WeaZuL schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:22:
Onder het motto van ervaringen delen, vorige maand een defecte bz10 uit 2018 op MP kunnen scoren voor 300eur. Ik had reeds een bz10 uit 2013, super tevreden mee maar was stiekem aan het kijken naar een DUO DE of een Matrix DE. Echter die prijzen

dus onder het mom van "waarom veranderen als je tevreden bent?!" deze 5 jaar jongere BZ10 opgehaald.
Het was een gok want je weet nooit wat je krijgt, de vorige eigenaar gaf aan dat hij zelf geprobeerd had de pressostat te vervangen en daarbij het leidingwerk verdraaid had. Hij wist ook niet goed aan te geven wat er nu precies stuk was aan de BZ10. Een voordeel, hij had er een doos bij zitten met een nieuwe Ulka ex5 pomp en een nieuwe pressostat sensor, waarom geen idee

.
Een week later de BZ10 uit elkaar gehaald en bleek dat een stuk leidingwerk van de boiler naar de pressostaat idd verwrongen was. De hele machine had ook verder groot onderhoud nodig.
Bleek achteraf ook nog de magneetklep drieweg schakelaar (solenoid valve) defect te zijn. Dat uite zich in dat de opgebouwde druk op de zetgroep bij het uitzetten van de pomp niet via de lekbak wegliep maar dat de zetgroep op druk bleef staan bij pomp uit. Toen ik deze 3way solenoid valve vervangen had en de druk nog steeds niet via de lekbak afgevoerd werd, moest ik toch even achter de oren kriebelen. Uiteindelijk bleek ik de valve verkeerd om gemonteerd te hebben, blijkbaar heeft deze een stroom richting, weer wat geleerd
Ook maar besloten, omdat de nieuwe pressostat enkel de losse sensor was, om gelijk
de mod (waar je de ventielen en de pressostat los trekt en niet meer uit een geheel bestaat) uit te voeren.
Dus uiteindelijk de volgende onderdelen besteld verdeeld over twee leveranciers (imprezza.de en DRtrading) omdat DRtrading niet alles kon leveren:
no | desc | eur |
BZ5162203.02LL | Pressostat Pipe BZ10 | 15,87 € (exc. 19%BTW) |
BZ7493013 | Gasket BZ10 | 1,95 € (exc. 19%BTW) |
BZ7373009 | Wasser tanke bz10 | 9,84 € (exc. 19%BTW) |
BZ5470501 | Dusche bz10 | 4,59 € (exc. 19%BTW) |
BZ7496004 | Dichtung bz10 | 5,38 € (exc. 19%BTW) |
BZ7816001 | Schraube (3) bz10 | 2,91 € (exc. 19%BTW) |
BZ7372507 | Switch protection plastic (2) bz10 | 7,05 € (exc. 19%BTW) |
ST201 | Aanzuigslang silicone 5x8mm per meter | 3,25 € (inc. BTW) |
ST203 | Aanzuigslang silicone 3x6mm per meter | 3,25 € (inc. BTW) |
H501 | Vacuumventiel boiler 1/4 met slangaansluiting | 8,95 € (inc. BTW) |
H503 | Overdrukventiel boiler 1/4 | 10,95 € (inc. BTW) |
FIT1003 | Koppeling T 1/4M + 2x 1/4F | 4,95 € (inc. BTW) |
Q102 | Solenoid valve 3 ways Bezzera | 49,95 € (inc. BTW) |
Q101 | O-ring/pakking element Bezzera BZ07 / BZ10 | 3,95 € (inc. BTW) |
U401 | Group gasket Bezzera BZserie 9,3mm BZ10 | 5,95 € (inc. BTW) |
+/- 150eur later plus een paar uurtjes hobbyen en schoonmaken heb ik een "nieuwe" BZ10 uit 2018 voor een leuk bedrag. Ik ben er iig zeer content mee!
De spullen die vervangen zijn minus alle oude slangen, verbrokkelde pakkingen / o-ringen en vieze watertank
[Afbeelding]
Bovenstaande "revisie" toch nog een staartje gekregen. Ik liep achteraf tegen de volgende
twee drie vier zaken aan:
1. Tijdens het opwarmen van de boiler bleef het vacuum ventiel van DR trading lekken. Ik wist niet goed of dit verwacht gedrag was dus na een email naar DR trading was het antwoord dat ik mij hierom niet druk zou moeten maken. Ik was niet helemaal gerust gesteld omdat de BZ10 nu continu geluid maakte (waar de BZ10 in het verleden relatief stil was voor deze "mod") vanwege dat vacum lek wanneer het apparaat aan stond. Ik heb vervolgens een nieuw vaccum ventiel gekocht bij Van Pommeren van Lelit, deze was significant duurder. Deze vervolgens geinstalleerd en het lek was verdwenen. Maw, het vaccum ventiel van DR trading was of defect of van slechte kwaliteit. Een mogelijke reden om het onderhoud van je machine uit te besteden zodat je dergelijke situaties (discussie) dan ontwijkt.
2. Nadat ik eerder de 3way solenoid valve vervangen had en deze initieel verkeerd om gemonteerd had, ging de Manometer van de BZ10 onder druk onwijs ongecontrolleerd resoneren tussen 9 en 11bar. Ik begreep er niets van en vanwege het ontbreken van kennis en ervaring heb ik op basis van onderzoek op diverse fora het onderdelen kanon erop los gelaten:
2.1 Het zou aan de bypass kunnen liggen, deze zijn van plastic en blijkbaar een bekend fragiel onderdeel. Er werd aangeraden om deze te vervangen door een koperen / stalen versie. Zo gezegd zo gedaan, echter loste dit niet het probleem van het resoneren op.
2.2 Het zou aan de OPV kunnen liggen. OPV uit elkaar gehaald, zag er goed uit, geen overmatig kalk oid. Toch een uur laten badderen in de calcinet (gelijk mijn IMS competition filter gesloopt) haalde ook niets uit. OPV heeft ook bepaalde slijtage onderdelen, twee rubberen ringen en een rubbere valve dopje iets, hop ook maar vervangen, echter loste dit ook niet het probleem van het resoneren op.
2.3 Het zou aan de pomp kunnen liggen die de druk niet meer kan leveren, het was een splinter nieuwe pomp maar vooruit, na het debacle met het vacuum ventiel stond ik voor alles open. Ik had de oude pomp nog niet weggegooid, dus hop oude ex5 pomp er terug op, zelfde issue met de manometer, vrolijk excessief resoneren onder druk.
2.4 Na wat verder googlen kwam ik achter een post op een forum van iemand die hetzelfde issue had. In deze post legde hij uit dat er verschillende type manometers zijn, typen die op lucht werken en anderen op waterdruk? Als je een manometer hebt die op luchtdruk werkt en er zit water in de koperen leiding dan zou je dergelijk gedrag (resoneren) kunnen ervaren. Vervolgens deze leiding, die loopt van de 3way solenoid valve naar de manometer, gedemonteerd en door er op te blazen (in een doek) kwam er heel wat water en prut uit. Vervolgens terug gemonteerd en voila, het resoneren van de manometer behoorde tot het verleden.
3. Daarnaast merkte ik dat, ondanks mijn "nieuwe" bz10 machine uit 2018 kwam (mijn oude bz10 uit 2013 had hier geen last van), de filterdrager niet recht in het midden stond maar doorsloeg naar rechts. De filterdrager stond zeg maar op 185 graden. Ook nadat ik een nieuwe grouphead pakking had geplaatst bleef het lekken onder druk waardoor de filterdrager toch weer in die 185 graden stand kwam. Na onderzoek blijken er papieren!! pakking ringen te zijn die je in de uitsparing van de grouphead kunt plaatsen zodat de pakking van de grouphead wat strakker tegen de filterdrager aan komt te liggen waardoor de filterdrager toch op 180 graden kan blijven zonder dat deze lekt onder druk. Het doorslaan van de filterdrager kan gebeuren door slijtage

. Besteld en ja hoor, weer wat geleerd.
4. En last but not least, las ik in dit topic een aantal posts waaronder
een van @
Hercul3s m.b.t. het isoleren van de boiler. Dit zou de levensduur van de interne onderdelen verlengen, de opwarmtijd verkorten, het aantal opwarm cycles verminderen dus energie zuiniger etc. etc. Nu ik toch bezig was, waarom dan niet gelijk de boiler isoleren, right?! Dus isolatie besteld wat ingekort en drie tyewraps later, de boiler geïsoleerd!
Nu nog een nieuwe IMS competition basket want die glimde niet meer zo mooi na zijn Calcinet bad waardoor de puks er nu niet meer uit komen
En daarmee ga ik het nieuwe jaar in met een goed werkende BZ10 uit 2018 en wens ik iedereen een gezond, geweldig en vooral smakelijk 2024!
[
Voor 3% gewijzigd door
WeaZuL op 01-01-2024 19:07
]