Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 195 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:30
Ravhin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:59:
[...]
Ik vind de 3-kops Bialetti heel stijlvol en iets wat ik graag geef / ontvang. Reserveonderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar. Voor een tientje meer is er ook de 8-kops variant.
Hahahah bij de minpunten:

Grove maling nodig (anders prut in kopje)

:*)

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:24

Ravhin

no <root>...

Ik gebruik de Hoffmann methode. Met het afscheppen van de toplaag ben ik eigenlijk tot aan het uitschenken van het laatste beetje vrij van silt.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-05 10:46
Geslaagd!

Een Lelit Mara X v2, een Eureka Mignon single dose en een scala aan accesoires (weegschaal, tamper etc.).

Dank allen voor de tips! Zonder dit forum had ik de Lelit nooit in beeld gekregen en was ik simpelweg de Rocket-marketingtrein ingestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-05 17:47
Mr. Stom schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:19:
Geslaagd!

Een Lelit Mara X v2, een Eureka Mignon single dose en een scala aan accesoires (weegschaal, tamper etc.).

Dank allen voor de tips! Zonder dit forum had ik de Lelit nooit in beeld gekregen en was ik simpelweg de Rocket-marketingtrein ingestapt.
Niks mis met Rocket toch. 8)

Maar die Lelit is volgens mij een prima machine, die ook goed bij je wensen aansluit. Is sowieso slagje kleiner dan de Appartamento.
Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-05 19:58
Het is hier vast al een keer gevraagd maar wat is jullie ervaring met de Gaggia Classis Pro. Ik ben momenteel aan het inlezen voor mijn eerste piston machine en zag veel over de Rancilio Silvia en de Gaggia Classis Pro

Iemand die mij op weg kan helpen met wat dingen waar ik op moet letten of andere tips?

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cadster
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 22:27

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:12
En als het je eerste machine is, vergeven we het je. Maar noem het een halfautomaat en niet pistonmachine. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
dreamscape schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:17:
En als het je eerste machine is, vergeven we het je. Maar noem het een halfautomaat en niet pistonmachine. ;)
Ah thanks! Zal ik onthouden 😅

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik zou graag een nieuwe basket kopen, voor de naked en voor de double spout portafilter.

Wat zou jullie keuze zijn tussen een IMS of VST, of is er nog een andere waar ik moet naar kijken en waarom?

Internet rondzwerven leert een 50/50 tussen IMS of VST, met een klein voordeel van 0.1% voor de IMS :)
Ook Pullman komt om de hoek piepen, maar...

Dus ik zou graag wat ervaringen hier horen vooraleer ik mijn vrouw het kerstcadeau laat aankopen en inpakken :)

PS. standaard 58mm portafilter
PS2. meestal tussen min 16gr en max 19gr bonen.

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 11:52
kazzzdafke schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:41:
Ik zou graag een nieuwe basket kopen, voor de naked en voor de double spout portafilter.

Wat zou jullie keuze zijn tussen een IMS of VST, of is er nog een andere waar ik moet naar kijken en waarom?

Internet rondzwerven leert een 50/50 tussen IMS of VST, met een klein voordeel van 0.1% voor de IMS :)
Ook Pullman komt om de hoek piepen, maar...

Dus ik zou graag wat ervaringen hier horen vooraleer ik mijn vrouw het kerstcadeau laat aankopen en inpakken :)

PS. standaard 58mm portafilter
PS2. meestal tussen min 16gr en max 19gr bonen.
Ik gebruik VST, op het oog ziet die er gewoon strakker uit en daardoor voelt het voor mij beter. (ik weet dat je op het oog niets kan zien aan de grote van de gaatjes etc. maar bedoel esthetisch)
heb ze beide (VST en IMS) getest maar kon qua smaak weinig verschil ontdekken bij gebruik van een 20g basket.

maar lance of james heeft hier vast een mooie video over gemaakt denk ik.
heb zelf nog even getwijfeld om die van weber een keer te kopen, maar vind hem net te prijzig om even te proberen.

edit:
afhankelijk van je budget kan je deze nog bekijken :9
YouTube: $200 ESPRESSO BASKETS: Fancy Lancy Baskets

[ Voor 7% gewijzigd door Denniz0229 op 11-12-2023 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik ga even niet uit op de YT's en reddits en andere fora, wel even hier persoonlijke ervaring.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

IMS hier, en prima ervaring mee. Ik heb een 20-grams bakje - ridgeless

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:20
kazzzdafke schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:31:
Ik ga even niet uit op de YT's en reddits en andere fora, wel even hier persoonlijke ervaring.
IMS hier, 18gr (26mm hoogte) ook ridgeless. Bevalt goed.

VST schijnt ook bakjes te maken voor Profitec, aldus deze YTer. Scheelt weer wat op 2 bakjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:26

DjVe

Hatsaflats!

Nu een jaar verder met de Cafelat Robot espresso machine met een 1zpresso k-plus maler en ik ben nog steeds ontzettend tevreden. Het zetten van een goede espresso is stuk eenvoudiger tegenover een halfautomaat (minder variabelen waar je mee gaat schuiven) en het is leuk om echt iets te moeten doen.

Echter is het met bezoek wel hard werken/in de vroege ochtend heb ik niet altijd zin om te malen. En daarom zet ik eigenlijk te weinig espresso en slinger ik voor het gemak dan maar de Moccamaster aan (die gevoed wordt door een Demoka minimoka maler, die onvoldoende fijn/consistent maakt voor goede espresso).

Dus vandaag de knoop doorgehakt en een Varia VS3 met Hypernova burrs besteld :) Super benieuwd of dit nog een beter resultaat geeft tegenover de K-plus (beide met 48mm conische burrs).

[ Voor 14% gewijzigd door DjVe op 11-12-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Mooie aanschaf! Ik vermoed dat je niet heel veel verschil gaat proeven na een tijdje (de spiksplinternieuwe Nypernova's zullen wss wel ingewerkt moeten worden). Als je nu tevreden bent met de smaak denk ik dat je dat met deze nieuwe set-up ook gaat zijn!

offtopic:
Ik heb vaak gehoord dat je prima een accuboor op de handmaler kan zetten. Hoewel esthetisch niet verantwoord kan het wel de investering van een nieuwe (dure) electrische maler voorkomen, Heb je dat al eens geprobeerd? Puur nieuwsgierig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:08
DjVe schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:49:
Nu een jaar verder met de Cafelat Robot espresso machine met een 1zpresso k-plus maler en ik ben nog steeds ontzettend tevreden. Het zetten van een goede espresso is stuk eenvoudiger tegenover een halfautomaat (minder variabelen waar je mee gaat schuiven) en het is leuk om echt iets te moeten doen.

Echter is het met bezoek wel hard werken/in de vroege ochtend heb ik niet altijd zin om te malen. En daarom zet ik eigenlijk te weinig espresso en slinger ik voor het gemak dan maar de Moccamaster aan (die gevoed wordt door een Demoka minimoka maler, die onvoldoende fijn/consistent maakt voor goede espresso).

Dus vandaag de knoop doorgehakt en een Varia VS3 met Hypernova burrs besteld :) Super benieuwd of dit nog een beter resultaat geeft tegenover de K-plus (beide met 48mm conische burrs).
Herkenbaar, hier na bijna 2 jaar met een 1zpresso te hebben gespeeld onlangs overgestapt op een Timemore 064s. Nu kan ik met gemak twee espresso's/cappuccino's maken in de ochtend voor werk. Het gemak weegt sowieso op tegen het eventuele verschil qua smaak.

Extra basket + screen is dan trouwens een aanrader, beide preppen terwijl je water opwarmt en back to back espresso's maken.

Maar de Robot blijft fantastisch. Koffie smaakt beter dan van de koffiezaak, enorm snel, nul onderhoud (alleen de gasket vervangen voor 5 euro), niks kan kapot en geen gedoe met ontkalken en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ravhin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:49:
offtopic:
Ik heb vaak gehoord dat je prima een accuboor op de handmaler kan zetten. Hoewel esthetisch niet verantwoord kan het wel de investering van een nieuwe (dure) electrische maler voorkomen, Heb je dat al eens geprobeerd? Puur nieuwsgierig!
Om nou mijn Dewalt DCD796 in de keuken te leggen, vind ik wat heftig ;) Ik heb het wel geprobeerd met mijn elektrische schoevendraaier (Bosch Blauw), maar die heeft te weinig koppel voor espresso. Ik blijf de handmaler gewoon gebruiken voor op vakantie, dus hij gaat zeker niet met pensioen!
BarôZZa schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:58:
[...]

Herkenbaar, hier na bijna 2 jaar met een 1zpresso te hebben gespeeld onlangs overgestapt op een Timemore 064s. Nu kan ik met gemak twee espresso's/cappuccino's maken in de ochtend voor werk. Het gemak weegt sowieso op tegen het eventuele verschil qua smaak.

Extra basket + screen is dan trouwens een aanrader, beide preppen terwijl je water opwarmt en back to back espresso's maken.

Maar de Robot blijft fantastisch. Koffie smaakt beter dan van de koffiezaak, enorm snel, nul onderhoud (alleen de gasket vervangen voor 5 euro), niks kan kapot en geen gedoe met ontkalken en dergelijke.
Waar heb jij die extra onderdelen gekocht? Ik kom alleen de UK webshop tegen en dat is weer onhandig met invoerrechten etc. En qua warm water, gebruik ik een Quooker, dus dat is gemak level "oneindig"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-05 21:52
Mr. Stom schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:19:
Geslaagd!

Volgens mij is er een grotere Lelit value-for-money hype gaande dan bij Rocket hoor. Rocket was er altijd al :+

Desondanks zijn beide gewoon top machines. Veel plezier en heb je al een fotootje van je setup?

@kazzzdafke VST zijn meer fast-flow bakjes dan IMS of Pullman. Kwalitatief zijn ze alle 3 gelijk, maar het is het ontwerp van de gaatjes waarin het verschil zit. Ik heb ze alle 3, maar de verschillen zijn niet groot. Volgens mij gebruik ik op dit moment de VST ridged versie; dat ridged/ridgeless gedoe wordt ook overdreven (mensen die dezelfde basket opnieuw kopen maar dan zonder randje :P ).

[ Voor 27% gewijzigd door Ypuh op 12-12-2023 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Eensch @Ypuh . Er zitten zware diminishing returns aan filterbakje upgrades. Eenmaal een goede en je hoeft eigenlijk niet meer te veranderen (behalve als je de inhoud/capaciteit wil wijzigen).

[ Voor 2% gewijzigd door Ravhin op 12-12-2023 14:13 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
DjVe schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:20:
[...]

Waar heb jij die extra onderdelen gekocht? Ik kom alleen de UK webshop tegen en dat is weer onhandig met invoerrechten etc. En qua warm water, gebruik ik een Quooker, dus dat is gemak level "oneindig"
https://shokunin.coffee/nl/shop/hardware/

Die zitten in Rotterdam. Branden ook erg goede koffie trouwens.

En die Robot Wanten zijn ook een must-have.

[ Voor 5% gewijzigd door BarôZZa op 12-12-2023 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mij valt direct op dat ik een boontje tref die lijkt op enkel een schilletje, als ik de zak heel iets opschut vind ik er binnen enkele seconden meer, met een klein beetje zoeken heb ik in een minuut onderstaand foto bij elkaar gezocht, ik weet er te weinig van om hier wat van te vinden. Maar nu ik al zo'n 15 zakken op heb valt mij dit nu pas op, heb ik altijd wat gemist of is dit een gemis ;) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8MKMp_4b_5Dtshj8PGFrJw2o50=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WEuFf8OVBgS3hTb7QmJXqQkT.png?f=fotoalbum_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-05 13:57
Arfalas schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:18:
[...]

even hierop inhaken. Ik heb 80% van de tijd ook brandzaak bonen. Mijn Jura E6 zat ook potdicht. Je hoorde het al aan de pomp, die werd erg stil. Na verloop van tijd kwam er echt geen koffie meer uit. Tig keer spoelen en reinigen mocht niet meer baten.

Ik heb nog garantie, dus hij staat nu bij Jura. Na een belletje werd hij de dag erna al opgehaald, dus qua service zit het prima bij jura.

Maar nu ga ik wel twijfelen, ik zie hier nu al een paar keer deze problemen met de brandzaak bonen voorbij komen. Ze adverteren ermee dat het geen vette bonen zijn. Zouden ze dan toch niet geschikt zijn, of hebben we gewoon pech?
Even mezelf quoten hoor
Apparaat is ondertussen weer terug, redelijk snel dus. De eerste kop koffie was weer prima.

De service van jura zit dus wel goed (n=1), zeker aangezien hij kosteloos en snel werd opgehaald en gebracht

Hopelijk had ik gewoon pech, er ligt nog 1.5 kilo van dezelfde brandzaak bonen in de la

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Arfalas schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:08:
[...]

Even mezelf quoten hoor
Apparaat is ondertussen weer terug, redelijk snel dus. De eerste kop koffie was weer prima.

De service van jura zit dus wel goed (n=1), zeker aangezien hij kosteloos en snel werd opgehaald en gebracht

Hopelijk had ik gewoon pech, er ligt nog 1.5 kilo van dezelfde brandzaak bonen in de la
Ik moet zeggen dat mijn ervaring met Brandzaak niet echt positief is. Ik had de single origins set gehaald, dus 6 zakjes verschillende bonen. Eerste indruk was prima: afgelopen dag geroosterd, goede verpakking, boontjes egaal en dat voor een behoorlijk lage prijs.

Maar tot aan de laatste boon gedoe gehad. Bij 1 zak zat de olie letterlijk op de bonen. Bij de rest was het continu klontjes(zelfs met wdt lastig weg te krijgen), koffie die niet lekker doorliep, soms dat het zelfs eruit spoot. Dacht in het begin dat het kwam doordat de bonen zo recentelijk gebrand waren of doordat ik een nieuwe grinder had. Maar bij de laatste zak(een maand later) nog steeds hetzelfde verhaal. Daarna een zak bonen van een vertrouwde brander en alles ging weer perfect.

Ik vermoed dat ze bij Brandzaak lage kwaliteit/oude bonen in de brander mikken en zo het voor een lage prijs kunnen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-05 13:57
BarôZZa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:56:
[...]

Ik moet zeggen dat mijn ervaring met Brandzaak niet echt positief is. Ik had de single origins set gehaald, dus 6 zakjes verschillende bonen. Eerste indruk was prima: afgelopen dag geroosterd, goede verpakking, boontjes egaal en dat voor een behoorlijk lage prijs.

Maar tot aan de laatste boon gedoe gehad. Bij 1 zak zat de olie letterlijk op de bonen. Bij de rest was het continu klontjes(zelfs met wdt lastig weg te krijgen), koffie die niet lekker doorliep, soms dat het zelfs eruit spoot. Dacht in het begin dat het kwam doordat de bonen zo recentelijk gebrand waren of doordat ik een nieuwe grinder had. Maar bij de laatste zak(een maand later) nog steeds hetzelfde verhaal. Daarna een zak bonen van een vertrouwde brander en alles ging weer perfect.

Ik vermoed dat ze bij Brandzaak lage kwaliteit/oude bonen in de brander mikken en zo het voor een lage prijs kunnen aanbieden.
Ah, dat klinkt niet al te best. Ik dacht juist dat het prima kwaliteit koffie was. Ik zal er eens beter op letten

Ondertussen eens verdiepen in een alternatief. Ter inspiratie: welke bonen raad jij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@kazzzdafke Heb je al eens een wat uitgebreidere review van je Sanremo You? Bevalt de machine en heb je de verschillende functies al een beetje kunnen ontdekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Dat kan ik zeker, wat wil je allemaal weten? :)

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

kazzzdafke schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:53:
Ik wil in ieder geval foto's, sfeerbeleving, koffie die je nu drinkt en welke tools je gebruikt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:09
True schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:38:
***members only***

Mij valt direct op dat ik een boontje tref die lijkt op enkel een schilletje, als ik de zak heel iets opschut vind ik er binnen enkele seconden meer, met een klein beetje zoeken heb ik in een minuut onderstaand foto bij elkaar gezocht, ik weet er te weinig van om hier wat van te vinden. Maar nu ik al zo'n 15 zakken op heb valt mij dit nu pas op, heb ik altijd wat gemist of is dit een gemis ;) ?

[Afbeelding]
Dat zijn inderdaad mindere bonen. Als het niet overdreven veel zijn, zou ik me geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
kazzzdafke schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:53:
Heb je al eens met de verschillende pre-infusie/flow profiles gewerkt. Waarin verschilt de SRY van reguliere E61 machines etc.

Je hebt volgens mij een paar stappen overgeslagen in de koffie-carriere, maar ik ben erg benieuwd naar de 'premium features'. Er zijn tegenwoordig meer leuke machines op de markt naast de La Marzocco GS3, waaronder de Faema Faemina, Rocket R60V, VA Prima E1 en deze Sanremo You. Die laatste 4 voegen volgens mij vooral het digitale controle-aspect toe waar ik nieuwsgierig naar ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:42
Arfalas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:30:
[...]

Ah, dat klinkt niet al te best. Ik dacht juist dat het prima kwaliteit koffie was. Ik zal er eens beter op letten

Ondertussen eens verdiepen in een alternatief. Ter inspiratie: welke bonen raad jij aan?
Ik ben overgestapt naar Fascino koffie (Peru Monteverde). Iets duurder, maar minstens net zo lekker! De machine lijkt het hier ook beter op te doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kazzzdafke
Speciaal voor @Ypuh en @Ravhin al een eerste korte samenvatting, momenteel niet veel tijd voor echt een uitgebreide tekst, maar die komt er wel ergens als ik verlof heb, ooit...:

Ik heb inderdaad, zoals al aangegeven, een aantal stappen overgeslagen. Na mijn cursus barista ben ik van een volautomaat direct overgestapt op de You. Waarom? Omdat ik van het principe ben: "ik spaar liever iets langer voor iets goed, dan een aantal keer te moeten upgraden."
In vele gevallen klopt dit, in enkele gevallen niet. Ik maak natuurlijk wel altijd de persoonlijke afweging of het een meerwaarde is voor mezelf en/of de meerprijs waard voor het gebruik.
In dit geval vond ik het wel een meerwaarde voor mezelf, maar dat moet iedereen uitmaken. Het enige wat ik dus NIET kan zeggen, is dat ik met de You BETERE koffie maak, dan met een Bianca of Rocket bijvoorbeeld.

Wat vind ik wel persoonlijk heel erg leuk aan de You:

- Snelle opwarmtijd:
Ik heb mijn vaste momentjes om espresso/lungo te drinken op een dag. Daarvoor zijn de timers heel erg handig. Echter als er onverwachts iemand binnen komt, of ik toch een extra shot caffeine nodig heb, is het ZO handig dat de machine van standby naar full temp op max 5 min is. Ik laat dan meestal nog even een purge door de portafilter lopen en een minuut of 2 daarna is de temp van de porta ook voor mij voldoende. De boiler en de rest is dan al lang klaar voor gebruik. Zeker als je maar 1 tot 3 of 4 espresso's moet maken. Zalig!

Stil
Ik, ook weer persoonlijk, vind het niet aangenaam als er een halve drilboor begint lawaai te maken bij het zettten van mijn espresso. Deze You is, mede door zijn interne roterende pomp, echt wel stil. Dat is voor mij al het halve genieten van het ontstaan van de espresso en geen norse blik van de vrouw als ik weer eens een koffie wil omdat dat ding teveel lawaai maakt :)

Mogelijkheden:
In mijn prille tijd als half automaat gebruiker, vind ik het fijn dat ik diverse mogelijkheden heb. Ik werd, zoals iedereen die begint te kijken als beginneling naar espresso machines, gelokt van goedkoop, naar duurder, naar.. DECENT. Dat is, als je het internet moet geloven, DE machine.

Ik was er dan ook van overtuigd, dat als je geen DECENT of LM in huis zou halen, je espresso nooit zo goed kon zijn.
Daar ben ik al een beetje van terug gekomen. Elke half automaat die een beetje kwalitatief in elkaar zit, kan degelijke espresso maken, PUNT.

Wat je meer kan met machines als een DECENT of You of ... is naar eigen wens de smaken nog meer verfijnen, meer een bepaalde richting uit sturen, door pre- en post infusion, door met de druk te spelen, temperatuur aan te passen, ... op een heel makkelijke manier via een schermpje EN dit te herhalen.

Voorbeeld: als ik nieuwe bonen in huis haal, is het met mijn standaard deze af te stellen op 9 bar, geen pre en post infusie, 18gr en 40gr uit in een 28 sec.
95% van de espresso's zijn op deze manier al heel erg lekker. Maar dan komt het spelen. Wat gebeurd er als ik op 9 bar start, tot de eerste drup en dan de druk laat zakken, naar 7 bar? Of geleidelijk aan tot 2 bar? Of andersom? of... Het effect in het kopje is echt merkbaar, en dat is hetgeen wat ik er zo leuk aan vind.
Doe ik dat altijd? Nee zeker niet, omdat de standaard procedure al heel erg lekkere koffie geeft. Maar dat je de keuze hebt deze eventueel NOG beter te maken? Ja.. dat is wat ik zoek, op een makkelijke, herhaalbare manier.

Ook luistert het team van SR heel erg naar de community. Ze zitten mee op een discord en facebookgroep en implementeren nieuwe mogelijkheden. fixes etc.. wat er in de community wordt doorgegeven. Niet alles natuurlijk, en soms sijpelt er ook wel feedback terug waarom iets niet of wel wordt weerhouden, zoals in de toekomt mss filter coffee brewing en flow control.

Voorlopig ben ik dus nog altijd heel erg tevreden van de aankoop. Ik heb heel erg veel mogelijkheden en in de toekomst wss nog veel meer door de FW updates.

Dit is al een eerste, korte indruk van het toestel.. Zoals gezegd, er komen meer foto's in/na de verlofperiode.

Als er tussentijds vragen zijn dat je specifiek in de review wil zien, laat maar horen! Dan bundel ik ze in het grotere geheel. Mag via DM of hier.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
BarôZZa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:56:
[...]

Ik probeer toevallig ook hun single origins pakket (eerste bestelling bij Brandzaak).
De Brasil Yellow Bourbon vond ik erg lekker, maar verder vind ik het tot nu toe, helaas, weinig bijzonder.

Het viel mij inderdaad ook al op dat het maalsel nogal statisch en klonterig was :?
Was zelfs al aan het RDT'en, terwijl ik dat nog nooit eerder gedaan heb/nooit nodig vond.. (WDT doe ik wel altijd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-05 21:23
Ypuh schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:07:
[...]

Volgens mij is er een grotere Lelit value-for-money hype gaande dan bij Rocket hoor. Rocket was er altijd al :+

Desondanks zijn beide gewoon top machines. Veel plezier en heb je al een fotootje van je setup?

@kazzzdafke VST zijn meer fast-flow bakjes dan IMS of Pullman. Kwalitatief zijn ze alle 3 gelijk, maar het is het ontwerp van de gaatjes waarin het verschil zit. Ik heb ze alle 3, maar de verschillen zijn niet groot. Volgens mij gebruik ik op dit moment de VST ridged versie; dat ridged/ridgeless gedoe wordt ook overdreven (mensen die dezelfde basket opnieuw kopen maar dan zonder randje :P ).
Ik heb ze ook alle drie en zijn eigenlijk allemaal prima bakjes 👌🏼. Laatste tijd veel de Pullman gebruikt en nu over op de Weber Unifilter bakjes. Moet zeggen dat die laatste nog betere shots geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:19
robbynaish schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:33:
[...]

Ik heb ze ook alle drie en zijn eigenlijk allemaal prima bakjes 👌🏼. Laatste tijd veel de Pullman gebruikt en nu over op de Weber Unifilter bakjes. Moet zeggen dat die laatste nog betere shots geeft.
Maar de grote vraag is: geven ze ook 80 euro betere shots? ;) Retorische vraag natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 13-12-2023 20:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
cryptapix schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:42:
[...]

Maar de grote vraag is: geven ze ook 80 euro betere shots? ;) Retorische vraag natuurlijk.
Tja :) Lastig maar prijs kwaliteit zijn ze niet slecht voor Weber. Zijn ong. 2x de prijs van een VST bakje maar gaat ook langer mee (misschien niet zo heel relevant voor een thuisgebruiker), en de shots zijn wel beter. Niet altijd mooier ;)

Edit: nog een aanvulling is dat de Unifilter lastiger uit te kloppen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUGXEhSYg9ffTt8l2Js-BahfJOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucvhN1fvYGAfAuQJk49IXq2s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door robbynaish op 13-12-2023 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Arfalas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:30:
[...]

Ik haal zelf vaak bonen op de Haagse markt: https://www.deblauweboon.nl/ en dan de colombiaanse.

Niet superspeciaal qua smaak en verpakking(dus geen speciaalbonen met allemaal exotische smaaknoten), maar gewoon lekker voor espresso/cappuccino. De prijzen zijn echter wat omhoog gegaan, dus vandaar dat ik zocht naar een goedkoper alternatief. Dat is Brandzaak iig niet, want ik ben overduidelijk niet de enige met die problemen.

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:24
Ik heb het al eerder geantwoord maar Brandzaak is mijn standaard zaak waar ik bestel. Altijd vers en prima bonen. De prijs is overal omhoog gegaan dus dat is niet specifiek Brandzaak.
Maar denk ook dat het heel persoonlijk is, ik heb bv weer mindere ervaring met ander genoemde zaken.

• BarôZZa
SpeedyDH schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:04:
Ik heb het al eerder geantwoord maar Brandzaak is mijn standaard zaak waar ik bestel. Altijd vers en prima bonen. De prijs is overal omhoog gegaan dus dat is niet specifiek Brandzaak.
Maar denk ook dat het heel persoonlijk is, ik heb bv weer mindere ervaring met ander genoemde zaken.
Volgens mij las je het verkeerd: de prijs is juist veel lager bij Brandzaak, per kilo een eurootje of 10 minder bij mij (haal vaak kleine zakken). Vandaar dat ik benieuwd was, maar viel tegen. Als ik dan lees dat mensen vermoeden dat hun machine vastloopt door de bonen, dan verbaast me dat niet.

Als het voor jou prima bonen zijn, dan gewoon blijven halen natuurlijk. Ik wou dat ik die mening deelde.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:24
Ik heb nog niet veel ervaring met bonen kopen bij speciaalzaken. Alleen Brandzaak tot nu toe. Ik was tevreden, maar ook door de ervaring die op de laatste pagina's staan, ben ik me achter de oren gaan krabben. Twee zaken die me op zijn gevallen afgelopen maanden.

1. Zelfde bonen, zelfde maalgraad: eerste espresso liep door zoals 't hoort, tweede espresso deed er een dikke minuut over. Kan dit te maken hebben met de bonen?
2. Ik ben met laatste bonen van mijn laatste bestelling bezig. Ik heb de indruk dat ze olieachtiger lijken dan toen ik de zak net open had. Kan het dat bonen naar mate ze ouder worden, meer olie uitstoten?

Slotvraag: in de OT staat wel een lijstje van tweakers en hun favoriete bonenleverancier, maar hoe acteel is dat? Welke zaak zou ik eens moeten proberen? Ik houd van de meer warme smaken/geuren als chocolade, amanden, hazelnoot, caramel. Niet zo van de bloemige/fruitige koffies. En niet onbelangrijk: 's ochtends/overdag gebruik ik Aeropress of V60. Alleen na het diner drink ik espresso.

[ Voor 5% gewijzigd door Cass Casey op 14-12-2023 13:37 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik heb op aanraden van iemand op het forum hier, volgende geprobeerd:

https://koffiestation.nl/koffie/ethiopia-bookkisa-koffie/

eum... WOW.. wat een lekkere espresso/lungo
Heeft zoveel verschillende smaken, en voor mij de beste smaak nav dit recept:

- 19gr in/ 42 uit
- 94C
- 50 sec!
- 9 bar, niets van pre of post inf

Niets van bitterheid te proeven, ondanks de langere looptijd! Dit is resultaat van 19gr/40gr in 29 sec, de maalgraad iets fijner te zetten om naar 35s te gaan. Die werden 50sec, en ALTIJD proeven :D
Jackpot!

Interesting times...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 21:10
Wat bonen betreft ben ik erg te spreken over Koepoort uit Middelburg. Als eerste India Malabar besteld na aanleiding van positief bericht in dit topic. Nu heb ik een zak Oeganda Zombo en ook weer een hele goede lekkere boon

Hiervoor bestelde ik Fascino: qua prijs niet te overtreffen, maar vond de boon toch vaak te donker. Daarna wat geëxperimenteerd met duurdere bonen, maar lijk nu bij Koepoort de sweetspot gevonden te hebben. Erg goede boon en prijs ligt een heeeel klein beetje hoger tov Fascino.

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-05 15:48
Kvind koepoort ook beter dan Fascino en Brandzaak
Die vind ik zelf ook juist iets te donker gebrand en daardoor minder smaak hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:43
Ik ben zeer gecharmeerd van Shokunin, Boot Koffie, Met Met Bril, Zwarte Roes & Ikigai Coffee.

Op het moment heb ik de Limmu Kossa bonen, zeer smaakvol.

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:10
BarôZZa schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:12:
[...]

Volgens mij las je het verkeerd: de prijs is juist veel lager bij Brandzaak, per kilo een eurootje of 10 minder bij mij (haal vaak kleine zakken). Vandaar dat ik benieuwd was, maar viel tegen. Als ik dan lees dat mensen vermoeden dat hun machine vastloopt door de bonen, dan verbaast me dat niet.

Als het voor jou prima bonen zijn, dan gewoon blijven halen natuurlijk. Ik wou dat ik die mening deelde.
Bij mij is Brandzaak ook een van, of zo niet de default. Wel ruzie met sommige bonen gehad (vooral de decaf), maar over het algemeen haal ik er fijne smaak en workflow uit.

Het ‘klonterige’ wat hierboven werd aangehaald had ik vooral bij de decaf, nu bij de Colombia special minder. Plaatselijke brander (Denf) vind ik lekkerder, maar prijsverschil is significant.

Mooie van koffie en alle adressen is het ontdekken en voor iedereen is er wel een mooie default te vinden tenzij je wil blijven wisselen, dat kan ook :)

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:43

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Gaargod schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:49:
Ik ben zeer gecharmeerd van Shokunin, Boot Koffie, Met Met Bril, Zwarte Roes & Ikigai Coffee.

Op het moment heb ik de Limmu Kossa bonen, zeer smaakvol.
Heeft Shokunin ook een beetje zoete aanraders? Ik hou niet zo van aciditeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@ocn misschien is hun Ana Restrepo wat voor je :) heb er al een aantal zakjes van weggemalen.

Van Zwarte Roes kan ik de Los Jovenos aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:15
Hier hebben we Zwarte Koffie. Dat is direct trade koffie uit Oeganda via Ede. Vrij vers gebrand en prima voor ons.

Wat je koopt is heel erg persoonlijk. Ik zou wel voor Direct Trade kiezen. Dan heb je een iets grotere kans dat de producenten een leefbaar inkomen overhouden.

doel post: pluggen Direct Trade :)

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Noutie schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:14:
Hier hebben we Zwarte Koffie. Dat is direct trade koffie uit Oeganda via Ede. Vrij vers gebrand en prima voor ons.

Wat je koopt is heel erg persoonlijk. Ik zou wel voor Direct Trade kiezen. Dan heb je een iets grotere kans dat de producenten een leefbaar inkomen overhouden.

doel post: pluggen Direct Trade :)
Ook Koffiestation heeft (dacht ik) direct trade. Ze geven in ieder geval op van welke plantage het komt samen met de cooperatie die de boeren helpt met de logistieke keten e.d. Geeft mij in ieder geval het gevoel dat ik - naast lekkere koffie - ook meehelp aan het eerlijk verdelen van de winsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 14:55
kazzzdafke schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:12:
Ik heb op aanraden van iemand op het forum hier, volgende geprobeerd:

https://koffiestation.nl/koffie/ethiopia-bookkisa-koffie/

eum... WOW.. wat een lekkere espresso/lungo
Heeft zoveel verschillende smaken, en voor mij de beste smaak nav dit recept:

- 19gr in/ 42 uit
- 94C
- 50 sec!
- 9 bar, niets van pre of post inf

Niets van bitterheid te proeven, ondanks de langere looptijd! Dit is resultaat van 19gr/40gr in 29 sec, de maalgraad iets fijner te zetten om naar 35s te gaan. Die werden 50sec, en ALTIJD proeven :D
Jackpot!
Misschien was heb ik je deze aangeraden. Maar deze Bookkisa is ook mijn go-to espresso koffie. En wordt zeer prettig met een langere looptijd inderdaad. Ik zit zelf op 95C.
En wat ik weet is dat hun nieuwe batch (weet niet wanneer deze komt) nog een tikkeltje beter is, hier heb ik al een 400gr van geprobeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
Neen het was @Ravhin :)

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-05 17:40
Hi!

Na een lange tijd twijfelen maar wel constant geinteresseerd door goede koffie ben ik nu toch echt van plan om de wereld van espresso in te duiken. Ik dacht eerst aan zo'n 800-1000 euro en dan een Gaggia Classic Pro Evo, maar aangezien die vrij lang duurt om op te warmen, nog steeds gemod moet worden naar 9 BAR, en geen PID heeft, neig ik er toch naar om dan maar direct de stap naar een Profitec Go te maken.

Qua maler twijfel ik een beetje aan de Mignon Specialita of een DF64. Mijn overwegingen:
De specialita is/heeft:
  • Een handige timer met hopper. Ik zal af en toe van bonen switchen maar ik denk niet zeer vaak, weet nog niet of ik een pure single-dose workflow met altijd bonen wegen fijn vind
  • Betrouwbaar merk.
  • Iets goedkoper.
  • Heel populair, daarom ook veel extra onderdelen.
Maar voor zover ik kan vinden ook:
  • Veel retentie (ik hoor soms wel 1.5g)
  • Kleinere maalschijven
  • Lastiger af te stellen door kleine knop, vergeleken met de DF64
  • Sommige mensen gezien die wel veel last van static hadden, of dat de maler af en toe vast loopt
Hebben jullie hier nog wijsheid die mij één kant op kan wijzen? En is de upgrade naar de Profitec Go inderdaad de aanzienlijke meerprijs waard? Er is nu een actie bij koffiewarenhuis.nl waarbij ik de Profitec voor €869 kan krijgen en de Specialita voor €379. Zijn dit een beetje goede prijzen? Ik weet niet zo goed hoe het normaal is :).

In ieder geval bedankt, ik heb al zin in m'n nieuwe hobby ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 28-05 21:47
thescorpi0n schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:16:
Hi!

Na een lange tijd twijfelen maar wel constant geinteresseerd door goede koffie ben ik nu toch echt van plan om de wereld van espresso in te duiken. Ik dacht eerst aan zo'n 800-1000 euro en dan een Gaggia Classic Pro Evo, maar aangezien die vrij lang duurt om op te warmen, nog steeds gemod moet worden naar 9 BAR, en geen PID heeft, neig ik er toch naar om dan maar direct de stap naar een Profitec Go te maken.

Qua maler twijfel ik een beetje aan de Mignon Specialita of een DF64. Mijn overwegingen:
De specialita is/heeft:
  • Een handige timer met hopper. Ik zal af en toe van bonen switchen maar ik denk niet zeer vaak, weet nog niet of ik een pure single-dose workflow met altijd bonen wegen fijn vind
  • Betrouwbaar merk.
  • Iets goedkoper.
  • Kleinere maalschijven
  • Sommige mensen gezien die wel veel last van static hadden, of dat de maler af en toe vast loopt
Hebben jullie hier nog wijsheid die mij één kant op kan wijzen? En is de upgrade naar de Profitec Go inderdaad de aanzienlijke meerprijs waard? Er is nu een actie bij koffiewarenhuis.nl waarbij ik de Profitec voor €869 kan krijgen en de Specialita voor €379. Zijn dit een beetje goede prijzen? Ik weet niet zo goed hoe het normaal is :).

-Prijzen kun je zelf vergelijken
-1,5 gram retentie is niet "veel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thescorpi0n
  • Laatst online: 23-05 17:40
bszz schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:28:
[...]
-Prijzen kun je zelf vergelijken
-1,5 gram retentie is niet "veel"
Sorry, beetje onduidelijk geformuleerd. Ik heb natuurlijk al wel prijzen vergeleken bij winkels, weet alleen niet of dit qua geschiedenis een beetje een goede prijs is, of dat dit met de kerstdagen nu anders dan normaal is. Maar het zal wel meevallen, dus die vraag kan je negeren.

En ik dacht dat 1.5g redelijk wat was, maar misschien dat het wel mee valt dan. Had alleen gelezen dat een aantal mensen wel een beetje klaagden over retentie, maar weet niet zeker hoe groot het probleem echt is.

Ging me eigenlijk vooral over de twijfel tussen specialita en df64, neig nu een beetje naar de specialita :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
thescorpi0n schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:36:
[...]

Sorry, beetje onduidelijk geformuleerd. Ik heb natuurlijk al wel prijzen vergeleken bij winkels, weet alleen niet of dit qua geschiedenis een beetje een goede prijs is, of dat dit met de kerstdagen nu anders dan normaal is. Maar het zal wel meevallen, dus die vraag kan je negeren.

En ik dacht dat 1.5g redelijk wat was, maar misschien dat het wel mee valt dan. Had alleen gelezen dat een aantal mensen wel een beetje klaagden over retentie, maar weet niet zeker hoe groot het probleem echt is.

Ging me eigenlijk vooral over de twijfel tussen specialita en df64, neig nu een beetje naar de specialita :).
Voor de zwarte Specialita neem ik aan is 379 een scherpe prijs. DF 64 ken ik niet goed genoeg dus daar kan ik niks over zeggen. Ik heb wel een Turbo naast een ECM staan en voorheen een Specialita en allenbei heb ik echt erg veel plezier van (gehad) Het kan altijd sneller, beter etc, maar Bang for the Buck is prima. bij de Eureka molens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 20:08
Hi!

De specialita is/heeft:
  • Betrouwbaar merk.
  • Iets goedkoper.
  • Kleinere maalschijven

Ik wilde de Eureka Mignon Oro aanraden, maar die is wel een significant stukje duurder. Lost wel al je problemen op, ik heb zelf geen statische koffie gehad (bij 1 boon wel, maar de andere +/- 30 bonen die ik heb geprobeerd niet) en vind hem makkelijk af te stellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 27-05 18:26

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Onder het motto van ervaringen delen, vorige maand een defecte bz10 uit 2018 op MP kunnen scoren voor 300eur. Ik had reeds een bz10 uit 2013, super tevreden mee maar was stiekem aan het kijken naar een DUO DE of een Matrix DE. Echter die prijzen |:( dus onder het mom van "waarom veranderen als je tevreden bent?!" deze 5 jaar jongere BZ10 opgehaald.
Het was een gok want je weet nooit wat je krijgt, de vorige eigenaar gaf aan dat hij zelf geprobeerd had de pressostat te vervangen en daarbij het leidingwerk verdraaid had. Hij wist ook niet goed aan te geven wat er nu precies stuk was aan de BZ10. Een voordeel, hij had er een doos bij zitten met een nieuwe Ulka ex5 pomp en een nieuwe pressostat sensor, waarom geen idee 8)7 .
Een week later de BZ10 uit elkaar gehaald en bleek dat een stuk leidingwerk van de boiler naar de pressostaat idd verwrongen was. De hele machine had ook verder groot onderhoud nodig.
Bleek achteraf ook nog de magneetklep drieweg schakelaar (solenoid valve) defect te zijn. Dat uite zich in dat de opgebouwde druk op de zetgroep bij het uitzetten van de pomp niet via de lekbak wegliep maar dat de zetgroep op druk bleef staan bij pomp uit. Toen ik deze 3way solenoid valve vervangen had en de druk nog steeds niet via de lekbak afgevoerd werd, moest ik toch even achter de oren kriebelen. Uiteindelijk bleek ik de valve verkeerd om gemonteerd te hebben, blijkbaar heeft deze een stroom richting, weer wat geleerd O-)

Ook maar besloten, omdat de nieuwe pressostat enkel de losse sensor was, om gelijk de mod (waar je de ventielen en de pressostat los trekt en niet meer uit een geheel bestaat) uit te voeren.

Dus uiteindelijk de volgende onderdelen besteld verdeeld over twee leveranciers (imprezza.de en DRtrading) omdat DRtrading niet alles kon leveren:

nodesceur
BZ5162203.02LLPressostat Pipe BZ1015,87 € (exc. 19%BTW)
BZ7493013Gasket BZ101,95 € (exc. 19%BTW)
BZ7373009Wasser tanke bz109,84 € (exc. 19%BTW)
BZ5470501 Dusche bz104,59 € (exc. 19%BTW)
BZ7496004Dichtung bz105,38 € (exc. 19%BTW)
BZ7816001Schraube (3) bz102,91 € (exc. 19%BTW)
BZ7372507Switch protection plastic (2) bz107,05 € (exc. 19%BTW)
ST201Aanzuigslang silicone 5x8mm per meter3,25 € (inc. BTW)
ST203Aanzuigslang silicone 3x6mm per meter3,25 € (inc. BTW)
H501Vacuumventiel boiler 1/4 met slangaansluiting8,95 € (inc. BTW)
H503Overdrukventiel boiler 1/410,95 € (inc. BTW)
FIT1003Koppeling T 1/4M + 2x 1/4F4,95 € (inc. BTW)
Q102Solenoid valve 3 ways Bezzera49,95 € (inc. BTW)
Q101O-ring/pakking element Bezzera BZ07 / BZ103,95 € (inc. BTW)
U401Group gasket Bezzera BZserie 9,3mm BZ105,95 € (inc. BTW)

+/- 150eur later plus een paar uurtjes hobbyen en schoonmaken heb ik een "nieuwe" BZ10 uit 2018 voor een leuk bedrag. Ik ben er iig zeer content mee!

De spullen die vervangen zijn minus alle oude slangen, verbrokkelde pakkingen / o-ringen en vieze watertank
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M0pKJfXgRfuKtimWTDyKnqJeGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NupVOCGJuFZWYGVW3LCdURSL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door WeaZuL op 17-12-2023 22:40 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Slabbysl schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:26:
Wat bonen betreft ben ik erg te spreken over Koepoort uit Middelburg. Als eerste India Malabar besteld na aanleiding van positief bericht in dit topic. Nu heb ik een zak Oeganda Zombo en ook weer een hele goede lekkere boon

Hiervoor bestelde ik Fascino: qua prijs niet te overtreffen, maar vond de boon toch vaak te donker. Daarna wat geëxperimenteerd met duurdere bonen, maar lijk nu bij Koepoort de sweetspot gevonden te hebben. Erg goede boon en prijs ligt een heeeel klein beetje hoger tov Fascino.
Afgelopen weekend dacht ik een zakje koffiebonen bij de lokale hipster koffiebar met wielrenfietsen in de etalage mee te nemen. Whitelabel koffiebonen 250gr. 17€. Maw, mijn volgende bestelling zal wederom via internet zijn en nav jou feedback bij Koepoort, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:48
Ik vind het leuk om op "alternatieve" manieren (V60, Chemex, aeropress enz) koffie te zetten.
Nu hebben wij sinds een half jaartje een quooker kokendwaterkraan. Werkt prima. Maar sinds die tijd staat onze waterkoker dus in de kast opgeborgen.
En dat zorgt ervoor dat ik veel minder koffie maak met de spullen waar ik normaal gesproken de waterkoker bij gebruik.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen op dit gebied? Is er een manier om de quooker hiervoor te gebruiken (zonder dat mn water hard afkoelt voordat ik het opschenk)? Of andere methoden om kokend water te kunnen doseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Prachtig, wat een first world problem om te hebben ;)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een alternatief is dat niet ongeveer net zoveel ruimte inneemt; misschien een ander kannetje, wat je eerst vult met kokend water, dan leegkiept omdat het is afgekoeld, en dan weer opnieuw vult met kokend water.
Of zo'n old school waterkoker voor op het (inductie)fornuis, vullen met kokend water, opnieuw aan de kook brengen, en dan gebruiken.
Maar beide opties moet je dan ook weer hebben staan, en lijken me beide niet het meest efficiënt wat betreft energie en/of tijd/workflow. Kun je net zo goed wel de waterkoker laten staan.

Of direct onder de kraan, voor zover dat 'voldoende doseerbaar' is. Voor m'n hario switch zou dat prima zijn. Dat doe ik nu ook direct onder de heetwaterkraan van het espressoapparaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:43

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Raymond schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:52:
Ik vind het leuk om op "alternatieve" manieren (V60, Chemex, aeropress enz) koffie te zetten.
Nu hebben wij sinds een half jaartje een quooker kokendwaterkraan. Werkt prima. Maar sinds die tijd staat onze waterkoker dus in de kast opgeborgen.
En dat zorgt ervoor dat ik veel minder koffie maak met de spullen waar ik normaal gesproken de waterkoker bij gebruik.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen op dit gebied? Is er een manier om de quooker hiervoor te gebruiken (zonder dat mn water hard afkoelt voordat ik het opschenk)? Of andere methoden om kokend water te kunnen doseren?
Je kan een losse pour over kettle kopen, een kleintje zonder verwarmingselement, kost je een paar euro via ome Ali. Sommige hebben een ingebouwde thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
defusion schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:16:
Prachtig, wat een first world problem om te hebben ;)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een alternatief is dat niet ongeveer net zoveel ruimte inneemt;
Ja, luxeprobleem :)
Ik ben idd op zoek naar een manier om met zo weinig mogelijk ruimtebeslag op te lossen. Maar hoe ik er ook over pieker, elke keer komt eruit dat gewoon waterkoker pakken het minst lastig is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
@Raymond ik gebruik thuis regelmatig m'n Aeropress en heb sinds een paar maandjes ook een Quooker.
Ik tap vanuit m'n Quooker in een maatbeker, die ik eerst een keer spoel met water uit de Quooker zoals @defusion ook noemt. Vanuit de maatbeker giet ik het dan op in de Aeropress. De waterkoker staat hier dus ook al een tijdje opgeborgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke

Enkel feedback hier op de Specialita die hier een tijdje heeft gestaan.
Ik vond het geen fijne molen. Ik kon er niet netjes mee malen. Er viel altijd wel wat koffiemaalsel her en der.
Op tijd malen is ook niet consistent, dus als je niet wil single dosen ga je niet consistent zijn ofwel meer moeten malen en dan met een lepeltje overschot weggooien.
Maar het ergste vond ik dat kleine wieltje... wat een ramp om aanpassingen te doen.

Ook moest ik veel meer "micro" aanpassingen doen dan nu het geval is met de 078s.

Dus al bij al, geen fan van!

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
Net een Sage Oracle Touch op de kop getikt met flinke korting (onze Melitta TS Smart heeft de nare eigenschap iedere keer net voor kerst stuk te gaan, zo ook weer dit jaar).

Eerste indruk is prima, echter nog wel even aan puzzelen met de instellingen om de koffie helemaal naar eigen smaak te krijgen (out of the box was de espresso al prima te drinken overigens).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh

Kijk eens naar de Hario Air. Een plastic opschenk kan. Geloof niet dat plastic zo snel afkoelt als metaal of glas.

Afbeeldingslocatie: https://www.vanpommeren.nl/image/cache/catalog/Afbeeldingen/Hario/Air/hario%20air%20hero-2000x2000.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 18:05

Hoholi

The only one

Qua maler twijfel ik een beetje aan de Mignon Specialita
Heb 1 jaar de mignon Specialita gehad en was vooral geïrriteerd van de workflow. Malen op tijd werkt voor geen meter. Je moet alsnog wegen en bijmalen/uitscheppen. Er blijft veel maalsel hangen achter de declumper waar je echt een ochtend humeur van krijgt.

Het stelwieltje is klein maar als je het verdraaid met beide handen valt het instellen vast mee. Ik had er in ieder geval geen probleem mee bij espresso gebruik. Indien je de maler wil gebruiken voor meerdere zet methodes zou ik wel naar iets anders kijken.

Het maalsel dat de Specialita produceert is wel van topkwaliteit. Heel fluffy en uniform.

Misschien iets meer uitgeven voor de Mignon Libra ?

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold
  • Niet online

Wij gebruiken deze: https://www.melitta.nl/pr...len-waterketel-0-7-l.html is online wel voor minder te krijgen dan bij melitta zelf ;)

Werkt top, we vullen hem met de Quooker en ondanks de kleine base doet die het ook nog heel aardig op inductie, al moet je hem wel op de juiste plek van de inductie plaat zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:19
Hoholi schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:26:
[...]

Heb 1 jaar de mignon Specialita gehad en was vooral geïrriteerd van de workflow. Malen op tijd werkt voor geen meter. Je moet alsnog wegen en bijmalen/uitscheppen. Er blijft veel maalsel hangen achter de declumper waar je echt een ochtend humeur van krijgt.

Het stelwieltje is klein maar als je het verdraaid met beide handen valt het instellen vast mee. Ik had er in ieder geval geen probleem mee bij espresso gebruik. Indien je de maler wil gebruiken voor meerdere zet methodes zou ik wel naar iets anders kijken.

Het maalsel dat de Specialita produceert is wel van topkwaliteit. Heel fluffy en uniform.

Ik herken de problemen met de specialita niet. Bij mij was de afwijking met de timer max 0,2gram. Stelwieltje is inderdaad wat lastiger.

Libra vind ik echt geen serieuze optie. Dat is een specialita met een weegschaaltje voor een flinke meerprijs. Voor dat geld zou ik eerder een Oro XL nemen. Oh wacht, dat heb ik ook gedaan na mijn specialita :+ De XL is een stuk sneller en nog wat consistenter. (Overigens staat er inmiddels een atom75, maar dat gaat wel heel erg ver buiten het gestelde budget).

Voor het geld van een specialita krijg je echt geen betere molen. Maar als je vaker wil wisselen van boon, dan is de specialita inderdaad niet heel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Er is op Thingiverse een model van een mooie grote draaiknop voor de specialata - die zou dat probleem wel moeten tackelen. Er is er ook een voor de mignon.

[ Voor 19% gewijzigd door Ravhin op 18-12-2023 11:25 . Reden: grinders uitgebreid ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

cryptapix schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:47:
[...]

Ik herken de problemen met de specialita niet. Bij mij was de afwijking met de timer max 0,2gram. Stelwieltje is inderdaad wat lastiger.

Libra vind ik echt geen serieuze optie. Dat is een specialita met een weegschaaltje voor een flinke meerprijs. Voor dat geld zou ik eerder een Oro XL nemen. Oh wacht, dat heb ik ook gedaan na mijn specialita :+ De XL is een stuk sneller en nog wat consistenter. (Overigens staat er inmiddels een atom75, maar dat gaat wel heel erg ver buiten het gestelde budget).

Voor het geld van een specialita krijg je echt geen betere molen. Maar als je vaker wil wisselen van boon, dan is de specialita inderdaad niet heel praktisch.
Ik herken de "problemen" met de speclialita wel. Ik heb mijn specialita gemod naar een single dose grinder om zo de inconcistentie m.b.t. het time based malen te omzeilen. Volgens mij is die inconsistentie inherent aan time based malen en niet zo zeer aan de specialita, maargoed.

Stelwieltje is wat klein, daarvoor zijn ook verschillende "oplossingen" voor beschikbaar. Maar standaard "out-of-the-box" kan de specialita wat tegenvallen. Echter voor zijn prijs, krijg je mijns inziens aardig waar voor je geld. Ik ben ook aan het kijken naar een XL ... mocht er ooit nog eens een interessant exemplar voorbij komen ... wie weet, dan beginnen we weer overnieuw met de mods .. story never ends .. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-05 09:51
Gadgeteer schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:01:
Net een Sage Oracle Touch op de kop getikt met flinke korting (onze Melitta TS Smart heeft de nare eigenschap iedere keer net voor kerst stuk te gaan, zo ook weer dit jaar).

Eerste indruk is prima, echter nog wel even aan puzzelen met de instellingen om de koffie helemaal naar eigen smaak te krijgen (out of the box was de espresso al prima te drinken overigens).
Waar heb je hem gekocht ?
Heb net een sage Barista Express impress besteld met fikse korting ;)

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
lerssi schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:51:
[...]

Waar heb je hem gekocht ?
Heb net een sage Barista Express impress besteld met fikse korting ;)
Bij Mediamarkt. Was laatste en voor hun een uitloopmodel. Vorige week al zien staan, toen had ik nog een gevoel van het zal wel m.b.t. de 'normale' prijs maar die bleek dus echt te kloppen.

[ Voor 19% gewijzigd door Gadgeteer op 19-12-2023 08:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:43

headout

Oi oi!

[...]
Nuance hierbij is wel dat deze workflow vereist dat je iedere maling weegt. Met een goed gevulde hopper (dus geen popcorning), kun je hooguit een minimale afwijking van een paar tienden gram hebben, meer kan ik me niet voorstellen. Ik heb weeg hooguit een paar keer per kilo zak bonen, en eigenlijk alleen extra als ik het idee heb dat de koffie echt minder smaakt en/of de uitloop niet ok oogt (heb een naked portafilter).

Het vele maalsel wat blijft hangen herken ik niet. Het kleine, ietwat onhandige stelwieltje wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi

Hoholi

The only one

headout schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:45:
[...]

Nuance hierbij is wel dat deze workflow vereist dat je iedere maling weegt. Met een goed gevulde hopper (dus geen popcorning), kun je hooguit een minimale afwijking van een paar tienden gram hebben

Het vele maalsel wat blijft hangen herken ik niet.
Moet je voor de gein eens je Mignon uitblazen via de uitloop opening met een “Giottos CL 2810 Q.ball” ;)
Je krijgt dan 0,5 gram extra koffee. Ook nog eens herhalen een paar uur later met draaiende motor ;(

En iedere maling wegen ? Waarom dan betalen voor een timer :X Als ik 24,5 gram koffie in mijn maler pleur verwacht ik ook dat er 24,5 gram koffee uitkomt en niet dat er telkens 0,5 gram uitgewisseld word met de vorige maling. Vooral s’morgens kan je dat duidelijk proeven in de eerste kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Hoholi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:33:
[...]

En iedere maling wegen ? Waarom dan betalen voor een timer :X
U weegt uzelf 's morgens ook met een stopwatch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
DjVe schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:49:

De 1ZPresso malers zijn inderdaad echt top en super mooi gemaakt. Het is een genot om zoiets in je handen te hebben, maar na 3x kwam ik er achter te lui/ongeduldig te zijn voor handmalen (V60) en maar gewoon naar de elektrische maler liep om een espresso te maken. De 1Zpresso's kocht ik met het idee ook mee te kunnen nemen op kampeervakanties, maar dat is er sinds corona ook niet meer van gekomen en zijn ze eigenlijk ook net iets te groot/luxe voor :+.

Inmiddels drink ik afwisselend espresso, cappuccino en americano's en vind ik het wel prima zo. Enerzijds kan ik 1Zpresso van harte aanraden, anderzijds vond ik het idee dus leuker dan de uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kungfukip
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 07:43
Vandaag ook de Linea Micra binnen gekregen met de Pico bundel. Kon de Pico met de korting niet laten liggen. Echter ben ik te emotioneel aan mijn Eureka Mignon Specialita gehecht, dat ik de Pico nog niet durf uit te pakken. De eerste bakjes met de Eureka smaakte ook weer vertrouwd goed meteen. Twijfel nu eigenlijk om hem retour afzender te doen, omdat ik geen idee heb of het een meerwaarde zal zijn tegenover mijn Eureka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gvw18380
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-05 11:19
Ik gebruik al jaren mijn Bialetti maar ik denk eraan deze te vervangen door De'Longhi Magnifica S.

Iemand ervaring tussen deze 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 13:19
Gebruik bovenaan de pagina het zoek venster om op "Magnifica" te zoeken. Er is al heel wat geschreven hier over die machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolkeh
  • Laatst online: 28-05 10:39
Beste Tweakers,

Longtime lurker meldt zich. Ook hier willen we onze koffie game gaan upgraden. Op dit moment staat er naast wat los spul (V60, AeroPress) een Jura D4, maar die doet het voor ons allebei niet meer. We zijn vooral verziekt door echt goede koffie die we regelmatig buiten huis drinken. Bonen halen we via via meestal bij Cooper.

Wanneer & hoeveel
Ik wil niet te veel koffie drinken, mijn vriendin drinkt vooral in het weekend en soms als ze thuis is. We drinken dus gemiddeld een paar kopjes per dag, maar er zullen ook doordeweekse dagen zijn dat het apparaat niet aangaat. Soms is er visite, dan willen we ook wel zonder al te veel gedoe koffie kunnen maken. Maar mag iets meer tijd kosten dan.

De koffies
We drinken lungo's en soms een espresso. Ik heb ook wel eens dubbele espresso als americano. Melkdranken zijn vooral flat whites (of cappucinos als ik aan m'n tax zit). We houden allebei niet van zware branding (uit dit apparaat). We verwachten soms een aantal cappucinos te maken, en bijvoorbeeld op een verjaardag maximaal een handvol.

Het gevoel
We vinden het mooi als het handwerk is, maar we gaan niet super vaak switchen van bonen. Via Cooper of als we een andere mooie boon hebben zullen we die voor langere periodes gebruiken. Samen een koffie maken en even rustig drinken is voor ons echt een momentje. Ook als er familie/vrienden komen vinden we het leuk om het hun naar hun zin te maken. Geen ramp om dan even in de keuken te staan.

Het budget
Ik wil het niet te gek maken, maar ik wil niet over 2-3 jaar iets op Marktplaats moeten zetten. Eigenlijk wil ik precies zo veel geld uitgeven als nodig is voor onze situatie. Op een leuke manier, hele lekkere koffie maken waarin we niet extreem gaan experimenteren en vooral herhaalbaar resultaat willen.

Het apparaat
Dual boiler? Heat exchanger? Ik heb veel zitten kijken en een HX lijkt me voor ons gebruik de beste keuze. Het apparaat staat niet elke dag aan en wordt ook niet doorlopend gebruikt, maar we willen wel iets wat op een verjaardag ook kan functioneren. Ik keek eerst naar en Sage Dual Boiler, die is prijs technisch okay, maar qua gevoel word ik er niet enthousiast van. Goede opties, maar veel knopjes en veel plastic. Tevens komt hier het DB verhaal van water wat langdurig in de boiler blijft zitten naar voren. Is dit echt een ding?

Voor ongeveer hetzelfde geld hebben we bijvoorbeeld een Lelit Mara X waar ik hier en op internet veel lovende verhalen over zie. Vooral de temp stabiliteit voor een E61 dus het niet hoeven flushen spreken mij aan. Minder vind ik dat het apparaat wel 'klein' oogt. We hebben een ruime keuken waar een mooi apparaat niet misstaat. De kleinere apparaten zoals een Gaggia / Rancilio trekken me sowieso al minder. Ik vind een E61 toch wel heel nice. Het opwarmen vinden we niet zo'n probleem. Hangen we er zo een smartplug tussen.

De maler
Hier minder vragen, maler zal Eureka Mignon Specialita of een Niche Zero worden. Is vooral een kwestie van kosten. Single dose lijkt me niet mega praktisch, maar we willen de bonen sowieso vers bewaren. Zit er nog een verschil in de maling of is het vooral de koffie die niet achterblijft bij de Zero? Hier ook wel: ik wil eigenlijk precies genoeg uitgeven zonder te hoeven upgraden over 2-3 jaar.

De samenvatting
  • Aantal koffies per dag op niet alle dagen in de week, vooral weekend
  • Lungo, espresso, flat white, cappucino
  • Leuk als de setup een beetje mee kan komen op verjaardagen
  • Apparaat zoals Lelit Mara X spreekt zeer aan
  • Maler Specialita of Zero
Heb dit topic al aardig doorgespit, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën voor onze setup. Misschien zie ik wat over het hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Volgens mij een aardig compleet beeld. Er zijn wat tegenstellingen zoals gemak en single dosing. Ik zou mijn keuze ook niet baseren op opwarmtijd. Laat het in het minst gunstige geval 30 minuten duren, je wilt toch iets van een plug o.i.d. er tussen, maar daar ben je je al bewust van.

Een Mara-X zal wel volstaan, maar mocht je van plan zijn om een koffiehoekje in te richten, dan is het doorgaans ook niet erg als de machine iets groter is. Qua gevoel (en ook als eyecatcher) is dat wel fijner. Een machine die wat groter is ram je bij wijze van de filterdrager zonder na te denken. Een Mara-X is bijna 10kg lichter dan bijvoorbeeld een Mozzafiato (of Bianca/R58).

Qua maler zou ik wel naar de XL of Turbo gaan als je niet meer wilt upgraden. Die €200 heb je elke maling weer plezier van, en de stappen die je daarna nog maken kunt zijn klein. Een Specialita wordt hierboven besproken maar heb ik zelf slechts een maandje ervaring mee (was niet onder de indruk, mede dankzij een mankement). Het is op zich wel een maler waar je prima espresso mee kunt maken en die jaren mee kan, dus het verschilt ook per persoon (de XL is praktisch dezelfde behuizing maar met maalschijven met een 50% groter oppervlakte, groter stelwieltjes, 3-4s sneller per maling en 2x zo krachtige motor).

Wat betreft water in boilers; dat is meer voor mensen die 2 espresso's per week drinken. Met de normale consumptie in NL zou ik me daar geen zorgen om maken. Zelf tap ik iedere dag 1-2 kopjes theewater en dan hoef je je helemaal nooit zorgen te maken. Vrijwel alle machines vanaf de Mara-X zijn gemaakt om 15+ jaar mee te gaan, tenzij je geen kalkzakjes gebruikt o.i.d. Ook geldt voor E61 dat het basisconcept al sinds 1961 gelijk is en gedeeld wordt door vele merken, dus alles valt altijd wel weer te fixen (al moet je eerst een paar jaar in de negeer-stand zitten om iets te slopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:04

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

Het stelwieltje is klein maar als je het verdraait met beide handen valt het instellen vast mee. Ik had er in ieder geval geen probleem mee bij espresso gebruik. Indien je de maler wil gebruiken voor meerdere zet methodes zou ik wel naar iets anders kijken.

Ik heb de Specialita een paar jaar in gebruik en herken dit wel. De hopper heb ik nooit gebruikt, want ik heb er direct een single dose (mod) van gemaakt. Soms even tikken tegen de zijkant van de uitloop of zelfs met de WDT de koffie er uit "scheppen" als ik merk dat er iets te weinig in zit. Verder een enorm fijne machine!
De Libra is heel interessant, maar wat een prijs!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kungfukip
Hele koffie hoek even opnieuw ingedeeld omdat de stoompijp aan de rechterkant zit ipv linkerkant ten opzichte van mijn MaraX :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnK1AU2-nM9F_4q_J1sexDBV88Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrzkdBYQnPd2twIGp6qqfZLr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Kungfukip schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:53:
Hele koffie hoek even opnieuw ingedeeld omdat de stoompijp aan de rechterkant zit ipv linkerkant ten opzichte van mijn MaraX :P

[Afbeelding]
Hoor ik hier een MaraX die over is? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
Kungfukip schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:53:

[Afbeelding]
Prachtig, dat Sage afklopbakje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kungfukip
bszz schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:49:
[...]

Prachtig, dat Sage afklopbakje ;)
De enige koffie artikel waar ik geen upgradeitis voor voel en waar ik 100% tevreden mee ben ;) .

MaraX had ik verkocht, had me heel trouw dienst gedaan maar miste uiteindelijk toch de dual boiler. Er worden hier minimaal 3 melk drankjes per dag gezet en de stoom snelheid zat me soms nogal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Kungfukip schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:07:
[...]

De enige koffie artikel waar ik geen upgradeitis voor voel en waar ik 100% tevreden mee ben ;) .
Geen Puck Sucker? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-05 09:51
Gadgeteer schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:11:
[...]

Bij Mediamarkt. Was laatste en voor hun een uitloopmodel. Vorige week al zien staan, toen had ik nog een gevoel van het zal wel m.b.t. de 'normale' prijs maar die bleek dus echt te kloppen.
Wat heb je betaald als ik vragen mag ?
Ik voor barista impress €539 nieuw in doos

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi

Hoholi

The only one

Hmmm, zou dat werken voor die Weber unibasket ? Moet nu flink aan de bak om mijn puck eruit te krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
lerssi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:08:
[...]

Wat heb je betaald als ik vragen mag ?
Ik voor barista impress €539 nieuw in doos
999 euro. Uiteraard ook direct geregistreerd voor de promotie. Als het goed is, is het barista pakket onderweg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Hoholi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:13:
[...]

Hmmm, zou dat werken voor die Weber unibasket ? Moet nu flink aan de bak om mijn puck eruit te krijgen :(
Nee, zie > Fits 58mm Sage ONLY portafilters

Ja bij de Unifilter moet je flink rammen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazzzdafke
Aangenaam verrast bij de 078s:

Gisteren eens open gedaan, gekuist en weer toe.
Nulpunt gezet, malen en… het kwam er aan een sneltempo uit. Potverdikke dacht ik.. dat zou niet mogen.
Tot ik me bedacht dat ik het nulpunt 1 notch verder had gezet in het begin.
Dus een notch aangepast en kijk: PERFECT zoals ervoor.
Dus niets moeten aanpassen aan maalgraad na het kuisen 👍

Interesting times...

• Raymond
cold schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:30:
[...]

Wij gebruiken deze: https://www.melitta.nl/pr...len-waterketel-0-7-l.html is online wel voor minder te krijgen dan bij melitta zelf ;)

Werkt top, we vullen hem met de Quooker en ondanks de kleine base doet die het ook nog heel aardig op inductie, al moet je hem wel op de juiste plek van de inductie plaat zetten.
Het is de Hario geworden:
https://www.koffieservice...ono-waterketel-rvs-700ml/

Geen goede reden ervoor om deze te kiezen ipv de melitta :+
Ik vond het gewoon leuk om het van hetzelfde merk te hebben.

Alleen nu ik hem uitpak, staat er op dat'ie 500ml is. Site geeft aan dat het 700ml zou moeten zijn.
En eigenlijk is dat wel een belangrijk verschil, omdat ik hem ook met de chemex wil gebruiken, waar ik net wat meer dan een halve liter mee zet (twee flinke mokken).

Klopt wel. Op doos staat heel groot "practical capacity 0,5L" en in kleine lettertjes eronder de max capaciteit van 0,7L.

Mooi keteltje. Past ook (qua hoogte) in de kast bij de andere koffiespullen. Dus nu kan de waterkoker echt opgeborgen worden :)

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond op 21-12-2023 09:47 ]

• cold
  • Niet online
Raymond schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:37:
[...]

Het is de Hario geworden:
https://www.koffieservice...ono-waterketel-rvs-700ml/

Geen goede reden ervoor om deze te kiezen ipv de melitta :+
Ik vond het gewoon leuk om het van hetzelfde merk te hebben.

Alleen nu ik hem uitpak, staat er op dat'ie 500ml is. Site geeft aan dat het 700ml zou moeten zijn.
En eigenlijk is dat wel een belangrijk verschil, omdat ik hem ook met de chemex wil gebruiken, waar ik net wat meer dan een halve liter mee zet (twee flinke mokken).

Klopt wel. Op doos staat heel groot "practical capacity 0,5L" en in kleine lettertjes eronder de max capaciteit van 0,7L.

Mooi keteltje. Past ook (qua hoogte) in de kast bij de andere koffiespullen. Dus nu kan de waterkoker echt opgeborgen worden :)
leuk! doet die het bij jou op inductie? was vergeten te zeggen dat ik die ook getest had en dat de Hario het op onze inductie plaat niet echt deed.

Hario keteltje ziet er wel iets leuker uit :) maar dat is natuurlijk geheel subjectief

[ Voor 4% gewijzigd door cold op 21-12-2023 09:58 ]

• Raymond
@cold doet het idd bij ons op inductie. De volle bak vermogen drukt'ie er niet in, maar da's ook niet nodig met zo'n klein keteltje.
Ik ga het wel hetzelfde aanpakken zoals hierboven ook genoemd: vullen met kokend water en dan ff nawarmen op de kookplaat.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Je kan altijd nog kijken voor een inductieplaatje (ik heb er zo eentje voor het alu mokapotje voor cappucino's)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gamerboy
Nou ik heb ook eindelijk een espressomachine gekocht. Paar kleine upgrades doen en dan ben ik voorlopig wel weer klaar denk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zI3KGiJdqEm7TvAg_7SoWZQTQw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XPxWK5Dw7jARUPjebWoWUggr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

gamerboy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:35:
Nou ik heb ook eindelijk een espressomachine gekocht. Paar kleine upgrades doen en dan ben ik voorlopig wel weer klaar denk. [Afbeelding]
Leuke machine! Die heb ik ook gehad! Geen idee of die van jou dat ook heeft, maar ik vond de uitstekende schroef van het zeefje van de zetgroep vervelend (makkelijk te vervangen voor een verzonken model) en een PID controller gaf echt een enorme winst in het consistent zetten van lekkere koffie. Was ook leuk om zelf in te bouwen (niet moeilijk).

Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
DjVe schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:27:
[...]

Leuke machine! Die heb ik ook gehad! Geen idee of die van jou dat ook heeft, maar ik vond de uitstekende schroef van het zeefje van de zetgroep vervelend (makkelijk te vervangen voor een verzonken model) en een PID controller gaf echt een enorme winst in het consistent zetten van lekkere koffie. Was ook leuk om zelf in te bouwen (niet moeilijk).

Veel plezier ermee!
Ooh cool! Ja die verzonken schroef moet ik ook even kopen. Had dus gelijk een puck screen gekocht maarja dat werkt dus niet haha.

En die PID hoor ik veel over. Ben opzich handig maar weet er verder weinig van kwa installatie en wat een goeie is. Heb je daar misschien wat tips/opties voor me?

:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:43

headout

Oi oi!

Welkom bij de MIss Silvia familie! Veel plezier ermee, welke maler heb je?

Qua PID: https://mecoffee.nl/

Verder even de tips op de website van Peter nalopen: https://www.ranciliosilvia.info/
Pagina: 1 ... 195 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1