Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.364.743 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:54
DvE schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:11:
[...]

Laten we dan gewoon thuisblijven en die 50 euro pp ook besparen voordat we gaan bepalen waar iemand naartoe op vakantie zou moeten.
hohoho, ik ben wel de laatste in dit topic die vertelt hoe iemand zijn vakantie-uitgaven moet verantwoorden. Ben de afgelopen 10 jaar naar Amerika, Thailand, Cambodja, Vietnam, Panama, Guatemala, Honduras, Maleisië, Indonesië, Zuid-Afrika en de ABC-eilanden geweest (En ook nog weekendjes weg en wintersport).

Ik gaf alleen een voorbeeld van wat ook een vliegvakantie kan zijn. Een vliegvakantie hoeft niet per definitie duur te zijn, helemaal niet met de low-cost maatschappijen van tegenwoordig. Voor enkele tientjes p.p. vlieg je naar de andere kant van Europa en dan kun je een goedkopere vakantie hebben dan iemand die met de auto (benzine, tolwegen) naar Zuid-Frankrijk gaat

[ Voor 10% gewijzigd door Blik1984 op 22-12-2015 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
icecreamfarmer schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:58:
[...]
Hoe kun je van dat bedrag alles doen? Een beetje vliegvakantie ben je voor 2 personen al €2000 kwijt en dan doe je niet gek.
Wut? Ik ben eind september 8 dagen naar Lanzerote geweest, behoorlijk wat dingen gedaan en was voor zo'n €700,- pp klaar. Ook ben ik 10 dagen naar Kroatie/Italië geweest, waar we echt vanalles hebben gedaan met een groep vrienden, en dat zal al met al €900,- hebben gekost (wel gek gedaan dus).

[ Voor 18% gewijzigd door SavageBrother op 22-12-2015 15:21 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:05

DvE

ORA-00000

Blik1984 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:16:
[...]

...
Ik gaf alleen een voorbeeld van wat ook een vliegvakantie kan zijn. Een vliegvakantie hoeft niet per definitie duur te zijn, helemaal niet met de low-cost maatschappijen van tegenwoordig. Voor enkele tientjes p.p. vlieg je naar de andere kant van Europa en dan kun je een goedkopere vakantie hebben dan iemand die met de auto (benzine, tolwegen) naar Zuid-Frankrijk gaat
Was ook geen aanval. Maar wil je naar de wat verdere/andere bestemmingen (niet de europa/zon/party island vakanties) dan betaal je toch als snel een stukkie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:52
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vorige maand nog met z'n drieën 10 dagen in Turkije voor nog geen 1300 euro en vorig jaar september 11 dagen Costa Brava voor ~1100 euro. Beide vakanties gepland omdat onze nieuwbouwwoning vertraging op liep, maar voor 2016 staat 3 a 4 weken California op de planning a la ~4000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
Ook in reactie op bovenstaande: hoe proberen rendement te maken:
rube schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:09:
Gisteren een bod gedaan op een 2de appartement.
.....
We zullen zien, eerst maar eens kijken wat de reactie is op het bod :+
Een update: gaat een beetje moeizaam. verkopende partij wil (kan) niet echt veel zakken.
Het gaat nog maar om een paar duizend euro verschil, maar ergens moet je een grens trekken.

Vanavond nog maar eens over denken en dan kijken of we het morgen toch nog rond kunnen krijgen.
Zo niet, dan in 2016 maar afwachten of weer wat interessants op de markt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Rube, niet bang dat door te wachten je zowel rendement misloopt als een lage huizenprijs, gezien deze met een paar procent per jaar stijgen? Valt snel weg tegen een paar duizend Euro lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hbeez schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:34:
Rube, niet bang dat door te wachten je zowel rendement misloopt als een lage huizenprijs, gezien deze met een paar procent per jaar stijgen? Valt snel weg tegen een paar duizend Euro lijkt me.
Verwachten jullie nog rendement op een woning over een periode van 10-20 jaar?
Woningnood vs vergrijzing - ik ben geen doemdenker, maar prijzenstijging is op langere termijn volgens mij niet echt houdbaar en haalbaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
DvE schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:24:
[...]

Was ook geen aanval. Maar wil je naar de wat verdere/andere bestemmingen (niet de europa/zon/party island vakanties) dan betaal je toch als snel een stukkie meer.
Dat klopt, maar de term vliegvakantie betekent alleen dat je op vakantie gaat met het vliegtuig en niet dat je ook daadwerkelijk ver buiten Europa op vakantie gaat.

Los daarvan kun je prima naar India of Nepal een maand op vakantie gaan met z'n 2-en minder dan 3.000 kwijt zijn. Dus dat valt dan ook nog wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:23
NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:37:
[...]

Woningnood vs vergrijzing - ik ben geen doemdenker, maar prijzenstijging is op langere termijn volgens mij niet echt houdbaar en haalbaar.
als de waardestijging net rond of net onder inflatie zit, en je pakt op de huurstroom 7-8% lijkt het me een prima cashflow/investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
JURIST schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:30:
De aandacht gaat in de afgelopen paar pagina's sterk uit naar spaarquotes en uitgaven en zeker in het begin is dat essentieel. Een poging om een shift te maken naar de andere kant, namelijk de inkomstenkant:

Als je de kosten hebt geoptimaliseerd en wat vermogen hebt opgebouwd dan is met 2016 voor de boeg een belangrijke FO-vraag hoe je vermogen intact blijft en je passieve inkomsten kunnen blijven groeien.
Dit is ook waar ik het meeste denk te kunnen 'halen'.
Een hoge spaarquote is fijn, maar je moet het ook nog rendabel wegzetten (ook als je niet direct genoeg vrije middelen hebt om een beleggingspand). Wat zijn jullie plannen en verwachtingen op dat gebied?
Dit jaar heb ik bewust geen beleggingen gedaan, ik vind de beurs gewoon overgewaardeerd. Obligaties zijn al helemaal overgewaardeerd. Door niet te beleggen heb ik dit jaar daarmee wel de focus op andere dingen kunnen leggen. Inkomsten verhogen niet meteen behoefte aan overigens, materiele dingen zijn nu eenmaal van niet al te groot belang voor ons. Auto zou ik bijvoorbeeld nooit willen hebben, geen zin in alle gezeik dat dit met zich meebrengt. Idem met een verhuurpand bijvoorbeeld, voor het rendement begin ik niet aan het gezeik dat het met zich meebrengt. Beleggen begin ik mogelijk wel weer mee als de beurs nog eens een flinke klap krijgt (erger dan deze zomer dus).
icecreamfarmer schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:58:
[...] Hoe kun je van dat bedrag alles doen? Een beetje vliegvakantie ben je voor 2 personen al €2000 kwijt en dan doe je niet gek.
De vakantie naar Mallorca was rond de 1.150 euro. Waarvan vlucht heen en terug majorca voor 2 personen 130 euro (Ryainair vanuit Brussel, niet Brussel "Zuid"). De accomodaties (was toen met airbnb @ gemiddeld 55 euro per nacht, goedkoopste 35 euro en duurste 70 euro). Dus nog 470 euro over om daar te besteden. Etentje 3 x 50 euro (daar ga je mee op restaurant + wijn). Verder supermarkt voor voeding en drank voor de avondjes thuis, wat geld voor de bus, beetje voor musea, beetje voor horeca... Het is maar afhankelijk wat je verwachtingen zijn. De dingen die wij graag doen (wandelen, dagje mountainbike, stand, babbeltje doen met locals, met de huisbazen etc...) kosten nu eenmaal niet zoveel geld. Aan prullaria en souveniers kopen doen we bijvoorbeeld niet, is toch overal hetzelfde he, en thuis ligt dat stof te verzamelen.

Waarom al 1.200 euro voor je vlucht betalen als er zoveel moois te zien is alleen al in Europa! Ik ga liever 3 keer naar Spanje, Italie, Portugal, Kroatie, Griekenland... dan 1 keer naar Australie/USA. Moet ik daarvoor veel betalen, om naar Las Vegas te gaan en ik zo een goktent te gaan zitten zonder natuurlijk daglicht. Maar nogmaals ik ben me ervan bewust dat iedereen zijn eigenlen voorkeuren en prioriteiten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik ben wel eens nieuwsgierig.
Members only:

Met de huidige math wordt het geen pre-50 jaar retirement. Wat zijn de sleutelfactoren om hier naar te kijken voor man en vrouwlief :) ?

[ Voor 24% gewijzigd door Cassius op 30-12-2015 01:00 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Galactic schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:42:
[...]

Waarom al 1.200 euro voor je vlucht betalen als er zoveel moois te zien is alleen al in Europa! Ik ga liever 3 keer naar Spanje, Italie, Portugal, Kroatie, Griekenland... dan 1 keer naar Australie/USA. Moet ik daarvoor veel betalen, om naar Las Vegas te gaan en ik zo een goktent te gaan zitten zonder natuurlijk daglicht. Maar nogmaals ik ben me ervan bewust dat iedereen zijn eigenlen voorkeuren en prioriteiten heeft.
Je noemt USA of Australië, maar je kunt ook naar landen gaan met lage kosten. Mijn vakantie naar Vietnam/Cambodja voor 5 weken kostte slechts 3.000 euro, met 2 personen. Zelfde geldt voor mijn vakantie naar Thailand van 1 maand voor 2 personen. En alle kosten zitten daarin verwerkt. Probeer jij maar eens voor dat geld 5 weken in Europa op vakantie te gaan.

En de discussie buiten Europa op vakantie gaan of binnen Europa op vakantie gaan zullen we maar niet houden. Mijn mening is dat het leven te lang duurt om enkel en alleen Europa te gaan verkennen. Ik doe liever beiden. De tijd om Europa te verkennen is nu aangebroken met 2 kleine kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Galactic schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:58:
Members only:

Van de uitgaven doen we eigenlijk alles van. Inclusief 10 dagen vliegvakantie en 2x weekendje weg (1 overnachting). Maandelijks ongeveer 20 euro cafekosten. Maar daar heb je in België veel meer voor. Een Westmalle trippel kost me 3.00 euro in een degelijk café. We geven wel weinig uit aan kleding. Boodschappen zijn ong 250 euro per maand, en daar heb je veel voor als je slim inkoopt.
Is die 10800 voor twee personen? Hoe krijg je dat voor elkaar?
10800 p.j = €900 p.maand
Je geeft zelf aan boodschappen €250, dus €650 p.maand over.
Je geeft zelf aan dat hier nog een stukje rente voor hypotheek in zit, laten we zeggen €100, dus nog €550 over.
Nu komt het, verzekeringen, belasting, telefoons, tv/internet, elektra/gas/water? Weet niet hoe het in Belgie is, maar alleen al aan onze vast lasten excl. hypotheek zijn wij meer dan €500 kwijt.
Even grove cijfers ter indicatie:
Zorgverzekering €200+
Elektra/water €115
Telefoons €30
Tv/internet €45
Verzekering (excl auto, die neem ik voor jullie situatie maar even niet mee). €50
Onroerend goed etc. belasting (excl. wegenbelasting) €75
Dit is alleen al €515 vaste lasten.
En dan zeg je dat de vakanties hier ook al in zitten?

Ik vermoed dat in Belgie de belastingen wel lager zijn, maar moet je nooit een kado kopen of gaat er niks kapot in huis of hobbies of kleding of sport of uit eten etc??

Het is niet dat ik je niet wil geloven, maar ben erg benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt en of je wel echt alles meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
[...]

Wie heeft het over 10-20 jaar? Misschien even lezen voordat je klakkeloos reageert. Het gaat over nu kopen of volgend jaar kopen, en de huizenprijzen stijgen met zo'n 2.5% per jaar. Volgens mij kijkt rube naar appartementjes van rond de 1.5 ton, dus 2.5% stijging is 3750 euro als je een jaar wacht. Daar komt misgelopen rendement nog bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hbeez schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:12:
[...]
Misschien even lezen voordat je klakkeloos reageert.
:|
Wie heeft het over 10-20 jaar? Het gaat over nu kopen of volgend jaar kopen, en de huizenprijzen stijgen met zo'n 2.5% per jaar. Volgens mij kijkt rube naar appartementjes van rond de 1.5 ton, dus 2.5% stijging is 3750 euro als je een jaar wacht. Daar komt misgelopen rendement nog bovenop.
Had een woning nog niet als iets gezien om mee te daytraden, maar met huidige overdrachtsbelasting is dat (wellicht) al eerder interessant. Maar dan nog moet je wel speculeren op positieve ontwikkeling van de prijzen, als je daar rendement wilt halen. Nu de huurmarkt opgeblazen wordt is daar wellicht (nog) meer rendement te halen.

Hoe pakken jullie verhuur aan? Uitbesteden, of zelf op je nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
shenr schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:04:
[...]

Is die 10800 voor twee personen? Hoe krijg je dat voor elkaar?
10800 p.j = €900 p.maand
Je geeft zelf aan boodschappen €250, dus €650 p.maand over.
Je geeft zelf aan dat hier nog een stukje rente voor hypotheek in zit, laten we zeggen €100, dus nog €550 over.
Nu komt het, verzekeringen, belasting, telefoons, tv/internet, elektra/gas/water? Weet niet hoe het in Belgie is, maar alleen al aan onze vast lasten excl. hypotheek zijn wij meer dan €500 kwijt.
Even grove cijfers ter indicatie:
Zorgverzekering €200+
Elektra/water €115
Telefoons €30
Tv/internet €45
Verzekering (excl auto, die neem ik voor jullie situatie maar even niet mee). €50
Onroerend goed etc. belasting (excl. wegenbelasting) €75
Dit is alleen al €515 vaste lasten.
En dan zeg je dat de vakanties hier ook al in zitten?

Ik vermoed dat in Belgie de belastingen wel lager zijn, maar moet je nooit een kado kopen of gaat er niks kapot in huis of hobbies of kleding of sport of uit eten etc??

Het is niet dat ik je niet wil geloven, maar ben erg benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt en of je wel echt alles meeneemt.
Zorgverzekering is er in België niet (en dat scheelt natuurlijk veel) ook hebben we beide telefoon en laptop van van de zaak. Wel heb ik nog een desktop, maar is geen grote kost.
TV helemaal geen behoefte aan. Enige wat we kijken is de keuringsdiest, ik vertrek en dat kan gewoon via I-net op de TV.

Water 28 euro - Elektriciteit 25 euro - Gas 12 euro = 65 euro (energiezuinig appartement, want het is gewoon steeds 20°C bij ons)
I-net 27 euro per maand (30 mbit en 100 gb voor ons al overkill eigenlijk, maar is laagste abbo)
Verzekering per maand 8 euro (appartement) verder kunnen we alles zelf wel opvangen.
Onroerend goed + provincie + vlaamse zorgbelasting = 38 euro p/m
Kleding 75 euro per maand voor 2 personen

=== 213 euro

Tel uit wat over is, en dat is dan hobbie, vrije tijd, vakantie etc. Ruim voldoende want we doen gewoon waar we zin in hebben, ik mik niet op een bepaalde quote om te behalen ofzo. Moet wel zeggen we hebben verder weinig kosten want 2-3 jaar geleden veel nieuwe toestellen aangeschaft. Vaatwas, wasmachine, droogkast, stofzuiger, oven. Dus die kosten hebben we nu gewoon enkele jaren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Cassius schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:04:
Ik ben wel eens nieuwsgierig.
Members only:

Met de huidige math wordt het geen pre-50 jaar retirement. Wat zijn de sleutelfactoren om hier naar te kijken voor man en vrouwlief :) ?
Je grootste kostenposten zijn woning&auto (die stiekem best wel wat posten voor zijn rekening neemt).

VVE dus ook nog een appartement voor 275k? Mogelijk randstad denk ik dan gelijk?
Ik heb een hoekwoning waar je makkelijk met een gezin van 3 kids in kan voor ruim een ton minder.

Salaris ligt dan misschien ook wat hoger in randstad, maar verhouding lijkt me wel zoek?
Dus minder verdienen en wonen in goedkoper gebied kan misschien wel uit.

Zelf ben ik ook financieel toch wel blij met mijn autoloze bestaan :)
Afstanden in Nederland zijn voor mij klein genoeg, tot 75km fiets ik gewoon (lekker kleine 3 uurtjes in de frisse lucht) en daarboven OV of motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
Galactic schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:58:
[...]

Zorgverzekering is er in België niet (en dat scheelt natuurlijk veel) ook hebben we beide telefoon en laptop van van de zaak. Wel heb ik nog een desktop, maar is geen grote kost.
TV helemaal geen behoefte aan. Enige wat we kijken is de keuringsdiest, ik vertrek en dat kan gewoon via I-net op de TV.

Water 28 euro - Elektriciteit 25 euro - Gas 12 euro = 65 euro (energiezuinig appartement, want het is gewoon steeds 20°C bij ons)
I-net 27 euro per maand (30 mbit en 100 gb voor ons al overkill eigenlijk, maar is laagste abbo)
Verzekering per maand 8 euro (appartement) verder kunnen we alles zelf wel opvangen.

=== 213 euro

Tel uit wat over is, en dat is dan hobbie, vrije tijd, vakantie etc. Ruim voldoende want we doen gewoon waar we zin in hebben, ik mik niet op een bepaalde quote om te behalen ofzo. Moet wel zeggen we hebben verder weinig kosten want 2-3 jaar geleden veel nieuwe toestellen aangeschaft. Vaatwas, wasmachine, droogkast, stofzuiger, oven. Dus die kosten hebben we nu gewoon enkele jaren niet.
Ah zoals ik al vermoede zijn belastingen en elektra/gas een stuk goedkoper over de grens. Geen zorgverzekering is ook al een flinke hap natuurlijk. Hmm minder verzekeringen zou ik wat mee kunnen, maar in randstad wil je toch wel je opstal/inboedel/aansprakelijkheid op orde hebben. Enige "luxe" verzekeringen van ons zijn rechtsbijstand en reis dan, maar dat is een bewuste keuze. Maar voor de rest wel duidelijk dat je vaste lasten gewoon een stuk lager zijn dan de onze, helaas is daar weinig in te bezuinigen voor ons in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:42
(jarig!)
Galactic schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:58:
[...]

=== 213 euro

Dat scheelt nogal wat zeg, die kosten in Belgie.

Eigenlijk zou je de kosten voor de nieuwe toestellen ook terug moeten rekenen naar jaarlijkse kosten, bijv wasmachine 450 euro per 15 jaar = 30 euro per jaar, maar dat doet niemand natuurlijk want dat is nogal veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
nomorewaffles website is ook een belg en heeft ook lage lasten.. maar die deelt z'n ruimte met een maat volgens mij.. zodat hij ook snel FO is... let wel op dat dividend inkomen e.d groots belast word in Belgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Hbeez schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:34:
Ja, dat ben ik ook. Maar je moet wel ergens een grens trekken, anders kun je oneindig hoger gaan :+
[...]
Ik zit niet zozeer met de vergrijziging. In de Randstad in centra van steden blijft de vraag wel goed denk ik. Ook als er weer meer gebouwd gaat worden. In de centra van steden is het moeilijk om te bouwen, dus dat is locatie locatie locatie. Maar ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren als de rente over 5-8 jaar weer (flink) omhoog gaat, of de HRA verder teruggeschroefd gaat worden. Vandaar, er is een grens met wat je moet willen betalen (net als voor aandelen). Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik wel primair naar verhuur rendement kijk. Dus het is belangrijker voor ons dat de huurprijzen niet inelkaar storten dan de verkoopprijzen. Die 2 zijn in Nederland niet direct aan elkaar gekoppeld.
trekker22 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:41:
[...]
als de waardestijging net rond of net onder inflatie zit, en je pakt op de huurstroom 7-8% lijkt het me een prima cashflow/investering.
Deze zal waarschijnlijk uitkomen op 5.5%-6% en dan moet er dus niet teveel tegen zitten. Vandaar ook dat ik zei dat het "moeizaam" gaat. Maar goed, ook met 5.75% aan cashflow + waardestijging van rond de inflatie ben ik tevreden.
Maar als huizenprijzen toch dalen (zie mijn opmerking hierboven) zoals in de periode '08-'14 dan kan het totaal rendement snel erg laag uitkomen. Maar in principe kopen we dit niet voor de korte termijn, echt lange termijn en in de toekomst (als hier zelf niet meer zouden wonen of vaak weg zijn) beheer uitbesteden.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:37:
Hoe pakken jullie verhuur aan? Uitbesteden, of zelf op je nemen?
Zelf regelen, niet al te moeilijk en veel werk (en kost het ook weer rendement). Bovendien vind ik het (voorlopig) ook nog wel leuk eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Soms ben ik zo blij met mijn woonsituatie. Ik zou pas in een groot huis willen gaan wonen als die kids ook daadwerkelijk uit mijn appartement groeien.
Members only:

[ Voor 23% gewijzigd door Config op 22-12-2015 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
rube schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:58:
[...]

Ja, dat ben ik ook. Maar je moet wel ergens een grens trekken, anders kun je oneindig hoger gaan :+

[...]

Ik zit niet zozeer met de vergrijziging. In de Randstad in centra van steden blijft de vraag wel goed denk ik. Ook als er weer meer gebouwd gaat worden. In de centra van steden is het moeilijk om te bouwen, dus dat is locatie locatie locatie. Maar ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren als de rente over 5-8 jaar weer (flink) omhoog gaat, of de HRA verder teruggeschroefd gaat worden. Vandaar, er is een grens met wat je moet willen betalen (net als voor aandelen). Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik wel primair naar verhuur rendement kijk. Dus het is belangrijker voor ons dat de huurprijzen niet inelkaar storten dan de verkoopprijzen. Die 2 zijn in Nederland niet direct aan elkaar gekoppeld.

[...]

Deze zal waarschijnlijk uitkomen op 5.5%-6% en dan moet er dus niet teveel tegen zitten. Vandaar ook dat ik zei dat het "moeizaam" gaat. Maar goed, ook met 5.75% aan cashflow + waardestijging van rond de inflatie ben ik tevreden.
Maar als huizenprijzen toch dalen (zie mijn opmerking hierboven) zoals in de periode '08-'14 dan kan het totaal rendement snel erg laag uitkomen. Maar in principe kopen we dit niet voor de korte termijn, echt lange termijn en in de toekomst (als hier zelf niet meer zouden wonen of vaak weg zijn) beheer uitbesteden.

[...]

Zelf regelen, niet al te moeilijk en veel werk (en kost het ook weer rendement). Bovendien vind ik het (voorlopig) ook nog wel leuk eigenlijk.
Dan moet je toch beter zoeken. Heb 3 panden en niks onder de 7,5%.
Misschien wel iets te lage stelpost voor (groot) onderhoud

(Zoeken doet mijn aankoop makelaar die ik 1% van aankoopprijsbetaal en dan zit mijn minste pand nog op 7,46%)

[ Voor 3% gewijzigd door trekker22 op 22-12-2015 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
assje schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:10:
[...]
Ik speel natuurlijk een beetje advocaat van de duivel hier want in dit topic gebeurt vaak precies hetzelfde maar dan richting mensen die anders in de FO mindset staan.

Iedereen mag zelf bepalen waar hij zijn geld aan uit geeft en daar heb ik echt niets op tegen. Het gaat mij om het verschil tussen zuinig zijn en krenterig zijn.
Members only:

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

JBplap schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:59:
[...]
Je grootste kostenposten zijn woning&auto (die stiekem best wel wat posten voor zijn rekening neemt).

VVE dus ook nog een appartement voor 275k? Mogelijk randstad denk ik dan gelijk?
Ik heb een hoekwoning waar je makkelijk met een gezin van 3 kids in kan voor ruim een ton minder.

Salaris ligt dan misschien ook wat hoger in randstad, maar verhouding lijkt me wel zoek?
Dus minder verdienen en wonen in goedkoper gebied kan misschien wel uit.

Zelf ben ik ook financieel toch wel blij met mijn autoloze bestaan :)
Afstanden in Nederland zijn voor mij klein genoeg, tot 75km fiets ik gewoon (lekker kleine 3 uurtjes in de frisse lucht) en daarboven OV of motor.
Woning is inderdaad alleen aan te sleutelen door te verhuizen. Autovrij zou kunnen, het is ook een diesel maar inruilen loont gewoon echt niet als de enige winst het positieve verschil is tussen de minderprijs van wegenbelasting en extra benzine kosten - dat duurt jaren voordat dat eruit is. Zelf overigens op de fiets naar het werk, vrouwlief werkt 60km verderop met minder fijne verbinding en het is met de kleine soms wel verdraaid handig.

Daarom - we weten eigenlijk niet zo goed waar we echt significante happen uit kunnen nemen :/ ...

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:29
Vergroting van je inkomsten zou ik het op gooien :) Overigens staan er flink wat 'spaar'- en aflosposten in de begroting. In totaal 1050 euro. Niet alles is natuurlijk vermijdbaar, maar in principe wordt er maandelijks 700 euro aan vermogen opgebouwd in vorm van aflossing en sparen.

Bijna al je posten zijn lager dan de onze dus veel tips heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
shenr schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:24:
[...]

Ah zoals ik al vermoede zijn belastingen en elektra/gas een stuk goedkoper over de grens. Geen zorgverzekering is ook al een flinke hap natuurlijk. Hmm minder verzekeringen zou ik wat mee kunnen, maar in randstad wil je toch wel je opstal/inboedel/aansprakelijkheid op orde hebben. Enige "luxe" verzekeringen van ons zijn rechtsbijstand en reis dan, maar dat is een bewuste keuze. Maar voor de rest wel duidelijk dat je vaste lasten gewoon een stuk lager zijn dan de onze, helaas is daar weinig in te bezuinigen voor ons in de randstad.
Per kWh is elektriciteit gelijk geprijsd dan met Nederland. Idem voor gas. Water is hier zelfs heel veel duurder 4.2 euro per m² (omdat rioolheffing hierbij in gerekend wordt welke je in Nederland appart betaald). Het is dus kwestie van recent energiezuinig appartement en energiezuinige toestellen wat de factuur verlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
trekker22 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:32:
[...]
Dan moet je toch beter zoeken. Heb 3 panden en niks onder de 7,5%.
Misschien wel iets te lage stelpost voor (groot) onderhoud

(Zoeken doet mijn aankoop makelaar die ik 1% van aankoopprijsbetaal en dan zit mijn minste pand nog op 7,46%)
Zonder verdere details en berekening is natuurlijk niet te zeggen of dat appels met appels is of appels met peren.
Ik zie ook wel mogelijkheden waar ik meer verhuurrendement mee kan maken, maar daar verwacht ik van dat die in de toekomst minderdaad gewild zijn. En hoeveel onderhoud reken je etc.

Maar ik ben wel benieuwd, ik sta altijd open om te leren :) :kun je iets meer zeggen over de locatie, type pand en huurder? En bereken je rendement over de volledige aanschafprijs zonder externe financiering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic blijft maar gaan over zo min mogelijk uitgeven. Op de vorige pagina komen we al het volgende tegen:
  • Drie uur fietsen is normaal
  • In de Randstad wonen te duur
  • Een drankje in de horeca te duur, want thuis koop je 10 liter voor de prijs van één drankje
  • Vakantie Oost Europa is ook goed genoeg
Nou is dat op zich niet zo erg, maar het waardeoordeel dat eraan gehangen wordt stoort mij al een tijd behoorlijk. Verder zou ik graag zien dat er meer tips worden gegeven over het creëren van passief inkomen, want dat is de enige weg naar FO in combinatie met een comfortabele manier van leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-04-2024
Er wordt toch ook gesproken over passief inkomen? (Beleggen, huisbaas zijn)

Uitgaven vind ik juist interessant om mijn eigen point of view te verbreden. Geen TV zou voor veel mensen goed zijn! Sociaal gezien ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Heel leuk en aardig, maar passief inkomen heeft ook grote beperkingen domweg omdat de te verwachten rendementen beperkt zijn (2% - 10%) en bij de meesten het vermogen laag (<5 jaarinkomens). Bij 5 jaarinkomens vermogen en 6% rendement levert dat evenveel op als een spaarquote van datzelfde jaarinkomen van 30% (waarbij je dus al heel lang zou doen om uberhaupt tot het vermogen te komen).

Als je al iets wilt bereiken dan is vergroting van het arbeidsinkomen over het algemeen effectiever. Elke euro meer inkomensten wordt immers direct aan het vermogen toegevoegd. In dat opzicht kan ik niet wachten tot de kinderen over 3 jaar naar school gaan en er weer full-time gewerkt kan worden. Bijbeunen is uiteraard ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie zegt dat alle investeringen met eigen geld moeten gebeuren. Vastgoed kan prima met een 50:50 ratio worden belegd en dan gaat de rendementen ineens fors omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:19:
Wie zegt dat alle investeringen met eigen geld moeten gebeuren. Vastgoed kan prima met een 50:50 ratio worden belegd en dan gaat de rendementen ineens fors omhoog.
Dat kan. Maar in de periode van '08-'14 gingen de rendementen ineens heel hard naar beneden. Dat wil niet zeggen dat je het niet kunt of moet doen, maar leverage werkt beide kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
En bovendien blijft het bij de genoemde mate van leverage tot een redement op vastgoed in orde grootte iets boven de 10% ofzo. Natuurlijk helpt het, maar het is niet alsof er ineens bakken met geld uit komen rollen in de vorm van passief inkomen dat ordes groter is dan mogelijk is met arbeid (=actief inkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:47:
Dit topic blijft maar gaan over zo min mogelijk uitgeven. Op de vorige pagina komen we al het volgende tegen:
  • Een drankje in de horeca te duur, want thuis koop je 10 liter voor de prijs van één drankje
Nou is dat op zich niet zo erg, maar het waardeoordeel dat eraan gehangen wordt stoort mij al een tijd behoorlijk. Verder zou ik graag zien dat er meer tips worden gegeven over het creëren van passief inkomen, want dat is de enige weg naar FO in combinatie met een comfortabele manier van leven.
Dat waardeoordeel valt toch reuze mee de laatste tijd? Vooral als je pagina terug kijkt, gaat het er continue over dat je zelf moet doen wat werkt voor jou.

Qua passief inkomen gaat het er ook wel wat over, maar je komt daar simpelweg niet boven de laten we zeggen 5% rendement zonder hoge risico's te gaan lopen (waarbij hoog natuurlijk persoonlijk is). Dat is leuk, dat is nodig als je daarvan wil gaan leven, maar voor iedereen die nog niet heel ver is, is het niet zo heel significant op het totaalplaatje. Je moet eerst sparen voor je passief inkomen kan krijgen.

Er is simpelweg geen gratis geld goudmijn waar je (bijna) risicoloos 15% rendement haalt. Als die er was, was iedereen er al opgesprongen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 22-12-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Rukapul schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:12:
Heel leuk en aardig, maar passief inkomen heeft ook grote beperkingen domweg omdat de te verwachten rendementen beperkt zijn (2% - 10%) en bij de meesten het vermogen laag (<5 jaarinkomens). Bij 5 jaarinkomens vermogen en 6% rendement levert dat evenveel op als een spaarquote van datzelfde jaarinkomen van 30% (waarbij je dus al heel lang zou doen om uberhaupt tot het vermogen te komen).

Als je al iets wilt bereiken dan is vergroting van het arbeidsinkomen over het algemeen effectiever. Elke euro meer inkomensten wordt immers direct aan het vermogen toegevoegd.
Dat dus. Hierboven stelde trekker dat hij minimaal 1.5% meer rendement heeft op panden. Dat is natuurlijk best wel een verschil en ik zou ook graag meer rendement maken en zal niet na laten om dat na te steven. Maar aan de andere kant is het 'maar' 1.5% en heb ik het extra vermogen dat ik dan nodig heb om dat 'goed' te maken door mijn hoge inkomen best snel bij elkaar gespaard. Mijn werkinkomen heeft nog steeds voor het grootste gedeelte van mijn vermogen gezorgd, en dat zal voor de meeste 'normale' mensen zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:47:
Stukje gemist over advocaat van de duivel?
Maar:
- uitgaven beperken is makkelijker dan inkomen vergroten
- als je genoegen neemt met minder heb je sneller genoeg ...
- - lagere uitgaven
- - je spaart meer
- - je hebt sneller genoeg (FO)

Ik ben bang dat je met comfortabel luxe bedoelt. En dan wordt FO moeilijk. Geld uitgeven kan iedereen.
Zoals met zonnepanelen de hele energie rekening de nek omdraaien. O-) *knip*
Al eens van passief-huis gehoord? En dan met het electra overschot de tank van je Tesla of E-up vullen.
Rijden allebij lekker.

Het get rich quick topic loopt geloof ik niet zo goed. :o Schijnbaar genoeg beleggings topics, als je het ei van Columbus hebt gevonden is iedereen geinteresseerd.

[ Voor 1% gewijzigd door Krisp op 23-12-2015 08:50 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 18:04
rube schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:31:
[...]

Dat dus. Hierboven stelde trekker dat hij minimaal 1.5% meer rendement heeft op panden. Dat is natuurlijk best wel een verschil en ik zou ook graag meer rendement maken en zal niet na laten om dat na te steven. Maar aan de andere kant is het 'maar' 1.5% en heb ik het extra vermogen dat ik dan nodig heb om dat 'goed' te maken door mijn hoge inkomen best snel bij elkaar gespaard. Mijn werkinkomen heeft nog steeds voor het grootste gedeelte van mijn vermogen gezorgd, en dat zal voor de meeste 'normale' mensen zo zijn.
Ook bij ons levert het werkinkomen nog steeds de belangrijkste bijdrage, maar toch komt inmiddels ook al 30% uit vermogen.
Als je net begint met werken dan kan het goed zijn kan je afhankelijk van je achtergrond grote stappen zetten door te groeien en van baan te veranderen. Wij hebben een goed inkomen en het flink verhogen daarvan is zonder veel risico te nemen of het ons praktisch lastig te maken met jonge kinderen niet haalbaar. Het inkomen kan nog wel wat stijgen en iets meer gaan werken zou nog kunnen, maar ook bij dat laatste zitten we nu met banen van 75% en 100% al tegen de grens, ook van wat we zouden willen. Verder speelt natuurlijk werkinhoud en werkplezier een rol
In dat geval wordt inkomen uit vermogen wel een belangrijke - of belangrijkste - knop om aan te draaien. Als ik volgend jaar 1-2% meer rendement weet te genereren dat maak ik een grotere stap dan met loonsverhoging. Uiteraard speelt de omvang van je vermogen daarin mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
onetime schreef op woensdag 23 december 2015 @ 03:09:
[...]

Stukje gemist over advocaat van de duivel?
Maar:
- uitgaven beperken is makkelijker dan inkomen vergroten
- als je genoegen neemt met minder heb je sneller genoeg ...
- - lagere uitgaven
- - je spaart meer
- - je hebt sneller genoeg (FO)

Ik ben bang dat je met comfortabel luxe bedoelt. En dan wordt FO moeilijk. Geld uitgeven kan iedereen.
Zoals met zonnepanelen de hele energie rekening de nek omdraaien. O-) *knip*
Al eens van passief-huis gehoord? En dan met het electra overschot de tank van je Tesla of E-up vullen.
Rijden allebij lekker.

Het get rich quick topic loopt geloof ik niet zo goed. :o Schijnbaar genoeg beleggings topics, als je het ei van Columbus hebt gevonden is iedereen geinteresseerd.
Tjah, er is een verschil tussen de Oom Dagobert uit te hangen en spaarzaam leven ;)

Wat ik wel mis in dit topic is uitleg bij hoe je dan leeft van je 'vermogen' met een vrh en rente van < 1%. Op de bank zitten werkt blijkbaar niet, beurs lijkt me ook dit jaar weer potentieel pijnlijk. Dus - huizen kopen?

Oh en 3 uur naar je werk fietsen, toilet alleen doortrekken na nr2 en de kachel op 16'. Daar was ik al mee gestart uiteraard :+

Members only:

[ Voor 1% gewijzigd door Krisp op 23-12-2015 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shenr
Veel mensen verwarren het verlagen van je uitgaven met gelijk maar als een zwerver leven. Je kan best je uitgaven beperken en absoluut niks inleveren op je leefkwaliteit. Wat bepaalt je leefkwaliteit? Dat je de allerlaatste iphone hebt? Prima, maar die kan je met een abonnement voor 2 jaar van 60€ p.m. aanschaffen of een gesealde op marktplaats kopen en een simonly abo erin stoppen. Kan je zomaar 500€ schelen in 2 jaar. Of shoppen voor wie de goedkoopste aanbieder is met (zorg)verzekering/gas/water/internet/etc. Kan al gauw een paar honderd euro per jaar schelen. Klinkt misschien als weinig, maar alle beetjes tellen toch op. Zo gebruik ik bijvoorbeeld sinds halverwege dit jaar een cashback site en heb al €200 uitbetaald gekregen. Dit moet al wel duidelijk maken dat ik best wat uitgeef als je steeds maar een paar procent terug krijgt, maar met de vakantie erbij ging het toch hard.
Dit jaar m'n zorgverzekering maar voor een heel jaar betalen, toch weer 2% bespaard.
Heb denk ik tot nu toe nog niks genoemd dat mijn levenskwaliteit achteruit heeft gebracht of wel?

Mensen onderschatten hoeveel geld er onnodig wordt uitgegeven en dat is wat er met het vergelijken van uitgaven in dit topic bereikt probeert te worden. Want als je uitgaven laag zijn ben je eerder FO, dat is nou eenmaal de waarheid. Uitgaven heb je volledig zelf in de hand, inkomsten kunnen van buitenaf beïnvloed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
shenr schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:21:
Zo gebruik ik bijvoorbeeld sinds halverwege dit jaar een cashback site en heb al €200 uitbetaald gekregen.
Wat voor cashback-site gebruik je, ik weet dat je in bijvoorbeeld Engeland verschillende cashback-sites hebt waar ook een heleboel bedrijven aan meedoen, zodat je best snel een leuk zakcentje terug kunt krijgen, maar in NL ben ik dat nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:04
Blik1984 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:28:
[...]
Wat voor cashback-site gebruik je, ik weet dat je in bijvoorbeeld Engeland verschillende cashback-sites hebt waar ook een heleboel bedrijven aan meedoen, zodat je best snel een leuk zakcentje terug kunt krijgen, maar in NL ben ik dat nog niet tegengekomen.
Hoort hier misschien niet echt thuis, maar www.spaarwinkelen.nl www.shopkorting.nl www.cashbackxl.nl

Wellicht nog de fijnste, www.cashbacksvergelijken.nl (kan je kijken bij wie je de hoogste cashback krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
Blik1984 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:28:
[...]
Ik gebruik www.cashbackxl.nl, heeft aardig wat sites en werkt bijna altijd goed en anders kan je een call indienen. Ook fijn dat veel reissites als expedia, booking, ebookers, etc zijn aangesloten. Ook geen minimum om uit te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Thanks! Eens kijken, doen sowieso altijd onze boodschappen online via albertheijn.nl, is toch 2 euro korting per keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Members only: title

[ Voor 7% gewijzigd door trekker22 op 23-12-2015 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Ik zou het als Belg evt. nog wel willen beginnen in Nederland. De rendementen en vooruitzichten op gebied van vastgoed zijn bij jullie gewoon veel beter. Hier mag je al blij zijn met een bruto aanvangsrendement van 5%, als je daar de kosten nog afhaald kom je misschien aan 3.5% en daarvoor begin ik er niet aan. Studentenhuizen lijken interessant en ook een klassiek huurhok (kleiner apartement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Galactic schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:16:
Ik zou het als Belg evt. nog wel willen beginnen in Nederland. De rendementen en vooruitzichten op gebied van vastgoed zijn bij jullie gewoon veel beter. Hier mag je al blij zijn met een bruto aanvangsrendement van 5%, als je daar de kosten nog afhaald kom je misschien aan 3.5% en daarvoor begin ik er niet aan. Studentenhuizen lijken interessant en ook een klassiek huurhok (kleiner apartement).
Inderdaad, heb zelf enkele weken uitgebreid zitten rekenen en als ik rekening hield met alle kosten bij ons in België kwam ik op een worst case van 3.5% rendement en best case van 4% Niet echt iets om wild van te worden.

Met die rendementen investeer ik liever in een REIT waar ik meer diversificatie heb en quasi hetzelfde rendement.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
NiGeLaToR schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:41:
[...]

Tjah, er is een verschil tussen de Oom Dagobert uit te hangen en spaarzaam leven ;)

Wat ik wel mis in dit topic is uitleg bij hoe je dan leeft van je 'vermogen' met een vrh en rente van < 1%. Op de bank zitten werkt blijkbaar niet, beurs lijkt me ook dit jaar weer potentieel pijnlijk. Dus - huizen kopen?
De beurs werkt voor FO best interessant in mijn ogen, als je je richt op maandelijkse inkomsten. Net zoals vastgoed eigenlijk.

Je koopt het aan voor een bepaalde uitbetaling per jaar (huur danwel dividend). Je rendement staat vanaf dan min of meer vast, als de waarde stijgt/daalt verandert namelijk je inleg of inkomstenstroom in principe niet.

Dit jaar was op de beurs inderdaad lastig. Eindig zo te zien net onder -10%. Mijn dividend uitbetalingen (=passieve inkomsten) zijn echter gestegen vorig jaar ( bijvoorbeeld microsoft +16%, intel +18,2%, exxon +5,8%, tot realty income corp +1% ofzo...) en per januari zijn ook de eerste verhogingen alweer binnen (Siemens +8%, National Grid +2%).
Dus tja, wat is lastig aan investeren... Dat de waarde 10% omlaag is gegaan, of dat ik door letterlijk niks te doen dan naar rode cijfertjes kijken toch meer geld krijg?

Vastgoed werkt niet anders. Of dat ding nou stijgt of daalt in waarde, de huur in het huurcontract staat vast. Zolang je huurder er zit, is er niks aan de hand. Met een beetje geluk kun je die ook elk jaar 0,5-2% laten stijgen. Hoewel je daar meer rendement haalt (relatief snel 4-8%, waar aandelen sneller rond 3-4% zitten) is de jaar-op-jaar stijging daar vaak wel stabieler en trager (1-2% ipv 0-20%).

Vraag tussen die is dan vooral wat je belangrijk vindt. Nu hoog rendement op je geld (direct 4-8% op je inleg) of later hoog rendement (nu 2-3%, maar over 20-30 jaar misschien effectief 10-30%). Alleen een 'slecht' resultaat is voor FO (passieve inkomsten) heel anders dan voor de gewone mensch (kijkt vaak puur naar cash waarde).

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 23-12-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
trekker22 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:42:
Members only: title
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
shenr schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:21:
Veel mensen verwarren het verlagen van je uitgaven met gelijk maar als een zwerver leven. Je kan best je uitgaven beperken en absoluut niks inleveren op je leefkwaliteit. Wat bepaalt je leefkwaliteit? Dat je de allerlaatste iphone hebt? Prima, maar die kan je met een abonnement voor 2 jaar van 60€ p.m. aanschaffen of een gesealde op marktplaats kopen en een simonly abo erin stoppen. Kan je zomaar 500€ schelen in 2 jaar. Of shoppen voor wie de goedkoopste aanbieder is met (zorg)verzekering/gas/water/internet/etc. Kan al gauw een paar honderd euro per jaar schelen. Klinkt misschien als weinig, maar alle beetjes tellen toch op. Zo gebruik ik bijvoorbeeld sinds halverwege dit jaar een cashback site en heb al €200 uitbetaald gekregen. Dit moet al wel duidelijk maken dat ik best wat uitgeef als je steeds maar een paar procent terug krijgt, maar met de vakantie erbij ging het toch hard.
Dit jaar m'n zorgverzekering maar voor een heel jaar betalen, toch weer 2% bespaard.
Heb denk ik tot nu toe nog niks genoemd dat mijn levenskwaliteit achteruit heeft gebracht of wel?

Mensen onderschatten hoeveel geld er onnodig wordt uitgegeven en dat is wat er met het vergelijken van uitgaven in dit topic bereikt probeert te worden. Want als je uitgaven laag zijn ben je eerder FO, dat is nou eenmaal de waarheid. Uitgaven heb je volledig zelf in de hand, inkomsten kunnen van buitenaf beïnvloed worden.
Ja hoe denk je dat wij hebben opgebouwd wat we hebben? Je kunt geld maar 1 keer uitgeven en je moet een lange adem hebben.

Maar besparingstopics zijn er genoeg - maar als je dan eenmaal bespaart hebt en je schulden kwijt bent en vermogen begint te vergaren.. Wat doe je dan? Huis kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als ik tussen de regels door lees dan zijn trekker22 en rube ook geheel andere persoonlijkheden wat terugkomt in hoe men zaken doet en waar men grenzen legt. In zekere zin is vastgoedverhuur dan ook niet 100% passief. Er komt echt een stukje activiteit en persoonlijkheid bij kijken. Weer een ander drukt liever 's avonds op de buy/sell knop van zijn online broker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Yeps, ik vind dividend beleggen echt gewoon leuk, en het geeft veel voldoening. En ik kan prima leven met een schommelende koers.

Ik heb in 2015, met mijn bescheiden beginnetje, 7% ish dividend rendement gehaald, 10x meer dan de spaar rente.
Ik ben er super tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Investeert hier ook iemand in vakantie woningen? Laatst contact gehad met iemand die drie woningen in drie landen heeft en deze flink verhuurt via internet.

Voordeel kan zijndat je zelf wat aan de vakantiewoning hebt - je moet alleen een goede concierge hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
NiGeLaToR schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:31:
Investeert hier ook iemand in vakantie woningen? Laatst contact gehad met iemand die drie woningen in drie landen heeft en deze flink verhuurt via internet.

Voordeel kan zijndat je zelf wat aan de vakantiewoning hebt - je moet alleen een goede concierge hebben.
Ik ken wel iemand die, samen met zijn pa, een vakantiehuisje heeft in zo'n vakantiepark in Zeeland. De verhuur is op dit moment voldoende om de hypotheek volledig mee te betalen en daar bovenop nog wat rendement. De hypotheek is linear met 100% aflossing. Op de lange termijn is dat natuurlijk lekker geld verdienen.

Maar ja, dan moet je wel het geld eerst hebben, of in ieder geval genoeg hebben om de hypotheek aan te kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Rukapul schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:05:
Als ik tussen de regels door lees dan zijn trekker22 en rube ook geheel andere persoonlijkheden wat terugkomt in hoe men zaken doet en waar men grenzen legt. In zekere zin is vastgoedverhuur dan ook niet 100% passief. Er komt echt een stukje activiteit en persoonlijkheid bij kijken. Weer een ander drukt liever 's avonds op de buy/sell knop van zijn online broker :)
Ik denk dat dan een goede weergave is. Maar wel leuk een leerzaam om te zien wat en hoe anderen het e.e.a doen. En er is dus ook niet 1 weg naar Rome :) .

Overigens denk ik dat ik 10 minuten geleden eruit ben gekomen met het 2de appartement. Zal nu nog allemaal bevestigd en rondgemaakt moeten worden en dan pas over 4-5 maanden de overdracht.
Cashflow uit vermogen zal dan 2de helft 2016 op circa 55% liggen van onze uitgaven (gebaseerd op 2015, incl. dure vakantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Gefeliciteerd en ik zie de balans graag tegemoet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Dank je.

Eerste de laatste nog even:
rube schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:58:
De nieuwe balans na aankoop van het appartement t.b.v. verhuur:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
activa                                   passiva
34% vastgoed (eigen huis)                78% eigen vermogen 
24% vastgoed (verhuur)                   22% hypotheekschuld
30% Permanent portfolio (beleggingen)                                                  
4% beleggingspolis hypotheek
3% aandelen (dividend) 
3% overig (zakelijk, privé lening, werk)
2% Crowdfunding 
1% spaargeld  
===+                                     ===+
100%                                     100%
Verwachte balans na aankoop 2de appartement:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
31% vastgoed (eigen huis)                80% eigen vermogen 
22% vastgoed (verhuur)                   20% hypotheekschuld
21% vastgoed (verhuur)
27% Permanent portfolio (beleggingen)                                                  
1% overig (zakelijk, privé lening, werk)
1% Crowdfunding 
-5% Rekening courant 

Individuele aandelen gaan de deur uit. Voortaan eenvoudiger: indexfondsen in de permanent portfolio. Crowdfunding laat ik ook uitlopen. Straks alleen nog maar vastgoed en overzichtelijke belegingen.
Rekening courant is -5% :X :+, we moeten nog even kijken wat het beste is, of een paar maanden "rood" staan of een deposito openbreken. Ligt een beetje aan de cashflow/kosten.

Vermogen zit straks wel overwegend in vastgoed: 73%. Dat is tegenspraak met mijn credo "spreiden, spreiden, spreiden". Nou ja, het is nog geen 100% en het is verspreid over 3 objecten 8) .

(voor de oplettende rekenaar, ja ergens mist 2% doordat hier is afgerond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 16:30
rube schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:46:
[...]

Ik denk dat dan een goede weergave is. Maar wel leuk een leerzaam om te zien wat en hoe anderen het e.e.a doen. En er is dus ook niet 1 weg naar Rome :) .

Overigens denk ik dat ik 10 minuten geleden eruit ben gekomen met het 2de appartement. Zal nu nog allemaal bevestigd en rondgemaakt moeten worden en dan pas over 4-5 maanden de overdracht.
Cashflow uit vermogen zal dan 2de helft 2016 op circa 55% liggen van onze uitgaven (gebaseerd op 2015, incl. dure vakantie).
Goed bezig Rube! Een goed eerste resultaat doet al snel kriebelen naar een 2e appartement.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 18:04
rube schreef op woensdag 23 december 2015 @ 12:39:
Dank je.

Eerste de laatste nog even:

[...]

Verwachte balans na aankoop 2de appartement:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
31% vastgoed (eigen huis)                80% eigen vermogen 
22% vastgoed (verhuur)                   20% hypotheekschuld
21% vastgoed (verhuur)
27% Permanent portfolio (beleggingen)                                                  
1% overig (zakelijk, privé lening, werk)
1% Crowdfunding 
-5% Rekening courant 

Individuele aandelen gaan de deur uit. Voortaan eenvoudiger: indexfondsen in de permanent portfolio. Crowdfunding laat ik ook uitlopen. Straks alleen nog maar vastgoed en overzichtelijke belegingen.
Rekening courant is -5% :X :+, we moeten nog even kijken wat het beste is, of een paar maanden "rood" staan of een deposito openbreken. Ligt een beetje aan de cashflow/kosten.

Vermogen zit straks wel overwegend in vastgoed: 73%. Dat is tegenspraak met mijn credo "spreiden, spreiden, spreiden". Nou ja, het is nog geen 100% en het is verspreid over 3 objecten 8) .

(voor de oplettende rekenaar, ja ergens mist 2% doordat hier is afgerond)
Gefeliciteerd met de investering. Dank voor delen en interessant. Wat is de leverage (EV/VV) bij de nieuwe aankoop als ik vragen mag? Zo te zien is dit grotendeels met eigen geld gegaan.
Vanwege de afloop van een aantal deposito's kan dit voor mij volgend ook interessant worden mits er niet te veel aan eigen vrije middelen in gaan. Dit betekent ook niet al te hoge aanschafprijs van een appartement.
Hoge blootstelling aan vastgoed is inderdaad een punt. Is dan een combinatie met de permanent portfolio nog wel optimaal. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat je het aandeel aandelen (index/etf) voor goede spreiding en rendementsverwachting iets zou moeten/kunnen opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 22:13
BTU_Natas schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:08:
Yeps, ik vind dividend beleggen echt gewoon leuk, en het geeft veel voldoening. En ik kan prima leven met een schommelende koers.

Ik heb in 2015, met mijn bescheiden beginnetje, 7% ish dividend rendement gehaald, 10x meer dan de spaar rente.
Ik ben er super tevreden mee.
Wat is het totaalrendement met koersen meegerekend dat je behaald hebt?
Ben je er ook nog tevreden mee als de koers van die dividend aandelen steeds verder wegzakt in de toekomst? Want dan lijdt je uiteindelijk toch verlies, ondanks het 'sigaar uit eigen doos' dividend wat je ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@ Jurist: Dank je. Ik moet nog wel een definitieve bevestiging krijgen en alles rond maken, maar ik verwacht dat dat wel goed gaat komen. Geen leverage, hooguit voor 6-9 maanden een klein krediet, afhankelijk van wat beslissingen.

Vastgoed is voornamelijk voor de cashflow. Permanent Portfolio is voor een stabiele groei en "verzekering".
Eind volgend jaar gaan we dan wel weer verder kijken naar spreiding/verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Het Fantoom schreef op woensdag 23 december 2015 @ 14:58:
[...]

Wat is het totaalrendement met koersen meegerekend dat je behaald hebt?
Ben je er ook nog tevreden mee als de koers van die dividend aandelen steeds verder wegzakt in de toekomst? Want dan lijdt je uiteindelijk toch verlies, ondanks het 'sigaar uit eigen doos' dividend wat je ontvangt.
Rond de 0.5% koers winst. Heb trouwens op -10% en op plus 10% gestaan.
2 stijgers, 2 dalers.

Onderliggende waarde boeit mij vrij weinig. Als het dividend maar binnen stroomt. Maar ik snap waar je heen wilt, als shell, ing, unilever enz failiet gaan is dat niet leuk. Spreiding zodat moeten voorkomen.

Maar als de waarde van je aandelen daalt, omdat er straks een randebiel president van de USA wordt, lig jij dan ook te huilen, ondanks het groei potentieel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Gewoon "Dollar cost averaging" als de aandelen zakken. Dividend Aristocrats nemen en dan heb je meer dan genoeg zekerheid vooral als ze al minimaal 40 jaar bestaan en een "payout ratio" hebben van 60% of lager.

Doordat ik sterke bedrijven heb gekozen met een "wide moat" kan ik ook heerlijk slapen en de koersen tja het is maar hoe je het bekijkt mij gaat het om het stabiele en groeiende dividend van topbedrijven.
Zoals je eerder ook al aangaf als ze je een verhoging geven zoals bijvoorbeeld Microsoft te vinden onder http://seekingalpha.com/symbol/MSFT/news/dividends

*Microsoft Corporation (NASDAQ:MSFT) declares $0.36/share quarterly dividend, 16.1% increase from prior dividend of $0.31.Forward yield 3.27%Payable Dec. 10; for shareholders of record Nov. 19; ex-div Nov. 17.*

2015 was 16.1% verhoging
2014 was 10% verhoging
2013 was 22% verhoging
2012 was 15% verhoging

Dan kan kan je ervan uitgaan dat ze het net als alle voorgaande jaren ook blijven verhogen/uitkeren. Dat is de magie achter dividendbeleggen voor degene die FO wil worden.

Net als jij BTU ben ik hartstikke blij met mijn permanente aandelenportfolio en zie het maand in maand uit alleen maar groeien met dividenduitkeringen. Leuk als er meer dan 60 bedrijven mij jaarlijks op kwartaal/maandelijkse basis betalen geeft toch dat stukje zekerheid en goede spreiding wat erg belangrijk is.

Of het nu via deze dividend manier is of via verhuur,uiteindelijk vind ieder die erop richt z'n weg naar FO.
Voor mijzelf is het gewoon belangrijk dat ik flexibel ben in de toekomst en niet in Nederland bijvoorbeeld zou moeten blijven omdat ik huizen in de verhuur zou hebben die niet snel verkocht zouden kunnen worden door een of andere recessie.

Hypotheekrenteaftrek kan je ook niet op bouwen wat als dat ineens wegvalt dan zullen er ongetwijfelt een stuk minder kopers zijn. Met de nederlandse belastingplannen weet je het nooit.

[ Voor 13% gewijzigd door BabyRattle op 23-12-2015 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57

BCC

BabyRattle schreef op woensdag 23 december 2015 @ 19:27:

Doordat ik sterke bedrijven heb gekozen met een "wide moat" kan ik ook heerlijk slapen en de koersen tja het is maar hoe je het bekijkt mij gaat het om het stabiele en groeiende dividend
Zou je een lijstje met bedrijven willen posten? En hoe zoek jij de "goede" op?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
http://dailytradealert.co...ntenders-and-challengers/

Wikipedia: S&P 500 Dividend Aristocrats

Meer informatie en verdere analyses van de aandelen kan gevonden worden op seekingalpha.com

Maar laten we het op de FO onderwerpen houden.

[ Voor 25% gewijzigd door BabyRattle op 23-12-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
2015 was 16.1% verhoging
2014 was 10% verhoging
2013 was 22% verhoging
2012 was 15% verhoging

Dan kan kan je ervan uitgaan dat ze het net als alle voorgaande jaren ook blijven verhogen/uitkeren. Dat is de magie achter dividendbeleggen voor degene die FO wil worden.
Hoor je wat je zegt? Resultaten uit het verleden bieden garantie voor de toekomst. V&D was ook ooit een gezond bedrijf, net als Scapino en Imtech. Ken je Motorola nog? Ooit de nummer 2 in de index. Nothing lasts forever... Met jouw houding kan je van een hele koude kermis thuiskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmarko
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-01 14:12
pirke schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:48:
[...]

Hoor je wat je zegt? Resultaten uit het verleden bieden garantie voor de toekomst. V&D was ook ooit een gezond bedrijf, net als Scapino en Imtech. Ken je Motorola nog? Ooit de nummer 2 in de index. Nothing lasts forever... Met jouw houding kan je van een hele koude kermis thuiskomen.
Je mag zeker kritisch zijn bij deze opmerkingen, zeker met voorbeelden waarbij de groei van het dividend de laatste jaren 10%+ betreft. Mijn verwachting is dat dit niet heel erg lang door kan gaan, waarna de dividendgroei lager zal worden.

Feit blijft wel dat er genoeg (Amerikaanse) bedrijven zijn die hun dividend jarenlang (lees >25jr) hebben kunnen blijven verhogen, ook in crisistijden. Dit zegt natuurlijk niets over de toekomst. Maar dit maakt de verwachting naar de toekomst wel groot dat zij dit in de toekomst ook zullen blijven kunnen doen.

Voor mij is daarom dividendbeleggen ook de meest juiste techniek om FO te bereiken.

@ BabyRattle, toch ben ik wel benieuwd naar je portfolio, is deze ergens te bekijken?

[ Voor 4% gewijzigd door elmarko op 23-12-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
pirke schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:48:
[...]

Nederlandse bedrijven nemen niet het voortouw.. dan moet je toch echt bij Amerikaanse bedrijven beginnen.
elmarko schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:02:
[...]

Je mag zeker kritisch zijn bij deze opmerkingen, zeker met voorbeelden waarbij de groei van het dividend de laatste jaren 10%+ betreft. Mijn verwachting is dat dit niet heel erg lang door kan gaan, waarna de dividendgroei lager zal worden.

Feit blijft wel dat er genoeg (Amerikaanse) bedrijven zijn die hun dividend jarenlang (lees >25jr) hebben kunnen blijven verhogen, ook in crisistijden. Dit zegt natuurlijk niets over de toekomst. Maar dit maakt de verwachting naar de toekomst wel groot dat zij dit in de toekomst ook zullen blijven kunnen doen.

Voor mij is daarom dividendbeleggen ook de meest juiste techniek om FO te bereiken.
Inderdaad.

Daarom is het ook zo belangrijk om elk (half)jaar de beleggingen na te lopen.
Zo zijn er vele metrics om na te lopen zoals de payout ratio.. het percentage dat een bedrijf uitbetaald van de winst en zoals je al zegt wat ze tijdens crisistijden hebben gedaan.

Voorbeeldje Bank of Nova Scotia (BNS) Betaald al dividend sinds het jaar 1832.
Coca Cola(KO) betaald al dividend sinds 1920.

Zoals ik al zei spreiding maakt dividendbeleggen een stuk rustiger voor jezelf.Al helemaal dat je op het punt bent om je vaste werk op te zeggen en er van te gaan leven.

Als je 50 bedrijven hebt die allemaal 2% p.s van je portfolio zijn en er zal er na een groot aantal jaar eentje omvallen dan verlies je 2% van je inkomen.

[ Voor 24% gewijzigd door BabyRattle op 23-12-2015 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
*Microsoft Corporation (NASDAQ:MSFT) declares $0.36/share quarterly dividend, 16.1% increase from prior dividend of $0.31.Forward yield 3.27%Payable Dec. 10; for shareholders of record Nov. 19; ex-div Nov. 17.*

2015 was 16.1% verhoging
2014 was 10% verhoging
2013 was 22% verhoging
2012 was 15% verhoging

Het mag toch duidelijk zijn dat dit een niet houdbare verhoging is? Ik snap overigens wel de aantrekkingskracht van dividendbeleggen, je krijgt immers met enige regelmaat gewoon uitbetaald, terwijl bij gewoon beleggen je inkomsten puur op papier blijven, tot je moet gaan verkopen op welk moment je portefeuille achteruit gaat.

Dat gezegd hebbende is onder de streep het verschil tussen een bedrijf dat dividend uitkeert en eentje die het niet doet, dat degene die het niet doet meer geld in zichzelf investeert voor de toekomst.

• Torgo
  • Laatst online: 13:42
(jarig!)
Ik ben toch een beetje terug gekomen op dividend beleggen in aristocrats. De reden is dat je dan een over exposure hebt in de hele grote, oude bedrijven. In deze tijd waar technologische ontwikkelingen heel snel gaan en er elke week een nieuwe disruptor de markt betreed, is die "moat" in mijn ogen niet echt een garantie op een landurig succes in de toekomst. Ik ga proberen wat meer te focussen op eeb mix tussen de oude reuzen (index beleggen) en de nieuwe challengers (crowdfunding en directe investeringen in startups)

• onetime
  • Niet online
Mijn poging te wijzen op de financiele besparingen / rendementen werd door een moderator opgevat als verkapte reclame. Ja voor het milieu. Maar het is de beste investering die er is. De besparingen beginnen METEEN, maar voordat je een positief saldo hebt bereikt ben je een paar jaar verder. Maar dan gaat het hard. Al ben je dan allang gewent dat je geen energie kosten hebt...
Kan je met zelf beheersing door voor F.O.. En dan zijn we weer hier.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/71 voor alles wat daar betrekking op heeft.
Met name:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1661534 0 op de meter (energie neutraal huis)
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1560938 lucht/water warmtepomp
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511526 lucht/lucht warmtepomp
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1633544 zonnepanelen
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1489891 zonneboiler

edit: Dit hoort eigenlijk ook in de topicstart.
Laag hangend fruit met lange en hoge opbrengst. En goed voor het milieu.

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 24-12-2015 13:35 ]

• Thinkother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-09 09:27
@onetime

Vind je wel heel erg positief over bepaalde aanpassingen van het huis o.a. zonnepanelen.
Over een tijdje gaat die gehele energiemarkt op zijn gat; variabele energie prijzen lees energie prijzen in de middag voor dump prijzen en in spitsuren/avond de "normale" prijzen.

• trekker22
inderdaad. In DED wordt vaak gesproken dat de TVT niet altijd issue hoeft te zijn, want millieu.

Echter voor FO telt je TVT wel heel erg...

• cytherea
  • Laatst online: 12-09 10:22
Ik zou maximaal 65 euro kunnen besparen op mijn energie, dat is wat ik nu maandelijks betaal zonder te hoeven bijbetalen. Dus zoveel verschil zou dat bij mij niet maken (nog niet althans).

Daarnaast wat degene boven mij zegt, de energiemarkt gaat veranderen en het salderen klopt in essentie niet. Stroom is niet iets wat je in de zomer kunt verzamelen en in de winter weer kan gebruiken. In Duitsland worden deze dippen opgevangen door bruinkoolcentrales (lekker milieuvriendelijk). Dus het is de vraag of het in de toekomst nog steeds zo gaat werken.

Ik ben heel erg vóór zonnepanelen en alternatieve manier van energie hoor :) Alleen klopt het terugleveren en
doen alsof het net een grote batterij is niet.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tot 2020 (correct me if I'm wrong) zijn we nog zeker van salderen. Zo lang je de investering voor die tijd terug hebt is het zeker interessant, maar vanaf 2020 zal je moeten gaan kijken naar opslag van energie of bijv je installatie van zuid aanpassen naar Oost-West.

Het salderen is economisch nou eenmaal niet in stand te houden.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 22:56

zomertje

Barisax knorretje

cytherea schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:14:
Ik zou maximaal 65 euro kunnen besparen op mijn energie, dat is wat ik nu maandelijks betaal zonder te hoeven bijbetalen. Dus zoveel verschil zou dat bij mij niet maken (nog niet althans).

Daarnaast wat degene boven mij zegt, de energiemarkt gaat veranderen en het salderen klopt in essentie niet. Stroom is niet iets wat je in de zomer kunt verzamelen en in de winter weer kan gebruiken. In Duitsland worden deze dippen opgevangen door bruinkoolcentrales (lekker milieuvriendelijk). Dus het is de vraag of het in de toekomst nog steeds zo gaat werken.

Ik ben heel erg vóór zonnepanelen en alternatieve manier van energie hoor :) Alleen klopt het terugleveren en
doen alsof het net een grote batterij is niet.
Tesla is al bezig met een grote batterij voor thuis. Nu is die ontwikkeling voor dit soort producten pas net begonnen, dus dat gaat vast nog wel meer leuke dingen opleveren.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Thinkother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-09 09:27
@zomertje

Netbeheerders zijn ook al bezig met batterij oplossingen voor nieuwbouwwijken zodat er dunnere koper kabels gebruikt kunnen worden en de stroom niet heen en weer hoeft te lopen. Des te niet zijn het twee vliegen in één klap als je zowel het milieu als geld kan besparen.

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Het milieubewust FO worden.

* BTU_Natas kijkt naar zijn Shell aandelen en grijnst.

Nu even serieus, led lampen geinstalleerd (check)
Goed geisoleerd huis (check)
Sparen voor zonnepanelen (check)

Maar ik doe bovenstaande niet voor het mileu, maar omdat ik niet van verspilling hou. Dat heeft allicht als bijwerking dat het goed voor het milleu is. maar dat terzijde.

• cytherea
  • Laatst online: 12-09 10:22
zomertje schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:23:
[...]

Tesla is al bezig met een grote batterij voor thuis. Nu is die ontwikkeling voor dit soort producten pas net begonnen, dus dat gaat vast nog wel meer leuke dingen opleveren.
Ja dat zijn mooie ontwikkelingen maar nog niet genoeg denk ik. In de winter is dat nooit genoeg om een huishouden op te laten draaien, in ons zonnig landje dan. Een interessant onderwerp maar licht offtopic hier denk ik.

Zelf heb ik geïnvesteerd in een windmolen via de windcentrale, daar geldt eigenlijk hetzelfde als zonne-energie voor maar leek me op zich wel een mooie investering. Behalve als de energieprijs keldert dan levert het niks meer op.

• Blik1984
Zonnepanelen hier, en al compleet terugverdient in 2018. Wordt hier wel erg slecht gedacht over het salderen, dat is echt nog geen issue hier in Nederland. In Duitsland ligt vele malen meer op de daken en daar krijg je gewoon een bepaalde tijd zekerheid qua salderen.

De energielobby heeft hier in dit topic al goed zijn werk gedaan zie ik

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:26

Don Quijote

El Magnifico

Zonnepanelen zijn voor mijn lange tijd geen optie geweest, omdat het totaal niet in het straatbeeld zou passen en ik dat mijn buren niet aan wil doen :). Maar deze: http://www.zonne-dakpan.nl/ oplossing lijkt me een heel mooi alternatief. Ik kan nog niet echt veel vinden over opbrengst, kwaliteit etc. Maar als dit in de praktijk prima werkt, zie ik zomaar een hoop extra mensen gaan investeren.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:49
DivWhis schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:14:
Zonnepanelen zijn voor mijn lange tijd geen optie geweest, omdat het totaal niet in het straatbeeld zou passen en ik dat mijn buren niet aan wil doen :). Maar deze: http://www.zonne-dakpan.nl/ oplossing lijkt me een heel mooi alternatief. Ik kan nog niet echt veel vinden over opbrengst, kwaliteit etc. Maar als dit in de praktijk prima werkt, zie ik zomaar een hoop extra mensen gaan investeren.
Alleen is het 3x zo duur met bijbehorende TVT.

Waarom uberhaubt in 2015 nog met dakpannen werken, voor nieuwbouw kan er rustig nagedacht worden over echt geintegreerde oplossingen (alleen duurt het een generatie voor dat geaccepteerd wordt)

Afbeeldingslocatie: https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwirlqWPlPXJAhUGXQ8KHdudAC0QjRwIBw&url=http%3A%2F%2Finhabitat.com%2Fworlds-first-integrated-solar-system-generates-electricity-and-heat%2F&psig=AFQjCNEoeKPxVl1lJ4EOfCBWskfrdFSQ4w&ust=1451069163428413

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57

BCC

Innovatie in de bouw :) Dat gebeurt al sinds de romeinen niet meer :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Ik had deze maand niet genoeg zin en energie om mijn maandelijkse aandelenkoop uit te zoeken. Niet erg, want het moet leuk blijven. Omdat ik wel mijn verdeling cash-sparen / investeren in stand wil houden heb ik eens iets geks gedaan. Ik heb namelijk twee prachtige collectors items gekocht, waarvan de waarde in elk geval de inflatie wel volgt. Maar vermoedelijk neemt de waarde toe.

Diversificatie, veel uitzoekplezier aan gehad, maar potentieel risicovol. Zijn hier andere mensen die een deel(tje) van de portefeuille in goederen hebben zitten? Hoe ver zou je gaan?

Om in te haken op de milieudiscussie: de oplettende lezer heeft mij hier ook wel eens over gehoord. Ik mag FO en duurzaamheid ook graag combineren. Ik ben inmiddels wel uit Shell gestapt ;) Toch denk ik dat ik qua geld dat wij opzij zetten blijf kiezen voor rendement > duurzaamheid. Daarentegen zijn onze maandelijkse lasten gewoon wat hoger door meer duurzame producten te kopen. Keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmarko
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-01 14:12
murphsy schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 09:31:
Ik had deze maand niet genoeg zin en energie om mijn maandelijkse aandelenkoop uit te zoeken. Niet erg, want het moet leuk blijven. Omdat ik wel mijn verdeling cash-sparen / investeren in stand wil houden heb ik eens iets geks gedaan. Ik heb namelijk twee prachtige collectors items gekocht, waarvan de waarde in elk geval de inflatie wel volgt. Maar vermoedelijk neemt de waarde toe.

Diversificatie, veel uitzoekplezier aan gehad, maar potentieel risicovol. Zijn hier andere mensen die een deel(tje) van de portefeuille in goederen hebben zitten? Hoe ver zou je gaan?

Om in te haken op de milieudiscussie: de oplettende lezer heeft mij hier ook wel eens over gehoord. Ik mag FO en duurzaamheid ook graag combineren. Ik ben inmiddels wel uit Shell gestapt ;) Toch denk ik dat ik qua geld dat wij opzij zetten blijf kiezen voor rendement > duurzaamheid. Daarentegen zijn onze maandelijkse lasten gewoon wat hoger door meer duurzame producten te kopen. Keuzes.
In het verleden wel eens zilveren maple leafs gekocht, met het idee dat het over de lange termijn zijn waarde wel behoud. Daar zitten inderdaad ook wel weer risico's aan.. Als je kan genieten dat je die spullen in je huis hebt (en dat kon ik toen: mooi in de vitrinekast) heeft dit natuurlijk ook een waarde. Echter, ik ben ermee gestopt omdat ik er geen passief inkomen mee vergaar (en ik er tegenwoordig weinig meer van kan genieten dat ik die dingen in bezit heb).

Wat heb jij gekocht als collectors item?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:43
Ik heb het vermoeden dat er tegenwoordig weer meer particulieren de beurs op gaan om rendement te pakken, het loopt niet echt storm met de spaarrentes.

Is het investeren in iemand anders zijn zonnepaneel-installatie ook een goede optie? Ik heb wel eens gehoord van omvangrijke initiatieven in bijvoorbeeld Duitsland. Wel de voordelen maar minder lasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevinc
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:21
Ik heb anders wel hoog rendement op spaarrente rond de 10%,
Doe het al jaren en het is wel koersafhankelijk.

Ben voor de turkse verkiezingen met 50.000 ingestapt en sta nu los van de rente voor elk 1000 nog eens 100 euro winst. heb nog 4 maanden te gaan en hoop rond de 7,500 winst uit te komen.

Het is wel de Turkse lira, maar het moet wel heel raar lopen wil je verlies draaien met 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Ik weet niet wanneer je bent ingestapt in Turkse lira maar als ik de koers bekijk dan is de waarde van lira alleen maar gedaald tov de euro. Je netto rendement is veel lager dan de bruto 10%.

http://www.xe.com/currenc...?from=TRY&to=EUR&view=10Y
elmarko schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 12:15:
[...]
In het verleden wel eens zilveren maple leafs gekocht, met het idee dat het over de lange termijn zijn waarde wel behoud. Daar zitten inderdaad ook wel weer risico's aan.. Als je kan genieten dat je die spullen in je huis hebt (en dat kon ik toen: mooi in de vitrinekast) heeft dit natuurlijk ook een waarde. Echter, ik ben ermee gestopt omdat ik er geen passief inkomen mee vergaar (en ik er tegenwoordig weinig meer van kan genieten dat ik die dingen in bezit heb).

Wat heb jij gekocht als collectors item?
De zilveren maple leafs volgt alleen de zilver spotprijs. Je had beter kunnen investeren in zilveren Panda's. Ze waren ook iets duurder in aankoop maar de returns zijn fenomenaal.

Deze 1 oz munten zijn alleen maar in waarde gestegen.
http://imgur.com/a/I9Q2V

[ Voor 69% gewijzigd door Blord op 25-12-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
murphsy schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 09:31:
Omdat ik wel mijn verdeling cash-sparen / investeren in stand wil houden heb ik eens iets geks gedaan. Ik heb namelijk twee prachtige collectors items gekocht, waarvan de waarde in elk geval de inflatie wel volgt. Maar vermoedelijk neemt de waarde toe.

Ik heb ook een deel in collectibles zitten. (zeldzame) Magic kaartjes om precies te zijn, maar dat is dan ook een hobby van me. Doordat ik er ook mee speel, en er een emotionele waarde aan hecht, haal ik sowieso "rendement" maar ook financieel verwacht ik dat het wel meer dan inflatie zou moeten doen. Ik waardeer ze voor mezelf echter alleen op aanschafwaarde. Dan zit ik rond de 1-2% van mijn FO vermogen. Verkoopwaarde zou nu rond de 3-4% liggen verwacht ik echter. Ik heb hier echter wel verstand van en ik zou niet zomaar durven in andere collectibles te stappen. Ik probeer het ook bij Magic te zoeken naar de 'sensible' opties en niet de 'minte' versies die 6x zo duur zijn (en wel meer dan 6x zo zeldzaam, dat dan wel).

Maar goed, hobby, investeren, gekte, je noemt het maar wat je wil. Voor mij is het ook een stukje beloning voor het andere sparen dat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:26

Don Quijote

El Magnifico

Ik heb ondertussen een aardig bedrag aan Whisky's staan. Voor mij een ideale investering. Ik vind het mooi om te kijken naar de verzameling, en mocht het voor wat voor reden dan ook toch niet waardevast blijken, kan ik er alsnog van genieten door het op te drinken. Hierbij heb ik dan ook de regel dat ik uitsluitend Whiskey's koop voor een bedrag waar ik me nog senang voel om het op te drinken. Tot dusver gaat het, deels door mazzel, niet onverdienstelijk. Klapper hierbij is de volgende; Twee jaar geleden bij een lokale slijter 15 flessen van mijn favoriete Whisky gekocht omdat deze daar toen 40 Euro goedkoper was dan veel andere shops (110 ipv 150-170). Nu vragen ze lachend 400 Euro voor een fles Macallan 18 jaar, fine oak. Dat is een redelijk rendement in twee jaar ;).
Grootste risico is dat ik ze stiekem toch opdrink voordat ik ze verkoop ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Don Quijote op 26-12-2015 05:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Blord schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 15:40:
Ik weet niet wanneer je bent ingestapt in Turkse lira maar als ik de koers bekijk dan is de waarde van lira alleen maar gedaald tov de euro. Je netto rendement is veel lager dan de bruto 10%.

http://www.xe.com/currenc...?from=TRY&to=EUR&view=10Y

[...]

De zilveren maple leafs volgt alleen de zilver spotprijs. Je had beter kunnen investeren in zilveren Panda's. Ze waren ook iets duurder in aankoop maar de returns zijn fenomenaal.

Deze 1 oz munten zijn alleen maar in waarde gestegen.
http://imgur.com/a/I9Q2V
Doet me denken aan wat een Rus tegen me zei. Die gaf aan dat in Rusland de rente op spaarrekening over de 10% was. Ik was verbaasd. Maar hij gaf aan dat dit vooral vanwege de hoge inflatie in Rusland is. Netto zullen ze daar niet veel beter af zijn als hier.

http://www.tradingeconomics.com/russia/inflation-cpi

Zo te zien is er in Turkije sprake van zo'n 8% inflatie per jaar:

http://www.tradingeconomics.com/turkey/inflation-cpi

Misschien nette nog steeds 2% hoger rendement als NL? Maar in dat geval zou ik mijn extra geld liever ergens anders in stoppen als een spaarrekening. Het idee dat je je geld stopt in een land waar de inflatie zo hoog is vind ik ook niet heel relaxed.

[ Voor 15% gewijzigd door MacWolf op 26-12-2015 08:35 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Leuk om te lezen dat jullie ook in colectibles zitten. Bij mij betrof het horloges, al drink ik graag whisky en heb ik vroeger ook magic gespeeld ;) Horloges vind ik leuk, en zie ik nog vrij veel toekomst in qua waarde. En inderdaad: mocht de waarde tegenvallen kan ik ze altijd nog gaan dragen.

Van de week mooi dividend van Nike gekregen. Helaas is de decembermaand wel erg duur, waardoor verdere stappen niet gaan plaatsvinden. En nog een nare verrassing: ik deed een freelance opdracht bij één van die omgevallen reuzen van afgelopen week. Toch een setback nog in dec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
DivWhis schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 04:04:
Ik heb ondertussen een aardig bedrag aan Whisky's staan. Voor mij een ideale investering. Ik vind het mooi om te kijken naar de verzameling, en mocht het voor wat voor reden dan ook toch niet waardevast blijken, kan ik er alsnog van genieten door het op te drinken. Hierbij heb ik dan ook de regel dat ik uitsluitend Whiskey's koop voor een bedrag waar ik me nog senang voel om het op te drinken. Tot dusver gaat het, deels door mazzel, niet onverdienstelijk. Klapper hierbij is de volgende; Twee jaar geleden bij een lokale slijter 15 flessen van mijn favoriete Whisky gekocht omdat deze daar toen 40 Euro goedkoper was dan veel andere shops (110 ipv 150-170). Nu vragen ze lachend 400 Euro voor een fles Macallan 18 jaar, fine oak. Dat is een redelijk rendement in twee jaar ;).
gewoon hoeveelheid verkopen dat je je aanschaf (en beetje winst?) casht. Als je dan een keer dorst krijgt, kost het geen geld meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DivWhis schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 04:04:
Ben eigenlijk alleen met wijninvesteringen bekend, maar daar is de opslag eigenlijk nog het belangrijkste. Ik heb hier in de wijnkoelkast twee flessen van zo'n 250 euro liggen, maar dat zijn ze niet meer waard vanwege het feit dat ze niet aantoonbaar op de juiste manier opgeslagen liggen. Die liggen er dus om gedronken te worden. Is dat met whiskey niet net zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Enkele jaren geleden had ik de mogelijk om deze cognac te kopen voor 750 euro. Nu staat het in de winkel te koop voor 2000 euro. :9~

Afbeeldingslocatie: https://www.exclusivedrinks.nl/images/productimages/big/remy-martin-louis-xiii.jpg

Ook met bitcoins. Jaren geleden wel eens gehoord daarover. Toen lag de prijs in de orde van tientallen centen per BTC. Als je toen een paar duizend had gemined met je computer was nu al multimiljonair. Je kon zo een paar BTC per dag mining met de computer.

Met de cognac vond ik toen te duur en de bitcoins te waardeloos. Wat had ik mis.

[ Voor 8% gewijzigd door Blord op 26-12-2015 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Kopen was beter dan minen was wetenschappelijk bewezen met bitcoins :-)

Ik heb genoeg advertenties gezien voor 0.05 dollarcent per BTC.. wat was ik dom toen om het niet te kopen.
Al waren het er maar 100 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
BabyRattle schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 13:02:
Kopen was beter dan minen was wetenschappelijk bewezen met bitcoins :-)

Ik heb genoeg advertenties gezien voor 0.05 dollarcent per BTC.. wat was ik dom toen om het niet te kopen.
Al waren het er maar 100 stuks.
Tja met de kennis van achteraf is alles makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
Bonsaiboom schreef op zondag 27 december 2015 @ 09:14:
[...]

Tja met de kennis van achteraf is alles makkelijk :)
Inderdaad, want meeste mensen die voor paar dollarcent die dingen gekocht hadden, hadden rond de 10 dollar allang gecasht. Achteraf is mooi wonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 21:48
Ja, of je blijft ze nog "even" vasthouden omdat de waarde nog steeds omhoog gaat... tot de crash en dat zit je weer :+
Pagina: 1 ... 37 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.