NiGeLaToR schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:41:
[...]
Tjah, er is een verschil tussen de Oom Dagobert uit te hangen en spaarzaam leven
Wat ik wel mis in dit topic is uitleg bij hoe je dan leeft van je 'vermogen' met een vrh en rente van < 1%. Op de bank zitten werkt blijkbaar niet, beurs lijkt me ook dit jaar weer potentieel pijnlijk. Dus - huizen kopen?
De beurs werkt voor FO best interessant in mijn ogen, als je je richt op maandelijkse inkomsten. Net zoals vastgoed eigenlijk.
Je koopt het aan voor een bepaalde uitbetaling per jaar (huur danwel dividend). Je rendement staat vanaf dan min of meer vast, als de waarde stijgt/daalt verandert namelijk je inleg of inkomstenstroom in principe niet.
Dit jaar was op de beurs inderdaad lastig. Eindig zo te zien net onder -10%. Mijn dividend uitbetalingen (=passieve inkomsten) zijn echter gestegen vorig jaar ( bijvoorbeeld microsoft +16%, intel +18,2%, exxon +5,8%, tot realty income corp +1% ofzo...) en per januari zijn ook de eerste verhogingen alweer binnen (Siemens +8%, National Grid +2%).
Dus tja, wat is lastig aan investeren... Dat de waarde 10% omlaag is gegaan, of dat ik door letterlijk niks te doen dan naar rode cijfertjes kijken toch meer geld krijg?
Vastgoed werkt niet anders. Of dat ding nou stijgt of daalt in waarde, de huur in het huurcontract staat vast. Zolang je huurder er zit, is er niks aan de hand. Met een beetje geluk kun je die ook elk jaar 0,5-2% laten stijgen. Hoewel je daar meer rendement haalt (relatief snel 4-8%, waar aandelen sneller rond 3-4% zitten) is de jaar-op-jaar stijging daar vaak wel stabieler en trager (1-2% ipv 0-20%).
Vraag tussen die is dan vooral wat je belangrijk vindt. Nu hoog rendement op je geld (direct 4-8% op je inleg) of later hoog rendement (nu 2-3%, maar over 20-30 jaar misschien effectief 10-30%). Alleen een 'slecht' resultaat is voor FO (passieve inkomsten) heel anders dan voor de gewone mensch (kijkt vaak puur naar cash waarde).
[
Voor 13% gewijzigd door
Xanaroth op 23-12-2015 10:55
]