Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 197 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:55
Figo112 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:14:
[...]

Dank voor je reactie. En die link zou ik graag willen hebben, heb de machine nog niet maar kan geen kwaad om alvast verder te kijken. En welke 21 grams zeef gebruik je?
Ik heb de Baby T Plus, maar is qua zetgroep volgens mij hetzelfde als de steel.
Voor een bodemloze PF moet je dan deze hebben https://www.vanpommeren.nl/Ascaso-Bodemloze-Filterdrager-RVS

Ik heb als zeef deze bij amazon gekocht. https://www.amazon.nl/ver...prefix=%2Caps%2C74&sr=8-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 13:59
OutSIdeR schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:08:
[...]

Ik heb de Baby T Plus, maar is qua zetgroep volgens mij hetzelfde als de steel.
Voor een bodemloze PF moet je dan deze hebben https://www.vanpommeren.nl/Ascaso-Bodemloze-Filterdrager-RVS

Ik heb als zeef deze bij amazon gekocht. https://www.amazon.nl/ver...prefix=%2Caps%2C74&sr=8-1
Thanks

Past die 20 grams basket ook in de dubbele spout portafilter die standaard geleverd wordtM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OutSIdeR
  • Laatst online: 22:55
Figo112 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Thanks

Past die 20 grams basket ook in de dubbele spout portafilter die standaard geleverd wordtM
Jazeker 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:44
Mijn 2 maanden oude Philips Lattego 3200 is defect.
Hij lekt een behoorlijke hoeveelheid water tijdens het zetten van de machine.
Ik heb de machine (refurbished) gekocht bij Philips zelf begin november 2023.
Toch wel een teleurstelling dat 2 maanden kennelijk al best veel is voor zo'n machine.

Ik heb hem aangemeld bij Philips en hij gaat retour voor reparatie.
Natuurlijk alles onder garantie.
Maar.... dit geeft niet echt een goed gevoel...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:19
mr.DJ95 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Haha, Machine 2e hands gekocht 4 jaar geleden. Afschrijving was minimaal gelukkig.

Keuze is dan makkelijk gemaakt voor de Gaggia Classic Evo Pro, wel de Color Vibes want dan is die mooi blauw net als de rest van het huis. Gezien de opwarmtijd van 7 tot 10 minuten wil ik kijken of ik dit kan automatiseren met een slimme stekker i.c.m. Home assistant, heeft iemand hier ervaring mee toevallig?

Dan alleen nog nadenken over de maler en of ik een aparte waterkoker wil voor thee.
De EU gaggia classic heeft een schakelaar die terug springt nadat je hem aandoet, en dan na 20 minuten automatisch weer uitgaat. Dus tenzij je een niet-eu-versie weet te vinden, moet je zoiets als https://www.shadesofcoffe...ri9480---power-switch-mod inbouwen voordat je met Shelly etc aan de slag kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geencookies
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 15:01
CubicQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:11:
[...]

De EU gaggia classic heeft een schakelaar die terug springt nadat je hem aandoet, en dan na 20 minuten automatisch weer uitgaat. Dus tenzij je een niet-eu-versie weet te vinden, moet je zoiets als https://www.shadesofcoffe...ri9480---power-switch-mod inbouwen voordat je met Shelly etc aan de slag kan.
Die schakelaar kan je voor een euro veranderen als het goed is.
YouTube: Gaggia Classic Pro Power Switch Mod
2 draadjes om de timer te omzeilen, en de veer uit de schakelaar halen. Of je koopt een sjieke schakelaar voor 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:59
@geencookies @CubicQ Thanks! Dit zijn de betere nerd tips :)

Ik ben overigens nog wel aan het twijfelen tussen de Gaggia Classic Pro en de iets duurdere Rancilio Silvia E. Volgens mij in grote lijne "dezelfde" machine als het gaat om kwaliteit, mijn huisbaas en WAF vinden heet water ook wel prettig, dit zit alleen op de Rancilio en niet op de Gaggia helaas.

Wel is duidelijk dat ik voor de Eureka Mignon Specialita Grinder dit vanwege de timer om ook als beginner consistente koffie te kunnen zetten.

Ik wil ook meteen een goede Tamper, weegschaal en WDT kopen, is hier toevallig een lijstje voor met geadviseerde accesoires?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 09:24

Ravhin

no <root>...

Weegschaal zijn hier voldoende voorbeelden van. Vanaf EUR 15 tot EUR 250. Bijna allemaal hebben wel een timer. Tamper wordt ook veel hier besproken (ook weer met een belachelijke prijsrange); let vooral op dat de diameter van je tamper klopt (ca 1mm kleiner) met de diameter van je zeefbakje. WDT zijn diverse van, van de simpele 9-prong tot de Moonraker van Weber Workshops.

Ik zou zeggen: gebruik de zoekfunctie even (er zijn veel inkjes in dip topic) en kijk wat je er aan wil uitgeven :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
mr.DJ95 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:35:

Ik ben overigens nog wel aan het twijfelen tussen de Gaggia Classic Pro en de iets duurdere Rancilio Silvia E. Volgens mij in grote lijne "dezelfde" machine als het gaat om kwaliteit, mijn huisbaas en WAF vinden heet water ook wel prettig, dit zit alleen op de Rancilio en niet op de Gaggia helaas.

Wel is duidelijk dat ik voor de Eureka Mignon Specialita Grinder dit vanwege de timer om ook als beginner consistente koffie te kunnen zetten.

Ik wil ook meteen een goede Tamper, weegschaal en WDT kopen, is hier toevallig een lijstje voor met geadviseerde accesoires?
Als ik nu zou moeten kiezen:
Timemore weegschaal
Normcore V4 spring loaded tamper
Volgens mij hebben ze ook een mooie WDT bij Normcore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:03
SquareOne schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Als ik nu zou moeten kiezen:
Timemore weegschaal
Normcore V4 spring loaded tamper
Volgens mij hebben ze ook een mooie WDT bij Normcore
Eens. Al zou ik inmiddels WDT skippen. Ik gebruik de mijne nooit meer. Moet wel toegeven dat ik hem naar volle tevredenheid gebruikte toen ik nog een specialita had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik heb nu de Umikot "Moonraker" geprint en die bevalt erg goed. Past prima in de workflow en zorgt zonder knoeien voor een goede distributie in het portafilter.

FWIW: voor mij zorgt het er voor dat ik heel consistent espresso kan zetten met weinig back-to-back variatie. Als je zelf een andere - net zo consistente - workflow hebt snap ik dat je deze stap overslaat :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 15:43

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

WDT is vooral handig bij malers die veel klontjes in het maalsel produceren. Er zijn gelukkig malers die het maalsel heel mooi in de portafilter leggen met weinig klontjes. Ik heb zelf de Hedone Honne die dat mooi doet. Daardoor geen WDT nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:43
mr.DJ95 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:35:

In mijn ervaring is de Sylvia wel een step up van de Gaggia. Als je de ruimte hebt zou ik die verkiezen boven de Gaggia. Bedenk wel dat stomen wat moeizamer gaat met de single boiler. Als je veel melk dranken maakt kan dat een punt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 13:14
Ravhin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:00:
Ik heb nu de Umikot "Moonraker" geprint en die bevalt erg goed. Past prima in de workflow en zorgt zonder knoeien voor een goede distributie in het portafilter.

FWIW: voor mij zorgt het er voor dat ik heel consistent espresso kan zetten met weinig back-to-back variatie. Als je zelf een andere - net zo consistente - workflow hebt snap ik dat je deze stap overslaat :)
Ik zie de files op printables.com staan, dus die heb ik zo. Maar waar heb jij de naalden, magneten en schroeven vandaan?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Amazon is je grootste vriend voor 3D spullies :)
Schroeven
Naalden
Ik heb niet de magneetversie geprint. Hij valt mooi over de oren van het portafilter en zit goed 'vast' dus magneten zijn onnodig complicerend. De naalden waar ik naar link zijn, als je geen 3D-printer hebt, niet altijd handig omdat er maten tussen zitten die je niet nodig hebt. Je kan ook voor deze gaan.

[ Voor 2% gewijzigd door Ravhin op 12-01-2024 13:56 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:42
Ik lees hier dat je Jura machines met citroenzuur (poeder of reinigingsmiddel) kan ontkalken. Nu heb ik hier een HG ontkalker obv melkzuur staan. Is deze ook geschikt voor Jura of kan ik deze beter voor andere dingen gebruiken? Als deze wel geschikt is, hoe is de werking tov citroenzuur? Maakt dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:13
musicfreak schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:16:
Ik lees hier dat je Jura machines met citroenzuur (poeder of reinigingsmiddel) kan ontkalken. Nu heb ik hier een HG ontkalker obv melkzuur staan. Is deze ook geschikt voor Jura of kan ik deze beter voor andere dingen gebruiken? Als deze wel geschikt is, hoe is de werking tov citroenzuur? Maakt dat uit?
Wat is er mis met de tabletten van Jura?

[ Voor 7% gewijzigd door GoEV6 op 13-01-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43

Hoholi

The only one

musicfreak schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:16:
Eerste de beste quote van tinternet :

“ Zowel melkzuur als citroenzuur zijn biologische ontkalkers die zeer geschikt zijn om een koffiemachine of andere apparatuur mee te ontkalken. Het zijn niet agressieve ontkalkers welke enkel de kalk opnemen en verder geen nadelige effecten voor de machines hebben.”

Lijkt me geen probleem, tabletten zijn waarschijnlijk handiger in gebruik, maar als je al ontkalker liggen hebt zou ik deze eerst lekker opgebruiken.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 30-05 08:37

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ozzie schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:40:
[...]

Bij mij vind iedereen de koffie uit de halfautomaat ook altijd heerlijk. Terwijl ze soms compleet mislukken en ik het eigenlijk opnieuw zou moeten maken.
Herkenbaar _O-

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 01-06 11:07
Dat kan dan ook beleefdheid zijn, omdat ze zien hoeveel tijd je het kost.

Ik heb ook familie die toch hun eigen filterkoffie of zelfs hun oploskoffie prefereren boven mijn espresso, maar dat komt ook omdat ze gewoon grote porties willen hebben. Zelfs een americano maak ik nog te klein, omdat ik onderschat hoeveel ml men eigenlijk wil hebben.

Dat vind ik best lastig om te verkroppen, omdat ik iedereen de ervaring van de espresso 'god shot' gun :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:20
Vandaag lekker gepield.

Ik heb eerst de boiler van mijn Silvia afgehaald. De hoeveelheid kalk viel echt mee. Nieuw filter geplaatst en meteen de boiler geisoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtFJQAa1xz7UmhbWVBfts3sQuZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPXtAGAqdBdyZzZYHJ0Fe167.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb ik een Quick Mill Membraan op de pomp gemonteerd, dit schijnt te helpen om het lawaai tegen te gaan. Het was even pielen, ik moest de pomp een klein beetje naar voren halen door het rubberen plaatje om te draaien, maar toen had ik genoeg ruimte zodat de waterslang niet tegen de behuizing liep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MrhlEa02fQYiy-23JJhHTcDFFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGEluZlNO87nYDO9q1gOyqQh.jpg?f=fotoalbum_large

Hij staat nu nog even te drogen, kwam iets meer water uit de boiler dan ik gehoopt had :).

Tevens een mooie Eureka Mignon MCI op de knop getikt, de koffie is vandaag gekomen, dus morgen eerste keer proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSPYPfFjpSegSXo2edxJ5e1pBUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5MJ0CmPas0nQwIw4OsM4kJc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
screamhouse schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:27:
Vandaag lekker gepield.

Ik heb eerst de boiler van mijn Silvia afgehaald. De hoeveelheid kalk viel echt mee. Nieuw filter geplaatst en meteen de boiler geisoleerd.

[Afbeelding]

Vervolgens heb ik een Quick Mill Membraan op de pomp gemonteerd, dit schijnt te helpen om het lawaai tegen te gaan. Het was even pielen, ik moest de pomp een klein beetje naar voren halen door het rubberen plaatje om te draaien, maar toen had ik genoeg ruimte zodat de waterslang niet tegen de behuizing liep.

[Afbeelding]

Hij staat nu nog even te drogen, kwam iets meer water uit de boiler dan ik gehoopt had :).

Tevens een mooie Eureka Mignon MCI op de knop getikt, de koffie is vandaag gekomen, dus morgen eerste keer proberen.

[Afbeelding]
Leuke klus! Benieuwd naar de Quickmill membraan oplossing. Vaak gezien maar nooit zelf ingebouwd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-05 14:47
Mooie klus. Kleine opmerking; de stroom draden van de pomp kan je beter niet aan de rvs flex slang vastzetten met een tiewrap. De slang trilt omdat het een vibratie pomp is. Uiteindelijk zal hij door de mantel van de stroom draden heen gaan.
Vorige week heb ik dezelfde pulsor van Quickmill op een ECM Puristika gezet. Het helpt met het geluid. Om te experimenteren stond ik op het punt de Olab Silent Green pomp die in de Lelit hoort te bestellen. Toen bedacht ik me dat ik een best kleine rotatie pomp heb liggen. Twee uur later had ik denk ik de enige ECM Puristika rotatie pomp die er is. De bedoeling is dat er een ander type motor komt zodat ik het pakket horizontaal kan inbouwen maar de ECM is zoooo klein. De pomp is expres op 12 bar ingesteld zodat ik met de bypass voorop kan kiezen of ik met volle druk of minder koffie wil zetten.
Voor gebruik de komende weken werkt deze constructie met tiewraps.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VcO3saz5QiQ1blggHAhA9lQn8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvpITEUjmC1ztqHd2MgsWn1T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Teus.espresso op 01-02-2024 14:27 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
Thanks, ik verwijder de tie wrap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Teus.espresso schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:58:
Mooie klus. Kleine opmerking; de stroom draden van de pomp kan je beter niet aan de rvs flex slang vastzetten met een tiewrap. De slang trilt omdat het een vibratie pomp is. Uiteindelijk zal hij door de mantel van de stroom draden heen gaan.
Vorige week heb ik dezelfde pulsor van Quickmill op een ECM Puristika gezet. Het helpt met het geluid. Om te experimenteren stond ik op het punt de Olab Silent Green pomp die in de Lelit hoort te bestellen. Toen bedacht ik me dat ik een best kleine rotatie pomp heb liggen. Twee uur later had ik denk ik de enige Puristika met rotatie pomp die er is. De bedoeling is dat er een ander type motor komt zodat ik het pakket horizontaal kan inbouwen maar de ECM is zoooo klein. De pomp is expres op 12 bar ingesteld zodat ik met de bypass voorop kan kiezen of ik met volle druk of minder koffie wil zetten.
Voor gebruik de komende weken werkt deze constructie met tiewraps.
[Afbeelding]
Kan je "zomaar elke" pomp in je espressomachine zetten? Ik zou graag mijn Expobar willen voorzien van een stillere pomp (de hack met de Quickmill pulsor klinkt ook wel tof) en ik denk dat ik er wel voldoende ruimte in heb zitten om een kleine rotatiepomp in te zetten. En ja, alle modificaties zijn op eigen risico ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Ravhin op 14-01-2024 11:46 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Je kan de pomp meestal vervangen.
Het probleem dat je in de meeste gevallen hebt is de grootte en de kosten.
Motor van de traditionele rotatie pomp is 10 tot 15 cm in doorsnede. Met de pomp eraan is het ruim 20 lang. Ook kost het €250 plus in onderdelen.
Mijn geplande compacte pomp met een brushless motor past in de Puristika dus vast ook in de Expobar. Probleem zal de prijs zijn. Motor plus pomp zijn €350 en er komt nog €150 tot €200 aan motor sturing en voeding bij.
Voor de meeste mensen is dat al een brug te ver. Dan nog de technische kennis om het in te bouwen en aan te sturen.
https://spare-parts-coffe...p?codice-articolo=9V00102
Het super toffe van deze pomp is dat ook het toerental is aan te passen. Semi flow control door pomp control. Ik heb dat in een andere machine zitten en is super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik geloof dat ik het bij de Quickmill Pulsor ga houden :D
Dit is voor mij echt een brug te ver
offtopic:
ik vind het leuk om met Arduino te klooien, Home Automation en dat soort fratsen. Motorsturing heb ik geen kaas van gegeten en ik wil dat de Expobar net zo betrouwbaar blijft als nu. Ik verwacht een hoop gehannes waar ik de kennis en gereedschap niet voor heb en ik hoef niet nog een andere hobby ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 14-01-2024 12:16 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Die laatste pomp met controle box gebruik ik nu in een prototype met Arduino. Een PWM uitgang doet de sturing. Arduino stuurt ook twee ssr-en aan. Net als jouw home automatisering is het tijd steken in hoe aan te sluiten en hoe te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Ok, de eerste test is helaas niet geslaagd. Ik heb nog een oude OPV en deze lekt nu bij de boiler aansluiting.
Ik krijg hem wel vast gedraaid, maar dan zitten de aansluitingen verkeerd. Teflon tape en de vulring eruit hebben het niet opgelost. Ik denk dat ik een dikkere opvulring nodig heb.

Iemand ervaring hiermee?

Geen eigen plaatje, maar dit is ook mijn issue

https://www.home-barista....t-opv-line-up-t50534.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
De reactie van 21 januari in dat topic heeft het over een koperen ring. Die is heel belangrijk voor en afdichten en dat de aansluiting de goede kant op wijst. Het klinkt alsof die ring bij jou niet goed zit of dat de hele opv nog een complete slag rond gedraaid moet worden. Dat gaat soms niet door de aansluiting van de siliconen slang. Ik draai altijd eerst het huis van de opv op zijn goede plek. Daarna zet ik het rubber, veer en aansluiting van de siliconen slang op zijn plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
De ring zit erin, ik heb alles los, maar als ik heb echt vastzet, staat de aansluiting voor de siliconen waterslang (opv) recht omhoog. Ik denk dat ik een dikkere ring nodig heb, of beter teflon tape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
screamhouse schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:17:
De ring zit erin, ik heb alles los, maar als ik heb echt vastzet, staat de aansluiting voor de siliconen waterslang (opv) recht omhoog. Ik denk dat ik een dikkere ring nodig heb, of beter teflon tape
Ik meen me te herinneren dat ik 2 koperen ‘washers’ heb gebruikt waardoor hij goed kwam te staan. Loxeal zou ook kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Ravhin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:07:
Ik geloof dat ik het bij de Quickmill Pulsor ga houden :D
Dit is voor mij echt een brug te ver
offtopic:
ik vind het leuk om met Arduino te klooien, Home Automation en dat soort fratsen. Motorsturing heb ik geen kaas van gegeten en ik wil dat de Expobar net zo betrouwbaar blijft als nu. Ik verwacht een hoop gehannes waar ik de kennis en gereedschap niet voor heb en ik hoef niet nog een andere hobby ;)
Het plaatsen van de pomp lijkt me de grootste uitdaging. Daarna het aansluiten van de aansturing, daar heb je denk ik gewoon standaard componenten voor, zoals de control box waar Teus het over heeft.

Een leuke upgrade, rotary met een kleine brushless motor. Enig is idd de kosten. €20 voor een Ulka pomp of €350+ voor een rotary :).

@Teus.espresso , heb jij ervaring met die Lelit Olab Green Silent pompen? Ik heb er naar gekeken bij mijn vorige project maar vond ze vrij duur (€80+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Laatst online: 21:42
GoEV6 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Wat is er mis met de tabletten van Jura?
Weinig, ze zijn alleen zeer duur, standaardprijs 15 euro voor 3x ontkalken. En ik heb toch geen garantie vanuit Jura dus daar hoef ik het niet voor te doen. Op Marktplaats laatst wel erg voordelig een paar potjes Jura reinigingstabs gekocht, dat dan weer wel. :)
Hoholi schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:35:
[...]
Eerste de beste quote van tinternet :
Lijkt me geen probleem, tabletten zijn waarschijnlijk handiger in gebruik, maar als je al ontkalker liggen hebt zou ik deze eerst lekker opgebruiken.
Dank je. Het punt is dat ik online zag dat bij sommige merken koffiemachines beter een ontkalker obv citroenzuur en bij een andere beter obv melkzuur gebruikt kon worden. En ik zag zo niet hoe dat bij Jura zat. Maar misschien is dit sowieso onzin hoor, dat van die voorkeur bij een merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
musicfreak schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:43:
[...]

Weinig, ze zijn alleen zeer duur, standaardprijs 15 euro voor 3x ontkalken. En ik heb toch geen garantie vanuit Jura dus daar hoef ik het niet voor te doen. Op Marktplaats laatst wel erg voordelig een paar potjes Jura reinigingstabs gekocht, dat dan weer wel. :)

[...]
Als je iedere maand ontkalkt is dat 5euro per maand. Dat valt toch wel mee? Dat ben ik ook wel kwijt aan filters om te voorkomen dat er überhaupt kalk in mijn machine komt. Voordeel is wel dat ik dan ook nooit hoef te ontkalken en mijn machine niet lijdt onder kalk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:13
Ik gebruik ook alleen een waterfilter van Jura en van die 3 in 1 schoonmaaktabletten als ik daarvoor een melding krijg. Ik vind hem te duur om te bezuinigen op schoonmaakmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
cryptapix schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Als je iedere maand ontkalkt is dat 5euro per maand. Dat valt toch wel mee? Dat ben ik ook wel kwijt aan filters om te voorkomen dat er überhaupt kalk in mijn machine komt. Voordeel is wel dat ik dan ook nooit hoef te ontkalken en mijn machine niet lijdt onder kalk.
Kleine opmerking hier, een kalk filter verminderd de kalk maar haalt niet al het kalk uit het water. Voor zover ik het begrijp verlaagd het de waterhardheid zodat je minder last hebt van kalk. Kalk komt echter nog steeds je machine in en volgens mij wordt zelfs met een filter af en toe ontkalken wel aangeraden. Ik weet verder niet wat het officiële Jura advies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Hercul3s schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Kleine opmerking hier, een kalk filter verminderd de kalk maar haalt niet al het kalk uit het water. Voor zover ik het begrijp verlaagd het de waterhardheid zodat je minder last hebt van kalk. Kalk komt echter nog steeds je machine in en volgens mij wordt zelfs met een filter af en toe ontkalken wel aangeraden. Ik weet verder niet wat het officiële Jura advies is.
Ik gebruik een druppeltest om de hardheid van mijn water te meten na de filter en die is zo goed als 0. Ook bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt komt men weinig sporen van kalk tegen.

Ontkalken van een dual boiler is ook helemaal geen pretje dus ik ben blij als me dat bespaard blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hercul3s schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:40:
[...]

TL;DR: Dit klopt niet helemaal :)
Kalk is een combinatie van carbonaat (CO32−) met meerwaardige metaal ionen zoals calcium, magnesium en dergelijke. Deze combinatie van ionen is slecht oplosbaar en zal neerslaan als je ze in een boiler / waterkoker hebt. Hierbij onstaat ketelsteen (scaling) wat lastig te verwijderen is omdat het oppervlak relatief klein is.

Kalkfilters halen de meerwaardige metaalionen uit het water (Ca2+, Mg2+) en wisselt deze uit voor alkalimetaal ionen (meestal het eenwaardige natrium). Met uitzondering van de carbonaten van alkalimetalen zijn de carbonaten namelijk slecht oplosbaar in water. Hiermee is het probleem van neerslaan verholpen.

Kalktesters zijn vaak (bijna uitsluitend) testjes die de aanwezigheid van meerwaardige metaalionen aantonen (door middel van complexvorming).

[ Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 15-01-2024 15:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10
had helemaal niet door dat er een koffie topic was.

Ik voeg me er graag bij:
Machine: Crem ONE 2B R GSP (feb 2020 aangeschaft)
Grinder: mahlkonig vario (stuk) Atom digital 75 (onderweg)

Ben heel blij dat mijn atom (bjina) onderweg is. Voor een bizar lage prijs kunnen bestellen (769.-)
Leek even dat ze niet gingen leveren, maar wordt vandaag of morgen verzonden.

Je voelt je wel heel sad als je geen molen hebt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Welkom bij de club :)
Niet veel mensen hier (dacht ik) die een Crem hebben. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.

Je Mahlkonig stuk? Was die ook uit 2020?
Het is dan wel niet de industry standard Mahlkonig maar ik had niet verwacht dat-ie maar 3 jaar mee zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkChylde
Mahlkonig vario heb ik al 13 jaar, dus die heeft het lang volgehouden. Die hebben we gekocht met onze eerste espresso machine (rancilio silvia). Defect ligt aan de koolborstels, dus ik ben aan het kijken of ik die ergens kan vinden.. Maar die zijn lastig te vinden. afmeting is 6×6,5x11mm
Ik zie deze, maar vind ze nog best prijzig. https://koolborstels.nl/p...borstels-mahlkonig-vario/

Ik denk dat ik een van eerste Crem's in NL had. Bij van pommeren in utrecht gekocht.
Het GSP gedeelte blijf ik leuk vinden. Maar hij maakt soms wel rare geluiden. Is kennelijk een euvel bij meer Crem machines. Verder ben ik er wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50
DarkChylde schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:17:

Ik denk dat ik een van eerste Crem's in NL had. Bij van pommeren in utrecht gekocht.
Het GSP gedeelte blijf ik leuk vinden. Maar hij maakt soms wel rare geluiden. Is kennelijk een euvel bij meer Crem machines. Verder ben ik er wel blij mee.
De Crem staat ook op mijn wishlist! Wat voor rare geluiden dan?
Wat is jouw mening over de plastic behuizing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkChylde
vinpower schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:23:
[...]

De Crem staat ook op mijn wishlist! Wat voor rare geluiden dan?
Wat is jouw mening over de plastic behuizing?
Is bijna helemaal van metaal. Alleen de uitlek lade is plastic. Maar dat merk ik alleen wanneer ik hem leeg. Dus ik stoor me daar niet. Verder juist mooi chroom. ga mogelijk wel de achterkant in matzwart wrappen, zodat hij mooi bij de nieuwe molen past.

En over de geluiden. Bij opstarten maakt hij even een soort persend geluid. En wanneer je zet vind ik dat hij stiller mag zijn omdat het een rotatiepomp is. Maar misschien is het omdat deze rotatiepomp druk langzaam opbouwt. GSP instelling heb ik in het begin mee gespeeld, maar die staan nu vast op 5s pre-infusion.

Ik woon net onder utrecht, dus als je in levende lijve wil kijken kan dat zeker een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 08:46

JanvD

Portretfotograaf

DarkChylde schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:17:
Mahlkonig vario heb ik al 13 jaar, dus die heeft het lang volgehouden. Die hebben we gekocht met onze eerste espresso machine (rancilio silvia). Defect ligt aan de koolborstels, dus ik ben aan het kijken of ik die ergens kan vinden.. Maar die zijn lastig te vinden. afmeting is 6×6,5x11mm
Ik zie deze, maar vind ze nog best prijzig. https://koolborstels.nl/p...borstels-mahlkonig-vario/

Help me even, want ik begrijp het niet. Je vindt € 33,- prijzig, maar een nieuwe Atom is geen probleem? Betekent dit dat je die niet als vervanger van de Mahlkonig hebt gekocht, maar als extra?

Mocht dit laatste het geval zijn, uit nieuwsgierigheid; wat is de reden dat je de Atom naast de Mahlkonig wil?

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 15:43

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

DarkChylde schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:57:
had helemaal niet door dat er een koffie topic was.

Ik voeg me er graag bij:
Machine: Crem ONE 2B R GSP (feb 2020 aangeschaft)
Grinder: mahlkonig vario (stuk) Atom digital 75 (onderweg)

Ben heel blij dat mijn atom (bjina) onderweg is. Voor een bizar lage prijs kunnen bestellen (769.-)
Leek even dat ze niet gingen leveren, maar wordt vandaag of morgen verzonden.

Je voelt je wel heel sad als je geen molen hebt. :(
https://www.galaxus.nl/nl...taal-koffiemolen-16402721 hier zeker? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
screamhouse schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:17:
2 nieuwe vulringen en alles goed strak aandraaien en de lekkage is over.
Aangezien alles toch eraf lag, de OPV ook maar gereviseerd met een nieuwe veer en siliconen ring :)

Eerste 2 kopjes ging de extractie veels te snel, dus morgen weer verder pielen, de eerste 2 espresso's waren iig sterk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
JanvD schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Help me even, want ik begrijp het niet. Je vindt € 33,- prijzig, maar een nieuwe Atom is geen probleem? Betekent dit dat je die niet als vervanger van de Mahlkonig hebt gekocht, maar als extra?

Mocht dit laatste het geval zijn, uit nieuwsgierigheid; wat is de reden dat je de Atom naast de Mahlkonig wil?
haha. Nee, hij was al langer aan vervanging toe. Ik houd er rekening mee dat na vervanging van de koolborstels de vario het misschien nog steeds niet doet. Mocht ik hem kunnen repareren, dan houd ik hem als reserve of voor een french press maling in de kast.

Het is inderdaad die van galaxus. 2 januari besteld en zou vorige week geleverd worden... Maar vandaag pas verzonden. Wel voor een mooie prijs. zat eigenlijk tussen mignon libra en XL te twijfelen maar atom 75 voor iets meer is dan een top deal (hoop ik).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DarkChylde
Whoohoe nieuwe molen is er.

Vandaag aangekomen. Tot nu toe mooi en stil. Stond al goed afgesteld qua grindsize. Paar shots voor doorloop en hoeveelheid gedaan. Ziet en smaakt goed. Nu maar een paar weken laten draaien en dan weer naar de afstellign kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mLV71Ldj1Ggz-Tnk4LmqDQbFcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foExl9LSgHOZSMbzAFx6Pws6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcNXvBtK33TIp2-DBCVpMDnT4So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a64szrlpiW1GakP6YFIsZ9GD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door DarkChylde op 17-01-2024 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:30
In de Kerstvakantie heb ik een mooi stukje onderhoud gedaan aan mijn Rocket; een hoop onderdelen van de E61 groep vervangen. Ik had een revisiesetje besteld bij Dr. Trading, plus het uitloopventiel (die was verkalkt), maar nadat ik de zetgroep uit elkaar gehaald had, was het duidelijk dat ook de trompet aan vervanging toe was. Toen ook maar besloten dat de collector wel vernieuwd kon worden.
Foto's zijn leuker:

Oud & nieuw naast elkaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWDfZRwbIB5x_6XQHGdYEJbJ0hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skrVyrQpyc7kkWh0EeDdgtrV.jpg?f=fotoalbum_large
Die heeft zn beste tijd wel gehad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EOmFArBR5NJIqZ4sgWHJ81qniw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVr6HFtfC18ZCNE2Zt82hpAv.jpg?f=fotoalbum_large
Beter he
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tt7SoXJ7wObtwOBudJwhmBaQ5a4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykfmpEyTTGxnWNQT4LuaX8UH.jpg?f=fotoalbum_large
Foto is niet best, maar ook deze heeft zn beste tijd gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj65Ea3xyuotOZUuTk-RKgszQCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bfe5Jizi4L8GyPVVanvUKQYI.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas heb ik met het sleutelen wel een oppervlakkig krasje gemaakt in het chroom. :( Kan iemand mij adviseren of ik hier iets mee kan? Is dit er uit de polijsten/poetsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVEtq2cvsSTz8yjfPRR1xl1MzLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/reYQWANAe97hDtk47wUUb1NP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Om eerlijk te zijn zie ik helemaal geen grote onderdelen die vervangen hoefden te worden.
De trompet, kleppen, as en andere messing onderdelen zijn gemaakt om met een staalborstel of iets dergelijks als nieuw te maken. Dat het chroom van de trompet loslaat is algemeen bekend en zal bij de nieuwe ook weer gebeuren.
De rubbers van de filter douche en as zijn gemakkelijk te vervangen. De klep rubbers zijn wel moeilijker. De stoter van de klep breekt regelmatig af. Dus dat je de kleppen vervangt begrijp ik wel.
Dus mooi project en goed gedaan maar het is een voorbeeld van onnodig vervangen terwijl revisie ook mogelijk is. Voor mij makkelijk oordelen omdat ik de middelen heb om te reviseren. Mijn punt is meer dat anderen niet denken dat dit nodig is op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43

Hoholi

The only one

Kan je die trompet niet beter vervangen door een inox versie zoals die in de ECM zit ?

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Eigenlijk wel. De keramiek trompet leek ook een goed idee. Chroom en messing in het water zijn grotendeels een theoretisch probleem als we het hebben over espressomachines hebben. Aan de andere kant, de trompet van messing is een plek waar kalk graag aan hecht. Het is een onderdeel dat gemakkelijk te verwijderen en schoon te maken is. Bij een rvs of keramiek trompet gaat de kalk zich op moeilijker bereikbare plekken hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
Graag zou ik een sanity check doen van mijn plan om onze koffie game wat te uppen.

Huidige setup
Op dit moment hebben we een ECM Casa IV en daarmee zetten we Illy koffie m.b.v. E.S.E. servings. Voor "gewone" kopjes koffie (~120ml) doen we dit met een Cialda portafilter en lungo E.S.E.'s. En voor espresso gebruiken E.S.E. classic in een espresso filter.

Doel:
Dit bevalt ons op zich prima (dit was een flinke upgrade t.o.v. de Nespresso die we hiervoor altijd dronken). Maar na inmiddels een paar duizend kopjes Illy uit deze setup begint het toch te jeuken of er niet nog wat meer te halen valt. Volgens mij is de eerst volgende stap dan om zelf bonen te gaan malen.

Wat bevalt en wat niet:
+ De ECM Casa heeft een kleine boiler en is snel warm (tegen de tijd dat ik mijn ontbijt bereid heb is hij warm genoeg)
+ E.S.E. is lekker eenvoudig en schoon werken. Ik kan het in 10s aan mensen uitleggen.
+ Het is snel. Ik denk dat ik even snel of sneller ben dan een volautomaat.
+ De Illy koffie is lekkerder dan de meeste andere koffie die ik tegen kom in het wild.
+ Met het Cialda filter heb ik een goede manier om grotere kopjes te zetten en een lekker warm drankje mee te nemen naar mijn bureau.
- Kan geen andere bonen proberen
- Afval
- Prijs

De maler:
Is een maler toevoegen überhaupt de juist move?

Het moet vooral niet een te uitgebreid ritueel worden, dus een single dose grinder en dan iedere keer een portie bonen afwegen lijkt me geen lange termijn oplossing voor dit huishouden. Daarom dat ik op zoek ging naar een maler met hopper en een timer functie om toch eenvoudig repeatability te verkrijgen. Mijn eerste idee was om een ECM C-Automatic 54 naast de ECM Casa te zetten. Dat past mooi bij elkaar op het aanrecht en de ECM lijkt me een heel capabele machine. De 54 heeft grote maalwielen wat naar ik begrijp gunstig is.

Nu begrijp ik van het internet dat de timerfunctie toch regelmatig wat fijnafstelling vereist en daarom viel vandaag mijn oog op op de Eureka Mignon Libra. Deze heeft een ingebouwde load-cell en weegt daarmee de hoeveelheid koffie die is gemalen. Uit de reviews begrijp ik dat dit hoge mate van consistentie geeft. Verder een vergelijkbare prijs met de ECM en wat ik ervan begrijp is Eureka een gerespecteerd merk.

Ik zag ook de Sette 270Wi, maar die heeft een conische maler en vooral dat lees/hoor dat hij minder betrouwbaar is maakt dat hij afval. Terecht?

Wat denken mensen van de Eureka Mignon Libra?
Heeft iemand er hier ervaring mee?

Hoe zetten jullie kopjes koffie?
Gewoon iets grover malen zodat er in dezelfde 20-25seconde de gewenste 120ml doorloopt?
Is het in dat geval lastig als ik regelmatig wil wisselen tussen fijne en grove maling?

Staar ik me teveel blind op die weegfunctie en is er een andere maler die absoluut moet overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Paul C schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:22:

Wat bevalt en wat niet:
- Prijs

De maler:
Nu begrijp ik van het internet dat de timerfunctie toch regelmatig wat fijnafstelling vereist en daarom viel vandaag mijn oog op op de Eureka Mignon Libra. Deze heeft een ingebouwde load-cell en weegt daarmee de hoeveelheid koffie die is gemalen. Uit de reviews begrijp ik dat dit hoge mate van consistentie geeft. Verder een vergelijkbare prijs met de ECM en wat ik ervan begrijp is Eureka een gerespecteerd merk.

Hoe zetten jullie kopjes koffie?
Gewoon iets grover malen zodat er in dezelfde 20-25seconde de gewenste 120ml doorloopt?
Is het in dat geval lastig als ik regelmatig wil wisselen tussen fijne en grove maling?
Een paar dingen waar ik op aansla.
Prijs: of een losse maler nou zoveel goedkoper is valt te bezien. Ik vind die illy pads voor 6,50 euro per 18. Dat is 36ct per stuk.

Bij 18 gram per kopje zou je dan max 20 euro er kg mogen uitgeven aan nieuwe bonen. Dat is niet onmogelijk, maar je gaat er al snel overheen. Bij 25e per kg en 18 gram per shot zit je op 45 cent per shot. Duurder dus, maar absoluut beter. Want dat je in het wild geen betere koffie bent tegengekomen, is puur een kwestie van niet op de juiste plek zoeken.

Maler:
Ook de Libra zul je bij moeten stellen. Veroudering van bonen en luchtvochtigheid hebben nou eenmaal effect. Voordeel is wel dat je de timer niet opnieuw hoeft af te stellen om het juiste gewicht te krijgen. Persoonlijk zou ik in deze prijsklasse de meerprijs van de Libra liever in grotere schijven steken dan in een weegfunctie. Grotere schijven is consistenter (mooier) maalsel en sneller.

Die Sette die je noemt heeft twee nadelen. Ze maken een behoorlijke herrie (die Eureka molen is juist erg stil) en de ‘gearbox’ gaat wel eens kapot (al is die vrij eenvoudig te vervangen).

Koffie:
Zulke kopjes als jij wil zet ik zelden, maar als ik ze zet is het een espresso die ik vooraf/achteraf aanvul met heet water long black/americano).

Edit
Ter voorkoming van misverstanden: ik juich je zoektocht toe. Je zult absoluut lekkerdere koffie gaan bereiken :)

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 22-01-2024 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@cryptapix Thx, input wordt natuurlijk gewaardeerd. Hoewel ik in het wild meestal geen lekkerdere koffie tegenkom zoek ik het soms wel bewust op, dus ik weet wel dat het verschil bestaat! Vandaar dat ik hier ben! ;)

Prijs is gelukkig geen belangrijke reden. Smaak wel. Per kop koffie maakt het misschien weinig verschil, maar per gram koffie wel. Zo keek ik ernaar. Doe ik nu aan girl math? Maybe. Ik zal prijs dan maar schrappen van mijn mentale rechtvaardiging. :D

Dan het punt over het geluid van de Sette: Daar ben ik best gevoelig voor, dus die valt af dan.

Je zegt dat je de meerprijs van de Libra liever uit zou geven aan grotere maalwielen, maar dan vraag ik me af of dat echt een grotere invloed. zal hebben op smaak dan consistente dosering. Ik zie het namelijk niet gebeuren dat ik voor ieder kopje de weegschaal erbij pak. Laat staan dat mijn partner daar zin in heeft. Ik denk dat die ingebouwde weegfunctie voor mij echt een belangrijke en omslachtige workflow stap bespaart.
Voordat mensen zeggen: "Ja, maar je hebt de weegschaal toch nodig om de output te wegen", dat lijkt me ook erg omslachtig om voor ieder kopje te doen, dus dat wordt een kwestie van een paar keer doen leren hoe vol een kopje hoort te zitten en eventueel een timer gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkChylde
Als het goed begrijp zijn E.S.E. een soort van koffie pods?
Ik zou zeggen dat je met versgemalen bonen dan wel een stap vooruit zet.

Ik heb toevallig ook getwijfeld over een libra en een mignon XL (groter maalschijven)..
Libra lijkt een hele goede upgrade.. Fluffy maling en altijd de juiste hoeveelheid.
Mignon XL zal net sneller en (als het goed is) nog iets beter / consistenter malen.
Best wat reviews gelezen. En ik kwam wat posts tegen over storing met de portafilter en weegfunctie van de Libra. Dus als je die koopt zou ik het bij een goede zaak (garantie) kopen. Verder lijkt die libra wel echt hele mooie en stille molen.

uiteindelijk ben ik voor een euraka Atom gegaan (zie paar posts terug). Maar dat is eigenlijk overkill, prijsverschill was 100-150 euro, dus toch maar gedaan.

Die Sette stond ook op mijn lijstje. Leek supergoed te malen, maar megaveel herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Paul C schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:27:
@cryptapix Thx, input wordt natuurlijk gewaardeerd. Hoewel ik in het wild meestal geen lekkerdere koffie tegenkom zoek ik het soms wel bewust op, dus ik weet wel dat het verschil bestaat! Vandaar dat ik hier ben! ;)

Prijs is gelukkig geen belangrijke reden. Smaak wel. Per kop koffie maakt het misschien weinig verschil, maar per gram koffie wel. Zo keek ik ernaar. Doe ik nu aan girl math? Maybe. Ik zal prijs dan maar schrappen van mijn mentale rechtvaardiging. :D

Dan het punt over het geluid van de Sette: Daar ben ik best gevoelig voor, dus die valt af dan.

Je zegt dat je de meerprijs van de Libra liever uit zou geven aan grotere maalwielen, maar dan vraag ik me af of dat echt een grotere invloed. zal hebben op smaak dan consistente dosering. Ik zie het namelijk niet gebeuren dat ik voor ieder kopje de weegschaal erbij pak. Laat staan dat mijn partner daar zin in heeft. Ik denk dat die ingebouwde weegfunctie voor mij echt een belangrijke en omslachtige workflow stap bespaart.
Voordat mensen zeggen: "Ja, maar je hebt de weegschaal toch nodig om de output te wegen", dat lijkt me ook erg omslachtig om voor ieder kopje te doen, dus dat wordt een kwestie van een paar keer doen leren hoe vol een kopje hoort te zitten en eventueel een timer gebruiken.
Prijs per gram koffie: ik weet niet precies hoe je rekent. Ik vermoed dat in die ESE pads geen 18 gram koffie zit, terwijl dat wel ongeveer is wat je gaat gebruiken per (dubbele) shot als je zelf maalt. Je kunt wel single shot filtermandjes kopen (8gram) maar dat werkt meestal niet lekker.

Grotere schijven; ik had een specialita (55mm schijven, feitelijk een Libra zonder weegfunctie) en nu een XL (65mm) en een Atom Speciality (75mm) naast elkaar staan. Het heeft absoluut een impact op smaak en consistentie, maar er is ook absoluut sprake van diminishing returns. Of het het jou dat ook waard is weet ik niet, maar aangezien je niet van plan bent ieder kopje te gaan wegen, betwijfel ik het ;)

Output wegen is in mijn ogen cruciaal voor een consistente espresso. Echter, het is ook vooral een check of de maler nog goed staat. Lastige bij jou zal zijn dat je met de Libra elke keer netjes 18 gram in je bakje hebt, maar dat je doorlooptijd gaat variëren. Dat heb je niet door omdat je niet timet/weegt, maar ga je wel proeven als je de espresso verder niet aanlengt met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:29
Iemand hier ervaring met de Mahlkönig k30 twin?

Heb er 10 jaar geleden veel mee gewerkt, maar weet niet of deze handig/makkelijk te repareren/up to date is voor thuisgebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Paul C Geen ervaring met de libra, wel met de specialita.
Prima maler, en de upgrade die ik heb gedaan van specialita naar eentje met grotere maalschijven (timemore 078s) is merkbaar, maar zeker niet nodig voor goede espresso.
Soms geef ik zelfs de voorkeur aan de specialita omdat die net wat meer body gaf. De betere maalschijven resulteren (in mijn geval) vooral in meer detail in smaak, maar dus wel minder body.

Maar grind-by-weight is zeker een fijne verbetering wat betreft gebruiksgemak, en ik denk dat het wel meevalt met gewicht bijstellen. Persoonlijk gebruik ik ook doorgaans hetzelfde gewicht voor een specifieke boon, en varieer tussentijds ik alleen een beetje met maalgraad.

Kortom, ik denk dat de libra een hele goede keus is, als je de meerprijs van zeg € 200 bovenop de specialita het waard vindt voor de gbw-functionaliteit. Grotere maalschijven én GbW bestaat wel, maar is vziw allemaal nog vrij prijzig, maar gaat ongetwijfeld de komende jaren ook op de markt komen. Een Libra XL bijvoorbeeld.

Zelf single-dose ik wel, weeg gewoon de bonen vooraf, gooi die in die hopper, en maal ze. Nawegen doe ik vrijwel nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 14:12
Paul C schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:27:
@cryptapixJe zegt dat je de meerprijs van de Libra liever uit zou geven aan grotere maalwielen, maar dan vraag ik me af of dat echt een grotere invloed. zal hebben op smaak dan consistente dosering. Ik zie het namelijk niet gebeuren dat ik voor ieder kopje de weegschaal erbij pak. Laat staan dat mijn partner daar zin in heeft. Ik denk dat die ingebouwde weegfunctie voor mij echt een belangrijke en omslachtige workflow stap bespaart.
Ik heb een Eureka Mignon Specialita. Waar ik vroeger steeds met weegschaaltjes aan de gang was, doe ik nu alles op tijd. Naar mijn idee maakt het niet zoveel uit of je tijd of gewicht als 'inputvariabele' gebruikt; zolang dezelfde tijd bij dezelfde bonen op dezelfde maalgraag maar hetzelfde gewicht geeft en volgens mij gaat dat prima bij de Specialita.

Eénmaal de tijd goed ingesteld verander ik daar nooit meer iets aan. Dan zijn de enige variable inputparameters nog de maalgraad en doorlooptijd. Maalgraad zal bij het gebruiken van nieuwe bonen weer getweaked moeten worden en naarmate de bonen wat ouder worden stel ik deze soms een klein beetje fijner af als ik zie dat het nodig is. Doorlooptijd: ik stop als de rand van mijn (dubbele)espresso-kopje bijna wordt bereikt. Met de juiste maalgraad bij mijn favoriete bonen is dat meestal zo'n 30 sec. Gebruik ik een ander kopje (bijv. voor cappuccino) dan hou ik de 30 sec aan.

Kortom: Ik denk dat de Libra niet veel toevoegt t.o.v. Specialita. En ik denk dat mijn workflow simpel genoeg is voor een goede bak espresso. Mijn weegschaaltje staat stof te happen tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:59
Josk79 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Ik heb een Eureka Mignon Specialita. Waar ik vroeger steeds met weegschaaltjes aan de gang was, doe ik nu alles op tijd. Naar mijn idee maakt het niet zoveel uit of je tijd of gewicht als 'inputvariabele' gebruikt; zolang dezelfde tijd bij dezelfde bonen op dezelfde maalgraag maar hetzelfde gewicht geeft en volgens mij gaat dat prima bij de Specialita.

Eénmaal de tijd goed ingesteld verander ik daar nooit meer iets aan. Dan zijn de enige variable inputparameters nog de maalgraad en doorlooptijd. Maalgraad zal bij het gebruiken van nieuwe bonen weer getweaked moeten worden en naarmate de bonen wat ouder worden stel ik deze soms een klein beetje fijner af als ik zie dat het nodig is. Doorlooptijd: ik stop als de rand van mijn (dubbele)espresso-kopje bijna wordt bereikt. Met de juiste maalgraad bij mijn favoriete bonen is dat meestal zo'n 30 sec. Gebruik ik een ander kopje (bijv. voor cappuccino) dan hou ik de 30 sec aan.

Kortom: Ik denk dat de Libra niet veel toevoegt t.o.v. Specialita. En ik denk dat mijn workflow simpel genoeg is voor een goede bak espresso. Mijn weegschaaltje staat stof te happen tegenwoordig.
Ik herken dit ook.. In het begin enorm handig, maar naarmate je langer de boel gebruikt gaat het meer op gevoel.. Als je veel dezelfde bonen maalt en dezelfde bakjes zet, zie je gauw als er iets niet goed zit.. Oke wellicht niet op voorhand, maar zodra hij doorloopt zie ik meteen: ik moet hem iets bijstellen, hij loopt te snel door.

Gevoelsmatig moet je wel een extreem sensitieve smaak hebben om dit te merken, ik heb dat iig niet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-06 10:20
Bard1982 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:58:
Ik heb een Gaggia Classic Pro 2019 model. Helaas bij het ontkalken per ongeluk de stoomknop ingeschakeld terwijl de draaiknop aan de zijkant open stond. Nu zit die draaiknop muurvast, krijg hem niet meer terug gedraaid. Dus hij zit vast op de stand voor stoom / water.

Iemand advies hoe ik hem weer dicht krijg?
Probleem opgelost door het monteren van een nieuwe stoomkraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:31
ID-College schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Ik herken dit ook.. In het begin enorm handig, maar naarmate je langer de boel gebruikt gaat het meer op gevoel.. Als je veel dezelfde bonen maalt en dezelfde bakjes zet, zie je gauw als er iets niet goed zit.. Oke wellicht niet op voorhand, maar zodra hij doorloopt zie ik meteen: ik moet hem iets bijstellen, hij loopt te snel door.

Gevoelsmatig moet je wel een extreem sensitieve smaak hebben om dit te merken, ik heb dat iig niet :)
ha ja, hier kwam ik 20 jaar geleden ook al achter ;)

Misschien niet altijd een god-shot, maar wel veel relaxter zetten imho..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

god-shot _O-
offtopic:
Ik zit meteen weer in Duke NukeEm.

[ Voor 17% gewijzigd door Ravhin op 22-01-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
Thx @ID-College @Josk79 @defusion @cryptapix @DarkChylde voor jullie input. Bevestigd mijn gedachten. Het wordt de Libra. Ik denk inderdaad niet dat ik het verschil tussen 55mm en nog groter belangrijk genoeg vindt. Gemak is voor mij wel belangrijk en ik denk dat die weegfunctie gemakkelijke consistentie brengt, dus dat wordt hem. Timen van een shot doe ik nu ook wel, daarvoor hoef ik alleen naar mijn horloge te kijken, dus dat is simpel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 14:12
Hmmm, dat sluit niet aan bij wat ik met mijn post wilde zeggen, maar je keuze is volgens mij al gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Josk79 dat had ik begrepen. Dat het voor jou het extra geld niet waard is was duidelijk. Echter denk ik wel mijn maalgraad en bonen te variëren, dus ik zie wel waarde in het wegen vs timen. Het lijkt me ook gewoon een leuke feature. Dat jij verder tevreden bent met je specialita onderschrijft mijn plan alleen verder. Ook fijn om te horen dat er meer mensen zijn die prima uit de voeten kunnen zonder constant output te wegen. Ik doe misschien niet exact wat jij zou doen, maar je bijdrage was nog steeds heel nuttig. 👌

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mr.DJ95
Say hello to my little friend(s)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sciimrxXh9bsyx2tTbhfs_RY0T8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIR9L6EnIrTADEDuBXKp8imk.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen een dag de Jura verkocht voor de vraagprijs, dan maar een upgrade :)

Eerste bevindingen:
Damn wat een overbuilt ding, alles is dik en zwaar bijna Amerikaans.
Merk dat 18gram bonen nog niet in de filter passen, wellicht helpt een funnel die staat in bestelling inmiddels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• screamhouse
Mooie Silvia en Grinder.

ik kreeg het zondag voor elkaar om mijn nieuwe pomp om zeep te help. Gelukt vandaag nieuwe binnen en mijn Silvia werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
@Teus.espresso,

Nou de Jura is nagekeken. Viel me eigenlijk best mee. Laatste beurt leek van 2020 te zijn.

Alles schoongemaakt, schijven schoongemaakt en opnieuw gesteld maar (ook na fijner afstellen) krijg ik nog steeds vrij grove brokken (zie laatste foto). Ik vermoed dus nog steeds dat nieuwe schijven een goed idee zijn. Kun je hier aan zien welke het zijn of moet ik het serienummer even sturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLsJHe2TbGxXk_RwYRhVqtSIcmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieSgBEmL9Vo9qyNv6TmfZiYV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0K3ZmXHg1Uuffcz4-dsphXL_iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAW9ZVfBkC8jy5XgVT2N27vA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4jZJdZXlXuIzuaRrPzaVe6rPmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdanRopX1XLMoNu9w0LWWUCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEtM2PnL4--1MPSAo3x8wUhdP-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKH0M5hwCGzq1SIbEfPIa823.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
@Hercul3s Je hebt zo te zien de gewone (type 005) molen.
Daar heb je deze maalschijven voor nodig;
https://www.koffie-onderdelen.nl/Reparatieset-Maalwerk-V5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 08:37
☕ En ook hier is een topic voor --- heel fijn! Ik heb blijkbaar heel wat in te halen door een aantal pagina's door te lezen ...

Ook wij zijn op zoek naar een nieuw opstelling. Dit is wat we momenteel hebben staan/gebruiken:Waar we naar toe willen is of een upgrade naar een volautomaat, bijvoorbeeld een Jura E8 EC. Als het een halfautomaat betreft (+ maler + accessoires), dan is dit merk/type een mogelijkheid Gaggia Classic/Energy Vibes/Color. Ik kwam op deze omdat ik na al een aantal pagina's te hebben gelezen dit bericht van Panini in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" van @mr.DJ95 en de reacties van @Ravhin en @Panini had gelezen. Deze opstelling, los automaat en losse maler, inclusief aanbeveling en tips voor een maler, spraken me zeer aan.

Echter, ik zoek voor deze configuratie nog wat vergelijkingsmateriaal, alternatieven en aanbevelingen, vooral met betrekking tot modelkeuze en prijs-kwaliteitverhouding.

De koffiebonen zullen in het vervolg (naar grote waarschijnlijkheid) worden geleverd door mijn wederhelft, want die werkt bij een koffiebranderij. Met andere woorden, we moeten wel om en ik mag het uitzoeken! :)

Ik ben me bewust dat in dit forum en elders genoeg informatie te vinden is en zal dit dan ook onderzoeken --- alle tips zijn meer dan welkom!

EDITS:

Budget: Laten we voorlopig als leidraad de nieuwprijs van een Jura E8 EC aanhouden; rond de €1.200.

Alternatieven: Na wat meer zoekwerk kwam ik deze post tegen van @Nomad: Nomad in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1". Hier worden nog wat alternatieven voorgesteld ("... rancilio silvia, of een vibiemme domobar en zo nog enkelen een mooie keuzes ..."). Inmiddels gevonden per merendeel van de genoemde merken hier: Profitec Go, Rancilio Silvia, Lelit, Mozzafiato,QUICKMILL ... Enfin, wat meer huiswerk te doen dus!

La Pavoni Europiccola: Het is me helemaal ontschoten dat mijn ouders een La Pavoni Europiccola hebben staan. Waarschijnlijk nieuw gekocht rond 1973-1975. Ik zag wat berichten in dit topic voorbij komen hierover. Ik denk wel dat dit apparaat een onderhoudsbeurt kan gebruiken ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3CuNR1OoYDqFq_vLAu1Vqce37A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5YWT6otmzHuktva8pBkVrj6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVyY4X1eshQxNkIEhB8D9zt41sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CQOEaUeYAQ5juuKZVJYYegh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iU8sC-Bk4bW1HVv41QhP5Chwek8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sG2ybqcg6b7XlHwAagLDfAg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kreeg daarna gelijk wat knipsels doorgestuurd die voor de enthousiastelingen hier wellicht wel gewaardeerd kan worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9tKf7pUeaZuq4Nl2vL-CUBHqo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzXBk2lZfmYzSqISeg1VXbuV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QK0cFI6Qlx0GN0wFbaSFrFMe74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WHLn43nNYzdAjoPBq95HMv0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door nl_umpire op 24-01-2024 22:28 . Reden: La Pavoni Europiccola ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Welkom! je hebt je goed ingelezen :)
Wat is je budget ongveer? Dat bepaalt voor een groot deel de opties.
Verder: hoeveel wil je er een hobby van maken? De volautomaten die je noemt nemen al je werk uit handen en geven een goede kop koffie. Als je met een halfautomaat aan de gang gaat zal je daar zelf (meer) moeite in moeten steken. Ook dat bepaalt mogelijke alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
Ravhin schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:21: ... Wat is je budget ongeveer? Dat bepaalt voor een groot deel de opties. Verder: hoeveel wil je er een hobby van maken? ... Ook dat bepaalt mogelijke alternatieven.
Dank!

Antwoorden op de vragen toegevoegd als edits in mijn bericht. Laten we voor het budget voorlopig als leidraad de nieuwprijs van een Jura E8 EC aanhouden; rond de €1.200.

Voor nu mag het vooral praktisch zijn; kwalitatief hoge koffie, met de kanttekening dat het meer interesse kan gaan wekken (> hobby). Voor nu denk ik ik dat ik een evenwichtig punt zoek tussen prijs en kwaliteit.

EDIT: Ik heb nog wat extra informatie toegevoegd in mijn eerste post.

[ Voor 19% gewijzigd door nl_umpire op 24-01-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 14:36
Proeft men een groot verschil in bonen? Ik drink zwart, maal de bonen zelf (grof) en doe het als filterkoffie met een kan.

Ik proef geen verschil met bonen van 10 euro uit de Alert Heijn of 3 euro uit de Action.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:36
melkislekker schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:50:
Proeft men een groot verschil in bonen? Ik drink zwart, maal de bonen zelf (grof) en doe het als filterkoffie met een kan.

Ik proef geen verschil met bonen van 10 euro uit de Alert Heijn of 3 euro uit de Action.
Dat zijn dan ook beide flink gebrande bonen, waar idd maar weinig verschil tussen zit.

Je proeft zeker verschil tussen een supermarktboon en goede bonen die vers gebrand zijn.

De juiste maling is daarbij ook van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Teus.espresso schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:43:
@Hercul3s Je hebt zo te zien de gewone (type 005) molen.
Daar heb je deze maalschijven voor nodig;
https://www.koffie-onderdelen.nl/Reparatieset-Maalwerk-V5
Top, besteld. Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Als je echt verpest wil worden: haal eens een licht gebrande koffie bij Simon Levelt, Kaldi of zoiets. Probeer je technieken van koffie zetten iets beter te krijgen (zijn fillempies van, zoek naar "V60 technique")

Wij staan niet in voor de gevolgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jameskond
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 11:46

Eerlijk is eerlijk, ik vind meeste 'gewone/washed' bonen op elkaar lijken. Supermarkt boon al helemaal.

Probeer een keer een Natural of een Fermented als je wat bijzondere smaakjes wilt. Die ik nu heb gaat echt meer de zoete kant op.

Deze heb ik laatst ook gehaald: https://www.ah.nl/product...origins-kenia-koffiebonen en die gaat echt de zure kant op, al kon ik er eerlijk gezegd niet echt een goed kopje uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pumpidumpi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:04
nl_umpire schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:37:
Antwoorden op de vragen toegevoegd als edits in mijn bericht. Laten we voor het budget voorlopig als leidraad de nieuwprijs van een Jura E8 EC aanhouden; rond de €1.000.
1.000 euro? De EC zie ik vanaf 1.250 euro. Wellicht kijk je qua prijzen naar de EB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
pumpidumpi schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:07:
[...] 1.000 euro? De EC zie ik vanaf 1.250 euro. Wellicht kijk je qua prijzen naar de EB?
Nee, ik keek naar de EC. Maar ik heb het voor de goede orde aangepast hoor ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Ik merk dat ik met het zetten een enorme kliederboel maak van de keuken, koffiepoeder ligt overal en vooral rond de bonenmaler. Ik zou graag iets van een mat of plank onder de maler en koffie machine zetten. Ik heb al wel een tamp mat gevonden maar die zijn vaak te klein en van rubber.

Wellicht heeft iemand de goude tip voor mijn uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:31
mr.DJ95 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:58:
Ik merk dat ik met het zetten een enorme kliederboel maak van de keuken, koffiepoeder ligt overal en vooral rond de bonenmaler. Ik zou graag iets van een mat of plank onder de maler en koffie machine zetten. Ik heb al wel een tamp mat gevonden maar die zijn vaak te klein en van rubber.

gebruik je een doseerring? Dat scheelt bij mij al een hele boel. Even licht tampen/aandrukken voor je die verwijderd zodat niet alsnog alles erlangs valt. Daarna echt tampen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-05 08:42
Grappig om te lezen hoe iedereen het doet. Ik ben ook een redelijk luie koffiezetter, net als sommigen hier.

Ik heb een Vibiemme Domobar en een Eureka Mignon Specialita. Ik vind het leuk om elke keer een nieuwe boon te proberen, maar dat komt wel met wat afstelgedoe. Hoe ik het nu doe is eigenlijk in het begin de eerste twee / drie keer wegen en maling afstemmen, zodat ik een goede doorlooptijd heb tijdens het zetten. Daarna doe ik het uit de losse pols als ik merk dat meerdere shots achter elkaar te snel of te langzaam doorlopen een beetje draaien aan de grofheid.

Moet zeggen dat het de ene keer makkelijker gaat dan de andere. Nu bonen gehad waar ik eigenlijk na 10 kopjes nog steeds niet tevreden ben met wat eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 15:28
sarlo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:33:
[...]

Iets met "nu wil ik ook een redelijke machine" wat er voor zorgt dat ik nu een Pavoni Puccino PCL heb staan :+

Een wereld van verschil qua gebruiksvriendelijkheid tov de Bialetti. Het valt me vooral op hoe stil het apparaatje is.

[Afbeelding]
Ruim 5 jaar later en de Pavoni staat schoon en droog opgeborgen. Momenteel gebruik ik de maler om bonen te malen waarmee ik vervolgens de koffie opgiet. Dit puur vanuit het oogpunt dat ik zo meer koffie in eens kan zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jameskond

Ik word hier steeds beter in. De dosing cup bij de Encore ESP helpt ook enorm!

Daarna een beetje de portafilter op het aanrecht tikken, en dan is meeste koffie wel goed erin. Aanstampen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-05 15:13

Is het ook al bij het malen dat er al heel wat uitspuwt? Zo'n paar druppels water spuiten op je koffiebonen voor je maalt helpt echt heel veel er mee. Onlangs zelfs wetenschappelijk onderzocht waarom het werkt ;) . Wel enkel toe te passen als je single dosed natuurlijk. De flesjes zijn gemakkelijkk online te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:45

DjVe

Hatsaflats!

Sowieso wil een spray water inderdaad wel helpen tegen het statische. Ik heb mijn setup op een grote snijplank staan op voetjes. Dat is tijdelijk tot ik een mooie olijfhouten plank heb gevonden waar ik een kleine lade onder kan monteren (ik moet ook ergens de adapter kwijt van de Varia VS3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Thanks voor de feedback, ik heb zo'n funnel besteld die op het filter past zodat ik het morsen kan verminderen. Heb ook wat 3D printjes uitstaan voor de Eureka om beter te kunnen mikken met het poeder.

Waar ik wel bang voor ben is dat ik wellicht mijn filter te vol stop, ik doe er 17 gram in. Dit is al iets minder dat de 18 gram die je overal tegenkomt op internet. Ik kan niet zo goed vinden wat nou het formaat is van het grootste mandje in mijn Rancilio Silvia 6E. Ik lees 14 tot 18 gram...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:15

N0 0B

cxb1=N#

Annun schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:54:
[...]

Is het ook al bij het malen dat er al heel wat uitspuwt? Zo'n paar druppels water spuiten op je koffiebonen voor je maalt helpt echt heel veel er mee. Onlangs zelfs wetenschappelijk onderzocht waarom het werkt ;) . Wel enkel toe te passen als je single dosed natuurlijk. De flesjes zijn gemakkelijkk online te vinden.
Een Etos heeft ze ook bij de reisartikelen ;)

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:51
Vraag van een heel ander caliber, maar ik wil eigenlijk een betere tamper en een dosing cup erbij hebben voor mijn half automaat setup. Ik giet de koffie vanuit een grotere kan in mijn portafilter, en als het een beetje clumpy is gaat soms de helft ernaast. Ook is mijn tamper volgens mij 0.5cm te klein, er blijft best wat ruimte over bij het tampen.

Echter, een goede nieuwe met gelijk zo'n spring (Decent Tamper bv) is gelijk 90 euro. Ben je wel gelijk klaar. Is er een soort marktplaats voor koffie specifieke aankopen? Ik hoef 't niet nieuw, als het maar werkt, en op marktplaats staat niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
mr.DJ95 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:06:
Thanks voor de feedback, ik heb zo'n funnel besteld die op het filter past zodat ik het morsen kan verminderen. Heb ook wat 3D printjes uitstaan voor de Eureka om beter te kunnen mikken met het poeder.

Waar ik wel bang voor ben is dat ik wellicht mijn filter te vol stop, ik doe er 17 gram in. Dit is al iets minder dat de 18 gram die je overal tegenkomt op internet. Ik kan niet zo goed vinden wat nou het formaat is van het grootste mandje in mijn Rancilio Silvia 6E. Ik lees 14 tot 18 gram...
Je kan 16gr proberen en kijken of dat beter gaat :). Ik doseer van 15-18gr in een IMS 26mm bakje. 15gr gaat goed, 18gr zit op het randje. Het varieert ook per boon en maalgraad. De adviezen zijn ook maar dat, adviezen. Je kan altijd minder doseren dan de 'aanbevolen hoeveelheid'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:47
Zebby schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:58:
Vraag van een heel ander caliber, maar ik wil eigenlijk een betere tamper en een dosing cup erbij hebben voor mijn half automaat setup. Ik giet de koffie vanuit een grotere kan in mijn portafilter, en als het een beetje clumpy is gaat soms de helft ernaast. Ook is mijn tamper volgens mij 0.5cm te klein, er blijft best wat ruimte over bij het tampen.

Echter, een goede nieuwe met gelijk zo'n spring (Decent Tamper bv) is gelijk 90 euro. Ben je wel gelijk klaar. Is er een soort marktplaats voor koffie specifieke aankopen? Ik hoef 't niet nieuw, als het maar werkt, en op marktplaats staat niks :)
Normcore v4 tamper - verkrijgbaar in verschillende groottes, en kost (nieuw) de ~helft.

0.5cm over is wel veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:51
- J.W. - schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Normcore v4 tamper - verkrijgbaar in verschillende groottes, en kost (nieuw) de ~helft.

0.5cm over is wel veel..
Misschien is het minder :D Het is een Motta 58mm in ieder geval, dus dan moet het toch wel 58.5 worden? Ik zie geen tussenmaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Zebby schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:00:
[...]

Misschien is het minder :D Het is een Motta 58mm in ieder geval, dus dan moet het toch wel 58.5 worden? Ik zie geen tussenmaat.
0,5mm verschil dus, dat bedoelt @- J.W. -. En nee, er is geen tussenmaat.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 26-01-2024 15:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:19
geencookies schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 00:41:
[...]

Die schakelaar kan je voor een euro veranderen als het goed is.
YouTube: Gaggia Classic Pro Power Switch Mod
2 draadjes om de timer te omzeilen, en de veer uit de schakelaar halen. Of je koopt een sjieke schakelaar voor 5 euro.
Onder het mom van: "Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten. Leer een man vissen en hij heeft zijn hele leven eten.", in plaats van die kit bij shadesofcoffee de losse spullen gekocht.

Met 47 euro misschien een beetje duurder, maar nu heb ik in ieder geval nog 9.4 meter kabel, een krimptang, en 276 krimpdingetjes en een extra switch over (ik kan een handeltje beginnen...), dat komt vast wel eens van pas.

Aanpassing was eigenlijk net zo simpel als het filmpje doet lijken.

Voor diegenen die een switch zoeken (dat was het meeste werk...), Ik heb "Heschen - Rocker switch, DPST 4 terminals, 16 A, 250 VAC, black, 2 pieces" gekocht (2x raden waar...), die is echteraf misschien een halve milimeter te laag, maar dat is alleen zichtbaar waar je op moet letten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNRuOGARB9LJjFczCj6AfWzBtGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4EfH1e2ohx1QjWT3Zy5io2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Dus, @geencookies, dank voor het linkje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:29

Nox

Noxiuz

In mijn 1zpresso blijft de helft van de koffie hangen onderaan de burs. Iemand tips hoe hier af te komen? Paar keer erop tikken helpt wel maar veel blijft alsnog zitten.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Bij mij blijft er ook weleens wat hangen maar dat eerder tegen de rand door de statische lading. Je bonen wat bevochtigen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jameskond
Nox schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:37:
In mijn 1zpresso blijft de helft van de koffie hangen onderaan de burs. Iemand tips hoe hier af te komen? Paar keer erop tikken helpt wel maar veel blijft alsnog zitten.
Ik zou idd net als bij de elektrische molen kijken of het besproeien van je bonen helpt.

Zo'n ding is schijnbaar bij de Etos te halen ;)
Pagina: 1 ... 197 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1