Dergelijke klanten zijn ze liever kwijt dan rijk... ik zou als handelaar ook zo reageren, maar jij bent uiteindelijk de verliezer. Mij zijn ze niet kwijt als klantRvdH schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:29:
[...]
En prima natuurlijk he, het is hun goed recht vast te houden aan wat ze stellen in hun algemene voorwaarden. Dan is het ook mijn recht om de rest te retourneren en er geen klant meer te willen zijn. Beetje meedenken is blijkbaar teveel gevraagd.
Zakelijk gezien: Als jij zelf de verzending hebt geregeld ben jij aansprakelijk, als zij jou een verzendlabel hebben gestuurd zijn zij verantwoordelijk. Het zou een beetje flauw als de verantwoordelijke partij de kosten bij de ander zou neerleggen.RvdH schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:29:
[...]
Hier is een hele dag aan emailen overheen gegaan, zo kort en bondig (bot?) als ik het hier stel is het niet gegaan natuurlijk
Wat me vooral heeft gestoord is de insinuatie dat ik onzorgvuldig om zou zijn gegaan met de machine en hem niet goed ingepakt zou hebben. Net zoals zij er niks aan kunnen doen dat hij beschadigd is aangekomen, kan *ik* er ook niks aan doen. Maar zo wordt het vanuit hen niet bekeken.
En prima natuurlijk he, het is hun goed recht vast te houden aan wat ze stellen in hun algemene voorwaarden. Dan is het ook mijn recht om de rest te retourneren en er geen klant meer te willen zijn. Beetje meedenken is blijkbaar teveel gevraagd.
Ben zelf geen voorstander van het versturen van dit soort zware en dure apparatuur (bijv. ook carbon racefietsen, al zijn die een stuk lichter). Oké, het wordt ook van de fabrikant naar de verdeler gestuurd, maar dan ligt het risico niet bij de consument en La Marzocco gebruikt daar bijvoorbeeld op maat gemaakte pallets met dubbele dozen voor. Er zijn in dit topic ook meerdere voorbeelden van beschadigde espressomachines via winkels als Bol of Amazon.
In ander nieuws; mijn La Marzocco heeft zijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Deze zat nog bij de aankoop, dus geen idee wat het gekost heeft. Zo te zien zijn de kranenassen en alle O-ringetjes rondom de kranen en boiler vervangen, een nieuw vacuum ventiel en siliconen groepsring. Ook heb ik een kleinere restrictor laten plaatsen (0.8mm naar 0.6mm) om de watertoevoer te beperken. Standaard is de Linea Mini flow nogal sterk wat mogelijke kanaalvorming in de hand werkt. Standaard worden consumenten versies met een iets grotere nippel geleverd omdat deze eerder verstopt kan raken door slecht water. Meeste horeca machines worden met een kleinere nippel geleverd omdat watertoevoer beter gereguleerd wordt en machines vaker onderhouden worden.
Heb geen enkel spoor van kalk kunnen ontdekken en de machine zag er na 2 jaar dagelijks gebruik nog perfect uit, dus dat is ook de bevestiging dat Oscar90 bilt zakjes goed hun werk doen. Voor die vacuum breaker zul je iedere 2 jaar wel terug moeten komen, maar voor de rest verwacht ik eigenlijk niet zoveel onderhoud nodig te zijn. De machine oogt en functioneert na 2 jaar nog als nieuw en hoop er ook nog 10+ jaar mee verder te kunnen.
In ander nieuws; mijn La Marzocco heeft zijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Deze zat nog bij de aankoop, dus geen idee wat het gekost heeft. Zo te zien zijn de kranenassen en alle O-ringetjes rondom de kranen en boiler vervangen, een nieuw vacuum ventiel en siliconen groepsring. Ook heb ik een kleinere restrictor laten plaatsen (0.8mm naar 0.6mm) om de watertoevoer te beperken. Standaard is de Linea Mini flow nogal sterk wat mogelijke kanaalvorming in de hand werkt. Standaard worden consumenten versies met een iets grotere nippel geleverd omdat deze eerder verstopt kan raken door slecht water. Meeste horeca machines worden met een kleinere nippel geleverd omdat watertoevoer beter gereguleerd wordt en machines vaker onderhouden worden.
Heb geen enkel spoor van kalk kunnen ontdekken en de machine zag er na 2 jaar dagelijks gebruik nog perfect uit, dus dat is ook de bevestiging dat Oscar90 bilt zakjes goed hun werk doen. Voor die vacuum breaker zul je iedere 2 jaar wel terug moeten komen, maar voor de rest verwacht ik eigenlijk niet zoveel onderhoud nodig te zijn. De machine oogt en functioneert na 2 jaar nog als nieuw en hoop er ook nog 10+ jaar mee verder te kunnen.
![]() | ![]() |
[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 25-11-2023 19:14 ]
Ik zie niet in waarom de leverancier verantwoordelijk is als ze je een verzendlabel sturen. Dat is een service en daar kun je wel of geen gebruik van maken. Jij bent en blijft degene die verantwoordelijk is voor het retourtransport.bszz schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:45:
[...]
Zakelijk gezien: Als jij zelf de verzending hebt geregeld ben jij aansprakelijk, als zij jou een verzendlabel hebben gestuurd zijn zij verantwoordelijk. Het zou een beetje flauw als de verantwoordelijke partij de kosten bij de ander zou neerleggen.
Zo werkt het natuurlijk niet. De verzender is verantwoordelijk. De verkoper kan ook de klant niet de schuld geven als het is beschadigd.RvdH schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:29:
[...]
Hier is een hele dag aan emailen overheen gegaan, zo kort en bondig (bot?) als ik het hier stel is het niet gegaan natuurlijk
Wat me vooral heeft gestoord is de insinuatie dat ik onzorgvuldig om zou zijn gegaan met de machine en hem niet goed ingepakt zou hebben. Net zoals zij er niks aan kunnen doen dat hij beschadigd is aangekomen, kan *ik* er ook niks aan doen. Maar zo wordt het vanuit hen niet bekeken.
Hoofdpijnklanten zijn de meeste winkels trouwens liever kwijt dan rijk (ik heb vrijwel m'n hele carrière in de ecommerce gezeten). Die paar euro nemen ze met liefde op de koop toe. En diegene met wie je praat (waarschijnlijk een onderbetaalde helpdeskmedewerker) zal het al helemaal geen reet boeien.
Volgens mij is het zo dat degene die de keuze voor de transporteur maakt aansprakelijk is voor die keuze (en dus voor het transport,) tenzij jij de zending niet deugdelijk hebt ingepakt.cryptapix schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:25:
[...]
Ik zie niet in waarom de leverancier verantwoordelijk is als ze je een verzendlabel sturen. Dat is een service en daar kun je wel of geen gebruik van maken. Jij bent en blijft degene die verantwoordelijk is voor het retourtransport.
Klinkt ook niet onlogisch. Interessant om dit een keer uit te zoekenbszz schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:48:
[...]
Volgens mij is het zo dat degene die de keuze voor de transporteur maakt aansprakelijk is voor die keuze (en dus voor het transport,) tenzij jij de zending niet deugdelijk hebt ingepakt.
Ik ontken nergens de verantwoordelijkheid voor (het ontbreken van verzekering van) de verzending, en ik dacht dat dat ook wel duidelijk was. Daar ging het me ook niet om. Het gaat mij om het gebrek aan inlevingsvermogen en meewerken van Pommeren.BarôZZa schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:47:
[...]
Zo werkt het natuurlijk niet. De verzender is verantwoordelijk.
Maargoed, wellicht reageer ik ietwat overdreven op het geheel dus ik denk nog even na over het retourneren. Ben wel heel blij met de Appartamento. Maar achteraf gezien gun ik die omzet nu dus meer aan een lokale ondernemer.
Eerste snelle testjes doen mij vermoeden dat ik mijn espresso’s veelal met te koud water heb gezet…jOzh schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:30:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze temperatuurmeter die je op je E61 groep kunt schroeven?
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd naar de temperatuur van het water dat uit mijn Bezzera Magica HX komt; ik doe altijd netjes een cooling flush maar eigenlijk heb ik geen idee wat ik daar nu precies mee bereik. Met dit apparaatje hoop ik daar iets van inzicht in te krijgen. Zal hier wel even laten weten wat mijn bevindingen zijn.
Het water ‘koelt’ al vrij snel af tot onder de 90 graden. Vanaf nu maar eens proberen zonder cooling flush.
Grab shell dude!
Ik moet mijzelf denk ik corrigeren. Het risico lijkt inderdaad bij de verzender te liggen, tenzij de webwinkel de retour verzorgt door bijvoorbeeld een afhaalopdracht. Als je als consument zelf het pakket afgeeft bij een pakketpunt ben je kennelijk zelf verantwoordelijk.
https://www.thuiswinkel.o...-risico-van-retoursturen/
https://www.thuiswinkel.o...-risico-van-retoursturen/
[ Voor 12% gewijzigd door bszz op 25-11-2023 20:16 ]
Wacht even, je gunt het 'de lokale ondernemer' pas wanneer je in jouw ogen niet goed geholpen wordt bij de grote boze winkel?RvdH schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:04:
[...]
Maargoed, wellicht reageer ik ietwat overdreven op het geheel dus ik denk nog even na over het retourneren. Ben wel heel blij met de Appartamento. Maar achteraf gezien gun ik die omzet nu dus meer aan een lokale ondernemer.
Zo werkt het natuurlijk niet he
Dat zegt @RvdH niet?Luapper schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:17:
[...]
Wacht even, je gunt het 'de lokale ondernemer' pas wanneer je in jouw ogen niet goed geholpen wordt bij de grote boze winkel?
Zo werkt het natuurlijk niet he
Heeft iemand toevallig nog de sage/breville barista pro of de bambino plus in de korting gezien?
Ik lees op Reddit dat er wel korting is op deze apparaten. Maar zie deze korting nergens terug op de officiële website of amazon ☹️
Ik lees op Reddit dat er wel korting is op deze apparaten. Maar zie deze korting nergens terug op de officiële website of amazon ☹️
Aan de andere kant; genoeg mensen die zo'n apparaat thuis laten vallen, hem dan retourneren onder het mom van "nee ik wil toch een andere" en dan de vervoerder de schuld geven. Jij hebt dat wellicht niet gedaan, maar zo'n winkel zal dat regelmatig overkomen. Jij verwacht van Van Pommeren inlevingsvermogen, maar omgekeerd kunnen ze natuurlijk hetzelfde zeggen. In de detailhandel zijn de marges vrij klein over het algemeen.RvdH schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:04:
[...]
Ik ontken nergens de verantwoordelijkheid voor (het ontbreken van verzekering van) de verzending, en ik dacht dat dat ook wel duidelijk was. Daar ging het me ook niet om. Het gaat mij om het gebrek aan inlevingsvermogen en meewerken van Pommeren.
Van Pommeren zie ik overigens ook als lokale ondernemer. Bol.com, Amazon en Coolblue niet
Ik zou eens zoeken in dit topic wat men hier vindt van die machines. Ik kan je al verklappen: dat is het tegenovergestelde van reddit. De vraag is dus eigenlijk: wat zijn je wensen/eisen aan een machine. Dan kunnen ‘we’ daarna roepen wat wij zouden doen.Gewenste Nick schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:43:
Heeft iemand toevallig nog de sage/breville barista pro of de bambino plus in de korting gezien?
[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 26-11-2023 14:26 ]
Dat was mijn vraag niet. Ik vroeg of iemand al een van deze apparaten in de aanbieding heeft gezien. Ik hoef helemaal niet te weten wat men zou doen. 👍cryptapix schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:25:
[...]
Ik zou eens zoeken in dit topic wat men hier vindt van die machines. Ik kan je al verklappen: dat is het tegenovergestelde van reddit. De vraag is dus eigenlijk: wat zijn je wensen/eisen aan een machine. Dan kunnen ‘we’ daarna roepen wat wij zouden doen.
Ok, rustig maar. Dan is het eenvoudige antwoord: nee, en als ik het zou hebben gezien zou ik het je nu sowieso niet meer zeggen.Gewenste Nick schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:45:
[...]
Dat was mijn vraag niet. Ik vroeg of iemand al een van deze apparaten in de aanbieding heeft gezien. Ik hoef helemaal niet te weten wat men zou doen. 👍
Als je ING punten hebt, dan zijn ze continu in de aanbieding geloof ik. Bambino Plus voor rond de 330 euro.Gewenste Nick schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:43:
Top, bedankt. Ik ga even kijken.BarôZZa schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:55:
[...]
Als je ING punten hebt, dan zijn ze continu in de aanbieding geloof ik. Bambino Plus voor rond de 330 euro.
Zeker, maar niet voor mijTheJVH schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:55:
[...]
Van Pommeren zie ik overigens ook als lokale ondernemer. Bol.com, Amazon en Coolblue niet.
Ik dacht, laat ik eens één keertje een light roast proberen, en kwam uit bij https://zwarteroes.nl/col...cts/juicy-lucy-costa-rica. Iemand toevallig ervaring hiermee om espresso mee te zetten? Staan alleen filter-suggesties bij.
Ik had hem vanmiddag op 1:2, maar hij was overdreven zuur en "intens". Inmiddels de temperatuur hoger gezet, maar zou ik de ratio ook nog moeten aanpassen?
Temp hoger, ratio hoger (dus 1:2,5 bijv) en zettijd evt nog omhoog naar 30/35s.RvdH schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:00:
[...]
Zeker, maar niet voor mijIk bedoel met lokale ondernemer eentje die in dezelfde regio zit als ik. Voor mij zou dat https://www.espressowinkel.nl/ zijn.
Ik dacht, laat ik eens één keertje een light roast proberen, en kwam uit bij https://zwarteroes.nl/col...cts/juicy-lucy-costa-rica. Iemand toevallig ervaring hiermee om espresso mee te zetten? Staan alleen filter-suggesties bij.
Ik had hem vanmiddag op 1:2, maar hij was overdreven zuur en "intens". Inmiddels de temperatuur hoger gezet, maar zou ik de ratio ook nog moeten aanpassen?
Is..
- PID control ipv pressostat
- shot timer
- Rotatie ipv vibratiepomp
- Aansluiten op waterleiding
- Iets groter en zwaarder
- Minder mooi/modern uiterlijk
Dat is voor iedereen anders denk ikRvdH schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:09:
Is..Maar ook...
- shot timer
het waard om €550 extra te betalen?
Ik heb iets meer dan dat 'extra' betaald om hem ook aan de waf te voldoen én aan alle andere dingen (lm Micra)
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
*knip* dat is niet de bedoeling hier
[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 28-11-2023 08:30 ]
Ik zou PID als meest belangrijke zien. Hier kort weer een HX gehad met pressostaat en dat is prima voor een paar shots, daarna neig ik toch al snel weer naar een PID.RvdH schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:09:
Is..Maar ook...
- shot timer
Shot timer en rotatiepomp zijn meer ‘Nice to have’ en hebben niet veel invloed op je koffie, aansluiten op waterleiding is fijn als je dat van plan bent en handig voor pre infusie.
Aan de andere kant, mijn huidige setup is DB, PID, rotatiepomp en aangesloten op vast water, en dat is wel heel fijn.
heb je het liggen?RvdH schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:09:
Is..Maar ook...
- shot timer
kan het kwijt?
wat vind je het belangrijkst?
etc
etc
etc...
als jij het wil doen moet je het vooral doen. Of het de meerprijs waard is kan alleen jij voor jezelf verantwoorden...
Hi Ha Hopjesvla
Je hebt nu toch een mooi apparaat? Dan is die vraag toch niet belangrijk meer? Mooi bakkie koffie zetten en genieten van wat je hebt.RvdH schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:09:
Is..Maar ook...
- shot timer
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Eindelijk de druk/manometer erop geschroeft en hij geeft strak 9 bar druk aan. Ga ik dus voorlopig niks aan veranderenHenkie_NtA schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:20:
[...]
Benieuwd naar je ervaringen hiermee. Kon zo snel nergens vinden of de out of the box pressure van de TCA ook nog aan de hoge kant was.
Wel even uitzoeken hoe ik die drukmeter er fatsoenlijk op zet want hij druppelt een héél klein beetje. Ik had vast een soort spulletje op 't schroefdraad moeten smeren.. maar ongeduldig
Ondertussen zijn we er aan uit dat we thuis een Jura E8 (EC) willen aanschaffen. We twijfelen alleen over de kleur; platina of dark inox. Ik ben bij een aantal winkels geweest, maar die hadden geen dark inox showmodel. Op jura.nl komt dat vrij donker over.
Is er een Tweaker die een Jura in Dark Inox heeft staan en een fotootje kan delen?
Is er een Tweaker die een Jura in Dark Inox heeft staan en een fotootje kan delen?
https://leidingshop.nl/loctite-55-afdichtingskoord-50-meter/RvdH schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:18:
[...]
Eindelijk de druk/manometer erop geschroeft en hij geeft strak 9 bar druk aan. Ga ik dus voorlopig niks aan veranderen
Wel even uitzoeken hoe ik die drukmeter er fatsoenlijk op zet want hij druppelt een héél klein beetje. Ik had vast een soort spulletje op 't schroefdraad moeten smeren.. maar ongeduldig
fantastisch spul
Ah, thanks voor de terugkoppeling. Dus out of the box is ie gewoon 9 bar. Aangezien ik dezelfde machine van dezelfde winkel heb gekocht denk ik dat het wel safe is om aan te nemen dat die van mij ook op 9 bar zit.RvdH schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:18:
[...]
Eindelijk de druk/manometer erop geschroeft en hij geeft strak 9 bar druk aan. Ga ik dus voorlopig niks aan veranderen
Speaking of....
:strip_exif()/f/image/LJ43iXDdRkUOuIEFkjjdKxaS.jpg?f=fotoalbum_large)
SyS_ErroR schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:15:
Ondertussen zijn we er aan uit dat we thuis een Jura E8 (EC) willen aanschaffen. We twijfelen alleen over de kleur; platina of dark inox. Ik ben bij een aantal winkels geweest, maar die hadden geen dark inox showmodel. Op jura.nl komt dat vrij donker over.
:strip_exif()/f/image/IX8TWHirwWJBaJqv7t0QcD2l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pJR7a9gS67DIBbehaBa2OHju.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is geen dark inox. dat is piano black.
Het posten van een foto heeft ook niet veel zin. Het ziet er in het echt toch anders uit en met zoeken op afbeeldingen kom je net zo ver.
Het posten van een foto heeft ook niet veel zin. Het ziet er in het echt toch anders uit en met zoeken op afbeeldingen kom je net zo ver.
Ik heb helaas geen fysieke winkel in omgeving breda gezien die een dark inox als showmodel heeft staan, vandaar dit alternatief. Foto is dan inderdaad niet de ideale oplossing.Teus.espresso schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:16:
Dat is geen dark inox. dat is piano black.
Als je dat bedrag nog iets verhoogt heb ik nog een mooie Faemina voor je staan. Krijg je nog wat tweakers kortingRvdH schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:09:
Is..Maar ook...
- shot timer
Sinds vandaag ben ik ook een trotse eigenaresse van een Jura E8.
Eindelijk geen lekkende Siemens Q6 meer.
Ik heb een beetje zitten stoeien met de Wifi Connect en dat werkt nu ook.
Nu nog even puzzelen wat de beste instellingen zijn.
Eindelijk geen lekkende Siemens Q6 meer.
Ik heb een beetje zitten stoeien met de Wifi Connect en dat werkt nu ook.
Nu nog even puzzelen wat de beste instellingen zijn.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Heb je collectie aan vreselijk mooie koffie apparatuur weer uitgebreid?robbynaish schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:44:
[...]
heb ik nog een mooie Faemina voor je staan
Die Faemina zelf gebruikt? Wat vond je ervan?
Nice! Vergeet niet om even het nulpunt te checken, bij mij moest hij 2 pinnetjes naar links.cold schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:16:
volgens DHL komt wordt er vanavond een Batch 5 Timemore Sculptor 078s bezorgd
HOEFT toch niet?
Als je fijn genoeg kan malen, moet je niets aanpassen ..
Als je fijn genoeg kan malen, moet je niets aanpassen ..
Interesting times...
Ja alleen nog niet binnen maar de Faemina is voor mij overkill want ik drink gewoon te weinig espresso, gewoon meer van Filter.bebopper schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:20:
[...]
Heb je collectie aan vreselijk mooie koffie apparatuur weer uitgebreid?![]()
Die Faemina zelf gebruikt? Wat vond je ervan?
Wel een nieuwe Tricolate gekocht, had eerst een blauwe omdat de clear versie toen niet leverbaar was.
:strip_exif()/f/image/aYgewBH1A7P7Rm11ltpahCJ6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door robbynaish op 30-11-2023 10:41 ]
Dat is Italiaans, Als je wilt, dan kan je dat zo rechtzetten als je de machine even open maakt.RvdH schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:42:
[Afbeelding]
Ik zag vanochtend ineens dat de manometer van de Appartamento een klein beetje gedraaid lijkt te zijn.. nu ik dat gezien heb kan ik het niet niet meer zien.. denk dat ie toch maar terug gaat..
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Ik denk dat @RvdH eerder een excuus zoekt om een andere machine te halen
.
Dat kan, er is wel een kans dat van Pommeren de waardevermindering in rekening gaat brengen. Uit de vorige posts te lezen zijn ze er daar wel klaar mee.
Redenen genoeg: scheve manometer, vreemde foutcode bij opstarten, ontevreden met vibratiepomp (niet deze in het specifiek maar uberhaubt, ik hou niet van de langzame opbouw van de druk), constante getik van de pressostat.
Gelukkig is dat precies waar de wet koop op afstand voor bedoeld is, zodat ik erachter kan komen en hem tijdig kan retourneren. Ongeacht wat er voorgevallen is met de vorige machine was hij sowieso teruggegaan.
Niet dat ik ook maar enige verantwoording schuldig ben hier, maar om te voorkomen dat er weer "gedoe" ontstaat ga ik de Appartemento ook gewoon persoonlijk daarheen brengen. Dan weet ik zeker dat die onbeschadigd aankom en kunnen we gewoon een goed gesprek voeren indien nodig, i.p.v. heen en weer te emailen.
Gelukkig is dat precies waar de wet koop op afstand voor bedoeld is, zodat ik erachter kan komen en hem tijdig kan retourneren. Ongeacht wat er voorgevallen is met de vorige machine was hij sowieso teruggegaan.
Niet dat ik ook maar enige verantwoording schuldig ben hier, maar om te voorkomen dat er weer "gedoe" ontstaat ga ik de Appartemento ook gewoon persoonlijk daarheen brengen. Dan weet ik zeker dat die onbeschadigd aankom en kunnen we gewoon een goed gesprek voeren indien nodig, i.p.v. heen en weer te emailen.
Ik zou nooit zo gemakkelijk met de rechten die je krijgt door de wet koop op afstand om kunnen gaan. Maar misschien ben ik wel ouderwets in dat ik alleen iets koop als ik serieus ben en dat het product alleen terug gaat als het defect of anders dan omschreven is. Als ik er niet tevreden mee ben, is het mijn verkeerde keus en moet ik een oplossing verzinnen. Niet de verkoper.
Het klopt dat je hier geen verantwoording hoeft af te leggen maar ik vind er wel wat van.
Het klopt dat je hier geen verantwoording hoeft af te leggen maar ik vind er wel wat van.
Gemakkelijk? Ik weet niet hoor, maar in elk geval 3 van de dingen die ik noem kan je niet "op afstand" weten. En voor het geld wat zo'n ding kost ga ik niet achterover zitten van "ach ja..pech..".Teus.espresso schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:14:
Ik zou nooit zo gemakkelijk met de rechten die je krijgt door de wet koop op afstand om kunnen gaan. Maar misschien ben ik wel ouderwets in dat ik alleen iets koop als ik serieus ben en dat het product alleen terug gaat als het defect of anders dan omschreven is. Als ik er niet tevreden mee ben, is het mijn verkeerde keus en moet ik een oplossing verzinnen. Niet de verkoper.
De wet koop op afstand zegt het volgende:RvdH schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:45:
Redenen genoeg: scheve manometer, vreemde foutcode bij opstarten, ontevreden met vibratiepomp (niet deze in het specifiek maar uberhaubt, ik hou niet van de langzame opbouw van de druk), constante getik van de pressostat.
Je hebt nu een week dat ding thuis staan, en waarschijnlijk wel een stuk of 15 kopjes koffie gemaakt. Ik vind dat persoonlijk meer dan alleen "proberen", en zou zeggen dat het product gebruikt is. Dus ik vind het niet meer dan logisch dat de winkel je niet het complete bedrag zou terug geven.Tijdens de bedenktijd mag u de verpakking openmaken. En u mag het product uitproberen of passen, net als in een normale winkel. Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen. Maar u mag de broek niet dagen lang dragen en weer terugsturen. Deed u dit toch? En werd het product daardoor minder waard? Dan mag de verkoper de prijs verminderen. Hij moet dit wel eerst tegen u zeggen.
Die manometer had je ook bij het uitpakken kunnen zien, maar ik gok dat Van Pommeren die met alle liefde recht zet - of terugstuurt naar de fabrikant (het is een fabricagefout uiteindelijk). Die vibratiepomp had je van te voren kunnen weten (als je niet naar de winkel toe gaat voor advies moet je jezelf goed inlezen
Mijn Profitec deed ook wat rare dingen bij het eerste keer aanzetten, maar ik gok dat dat komt doordat alle leidingen, boilers en andere dingen helemaal leeg zijn. Da's mooi, want dat betekend dat ik een gloednieuwe machine heb ontvangen, en hij doet het perfect dus ik maak mij er geen zorgen om.
Draai het eens om; wat zou jij er van vinden als je een nieuwe machine koopt die al een week bij iemand thuis heeft gestaan en is geretourneerd?
Het is duidelijk dat men verschillende meningen heeft, en dat is prima 
Ik vind het product in elk geval niet naar verwachting en daarom gaat hij terug.
Ik vind het product in elk geval niet naar verwachting en daarom gaat hij terug.
Helemaal mee eens. En die winkelier moet maar een teruggestuurd ding weer verkopen. Kijk hoe vies dat apparaat is inmiddels. Als winkelier zou ik hier 20% restock derving voor rekenen. Je zou gek zijn om dat ding voor volledige nieuwprijs terug te nemen.TheJVH schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:27:
[...]
De wet koop op afstand zegt het volgende:
[...]
Je hebt nu een week dat ding thuis staan, en waarschijnlijk wel een stuk of 15 kopjes koffie gemaakt. Ik vind dat persoonlijk meer dan alleen "proberen", en zou zeggen dat het product gebruikt is. Dus ik vind het niet meer dan logisch dat de winkel je niet het complete bedrag zou terug geven.
Die manometer had je ook bij het uitpakken kunnen zien, maar ik gok dat Van Pommeren die met alle liefde recht zet - of terugstuurt naar de fabrikant (het is een fabricagefout uiteindelijk). Die vibratiepomp had je van te voren kunnen weten (als je niet naar de winkel toe gaat voor advies moet je jezelf goed inlezen). Die pressostaat snap ik wel, maar hebben alle machines dat niet? Had je Profitec daar geen "last" van? Mijn Pro 300 wel iig. Edit: Die heeft een PID dus doet dat denk ik niet. Weer wat geleerd.
Mijn Profitec deed ook wat rare dingen bij het eerste keer aanzetten, maar ik gok dat dat komt doordat alle leidingen, boilers en andere dingen helemaal leeg zijn. Da's mooi, want dat betekend dat ik een gloednieuwe machine heb ontvangen, en hij doet het perfect dus ik maak mij er geen zorgen om.
Draai het eens om; wat zou jij er van vinden als je een nieuwe machine koopt die al een week bij iemand thuis heeft gestaan en is geretourneerd?
offtopic:
en je bent erg bijzonder als je zo'n duur apparaat koopt en twijfelt, om vervolgens talloze koffie ermee te zetten, om vervolgens terug te sturen en je volledige bedrag terug te verwachten. Als onzeker bent, probeer dat ding lekker in een winkel! Daar helpen ze je met alle plezier en kan je zoveel kopjes koffie proberen als je wilt. Maar dan verpest je geen nieuw apparaat.
en je bent erg bijzonder als je zo'n duur apparaat koopt en twijfelt, om vervolgens talloze koffie ermee te zetten, om vervolgens terug te sturen en je volledige bedrag terug te verwachten. Als onzeker bent, probeer dat ding lekker in een winkel! Daar helpen ze je met alle plezier en kan je zoveel kopjes koffie proberen als je wilt. Maar dan verpest je geen nieuw apparaat.
Maar dat is vooral door uw voorgeschiedenis hier, dat onze meningen gekleurd zijn. Ik neem uw posts alvast een tijdje niet meer au serieux. Een R58, dan een Jura, dan een LMLM, terug een Jura, dan weer een Profitec Go en nu voldoet de Appartamento ook niet meer en kijkt men uit om die te vervangen door een Rocket Mozzafiato Evo R. En dat allemaal tussen januari 2022 en november 2023RvdH schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:34:

Ben benieuwd welk produkt er wel volgens uw verwachtingen voldoet, volgens mij geen enkel.Ik vind het product in elk geval niet naar verwachting en daarom gaat hij terug.
Je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid jezelf goed te informeren. Erg makkelijk om de wet koop op afstand hiervoor te ge(mis)bruiken.RvdH schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:34:
Afgelopen week heb ik met een ECM Mechanika Max gewerkt. Die is fijn!
Compacte E61 machine met rotatie pomp en PID.
Warmt snel op en maakt prachtige koffie.
Stoomt ruim voldoende en de afwerking is ook top.
Werkt zowel op waterbak als vaste wateraansluiting.
Voor liefhebbers van compacte machines is dit een absolute aanrader.
[ Voor 22% gewijzigd door Teus.espresso op 30-11-2023 18:00 ]
Die Linea Mini was echt fantastischRigolleM schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:38:
[...]
Ben benieuwd welk produkt er wel volgens uw verwachtingen voldoet, volgens mij geen enkel.
Ja, nog steeds onbegrijpelijk waarom je die weggedaan hebt voor een Jura.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 30-11-2023 18:48 ]
Dat kan ik onderschrijven. Ik gebruik 'm dagelijks icm een Eureka Mignon Turbo. Heerlijke machine met een hoop extra's:Teus.espresso schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:57:
-Shot timer
-Instelbare (passieve en actie) pre-infusie
-Twee timers voor automatisch aan en uitschakelen voor doordeweeks en twee voor het weekend
-Afzonderlijk instelbare temperatuur voor boiler en koffie
-Een instelbare flowmeter die bijhoudt wanneer het ontkalkingsfilter vervangen moet worden
etc. etc.
💵💵💵Ypuh schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:48:
[...]
Ja, nog steeds onbegrijpelijk waarom je die weggedaan hebt voor een Jura.
Z’n enige nadeel.. z’n prijs. Dat was ie me niet waard, dus andere leuke dingen gedaan daarmee.
Eigenlijk een ECM MaraX met rotatiepomp? Ziet er wel goed uit. Zou fijn zijn als deze technologie in meer HX machines komt!Teus.espresso schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:57:
SyS_ErroR schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:15:
:strip_exif()/f/image/FyoYWBPFoMzjZ95vSQgd4Ojc.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb sinds iets van 6 maanden de alom geprezen Jura E8 waar sinds gister geen koffie meer uit komt. Het lijkt wel of de uitloop verstopt is of zo. Krijg de melding 'systeem vult'. Er zit voldoende water in het reservoir, maak hem regelmatig schoon, uitloop van koffie en die van de melkdranken werken beide niet. Iemand een tip om dit op te lossen? Heb gelukkig nog garantie maar dan ben ik hem weer ff kwijt...
Het lijkt weer te werken nadat de stekker eruit en erin is geweest

[ Voor 8% gewijzigd door GoEV6 op 01-12-2023 13:10 ]
De Sint en Piet zaten in het grote boek over RvdH te lezen,
En dachten, dat kan toch niet de bedoeling wezen?
Heen en weer met al die koffie apparaten,
Kan hij het soms gewoon niet laten?
RvdH is dankbaar voor dit forum en al die mensen met hun opmerkingen,
misschien moet hij die Appartemento toch maar houden, ondanks z'n beperkingen.
Dus is er een mailtje naar Van Pommeren gegaan met "ik houd hem toch".
Weer een entry erbij in het al veels te lange koffieblog.
In het mailtje stond zelfs netjes excuses voor mijn overdreven gedrag,
En RdvH hoopt dat iedereen hierop kan terugkijken met een lach.
En dachten, dat kan toch niet de bedoeling wezen?
Heen en weer met al die koffie apparaten,
Kan hij het soms gewoon niet laten?
RvdH is dankbaar voor dit forum en al die mensen met hun opmerkingen,
misschien moet hij die Appartemento toch maar houden, ondanks z'n beperkingen.
Dus is er een mailtje naar Van Pommeren gegaan met "ik houd hem toch".
Weer een entry erbij in het al veels te lange koffieblog.
In het mailtje stond zelfs netjes excuses voor mijn overdreven gedrag,
En RdvH hoopt dat iedereen hierop kan terugkijken met een lach.
[ Voor 13% gewijzigd door RvdH op 01-12-2023 13:17 ]
Het heeft even (heel lang) geduurd maar de Timemore sculptor 078s is binnen. Erg mooie maler moet ik zeggen maar ook erg statisch. Na 2 kg bonen (niet voor consumptie bedoelde bonen) vermalen te hebben de eerste kop koffie gezet en moet zeggen dat deze erg goed smaakt! Inmiddels ook de eerste mod gemaakt en geprint om de maalstand duidelijker af te kunnen lezen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Bij de Jura's blijft er af en toe wat gemalen koffie aan het zeefje zitten.
Dit kan je gemakkelijk met je vingers schoonmaken. Een volgende keer als je weet hoe het moet kan je een tissue gebruiken.
Haal de lade uit de machine, steek je hand in het gat waar de lade zat. Volg met je vingers de bovenkant van het gat. Als iets meer dan de helft van je hand in de machine zit, voel je een plaat die enigszins beweegt.
Ga nu onder die plaat door met je vinger en daar achter voel je een ruimte ter grote van een ping-ping bal. Daar bovenin zit de douche zeef. Veeg die schoon en daarna zou de machine weer beter moeten doorlopen.
Dit kan je gemakkelijk met je vingers schoonmaken. Een volgende keer als je weet hoe het moet kan je een tissue gebruiken.
Haal de lade uit de machine, steek je hand in het gat waar de lade zat. Volg met je vingers de bovenkant van het gat. Als iets meer dan de helft van je hand in de machine zit, voel je een plaat die enigszins beweegt.
Ga nu onder die plaat door met je vinger en daar achter voel je een ruimte ter grote van een ping-ping bal. Daar bovenin zit de douche zeef. Veeg die schoon en daarna zou de machine weer beter moeten doorlopen.
Ik moet zeggen dat ik dat nog al gehoord heb, maar ik heb daar totaal geen last van..raze88 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:23:
Het heeft even (heel lang) geduurd maar de Timemore sculptor 078s is binnen. Erg mooie maler moet ik zeggen maar ook erg statisch.
Interesting times...
Beginnend koffie verkenner hier.
Gisteren nog gebeld naar een lokale branderij in de buurt met de vraag of ze verse, met branddatum gedateerde zakjes verkochten. Kreeg ik een hele uitleg dat hun koffie altijd vers is en ze daar niet aan mee doen
Wou ze mij terloops nog even de les spellen door er mij op te wijzen dat ik niets van koffie wist omdat ik naar gedateerde en dus oude koffie vroeg
Onbegrijpelijk...
Dan maar de raad hier opgevolgd en een proefpakket besteld bij Fascino. 5 zakjes van 250g maar net zoveel betaald als ik bij de lokale branderijd zou betalen voor 1KG.
Ondertussen reeds netjes geleverd en inderdaad kraakvers, 30/11 gebrand.
Wacht ik best nog enkele dagen om er koffie mee te zetten of is het toch leuk om er al mee te experimenteren?
Gisteren nog gebeld naar een lokale branderij in de buurt met de vraag of ze verse, met branddatum gedateerde zakjes verkochten. Kreeg ik een hele uitleg dat hun koffie altijd vers is en ze daar niet aan mee doen
Wou ze mij terloops nog even de les spellen door er mij op te wijzen dat ik niets van koffie wist omdat ik naar gedateerde en dus oude koffie vroeg

Dan maar de raad hier opgevolgd en een proefpakket besteld bij Fascino. 5 zakjes van 250g maar net zoveel betaald als ik bij de lokale branderijd zou betalen voor 1KG.
Ondertussen reeds netjes geleverd en inderdaad kraakvers, 30/11 gebrand.
Wacht ik best nog enkele dagen om er koffie mee te zetten of is het toch leuk om er al mee te experimenteren?
Sommige bonen zijn ook wat statischer dan andere, daarnaast speelt ook de luchtvochtigheid in huis mee. Hoe droger, hoe statischer de omgeving.kazzzdafke schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:07:
[...]
Ik moet zeggen dat ik dat nog al gehoord heb, maar ik heb daar totaal geen last van..
Het beste kan je koffie zetten met bonen van ongeveer 1 week - 8 weken oud. Jonger dan een week en je zal merken dat er veel kop-tot-kop variatie is. In de 1-8 weken veranderd de boon wel iets, maar veel minder dan in de eerste week. Na 8 weken zal je merken dat de boon langzaam slechter wordt.BlackShadow schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:09:
Je kan altijd meteen koffie zetten; consistente bakkies koffie krijg je alleen niet.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Dat is inderdaad niet te begrijpen. Ik zou het nog ergens begrijpen als ze zou gezegd hebben dat ze de datum er niet op zetten omdat ze kleine oplages branden en dus snel door de voorraad heengaan. Maar om zo te reageren omdat je erom vraagt?BlackShadow schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:09:
Gisteren nog gebeld naar een lokale branderij in de buurt met de vraag of ze verse, met branddatum gedateerde zakjes verkochten. Kreeg ik een hele uitleg dat hun koffie altijd vers is en ze daar niet aan mee doen![]()
Wou ze mij terloops nog even de les spellen door er mij op te wijzen dat ik niets van koffie wist omdat ik naar gedateerde en dus oude koffie vroegOnbegrijpelijk...

Maar zo ben ik ook wel al in de buurt een koffie winkel tegen gekomen waar de koffie gewoon in bakken met scheppen lag om zakjes te vullen. De winkel ruikt dan wel heel fel naar koffie natuurlijk, maar daar ga ik geen koffie kopen.
Ik heb hetzelfde gehad met onze S8. Heb je de maalgraad toevallig erg fijn staan en heb je relatief vette bonen? Bij ons was dat wel het geval en was de machine intern verstopt en moest door Jura schoongemaakt worden. Je zou het schoonmaakprogramma kunnen draaien met een tablet, dat hielp bij ons kortstondig.GoEV6 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:05:
Ik heb sinds iets van 6 maanden de alom geprezen Jura E8 waar sinds gister geen koffie meer uit komt. Het lijkt wel of de uitloop verstopt is of zo. Krijg de melding 'systeem vult'. Er zit voldoende water in het reservoir, maak hem regelmatig schoon, uitloop van koffie en die van de melkdranken werken beide niet. Iemand een tip om dit op te lossen? Heb gelukkig nog garantie maar dan ben ik hem weer ff kwijt...
Ik gebruik alleen bonen van Brandzaak, niet erg fijne maalgraad volgens mij. En ik onderhoud hem zoals het apparaat zelf aangeeft. Gister nog een keer extra met een tablet schoongemaakt maar dan hielp niet. Nu werkt hij weer, 3 kopjes koffie gezet, dus hopen dat het goed blijft gaan.Pellicaantje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:17:
[...]
Ik heb hetzelfde gehad met onze S8. Heb je de maalgraad toevallig erg fijn staan en heb je relatief vette bonen? Bij ons was dat wel het geval en was de machine intern verstopt en moest door Jura schoongemaakt worden. Je zou het schoonmaakprogramma kunnen draaien met een tablet, dat hielp bij ons kortstondig.
Ik had het ook met de bonen van brandzaak en voer het onderhoud van de machine ook conform de instructies uit, maar mocht helaas niet baten. Ze doen dat bij Jura trouwens onder garantie en dus kosteloos. Duurt alleen wel ff en die tijd zit je zonder machine. Hopelijk dus niet nodig.GoEV6 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:22:
[...]
Ik gebruik alleen bonen van Brandzaak, niet erg fijne maalgraad volgens mij. En ik onderhoud hem zoals het apparaat zelf aangeeft. Gister nog een keer extra met een tablet schoongemaakt maar dan hielp niet. Nu werkt hij weer, 3 kopjes koffie gezet, dus hopen dat het goed blijft gaan.
Ik verwacht van een Jura van deze prijs wel wat meer kwaliteit dan problemen binnen 1 jaar. Inderdaad hopen dat hij het nu gewoon blijft doen.Pellicaantje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:35:
[...]
Ik had het ook met de bonen van brandzaak en voer het onderhoud van de machine ook conform de instructies uit, maar mocht helaas niet baten. Ze doen dat bij Jura trouwens onder garantie en dus kosteloos. Duurt alleen wel ff en die tijd zit je zonder machine. Hopelijk dus niet nodig.
Met welke frequentie zou jij dit aanraden om te doen als er verder geen problemen/klachten zijn?Teus.espresso schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:56:
Bij de Jura's blijft er af en toe wat gemalen koffie aan het zeefje zitten.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Er zit veel verschil in bonen en maling. De een loopt dus wel tegen problemen aan. De ander niet.True schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:00:
[...]
Met welke frequentie zou jij dit aanraden om te doen als er verder geen problemen/klachten zijn?
Frequentie is dus als je het idee hebt dat de koffie moeilijker doorloopt, doe dan het bovenstaande.
Het reinigings programma maakt de boel wel schoon maar het water gaat altijd dezelfde kant op. Daarmee worden korrels koffie die aan de zeef zitten dus niet losgemaakt.
Voor de mensen met een volautomaat: wisselen jullie je bonen af of maken jullie de zak leeg? Vorige week met de BF deal bij Fascino paar zakjes bonen besteld. Sommige bonen worden specifiek aangeraden om cappucinno mee te zetten. Nu drink ik die niet zo veel, maar mijn vrouw wel. De reguliere bonen zijn juist meer geschikt voor espresso. Nu goed, eigenlijk zou je elke keer een andere boon willen gebruiken, afhankelijk van wat je zet. Aan de andere kant denk ik…ik maak gewoon de zak leeg. Koop bewust zakken van 250g zodat de bonen zo vers mogelijk blijven. Alternatief was om elke keer net genoeg bonen in het reservoir te zetten dat hij alles gebruikt voor 1 kopje koffie. Maar goed, helemaal optimaal werkt dat ook niet.
Heb overigens een Saeco Xelsis Suprema. Beschikt ook over een invoer voor zelfgemalen of voorgemalen koffie. Dat is natuurlijk ook een optie. Maar goed, mijn vrouw krijg ik echt niet zo ver dat die gaat zitten malen terwijl we een (dure) volautomaat hebben gekocht!
Heb overigens een Saeco Xelsis Suprema. Beschikt ook over een invoer voor zelfgemalen of voorgemalen koffie. Dat is natuurlijk ook een optie. Maar goed, mijn vrouw krijg ik echt niet zo ver dat die gaat zitten malen terwijl we een (dure) volautomaat hebben gekocht!
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Een paar opmerkingen:B-Bandit schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:41:
Voor de mensen met een volautomaat: wisselen jullie je bonen af of maken jullie de zak leeg? Vorige week met de BF deal bij Fascino paar zakjes bonen besteld. Sommige bonen worden specifiek aangeraden om cappucinno mee te zetten. Nu drink ik die niet zo veel, maar mijn vrouw wel. De reguliere bonen zijn juist meer geschikt voor espresso. Nu goed, eigenlijk zou je elke keer een andere boon willen gebruiken, afhankelijk van wat je zet. Aan de andere kant denk ik…ik maak gewoon de zak leeg. Koop bewust zakken van 250g zodat de bonen zo vers mogelijk blijven. Alternatief was om elke keer net genoeg bonen in het reservoir te zetten dat hij alles gebruikt voor 1 kopje koffie. Maar goed, helemaal optimaal werkt dat ook niet.
Het wisselen van boon betekent ook je maalinstellingen opnieuw configureren. Dus tenzij je een aparte single dose maler gebruikt, is er geen beginnen aan om bij elke kop een andere boon te gebruiken. Voorgemalen koffie gebruiken in je supervolautomaat is ook alleen mogelijk met een losse maler. Gemalen koffie behoudt namelijk slechts enkele minuten de optimale smaak. Bovendien kun je de maalgraad dan niet meer aanpassen, dus je bent aan de goden (of pressurized baskets) overgeleverd. Tot slot, je moet eigenlijk vooral niet meer koffie inkopen dan je in ongeveer maximaal 6-8 weken op krijgt. Als dat 1 kg is, maakt het niet uit of je 1x 1kg of 10x100gram koopt.
Voor het ‘vrouw-issue’ heb ik als oplossing 2 losse molens (maar ik heb geen supervolautomaat zoals jij).
Ik maak de bonen uit één zak altijd eerst op. Zakken van 1kg gaan in een luchtdichte bus. Drink eigenlijk alleen koffie, café barista, cappuccino, flat white en latte macchiato. Maar bij wisselen van de boon (koop altijd verschillende zakken), laat ik de maalgraad gewoon staan. Of je er bij een volautomaat (ik heb een Jura E8 EB) veel van merkt als je ‘m iets fijner of groffer afstelt vraag ik me af. Zeker als je zoals in mijn geval bijna geen espresso’s drinkt. En inmiddels heb ik de bonen ook wel gevonden die ik met mijn huidige instelling het lekkerste vind. En na wijziging duurt het ook even volgens mij voordat deze helemaal zo is. De maalgraad voor je volgende kopje wijzigen bij zo’n volautomaat kan volgens mij helemaal niet. Zeker omdat je de maalgraad moet aanpassen terwijl de maler maalt.B-Bandit schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:41:
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Kun je iets meer delen over die mod?raze88 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:23:
Het heeft even (heel lang) geduurd maar de Timemore sculptor 078s is binnen. Erg mooie maler moet ik zeggen maar ook erg statisch. Na 2 kg bonen (niet voor consumptie bedoelde bonen) vermalen te hebben de eerste kop koffie gezet en moet zeggen dat deze erg goed smaakt! Inmiddels ook de eerste mod gemaakt en geprint om de maalstand duidelijker af te kunnen lezen.
Ik heb sinds midden oktober ongeveer 2kg koffiebonen door de 78s gemalen en opgedronken/op laten drinken en zag de resultaten verbeteren van zeer veel clumps (die met wdt amper weg te krijgen waren) naar vrij nette espresso. De echte vergelijking met de Niche Zero, Specialita en Kinu M47 handmaler moet nog eens uitgevoerd worden, ben wel benieuwd (maar daar is ie nu denk ik nog niet helemaal klaar voor).
Laatst wel voor het eerst v60 gemalen met de sculptor, moest de kalibratiepin wel verschuiven om voldoende grof te kunnen malen. Met lage toeren en het niet gebruiken van de draairing om fines eruit te krijgen zorgden wel voor een mooi resultaat. Maargoed, nog niet vergeleken met andere malers.
Geen volautomaat gebruiker hier, maar my 2 cents: dat wisselen van bonen kan je doen. Normaliter moet je je maalgraad dan bijstellen zoals @cryptapix uitlegt. Bij een volautomaat zal dat allemaal niet zoveel zoden aan de dijk zetten, vanwege de beperkte kunsten en kwaliteiten van de ingebouwde maler.B-Bandit schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:41:
Voor de mensen met een volautomaat: wisselen jullie je bonen af of maken jullie de zak leeg?
Ik zou er niet slechts voor 1 kopje aan bonen in stoppen. Dan krijg je, gok ik zo, ook bij een volautomaat last van popcorning.
Ik zou overigens voor een boon gaan die beide partijen lekker vinden, dan is bovenstaande opgelost
Eigenlijk vrij simpel; een aanwijzer voor de maalstand. Deze vond ik wat lastig af te lezen aan de zijkant en gezien deze molen er staat om makkelijk tussen bonen te kunnen wisselen wil ik ook makkelijk tussen de maal standen kunnen wisselen. Klemt in de zijkant in de uitsparing en is daardoor makkelijk los te halen wanneer nodig. Voor een 2e keer 3d tekenen valt het mij niet tegen. De print zelf had mooier gekund.mbitter schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:29:
[...]
Kun je iets meer delen over die mod?
Ik heb sinds midden oktober ongeveer 2kg koffiebonen door de 78s gemalen en opgedronken/op laten drinken en zag de resultaten verbeteren van zeer veel clumps (die met wdt amper weg te krijgen waren) naar vrij nette espresso. De echte vergelijking met de Niche Zero, Specialita en Kinu M47 handmaler moet nog eens uitgevoerd worden, ben wel benieuwd (maar daar is ie nu denk ik nog niet helemaal klaar voor).
Laatst wel voor het eerst v60 gemalen met de sculptor, moest de kalibratiepin wel verschuiven om voldoende grof te kunnen malen. Met lage toeren en het niet gebruiken van de draairing om fines eruit te krijgen zorgden wel voor een mooi resultaat. Maargoed, nog niet vergeleken met andere malers.
[ Voor 7% gewijzigd door raze88 op 04-12-2023 07:32 ]
Denk ik te simpel als ik de maalgraad op mijn geopende zakjes bonen (max 2-3 250g zakken gelijktijdig open) schrijf en gewoon per zak de instellingen overneem en regelmatig dubbelcheck (input/output)? (Zoals gezegd ben ik nog niet lang wat serieuzer/bewuster bezig met koffie)cryptapix schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:57:
[...]
Een paar opmerkingen:
Het wisselen van boon betekent ook je maalinstellingen opnieuw configureren. Dus tenzij je een aparte single dose maler gebruikt, is er geen beginnen aan om bij elke kop een andere boon te gebruiken. Voorgemalen koffie gebruiken in je supervolautomaat is ook alleen mogelijk met een losse maler. Gemalen koffie behoudt namelijk slechts enkele minuten de optimale smaak. Bovendien kun je de maalgraad dan niet meer aanpassen, dus je bent aan de goden (of pressurized baskets) overgeleverd. Tot slot, je moet eigenlijk vooral niet meer koffie inkopen dan je in ongeveer maximaal 6-8 weken op krijgt. Als dat 1 kg is, maakt het niet uit of je 1x 1kg of 10x100gram koopt.
Voor het ‘vrouw-issue’ heb ik als oplossing 2 losse molens (maar ik heb geen supervolautomaat zoals jij).
Dat zou bij een supervolautomaat best eens kunnen werken. Bij losse malers werkt dat alleen als je de instellingen ook echt goed kan reproduceren (en dat kan vaak alleen met single dose malers, of hele dure malers).BlackShadow schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:41:
[...]
Denk ik te simpel als ik de maalgraad op mijn geopende zakjes bonen (max 2-3 250g zakken gelijktijdig open) schrijf en gewoon per zak de instellingen overneem en regelmatig dubbelcheck (input/output)? (Zoals gezegd ben ik nog niet lang wat serieuzer/bewuster bezig met koffie)
even hierop inhaken. Ik heb 80% van de tijd ook brandzaak bonen. Mijn Jura E6 zat ook potdicht. Je hoorde het al aan de pomp, die werd erg stil. Na verloop van tijd kwam er echt geen koffie meer uit. Tig keer spoelen en reinigen mocht niet meer baten.Pellicaantje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:35:
[...]
Ik had het ook met de bonen van brandzaak en voer het onderhoud van de machine ook conform de instructies uit, maar mocht helaas niet baten. Ze doen dat bij Jura trouwens onder garantie en dus kosteloos. Duurt alleen wel ff en die tijd zit je zonder machine. Hopelijk dus niet nodig.
Ik heb nog garantie, dus hij staat nu bij Jura. Na een belletje werd hij de dag erna al opgehaald, dus qua service zit het prima bij jura.
Maar nu ga ik wel twijfelen, ik zie hier nu al een paar keer deze problemen met de brandzaak bonen voorbij komen. Ze adverteren ermee dat het geen vette bonen zijn. Zouden ze dan toch niet geschikt zijn, of hebben we gewoon pech?
Interessant, hoe is dat technisch te verklaren?cryptapix schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:53:
[...]
Dat zou bij een supervolautomaat best eens kunnen werken. Bij losse malers werkt dat alleen als je de instellingen ook echt goed kan reproduceren (en dat kan vaak alleen met single dose malers, of hele dure malers).
Doordat malers vaak traploos instelbaar zijn, waardoor het niet een kwestie is van “standje X” selecteren. Er zijn wel wat single dose malers met een prima werkend ‘afleessysteem’, waardoor je de instelling wel (vrij accuraat) kunt reproduceren.BlackShadow schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:26:
[...]
Interessant, hoe is dat technisch te verklaren?
Hi all,
Afgelopen weekend mezelf eens door dit topic gewerkt, helaas nog niet onder het genot van een goede espresso. Thuis staat nu nog een Nespresso, maar er zit een 'jubilieum-verjaardag' aan te komen waarbij ik (eindelijk) de overstap ga maken naar een halfautomaat.
Eerst veel gekeken naar een Jura, maar dat is het voor mij nét niet. Ik wil wat meer controle, genieten van het zetproces en ben niet 100% tevreden over de espresso's uit de Jura G10 op kantoor. Ik ben er achter dat ik enkel naar volautomaten keek door de beperkte voetafdruk in de keuken.
Deze week ga ik voor advies naar Utrecht. In mijn keuken heb ik helaas geen rekening gehouden met een koffiecorner, dus de ruimte is beperkt. Ook het aanrecht is geen optie, ik mag uberhaubt in m'n handjes knijpen dat ik een dure machine mág kopen van vrouwlief.
Wensen:
- kleine machine;
- kwaliteit, over 10 jaar wil ik hem nog gebruiken;
- zwart of RVS.
Wat moet hij maken?
- vooral espresso (voorkeur meer richting ristretto, écht sterk) en cappuccino;
- op werkdagen weinig tot geen gebruik (enkel één espresso of cappuccino voor vertrek);
- 's weekends enerzijds gewoon hobbyen en anderszijds een bakje of 5 per dag;
- schoonouders drinken hun koffie zwart, ouderwets opgegoten douwe egberts met buisman. Het liefst zet ik dus ook iets lungo-achtigs wat zij kunnen drinken. Zo niet dan geen ramp.
Budget:
Speelt niet direct een rol, maar een duurdere machine moet wel een daadwerkelijke meerwaarde hebben. Zo'n plastic fantastic Sage valt dus af. Ik ga uit van max 1,500 euro.
Molen en accesoires volgen wel, daar kom ik wel uit en heb ik voldoende budget voor.
Ik wil daar vooral kijken naar de 'Gaggia Classic Pro Evo' en de 'Lelit Mara X' -> vooral ook om te kijken of laatstgenoemde de meerprijs rechtvaardigd. Ook even kijken of een Rocket Appartamento écht te groot is, want die wil ik stiekem liever.
Wat moet ik vooral niet vergeten te vragen/controleren? Zijn er nog andere machines die ik moet bekijken?
Afgelopen weekend mezelf eens door dit topic gewerkt, helaas nog niet onder het genot van een goede espresso. Thuis staat nu nog een Nespresso, maar er zit een 'jubilieum-verjaardag' aan te komen waarbij ik (eindelijk) de overstap ga maken naar een halfautomaat.
Eerst veel gekeken naar een Jura, maar dat is het voor mij nét niet. Ik wil wat meer controle, genieten van het zetproces en ben niet 100% tevreden over de espresso's uit de Jura G10 op kantoor. Ik ben er achter dat ik enkel naar volautomaten keek door de beperkte voetafdruk in de keuken.
Deze week ga ik voor advies naar Utrecht. In mijn keuken heb ik helaas geen rekening gehouden met een koffiecorner, dus de ruimte is beperkt. Ook het aanrecht is geen optie, ik mag uberhaubt in m'n handjes knijpen dat ik een dure machine mág kopen van vrouwlief.
Wensen:
- kleine machine;
- zwart of RVS.
Wat moet hij maken?
- op werkdagen weinig tot geen gebruik (enkel één espresso of cappuccino voor vertrek);
- schoonouders drinken hun koffie zwart, ouderwets opgegoten douwe egberts met buisman. Het liefst zet ik dus ook iets lungo-achtigs wat zij kunnen drinken. Zo niet dan geen ramp.
Budget:
Speelt niet direct een rol, maar een duurdere machine moet wel een daadwerkelijke meerwaarde hebben. Zo'n plastic fantastic Sage valt dus af. Ik ga uit van max 1,500 euro.
Molen en accesoires volgen wel, daar kom ik wel uit en heb ik voldoende budget voor.
Ik wil daar vooral kijken naar de 'Gaggia Classic Pro Evo' en de 'Lelit Mara X' -> vooral ook om te kijken of laatstgenoemde de meerprijs rechtvaardigd. Ook even kijken of een Rocket Appartamento écht te groot is, want die wil ik stiekem liever.
Wat moet ik vooral niet vergeten te vragen/controleren? Zijn er nog andere machines die ik moet bekijken?
Als je die stiekem liever wil zou ik die niet in het echt gaan bekijken.Mr. Stom schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:38:
De grootte viel mij iig heel erg mee, maar ik vergelijk het met de Quickmill 3035 die ik hiervoor had.
Zou voor de Profitec GO gaan als ik jou was. Profitec is kwaliteit, en de GO is lekker compact. Kan je jaren mee vooruit. Ze hebben hem bij van Pommeren in Utrecht: https://www.vanpommeren.nl/Profitec-GO-Espressomachine-BlackMr. Stom schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:38:
Hi all,
Wensen:
- kleine machine;
- zwart of RVS.
Wat moet hij maken?
Budget:
ik zou eerlijk gezegd wel ook beginnen met een molen. Dat maakt de kwaliteit van je koffie (al helemaal als je espresso drinkt) en ook de ruimte die je set in gaat nemen.Mr. Stom schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:38:
Als je dan toch naar van Pommeren gaat, laat je dan ook even adviseren over de Eureka Mignon Single Dose of de XL, en de verschillen t.o.v. de Specialita en Opus.Mr. Stom schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:49:
Dank allen. Ik ga idd naar van Pommeren.
Molen komt er zeker, die koop ik meteen mee bij aankoop van een machine. Ik mik op een Eureka Mignon Specialita of een Fellow Ode Brew. Opus.
Dank @1Mark
Als ruimte een issue is zou je ook een hand molen kunnen overwegen, scheelt in de kosten en die nemen heel veel minder ruimte in. wat de schoonfamilie betreft bakkie filterkoffie maak je ze waarschijnlijk heel blij mee en heb je geen kostbare spullen voor nodig
Mijn idee was om een handmolen te nemen voor de schoonfam en dan een 'echte elektrische' voor mezelf. Ik heb namelijk met zo'n nieuwe machine toch verse bonen in huis, dan kan ik die mooi in een wat grovere maalstand verwerken als slow coffee.cold schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:34:
Als ruimte een issue is zou je ook een hand molen kunnen overwegen, scheelt in de kosten en die nemen heel veel minder ruimte in. wat de schoonfamilie betreft bakkie filterkoffie maak je ze waarschijnlijk heel blij mee en heb je geen kostbare spullen voor nodig
Hebben de schoonouders ook meteen een cadeautje om te geven op m'n verjaardag
Dank voor de tips!
Veel plezier met deze nieuwe gave hobby. Zo te lezen ga je naar een goede zaak en heb je al mooie spullen op het oog waar je geweldige koffie meet gaat maken.
Bij Van Pommeren hebben ze nog wel een goeie tweedehands Profitec Go, weinig gebruikt en gloednieuwe paneeltjesMr. Stom schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:49:
Dank allen. Ik ga idd naar van Pommeren.
Molen komt er zeker, die koop ik meteen mee bij aankoop van een machine. Ik mik op een Eureka Mignon Specialita of een Fellow Ode Brew. Opus.
Dank @1Mark

Hey guys,
Broertje is bijna jarig en het leek mij leuk om van bijv. Fascino zo’n 4x250 gram single origin proefpakketje smaken filterkoffie aan hem te geven.
Om dat wat completer te maken wil ik daar een simpele FrenchPress bij geven.
Ik weet dat daar eigenlijk iets grovere maling in moet maar voor wat eerste stapjes in koffie-land buiten de standaard D.E. snelfiltermaling lijkt me dat meer dan prima om even makkelijk een kopje te zetten
Iemand een suggestie voor een eenvoudige FrechPress van zeg 2 á 3 tientjes?
Volstaat zoiets van Bodum of weten jullie iets leukers
Broertje is bijna jarig en het leek mij leuk om van bijv. Fascino zo’n 4x250 gram single origin proefpakketje smaken filterkoffie aan hem te geven.
Ik weet dat daar eigenlijk iets grovere maling in moet maar voor wat eerste stapjes in koffie-land buiten de standaard D.E. snelfiltermaling lijkt me dat meer dan prima om even makkelijk een kopje te zetten
Iemand een suggestie voor een eenvoudige FrechPress van zeg 2 á 3 tientjes?
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
lijkt mij prima. Heb zelf jarenlang zowel een Bodum als een Ikea gehad en merkte geen verschil .
Hi Ha Hopjesvla
Ik vind de 3-kops Bialetti heel stijlvol en iets wat ik graag geef / ontvang. Reserveonderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar. Voor een tientje meer is er ook de 8-kops variant.Fraggert schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:24:
Hey guys,
Iemand een suggestie voor een eenvoudige FrechPress van zeg 2 á 3 tientjes?![]()
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1