 1.4.0 gemaald worden, terwijl dat voor andere bonen veel te fijn is (ik krijg het water er niet eens doorheen met de flair) en die op 1.5.5 moeten worden gemaald.

Welk aspect van de bonen heeft nu zo'n invloed op de doorlooptijd en dus de benodigde maling? Is dat hoe vers de bonen zijn? De donkerheid van de roast?

EDIT: Ik maal overigens al m'n bonen met dezelfde 1zpresso J-Max.
Herkomst, hoogte, processing, brandprofiel.
Daarnaast altijd afstellen op smaak, 1:2 in tussen de 25 en 30 seconden is een goede vuistregel, maar niet heilig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:37
Wellicht voor de echt kritische koffiedrinker niet geschikt, maar via social deal krijg je bij een DE café voor 7,50 euro een grote luxe koffie en een zak koffiebonen van 500 gram.
De bonen betreffen de “DE café delicaat & rond”

Ik drink normaal gesproken de Brandzaak Honduras voor gewone koffie en cappuccino en hoewel de DE iets minder sterk is qua smaak en minder vers is valt het mij reuze mee, is goed weg te drinken.
Normaal gesproken kost alleen de zak koffie bijna 9 euro voor 500 gram.

[ Voor 10% gewijzigd door yorroy op 29-08-2023 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Mijn timemore 78S zal volgende week verzonden worden, verwachting is dat hij er binnen 30 - 45 dagen is.
Pagina: 1 ... 185 ... 244 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1