Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 184 ... 249 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:54
cryptapix schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:14:
[...]

Met single dose heb je in die zin meer controle dat je er 18 gram indoet en die er ook uitkomt. Ik heb een tijd single dose gedaan, maar liep er tegenaan dat ik geen zin had om de bonen telkens vooraf af te wegen. Een timer op een goede molen zorgt ook voor behoorlijke consistentie in aantal grammen (afwijking van 0,2gr per shot). Het zal echt neerkomen op een persoonlijke voorkeur qua workflow; niet op beter/slechter.

Ik vind de niche niet mooi qua vorm en looks. Dat is heel persoonlijk. Ik hou wel van het strakke van Eureka. Qua maalsel is de niche gewoon een heel goede maler.
Thanks voor je antwoorden.
Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat ik dat elke keer afwegen op een gegeven moment een beetje zat word. Klinkt nu heel romantisch en nerderig (wat ik niet negatief bedoel), maar dag in dag uit bij elk kopje dat hele proces doorlopen weet ik niet of ik leuk ga blijven vinden.
Wat is precies het verschil tussen de XL en Specialita? Is dat alleen de grootte van de schijven? En is dat het aanzienlijke prijsverschil waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:18
Henkie_NtA schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:48:
[...]
Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat ik dat elke keer afwegen op een gegeven moment een beetje zat word. Klinkt nu heel romantisch en nerderig (wat ik niet negatief bedoel), maar dag in dag uit bij elk kopje dat hele proces doorlopen weet ik niet of ik leuk ga blijven vinden.
Bekijk het als verse groentjes halen, kuisen, snijden, voorbereiden, koken, afkruiden, afgieten, terug wat afkruiden, dresseren op het bord,.. of een zakje diepvries halen uit het grootwarenhuis. Als je héél lekker wilt eten moet je er iets voor over hebben, of op restaurant gaan eten. Ik bekijk koffie drinken net zoals zelf lekker koken, het duurt inderdaad langer, je hebt er ook veel plezier aan en drinkt wat jij héél lekker vindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje extreem hoe je het verschil tussen een hopper en single dose nu afschildert maar ok… die 0,2g proef jij niet kan ik je verzekeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:09
Ik kwam eerder (denk in dit topic) tweakers tegen die vooraf een rijtje reageer buisjes vullen met een afgemeten hoeveelheid bonen, dan hoef je dus maar 1x per zoveel tijd wat weegwerk te doen. Zodra ik mijn 078s binnen heb ga ik dat eens proberen. Wel de verse groente maar toch een iets optimalere workflow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32

Ethirty

Who...me?

RigolleM schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:10:
[...]

Bekijk het als verse groentjes halen, kuisen, snijden, voorbereiden, koken, afkruiden, afgieten, terug wat afkruiden, dresseren op het bord,.. of een zakje diepvries halen uit het grootwarenhuis. Als je héél lekker wilt eten moet je er iets voor over hebben, of op restaurant gaan eten. Ik bekijk koffie drinken net zoals zelf lekker koken, het duurt inderdaad langer, je hebt er ook veel plezier aan en drinkt wat jij héél lekker vindt.
Maar 3x per dag de auto in om naar een restaurant te gaan, gaat ook snel vervelend worden. Soms wil je gewoon een lekkere boterham met kaas. ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:10
Volgens mij heeft James Hoffman wel eens een test gedaan met een maatschepje / maatlepel, en de conclusie was dat als je weet waar je op moet letten en hoe je het gebruikt, zo'n schepje stiekem best wel accuraat kan zijn. Wegen is beter, maar als je daar geen zin in hebt dan kan je het ook gewoon met een schepje doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
het hele afwegen, timen etc ben ik al een jaar of 15 vanaf gestapt. Daarmee accepteer ik dat mijn koffie niet altijd ideaal is, maar des te relaxer zet ik hem. Des te meer kan ik genieten als er ineens een super goede kop uitkomt die boven de rest uitsteekt, maar als die dat niet is smaakt die er echt niet minder om. Met een nieuwe setup zal ik het geheel weer eens doorlopen, maar voor nu vind ik het wel prima. Maar goed, ik snap dat als alles nieuw is je er het meeste uit wil halen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 09:15
Henkie_NtA schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:48:
[...]

Thanks voor je antwoorden.
Wat is precies het verschil tussen de XL en Specialita? Is dat alleen de grootte van de schijven? En is dat het aanzienlijke prijsverschil waard?
Verschil is met name de grotere schijven. Bij de XL krijg je nog een matje, een tampstation en een kwastje maar dat kun je even negeren (hoewel ik het wel praktisch vind). Vergis je niet, die 1cm groter levert wel een flink groter maaloppervlak op. Dat zorgt oa voor sneller malen (18 gram in 8 ipv 12 seconden) en wat consistenter maalsel (minder klontjes). Ik ben van een specialita naar een xl gegaan en heb hier al eens wat gezegd over of dat het waard is. Als ik een eerste molen zou kopen zou ik het het waard vinden. Maar heel eerlijk: je gaat het verschil niet proeven. Zeker niet als beginner. Je zou het eerder moeten doen uit ‘buy once cry once’ overwegingen, al is maar de vraag of de xl echt je endgame gaat zijn :+ De overstap van specialita naar xl vind ik het ook waard, maar met name omdat ik een goede deal had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
RigolleM schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:10:
[...]

Overdrijven is ook een vak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
itsjohan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:26:
Ik kwam eerder (denk in dit topic) tweakers tegen die vooraf een rijtje reageer buisjes vullen met een afgemeten hoeveelheid bonen, dan hoef je dus maar 1x per zoveel tijd wat weegwerk te doen. Zodra ik mijn 078s binnen heb ga ik dat eens proberen. Wel de verse groente maar toch een iets optimalere workflow
Deed ik ook. Maar het blijft bij het zetten toch meer handelingen. Potje pakken, dekseltje eraf, klepje van maler openen, boontjes erin, klepje dicht, dekseltje weer op potje, potje wegzetten. En bij veel single dose molens komt er na het malen nog een extra stap bij: een paar keer op de blazer duwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 16:55

bebopper

I'm an absolute beginner...

Niets zo persoonlijk als koffiezet voorkeuren blijkt maar weer :D

Zelf doe ik aan single dosen en bevalt me heel goed, voor mij is het afwegen onderdeel van het ritueel en heb me er nog nooit aan gestoord.

Verdiep je iig goed in de mogelijkheden want er zijn nog heel veel meer malers. Als single dose opties de Timemore's die via kickstarter zijn aangeschaft door een aantal tweakers, de G-IOTA DF64/+/V/P/E of DF83 (wist zelf niet eens dat er al zoveel varianten van zijn). Heb zelf de originele DF-64 en ben er nog steeds heel tevreden mee.

De Eureka malers die al genoemd zijn komen heel vaak terug omdat ze veel waarde leveren voor de prijs.

Met een budget van 600 euro moet je zeker een goede maler kunnen vinden waar je nog lang plezier van kunt hebben.

Mijn tip; beslis vooral eerst of je wilt gaan single dosen (met de voordelen en nadelen daarvan) of juist niet (met de weer daarbij behorende voor- en nadelen) en ga dan op zoek naar je toekomstige maler. Er is hierbij volgens mij geen goed/fout of de ene is beter als de ander. Het is al met al toch vooral persoonlijke voorkeur en workflow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begin ook luier te worden weer. Is ook een beetje een golfslag bij mij. Als ik m’n Atom 75 beetje goed heb afgesteld zet ik tijdens m’n werk zelfs zonder WDT m’n espresso. Gewoon malen in een dosing cup, in de filter en beetje levellen met een tikje in het tampstation, aanstampen en schakelaar omzetten.

M’n espressokopjes geven mij ongeveer m’n volume en even roeren. Dat wel altijd. Daar geloof ik nog het meeste in. :+
bebopper schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:19:
Niets zo persoonlijk als koffiezet voorkeuren blijkt maar weer :D

Zelf doe ik aan single dosen en bevalt me heel goed, voor mij is het afwegen onderdeel van het ritueel en heb me er nog nooit aan gestoord.

Verdiep je iig goed in de mogelijkheden want er zijn nog heel veel meer malers. Als single dose opties de Timemore's die via kickstarter zijn aangeschaft door een aantal tweakers, de G-IOTA DF64/+/V/P/E of DF83 (wist zelf niet eens dat er al zoveel varianten van zijn). Heb zelf de originele DF-64 en ben er nog steeds heel tevreden mee.

De Eureka malers die al genoemd zijn komen heel vaak terug omdat ze veel waarde leveren voor de prijs.

Met een budget van 600 euro moet je zeker een goede maler kunnen vinden waar je nog lang plezier van kunt hebben.

Mijn tip; beslis vooral eerst of je wilt gaan single dosen (met de voordelen en nadelen daarvan) of juist niet (met de weer daarbij behorende voor- en nadelen) en ga dan op zoek naar je toekomstige maler. Er is hierbij volgens mij geen goed/fout of de ene is beter als de ander. Het is al met al toch vooral persoonlijke voorkeur en workflow.
Eens! Goed om ook in gedachte te houden dat je bij een ‘goedkope’ maler als een DF64 je ook nog de maalschijven kan upgraden naar bijv. SSP. Dat is weer een extra rabbithole om in te duiken.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-10 20:15
Vergeet ook smaak voorkeur niet mee te nemen. Oftewel conisch vs flat.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:12
Als je nog niet zeker weet of je wil single dosen, kan je ook een Eureka maler nemen en bellows kopen op Etsy of aliexpress (of zelfs origineel van Eureka bestaat ook dacht ik).
Ik heb er ook een en dat werkt heel goed.
En als je er (even) geen zin meer in hebt, zet je gewoon je hopper terug.

[ Voor 9% gewijzigd door Vitabissj op 10-08-2023 07:51 ]

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:07
De enige reden om geen Eureka te nemen vind ik het priegel afstel wieltje, mijn handen willen niet zo lekker en dan is dat een belangrijk minpunt. Waarnaast ook nog eens het feit staat dat je niet kunt zien of ie niet een hele slag verder is gedraaid. Ik zelf prefereer de grote afstel ringen van diverse andere merken. Die van mijn Niche bijvoorbeeld ;)
Ook de binnenkort (hopelijk) verschijnende Timemore Sculptor serie heeft een duidelijke en grote afstelling.

• zonnignederland
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-08-2023
Je eigen site pluggen is gewoon spam

[ Voor 85% gewijzigd door Outerspace op 10-08-2023 21:47 ]

https://zonnepaneelkopen.org/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:31

headout

Oi oi!

Vitabissj schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:50:
Als je nog niet zeker weet of je wil single dosen, kan je ook een Eureka maler nemen en bellows kopen op Etsy of aliexpress (of zelfs origineel van Eureka bestaat ook dacht ik).
En mocht je alsnog willen singledosen, verkoop je de spécialité vrij makkelijk weer. Voldoende vraag naar 2e hands molens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57
@zonnignederland Via Amazon bij een nieuwe verkoper zonder historie. Zou 't niet doen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• cryptapix
RoosW schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:36:
De enige reden om geen Eureka te nemen vind ik het priegel afstel wieltje, mijn handen willen niet zo lekker en dan is dat een belangrijk minpunt. Waarnaast ook nog eens het feit staat dat je niet kunt zien of ie niet een hele slag verder is gedraaid. Ik zelf prefereer de grote afstel ringen van diverse andere merken. Die van mijn Niche bijvoorbeeld ;)
Ook de binnenkort (hopelijk) verschijnende Timemore Sculptor serie heeft een duidelijke en grote afstelling.
Dit is inderdaad een veelgehoorde klacht (al vind ik het wel meevallen). De XL heeft al een wat beter wieltje dan de Specialita overigens. En anders zijn er via Etsy voldoende oplossingen verkrijgbaar, waaronder grote wielen en zelfs setjes met een ring en aanwijzer waarmee een niche/df64 wordt geïmiteerd.

En zien of je een hele slag verder bent gedraaid hoeft niet als je de molen voor alleen espresso gebruikt. De espresso range is immers geen hele omwenteling (ik zit altijd tussen X en X+2). En anders zie je het vrij snel aan je maalsel/doorlooptijd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
headout schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:48:
[...]

En mocht je alsnog willen singledosen, verkoop je de spécialité vrij makkelijk weer. Voldoende vraag naar 2e hands molens.
Ik bedoelde eigenlijk dat hij met die bellows gewoon goed kan singledosen, op dezelfde manier dan met een DF64 ofzo.
Dan moet hij niet speciaal wisselen naar een andere grinder én kan hij afwisselen met hopper als hij wil.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hoe bewaren jullie bonen? Mijn schoonvader zegt dat ik ze het beste kan invriezen maar ik lees wisselende reacties hierover op het internet.

Normaal heb ik altijd zakken van een halve kilo die ik bijna in zijn geheel in mijn JURA Z10 krijg. Restant gaat in een afgesloten container.

Maar nu heb ik een aantal keer wat verse bonen aangeschaft bij de bekende webshops die hier ook genoemd worden, maar deze komen in 250g of 1kilo zakken en daarnaast betaal je verzendkosten.

Accepteren jullie de verzendkosten, bestelling per 2/3 weken en gebruiken jullie dan een grotere container? Zoiets bijvoorbeeld? https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0BGLHH6MV/
Herr Flicker schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:06:
[...]

Dat ligt er ook wel aan hoeveel koffie je drinkt. Over het algemeen zijn de zakken geleverd door de branders goed en ze sluiten goed.
Ik persoonlijk vries alleen koffie in als het limited edition is en ik wil er meerdere zakjes van (bijv. een prijzige Geisha)
We drinken niet genoeg om de kilo zakken snel op te maken. Ik zou zeggen 500g per maand oid. Ik vraag me dus af of het dus wel zin heeft om de meerprijs te betalen voor de verse koffie als de helft snel oud is.

Heb Fascino geprobeerd - Emporio - maar de zak is na opening niet goed te sluiten.

[ Voor 39% gewijzigd door Workaholic op 10-08-2023 10:08 ]

Mijn V&A

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-10 16:27
Workaholic schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:54:
Hoe bewaren jullie bonen? Mijn schoonvader zegt dat ik ze het beste kan invriezen maar ik lees wisselende reacties hierover op het internet.

Normaal heb ik altijd zakken van een halve kilo die ik bijna in zijn geheel in mijn JURA Z10 krijg. Restant gaat in een afgesloten container.

Maar nu heb ik een aantal keer wat verse bonen aangeschaft bij de bekende webshops die hier ook genoemd worden, maar deze komen in 250g of 1kilo zakken en daarnaast betaal je verzendkosten.

Accepteren jullie de verzendkosten, bestelling per 2/3 weken en gebruiken jullie dan een grotere container? Zoiets bijvoorbeeld? https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0BGLHH6MV/
Dat ligt er ook wel aan hoeveel koffie je drinkt. Over het algemeen zijn de zakken geleverd door de branders goed en ze sluiten goed.
Ik persoonlijk vries alleen koffie in als het limited edition is en ik wil er meerdere zakjes van (bijv. een prijzige Geisha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vitabissj schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:50:
Zit inderdaad wel af en toe te kijken, er zijn voor de Atom best mooie SD setjes te koop, maar het is dan zo’n enorm apparaat met een klein buisje bovenop 8)7 bij de Mignon-lijn is het verschil wat kleiner.

Ik denk alleen iedere keer als ik op het punt sta zo’n set te bestellen ‘waarom zou ik dit eigenlijk doen?’… ik bestel meestal 2kg koffie per keer bij iets als Koffiestation en daar doe ik een week of 4 mee en dan ga ik naar de volgende. Wissel nooit koffie tussendoor eigenlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb een Eureka Mignon Specialata besteld (komt vanmiddag): maar zo'n Etsy maalgraad ding ziet er wel vet uit. Even in gedachten houden.

De Grace is binnen. 2 hele kleine krasjes, 50% korting. Prima deal, zodra de molen er is eens rustig voor gaan zitten allemaal :).

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:37
Aan de mensen die niet Single Dosen, hoe zit dat met het eerste maalsel van de dag? Moet je altijd een stukje er door malen of maakt dat niet zoveel verschil in je 1e shot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
Hercul3s schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:43:
Aan de mensen die niet Single Dosen, hoe zit dat met het eerste maalsel van de dag? Moet je altijd een stukje er door malen of maakt dat niet zoveel verschil in je 1e shot?
ik doe er ieg niets mee.

Hi Ha Hopjesvla

• cryptapix
Ik ook niet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

Die koffie is voor m’n vriendin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Zit inderdaad wel af en toe te kijken, er zijn voor de Atom best mooie SD setjes te koop, maar het is dan zo’n enorm apparaat met een klein buisje bovenop 8)7 bij de Mignon-lijn is het verschil wat kleiner.

Ik denk alleen iedere keer als ik op het punt sta zo’n set te bestellen ‘waarom zou ik dit eigenlijk doen?’… ik bestel meestal 2kg koffie per keer bij iets als Koffiestation en daar doe ik een week of 4 mee en dan ga ik naar de volgende. Wissel nooit koffie tussendoor eigenlijk.
en deze? https://www.eureka.co.it/en/plus/id/113.aspx
is alleen wel duur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik zou zeggen: probeer het uit en oordeel zelf ;)

• headout

headout

Oi oi!

Toen ik nog een horeca maler had (Fiorenzato T80), maalde ik wat boontjes 'voor'. Met de specialita die hier nu staat, doe ik nooit meer. Die paar korrels maalsel geloof ik wel.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Hercul3s als je het laatste restje doorblaast met zo'n bellows bij het malen heb je praktisch 0 retentie. Kost amper moeite.
Doe je dat niet, dan is het bij een specialita misschien 1-2gr. Valt ook reuze mee. Moet je uiteraard niet met een horecamaler met doser doen. Dan kun je bijna een kopje zetten met alleen de retentie ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
defusion schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:29:
@Hercul3s als je het laatste restje doorblaast met zo'n bellows bij het malen heb je praktisch 0 retentie. Kost amper moeite.
Doe je dat niet, dan is het bij een specialita misschien 1-2gr. Valt ook reuze mee. Moet je uiteraard niet met een horecamaler met doser doen. Dan kun je bijna een kopje zetten met alleen de retentie ;)
Het is niet zo dat al het maalsel in de loze ruimtes elke keer ververst wordt bij het malen. De werkelijke hoeveelheid oude koffie die meekomt lijkt mij beperkt tot <1 gram. Zo’n bellow werkt wel, maar er zijn ook malers waarbij dat zorgt dat je veel fines de behuizing inblaast. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:29

HollovVpo1nt

I like gadgets

Vraagje, mijn ouders hebben een Miele CVA 5065 inbouw koffiemachine. Jaren plezier van gehad, alleen wij krijgen sinds vanmiddag de melding 'reinig het filtersysteem' en daarna 'controleer het filtersysteem'. Het filtersysteem (de zetgroep) hebben wij gespoeld conform instructies, maar tevergeefs. Wanneer je koffie bereid worden de bonen gemalen, hoor je wat geluidjes, en krijg je de melding controleer het filtersysteem. In het koffiedikbakje zijn de droge gemalen bonen.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Of heeft iemand een tip voor een betaalbare servicemonteur?

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Hebben jullie suggesties voor compacte espressomachines? Prijs liefst onder de €500, maar tweedehands is ook prima.

M'n huidige apparaat is een brakke Quickmill 820 die eigenlijk een revisie nodig heeft. Maar ik koop liever een andere dan daar weer geld in te stoppen. Complicerende factor is dat ik een kleine keuken heb en dat veel groter dan de Quickmill niet gaat passen.

Ik heb m'n oog nu op een Lelit Anna met PID (PL41TEM). Die is ietsjes groter (23x28,5cm) maar dat is nog te overzien. Er zijn echter zoveel merken en types dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik maak eigenlijk alleen espresso's, en heel af en toe misschien eens een cappuccino.

• RoelsRules
  • Laatst online: 22:06
HollovVpo1nt schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:36:
Vraagje, mijn ouders hebben een Miele CVA 5065 inbouw koffiemachine. Jaren plezier van gehad, alleen wij krijgen sinds vanmiddag de melding 'reinig het filtersysteem' en daarna 'controleer het filtersysteem'. Het filtersysteem (de zetgroep) hebben wij gespoeld conform instructies, maar tevergeefs. Wanneer je koffie bereid worden de bonen gemalen, hoor je wat geluidjes, en krijg je de melding controleer het filtersysteem. In het koffiedikbakje zijn de droge gemalen bonen.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Of heeft iemand een tip voor een betaalbare servicemonteur?
Weet niet waar je woont maar als het in het zuiden is dan: lunenburg
Die hebben in verleden meerdere keren goed geholpen ookal had ik de toenmalige apparaten niet bij hen gekocht.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
O88088 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:10:
Hebben jullie suggesties voor compacte espressomachines? Prijs liefst onder de €500, maar tweedehands is ook prima.

M'n huidige apparaat is een brakke Quickmill 820 die eigenlijk een revisie nodig heeft. Maar ik koop liever een andere dan daar weer geld in te stoppen. Complicerende factor is dat ik een kleine keuken heb en dat veel groter dan de Quickmill niet gaat passen.

Ik heb m'n oog nu op een Lelit Anna met PID (PL41TEM). Die is ietsjes groter (23x28,5cm) maar dat is nog te overzien. Er zijn echter zoveel merken en types dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik maak eigenlijk alleen espresso's, en heel af en toe misschien eens een cappuccino.

Dit was voor mij een goed startpunt in mijn zoektocht met ongeveer hetzelfde budget. Mijn zoektocht maakte ook duidelijk dat een goede maler ook erg belangrijk is, heb je die al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-10 14:22
Meestal loopt de eerste shot wat vlotter, maar prima acceptabel (Eureka Specialty 75Ti). Met een scheut gestoomde melk erop smaakt het prima.

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-10 12:47
RoelsRules schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:21:
[...]

Die hebben in verleden meerdere keren goed geholpen ookal had ik de toenmalige apparaten niet bij hen gekocht.
Miele heeft een paar jaar geleden alle service/onderhoud/onderdelen alleen naar erkende dealers gebracht.
(geen idee of je genoemde dealer daar onder valt)
@HollovVpo1nt je bent helaas ongeveer verplicht om nu met https://www.miele.nl/c/reparatie-26.htm te werken,
Of een erkende monteur in de buurt kennen en direct contacteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:29

HollovVpo1nt

I like gadgets

RoelsRules schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:21:
[...]

Pretouska schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Miele heeft een paar jaar geleden alle service/onderhoud/onderdelen alleen naar erkende dealers gebracht.
(geen idee of je genoemde dealer daar onder valt)
@HollovVpo1nt je bent helaas ongeveer verplicht om nu met https://www.miele.nl/c/reparatie-26.htm te werken,
Of een erkende monteur in de buurt kennen en direct contacteren.
Dank jullie wel voor de tips! Ik heb een zeer vriendelijke monteur via marktplaats benaderd die mij telefonisch geeft geholpen. Het probleem was blijkbaar dat de koffiehoeveelheid te hoog was, waardoor er teveel gemalen bonen richting de pers ging waardoor het overliep en de pers niet goed z'n werk kon doen. Dat verklaart ook waarom er gemalen bonen in de machine lagen. Het is opgelost door de koffiehoeveelheid terug naar standaard te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:56

Gaggia Classic Pro (plm 400 is die wel nieuwe te krijgen) en een Gaggiuino mod (kit is zo'n 100 dollar)

Maar de link van @ZieMaar! is een goede start inderdaad

[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 11-08-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Thanks voor de input allen, mooie rabbit hole dit.
Ben er nog niet helemaal uit eerlijk gezegd, Op het moment koop ik altijd zakken van een kilo en wissel ik tussendoor eigenlijk nooit. Of dat nou komt omdat het nu gewoon niet handig is of omdat het me niet veel boeit is wat lastig in te schatten. Ben de laatste tijd wel wat preciezer bezig (maalsel wegen, 30 sec extractie en hoeveelheid die eruit komt wegen) en dat staat me niet tegen vooralsnog. Qua hopper malers lijkt de consensus hier behoorlijk Eureka, maar is die single dose machine van hun ook goed? ZIjn dezelfde burrs als in de XL volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ondanks dat ik ongeveer hetzelfde budget had, ben ik voor een Grace gegaan (€ 438,-, want 2 kleine krasjes). Vanmiddag neergezet, maar het is wel even pielen om daar iets lekkers uit te krijgen, maar het begin is er :). Ik krijg er nu iets beters uit dan uit mijn Dedica set, maar het kan nog (veel) beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:29

Is een lever geen optie? Cafelat Robot is perfect voor jouw wensen. Hier nog altijd erg blij mee, enorm snel, geen onderhoud, weinig ruimte in de keuken en espresso die een stuk beter is dan bij de meeste koffiezaken of van machines die vele malen duurder zijn. Voor de sporadische cappuccino's heb ik een melkopschuimertje in de kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:58:
[...]

Is een lever geen optie? Cafelat Robot is perfect voor jouw wensen. Hier nog altijd erg blij mee, enorm snel, geen onderhoud, weinig ruimte in de keuken en espresso die een stuk beter is dan bij de meeste koffiezaken of van machines die vele malen duurder zijn. Voor de sporadische cappuccino's heb ik een melkopschuimertje in de kast.
Hehe een lever heeft hij wel denk ik, anders zou de dagelijkse dialyse een groter probleem zijn dan z’n koffiezetapparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
BarôZZa schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:58:
[...]

Als dat de kostbaar is kan je ook een Flair halen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:40
Ik heb sinds een maand of 5 á 6 een Jura E6 machine, fijn apparaat en ben er tevreden over. Nu wil m'n vrouw graag wat decaf koffie proberen en heb vandaag wat gemalen koffie gekocht.

De Jura e6 heeft een klepje achterin voor gemalen koffie, zit ook een stikker op die aangeeft max 2x schepjes koffie per keer.

Waar ik echter tegen aanloop is dat ik nergens een optie kan vinden om dit te activeren? Via youtube heb ik een filmpje gevonden voor een platina versie die alleen het klepje hoeft open te maken, dan geeft het display aan dat de gemalen koffie ingevoerd kan worden. Echter werkt dit bij mij niet zo.

Een handleiding op internet geeft aan dat ik 2 seconden op de koffiespecialiteit knop moet drukken om dat de optie gemalen koffie te kunnen kiezen. Echter werkt dit bij mij ook niet zo, als ik 2 seconden druk dan kan ik de koffiesterkte etc aangeven.

Weet iemand hier toevallig hoe dit functioneert?

[EDIT]
Nevermind.. Heb het inmiddels al gevonden, had blijkbaar niet goed gelezen. I.p.v. 2 seconden de knop van de koffiespecialiteit knop moet er 2 seconden op de instellingen knop gedrukt worden....

d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door Nopheros op 12-08-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Nopheros schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:55:
Waar ik echter tegen aanloop is dat ik nergens een optie kan vinden om dit te activeren? Via youtube heb ik een filmpje gevonden voor een platina versie die alleen het klepje hoeft open te maken, dan geeft het display aan dat de gemalen koffie ingevoerd kan worden. Echter werkt dit bij mij niet zo.
Dat heeft de ENA ook, waardoor ik met mijn E8 ook in de war was omdat ik de ENA8 van mijn ouders gewend was, net iets nieuwere machine met andere foefjes. :P

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaius
  • Niet online
Laatst boontjes gehaald die ik lekker vond toen ik nog m'n koffie zette met m'n percolator, om in de E8 te proberen. Dat was er één in de categorie "al doende leert men". De eerste soort boontjes waren meh. De tweede soort heb ik er met de stofzuiger weer uit gehaald. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
TheJVH schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:31:
[...]

Als dat de kostbaar is kan je ook een Flair halen, toch?
De Robot is ruim onder de 500 euro.

Ben zelf erg blij dat ik voor de Robot ben gegaan tov een Flair. Flair brengt continu nieuwe modellen uit en je ziet mensen continu upgraden, ben daar zelf ook wel gevoelig voor. Bij de Robot heb je gewoon al jaren 1 model(of twee als je de barista meerekent) en de workflow kan niet sneller. Geen pre-heating, onderhoud, ontkalken of wat dan ook. Schoonmaken ook een paar seconde werk. Weinig onderdelen. Kleine footprint op het aanrecht.

Bij Flair zou ik waarschijnlijk voor een goedkopere zijn gegaan en dan telkens weer gaan upgraden. Ik ben blij dat mijn espressozoektocht al redelijk snel is geëindigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
BarôZZa schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:48:
[...]

De Robot is ruim onder de 500 euro.

Ben zelf erg blij dat ik voor de Robot ben gegaan tov een Flair. Flair brengt continu nieuwe modellen uit en je ziet mensen continu upgraden, ben daar zelf ook wel gevoelig voor. Bij de Robot heb je gewoon al jaren 1 model(of twee als je de barista meerekent) en de workflow kan niet sneller. Geen pre-heating, onderhoud, ontkalken of wat dan ook. Schoonmaken ook een paar seconde werk. Weinig onderdelen. Kleine footprint op het aanrecht.

Bij Flair zou ik waarschijnlijk voor een goedkopere zijn gegaan en dan telkens weer gaan upgraden. Ik ben blij dat mijn espressozoektocht al redelijk snel is geëindigd.
Een Flair Classic is 180 euro en is volgens mij nog steeds praktisch hetzelfde als het oorspronkelijke model? Als je een classic hebt kan je inderdaad nog "upgraden" met een Pro zetgroep als je dat graag wilt - maar daarvoor hoef je geen nieuwe machine te kopen. Alleen als je het gemak van elektrische verwarming wilt hebben dan moet je naar de 58 upgraden, maar da's wel weer een hele andere machine (en dan zou ik gewoon een "normale" elektrische machine kopen om eerlijk te zijn).

Waarom hoef je niet te pre-heaten bij een Robot, die heeft dezelfde "problemen" als een flair (of elke andere handmatige machine) vanwege de metalen elementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
TheJVH schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:03:
[...]

Een Flair Classic is 180 euro en is volgens mij nog steeds praktisch hetzelfde als het oorspronkelijke model? Als je een classic hebt kan je inderdaad nog "upgraden" met een Pro zetgroep als je dat graag wilt - maar daarvoor hoef je geen nieuwe machine te kopen. Alleen als je het gemak van elektrische verwarming wilt hebben dan moet je naar de 58 upgraden, maar da's wel weer een hele andere machine (en dan zou ik gewoon een "normale" elektrische machine kopen om eerlijk te zijn).

Waarom hoef je niet te pre-heaten bij een Robot, die heeft dezelfde "problemen" als een flair (of elke andere handmatige machine) vanwege de metalen elementen?
Robot heeft niet hetzelfde probleem, google maar eens. Komt erop neer dat er geen blok staal tegen het water aankomt. Het was een van de redene voor mij om voor de Robot te gaan. Alleen voor hele lichte roasts wordt het gedaan.

Niks mis mee als voor jou de Flair Classic perfect is, maar mezelf kennende zou ik na de aanschaf weer gaan kijken naar de Pro of de 58, zeker als de workflow me wat teveel stappen is. En dan hebben ze nu weer een 58 Plus omdat de 58 blijkbaar ook niet ideaal was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
BarôZZa schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:53:
[...]

Robot heeft niet hetzelfde probleem, google maar eens. Komt erop neer dat er geen blok staal tegen het water aankomt. Het was een van de redene voor mij om voor de Robot te gaan. Alleen voor hele lichte roasts wordt het gedaan.

Niks mis mee als voor jou de Flair Classic perfect is, maar mezelf kennende zou ik na de aanschaf weer gaan kijken naar de Pro of de 58, zeker als de workflow me wat teveel stappen is. En dan hebben ze nu weer een 58 Plus omdat de 58 blijkbaar ook niet ideaal was.
Ik zou toch iets beter naar de website van Flair kijken, want de 58 plus is niets meer dan normale 58 met wat meer gadgets zoals meer walnoot en een spiegeltje, dus als je de originele 58 hebt dan mis je eigenlijk niets qua functionaliteit (ja, een spiegeltje). Als je van de classic naar de Pro wilt, hoef je alleen de broeikop te kopen a 100 euro en dan heb je praktische een Pro. Dus het upgrade pad is best wel simpel en relatief goedkoop (want je kan je oude broeikop nog gewoon blijven gebruiken natuurlijk).

Het enige probleem is dat je snel verslaafd bent aan de kwaliteit koffie, en je eigenlijk iets als een Profitec Go wilt kopen om 's ochtends voor werk ook snel koffie te kunnen zetten O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjep07
  • Laatst online: 07:46
Ik wil mij via Marktplaats gekochte Rancilio Silva ontkalken. Ik moet daarbij rekening houden met siliconen ringen, zo begreep ik. Ik vond het produkt Durgol Swiss Espresso. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
adjep07 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:29:
Ik wil mij via Marktplaats gekochte Rancilio Silva ontkalken. Ik moet daarbij rekening houden met siliconen ringen, zo begreep ik. Ik vond het produkt Durgol Swiss Espresso. Iemand daar ervaring mee?
nog nooit gehoord dat je tijdens het ontkalken rekening moet houden met de ringen. Ik heb het ieg. niet gedaan met mijn Silvia de afgelopen 20 jaar...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjep07
  • Laatst online: 07:46
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

nog nooit gehoord dat je tijdens het ontkalken rekening moet houden met de ringen. Ik heb het ieg. niet gedaan met mijn Silvia de afgelopen 20 jaar...
Van Pommeren geeft aan dat er geen natuur - of keukenazijn mag worden gebruikt omdat die vloeistoffen de siliconen ringen aantast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

adjep07 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Van Pommeren geeft aan dat er geen natuur - of keukenazijn mag worden gebruikt omdat die vloeistoffen de siliconen ringen aantast.
Citroenzuur gebruiken.
Ontkalken

Het ontkalken doe je door een klein theelepeltje met citroenzuur en een beetje heet water uit stoompijpje op te lossen, dit is verkrijgbaar bij de toko. Deze citroenzuur oplossing bij een half liter water in de container gooien. Hierna zet je de zetknop aan en laat je het zure water in de boiler lopen, dit doe je daarna ook via de stoomkraan, door de pompknop aan te zetten en de stoomkraan open te draaien, zodat het zure water ook in de leidingen zit. De machine een à twee uur uitzetten, daarna weer aan zetten en goed heet laten worden. Dan vers schoon water in de container en de machine goed doorspoelen, dit doe je met 2 containers ontkalkt water. Machine goed droogmaken, want het zuur kan inbijten.
https://www.ranciliosilvia.info/gebruik/onderhoud/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
adjep07 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

klopt, daarom moet je ook een middel gebruiken wat geschikt is. Zover ik weet is elke ontkalker die voor je machine geschikt is op basis van het al eerder genoemde citroenzuur. Ik ging er dan ook wel vanuit dat je de juiste middelen gebruikt en dan hoef je niet bang te zijn voor je ringen..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
TheJVH schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:36:
[...]

Ik zou toch iets beter naar de website van Flair kijken, want de 58 plus is niets meer dan normale 58 met wat meer gadgets zoals meer walnoot en een spiegeltje, dus als je de originele 58 hebt dan mis je eigenlijk niets qua functionaliteit (ja, een spiegeltje). Als je van de classic naar de Pro wilt, hoef je alleen de broeikop te kopen a 100 euro en dan heb je praktische een Pro. Dus het upgrade pad is best wel simpel en relatief goedkoop (want je kan je oude broeikop nog gewoon blijven gebruiken natuurlijk).

Het enige probleem is dat je snel verslaafd bent aan de kwaliteit koffie, en je eigenlijk iets als een Profitec Go wilt kopen om 's ochtends voor werk ook snel koffie te kunnen zetten O-) .
Waarom? De Profitec Go duurt langer om op te warmen dan dat ik een bakkie heb gezet met de Robot of V60 8)

Wat heb je aan een oude broeikop als je een betere hebt? Ding is trouwens 150 euro, dus dan ben je weer bijna het dubbele kwijt in totaal als waar je mee begon. Moet je ook weer een andere tamper halen omdat de maat van de portafilter verschilt. En dan kan je alles alsnog op marktplaats knallen als je ooit naar een 58mm portafilter wil en een smoothere workflow :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:40
Ik heb een probleem met de Jura E6. We hebben éénmalig gemalen koffie erin gedaan (klep achterin) voor decaf. Vandaag willen we het voor de 2de maal proberen maar het apparaat blijft aangeven dat er te weinig gemalen koffie in zit ondanks dat er 2 scheppen inzitten (volgens de stikker mag er niet meer in).

Ik heb gisteren wel het apparaat schoongemaakt met een schoonmaak tablet (zelfde invoervak achterin) maar dat zou geen effect mogen hebben lijkt me?

Iemand een idee? Apparaat is een maand of 5 á 6 oud.

[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 15-08-2023 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Henkie_NtA schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:05:
Thanks voor de input allen, mooie rabbit hole dit.
Ben er nog niet helemaal uit eerlijk gezegd, Op het moment koop ik altijd zakken van een kilo en wissel ik tussendoor eigenlijk nooit. Of dat nou komt omdat het nu gewoon niet handig is of omdat het me niet veel boeit is wat lastig in te schatten. Ben de laatste tijd wel wat preciezer bezig (maalsel wegen, 30 sec extractie en hoeveelheid die eruit komt wegen) en dat staat me niet tegen vooralsnog. Qua hopper malers lijkt de consensus hier behoorlijk Eureka, maar is die single dose machine van hun ook goed? ZIjn dezelfde burrs als in de XL volgens mij?
Is dus uiteindelijk inderdaad de Eureka Mignon Single Dose geworden en die is zojuist bezorgd. Even grof mn huidige bonen ingedialed en ben gelijk behoorlijk onder de indruk eigenlijk. Onvergelijkbaar met die ingebouwde grinder op mn Quickmill en gelijk een van de beste espresso's die ik met deze machine gemaakt heb. Morgen wat verder fine tunen (nu nog meerdere espresso's naar binnen harken betekent plafond staren in bed vanavond).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Nopheros schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:32:
Ik heb een probleem met de Jura E6. We hebben éénmalig gemalen koffie erin gedaan (klep achterin) voor decaf. Vandaag willen we het voor de 2de maal proberen maar het apparaat blijft aangeven dat er te weinig gemalen koffie in zit ondanks dat er 2 scheppen inzitten (volgens de stikker mag er niet meer in).

Ik heb gisteren wel het apparaat schoongemaakt met een schoonmaak tablet (zelfde invoervak achterin) maar dat zou geen effect mogen hebben lijkt me?

Iemand een idee? Apparaat is een maand of 5 á 6 oud.
Ik denk dat je er gemalen koffie in gedaan hebt zonder dat je het menuutje van: 'werp gemalen koffie nu in' ervoor had staan. Dan is de sensor even uit en als je er wat in gooit. En meer erbij gooien detecteert niets omdat die sensor geen verandering ziet.

Even je machine uitschakelen, met de stofzuiger die opening leegzuigen en weer inschakelen (niet je machine op de kop houden). Daarna 2sec op die optie knop, juiste koffie (gemalen) selecteren en bij het open menuutje 'werp koffie in' één tot twee van die maatlepels er in kiepen.

2e alinea is wat de Jura support mij vertelde en dat loste het probleem bij mij met mijn E8 direct op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 10-10 14:23
Nu onze Nespresso wat kuren begint te vertonen ben ik maar eens opzoek gegaan naar een nieuw koffiezet apparaat.

En aangezien ik over het algemeen espresso drink ben ik wat meer gaan kijken naar de espresso machines om ook eens wat betere koffie te krijgen! (beginneling hier dus!)

Nu is de ruimte in onze keuken wat beperkt, en vinden we het eigenlijk zonde om een grote heel of half automaat neer te zetten.

Mijn oog is nu vooral gevallen op half automaten en een losse bonen maler (dan kunnen we de ruimte in onze keuken een stuk beter benutten)

Echter heb ik nu 2 vragen:

1) cafe creme, zoals waarschijnlijk meerdere mensen hier krijgen wij ook regelmatig bezoek van mensen die geen espresso drinken, maar gewoon een hollands bakkie pleur.
Kan je ook gemakkelijk een cafe creme zetten met alle espresso machines of ga je dan eigenlijk voor een americano? (verschilt dit per apparaat hoe gemakkelijk dit is?)

2) heeft er iemand ervaring met de Kitchen Aid espresso machine/bonen maler? Mijn betere helft heeft deze gespot en is nu eenmaal helemaal verliefd op Kitchen Aid spul. uitvoering: KitchenAid 5KES6503 Appelrood

Overige tips om te kijken zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik had een Delonghi Dedica, waarmee ik eigenlijk gewoon grote lungo’s zette en al mijn bezoek was prima onder de indruk :). Als je zelf espresso wil, blijf je wel wat schipperen met de maalgraad. Dan zou je beter je visite americano’s kunnen geven?

Kitchenaid ken ik niet, maar ik weet zeker dat er voor dat geld veel betere malers te vinden zijn, ik denk dat je vooral voor het design betaalt?

Edit: ik kan weinig reviews vinden, alleen deze, maar of die echt onafhankelijk is…

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 16-08-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:37
fjux schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:19:

1) cafe creme, zoals waarschijnlijk meerdere mensen hier krijgen wij ook regelmatig bezoek van mensen die geen espresso drinken, maar gewoon een hollands bakkie pleur.
Kan je ook gemakkelijk een cafe creme zetten met alle espresso machines of ga je dan eigenlijk voor een americano? (verschilt dit per apparaat hoe gemakkelijk dit is?)

2) heeft er iemand ervaring met de Kitchen Aid espresso machine/bonen maler? Mijn betere helft heeft deze gespot en is nu eenmaal helemaal verliefd op Kitchen Aid spul. uitvoering: KitchenAid 5KES6503 Appelrood

Overige tips om te kijken zijn welkom!
Ik zeg altijd dat we goede espresso of cappuccino hebben... en als mensen dan toch nog een "normale koffie" willen dan is het dus een espresso aangevuld met water (de americano dus). Ik drink het zelf nooit, dus ik weet niet hoe lekker dat is. Als je toch een cafe creme wil maken dan zou je steeds je maler moeten gaan aanpassen, en dat is iets wat je niet wilt.
Ik heb geen ervaring met de kitchenaid koffiemaler. Ik vraag me wel af of die geschikt is voor espressomaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Bedankt voor de reacties!

Als ik het zo lees is een cafe creme vooral de maalgraad aanpassing? (ik gok grover gemalen?)

En ja, bij kitchen Aid zal je zeker betalen voor het design, echter is bij ons het belangrijk dat apparatuur die er altijd staat er ook goed uit ziet. (lees WAF)
Helpt ook niet mij dat ik de enige thuis ben die koffie drinkt....

Ik ga maar eens focussen op reviews over die bonen maler dan! had me nu nog vooral gericht op de machine zelf.

En wie weet krijg ik er wel een andere bonen maler doorheen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forte
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-10 11:21
Sinds wij thuis over zijn op een espressomachine krijgt bezoek inderdaad gewoon een americano als ze om een normale koffie vragen. Enkele shot espresso en ongeveer 2 delen heet water erbij uit het apparaat (Sage Pro), en krijgen altijd opmerkingen hoe lekker ze de koffie bij ons vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Forte schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:51:
Sinds wij thuis over zijn op een espressomachine krijgt bezoek inderdaad gewoon een americano als ze om een normale koffie vragen. Enkele shot espresso en ongeveer 2 delen heet water erbij uit het apparaat (Sage Pro), en krijgen altijd opmerkingen hoe lekker ze de koffie bij ons vinden :)
Ik heb kenissen die walgen als ik ze een espresso of cappucino aanbied. Espresso is te straf, cappucino met melkschuim lusten ze niet... liever slagroom |:( Een Americano ook al geprobeerd, wel eerst heet water en daarna de espresso er in, geen succes.
Gelukkig heb ik nog andere zetmethodes in huis zoals een Moccamaster of V60, dus zet ik voor hen gewoon een kan koffie met dezelfde bonen als waar ik espresso's mee zet. Ze vinden het héél lekkere koffie 8)7

@fjux Wat is een cafe creme? Ik bestel dit enkel in Frankrijk, dat is gewoon een kop koffie met (warme) melk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:37
RigolleM schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:13:
[...]

Ik heb kenissen die walgen als ik ze een espresso of cappucino aanbied. Espresso is te straf, cappucino met melkschuim lusten ze niet... liever slagroom |:( Een Americano ook al geprobeerd, wel eerst heet water en daarna de espresso er in, geen succes.
Gelukkig heb ik nog andere zetmethodes in huis zoals een Moccamaster of V60, dus zet ik voor hen gewoon een kan koffie met dezelfde bonen als waar ik espresso's mee zet. Ze vinden het héél lekkere koffie 8)7

@fjux Wat is een cafe creme? Ik bestel dit enkel in Frankrijk, dat is gewoon een kop koffie met (warme) melk.
Hoe maal je die bonen dan voor de Moccamaster/V60? Heb je een tweede maler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
fjux schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:49:
Bedankt voor de reacties!

Als ik het zo lees is een cafe creme vooral de maalgraad aanpassing? (ik gok grover gemalen?)
Ik denk dat een café crème feitelijk een americano is, of misschien een long black. Water met espresso of espresso ket water. Een lungo is dat niet, dat is inderdaad een grovere maling, waardoor hij sneller doorloopt en dus een voller kopje geeft dan een espresso. Espresso is bijvoorbeeld 1:2, Lungo dan 1:3. Je bezoek gaat het allemaal lekker vinden, maar een goede Lungo is best lastig en idd, je blijft je maalgraad aanpassen. Als je zelf espresso drinkt zou ik voor americano’s of long blacks gaan.
En ja, bij kitchen Aid zal je zeker betalen voor het design, echter is bij ons het belangrijk dat apparatuur die er altijd staat er ook goed uit ziet. (lees WAF)
Helpt ook niet mij dat ik de enige thuis ben die koffie drinkt....

Ik ga maar eens focussen op reviews over die bonen maler dan! had me nu nog vooral gericht op de machine zelf.

En wie weet krijg ik er wel een andere bonen maler doorheen......
Wat wil je in totaal ongeveer uitgeven? Dedica setjes zijn prima om te kijken of je dit inderdaad leuk en lekker vindt en zeer goed te betalen, maar bij een ruimer budget is er snel meer mogelijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
RigolleM schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:13:
[...]

Dat soort kennissen drinken bij mij thuis gewoon kraanwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
rvinke schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:17:
[...]

Hoe maal je die bonen dan voor de Moccamaster/V60? Heb je een tweede maler?
Yup, voorlopig een Baratza Encore en wachtende op een Timemore Sculptor 064.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
cryptapix schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Dat soort kennissen drinken bij mij thuis gewoon kraanwater.
Dergelijke reactie had ik natuurlijk verwacht... maar vriendschappen gaan verder dan een pot koffie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:25
RigolleM schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Yup, voorlopig een Baratza Encore en wachtende op een Timemore Sculptor 064.
Ja gesproken over malers voor filterkoffie, daar ben ik op het moment naar aan het kijken. Ik was zelf naar de Fellow Opus aan het kijken, die valt eigenlijk precies in de prijsklasse waar ik mee bezig ben (max 250eu). Hebben mensen hier daar ervaring mee? Baratza Encore (mogelijk de ESP variant) moet ik nog iets verder onderzoeken, maar die vind ik wel een stuk minder mooi staan helaas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RigolleM schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:32:
[...]

Dergelijke reactie had ik natuurlijk verwacht... maar vriendschappen gaan verder dan een pot koffie ;)
Kennis =/= vriend. En echte vrienden accepteren mijn koffie. Vriendschappen gaan verder dan hun persoonlijke voorkeur voor café creme (:?). :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
cryptapix schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:03:
[...]

Kennis =/= vriend. En echte vrienden accepteren mijn koffie. Vriendschappen gaan verder dan hun persoonlijke voorkeur voor café creme (:?). :+
Kennis in het Vlaams is blijkbaar anders dan bij de Noorderburen.
Ergens in mijn achterhoofd had ik jou in gedachten om dergelijke reacties te mogen ontvangen, maar verder ga ik er niet op in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
HikariMisako schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:58:
[...]

Ja gesproken over malers voor filterkoffie, daar ben ik op het moment naar aan het kijken. Ik was zelf naar de Fellow Opus aan het kijken, die valt eigenlijk precies in de prijsklasse waar ik mee bezig ben (max 250eu). Hebben mensen hier daar ervaring mee? Baratza Encore (mogelijk de ESP variant) moet ik nog iets verder onderzoeken, maar die vind ik wel een stuk minder mooi staan helaas :P
Ik was in de markt voor een Fellow Ode gen 2, voor de trage koffies, maar toen kwam Timemore met hun Sculptor 064 op de proppen en dacht ik laten we die een kans geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RigolleM schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:55:
[...]

Kennis in het Vlaams is blijkbaar anders dan bij de Noorderburen.
Ergens in mijn achterhoofd had ik jou in gedachten om dergelijke reacties te mogen ontvangen, maar verder ga ik er niet op in ;)
Weer wat geleerd :)

Ik weet overigens niet of ik blij moet zijn met je verwachting of niet :+ Overigens, als ik zelf andere koffiezetmethodes in huis zou hebben zoals jij, dan zouden ook mijn kennissen/vrienden die keuze krijgen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Whahaha ik heb wat ontketend zo te lezen!

Excuus voor de cafe crème, op werk hebben we een WF vol automaat staan, en om daar 'gewone' koffie uit te krijgen selecteer je cafe crème, vandaar dat ik dacht dat het zo heet ;)

Ook hoor ik net dat een andere machine dan kitchen aid ook mag :D

Maar hij moet alsnog goedgekeurd worden qua looks dus dat wordt weer een feest. Zwart schijnt ook goed te passen bij onze keuken is mij verteld 8)7

Ik ben nog wel beginnend hiermee dus wil niet een enorm bedrag uitgeven hier aan, en heb al gezien dat je flink wat geld hier aan kan spenderen. Ik ga dus ook maar eens kijken naar de andere merken :)

Bedankt voor de reacties en duidelijkheid rondom 'normaal bakje koffie', daar zijn zat opties voor!

Mocht iemand een tip hebben voor een leuke instapper met een hoge WAF hoor ik het graag, maar ik ga ook zeker zelf nog even kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
RigolleM schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:59:
[...]

Ik was in de markt voor een Fellow Ode gen 2, voor de trage koffies, maar toen kwam Timemore met hun Sculptor 064 op de proppen en dacht ik laten we die een kans geven...
Ik heb ook zeker naar de Ode gen 2 en de Sculptor gekeken, maar die zijn een behoorlijke slag duurder dan de Opus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
fjux schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:16:
Excuus voor de cafe crème, op werk hebben we een WF vol automaat staan, en om daar 'gewone' koffie uit te krijgen selecteer je cafe crème, vandaar dat ik dacht dat het zo heet ;)
Maar hiermee weet ik nog altijd niet wat een café crème is, ik veronderstel een espresso met een cremalaagje?
Mocht iemand een tip hebben voor een leuke instapper met een hoge WAF hoor ik het graag, maar ik ga ook zeker zelf nog even kijken!
Een Senseo.. eugh Niche Zero heeft een hoog WAF gehalte qua koffiemolen, maar denk niet dat deze in uw budget past, en dan moet je nog op zoek naar een koffieapparaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
HikariMisako schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:20:
[...]

Ik heb ook zeker naar de Ode gen 2 en de Sculptor gekeken, maar die zijn een behoorlijke slag duurder dan de Opus.
De Sculptor 064 is maar een fractie duurder dan de Opus, de Ode gen 2 had ik het zelfs moeilijk mee om dat bedrag uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
RigolleM schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:47:
[...]

Maar hiermee weet ik nog altijd niet wat een café crème is, ik veronderstel een espresso met een cremalaagje?

[...]

Een Senseo.. eugh Niche Zero heeft een hoog WAF gehalte qua koffiemolen, maar denk niet dat deze in uw budget past, en dan moet je nog op zoek naar een koffieapparaat :)
Bij onze machine op werk is het denk ik gewoon een lang doorgelopen espresso.
En zit een kleine cerma laagje op idd.

Gelukkig heb ik nog wel zoveel te zeggen dat er geen senseo komt :o
Die niche zero ziet er zeker goed uit, maar ligt idd wat hoog in budget voor mijn eerste espresso machine avontuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
RigolleM schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:50:
[...]

De Sculptor 064 is maar een fractie duurder dan de Opus, de Ode gen 2 had ik het zelfs moeilijk mee om dat bedrag uit te geven.
Van wat ik zo kan vinden was de Sculptor 064 ongeveer 350$ tijdens de kickstarter, en daar ben ik nu natuurlijk veel te laat voor. Maar ik kan de Opus voor ongeveer 230eu vinden, dat scheelt voor mij meer dan een fractie (tenzij die fractie 1/3e is :+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
HikariMisako schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:20:
[...]

Van wat ik zo kan vinden was de Sculptor 064 ongeveer 350$ tijdens de kickstarter, en daar ben ik nu natuurlijk veel te laat voor. Maar ik kan de Opus voor ongeveer 230eu vinden, dat scheelt voor mij meer dan een fractie (tenzij die fractie 1/3e is :+).
Ik heb € 282 betaald voor de Sculptor 064, een fractie dus ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
fjux schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:08:
[...]
Bij onze machine op werk is het denk ik gewoon een lang doorgelopen espresso.
En zit een kleine cerma laagje op idd.
Een lungo dus...
Die niche zero ziet er zeker goed uit..
Mag je meermaals herhalen zodoende @cryptapix het goed kan lezen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:00
Vinden jullie de Niche Zero echt mooi?!

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51evrS67QRL._SL1500_.jpg

:+

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 16-08-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ypuh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:02:
Vinden jullie de Niche Zero echt mooi?!

[Afbeelding]

:+
Haha! Ja @fjux schrijft wel mooi
fjux schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:08:
[...]
Gelukkig heb ik nog wel zoveel te zeggen dat er geen senseo komt :o
Maar de looks van senseo zijn toch kennelijk wel zijn ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
cryptapix schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:03:
[...]

Haha! Ja @fjux schrijft wel mooi
[...]

Maar de looks van senseo zijn toch kennelijk wel zijn ding ;)
Misschien had ik het anders moeten verwoorden, mooi niet mooi wordt niet door mij bepaald..... Vrouwlief was al weer gecharmeerd van het hout dat er in verwerkt zat 8)7

Maar terug op de koffie machines:

Ik merk dat iedere review die ik lees weer iets anders vind van de machines. Door de beperkte ruimte (en budget) kom ik wel zeer vaak uit bij een Sage bambino, en dan een Sage bonenmaler

Hebben jullie nog tips voor amdere (betaalbare) merken? Of is Sage eigen gewoon een hele goede instapper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
fjux schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:14:
[...]

Misschien had ik het anders moeten verwoorden, mooi niet mooi wordt niet door mij bepaald..... Vrouwlief was al weer gecharmeerd van het hout dat er in verwerkt zat 8)7

Ik merk dat iedere review die ik lees weer iets anders vind van de machines. Door de beperkte ruimte (en budget) kom ik wel zeer vaak uit bij een Sage bambino, en dan een Sage bonenmaler

Hebben jullie nog tips voor amdere (betaalbare) merken? Of is Sage eigen gewoon een hele goede instapper?
Voor de Eureka molens zijn ook houten deksels/plaatjes te koop :Y) Op de ORO SD zit het zelfs standaard al.

Wat betreft dat Sage spul: laat me raden, r/espresso? Daar lopen ze weg met sage/Breville (ten onrechte wat mij betreft). Die maler van sage is niet veel. En vergeleken met een niche durf zelfs ik te zeggen dat de niche een Jura e8 is en die sage maler een Senseo :+ Over de bambino zelf weet ik niet zo heel veel. Zoek anders even in dit topic naar instappers. Daar gaat het regelmatig over (en zelfs de afgelopen week nog veelvuldig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:12
[...]

Heb afgelopen jaar ook een instap machine en bonenmaler gekocht. Ben toen gegaan voor een solis barista perfetta plus icm een sage the dose control pro.
Zat toen ook te twijfelen tussen de perfetta of de Sage bambino maar ben toen gegaan voor de Solis vanwege de portafilters.

Opzich een prima instap combo, maar zou achteraf toch voor een wat beter maler gaan. Die van Sage is vrij plastic achtig, kwaliteit van het malen kan ik niet zo iets overzeggen want ik heb geen ander referentie punt. Zodra de koffie wat ouder is dan merk ik wel dat ik de allerliefste stand moet gebruiken om een beetje fatsoenlijke doorlooptijd te krijgen.

Op termijn wil ik een wat beter maler halen voor espresso en dan de Sage gebruiken voor filterkoffie.

Ik had beiden trouwens via ING rentepunten gekocht, mocht je bij ING zitten zou je daar nog kunnen kijken of het goedkoper is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

James heeft weer een mooie video gemaakt van hoe serveer je koffie aan je gasten na het tafelen. Verschillende zetmethodes komen langs. Heb ik tot 4 man over de vloer dan zet ik espresso al dan niet vermixt tot een americano lungo of cappuccino. Is de groep groter dan pak ik de Hario V60 en ga ik voor pour over. Vind men dat nog te sterk dan heb ik nog de good old Philips koffiezetmachine. Qua koffiebonen hou ik altijd wel wat decaf in de vriezer afgepast klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Joosie200 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:41:
[YouTube: How To Win Friends & Caffeinate People]

James heeft weer een mooie video gemaakt van hoe serveer je koffie aan je gasten na het tafelen. Verschillende zetmethodes komen langs. Heb ik tot 4 man over de vloer dan zet ik espresso al dan niet vermixt tot een americano lungo of cappuccino. Is de groep groter dan pak ik de Hario V60 en ga ik voor pour over. Vind men dat nog te sterk dan heb ik nog de good old Philips koffiezetmachine. Qua koffiebonen hou ik altijd wel wat decaf in de vriezer afgepast klaar.
Kun je bevroren bonen direct malen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 22:31

Hoholi

The only one

True schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:44:
[...]

Kun je bevroren bonen direct malen?
Ja, is geen probleem. Wel opletten voor condens vorming op de bonen die je niet maalt.

Religion is Opium for the Masses

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Een Barazza Sette 30 of een Sette 270 stonden op mijn shortlist (maar het is een Eureka Mignon geworden).

Die Bambino Plus lijkt me niet zo slecht. Volgens mij een makkelijke machine (instelbare waterhoeveelheid, die melkschuim functie etc). Check ook die video die ik hier iets boven gepost heb.

Mijn budget was ca € 800, maar heb via Breezyreturns een Lelit Grace voor iets meer dan € 400 gekocht (die is normaal € 800). Dat geluk moet je soms ook hebben. Hier in de buurt stond een Lelit Anna voor € 150, ook prima. Maar check die video :). ZieMaar! in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
ZieMaar! schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:27:
[...]
Die Bambino Plus lijkt me niet zo slecht. Volgens mij een makkelijke machine (instelbare waterhoeveelheid, die melkschuim functie etc). Check ook die video die ik hier iets boven gepost heb.
Ik zou niet lager starten dan een Gaggia Classic met daarnaast een Eureka Mignon Specialita.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
RigolleM schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:01:
[...]

Ik zou niet lager starten dan een Gaggia Classic met daarnaast een Eureka Mignon Specialita.
Die maler is top, maar wel € 400,-. Dat moet maar net passen. Qua keus tussen de Gaggia en de Bambino; het lijkt alsof ze verschillende doelgroepen bedienen, de thuisbarista die potentieel met weegschaaltjes, timers en wellicht schroevendraaiers aan de slag wil (de Gaggia dus), of iemand die met een koop klaar wil zijn en veel ondersteunende functies wil (de Bambino). De Gaggia heeft een betere bouwkwaliteit, een grotere modcommunity, maar ook wel mods die je echt nodig hebt (iig de lagere druk).

Het is net wat je zoekt. Voor de meesten in dit topic zal de Gaggia beter zijn, maar niet voor iedereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:07
ZieMaar! schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:29:
[...]

Die maler is top, maar wel € 400,-. Dat moet maar net passen. Qua keus tussen de Gaggia en de Bambino; het lijkt alsof ze verschillende doelgroepen bedienen, de thuisbarista die potentieel met weegschaaltjes, timers en wellicht schroevendraaiers aan de slag wil (de Gaggia dus), of iemand die met een koop klaar wil zijn en veel ondersteunende functies wil (de Bambino). De Gaggia heeft een betere bouwkwaliteit, een grotere modcommunity, maar ook wel mods die je echt nodig hebt (iig de lagere druk).

Het is net wat je zoekt. Voor de meesten in dit topic zal de Gaggia beter zijn, maar niet voor iedereen.
Oi, dat is geschoten, en mis..
Gaggia, is niet 'de thuisbarista die potentieel met weegschaaltjes, timers en wellicht schroevendraaiers aan de slag wil' maar de onderkant van de markt, voor de beginner. Tenzij je natuurlijk met sensoren en elektronica wil rommelen, je kunt er (de niet 2015-2017 versie althans) een heel leuke mini-Decent van maken.
Ook de maler is een goede start, er zijn maar weinig (elektrische) alternatieven voor minder geld (houd je ogen open voor de Timemore 64 uitvoering die binnenkort geleverd gaat worden en dan vast voor een hoos aan beschikbare betaalbare molens gaat zorgen.

Laten we niet om de hete brij heen draaien, Sage maakt onrepareerbare plastic bende. Aankopen hiervan resulteren in een -niets voor mij- resultaat of -zonde van het geld-. Dat de amerikanen er mee weglopen, zegt geen moer, die kikken ook op bv voedsel zaken die ik niet in de buurt van mijn mond wil laten komen.

Weegschaaltjes en timers zijn de gereedschappen die zorgen dat je herhaalbaar lekkere koffie kan zetten, doe het vooral zonder, maar doe niet zo neerbuigend over mensen die graag goede koffie drinken aub.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
RoosW schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:41:
[...]

Oi, dat is geschoten, en mis..
Gaggia, is niet 'de thuisbarista die potentieel met weegschaaltjes, timers en wellicht schroevendraaiers aan de slag wil' maar de onderkant van de markt, voor de beginner. Tenzij je natuurlijk met sensoren en elektronica wil rommelen, je kunt er (de niet 2015-2017 versie althans) een heel leuke mini-Decent van maken.
Ook de maler is een goede start, er zijn maar weinig (elektrische) alternatieven voor minder geld (houd je ogen open voor de Timemore 64 uitvoering die binnenkort geleverd gaat worden en dan vast voor een hoos aan beschikbare betaalbare molens gaat zorgen.

Laten we niet om de hete brij heen draaien, Sage maakt onrepareerbare plastic bende. Aankopen hiervan resulteren in een -niets voor mij- resultaat of -zonde van het geld-. Dat de amerikanen er mee weglopen, zegt geen moer, die kikken ook op bv voedsel zaken die ik niet in de buurt van mijn mond wil laten komen.

Weegschaaltjes en timers zijn de gereedschappen die zorgen dat je herhaalbaar lekkere koffie kan zetten, doe het vooral zonder, maar doe niet zo neerbuigend over mensen die graag goede koffie drinken aub.
Sorry, maar die neerbuigendheid die je meent te lezen is er niet, in tegendeel. Je interpreteert het op je eigen manier, precies andersom dan ik het bedoelde :). Ik denk overigens dat de Gaggia heus niet alleen voor beginners is.

Volgens mij zat ik niet mis, ook aangezien we feitelijk bijna hetzelfde zeggen ;) .

Ik heb Sage niet in het echt gezien en vast gehad, het is meer plastic en zal vast minder lang meegaan, maar dat is niet voor iedereen een probleem, denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitabissj
er zijn genoeg mensen die al bijna 10j doen met een Sage/Breville..
Tis niet omdat er veel plastiek aan zit, dat ze niet lang mee kunnen gaan.
In allebei (GCP en Bambino) zit bvb een Ulka pomp die even snel kapot kan gaan.
Snap altijd die kritiek niet.
Begint een beetje afgezaagd te worden ook..
Prijs/kwaliteit zijn ze zeker nie slecht.
Je betaalt gewoon voor opties ipv metalen afwerking. Maar plastiek hoeft nie altijd slechter te zijn dan metaal.

Nu zou ik er zelf ook niet voor kiezen ze.. maar ik snap wel waarom sommige mensen dat wèl doen.
Pagina: 1 ... 184 ... 249 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1