Interessant topic.
Eerst eens een overzichtje van mijn maandelijkse uitgaven.
Woonlasten (hypotheekrente, servicekosten, lokale belastingen): 375
Gas/elektriciteit/water: 55
Internet en vaste telefonie: 35
Verzekeringen (zorg, begrafenis, inboedel, reis): 90
Boodschappen: 120
Vakantie: 100
Auto (onderhoud, afschrijving, verzekering, mrb, benzine): 370
Overige uitgaven: 150
Sparen (inclusief aflossen hypotheek, zonder afschrijving auto): 2.000
Mijn spaarquote is dus zo’n 60%, zodat financiële onafhankelijkheid zeker haalbaar is in de verre toekomst. Hoewel ik sinds mijn 21e onafgebroken heb gewerkt (nooit werkloos geweest) heb ik nog altijd geen vast contract. Daarom probeer ik mijn uitgaven zodanig in te richten dat ik zelfs met een minimumloon-baan nog gemakkelijk rond kan komen zonder te bezuinigen. Een groot deel van mijn geld gaat naar het aflossen van de hypotheek (wat ook mijn lage woonlasten verklaard). Een gemakkelijke manier om zonder risico nog enig rendement te behalen (ook door de box 3 vrijstelling). In verband met de lage rentestand beleg ik sinds dit jaar ook in aandelen. Maar ik had 1/5e belegd in Delta Lloyd, dus de stand van zaken na dit eerste beleggingsjaar is dat ik een maandje voor niets heb gewerkt.
Ik zie trouwens in dit forum dat de kosten van een nieuwe auto nogal overschat worden. Als je (zoals ik) elke 6 jaar een nieuwe auto koopt schrijf je 60% af, dus 10% van de aankoopwaarde per jaar. De helft daarvan is in de eerste 2 jaar. Als je dezelfde auto koopt als hij 2 jaar oud is, en er daarna nog 4 jaar in rijdt schrijf je dus 30% van de nieuwwaarde af, dus 7,5% per jaar. Als je in auto’s van rond de 20k rijdt kost een gloednieuwe kopen je dus maar 500 euro per jaar extra. Een nieuwe auto heeft voor mij wel degelijk meerwaarde, het is echt heel leuk om een nagelnieuwe te hebben. Het is net als bij elektronica, los van de vraag hoeveel je er voor over hebt is het unboxen van het nieuwste van het nieuwste toch net even leuker dan tweedehands.
Dat mensen zich ergeren aan andere mensen die wel mooie spullen hebben maar geen geld willen verbranden aan uitjes met vrienden etc. vind ik maar onzin. Iedereen moet dat voor zich weten. Mijn ervaring is dat je vaak even leuke dingen kunt doen zonder veel geld uit te geven. Bijvoorbeeld zelf een lekker diner koken, lekkere hapjes en drankjes in huis halen, en er dan met familie/vrienden een gezellige dag van maken. Als we iets gaan doen dat geld kost vind ik dat prima, maar dan moet het wel echt iets zijn dat meerwaarde voor mij heeft want anders heb ik er geen zin in. Ik hecht gewoon simpelweg meer waarde aan een leuk (ingericht) huis en mooie spullen (waaronder de auto). Daar kan ik elke dag weer van genieten. Als je geld verbrandt aan dingen als uitgaan of dure vakanties is het daarna meteen weg.
[
Voor 14% gewijzigd door
SPT op 21-12-2015 20:10
]