Tommybear1979 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:00:
Na het overlijden van m'n Saeco Odea Giro (tweedehands krijgertje van m'n schoonouders die het volgens mij 10+ jaar heeft gedaan) ben ik in de markt voor wat nieuws.
Ik vind het leuk om te leren en wat tijd te investeren in lekkerdere koffie. Iets met bewust bezig zijn, in plaats van gewoon op de knop drukken. Overigens heb ik het schoonmaken van de zetgroep nooit als vervelend ervaren. Dat stond 1x per week vast op het programma.
Nu wil ik graag naar een piston machine. Heb een budget van rond de 750/800.
Ik kwam tot de Sage Barista Pro, maar ik proef wat negatief sentiment rond een geintegreerde bonenmaler en wat slechte recencies over de temperatuur van de machine.
Gezien ik wat nieuw ben in deze hoek van de koffie. Alvast wat dingen die ik heb gelezen/geleerd.
- De maling is heel belangrijk, Dit bepaald min of meer wat er met de koffie gebeurt als 't water er onder hoge druk doorheen gaat.
- Gewicht van de dosering van de koffiebonen. Veel automaten werken met een timer. Ik heb begrepen dat op gewicht beter zou zijn. Klopt dat? Is het dan gewoon een kwestie van de bonen separaat afwegen en in de maler kiepen?
- Tamping. Eerst verdelen en dan tampen. Druk is boven een bepaald niveau niet meer relevant. Gelijkmatigheid is meer relevant.
- Temperatuur van het water en de druk. Ik heb begrepen dat er eerst pre-infusion zou moeten plaatsvinden en daarna de echte extractie. Vaak zie ik een mensen aan de slag met een weegschaaltje en timer.
Wat zoek ik :
- Een relatief compacte oplossing. Het formaat van de Sage Barista Pro zou prima passen. 34 x 41 x 40,6 cm (BxDxH).
- Gezien 't beperkte aantal stopcontacten aan de plaatsingszijde van het aanrecht zou ik wellicht in 1x alle koffie willen malen voor die ochtend. (ik drink alleen in ochtend/middag koffie, 's avonds niet ivm caffeine/slaap). Is dat vanuit jullie oogpunt dan een "do" of een "don't" ?
- Vaak drink ik zelf espresso of "grote" koffie. Dat in mijn optiek dan of espresso met langere doorloop zou zijn, of espresso aangelegd met heet water. Correct?
- Cappucino of andere varianten maken zou ik ook wel leuk vinden, maar weet niet hoeveel een stoompijpje aan het budget zou knabbelen tov de kwaliteit van de koffie. Kan me voorstellen dat je wellicht lekkerdere cappucino maakt door een heel lekkere espresso te hebben, dan dat de wijze van opschuimen de smaak bepaald.
- Wat raden jullie als set aan? Ik ben zelf redelijk handig en heb geen moeite om een apparaat te demonteren. Dus wellicht is een robuste oplossing vanuit Marktplaats ook een optie.
- Is het met mijn budget de moeite om te zoeken naar aparte maler / piston machine en/of is het de moeite om bepaalde types te vinden op marktplaats.
Is dit wat ? ACM Homey E61 HX