Speciaal voor @
Ypuh en @
Ravhin al een eerste korte samenvatting, momenteel niet veel tijd voor echt een uitgebreide tekst, maar die komt er wel ergens als ik verlof heb, ooit...:
Ik heb inderdaad, zoals al aangegeven, een aantal stappen overgeslagen. Na mijn cursus barista ben ik van een volautomaat direct overgestapt op de You. Waarom? Omdat ik van het principe ben:
"ik spaar liever iets langer voor iets goed, dan een aantal keer te moeten upgraden."
In vele gevallen klopt dit, in enkele gevallen niet. Ik maak natuurlijk wel altijd de persoonlijke afweging of het een meerwaarde is voor mezelf en/of de meerprijs waard voor het gebruik.
In dit geval vond ik het wel een meerwaarde voor mezelf, maar dat moet iedereen uitmaken. Het enige wat ik dus NIET kan zeggen, is dat ik met de You BETERE koffie maak, dan met een Bianca of Rocket bijvoorbeeld.
Wat vind ik wel persoonlijk heel erg leuk aan de You:
- Snelle opwarmtijd:
Ik heb mijn vaste momentjes om espresso/lungo te drinken op een dag. Daarvoor zijn de timers heel erg handig. Echter als er onverwachts iemand binnen komt, of ik toch een extra shot caffeine nodig heb, is het ZO handig dat de machine van standby naar full temp op max 5 min is. Ik laat dan meestal nog even een purge door de portafilter lopen en een minuut of 2 daarna is de temp van de porta ook voor mij voldoende. De boiler en de rest is dan al lang klaar voor gebruik. Zeker als je maar 1 tot 3 of 4 espresso's moet maken. Zalig!
Stil
Ik, ook weer persoonlijk, vind het niet aangenaam als er een halve drilboor begint lawaai te maken bij het zettten van mijn espresso. Deze You is, mede door zijn interne roterende pomp, echt wel stil. Dat is voor mij al het halve genieten van het ontstaan van de espresso en geen norse blik van de vrouw als ik weer eens een koffie wil omdat dat ding teveel lawaai maakt
Mogelijkheden:
In mijn prille tijd als half automaat gebruiker, vind ik het fijn dat ik diverse mogelijkheden heb. Ik werd, zoals iedereen die begint te kijken als beginneling naar espresso machines, gelokt van goedkoop, naar duurder, naar.. DECENT. Dat is, als je het internet moet geloven, DE machine.
Ik was er dan ook van overtuigd, dat als je geen DECENT of LM in huis zou halen, je espresso nooit zo goed kon zijn.
Daar ben ik al een beetje van terug gekomen. Elke half automaat die een beetje kwalitatief in elkaar zit, kan degelijke espresso maken, PUNT.
Wat je meer kan met machines als een DECENT of You of ... is naar eigen wens de smaken nog meer verfijnen, meer een bepaalde richting uit sturen, door pre- en post infusion, door met de druk te spelen, temperatuur aan te passen, ... op een heel makkelijke manier via een schermpje EN dit te herhalen.
Voorbeeld: als ik nieuwe bonen in huis haal, is het met mijn standaard deze af te stellen op 9 bar, geen pre en post infusie, 18gr en 40gr uit in een 28 sec.
95% van de espresso's zijn op deze manier al heel erg lekker. Maar dan komt het spelen. Wat gebeurd er als ik op 9 bar start, tot de eerste drup en dan de druk laat zakken, naar 7 bar? Of geleidelijk aan tot 2 bar? Of andersom? of... Het effect in het kopje is echt merkbaar, en dat is hetgeen wat ik er zo leuk aan vind.
Doe ik dat altijd? Nee zeker niet, omdat de standaard procedure al heel erg lekkere koffie geeft. Maar dat je de keuze hebt deze eventueel NOG beter te maken? Ja.. dat is wat ik zoek, op een makkelijke, herhaalbare manier.
Ook luistert het team van SR heel erg naar de community. Ze zitten mee op een discord en facebookgroep en implementeren nieuwe mogelijkheden. fixes etc.. wat er in de community wordt doorgegeven. Niet alles natuurlijk, en soms sijpelt er ook wel feedback terug waarom iets niet of wel wordt weerhouden, zoals in de toekomt mss filter coffee brewing en flow control.
Voorlopig ben ik dus nog altijd heel erg tevreden van de aankoop. Ik heb heel erg veel mogelijkheden en in de toekomst wss nog veel meer door de FW updates.
Dit is al een eerste, korte indruk van het toestel.. Zoals gezegd, er komen meer foto's in/na de verlofperiode.
Als er tussentijds vragen zijn dat je specifiek in de review wil zien, laat maar horen! Dan bundel ik ze in het grotere geheel. Mag via DM of hier.
Interesting times...