Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 198 ... 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 22:31

Hoholi

The only one

jameskond schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Ik zou idd net als bij de elektrische molen kijken of het besproeien van je bonen helpt.

Zo'n ding is schijnbaar bij de Etos te halen ;)
https://www.temu.com/be/1...7pagy&refer_page_sn=14063

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-09 09:26
Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:12:
[...]

gebruik je een doseerring? Dat scheelt bij mij al een hele boel. Even licht tampen/aandrukken voor je die verwijderd zodat niet alsnog alles erlangs valt. Daarna echt tampen.
Die doseerring werkt hier in ieder geval perfect. 0 koffiemaalsel naast de molen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 19:18

BaRF

bijna kerst

Ik start net m'n J.O.E. appje weer eens op voor m'n E8 EB, en er is een nieuwe fw gepushed. Weet iemand of er ergens een changlog te vinden is?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Jura geeft geen inzicht in wat de firmware updates doen.
Dit geldt zowel voor de dongel als de machines.
De J.O.E. app zelf heeft wel een overzicht wat er nieuw is in de app-store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnsmfd
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-09 13:43
BaRF schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:07:
Ik start net m'n J.O.E. appje weer eens op voor m'n E8 EB, en er is een nieuwe fw gepushed. Weet iemand of er ergens een changlog te vinden is?
Is dit een firmware update voor de machine zelf of van de connect module?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Het is voor de connect module.
Software update van de machine zelf gaat via de service partners.
De diagnose computer leest de machine uit en laadt de nieuwste software als die er is.
Dat gaat met een kabel naar een computer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pni8LVReqGUyErxl5hfn_ITz5Q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27xtdMZWWI6DLVIN9aA2x9sH.jpg?f=fotoalbum_large
Links achterin zit de kabel. Die is verbonden met laptop. De software op de laptop is gekoppeld aan een account dus kan niet zomaar geïnstalleerd worden. Op de laptop kan ik storingen, onderhoud historie en gebruik uitlezen. Na onderhoud schrijf ik werkzaamheden weg. Bij de zakelijke modellen valt er ook nog van alles aan koffie recepten en andere instellingen te wijzigen.

[ Voor 62% gewijzigd door Teus.espresso op 02-02-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:59
Heeft iemand nog iets gehoord van/over de Profitec Jump? Profitec zelf mailt niets terug op mijn vragen. Ben benieuwd wanneer er iets meer over bekend wordt namelijk.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Er is nog niet meer info. Op Host Milaan gaven ze ook aan dat de Drive klaar was maar dat de Jump nog in ontwikkeling is.
Wat wel prettig is, is dat ze de pomp ophanging die op sommige ECM modellen nu ook beginnen te gebruiken. Het is een zachter rubber zodat er minder trillingen worden doorgegeven aan het chassis. Gebruik van die nieuwe ophanging gaat in fasen per model. Dus of je die ophanging krijgt als je nu een machine koopt is niet altijd duidelijk.
Zover ik begreep zit het al op de 500 en hier op mijn werk is speciale serie 400's met dat als extraatje. Het is wat stiller maar verwacht geen wonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Teus.espresso schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:39:
Er is nog niet meer info. Op Host Milaan gaven ze ook aan dat de Drive klaar was maar dat de Jump nog in ontwikkeling is.
Wat wel prettig is, is dat ze de pomp ophanging die op sommige ECM modellen nu ook beginnen te gebruiken. Het is een zachter rubber zodat er minder trillingen worden doorgegeven aan het chassis. Gebruik van die nieuwe ophanging gaat in fasen per model. Dus of je die ophanging krijgt als je nu een machine koopt is niet altijd duidelijk.
Zover ik begreep zit het al op de 500 en hier op mijn werk is speciale serie 400's met dat als extraatje. Het is wat stiller maar verwacht geen wonder.
is dat die mat-zwarte 400 serie? Of hoe herken je die stillere pomp? Waren er trouwens geen 'problemen' met de kranen van de 400 serie? Meen dat die snel gingen lekken of zoiets.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Mijn werkgever heeft een serie custom 400's laten maken in huisstijl.
Deze zijn zilver gespoten behuizing en witte beugel op het kopjes rek. Of het ook op de zwarte serie zit weet ik niet.
Dat van de kranen is iets ingewikkelder. Als de machine aanstaat werken de kranen prima. Als je de machine vervolgens uitzet en de volgende dag weer aan, dan kan het zijn dat ze een paar druppels lekken.
Hoe dat precies komt weet ik nog niet want de machine hier staat op een timer en is al warm voordat ik op het werk ben. Ik vermoed dat het komt omdat de machine de eerste paar minuten naar een extra hoge temperatuur en dus druk opwarmt. Als je de kranen ook maar iets beter dan normaal dichtdraait is er niks aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Nox schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:37:
In mijn 1zpresso blijft de helft van de koffie hangen onderaan de burs. Iemand tips hoe hier af te komen? Paar keer erop tikken helpt wel maar veel blijft alsnog zitten.
Herkenbaar... De oplossing: Je pakt een lepeltje en je houdt het steeltje onder de kraan zodat er een druppeltje water op zit. Vervolgens steek je het steeltje even tussen de koffiebonen en klaar! :) Daar hoef je echt geen sproeifles o.i.d. voor te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:03

Nox

Noxiuz

VantageR schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Herkenbaar... De oplossing: Je pakt een lepeltje en je houdt het steeltje onder de kraan zodat er een druppeltje water op zit. Vervolgens steek je het steeltje even tussen de koffiebonen en klaar! :) Daar hoef je echt geen sproeifles o.i.d. voor te kopen.
Oh het gaat echt om een druppeltje? Ik dacht dat dat water dan verneveld zou moeten worden :+

Ik heb binnenkort het sproeiflesje van mijn brillenpoets leeg, die kan ik natuurlijk ook heel goed omspoelen, dat 5 keer herhalen. Maar als en druppeltje werkt dan ben ik er al eerder mee geholpen. Van het weekend drink ik weer koffie, zal het eens testen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:39

DjVe

Hatsaflats!

Dat moment dat je een nieuwe boon gaat proberen en er direct een godlike espresso mee zet...

De Ethiopië Yirgacheffe van brandzaak is echt bijzonder lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Teus.espresso schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:12:
Het is voor de connect module.
Software update van de machine zelf gaat via de service partners.
De diagnose computer leest de machine uit en laadt de nieuwste software als die er is.
Dat gaat met een kabel naar een computer.
[Afbeelding]
Links achterin zit de kabel. Die is verbonden met laptop. De software op de laptop is gekoppeld aan een account dus kan niet zomaar geïnstalleerd worden. Op de laptop kan ik storingen, onderhoud historie en gebruik uitlezen. Na onderhoud schrijf ik werkzaamheden weg. Bij de zakelijke modellen valt er ook nog van alles aan koffie recepten en andere instellingen te wijzigen.
Ik ben benieuwd, wat kun jij zoals uitlezen wat een consument niet kan (eventueel via de JOE app en dongel)?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Hoi all,

Ik heb een La Pavoni Professional aangeschaft om eens te gaan experimenteren. Lekker prutsen in het weekend. En redelijk betaalbaar. Ik heb er een Fellow Opus maler (nieuw) bij gekocht.

De maler kwam vanavond binnen, dus ik ben halsoverkop naar de AH gegaan voor bonen. Ik heb Illy Intenso bonen gehaald. Gebrand 12-12-23. Dus niet heel oud. Morgen voor goede bonen naar de stad.

Mijn vraag is vooral de maalgraad. Ik zit daar mee te klooien. Ik begon de maler op stand 2, waar volgens de manual tussen 1-2 de espresso maling zou zitten. Helaas was dit zo fijn, dat ik de lever niet omlaag kreeg. Na nog een paar pogingen zit ik op maalgraad 5. Volgens de manusl is dat bijna pourover graad. Lijkt mij dus vrij grof! Maar nu loopt hij al sneller door met redelijk wat kracht. Het voelt zo tegenstrijdig om zo grof te malen. Ik tamp vrijwel niet, dus dat heeft geen invloed. Verder gaat er 12gr koffie in de 49mm basket.

Iemand enige ervaring met de La Pavoni en de maalgraad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XY1IENqQpcT6WhxU9V7bH1yrhFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTE3Q6j6d3G5adzIF55hP6WX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dM3nj5Udp8S1i5DK2Ofu1MHYnK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlXdTQUsvjYY0bleIEiZpv5I.jpg?f=fotoalbum_large

Te donker, denk te langzame extractie en te heet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-F2_EtqoX6wz0i5s3G69OE7A2-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbmsUrEeZNloVYmdLfsCpeeg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door t14wo op 02-02-2024 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 09:39

DjVe

Hatsaflats!

t14wo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:27:
Hoi all,

Ik heb een La Pavoni Professional aangeschaft om eens te gaan experimenteren. Lekker prutsen in het weekend. En redelijk betaalbaar. Ik heb er een Fellow Opus maler (nieuw) bij gekocht.

De maler kwam vanavond binnen, dus ik ben halsoverkop naar de AH gegaan voor bonen. Ik heb Illy Intenso bonen gehaald. Gebrand 12-12-23. Dus niet heel oud. Morgen voor goede bonen naar de stad.

Mijn vraag is vooral de maalgraad. Ik zit daar mee te klooien. Ik begon de maler op stand 2, waar volgens de manual tussen 1-2 de espresso maling zou zitten. Helaas was dit zo fijn, dat ik de lever niet omlaag kreeg. Na nog een paar pogingen zit ik op maalgraad 5. Volgens de manusl is dat bijna pourover graad. Lijkt mij dus vrij grof! Maar nu loopt hij al sneller door met redelijk wat kracht. Het voelt zo tegenstrijdig om zo grof te malen. Ik tamp vrijwel niet, dus dat heeft geen invloed. Verder gaat er 12gr koffie in de 49mm basket.

Iemand enige ervaring met de La Pavoni en de maalgraad?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Te donker, denk te langzame extractie en te heet.
[Afbeelding]
Wat nog wel eens wil helpen: eerst even laten infusen op wat minder kracht, tot je een druppel onderuit de basket ziet komen en dan pas kracht zetten. Dan loopt het wat vlotter door en komt de smaak meestal wel ten goede.

Hoe smaakte het? 12gr op hoeveel ml? Koffie te zuur: fijner maken. Te bitter: grover malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 16:30
DjVe schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 06:50:
[...]

Wat nog wel eens wil helpen: eerst even laten infusen op wat minder kracht, tot je een druppel onderuit de basket ziet komen en dan pas kracht zetten. Dan loopt het wat vlotter door en komt de smaak meestal wel ten goede.

Hoe smaakte het? 12gr op hoeveel ml? Koffie te zuur: fijner maken. Te bitter: grover malen.
Ik doe 10 seconden de lever omhoog houden voor preinfuse. Daarna moet ik naar mijn idee echt nog teveel kracht zetten voor hij start te lopen.

12gr in, en 22-26 uit heb ik nu ongeveer. Dus dat is wel een mooie verhouding. Het is een vrij donkere branding, dus moet niet te heet water hebben. Dat was gister na veel pogingen wat lastig is omdat de hele groep (te) heet werd.

De pogingen die ik had waren nog echt te bitter. Cremalaag ook nog vrij donker.

Ik zal vandaag nog even verder proberen maar ik vind het zo vreemd dat elk filmpje die ik gezien heb van die maler ze voor espresso echt stand 1-2 pakken. En ik zit nu op 5, wat pourover maling is. Voelt zo vreemd, dus denk ik dst ik iets fout doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 24-09 13:06
- J.W. - schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Normcore v4 tamper - verkrijgbaar in verschillende groottes, en kost (nieuw) de ~helft.

0.5cm over is wel veel..
Ondertussen binnen, en ja die past beter. Moet wel even mijn maalgraad en/of hoeveelheid koffie even aanpassen. Voorheen deed ik gewoon "zo hard mogelijk", wat ook wel redelijk consistent was, maar uiteraard een veel strakker bed geeft dan dit.

Ik had ook de funnel besteld, maar kreeg de tamper houder geleverd. En nu is hij van 23 euro naar 73 euro gegaan :+
Heeft iemand een namaak/goedkope magnetische funnel die goed werkt? Beetje rond de 20 euro moet lukken zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hallo allemaal,
Ik ben een behoorlijke leek op het gebied van koffie. Altijd een Senseo in huis gehad en oplosspul gedronken, wat altijd behoorlijk zoet was.

Nu de overstap gemaakt naar een volautomaat, en wel een Krups EA897B Eco. We drinken thuis cappucino's, latte macchiato's, cafe latte en americano's. Dat kan deze machine, maar ik blijf heel erg zoekende naar de juiste instellingen.

Ik ben (nog) geen purist, dus houd het bij basic bonen. Op het werk hebben we een Delonghi volautomaat staan en de koffie daaruit vind ik prima met DE regular koffiebonen.

Thuis heb ik espressobonen en regular bonen van de Hema geprobeerd, maar daarvan kregen we thuis last van onze maag. Nu overgestapt op DE verfijnde bonen (sterkte 3). Dat gaat op de maag goed, maar ik vind de koffiesmaak tegenvallen. Blijft bittter, ondanks testen met verschillende maalgraden (van 2 tot 4, machine is instelbaar van 1 tm 5). Watertemperatuur had ik op hoogste instelling staan, maar vanochtend teruggezet naar gemiddeld (standaardinstelling).

Is het te wijten aan de maler van de machine? Of heeft iemand nog tips voor de juiste instelling(en)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:12
@SEA Ninja kan je niet instellen hoeveel bonen hij gebruikt? Minder bonen, lagere temperatuur, grover malen en hogere druk zouden allemaal voor minder bittere koffie moeten zorgen, dus stel die allemaal zo in en kijk dan wat het met de smaak doet. Al kan het ook zijn dat je waterige senseo gewend bent.
t14wo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:27:
Hoi all,

Mooie set. Zelf ook gekwijld bij een La Pavoni, maar vanwege angst voor ontkalken en onderhoud toch maar voor een Cafelat Robot gegaan. De Opus stond ook op m'n lijstje, maar toen kwam de Timemore 064S kickstarter ineens :P .

Wat betreft maalgraad: klinkt alsof je maler niet goed gecalibreerd is. Zoek even op hoe je dat moet doen. Voor de rest moet je die ranges altijd met een korrel zout nemen. Geloof dat ik met m'n 1zpresso ook bijna de pour over graad stond. Ligt aan het apparaat, welke bonen je hebt en hoeveel bonen je gebruikt. De La Pavoni heeft ook een kleinere basket size.

Voor de rest is het ook gewoon aanklooien en experimenteren, zeker een lever is in het begin gewoon frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multynoob
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 21:35
Is de delonghi-dedica-style-ec-685 een goed instapmodel koffiezetapparaat? Of kan je beter iets meer investeren? Ik zal malen met de Timemore chesnut c2.

Note: Vind het zelf belangrijk dat ik lang met de machine kan doen. Dus ik wil niet, dat ik na 2 jaar weer een nieuwe machine moet kopen.

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door multynoob op 03-02-2024 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 17:21
multynoob schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:46:
Is de delonghi-dedica-style-ec-685 een goed instapmodel koffiezetapparaat? Of kan je beter iets meer investeren? Ik zal malen met de Timemore chesnut c2.

Note: Vind het zelf belangrijk dat ik lang met de machine kan doen. Dus ik wil niet, dat ik na 2 jaar weer een nieuwe machine moet kopen.

Alvast bedankt voor de hulp!
De dedica 685 was mijn eerste apparaat. Echter kan je beter investeren in een tweedehands gaggia classic of rancilio Silvia. Deze apparaten hebben een 58mm portafilter en daar kan je betere bakkies mee zetten

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 13:54
Een tijdje terug heb ik hier advies gevraagd. Het zijn toch de Profitec Go en Eureka Mignon Specialita geworden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lH1-j2HT9OGHXgbWO6oqROFzJqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6b3FdEpLvvsf6kwRBmFnnDSB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu een aantal weken uit kunnen proberen, en het bevalt goed. Een single-dose mod voor de specialita staat nog wel een keer op de planning, maar het werkt zo ook wel prima.

Bedankt voor het advies in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
DjVe schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:48:
Dat moment dat je een nieuwe boon gaat proberen en er direct een godlike espresso mee zet...

De Ethiopië Yirgacheffe van brandzaak is echt bijzonder lekker.
Mijn favoriet daar. Dat is de standaard waartegen ik alle andere koffies die ik probeer meet (qua smaak en bang-for-buck).
Alleen wat minder geschikt voor melkdrankjes, hoewel ik daar eerlijk gezegd vaak toch te lui voor ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
thescorpi0n schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:00:
Een single-dose mod voor de specialita staat nog wel een keer op de planning, maar het werkt zo ook wel prima.
fyi
defusion in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 16:26
Mr.C4 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:22:
[...]

Oh dat is inderdaad wel goedkoop voor de timemore 064s, die kost hier €600. Ik wacht het nog even af totdat ze beter verkrijgbaar zijn en hopelijk de prijzen omlaag gaan.
Het is inmiddels 699 geworden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:03

Nox

Noxiuz

VantageR schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Nou, 2 druppels ofzo doet wonderen, vrij weinig blijft er nog plakken, nagenoeg nihil. :D

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:18
Na bijna een jaar jullie advies opgevolgd te hebben (Fascino) toch maar weer overgestapt op Starbucks Blonde Roast van de AH. Deze vinden wij qua smaak goed. Fascino viel de laatste tijd enorm tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:40:
Na bijna een jaar jullie advies opgevolgd te hebben (Fascino) toch maar weer overgestapt op Starbucks Blonde Roast van de AH. Deze vinden wij qua smaak goed. Fascino viel de laatste tijd enorm tegen.
Fascino is helaas inderdaad de laatste tijd toch minder geworden, ik zou je adviseren om geen starbucks oude koffie te gebruiken maar een andere brander te gebruiken. Hoofdkwartier doet het erg goed met branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

turkeyhakan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:40:
Same, ik heb mijn laatste zak ook aangebroken, hierna ga ik weer eens wat bij Brandzaak bestellen.

True in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
True schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:38:
***members only***

Mij valt direct op dat ik een boontje tref die lijkt op enkel een schilletje, als ik de zak heel iets opschut vind ik er binnen enkele seconden meer, met een klein beetje zoeken heb ik in een minuut onderstaand foto bij elkaar gezocht, ik weet er te weinig van om hier wat van te vinden. Maar nu ik al zo'n 15 zakken op heb valt mij dit nu pas op, heb ik altijd wat gemist of is dit een gemis ;) ?

[Afbeelding]
Herkenbaar!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Figo112 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:05:
[...]

Fascino is helaas inderdaad de laatste tijd toch minder geworden, ik zou je adviseren om geen starbucks oude koffie te gebruiken maar een andere brander te gebruiken. Hoofdkwartier doet het erg goed met branden.
Dan ligt het dus toch niet aan mij. De starbucks bonen zijn eind december gebrand, dus dat valt nog mee wat mij betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:28
Zojuist mijn eerste kopje espresso proberen te zetten met mijn nieuwe Bottomless Portafilter. Basket overzet en meegenomen maar toch is de extractie vele malen hoger als met mijn normale Rancilio portafilter en kan ik de boel weer af gaan stellen.

Iemand enig idee hoe dat komt? Is de flow dan zo anders tov mij porta met bottom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:54:
[...]

Dan ligt het dus toch niet aan mij. De starbucks bonen zijn eind december gebrand, dus dat valt nog mee wat mij betreft?
Ik heb wel is van die starbucks bonen gekregen ook die blonde versie paar maanden oud maar was gewoon erg slecht. Vergeleken met die van hoofdkwartier dag en nacht verschil. Dus misschien kan je die een keer proberen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thysiej
  • Laatst online: 23-09 15:23
mr.DJ95 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:45:
Zojuist mijn eerste kopje espresso proberen te zetten met mijn nieuwe Bottomless Portafilter. Basket overzet en meegenomen maar toch is de extractie vele malen hoger als met mijn normale Rancilio portafilter en kan ik de boel weer af gaan stellen.

Iemand enig idee hoe dat komt? Is de flow dan zo anders tov mij porta met bottom?
Ik kan mij alleen voorstellen dat het sneller doorloopt omdat je nu geen “tuitje” meer onder het portafilter hebt zitten. De eerste druppel
Die nu door het filter komt land meteen in je kopje, voorheen moest het eerst nog een weg banen door het tuitje heen voordat het in je kopje belandde.

Ik ben overigens al tijden fan van Koepoort koffie, die branden een stuk lichter dan hoofdkwartier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 18:24
Thysiej schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Ik kan mij alleen voorstellen dat het sneller doorloopt omdat je nu geen “tuitje” meer onder het portafilter hebt zitten. De eerste druppel
Die nu door het filter komt land meteen in je kopje, voorheen moest het eerst nog een weg banen door het tuitje heen voordat het in je kopje belandde.

Ik ben overigens al tijden fan van Koepoort koffie, die branden een stuk lichter dan hoofdkwartier.
Ik koop ook regelmatig bij Koepoort, de kleur van de branding varieert per boon soort (als te doen gebruikelijk) ik heb de Malabar van Koepoort en Hoofdkwartier naast elkaar gehad, en de branding was even licht met beide, het grootste verschil tussen de twee, Hoofdkwartier koopt betere kwaliteit bonen in, zichtbaar, ze zijn in doorsnee groter, mooier, en minder 'schade gevalletjes´.
Maakt dat veel uit voor de smaak, een beetje, maar beide zijn een flinke stap omhoog t.o.v. Fascino & Brandzaak imho.
Ik koop de Malabar in bulk bij Koepoort (aangezien ze die het hele jaar hebben) en ter variatie af en toe een andere boon. De Rwanda die ik bij de laatste zending had, waren kleine verschrompelde boontjes, zag er niet erg uitnodigend uit, was best ook straf qua smaak, tot ik hem optimaal had ingeregeld, toen vond ik het een uitmuntende boon. Zulke rare boontjes heb ik bij het Hoofdkwartier nog nooit gehad, maar zoals ik duidelijk probeerde te maken, dat mocht de smaak pret niet drukken ;) Ik kan beide van harte aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 13:56

Ravhin

no <root>...

Kan je dit quantificeren? Vele malen impliceert 40% vs. 20% en die geloof ik niet. Ook wel benieuwd: hoeveel keer heb je gemeten? Er kan een one-off tussen zitten. Fysisch kan ik het niet helemaal rondpraten (behalve dat een deel van de vaste stof op de bodem van het portafilter vast blijft zitten. Nu is dat altijd wel een beetje maar ik zou niet verwachten dat dat meetbaar is).

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:28
Ravhin schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Kan je dit quantificeren? Vele malen impliceert 40% vs. 20% en die geloof ik niet. Ook wel benieuwd: hoeveel keer heb je gemeten? Er kan een one-off tussen zitten. Fysisch kan ik het niet helemaal rondpraten (behalve dat een deel van de vaste stof op de bodem van het portafilter vast blijft zitten. Nu is dat altijd wel een beetje maar ik zou niet verwachten dat dat meetbaar is).
Uiteraard, ik deed nu in 17 seconden al meer dan 40 gram. Terwijl dat normaal tussen de 25/30 is. Ben nu fijner gaan malen en dat heeft het opgelost.

Ik start de timer altijd als ik op de knop heb gedrukt: "zet koffie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:34
Tamp je misschien iets anders? is met de tuitjes op een harde ondergrond in mijn beleving wat makkelijker dan met een bottomless. Ook zouden de schuine lippen waarmee je hem in de houder draait iets anders van vorm kunnen zijn waardoor je de koffie minder strak op de zeef drukt.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

mr.DJ95 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:19:
[...]

Uiteraard, ik deed nu in 17 seconden al meer dan 40 gram. Terwijl dat normaal tussen de 25/30 is. Ben nu fijner gaan malen en dat heeft het opgelost.

Ik start de timer altijd als ik op de knop heb gedrukt: "zet koffie"
OK, je bedoeld flow snelheid. Dank je wel. Er is ook zoiets als extraction percentage waarbij je kijkt naar je Total Dissolved Solids (TDS) en ik las dat je TDS veel hoger was.

Mijn vermoeden is net als @GWBoes dat je je tamping anders doet. Voor je gevoel wss niet - maar doordat je je portafilter op een andere manier vlak houdt is daar mogelijk iets anders.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:01
Thysiej schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Ik heb vorige maand van mijn vrouw een proefpakket gekregen van Koepoort. Ik ben erg enthousiast. Bestel doorgaans vaak bij hoofdkwartier (waar ik ook zeer tevreden over ben) en little roastery (idem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Laatst online: 15-09 14:14
Ik ben toe aan een apparte maler met weegfunctie puur voor espresso van licht tot medium gebrande bonen (meestal medium roasted). Ik zie twee modellen op mijn lijstje staan waarbij de Libra volgens mij de best geprijsde maler op de markt is.

Toch twijfel ik nog tussen een libra en een mignon XL, waarbij de XL groter maalschijven heeft, geen idee of je dit proeft en het impact heeft op consistentie?
De Libra lijkt me een hele goede upgrade en heeft op het zicht een betere en robuustere portafilter houder dan de XL. De Mignon XL zal net sneller en (als het goed is) nog iets beter / consistenter malen dan de Libra, maar of dit in de praktijk is te merken kan ik nog niet inschatten.

Na heel wat reviews gelezen te hebben, las ik verschillende over storing met de portafilter en weegfunctie van de Libra. Geen idee of deze storingen zich ook voordoen bij de XL.
Kortom, graag aub enig advies voor aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb de XL en ben er heel tevreden over. Portafilterhouder werkt gewoon goed, ook met extra ring erop tegen knoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Tja, de mignon XL heeft geen weegfuctie.
Dat is m.i. de primaire reden om de libra te willen.

De keus is dus m.i. of je meer waarde hecht aan de grind-by-weigt functie, of grotere maalschijven.

De rest zal minder verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik zou ook naar beiden luisteren. Ik vind veel bonenmalers een irritant hoge toon geven tijdens het malen. Mijn huidige heeft een lage, prettige toon. Klein ding wat groot kan worden als je langer met die maler doet - wat vaak zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:34

RnB

Excuus alvast als mijn vraag hier niet thuis hoort.

We willen hier in huis een volautomaat hebben naast de Sage Barista Express.
We zijn redelijk blij met de Sage, maar de inconsistente bakken koffie en het “zware” werk om een bak te zetten, heeft mij doen besluiten om voor een volautomaat te gaan voor de momenten met weinig tijd.

De keuze is gevallen op de Jura E8 (EC), vanwege de goede reputatie en het feit dat we ook regelmatig cappuccino drinken.

Nu vroeg ik mij af of er eigenaren van de machine zijn die gebruik maken van havermelk ipv koemelk voor de melkproducten?
Hoe is jullie ervaring met bijvoorbeeld een cappuccino?
We zijn er ons van bewust dat de schuimlaag niet zo stevig is als met koemelk, maar vinden dat nu met een losse opschuimer geen probleem.

Wat betreft de aankoop:
Op de verschillende vergelijkingssites zie ik dat de machine zo nu en dan in de aanbieding is (laagste prijs tot nu toe €1099,- in NL, <€800,- in DE), alleen kan ik niet achterhalen wat voor soort dagen dat zijn (MM BTW, black Friday etc).

Iemand die weet wanneer ik de machine het beste kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Moris schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 05:21:
Ik ben toe aan een apparte maler met weegfunctie puur voor espresso van licht tot medium gebrande bonen (meestal medium roasted). Ik zie twee modellen op mijn lijstje staan waarbij de Libra volgens mij de best geprijsde maler op de markt is.

Toch twijfel ik nog tussen een libra en een mignon XL, waarbij de XL groter maalschijven heeft, geen idee of je dit proeft en het impact heeft op consistentie?
De Libra lijkt me een hele goede upgrade en heeft op het zicht een betere en robuustere portafilter houder dan de XL. De Mignon XL zal net sneller en (als het goed is) nog iets beter / consistenter malen dan de Libra, maar of dit in de praktijk is te merken kan ik nog niet inschatten.

Na heel wat reviews gelezen te hebben, las ik verschillende over storing met de portafilter en weegfunctie van de Libra. Geen idee of deze storingen zich ook voordoen bij de XL.
Ik had een specialita (Libra zonder weegfunctie) en heb nu een XL (en een Atom) staan.

De XL geeft wel iets beter maalsel dan de specialita. Als je al wat langer gewend bent aan goede koffie, ga je het verschil ook wel proeven maar het is geen groot verschil. Qua snelheid scheelt het best flink. Waar de specialita 12s deed over 18-19 gram, doet de XL dat in 8s (en de Atom in 4,2s). Tja, dat is wat grotere schijven doen.

Qua geluid zijn de specialita en XL vergelijkbaar (de is gevoelsmatig wat stiller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RnB schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:28:
Op idealo.de een preiswecker instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
defusion schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:58:
Tja, de mignon XL heeft geen weegfuctie.
Dat is m.i. de primaire reden om de libra te willen.

De keus is dus m.i. of je meer waarde hecht aan de grind-by-weigt functie, of grotere maalschijven.

De rest zal minder verschil maken.
Geeft de Mignon XL het zelfde resultaat bv 18gr op tijd gebaseerd als de Libra op gewicht?
Indien zo, dan moeten de overwegingen elders worden gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Moris schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:33:
[...]

Geeft de Mignon XL het zelfde resultaat bv 18gr op tijd gebaseerd als de Libra op gewicht?
Nee, de XL geeft qua maalsel een iets beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
cryptapix schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:34:
[...]

Nee, de XL geeft qua maalsel een iets beter resultaat.
Aan die paar seconden dat de XL sneller is hecht ik geen meerwaarde.
Belangrijker is of je iets van de grotere schijven merkt in consistentie in je shot en smaak of is dit puur gevoeligsmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46

Ik heb sinds kort een Libra en ben er heel tevreden over. Hij doet het goed en is niet luid, ongeveer vergelijkbaar met de vibratiepomp van het espressoapparaat, maar dan een prettiger geluid.

Hij maalt ook zeker fijn genoeg voor espresso. Ik vind de weegfunctie een fijne feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Moris schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:33:
[...]

Wat @cryptapix zegt, maar malen op tijd is lastig om consistent eindgewicht te krijgen.
Althans, eenmaal ingesteld is prima, maar als je fijner maalt, komt er minder maalsel, dus moet je óók langer malen. Wat dus constant bijstellen betekent bij ouder wordende bonen, en wisselen tussen bonen.

Single dosing vind ik zelf echter een prima oplossing. Weeg ongemalen koffie af, gooi in maler, en maal zo lang nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Moris schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:40:
[...]

Aan die paar seconden dat de XL sneller is hecht ik geen meerwaarde.
Belangrijker is of je iets van de grotere schijven merkt in consistentie in je shot en smaak of is dit puur gevoeligsmatig?
Dat dacht ik ook altijd, maar ik gebruik mijn XL (decaf) en Atom (normaal) naast elkaar en dan duurt het wachten op de XL echt wel ineens lang ;) Als je maar 1 molen gebruikt en niet sneller gewend bent, merk je dat niet.

De grote van de schijven doen (net als de vorm ervan) wat met de smaak. Dat is zeker niet gevoelsmatig, maar of je het proeft is wel afhankelijk van hoe ontwikkeld je smaak is. Als je een gemiddelde Senseo-drinker een bakje uit de Libra en een bakje uit de XL (of Atom) geeft, zal hij waarschijnlijk geen verschil proeven. De geoefende thuisbarista wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Paul C schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:41:
[...]
Ik heb sinds kort een Libra en ben er heel tevreden over. Hij doet het goed en is niet luid, ongeveer vergelijkbaar met de vibratiepomp van het espressoapparaat, maar dan een prettiger geluid.

Hij maalt ook zeker fijn genoeg voor espresso. Ik vind de weegfunctie een fijne feature.
Bedankt voor deze gebruikerservaring.
defusion schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:42:
[...]
Wat @cryptapix zegt, maar malen op tijd is lastig om consistent eindgewicht te krijgen.
Althans, eenmaal ingesteld is prima, maar als je fijner maalt, komt er minder maalsel, dus moet je óók langer malen. Wat dus constant bijstellen betekent bij ouder wordende bonen, en wisselen tussen bonen.

Single dosing vind ik zelf echter een prima oplossing. Weeg ongemalen koffie af, gooi in maler, en maal zo lang nodig is.
Oké, zo had ik de functie op tijd gebaseerde maling nog niet bekeken.
In dat geval werkt een Libra die op gewicht maalt wel eenvoudiger en sneller tov een XL.
Aangezien ik niet de enige gebruiker in huis ben moet de maler wel voor iedereen toegankelijk worden.

Een single dosis maler heb ik ook overwogen, maar wil na het instellen graag van de weegschaal af en wil ik andere gebruikers in huis niet toe verplichten wanneer men snel een espresso wil zetten.
cryptapix schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:46:
[...]
De grote van de schijven doen (net als de vorm ervan) wat met de smaak. Dat is zeker niet gevoelsmatig, maar of je het proeft is wel afhankelijk van hoe ontwikkeld je smaak is. Als je een gemiddelde Senseo-drinker een bakje uit de Libra en een bakje uit de XL (of Atom) geeft, zal hij waarschijnlijk geen verschil proeven. De geoefende thuisbarista wel.
Aangezien ik van een espressomachine met ingebouwde maler kom, zal elke losse maler een upgrade zijn.
Het proeven tussen de grote van de schijven zal mogelijks niet iedereen gegeven zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Moris op 08-02-2024 09:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Voor degenen die niet al te ver van de Duitse grens wonen; vanaf 20:00 start Mediamarkt daar met de btw-korting. Jura's zijn daar dus nog wat betaalbaarder.
  • Jura E6 (EC) € 699,99 € 588.23
  • Jura E8 (EB) € 899,00 € 755,47
  • Jura ENA8 (EC) € 999,99 € 840,33
  • Jura E8 (EC) € 1.089,00 € 915,13
Zelf nog erg in twijfel welke te halen. Er wordt op zich niet super-veel koffie maar we willen de Nespresso graag vervangen door iets beters. Melk-optie is meer nice-to-have en geen echte eis dus ik neig toch naar de E6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

We zijn redelijk blij met de Sage, maar de inconsistente bakken koffie en het “zware” werk om een bak te zetten, heeft mij doen besluiten om voor een volautomaat te gaan voor de momenten met weinig tijd.

De keuze is gevallen op de Jura E8 (EC), vanwege de goede reputatie en het feit dat we ook regelmatig cappuccino drinken.

Nu vroeg ik mij af of er eigenaren van de machine zijn die gebruik maken van havermelk ipv koemelk voor de melkproducten?
We zijn er ons van bewust dat de schuimlaag niet zo stevig is als met koemelk, maar vinden dat nu met een losse opschuimer geen probleem.

Wat betreft de aankoop:
Op de verschillende vergelijkingssites zie ik dat de machine zo nu en dan in de aanbieding is (laagste prijs tot nu toe €1099,- in NL, <€800,- in DE), alleen kan ik niet achterhalen wat voor soort dagen dat zijn (MM BTW, black Friday etc).

Ik heb uit mijn Jura E8 (EB) wel eens incidenteel melk van een boom en dat gaat eigenlijk wel. Als je twijfelt zou ik eens langsgaan bij een winkel waar ze die verkopen (van te voren vragen of ze plantaardige melk hebben en anders zelf meenemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

S1NN3D schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:20:
Voor degenen die niet al te ver van de Duitse grens wonen; vanaf 20:00 start Mediamarkt daar met de btw-korting. Jura's zijn daar dus nog wat betaalbaarder.
  • Jura E6 (EC) € 699,99 € 588.23
  • Jura E8 (EB) € 899,00 € 755,47
  • Jura ENA8 (EC) € 999,99 € 840,33
  • Jura E8 (EC) € 1.089,00 € 915,13
Zelf nog erg in twijfel welke te halen. Er wordt op zich niet super-veel koffie maar we willen de Nespresso graag vervangen door iets beters. Melk-optie is meer nice-to-have en geen echte eis dus ik neig toch naar de E6.
Dat is wel interessant. :)
Mijn ouders zijn morgen toevallig in Kleve, maar daar zit alleen een Saturn. Enig idee of zij meedoen, gezien de familiebanden met de MediaMarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
RnB schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Mijn ouders zijn morgen toevallig in Kleve, maar daar zit alleen een Saturn. Enig idee of zij meedoen, gezien de familiebanden met de MediaMarkt?
www.saturn.de?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

@Hopjesvla79 Ja, die Saturn inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
RnB schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Ja, ik zie het ook daar op de site staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
https://www.dekoffiethuis...icaragua-koffiebonen.html

Net deze lichte koffieboon binnen gekregen om cappuccino te maken voor de vrouw.

Hebben jullie nog tips om niet te sterkte cappuccino te maken. Zal vanavond even kijken naar de verhouding. Zelf hou ik erg van sterkte espresso/cappuccino.

Zal beginnen met 18 gram koffie en 36ml koffie. Vervolgens hierna de melk+schuim toevoegen voor de cappuccino. Mocht het nog te sterk zijn, wat meer melk toevoegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wackmack schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:13:

Net deze lichte koffieboon binnen gekregen om cappuccino te maken voor de vrouw.

Hebben jullie nog tips om niet te sterkte cappuccino te maken. Zal vanavond even kijken naar de verhouding. Zelf hou ik erg van sterkte espresso/cappuccino.

Zal beginnen met 18 gram koffie en 36ml koffie. Vervolgens hierna de melk+schuim toevoegen voor de cappuccino. Mocht het nog te sterk zijn, wat meer melk toevoegen.
drink zelf nooit cappuccino maar mijn vrouw houd er wel van alleen niet te sterk, ik split dus altijd een 18g in 36g uit espresso en gebruik de helft voor de cappuccino en drink de andere helft zelf op.
heb ook wel eens lopen kloten met een single (9g) basked maar dat heb ik maar opgegeven krijg daar niks uit dat op drinkbare espresso lijkt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 14:46
Wackmack schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:13:

Wat ook nog kan is hem iets korter houden, dus 30ml uit. Dan onder extract je de boon maar wordt hij wat minder intens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
cold schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:19:
[...]

drink zelf nooit cappuccino maar mijn vrouw houd er wel van alleen niet te sterk, ik split dus altijd een 18g in 36g uit espresso en gebruik de helft voor de cappuccino en drink de andere helft zelf op.
heb ook wel eens lopen kloten met een single (9g) basked maar dat heb ik maar opgegeven krijg daar niks uit dat op drinkbare espresso lijkt....
Goede tip, hiermee kan je ook stukje van de crema weg halen, wordt het weer iets minder sterk.
Hercul3s schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Wat ook nog kan is hem iets korter houden, dus 30ml uit. Dan onder extract je de boon maar wordt hij wat minder intens.
Goede tip, ga ik even mee spelen.

[ Voor 50% gewijzigd door Wackmack op 08-02-2024 12:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Hercul3s schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:12:
[...]

En zuurder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Hier eenzelfde situatie - ik laat hem juist langer doorlopen, voor een overall "slappere" bak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Zebby schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:06:
Hier eenzelfde situatie - ik laat hem juist langer doorlopen, voor een overall "slappere" bak.
En dan overextraheer je en krijg je bittere koffie.

Je kunt 2 dingen doen:
1. 9 gram shots zetten
2. doorlooptijd gelijk houden en maalgraad aanpassen waardoor je minder of meer output krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 14:46
30ml op een gemiddelde cappuccino valt wel mee qua smaak. De keren dat ik hoor ‘mag het wat minder sterk’ zet ik soms nespresso met zelf opgeschuimde melk, dan is het ‘heerlijk’. Dus dan gaat het wat minder om super goede extractie en meer om melk met koffie smaak in mijn ervaring :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:03
Na bijna 4 jaar (begin Corona aankoop)was mijn Philips EP53xx (zonder LatteGo)ineens flink de weg kwijt. Ineens weinig koffie, of juist slappe koffie of juist een heel raar vullende droesbak (weet even de echte naam niet, maar die op het werk noemt het een droesbak). Plakkerige koffiedik, viezig gewoon.

Uiteindelijk voor een euro of 10-15 wat o-ringen besteld als redmiddel, want ik kon verder niks vinden en ik kwam erachter dat er flink wat water weglekte. Watertoevoer en de grote o-ring van de piston vervangen, machine maar even resetten en.. hij lijkt weer normaal te doen.
Van alle o-ringen leek er 1 (de bovenste zichtbare van de toevoer) wel wat beschadigd te zijn, maar niet echt scheuren of zo

Had de camping-Nespresso alweer een paar dagen in gebruik en was eigenlijk al een beetje rond aan het kijken, want had grotere problemen verwacht. Maar voorlopig werkt ie weer.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112

Wat heb je nu? Ik denk dat je 65mm schijven vs 55mm wel gaat merken vooral in snelheid 2x sneller en waarschijnlijk in smaak en kwaliteit van de maling. Ik heb nu ook specialita maar waarschijnlijk ga ik voor de XL.

Je kan deze even doornemen https://www.koffiepraat.n....php?f=8&t=11019&start=30

[ Voor 3% gewijzigd door Figo112 op 08-02-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb nu een geïntegreerde maler in het espressoapparaat. Vandaar de upgrade tot betere espresso.

Hoe kan je de laatste firmware op een Libra achterhalen en staat dit op de verpakking bij bezoek aan een winkel?

[ Voor 36% gewijzigd door Moris op 08-02-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

Wat betreft de aankoop:

Wij hebben een s8 en mijn vriendin gebruikt regelmatig Alpro Barista “melk” om lattes en cappuccino’s te maken. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:27

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Vandaag wordt mijn 4 maanden oude Jura E8 opgehaald. Ik krijg steeds de melding “ systeem vullen”
Ik heb aantal keren heet water getapt en gespoeld. En daarna kwam er helemaal geen koffie meer :(
Vervolgens iemand van Jura aan de telefoon gehad om aantal dingen uit te proberen, ook dat zonder resultaat.
Maar nu is het een gevalletje kiespijn en tandarts: vanmorgen kwam er wel koffie uit. :?
Ik laat ‘m toch maar ophalen dan maar 8 dagen geen koffie drinken thuis.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46
Moris schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:33:
Ik heb nu een geïntegreerde maler in het espressoapparaat. Vandaar de upgrade tot betere espresso.

Hoe kan je de laatste firmware op een Libra achterhalen en staat dit op de verpakking bij bezoek aan een winkel?
Als je de stroom inschakelt komt de FW versie een paar seconden op het display te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
@Paul C
Staat deze laatst firmware 3.1 (productiedatum 1-2023) in de winkel ook op de doos vermeld?

[ Voor 13% gewijzigd door Moris op 09-02-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiTr
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-09 20:29
Iemand hier al ervaring met de Nivona Cube?
Ziet er lekker minimalistisch en strak uit en qua schoonmaak lijkt het alleen de ClickCup te zijn.
De vraag is of dat ook echt zo is natuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:27

De mignon XL heeft geen weegfunctie ;) Ik heb hier goede ervaring met de Libra (komend van de Specialita). Fijne, redelijk stille en nauwkeurige maler welke snel werkt. In duitsland is deze voor €599,- te koop. Andere molen welke ook erg goed bevalt is de Timemore sculptor 78s (espresso variant). Deze is af en toe via marktplaats te vinden. Single dose molen met 78mm schijven. Kwa smaak vind ik deze lekkerder dan de Libra. Kwa werkwijze is de Libra sneller.

[ Voor 8% gewijzigd door raze88 op 09-02-2024 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 18:24
Zebby schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:06:
Betere optie, doe er wat heet water bij na het zetten, ik zweer er bij, stuk betere smaak als overextractie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
RoosW schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Betere optie, doe er wat heet water bij na het zetten, ik zweer er bij, stuk betere smaak als overextractie.
Zal het proberen, met een Quooker makkelijk te regelen. :)
Sowieso moet ik weer even alles gaan tunen. Ik doe altijd meer lungo, maar momenteel nog ruim meer. Met mijn nieuwe tamper is het sowieso weer veranderd.

[ Voor 21% gewijzigd door Zebby op 09-02-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:06

jOzh

Sweet dude!

MiTr schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:29:
Iemand hier al ervaring met de Nivona Cube?
Ziet er lekker minimalistisch en strak uit en qua schoonmaak lijkt het alleen de ClickCup te zijn.
De vraag is of dat ook echt zo is natuurlijk. :)
Toevallig van de week hier binnengekomen. Hiervoor had ik een Nivona volautomaat. Deze is na een jaar of 8 overleden. Aangezien er hier geen melkdrankjes genuttigd worden en ik een apparaat wilde dat zo eenvoudig mogelijk schoongehouden kan worden kwam ik bij de Cube uit. Vooralsnog zeer tevreden maar zoals gezegd heb ik 'm pas net :)

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:21
Heb bij een reparateur een onderhouds verzoek ingediend voor mijn Solis 115A. Werkt eigenlijk naar behoren, maar was wat luidruchting (alsof er binnenin iets meetrilt)

Zie hier de offerte. Ik vond het een flink bedrag. Maar hij zou er dan zeker vijf jaar tegen aan moeten kunnen.
Is dit gangbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWi75hft0l5jvjjblkvjfXso7cQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YP7nUoOBd2xqtWamCY39BFMb.png?f=fotoalbum_large

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Ik zie geen gekke dingen op de rekening staan.
Dat de magneet kleppen en de pomp vervangen moeten worden is voor andere machines opvallend maar voor dit type vrij normaal. Bij betere machines had je waarschijnlijk wat minder aan onderdelen en wat meer aan onderhoud betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
@Master FX en voor 2x dat bedrag heb je een nieuwe. Fijn, dat consumer grade spul. Lastige keuze. Ik had ooit een Philips tv; reparatie van het defect was 350e. Voor het dubbele had ik een nieuwe vergelijkbare. Toch maar laten repareren, want duurzaam. Jaar later ander defect; alsnog weggedaan en een nieuwe gekocht. Mijn les: ik laat consumer grade spul niet meer repareren als de reparatie zeg >25% van de nieuwprijs is.

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 10-02-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:21
@cryptapix Tja inderdaad lastig. Volgens de begeleidende mail zou hij het hierna weer 5 jaar probleemloos moeten kunnen doen. En ik krijg 1 jaar garanie op de reparatie.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Master FX schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:03:
@cryptapix Tja inderdaad lastig. Volgens de begeleidende mail zou hij het hierna weer 5 jaar probleemloos moeten kunnen doen. En ik krijg 1 jaar garanie op de reparatie.
Je hebt geen enkele garantie dat er binnen 5 jaar niet iets anders stuk gaat. Sterker nog, je krijgt zelfs maar 1 jaar garantie op dat wat nu gerepareerd wordt. Dat is gebruikelijk, maar ook om een reden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 20:40
Ik gebruik altijd bonen van brandzaak, meestal de Brazilië of de Costa Roca.
Ik merk dat al redelijk gauw na een week de koffie anders gaat smaken of flauw wordt om het zo maar te zeggen.
Ik heb in m’n begin jaren toen ik nog een sage had, veel gewisseld tussen branders, maar na een lange zoektocht kwam ik uit bij brandzaak, vanwege consistentie , prijs en smaak.
Ik heb in de loop der jaren dus niet echt meer om me heen gekeken qua branderijen.
Ik drink alléén espresso en af en toe een filterbakkie.
Verder hoeven florale tonen niet in m’n koffie voor te komen. Zuren en dergelijke zijn niet aan mij besteed.
Zaken als fascino, man met bril, Koffiestation, giraffe, Lot61, boot koffie, zera etcetera ken ik allemaal al.
Hebben jullie tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold
  • Niet online
OutSIdeR schreef op zondag 11 februari 2024 @ 07:28:
Ik gebruik altijd bonen van brandzaak, meestal de Brazilië of de Costa Roca.
Ik merk dat al redelijk gauw na een week de koffie anders gaat smaken of flauw wordt om het zo maar te zeggen.
Ik heb in m’n begin jaren toen ik nog een sage had, veel gewisseld tussen branders, maar na een lange zoektocht kwam ik uit bij brandzaak, vanwege consistentie , prijs en smaak.
Ik heb in de loop der jaren dus niet echt meer om me heen gekeken qua branderijen.
Ik drink alléén espresso en af en toe een filterbakkie.
Verder hoeven florale tonen niet in m’n koffie voor te komen. Zuren en dergelijke zijn niet aan mij besteed.
Zaken als fascino, man met bril, Koffiestation, giraffe, Lot61, boot koffie, zera etcetera ken ik allemaal al.
Hebben jullie tips?
Ik bestel nu al een tijdje bij brute bonen en moet zeggen dat ik daar uitermate tevreden over ben. Ze branden elke twee weken maar ik bestel liever elke 4 weken een kilo dan elke twee weken 500g. Scheelt behoorlijk in de kosten en een zakje in de vriezer gaat niet snel achteruit! Als je een kilo besteld krijg je overigens twee keer 500gr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
cold schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:18:
[...]

Ik bestel nu al een tijdje bij brute bonen en moet zeggen dat ik daar uitermate tevreden over ben. Ze branden elke twee weken maar ik bestel liever elke 4 weken een kilo dan elke twee weken 500g. Scheelt behoorlijk in de kosten en een zakje in de vriezer gaat niet snel achteruit! Als je een kilo besteld krijg je overigens twee keer 500gr
Als je die kilo in de maand opmaakt zou ik nieteens de moeite nemen om een zakje in te vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-09 10:31
cold schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:18:
[...]

Hier ook een uitermate tevreden brute bonen klant. Ik heb de zelfde smaak als @OutSIdeR omschrijft en dit is tot nu toe mijn favoriete boon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:23:
[...]

Als je die kilo in de maand opmaakt zou ik nieteens de moeite nemen om een zakje in te vriezen.
Kan niet echt van moeite spreken is letterlijk een zak in een van de lades van de vriezer gooien. 😉
Of het echt uitmaakt in dat korte tijdsbestek geen idee maar daar staat tegenover dat het ook geen kwaad kan. Als je nog wat langer wil bewaren kun je standaard tot 3 kilo bestellen al loopt het voordeel dan wel snel terug.

Manier van bestellen is wel heel sympathiek, je meld je aan voor de branddag en dan krijg je een paar dagen voor ze gaan branden een e-mail met de vraag wat je wil zelfde als vorige keer, overslaan of een andere hoeveelheid. Betalen gaat per iDeal nadat ie besloten hebt wat ie wil. Je zit dus niet direct vast aan een bestelling elke twee weken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
cold schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:55:
[...]

Kan niet echt van moeite spreken is letterlijk een zak in een van de lades van de vriezer gooien. 😉
Of het echt uitmaakt in dat korte tijdsbestek geen idee maar daar staat tegenover dat het ook geen kwaad kan. Als je nog wat langer wil bewaren kun je standaard tot 3 kilo bestellen al loopt het voordeel dan wel snel terug.

[…]
Volgens mij wil je ze vacuüm in je vriezer en niet in een losse zak. Lucht en dus vocht in de zak kan wel degelijk kwaad. Ik ben geen expert, maar heb ook wel eens gelezen dat bonen uit de vriezer na ontdooien extra snel verouderen (om die reden zou je dan kleine porties moeten invriezen). In dit topic is er volgens mij ook wel het nodige over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 20:40
jelveen schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Hier ook een uitermate tevreden brute bonen klant. Ik heb de zelfde smaak als @OutSIdeR omschrijft en dit is tot nu toe mijn favoriete boon.
Brute bonen ken ik denk ik, die staan volgens mij wel eens op foodtruck festivals in Den Haag e.o? Als zij het zijn, was ik niet helemaal gecharmeerd van de koffie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Laatst online: 15:26
Ze hebben meer dan 1 soort he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-09 10:31
Nope, brute bonen heeft maar 1 soort bonen (wel een filter of espresso branding). Op een festival kan het ook goed aan de manier van zetten liggen natuurlijk. Ik ben er voor thuis erg tevreden mee als basis boon.
Maak graag uitstapjes en proef andere dingen maar vind deze een fijn uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47
Iemand nog tips voor een goede en nog enigszins redelijk geprijsde handmaler voor de Aeropress? Ik heb nu een Xeoleo en die doet het op zich goed, maar kan maar 15 gram aan en ik wil graag wat meer in een keer kunnen malen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:46
@Aziraphale ik gebruik deze icm m'n Aeropress Go: https://1zpresso.coffee/product/q2/
Gaat 15 to 20 gram bonen in dus wellicht zoek je nog iets meer capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:47
@Gaargod Ik zat zelf inderdaad ook aan 1Zpresso te denken omdat die toch wat aantrekkelijker geprijsd zijn dan Comandante. De Q2 is inderdaad aan de krappe kant, maar ik lees ook erg goede verhalen over de J serie en die gaan tot 35 gram in de basisuitvoering van 139 euro bij Amazon. Die heeft dan wel 25 micrometer per click, maar volgens mij moet dat voor filter wel genoeg zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
De laatste tijd meer mensen negatieve ervaringen met koffie van Brandzaak?
Brandzaak is al lange tijd mijn hoofd leverancier en gebruikte al een tijdje hun Latin Blend als daily.
De laatste tijd echter continue last van zure en zeer bittere koffie. Verschillende afstellingen geprobeerd maar niks hielp. Begon al te twijfelen aan mijn ervaring (inmiddels 4 jaar een halfautomaat met losse molen).

Nu bij Het Hoofdkwartier besteld, geen enkel probleem meer en sinds lange tijd weer heerlijke koffie. Misschien is mijn smaak gewoon veranderd, maar ik vind het wel frappant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik bestel altijd Guatemala Huehuetenango bij brandzaak. 1 keer een deel weg moeten gooien. Maar dat was wel na een week of wat, dus vraag me af of ik daar niet een keer een opslagfout gemaakt had. Daarna ook overgeschakeld op koffiebewaarbussen van tightvac. Nooit meer problemen gehad met de smaak.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Pagina: 1 ... 198 ... 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1