Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 183 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:22
@Ypuh eens met je post, maar ik zie @Fisico niet verwijzen naar een Specialita? Wel naar een XL. En wat betreft “logische keuze” zou ik (inderdaad) de XL nemen boven de Specialita. Of de Atom 65 (weet ook niet of @Fisico hier de Atom Speciality of de Atom Excellence of de Atom Touch bedoelt) de meerprijs waard is weet ik niet. Die maler is volgens mij wel iets sneller dan de XL. Verder lijkt het mij vooral een keuze op looks. Ik geloof niet dat een Atom 65 (welke versie dan ook) zoveel beter maalt dan een XL. Als je dan naar een Atom kijkt, zou ik naar de Atom Speciality 75 neigen. Die is fors sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:03

Fisico

by Fabian

@Ypuh en @cryptapix bedankt voor de info. De EUREKA ATOM EXCELLENCE 65 is hun tweede optie en met 1100 euro wel een tikje duurder dan de Mignon XL van 700 euro. Op allebei de machines krijg ik nog iets korting als ik deze samen met een Rocket koop.

De gewone Mignon was voor mij al afgevallen. Verder hebben zij niet heel veel keuze of het moet de Profitec T64, die heeft dan weer een hele andere look. Goed om te weten dat ik bij beide geen buil val. Ik zal nog eens in Duitsland kijken. Daar was de Rocket ook goedkoper, maar met 10% korting loopt dat verschil rap weg. Dan liever een winkel in de buurt.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Fisico met “gewone Mignon” bedoel je dan de Specialita? Want ook van de Mignon zijn weer 15 versies. De XL is er daar overigens een van; die heet voluit “Eureka ORO Mignon XL”.

De Atom Excellence (bij van Pommerem is die overigens 100e goedkoper) heeft wel een degelijkere vork dan de XL (en de Atom Speciality). De vork van de XL is prima, maar voelt op een maler van 1100 euro wel wat goedkoper aan. Verder heeft de Excellence een geavanceerd display. Dat is fancy, maar er kan dus ook meer stuk gaan. Je zou eens reviews moeten zoeken van die excellence (en bij voorkeur een vergelijking met de XL). Mijn eerste gevoel zegt dat ik het persoonlijk geen 400e verschil waard vind, maar bij een goede deal zou ik het wel overwegen (al blijf ik zeggen: kijk dan ook naar de 75 ipv 65).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@cryptapix van Pommeren is ook de winkel om de hoek, dus dat scheelt. Ze hebben een leuke aanbieding en met een totaalpakket nog wat extra korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:43
Hellboy! schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:12:
[...]

Bedankt, die kende ik niet. Net gezocht via de Jura site, saturn is een dealer.
Nu eens kijken de D4 of E4 te nemen.
Ik weet niet hoeveel bakken koffie je op een dag drinkt, maar misschien is de Ena4 de betere keus als je niet meer dan 3-4 bakken per dag neemt.
Het bonenreservoir en watertank zijn kleiner, maar het complete apparaat daardoor ook. Bovendien moet je water toch elke dag verversen.
Daarnaast vind ik de Ena4 een stuk mooier om te zien (persoonlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

yorroy schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:41:
[...]

Ik weet niet hoeveel bakken koffie je op een dag drinkt, maar misschien is de Ena4 de betere keus als je niet meer dan 3-4 bakken per dag neemt.
Het bonenreservoir en watertank zijn kleiner, maar het complete apparaat daardoor ook. Bovendien moet je water toch elke dag verversen.
Daarnaast vind ik de Ena4 een stuk mooier om te zien (persoonlijk)
Het complete apparaat is amper kleiner.

Specs van de Jura website:
AfmetingenENA 4E4E6ENA 8E8
Breedte27,128,028,027,128,0
Hoogte32,334,635,132,335,1
Diepte44,544,444,644,544,6

En zit er niet een andere maler of zetgroep in de ENA serie t.o.v. de E serie? Ik kan het fout hebben, iemand anders weet dat vast wel.

[ Voor 6% gewijzigd door True op 04-08-2023 13:36 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
Nav de reacties ben ik toch even verder aan het kijken. De Rancilio gaat mijn budget meer oprekken dan ik eigenlijk wil, zeker omdat ik wel gewoon een goede maler wil. De maler wordt, zoals ik nu denk, een Eureka Mignon Specialita, wat ongeveer de helft van mijn budget opsnoept. De Lelit Anna (met PID) lijkt een goede optie voor wat ik zoek.

Nu zie ik hier en daar als nadeel genoemd dat de portafilter 57 mm is en dat accessoires dus soms lastiger te vinden zijn. Wat google laat zien dat dat op zich wel meevalt, maar is dit echt iets om wat je als nadeel zou moeten zien?

Ook zie ik soms retourdeals (dus licht beschadigde) net iets betere versies (bijv de Grace, PL81, grootste verschil het display volgens mij). Krasjes an sich maken me niet heel veel uit, de prijs is veelal gelijk. Is dat een betere optie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:58
ZieMaar! schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:22:
Nu zie ik hier en daar als nadeel genoemd dat de portafilter 57 mm is en dat accessoires dus soms lastiger te vinden zijn. Wat google laat zien dat dat op zich wel meevalt, maar is dit echt iets om wat je als nadeel zou moeten zien?
Heb je hier als eens gekeken, heb er al een paar keer iets besteld voor mijn Bianca.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Wie zocht er nou laatst een specialita? @ZieMaar! ?
https://link.marktplaats.nl/m2007565425?

Net online, 280 euro. Hele goede deal. Wel wit. Die dingen gaan vaak voor 300-350 2e hands. Mijne begin dit jaar ook verkocht voor 325 (chroom variant).

[ Voor 33% gewijzigd door cryptapix op 05-08-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik vind die witte niet echt heel mooi, maar de prijs is wel echt goed. Even goed kijken. Heb ook een machine op marktplaats op t oog. Zijn er nog specifieke dingen om op te letten? Mijn beeld is dat je relatief veel zelf kunt vervangen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
ZieMaar! schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:59:
Ik vind die witte niet echt heel mooi, maar de prijs is wel echt goed. Even goed kijken. Heb ook een machine op marktplaats op t oog. Zijn er nog specifieke dingen om op te letten? Mijn beeld is dat je relatief veel zelf kunt vervangen…
Ik vind mat witte apparatuur an sich wel mooi, maar het past totaal niet in mijn keuken (die mat zwart is). Verwacht dat die maler snel weg is.

Als je naar een tweedehands maler kijkt, kan er eigenlijk niet veel mis gaan. Je zou hem open kunnen schroeven om te kijken of de schijven nog netjes zijn, maar in principe gaan die niet kapot. Kwestie van af en toe schoonmaken.

Wat betreft tweedehands machines kan er we van alles aan de hand zijn. Grotendeels moet je op gevoel en vertrouwen afgaan. Stel gewoon vragen. Onder andere wat voor water er is gebruikt, of filters tijdig vervangen zijn, hoevaak de verkoper (chemische) backflush deed, hoe vaak onderhoud, ontkalken (ik ontkalk nooit, maar er gaat ook geen kalkhoudend water mijn machine in) etc. Ik zou de douchezeef er een keer afhalen. Dan zie je eigenlijk al meteen wel hoe het met het onderhoud zit. Als het daar al een zooi is, zou ik het niet meer echt vertrouwen. Bij E61 zou je de mushroom er even uit kunnen draaien om te kijken of je kalk ziet.

Overigens, als de prijs goed is zou je natuurlijk ook gewoon zelf gronding kunnen reinigen en wat onderdelen vervangen. Het is maar wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:39

Ethirty

Who...me?

Ik ben ondertussen maanden verder en nog altijd geen knoop doorgehakt over de opvolger van mijn Nespresso.

Zoals velen begin je te kijken naar een Barista Express, toen de Impress versie - toch wel makkelijk en iets minder een hobby.
Toch geconcludeerd dat het veel geld is voor plastic met een korte levensduur.

Zelfde prijsrange uitgekomen op een Nivona volautomaat. Want een maler en een stuk RVS wat ik dagelijks moet oppoetsen zie ik niet zitten. En de vriendin moet ook een kop koffie kunnen zetten. Ook niet zulke goede ervaringen online met de levensverwachting van Nivona.

Dan toch maar kijken bij Jura. Een E6 volstaat opzich, misschien met de Duitse prijzen upgraden naar een E8. Maar eigenlijk toch weer een beetje duurder als waar ik comfortabel mee ben.

De gedachte is/was dat ik bespaar op de koffie, maar mijn Nespresso machine gaat nu al bijna 10 jaar mee. Cupjes zijn wel duurder geworden, maar als ik kijk naar de prijs van bonen en het verbruik, vraag ik me af of het echt veel bespaart. En dan moet ik eerst nog een hele dure machine nieuw kopen.

Wat zoek ik eigenlijk:
vooral lungo,
incidenteel iets met melk.
2-3 kopjes per dag, 3-4 dagen per week.
1 machine

Ik weet dat de standaard hier wat hoger ligt dan gemiddeld, maar ik vroeg me af of er nog suggesties zijn die hier niet als standaard gepredikt worden :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:53
Ethirty schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 00:52:
Ik ben ondertussen maanden verder en nog altijd geen knoop doorgehakt over de opvolger van mijn Nespresso.

Zoals velen begin je te kijken naar een Barista Express, toen de Impress versie - toch wel makkelijk en iets minder een hobby.

Zelfde prijsrange uitgekomen op een Nivona volautomaat. Want een maler en een stuk RVS wat ik dagelijks moet oppoetsen zie ik niet zitten. En de vriendin moet ook een kop koffie kunnen zetten. Ook niet zulke goede ervaringen online met de levensverwachting van Nivona.

Dan toch maar kijken bij Jura. Een E6 volstaat opzich, misschien met de Duitse prijzen upgraden naar een E8. Maar eigenlijk toch weer een beetje duurder als waar ik comfortabel mee ben.

De gedachte is/was dat ik bespaar op de koffie, maar mijn Nespresso machine gaat nu al bijna 10 jaar mee. Cupjes zijn wel duurder geworden, maar als ik kijk naar de prijs van bonen en het verbruik, vraag ik me af of het echt veel bespaart. En dan moet ik eerst nog een hele dure machine nieuw kopen.

Wat zoek ik eigenlijk:
vooral lungo,
1 machine

Ik weet dat de standaard hier wat hoger ligt dan gemiddeld, maar ik vroeg me af of er nog suggesties zijn die hier niet als standaard gepredikt worden :)
En de optie van filterkoffie heb je ook verkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:12

Wat zoek ik eigenlijk:
vooral lungo,
1 machine

Zelfde vraagstuk leefde bij mij de laatste tijd en sinds een paar weken actief opzoek omdat de Nespresso steeds vaker lekt.

Gisteren in Duitsland een Jura E6 opgehaald. Scheelde 300eu met NL.

Geen E8 want afgezien van cappuccino gebruik ik de andere melk varianten niet. Binnenwerk schijnt van beide hetzelfde te zijn.

Barista Express Impress leek mij een mooi begin van een nieuwe hobby, maar ik wist niet zeker of ik daar zin in had en of zo’n apparaat dan de juiste keuze was.

Losse maler en apparaat vond ik voor nu een stap te ver om mee te beginnen.

Kortom een Jura E6 dus. Maandag komen de bonen binnen en kan ik beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik had hiervoor een volautomaat. Betere koffie dan je bij de meeste mensen krijgt, vooral heel makkelijk in gebruik maar ook wel beperkt in wat je er echt mee kan. Toen ging dat ding kapot en ben ik over gegaan op Delonghi Dedica; losse maler en machine. Ook nu, nu alles en iedereen inmiddels een volautomaat heeft, weer betere koffie dan ik bij anderen krijg, maar ik wil toch upgraden, het kan nog beter en zo’n Delonghi set is prima als instap, maar kent zijn beperkingen. Ik denk dat die ook gewoon op marktplaats gaat, dat is een mooi setje als instap en is makkelijk te bedienen.

Qua bediening; eenmaal afgesteld is het simpel. Mijn vriendin drinkt zelf geen koffie, maar kan het prima zetten. Melk opschuimen doe ik altijd, maar is ook niet heel lastig. Tuurlijk; een nespresso is makkelijker, maar uiteindelijk wel echt minder lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Per kopje bespaar je al snel veel t.o.v. van Nespresso. Uit een kilo bonen haal je 125 kopjes ongeveer en rond de 25 euro per kilo kun je een heel veel goede verse bonen kopen, en er zijn zelfs behoorlijk wat goedkopere bonen zoals Fascino huismerk. Dus dan kom je tussen de 12 en 20 cent per kopje aan koffie. Originele Nespresso cups kosten tegenwoordig minimaal 45 cent per cup en de duurste 55 cent. Goedkopere cups van een ander merk kan, maar die vond ik zelf niet te drinken met uitzondering van de Illy cups die dan weer net zo duur zijn als de originele Nespresso cups.

Hier gisteren toevallig ook de Nespresso vervangen voor een Jura Giga 10 + Cool Control 1L. De Giga 10 ipv de E8 of S8 puur en alleen omdat hier thuis ongeveer 50% decaf gedronken wordt, dus 2 gescheiden molens was een harde eis en dan zijn er niet zo veel andere opties.

Nu is een Giga 10 natuurlijk aardig aan de prijs maar met gemiddeld 50 koppen koffie per week gaan we ook die wel terugverdienen uiteindelijk t.o.v. een Nespresso. Natuurlijk heeft los van de koffieprijs de Jura meer onderhoud nodig maar dan nog, het is op de langere termijn altijd goedkoper dan een Nespresso.

Onderhoud hoeft aldus de Jura premium partner overigens zeker niet met originele producten, huismerk producten bevatten exact hetzelfde spul en zijn vele malen goedkoper. Wel belangrijk is dat je het consequent doet als de machine er om vraagt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
ik222 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 08:09:
Per kopje bespaar je al snel veel t.o.v. van Nespresso. Uit een kilo bonen haal je 125 kopjes ongeveer en rond de 25 euro per kilo kun je een heel veel goede verse bonen kopen, en er zijn zelfs behoorlijk wat goedkopere bonen zoals Fascino huismerk. Dus dan kom je tussen de 12 en 20 cent per kopje aan koffie. Originele Nespresso cups kosten tegenwoordig minimaal 45 cent per cup en de duurste 55 cent. Goedkopere cups van een ander merk kan, maar die vond ik zelf niet te drinken met uitzondering van de Illy cups die dan weer net zo duur zijn als de originele Nespresso cups.

[…]
125 kopjes uit een kilo? Dat is 8 gram per kopje. Dat lukt met een volautomaat misschien wel, maar met een losse machine en maler echt niet. Ik zit op 18,3 gram per dubbele shot (enkele zetten werkt niet lekker). Dat zijn afgerond 55 kopjes per kilo en dat is tegen 25e per kilo al direct 45cent.

Mijn ervaring: je moet geen losse machine en maler kopen om geld te besparen. Je koopt het omdat je koffie er enorm veel lekkerder van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Als je goedkoop koffie wilt drinken dan moet je naar filterkoffie van een huismerk :P

Ik doe het omdat ik het lekker vind. Met de hoeveelheid koffie die ik drink zijn de kosten per kopje ook niet zo spannend.

Dat was wel de reden waarom ik 7 jaar geleden een Nespresso kocht, vond een bonenautomaat te duur voor mijn gebruik. Een Nespresso was toen ook een koopje, maar is inmiddels qua prijs ook aardig aan inflatie onderhevig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Natuurlijk het gaat in eerste instantie over lekkere koffie, en koffie uit de Jura is aanzienlijk lekkerder dan uit de Nespresso. Voornamelijk ook omdat je de verhoudingen bij melk specialiteiten kan instellen, op mijn oude De Longhi Nespresso machine kon dat niet. Het apparaat op zich kostte destijds wel maar iets van 350 euro en heeft het een jaar of 10 prima gedaan dus daar kun je dan weer niets van zeggen.

En een Jura pakt wat ik heb gelezen inderdaad rond de 8 gram per kopje voor een normale hoeveelheid. De variabele zetgroep kan volgens de specificaties tussen de 5 en 16 gram per keer verwerken maar de 16gram is dan dus alleen voor grote hoeveelheden koffie of bijvoorbeeld de 2 x koffie functie.

Hoe dan ook rond de 50 cent per kopje wat een Nespresso machine kost is echt absurd veel, om nog maar niet te spreken over duurzaamheid. Die cups bevatten namelijk nog meer aluminium dan koffie, natuurlijk kun je ze eventueel recyclen maar dat was mij allemaal te veel gedoe om die stinkende zooi te bewaren en weer te gaan inleveren.

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 06-08-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:42

Honesty

kattenneus!

cryptapix schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

125 kopjes uit een kilo? Dat is 8 gram per kopje. Dat lukt met een volautomaat misschien wel, maar met een losse machine en maler echt niet. Ik zit op 18,3 gram per dubbele shot (enkele zetten werkt niet lekker). Dat zijn afgerond 55 kopjes per kilo en dat is tegen 25e per kilo al direct 45cent.

Mijn ervaring: je moet geen losse machine en maler kopen om geld te besparen. Je koopt het omdat je koffie er enorm veel lekkerder van wordt.
Met die laatste zin helemaal eens, een losse machine en maler koop je voor de lekkerheid en een volautomaat voor het gemak(is natuurlijk relatief)
Als je dubbele shots moet zetten dan worden de kopjes natuurlijk dubbel zo duur maar krijg je ook 2 keer zoveel koffie. Dus de keren dat je wel twee kopjes nodig hebt ofzols ik dubbele expresso's drink zal je ook 2 nespresso cups nodig hebben dus zijn die nog steeds 2 keer zo duur. Natuurlijk heb je met losse maler wat restverlies en het grote nadeel vond ik altijd dat er dan overal gemalen koffie ligt.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@ik222 ben het met je eens hoor. Het beperkt aantal gram koffie dat een volautomaat voor een kopje gebruikt, is overigens ook direct de reden dat bezoek bij mij de espresso/koffie/cappucino sterk vindt. Dat ligt niet aan mij dus; ik gebruik gewoon standaard hoeveelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Honesty schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:40:
[...]

Met die laatste zin helemaal eens, een losse machine en maler koop je voor de lekkerheid en een volautomaat voor het gemak(is natuurlijk relatief)
Als je dubbele shots moet zetten dan worden de kopjes natuurlijk dubbel zo duur maar krijg je ook 2 keer zoveel koffie. Dus de keren dat je wel twee kopjes nodig hebt ofzols ik dubbele expresso's drink zal je ook 2 nespresso cups nodig hebben dus zijn die nog steeds 2 keer zo duur. Natuurlijk heb je met losse maler wat restverlies en het grote nadeel vond ik altijd dat er dan overal gemalen koffie ligt.
Daar zit wat in natuurlijk ;) Ik heb aan 2 dubbele espresso op een dag wel genoeg haha.

Dat overal gemalen koffie ligt herken ik echt niet. Er valt wel wat koffie naast mijn bakje, maar dat is meer door mijn eigen handelen dan door de maler. En dan nog is het zeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
cryptapix schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:42:
[...]

Daar zit wat in natuurlijk ;) Ik heb aan 2 dubbele espresso op een dag wel genoeg haha.

Dat overal gemalen koffie ligt herken ik echt niet. Er valt wel wat koffie naast mijn bakje, maar dat is meer door mijn eigen handelen dan door de maler. En dan nog is het zeer beperkt.
In mijn cheapass Delonghi maler gaat het, bij sommige bonen, ook alle kanten op. Maar dat ligt volgens mij gewoon aan de maler :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:03

Wat zoek ik eigenlijk:
vooral lungo,
1 machine

Wat @vinpower zegt. Kijk eens naar een goede maler en bijvoorbeeld een Aeropress of V60. Ik ben enkele maanden geleden overgestapt van Nespresso naar een goede maler en een espressomachine. Maar ik moet toegeven dat de espressomachine een miskoop dreigt te worden. Ik drink toch 90% van de tijd “lungo” wat ik zet met de Aeropress (11g bonen, 200ml water). Espresso slechts een enkele keer na het eten.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cass Casey schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Wat @vinpower zegt. Kijk eens naar een goede maler en bijvoorbeeld een Aeropress of V60. Ik ben enkele maanden geleden overgestapt van Nespresso naar een goede maler en een espressomachine. Maar ik moet toegeven dat de espressomachine een miskoop dreigt te worden. Ik drink toch 90% van de tijd “lungo” wat ik zet met de Aeropress (11g bonen, 200ml water). Espresso slechts een enkele keer na het eten.
Een miskoop omdat Lungo’s niet lekker worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:03
ZieMaar! schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Een miskoop omdat Lungo’s niet lekker worden?
Ik heb de espresso nog niet goed gekregen. Maar sinds de tips die ik laatst kreeg (nóg fijner malen), ben ik misschien wel dichterbij. Daarnaast ben ik momenteel op advies van een “lifestylecoach” aan het experimenteren met minder cafeïne drinken. Vandaar ook weinig aan het experimenteren.

Lungo er nog niet mee geprobeerd. Maak je dan gewoon een “Americano”? Of wel: espresso met heet water aanlengen?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cass Casey schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Ik heb de espresso nog niet goed gekregen. Maar sinds de tips die ik laatst kreeg (nóg fijner malen), ben ik misschien wel dichterbij. Daarnaast ben ik momenteel op advies van een “lifestylecoach” aan het experimenteren met minder cafeïne drinken. Vandaar ook weinig aan het experimenteren.

Lungo er nog niet mee geprobeerd. Maak je dan gewoon een “Americano”? Of wel: espresso met heet water aanlengen?
Check.

Volgens mij is een Lungo vooral iets meer water (1:3 ipv 1:2 bij espresso), een Americano is een espresso met heet water en een Long Black is heet water met een espresso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Cass Casey schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Nee, een lungo maak je door iets grover te malen dan espresso. Je krijgt dan in dezelfde doorlooptijd (25-30sec) meer koffie eruit (ratio 1:3 tot 1:4 ipv 1:2 tot 1:3).

Edit: op google lees je overigens vaak dat ht een kwestie is van de espresso langer laten doorlopen. Dat lijkt mij een vreemd advies; je krijgt dan namelijk overextractie en dus bittere koffie.

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 06-08-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
ZieMaar! schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:07:
[...]

In mijn cheapass Delonghi maler gaat het, bij sommige bonen, ook alle kanten op. Maar dat ligt volgens mij gewoon aan de maler :).
Haha ja dat ligt aan de maler! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
B-Real schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:15:
Als je goedkoop koffie wilt drinken dan moet je naar filterkoffie van een huismerk :P

Ik doe het omdat ik het lekker vind. Met de hoeveelheid koffie die ik drink zijn de kosten per kopje ook niet zo spannend.

Dat was wel de reden waarom ik 7 jaar geleden een Nespresso kocht, vond een bonenautomaat te duur voor mijn gebruik. Een Nespresso was toen ook een koopje, maar is inmiddels qua prijs ook aardig aan inflatie onderhevig geweest.
Nespresso had ik al 11 jaar geleden gezien dat het de spuigaten uit liep. Met een beetje simpel rekensommetje met mijn partner toen, gingen er snel al 7 tot 12 cups per dag er doorheen. Na even snel rekenen gingen we flink besparen dus eerst Melitta automatisch maal/bonen machine gekocht. Nou die droom was al na 3,5 jaar afgelopen door gebrek aan onderdelen en revisie onderdelen welke niet goed paste. Was nog garantie maar na derde reparatie was deze totalloss.
Daarna Solis halfautomaat en losse grinder gekocht. Tot heden aan toe, zeer tevreden en zou niet anders meer willen. Het kost even tijd qua malen en dan zetten maar ideaal.
Helaas hebben we hier weinig verse koffiebranders in de buurt want laatst ook weer verse koffiebonen uit Antwerpen meegenomen, ja echt een genot.
Voor gemak is Nespresso prima maar voor lekkere koffie is het koffiebonen of ik gebruik soms nog percolator (maal zelf dan van koffiebonen).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
itsalex schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:42:
[...]Helaas hebben we hier weinig verse koffiebranders in de buurt want laatst ook weer verse koffiebonen uit Antwerpen meegenomen, ja echt een genot.
[…]
Dat is toch geen probleem? Genoeg branders die hun verse boontjes gratis of tegen schappelijke prijzen verzenden.

Edit: volgens je profiel zit je in Amstelveen. Daar zit het hoofdkwartier; die zijn erg goed. Ik bestel er zeer regelmatig mijn koffie.

[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 06-08-2023 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

B-Real schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 07:53:
Maandag komen de bonen binnen en kan ik beginnen :)
Mocht je ergens bonen besteld hebben die vers voor je gebrand worden, laat ze dan even een dag of 6 à 7 oud worden voordat je ze gaat gebruiken. Daarvoor zijn ze gewoon nog niet zo lekker als ze kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

vinpower schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 07:50:
[...]

En de optie van filterkoffie heb je ook verkend?
Niet op de V60 manier als je dat bedoeld, maar de traditionele hollandse manier van filterkoffie heeft me nooit kunnen bekoren. De enorme mokken vol ook niet.

100-110ml per keer is meer dan zat. En gezien de keren dat ik het restje koud moed opdrinken zou een dubbele espresso beter passen.
B-Real schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 07:53:
[...]

Gisteren in Duitsland een Jura E6 opgehaald. Scheelde 300eu met NL.
Dat is meer verschil dan ik tegenkwam :o Interessant :)
cryptapix schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Dus toch dit. Ik dacht al dat ik ergens een denkfout maakte.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
True schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Mocht je ergens bonen besteld hebben die vers voor je gebrand worden, laat ze dan even een dag of 6 à 7 oud worden voordat je ze gaat gebruiken. Daarvoor zijn ze gewoon nog niet zo lekker als ze kunnen worden.
Aargh, dus nog langer wachten voordat ik het apparaat uit kan proberen? :P

Heb ze bij Brandzaak besteld, dus die zijn vers als het goed is. Gewoon in gesloten verpakking laten of we alvast in het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ethirty schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:42:
[...]

Niet op de V60 manier als je dat bedoeld, maar de traditionele hollandse manier van filterkoffie heeft me nooit kunnen bekoren. De enorme mokken vol ook niet.

100-110ml per keer is meer dan zat. En gezien de keren dat ik het restje koud moed opdrinken zou een dubbele espresso beter passen.
Dat heb ik ook nooit begrepen. Ik vraag dan ook altijd om een half bakkie, voor mij meer dan genoeg per ronde.
[...]

Dat is meer verschil dan ik tegenkwam :o Interessant :)
Mediamarkt/Saturn Duitsland had Red Weekend. Black Friday, maar dan in de zomer aldus hunzelf. Meerdere winkels/online shops die de prijs matchten overigens.

Kwam ik ook per toeval achter overigens :)

[ Voor 21% gewijzigd door B-Real op 06-08-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Van het weekend m’n eerste espressomachine besteld, een (gebruikte) Lelit Anna PL41TEM.
Deels de schuld van YouTube shorts maar ook vanwege de commerciële espresso doe verkrijgbaar zijn. Allereerst heb ik me echt verbaasd over de prijzen van espresso in de horeca. Uiteenlopend van 2,80 voor een dubbele espresso tot en met 6.90. Bijna allemaal even slecht van kwaliteit ( bijna allemaal zuur). Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.
Ga wel eerst beginnen met het kopen van gemalen koffie van een speciaalzaak omdat ik een maler wel gelijk een grote investering vond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
B-Real schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Aargh, dus nog langer wachten voordat ik het apparaat uit kan proberen? :P

Heb ze bij Brandzaak besteld, dus die zijn vers als het goed is. Gewoon in gesloten verpakking laten of we alvast in het apparaat?
Brandzaak is meestal 1-2 dagen oud ja. Extreem vers dus. Je kunt ze gewoon in de verpakking laten zitten. Je kunt ze ook al gaan gebruiken hoor, maar de smaak is dan nog niet optimaal. Je krijgt ook erg veel crema omdat er nog veel gas in de bonen zit. Het instellen van de maler is ook lastiger (en moet je dan de komende dagen nog wat vaker bijstellen). Beste is minimaal een dag of 4 te wachten, maar als ik zonder koffie zit, gooi ik gewoon bonen van 2 dagen oud in de maler hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
B-Real schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Dat heb ik ook nooit begrepen. Ik vraag dan ook altijd om een half bakkie, voor mij meer dan genoeg per ronde.

[...]

Mediamarkt/Saturn Duitsland had Red Weekend. Black Friday, maar dan in de zomer aldus hunzelf. Meerdere winkels/online shops die de prijs matchten overigens.

Voor mijn ski spul gebruik ik altijd idealo.de, maar dat werkt dus ook voor koffiemachines :), lijkt vaak de moeite wel waard (Lelit Grace scheelt zo’n € 150).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Dat is toch geen probleem? Genoeg branders die hun verse boontjes gratis of tegen schappelijke prijzen verzenden.

Edit: volgens je profiel zit je in Amstelveen. Daar zit het hoofdkwartier; die zijn erg goed. Ik bestel er zeer regelmatig mijn koffie.
Als je vanuit een brander besteld moet je x pakketten afnemen en vaak na 1 maand wordt de koffie slechter van.
Ik vond de koffie van Mads uit Antwerpen echt heerlijk, goede afdronk, soepel en robuust. Dat is duur maar dat proef je.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
TouchOfInsanity schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:54:
Allereerst heb ik me echt verbaasd over de prijzen van espresso in de horeca. Uiteenlopend van 2,80 voor een dubbele espresso tot en met 6.90. Bijna allemaal even slecht van kwaliteit ( bijna allemaal zuur). Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.
Dat zullen geen espressobars geweest zijn, maar gewone horeca zaken waar ze ook koffie verkopen... Prijzen tussen 3 à 4 EURO is normaal, maar 6,90 EURO dat is niet normaal... zou ik nooit bestellen. Als je in een koffiezaak binnen gaat, kijk je best eens rond naar de andere tafeltjes daar kan je al vaak zien of er een barista aan het werk is of niet. De espressomachine zegt vaak niks... In Denemarken vaak een Marazocco, maar als de persoon geen espresso's kan zetten dan komt daar ook prut uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

B-Real schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Zondag gesloten. Scheelt weer een impuls aankoop die op dit moment even niet uitkomt :)
Ik ga de aanbiedingen wel in de gaten houden. Idealo zegt dat het zelfs nóg goedkoper kan.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
itsalex schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Als je vanuit een brander besteld moet je x pakketten afnemen en vaak na 1 maand wordt de koffie slechter van.
Ik vond de koffie van Mads uit Antwerpen echt heerlijk, goede afdronk, soepel en robuust. Dat is duur maar dat proef je.
Veel branders rekenen slechts een euro of 4 aan verzendkosten. Bij het hoofdkwartier is verzending vanaf 1 kg al gratis (al kun jij daar gewoon naar toe fietsen). Dat krijg je toch wel op in een maandje? En als het 6 weken is voor je die kilo ophebt, is er nog niet echt veel aan de hand.

De koffie van Mads is rond de 20-25e per kg zie ik. Duur is relatief, maar voor dat bedrag heb je in NL ook heel prima boontjes (incl verzenden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DE rood bij de AH is ook €12,50/kg. 20 tot 25 €/kg vind ik dan eigenlijk peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hoe zijn jullie ervaringen met de Fellow Stagg / Corvo? Ik lees hier en daar dat het onhandig is dat er tussen de ketel en het handvat een RVS stukje dat erg heet wordt en waar je je aan kan branden. Is dit een ding in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Ronwiel schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:04:
Hoe zijn jullie ervaringen met de Fellow Stagg / Corvo? Ik lees hier en daar dat het onhandig is dat er tussen de ketel en het handvat een RVS stukje dat erg heet wordt en waar je je aan kan branden. Is dit een ding in de praktijk?
Ik heb een Fellow Stagg sinds een jaar. Maar ik weet niet eens wat je bedoelt, dus het zal vast geen issue zijn. In ieder geval niet voor mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:43

Wat zoek ik eigenlijk:
vooral lungo,
1 machine

Ik ken het gevoel, eigenlijk al maanden aan het overwegen mijn huidige simpele Philips volautomaat te vervangen voor een Jura.

Persoonlijk heb ik echt een hekel aan onderhoud uitvoeren. Jura is de enige volautomaat waarbij je de zetgroep niet wekelijks hoeft schoon te maken maar alleen af en toe een programma met schoonmaakmiddel hoeft uit te voeren.
Daarnaast hou je altijd werk aan het schoonmaken van melkslangetjes.

Mijn enige optie die dan overblijft is:
Eenvoudige Jura zoals de Ena 4 of de E4 en daarbij een losse melkopschuimer.
Ik gebruik nu al een jaar of 5 een Severin melkopschuimer die echt wel fatsoenlijke melk produceert voor een lekkere cappuccino. Dat ding hoef je alleen maar goed af te spoelen na gebruik en elke dag of om de dag in de vaatwasser te stoppen.
Misschien is dat voor jou ook een acceptabele optie als je maar incidenteel melkdranken maakt.
Jura heeft trouwens ook losse melkopschuimers.

Dan kun je met 650-675 euro klaar zijn als je in Duitsland shopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

yorroy schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:25:
[...]

Ik ken het gevoel, eigenlijk al maanden aan het overwegen mijn huidige simpele Philips volautomaat te vervangen voor een Jura.

Persoonlijk heb ik echt een hekel aan onderhoud uitvoeren. Jura is de enige volautomaat waarbij je de zetgroep niet wekelijks hoeft schoon te maken maar alleen af en toe een programma met schoonmaakmiddel hoeft uit te voeren.
Daarnaast hou je altijd werk aan het schoonmaken van melkslangetjes.

Mijn enige optie die dan overblijft is:
Eenvoudige Jura zoals de Ena 4 of de E4 en daarbij een losse melkopschuimer.
Ik gebruik nu al een jaar of 5 een Severin melkopschuimer die echt wel fatsoenlijke melk produceert voor een lekkere cappuccino. Dat ding hoef je alleen maar goed af te spoelen na gebruik en elke dag of om de dag in de vaatwasser te stoppen.
Misschien is dat voor jou ook een acceptabele optie als je maar incidenteel melkdranken maakt.
Jura heeft trouwens ook losse melkopschuimers.

Dan kun je met 650-675 euro klaar zijn als je in Duitsland shopt.
Ik zat van vanmiddag een filmpje te kijken over de hoeveelheid Jura melk-reiniger je er doorheen zou moeten jagen als je hun officiële voorschriften opvolgt. Ouch!

Dan is een losse melkschuimer geeneens een gek idee.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:00
Ronwiel schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:04:
Ik heb ook een Stagg. En ja, dat RVS stukje wordt heet, maar ik heb me in anderhalf jaar er nog niet aan verbrand alleszins. Bij gewoon gebruik zie ik niet waarom je dat ooit zou aanraken, dan houd je het handvat niet juist vast volgens mij. Ik ben grote fan, zeer prijzig ding natuurlijk, maar ik drink zo goed als altijd pour-over en daar is hij geweldig voor. Ik gebruik de temperatuur afstelling ook daadwerkelijk afhankelijk van wat voor bonen ik heb (lichter of donkerder). Houd er wel rekening mee dat voor gewoon een grotere hoeveelheid warm water uitschenken het trager is dan een gewone waterkoker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@Annun de schenkcapaciteit vind ik wel een nadeel inderdaad. Ik drink 50/50 koffie/thee. Ik heb nu alleen een Graef waterkoker met een ronde schenktuit, en daar komt een soort stortvloed uit.

Overweeg de Fellow Corvo als een soort middenweg, meer precisie dan de Graef zonder in te leveren op snelheid..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSmn4Q5DsKNGJwT6r-pBpO1zk8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FPZvTeAZVt3f5mivuehSvvpr.webp?f=fotoalbum_small

En uiteindelijk moet het ook mooi in de keuken staan :).

[ Voor 24% gewijzigd door Ronwiel op 07-08-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Ronwiel schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:37:
@Annun de schenkcapaciteit vind ik wel een nadeel inderdaad. Ik drink 50/50 koffie/thee. Ik heb nu alleen een Graef waterkoker met een ronde schenktuit, en daar komt een soort stortvloed uit.

Overweeg de Fellow Corvo als een soort middenweg, meer precisie dan de Graef zonder in te leveren op snelheid..
[Afbeelding]

Gewoon beide gaan gebruiken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[Afbeelding]
1200W 'quick heat', error does not compute.

Voor heet/kokend water hebben wij gewoon een fluitketel op inductie, ook stijlvol en neemt geen onnodige ruimte in in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:00

[Afbeelding]

Heb je het dan over 1 normale tas thee (of misschien 2)? Dan zou het nog wel meevallen vind ik. Want de lage snelheid is natuurlijk voor een reden, het is veel simpeler de koffie op te gieten zo. Ik maak regelmatig ook wel een tas thee voor mezelf of mijn vrouw en ik vind het zelf niet super storend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@Ethirty Misschien leuk om deze post te lezen met een complete berekening v.w.b. de overgang van Nespresso naar Jura. https://www.geldnerd.nl/drie-jaar-koffie/. (Heb niet je hele post geschiedenis gelezen, misschien niet relevant dus).

@True ik bedoel schenksnelheid, niet kooksnelheid ;). Daarnaast probeer ik gewoon hel bewust spullen in huis te halen. Klein keukentje in appartement en twee waterkokers nemen nu eenmaal meer ruimte in beslag of staan in de weg bij andere activiteiten. Hoewel ik het wel een goed idee vind; een koker op inductie.

@Annun 90% van de tijd 1 kop. Dus misschien moet ik niet zo moeilijk doen, dat die ik immers ook al met koffie zetten :). Kan altijd de oude koker ergens in een kast zetten voor als er visite is.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronwiel op 07-08-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
@Ronwiel Ik heb ook een Fellow Stagg kettle maar ook nog nooit aan verbrandt, moet zelfs gaan kijken wat je eigenlijk bedoelde, maar als je hem daar vast houdt heb je volgens mij een ander probleem 8)

Ik heb de Stagg speciaal gekozen voor het traag opgieten van o.a. V60, dacht ook die te kunnen gebruiken voor thee maar gebruik daar nu meestal de watertap van espresso machine voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:48
Ronwiel schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:05:
@Ethirty Misschien leuk om deze post te lezen met een complete berekening v.w.b. de overgang van Nespresso naar Jura. https://www.geldnerd.nl/drie-jaar-koffie/. (Heb niet je hele post geschiedenis gelezen, misschien niet relevant dus).

[...]
Altijd wel een moeilijke discussie: je keuze voor een machine bepalen door de terugverdientijd van je investering en niet primair door je smaak.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Laatst online: 23:04
bszz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Altijd wel een moeilijke discussie: je keuze voor een machine bepalen door de terugverdientijd van je investering en niet primair door je smaak.......
En de keuze van de koffiebonen zelf niet te vergeten! In het artikel wordt de berekening volgens mij gemaakt met Perla bonen van AH. Koop je vers bij een brander dan betaal je vaak (veel) meer. Voor mij waren kosten ook niet de drijfveer om een Jura E8 te kopen in 2021. Ik was de Nespresso moe en door het vele thuiswerken destijds wilde ik gewoon een betere koffie en het gemak van een volautomaat, want zeker de helft van de koffie is hier Latte/Cappuccino/Flat White.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Vandaag mijn Brandzaak proefpakket binnen gekregen.
Jura E6 geïnstalleerd en de eerste espresso en eerste koffie eruit gehaald met de Ethiopia bonen.

Smaakt (uiteraard?) prima! :)
De espresso smaakte mij iets beter dan de koffie, maar na twee kopjes kun je er nog weinig van zeggen natuurlijk.

Out of the box staat de maalgraad op 5 van 6. Koffie komt er mooi gelijk uit, crema laag is prima. Meer beschrijft de handleiding ook niet.

Wat is wijsheid, op voorhand al hoger of lager zetten? Of komt het, zoals gewoonlijk, neer op uitproberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
B-Real schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:03:
Vandaag mijn Brandzaak proefpakket binnen gekregen.
Jura E6 geïnstalleerd en de eerste espresso en eerste koffie eruit gehaald met de Ethiopia bonen.

Smaakt (uiteraard?) prima! :)
De espresso smaakte mij iets beter dan de koffie, maar na twee kopjes kun je er nog weinig van zeggen natuurlijk.

Out of the box staat de maalgraad op 5 van 6. Koffie komt er mooi gelijk uit, crema laag is prima. Meer beschrijft de handleiding ook niet.

Wat is wijsheid, op voorhand al hoger of lager zetten? Of komt het, zoals gewoonlijk, neer op uitproberen?
Ik zou eens gaan spelen met de maalgraad en telkens beoordelen of de smaak beter wordt. Zo leer je ook het effect van de maalgraad op doorlooptijd en de smaak. Dat heeft overigens pas zin als de bonen ten minste een dag of 4-5 oud zijn. Doe je het eerder, dan zegt het allemaal nog niets/niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

bszz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Bij mij niet uitsluitend prijs. Maar als je Nespresso duur vindt worden moet je niet op zoek naar een 2x zo duur kopje koffie ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ethirty schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:16:
[...]

Bij mij niet uitsluitend prijs. Maar als je Nespresso duur vindt worden moet je niet op zoek naar een 2x zo duur kopje koffie ;)
Als je Nespresso Original van Nespresso zelf of misschien Nespresso Vertuo drinkt dan is 20€/kg koffie goedkoper als je volautomaat van 800€ het 10 jaar volhoudt. Als je meer dan 2 kopjes/dag drinkt is je volautomaat al sneller goedkoper ;)
Nespresso (hun cups vooral) zijn bizar duur ook t.o.v. kwaliteitsbonen én een relatief dure machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nespresso zit toch richting de 90 euro de kilo (inclusief cupjes, maar die heb je bij een volautomaat niet nodig en bij nespresso wel). Dan hoef je niet eens veel koffie te drinken om het goedkoper te laten zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Ik vond, toen ik nog Nespresso dronk, de alu cups van Douwe Egberts rood ook wel te pruimen. En die zijn regelmatig in de aanbieding bij de AH. Scheelde de helft destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
Ethirty schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:58:
[...]

Ik zat van vanmiddag een filmpje te kijken over de hoeveelheid Jura melk-reiniger je er doorheen zou moeten jagen als je hun officiële voorschriften opvolgt. Ouch!

Dan is een losse melkschuimer geeneens een gek idee.
Je moet dat ook niet dagelijks doen. Ik spoel dagelijks met water en gebruik de melkreiniger twee keer per week. Je kunt dan die van Jura gebruiken, maar er zijn ook beduidend goedkopere alternatieven.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:20
Ik heb een vraag. Wij hebben een Gaggia Classic, nog net geen jaartje oud. En we merken dat sinds een maandje er geen water meer door de zetgroep loopt. Je hoort de pomp zijn werk doen, maar er komt geen water uit lopen. Doordat ik de pomp niet wil stuk maken zet ik hem maar uit..

Nu zat ik wat te zoeken en las ik dat het kan komen dat er lucht in de slangen zit/komt. Dat zou ik bijzonder vinden (zit altijd zat water in) maar oke. Ik las dat je de stoomfunctie kan aanzetten zodat de boel kan doorstromen. Die uiteindelijk uitzetten zorgt ervoor dat het weer goed doorloopt.

Dit begint zich steeds vaker voor te doen, en vanochtend helemaal geen koffie meer kunnen zetten :(
Uiteindelijk werkte het, en ben ik gaan ontkalken, en nu loopt ie weer door. Herkennen mensen dit probleem? Dit zou toch niet mogen lijkt mij, zo oud is hij niet. Iemand tips?

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 07-08-2023 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier zitten we op 55 kopjes per week gemiddeld, als je ruim rekent met 10gr koffie per kopje (lijkt me ruim met een volautomaat) en 20 euro per kilo koffiebonen dan bespaar je 27 cent per kopje t.o.v. originele Nespresso cups die we eerder hadden (die kosten rond de 0,47 inmiddels). Dus dan bespaar je 55 * 0,27 * 52 = 772,20 per jaar. Tel daar wat extra onderhoud voor de Jura af en je bespaart zo 700 euro per jaar.

Dus als je relatief veel koffie drinkt dan kan een volautomaat en zelfs een relatief dure Jura ook kostentechnisch zeker uit. Drink je maar 2 kopjes per dag dan gaat het uiteraard wel een ander verhaal worden, maar dan heb altijd nog het belangrijkste voordeel van de heerlijke koffie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Aziraphale schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:48:
[...]

Je moet dat ook niet dagelijks doen. Ik spoel dagelijks met water en gebruik de melkreiniger twee keer per week. Je kunt dan die van Jura gebruiken, maar er zijn ook beduidend goedkopere alternatieven.
Bewaar jij je melkslangetje ook in de koelkast?
Want in dat slangetje blijft melk achter, als je dit twee dagen buiten de koelkast bewaart wil ik eigenlijk geen koffie met melk hebben wat door dat slangetje gaat achter een lekkere zure klont melkresten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
True schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:42:
[...]

Want in dat slangetje blijft melk achter, als je dit twee dagen buiten de koelkast bewaart wil ik eigenlijk geen koffie met melk hebben wat door dat slangetje gaat achter een lekkere zure klont melkresten.
Hij spoelt wel met water elke dag, dus dan zal dat reuze meevallen. Mij werd ook expliciet aangeraden om slechts 1 keer per week met melksysteem reiniger te spoelen en alle overige dagen met water, vaker zou alleen maar voor resistente bacteriën zorgen.

Slangetje hangt hier ‘s nachts na gespoeld te zijn gewoon aan de machine op de aanrecht.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 07-08-2023 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
True schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:42:
[...]

Bij het doorspoelen met alleen water verdwijnen die melkresten toch?

Verder spoel ik het slangetje ook altijd even door onder de kraan nadat de bereidingen klaar zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door PatrickC op 07-08-2023 21:59 ]

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
@True Ik draai wel iedere dag een melkreiniging met water, uiteraard. Alleen het middel gaat er maar twee keer per week in.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Aziraphale schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:24:
@True Ik draai wel iedere dag een melkreiniging met water, uiteraard. Alleen het middel gaat er maar twee keer per week in.
Daar had ik even overheen gelezen, excuus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ik222 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:53:
[...]

Hij spoelt wel met water elke dag, dus dan zal dat reuze meevallen. Mij werd ook expliciet aangeraden om slechts 1 keer per week met melksysteem reiniger te spoelen en alle overige dagen met water, vaker zou alleen maar voor resistente bacteriën zorgen.

Slangetje hangt hier ‘s nachts na gespoeld te zijn gewoon aan de machine op de aanrecht.
Resistente bacteriën in een melksysteem van een koffiemachine, ja .. ja .. O-)

Als ik kijk naar het veiligheidsinformatieblad van Jura - melksysteemreiniger (minitabletten) zie ik:
  • citroenzuur
  • natriumcarbonaat
  • natriumpercarbonaat
  • natriumdodecylsulfaat
  • alcoholen, C16-18, geëthoxyleerd (≥15 ≤ 25 EO)
  • zuurstofbleekmiddelen
  • anionogene oppervlakteactieve stoffen, niet-ionogene oppervlakteactieve stoffen
Geen antibiotica, dus antimicrobiële resistentie lijkt mij niet zo waarschijnlijk in je koffiemachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
True schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:02:
[...]

Resistente bacteriën in een melksysteem van een koffiemachine, ja .. ja .. O-)

Als ik kijk naar het veiligheidsinformatieblad van Jura - melksysteemreiniger (minitabletten) zie ik:
  • citroenzuur
  • natriumcarbonaat
  • natriumpercarbonaat
  • natriumdodecylsulfaat
  • alcoholen, C16-18, geëthoxyleerd (≥15 ≤ 25 EO)
  • zuurstofbleekmiddelen
  • anionogene oppervlakteactieve stoffen, niet-ionogene oppervlakteactieve stoffen
Geen antibiotica, dus antimicrobiële resistentie lijkt mij niet zo waarschijnlijk in je koffiemachine.
Ik heb het ook wel eens gelezen.. hier bijvoorbeeld:
https://review.coffeefact...ctory/f-a-q/melkschuimers
Maar of het waar is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

ID-College schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:59:
Ik heb een vraag. Wij hebben een Gaggia Classic, nog net geen jaartje oud. En we merken dat sinds een maandje er geen water meer door de zetgroep loopt. Je hoort de pomp zijn werk doen, maar er komt geen water uit lopen. Doordat ik de pomp niet wil stuk maken zet ik hem maar uit..

Nu zat ik wat te zoeken en las ik dat het kan komen dat er lucht in de slangen zit/komt. Dat zou ik bijzonder vinden (zit altijd zat water in) maar oke. Ik las dat je de stoomfunctie kan aanzetten zodat de boel kan doorstromen. Die uiteindelijk uitzetten zorgt ervoor dat het weer goed doorloopt.

Dit begint zich steeds vaker voor te doen, en vanochtend helemaal geen koffie meer kunnen zetten :(
Uiteindelijk werkte het, en ben ik gaan ontkalken, en nu loopt ie weer door. Herkennen mensen dit probleem? Dit zou toch niet mogen lijkt mij, zo oud is hij niet. Iemand tips?
Ik heb dezelfde ervaring, ontkalken is dan de boodschap. Ik kan aanraden het een tweede keer te doen binnenkort, bij mij was het na zo’n blokkade ook nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam12
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 07:07
ik222 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:53:
[...]

Als een reinigingssysteem of reinigings middel voor bacteriële resistentie zou zorgen, dan zouden in cafes/ barren of hotels over de gehele wereld mensen ziek zijn geworden.

-----

iMijn ouders hebben een siemens volautomaat aangeschaft, bij giraffe coffee, feiedhats, shokunin en soortgelijks zijn espressobonen te koop of de bonen zijn als omni gebrand, zijn deze bonen vaak te gebruiken als bonen voor volautomaten of meer geschikt als espresso half automaat? Zelf ben ik namelijk een vervente v60 gebruiker die bij de bovenstaande zaken bonen haal.

Wil namelijk een paar proefzakjes voor hun halen zodat ze in aanmerking kunnen komen met de betere koffie in plaats van supermarkt bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In mijn zoektocht naar een koffiemolen kwam ik de Eureka Mignon Filtro tegen. Eigenlijk vind ik deze al vrij duur (179euro), maar in de wereld van koffiemolens nog een budgetkeuze. Gelukkig zoek ik geen espresso maler, ik drink alleen french press, filter en aeropress.
Ik twijfel bij deze over dat je niet kan doseren (misschien op te lossen door meteen meer te malen, zeg voor 2-3 dagen). Dit is wel een optie die je ziet bij de goedkopere molens zoals de Melitta Molino (49euro). Maar dat is, denk ik, een hele andere kwaliteit tov de Filtro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ik222 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:23:
Hier zitten we op 55 kopjes per week gemiddeld, als je ruim rekent met 10gr koffie per kopje (lijkt me ruim met een volautomaat) en 20 euro per kilo koffiebonen dan bespaar je 27 cent per kopje t.o.v. originele Nespresso cups die we eerder hadden (die kosten rond de 0,47 inmiddels). Dus dan bespaar je 55 * 0,27 * 52 = 772,20 per jaar. Tel daar wat extra onderhoud voor de Jura af en je bespaart zo 700 euro per jaar.

Dus als je relatief veel koffie drinkt dan kan een volautomaat en zelfs een relatief dure Jura ook kostentechnisch zeker uit. Drink je maar 2 kopjes per dag dan gaat het uiteraard wel een ander verhaal worden, maar dan heb altijd nog het belangrijkste voordeel van de heerlijke koffie :)
Ik kom op krap 10 kopjes per week. :+
Misschien moet ik maar eens kijken naar een goedkopere machine :P

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
iscara schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:56:
In mijn zoektocht naar een koffiemolen kwam ik de Eureka Mignon Filtro tegen. Eigenlijk vind ik deze al vrij duur (179euro), maar in de wereld van koffiemolens nog een budgetkeuze. Gelukkig zoek ik geen espresso maler, ik drink alleen french press, filter en aeropress.
Ik twijfel bij deze over dat je niet kan doseren (misschien op te lossen door meteen meer te malen, zeg voor 2-3 dagen). Dit is wel een optie die je ziet bij de goedkopere molens zoals de Melitta Molino (49euro). Maar dat is, denk ik, een hele andere kwaliteit tov de Filtro.
Voor een aantal dagen malen zou ik niet doen, gaat ten koste van de versheid. Gemalen koffie raakt al snel veel smaak kwijt.
Je zou altijd kunnen single dosen.

Wil je een elektrische maler? Anders kan je ook een (goede) handmaler overwegen. Ik vind mijn comandante fijner voor filter dan de specialita en Niche die ik had.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam12
iscara schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:56:
Ben je opzoek naar een manuele of electrische molen? Het nadeel van meer malen dan je gebruikt de kwaliteit achteruit doordat smaak en geurstoffen uit de koffie vervliegen. Dit vind al zn 15 min naar malen plaats. Dit zal je merken in de achteruitgang van de smaak. Door de koffie af te wegen en ze vervolgens te gaan malen heb je dit probleem niet. Voor de zelfde kwaliteit molen, is een handmaler stukken goedkoper. Echter moet je wel elke keer voor het zetten van elk kopje 30s tot 1 min de koffie handmatig malen.

budget molens zijn die van wilfa smart, baritsa encore of de wat betere fellow ode echter ook een stuk duurder
1zpresso heeft veel keus qua handmolen.en als budgetmerk porlex. als aanrader zp6 van 1zpresso en comandante

Dit zijn denk ik wel de bekendsten

Edit:
@Ethirty wat maakt voor jou de comandante fijner dan de niche?. Heb zelf namelijk ook de comandante en wil misschien in de toekomst overstappen op een elektrische, wegens het varieren tussen de aeropress, orea en v60

[ Voor 6% gewijzigd door vlam12 op 08-08-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

vlam12 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

@Ethirty wat maakt voor jou de comandante fijner dan de niche?. Heb zelf namelijk ook de comandante en wil misschien in de toekomst overstappen op een elektrische, wegens het varieren tussen de aeropress, orea en v60
Denk dat je de verkeerde hebt. Ik heb geen molen ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@Alouwerse / @vlam12 Dank jullie wel. Ik heb een Hario Skerton gehad, maar ik vind het handmalen niks. Zeker niet als je een volle kan french press wilt maken, dat duurt te lang.

En goed om te weten dat vooruit malen niet goed werkt. Ik dacht met bewaren in een fellow of airscape container het misschien kon doen.

De Wilfa en Barista zitten ruwweg in dezelfde prijscategorie als de Filtro. En ik dacht de Filtro heeft 50mm maalschijven en groter is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
vlam12 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Edit:
Ik vond de niche niet goed voor filter vanwege het aantal fines. Had veel last van clogging.
Daarnaast miste ik de echte verschillen in smaak profiel en clarity.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:47

Pieroman

/me

vlam12 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:08:
[...]

iMijn ouders hebben een siemens volautomaat aangeschaft, bij giraffe coffee, feiedhats, shokunin en soortgelijks zijn espressobonen te koop of de bonen zijn als omni gebrand, zijn deze bonen vaak te gebruiken als bonen voor volautomaten of meer geschikt als espresso half automaat? Zelf ben ik namelijk een vervente v60 gebruiker die bij de bovenstaande zaken bonen haal.

Wil namelijk een paar proefzakjes voor hun halen zodat ze in aanmerking kunnen komen met de betere koffie in plaats van supermarkt bonen.
Giraffe kan volgens mij nog wel voor een volautomaat, iets als Friedhats lijkt mij echt overkill en niet per se lekker eruit komen. Zeker omdat laatstgenoemde ook naturals heeft en heb bij mijn Siemens automaat altijd het gevoel dat dat soort spul niet goed tot zijn recht komt.
Als ze nu supermarktbonen gebruiken zou ik (zoals in dit topic al tot in den treure herhaald) voor een paar proefzakjes Brandzaak / Fascino gaan, dat is al een hele verbetering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@cryptapix en @Ypuh Bedankt voor het meedenken. Net de Rocket R58 gekocht met een Eureka Atom 65. Vanmiddag uitleg en dan laten leveren. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam12
Pieroman schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:19:
[...]

Giraffe kan volgens mij nog wel voor een volautomaat, iets als Friedhats lijkt mij echt overkill en niet per se lekker eruit komen. Zeker omdat laatstgenoemde ook naturals heeft en heb bij mijn Siemens automaat altijd het gevoel dat dat soort spul niet goed tot zijn recht komt.
Als ze nu supermarktbonen gebruiken zou ik (zoals in dit topic al tot in den treure herhaald) voor een paar proefzakjes Brandzaak / Fascino gaan, dat is al een hele verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam12
@Pieroman Bedankt voor de reactie, fascino en brandzaak heb ik hier inderdaad voorbij zien komen. heb Zelf nooit bij hun besteld. goed om te weten dat de betere koffiebrander zoals friedhatste geen geschikte bonen of niet de bonen branden voor volautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Phuncz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:57:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring, ontkalken is dan de boodschap. Ik kan aanraden het een tweede keer te doen binnenkort, bij mij was het na zo’n blokkade ook nodig.
Hmm oke.. maar hoe vaak ? Ik doe t elk kwartaal en vind dat al vrij vaak, maar schijnbaar moet het nog vaker dan? Dat wordt wel een vervelend klusje als ik het straks elke maand moet gaan doen :/
Hoe vaak ontkalkt de gemiddelde twiekert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
ID-College schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:31:
[...]
Hoe vaak ontkalkt de gemiddelde twiekert?
Nooit. Wat er niet in gaat, hoeft er ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:48
cryptapix schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:50:
[...]

Nooit. Wat er niet in gaat, hoeft er ook niet uit.
Ik denk niet dat je gedemineraliseerd water gebruikt?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bszz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Ontkalker na de watermeter, ontkalker voor de watertoevoer v.d. machine. Er zijn wel wat andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
True schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:26:
[...]

Ontkalker na de watermeter, ontkalker voor de watertoevoer v.d. machine. Er zijn wel wat andere mogelijkheden.
Uiteraard, maar als je geen ontkalker hebt, dan moet je af en toe ontkalken. En dat vind ik ook niet echt erg, maar als ik dit elke 1 a 2 maanden moet doen wordt t toch wel vervelend.. ik vind dat best vaak iig maar schijnbaar verstopt de Gaggia best wel snel, het gebeurt best vaak de laatste tijd.. nu weer ff aankijken hoe t verder gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
bszz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Nee, dat is corrosief in metalen boilers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
ID-College schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:01:
[...]

Uiteraard, maar als je geen ontkalker hebt, dan moet je af en toe ontkalken. En dat vind ik ook niet echt erg, maar als ik dit elke 1 a 2 maanden moet doen wordt t toch wel vervelend.. ik vind dat best vaak iig maar schijnbaar verstopt de Gaggia best wel snel, het gebeurt best vaak de laatste tijd.. nu weer ff aankijken hoe t verder gaat :)
Er zijn 100 en 1 mogelijkheden. Ontkalken met BWT, Brita etc, Oskar zakjes, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik lijk er langzaam uit te zijn :). Het wordt waarschijnlijk een Lelit Grace met een Eureka Mignon Specialita :). Even een dagje goed inlezen (of iemand hier gaat t uit mijn hoofd praten :)) en dan eens gaan bestellen. En dan natuurlijk echt goede bonen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Huh, de profitec go was te duur maar je koopt nu een van een paar tientjes minder.. :+ met een niet-standaard maat filterdrager. Interessante keuze.

Bij de Go krijg je ook nog eens een tamper en een matje.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:07:
Huh, de profitec go was te duur maar je koopt nu een van een paar tientjes minder.. :+ met een niet-standaard maat filterdrager. Interessante keuze.
Een tweedekans voor een mooie prijs. Mocht die er toch slechter uitzien dan verwacht, dan gaat ie terug en wordt het wellicht een Anna met PID of een Grace uit Duitsland :).

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 08-08-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 13:36
Gisteren de April brewer ontvangen uit Kopenhagen. Ik wilde een alternatief voor de V60 & Chemex waar ik soms zin in heb. Er zitten ook andere filters bij – dit doet zeker iets met de extractie en doorlooptijd.
Heb er nu twee cups mee gemaakt en tot nu toe krijg ik een zoetere smaak en iets meer funk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqN3sVdm_KybzskwAew0_JfwOQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoU2ZiI6N9CstZQWCMXatD2j.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0CZwolkTwv6-jjXsSa8NsJiN98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noQQBBMtydZoPKksQhwmHJYN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:53
Ik zoek wat advies voor een nieuwe bonenmaler. Ben al een aantal jaar in het bezit van een Quickmill 3035 en op zich naar tevredenheid. De laatste tijd begin ik me echter steeds meer te storen aan de inconsistentie van de maler. Zowel hoeveelheid als uniformiteit zijn me gewoon niet constant genoeg en zorgen voor erg veel variatie in de uiteindelijke espresso. Derhalve aan het kijken naar een aparte maler. Het idee hierachter is ook dat uiteindelijk de machine ook geupgrade gaat worden, maar dat is van latere zorg.
Qua gebruik maak ik eigenlijk alleen espresso en 95% van de tijd enkele kopjes voor mezelf. Omdat het uiteindelijk dus ook deel moet gaan uitmaken van een nieuwe setup ben ik best bereid om in de maler te investeren, maar zat zelf te denken aan iets van €600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Henkie_NtA heb je al nagedacht over of je een hopper wil of dat je single dose wil? Wil je een nieuwe maler of is tweedehands ook goed?

Bij nieuw tot EUR 600 loop je al snel tegen een Eureka Mignon Specialita aan als je een hopper wil en de Mignon Single Dose als je - je verwacht het niet - single dose wil. Ik ben wel een beetje gekleurd (lees: fan van Eureka, afkeer tegen Niche). Als je je budget iets kan oprekken komt een Mignon XL in beeld. Die molen heb ik en ben er erg tevreden over. Je moet wel van de looks houden.

[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 09-08-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:53
cryptapix schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:34:
@Henkie_NtA heb je al nagedacht over of je een hopper wil of dat je single dose wil? Wil je een nieuwe maler of is tweedehands ook goed?

Bij nieuw tot EUR 600 loop je al snel tegen een Eureka Mignon Specialita aan als je een hopper wil en de Mignon Single Dose als je - je verwacht het niet - single dose wil. Ik ben wel een beetje gekleurd (lees: fan van Eureka, afkeer tegen Niche). Als je je budget iets kan oprekken komt een Mignon XL in beeld. Die molen heb ik en ben er erg tevreden over. Je moet wel van de looks houden.
Heb ik inderdaad al beetje over na zitten denken, maar heb niet echt uitgesproken vookeur. Hoe moet ik dat verschil precies zien? Is het puur het gemak van de hopper? Of heb je bij single dose ook echt meer controle?
Waarom ben je fan van Eureka en niet van Niche (die ik natuurlijk allebei al voorbij heb zien komen)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Henkie_NtA schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:41:
[...]

Heb ik inderdaad al beetje over na zitten denken, maar heb niet echt uitgesproken vookeur. Hoe moet ik dat verschil precies zien? Is het puur het gemak van de hopper? Of heb je bij single dose ook echt meer controle?
Waarom ben je fan van Eureka en niet van Niche (die ik natuurlijk allebei al voorbij heb zien komen)?
Met single dose heb je in die zin meer controle dat je er 18 gram indoet en die er ook uitkomt. Ik heb een tijd single dose gedaan, maar liep er tegenaan dat ik geen zin had om de bonen telkens vooraf af te wegen. Een timer op een goede molen zorgt ook voor behoorlijke consistentie in aantal grammen (afwijking van 0,2gr per shot). Het zal echt neerkomen op een persoonlijke voorkeur qua workflow; niet op beter/slechter.

Ik vind de niche niet mooi qua vorm en looks. Dat is heel persoonlijk. Ik hou wel van het strakke van Eureka. Qua maalsel is de niche gewoon een heel goede maler.
Pagina: 1 ... 183 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1