Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 196 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:41

DjVe

Hatsaflats!

gamerboy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:56:
[...]

Ooh cool! Ja die verzonken schroef moet ik ook even kopen. Had dus gelijk een puck screen gekocht maarja dat werkt dus niet haha.

En die PID hoor ik veel over. Ben opzich handig maar weet er verder weinig van kwa installatie en wat een goeie is. Heb je daar misschien wat tips/opties voor me?

:)
Ik heb deze gebruikt: PID Temperature Control Retrofit KIT for Rancilio Silvia (KIT-RSRTDNb). Installatie was vrij eenvoudig (plug and play), maar je moet wel je halve machine demonteren (wat prima te doen is).

Qua vlakke schroef moest ik volgens mij ook het zeefje iets uitboren om de schroef er mooi in te laten vallen. En koop echt een RVS schroef en niet iets met een zinken laagje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:32
DjVe schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:59:
[...]

Ik heb deze gebruikt: PID Temperature Control Retrofit KIT for Rancilio Silvia (KIT-RSRTDNb). Installatie was vrij eenvoudig (plug and play), maar je moet wel je halve machine demonteren (wat prima te doen is).

Qua vlakke schroef moest ik volgens mij ook het zeefje iets uitboren om de schroef er mooi in te laten vallen. En koop echt een RVS schroef en niet iets met een zinken laagje ;)
Ah fantastisch! Bedankt voor de tips! Ga hier zeker naar kijken.
headout schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:59:
Welkom bij de MIss Silvia familie! Veel plezier ermee, welke maler heb je?

Qua PID: https://mecoffee.nl/

Verder even de tips op de website van Peter nalopen: https://www.ranciliosilvia.info/
Thanks, voel me vereerd ;) heb nog geen grinder gekocht maar zit te kijken naar de eureka mignon specialita.

Thanks die ga ik zeker even langs

[ Voor 28% gewijzigd door gamerboy op 22-12-2023 11:01 ]

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-05 20:57
Ik ben op zoek naar een elektrische koffiemolen. Ik gebruik nu al een aantal jaar een handmatige Crushgrind en deze werkt prima en is mooi consistent, alleen omdat het een handmaler is en mijn partner daar wat moeite mee heeft wil ik graag een automatische maler aanschaffen.

Ik ben niet van plan veel geld uit te geven en ik schrik een beetje van de prijzen in dit topic. Ik begrijp dat de duurdere malers vooral bedoeld zijn voor espressomaling en ik drink alleen filter koffie thuis, dus als het gelijkwaardig is als het resultaat van mijn huidige maler, dan is dat prima.

Weet iemand welke van de volgende drie het beste is en voldoet aan mijn eisen? Of zijn er andere malers aan te raden?

1. Wilfa Svart
2. Solis Scala Plus
3. Nivona CafeGrano 130

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:54
Ken alleen maar de Wilfa Svart, is zo beetje de concurrent van de Baratza Encore, die voordien gebruikte. Gebruik nu de Sculptor 064 voor filterkoffie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:13
Belecthor schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:15:
Ik ben op zoek naar een elektrische koffiemolen. Ik gebruik nu al een aantal jaar een handmatige Crushgrind en deze werkt prima en is mooi consistent, alleen omdat het een handmaler is en mijn partner daar wat moeite mee heeft wil ik graag een automatische maler aanschaffen.

Ik ben niet van plan veel geld uit te geven en ik schrik een beetje van de prijzen in dit topic. Ik begrijp dat de duurdere malers vooral bedoeld zijn voor espressomaling en ik drink alleen filter koffie thuis, dus als het gelijkwaardig is als het resultaat van mijn huidige maler, dan is dat prima.

Weet iemand welke van de volgende drie het beste is en voldoet aan mijn eisen? Of zijn er andere malers aan te raden?

1. Wilfa Svart
2. Solis Scala Plus
3. Nivona CafeGrano 130
Ik heb zelf de wilfa uniform voor filter koffie, maar de svart zou ook goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:00

headout

Oi oi!

gamerboy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:00:
Thanks, voel me vereerd ;) heb nog geen grinder gekocht maar zit te kijken naar de eureka mignon specialita.

Thanks die ga ik zeker even langs
Mooie combinatie; de Specialita staat hier ook naast de Silvia. Lees wel even de opmerkingen een paar pagina's terug over de Specialita qua workflow en maler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
headout schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:38:
[...]

Mooie combinatie; de Specialita staat hier ook naast de Silvia. Lees wel even de opmerkingen een paar pagina's terug over de Specialita qua workflow en maler.
Nice! Ik ben heel benieuwd. Ik zie de opmerkingen trouwens maar is het in die price range wel nog steeds een goeie grinder of zou je het voor rond de 400 euro afraden tegenover iets anders?

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:00
gamerboy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:50:
[...]

Nice! Ik ben heel benieuwd. Ik zie de opmerkingen trouwens maar is het in die price range wel nog steeds een goeie grinder of zou je het voor rond de 400 euro afraden tegenover iets anders?
Laat Hoffmann nou net 7u geleden een filmpje hebben geplaatst. Weliswaar tot 500 pond en de specialita zit er niet tussen, maar wie weet kun je er je voordeel mee doen.
YouTube: The Best Espresso Grinder Under £500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 12:14
Beste koffie-experts, misschien dat jullie mij een tip kunnen geven.
Mijn ouders hebben al een tijdje de alom bekende DeLonghi ECAM 20 of 21 serie machien draaien. Ondertussen al nummer 3 meen ik. Nu ook deze langzaam weer op het einde begint te lopen, ben ik op zoek naar een nette opvolger. Na al eerder hier wat gelezen te hebben uiteindelijk de Jura d4 aangeschaft als cadeau voor hun. Maar na een maand het geklaag van moeders te moeten aanhoren als ik weer eens langs kwam. Hoe vervelend het apparaat in gebruik is en de weigering om hem verder nog te gebruiken, toch helaas maar terug gestuurd.
De klachten waren dat de lekbak veel vaker vol was t.o.v. de DeLonghi (die lekte bijna niets in de lekbak) en hij veel meer koffie verbruikte. Al waren ze wel zeer tevreden over de goede koffie die eruit kwam.
Ze drinken alleen maar zwarte koffie dus melkopties zijn overbodig.

Om weer dezelfde teleurstelling te voorkomen kan ik natuurlijk kiezen voor eenzelfde Delonghi model of. hebben jullie misschien tips voor een betere opvolger. Kwa prijs wil ik eigenlijk niet hoger gaan dan max €600 (al doe ik niet moeilijk over enkele tientjes meer als het ook echt beter is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
sweetdude schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:13:
Beste koffie-experts, misschien dat jullie mij een tip kunnen geven.
Mijn ouders hebben al een tijdje de alom bekende DeLonghi ECAM 20 of 21 serie machien draaien. Ondertussen al nummer 3 meen ik. Nu ook deze langzaam weer op het einde begint te lopen, ben ik op zoek naar een nette opvolger. Na al eerder hier wat gelezen te hebben uiteindelijk de Jura d4 aangeschaft als cadeau voor hun. Maar na een maand het geklaag van moeders te moeten aanhoren als ik weer eens langs kwam. Hoe vervelend het apparaat in gebruik is en de weigering om hem verder nog te gebruiken, toch helaas maar terug gestuurd.
De klachten waren dat de lekbak veel vaker vol was t.o.v. de DeLonghi (die lekte bijna niets in de lekbak) en hij veel meer koffie verbruikte. Al waren ze wel zeer tevreden over de goede koffie die eruit kwam.

Om weer dezelfde teleurstelling te voorkomen kan ik natuurlijk kiezen voor eenzelfde Delonghi model of. hebben jullie misschien tips voor een betere opvolger. Kwa prijs wil ik eigenlijk niet hoger gaan dan max €600 (al doe ik niet moeilijk over enkele tientjes meer als het ook echt beter is)
Tsja, drink je liever lekkerdere koffie met een hoger koffieverbruik en vaker de lekbak vol (zal wel komen door het automatische schoonmaken/spoelen), of mindere lekkere koffie met lager koffieverbruik en minder vaak de lekbak vol. Zetten ze de Jura machine wellicht steeds aan en uit en laten ze het spoelwater in de lekbak stromen? Dan is de lekbak ook sneller vol. Machine gewoon langer aan laten staan en bij het spoelen even een kopje/beker/glas onde de uitloop zetten. Ik heb een E8 en hoef de lekbak maar één keer per dag leeg te maken. Hoeveel kopjes per dag drinken ze eigenlijk?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
sweetdude schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:13:
"Gebruikt teveel koffie" maar de koffie is wel lekkerder. Interessante combinatie. Hoeveel koffie gebruikt het apparaat per kopje?

Als je filterkoffie zet gebruik je ~1 gram per 15 milliliter water. Wanneer een automaat voor een "lungo" (espresso achtig proces) minder dan 10 gram koffie gebruikt dan kan dat dus eigenlijk niet, althans, niet zonder dat je volgens de snobs een slechtere smaak krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
cryptapix schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:11:
[...]

Laat Hoffmann nou net 7u geleden een filmpje hebben geplaatst. Weliswaar tot 500 pond en de specialita zit er niet tussen, maar wie weet kun je er je voordeel mee doen.
YouTube: The Best Espresso Grinder Under £500
Leuk om te zien en ben een beetje gaan zoeken naar een timemore 64S maar niet te krijgen in Nederland. Iemand nog een idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
gamerboy schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:02:
[...]

Leuk om te zien en ben een beetje gaan zoeken naar een timemore 64S maar niet te krijgen in Nederland. Iemand nog een idee?
ze zijn de kickstarter nog aan het afronden, en dan zullen er nog een boel preorders zijn. als die allemaal zijn uitgeleverd hebben ze ongetwijfeld snel heel veel voorraad om resellers over heel de wereld te voorzien.

ik heb overigens een Timemore 078s uit de kickstarter en ben tot op heden super happy!

[ Voor 8% gewijzigd door cold op 23-12-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
cold schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:38:
[...]

ze zijn de kickstarter nog aan het afronden, en dan zullen er nog een boel preorders zijn. als die allemaal zijn uitgeleverd hebben ze ongetwijfeld snel heel veel voorraad om resellers over heel de wereld te voorzien.

ik heb overigens een Timemore 078s uit de kickstarter en ben tot op heden super happy!
Ah top! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 12:14
PatrickC schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:07:
[...]

Tsja, drink je liever lekkerdere koffie met een hoger koffieverbruik en vaker de lekbak vol (zal wel komen door het automatische schoonmaken/spoelen), of mindere lekkere koffie met lager koffieverbruik en minder vaak de lekbak vol. Zetten ze de Jura machine wellicht steeds aan en uit en laten ze het spoelwater in de lekbak stromen? Dan is de lekbak ook sneller vol. Machine gewoon langer aan laten staan en bij het spoelen even een kopje/beker/glas onde de uitloop zetten. Ik heb een E8 en hoef de lekbak maar één keer per dag leeg te maken. Hoeveel kopjes per dag drinken ze eigenlijk?
Ja, ik snap je. Maar de lekbak elke dag vol, is voor hun idee te veel werk. De DeLonghi was meen ik 1 keer per week de lekbak schoonmaken. Als je dat gewend bent is 1 keer per dag wel veel meer werk.
Ze vangen het spoelwater bij aan/uit altijd met een kopje op, dus dat is niet meegeteld.
Het aantal koppen is denk ik een stuk of 12/16 per dag.
De dag begint 's ochtends met één kopje thee en mok (dubbele kop) koffie. Dan halverwege de ochtend nog 2 mokken (4 kopjes) en bij het middag eten ook nog 2 mokken. In de avond wil dan nog wel 2x een enkele of dubbele espresso eruit komen. Met visite nog eens wat extra.
ANdrode schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:17:
[...]

"Gebruikt teveel koffie" maar de koffie is wel lekkerder. Interessante combinatie. Hoeveel koffie gebruikt het apparaat per kopje?

Als je filterkoffie zet gebruik je ~1 gram per 15 milliliter water. Wanneer een automaat voor een "lungo" (espresso achtig proces) minder dan 10 gram koffie gebruikt dan kan dat dus eigenlijk niet, althans, niet zonder dat je volgens de snobs een slechtere smaak krijgt.
Geen idee wat het verbruik van een Jura is, t.o.v. een DeLongi?
Voor hun gevoel moest de bonen bak sneller gevuld worden bij de Jura dan de DeLongi.

Maar goed, ik snap alle goed bedoelde vragen. Ik ben alleen meer benieuwd of iemand een tip heeft voor een andere machine om de DeLonghi te vervangen. Die dus makkelijker in onderhoud is (bijvullen bonen en legen lekbak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
sweetdude schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:31:
Ja, ik snap je. Maar de lekbak elke dag vol, is voor hun idee te veel werk. De DeLonghi was meen ik 1 keer per week de lekbak schoonmaken. Als je dat gewend bent is 1 keer per dag wel veel meer werk.
Ze vangen het spoelwater bij aan/uit altijd met een kopje op, dus dat is niet meegeteld.
Het aantal koppen is denk ik een stuk of 12/16 per dag.
De dag begint 's ochtends met één kopje thee en mok (dubbele kop) koffie. Dan halverwege de ochtend nog 2 mokken (4 kopjes) en bij het middag eten ook nog 2 mokken. In de avond wil dan nog wel 2x een enkele of dubbele espresso eruit komen. Met visite nog eens wat
Je moet de koffie pucks toch ook al vaker weggooien? Met zo veel kopjes per dag kan dat toch nooit 1 keer per week zijn? Bij mijn E8 kun je er ook voor kiezen om de lekbak alleen leeg te gieten (is er speciaal voor gemaakt) en niet schoon te maken. Dat schoonmaken kun je dan b.v. 1 keer per week doen. De lekbak even leeg gieten heb je in 30 seconden gedaan.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:49
sweetdude schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:31:
[...]

Geen idee wat het verbruik van een Jura is, t.o.v. een DeLongi?
Voor hun gevoel moest de bonen bak sneller gevuld worden bij de Jura dan de DeLongi.

Maar goed, ik snap alle goed bedoelde vragen. Ik ben alleen meer benieuwd of iemand een tip heeft voor een andere machine om de DeLonghi te vervangen. Die dus makkelijker in onderhoud is (bijvullen bonen en legen lekbak)
Waarom zou je in hemelsnaam de DeLonghi willen vervangen door iets anders? Ik neem aan dat je ouders al redelijk op leeftijd zijn en dit was de derde DeLonghi. Dan kan je toch beter weer meer van hetzelfde halen? Verandering is voor veel mensen niet echt leuk, dat is vragen om geklaag.

Al vind ik de workflow van Jura's overigens ook strontirritant met die plastic bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik herken het ook wel van onze E8, die lekbak is echt irritant vaak vol, lijkt wel alsof dat om de drie kopjes is ofzo. Wellicht valt dat extra op als je alleen maar 's ochtends eentje zet. 's middags eentje en 's avonds eentje en hij dus iedere keer gaat spoelen ivm opstarten en afsluiten.
Ik heb ook eens gemeten hoeveel koffie hij verbruikte, dat was 14gr op standje "5 bonen" en dat vond ik ook vrij fors (voor de koffie die je ervoor terug krijgt).
Toen we nog alleen maar de Jura hadden vond ik ook voor m'n gevoel dat we veels te snel door de kilozakken koffie heen gingen.

Maar ja, wel lekkerdere koffie dan je uit t gemiddelde apparaat krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:32
Iemand ervaring met Nivona hier? Sinds een jaar heb ik er hier één staan maar na een paar maanden al gedoe met de zetgroep. Heb inmiddels al de derde zetgroep maar volgens de servicedienst komt het door onze waterontharder en willen ze nu niets meer doen. Ik moet maar Spa flessen gaan gebruiken en dat je een paar honderd euro hebt neergeteld boeit ze geen zak. Nu hebben wij gewoon een normale hardheid want helemaal geen kalk is niet goed en al helemaal niet voor koffie. We gebruiken geen extra filter in het apparaat zelf. Ik heb deze machine gekocht omdat mijn vrouw niet met de halfautomaat overweg kon maar ik heb echt spijt van de aanschaf.

Iemand die dit herkent? En kan zachter water die probleem echt veroorzaken of is het een broodje aap verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-05 16:49

Hoholi

The only one

Geen ervaring, maar als ik naar hun website kijk, vol met 404 errors, onvoltooide pagina’s, half vertaald van Duits naar Engels/Nederlands. Verwijzingen naar handleidingen in het Duits terwijl ik op de Engelse/Nederlandse site ben, dan zegt dit genoeg over de professionaliteit van dit bedrijf.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:13
@Freezhost

Ik herken je problemen niet. Hier staat een Nivona 790, kalkrijk water (zuid Limburg), 3000 bereidingen in anderhalf jaar zonder problemen. We gebruiken waterfilters van Ala Pure / waterfilterexpert. Erg tevreden met het apparaat.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Vandaag eindelijk de grote dag!
Kwam een mooie set tegen en dacht, deze moest ik dan toch maar gaan ophalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPeAsvmBgBBg-2mxEmv5kDu-aJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTiOO93tg8RecUXR2oTqa5Cj.jpg?f=fotoalbum_large

Onderweg naar huis nog even een melkkannetje en 4 kleine zakjes koffie gehaald bij Simon en levelt (zit hier toevallig om de hoek) om me een beetje te oriënteren op de smaken.

Helaas ben ik stront verkouden dus ik proef niet veel, maar heb er al een aantal slechte espressos mee kunnen tappen :+

Voor alsnog eerst maar eens een soort van werkbare basis vinden in de maalgraad/tijd/grams van de molen, en van daaruit verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:31
-

[ Voor 119% gewijzigd door Raem op 02-01-2024 09:27 ]

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 16:07
Beste allen, ik ben momenteel in bezit van een De'Longhi Magnifica ECAM 20.110.B. De koffie die hieruit komt bevalt opzich prima. Vooral nadat ik naar een koffiespeciaalzaak ben geweest, en ze betere mij bonen hebben geadviseerd (prijs in de range van 20-25 euro per kg).

Stel ik maak toch de overstap naar half automatisch zetten, bijvoorbeeld met een Rancillio Silvia, hoe grote stap kan ik dan nog zetten in termen van koffiekwaliteit denken jullie?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:47
Een volautomaat maakt meestal een 6 à 7 op 10punt schaal. Of jij op de knop drukt of een peuter van 3 maakt niet uit. Als je morgen op de laatste avond van het jaar een fantastisch diner geeft is de koffie aan het einde dus een beetje een tegenvaller.
De volgende ochtend 8uur op om vuurwerk op te ruimen buiten dan is die 6 à 7 een godsgeschenk.
Nu hetzelfde met een half automaat. Meestal maak je met een Rancilio en dergelijke een 8 à 8,5.
Na het diner doe je een keer je uiterste best met mooie verse bonen en heb je een 9. De volgende ochtend met één oog open probeer je koffie te maken en wordt het een 4.
Zo is ongeveer het verschil tussen de twee types machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 11:28
Ik ben deze vakantie aan het kijken naar een halfautomaat (ik heb nu een Melitta volautomaat). Ik drink het meeste espresso's en dan meerdere keren per dag. Ik heb niet veel plaats op het aanrecht, dus mijn oog is tot nu toe gevallen vanwege het formaat op de:

- Gaggia Classic (vanwege de modbaarheid)
- Rancilio Silvia

Deze in combinatie met een compacte maler.

Bij het doorspitten van dit topic kwam ik ook de Quick Mill 3035 tegen.

Ik ben van plan op MP te kijken.

Wat zou een betere keus zijn, 1 van de bovenstaande machines met een compacte maler of een Quick Mill 3035.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

screamhouse schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:21:
Ik ben deze vakantie aan het kijken naar een halfautomaat (ik heb nu een Melitta volautomaat). Ik drink het meeste espresso's en dan meerdere keren per dag. Ik heb niet veel plaats op het aanrecht, dus mijn oog is tot nu toe gevallen vanwege het formaat op de:

- Rancilio Silvia

Wat zou een betere keus zijn, 1 van de bovenstaande machines met een compacte maler of een Quick Mill 3035.
Een losse maler is bijna altijd van betere kwaliteit en voorziet je van meer instelmogelijkheden dan een ingebouwde maler.
Ik zou een Profitec Go ook meenemen in je overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
@RvdH Ik zie die Profitec Go alleen niet veel tweedehands voorbij komen. Nog tips voor een compacte maler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 13:14
Net een Mignon Libra aangeschaft. Ben erg gecharmeerd van het GBW systeem. De espresso’s komen er weer een stuk consistenter uit.

Nu nog mijn gemodde (GOD conversie met een arduino) Mazzer Mini kwijtraken!

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Teus.espresso schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:56:
Een volautomaat maakt meestal een 6 à 7 op 10punt schaal. Of jij op de knop drukt of een peuter van 3 maakt niet uit. Als je morgen op de laatste avond van het jaar een fantastisch diner geeft is de koffie aan het einde dus een beetje een tegenvaller.
De volgende ochtend 8uur op om vuurwerk op te ruimen buiten dan is die 6 à 7 een godsgeschenk.
Nu hetzelfde met een half automaat. Meestal maak je met een Rancilio en dergelijke een 8 à 8,5.
Na het diner doe je een keer je uiterste best met mooie verse bonen en heb je een 9. De volgende ochtend met één oog open probeer je koffie te maken en wordt het een 4.
Zo is ongeveer het verschil tussen de twee types machines.
En dit is ook nog relatief, met mijn ~25€/kg bonen haal ik uit mijn E8 nog vaak een kop koffie waarop ik als reactie krijg: wow wat lekker. We zijn in dit topic wel allemaal kenners en fijnproevers, maar mijn gemiddelde gast is dat niet en wellicht dat jullie je allemaal in andere sociale kringen bevinden of allemaal koffie-hobbyisten in de vriendengroep hebben ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:20
True schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:16:
[...]

En dit is ook nog relatief, met mijn ~25€/kg bonen haal ik uit mijn E8 nog vaak een kop koffie waarop ik als reactie krijg: wow wat lekker. We zijn in dit topic wel allemaal kenners en fijnproevers, maar mijn gemiddelde gast is dat niet en wellicht dat jullie je allemaal in andere sociale kringen bevinden of allemaal koffie-hobbyisten in de vriendengroep hebben ;)
Bij mij vind iedereen de koffie uit de halfautomaat ook altijd heerlijk. Terwijl ze soms compleet mislukken en ik het eigenlijk opnieuw zou moeten maken.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gamerboy
Uiteindelijk toch voor de Eureka Mignon Oro Single dose gegaan. Nu net opgehaald en voor leuk prijs op de kop getikt.

Nu is de setup voorlopig compleet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjZ4Ay0TG80JoI8-FzV3ZXj7DsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgnO8bK0POhDnzs4GlLKOYrC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door gamerboy op 31-12-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:29

JanvD

Portretfotograaf

Hoe bevalt de Eureka Single Dose je?

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gamerboy
JanvD schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:52:
Nog niet intensief geprobeerd maar een erg mooie grinder. Heel blij mee en vooral leuk om nog voor het einde van het jaar me setup af te ronden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 08:37

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

WeaZuL schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:22:
Onder het motto van ervaringen delen, vorige maand een defecte bz10 uit 2018 op MP kunnen scoren voor 300eur. Ik had reeds een bz10 uit 2013, super tevreden mee maar was stiekem aan het kijken naar een DUO DE of een Matrix DE. Echter die prijzen |:( dus onder het mom van "waarom veranderen als je tevreden bent?!" deze 5 jaar jongere BZ10 opgehaald.
Het was een gok want je weet nooit wat je krijgt, de vorige eigenaar gaf aan dat hij zelf geprobeerd had de pressostat te vervangen en daarbij het leidingwerk verdraaid had. Hij wist ook niet goed aan te geven wat er nu precies stuk was aan de BZ10. Een voordeel, hij had er een doos bij zitten met een nieuwe Ulka ex5 pomp en een nieuwe pressostat sensor, waarom geen idee 8)7 .
Een week later de BZ10 uit elkaar gehaald en bleek dat een stuk leidingwerk van de boiler naar de pressostaat idd verwrongen was. De hele machine had ook verder groot onderhoud nodig.
Bleek achteraf ook nog de magneetklep drieweg schakelaar (solenoid valve) defect te zijn. Dat uite zich in dat de opgebouwde druk op de zetgroep bij het uitzetten van de pomp niet via de lekbak wegliep maar dat de zetgroep op druk bleef staan bij pomp uit. Toen ik deze 3way solenoid valve vervangen had en de druk nog steeds niet via de lekbak afgevoerd werd, moest ik toch even achter de oren kriebelen. Uiteindelijk bleek ik de valve verkeerd om gemonteerd te hebben, blijkbaar heeft deze een stroom richting, weer wat geleerd O-)

Ook maar besloten, omdat de nieuwe pressostat enkel de losse sensor was, om gelijk de mod (waar je de ventielen en de pressostat los trekt en niet meer uit een geheel bestaat) uit te voeren.

Dus uiteindelijk de volgende onderdelen besteld verdeeld over twee leveranciers (imprezza.de en DRtrading) omdat DRtrading niet alles kon leveren:

nodesceur
BZ5162203.02LLPressostat Pipe BZ1015,87 € (exc. 19%BTW)
BZ7493013Gasket BZ101,95 € (exc. 19%BTW)
BZ7373009Wasser tanke bz109,84 € (exc. 19%BTW)
BZ5470501 Dusche bz104,59 € (exc. 19%BTW)
BZ7496004Dichtung bz105,38 € (exc. 19%BTW)
BZ7816001Schraube (3) bz102,91 € (exc. 19%BTW)
BZ7372507Switch protection plastic (2) bz107,05 € (exc. 19%BTW)
ST201Aanzuigslang silicone 5x8mm per meter3,25 € (inc. BTW)
ST203Aanzuigslang silicone 3x6mm per meter3,25 € (inc. BTW)
H501Vacuumventiel boiler 1/4 met slangaansluiting8,95 € (inc. BTW)
H503Overdrukventiel boiler 1/410,95 € (inc. BTW)
FIT1003Koppeling T 1/4M + 2x 1/4F4,95 € (inc. BTW)
Q102Solenoid valve 3 ways Bezzera49,95 € (inc. BTW)
Q101O-ring/pakking element Bezzera BZ07 / BZ103,95 € (inc. BTW)
U401Group gasket Bezzera BZserie 9,3mm BZ105,95 € (inc. BTW)

+/- 150eur later plus een paar uurtjes hobbyen en schoonmaken heb ik een "nieuwe" BZ10 uit 2018 voor een leuk bedrag. Ik ben er iig zeer content mee!

De spullen die vervangen zijn minus alle oude slangen, verbrokkelde pakkingen / o-ringen en vieze watertank
[Afbeelding]
Bovenstaande "revisie" toch nog een staartje gekregen. Ik liep achteraf tegen de volgende twee drie vier zaken aan:
1. Tijdens het opwarmen van de boiler bleef het vacuum ventiel van DR trading lekken. Ik wist niet goed of dit verwacht gedrag was dus na een email naar DR trading was het antwoord dat ik mij hierom niet druk zou moeten maken. Ik was niet helemaal gerust gesteld omdat de BZ10 nu continu geluid maakte (waar de BZ10 in het verleden relatief stil was voor deze "mod") vanwege dat vacum lek wanneer het apparaat aan stond. Ik heb vervolgens een nieuw vaccum ventiel gekocht bij Van Pommeren van Lelit, deze was significant duurder. Deze vervolgens geinstalleerd en het lek was verdwenen. Maw, het vaccum ventiel van DR trading was of defect of van slechte kwaliteit. Een mogelijke reden om het onderhoud van je machine uit te besteden zodat je dergelijke situaties (discussie) dan ontwijkt.
2. Nadat ik eerder de 3way solenoid valve vervangen had en deze initieel verkeerd om gemonteerd had, ging de Manometer van de BZ10 onder druk onwijs ongecontrolleerd resoneren tussen 9 en 11bar. Ik begreep er niets van en vanwege het ontbreken van kennis en ervaring heb ik op basis van onderzoek op diverse fora het onderdelen kanon erop los gelaten:
2.1 Het zou aan de bypass kunnen liggen, deze zijn van plastic en blijkbaar een bekend fragiel onderdeel. Er werd aangeraden om deze te vervangen door een koperen / stalen versie. Zo gezegd zo gedaan, echter loste dit niet het probleem van het resoneren op.
2.2 Het zou aan de OPV kunnen liggen. OPV uit elkaar gehaald, zag er goed uit, geen overmatig kalk oid. Toch een uur laten badderen in de calcinet (gelijk mijn IMS competition filter gesloopt) haalde ook niets uit. OPV heeft ook bepaalde slijtage onderdelen, twee rubberen ringen en een rubbere valve dopje iets, hop ook maar vervangen, echter loste dit ook niet het probleem van het resoneren op.
2.3 Het zou aan de pomp kunnen liggen die de druk niet meer kan leveren, het was een splinter nieuwe pomp maar vooruit, na het debacle met het vacuum ventiel stond ik voor alles open. Ik had de oude pomp nog niet weggegooid, dus hop oude ex5 pomp er terug op, zelfde issue met de manometer, vrolijk excessief resoneren onder druk.
2.4 Na wat verder googlen kwam ik achter een post op een forum van iemand die hetzelfde issue had. In deze post legde hij uit dat er verschillende type manometers zijn, typen die op lucht werken en anderen op waterdruk? Als je een manometer hebt die op luchtdruk werkt en er zit water in de koperen leiding dan zou je dergelijk gedrag (resoneren) kunnen ervaren. Vervolgens deze leiding, die loopt van de 3way solenoid valve naar de manometer, gedemonteerd en door er op te blazen (in een doek) kwam er heel wat water en prut uit. Vervolgens terug gemonteerd en voila, het resoneren van de manometer behoorde tot het verleden. *O*
3. Daarnaast merkte ik dat, ondanks mijn "nieuwe" bz10 machine uit 2018 kwam (mijn oude bz10 uit 2013 had hier geen last van), de filterdrager niet recht in het midden stond maar doorsloeg naar rechts. De filterdrager stond zeg maar op 185 graden. Ook nadat ik een nieuwe grouphead pakking had geplaatst bleef het lekken onder druk waardoor de filterdrager toch weer in die 185 graden stand kwam. Na onderzoek blijken er papieren!! pakking ringen te zijn die je in de uitsparing van de grouphead kunt plaatsen zodat de pakking van de grouphead wat strakker tegen de filterdrager aan komt te liggen waardoor de filterdrager toch op 180 graden kan blijven zonder dat deze lekt onder druk. Het doorslaan van de filterdrager kan gebeuren door slijtage :|. Besteld en ja hoor, weer wat geleerd.
4. En last but not least, las ik in dit topic een aantal posts waaronder een van @Hercul3s m.b.t. het isoleren van de boiler. Dit zou de levensduur van de interne onderdelen verlengen, de opwarmtijd verkorten, het aantal opwarm cycles verminderen dus energie zuiniger etc. etc. Nu ik toch bezig was, waarom dan niet gelijk de boiler isoleren, right?! Dus isolatie besteld wat ingekort en drie tyewraps later, de boiler geïsoleerd!

Nu nog een nieuwe IMS competition basket want die glimde niet meer zo mooi na zijn Calcinet bad waardoor de puks er nu niet meer uit komen |:(

En daarmee ga ik het nieuwe jaar in met een goed werkende BZ10 uit 2018 en wens ik iedereen een gezond, geweldig en vooral smakelijk 2024! :w

[ Voor 3% gewijzigd door WeaZuL op 01-01-2024 19:07 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dat de filter drager niet goed zit, komt omdat je de kop gedraaid hebt vast geschroefd. Dat ligt aan de kop met zijn drie inbus schroeven. Die moet je 60 graden draaien.
Dat vacuüm ventiel moet niet blijven lekken. Dan klopt de temperatuur van het water niet. Wordt te heet en soms smelten dan de voetjes van het kopjes rek. Goed dat je daar dus een andere in hebt gezet.
Jullie allemaal een mooi 2024.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 15:58
WeaZuL schreef op zondag 31 december 2023 @ 22:48:
[...]

Bovenstaand revisie toch nog een staartje gekregen. Ik liep achteraf toch nog tegen de volgende twee drie zaken aan:
1. Tijdens het opwarmen van de boiler bleef het vacuum ventiel van DR trading lekken. Ik wist niet goed of dit verwacht gedrag was dus na een email naar DR trading was het antwoord dat ik mij hierom niet druk zou moeten maken. Ik was niet helemaal gerust gesteld omdat de BZ10 nu continu geluid maakte (waar de BZ10 in het verleden relatief stil was voor deze "mod") vanwege dat vacum lek wanneer het apparaat aan stond. Ik heb vervolgens een nieuw vaccum ventiel gekocht bij Van Pommeren van Lelit, deze was significant duurder. Deze vervolgens geinstalleerd en het lek was verdwenen. Maw, het vaccum ventiel van DR trading was of defect of van slechte kwaliteit. Een mogelijke reden om het onderhoud van je machine uit te besteden zodat je dergelijke situaties (discussie) dan ontwijkt.
2. Nadat ik eerder de 3way solenoid valve vervangen had en deze initieel verkeerd om gemonteerd had, ging de Manometer van de BZ10 onder druk onwijs ongecontrolleerd resoneren tussen 9 en 11bar. Ik begreep er niets van en vanwege het ontbreken van kennis en ervaring heb ik op basis van onderzoek op diverse fora het onderdelen kanon erop los gelaten:
2.1 Het zou aan de bypass kunnen liggen, deze zijn van plastic en blijkbaar een bekend fragiel onderdeel. Er werd aangeraden om deze te vervangen door een koperen / stalen versie. Zo gezegd zo gedaan, echter loste dit niet het probleem van het resoneren op.
2.2 Het zou aan de OPV kunnen liggen. OPV uit elkaar gehaald, zag er goed uit, geen overmatig kalk oid. Toch een uur laten badderen in de calcinet (gelijk mijn IMS competition filter gesloopt) haalde ook niets uit. OPV heeft ook bepaalde slijtage onderdelen, twee rubberen ringen en een rubbere valve dopje iets, hop ook maar vervangen, echter loste dit ook niet het probleem van het resoneren op.
2.3 Het zou aan de pomp kunnen liggen die de druk niet meer kan leveren, het was een splinter nieuwe pomp maar vooruit, na het debacle met het vacuum ventiel stond ik voor alles open. Ik had de oude pomp nog niet weggegooid, dus hop oude ex5 pomp er terug op, zelfde issue met de manometer, vrolijk excessief resoneren onder druk.
2.4 Na wat verder googlen kwam ik achter een post op een forum van iemand die hetzelfde issue had. In deze post legde hij uit dat er verschillende type manometers zijn, typen die op lucht werken en anderen op waterdruk? Als je een manometer hebt die op luchtdruk werkt en er zit water in de koperen leiding dan zou je dergelijk gedrag (resoneren) kunnen ervaren. Ik deze leiding, die loopt van de 3way solenoid valve naar de manometer, gedemonteerd en door er op te blazen (in een doek) kwam er heel wat water en prut uit. Vervolgens terug gemonteerd en voila, het resoneren van de manometer behoorde tot het verleden. *O*
3. En last but not least, ik merkte dat ondanks mijn "nieuwe" bz10 machine uit 2018 kwam (mijn oude bz10 uit 2013 had hier geen last van) de filterdrager niet recht in het midden stond maar doorsloeg naar rechts. De filterdrager stond zeg maar op 185 graden. Ook nadat ik een nieuwe grouphead pakking had geplaatst bleef het lekken onder druk waardoor de filterdrager toch weer in die 185 graden stand kwam. Na onderzoek blijken er papieren!! pakking ringen te zijn die je in de uitsparing van de grouphead kunt plaatsen zodat de pakking van de grouphead wat strakker tegen de filterdrager aan komt te liggen waardoor de filterdrager toch op 180 graden kan blijven zonder dat deze lekt onder druk. Het doorslaan van de filterdrager kan gebeuren door slijtage :|. Besteld en ja hoor, weer wat geleerd.

Nu nog een nieuwe IMS competition basket want die glimde niet meer zo mooi na zijn Calcinet bad waardoor de puks er nu niet meer uit komen |:(

En daarmee ga ik het nieuwe jaar in met een goed werkende BZ10 uit 2018 en wens ik iedereen een gezond, geweldig en vooral smakelijk 2024! :w
Herkenbaar, heb soortgelijke ervaring met het repareren van mijn koffiezetapparaten. Begon langzaam te begrijpen waarom mensen hun apparaat ‘gewoon’ wegbrengen haha.

Wel apart van drtrading en het lekkende vacuüm ventiel, heb daar laatst ook 1 besteld, maar die was gewoon goed :). Hun advies zou vervangen moeten zijn geweest. Maar goed.

Fijne jaarwisseling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:20

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een Krups Intuition Preference EA875E. Inmiddels zo'n vijf jaar.

Hij bevalt nog wel ok maar de kwaliteit is wat wisselend. Ik meende dat het door de koffiebonen kwam (kocht 1 keer per jaar met BF in bulk, Gran Maestro) dus een uitstapje gemaakt naar wat andere bonen maar dat gaf weinig verschil.

Wat er regelmatig gebeurt is dat het crema laagje er niet is of heel snel wegtrekt. De smaak is dan vaak ook minder. Alsof er wat koffie mist.

Heb de reiniging al paar keer doorlopen en erachter gekomen dat die tabletten te groot zijn voor de koker dus die waren daar opgestapeld, dat heb ik opgelost (en vanaf nu de tablet doormidden).

Ook de opgeschuimde melk is lang niet altijd opgeschuimd helaas.

Iemand een idee wat ik hiermee kan doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 01-01-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:06

Nox

Noxiuz

Ik ben op zoek naar een weegschaal maar wil niet de hoofdprijs betalen (budget is een beetje 30-35 euro). Wat ik zoek is niet heel bijzonder, maar:
- 0,1 gram precies
- meetbereik vanaf 1 gram tot het liefst 2000 gram
- oplaadbaar met usb, micro/c om het even
- timer (nice to have)

Zal dienst doen om koffie af te wegen maar ook voor overige ingredienten in de keuken. Koffie zetten doe ik met een clever dripper of hario switch (moet ik nog bestellen overigens). Nu heb ik een ikea weegschaal maar dat ding is ruk (ik gooi om ijsthee te maken 4 scheppen thee in een karaf, ding blijft nul gram aangeven). Mocht er voor dat geld niks fatsoenlijks te koop zijn kan het budget iets opgerekt worden. Ik heb verschillende modellen gezien maar geen idee wat een beetje recht toe recht aan een net apparaat is. Van een tientje tot 300 euro maar zelden goede reviews.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:15
Nox schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:23:
Ik ben op zoek naar een weegschaal maar wil niet de hoofdprijs betalen (budget is een beetje 30-35 euro). Wat ik zoek is niet heel bijzonder, maar:
- 0,1 gram precies
- meetbereik vanaf 1 gram tot het liefst 2000 gram
- oplaadbaar met usb, micro/c om het even
- timer (nice to have)

Zal dienst doen om koffie af te wegen maar ook voor overige ingredienten in de keuken. Koffie zetten doe ik met een clever dripper of hario switch (moet ik nog bestellen overigens). Nu heb ik een ikea weegschaal maar dat ding is ruk (ik gooi om ijsthee te maken 4 scheppen thee in een karaf, ding blijft nul gram aangeven). Mocht er voor dat geld niks fatsoenlijks te koop zijn kan het budget iets opgerekt worden. Ik heb verschillende modellen gezien maar geen idee wat een beetje recht toe recht aan een net apparaat is. Van een tientje tot 300 euro maar zelden goede reviews.
Ik heb (naast mijn Acaia) deze: https://nl.aliexpress.com...XmvP&gatewayAdapt=glo2nld
Prima prijs, doet wat ie moet doen, compact, snel en .1 Enkel de timer functie is wat brak. Die heb ik dan ook uit staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-05 16:49

Hoholi

The only one

RoosW schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Ik heb (naast mijn Acaia) deze: https://nl.aliexpress.com...XmvP&gatewayAdapt=glo2nld
Prima prijs, doet wat ie moet doen, compact, snel en .1 Enkel de timer functie is wat brak. Die heb ik dan ook uit staan.
Ziet er uit als een rebranded Timemore weegschaal. Waarschijnlijk uit dezelfde fabriek.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Hoholi schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Ziet er uit als een rebranded Timemore weegschaal. Waarschijnlijk uit dezelfde fabriek.
Maar dan zou ik voor die paar euro meer toch voor de Timemore black mirror basic plus gaan. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:20
cryptapix schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Maar dan zou ik voor die paar euro meer toch voor de Timemore black mirror basic plus gaan. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee.
Why?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

Voor een tientje had ik het gedaan, maar deze is 35 euro incl verzenden. Anders was hij 57 euro ex verzenden, da's bijna het dubbele netto. Ik ben wel voor de mini gegaan, die kan dan - welliswaar diagonaal, onder een cafelat robot die ik ooit nog wil kopen. Vanavond ff een grinder bestellen en de hario switch 03 is ook onderweg. Alleen nog een server vinden voor onder de switch.

Weet iemand of het nut heeft je koffie vacuum te bewaren? Ik heb een vacumeermachine (zwilling). Of is luchtdicht en donker bewaren prima? Ik drink niet heel veel koffie dus ik neig naar vaccum, veel werk is het ook weer niet om hem vacuum te trekken, al schijnt het wel zo te zijn dat koffie nog ontgast (kwam ik achter toen ik een pak gemalen koffie ooit probeerde te vacumeren :P) en het vacuum zelf opheft.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Omdat die kopieermachine genaam China nou niet het beste is voor de wereld. Maargoed, ik doe er nu dus zelf ook aan mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
[...]

Die heb ik ook, maar bevalt niet zo goed als de Bomber, en nee die Bomber is niet een rebranded Timemore..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hoholi schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Nee, ik heb de Timemore ook, en die is duidelijk anders, ik vind de Bomber fijner in gebruik. Het is meer iets dat vorm functie volgt.

[ Voor 6% gewijzigd door RoosW op 02-01-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Omdat ik liever een origineel heb dan een kopie.
Nox schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Voor een tientje had ik het gedaan, maar deze is 35 euro incl verzenden. Anders was hij 57 euro ex verzenden, da's bijna het dubbele netto. Ik ben wel voor de mini gegaan, die kan dan - welliswaar diagonaal, onder een cafelat robot die ik ooit nog wil kopen. Vanavond ff een grinder bestellen en de hario switch 03 is ook onderweg. Alleen nog een server vinden voor onder de switch.
Oh ik dacht hem voor 42 euro te hebben gezien op Ali. Maar als het verschil zo groot wordt, begrijp ik je keuze :)

Je moet wel even opletten dat de oude versie van de Timemore niet zo snel reageert. Die is te herkennen aan de knopjes op de bovenkant (of beter: het ontbreken van duidelijke knopjes).
RoosW schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:53:
[...]

Die heb ik ook, maar bevalt niet zo goed als de Bomber, en nee die Bomber is niet een rebranded Timemore..
Wat merk je als verschil dan? Want die bomber ziet er echt precies hetzelfde uit.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wolkeh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 10:39
Onlangs een postje gemaakt hier. Uiteindelijk samen met de baas wezen kijken en samen een mooie set uitgezocht. Toch geen Lelit, maar Profitec. Van het weekend maar eens aan de slag. Dank voor alle info hier, heel handig om alles na te lezen en ieders overwegingen in te zien.

Overigens voor regio Rotterdam; bij Kookpunt staat het nog niet op de site maar heeft nu ook Lelit MaraX/Bianca staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBgysZCCz-lAVaPQGUx5GXmjwAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuS5jL9nbJE9R8AQcS9bVGHV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

cryptapix schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Omdat ik liever een origineel heb dan een kopie.

[...]

Oh ik dacht hem voor 42 euro te hebben gezien op Ali.
[...]
Maar als het verschil zo groot wordt, begrijp ik je keuze :)

Je moet wel even opletten dat de oude versie van de Timemore niet zo snel reageert. Die is te herkennen aan de knopjes op de bovenkant (of beter: het ontbreken van duidelijke knopjes).
[...]
[...]

Wat merk je als verschil dan? Want die bomber ziet er echt precies hetzelfde uit.
Er zit wel verschil in maar veel dingen zijn ook hetzelfde. Batterij icoontje, knopjes op dezelfde plek maar ander symbool, laadpoortje op ff ander plekje idem voor het knopje. Ander matje erop. Genoeg om het geen kopie te maken maar ook genoeg om te zeggen dat het bijna wel een kopie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

Maar dat is dan ook het probleem. Een ander bedrijf de innovatie laten doen en zelf kosten besparen door het gewoon te kopiëren met een eigen sausje.

Te triest voor woorden en daar zou niemand aan mee moeten doen.
Zelfde geldt voor Amazon: die kopiëren alle goed lopende producten en prijzen die vervolgens de markt uit.

Niet aan mee doen ajb.

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:08
JanvD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:39:
Maar dat is dan ook het probleem. Een ander bedrijf de innovatie laten doen en zelf kosten besparen door het gewoon te kopiëren met een eigen sausje.

Te triest voor woorden en daar zou niemand aan mee moeten doen.
Zelfde geldt voor Amazon: die kopiëren alle goed lopende producten en prijzen die vervolgens de markt uit.

Niet aan mee doen ajb.
ik snap je punt maar ondertussen kijk ik naar mijn zwarte Beurer keukenweegschaal: 0,1 gram nauwkeurig, met ijkgewicht, led display, past perfect onder mijn Rancilio, bijna net zo breed en lang als de driptray alsof die daar voor gemaakt is
.
.
.
.
minstens 10 jaar oud.

Wie kopieert nu wie? ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

Een vergelijkbaar product op de markt brengen is prima. Het zorgt zelfs voor goede concurrentie.

Het probleem is hoe de Chinezen het doen: open maken en exact kopiëren. Niks geen R&D.

Als we dit met z'n allen accepteren, dan hebben we over tien jaar alle Europese bedrijven kapot gemaakt omdat er niets meer te verdienen valt en komen er geen nieuwe innovaties voor de Europese markt.

Hopelijk overdrijf ik hopeloos en valt het mee. Ik weet echter 100% zeker dat dit een slechte ontwikkeling is.

En dit komt van iemand die denkt dat we veel te veel verwachten van innovatie (in de lijn dat mensen verwachten dat technische ontwikkelingen de oplossing zijn van al onze problemen)

Dit wordt alleen veel te offtopic voor een koffietopic. Excuses

[ Voor 19% gewijzigd door JanvD op 02-01-2024 20:04 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarôZZa
JanvD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:00:
Een vergelijkbaar product op de markt brengen is prima. Het zorgt zelfs voor goede concurrentie.

Het probleem is hoe de Chinezen het doen: open maken en exact kopiëren. Niks geen R&D.

Als we dit met z'n allen accepteren, dan hebben we over tien jaar alle Europese bedrijven kapot gemaakt omdat er niets meer te verdienen valt en komen er geen nieuwe innovaties voor de Europese markt.

Hopelijk overdrijf ik hopeloos en valt het mee. Ik weet echter 100% zeker dat dit een slechte ontwikkeling is.

En dit komt van iemand die denkt dat we veel te veel verwachten van innovatie (in de lijn dat mensen verwachten dat technische ontwikkelingen de oplossing zijn van al onze problemen)

Dit wordt alleen veel te offtopic voor een koffietopic. Excuses
Niet alleen offtopic, maar gewoon een xenofobisch domme rant.

Het ging namelijk over een kopie van een Timemore weegschaal. Drie keer raden waar Timemore vandaan komt, juist China. Het idee dat ze daar alleen kopieren is al decennia achterhaald, want er komt gigantisch veel innovatie vandaan.

Mijn koffieapparatuur komt van over de hele wereld, waaronder aardig wat uit Azië. M'n Cafelat Robot komt uit de UK, Timemore 064s uit China, 1zpresso uit Taiwan en Hario spullen uit Japan.
Ontopic: van de week de Nanofoamer Pro binnengekregen, volgens mij van een Amerikaan die in Singapore gevestigd is. Was een kickstarter en las al wat negatieve ervaringen, maar bij mij werkt hij tot nu toe erg prima. Een opschuimer waarmee je dus goede microfoam krijgt. Kan ik eens oefenen met latte art.
Ideaal voor bij m'n Robot. Melk opschuimen, water opwarmen en twee baskets preppen gast allemaal parallel, dus cappuccino's vliegen eruit in de ochtend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanvD

JanvD

Portretfotograaf

Ik neem mijn woorden deels terug. Ik had (verkeerd) onthouden dat Timemore uit Hong Kong kwam ipv Shanghai. Ook al is dat ook China, daar hebben ze een hele andere achtergrond / geschiedenis. (Al begrijp ik niet dat ze dit ook toelaten bij Chinese kopieën)

Om mij meteen als xenofobisch te bestempelen is lekker makkelijk. Ik praat over een bepaalde werkwijze (die ook gebruikt wordt door Amazon). Haat ik vrouwen als ik mijn vrouw een keer corrigeer op gedrag?

Hetzelfde kopieergedrag zie ik binnen de fotografie. Het is niet uit de lucht gegrepen.

Natuurlijk vindt er ook innovatie plaats. Dat ontken ik toch nergens?

(Ik zal nu m'n mond hierover houden, maar ik hou er niet van om persoonlijk aangevallen te worden)

[ Voor 11% gewijzigd door JanvD op 03-01-2024 10:07 ]

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 13:56
JanvD schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:52:
Heb deze ook redelijk recent gekocht en erg tevreden mee. Nauwelijks retentie en mooi consistent maalsel dat eruit komt.
screamhouse schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:21:

- Rancilio Silvia

Ben zelf net van een 3035 naar nieuwe setup gegaan. 3035 is wat mij betreft een prima machine, maar met name de maler begon me te storen op een gegeven moment. Te veel variatie waardoor de uiteindelijke espresso me te variabel in kwaliteit was.
Met andere woorden, ik zou voor de andere optie gaan. Je bent dan waarschijnlijk wel iets duurder uit (dan een 2e hands 3035), maar ik denk wel dat je uiteindelijk tevredener gaat zijn met de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
BarôZZa schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Niet alleen offtopic, maar gewoon een xenofobisch domme rant.

Het ging namelijk over een kopie van een Timemore weegschaal. Drie keer raden waar Timemore vandaan komt, juist China. Het idee dat ze daar alleen kopieren is al decennia achterhaald, want er komt gigantisch veel innovatie vandaan.

Mijn koffieapparatuur komt van over de hele wereld, waaronder aardig wat uit Azië. M'n Cafelat Robot komt uit de UK, Timemore 064s uit China, 1zpresso uit Taiwan en Hario spullen uit Japan.
Ontopic: van de week de Nanofoamer Pro binnengekregen, volgens mij van een Amerikaan die in Singapore gevestigd is. Was een kickstarter en las al wat negatieve ervaringen, maar bij mij werkt hij tot nu toe erg prima. Een opschuimer waarmee je dus goede microfoam krijgt. Kan ik eens oefenen met latte art.
Ideaal voor bij m'n Robot. Melk opschuimen, water opwarmen en twee baskets preppen gast allemaal parallel, dus cappuccino's vliegen eruit in de ochtend.
Ik zat ook al te kijken naar een NanoFoamer Pro. Krijg je er goed microfoam uit en is hij een beetje schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
JanvD schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:37:
Ik neem mijn woorden deels terug. Ik had (verkeerd) onthouden dat Timemore uit Hong Kong kwam ipv Shanghai. Ook al is dat ook China, daar hebben ze een hele andere achtergrond / geschiedenis. (Al begrijp ik niet dat ze dit ook toelaten bij Chinese kopieën)

Om mij meteen als xenofobisch te bestempelen is lekker makkelijk. Ik praat over een bepaalde werkwijze (die ook gebruikt wordt door Amazon). Haat ik vrouwen als ik mijn vrouw een keer corrigeer op gedrag?

Hetzelfde kopieergedrag zie ik binnen de fotografie. Het is niet uit de lucht gegrepen.

Natuurlijk vindt er ook innovatie plaats. Dat ontken ik toch nergens?

(Ik zal nu m'n mond hierover houden, maar ik hou er niet van om persoonlijk aangevallen te worden)
offtopic:
Je had het over hoe Chinezen kopiëren en dat Europese bedrijven kapot zouden gaan. Dat is net zoiets als roepen dat mannen kapot gemaakt worden door vrouwen. Geen idee wat fotografie te maken heeft met een koffieweegschaal, behalve dat de makers uit hetzelfde land komen, maar dat zal wel genoeg overeenkomst zijn. Nog los van dat Westerse bedrijven ook massaal kopiëren.
Hercul3s schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Ik zat ook al te kijken naar een NanoFoamer Pro. Krijg je er goed microfoam uit en is hij een beetje schoon te maken?
Hij is verrassend goed. Ik vreesde het schoonmaken, want daar heb ik een pokkehekel aan, maar het is echt maar een paar seconden met een sponsje. Microfoam is erg goed, heel anders dan van zo'n ouderwetse automatische opschuimer. Beter dan wat je gemiddeld buiten de deur krijgt.

Heb tot nu toe wel alleen havermelk gebruikt (Oatly Barista). Het zou kunnen dat het lastiger is met volle melk oid.

Ben nog wel benieuwd of het over een paar maanden nog even soepel werkt, want er zijn al wat verhalen over defecte units. Maar vooralsnog (onverwachts) erg tevreden.

Mocht het over een tijdje toch niet zo bevallen, dan kan ik altijd weer kijken of zoiets als https://www.kickstarter.c...morning/the-morning-dream wat is:

Maar ik hoop dat ik nu even klaar ben :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:12
Ik ben op zoek naar een andere halfautomaat. We hebben net de keuken verbouwd en door de geringe hoogte van 55cm tussen aanrechtblad en keukenkastjes kan ik mijn Vibiemme Domobar 2b niet meer zomaar vullen. Ik zou ook graag een wat compactere machine willen. Ter info, mijn maler is de Eureka Mignon Specialita.

Ik had dus een dual boiler, maar we drinken niet zo vaak melkdrankjes dus een enkelboiler met of eventueel zelfs zonder stoompijpje voldoet.

Ik wil wel graag goede controle hebben zoals bij een E61 machine. Ik zal bijv. wel eens met naked portafilter werken.

Shortlist: Rancillio Silvia, Gaggia Classic. Gaat dit lukken met 55cm hoogte?

Iemand misschien nog een andere tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Als melk opschuimen helemaal niet hoeft en je zoekt op een apparaat op het niveau van je Domobar: https://www.ecm.de/en/pro...ct/Details/puristika.html
Niet goedkoop maar een toestel gefocussed op espresso, met aparte glazen reservoir (makkelijk vullen dus) en presteert goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Josk79 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:28:
Ik ben op zoek naar een andere halfautomaat. We hebben net de keuken verbouwd en door de geringe hoogte van 55cm tussen aanrechtblad en keukenkastjes kan ik mijn Vibiemme Domobar 2b niet meer zomaar vullen. Ik zou ook graag een wat compactere machine willen. Ter info, mijn maler is de Eureka Mignon Specialita.

Ik had dus een dual boiler, maar we drinken niet zo vaak melkdrankjes dus een enkelboiler met of eventueel zelfs zonder stoompijpje voldoet.

Ik wil wel graag goede controle hebben zoals bij een E61 machine. Ik zal bijv. wel eens met naked portafilter werken.

Shortlist: Rancillio Silvia, Gaggia Classic. Gaat dit lukken met 55cm hoogte?

Iemand misschien nog een andere tip?
55 cm wel erg weinig, maar een Silvia gaat zeker passen, je zit alleen met vullen. Heb het eeven opgemeten hier. Silvia is 34,5 hoog, dat geeft je dus nog 20 cm. Met een kan vullen moet dan wel lukken, afhankelijk van het model. Ter info: bij mij zit er 36 cm tussen de bovenkant van de Silvia en de kastjes.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Weet iemand hoe het zit met 1zpresso grinders en de naamswijzigingen waar ik vaag ergens iets over las? Ik zoek de JX-Pro omdat ik cafelat robot wil gaan kopen voor espresso maar ook een hario switch heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Ik heb een Silvia V2 op de kop getikt voor een mooie prijs. Weet iemand welke naked portafilter er op een V2 past? Degene van Rancilio zelf is alleen voor V3 en hoger? Heeft iemand er een op een Silvia V2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
screamhouse schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:53:
Ik heb een Silvia V2 op de kop getikt voor een mooie prijs. Weet iemand welke naked portafilter er op een V2 past? Degene van Rancilio zelf is alleen voor V3 en hoger? Heeft iemand er een op een Silvia V2?
yup, heb er ooit een bij Van Pommeren gekocht

Volgens mij deze:

https://www.vanpommeren.n...ssoires/naked-portafilter

wat levert de verkoper van een V2 het nog op tegenwoordig trouwens?

[ Voor 17% gewijzigd door Hopjesvla79 op 04-01-2024 17:31 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Thanks, ga ik dat proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Elke E61 compatibele zou moeten passen als ik het goed heb

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Nox schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:54:4
Weet iemand hoe het zit met 1zpresso grinders en de naamswijzigingen waar ik vaag ergens iets over las? Ik zoek de JX-Pro omdat ik cafelat robot wil gaan kopen voor espresso maar ook een hario switch heb.
Ik weet niets over een naamswijziging (waarom zou dat belangrijk zijn?), maar het zijn erg fijne malers. Als je meer dan twee espresso per dag wil zetten, dan zou ik een elektrische maler overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

DjVe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:45:
[...]

Ik weet niets over een naamswijziging (waarom zou dat belangrijk zijn?), maar het zijn erg fijne malers. Als je meer dan twee espresso per dag wil zetten, dan zou ik een elektrische maler overwegen
Espresso is voor het weekend en andere dagen als ik er tijd voor heb. Anders zet ik voor mezelf een kop filterkoffie. Als ik al koffie drink thuis. Denk dat je voor onder de 200 euro niet snel een maler kan vinden die eenvoudig te wisselen is en goed resultaat geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Nox schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:48:
[...]

Espresso is voor het weekend en andere dagen als ik er tijd voor heb. Anders zet ik voor mezelf een kop filterkoffie. Als ik al koffie drink thuis. Denk dat je voor onder de 200 euro niet snel een maler kan vinden die eenvoudig te wisselen is en goed resultaat geeft?
Hoe maal je nu dan je filter? Wellicht dat er nog winst zit in een fatsoenlijke elektrische maler voor filter en espresso?

Anders is de een 1zpresso echt een prima maler om bij een robot te gebruiken (heb zelf ook ook deze combinatie), maar ben voor gemak toch gezwicht voor een VS3 ernaast (ook voor filter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:07
Ik heb een Gaggia Classic Pro 2019 model. Helaas bij het ontkalken per ongeluk de stoomknop ingeschakeld terwijl de draaiknop aan de zijkant open stond. Nu zit die draaiknop muurvast, krijg hem niet meer terug gedraaid. Dus hij zit vast op de stand voor stoom / water.

Iemand advies hoe ik hem weer dicht krijg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Advies voor de vast zittende kraan is de plastic knop van de kraan stift te trekken. Vervolgens kan je met een tang de kraan draaien zodat hij weer gemakkelijk draait. Vervolgens kan de plastic knop weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Nox schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:48:
[...]

Dan is een 1zpresso prima. Het is alleen onhandig als je visite hebt. Voor filter is het helemaal perfect want die dingen malen enorm snel en soepel (heb zelf de JX).

Moet wel zeggen dat ik na verloop van tijd ook espresso en cappuccino meer ben gaan waarderen, dus de elektrische is er ook hier gekomen (Timemore 064s). De workflow met de Robot is nu sneller dan met de V60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
Teus.espresso schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:30:
Advies voor de vast zittende kraan is de plastic knop van de kraan stift te trekken. Vervolgens kan je met een tang de kraan draaien zodat hij weer gemakkelijk draait. Vervolgens kan de plastic knop weer terug.
Thx, dit weekend even proberen. Ik laat weten of dat de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
BarôZZa schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:53:
[...]
Moet wel zeggen dat ik na verloop van tijd ook espresso en cappuccino meer ben gaan waarderen, dus de elektrische is er ook hier gekomen (Timemore 064s). De workflow met de Robot is nu sneller dan met de V60.
Waar heb je de Timemore 064s besteld?
Ik ben opzoek naar een nieuwe maler. Twijfel nog tussen de Timemore 064s, Varia VS3 Gen2 en DF64 Gen2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Mr.C4 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:25:
[...]

Waar heb je de Timemore 064s besteld?
Ik ben opzoek naar een nieuwe maler. Twijfel nog tussen de Timemore 064s, Varia VS3 Gen2 en DF64 Gen2.
Kickstarter, was een early bird voor 280 euro, dus dat maakte de keuze erg makkelijk. Moest wel 8 maanden wachten geloof ik.

Anders was het nog een lastige keuze geworden tussen de 064s en de VS3. Design van de VS3 is erg nice en ik ben er nog niet over uit of ik flat burrs nou lekkerder vind dan conicals zoals m'n 1zpresso en de VS3. Maar ik ven erg tevreden. Volgens mij was het ook de James Hoffmann keuze onder de 400 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
BarôZZa schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Kickstarter, was een early bird voor 280 euro, dus dat maakte de keuze erg makkelijk. Moest wel 8 maanden wachten geloof ik.

Anders was het nog een lastige keuze geworden tussen de 064s en de VS3. Design van de VS3 is erg nice en ik ben er nog niet over uit of ik flat burrs nou lekkerder vind dan conicals zoals m'n 1zpresso en de VS3. Maar ik ven erg tevreden. Volgens mij was het ook de James Hoffmann keuze onder de 400 oid.
Oh dat is inderdaad wel goedkoop voor de timemore 064s, die kost hier €600. Ik wacht het nog even af totdat ze beter verkrijgbaar zijn en hopelijk de prijzen omlaag gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• screamhouse
Vandaag mijn Silvia V2 opgehaald, gekocht via MP voor een hele nette prijs.
Bij DR Trading de nodige spullen gekocht en vandaag de volgende zaken vervangen:

- nieuwe siliconenslang (zat hoop kalk in) van pomp naar watertank
- nieuwe aansluitset boiler naar pomp
- nieuwe EX pomp
- nieuwe RVS bouten bij boiler
- zeefje en bout vervangen door een IMS
- ontkalkt

Aangezien ik niet super handig ben, ben ik blij dat alles nog werkt :). Nu op zoek naar een maler en dan kan het feest beginnen. Ze maakt iig meer herrie dan mijn huidige volautomaat.

Ik vind de stoomknop heel stroef gaan, iemand een idee hoe dat op te lossen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
screamhouse schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:58:
Vandaag mijn Silvia V2 opgehaald, gekocht via MP voor een hele nette prijs.
Bij DR Trading de nodige spullen gekocht en vandaag de volgende zaken vervangen:

- nieuwe siliconenslang (zat hoop kalk in) van pomp naar watertank
- nieuwe aansluitset boiler naar pomp
- nieuwe EX pomp
- nieuwe RVS bouten bij boiler
- zeefje en bout vervangen door een IMS
- ontkalkt

Aangezien ik niet super handig ben, ben ik blij dat alles nog werkt :). Nu op zoek naar een maler en dan kan het feest beginnen. Ze maakt iig meer herrie dan mijn huidige volautomaat.

Ik vind de stoomknop heel stroef gaan, iemand een idee hoe dat op te lossen is?
De stoomkraan is naar mijn weten een schroef verbinding. Je kan hem er helemaal uitschroeven, evt de rubbers checken/vervangen en wat invetten. Wbt de pomp en geluid, een EX4 pomp is iets stiller dan de gebruikelijke EX5 en wordt om die reden vaak als vervanger gebruikt.

Leuke klus, als je dit allemaal hebt gedaan zou ik je eigen handigheid niet onderschatten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
Teus.espresso schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:30:
Helaas. Ook met een tang krijg ik de kraan niet gedraaid. Nog een andere tip toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
Hercul3s schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:10:
[...]

De stoomkraan is naar mijn weten een schroef verbinding. Je kan hem er helemaal uitschroeven, evt de rubbers checken/vervangen en wat invetten. Wbt de pomp en geluid, een EX4 pomp is iets stiller dan de gebruikelijke EX5 en wordt om die reden vaak als vervanger gebruikt.

Leuke klus, als je dit allemaal hebt gedaan zou ik je eigen handigheid niet onderschatten :).
Ik las dat de EX wat stiller was, nou ja, ga hem niet nog een keer vervangen :)

De filmpjes van DR Trading hielpen ook wel heel erg. Ik ga een setje voor de stoomkraan bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
Vraagje: Simon & Levelt heeft hun eigen gebrande huisboon waar een productiedatum op staat. Mag je er vanuit gaan dat dit de branddatum is of betekend dit wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
@Teus.espresso ,

Ik heb hier toevallig een Jura Ena Micro 9 staan. Hij werkt maar het maalsel is zeer grof, hij heeft ook een tijd stilgestaan. Lijkt me dat de schijven aan vervanging toe zijn. Heb ik dan zoiets nodig?

https://www.koffie-onderdelen.nl/gkfdj;gksd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
Als zeer grof is; de korrels zijn 1 a 2 milimeter groot dan kan zo'n set maalschijven .
Als zeer grof is; de korrels zijn bijna een halve centimeter dan is de bovenste maalschijf uit positie gedrukt. Dan is uit elkaar en dan weer in elkaar al voldoende.
De maalschijven waar je naar verwijst, zijn voor een aroma+ molen. Niet iedere micro9 heeft die.
Onderop de machine zit een serie nummer sticker. Daar staat ook 5 cijferig type nr. plus model naam met soms aroma + erbij geschreven.
Als je er niet uitkomt en je kan wel type nr vinden dan kan ik het opzoeken voor je.

[ Voor 8% gewijzigd door Teus.espresso op 08-01-2024 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 09:24

Ravhin

no <root>...

gamerboy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:57:
Vraagje: Simon & Levelt heeft hun eigen gebrande huisboon waar een productiedatum op staat. Mag je er vanuit gaan dat dit de branddatum is of betekend dit wat anders?
Bij Simon Levelt mag je er van uitgaan dat die productiedatum klopt.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
Tijdje terug heb ik mijn lelit mara x terug moeten sturen ivm lekkende boiler. Vervolgens een poos aan de filterkoffie wat ook geen straf is. Maar ik wil weer aan de espressos en cappuccino. Ik heb besloten om mijzelf op te offeren en te gaan voor een thermoblock machine. De ascaso steel duo pid versie 2. Ik vind die boilers leuk en aardig maar mis de flexibiliteit (snelle opstart) en het verbruik mag ook wel minder. Op papier is de ascaso ideaal en volgens de review van de kaffeemacher zit de temperatuur stabiliteit erg goed en verbruikt veel mindrr dan de boiler machines. Dus ben benieuwd of het wat gaat zijn voor 1400 uit duitsland nog wel goed te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homehub
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-05-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door Homehub op 10-02-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-05 08:56
Na 27000 kopjes koffie te hebben gedronken met mijn Jura Impressa J9.3 kregen we toch wat ongemakken waardoor hij eigenlijk een flinke beurt nodig zou hebben. Jura op marktplaats gezet en tegen mijn verwachting in binnen een paar uur verkocht en opgehaald voor de vraagprijs.

Het is dus tijd voor een nieuw avontuur...

Ik werk veel thuis en zet ongeveer 2 tot 5 kopjes koffie per dag. mijn vriendin drinkt er 1 per dag en het liefste met havermelk (lactose intollerant). Mijn schoonouders hebben een half automaat en mijn vriendin zei direct: "Oh, dat vind ik ook wel leuk".
De bonen die we drinken zijn van Fascino en betreffen de Espresso Emporio. Hiermee verwacht ik komende tijd nog wel te experimenteren.

Hier zijn we dus, gestart met de zoektocht naar een nieuw apparaat.

Shortlist:

- Solis Grind & Infuse Compact 1018 (330 euro, veruit goedkoopste en meeste complete maar saaiste optie
en mogelijk niet mega kwalitatief)
- Gaggia Classic Evo Pro (449 euro, nerd in mij vind dit het tofste, basis om uit te breiden maar losse
bonenmaler nodig waardoor deze een stuk kostbaarder uitkomt als de solis)
- Sage Bambino Plus (448 euro, directe concurent voor de Gaggia. Minder fancy, minder tweaken, volgens
internet wel de betere keuze voor dagelijks gebruik)

Budget 450 euro

Om over de bonenmaler maar niet te beginnen.

- Budget tot 350 euro

Rancilio Rocky
Eureka Mignon Silenzio

Help....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik vind de Gaggia in dit geval een no-brainer. Als je van een Jura afkomt ben je gewend aan een beetje kwaliteit. De Solis gaat je geen plezier geven.

Toegegeven: het is meer dan een factor twee duurder (Gaggia plus maler) maar het geeft je zoveel meer flexibiliteit, kwaliteit in de kop, upgrademogelijkheden en al wat niet.

Eventueel kan je nog kijken voor een oude horecamaler op MP (zoek even in dit topic, er staan diverse suggesties). Die dingen zijn onverwoestbaar en je kan ze vaak met gesloten portemonnee doorverkopen als je een nieuwe maler gekocht hebt.

Er is ook een Eureka Mignon Manuale van EUR 250,- ; ik weet niet of iemand op het forum daar ervaring mee heeft? Heeft 50mm maalschijven i.p.v. 55mm van de Speciale.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
mr.DJ95 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:34:
Na 27000 kopjes koffie te hebben gedronken met mijn Jura Impressa J9.3 kregen we toch wat ongemakken waardoor hij eigenlijk een flinke beurt nodig zou hebben. Jura op marktplaats gezet en tegen mijn verwachting in binnen een paar uur verkocht en opgehaald voor de vraagprijs.

Het is dus tijd voor een nieuw avontuur...

Ik werk veel thuis en zet ongeveer 2 tot 5 kopjes koffie per dag. mijn vriendin drinkt er 1 per dag en het liefste met havermelk (lactose intollerant). Mijn schoonouders hebben een half automaat en mijn vriendin zei direct: "Oh, dat vind ik ook wel leuk".
De bonen die we drinken zijn van Fascino en betreffen de Espresso Emporio. Hiermee verwacht ik komende tijd nog wel te experimenteren.

Hier zijn we dus, gestart met de zoektocht naar een nieuw apparaat.

Shortlist:

- Solis Grind & Infuse Compact 1018 (330 euro, veruit goedkoopste en meeste complete maar saaiste optie
- Gaggia Classic Evo Pro (449 euro, nerd in mij vind dit het tofste, basis om uit te breiden maar losse
- Sage Bambino Plus (448 euro, directe concurent voor de Gaggia. Minder fancy, minder tweaken, volgens

Budget 450 euro

Om over de bonenmaler maar niet te beginnen.

- Budget tot 350 euro

Rancilio Rocky
Eureka Mignon Silenzio

Help....
Na een snelle rekensom kom ik erop uit dat jullie de machine ~ 15 jaar gebruikt hebben? 27000 kopjes is een heleboel kopjes :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:00
mr.DJ95 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:34:
Shortlist:

Gaggia Classic Evo Pro doen. Deze is trouwens al voor 419 te koop. Prima machine voor dat budget, internet staat vol met reviews en aanbevelingen ook daarop. De Sage en Solis zou ik links laten liggen.

Vervolgens gewoon een tweedehands maler halen voor een kleiner budget eventueel. Kreeg vorig jaar onderstaand advies en daar zitten goede merken bij.:
Ravhin schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:48:
Graeff zou ik niet doen. Koop gerust een zesdehands horeca maler type "Tank" en ga daar mee experimenteren. Er zijn er een heleboel, meestal met een conische maalschijf. Ga kijken voor je koopt en check de burrs of deze niet te rond en glad zijn (of nog erger: chipped). Kijk voor Mazzer, Macap, La Spaziale, Nuova Simonelli, Ascaso, Fiorenzato, Ceado, Cunhill, Anfim & Compak. Goedkoop (in ieder geval goedkoper dan een nieuwe prosumer maler)en je kan kijken wat je bevalt (of niet) om van daaruit het wedstrijdje naar de diminishing returns te starten.

Voor wat betreft halfautomaat is de Gaggia voor mij de Go-To als starter :)
edit: Ah, ik zie dat Ravhin al aanwezig was voor advies. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Panini op 10-01-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-05 08:56
Zawaponga schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Na een snelle rekensom kom ik erop uit dat jullie de machine ~ 15 jaar gebruikt hebben? 27000 kopjes is een heleboel kopjes :)
Haha, Machine 2e hands gekocht 4 jaar geleden. Afschrijving was minimaal gelukkig.

Keuze is dan makkelijk gemaakt voor de Gaggia Classic Evo Pro, wel de Color Vibes want dan is die mooi blauw net als de rest van het huis. Gezien de opwarmtijd van 7 tot 10 minuten wil ik kijken of ik dit kan automatiseren met een slimme stekker i.c.m. Home assistant, heeft iemand hier ervaring mee toevallig?

Dan alleen nog nadenken over de maler en of ik een aparte waterkoker wil voor thee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
mr.DJ95 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:21:
[...]
Gezien de opwarmtijd van 7 tot 10 minuten wil ik kijken of ik dit kan automatiseren met een slimme stekker i.c.m. Home assistant, heeft iemand hier ervaring mee toevallig?
Zoek eens op Shelly hier in dit topic ;)

7 a 10' is niks... moet minstens een half uur wachten... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

mr.DJ95 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Haha, Machine 2e hands gekocht 4 jaar geleden. Afschrijving was minimaal gelukkig.

Keuze is dan makkelijk gemaakt voor de Gaggia Classic Evo Pro, wel de Color Vibes want dan is die mooi blauw net als de rest van het huis. Gezien de opwarmtijd van 7 tot 10 minuten wil ik kijken of ik dit kan automatiseren met een slimme stekker i.c.m. Home assistant, heeft iemand hier ervaring mee toevallig?

Dan alleen nog nadenken over de maler en of ik een aparte waterkoker wil voor thee.
Shelly werkt goed maar moet je in je systeem hebben zitten. KAKU kan ook, Hue heeft ook slimme stekkers. Waar je vooral op moet letten is dat de aansluitwaarde van de slimme stekker hoger is dan die van je espressomachine. Shelly is 2500W, KAKU en Hue 2300W.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cold
  • Niet online
Los van dat shelly heel mooi werkt met homeassistant hoeft dat verder niet in een systeem te zitten hoor. Je kan met een enkele shelly gewoon een tijd instellen waarop die aan of uit gaat, ook meerdere over de dag daar heb je geen homeassistant of een ander systeem voor nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-05 15:52
Figo112 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:37:
Tijdje terug heb ik mijn lelit mara x terug moeten sturen ivm lekkende boiler. Vervolgens een poos aan de filterkoffie wat ook geen straf is. Maar ik wil weer aan de espressos en cappuccino. Ik heb besloten om mijzelf op te offeren en te gaan voor een thermoblock machine. De ascaso steel duo pid versie 2. Ik vind die boilers leuk en aardig maar mis de flexibiliteit (snelle opstart) en het verbruik mag ook wel minder. Op papier is de ascaso ideaal en volgens de review van de kaffeemacher zit de temperatuur stabiliteit erg goed en verbruikt veel mindrr dan de boiler machines. Dus ben benieuwd of het wat gaat zijn voor 1400 uit duitsland nog wel goed te doen
Ik heb nu ook al iets meer dan 4 maand de ascaso steel duo pid. Ik ben er nog altijd heel blij mee. Enkel voor heet water langs de warmwater-uitgang kan de thermoblock niet volgen om het water op te warmen. Het water dat eruit komt na een paar seconden is zeker geen 90 graden meer en eigenlijk te koud voor een americano of thee. Ik laat het warm water gewoon uit de group head lopen daarvoor. Hieruit loopt het water trager en is dus ook warmer.
Ook als je een bottomless PF wil kopen, raad ik aan om de originele te kopen. Vanaf een bepaald serienummer heeft ascaso de group head een beetje aangepast waardoor E61-portafilters niet altijd goed passen. Ze geraken er wel op maar de schuine kant van de vleugels sluit bij sommige niet goed meer aan waardoor de PF eruit kan vliegen onder hoge druk bij het zetten.Heb ik zelf een paar keer voorgehad met een pesado-PF, ook niet de goedkoopste.
Er zullen wel passende goedkopere PF's zijn, maar ik had geen goesting om die te testen en te moeten terugsturen als het nodig was. Als je een link wil waar je enkel de body van de originele PF kunt kopen, pm dan maar. Die is nogal moeilijk te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
@mr.DJ95 Met zo'n Shelly plug kan je ook uw verbruik opvolgen. Ik heb er nu al verschillenden in huis want ik wou weten waar mijn standby-verbruik vandaan kwam en hoeveel bepaalde toestellen nu wel echt verbruiken.

Ik heb ook zo'n Philips Hue en daar kan je dat niet, is enkel voor aan/uit geen opvolging van verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Teus.espresso schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:41:
Als zeer grof is; de korrels zijn 1 a 2 milimeter groot dan kan zo'n set maalschijven .
Als zeer grof is; de korrels zijn bijna een halve centimeter dan is de bovenste maalschijf uit positie gedrukt. Dan is uit elkaar en dan weer in elkaar al voldoende.
De maalschijven waar je naar verwijst, zijn voor een aroma+ molen. Niet iedere micro9 heeft die.
Onderop de machine zit een serie nummer sticker. Daar staat ook 5 cijferig type nr. plus model naam met soms aroma + erbij geschreven.
Als je er niet uitkomt en je kan wel type nr vinden dan kan ik het opzoeken voor je.
Dit is wat er uit komt op de ‘fijne’ stand.

Hij heeft een tijd stilgestaan, daarna kwam er in eerste instantie geen boon door de molen heen. Toen een klein beetje rijst geprobeerd en daarna pakte hij wel. Ik zal de machine sowieso even uit elkaar halen om schoon te maken.

Daaronder het type plaatje.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5k7jI0OVBPb2rfERAhNaaZU7zE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UChpLHHX0Kw80uhfGWh1yBAe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsWZ9fRieBSs-OrKxPGZ3jeal-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlw6Rz5XG13Pxqb021bUrcHb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dit lijkt toch op de molen is ontzet.
Er zit een flink aantal stukjes van ruim 3 mm in als ik het zo inschat van de foto.
Dat is kwestie van molen open maken en weer goed in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Teus.espresso schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:51:
Dit lijkt toch op de molen is ontzet.
Er zit een flink aantal stukjes van ruim 3 mm in als ik het zo inschat van de foto.
Dat is kwestie van molen open maken en weer goed in elkaar zetten.
Top, dank voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
KJac schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Ik heb nu ook al iets meer dan 4 maand de ascaso steel duo pid. Ik ben er nog altijd heel blij mee. Enkel voor heet water langs de warmwater-uitgang kan de thermoblock niet volgen om het water op te warmen. Het water dat eruit komt na een paar seconden is zeker geen 90 graden meer en eigenlijk te koud voor een americano of thee. Ik laat het warm water gewoon uit de group head lopen daarvoor. Hieruit loopt het water trager en is dus ook warmer.
Ook als je een bottomless PF wil kopen, raad ik aan om de originele te kopen. Vanaf een bepaald serienummer heeft ascaso de group head een beetje aangepast waardoor E61-portafilters niet altijd goed passen. Ze geraken er wel op maar de schuine kant van de vleugels sluit bij sommige niet goed meer aan waardoor de PF eruit kan vliegen onder hoge druk bij het zetten.Heb ik zelf een paar keer voorgehad met een pesado-PF, ook niet de goedkoopste.
Er zullen wel passende goedkopere PF's zijn, maar ik had geen goesting om die te testen en te moeten terugsturen als het nodig was. Als je een link wil waar je enkel de body van de originele PF kunt kopen, pm dan maar. Die is nogal moeilijk te vinden.
Dank voor je reactie. En die link zou ik graag willen hebben, heb de machine nog niet maar kan geen kwaad om alvast verder te kijken. En welke 21 grams zeef gebruik je?
Pagina: 1 ... 196 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1