Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 193 ... 244 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:21
Bij blommers kan je nu alle koffiebonen bestellen met 15% korting. Het zal wel iets te maken hebben met black friday. Ik kon niet vinden tot wanneer deze actie geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:36
Mijn vriending heeft een relatief eenvoudige Piston machine van Inventum, KZ910PD, 20 Bar, warm worden duurt even en eerste kopje is altijd wat aan de kant, maar verder met verse bonen heerlijke koffie en weinig reden tot vervangen.

Echter is de bijgeleverde Portafilter een drama:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwgoDsyFrn7zX8TfDsWe7NDamr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VbgQZ6e8OjoJAxKVSIcKVUlM.webp?f=fotoalbum_large

Met name omdat hij verschillende filter cups heeft die er altijd uitvallen bij het uitkloppen en waar een rubberen afdichting in zit waar koffie aan blijft plakken. Kunnen we deze Portafilter vervangen en zo ja, op welke specificaties moet ik letten? Zijn er beperkingen aan de machine waarmee ik rekening moet houden bij de aanschaf van deze portafilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-07 08:31
Momenteel ben ik ook aan het uitkijken naar een koffiemachine, liefst volautomatisch.

Tot op heden drink ik mijn koffie altijd via een French press en gemalen koffie die ik koop. Dit wil ik dus veranderen door een volautiomatische machine of een piston machine te kopen waar de bonen in gemalen worden. Ik zie bij vele modellen een melkopschuimer zitten voor de andere koffiesoorten. Deze zijn voor mij niet echt nodig omdat ik altijd een lungo of espresso drink. Maar mijn vrouw stelde devraag of je met die melkopschuimer ook een tas melk kan verwarmen om op die manier warme chocomelk te krijgen?

Iemand ervaring mee?

Wat is er trouwens een goeie budgetvriendelijke piston of volautomatische machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:58
@BasvanS Denk dat je best eens contact opneemt met de winkel waar je deze hebt gekocht of Inventum's website. Je kan daar een chat starten via Whatsapp. Ik vrees dat je hier niet veel antwoorden gaat krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
Tibs schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:33:
Momenteel ben ik ook aan het uitkijken naar een koffiemachine, liefst volautomatisch.

Tot op heden drink ik mijn koffie altijd via een French press en gemalen koffie die ik koop. Dit wil ik dus veranderen door een volautiomatische machine of een piston machine te kopen waar de bonen in gemalen worden. Ik zie bij vele modellen een melkopschuimer zitten voor de andere koffiesoorten. Deze zijn voor mij niet echt nodig omdat ik altijd een lungo of espresso drink. Maar mijn vrouw stelde devraag of je met die melkopschuimer ook een tas melk kan verwarmen om op die manier warme chocomelk te krijgen?
Ben je niet beter af met een aparte melkopschuimer ipv te investeren in een koffiemachine met melkopschuimmogelijkheden die je toch niet gaat gebruiken waarvoor het dient.
Wat is er trouwens een goeie budgetvriendelijke piston of volautomatische machine?
Je hebt wellicht al de zoekfunctie gebruikt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
RigolleM schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:49:
Je hebt wellicht al de zoekfunctie gebruikt? :+
Dat heb ik geprobeerd en toen zag ik dat de meeste machines die over de tongen gaan boven de €700 gaan. En dat is helaas iets te hoog voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-07 12:43

Ravhin

no <root>...

Hierboven al een keer aangehaald: goede volautomaten ga je niet vinden onder de EUR 700. In ieder geval niet wat het Tweakers KoffieForum Stempel van Accreditatie kan verwachten :+)
Halfautomaat zonder koffiemolen: kijk voor een Gaggia Classic, Rancilio Silvia o.i.d. dan kan je onder de 700 blijven.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Ravhin schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:37:
Hierboven al een keer aangehaald: goede volautomaten ga je niet vinden onder de EUR 700. In ieder geval niet wat het Tweakers KoffieForum Stempel van Accreditatie kan verwachten :+)
Halfautomaat zonder koffiemolen: kijk voor een Gaggia Classic, Rancilio Silvia o.i.d. dan kan je onder de 700 blijven.
Daar zit er inderdaad een leegte in dir forum. :P

Je hebt de puristen in dit topic die genieten van het perfecte kopje koffie of de mannen die een snelle/goedkope kop willen in heet Koffie: cup, pad en single servings topic.

Maar door de personen die een betere koffie willen dan de pads en geen €700 willen uitgeven aan een volautomatische machine is er weinig info te vinden. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:07
Tibs schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:43:
[...]

Je hebt de puristen in dit topic die genieten van het perfecte kopje koffie of de mannen die een snelle/goedkope kop willen in heet Koffie: cup, pad en single servings topic.

Maar door de personen die een betere koffie willen dan de pads en geen €700 willen uitgeven aan een volautomatische machine is er weinig info te vinden. |:(
Je kan altijd instappen met iets als een Delonghi Magnifica S en een aparte melk opschuimer, alleen is daar niet zoveel verstand van hier / advies over.

Verder zit een gaggia classic met eureka mignon manuele ongeveer binnen budget, anders iets van marktplaats.

Besef wel dat een half automaat ook meteen een hobby is in tegenstelling tot de volautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-07 23:53
Melitta Caffeo Solo zijn wel aardige machines voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Hercul3s schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:54:
[...]

Je kan altijd instappen met iets als een Delonghi Magnifica S en een aparte melk opschuimer, alleen is daar niet zoveel verstand van hier / advies over.

Verder zit een gaggia classic met eureka mignon manuele ongeveer binnen budget, anders iets van marktplaats.

Besef wel dat een half automaat ook meteen een hobby is in tegenstelling tot de volautomaat.
Ik doe het momenteel met een french press dus ben wel wat 'handeling' gewoon vooraleer ik mijn kopje koffie heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:41
[...]

Dat is ook niet zo gek, want dit is geen koffiemachine aankoopadvies topic, maar een plek waar mensen praten over hun hobby koffie maken.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakable
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-07 07:37
Hercul3s schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:54:
[...]

Die Magnifica S heeft hier nu 7 jaar tot volle tevredenheid dienst gedaan en kan ik met een budget onder de 500,- zeker aanraden. Ik ga nu wel overstappen naar een hopelijk iets fijnere machine voor cappuccino en hoop ook qua geluidsproductie wat minder (waarschijnlijk een Jura E8 (EB) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Tweakable schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:21:
[...]

Die Magnifica S heeft hier nu 7 jaar tot volle tevredenheid dienst gedaan en kan ik met een budget onder de 500,- zeker aanraden. Ik ga nu wel overstappen naar een hopelijk iets fijnere machine voor cappuccino en hoop ook qua geluidsproductie wat minder (waarschijnlijk een Jura E8 (EB) )
Momenteel een Dinamica ter verkrijgen aan een mooie korting. Misschien ga ik wel voor die. :P

https://www.delonghi.com/...am350-15-b/p/ECAM350.15.B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:05
twu schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:05:
In eerste instantie had ik alleen gekeken naar Dual Boilers aangezien ik hier in verschillende reacties lees dat het niet meer waard is om naar een HX te kijken.
Lees al een tijdje mee hier, maar deze info is nieuw voor mij. Een goede HX (Lelit, Rocket, ECM, Profitec etc.) zijn hele capabele machines. Waar lees je dat dit niet zo is? Ik vermoed dat je dan in de Reddit-val getrapt bent van de uitsproken Amerikanen die voor €5.000 aan apparatuur kopen voor twee bakkies in het weekend.
Maar ik kwam er al snel over uit dat mijn budget van €1.000-€1.500 ver ontoereikend is en overwoog ik zelfs om mijn budget te verhogen. :+
€1.000 is aan de krappe kant, maar voor €1.500 moet je een leuke setup neer kunnen zetten. Oké, met accessoires erbij (melkkannetje, tamper, weegschaaltje, tampmatje, filterbakje etc.) ga je daar wel iets overheen. Een Lelit Mara-X + een Mignon Turbo moet net lukken voor €1.500. Als je dat nog ietsjes oprekt kan er misschien nog een Acaia Lunar vanaf en komt een Rocket Mozzafiato/Giotto in beeld. Dat zijn niet per se betere machines, maar wel iets mooier/groter/degelijker. Dat laatste is pure luxe, maar een espressomachine mag wat mij betreft ook gezien worden in huis en dat is de paar honderd euro extra wel waard.
Maar een ander optie kan natuurlijk ook zijn om naar Single Boilers te kijken zoals Lelit Mara X en Rocket Appartemento.
Single boilers zou ik niet doen om de reden die @RvdH ook post op de vorige pagina. De Lelit Mara X en Appartamento zijn HX machines en passen eigenlijk volledig in het advies wat ik hierboven toejuich.

Zelf zit ik wel in het pro-PID-kamp. Een Mara-X heeft die wel, de Appartamento niet, de Mozzafiato weer wel. Qua prijzen is dat een beetje een slippery slope; de Mara-X heeft alles, maar vind ik zelf te klein. De Appartemento is prachtig maar heeft geen PID en de Mozzafiato is de complete package als het op HX machines aankomt, maar met de adviesprijs kom je weer vervelend dicht in de buurt van een Bianca of R58.

Mijn tweedehands Mozzafiato ging voor €1.250 en die zag er na 5 jaar nog uit als nieuw. Als je zo'n dealtje kunt krijgen dan zou dat mijn voorkeur hebben (zelfde geldt voor ECM en Profitec).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
[...]

Die leegte zit er niet voor niks natuurlijk. Het is niet alsof dat prijssegment rijk is aan degelijke machines die geschikt zijn voor dagelijks gebruik en niet binnen 2 jaar stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:03
Aan de andere kant voor onder de €700 kan ik maar twee machines bedenken die ik zou willen hebben (plus 1 die wel ok is maar die ik persoonlijk niet fijn vind).
Quickmill 820 is oersterk en hufterproof. Stoomt alleen voor geen meter.
Rancilio Sylvia stoomt al een stuk beter en biedt upgrade mogelijkheid door later inbouwen PID.
En eventueel een Gaggia Classic.

[ Voor 8% gewijzigd door Teus.espresso op 20-11-2023 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:40
Ypuh schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:56:
Zelf zit ik wel in het pro-PID-kamp. Een Mara-X heeft die wel, de Appartamento niet, de Mozzafiato weer wel. Qua prijzen is dat een beetje een slippery slope; de Mara-X heeft alles, maar vind ik zelf te klein. De Appartemento is prachtig maar heeft geen PID en de Mozzafiato is de complete package als het op HX machines aankomt, maar met de adviesprijs kom je weer vervelend dicht in de buurt van een Bianca of R58.

Mijn tweedehands Mozzafiato ging voor €1.250 en die zag er na 5 jaar nog uit als nieuw. Als je zo'n dealtje kunt krijgen dan zou dat mijn voorkeur hebben (zelfde geldt voor ECM en Profitec).
Die nieuwe Appartamento TCA heeft wel 4 verschillende temperatuur settings. Nog steeds geen volledige PID natuurlijk en wel weer iets van 100 euro duurder.
Ben zelf ook in de markt voor iets in die price range (en vind de Appartamento ook erg mooi). Denk dat die qua verdere features (nagenoeg alleen espresso en voornamelijk voor mezelf) erg goed aansluit bij mijn behoeftes.
Op dit moment zie ik niet voor me dat ik ook echt een PID nodig ga vinden eerlijk gezegd, maar dat kan naarmate ik verder de rabbit hole in ga, natuurlijk veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dat begrijp ik niet. Je zegt nagenoeg alleen espresso te gaan drinken en toch kijk je naar een warmtewisselaar machine. In mijn beleving zit je dan al een heel eind in het rabbit hole.
Een single boiler kan mooier op de goede werk temperatuur komen en blijven dan een warmtewisselaar machine. Bovendien vergt een warmtewisselaar meer onderhoud.
Neem dan een Puristika, die maakt de mooiste espresso in zijn klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Henkie_NtA schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:15:
[...]

Die nieuwe Appartamento TCA heeft wel 4 verschillende temperatuur settings. Nog steeds geen volledige PID natuurlijk en wel weer iets van 100 euro duurder.
Ben zelf ook in de markt voor iets in die price range (en vind de Appartamento ook erg mooi). Denk dat die qua verdere features (nagenoeg alleen espresso en voornamelijk voor mezelf) erg goed aansluit bij mijn behoeftes.
Op dit moment zie ik niet voor me dat ik ook echt een PID nodig ga vinden eerlijk gezegd, maar dat kan naarmate ik verder de rabbit hole in ga, natuurlijk veranderen.
Mocht ik ooit downgraden, dan kocht ik ook een Appartamento. Heeft in mijn ogen de beste balans tussen degelijkheid, prestaties, uiterlijk en functionaliteit. Deze machines hebben bijvoorbeeld al een flinke boiler; genoeg om meerdere bezoekers van cappuccino's te voorzien.

Ben wel benieuwd wat die temperatuur toevoeging inhoudt bij de nieuwe Appartamento, dus ga me daar eens op inlezen. Het gaat mij niet zozeer om de instelbaarheid van temperatuur, daar doe ik namelijk bijzonder weinig mee (switch af en toe een keer tussen 91 of 93 graden, maar laat dat 1x per kwartaal zijn ofzo).

De belangrijkste reden voor een PID is in mijn beleving de temperatuur stabiliteit en dat je niet meer hoeft te flushen of temperatuur surfen. Bij de Mozzafiato weet je dat als de boiler temperatuur 126 graden is, dat de watertemperatuur bij de groep 91 graden is (weet de exacte verhouding niet meer). Heb dat een keer getest en die is gewoon spot-on. Zodra je klaar bent met koffie zetten/flushen, reguleert de machine ook binnen 1-2 minuten weer dat de juiste temperatuur bereikt wordt zodat hij bij de volgende kop weer precies 91 graden levert. Bij machines zonder PID ontbreekt die toevoeging, de boiler heeft één temperatuur en wat de temperatuur bij de zetgroep is, is maar een beetje raden.

Uiteindelijk functioneren ze niet wezenlijk anders, maar moet je bij een machine zonder PID eigenlijk meten d.m.v. temperatuur sensor wat het effect van flushen (moet je 1 seconde flushen, 5 seconde of juist niet, en hoe lang duurt het voor de groep herstelt is na het maken van een espresso voordat je met de volgende begint etc). Met een beetje kennis/ervaring kun je dat wel op smaak doen, vandaar dat ik het nu wel aan zou durven met een HX zonder PID. Toen ik begon had ik die variatie liever niet en vond ik het al lastig genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
Teus.espresso schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:24:
Dat begrijp ik niet. Je zegt nagenoeg alleen espresso te gaan drinken en toch kijk je naar een warmtewisselaar machine. In mijn beleving zit je dan al een heel eind in het rabbit hole.
Een single boiler kan mooier op de goede werk temperatuur komen en blijven dan een warmtewisselaar machine. Bovendien vergt een warmtewisselaar meer onderhoud.
Neem dan een Puristika, die maakt de mooiste espresso in zijn klasse.
Mocht ik enkel espresso's drinken dan zou hier ook een Puristika in huis komen, helaas drinken we veel te vaak cappuccino's. Ik heb ook lang in die rabit hole gezeten wel of niet HX, maar uiteindelijk door de zure appel gebeten en een Bianca gekocht, toen nog net onder de 2k.
Moet toegeven dat ik soms blij ben met die dual boiler, als de vriendin van mijn zoon hier ook blijft slapen, voel ik mij een halve barista met al die cappuccino's... denk niet dat dit goed komt met een HX :+ Moet wel zeggen dat mijn bezoek hier serieus in de watten worden gelegd, met Loveramics kopjes, latte art en natuurlijk héél lekkere koffies, nadeel is dat ze wel vaker op bezoek komen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 28-07 18:36
RigolleM schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:33:
[...]

Mocht ik enkel espresso's drinken dan zou hier ook een Puristika in huis komen, helaas drinken we veel te vaak cappuccino's. Ik heb ook lang in die rabit hole gezeten wel of niet HX, maar uiteindelijk door de zure appel gebeten en een Bianca gekocht, toen nog net onder de 2k.
Moet toegeven dat ik soms blij ben met die dual boiler, als de vriendin van mijn zoon hier ook blijft slapen, voel ik mij een halve barista met al die cappuccino's... denk niet dat dit goed komt met een HX :+ Moet wel zeggen dat mijn bezoek hier serieus in de watten worden gelegd, met Loveramics kopjes, latte art en natuurlijk héél lekkere koffies, nadeel is dat ze wel vaker op bezoek komen _/-\o_
Zo'n Bianca is perfect bij veel bezoek. Heb ik wat te doen, kan ik weer met latte art oefenen/patsen en die machine kan het prima aan om flink door te werken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
Kreeg deze getipt voor wie nog opzoek is naar een Rocket. Met verzending en Nederlandse BTW zal het vast nog een paar tientjes duurder uitvallen, maar:
- Appartamento v.a. €1.100
- Giotto V v.a. €1.350
- Mozzafiato R v.a. €1.650
- R58 v.a. €1.950

Volgens mij was Lelit de afgelopen tijd juist duurder geworden na de overname door Breville. Dan zie ik weinig reden om niet ~€200 meer te betalen voor een Rocket.

Alleen BlackFriday.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 21-11-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:47

twu

Bedankt allemaal voor het aanbevelen van de Lelit MaraX. Na wat verder research te hebben gedaan en ook de verschillende aanbevelingen heb ik besloten om voor een mooie MaraX te gaan (i.c.m. een mooie Black-Friday actie). Als iemand nog aanbevelingen heeft waar ik kan zoeken hoor ik het graag, ik kom nu niet lager uit dan €1.100.
TheJVH schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:53:
[...]

Dan is de vraag: drink je veel melkdrankjes? Zo ja, dan adviseer ik sterk een dual-boiler. Het gemak is het meer dan waard en over het algemeen denk ik dat je met een dubbele boiler meer consistentie hebt dan met een HX machine.
Denk twee cappuccino's per dag, maar dat is helaas nét niet genoeg om mijzelf een dual-boiler te verkopen gezien prijsverschil met een gemiddelde HX.
[...]

Lees al een tijdje mee hier, maar deze info is nieuw voor mij. Een goede HX (Lelit, Rocket, ECM, Profitec etc.) zijn hele capabele machines. Waar lees je dat dit niet zo is? Ik vermoed dat je dan in de Reddit-val getrapt bent van de uitsproken Amerikanen die voor €5.000 aan apparatuur kopen voor twee bakkies in het weekend.
Was inderdaad van /espresso :+ Daar zag ik ook een gekte voor Breville dual boiler, maar persoonlijk not my taste.

Ik lees dat je voornamelijk Lelit en Rocket aanbeveelt, weet je misschien ook of de Profitec Pro 500 en ECM Classika ll beetje vergelijkbaar zijn?
Ypuh schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:26:
Kreeg deze getipt voor wie nog opzoek is naar een Rocket. Met verzending en Nederlandse BTW zal het vast nog een paar tientjes duurder uitvallen, maar:
- Appartamento v.a. €1.100
- Giotto V v.a. €1.350
- Mozzafiato R v.a. €1.650
- R58 v.a. €1.950

Volgens mij was Lelit de afgelopen tijd juist duurder geworden na de overname door Breville. Dan zie ik weinig reden om niet ~€200 meer te betalen voor een Rocket.

Alleen BlackFriday.
Bedankt voor de tip. En... ik ben weer gaan twijfelen |:( , aangezien nu een Rocket Giotto V (met PID) voor €250 meer te krijgen is en ik persoonlijk veel mooier/robuuster vindt ogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Ik beveel Rocket aan om de simpele reden dat ik ook een wielrenner ben en die hun marketing in die wereld on-point hebben. Vind het ook de mooiste machines van de 4 merken die je noemt, maar denk dat ze allemaal binnen ~10% van elkaar presteren.

Als ik ze subjectief in moest delen dan zijn het alle 4 degelijke merken voor thuisgebruikers. Een beetje lastig om dat uit te drukken, maar een Lelit krijgt waarschijnlijk een 8, Profitec een 9, Rocket een 9.5 en ECM een 10 qua bouwkwaliteit, degelijkheid, indeling, verkrijgbaarheid van vervangende onderdelen, toegevoegde functionaliteit etc. Ze zullen allen ongeveer hetzelfde presteren, dus de verschillen zitten meer in de bouw; waar Lelit bijvoorbeeld plastic houders gebruikt waar de schroeven in gaan, zijn deze bij Rocket van metaal. Verschil in laswerk/pootjes/lekbakken etc. Het zijn allemaal te kleine verschillen om op te noemen. Grootste voordeel van die andere 3 t.o.v. Lelit is misschien wel dat ze iets lomper zijn. Groter/zwaarder, wat ze ook iets meer body geeft wat handig is bij het plaatsen van kopjes en erin rammen van je filterdrager.

Voor €250 lijkt de Rocket Giotto/Mozzafiato V me een no-brainer, maar ben dus niet geheel objectief. Prijs/kwaliteit van de Lelit is beter, maar die €250 krijg je ook wel weer terug bij een eventuele doorverkoop want Rocket heeft de naam. Profitec en ECM zou ik om diezelfde reden ook aanraden, maar zullen waarschijnlijk niet goedkoper zijn dan deze aanbieding.

Mogelijk heeft iemand met meer hands-on ervaring een wat objectiever advies. Voor de meeste zal gelden n=1 en al deze 4 merken verdienen een aanbeveling, dus echt foute keuzes zijn er niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 21-11-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
Ypuh schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:00:
Ik beveel Rocket aan om de simpele reden dat ik ook een wielrenner ben en die hun marketing in die wereld on-point hebben.
Ik laat me niet beinvloeden door marketing, dus daarom heb ik een ECM. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

twu schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:45:
[...]

Bedankt voor de tip. En... ik ben weer gaan twijfelen |:( , aangezien nu een Rocket Giotto V (met PID) voor €250 meer te krijgen is en ik persoonlijk veel mooier/robuuster vindt ogen.
Ik kan niet in je portemonnee kijken. Wel kan ik zeggen dat net iets meer neerleggen en dan een of twee maanden krom liggen vaker tot een tevreden gebruiker leidt dan heel ijzerenheinig vasthouden aan het budget en voor net-niet gaan. Als je het kan missen en je hebt de WAF > gewoon doen.

Het zijn ook vrij waardevaste apparaten dus bij verkoop krijg je vaak nog een leuk bedrag terug.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadster
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 22:27
Ook een optie?

En een link naar de review.

[ Voor 76% gewijzigd door Cadster op 21-11-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:29

RoyK

Hobby tekenaar

Ik hoop toch nog wel ergens bij een gewone NL winkel een Fellow Ode gen2 op de kop te tikken onder de 379 euro :P Mocht iemand iets spotten.. ik zal het zelf ook delen als ik wat kan vinden!

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitjr02
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-11-2024
Een korte vraag (met misschien lang antwoord?) voor alle Jura specialisten:
Ik wilde deze week een E4 aanschaffen voor thuisgebruik, mooi klein formaat en modern apparaat met 3D bereiding-gebeuren erop.

En nu loop ik tegen een nette gebruik XJ9 aan, voor 200 euro minder dan een nieuwe E5.
Een flinke slag groter, allerlei melk functies (waar we nu al een prima losse melkopschuimer voor hebben).

Wat is wijsheid, wie kan mij helpen?
Een nette XJ9 occasion kopen uit de oudere professional line, of nieuwe E5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ik ben een groot fan van de J serie maar ook ik moet toegeven dat dat model wel in zijn nadagen is.
Kortom voor dat prijsverschil zou ik het niet doen.
Dan biedt de E4 een mooiere kop koffie en is toekomst bestendiger.
*
Dan van de afdeling WC-Eend, ik heb in de vraag en aanbod een J5 staan voor een nog lagere prijs. Normaal meld ik dat niet hier want dat is niet zo netjes maar de J5 is van een andere Tweaker geweest en ik heb hem klaar gemaakt voor de volgende Tweaker. Gaat weg voor de kostprijs van het onderhoud.
* voor de moderator van dit forum, ik begrijp het prima als deze post wordt verwijderd. Hij is op het randje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlam12
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 07:07
RoyK schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:57:
Ik hoop toch nog wel ergens bij een gewone NL winkel een Fellow Ode gen2 op de kop te tikken onder de 379 euro :P Mocht iemand iets spotten.. ik zal het zelf ook delen als ik wat kan vinden!
Op dit moment is hij bij coffeeforme te koop voor 289.- euro. zie hier de link. Goedkoper dan dit zul je hem niet vinden.
https://www.coffeeforme.e...kaffeemuehle-matte-black/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ypuh schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:00:

Als ik ze subjectief in moest delen dan zijn het alle 4 degelijke merken voor thuisgebruikers. Een beetje lastig om dat uit te drukken, maar een Lelit krijgt waarschijnlijk een 8, Profitec een 9, Rocket een 9.5 en ECM een 10 qua bouwkwaliteit, degelijkheid, indeling, verkrijgbaarheid van vervangende onderdelen, toegevoegde functionaliteit etc.

Mogelijk heeft iemand met meer hands-on ervaring een wat objectiever advies. Voor de meeste zal gelden n=1 en al deze 4 merken verdienen een aanbeveling, dus echt foute keuzes zijn er niet.
Mijn twee centen:

Rocket (ervaring met R58) - heel mooi, maar de software van de PID controller liet te wensen over en de detectie of er water in het reservoir zat was..brak. Een nieuw reservoir heeft dat destijds ook niet helemaal verholpen. Bouwkwaliteit was verder wel zeer degelijk.

La Marzocco (Linea Mini) - bouwkwaliteit extreem goed, niks op aan te merken, een werkelijk beest en een topmachine. Alsnog niet het prijskaartje waard, als in, naar mijn idee toch te duur voor wat je ervoor krijgt. Maar wat een prachtig ding.

Profitec (Go) - duidelijk de goedkoopste, ontzettend rammelig, raar/onvoorspelbaar gedrag van de machine (bij aanzetten gaat soms de temperatuur ineens > 120 en moet je flushen tot ie weer kalmeert), overal scherpe niet afgewerkte randjes, los liggende deksel bovenop het reservoir. Maar ik denk wel het geld waard. Ik denk ook niet dat de Go representatief is voor het gemiddelde Profitec apparaat.

Als 't goed is heb ik donderdag weer een Rocket (Appartemento TCA) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

vlam12 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:07:
[...]

Op dit moment is hij bij coffeeforme te koop voor 289.- euro. zie hier de link. Goedkoper dan dit zul je hem niet vinden.
https://www.coffeeforme.e...kaffeemuehle-matte-black/
Thanks, ik ben alleen een beetje voorzichtig met bestellen in het buitenland. Bijvoorbeeld voor als er een defect is, of dat de machine niet naar behoren werkt. Het scheelt wel enorm, dat maakt het wel verleidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefal
  • Laatst online: 18:32
Hallo, ik gebruik op dit moment een philipps EP1220 koffiezet apparaat maar wil upgraden naar een betere machine. Even hier doorgezocht en Jura E8 komt steeds naar voren als een zeer goede volautomaat. Ik neig om deze te halen. Maar ik denk vraag toch om advies. We maken graag cappuccinos, latte macchiato's en espresso's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

De E8 is absoluut een machine waar je geen spijt van gaat krijgen. Als je de ruimte en WAF hebt, doen!
Kan mooie melkdrankjes maken en heeft een - voor volautomaten - goede maler.

[ Voor 27% gewijzigd door Ravhin op 22-11-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Zoals beloofd, mocht ik zelf een mooie deal tegen komen.. bij deze. Een NL shop die ook op Bol.com aanwezig is. De Fellow Ode gen2 voor 327 euro.

https://anothercookie.com...grinder-gen-2-matte-black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:07
Iemand nog mooie deals gezien voor weegschaaltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

unex154 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:36:
Iemand nog mooie deals gezien voor weegschaaltjes?
Dat moet ik ook nog op de kop tikken, goed dat je het zegt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakable
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-07 07:37
Ik stond op het punt om een Jura E8 aan te schaffen vanwege de vele positieve berichten echter stuit ik nu op https://nl.trustpilot.com/review/jura.com. Ik ben nu wel erg aan het twijfelen, zoveel negatieve berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Tweakable schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:49:
Ik stond op het punt om een Jura E8 aan te schaffen vanwege de vele positieve berichten echter stuit ik nu op https://nl.trustpilot.com/review/jura.com. Ik ben nu wel erg aan het twijfelen, zoveel negatieve berichten.
Tja, de klagers posten daar. Ik ben zelf zeer tevreden over Jura en de benadering van Jura Nederland als er een keer wat mee is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35
Tweakable schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:49:
Ik zou me hier niet al te veel van aantrekken. 271 reviews is niet zoveel t.o.v. het aantal verkochte apparaten. Daarbij zijn het vrijwillige reviews en dus zijn het vooral klagers die de moeite nemen een review te plaatsen. Tot slot: je hebt geen idee hoe goed de gebruikers hun machine onderhouden. Het is volgens mij wel vrij veilig om te stellen dat de gemiddelde jura bezitter de machine slecht of zelfs niet onderhoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
De eerste review van Trustpilot over die lade sensor en multiklep heb ik ook wel eens onder handen gehad.
Machine was nooit ontkalkt en gereinigd. Vervolgens ging de multiklep lekken door verstopping op de lade sensor.
Allemaal netjes in orde gemaakt en onderhoud uitgevoerd. Valt allemaal niet onder garantie als je zelf de meldingen compleet negeert.
Iedergeval was de klant naar ons als winkel heel correct en schuldbewust maar het is makkelijk om zo'n review te schrijven. (Waarbij ik dus niet zeg dat deze casus over mijn klant gaat, alleen dat een review schrijven soms ook als therapie wordt gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Overigens herken ik een aantal andere klachten wel als legitiem, de machines zijn niet perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:19
Heb ook een E8 gehad, na 6 maanden weer weg gedaan, als je een beetje redelijk goede boon gebruikt haal je er nooit uit van wat mogelijk zou zijn, de molen is zeer beperkt qua instellingen. Ook storingsgevoelig zeker als je melk producten er mee wil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:52
Ik heb de E8 sinds februari en totaal geen problemen mee in tegendeel. We drinken voor 95% melkdranken en dat gaat echt super. Wel belangrijk om de onderdelen mbt het opschuimen goed te reinigen onder de kraan en/of met het reinigingsprogramma. Het was wel een flink bedrag maar ben er nog steeds erg blij mee. Veel makkelijker een cappuccino wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Is er dan ook iets te zeggen over kwaliteit/duurzaamheid van de E8 vs de ENA8? Op zich vind ik de wat kleinere opslag (water, bonen en lekbak) geen probleem, en juist het iets kleinere formaat van de ENA8 een voordeel. Ik kom her en der ook berichten tegen over verminderde betrouwbaarheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 20:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
SyS_ErroR schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:49:
Is er dan ook iets te zeggen over kwaliteit/duurzaamheid van de E8 vs de ENA8? Op zich vind ik de wat kleinere opslag (water, bonen en lekbak) geen probleem, en juist het iets kleinere formaat van de ENA8 een voordeel. Ik kom her en der ook berichten tegen over verminderde betrouwbaarheid
De ENA7 heb ik een jaar of acht meer gedaan uit mijn hoofd en uiteindelijk vervangen door de 8. Ook die draait al langere tijd zonder problemen en bevalt eigenlijk prima voor een volautomaat.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 23:15
SyS_ErroR schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:49:
De ENA8 is absoluut storingsgevoeliger dan de E8. Scheelt overigens maar 1cm in de breedte omdat de watertank van de ENA8 aan de zijkant uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:06
RoyK schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:30:
[...]

Thanks, ik ben alleen een beetje voorzichtig met bestellen in het buitenland. Bijvoorbeeld voor als er een defect is, of dat de machine niet naar behoren werkt. Het scheelt wel enorm, dat maakt het wel verleidelijk
Ik heb daarom mijn Profitec in de buurt gekocht. Ooit een probleempje gehad, even met apparaat langs. Klaar terwijl u wacht en kreeg een zakje bonen mee voor het ongemak.

Misschien iets duurder, maar prima service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
newtastyland schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:01:
[...]

Ik heb daarom mijn Profitec in de buurt gekocht. Ooit een probleempje gehad, even met apparaat langs. Klaar terwijl u wacht en kreeg een zakje bonen mee voor het ongemak.

Misschien iets duurder, maar prima service.
Iets duurder maar ook zonder maler dus die komt er ook nog bij, dus wel een aardig prijs verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefal
  • Laatst online: 18:32
De Jura E8 is besteld. Ik kijk er naar uit. Zit nu te kijken naar zo een cool control houder, 0.6l zal we genoeg zijn toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Sefal schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:50:
De Jura E8 is besteld. Ik kijk er naar uit. Zit nu te kijken naar zo een cool control houder, 0.6l zal we genoeg zijn toch
Ik heb die gehad (de cool control) en er grote spijt van gehad, ding maakt een bijzonder irritant geluid (fan die constant aan staat). Het ziet er mooi uit maar ik heb meer plezier van een glas melk die je in de koelkast bewaard en wanneer nodig je ernaast zet.

Ongerelateerd: man man man wat heb ik er (toch) spijt van dat ik die Linea Mini weg heb gedaan.. lees net dat ze inmiddels ondersteuning hebben voor brew by weight. Wat was ie mooi. Oh well

[ Voor 16% gewijzigd door RvdH op 22-11-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

bszz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:57:
[...]

De ENA8 is absoluut storingsgevoeliger dan de E8. Scheelt overigens maar 1cm in de breedte omdat de watertank van de ENA8 aan de zijkant uitsteekt.
Maar dat is wel op slechts één punt, netto is dat toch een heel stuk minder lomp.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 23:15
Gonadan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:02:
[...]

Maar dat is wel op slechts één punt, netto is dat toch een heel stuk minder lomp.
Klopt, maar het gaat veel mensen primair om de plek die het inneemt op het aanrecht.
Zetgroep/molen is ook kleiner.

[ Voor 15% gewijzigd door bszz op 22-11-2023 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Afgelopen jaar heb ik bij ongeveer acht Ena4 en Ena8 de temperatuur beveiliging van de molen moeten vervangen omdat die vast liep. Bij de E, J en S serie heb ik dat maar twee keer hoeven doen terwijl daar veel meer machines van zijn.
En dat op basis van tussen de 400 en 500 machines die ik per jaar zie.
De E en S zijn wat gevoeliger voor lekkages in de buurt van het thermoblok. Maar niet meer zo dan de oudere S95 en F serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

bszz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:04:
Klopt, maar het gaat veel mensen primair om de plek die het inneemt op het aanrecht.
Zetgroep/molen is ook kleiner.
Zeker maar het is ook een stuk minder plek, afhankelijk van hoe je hem neer zet. Je hebt buiten het reservoir een strook van centimeters extra aanrecht. Maar dat is bij mij alleen omdat hij op het stuk links van de gootsteen tegen de muur staat, dan pak je die winst. Zou ik hem aan de andere kant in een hoekje zetten dan win je er weinig mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twu

twu

Ravhin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:14:
[...]

Ik kan niet in je portemonnee kijken. Wel kan ik zeggen dat net iets meer neerleggen en dan een of twee maanden krom liggen vaker tot een tevreden gebruiker leidt dan heel ijzerenheinig vasthouden aan het budget en voor net-niet gaan. Als je het kan missen en je hebt de WAF > gewoon doen.

Het zijn ook vrij waardevaste apparaten dus bij verkoop krijg je vaak nog een leuk bedrag terug.
Dan maar komende maanden op droog brood leven 8)7 Heb toch maar besloten om iets meer neer te leggen en hopen op lange termijn geen drang te krijgen om te upgraden. Zit nu te twijfelen tussen twee dual boilers, ik weet dat ik bij beide geen foute keuze kan maken, maar ben toch benieuwd wat jullie ervan vinden!

- Lelit Bianca V3: Heeft alles wat er nodig is, maar begreep dat bouwkwaliteit iets minder is dan een Rocket. En dan zou ik een Peugeot hebben i.p.v. een Mercedes (Rocket).
- Rocket Cinquantotto (R58): Bouwkwaliteit beter dan de Lelit, dikkere behuizing, betere roosters en betere filterdragers. Wel jammer dat het een kopere boiler is en geen flow control.

Wat mij ook doet twijfelen is dat de Nederlandse prijzen die ik zie voor de Rocket R58 rond de €2.700 komt en de Lelit €2.250. Nu er een kans is om beide apparaten voor ongeveer zelfde prijs aan te schaffen lijkt het mij een hele goede deal voor de Rocket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

twu schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:32:
[...]

Wat mij ook doet twijfelen is dat de Nederlandse prijzen die ik zie voor de Rocket R58 rond de €2.700 komt en de Lelit €2.250. Nu er een kans is om beide apparaten voor ongeveer zelfde prijs aan te schaffen lijkt het mij een hele goede deal voor de Rocket?
€450 (20%) verschil vind ik niet echt ongeveer dezelfde prijs..

Maar los daarvan. Denk je dat je veel met koffie gaat experimenteren? Qua temperatuur en flow control. Dan sowieso de Lelit. Of vind je het belangrijker dat de machine mooi is? dan de Rocket :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
twu schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:32:
Wel jammer dat het een kopere boiler is en geen flow control.
Koperen boiler lijkt me eerder een voordeel dan een nadeel, maar de Reddit-ridders denken daar weer anders over :+. Koper is functioneel gezien gewoon beter, maar RVS is wat meer hufterproof. Ik zou het niet meewegen in mijn keuze. Je ziet/hoort/voelt/proeft. De dingen die je bij een koper boiler niet moet doen (verkeerd water gebruiken) moet je bij een RVS boiler ook niet doen.

Flow control is leuk als je weet wat je doet (niet om mee te beginnen), maar is een beetje een gimmick. De mensen die ik ken hebben hem 95% van de tijd open staan en doen er niets (meer) mee.

[ Voor 24% gewijzigd door Ypuh op 22-11-2023 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
RvdH schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:53:
[...]

Maar los daarvan. Denk je dat je veel met koffie gaat experimenteren? Qua temperatuur en flow control. Dan sowieso de Lelit. Of vind je het belangrijker dat de machine mooi is? dan de Rocket lelit :)
Fixed it for you :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 28-07 18:36
Ypuh schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:59:
[...]

Flow control is leuk als je weet wat je doet (niet om mee te beginnen), maar is een beetje een gimmick. De mensen die ik ken hebben hem 95% van de tijd open staan en doen er niets (meer) mee.
Bij de Lelit kan je de flow control ook 'vast' zetten in de configuratie. Dus als je eenmaal een recept voor jezelf hebt stel je die automatisch in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

RvdH schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:53:
[...]

Maar los daarvan. Denk je dat je veel met koffie gaat experimenteren? Qua temperatuur en flow control. Dan sowieso de Lelit. Of vind je het belangrijker dat de machine mooi is? dan de Rocket :)
Hier is die dus wel ongeveer dezelfde prijs als de Bianca :*) Voor een beginner zoals ik ben ik al blij als ik in begin een normaal kopje kan zetten, dus de flow control ga ik in begin niet missen. Qua looks vind ik beide wel mooi, maar is het wel zo dat de bouwkwaliteit van een Rocket beter is?
Ypuh schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:59:
[...]

Koperen boiler lijkt me eerder een voordeel dan een nadeel, maar de Reddit-ridders denken daar weer anders over :+. Koper is functioneel gezien gewoon beter, maar RVS is wat meer hufterproof. Ik zou het niet meewegen in mijn keuze. Je ziet/hoort/voelt/proeft. De dingen die je bij een koper boiler niet moet doen (verkeerd water gebruiken) moet je bij een RVS boiler ook niet doen.

Als ik je zo hoor gaat jouw voorkeur weer uit naar de Rocket? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
twu schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:59:
Als ik je zo hoor gaat jouw voorkeur weer uit naar de Rocket? :9
Uiteraard. Maar dat komt ook gewoon doordat ik die onzin die op Reddit staat een beetje zat ben :+.

Ik snap dat je zo goed mogelijk een keuze probeert te maken door specsheets met elkaar te vergelijken (ben ook een Tweaker, dus doe het zelf ook bij nieuwe aankopen). Als ik eerlijk moet zijn; beide zijn goede machines met iets andere features, dus wil de woorden dat een Rocket beter is dan een Bianca niet zo letterlijk uitspreken.

Je moet voor jezelf beslissen wat belangrijk is. Flow control is in potentie een leuke feature, maar heeft ook een hoog 'gimmick' gehalte (laat me het tegendeel graag bewijzen, maar volgens mij gebruiken mensen het niet eenmaal de honeymoon voorbij is). Een boiler hoop je als gebruiker nooit te zien en als er iets mee is, breng je hem weg. Er zijn bierbrouwers die grof betalen om nog koper te kunnen bemachtigen, en retro machines die al tig jaar dezelfde boiler gebruiken. Voor bouwkwaliteit geldt stiekem wel een beetje hetzelfde, dat er aan de binnenkant een paar kleine onderdeeltjes van plastic zijn, ziet waarschijnlijk alleen de onderhoudsmonteur.

Voor een gelijk bedrag zou ik altijd een Rocket kiezen. Ze zijn toch gewoon net iets mooier, en de eventuele meerprijs krijg je bij een doorverkoop wel weer terug. Het grootste pluspunt van de Bianca is/was altijd dat deze €600 goedkoper was dan een R58 en €1.000 t.o.v. een Synchronika zonder iets noemenswaardigs in te leveren. Die andere twee hebben dan weer weinig noemenswaardige voordelen; een wat mooiere lekbak en vormgeving, 3-4kg zwaarder (de metalen i.p.v. plastic onderdelen), mooier weggewerkte PID en pootjes, mooier kopjesrek.

Enige nadelen van de Rocket zijn misschien het bijvullen van de lekbak onder het kopjesrek en de doorgaans relatief kleine lekbak. De Bianca zal in de praktijk vast ook wel een paar kleine nadeeltjes hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 23-11-2023 08:12 ]

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-07 16:07
Misschien even een rara vraag… wij hebben thuis een ECM Syn. Nu staat deze onder de binnenunit van de airco.

Bij onderhoud recent gaf de monteur aan om het ECM apparaat te verplaatsen ivm de vette damp uit het apparaat. Iemand hier ervaringen mee?

| Losing my religion |

• Teus.espresso
Als je het hebt over vette damp uit de espresso machine?
De damp die van een espresso komt bevat zo weinig vet daar merk je normaal gezien niks van. De buitenkant van de kop wordt hoogstens iets vet. In vergelijking wat er aan vet rondzweeft na het koken is het niks.

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-07 16:07
Teus.espresso schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:21:
De damp die van een espresso komt bevat zo weinig vet daar merk je normaal gezien niks van. De buitenkant van de kop wordt hoogstens iets vet. In vergelijking wat er aan vet rondzweeft na het koken is het niks.
Misschien door het malen van de bonen? De aanslag is bruinig en ruikt ook naar koffie. Best bizar. Airco draait maar enkele weken per jaar.

Voor nu alles verplaatst en kijken hoe het over een jaar is bij onderhoud.

| Losing my religion |

• ramrodwillem
Teus.espresso schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:21:
Zo,n monteur zegt dat toch niet voor niets, zal dus toch niet goed zijn om hem onder de airco te zetten.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyK1hCgLKSMG_0oZFEN_gMIC5MM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5r7vsrhCE2QngXxE66ioimlg.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe machinetje op zn plek.. spot the doggy die er graag uit wil ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:42
Mooie machine! Have fun ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henkie_NtA
RvdH schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:53:
[Afbeelding]

Ik kon me ook niet langer beheersen. Zelfde kleuren ook :). Enige jammere is dat ie pas dinsdag komt.

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Ik gebruik de 078S nu al een tijdje en ben er echt tevreden over. Mooi apparaat! Ondanks dat het eigenlijk een molen is die op espresso is gericht, werd hij ook geadverteerd als molen voor filterkoffie. Ik gebruik hem dan momenteel ook exclusief voor mijn V60, espresso is voor mij iets voor de toekomst. Helaas gebruik ik hem wel op de meest grove stand om lekkere koffie eruit te krijgen (soms 1 of 2 stapjes fijner). Dat levert me denk ik een maling op wat ze 'medium-fine' noemen. Als gevolg hiervan zou ik graag willen experimenteren met grovere instellingen, die out-of-the-box dus onmogelijk zijn. Hebben meer mensen deze ervaring? Is er een manier om de molen richting een grover spectrum te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

RvdH schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:53:
[Afbeelding]

Eerste gebruikerservaringen:
  • Ik moet echt veel, veel fijner malen dan voor de Profitec Go. Ik ga er voor nu vanuit dat dit is vanwege de hogere brew pressure? Denk dat ik die wel naar beneden ga bijstellen maar daarvoor moet ik eerst een druksensor hebben.
  • Om de minuut ofzo hoor ik een tik/click. Het is geen (zichtbare) waterdruppel.. maar misschien het verwarmingselement wat inschakelt? Dat gaat wel snel irritant worden in een stil huis..
  • Toen ik de machine voor de 1ste keer inschakelde begon het rode ledlampje 4 keer snel te knipperen. Volgens de handleiding wijst dit op e.o.a. sensor fout. Maar toen ik de machine uit- en weer inschakelde begon de machine de boiler te vullen zoals verwacht en ging het verder goed. Beetje zorgwekkend..
En ook: bwoah wat is dit een mooie machine. Prachtig.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-07 21:09
RvdH schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:53:
[...]

• Ik moet echt veel, veel fijner malen dan voor de Profitec Go. Ik ga er voor nu vanuit dat dit is vanwege de hogere brew pressure? Denk dat ik die wel naar beneden ga bijstellen maar daarvoor moet ik eerst een druksensor hebben.
Ik denk dat dit eerder ligt aan het andere filter bakje wat je gebruikt. Je kan eventueel het Profitec filter bakje in je nieuwe machine gebruiken en kijken wat het verschil dan is :) . Ziet er mooi uit, vind het design wel mooi met die stippen!

• Hercul3s
JoepD schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:32:
Ik gebruik de 078S nu al een tijdje en ben er echt tevreden over. Mooi apparaat! Ondanks dat het eigenlijk een molen is die op espresso is gericht, werd hij ook geadverteerd als molen voor filterkoffie. Ik gebruik hem dan momenteel ook exclusief voor mijn V60, espresso is voor mij iets voor de toekomst. Helaas gebruik ik hem wel op de meest grove stand om lekkere koffie eruit te krijgen (soms 1 of 2 stapjes fijner). Dat levert me denk ik een maling op wat ze 'medium-fine' noemen. Als gevolg hiervan zou ik graag willen experimenteren met grovere instellingen, die out-of-the-box dus onmogelijk zijn. Hebben meer mensen deze ervaring? Is er een manier om de molen richting een grover spectrum te krijgen?
Voor filter gebruik ik de knocker niet, dan heb je een stuk minder fines en zou je wat fijner kunnen gaan. Wat is je v60 recept?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

TheJVH schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:00:
[...]

Ik denk dat dit eerder ligt aan het andere filter bakje wat je gebruikt. Je kan eventueel het Profitec filter bakje in je nieuwe machine gebruiken en kijken wat het verschil dan is :) . Ziet er mooi uit, vind het design wel mooi met die stippen!
Is exact hetzelfde bakje, IMS competition met evenveel gram koffie :) dus dat denk ik niet. Maar ga van het weekend maar eens de brewpressure proberen aan te passen.. denk ik. Liefst kom ik er niet aan eigenlijk :)

• Henkie_NtA
RvdH schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:16:
[...]

Is exact hetzelfde bakje, IMS competition met evenveel gram koffie :) dus dat denk ik niet. Maar ga van het weekend maar eens de brewpressure proberen aan te passen.. denk ik. Liefst kom ik er niet aan eigenlijk :)
Benieuwd naar je ervaringen hiermee. Kon zo snel nergens vinden of de out of the box pressure van de TCA ook nog aan de hoge kant was.

• TheHolyDrinker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-08-2024
Inmiddels is thuis mijn Jura Impressa overleden en ben ik op zoek naar een Espresso Machine. Ik heb ook al een Haro V60 maar wil wel een echte machine erbij wederom.

Als grinder heb ik de Eureka Mignon Specialita op het oog.

Budget voor de Espresso machine zelf is nog zo’n 600 tot 900 euro. Welke machines zijn echt aan te raden om te nemen? Liefste schuim ik eens in de zoveel tijd wel een cappuccino of een flat white ook ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RvdH schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:53:
[...]

• Om de minuut ofzo hoor ik een tik/click. Het is geen (zichtbare) waterdruppel.. maar misschien het verwarmingselement wat inschakelt? Dat gaat wel snel irritant worden in een stil huis..
  • Toen ik de machine voor de 1ste keer inschakelde begon het rode ledlampje 4 keer snel te knipperen. Volgens de handleiding wijst dit op e.o.a. sensor fout. Maar toen ik de machine uit- en weer inschakelde begon de machine de boiler te vullen zoals verwacht en ging het verder goed. Beetje zorgwekkend..
En ook: bwoah wat is dit een mooie machine. Prachtig.
Hogere brew pressure geeft meestal niet een veel fijnere maling. Het kan ook komen door bijv de preinfusie van de E61 groep of dat je Rocket een hogere flow rate heeft dan de Profitec. (Ik lees nu dat meer mensen een hoge druk hebben bij de appartmento, dus afstellen is wel een idee).

Heb je een druk meter voor het afstellen? Op gevoel is dat vrij moeilijk te doen.

De tik is vermoedelijk de pressostaat die aanslaat en het verwarmingselement aanzet idd. Een PID gebruikt een schakelaar hiervoor die geen geluid maakt, vandaar het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

TheHolyDrinker schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:52:
Inmiddels is thuis mijn Jura Impressa overleden en ben ik op zoek naar een Espresso Machine. Ik heb ook al een Haro V60 maar wil wel een echte machine erbij wederom.

Als grinder heb ik de Eureka Mignon Specialita op het oog.

Budget voor de Espresso machine zelf is nog zo’n 600 tot 900 euro. Welke machines zijn echt aan te raden om te nemen? Liefste schuim ik eens in de zoveel tijd wel een cappuccino of een flat white ook ermee.
Deze vraag kwam recent nog naar voren in het topic. De zoekfunctie is echt geweldig op Tweakers :+
Als je niet te veel melkdrankjes maakt zijn machines als de Gaggia Classic (Evo pro), Rancilio Silvia veel gemaakte keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHolyDrinker
Ravhin schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:01:
[...]
Deze vraag kwam recent nog naar voren in het topic. De zoekfunctie is echt geweldig op Tweakers :+
Als je niet te veel melkdrankjes maakt zijn machines als de Gaggia Classic (Evo pro), Rancilio Silvia veel gemaakte keuzes.
Bedankt! Zijn dit niet echter de instapmodellen? Wil liever hier niet later aanmodden of zelf nog aanpassen. Is dan een model kopen nu alvast met een PID niet handiger? En wat als ik toch wat meer melk zou willen is het dan wel verstandiger een ander model?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Zoals Ravhin schrijft, gebruik de zoekfunctie.
Deze vraag is al veel vaker beantwoordt.

En wat is er toch mis met fysiek naar een winkel gaan als je vragen hebt? Veel beetje grote plaatsen hebben winkels met een gemiddeld assortiment en daar kunnen ze iedergeval uitleggen waar je op moet letten bij het maken van een passende keuze.
Dan doe je thuis nog een beetje huiswerk en voor je het weet maak je thuis koffie als een baas (m/v/..).

[ Voor 66% gewijzigd door Teus.espresso op 24-11-2023 08:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

TheHolyDrinker schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:29:
[...]

Bedankt! Zijn dit niet echter de instapmodellen? Wil liever hier niet later aanmodden of zelf nog aanpassen. Is dan een model kopen nu alvast met een PID niet handiger? En wat als ik toch wat meer melk zou willen is het dan wel verstandiger een ander model?
Voor jouw situatie lijkt mij de Profitec Go prima. Ik had die tot vorige week, maar aangezien ik voornamelijk cappuccino's maak bleek die toch niet zo handig. Je moet namelijk een minuutje wachten na het koffie zetten tot je melk kan opstomen, maar voor incidenteel gebruik is dat helemaal prima.
Ding heeft een PID en is van degelijke kwaliteit - hoewel ik het rammelen van het deksel op het waterreservoir wel irritant vond.
Teus.espresso schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:41:
En wat is er toch mis met fysiek naar een winkel gaan als je vragen hebt? Veel beetje grote plaatsen hebben winkels met een gemiddeld assortiment en daar kunnen ze iedergeval uitleggen waar je op moet letten bij het maken van een passende keuze.
Dan doe je thuis nog een beetje huiswerk en voor je het weet maak je thuis koffie als een baas (m/v/..).
Wat er mis mee is: het kost veel tijd om er heen te gaan en je moet maar hopen dat er meteen iemand beschikbaar is (dat ze niet bezig zijn iemand anders te helpen ofzo). Daarnaast voel ik me dan altijd verplicht om ook dáár het product aan te schaffen terwijl het elders wellicht veel goedkoper is. En je moet er maar op hopen dat wat diegene je verteld ook daadwerkelijk zo is (hoewel de gemiddelde koffiewinkel-verkoper wellicht meer verstand van zaken zal hebben dan de gemiddelde mediamarkt-verkoper).
Ik snap het iig wel, ik hou er ook niet van. Maar idd, er is wel genoeg te vinden in dit topic.

[ Voor 39% gewijzigd door RvdH op 24-11-2023 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:49
TheHolyDrinker schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:29:
[...]

dit zijn de modellen voor jouw prijsrange waar niets mis mee is, maar valt inderdaad een beetje onder de instapmodellen. Maar wat maakt het uit, mijn Silvia doet het hier al 20 jaar..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-07 18:56
Ypuh schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:09:
[...]

Je moet voor jezelf beslissen wat belangrijk is. Flow control is in potentie een leuke feature, maar heeft ook een hoog 'gimmick' gehalte (laat me het tegendeel graag bewijzen, maar volgens mij gebruiken mensen het niet eenmaal de honeymoon voorbij is).
hier sla je de spijker op zijn kop wat mij betreft, ik gebruik flow control alleen nog bij nieuwe bonen die moeilijk doen met een van me vaste settings. verder inderdaad alleen de eerste maand gebruikt en als je eenmaal de juiste setting heb is het vele malen makkelijker om hem gewoon lekker te laten staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHolyDrinker
Bedankt met wat andere zoektermen in dit topic vind ik al meer!
Teus.espresso schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:41:
Net zoals RvdH al zegt is dit soms wel een ramp eigenlijk. Hier in de buurt heb je enkel de koffiewinkels die dan een Jura/Delonghi aanbevelen en als espressomachine een Sage aanraden. Geen ander assortiment. Ook ben ik helaas wat minder mobiel vanwege geboorte van onze tweede spruit.
RvdH schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:00:

Voor jouw situatie lijkt mij de Profitec Go prima. Ik had die tot vorige week, maar aangezien ik voornamelijk cappuccino's maak bleek die toch niet zo handig. Je moet namelijk een minuutje wachten na het koffie zetten tot je melk kan opstomen, maar voor incidenteel gebruik is dat helemaal prima.
Ding heeft een PID en is van degelijke kwaliteit - hoewel ik het rammelen van het deksel op het waterreservoir wel irritant vond.
Bedankt lijkt mij al een zeer intressant model, die even wat jaren mee kan gaan en ik toch nog voldoende mee kan leren. Welke heb jij nu dan genomen als opvolger? _/-\o_
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:03:
dit zijn de modellen voor jouw prijsrange waar niets mis mee is, maar valt inderdaad een beetje onder de instapmodellen. Maar wat maakt het uit, mijn Silvia doet het hier al 20 jaar..
Bedankt ik ga dit model ook eens verder bekijken! Je hebt gelijk als deze als een huis staat voor zoveel jaar en doet wat die moet doen is het ook een overweging waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Luxeprobleem en natuurlijk persoonlijk, maar er staan hier nu twee LatteGo's, maar welke moet ik houden?
Philips LatteGo EP4346/70 Zilver en een Philips 3300-serie LatteGo EP3341/50

- Heb voor de 43xx vijf tientjes meer betaald
- De 43xx stamt al uit 2020, de 33xx komt uit 2023
- De 43xx heeft een monochroom-display, de 33xx een kleurenscherm
- De 43xx kan overweg met gebruiksprofielen, de 33xx volgens mij niet
- De 43xx kan acht soorten koffie/drank maken, bij de 33xx zijn dat er zes

Qua type drankjes is de 33xx genoeg en hij is 'nieuwer', de 43xx is echter uitgebreider en slechts wat duurder...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55

headout

Oi oi!

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:03:
[...]
Mijn instapmodel, 2e hands aangeschaft via MP, staat hier ook al 8 jaar. Ook een Silvia. 4 maal per dag een cappuccino, soms 2 tegelijk. Af en toe een espresso, of americano. Overigens icm de specialita.

Ik heb soms wel last van upgraditis; Miss Silvia is nou niet wat je noemt moeders mooiste. Upgraditis treed vooral op als mensen als @RvdH hun Rocket Appartamento showen :9~

Maar een mooier apparaat zorgt niet per definitie voor betere koffie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

CLB schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:41:
Luxeprobleem en natuurlijk persoonlijk, maar er staan hier nu twee LatteGo's, maar welke moet ik houden?

Qua type drankjes is de 33xx genoeg en hij is 'nieuwer', de 43xx is echter uitgebreider en slechts wat duurder...
Ik vrees dat je daar toch echt zelf uit moet komen. Mijn voorkeuren zijn niet de jouwe.
FWIW: ik zou voor een kleurendisplay en een nieuwer model gaan, als deze aan mijn wensen voldoet. Maakt hem ook wat couranter als je later wil inruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Als je een partner hebt die ook graag hier koffie uit drinkt, en jullie voorkeuren zijn anders, dan zijn die gebruikersprofielen wel echt handig. Anders zou ik voor de nieuwere gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Hercul3s schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:50:
[...]

Voor filter gebruik ik de knocker niet, dan heb je een stuk minder fines en zou je wat fijner kunnen gaan. Wat is je v60 recept?
Ik gebruik meestal de 4:6 methode van Tetsu Kasuya. Nu je het zegt moet ik misschien eens een ander recept proberen waar ze een fijnere maling in gebruiken. De 4:6 methode gebruikt een redelijk grove maling. Tips zijn welkom!

[ Voor 6% gewijzigd door JoepD op 24-11-2023 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Er staan hier nu twee LatteGo's, maar welke moet ik houden?
Ravhin schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:23:
Ik vrees dat je daar toch echt zelf uit moet komen...
Yes uiteraard helemaal gelijk, kon zijn dat ik een bepaalde functie ofzo nog niet kende wat echt een must is...

Komt goed, dit weekend even beide machines bekijken en een keuze maken :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:52

jOzh

Sweet dude!

Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze temperatuurmeter die je op je E61 groep kunt schroeven?
Afbeeldingslocatie: https://coffeefactory.nl/cdn/shop/files/700921TemperatuurmeterE61-groep.jpg?v=1683191733&width=1000

Ik ben benieuwd naar de temperatuur van het water dat uit mijn Bezzera Magica HX komt; ik doe altijd netjes een cooling flush maar eigenlijk heb ik geen idee wat ik daar nu precies mee bereik. Met dit apparaatje hoop ik daar iets van inzicht in te krijgen. Zal hier wel even laten weten wat mijn bevindingen zijn.

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:49
headout schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:15:
[...]

Mijn instapmodel, 2e hands aangeschaft via MP, staat hier ook al 8 jaar. Ook een Silvia. 4 maal per dag een cappuccino, soms 2 tegelijk. Af en toe een espresso, of americano. Overigens icm de specialita.

Ik heb soms wel last van upgraditis; Miss Silvia is nou niet wat je noemt moeders mooiste. Upgraditis treed vooral op als mensen als @RvdH hun Rocket Appartamento showen :9~

Maar een mooier apparaat zorgt niet per definitie voor betere koffie ;)
ik ken het. Gezien haar leeftijd wordt het langzaamaan tijd om eens naar iets anders te kijken. (of fixen tzt maar gezien dit een V2 is zou isolatie, pid e.d. geen overbodige luxe zijn om haar een beetje te temperen). Maar ja..wat dan..ik hou van een kleine footprint. Ik wacht de nieuwe Profitec Jump wel af, misschien dat dat wat is.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
JoepD schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:11:
[...]

Ik gebruik meestal de 4:6 methode van Tetsu Kasuya. Nu je het zegt moet ik misschien eens een ander recept proberen waar ze een fijnere maling in gebruiken. De 4:6 methode gebruikt een redelijk grove maling. Tips zijn welkom!
Je zou James Hoffmann kunnen proberen, die heeft een fijnere grind nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Nou, lekkere soap weer. Ik had de Profitec Go teruggestuurd naar Van Pommeren en ondertussen de Rocket besteld. Nu heeft PostNL blijkbaar met de machine lopen gooien en is hij daar beschadigd aangekomen.
Stom als ik ben heb ik hem niet verzekerd verstuurd en nu gaan ze 20% inhouden op het creditbedrag.

Daar was ik dus niet blij mee, want ik vind 170,- inhouden om een paar stalen paneeltjes te vervangen veels te veel geld. Dus heb ik ze voor de keuze gesteld: of je ziet er in het kader van een tevreden klant behouden van af dat geld in te houden op het creditbedrag, of je kan ook de Appartamento terug krijgen alsook een andere bestelling die nog onderweg is, en je bent de klandizie kwijt.

Nouja blijkbaar zijn ze zo kortzichtig die 170,- belangrijker te vinden, dus ik ga de Appartamento weer inpakken en terugbrengen. En ik denk dat ik dan een zwarte Mozzafiato oppik bij de EspressoWinkel hier in de buurt, dan spek ik liever de lokale ondernemer dan dat ik van Pommeren nog een cent gun.

Jammer dat het zo moet, maarja. Ik snap ook wel dat van Pommeren er niks aan kan doen dat dat ding beschadigd aan komt (alhoewel, wie zegt dat zij zelf dat ding niet hebben laten vallen ofzo?), maar in het kader van klantvriendelijkheid hadden ze er denk ik slimmer aan gedaan mij tegemoet te komen. Al was het halverwege.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
jOzh schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:30:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze temperatuurmeter die je op je E61 groep kunt schroeven?
[Afbeelding]

Ik ben benieuwd naar de temperatuur van het water dat uit mijn Bezzera Magica HX komt; ik doe altijd netjes een cooling flush maar eigenlijk heb ik geen idee wat ik daar nu precies mee bereik. Met dit apparaatje hoop ik daar iets van inzicht in te krijgen. Zal hier wel even laten weten wat mijn bevindingen zijn.
Heb deze ook op mijn eerste machine gehad. Werkt prima en geef je het nodige inzicht in de verhouding tussen boiler temperatuur en daadwerkelijke watertemperatuur, en het effect van flushen en hoe lang je groep nodig heeft om weer terug op temperatuur te komen.

Uiteindelijk bleek dat bij de Rocket Mozzafiato allemaal on-point en vrij voorspelbaar te zijn. 126 graden in de boiler vertaalde zich naar 91 graden op de groep (ofzo), en na het zetten van een espresso was de groep binnen 1-2 minuten weer klaar voor de volgende. Bij een 3e of 4e kop had die iets langer nodig om te herstellen meende ik.

Ook werd duidelijk dat flushen niet nodig was; maar dat verschilt per merk. Doet Bezzera niet iets met een verwarmde groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:52

jOzh

Sweet dude!

Ypuh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:17:
[...]

Heb deze ook op mijn eerste machine gehad. Werkt prima en geef je het nodige inzicht in de verhouding tussen boiler temperatuur en daadwerkelijke watertemperatuur, en het effect van flushen en hoe lang je groep nodig heeft om weer terug op temperatuur te komen.

Uiteindelijk bleek dat bij de Rocket Mozzafiato allemaal on-point en vrij voorspelbaar te zijn. 126 graden in de boiler vertaalde zich naar 91 graden op de groep (ofzo), en na het zetten van een espresso was de groep binnen 1-2 minuten weer klaar voor de volgende. Bij een 3e of 4e kop had die iets langer nodig om te herstellen meende ik.

Ook werd duidelijk dat flushen niet nodig was; maar dat verschilt per merk. Doet Bezzera niet iets met een verwarmde groep?
Bezzera heeft machines met een ‘eigen’ ontwikkelde kop, die zijn inderdaad verwarmd. Mijn Magica is een reguliere E61. Daarnaast zonder PID dus ik werk nogal ‘in the dark’ wat dat betreft.

Grab shell dude!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cryptapix
RvdH schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:07:
Nou, lekkere soap weer. Ik had de Profitec Go teruggestuurd naar Van Pommeren en ondertussen de Rocket besteld. Nu heeft PostNL blijkbaar met de machine lopen gooien en is hij daar beschadigd aangekomen.
Stom als ik ben heb ik hem niet verzekerd verstuurd en nu gaan ze 20% inhouden op het creditbedrag.

Daar was ik dus niet blij mee, want ik vind 170,- inhouden om een paar stalen paneeltjes te vervangen veels te veel geld. Dus heb ik ze voor de keuze gesteld: of je ziet er in het kader van een tevreden klant behouden van af dat geld in te houden op het creditbedrag, of je kan ook de Appartamento terug krijgen alsook een andere bestelling die nog onderweg is, en je bent de klandizie kwijt.

Nouja blijkbaar zijn ze zo kortzichtig die 170,- belangrijker te vinden, dus ik ga de Appartamento weer inpakken en terugbrengen. En ik denk dat ik dan een zwarte Mozzafiato oppik bij de EspressoWinkel hier in de buurt, dan spek ik liever de lokale ondernemer dan dat ik van Pommeren nog een cent gun.

Jammer dat het zo moet, maarja. Ik snap ook wel dat van Pommeren er niks aan kan doen dat dat ding beschadigd aan komt (alhoewel, wie zegt dat zij zelf dat ding niet hebben laten vallen ofzo?), maar in het kader van klantvriendelijkheid hadden ze er denk ik slimmer aan gedaan mij tegemoet te komen. Al was het halverwege.
Heel zuur natuurlijk, maar het is toch gewoon je eigen schuld? Ook al kan ik me goed voorstellen dat je er gewoon niet aan hebt gedacht om het pakket te verzekeren; het is jouw risico. Dat ontken je overigens ook niet.

De manier waarop je vervolgens een voorstel doet, klinkt mij bijna als blackmail. Als je het echt zo hebt voorgesteld als je schrijft, snap ik heel goed dat de leverancier dan denkt: ‘stik erin’. Als je (daarvoor) zou hebben gevraagd of er een manier is waarin de leverancier je tegemoet kan komen, zou het een slechte beurt zijn van de leveranciers als die dan geen enkele mogelijkheid biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

cryptapix schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:05:
[...]
De manier waarop je vervolgens een voorstel doet, klinkt mij bijna als blackmail. Als je het echt zo hebt voorgesteld als je schrijft, snap ik heel goed dat de leverancier dan denkt: ‘stik erin’. Als je (daarvoor) zou hebben gevraagd of er een manier is waarin de leverancier je tegemoet kan komen, zou het een slechte beurt zijn van de leveranciers als die dan geen enkele mogelijkheid biedt.
Hier is een hele dag aan emailen overheen gegaan, zo kort en bondig (bot?) als ik het hier stel is het niet gegaan natuurlijk :)
Wat me vooral heeft gestoord is de insinuatie dat ik onzorgvuldig om zou zijn gegaan met de machine en hem niet goed ingepakt zou hebben. Net zoals zij er niks aan kunnen doen dat hij beschadigd is aangekomen, kan *ik* er ook niks aan doen. Maar zo wordt het vanuit hen niet bekeken.

En prima natuurlijk he, het is hun goed recht vast te houden aan wat ze stellen in hun algemene voorwaarden. Dan is het ook mijn recht om de rest te retourneren en er geen klant meer te willen zijn. Beetje meedenken is blijkbaar teveel gevraagd.
Pagina: 1 ... 193 ... 244 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1