Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 192 ... 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:14
mister_S schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:02:
Ik ga morgen een E8 halen bij MM dusseldorf, maar bij het reserveren wordt om adres gevraagd. Kan ik daar gewoon een willekeurig Duits adres invullen?
Is het gelukt? Mijn zus die vlak bij de Duitse grens woont wil één dezer dagen hetzelfde doen. En bij welke MM ben je geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewienM
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:40
Ypuh schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:23:
[...]

Is het gelukt? Mijn zus die vlak bij de Duitse grens woont wil één dezer dagen hetzelfde doen. En bij welke MM ben je geweest?
Heb ik de vorige btw actie (juni) ook gedaan. Gewoon adres van de Zara in dusseldorf genomen.
Was totaal geen probleem.

Was trouwens de Saturn in kleve

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:13
Gonadan schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:59:
Houden jullie je nog bezig met de keten van de koffie? Je hebt natuurlijk het bekende fair trade maar tegenwoordig ook veel alternatieven in de vorm van direct trade maar dat is dan weer niet gecontroleerd.
Op zich wil ik graag wat extra neerleggen als dat voor met name het begin van de keten beter is maar ben ergens ook wel bang voor de verschillende varianten van 'washing' wat tegenwoordig wel erg populair is.
Duurzaam, eerlijk, CO2-neutraal, etc. verkoopt, dus veel springen daar op. Maar wie controleert die partijen weer? Zijn daar ook weer stichtingen o.i.d. voor?

Zelf heb ik recent brute bonen geprobeerd en ga nu Wakuli eens proberen. Dat ziet er op zich goed uit maar ze zijn niet vies van de marketing, dus is het echt beter of trap ik er weer met open ogen in? :+
Ik gebruik zelf Wakuli. Het probleem is inderdaad dat ik het zelf niet kan controleren, maar ik ben op zich wel tevreden van de bonen en dus blijf ik er voorlopig bij. Ik gebruik het discover abonnement omdat ik graag wat afwisseling heb. Je hebt dan natuurlijk wel het risico om af en toe iets tegen te komen wat je minder aanstaat qua smaken. Zo hebben ze af en toe naturals. Ik kan dat wel smaken, maar als naturals echt niets voor jou zijn, dan is dat een slechte maand voor jou natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:59:
Houden jullie je nog bezig met de keten van de koffie? Je hebt natuurlijk het bekende fair trade maar tegenwoordig ook veel alternatieven in de vorm van direct trade maar dat is dan weer niet gecontroleerd.
Op zich wil ik graag wat extra neerleggen als dat voor met name het begin van de keten beter is maar ben ergens ook wel bang voor de verschillende varianten van 'washing' wat tegenwoordig wel erg populair is.
Duurzaam, eerlijk, CO2-neutraal, etc. verkoopt, dus veel springen daar op. Maar wie controleert die partijen weer? Zijn daar ook weer stichtingen o.i.d. voor?

Zelf heb ik recent brute bonen geprobeerd en ga nu Wakuli eens proberen. Dat ziet er op zich goed uit maar ze zijn niet vies van de marketing, dus is het echt beter of trap ik er weer met open ogen in? :+
Als je meer wilt weten over de keten kun je ook bij This Side Up kijken. Wakuli, maar ook veel andere branders die het over Direct Trade hebben werken met die partij samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dipsausje schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:48:
Als je meer wilt weten over de keten kun je ook bij This Side Up kijken. Wakuli, maar ook veel andere branders die het over Direct Trade hebben werken met die partij samen.
Die ken ik ja, had ik al gevonden vanuit de verschillende branders. Maar ook dat heeft een WC-eendgehalte wat ik objectief bevestigd probeer te zien. Heel veel koffiesites en branders praten elkaar namelijk blind na. Wat uiteraard niet betekent dat het niet kan kloppen, ik vermoed van wel juist, maar vind het ook wel fijn als er onafhankelijk gekeken is en de legitimiteit bevestigd.

Zit nu te grasduinen in het Futureproof Coffee Collective. Leuk om eens te verdiepen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 19:28
[...]

Het is inderdaad gelukt. Twee stuks gekocht met wat toebehoren :). Gewoon reserveren met je eigen gegevens en dan afhalen. Ik had vrijdag in de late avond besteld en kon het gelijk de volgende ochtend ophaleb. Betaling doe je daarzelf.

Ik ben naar de MM in Dusseldorf geweest. Erg vriendelijk personeel ook, dat zie ik niet vaak in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Ik heb ervaring in met de MM in Nordhorn (de Jura E8, maar vroegâh een Nexus 7 tablet en tevens enkele Pixel telefoons die op de Nederlandse markt allemaal of niet beschikbaar of veel duurder zijn of waren). Wat @mister_S ook zegt, gewoon je NL gegevens werkt prima en dan hopen dat je een medewerker treft die het niet erg vind half Duits half Engels te spreken als je zelf niet zo vloeiend bent in Duits. Met wat glimlachen, handgebaren en eventueel Google Translate sta ik meestal met 10 minuten weer buiten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

CLB schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:54:
De aanbieder, helaas een oplichter... Maar geld is terug,. zoektocht gaat verder!
En Bol. verkocht 'm nu zelf.. Niet voor 629 euro zoals vandeweek, maar 100 euro minder... Ben benieuwd.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:23
Net de jaar afrekening ontvangen van de energieleverancier en we krijgen een fiks bedrag terug :+
Dus wat gaat Vinpower zijn nieuwe machine worden?

Poll: Wat gaat Vinpower zijn nieuwe machine worden?
Bezzera Duo TOP DE
Lelit MaraX
Elektra Verve
QuickMill Essence Nero
CREM ONE 3
Torre Teresina
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406087&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:27
vinpower schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:52:
Net de jaar afrekening ontvangen van de energieleverancier en we krijgen een fiks bedrag terug :+

Bezzera Duo TOP DE
Lelit MaraX
Elektra Verve
QuickMill Essence Nero
CREM ONE 3
Torre Teresina
[Afbeelding]
Yes Crem One! kom bij de altijd zo gezellige Crem One familie _/-\o_ :+

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-09 15:58

Bezzera Duo TOP DE
Lelit MaraX
Elektra Verve
QuickMill Essence Nero
CREM ONE 3
Torre Teresina
[Afbeelding]
Ik denk dat er veel mensen gedacht hebben dat dit links zijn naar de verschillende machines en op "Crem one 3" geklikt hebben om te kijken hoe die eruit ziet en waarom die zoveel votes heeft. Was toch bij mij het geval :D

[ Voor 3% gewijzigd door KJac op 07-11-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 17:51

Bezzera Duo TOP DE
Lelit MaraX
Elektra Verve
QuickMill Essence Nero
CREM ONE 3
Torre Teresina
[Afbeelding]
Waaorm met dit soort bedragen niet aan een lever? Of in het verleden geprobeerd en niet bevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:16

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Als ik de keuzes zie wil hij in ieder geval een machine die snel warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:13
KJac schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat er veel mensen gedacht hebben dat dit links zijn naar de verschillende machines en op "Crem one 3" geklikt hebben om te kijken hoe die eruit ziet en waarom die zoveel votes heeft. Was toch bij mij het geval :D
idd, ik dacht ook dat het linkjes waren ;)

Het is sowieso wel een vrij brede selectie qua machines en prijs.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Haha wat een hoop reacties! :>
En inderdaad ik zoek wel een machine die snel warm is, en inderdaad ze vallen elk steeds in een andere prijsklasse. Ik was gewoon even benieuwd wat de mede-Tweaker zou kiezen!
Maar deze staan in ieder geval op mijn verlanglijstje, maar het zal vast bij verder dromen blijven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1a_MUyPmXHkI67J1W25FGtWcSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bw6meVRgHw9ZNTMDFn4XU0Vp.jpg?f=fotoalbum_large
Nooit geweten dat een crematie ook een smaak belevenis kon weten.... Phew.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:02
Hier is weer een nieuwe aanwinst binnen. Een mooie rode Nuova Simonelli Oscar van de eerste generatie uit 2012.

In het kort, warmtewisselaar met 2L boiler (lekker veel stoom), geen E61 maar een ‘eigen’ kop. Wel met thermosiphon en 58mm maar wat kleiner dan E61, dus hopelijk wat sneller warm. Koffiezetten gebeurd via een 3 weg klep (zoals bij een Gaggia of Silvia) en verder, ehm vrij weinig. Oorspronkelijk geen vacuüm ventiel, geen OPV, geen heet water uitloop maar dus wel een lekker grote boiler.

Volgens de verkoper is hij 2j geleden gereviseerd door de oorspronkelijke eigenaar en er is inderdaad wel wat aan gedaan. Na aankoop kwam ik er achter dat de 2 modificaties die ik wilde doen er al op zaten! Er is een OPV geplaatst en een vacuüm ventiel. Scheelt mij weer werk.

Dan het minder goede nieuws, de 2 weg klep, de 3 weg klep, het overdrukventiel en de eenrichtingsklep waren allemaal aan vervanging toe. Gelukkig worden de onderdelen nog verkocht door elektros.it dus daar heb ik een deel besteld. De laatste onderdelen (nieuw vacuüm ventiel en een Ulka EX4) komen bij drtrading vandaan.

Binnenkort een update over hoe hij na de “make over” bevalt!

En natuurlijk een plaatje van al dit moois.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDVwrAr52yDQ_syireD8Tiyrej0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57RG3MbZ6eCc7dFl424OPW9a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Zijn hier andere gebruikers van de Timemore sculptor aanwezig?
Wat zijn jullie ervaringen met maalgraad instellingen? Op een millimeter verstellen ga ik van -eerste drup- 7 seconden naar 35 seconden, en jemig dat geeft luizige koffie!!
Ik moet dan twee handen op het wiel zetten en heel, heel voorzichtig een friemeltje terugdraaien, maar vergeleken met mijn Niche is het wel een ellende hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:03
Klopt, en ik hoop dat dat beter wordt met het aantal kg’s dat erdoor gaan!

Wel nog even kijken of ik moet shimmen, dat moet ik nog doen.. kan ook een impact hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door kazzzdafke op 12-11-2023 10:37 ]

Never ever financial advice...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Okee, 3 maanden na het verkopen van m'n Linea Mini en 3 maanden ervaring met de Jura E8 verder... die cappuccino redt het toch lang niet vergeleken bij wat ik uit de LM kreeg.
De espresso die eruit komt is... zwak (met de hoogste instelling bonen).
De melk is... luchtig. Lijkt in de verste verte qua structuur niet op wat je zelf doet met opstomen, zal wellicht liggen aan de techniek.
Voor mijn vrouw is de E8 perfect, druk op de knop en er komt een latte macciato uit, weinig onderhoud etc dus die blijft ook gewoon staan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L1uO1h3.jpg

Zelf maak ik weer espresso's en cappuccino's op deze Profitec Go en Eureka Mignon XL :+

De Mignon is wel erg rommelig (wellicht dat deze koffie heel statisch is ofzo?) - ik moet halverwege wel even de koffie verdelen om niet te veel te knoeien.

Dit was bijvoorbeeld het resultaat toen ik dat niet deed:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RaEpgE2.jpg
En dan hangt de portafilter er gewoon strak in. Ik heb inmiddels al wel een eureka dosing funnel besteld dus hopelijk gaat dat het oplossen, maar wel jammer dat dat nodig is.

Met de Profitec ben ik nog een beetje aan het uitzoeken hoe ik een drogere puck krijg, nu is het erg nat en uitkloppen een ramp. Als ik 20gr in t bakje doe krijg ik het beste resultaat (tot nu toe) maar dat vind ik in de cappucino te overheersend. Dus wellicht gewoon een kleiner bakje erbij kopen.

And the saga continues.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:16:
Wat zijn jullie ervaringen met maalgraad instellingen? Op een millimeter verstellen ga ik van -eerste drup- 7 seconden naar 35 seconden, en jemig dat geeft luizige koffie!!
Ik moet dan twee handen op het wiel zetten en heel, heel voorzichtig een friemeltje terugdraaien, maar vergeleken met mijn Niche is het wel een ellende hoor!
Bij mijn 078s is hij niet zo gevoelig. 1 ‘streepje’ is een seconde of 3. Misschien wat moeilijke bonen toevallig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:09
Binnenkort (over een maand of zo) komt de Macap Leo 55 generatie 2 goed beschikbaar in verschillende varianten.
Dat is een samenwerking tussen Eureka en Macap. Die molen sproeit een stuk minder en werkt hetzelfde als de Eureka Mignon molens.
Zodra de nieuwe batch op mijn werk komt zal ik een vergelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hercul3s schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:23:
[...]

Bij mijn 078s is hij niet zo gevoelig. 1 ‘streepje’ is een seconde of 3. Misschien wat moeilijke bonen toevallig?
Malabar, best wel een temperamentvolle boon idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 20:56

RoyK

Hobby tekenaar

Basfr schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:57:
[...]

Leercurve is wellicht niet het juiste woord, maar voor zover ik heb kunnen zien lijkt V60 iets ingewikkelder dan aeropress.
Ik ga me nog eens verder in verdiepen, hoewel ik nu naar een moccamaster neig.
Handmaler moet ik dan ook nog uitzoeken, maar daar staat al genoeg over in dit topic zag ik.
Ben je nog voor de Moccamaster gegaan? Ik ben nog flink aan het twijfelen. Ik wil Blackfriday gebruiken om onze Pico Barista te gaan vervangen voor iets anders en de Moccamaster staat hoog op mijn lijstjue. We willen van de automaat af. Mijn vrouw drinkt ook steeds meer koffie, en ik lus wel 3 tot 5 bakjes per dag (ochtend). Ik ben benieuwd naar je ervaring als je over bent gegaan. Nadeel lijkt me vooral dat je misschien minder makkelijk 1-2 bakjes koffie zet, en dat je altijd meteen wat meer (moet) maken.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:44
RoyK schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:54:
[...]
Nadeel lijkt me vooral dat je misschien minder makkelijk 1-2 bakjes koffie zet, en dat je altijd meteen wat meer (moet) maken.
Ik zet met mijn Moccamaster 's morgens ook 2 kopjes, gewoon 30g koffie en 500ml water.. ik zie niet in waarom dit een nadeel zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:46:
[...]

Malabar, best wel een temperamentvolle boon idd.
Ik heb nu bonen van Friedhats, die doen het over het algemeen wel goed.

Is de verandering wel consistent op je 078s? Dus zelfde looptijd als je zelfde maalgraad aanhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Hercul3s schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:04:
[...]

Ik heb nu bonen van Friedhats, die doen het over het algemeen wel goed.

Is de verandering wel consistent op je 078s? Dus zelfde looptijd als je zelfde maalgraad aanhoud?
Jawel, op de enkele uitschieter na is het erg consistent, maar als de bonen verouderen en je dus een tikkie fijner moet malen is dat een probleem, 4/5 x heen en weer om wederom tot mijn verlangde 10 seconden voor de eerste drup te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:27:
[...]

Jawel, op de enkele uitschieter na is het erg consistent, maar als de bonen verouderen en je dus een tikkie fijner moet malen is dat een probleem, 4/5 x heen en weer om wederom tot mijn verlangde 10 seconden voor de eerste drup te komen.
Bij oudere bonen heb ik soms ook wel meer uitschieters. Anders een half grammetje meer doseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norbertus
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:08
Het verstellen is inderdaad redelijk gevoelig, maar bij mij niet zo extreem als jij aangeeft. Ik ben aan het experimenteren met setting rond de 2,5 op de 064s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbertus
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:08
Wat zijn jullie ervaringen met ontkalken? Ik wil voor het eerst mijn MaraX ontkalken en ik heb nog algemeen ontkalkingspul van Kaldi staan. Kan ik beter Puly kopen zoals Lelit adviseert? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Hercul3s schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:38:
[...]

Bij oudere bonen heb ik soms ook wel meer uitschieters. Anders een half grammetje meer doseren?
Das een idee, ik zal eens experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
RoyK schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:54:
[...]

Ben je nog voor de Moccamaster gegaan? Ik ben nog flink aan het twijfelen. Ik wil Blackfriday gebruiken om onze Pico Barista te gaan vervangen voor iets anders en de Moccamaster staat hoog op mijn lijstjue. We willen van de automaat af. Mijn vrouw drinkt ook steeds meer koffie, en ik lus wel 3 tot 5 bakjes per dag (ochtend). Ik ben benieuwd naar je ervaring als je over bent gegaan. Nadeel lijkt me vooral dat je misschien minder makkelijk 1-2 bakjes koffie zet, en dat je altijd meteen wat meer (moet) maken.
Nee, ik heb uiteindelijk een Timemore C3 en V60 gekocht. Maar dat had meer te maken met de beperkte ruimte die we in onze keuken hebben. Moet wel zeggen dat ik het eigenlijk veel te weinig gebruik, maar dat ligt denk ik meer aan het feit dat ik sowieso maar weinig koffie drink en toch vaak de voorkeur aan de E8 geef.

Met een nieuwe woning (grotere keuken) en black friday in het vooruitzicht kan ik niet uitsluiten dat er toch een Moccamaster gaat komen in een koffiehoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ik heb nu een tijdje de Jura E8, geweldig apparaat. Waar ik problemen mee heb is het schuim, het is niet consistent. Met hetzelfde melk is het schuim soms dik en stevig, maar soms ook slap en bijna gewoon warm melk. Melk zelf zit in de melkglas van Jura, het gaat direct de koelkast in na bereiding. We laten ook geen melk dagenlang zitten in dat ding, meestal vul ik het half en is het binnen twee dagen verbruikt.

Enige tips waar ik op moet letten zodat het consistenter is? Hoe kan het dat een keer slecht is en direct daarna weer goed? Ik zie het soms sputteren tijdens bereiding, dan lijkt het alsof het wat lucht trekt, maar ik heb geen idee waar dat lucht dan van komt.

Ik ben geen expert dus ik zal het slecht uitgelegd hebben. Stel gerust wat gerichte vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door mister_S op 12-11-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

mister_S schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:58:
Ik heb nu een tijdje de Jura E8, geweldig apparaat. Waar ik problemen mee heb is het schuim, het is niet consistent. Met hetzelfde melk is het schuim soms dik en stevig, maar soms ook slap en bijna gewoon warm melk. Melk zelf zit in de melkglas van Jura, het gaat direct de koelkast in na bereiding. We laten ook geen melk dagenlang zitten in dat ding, meestal vul ik het half en is het binnen twee dagen verbruikt.

Enige tips waar ik op moet letten zodat het consistenter is? Hoe kan het dat een keer slecht is en direct daarna weer goed? Ik zie het soms sputteren tijdens bereiding, dan lijkt het alsof het wat lucht trekt, maar ik heb geen idee waar dat lucht dan van komt.

Ik ben geen expert dus ik zal het slecht uitgelegd hebben. Stel gerust wat gerichte vragen.
  1. Wat is een tijdje?
  2. Gebruik je het schoonmaak middel elke dag dat je een melkproduct maakt?
  3. Gaat het metalen tuitje (in het melkglas) ook in de vaatwasser (iig tweedagelijks schoongemaakt)?
Ik merk verschil tussen schuim van melk op kamertemperatuur (nieuw pakje houdbare melk) of uit de koelkast, maar het verschil is eigenlijk ook minimaal. (Ik heb zelf ook een E8 EB sinds najaar 2022)
  1. Heb je de cappuccinatore wel eens goed bekeken en schoon gemaakt? (zie bijv: YouTube: Verwijdering Cappuccinatore Jura E8. Volledige video bekijken? Klik ... )
  2. Hoe ziet het vervangbare draaiding eruit aan de onderkant? Is deze schoon? Heb je deze al eens vervangen (liggend aan hoe lang je 'm al hebt natuurlijk).
  3. Heb je je slangetje al eens vervangen (wederom hoe lang heb je de machine)?

[ Voor 3% gewijzigd door True op 12-11-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:59
Heb er nu 2kg door en wisselend resultaat. Heb het idee dat het ‘rondspuiten’ minder is (al is het nog niet weg).
Ik blijf rond de stand 5 voor espresso. Heb de allignment gecontroleerd en iets aangepast.
Qua smaakt heb ik het idee dat het veranderd… niet dat ik het kan beschrijven ;) maar er komen meer verschillende smaken… en inderdaad minder vol dan wat ik met mijn specialita heb (maar las dat je hier de snelheid voor omhoog moet zetten)

Zag ergens dat ze met een witte stift de ribbeltje op de zijkant hadden ingekleurd waardoor het beter zichtbaar is waar je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@True ik had duidelijker moeten zijn. Het is ongeveer twee weken in gebruik, dus nieuw. Ik heb de cappucinatore uit elkaar gehaald en schoongespoeld. Ik gebruik om de twee dagen die schoonmaakmiddel, elke dag wel reinigen met water. Heel die melkbeker gaat om de 2-3 dagen de vaatwasser in, uit elkaar gehaald. Melk is dus altijd koud, behalve de slang zelf dan. Ik spoel de cappucinatore wel even voordat ik iets met melk doe.

Geen idee wat ik fout doe helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:25
mister_S schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:49:
@True ik had duidelijker moeten zijn. Het is ongeveer twee weken in gebruik, dus nieuw. Ik heb de cappucinatore uit elkaar gehaald en schoongespoeld. Ik gebruik om de twee dagen die schoonmaakmiddel, elke dag wel reinigen met water. Heel die melkbeker gaat om de 2-3 dagen de vaatwasser in, uit elkaar gehaald. Melk is dus altijd koud, behalve de slang zelf dan. Ik spoel de cappucinatore wel even voordat ik iets met melk doe.

Klinkt toch alsof de melk zuur is, dan doet ‘ie t het bij ons ook niet goed. Als je de melk (uit het pak) voor gebruik eens in een mok schenkt en de melkslang daarin hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

mister_S schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:49:

Je kunt beginnen met volgens het instructieboekje dagelijks reinigen met het Jura reinigingsproduct ;) (dagelijks = elke dag dat je een melkproduct bereidt).
Er zit wel verschil tussen melk, verse, half volle, volle, houdbare, barristamelk het smaakt en werkt allemaal net wat anders. Probeer het eens met een houdbare melk eventueel al voor gekoeld in de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 23:02

Fisico

by Fabian

@RvdH Bij de speciaalzaak in Utrecht werd mijn ook geadviseerd om de XL met een ring te gebruiken om het minder rommelig te maken. Uiteindelijk heb ik een andere molen gekocht dus gebruik ik de ring niet. Het blijft denk ik toch altijd wat rommel geven deze manier van koffiezetten.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:05
@Fisico en @RvdH ik heb bij mijn XL nooit ‘sproeiproblemen’ gehad totdat ik de huidige boon ging gebruiken. Lijkt enorm statisch en overal komt een beetje koffie terecht. Ligt m.i. dus aan de boon, niet de molen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:45:
@Fisico en @RvdH ik heb bij mijn XL nooit ‘sproeiproblemen’ gehad totdat ik de huidige boon ging gebruiken. Lijkt enorm statisch en overal komt een beetje koffie terecht. Ligt m.i. dus aan de boon, niet de molen.
Als je de bonen per maling in de maler doet: Spray je water op de bonen voor malen?
Ben er geen fan van - werkt wel goed met mijn maler bij zulke problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
ANdrode schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:18:
[...]

Als je de bonen per maling in de maler doet: Spray je water op de bonen voor malen?
Ben er geen fan van - werkt wel goed met mijn maler bij zulke problemen
Ik single dose niet, dus dat is geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:52
Ik heb nu ook een paar weken een 078s in gebruik, en je moet (en kunt) wel heel voorzichtig bijstellen. Maar dat was op mijn Eureka ook al zo (als wist je dan echt niet waar je zat door het eindeloos ronddraaien). Ik heb van het weekend wel het nulpunt bijgesteld (twee gaatjes naar links uiteindelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:14
oOo

Herken wel dat een nieuwe maler nog een beetje statisch kan zijn; net als bepaalde bonen (Malabar is de eerste die bij me op komt).

Denk niet dat je voor tijdens het malen uiteindelijk een funnel nodig bent. Voor tijdens het WDT'en zijn ze wel fijn natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 18:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoSduovArlbZyF-f2t2zDXvEGC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFHWQNze3C0bQKSiY6jiGpk9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FluECZXv8NNw1RLcIIyXOizbk6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnTr3pIVKy2ydXBanFTNGwmr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZsckCxhq6vYGhuNDlll8-nolYU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puO90h8dp4VjoKfhk9sYWgTy.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier een nieuwe wdt gemaakt op basis van een eerdere post. Werkt aardig maar zou eigenlijk wat in het ontwerp moeten aanpassen om het helemaal goed te laten passen op mijn Micra. En daar ik dat nu nog niet kan heb ik het maar anders opgelost met langere naalden.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:59

Ravhin

no <root>...

RoelsRules schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:47:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Hier een nieuwe wdt gemaakt op basis van een eerdere post. Werkt aardig maar zou eigenlijk wat in het ontwerp moeten aanpassen om het helemaal goed te laten passen op mijn Micra. En daar ik dat nu nog niet kan heb ik het maar anders opgelost met langere naalden.
De Micra heeft volgens mij ook 'gewoon' een 58mm portafilter. Tenzij de lugs significant anders zijn dan van een standaard E61 groep zou je gewoon aan de bak moeten kunnen het de Lug adapter van Umikot. Er zijn zelfs STEP files toegevoegd zodat je die kan inladen in een 3D programma en kan tweaken :*)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 23-09 18:51
Ravhin schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:55:
[...]
De Micra heeft volgens mij ook 'gewoon' een 58mm portafilter. Tenzij de lugs significant anders zijn dan van een standaard E61 groep zou je gewoon aan de bak moeten kunnen het de Lug adapter van Umikot. Er zijn zelfs STEP files toegevoegd zodat je die kan inladen in een 3D programma en kan tweaken :*)
Het gaat inderdaad om de lugs, de umikot schuift er niet over doordat deze te smal is. Ja de bron bestanden heb ik gevonden, in 3d programma geopend en toen liep ik vast :)
Dus ipv (veel) tijd in het leren van (dat) 3d programma heb ik er voor nu omheen gewerkt.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

cryptapix schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:45:
Ik denk (hoop) dat dit inderdaad het probleem is, want ik heb nu een doseerring op de portafilter tijdens het malen en nog steeds knoeit het. Wellicht komt dat ook omdat ik van deze bonen 21gr in de filter moet doen, om een beetje droge puck te krijgen, en dat zorgt ook voor een behoorlijke "berg" koffie in de filter. Gaat btw over de Yellow Bourbon van Brandzaak.
Toch maar eens wat andere boontjes proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
RvdH schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:54:
[...]

Ik denk (hoop) dat dit inderdaad het probleem is, want ik heb nu een doseerring op de portafilter tijdens het malen en nog steeds knoeit het. Wellicht komt dat ook omdat ik van deze bonen 21gr in de filter moet doen, om een beetje droge puck te krijgen, en dat zorgt ook voor een behoorlijke "berg" koffie in de filter. Gaat btw over de Yellow Bourbon van Brandzaak.
Toch maar eens wat andere boontjes proberen :)
Droge Puck/Natte puck, het gaat om de smaak van het eind resultaat, ik heb liever een bak met modder bovenop de puck na het zetten als dat me een briljante smaak oplevert, als een gortdroge puck en matige koffie..
Nat of droog ligt aan de bonen btw, de een doet dat, de ander helemaal niet, ook de maalgraad die noodzakelijk is om een goede bak te leveren heeft invloed, mijn favoriete Malabar bonen bv, super statisch, moet je heel fijn malen, en hebben regelmatig een lading water boven de puck na het zetten. Maakt mij niets uit, de smaak is top.
Ik heb ook bv donkere Kenia bonen gehad die immer een droge puck leverden, maar ja, die miste dan weer dat zoete waar ik zo gek op ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
RoosW schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:01:
[...]

Droge Puck/Natte puck, het gaat om de smaak van het eind resultaat, ik heb liever een bak met modder bovenop de puck na het zetten als dat me een briljante smaak oplevert, als een gortdroge puck en matige koffie..
Nat of droog ligt aan de bonen btw, de een doet dat, de ander helemaal niet, ook de maalgraad die noodzakelijk is om een goede bak te leveren heeft invloed, mijn favoriete Malabar bonen bv, super statisch, moet je heel fijn malen, en hebben regelmatig een lading water boven de puck na het zetten. Maakt mij niets uit, de smaak is top.
Ik heb ook bv donkere Kenia bonen gehad die immer een droge puck leverden, maar ja, die miste dan weer dat zoete waar ik zo gek op ben.
Mijn ervaring is dat je bij een natte puck met grover malen icm meer doseren vrijwel altijd tot een goede smaak en drogere puck kunt komen. Neemt niet weg dat een natte puck inderdaad niets zegt over smaak. Daarom blijf ik doorgaans van de maalinstellingen af als ik eenmaal een goede smaak heb gevonden; natte puck of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

RoosW schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:01:
[...]

Helemaal mee eens vwb de smaak natuurlijk. Echter smaakt deze bak me net zo goed als die met lage dosering, dus dan heb ik liever een droge puck en makkelijk schoon te maken portafilter.

Echter heb ik liever een lage dosering, een droge puk en geen rommel :P Dus ik heb al wat kleinere filterbakjes besteld, ik hoop ergens rond de 14-16gr uit te komen (30gr koffie in de cappuccino is meer dan genoeg) en dan een droge puk over te houden.

Ik snap alleen niet waarom deze exact dezelfde bonen geen enkele rommel gaven met mn Mahlkonig E65S en ik bij deze Mignon XL constant aan het stofzuigen ben. Ik heb zelfs zitten zoeken of ik geen onderdeeltje vergeten ben in de XL te plaatsen bij het uitpakken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RvdH schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:46:
[...]

Helemaal mee eens vwb de smaak natuurlijk. Echter smaakt deze bak me net zo goed als die met lage dosering, dus dan heb ik liever een droge puck en makkelijk schoon te maken portafilter.

Echter heb ik liever een lage dosering, een droge puk en geen rommel :P Dus ik heb al wat kleinere filterbakjes besteld, ik hoop ergens rond de 14-16gr uit te komen (30gr koffie in de cappuccino is meer dan genoeg) en dan een droge puk over te houden.

Ik snap alleen niet waarom deze exact dezelfde bonen geen enkele rommel gaven met mn Mahlkonig E65S en ik bij deze Mignon XL constant aan het stofzuigen ben. Ik heb zelfs zitten zoeken of ik geen onderdeeltje vergeten ben in de XL te plaatsen bij het uitpakken ofzo.
Klinkt nog steeds als een probleem met statische bonen. In de XL zit een ‘vorkje’ daar waar de koffie de maalkamer uitgaan en de chute ingaan, dat de statische lading zou moeten voorkomen/verminderen. Maar in principe hoeft dat vorkje nooit verwijderd te worden; ook niet bij het schoonmaken (al kan het wel eenvoudig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Is het normaal dat er bij een Jura ENA 8 wat gemalen koffie achterin op de lekbak komt? Het is geen koffieprut, maar ongemalen koffie waar nog geen water bij is geweest.

[ Voor 32% gewijzigd door Tdem op 15-11-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Zeker bij nieuwe Jura's zie je dat er af en toe achter op de lade wat losse koffie liggen.
Op de hoogste sterkte kan het gebeuren dat er net meer wordt gemalen dan in de zetgroep past.
Naarmate er meer koffie wordt gezet, vermindert dit doordat de maalschijven slijten en dat er binnnen dezelfde tijd minder koffiepoeder wordt gemalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Teus.espresso schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:30:
Zeker bij nieuwe Jura's zie je dat er af en toe achter op de lade wat losse koffie liggen.
Op de hoogste sterkte kan het gebeuren dat er net meer wordt gemalen dan in de zetgroep past.
Naarmate er meer koffie wordt gezet, vermindert dit doordat de maalschijven slijten en dat er binnnen dezelfde tijd minder koffiepoeder wordt gemalen.
Dank voor je reactie! Heb de jura eind vorig jaar gekocht, maar gebruik hem eigenlijk pas een half jaar intensief. Ik wacht het nog even af dan de komende tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
[...]

Ik heb ook gerommeld met kleinere bakjes, de smaak is anders, en het word niet makkelijker om een probleemloze bak te brouwen, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

RoosW schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:42:
[...]

Ik heb ook gerommeld met kleinere bakjes, de smaak is anders, en het word niet makkelijker om een probleemloze bak te brouwen, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!
Dat klinkt als single baskets, daar heb ik ook nooit veel plezier van gehad :) Maar dit zijn "normale" IMS competition filterbakjes.. ik ben ook benieuwd.

Nu ik de Profitec een weekje heb, begin ik toch wel een beetje spijt te krijgen van de single boiler.. ik zet eigenlijk alleen maar cappuccino's en moet dus steeds na de espresso even wachten tot de boiler op temperatuur komt voor stoom. Da's prima, maar daarna moet ik twee keer de stoom purgen zodat al het water eruit is, dus ben je ook zo weer een minuut verder, je hebt ook weer een maatbeker o.i.d. nodig om in te purgen.
En wil je daarna weer espresso dan moet je weer flushen tot hij weer op de juiste temperatuur is.

Op zich werkt het wel maar ideaal is het niet. Dus ik zit toch te denken aan retourneren en dan een HX of duo-boiler terug.. ik vind de nieuwe Rocket Appartemento TCA heel interessant..maar voor ongeveer hetzelfde geld heb je ook een Profitec Pro 300... zit ik me aan te stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bebopper
  • Laatst online: 25-09 16:24

bebopper

I'm an absolute beginner...

RvdH schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:23:
[...]

Dat klinkt als single baskets, daar heb ik ook nooit veel plezier van gehad :) Maar dit zijn "normale" IMS competition filterbakjes.. ik ben ook benieuwd.

Nu ik de Profitec een weekje heb, begin ik toch wel een beetje spijt te krijgen van de single boiler.. ik zet eigenlijk alleen maar cappuccino's en moet dus steeds na de espresso even wachten tot de boiler op temperatuur komt voor stoom. Da's prima, maar daarna moet ik twee keer de stoom purgen zodat al het water eruit is, dus ben je ook zo weer een minuut verder, je hebt ook weer een maatbeker o.i.d. nodig om in te purgen.
En wil je daarna weer espresso dan moet je weer flushen tot hij weer op de juiste temperatuur is.

Op zich werkt het wel maar ideaal is het niet. Dus ik zit toch te denken aan retourneren en dan een HX of duo-boiler terug.. ik vind de nieuwe Rocket Appartemento TCA heel interessant..maar voor ongeveer hetzelfde geld heb je ook een Profitec Pro 300... zit ik me aan te stellen?
Single boiler en veel cappuccino's is gewoon niet ideaal, als dat zo blijft (dus tenzij je opeens alleen nog maar espresso's en lungo's gaat drinken :P ) vind ik niet dat je overdrijft als je nadenkt over een dual boiler of HX. Dat zou je koffie-leven weer een stukje aangenamer maken.

Blije gebruiker van de Profitec Pro 300 hier en denk niet dat ik ooit naar een single boiler zal gaan :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:52
[...]
zit ik me aan te stellen?
Kun je dan niet beter weer een Linea Mini kopen? Dan is de cirkel in ieder geval weer rond.... :+

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 24-09 16:45
Poeh een dual boiler was eigenlijk de reden dat ik een paar maanden geleden heb geüpgraded. En van het weekend met verjaardagsbezoek was dat een enorme luxe!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:45
[...]

Dat is precies de reden dat ik een Profitec Pro 300 heb gekocht ipv de Profitec Go. Net zo snel warm, maar kan wel stomen en shots tegelijk. Soms doe ik het tegelijk, soms vlak na elkaar. In beide gevallen erg prettig dat de workflow bijzonder eenvoudig is.

Overigens heb ik een week nadat ik de Pro 300 in huis had een IMS Big Bang filterbakje van 21,5mm gekocht (de kleinste die ze hebben). Daarmee heb ik het gevoel dat ik veel makkelijker een goede bak kan zetten dan in de standaard filterbakjes. Gaat zo'n 12g tot 14g koffie in, terwijl ik met de standaard 2-kops Profitec er wel 18g tot 20g in moest kieperen.

De B702TFH21.5BB (https://imsfiltri.com/prodotto/b702tfh21-5bb/)

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik word helemaal gek van mijn Krups 81XX volautomaat, het stoompijpje is echt ongelooflijk. Het siliconen ding schiet constant van het andere gedeelte af, ik word er krankjorem van.

Het is dus tijd om een nieuw apparaat te kopen en ik moet zeggen dat ik niet zo heel erg precies ben qua koffiesmaken. In italie hadden we bij onze B&B een Didiesse Frog Revolution staan en met de opschuimer die ernaast stond (zo'n ronddraaiding) vond ik best dat ik redelijke koffie had. Ieder zijn ding, maar die verbrande starbucks troep, dolce gusto of senseo vind ik zelf dan niet te drinken omdat het te waterig is.

Ik drink zelf alleen maar koffie met melk, dus capuccinos en lattes. Ik drink 1 of maximaal 2 kopjes koffie op een dag en voor de rest niemand in mijn huishouden.

Ik kan dus kiezen uit het volgende (heb overigens geen coffee grinder ofzo):
150 euro: De'Longhi Dedica deluxe (die met stoompijpje met capuccino stand en zonder)
160 euro: Breville Mini Barista VCF125 Espressomachine
240 euro: De'Longhi Magnifica ECAM20.110B

Hebben jullie nog andere adviezen, in min geval waarbij het apparaat eigenlijk 1 of 2 kopjes per dag zet?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Wat is jouw budget? De bedragen die je noemt doen mij gokken op €250, maar zit daar nog wat rek in?

Ik zou in ieder geval deze video van James Hoffman bekijken voor inspiratie. Ze zijn wel wat duurder vrees ik (ik ben bang dat je geen fijn apparaat krijgt rond €250).

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Ozzie
  • Laatst online: 18:11
Ravhin schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:32:
Wat is jouw budget? De bedragen die je noemt doen mij gokken op €250, maar zit daar nog wat rek in?

Ik zou in ieder geval deze video van James Hoffman bekijken voor inspiratie. Ze zijn wel wat duurder vrees ik (ik ben bang dat je geen fijn apparaat krijgt rond €250).
'wat duurder'.. De goedkoopste is 700 euro van het lijstje die James behandeld. Dat is bijna 3x zo duur als de duurste in bovenstaande lijstje. Bovendien zijn 2 van de 3 genoemde machines half-automaten.

Ik heb jaren een De'longhi Dedica gehad en daar valt prima espresso mee te maken, best leuk om mee te beginnen. In het begin met voorgemalen espresso, want hij heeft een 'pressurised basket' en daarna met een goede koffiemolen en een andere portafilter die wel gewoon open was.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
Je stelt de vraag in een forum waar koffie echt een liefhebberij is.
Onder de €700 zijn gewoon niet echt goede machines die lang meegaan verkrijgbaar.

Je bent niet niet van plan zo'n bedrag uit te geven en dat is prima.
Dan draaien we het om. De Breville is echt niet gemaakt om langere tijd mooie koffies te maken.
Dan blijven de De'Longhis over. Half- of volautomaat is een persoonlijke keuze.
Wil je het gemak of wil je zelf aan de bak. Weet wel dat de halfautomaat in deze prijsklasse maar een OK resultaat zal geven dus dat de volautomaat ongeveer gelijk resultaat in je kopje geeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Zojuist een Moccamaster voor 179 euro bij Bol.com besteld. Een brushed rvs variant. Best een mooie prijsdaling denk ik (kan altijd goedkoper :P).

Ik ben heel benieuwd, al wacht ik nog even met uitpakken tot na Blackfriday haha.

Nu nog op zoek naar een prima maler, daar is genoeg over te lezen hier in het topic

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hercul3s
Tja, daar zit je dan te wachten op wat onderdelen en het espresso apparaat ligt al half uit elkaar. De boiler isolatie ziet er niet zo best meer uit en bij het verwarmingselement zit een spoortje kalk. Dan toch maar de boiler er uit, isolatie er af en het element los. Wat begon als ‘hij lijkt wel goed, volgens mij hoeft er niet veel aan te gebeuren’ verzand al snel in een complete rebuild…

Goed, onderdelen zijn binnen. Isolatie vervangen door wat ik nog had liggen en alles weer vastgezet met Loxeal. Ook het vacuüm ventiel vervangen door een exemplaar met slangetje zodat hij niet meer over de boiler sproeit tijdens het opwarmen. 3u wachten tot de loxeal zet en dan, aan!

Na het opwarmen lekt 1 verbinding, even strak vastgezet en, lekvrij! De groep loopt niet meer leeg en komt nu goed op temperatuur, de Ulka EX5 pomp uit 2012 vervangen door een EX4 (minder flow en dus langzamere druk opbouw) is een heel stuk stiller en komt dus wat minder snel op druk. Fijn voor de pre infusie.

Om het af te maken nog een IMS douche, naked portafilter en IMS bakje en hij is gereed.

Vandaag de eerste kopjes gezet en positief verrast. Door de lange warmtewisselaar (in u vorm door de boiler) lijkt hij vrij temperatuur stabiel. Shots komen er goed in balans uit, geen onder of over extractie door verkeerde temperatuur. Eerder had ik nog het idee om hem te upgraden met een PID, maar dat gaat even op de lange baan. Ook de stoom kracht is ruim voldoende door de 2 liter boiler inhoud.

En dan nog wat foto’s natuurlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5ZPfb-1RmCe3nliec50Hr69CyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIXhrf21lCADSQZtCrBE1CKr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3x_lpRW5Y-4iojSI0YszKUSFKQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIVeIkgrgfMA1BAFHByeCcBI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eHQSwkUfQiD_TB1UKdJDDlXZVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5tMF9GR9GAQBcZGpMjXtsg4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KJ7XBQ0vxJunFrTiDhr2bwSZ9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3avQYd072KtGrjk22D4ND1Qd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:17
Vandaag overgestapt van Senseo naar bonen.
WAF acceptatie criteria:
- met 1 druk op de knop Latte kunnen zetten.
- niet te duur.

Het is een Philips LatteGo 3200 volautomaat geworden.
Refurbished via Philips webshop met 2 jaar garantie (Black Friday) voor EUR 300
Zit nu nog wat te spelen met de instellingen van de machine.
Kwa bonen, nu nog ff wat supermarkt bonen.
Straks overstappen naar Brute Bonen (in Den Haag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6ca6Btr8SAlhU0JiqKymQVwrUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQMiVtcZ5ApkNCnGHMrQjvyL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door GarBaGe op 16-11-2023 14:18 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

GarBaGe schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:16:
Vandaag overgestapt van Senseo naar bonen.
WAF acceptatie criteria:
- met 1 druk op de knop Latte kunnen zetten.
- niet te duur.

Het is een Philips LatteGo 3200 volautomaat geworden.
Refurbished via Philips webshop met 2 jaar garantie (Black Friday) voor EUR 300
Zit nu nog wat te spelen met de instellingen van de machine.
Kwa bonen, nu nog ff wat supermarkt bonen.
Straks overstappen naar Brute Bonen (in Den Haag)

[Afbeelding]
1 tip: hou dat melk ding extreem goed schoon. Wij hebben hem ook gehad, dat ding is vies geworden en wou vervolgens nooit meer fatsoenlijk opschuimen.

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:19

N0 0B

cxb1=N#

Hercul3s schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:01:
Goed, onderdelen zijn binnen. Isolatie vervangen door wat ik nog had liggen en alles weer vastgezet met Loxeal.
Lekker projectje geworden :) wat voor isolatie is dat als ik vragen mag? Wil ook de boiler van m'n rancilio silvia inpakken maar lastig om juist materiaal te vinden.

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
N0 0B schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:19:
[...]

Lekker projectje geworden :) wat voor isolatie is dat als ik vragen mag? Wil ook de boiler van m'n rancilio silvia inpakken maar lastig om juist materiaal te vinden.
Thanks!

Deze is dit: https://www.drtradingshop...risolatie-mat-30-x-60-cm/

Maar voor de Silvia is een dedicated handiger denk ik:
https://www.vanpommeren.n...t/product&product_id=2402

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb ook de XL. Hij staat nu op 7 seconden en meestal als er nog zo'n 1,5 seconden te gaan is dan stop ik met malen, klop ik een keer met de filterdrager op een matje om het maalsel te verspreiden, en daarna maal ik de rest. Als ik dat niet doe loopt de pyramide van maalsel vaak nét buiten de filter.

Gewoon onderdeel van de routine :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002

headout

Oi oi!

Ah, bingo! Het isoleren staat bij mij nog in de backlog, maar als ik dit zo zie gaan we dat naar voren halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booyaa
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Vraagje, weten jullie zo wat het verschil tussen de Dinamica Plus ECAM370.70.SB en de Dinamica Plus
ECAM372.95.TB?
Prijsverschil is 70 euro maar het enige verschil wat ik zelf kan ontdekken is het materiaal wat gebruikt is voor de behuizing. Is dat het verschil van 70 euro waard?

Dinamica Plus ECAM370.70.SB Link

ECAM372.95.TB -- Link

[ Voor 35% gewijzigd door Booyaa op 17-11-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 15:41
Ik ben hier nog steeds mee aan het pielen op de 078s. Ik zit nu vaak op maalgraad 2.8-2.9 voor de espresso, maar ben nog niet helemaal tevreden. Maar met alles onder dat loopt het praktisch niet door ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 22:31

Hoholi

The only one

Booyaa schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:21:
Vraagje, weten jullie zo wat het verschil tussen de Dinamica Plus ECAM370.70.SB en de Dinamica Plus
ECAM372.95.TB?
Prijsverschil is 70 euro maar het enige verschil wat ik zelf kan ontdekken is het materiaal wat gebruikt is voor de behuizing. Is dat het verschil van 70 euro waard?

Dinamica Plus ECAM370.70.SB Link

ECAM372.95.TB -- Link
Zo te zien heeft de duurdere ook een touchscreen.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:47
Ik was toch niet helemaal tevreden over de consistentie tussen de shots, dus door middel van uitsluiting geconcludeerd dat het wel aan het tampen zou moeten liggen.. :+

Dus, het is een hobby after all d:)b , een Normcore v4 tamper gekocht. Deze drukt altijd met dezelfde kracht middels een veer en altijd recht omdat hij afsteunt op de filter-rand

Na een aantal keren gebruiken ben aangenaam verrast. De doorlooptijd is constanter, channelling, wat ik toch wel regelmatig had, is praktisch verdwenen, en de espresso's zijn (nog!) lekkerder -- ik denk vooral ook omdat je beter kunt fine-tunen door de consistentie.

In hindsight drukte ik niet genoeg aan (gezien de kracht waarmee ik nu de Normcore moet aandrukken), en écht recht aandrukken is toch wel moeilijk met de hand, voor een amateur als ik dan ;)

Enige is dat hij nét 0.5mm breder had mogen zijn, er blijft ietsje koffie achter aan de rand (58.5mm versie op IMS filter)

[ Voor 3% gewijzigd door - J.W. - op 17-11-2023 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
- J.W. - schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:08:
Ik was toch niet helemaal tevreden over de consistentie tussen de shots, dus door middel van uitsluiting geconcludeerd dat het wel aan het tampen zou moeten liggen.. :+

Dus, het is een hobby after all d:)b , een Normcore v4 tamper gekocht. Deze drukt altijd met dezelfde kracht middels een veer en altijd recht omdat hij afsteunt op de filter-rand

Na een aantal keren gebruiken ben aangenaam verrast. De doorlooptijd is constanter, channelling, wat ik toch wel regelmatig had, is praktisch verdwenen, en de espresso's zijn (nog!) lekkerder -- ik denk vooral ook omdat je beter kunt fine-tunen door de consistentie.

In hindsight drukte ik niet genoeg aan (gezien de kracht waarmee ik nu de Normcore moet aandrukken), en écht recht aandrukken is toch wel moeilijk met de hand, voor een amateur als ik dan ;)

Enige is dat hij nét 0.5mm breder had mogen zijn, er blijft ietsje koffie achter aan de rand (58.5mm versie op IMS filter)
Ik wil geen party-pooper zijn, maar die normcore tamper drukt niet telkens met dezelfde kracht. Als je dat zoekt, moet je een tamper zoals “the force” kopen. Het enige wat die tamper doet, is recht tampen. En eigenlijk is dat ook precies wat je wil en wat vaak misgaat.

Met hoeveel druk je tampt is allemaal niet zo heel relevant. Licht tampen is al genoeg; die 9(+) bar druk van je pomp doet de rest (en zo hard kun je zelf ook nooit tampen :p). Er zitten trouwens meerdere veren bij die tamper, dus als je het nu te zwaar vindt kun je er een lichtere veer in plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:47
cryptapix schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:27:
[...]

Ik wil geen party-pooper zijn, maar die normcore tamper drukt niet telkens met dezelfde kracht. Als je dat zoekt, moet je een tamper zoals “the force” kopen.

[...]
Hm, er zitten 2 veren in, degene die je zelf drukt moet je indrukken tot hij niet verder gaat. Dit zorgt ervoor dat de andere veer altijd X ingedrukt wordt (bij gelijke hoeveelheid koffie) en dus een zekere vaste kracht afgeeft op de puck. Dus hoewel hij niet gegarandeerd met Y kg druk aandrukt, denk ik wel dat het een consistente aandruk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Dit topic staat vol met kennis en kunde. Zo ben ik tot de aankoop van een Moccamaster gekomen en gisteren ontvangen. Nu nog op zoek naar een okay koffiebonenmaler, en de keuze is reuze. Met de info in dit topic en youtube erbij heb ik geleerd dat niet alle grinders voor mij zullen passen, aangezien ik voor filterkoffie gaat malen.

Middels ben ik wel een beetje de draad kwijt geraak en hoop ik op wat feedback van jullie. Qua budget zat ik te denken aan a 400 / 450 euro. Het is de bedoeling dat we 2-4 koppen koffie kunnen zetten.

Wat ik voorbij ziet komen zijn grinders die je ingedrukt moet houden, ipv een timer. Dat lijkt me best een trail / error verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Sowieso investeren in een weegschaaltje voor koffie (op 0,1 gram nauwkeurig) want dat is een paar tientjes voor een hoop lol (lees: consistentie). De Wilfa Svart is voor filterkoffie m.i. nog steeds een zeer goede keuze. Weeg je bonen en maal wat je nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Ravhin op 18-11-2023 12:06 . Reden: linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

RoyK schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:02:
Dit topic staat vol met kennis en kunde. Zo ben ik tot de aankoop van een Moccamaster gekomen en gisteren ontvangen. Nu nog op zoek naar een okay koffiebonenmaler, en de keuze is reuze. Met de info in dit topic en youtube erbij heb ik geleerd dat niet alle grinders voor mij zullen passen, aangezien ik voor filterkoffie gaat malen.

Middels ben ik wel een beetje de draad kwijt geraak en hoop ik op wat feedback van jullie. Qua budget zat ik te denken aan a 400 / 450 euro. Het is de bedoeling dat we 2-4 koppen koffie kunnen zetten.

Wat ik voorbij ziet komen zijn grinders die je ingedrukt moet houden, ipv een timer. Dat lijkt me best een trail / error verhaal.
Ik begreep dat de Fellow Ode (gen 2) zo'n beetje de top is wat je kan krijgen voor filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

RvdH schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:06:
[...]

Ik begreep dat de Fellow Ode (gen 2) zo'n beetje de top is wat je kan krijgen voor filter.
Zou ik hem wel hier bestellen: https://www.coffeedesk.co...-Gen-2-Brew-Grinder-Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Thanks, ja daar kom ik ook steeds op. Het is een soort van battle geworden tussen de Fellow Ode gen2 vs de Wilfa Svart uniform.

Dat scheelt behoorlijk veel @ocn hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Waar ik dan wat voorzichtig in ben, is als er wat aan de hand is. En je contact op moet nemen met een bedrijf dat in Polen lijkt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

RoyK schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:30:
Thanks, ja daar kom ik ook steeds op. Het is een soort van battle geworden tussen de Fellow Ode gen2 vs de Wilfa Svart uniform.

Dat scheelt behoorlijk veel @ocn hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Waar ik dan wat voorzichtig in ben, is als er wat aan de hand is. En je contact op moet nemen met een bedrijf dat in Polen lijkt te zitten.
Als het als te goede deal overkomt, is dat het vaak ook. Ga dan vooral af op mensen die je vertrouwd en dezelfde weg al eerder hebben gevolgd. Disclaimer: ik heb geen ervaring met deze link.

PS: Ome James heeft van de Fellow Ode 2 ook een fillempje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:05

twu

Momenteel ben ik op een zoektocht naar mijn best passende espressomachine en bonenmaler. Nu heb ik onwijs veel pagina's van deze topic gelezen en Youtube gekeken van o.a. James Hoffman en Lance Hedrick, maar kom ik er toch niet helemaal uit. Zou het fijn vinden als jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Alhoewel ik een beginner ben, wil ik in plaats van een starterset te kopen gelijk een goede investering doen waar ik jaren mee kan werken/leren. Mijn budget voor een espressomachine was initieel €1.000 - €1.500 en voor een maler € 750. Thuis zal ik voornamelijk (dubbele) espresso, lungo's en cappuccino's bereiden.

Voor de bonenmaler was ik er vrij snel over uit dat ik een Niche Zero zou willen en anders misschien een DF64.

Voor wat betreft de espressomachine is het voor mij wel lastiger kiezen. In eerste instantie had ik alleen gekeken naar Dual Boilers aangezien ik hier in verschillende reacties lees dat het niet meer waard is om naar een HX te kijken. Dus kwam ik uit op:
- Lelit Bianca V3
- Profitec Pro 300/600
- Rancilio Silvia Pro X
Maar ik kwam er al snel over uit dat mijn budget van €1.000-€1.500 ver ontoereikend is en overwoog ik zelfs om mijn budget te verhogen. :+ Maar een ander optie kan natuurlijk ook zijn om naar Single Boilers te kijken zoals Lelit Mara X en Rocket Appartemento.

Hebben jullie misschien nog goede tips voor mij of aanraders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Als je de aanschaf van de molen iets uitstelt, kan je budget vrijmaken voor de espressomachine.
Niet ideaal maar met wat door sparen komt het allemaal goed.
De grote vraag bij single boiler of warmte wisselaar/ dual boiler is hoeveel cappuccini drink je.
Een single boiler koop je als je geen of maar af en toe een cappuccino drinkt. De machines zijn goedkoper en simpeler in onderhoud.
Drink je een cappuccino per dag of meer dan ben je gek als je geen HX / dual boiler neemt. Die types vergen namelijk iets meer onderhoud en zijn duurder in aanschaf. Dat is allemaal niet erg als je ze maar gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn.
Het is een beetje; als je een vrachtwagen nodig hebt, koop dan geen auto omdat de vrachtwagen duur is en vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:26
twu schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:05:
Momenteel ben ik op een zoektocht naar mijn best passende espressomachine en bonenmaler. Nu heb ik onwijs veel pagina's van deze topic gelezen en Youtube gekeken van o.a. James Hoffman en Lance Hedrick, maar kom ik er toch niet helemaal uit. Zou het fijn vinden als jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Alhoewel ik een beginner ben, wil ik in plaats van een starterset te kopen gelijk een goede investering doen waar ik jaren mee kan werken/leren. Mijn budget voor een espressomachine was initieel €1.000 - €1.500 en voor een maler € 750. Thuis zal ik voornamelijk (dubbele) espresso, lungo's en cappuccino's bereiden.

Voor de bonenmaler was ik er vrij snel over uit dat ik een Niche Zero zou willen en anders misschien een DF64.

Voor wat betreft de espressomachine is het voor mij wel lastiger kiezen. In eerste instantie had ik alleen gekeken naar Dual Boilers aangezien ik hier in verschillende reacties lees dat het niet meer waard is om naar een HX te kijken. Dus kwam ik uit op:
- Lelit Bianca V3
- Profitec Pro 300/600
- Rancilio Silvia Pro X
Maar ik kwam er al snel over uit dat mijn budget van €1.000-€1.500 ver ontoereikend is en overwoog ik zelfs om mijn budget te verhogen. :+ Maar een ander optie kan natuurlijk ook zijn om naar Single Boilers te kijken zoals Lelit Mara X en Rocket Appartemento.

Ik kan een Lelit Mara X aanbevelen. Ik ben nog steeds blij met de machine. Ik maak vrijwel cappuccino’s als er bezoek is. Dan vaak wel 2 of 3 kort achter elkaar en dat lukt prima.

Toen ik de machine kocht was ik ook van plan om espresso’s en lungo’s te zetten. In de praktijk is dat vrij lastig met maar 1 molen.

Espresso en Lungo hebben heel andere maalgraad nodig. Je wilt voor beiden ongeveer 30 sec output aanhouden, maar bij een dubbele espresso wil je ca. 36g output, en bij een lungo toch een heel stuk meer ca. 90-100g.

Ik weet niet hoe eenvoudig de molen die je voorstelt wisselen van maalgraag tussen koppen door. Maar mijn ervaring is dat als ik met de maalgraag speel ik toch vaak 2 of 3 pogingen nodig heb om het weer echt perfect te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
Om die reden drink ik espresso en Americano.
Het verschil tussen een lungo en een Americano is mij te klein om de molen instellingen te wijzigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower

- Lelit Bianca V3
- Profitec Pro 300/600
- Rancilio Silvia Pro X

Niche zero en een Mara X lijkt me een mooie combi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:30

JSchut

.....

Momenteel in de markt voor een Jura E8. Nu las ik dat ik de EB moest hebben want dat was het nieuwste model.

Nu zie ik echter ook dat er een EC (2023) versie is. Buiten het grotere scherem en de iets andere knoppen kan ik niet echt de verschillen vinden. Wel is er een best prijsverschil (250-300 euro)

Iemand die weet wat nou precies de verschillen zijn en of dat het prijsverschil waard is?

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 12:17
Hier 2j de mara X en erg tevreden! Goeie om vooral te investeren in de molen. Ik heb zelf een specialita en dat is muahmuah. Het werkt prima maar lastig in te stellen en maalt soms lang. Achteraf had ik liever gelijk een stap hoger genomen zoals een niche (duo), timemore 078s of fiorenzato (ik hoef niet te singledosen, ik werk toch per kilo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Als je meestal hetzelfde koffie recept drinkt, is er geen hele goede reden om meer geld voor de EC uit te geven. Dus voornamelijk espresso (plus evt cappuccino).
De EC is vooral handig als je veel verschillende koffies drinkt. Groot en klein door elkaar (al of niet met melk). Bij de EC kan je de molen namelijk makkelijker van grof naar fijn zetten en andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW

- Lelit Bianca V3
- Profitec Pro 300/600
- Rancilio Silvia Pro X

Anderen melden het al, de Mara X van Lelit klinkt als een goede match voor jou. Je zou ook een Profitec GO kunnen overwegen, die valt ook binnen je budget.
Qua molen, zie PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

RoosW schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:40:
[...]

Anderen melden het al, de Mara X van Lelit klinkt als een goede match voor jou. Je zou ook een Profitec GO kunnen overwegen, die valt ook binnen je budget.
Qua molen, zie PM.
Iets met een net ingewerkte Niche Zero voor wènâgh @RoosW ;) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ravhin schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:06:
[...]

Als het als te goede deal overkomt, is dat het vaak ook. Ga dan vooral af op mensen die je vertrouwd en dezelfde weg al eerder hebben gevolgd. Disclaimer: ik heb geen ervaring met deze link.

PS: Ome James heeft van de Fellow Ode 2 ook een fillempje ;)
Is gewoon een legitieme zaak. Geen FUD verspreiden als het niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:27:
[...]
Iets met een net ingewerkte Niche Zero voor wènâgh @RoosW ;) ?
Hmm, zoiets, maar niet voor weinig, ik heb er iets meer als 800 voor betaald na de incasso van vader staat.. Hij is nu 1 jaar en een paar maanden oud, heerlijk ding, perfecte workflow, maar voor de filterkoffie die ik zo nu en dan drink doet de Sculptor het beter, al is ie bij lange na niet zo gestroomlijnd als de Niche.
Voor ik daar helemaal tevreden over ben zal er het een en ander aan 3D geprinte vervanging moeten plaatsvinden, iets voor een balg bv, met de statische bonen die ik (malabar) heel lekker vind houd ie (zeker vergeleken met de Niche!!) idioot veel koffie maalsel vast in de chute, dat komt er met een paar rossen wel uit, maar de knocker die er op zit is niet effectief genoeg voor de malabar bonen.
Qua espresso zit ie mm dicht op de Niche (de sculptor) maar wat betreft filter is ie echt veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:45

- Lelit Bianca V3
- Profitec Pro 300/600
- Rancilio Silvia Pro X

Ik denk dat je je vooral moet afvragen of je de machine lang wilt laten opwarmen (dus langer dan 30 minuten) of dat je binnen 10 minuten "ready to go" bent. Als dat laatste belangrijk is vallen alle E61 machines af.

Dan is de vraag: drink je veel melkdrankjes? Zo ja, dan adviseer ik sterk een dual-boiler. Het gemak is het meer dan waard en over het algemeen denk ik dat je met een dubbele boiler meer consistentie hebt dan met een HX machine.

Qua maler: ik vond het zelf belangrijk dat ik mn maler "gewoon" in Nederland kon bestellen. Heb daarom de Eureka Single Dose genomen. Het instellen van de maalgraad gaat veel makkelijker dan ik had verwacht, en hij voelt verder solide aan. Gemaakt in Europa is ook een pluspunt voor mij.

Ik zou vooral de machines in het echt bekijken, persoonlijk hecht ik veel waarde aan bouwkwaliteit, afwerking en formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:30

JSchut

.....

Teus.espresso schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:48:
Als je meestal hetzelfde koffie recept drinkt, is er geen hele goede reden om meer geld voor de EC uit te geven. Dus voornamelijk espresso (plus evt cappuccino).
De EC is vooral handig als je veel verschillende koffies drinkt. Groot en klein door elkaar (al of niet met melk). Bij de EC kan je de molen namelijk makkelijker van grof naar fijn zetten en andersom.
Meestal alleen zwarte koffie, cappuccino en latte macchiato.

Ik zag dat je bij mister barish een jaar extra garantie krijgt, een glazen melk beker en een koffie pakket. We gebruiken nu DE goud en willen nu ook naar knappe bonen toe.

Overweging is dan dus of het prijsverschil het waard is wanneer we de extra garantie, melkbeker en koffie pakket mee wegen.

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:26
Teus.espresso schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:00:
Om die reden drink ik espresso en Americano.
Het verschil tussen een lungo en een Americano is mij te klein om de molen instellingen te wijzigen.
Same here :)
Pagina: 1 ... 192 ... 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1