Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 182 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:22
Toch wel een fijn onderwerp die Niche. Het is ook wel een beetje de Samsung vs Apple en Heineken vs echt bier discussie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:07
RoosW schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:34:
[...]

Daarnaast is er geen vergelijkbaar of beter in de conische malers te vinden, bv de Weber Key (een ontiegelijk stuk duurder) levert niet substantieel beter maalsel als de Niche, de enige die ik zou overwegen is de GbW Etzinger, zelfs met zijn kleinere conische maalwerk.
Jammer dat de ontwikkelingen momenteel volledig op het platte schijven model geënt is, de ontwikkelingen daar (veelal gedreven vanuit China lijkt het tegenwoordig) zijn boeiend, ik ben heel benieuwd naar de daadwerkelijke prestaties van de Espresso variant van de 73 van Timemore. Als ie qua workflow op de Niche lijkt ga ik er eens serieus over nadenken. Zelfs al vind ik dat ding dus echt Foeilelijk :9
Ik had namelijk gehoord dat ie qua volheid van smaak op dezelfde hoogte als de Niche staat, iets dat me tegengehouden heeft om platte schijven verder te onderzoeken, ik vind die 'transparantie' minder belangrijk als een geweldig mondgevoel.
ik ook, de paar reviews die ik gezien heb menen vooral dat er heel weinig 'espresso bereik' op de burrs zit.

vandaag pakketje van Alexpress binnen. nog ff wachten op de PCB en ik kan mn gaggiuino gaan midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommybear1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik ben weer wat verder:

Gezien de molen heel belangrijk wordt geacht, begin ik daarmee.
- een Eureka Mignon Specialita 55 GOD (Grind On Demand). Chroom (nieuw 449) of zwart met chroom (nieuw 415). Tweedehands niet veel beschikbaar.
of
- een Eureka Mignon Specialita XL (zwart chroom, 2ehands ong 500eu / nieuw 669)
Wat zijn de verschillen, en zou je voor ong 100 verschil de XL kiezen boven de 55 ?

Qua espresso machine ga ik denk ik voor een Gaggia Classic.
Mede ook omdat ik het leuk vind om te stoeien met 3D printer en arduino's en kwam Gaggiuno tegen. Waarmee je dus het espressoapparaat nog wat andere features kan geven.
Wel heb ik een paar vragen:
- Ik heb gelezen dat met van voor 2009 spreekt over de echte orginele, tussen 2009-2015 over een slechtere versie en na 2015 dat 't weer ok is. Klopt dat?
- De Gaggia Classic Pro heeft een ander stoompijpje. Maar lees ook dat mensen zelf 't stoompijpje veranderen. Waar moet ik op letten?
- Tweedehands vind ik Gaggia Classic (2015) voor 150eu en een Gaggia Classic Pro voor 400eu, maar ook een "Echte" Classic uit 2008 voor 100eu.
- Ook lees ik over een IMS upgrade.
- Nieuw vind ik Gaggia Classic Pro voor 449eu

Wie kan me verder helpen, met waar op te letten. En wat je zou kopen met budget 750/800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Tommybear1979 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:43:
Ik ben weer wat verder:

Gezien de molen heel belangrijk wordt geacht, begin ik daarmee.
- een Eureka Mignon Specialita 55 GOD (Grind On Demand). Chroom (nieuw 449) of zwart met chroom (nieuw 415). Tweedehands niet veel beschikbaar.
of
- een Eureka Mignon Specialita XL (zwart chroom, 2ehands ong 500eu / nieuw 669)
Wat zijn de verschillen, en zou je voor ong 100 verschil de XL kiezen boven de 55 ?

[…]
Wat betreft machine kan ik je vragen niet beantwoorden. Wat betreft molen wel; ik ben zelf van een Specialita naar een XL gegaan.

Zou ik voor 100e meer voor een XL kiezen? Absoluut! Vooropgesteld: de Specialita is een goede molen en daar doe je geen miskoop mee. De XL heeft grotere maalschijven en dat resulteert in 1) een stuk kortere maaltijd (8s ipv 12-14s voor 18gr) en 2) consistenter maalsel. Nou is het maalsel van de Specialita ook gewoon goed hoor, maar dat van de XL net een tikkie beter. De meegeleverde mat en tamping station vind ik ook wel prettig (al zijn er ook velen die die mat direct een de lade gooien). Dit alles vind ik die 100e meer zeker waard.

Iets anders: weet je zeker dat je een grind on demand molen wil? Als je namelijk wil single dosen zijn er (betere) alternatieven (ook van Eureka zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:12
Mijn Nespresso begint het na een jaar of 7 langzaam te begeven. Destijds voor gekozen ipv bonen omdat ik niet thuis werkte en eigenlijk alleen in het weekend een paar koppen dronk, 's avonds nooit.
Inmiddels werk ik erg veel thuis dus vind ik een dure machine iets meer gerechtvaardigt.

De Sage Barista Express Impress heeft mijn aandacht, maar daar zijn hier de meningen nogal over verdeeld.

Dan een Jura, maar welke?
De E8 is natuurlijk prima, maar afgezien van af en toe een cappuccino drink ik voornamelijk zwart. Alle andere melk opties in de E8 heb ik dus niet zoveel aan.
In veel reviews wordt dat als grootste verschil gegeven, qua uiterlijk/afmetingen nagenoeg gelijk. (afgezien van de plek van het melkpijpje, geen groot issue voor mijn gebruik).

Hoe zit het technische echter qua binnenwerk, is de E6 net zo goed/betrouwbaar/degelijk als de E8? Dat komt maar weinig/niet aan bod in reviews.

Ook de E4 nog even overwogen, nog wat goedkoper en zet alleen koffie. Ook geen optie tot gemalen koffie, ook geen ramp voor mij.
Toch denk ik dat ik af en toe een cappuccino wel prettig vind en daarmee het gemak van minimaal een E6 wel prettig vind ipv een losse melkschuimer.
Echter ook hier de vraag, hoe zit het technisch qua binnenwerk?

En tot slot de oerhollandse vraag. Zijn er nog momenten in het jaar waarop er goede aanbiedingen zijn, ik heb geen haast en ben geduldig. Ik houd Duitsland al wat in de gaten, dat scheelt al een prettige slok op een borrel koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Bij mijn saga werken de single en double coffee knop niet meer. Pomp werkt wel bij heet water of stoom, maar doen niks als ik koffie wil maken
Heb hem gereset, geen verschil
Cleaning cycle kan ik ook niet starten

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommybear1979
cryptapix schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:32:
[...]
Iets anders: weet je zeker dat je een grind on demand molen wil? Als je namelijk wil single dosen zijn er (betere) alternatieven (ook van Eureka zelf).
Da's een goeie. Ik zal inderdaad veel enkele kopjes zetten en wellicht willen wisselen tussen bonen.
Boontjes afwegen en daarna malen lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:10
Ik ben op het moment aan het kijken voor een vakantie koffie set.
Te beginnen bij de maler lees ik goeie verhalen over de timemore C2. De inklap[bare lijkt wel handig.
Daarbij dacjt ik aan een v60 systeem. Deze zou ik ook graag thuis willen gebruiken.
De hario kom ik vaker tegen.
Er zijn verschillende merken en maten kannen, wat vinden jullie een handig formaat en materiaal om te gebruiken voor oa vakantie?

Er is ook een metalen versie zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Goedemiddag allemaal,
Ik volg in alle stilte al enige tijd dit topic zo af en toe.

Nu wil de baas(vrouw) een uiteraard mooi uitziende espressoapparaat hebben.
ze kwam zelf met de Smeg EGF03CREU ( want MOOOOOOI) :)

Nu heb ik nog geen goed idee waar je op moet letten bij zo'n espressoapparaat.
kunnen jullie mij advies geven of dit een leuk dingetje is?

Wij houden van koffie, regelmatig visite over de vloer ook. verschilt van 2 tot 8 mensen tegelijk. en drinken graag een cappuccino of Cortado.

Handige linkjes zijn ook goed waar ik mezelf over kan inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:07
jeppekroezen schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:08:
Goedemiddag allemaal,
Ik volg in alle stilte al enige tijd dit topic zo af en toe.

Nu wil de baas(vrouw) een uiteraard mooi uitziende espressoapparaat hebben.
ze kwam zelf met de Smeg EGF03CREU ( want MOOOOOOI) :)

Nu heb ik nog geen goed idee waar je op moet letten bij zo'n espressoapparaat.
kunnen jullie mij advies geven of dit een leuk dingetje is?

Wij houden van koffie, regelmatig visite over de vloer ook. verschilt van 2 tot 8 mensen tegelijk. en drinken graag een cappuccino of Cortado.

Handige linkjes zijn ook goed waar ik mezelf over kan inlezen.
Hmm, misschien iets van deze? https://nuovasimonelli.it/en/our-products/home/
Geen idee hoe goed ze daadwerkelijk zijn, maar beter als Smeg lijkt me goed te doen.
Staan ook gebruikt op MP: https://www.marktplaats.n...b-2021-gemaakt-2-jaar-oud & https://www.marktplaats.n...scar-ii-2-espressomachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Nu online
RoosW schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:22:
[...]

Hmm, misschien iets van deze? https://nuovasimonelli.it/en/our-products/home/
Geen idee hoe goed ze daadwerkelijk zijn, maar beter als Smeg lijkt me goed te doen.
Staan ook gebruikt op MP: https://www.marktplaats.n...b-2021-gemaakt-2-jaar-oud & https://www.marktplaats.n...scar-ii-2-espressomachine
Hartelijk dank voor het meekijken en denken.
Maar waarom zijn deze beter dan de SMEG? wat maakt een espresso apparaat goed of juist minder goed?

Nu heeft de vrouw een zwak voor de SMEG apparaten dus een ander merk zal ze niet snel van overtuigt zijn. maar ik neem hem uiteraard wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
jeppekroezen schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:26:
[...]

Hartelijk dank voor het meekijken en denken.
Maar waarom zijn deze beter dan de SMEG? wat maakt een espresso apparaat goed of juist minder goed?

Nu heeft de vrouw een zwak voor de SMEG apparaten dus een ander merk zal ze niet snel van overtuigt zijn. maar ik neem hem uiteraard wel mee.
Fabrikant die specifiek espresso apparatuur maakt (voornamelijk professioneel spul) en twee modellen voert voor de thuisgebruiker.
Smeg is een keukenapparaten fabrikant die ook een koffiemachine maakt..
Hoewel het principe van een espresso machine vrij simpel is, water onder x druk met y temperatuur door een hoeveelheid koffie heen drukken, laat de ervaringen zien dat het nauwer luisterd, als je een goed drinkbaar resultaat wilt hebben, vooral als je dat resultaat 99/100 keer wilt hebben ipv soms een top bakkie.

Doorsnee advies; kies een fabrikant die zich specifiek bezig houd met deze producten boven een 'multi-fabrikant' als je kwaliteit wilt.
Helaas loop je dan ook vaak tegen de 'Chrome Bomb' standaard machines aan die daar gebruikelijk in zijn.
Nuova is een van de bouwers die wat meer oog voor het uiterlijk heeft.
Minder qua vormgeving, maar geen chrome bomb, Profitec GO een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Nu online
RoosW schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:39:
[...]

Fabrikant die specifiek espresso apparatuur maakt (voornamelijk professioneel spul) en twee modellen voert voor de thuisgebruiker.
Smeg is een keukenapparaten fabrikant die ook een koffiemachine maakt..
Hoewel het principe van een espresso machine vrij simpel is, water onder x druk met y temperatuur door een hoeveelheid koffie heen drukken, laat de ervaringen zien dat het nauwer luisterd, als je een goed drinkbaar resultaat wilt hebben, vooral als je dat resultaat 99/100 keer wilt hebben ipv soms een top bakkie.

Doorsnee advies; kies een fabrikant die zich specifiek bezig houd met deze producten boven een 'multi-fabrikant' als je kwaliteit wilt.
Helaas loop je dan ook vaak tegen de 'Chrome Bomb' standaard machines aan die daar gebruikelijk in zijn.
Nuova is een van de bouwers die wat meer oog voor het uiterlijk heeft.
Minder qua vormgeving, maar geen chrome bomb, Profitec GO een idee?
Super dankjewel. Ik ga even rondkijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 16:44
Plint schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:04:
Te beginnen bij de maler lees ik goeie verhalen over de timemore C2. De inklap[bare lijkt wel handig.
Daarbij dacjt ik aan een v60 systeem. Deze zou ik ook graag thuis willen gebruiken.
Er zijn verschillende merken en maten kannen, wat vinden jullie een handig formaat en materiaal om te gebruiken voor oa vakantie?

Keuze zat voor een zacht prijsje. Voor 2 tientjes heb je een Hario V60-02 setup met 600ml kan. Die gebruik ik thuis voor 1 a 2 koppen van 250ml per stuk, maar met iets kleinere kopjes moet 3 personen ook nog wel lukken. Of een glazen kan handig is op vakantie is natuurlijk wel een dingetje (de dripper zelf is plastic).

Als het vooral voor jezelf is is een Aeropress (4 tientjes) ook een leuke overweging. Je kan daar in principe ook koffie voor 2 personen mee zetten door het na het zetten aan te lengen (a la americano), maar dat vond ik zelf niet zo'n succes.

Qua materiaal valt er trouwens wel echt wat te zeggen voor plastic. Zo'n plastic V60 dripper isoleert goed, terwijl een metalen of keramische dripper -eigenlijk- voorverwarmd moet worden om te voorkomen dat het je water te veel af koelt.

[ Voor 9% gewijzigd door citruspers op 25-07-2023 15:17 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:34
Plint schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:04:

Ik gebruikte afgelopen jaren tijdens kampeervakanties (tent of camper) een mokapot of aeropress met verse, door een koffiehandel gemalen koffie. Na vandaag ga ik dat anders doen.Letterlijk terwijl ik dit tik laat mijn voordeurbel weten dat Amazon aanbelt om een handmaler te bezorgen: 1Zpresso X-Pro-S. Wat duurder dan een Timemore, maar dat heb ik gedaan omdat a) enkele vergelijkingen uitwezen dat het materiaal/de bouw van de 1Zpresso net iets beter is dan Timemore en b) omdat ik het geld kan missen en van gadgets houdt. Dit specifieke model heb ik genomen omdat de maalgraad van buitenaf gewijzigd kan worden.

Ik laat weten hoe die bevalt.

Overigens meldde ik gisteren dat ik later dit jaar ook een V60 wil proberen.

Overigens is dit voor hiken niet echt geschikt. De handmaler weeg meer dan 600g. En aangezien elke gram telt, kies ik tijdens het hiken voor (o, gruwel) oploskoffie...

P.S. Ook in een ver verleden een French Press gehad, maar die is ooit kapot gevallen. Zou hem ook niet weer kopen.

Overigens is overigens blijkbaar een stopwoordje van me...

[ Voor 4% gewijzigd door Cass Casey op 25-07-2023 15:36 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:10
Dank voor de gebruikerstips!
Ik las net, zoals citruspers al aangeeft, dat de metalen of ceramische versie voorverwarmd moest worden. Ik overwoog eerst namelijk een stalen. Maar ga nu lekker voor de plastic. Als het echt een succes wordt koop ik voor thuis wel een andere.

Wij hadden altijd een French press mee en een perculator. Bij de eerste altijd goed inpakken en zijn er inmiddels ook wel drie van kapot gegaan over de jaren. De perculator is prima maar altijd een beetje gedoe om schoon te maken.

Die 1Zpresso X-Pro-S ziet er ook goed uit. Maar voor mij net teveel om aan uit geven voor een vakantiemaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Plint schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:07:
Ik las net, zoals citruspers al aangeeft, dat de metalen of ceramische versie voorverwarmd moest worden. Ik overwoog eerst namelijk een stalen. Maar ga nu lekker voor de plastic. Als het echt een succes wordt koop ik voor thuis wel een andere.

Wij hadden altijd een French press mee en een perculator. Bij de eerste altijd goed inpakken en zijn er inmiddels ook wel drie van kapot gegaan over de jaren. De perculator is prima maar altijd een beetje gedoe om schoon te maken.

Die 1Zpresso X-Pro-S ziet er ook goed uit. Maar voor mij net teveel om aan uit geven voor een vakantiemaler.
Dan zou je naar de Q2 kunnen kijken. Die is volgens mij het goedkoopst, maar qua bouwkwaliteit gelijk. Wel kleiner en het aanpassen van de maalgraad zit aan de binnenkant. Wordt vooral verkocht als ideale combi met de Aeropress.

Maar ongetwijfeld is de Timemore C3 ook een goede keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
ocn schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:31:
[...]

De X-Pro-S is toch 52 mm breed? Aeropress (inner plunger) is 50mm. Volgens mij gaat dat niet passen.
8)7 |:(

Je had gelijk. Ik had niet de binnenkant van de plunger gemeten, maar de binnenkant van eh… de “koffiehouder”. Dus de X-Pro past nèt niet. Dus ik ga toch de Q2 ook bestellen. En dan de beslissing nemen welke ik houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 16:44
Plint schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:07:

Graag gedaan!

Als de french press beviel zou ik zeker naar de aeropress kijken, dat is enigzins vergelijkbaar (maar toch ook anders ivm het filter). Verder heel makkelijk met schoonmaken en nagenoeg onverwoestbaar.

Timemore malers kan je je verder geen buil aan vallen.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
Tommybear1979 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:43:
Qua espresso machine ga ik denk ik voor een Gaggia Classic.
Mede ook omdat ik het leuk vind om te stoeien met 3D printer en arduino's en kwam Gaggiuno tegen. Waarmee je dus het espressoapparaat nog wat andere features kan geven.
leuk :) ik heb net mn spulletjes van aliexpress binnen voor de gaggiuino conversie. ik wacht nog op de groupbuy op discord voor de PCB die start. Dat is op 1 augustus.

Op https://www.matter-replicator.com/product/gaggia-v3-pcb/ kan je pcb's en eventueel ook 'complete' kits kopen. Deze man heeft ook 3 YouTube videos over het volledig assembleren en runt een FB groep die niet officieel affiliated is: Gaggiuino Builders
Wel heb ik een paar vragen:
- Ik heb gelezen dat met van voor 2009 spreekt over de echte orginele, tussen 2009-2015 over een slechtere versie en na 2015 dat 't weer ok is. Klopt dat?
Klopt, zou lid worden van de discord als ik jou was, ondanks dat er een vrij toxisch sfeertje hangt kan je in de zoek machine enorm veel info vinden.
- De Gaggia Classic Pro heeft een ander stoompijpje. Maar lees ook dat mensen zelf 't stoompijpje veranderen. Waar moet ik op letten?
Heb ik me nog niet heel erg in verdiept want drink zelf niet veel gestoomde / warme melk dranken.
- Tweedehands vind ik Gaggia Classic (2015) voor 150eu en een Gaggia Classic Pro voor 400eu, maar ook een "Echte" Classic uit 2008 voor 100eu.
Ik heb een nieuwe Gaggia Classic Pro Evo gekocht. Kon ik voor een prima prijsje kopen. En ik vind het leuker om met 'schone' apparatuur te beginnen als ik dingen uit elkaar ga halen 😅 En wil ook niet tegen 'slijtage' aan lopen.
- Ook lees ik over een IMS upgrade.
https://www.vanpommeren.n...ssic-upgrade-kit-monteren bedoel je neem ik aan? lees op discord vooral over 'diminishing returns'
- Nieuw vind ik Gaggia Classic Pro voor 449eu

Wie kan me verder helpen, met waar op te letten. En wat je zou kopen met budget 750/800.
Ik heb 'm nieuw gekocht om eerder genoemde redenen. Maar dit is iets wat je zelf moet uitvinden.

nog even als toevoeging: de reden dat ik voor een gaggiuino ga: ik kom zelf van Nespresso af, drink hooguit 1 kop koffie per dag. Maar wil wel wat betere koffie, kan goede espresso waarderen. Stond eigenlijk op het punt om een R58 te kopen. Maar toch eerst even de 'goedkopere' optie om te kijken of het daadwerkelijk wat voor mij is.

[ Voor 7% gewijzigd door Frantic op 25-07-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:56
Hallo,

Ik heb een paar maanden geleden al eens wat info vergaard over mijn nieuw/oude BFC Junior plus.
deze is inmiddels goed up and running.

Maar de doorloop tijd is echt heel kort voor een 2:1 espresso
ik ben al in 15 sec op 30 mili

Dat komt totaal niet overeen met de gemiddelde die ik online tegen kom. (25-30 sec)
Is dat vanwege de machine?
of is er een andere eenvoudige verklaring voor?

Ik heb een gaggia milano MD15 grinder er bij. op de fijnste stand.
Verse bonen
en ik vind zelf dat de gemalen koffie er zeer constant en goed uit ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9vcNnQZcUctCtidAHoZSgTdP2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deHsjBFISxPRQZ3kO9WHJdfH.jpg?f=fotoalbum_large

ik gebruik een 15gram basket zonder screen of filters
ik kan helaas niet zien wat de druk van mijn pomp is tijdens het zetten,

de espresso's smaken mij goed. maar ik ben benieuwd of het beter kan :)

Edit: ohja ik ben een leek, en maak nu net twee weken espresso's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:56
Pretouska schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:55:
Hallo,

Ik heb een paar maanden geleden al eens wat info vergaard over mijn nieuw/oude BFC Junior plus.

Dat komt totaal niet overeen met de gemiddelde die ik online tegen kom. (25-30 sec)

Verse bonen

[Afbeelding]

Vanwege je koffie of vanwege je maker.
Gebruik je verse koffie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
Zeker

Verse bonen

[Afbeelding]
een 2 maand oude 100% arabica

[ Voor 3% gewijzigd door Pretouska op 26-07-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 13:36
Pretouska schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:02:
Zeker

[...]

een 2 maand oude 100% arabica
Die maler zal niet heel fijn kunnen malen, dus daar heb je sowieso restrictie.
2 maand oude 100% arabica boon zegt niet zoveel, maar 2 maand is over het algemeen wel echt zijn smaak verloren en moeilijk in te stellen.

Welke stad woon je? Probeer eens een week verse koffiebonen te scoren - wereld van verschil. Niet van de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:01
Hallo,

Verse bonen

[Afbeelding]

Kun je de maler nog fijner zetten? Soms kun je de schijven intern nog stellen. Dit lijkt me namelijk een geval van ‘grind finer’.

Aan het maalsel kun je niet goed zien of het 15s of 25s loopt, dat verschil is te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
Hercul3s schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:23:
[...]

Kun je de maler nog fijner zetten? Soms kun je de schijven intern nog stellen. Dit lijkt me namelijk een geval van ‘grind finer’.
hmm, na wat speurwerk vind ik online zou ik shims kunnen kopen zodat machine nog fijner kan malen.
Herr Flicker schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:44:
[...]

2 maand oude 100% arabica boon zegt niet zoveel, maar 2 maand is over het algemeen wel echt zijn smaak verloren en moeilijk in te stellen.

Welke stad woon je? Probeer eens een week verse koffiebonen te scoren - wereld van verschil. Niet van de supermarkt.
twee maand geleden gebrand, en net een week open is al oud?
Het komt bij https://www.bloosscoffeetea.nl/ weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Pretouska schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:12:
[...]

hmm, na wat speurwerk vind ik online zou ik shims kunnen kopen zodat machine nog fijner kan malen.

[...]

twee maand geleden gebrand, en net een week open is al oud?
Het komt bij https://www.bloosscoffeetea.nl/ weg
Ik zou het niet direct in de versheid van de bonen zoeken. Als je op de fijnste stand geen choke krijgt dan gaat hij niet helemaal fijn genoeg.

Sowieso zou je eens kunnen kijken naar een andere molen. Je hebt een mooi apparaat, maar de molen past er niet helemaal bij. Een Eureka oid zou fijner werken en een beter resultaat geven :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pretouska
Hercul3s schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:10:
[...]

Sowieso zou je eens kunnen kijken naar een andere molen. Je hebt een mooi apparaat, maar de molen past er niet helemaal bij. Een Eureka oid zou fijner werken en een beter resultaat geven :).
ik besef me heel goed dat mijn molen niet de beste is.
Ik kom alleen bleu een nieuwe hobby binnen, waarbij he eerste advies is: koop een molen van 400 :P
ik wil eerst weten of ik dagelijks 1 a 2 goede espresso ga drinken en of ik het dat waard vind.

Heb al genoeg dure hobby's en ik geloof dat dit ook niet de goedkoopste is.
En dat is niet erg, maar wil eerst een paar maanden prutsten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
2 maanden is op de grens van wat je vers kunt noemen, de meesten houden max. 6-8 weken aan (als in; dan is ie het lekkerst, 'houdbaar'/drinkbaar is het een stuk langer). Hoe ouder, hoe lastiger het is om consistent resultaat te krijgen, en over het algemeen; hoe ouder, hoe fijner je moet malen.

Maar in dit geval denk ik dat het vooral de maler is die de beperkende factor is. Je zult nog iets fijner moeten malen, maar je zegt al tegen de limiet te zitten.

Als je met shims wat kunt klooien dat dat wel lukt, verwacht ik dat het resultaat beter zal worden.

Ik verwacht overigens dat er binnenkort wat specialita's en andere instap-malers op de 2e hands markt verschijnen, van iedereen die een nieuwe timemore via de kickstarter heeft besteld.
Die van mij waarschijnlijk ook, als die timemore 078s bevalt tenminste ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
defusion schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:27:
2 maanden is op de grens van wat je vers kunt noemen, de meesten houden max. 6-8 weken aan (als in; dan is ie het lekkerst, 'houdbaar'/drinkbaar is het een stuk langer). Hoe ouder, hoe lastiger het is om consistent resultaat te krijgen, en over het algemeen; hoe ouder, hoe fijner je moet malen.
Daar leg je een vinger op een zere plek, inderdaad als de bonen ouder worden moet je steeds fijner malen om nog een drinkbaar resultaat te hebben. @Pretouska Met jouw molen kun je dus beter recent gebrande bonen gebruiken waar je dus minder fijn mee moet malen, ik kan je dan de Indiase Monsooned Malagar volledig afraden, aangezien je die ook vers gebrand al erg fijn moet malen (geen idee wat dat veroorzaakt) al is het een mieters lekkere boon. Kijk eens bij Brandzaak of Fascino zoek bv naar een Yellow Bourbon oid. Dat is een boon die donkerder gebrand meer ruimte naar boven geeft zeg maar. Je kunt bij beiden geloof ik ook een proefpakket bestellen, zakjes met 250gr bonen zodat je kunt ontdekken wat wel en niet werkt voor jou.
Oh ja, en gaan sparen voor een redelijke molen is echt een idee ;)
Ik verwacht overigens dat er binnenkort wat specialita's en andere instap-malers op de 2e hands markt verschijnen, van iedereen die een nieuwe timemore via de kickstarter heeft besteld.
Die van mij waarschijnlijk ook, als die timemore 078s bevalt tenminste ;)
Ha, ik ben ook door de knieën, maar of mijn Niche Zero weg gaat? Ik betwijfel het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Pretouska schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:36:
[...]

ik besef me heel goed dat mijn molen niet de beste is.
Ik kom alleen bleu een nieuwe hobby binnen, waarbij he eerste advies is: koop een molen van 400 :P
ik wil eerst weten of ik dagelijks 1 a 2 goede espresso ga drinken en of ik het dat waard vind.

Heb al genoeg dure hobby's en ik geloof dat dit ook niet de goedkoopste is.
En dat is niet erg, maar wil eerst een paar maanden prutsten
Zeker. Ik ben zelf begonnen met een soortgelijke maler, daar zat ook een soort optie op met shims om hem fijner te krijgen. Dat zou ik wel aanraden.

Bedenk dat de betere koffie apparatuur weinig afschrijft. Koop je een Eureka op MP van €250 dan kun je die een jaar later kwijt voor €225.

Ik zeg dit omdat ik achteraf te lang door ben gegaan met een ondermaatse molen. Na een upgrade (naar een Demoka Minimoka van €100 op mp) werd me ineens duidelijk waarom een goede molen zo fijn is.

Maar, succes met je hobby/avontuur!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:53
Nou vanochtend kwam er geen stoom meer uit de Quickmill Silvano. Stiekem zat ik de hele dag al te kijken naar een mogelijke opvolger, zoals de Crem One 3 :P Ik blijf het maar lastig te verantwoorden om zo'n bedrag uit te geven voor een apparaat.

Maar uiteindelijk doet hij het weer. Zowaar in de handleiding stond de tip om een soort van reset pin in te drukken op het thermo block. Geen idee wat die mechanisch reset maar hij stoomt weer _/-\o_ Wel jammer, nog geen Crem One in de bestelling..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:05

YellowCube

Wait...what?

Vakantie. Geen maler beschikbaar, dus losse filtermaling mee.
Voor ik weg ging was ik toevallig nog even bij Ikea en zag daar hun PÅTÅR koffie staan.
Zit in een verpakking met superhippe kleurtjes en dito ontwerp waardoor je direct denkt: “iemand probeert hier slechte koffie te verhullen”

Niets is minder waar. Ik heb de medium roast filtermaling net geprobeerd (via een filterapparaat van nog geen 2 tientjes) en het is echt alles behalve slecht. Kost je rond de 6 euro voor 500 gram.
Na mijn vakantie eens voor de grap wat bonen halen en kijken hoe dat is

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:36
evleerdam schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:50:
[...]

Ik kom hier nog even op terug. Heb de bonen uitgeprobeerd:

- De roast lijkt inderdaad een blend te zijn. Er zitten hele lichte bonen in de zak maar ook hele donkere
- De smaak is vrij licht, meer richting filterkoffie en minder richting ristretto. Niet heel bitter, meer zacht en zoet.
- Het is een gigantische fruit explosie. Ik kan het moeilijk omschrijven, maar het lijkt bijna of er daadwerkelijk fruit doorheen is gemixt
- De smaak is erg lekker. Normaliter drink ik steeds 1 koffie per keer, maar nu neem ik steeds 2 koppen omdat ik die smaak steeds meer aan het ontdekken ben

En als disclaimer:
- Heb jaren koffie gedronken uit een Gaggia Classic, maar drink nu uit een volautomaat van Bosch
- Ik drink daadwerkelijk 'koffie'. Espresso's normaliter alleen in echte koffiezaakjes. Uit mijn volautomaat krijg ik lastig echt goede espresso's.
- Ik drink normaliter Brandzaak Yellow Bourbon.
Hier ook geproefd nu.
Mooie bonen en droog ook.
De smaak vind ik ook fruitig.
Niet zo vol en rond als ik min of meer gewend ben.
Beetje zurig zou ik haast zeggen maar dat zal ook de bedoeling wel moeten zijn.
Even wennen maar zeker geen verkeerde koffie.
Maar voor zo’n €19 is het te doen, de volle prijs zou ik er niet voor over hebben.
Heb er lungo mee gezet maar zal ook wat anders proberen.
De smaak komt dan weer anders over.

Update:
Espresso ook gedronken.
Is prima maar ook iets zurig of fruitiger dan ik gewend ben.

[ Voor 3% gewijzigd door HoppyF op 29-07-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:35

Hoholi

The only one

Filmke voor de Hoffman fans dat de meeste mensen waarschijnlijk zal ontgaan :

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Vandaag jarig en het thuis James Hoffman kijken heeft invloed gehad 😎. Erg blij mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRo2H55BuLa3-XLT6KgSbSECcE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxUUtUlYKYmpUjcdhEOQu9Oc.jpg?f=fotoalbum_large

Het is wel een beetje set up and forget. Uiteindelijk natuurlijk een mok. Maar, de koffie blijft tot op heden prima op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

BaRF schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:58:
Net de Fellow Ode Gen 2 besteld, ben erg benieuwd! Drink toch bijna alleen maar V60, Aeropress en French press. Voor die paar keer dat ik een espresso maak met m'n picopresso zal ik de c40 wel blijven gebruiken :P
En? Bevalt hij? Ik sta al maanden op het punt er ook 1 te kopen als upgrade van een simpele kitchenaid grinder die ik nu gebruik. Ik zet altijd koffie met de moccamaster, v60 of de aeropress

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
lasharor schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:08:
Vandaag jarig en het thuis James Hoffman kijken heeft invloed gehad 😎. Erg blij mee:

[Afbeelding]

Het is wel een beetje set up and forget. Uiteindelijk natuurlijk een mok. Maar, de koffie blijft tot op heden prima op temperatuur.
Ik drink mijn koffie gewoon op voordat hij koud wordt.

Edit: ik dacht, ben wel benieuwd wat zoiets kost.

150 euro 8)7 8)7 8)7. Voor een elektrische thermomok…. Die ze dan heel hip Smart Mug noemen omdat hij je koffie op de perfecte temperatuur houdt _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door La1974 op 31-07-2023 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

La1974 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:59:
[...]

Ik drink mijn koffie gewoon op voordat hij koud wordt.
Het is natuurlijk een luxe product. Maar, ik heb wel vaak dat ik 1/3de deel van de koffie vergeet. Dus dan is dit wel ideaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
lasharor schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:03:
[...]

Het is natuurlijk een luxe product. Maar, ik heb wel vaak dat ik 1/3de deel van de koffie vergeet. Dus dan is dit wel ideaal.
Daarom drink ik espresso. Dat is in 1 slok op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:41

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik krijg mijn koffie van de Krups Evidence EA8918 maar niet op smaak. Ik krijg er slappe, ietwat doorzichtige en beetje zure koffie uit. Heb meerdere bonen geprobeerd. Zou het aan mijn apparaat liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
HollovVpo1nt schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:00:
Ik krijg mijn koffie van de Krups Evidence EA8918 maar niet op smaak. Ik krijg er slappe, ietwat doorzichtige en beetje zure koffie uit. Heb meerdere bonen geprobeerd. Zou het aan mijn apparaat liggen?
Ja. Althans, het is waarschijnlijk de combinatie van bonen en je maler (die in dergelijke machines niet echt top is). Maar als je hulp wil, zul je wel wat meer informatie moeten geven. O.a. welke bonen je gebruikt hebt, de branddatum van de bonen, etc. En wat je doorlooptijden en ratio zijn bij het zetten.

Edit: zure koffie duidt meestal op onderextractie. Dus: probeer fijner te malen.
Edit 2: veel mensen halen zuur en bitter door elkaar. Je moet dus wel zeker weten dat je zuur proeft. Daar kom je snel genoeg achter. Als je namelijk fijner maalt en het blijft zuur of wordt erger, dan was het waarschijnlijk bitter ipv zuur :+

[ Voor 20% gewijzigd door cryptapix op 31-07-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:32
RoosW schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:34:
de enige die ik zou overwegen is de GbW Etzinger, zelfs met zijn kleinere conische maalwerk.
Volgens mij hadden we het hier op Tweakers al eens uiteengezet (of Koffiepraat of HB, weet niet meer). De Niche heeft Mazzer Kony burrs van 63-68mm als buitenste cone. De Etzinger meet iets van 34mm op de binnenste cone, wat neerkomt op dat de buitenste maalschijf ook gewoon 60-63mm is. Het ontloopt elkaar dus weinig, alleen meet Etzinger het op een vreemde wijze. Ze hebben daardoor al menig specificatie-vergelijkende-koffieliefhebber op het verkeerde been weten te zetten.

Denk dat je met conische schijven sowieso geen grote smaakverschillen hebt (Niche/Key/Etzinger). Een slijppatroon heeft daar minder effect dan bij platte schijven. Conische schijven hebben een paar voordelen (consistentie en geen klonten), en platte schijven kunnen wat beter 'getuned' worden naar een bepaalde smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:41

HollovVpo1nt

I like gadgets

cryptapix schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:25:
[...]

Ja. Althans, het is waarschijnlijk de combinatie van bonen en je maler (die in dergelijke machines niet echt top is). Maar als je hulp wil, zul je wel wat meer informatie moeten geven. O.a. welke bonen je gebruikt hebt, de branddatum van de bonen, etc. En wat je doorlooptijden en ratio zijn bij het zetten.

Edit: zure koffie duidt meestal op onderextractie. Dus: probeer fijner te malen.
Edit 2: veel mensen halen zuur en bitter door elkaar. Je moet dus wel zeker weten dat je zuur proeft. Daar kom je snel genoeg achter. Als je namelijk fijner maalt en het blijft zuur of wordt erger, dan was het waarschijnlijk bitter ipv zuur :+
Poeh ik heb verschillende bonen gebruikt:
- Huismerk bonen van CoffeeLab
- Supermarkt bonen DE
- Op dit moment: Simon Levelt Opal supermarkt bonen

Ik heb net de maalgraad op z'n fijnst gezet en ik moet zeggen dat de koffie nog steeds wel zurig is.

Zou het ook uitmaken als de bonen te lang in de reservoir blijven zitten? Ik drink namelijk niet veel koffie en soms blijven de bonen een week in 't reservoir. En wordt de koffie daar slapper/ zuurder van?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
Signum666 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:46:
Zijn er hier meer mensen die zelf hun bonen branden?

[Afbeelding]
Yes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5UZ9XaA1j6ByHrpGX8ivfew3Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTVgwUHpMZ1C6O1y2s7Cuewf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommybear1979
Daar ben ik weer.
Ik heb een Gaggia Classic (2002 model) op de kop getikt. Binnenkant zag er niet uit.
Heb uiteindelijk de koppen van de boutjes van de boiler afgeslepen om de boiler van de zetgroep los te maken.
Enfin, hele apparaat uit elkaar en schoongemaakt.
Nu lukt het om koffie te maken, maar hij loopt erg snel. Ik heb binnen 20seconden een dubbele espresso. Ik heb 22gram Lavazza Oro Mountain voorgemalen esspresso gebruikt. En naar mijn idee stevig aangedrukt.
Ik weet dat je eigenlijk geen voorgemalen koffie moet kopen. Maar ik wilde eerst maar eens weten of ik het apparaat weer aan de praat kreeg.

Vraag 1,Heeft iemand in de buurt van Den Haag een portafilter 58mm met drukmeter beschikbaar om even te lenen? Dan weet ik of ik wel op de juiste druk aan het werk ben.

Vraag 2, het thermostaat lampje knippert soms een beetje. Is dat correct? Of hoort er dermate hysterese in te zitten dat hij altijd "echt aan" of "echt uit" staat?

Vraag 3, heeft iemand ervaring met spullen van duitse sites bijv. roastmarket / italianfoodlovers / baresta / espressisimo / moema ? (daar is de Mignon XL molen behoorlijk schappelijker geprijsd)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:18

MJV

Klipperen als in echt aan-uit flikkeren zou niet moeten. Maar de mijne ging vroeger regelmatig aan en uit als ik hem gewoon 'idle' had staan.

Ik denk dat de voorgemalen koffie toch oorzaak van het probleem is. Fijner gemalen koffie is het devies.

Ik heb mijn Eureka Mignon Specialita en Lelit Bianca bij espressisimo gekocht. Prima winkel, snelle reactie op mails en hele nette levering (op een mini-pallet, heel zorgvuldig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Inderdaad wat @MJV al aangeeft. Met voorgemalen koffie gaat het nooit lukken. De eerste keer dat ik koffie probeerde te maken op mijn Gaggia lukte het eigenlijk ook al niet met supermarktbonen (en een Compak K3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
@Tommybear1979 ook hier goede ervaringen met espressisimo.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
HollovVpo1nt schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Poeh ik heb verschillende bonen gebruikt:
- Huismerk bonen van CoffeeLab
- Supermarkt bonen DE
- Op dit moment: Simon Levelt Opal supermarkt bonen

Ik heb net de maalgraad op z'n fijnst gezet en ik moet zeggen dat de koffie nog steeds wel zurig is.

Zou het ook uitmaken als de bonen te lang in de reservoir blijven zitten? Ik drink namelijk niet veel koffie en soms blijven de bonen een week in 't reservoir. En wordt de koffie daar slapper/ zuurder van?
Koffie wordt niet slapper of zuurder van langer laten liggen. Smaak gaat wel verloren. En dat gaat vrij rap. Ik zou sowieso wegblijven van supermarktbonen. Er zijn genoeg betaalbare verse bonen te vinden (zoek maar eens in dit topic). Met verse bonen is het instellen ook makkelijker. Als voorbeeld: de yellow bourbon van brandzaak wordt vaak als goed ervaren icm een volautomatische machine.

Weet niet of het bij jouw machine ook kan, maar soms kun je de maalgraad op je maler zelf ook nog aanpassen (dus niet alleen in je menu) waardoor je nog fijner kunt. Als je niet fijner kunt, zou je ook nog de dosering kunnen verhogen (bij volautomaten is dat meestal de instelling “sterker”).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Wat doe ik fout? Ik heb enige tijd geleden een Profitech Go gekocht. Als ik espresso zet, komt de druk niet hoger dan 1 à 2 bar. Ik maal 18 gram bonen met de Niche op standje 10 (fijnste kan van espresso-range). Druk de koffie vrij stevig aan met een tamper. Water is 94 graden. Als ik de knop voor water indruk, loopt de koffie er naar ca. 6 seconden uit, maar de druk loopt niet op tot 9 bar.

Ik zal vanavond de koffie eens malen op de allerfijnste stand van de Niche. Of moet ik juist minder fijn malen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:53
@Tommybear1979 mijn Quickmill komt van espressismo.de, prima ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Cass Casey schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:39:
Wat doe ik fout? Ik heb enige tijd geleden een Profitech Go gekocht. Als ik espresso zet, komt de druk niet hoger dan 1 à 2 bar. Ik maal 18 gram bonen met de Niche op standje 10 (fijnste kan van espresso-range). Druk de koffie vrij stevig aan met een tamper. Water is 94 graden. Als ik de knop voor water indruk, loopt de koffie er naar ca. 6 seconden uit, maar de druk loopt niet op tot 9 bar.

Ik zal vanavond de koffie eens malen op de allerfijnste stand van de Niche. Of moet ik juist minder fijn malen?
Ehm, 10 de fijnste op espresso? Das alleen een (begint hier) markering, probeer eens richting de 5 of 6, na zo weinig tijd al doorloop duid vaak op te grof gemalen, mijn huidige lievelingsboon Indiase Monsooned Malabar maal ik op stand 3-2-1 (week 2, week 3 - later) eerste drup op 10-15 seconden (hangt van mijn zorgvuldigheid af). Korter geeft, bij mij althans, immer onprettige eindresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
lasharor schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:08:

[Afbeelding]

Ik ben ook gek op de mijne, alleen de (android) software, wat een drama :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

RoosW schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:51:
[...]

Ik ben ook gek op de mijne, alleen de (android) software, wat een drama :F
Ik zag inderdaad dat jij ook een mok had gekregen voor je verjaardag :D

Heb je afgezien van die FW update dan nog problemen met de software? En, hoe vaak gebruik je die app überhaupt?

Natuurlijk vandaag veel mee gespeeld en alhoewel er een merkbaar verschil is tussen 57 en 62,5 graden denk ik niet dat ik super vaak die temperatuur aan ga passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
RoosW schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:49:
[...]

Ehm, 10 de fijnste op espresso? Das alleen een (begint hier) markering, probeer eens richting de 5 of 6, na zo weinig tijd al doorloop duid vaak op te grof gemalen, mijn huidige lievelingsboon Indiase Monsooned Malabar maal ik op stand 3-2-1 (week 2, week 3 - later) eerste drup op 10-15 seconden (hangt van mijn zorgvuldigheid af). Korter geeft, bij mij althans, immer onprettige eindresultaten.
Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/622c77a82e6e0e02aa000990/21710ad1-bf31-4635-8d2e-8301e7a5ae35/niche-zero_50979487348_o.png?format=2500w
Op de Niche staat deze schaalverdeling. Espresso zit ogenschijnlijk tussen 10 en 20. Maar ik zal vanavond eens fijner gaan.

Ik vind de espresso ook nog niet echt lekker inderdaad. Had beter gehoopt, maar weet ook dat ik nog lang niet genoeg heb geëxperimenteerd. Drink meestal "lungo" vanuit de Aeropress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Cass Casey schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:39:

Wat is je doorlooptijd? Bij te grove maling zou je een korte looptijd (< 20s) verwachten voor 36gr uit.

Zoals hierboven, eerst fijner malen proberen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommybear1979
Zo. Ik heb een Mignon XL besteld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben ook in de markt voor een upgrade. Ik heb nu de bekende dedicamset, maar wil upgraden. Qua machine neig ik naar de Bambino Plus (de Gaggia Classic heeft me iets te veel aanpassing nodig), maar ik twijfel over de maler. De beste Sage maler lijkt een goede optie, maar een Eureka Mignon eigenlijk ook (maar wel duurder). Ik drink niet alleen Espresso, maar wil ook kunnen malen voor mijn Moka Express.

Any thoughts om me ff verder te helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Hercul3s schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:13:
[...]

Wat is je doorlooptijd? Bij te grove maling zou je een korte looptijd (< 20s) verwachten voor 36gr uit.

Zoals hierboven, eerst fijner malen proberen.
Ja, veel sneller. Dus ik ga straks na het eten proberen te malen op de fijnste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
lasharor schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:55:
[...]

Ik zag inderdaad dat jij ook een mok had gekregen voor je verjaardag :D

Heb je afgezien van die FW update dan nog problemen met de software? En, hoe vaak gebruik je die app überhaupt?

Natuurlijk vandaag veel mee gespeeld en alhoewel er een merkbaar verschil is tussen 57 en 62,5 graden denk ik niet dat ik super vaak die temperatuur aan ga passen.
Hou op, wat een bak ellende, als ik ook maar iets wil aanpassen, kan ie geen contact maken, hij werkt telkens 1x na pairen, daarna niet meer. Enige oplossing, pairing in Bluetooth wissen, app data & cache wissen, beker resetten, en app wissen en opnieuw installeren, waarna openen de installatie procedure start, beker herkent word, en alles werkt, maar wederom 1x helaas..

Maar goed, hij staat op 57°C en verder hoef ik er niets mee, behalve opladen en leegdrinken :9

[ Voor 5% gewijzigd door RoosW op 31-07-2023 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 20:47
Wat een monster van een machine! Ik rooster batches van 250 gram, maar deze kan wat grotere zo te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Cass Casey schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:02:
[...]

[Afbeelding]
Op de Niche staat deze schaalverdeling. Espresso zit ogenschijnlijk tussen 10 en 20. Maar ik zal vanavond eens fijner gaan.

Ik vind de espresso ook nog niet echt lekker inderdaad. Had beter gehoopt, maar weet ook dat ik nog lang niet genoeg heb geëxperimenteerd. Drink meestal "lungo" vanuit de Aeropress.
Voor een doorsnee bonen zit ik tussen 7 - 5 om een maling te krijgen, die na ± 13 seconden doorloopt, eerste drup, timer starten, 25 seconden looptijd brengt mij dan (18gr maalsel) tussen de 35 & 40gr koffie.
Koffie die uitmuntend smaakt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
ZieMaar! schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:23:
Ik ben ook in de markt voor een upgrade. Ik heb nu de bekende dedicamset, maar wil upgraden. Qua machine neig ik naar de Bambino Plus (de Gaggia Classic heeft me iets te veel aanpassing nodig), maar ik twijfel over de maler. De beste Sage maler lijkt een goede optie, maar een Eureka Mignon eigenlijk ook (maar wel duurder). Ik drink niet alleen Espresso, maar wil ook kunnen malen voor mijn Moka Express.

Any thoughts om me ff verder te helpen?
Blijf weg bij Sage malers kijk bij Eureka, of als je budget krapper is koop een gebruikte van Mazzer bv.
Je molen bepaalt naast de kwaliteit van je bonen voor het grootste deel de smaak van he eindresultaat.
Lees dit forum eens wat uitgebreider, je keuzes wijzen op google & us fora/youtube filmpjed. Sage heeft geen goede naam hier als het op serieus koffie geweld aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Cass Casey schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:02:
[...]

[Afbeelding]

Stomme vraag wellicht: heb je hem goed afgesteld? Als in de 0 is ook de 0?
En zelfs dan moet je je niet blind staren op die schaal is mij ervaring. Bij mij is het afhankelijk van de boon, de leeftijd en hoeveelheid op welke stand hij gaat. Soms rond de 10, andere keren weer rond de 20. Zolang ik een ratio haal van 1:2 en zo rond de 30 sec na de eerste druppel. En dan bovenal dat de smaak dan goed is :)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
RoosW schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:15:
[...]

Blijf weg bij Sage malers kijk bij Eureka, of als je budget krapper is koop een gebruikte van Mazzer bv.
Je molen bepaalt naast de kwaliteit van je bonen voor het grootste deel de smaak van he eindresultaat.
Lees dit forum eens wat uitgebreider, je keuzes wijzen op google & us fora/youtube filmpjed. Sage heeft geen goede naam hier als het op serieus koffie geweld aankomt.
Ik lees hier zeker wel mee maar idd; ook veel YT. Ik zal ff verder teruglezen, budget is ca €800 - €1000 voor machine plus maler…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je toch gewoon een Mignon + Silvia voor? Of als je iets wil oprekken voor meteen goed een Mignon + Profitec go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:56:
Daar heb je toch gewoon een Mignon + Silvia voor? Of als je iets wil oprekken voor meteen goed een Mignon + Profitec go
Niet nieuw toch? Maar die Silvia verdient dus verdieping?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
ZieMaar! schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:29:
[...]

Ligt eraan naar welke Mignon je kijkt. Er zijn denk ik wel 15 varianten. Een specialita heb je voor eur 400. Profitec go rond de 850. De Silvia rond de 600. Alles nieuw.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 31-07-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
RoelsRules schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:40:
[...]

Stomme vraag wellicht: heb je hem goed afgesteld? Als in de 0 is ook de 0?
En zelfs dan moet je je niet blind staren op die schaal is mij ervaring. Bij mij is het afhankelijk van de boon, de leeftijd en hoeveelheid op welke stand hij gaat. Soms rond de 10, andere keren weer rond de 20. Zolang ik een ratio haal van 1:2 en zo rond de 30 sec na de eerste druppel. En dan bovenal dat de smaak dan goed is :)
Geen stomme vraag. Niks met calibratie gedaan. Ging er vanuit dat het goed was. Eens in verdiepen.

@Hercul3s en @RoosW , vanavond geprobeerd op standje 0 en standje 6 of zo. Op 0 kwam de koffie er bijna niet doorheen. Wel liep de druk op naar 10 bar (meter schijnt iets hoger aan te geven dan daadwerkelijke druk). Koffie smaakte ook niet, maar kwam wellicht ook door de vrij oude Lavazza bonen (wilde niet met mijn verse bonen experimenteren). Op 6/7 liep de koffie er wel doorheen, maar nog iets te snel. Morgen dus op 5 of 4 proberen. De druk liep op 6/7 wel op naar 9, maar daalde daarna langzaam. Misschien door channeling?

Espresso smaakte nog niet zoals ik hebben wil. Te zuur. Maar nogmaals: oude supermarkt bonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
@Cass Casey Strandje 0 op de niche? Als hij goed is ingesteld zou het uren duren (bewijzen van spreken) voor al je bonen er doorheen zijn.

Even Google op schoonmaken niche en dan een filmpje kijken. Wordt meestal ook uitgelegd hoe hij in elkaar moet én hoe je hem dus kan afstellen. Kan het je ook wel uitleggen maar denk dat zo'n filmpje handiger/sneller is

Ook doet het type boon en versheid veel op de doorloop is mijn ervaring. Ik ben bij een zak koffie gedurende de 2 tot 4 weken ook de maalstand aan het bijstellen

[ Voor 19% gewijzigd door RoelsRules op 31-07-2023 22:32 ]

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:29:
[...]

Ik zou het wel weten hoor. Vind die Profitec echt een top apparaat. Drukmeter, makkelijk aan te passen OPV, ingebouwde PID, hoge kwaliteit onderdelen. Het is de volledig upgradet Silvia pretty much. En zoals @cryptapix zegt heb je een specialita voor zo’n €400. Heb die van mij laatst verkocht na een jaar of 3-4 voor €325, dus als je in de toekomst iets omhoog wil houdt het z’n waarde wel. Die dingen blijven populaire starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Cass Casey schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:17:
[...]

Geen stomme vraag. Niks met calibratie gedaan. Ging er vanuit dat het goed was. Eens in verdiepen.

@Hercul3s en @RoosW , vanavond geprobeerd op standje 0 en standje 6 of zo. Op 0 kwam de koffie er bijna niet doorheen. Wel liep de druk op naar 10 bar (meter schijnt iets hoger aan te geven dan daadwerkelijke druk). Koffie smaakte ook niet, maar kwam wellicht ook door de vrij oude Lavazza bonen (wilde niet met mijn verse bonen experimenteren). Op 6/7 liep de koffie er wel doorheen, maar nog iets te snel. Morgen dus op 5 of 4 proberen. De druk liep op 6/7 wel op naar 9, maar daalde daarna langzaam. Misschien door channeling?

Espresso smaakte nog niet zoals ik hebben wil. Te zuur. Maar nogmaals: oude supermarkt bonen.
Over het algemeen leveren oude bonen minder weerstand en moet je dus fijner malen. Oude supermarkt bonen al helemaal, dus wat je meemaakt kan kloppen. Ik zou ergens even verse bonen halen, dan kun je beter experimenteren.

Teruglopende druk kan idd, wss ook door de oude bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Signum666 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:06:
[...]

Wat een monster van een machine! Ik rooster batches van 250 gram, maar deze kan wat grotere zo te lezen.
Ik brand meestal zo'n 600-800g per batch, soms ook iets meer. Veel van mijn ervaringen staan op Koffiepraat.
https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=59&t=12213

Vind het wel een leuke hobby, al ben ik er niet heel vaak mee bezig. Afgelopen jaar ca. 70 roasts gedaan, gemiddeld 2x per maand ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:49:
[...]

Ik zou het wel weten hoor. Vind die Profitec echt een top apparaat. Drukmeter, makkelijk aan te passen OPV, ingebouwde PID, hoge kwaliteit onderdelen. Het is de volledig upgradet Silvia pretty much. En zoals @cryptapix zegt heb je een specialita voor zo’n €400. Heb die van mij laatst verkocht na een jaar of 3-4 voor €325, dus als je in de toekomst iets omhoog wil houdt het z’n waarde wel. Die dingen blijven populaire starters.
Maar dan gaat mijn volledige budget bijna naar de espresso machine :). Voor nu lijkt dit wel een goed vergelijk voor de machine zelf, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een PID in een machine is een enorme gamechanger, er zijn inderdaad een hoop goeie machines zonder, maar het verschil tussen een apparaat met en zonder is dusdanig groot dat het in mijn ogen best goed is even stil te staan bij de keuze voor een met of zonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 19:42
Zojuist mezelf een Bezzera Magica PID cadeau gedaan. Deze komt naast mijn (al een jaar ongebruikte) Sage the dose control te staan.
In het verleden (coronatijdperk) een tijdje gerommeld met een Delonghi Dedica en kwam toen tot de conclusie dat er ooit een echte italiaan moest komen omdat het met de Dedica toch nét niet was.

Inmiddels is mijn vol-automaat Phillips een keer gerepareerd en weer stuk, nu de knoop maar doorgehakt. Ik ben zeer benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:54:
Een PID in een machine is een enorme gamechanger, er zijn inderdaad een hoop goeie machines zonder, maar het verschil tussen een apparaat met en zonder is dusdanig groot dat het in mijn ogen best goed is even stil te staan bij de keuze voor een met of zonder.
Ik heb heel lang koffie gezet met een Gaggia Classic zonder PID en vervolgens zelf een PID kitje ingebouwd.

De ervaring zonder die kit is wat mij betreft ook acceptabel. Je moet wat meer feeling gebruiken om de temperatuur zelf een beetje te managen. Met een PID krijg je natuurlijk een veel constantere temperatuur.

Maar, het zorgt niet opeens voor een magische oplossing. Zo kan ik doen wat ik wil maar tijdens een shot zakt de watertemperatuur bij mijn gaggia toch heel erg makkelijk in.

Ik weet dus niet zeker of ik altijd zou kiezen voor een machine met PID.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

lasharor schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:11:
[...]

Ik heb heel lang koffie gezet met een Gaggia Classic zonder PID en vervolgens zelf een PID kitje ingebouwd.

De ervaring zonder die kit is wat mij betreft ook acceptabel. Je moet wat meer feeling gebruiken om de temperatuur zelf een beetje te managen. Met een PID krijg je natuurlijk een veel constantere temperatuur.

Maar, het zorgt niet opeens voor een magische oplossing. Zo kan ik doen wat ik wil maar tijdens een shot zakt de watertemperatuur bij mijn gaggia toch heel erg makkelijk in.

Ik weet dus niet zeker of ik altijd zou kiezen voor een machine met PID.
Dat ligt ook aan de Gaggia, die is van licht aluminium en geen messing, dus dat die vrij snel afkoelt als er koud water de boiler instroomt snap ik wel. Weet ook niet hoe je instelling was en of die preventief al ging verwarmen bijv.

“Ik weet dus niet zeker of ik altijd zou kiezen voor een machine met PID.” Je hebt gereden in een C1 en doet uitspraken over een 5-serie.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:45:
[...]

Dat ligt ook aan de Gaggia, die is van licht aluminium en geen messing, dus dat die vrij snel afkoelt als er koud water de boiler instroomt snap ik wel. Weet ook niet hoe je instelling was en of die preventief al ging verwarmen bijv.

“Ik weet dus niet zeker of ik altijd zou kiezen voor een machine met PID.” Je hebt gereden in een C1 en doet uitspraken over een 5-serie.
Mijn punt is dat een C1 met een nieuwe uitlaat niet opeens gelijk is aan 5-serie. Dus soms kan je beter gaan voor een kwalitatieve basis in plaats van een extra zoals een PID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
FYI: Gaggiuino doet niet meer an PCB groupbuys maar hebben een webshop opgericht om kits en pcb's te kopen om je Gaggia Classic Pro te modden:

https://www.peakcoffee.cc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

lasharor schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:35:
[...]

Mijn punt is dat een C1 met een nieuwe uitlaat niet opeens gelijk is aan 5-serie. Dus soms kan je beter gaan voor een kwalitatieve basis in plaats van een extra zoals een PID.
Precies, een profitec Go of Silvia zijn dat want die hebben een messing binnenwerk… het probleem is de classic, niet de PID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
bakkie1985 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:29:
Zojuist mezelf een Bezzera Magica PID cadeau gedaan. Deze komt naast mijn (al een jaar ongebruikte) Sage the dose control te staan.
In het verleden (coronatijdperk) een tijdje gerommeld met een Delonghi Dedica en kwam toen tot de conclusie dat er ooit een echte italiaan moest komen omdat het met de Dedica toch nét niet was.

Inmiddels is mijn vol-automaat Phillips een keer gerepareerd en weer stuk, nu de knoop maar doorgehakt. Ik ben zeer benieuwd!
Oke binnen! ben inmiddels een paar uur aan het rommelen met afstelling maler maar blijf nu een beetje steken.
Ik heb gedaan:
Dubbelkops filterhouder, 19 gram gemalen koffie op de fijnste stand
Doorlooptijd van 25 seconden op 96 graden

ik krijg dan:
43 gram koffie per kopje (per kant)

Mijn maler staat zowel inwendig als uitwendig op de allerfijnste stand. conform bovenstaande zal ik nog fijner moeten malen om de 40 gram te halen.

Belangrijke info (en wellicht de reden): het betreft espressobonen van de Lidl :+ .

Vragen:
1. als blijkt dat het niet aan de bonen ligt moet ik nog fijner malen, ik was in de veronderstelling dat de Sage een goede maler was? zijn er nog trucjes?
2. ga ik het met 'echte bonen' oplossen?
3. zo ja: welke supermarktbonen hebben een brandtijd vermeld staan (of vloek ik nu écht in deze kerk -ik wil namelijk geen echte dure bonen verkloten voordat ik dit een beetje onder de knie heb-)

[ Voor 8% gewijzigd door bakkie1985 op 03-08-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 19:05
1. Het is volgens mij geen fantastische maler. Het apparaat staat zeker niet in vergelijk tot je espressomachine
2. Geen idee, kun je natuurlijk proberen. Ik verwacht dat het een stuk beter zal gaan, maar je input is nu 19 -> 86. Die ratio moet door de helft. Je zou daarbij nog kunnen proberen meer koffie in je mandje te mikken. Wat is de zetdruk?
3. Koop bij Fascino de budgetbonen Initio Mild. Dan zijn ze vers en kun je zonder dure bonen toch aankloten. Dan valt er meer te zeggen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:44
bakkie1985 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Oke binnen! ben inmiddels een paar uur aan het rommelen met afstelling maler maar blijf nu een beetje steken.
Ik heb gedaan:
Dubbelkops filterhouder, 19 gram gemalen koffie op de fijnste stand
Doorlooptijd van 25 seconden op 96 graden

ik krijg dan:
43 gram koffie per kopje (per kant)

Mijn maler staat zowel inwendig als uitwendig op de allerfijnste stand. conform bovenstaande zal ik nog fijner moeten malen om de 40 gram te halen.

Belangrijke info (en wellicht de reden): het betreft espressobonen van de Lidl :+ .

Vragen:
1. als blijkt dat het niet aan de bonen ligt moet ik nog fijner malen, ik was in de veronderstelling dat de Sage een goede maler was? zijn er nog trucjes?
2. ga ik het met 'echte bonen' oplossen?
3. zo ja: welke supermarktbonen hebben een brandtijd vermeld staan (of vloek ik nu écht in deze kerk -ik wil namelijk geen echte dure bonen verkloten voordat ik dit een beetje onder de knie heb-)
De sage is een prima instapmaler (al vloek ik nu ook in de kerk). Ik ben ooit met een Sage Barista Express begonnen om erachter te komen of deze hobby wat voor mij is. Ondertussen ben ik geupgradet naar een losse maler en een Dual Boiler machine (de vrouw houdt heel erg van cappuchino's).

Het belangrijkste voor een goede bak koffie zijn over het algemeen genomen in volgorde de bonen, de maler en dan de koffiemachine. Je gaat de grootste stap in kwaliteit dus merken met verse bonen. Die hoeven overigens helemaal niet echt duur te zijn, kijk bijvoorbeeld eens naar https://koffiebranderijde...rie/alle-gebrande-koffie/

Met supermarktbonen heb ik weinig ervaring, al heb ik ooit eens gelezen dat de bonen van Australian (https://www.ah.nl/product...edium-roast-organic-bonen) wel ok zijn. En ik heb hier ook wel eens de bonen van Illy voorbij zien komen (maar die zijn best aan de prijs...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
bermuda1980 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:50:
2. Geen idee, kun je natuurlijk proberen. Ik verwacht dat het een stuk beter zal gaan, maar je input is nu 19 -> 86. Die ratio moet door de helft. Je zou daarbij nog kunnen proberen meer koffie in je mandje te mikken. Wat is de zetdruk?
Dank voor beide antwoorden!
Ik heb vanmiddag al 1500 gram verse bonen besteld bij Fascino om te proberen. Als dat de oplossing niet bied gooi ik nog wel een paar honderd stuk voor een goede maler. Ik wil dan wel gelijk klaar zijn dus dat wordt goed lezen de komende dagen.

Ik lees bij 2. dat je aangeeft dat dit gehalveerd moet worden. even voor de beleving: ik zet onder iedere uitloop 1 kopje, en weeg dan 1 kopje die uiteindelijk 43 gram koffie weergeeft. Heb ik fout ingeschat/gelezen en betekend de 19-40 dat er per kopje 20 gram koffie moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 11:02
Was laatst in Duitsland bij de Saturn, de prijzen voor de Jura apparaten zijn beduidend goedkoper. Scheelt vaak meer als €100/€125.

Iemand anders ook ervaring met het kopen van deze apparaten over de grens?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hellboy! schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:14:
Was laatst in Duitsland bij de Saturn, de prijzen voor de Jura apparaten zijn beduidend goedkoper. Scheelt vaak meer als €100/€125.

Ja, zie zoekresultaat 'duitsland' in dit topic: Zoekresultaat Duitsland in Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1

[ Voor 9% gewijzigd door True op 03-08-2023 18:15 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 19:05
bakkie1985 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:56:
[...]

Dank voor beide antwoorden!
Ik heb vanmiddag al 1500 gram verse bonen besteld bij Fascino om te proberen. Als dat de oplossing niet bied gooi ik nog wel een paar honderd stuk voor een goede maler. Ik wil dan wel gelijk klaar zijn dus dat wordt goed lezen de komende dagen.

Ik lees bij 2. dat je aangeeft dat dit gehalveerd moet worden. even voor de beleving: ik zet onder iedere uitloop 1 kopje, en weeg dan 1 kopje die uiteindelijk 43 gram koffie weergeeft. Heb ik fout ingeschat/gelezen en betekend de 19-40 dat er per kopje 20 gram koffie moet zijn?
Over het eerste: Goedzo! Eerst uitgebreid proberen voor je gaat vervangen. Soms heeft men te snel last van upgratetitis.

Het gaat om een zetverhouding. Dus ja, 19 in betekent (klassieke espresso), 38 uit. Zelf blijf ik ergens tussen de 1:2 en 1:2,5 (wel echt maximaal bij mij) zo rond de 25-40 seconden vanaf pomp activatie.

Nu is wat er een espresso is nogal een breed begrip. Sommige doen 'turbo shots' en andere zeggen dat alles wat meer is dan 1:2 slappe onzin is... Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk maar om een ding... Wat jij lekker vindt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:06
Hellboy! schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:14:

Yes, heb m’n Jura E8 + Coolcontrol 1L onlangs besteld bij Mediamarkt.de en dan via tussenfirma laten leveren bij me thuis. Garantie loopt gewoon via Mediamarkt.be/nl en/of via Jura België/ Nederland.
Paar honderd € mee uitgespaard want heb voor alles samen, inclusief transport minder dan €1000 betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hellboy!
Cappuccino schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:49:
[...]

Yes, heb m’n Jura E8 + Coolcontrol 1L onlangs besteld bij Mediamarkt.de en dan via tussenfirma laten leveren bij me thuis. Garantie loopt gewoon via Mediamarkt.be/nl en/of via Jura België/ Nederland.
Paar honderd € mee uitgespaard want heb voor alles samen, inclusief transport minder dan €1000 betaald.
Woon redelijk dicht bij de grens 20 minuten. Maar was nog nooit bij de Saturn daar geweest, was echt totaal verbaasd over de prijzen. Als deze ook een erkende dealer is, dan haal ik hier de Jura als mijn oude koffie automaat het begeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hellboy! schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:58:
[...]

Woon redelijk dicht bij de grens 20 minuten. Maar was nog nooit bij de Saturn daar geweest, was echt totaal verbaasd over de prijzen. Als deze ook een erkende dealer is, dan haal ik hier de Jura als mijn oude koffie automaat het begeeft.
Als je wacht tot blackfriday of MM btw-dagen (Duitse variant was volgens mij 2 mnd geleden) kun je een E8 kopen voor zo'n 800€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
Bedankt, ik zal het in de gaten houden en even op letter dat het echt een jura dealer is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hellboy! schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:06:
Bedankt, ik zal het in de gaten houden en even op letter dat het echt een jura dealer is.
https://www.idealo.de/ soort van PW voor Duitse webshops, je kunt volgens mij ook price alerts activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
True schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:07:
[...]

https://www.idealo.de/ soort van PW voor Duitse webshops, je kunt volgens mij ook price alerts activeren.
Bedankt, die kende ik niet. Net gezocht via de Jura site, saturn is een dealer.
Nu eens kijken de D4 of E4 te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:17
Gebruik bovenaan de pagina het zoek veld en zoek op "d4 e4"binnnen dit topic voor verschil tussen die twee machines.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:48
Hellboy! schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:12:
[...]

Bedankt, die kende ik niet. Net gezocht via de Jura site, saturn is een dealer.
Nu eens kijken de D4 of E4 te nemen.
Als dat de keuze is dan absoluut E4. Minder storingsgevoelig, betere molen en zetgroep en betere interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:32:
[...]
Als dat de keuze is dan absoluut E4. Minder storingsgevoelig, betere molen en zetgroep en betere interface.
Ik heb eind 2021 ook een E4 aangeschaft. Absoluut geen spijt van!

Nadat het bijgeleverde waterfilter was 'opgebruikt', heb ik de machine ingesteld op géén waterfilter gebruiken.
Ik ontkalk en reinig de machine netjes volgens voorschrift (wanneer de machine het aangeeft) met originele Jura ontkalkings- en reinigingstabletten. (Er zijn veel verschillende meningen over wel of niet originele Jura reinigingsproducten gebruiken. Ik wens mijn machine het beste toe en gebruik daarom de originele Jura reinigingsproducten. Tot nu toe werkt de machine super zonder storingen of haperingen en met heerlijke koffie)

Mede dankzij dit topic, heb ik voor een E4 gekozen, en niet voor de D4.
Sowieso wilde ik een machine zonder poespas en zonder melk-functionaliteiten. De E4 was voor mij de betere keuze, maar ook qua bediening en technisch onder de motorkap is de E4 de betere keuze ten opzichte van de D4, zoals hier in dit topic aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:03

Fisico

by Fabian

De lokale koffiemachinehandelaar heeft de Rocket R58 in de aanbieding. Ik heb lang getwijfeld tussen deze een Profitec 700 en kleinere broertjes maar ik wil gewoon een Rocket. Nu ben ik nog aan het puzzelen op een maler. Er is een combideal bij de 700 met een Eureka Mignon XL en bij de R58 stellen zij een Eureka Atom 65 voor. Maakt dit nog veel verschil of beter gezegd was is de meest logische combinatie bij een machine in de prijsklasse van de R58 / 700? Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Fisico schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:46:
De lokale koffiemachinehandelaar heeft de Rocket R58 in de aanbieding. Ik heb lang getwijfeld tussen deze een Profitec 700 en kleinere broertjes maar ik wil gewoon een Rocket. Nu ben ik nog aan het puzzelen op een maler. Er is een combideal bij de 700 met een Eureka Mignon XL en bij de R58 stellen zij een Eureka Atom 65 voor. Maakt dit nog veel verschil of beter gezegd was is de meest logische combinatie bij een machine in de prijsklasse van de R58 / 700? Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.
Leuk Fisico! Heb zelf ook een zwak voor Rocket en tussen een R58, Synchronika of Profitec 700 bestaan geen foute keuzes meer.

Ik zou zelf één stapje meer willen dan een Specialita. Dat zie ik als het minimum voor een goede espresso, maar een Mignon XL is in alles de net iets betere keuze (zwaardere motor, 50% groter schijfoppervlak en daarmee ook minder dode ruimte, beter stelwieltje).

Volgens mij betaalde ik nog iets minder voor mijn XL bij een Duitse webshop, iets van €615. Je kunt ook de minder bekende Mignon Turbo nog overwegen als je op de centjes zit. Die is relatief nieuw in de line-up en tussen de Specialita en mist alleen de diamond inside coating op de schijven. Die is geen €150 waard.

Bij betere alternatieven kijk je al snel naar de Niche Zero (single dosing, dus valt voor mij af) of ga je over de €1.000 heen. De Mignon XL/Turbo's zijn goede kwaliteit, mooie behuizing, weinig retentie, relatief stil, snel. Eigenlijk alles wat je wilt. Duurdere modellen zijn vooral iets luxer, denk dan aan zwaardere filterdrager houders, grind by weight etc. of meer 'getuned' naar specifieke smaakprofielen (lees: niet per se beter, maar vooral anders). Om daar voordeel van te hebben zou ik eerst gewoon een paar jaar een Mignon XL of Niche Zero gebruiken en dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat het al wel prima is.
Pagina: 1 ... 182 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1