Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.364.781 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:40
De politieke discussie is hier offtopic en kan in het betreffende topic in ASP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
Lointje schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:57:
[...]

Toch even opletten met hoge rendement van bedrijfsobligaties. Als je tegenwoordig nog hoge obligaties vindt, zijn deze vaak risicovol. Het bedrijf zit bv met een serieus rood cijfer maar belooft daaruit te komen omdat ze gaan investeren met de nieuwe obligatieuitgave -> risico. En vaak zijn het achtergestelde obligaties waardoor je bijna helemaal achteraan de rij recht hebt op een vergoeding bij een faillisement/probleem. Waardoor de "veilige" obligaties eigenlijk helemaal niet zo veilig zijn.
Maar als je goed je huiswerk doet en genoeg spreidt, kan het inderdaad een mooie basis vormen voor wat extra rendement :-)
Bedankt voor tip en extra info.
Ik neem inderdaad een risico, maar tegelijkertijd wil ik bijdrage leveren om de bedrijven te helpen.

Vreemd genoeg zijn er niet veel nederlandse bedrijven die bedrijfsobligaties aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Philips, Akzo Nobel, DSM, ING, ABN AMRO to name a few. Groot deel van bedrijfsgenoteerde ondernemingen hebben ook leningen uitstaan. Niet alle leningen kunnen door consumenten gekocht worden overigens

Vraag je altijd af waarom het verwachte rendement op de ene lening groter is dan de ander: hoe hoger het verwacht rendement, hoe groter het risico

[ Voor 27% gewijzigd door Chief op 09-12-2015 08:04 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

rube schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:54:
Op 57K lijkt het dieptepunt zo'n beetje te zitten (€ 33,-). Maar op 67K zit je al weer op € 639,-.
Aangezien ik nogal hoog zit, scheelt het voor ons wel wat meer.
Rare curve.

Overigens vertrouw ik de tool voor geen meter. Bij mijn inkomstenbelasting over 2015 zitten ze er ook een paar €1000 naast.

Dus het is erg indicatief. Scheelt bij mij €250.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:18
ph4ge schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:30:
[...]

Het PVDA/VVD compromis voldeed bij lange na al niet aan die doelstelling, uiteindelijk leek D66 juist daarom ook af te haken. Wat er nu ligt is een zooitje. Het lijkt een goed nieuws show, maar dat goede nieuws is maar heel bescheiden voor de 5 miljard euro die het kost, is maar een fractie van wat we de afgelopen jaren hebben ingeleverd en heeft nauwelijks gunstige effecten voor de economie. Echt een afgang.
Liever dit dan helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Chief-XL schreef op woensdag 09 december 2015 @ 07:41:
Philips, Akzo Nobel, DSM, ING, ABN AMRO to name a few. Groot deel van bedrijfsgenoteerde ondernemingen hebben ook leningen uitstaan. Niet alle leningen kunnen door consumenten gekocht worden overigens

Vraag je altijd af waarom het verwachte rendement op de ene lening groter is dan de ander: hoe hoger het verwacht rendement, hoe groter het risico
Het zal toch niet heel risicovol zijn om bedrijfsobligaties van ING of ABN te kopen lijkt me? Dat zijn banken die, desnoods op kosten van de belastingbetaler, waarschijnlijk wel gered zouden worden bij problemen (hoe fout dit ook is in een echt kapitalistisch systeem).

Ik kwam deze retirement calculator trouwens tegen via HackerNews, misschien een leuke indicatie: https://networthify.com/c...ualPct=5&withdrawalRate=4

Hoewel ik me afvraag hoe accuraat deze zal zijn voor Nederland. Misschien ook leuk om een beeld te krijgen hoeveel je nodig hebt om in buitenland FO te worden met geld dat in NL gespaard is.

[ Voor 5% gewijzigd door MacWolf op 09-12-2015 11:57 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
MacWolf schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:57:
[...]

Het zal toch niet heel risicovol zijn om bedrijfsobligaties van ING of ABN te kopen lijkt me? Dat zijn banken die, desnoods op kosten van de belastingbetaler, waarschijnlijk wel gered zouden worden bij problemen (hoe fout dit ook is in een echt kapitalistisch systeem).

Ik kwam deze retirement calculator trouwens tegen via HackerNews, misschien een leuke indicatie: https://networthify.com/c...ualPct=5&withdrawalRate=4

Hoewel ik me afvraag hoe accuraat deze zal zijn voor Nederland. Misschien ook leuk om een beeld te krijgen hoeveel je nodig hebt om in buitenland FO te worden met geld dat in NL gespaard is.
Nu tegenwoordig banken kunnen werken met achtergestelde obligaties onder voorbehoud van de kapitaalbuffer, zijn die enorm risicovol geworden. Die vervallen direct en volledig, wanneer het vermogen van de bank te laag wordt.

Dus lang voordat zaken als redding/failissement aan de orde komen, zijn die obligaties al lang niks meer waard.

Zoals altijd: als het rendement hoog is, is daar een reden voor (risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
Investeringen met een hoog rendement en een laag risico zijn wel mogelijk, maar meestal alleen in speciale situaties. Er is dan b.v. veel kennis voor nodig, de markt is extreem verstoord etc.

In een liquide markt waar duizenden anderen dezelfde zoniet meer informatie en kennis hebben, zul je zeer moeilijk een hoog rendement met laag risico weten te vinden.

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Xanaroth schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:22:
[...]

Nu tegenwoordig banken kunnen werken met achtergestelde obligaties onder voorbehoud van de kapitaalbuffer, zijn die enorm risicovol geworden. Die vervallen direct en volledig, wanneer het vermogen van de bank te laag wordt.

Dus lang voordat zaken als redding/failissement aan de orde komen, zijn die obligaties al lang niks meer waard.

Zoals altijd: als het rendement hoog is, is daar een reden voor (risico).
Duidelijk. Voorlopig maar lekker bij mijn veilige, saaie, indexfondsen blijven :)

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
MacWolf schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:31:
[...]

Duidelijk. Voorlopig maar lekker bij mijn veilige, saaie, indexfondsen blijven :)
Begrijp ik het goed dat je nog niet heel veel ervaring hebt met beleggen?
Obligaties zijn over het ALGEMEEN veiliger dan aandelen maar obligaties hebben lager verwacht rendement. Een obligatie is NOOIT zonder risico's. Als een bedrijf failliet gaat dan zijn eerst de aandeelhouders het bokkie en vervolgens de schuldeisers waaronder obligatiehouders. Kijk bv naar de obligaties van Griekenland waarop een zogenaamde "haircut" op heeft plaatsgevonden.
Kijk o.a. naar de rating van de obligatie maar vaar daar niet blind op. Het geeft wel een goede indicatie.
Wb ING/ABN: zelfs als de overheid als vangnet dient dan wil dat niet zeggen dat de obligatiehouders geen verlies kunnen maken

Wat betreft de euro, we hebben toch een aantal jaren mogen profiteren van ruim monetiar beleid van de FED met een EUR/USD van rond de 1.40.

[ Voor 7% gewijzigd door Chief op 10-12-2015 02:33 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Ik meld me hier ook maar eens, na een paar maanden mee te hebben gelezen. In 2014 ben ik afgestudeerd (HBO) en vanaf september 2016 ga ik twee jaar studeren (pre-master + master). In de tussentijd heb ik aardig wat gewerkt, flink wat verdiend, en daar wil ik nu iets mee gaan doen (de wekelijkse/maandelijkse renteverlagingen van de Rabo komen me de strot uit). Ik heb, waarschijnlijk, tegen september 2016 al met al zo'n 40k om mee aan de slag te gaan.

Als student verwacht ik niet de tijd/kennis te hebben om in aandelen te gaan handelen, dus ik zoek andere manieren. Hebben jullie wellicht wat tips in welke richting ik dit moet zoeken?

Mochten jullie extra informatie nodig hebben, geef een gil :).

It's dogged that does it

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb mijn hypotheek nog eens tegen het licht gehouden en mijn levensverzekering/ kapitaalverzekering bevalt me niet. Het bouwt te weinig rendement op, gemiddeld iets van 1,5% per jaar. Hiermee zou ik dus een gedeelte van de hypotheek mee afslossen.

Volgens de polis kan ik om premie stop vragen om de verzekering stopzetten. Ik kan niks terugvinden over boetes. De bank zal natuurlijk wel iets anders voor in de plaats willen zien. Dat is ook geen probleem.

In ieder geval heb ik een afspraak geregeld, wat ik graag zou willen weten of ik bij de bank zou moeten blijven voor een vervangend product. Kan ik boetes verwachten, hoe redelijk is de bank? Heeft iemand met dit appeltje geschild?

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
Veel hangt er vanaf wat je "korte termijn" plannen zijn. Ben je van plan om binnen dit en 5 jaar een huis te kopen, dan zou ik het gewoon op de hoogst mogelijke spaarrekening zetten en het geld dan gebruiken als inleg in het huis. Want met wat pech verlies je redelijk wat geld op de beurs de komende jaren.

Moest dat niet het geval zijn, de tips zijn altijd:
- spreiden (zowel qua inleg als waarin je je geld steekt). Ga niet meteen je 40k in 1 aandeel steken. Beter zijn dan indexfondsen/trackers bv en indien mogelijk in verschillende sectoren, munten, landen, ...
- Kijk zelf met wat voor risico je kan leven. Aandelen met mogelijkheid tot volledig verlies, staatsobligaties met lager rendement maar iets veiliger, ... Sommige mensen worden knettergek als de beurs 1% daalt en liggen er wakker van. Als dat bij jou het geval is, geen aandelen of trackers.
- Beleg enkel met geld dat je kan missen. Zorg dat je autopech kan opvangen, zorg dat je geld hebt om door je masterstudies te geraken, ... Behou dus een buffer.
- Tips op het internet zijn mooi, maar doe toch maar altijd je huiswerk. Het is niet omdat iemand zegt dat X of Y de toekomst is of net niet, dat dat ook zo is.

• MacWolf
Chief-XL schreef op donderdag 10 december 2015 @ 01:42:
[...]

Obligaties zijn over het ALGEMEEN veiliger dan aandelen maar obligaties hebben lager verwacht rendement. Een obligatie is NOOIT zonder risico's. Als een bedrijf failliet gaat dan zijn eerst de aandeelhouders het bokkie en vervolgens de schuldeisers waaronder obligatiehouders. Kijk bv naar de obligaties van Griekenland waarop een zogenaamde "haircut" op heeft plaatsgevonden.
Kijk o.a. naar de rating van de obligatie maar vaar daar niet blind op. Het geeft wel een goede indicatie.
Wb ING/ABN: zelfs als de overheid als vangnet dient dan wil dat niet zeggen dat de obligatiehouders geen verlies kunnen maken

Wat betreft de euro, we hebben toch een aantal jaren mogen profiteren van ruim monetiar beleid van de FED met een EUR/USD van rond de 1.40.
Ik beleg sinds een jaartje. Maar eigenlijk is dat voornamelijk Meesman. Eerder nog een beetje gespeculeerd op olie via DeGiro en hoewel het me uiteindelijk wel wat geld had opgeleverd, gaf het toch te veel stress.

Nu zit 95% van mijn belegde geld bij Meesman en 5% bij Lynx. Voor beide partijen maak ik momenteel gebruik van indexfondsen.

Bedankt voor de korte, heldere uitleg over obligaties. Weer wat geleerd :)

• MacWolf
SavageBrother schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:29:
Ik meld me hier ook maar eens, na een paar maanden mee te hebben gelezen. In 2014 ben ik afgestudeerd (HBO) en vanaf september 2016 ga ik twee jaar studeren (pre-master + master). In de tussentijd heb ik aardig wat gewerkt, flink wat verdiend, en daar wil ik nu iets mee gaan doen (de wekelijkse/maandelijkse renteverlagingen van de Rabo komen me de strot uit). Ik heb, waarschijnlijk, tegen september 2016 al met al zo'n 40k om mee aan de slag te gaan.

Als student verwacht ik niet de tijd/kennis te hebben om in aandelen te gaan handelen, dus ik zoek andere manieren. Hebben jullie wellicht wat tips in welke richting ik dit moet zoeken?

Mochten jullie extra informatie nodig hebben, geef een gil :).
Ik zou dit boekje aanschaffen en als je de argumentatie met betrekking tot indexfondsen goed vind, dan zou ik daar geld in stoppen. Lekker simpel en erg veilig (historisch gezien), mits je bereid bent lang te wachten tijdens "badkuipen" en niet in de stress schiet en alles met verlies verkoopt.

http://www.bol.com/nl/p/d...eleggen/1001004006191081/

Hier op dit forum zitten een aantal mensen met ofwel Meesman indexfondsen, ofwel een combinatie van Vanguard fondsen (VX.US / VTI). Meesman maakt "onder water" ook (voornamelijk?) gebruik van een aantal Vanguard fondsen en is daardoor iets duurder dan als je zelf direct je fondsen zou kiezen via een andere partij zoals Lynx.

Persoonlijk houdt ik toch nog minstens 20.000 EUR liquide (op spaarrekening) voor noodgevallen. Je wilt niet in noodgevallen gedwongen zijn je aandelen te verkopen als alles net in een mindere periode zit. Je wilt liever de rit uitzitten. En dat kan als je genoeg cash hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door MacWolf op 10-12-2015 13:35 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21

Tazzios

..

SavageBrother schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:29:...
...
Al bij Crowdfunding sites gekeken?
annuïtair, goed te spreiden, zelf te kiezen risico en looptijd kiezen.

• Rukapul
Tazzios schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:42:
[...]

Dat is nogal een advies en claims: een niet eenduidig gedefinieerde investeringscategorie, weinig historisch inzicht in risico's en rendementen, matig gereguleerd. Klinkt also ik direct een ton naar crowdfunding moet schuiven. Oh wacht, misschien heb ik wel net als de vraagsteller wel niet de "tijd/kennis" om (individuele) crowdfunding projecten te doorgronden.

• SavageBrother
Tazzios schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:42:
[...]

Een vriend van mij heeft stage gelopen bij Symbid, dus ik heb er wel eens van gehoord inderdaad. Echter vergt dit volgens mij toch wel wat tijd en kennis. Ik heb momenteel niet de tijd mij echt te verdiepen in de bedrijven/ideën die voorbij komen. Ik ben dus momenteel niet in staat in te schatten of dit voor mij de moeite waard is. Te veel risico dus.
Rukapul schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:54:
[...]

Dat is nogal een advies en claims: een niet eenduidig gedefinieerde investeringscategorie, weinig historisch inzicht in risico's en rendementen, matig gereguleerd. Klinkt also ik direct een ton naar crowdfunding moet schuiven. Oh wacht, misschien heb ik wel net als de vraagsteller wel niet de "tijd/kennis" om (individuele) crowdfunding projecten te doorgronden.
+1
MacWolf schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:30:
[...]

Ik zou dit boekje aanschaffen en als je de argumentatie met betrekking tot indexfondsen goed vind, dan zou ik daar geld in stoppen. Lekker simpel en erg veilig (historisch gezien), mits je bereid bent lang te wachten tijdens "badkuipen" en niet in de stress schiet en alles met verlies verkoopt.

http://www.bol.com/nl/p/d...eleggen/1001004006191081/

Hier op dit forum zitten een aantal mensen met ofwel Meesman indexfondsen, ofwel een combinatie van Vanguard fondsen (VX.US / VTI). Meesman maakt "onder water" ook (voornamelijk?) gebruik van een aantal Vanguard fondsen en is daardoor iets duurder dan als je zelf direct je fondsen zou kiezen via een andere partij zoals Lynx.

Persoonlijk houdt ik toch nog minstens 20.000 EUR liquide (op spaarrekening) voor noodgevallen. Je wilt niet in noodgevallen gedwongen zijn je aandelen te verkopen als alles net in een mindere periode zit. Je wilt liever de rit uitzitten. En dat kan als je genoeg cash hebt.
Ik ga hier in ieder geval mee aan de slag.

On the side;

Ik zag dit voorbijkomen; https://boxxonwheels.eu/boxx-on-wheels/obligaties/ (dit heeft natuurlijk wel wat weg van crowdfunding). Een bestaand, relatief succesvol bedrijf, wat om kapitaal verlegen zit. Gegarandeerd 11% gegarandeerd rendement. Het enige risico wat hier aan vast zit is volgens mij dat het bedrijf failliet zou gaan? Dit lijkt me haast te mooi om waar te zijn. Wat zie ik over het hoofd?

It's dogged that does it

• Rukapul
Afbeeldingslocatie: https://boxxonwheels.eu/wp-content/uploads/2015/10/afm2_vrijstelling_prospectus-1768x122.jpg
serieus: de kapitaalsstructuur en andere financiele informatie staat niet eens op de site (alleen dat zogenaamd 50% van het kapitaal wordt ingebracht door het moederbedrijf)

Je moet heel goed bedenken dat als er netto weinig eigen vermogen in een onderneming zit (wat aan de aandeelhouders toekomt) dat er nauwelijks bescherming is voor overige schuldeisers en dat die het derhalve qua risisco als aandeleninvestering dienen te benaderen.

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 10-12-2015 14:16 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21

Tazzios

..

Rukapul schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:54:
[...]
Bedankt voor het bijdrage van andere opties naast beleggen. Probeer het morgenochtend eens met je andere been. ;)
SavageBrother schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:01:
[...]
Een vriend van mij heeft stage gelopen bij Symbid, dus ik heb er wel eens van gehoord inderdaad. Echter vergt dit volgens mij toch wel wat tijd en kennis. Ik heb momenteel niet de tijd mij echt te verdiepen in de bedrijven/ideën die voorbij komen. Ik ben dus momenteel niet in staat in te schatten of dit voor mij de moeite waard is. Te veel risico dus.
Symbid is aandelen in startups, dat is inderdaad allemaal maar moeilijk in te schatten. Je weet niet of, hoeveel en wanneer het geld weer beschikbaar is.
Bij Site als geldvoorelkaar.nl en kapitaalopmaat.nl verstrek je leningen. Maandelijks ontvang je een deel terug.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

Tazzios schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:17:
[...]

Bedankt voor het bijdrage van andere opties naast beleggen. Probeer het morgenochtend eens met je andere been. ;)

[...]

Symbid is aandelen in startups, dat is inderdaad allemaal maar moeilijk in te schatten. Je weet niet of, hoeveel en wanneer het geld weer beschikbaar is.
Bij Site als geldvoorelkaar.nl en kapitaalopmaat.nl verstrek je leningen. Maandelijks ontvang je een deel terug.
Ik heb wel eens inzicht gehad in risicovolle projecten voor geldschieters, maar die vroegen 25% rente, dat is dus nog een stukje meer.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
Tazzios schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:17:
[...]

[...]

Ik ga me inlezen.
Rukapul schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:15:
[afbeelding]
serieus: de kapitaalsstructuur en andere financiele informatie staat niet eens op de site (alleen dat zogenaamd 50% van het kapitaal wordt ingebracht door het moederbedrijf)

Je moet heel goed bedenken dat als er netto weinig eigen vermogen in een onderneming zit (wat aan de aandeelhouders toekomt) dat er nauwelijks bescherming is voor overige schuldeisers en dat die het derhalve qua risisco als aandeleninvestering dienen te benaderen.
Die banner viel me inderdaad op (hoe kan het ook anders). Duidelijk.

Raden jullie het mij (of een soortgelijk geval) het overigens aan om met een dergelijk bedrag (20k bv) te gaan investeren, of is het de tijd/moeite net niet waard (en dan even het plezier wat je er in kan hebben niet meegerekend).?

It's dogged that does it

• Xanaroth
SavageBrother schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:23:
[...]

Ik ga me inlezen.

[...]

Die banner viel me inderdaad op (hoe kan het ook anders). Duidelijk.

Raden jullie het mij (of een soortgelijk geval) het overigens aan om met een dergelijk bedrag (20k bv) te gaan investeren, of is het de tijd/moeite net niet waard (en dan even het plezier wat je er in kan hebben niet meegerekend).?
Je gaat 2 jaar master doen, daarna komen waarschijnlijk grote beslissingen op je pad die je leven letterlijk kunnen veranderen. Waar ga je werken, wonen, wat ga je verdienen, eigen huisje/appartement huren+inrichting, misschien vervoersmiddel als je nu nog studentikoos met OV-kaart en fiets werkt.

Het is voor dergelijke kleine horizon waarvan je eigenlijk nu al weet dat je daarna serieuze en grote beslissingen zal gaan nemen zeer onverstandig te gaan beleggen. Beter wacht je even 3-4 jaar, tot je een baan hebt met vast contract, voordat je gaat nadenken over beleggen welke toch al snel een minimale horizon van 5-10 jaar (liefst nog meer!) telt.

edit: Belangrijkste is dat er mogelijkheden zijn om te laten beleggen (ING, meesman etc), zelf index/etf beleggen (zoals zelf vanguard kopen), geheel zelf beleggen in aandelen. Maar ook heb je dan nog focus op bijvoorbeeld waardestijging of inkomen(dividend)gericht. Dan heb je zo al 6 vormen van beleggen te pakken waar je eerst een hoofdrichting uit zal moeten kiezen.

Dus wat je wel kunt doen de komende 2-4 jaar, terwijl het rustig op een spaarrekening staat, is op de verschillende manieren onderzoek te verrichten en je eigen beleggingsprofiel te bepalen. Op basis daarvan kun je dan 1 of meerdere shaduwportefeuilles maken om eens te experimenteren zonder dat het ook maar 1 cent kost. Als je dan over een paar jaar de stap maakt, weet je tenminste wat je wilt en waar je aan begint.

[ Voor 35% gewijzigd door Xanaroth op 10-12-2015 14:34 ]

• zomertje
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

Xanaroth schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:28:
[...]

Je gaat 2 jaar master doen, daarna komen waarschijnlijk grote beslissingen op je pad die je leven letterlijk kunnen veranderen. Waar ga je werken, wonen, wat ga je verdienen, eigen huisje/appartement huren+inrichting, misschien vervoersmiddel als je nu nog studentikoos met OV-kaart en fiets werkt.

Het is voor dergelijke kleine horizon waarvan je eigenlijk nu al weet dat je daarna serieuze en grote beslissingen zal gaan nemen zeer onverstandig te gaan beleggen. Beter wacht je even 3-4 jaar, tot je een baan hebt met vast contract, voordat je gaat nadenken over beleggen welke toch al snel een minimale horizon van 5-10 jaar (liefst nog meer!) telt.
Mee eens. Eventueel kun je nu vast met een klein bedrag beginnen met beleggen om het een beetje te leren kennen :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Beleggen beleggen en weer lees ik beleggen. Daar is toch een ander topic voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
MacWolf schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:57:
[...]

Even je er aan herinneren dat dat bij nationalisatie van SNS Reaal heel wat obligatiehouders hun obligaties volledig hebben zien verdampen. Bovendien zeer veel redenen om aan te nemen dat bij een mogelijk toekomstige crisis als deze de obligatiehouders minder ontzien zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 18:31

BTU_Natas

Superior dutchie

Spreiding heet het middel, om van bovenstaande geen of weinig last te hebben.

Maar wel met de disclaimer, mocht er weer een ijstijd aan breken, dat ook dat je niet gaat redden!

* BTU_Natas loopt schreeuwend in rondjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

BTU_Natas schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:38:
Maar wel met de disclaimer, mocht er weer een ijstijd aan breken, dat ook dat je niet gaat redden!
Dus... wie heeft in zijn/haar FI plan rekening gehouden met de nieuwe ijstijd? :+

Persoonlijk denk ik dat het realistischer is om rekening te gaan houden met versnelde opwarming van de aarde ipv een ijstijd. Maar dat is weer een heel andere topic.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
DarkKnight schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:25:
[...]

Dus... wie heeft in zijn/haar FI plan rekening gehouden met de nieuwe ijstijd? :+

Persoonlijk denk ik dat het realistischer is om rekening te gaan houden met versnelde opwarming van de aarde ipv een ijstijd. Maar dat is weer een heel andere topic.
Yep, hier eentje. Het is namelijk altijd tijd voor ijs, lekker tussendoor of als toetje. Soms snijd je in kosten, soms moet je gewoon geneiten :9 .

Iets serieuzer, met alle onrust de laatste jaren zoals:
- meteorinslag in de jaren '30 die potentieel gaat komen, en waar de landen defensieve maatregelen voor aan het nemen zijn
- gevolgen fukushima (5 jaar later nog steeds niet onder controle)
- global warming
- financiele systeem dat na 7 jaar nog altijd op omvallen staat (hele wereld ligt aan infuus ECB/FED/..)

Dan denk ik dat elk mens ondertussen wel een 'plan B' heeft klaarliggen om weg te wezen in geval van nood. Alleen dat gaat lichtelijk offtopic denk ik zo.

Alleen vanuit FO kun je daar geen rekening mee houden, immers is in elk van die gevallen het gevolg dat geld praktisch gezien waardeloos wordt en FO voor iedereen direct behaald wordt - als geld waardeloos is ben je niet meer afhankelijk van geld :9

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 11-12-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Xanaroth schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:01:
[...]

Dan denk ik dat elk mens ondertussen wel een 'plan B' heeft klaarliggen om weg te wezen in geval van nood. Alleen dat gaat lichtelijk offtopic denk ik zo.
Nee hoor, ik in ieder geval niet.

En heeft ook helemaal geen zin, want dergelijke zaken die je noemt gaan overal impact hebben. Of je nu in Azie/Europa/US/Afrika etc. woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Blik1984 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:10:
[...]

Nee hoor, ik in ieder geval niet.

En heeft ook helemaal geen zin, want dergelijke zaken die je noemt gaan overal impact hebben. Of je nu in Azie/Europa/US/Afrika etc. woont.
Je moet je niet beperken in je plannen. Denk GROOT >:)

http://wetenschap.infonu....rs-one-wonen-op-mars.html

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ja, die gedachte ging ook in mijn hoofd om, wonen op de maan of op Mars. Maar realistisch is dat op dit moment in elk geval nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waar je moet gaan wonen en wat de voor- en nadelen zijn, is al lang geleden uitgezocht:

YouTube: Het Goede Doel - België

;)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Chief-XL schreef op donderdag 10 december 2015 @ 01:42:
[...]

Kennis i.p.v. ervaring. Niet flauw bedoeld overigens, want ervaring doe je op met beleggen, kennis vooraf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tja, soms vraag ik me wel eens af waar ik het allemaal voor doe als dat soort scenario's zich voordoen en dan komt er wel eens een YOLO-gedachte in me op. Dan overtuig ik mijzelf weer met rationele argumenten dat geld opmaken mij niet gelukkiger maakt etc. etc. Daarnaast moet je je ook afvragen "wat als de economie/de wereld gewoon doorsukkelt?". Iets dat best wel realistisch is gezien het feit dat velen daar belang bij hebben.

Offtopic: Dat hele Mars One-gebeuren zou ik overigens ook niet vertrouwen, zie ook dit verhaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Gisteren een bod gedaan op een 2de appartement. Ik verwacht dat het niet geaccepteerd zal worden en ik weet nog niet of we er uiteindelijk uit zullen komen, we zullen het zien de komende dagen/weken.

Aangezien de rente op dit moment erg laag is, zit ik er aan te denken om bij een volgend huis (voor onszelf) een hyoptheek te nemen voor 80% ofzo en de rente 20 jaar vast te zetten. De rente en aflossing kunnen dan geheel betaald worden door de verhuurinkomsten van 2 andere appartementen terwijl de investering voor ons eigen huis ongeveer gelijk is. Na 20 jaar heb je dan de 2 appartementen en een huis vrij (ipv alleen een huis als je dat gewoon direct koopt zonder hypotheek).

Het is natuurlijk leverage en anderen hier doen dat ook met beleggen in aandelen/obligaties. Hoewel het met aandelen/obligaties makkelijker is om een brede spreiding te krijgen is het wel meer volatiel en is de cashflow om rente/aflossingen te doen veel minder stabiel. Bij een rente die 20 jaar vast staat en die de betalen door huurinkomsten uit goede locaties voel ik me waarschijnlijk prettiger.

We zullen zien, eerst maar eens kijken wat de reactie is op het bod :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 11:01
rube schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:09:
Gisteren een bod gedaan op een 2de appartement. Ik verwacht dat het niet geaccepteerd zal worden en ik weet nog niet of we er uiteindelijk uit zullen komen, we zullen het zien de komende dagen/weken.

Aangezien de rente op dit moment erg laag is, zit ik er aan te denken om bij een volgend huis (voor onszelf) een hyoptheek te nemen voor 80% ofzo en de rente 20 jaar vast te zetten. De rente en aflossing kunnen dan geheel betaald worden door de verhuurinkomsten van 2 andere appartementen terwijl de investering voor ons eigen huis ongeveer gelijk is. Na 20 jaar heb je dan de 2 appartementen en een huis vrij (ipv alleen een huis als je dat gewoon direct koopt zonder hypotheek).

Het is natuurlijk leverage en anderen hier doen dat ook met beleggen in aandelen/obligaties. Hoewel het met aandelen/obligaties makkelijker is om een brede spreiding te krijgen is het wel meer volatiel en is de cashflow om rente/aflossingen te doen veel minder stabiel. Bij een rente die 20 jaar vast staat en die de betalen door huurinkomsten uit goede locaties voel ik me waarschijnlijk prettiger.

Goed bezig joh!
Ons appartement is nu ook verhuurd en zodra de inkomsten binnendruppelen begint het meteen te kriebelen om nog wat te kopen. Misschien dat indexbeleggen wel minder risico is op langere termijn, maar verhuur is in mijn ogen een stuk tastbaarder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Benieuwd hoe je balans eruit ziet met een 2e appartement :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 21:35
rube schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:09:

Je zegt dat je ook nog twee andere appartementen hebt die je verhuurd. Doet de bank niet moeilijk over verhuren als er een hypotheek op rust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Rukapul schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:41:
Benieuwd hoe je balans eruit ziet met een 2e appartement :)
Help me te herinneren om het te posten mocht deze door gaan.
TechHunter schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:36:
[...]
Je zegt dat je ook nog twee andere appartementen hebt die je verhuurd. Doet de bank niet moeilijk over verhuren als er een hypotheek op rust?
Meestal wel. Bij ons zal "de" bank niet moeilijk kunnen doen ;)
(Overigens, nu nog maar 1, als deze andere doorgaat zijn het er 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHunter
rube schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:57:
[...]

Help me te herinneren om het te posten mocht deze door gaan.

[...]

Meestal wel. Bij ons zal "de" bank niet moeilijk kunnen doen ;)
(Overigens, nu nog maar 1, als deze andere doorgaat zijn het er 2)
Dat is wel zo, aangezien jij een behoorlijk vermogen hebt als garantie, maar je andere appartement heb je dan ook al zeker grotendeels afgelost? Ik begrijp dat jij de hypotheek puur neemt vanwege de geweldige rente :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
1 appartement is hypotheekvrij, de andere zal dat ook zijn als we het eens kunnen worden over de prijs.
De hypotheek zou dan op een ander (duurder) toekomstig eigen huis gegeven worden. En inderdaad, dat voornamelijk vanwege de lage rente. Zeker als je daar ook nog wat eigen geld in stopt en op 90% of 80% MW komt is de rente zo laag, dat investeren in ander OG meer effect heeft. Het blijft natuurlijk een hefboom, maar met rente 20 jaar vast durf ik wel wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHunter
Goede constructie, ik ben ook voor zo iets in de toekomst aan het kijken, maar dat is allemaal lange termijn. En dan moet de rente ook nog meewerken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Je hebt het wellicht al eens gepost, maar zou je wat inzicht geven in je aannames m.b.t. huur, onderhoud, belastingen, bijkomende kosten (bijdrage VVE?) en dergelijke (bij voorkeur als % van de aankoopprijs :))? Ik zit er ook met een schuin ook naar te kijken, namelijk...

[ Voor 6% gewijzigd door Knakker op 16-12-2015 10:14 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
/lurkmode=off

Voor de Belgen onder ons die ook FO willen zijn, maar nog niet op de hoogte waren van veranderen in ons belastingslandje: http://netto.tijd.be/doss..._in_2016.9710820-8297.art

(mocht je een melding krijgen dat je het artikel niet kan lezen omdat je er al teveel bekeken hebt: cookie verwijderen en refreshen ;) )

Vooral het stukje over aandelen maakt die optie voor Belgische FO'ers een pak minder interessant:
9. Aandelen

Voor beleggers in beursgenoteerde aandelen is er wel een dubbel effect. Niet alleen zien ze de roerende voorheffing op hun dividenden stijgen van 25 naar 27 procent. Bovendien vallen ze voortaan ook onder de speculatietaks. De taks bedraagt 33 procent en wordt aangerekend op de meerwaarde indien de aandelen binnen zes maanden verkocht worden. Belangrijk: de meerwaarde wordt vastgesteld in de oorspronkelijke munt. Noteert het aandeel in Amerikaanse dollar, dan wordt de taks berekend op de meerwaarde in dollar. Dat betekent dat u soms taks zult moeten betalen als u omgerekend naar euro verlies boekt.

Minwaarden zijn niet aftrekbaar, al geldt er wel een uitzondering. Als een belegger op hetzelfde aandeel zowel meer- als minwaarden boekt binnen de zes maanden, zal de overheid bij de berekening van de speculatietaks voor dat aandeel ook rekening houden met de verliezen.

Bij gespreide aankopen geldt het principe ‘last in first out’ of LIFO. De meerwaarde op de laatst gekochte aandelen is belastbaar. Geïnde dividenden worden niet beschouwd als meerwaarde. Voorts mogen beurstaksen in mindering worden gebracht. Andere transactiekosten, zoals het makelaarsloon, zijn niet aftrekbaar.
Vooral het 'verkopen binnen 6 maanden = 33% belasting op de meerwaarde in de oorspronkelijke munt van het aandeel (maw: als het USD is, en de Dollar is ondertussen serieus veranderd in waarde, betaal je een pak meer dan die 33%.) En dat kan natuurlijk je hele manier van winst halen uit aandelen onderuithalen, zeker als je ze niet op lange termijn aankoop voor het dividend.

/lurkmode=on

* soulrider is vanalles aan't oppikken uit dit topic en heeft al babystappen gedaan richting FO in de zin van wat minder uitgeven, meer besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
@soulrider De speculatie taks gaat natuurlijk enkel over aandelen die je binnen de 6 maand weer verkoopt. Hou je ze langer is er minder vuil aan de lucht :-) Veel FO'ers houden hun aandelen dan ook wel lang bij omdat ze over het algemeen toch aangroeien over tijd. (Al dat er hier wel zijn die veel kopen/verkopen). 27% roerende voorheffing ben ik wel minder blij mee :-(

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door SavageBrother op 17-12-2015 08:20 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 10:34
@SavageBrother:
Ikzelf zou kijken naar bijlenen, aangezien je dit tegen hele gunstige voorwaarden doet. Ik verwacht dat het rendement op je spaargeld standaard hoger zal zijn dan de kosten op die lening.

[ Voor 4% gewijzigd door juulie19 op 16-12-2015 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Lointje schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:57:
@soulrider De speculatie taks gaat natuurlijk enkel over aandelen die je binnen de 6 maand weer verkoopt. Hou je ze langer is er minder vuil aan de lucht :-) Veel FO'ers houden hun aandelen dan ook wel lang bij omdat ze over het algemeen toch aangroeien over tijd. (Al dat er hier wel zijn die veel kopen/verkopen). 27% roerende voorheffing ben ik wel minder blij mee :-(
en daarom dat ik ook direct aanvulde met:
... zeker als je ze niet op lange termijn aankoop voor het dividend.
(of laat aankopen via een afgeleid product)

maw: Belgische FO'ers worden zo nog wat meer gedwongen op lange termijn te denken, wat natuurlijk voor elke FO'er al een tweede natuur zou moeten zijn...

Maar ik vermoed dat dit rechtstreeks of onrechtstreeks ook wel kosten gaat meebrengen in afgeleide producten, want elk product dat op de achtergrond "'gerammel' met aandelen" is, zal hogere kosten of lagere winsten met zich meebrengen hierdoor, en dus mogelijk inhakken op je FO-doelstelling.

ps: die roerende voorheffing was al 25% en gaat naar 27%, is natuurlijk niet leuk, maar 'verwachtbaar'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Hier in Thailand, waar ik nu dus op vakantie ben, sprak ik met een Rus die hier nu lange tijd leeft.

Hij komt rond van zo'n 500 EUR per maand (20.000 BHT). Is eigenlijk net iets te weinig, maar geeft toch wel aan dat als je bereid bent te emigreren en niet te hoge eisen hebt aan huis e.d., je best wel relaxed kan leven. Ik ben zelf op vakantie en huur een soort van luxe appartement via Airbnb dus betaal wel wat meer.

Voor die 500 EUR per maand wordt dus huur betaald, werkruimte gehuurd (ik werk momenteel ook vanuit deze lokatie) en een scooter of motor gehuurd. Bij huren voor langere termijn -zeg 6 maanden- zijn veel verhuurders wel bereid je best een aardige korting op de huurprijs te geven. Soms wel 20%.

Zelf ben ik hier lekker bezig met mijn AppleTV spelletje voor 2 maanden. Heerlijk zo zonder de gewone dagelijkse afleidingen in Nederland.

Theoretisch zou je dus, met zo'n 125.000 EUR in indexfondsen hier redelijk moeten kunnen rondkomen als je van een rendement na belasting uitgaat van 5% rendement. Dat zou dan zo'n 520 EUR per maand zijn. Maar met zo'n bedrag ben je nog te veel afhankelijk van de markt, dus je hebt meer beleggingen nodig om echt een beetje veilig te zijn. Maar het is een mooi start punt als je jong bent en je wilt focussen op eigen inkomen verdienen met bijvoorbeeld software ontwikkeling.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, komt deze mogelijkheid toch redelijk dicht bij. Ik heb vermoedelijk zo'n 50.000 EUR aan spaargeld en beleggingen en in het spaarpotje van mijn appartement zit ook zo'n 30.000 EUR dit jaar. Nog 1.5 - 2 jaar hard werken en veel sparen en dan misschien de stap wagen. Of misschien heeeeeel veel geluk hebben dat mijn spelletje lekker verkoopt :)

[ Voor 21% gewijzigd door MacWolf op 16-12-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[b]Lointje schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:57:
Members only:
[/quote]
Members only:

[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Hoe doet die Rus dat dan met huisbezit, dacht dat dat niet mocht in Thailand. En hoe doet die dat met zijn visa-run, die zijn ook niet gratis natuurlijk.

Geloof best dat je rond zou kunnen komen van 500 euro in Thailand, maar dan wel zonder enige vorm van "luxe" die je wel een beetje zou verwachten als farang zijnde. Dan zou ik liever nog een paar jaartjes extra werken om dan wel met een bepaalde mate van "luxe" te kunnen emigreren

[ Voor 13% gewijzigd door Blik1984 op 16-12-2015 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
rube schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:01:
[...]

[/quote]
Members only:

[quote]
stomme vraag misschien maar hoe gaat het met de VVE als je verhuurt. Wat ik her en der lees is dat een VVE soms wel roet in het eten kan gooien bij verhuren door bepaalde zaken in het splitsingsregelement.
Hoe ga je hier in de praktijk mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Regelement doorlezen voor je een bod doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Blik1984 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:12:
[...]

Hoe doet die Rus dat dan met huisbezit, dacht dat dat niet mocht in Thailand. En hoe doet die dat met zijn visa-run, die zijn ook niet gratis natuurlijk.

Geloof best dat je rond zou kunnen komen van 500 euro in Thailand, maar dan wel zonder enige vorm van "luxe" die je wel een beetje zou verwachten als farang zijnde. Dan zou ik liever nog een paar jaartjes extra werken om dan wel met een bepaalde mate van "luxe" te kunnen emigreren
Je kan nog steeds huren en dat doet de Rus. Maar je kan ook kopen, maar dan mag dat niet op eigen grond en moet 51% van het gebouw in bezig zijn van Thaise mensen. Dus een appartement kopen in appartementscomplex wat voor 51% door Thaise mensen bewoond wordt is geen probleem. En dat gebeurt hier in Pattaya dus ook erg veel. Vaak bij onroerend goed verkoop wordt specifiek aangegeven of buitenlanders het mag kopen. Als buitenlander kan je ook voor bepaalde tijd -bijv. 30 jaar- een stuk grond leasen, maar dat is allemaal veel omslachtiger en je weet nooit waar je na die 30 jaar aan toe bent.

Die Rus woont hier nog niet permanent, maar heeft wel een Thaise vriendin. Wellicht zullen ze t.z.t. trouwen en dan is het met Visa runs wat eenvoudiger. Geloof dat je dan maar eens per jaar het land hoeft te verlaten. En na x-aantal jaren kan je naturaliseren (meen ik gelezen te hebben).

Luxe is een keuze. Als ik vanuit een minimum passief inkomen me volledig zou kunnen storten op uitwerken van eigen projecten en daar uiteindelijk extra inkomen mee kan genereren, heeft dat toch mijn voorkeur dan nog wat extra jaren "voor de baas" te werken met wat meer luxe, denk ik momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
MacWolf schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:53:
[...]

Luxe is een keuze. Als ik vanuit een minimum passief inkomen me volledig zou kunnen storten op uitwerken van eigen projecten en daar uiteindelijk extra inkomen mee kan genereren, heeft dat toch mijn voorkeur dan nog wat extra jaren "voor de baas" te werken, denk ik momenteel.
Denk dat je voor 500 euro in Pattaya, waar bijna enkel en alleen buitenlanders komen, het vrij lastig zult hebben qua lasten. Tenzij je helemaal geen woonlasten hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
soulrider schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:15:
[...]

ps: die roerende voorheffing was al 25% en gaat naar 27%, is natuurlijk niet leuk, maar 'verwachtbaar'
Inderdaad maar als je weet dat we 5 jaar geleden nog 15% hadden op een dividend, fondsenmeerwaarde,... vind ik het wel heel hard gaan eigenlijk. Van 100€ bruto kreeg je vroeger dus 85€. Nu nog 73€. Bij 10.000€ bruto is dat al een verschil van 1200€ op 5 jaar tijd.

Als je er dan bij neemt dat het rendement op een spaarboekje de voorbije 5 jaar ook gedaald is van 2.5/3 naar 1, dat de beurstaks omhoog ging, dat het gratis deel elektriciteit & water wegvalt, dat we 100€ voor groene stroom moeten bijleggen, zorgverzekering verdubbelt, ... is het toch nogal veel betalen. Maar we krijgen dan wel tegen 2019 een kleine som bij op ons nettoloon. Wat men tegen dan wel zal gebruiken als: je krijgt nu meer, we kunnen nog wel een extra heffing doen.
[b]rube schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:01:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MacWolf schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:53:
[...]
Luxe is een keuze. Als ik vanuit een minimum passief inkomen me volledig zou kunnen storten op uitwerken van eigen projecten en daar uiteindelijk extra inkomen mee kan genereren, heeft dat toch mijn voorkeur dan nog wat extra jaren "voor de baas" te werken met wat meer luxe, denk ik momenteel.
Dan kan je ergens in een sloppenwijk gaan wonen, lekker goedkoop. Maar wat luxe is dan toch wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Lointje schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:48:
[...]

Inderdaad maar als je weet dat we 5 jaar geleden nog 15% hadden op een dividend, fondsenmeerwaarde,... vind ik het wel heel hard gaan eigenlijk. Van 100€ bruto kreeg je vroeger dus 85€. Nu nog 73€. Bij 10.000€ bruto is dat al een verschil van 1200€ op 5 jaar tijd.

Als je er dan bij neemt dat het rendement op een spaarboekje de voorbije 5 jaar ook gedaald is van 2.5/3 naar 1, dat de beurstaks omhoog ging, dat het gratis deel elektriciteit & water wegvalt, dat we 100€ voor groene stroom moeten bijleggen, zorgverzekering verdubbelt, ... is het toch nogal veel betalen. Maar we krijgen dan wel tegen 2019 een kleine som bij op ons nettoloon. Wat men tegen dan wel zal gebruiken als: je krijgt nu meer, we kunnen nog wel een extra heffing doen.

[...]

Members only:
Meerwaard enog steeds onbelast. Verder koop ik geen andere dingen meer, is momenteel is het sop de kool niet waard. Ik ga nu 100% voor meerwaarde. Het is wel zoeken naar aandelen die dat kunnen bieden, om er 2 te noemen. Berkshire Hathaway en Markel Corporation, maar er zijn er nog te vinden hoor. Zit momenteel wel een jaar niet op de beurs omdat ik het allemaal wat overgewaardeerd vind. Tja en dan zit je met spaarrrekening of een MeDirect bijvoorbeeld. Je kunt in ieder geval de inflatie wel bijhouden momenteel. Ondertussen blijft ons vermogen fors oplopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:35
Blik1984 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:58:
[...]

Denk dat je voor 500 euro in Pattaya, waar bijna enkel en alleen buitenlanders komen, het vrij lastig zult hebben qua lasten. Tenzij je helemaal geen woonlasten hebt natuurlijk.
Lijkt me ook een beetje behelpen met 500 eur p/m... Dan valt er niet veel te doen en kan je ook niet een beetje op reis ofzo... En die vriendin wil vast ook wel eens wat leuks 😀. En nooit meer ff heen en weer naar NL voor een vrienden en familie bezoek 😩

• MacWolf
Sissors schreef op woensdag 16 december 2015 @ 19:06:
[...]

Dan kan je ergens in een sloppenwijk gaan wonen, lekker goedkoop. Maar wat luxe is dan toch wel lekker.
Je hebt een strand in de buurt, je hebt goedkoop lekker eten en je hebt een lekker temperatuurtje. Dat kan je als Nederlander ook als luxe zien :)

Maar wat ik vooral probeer aan te geven, is dat als je in zo'n land genoeg passief inkomen hebt om je hobby full-time te doen en uiteindelijk daar extra inkomen mee te genereren, dan komt de luxe vanzelf wel.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:29

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Mja dat inkomen is wel heel krap hoor. Zeker als je opeens een vriendin hebt waar je mee wil trouwen en een kind krijgt. Vergeet ook niet je zorgverzekering... iets wat veel expats vreemd genoeg niet (goed) regelen. Een visum blijft lastig als je niet getrouwd bent met een Thaise, recent zijn er weer veel buitenlanders het land uitgezet door strengere handhaving.

Maar het is inderdaad waar dat je hier relatief snel een leuk leven kan hebben. Ik woon deels in Thailand, deels in Cambodja dus ben ook naar vastgoed aan het kijken. De dalende economie in Thailand zal er uiteindelijk voor zorgen dat er meer tegen een leuke prijs te koop is. Centrum Phnom Penh is nog net betaalbaar +- $75k (2 kamer appartement met zwembad en fitness) en zal waarschijnlijk vrij snel gaan stijgen, er wordt nu met name buiten de stad gebouwd maar er is geen goede infrastructuur dus veel reistijd. Een vrijstaand huis doet $500.000 tot 1 miljoen dus dat is "iets" duurder :+

Mijn ideale mix is: twee appartementen in Bangkok, 1 in Phnom Penh en een villa met zwembad in Rayong, Pattaya of Hua Hin. Dat zou je zelfs als pakket op AirBnB aan kunnen bieden :P

Vergeet ook niet dat als je eenmaal hier woont je ook zeker aardig moet gaan sparen voor pensioen .....

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
MacWolf schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:55:
Hier in Thailand, waar ik nu dus op vakantie ben, sprak ik met een Rus die hier nu lange tijd leeft.

Hij komt rond van zo'n 500 EUR per maand (20.000 BHT). Is eigenlijk net iets te weinig, maar geeft toch wel aan dat als je bereid bent te emigreren en niet te hoge eisen hebt aan huis e.d., je best wel relaxed kan leven. Ik ben zelf op vakantie en huur een soort van luxe appartement via Airbnb dus betaal wel wat meer.

Voor die 500 EUR per maand wordt dus huur betaald, werkruimte gehuurd (ik werk momenteel ook vanuit deze lokatie) en een scooter of motor gehuurd. Bij huren voor langere termijn -zeg 6 maanden- zijn veel verhuurders wel bereid je best een aardige korting op de huurprijs te geven. Soms wel 20%.

Zelf ben ik hier lekker bezig met mijn AppleTV spelletje voor 2 maanden. Heerlijk zo zonder de gewone dagelijkse afleidingen in Nederland.

Theoretisch zou je dus, met zo'n 125.000 EUR in indexfondsen hier redelijk moeten kunnen rondkomen als je van een rendement na belasting uitgaat van 5% rendement. Dat zou dan zo'n 520 EUR per maand zijn. Maar met zo'n bedrag ben je nog te veel afhankelijk van de markt, dus je hebt meer beleggingen nodig om echt een beetje veilig te zijn. Maar het is een mooi start punt als je jong bent en je wilt focussen op eigen inkomen verdienen met bijvoorbeeld software ontwikkeling.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, komt deze mogelijkheid toch redelijk dicht bij. Ik heb vermoedelijk zo'n 50.000 EUR aan spaargeld en beleggingen en in het spaarpotje van mijn appartement zit ook zo'n 30.000 EUR dit jaar. Nog 1.5 - 2 jaar hard werken en veel sparen en dan misschien de stap wagen. Of misschien heeeeeel veel geluk hebben dat mijn spelletje lekker verkoopt :)
Het is natuurlijk een heerlijk klimaat zover ik heb onderzocht.
Ben zelf van plan om in de toekomst wanneer mijn passieve inkomen op de 1500 p/m is te gaan emigreren daarnaartoe. Ben op de helft dus nog ff te gaan :-)
Ik ben niet zo van de kou in dit kikkerland het enige punt dat mij wel hekelt is visa run en natuurlijk de belastingen hoe dat allemaal in z'n werk gaat.

Laatste grootste punt is natuurlijk hoe ik al mijn beleggingsinkomsten van dividend die onderverdeelt zijn op degiro en binck maandelijks op mijn thaise rekening krijg als ik niet meer belastingplichtig ben in NL.(wat natuurlijk al gauw 3000-4000 per jaar aan vermogensbelasting scheelt :-) )

Daardoor ook waarschijnlijk geen Nederlandse bankrekening meer kan hebben omdat ik dan niet meer in NL woon.. Nog zoveel dingen om met de tijd uit te zoeken maar wellicht hebben jullie wat informatie dat als je FO bent dmv dividend hoe je dat aanpakt met het emigreren.

Of kennen jullie thaise betrouwbare brokers?

• MacWolf
BabyRattle schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:50:
[...]

Het is natuurlijk een heerlijk klimaat zover ik heb onderzocht.
Ben zelf van plan om in de toekomst wanneer mijn passieve inkomen op de 1500 p/m is te gaan emigreren daarnaartoe. Ben op de helft dus nog ff te gaan :-)
Ik ben niet zo van de kou in dit kikkerland het enige punt dat mij wel hekelt is visa run en natuurlijk de belastingen hoe dat allemaal in z'n werk gaat.

Laatste grootste punt is natuurlijk hoe ik al mijn beleggingsinkomsten van dividend die onderverdeelt zijn op degiro en binck maandelijks op mijn thaise rekening krijg als ik niet meer belastingplichtig ben in NL.(wat natuurlijk al gauw 3000-4000 per jaar aan vermogensbelasting scheelt :-) )

Daardoor ook waarschijnlijk geen Nederlandse bankrekening meer kan hebben omdat ik dan niet meer in NL woon.. Nog zoveel dingen om met de tijd uit te zoeken maar wellicht hebben jullie wat informatie dat als je FO bent dmv dividend hoe je dat aanpakt met het emigreren.

Of kennen jullie thaise betrouwbare brokers?
Als je meer rechten wilt (minder Visa runs etc…) kan je meen ik ook investeren in de Thaise economie. En dat kan onder andere door in Thaise bedrijven te beleggen, voor zover ik had begrepen. Maar je moet dan wel een bepaald bedrag er in steken. Misschien dat appartement kopen ook onder investering valt.

http://www.thaiembassy.co...i-permanent-residency.php

Ik ben nu zelf voor 2 maanden in Thailand en denk wel dat dit mijn emigratie landje gaat worden. Wil voor mijn 40e weg uit NL als het even mogelijk is. Ben nu nog 34 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Zelf ben ik erg geïnteresseerd hierin, al verwacht ik dat met een gezamenlijk netto inkomen met mijn partner van 3600,- en een huis van 230k niet snel gaat gebeuren. Ben wel van plan de uitgaven te minimaliseren. We hopen toch wel maandelijks 700 over te houden!

Welke plaats neemt jullie partner in het emigreer verhaal in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-04-2024
Zelf woon ik nog thuis en ik vroeg me af; als we redelijk zuinig zijn.l, hoeveel is mogelijk om van rond te komen?

Bv:
800 hypotheek
150 gwl
150 zorgverzekering
350 auto (onderhoud, benzine, wegenbelasting, verzekering, afschrijving)
250 eten
100 abonnementen
50 verzekeringen
200 vakanties (gemiddeld)
500 Kleding/cadeaus/extra's
Totaal: 2550
Maar netto 2550 is een behoorlijk salaris. Met zn tweeen is het wel te doen. Schat ik de hypotheek te hoog in? Kan eten veel goedkoper? Ik denk dat dit al redelijk zuinig is.
Als we als starters samen 3500 verdienen is onze savings rate niet heel hoog.
Doe ik wat fout of zeur ik met 1k sparen als DINK's? (Had meer gehoopt voordat ik het uitrekende.)

Graag jullie meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
Dennis606 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 18:08:
Zelf woon ik nog thuis en ik vroeg me af; als we redelijk zuinig zijn.l, hoeveel is mogelijk om van rond te komen?

Graag jullie meningen!
Je kan met veel minder prima rondkomen, alles hangt af van je persoonlijke wensen. De bedragen zouden voor mij veel te hoog zijn. 100 euro per maand aan abbo's, dan zou je eens moeten kijken of je echt alles leest en nodig hebt. 200 euro aan vakantie is ook vrij fors. Wij gaan op fietsvakantie van 2 weken voor 800 euro :9.

Maar goed, zoals vaker in dit topic, het is heel erg persoonlijk en het hangt er heel erg vanaf hoe je in het leven staat.

Wij zijn ook DINK en houden ongeveer 2-3k per maand over.. Dus 1k is nog redelijk bescheiden ;) Nu flink sparen en oppotten voor als het een keer tegenzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42

Sandyman538

SandstorM [148839]

Bv:
800 hypotheek
Is ongeveer een hypotheek van 250.000, je kunt ook beginnen met een woning van 150.000, scheelt je zo 40% van die 800 euro.
150 gwl
Hoe groter je woont en hoe minder energiezuinig je woning is, hoe hoger dit wordt. Ik denk dat wij ongeveer op dit bedrag zitten, maar wel een forse woning van 10 jaar oud.
150 zorgverzekering
Vrij laag als je voor 2 personen rekent.
Heb je zelf in de hand, kan natuurlijk goedkoper
250 eten
Redelijk voor 2 personen. Niet ruim gerekend. Prima dus.
100 abonnementen
TV internet abonnement zit rond de 50 euro, dat lijkt me wat de meeste mensen wel hebben, waar gebruik je die andere 50 voor?
50 verzekeringen
Ik zou zulke zaken wel specificeren ipv globaal 'verzekeringen'.
Dit is wat je zelf wil, dit kan een stuk goedkoper, of 8x zo duur.
Je 1 na grootste maandlast zou ik toch specificeren, want dit vind ik zelf een enorm bedrag. 6k per jaar aan kleding, cadeaus en extra's(?)
Maar netto 2550 is een behoorlijk salaris. Met zn tweeen is het wel te doen. Schat ik de hypotheek te hoog in? Kan eten veel goedkoper? Ik denk dat dit al redelijk zuinig is.
Doe ik wat fout of zeur ik met 1k sparen als DINK's? (Had meer gehoopt voordat ik het uitrekende.)

Graag jullie meningen!
Bij deze.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-04-2024
Bedankt! Abbo's is ook sportschool erbij (30) en twee keer mobiel (40)
Die 500 is gerekend met wat we nu uitgeven thuis, 2 personen kleding is 100 per maand, cadeaus, eigen risico zorgverzekering, wat leuks doen met vrienden etc. Daar kan ook nog 100 vanaf misschien.
We plannen niet om 250k te lenen als starters! Maar over 3-4 jaar zal de rente waarschijnlijk hoger zijn.

Over de auto,
Als je geen waarde hecht aan comfort/merken maar wel een redelijk betrouwbare auto wil hebben, hoeveel goedkoper dan 350 kan het? Wat zijn jullie kwijt? (Voor alle vijf componenten)
Bedankt voor jullie feedback! Ik zal later even uitgebreid antwoorden

[ Voor 35% gewijzigd door Dennis606 op 19-12-2015 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Dennis606 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:08:
Die 500 is gerekend met wat we nu uitgeven thuis, 2 personen kleding is 100 per maand, cadeaus, eigen risico zorgverzekering, wat leuks doen met vrienden etc. Daar kan ook nog 100 vanaf misschien.
We plannen niet om 250k te lenen als starters! Maar over 3-4 jaar zal de rente waarschijnlijk hoger zijn.

Over de auto,
Als je geen waarde hecht aan comfort/merken maar wel een redelijk betrouwbare auto wil hebben, hoeveel goedkoper dan 350 kan het? Wat zijn jullie kwijt? (Voor alle vijf componenten)
Dat ligt eraan hoeveel je met de auto rijdt.
Mijn moeder huurt alleen nog maar auto's. ongeveer 3x per maand.
1x per maand voor grote boodschappen.
en 2x per maand om ergens naar toe te gaan. (totaal 200 euro per maand inclusief OV).
Zelf ben ik 1500 euro per maand kwijt voor 2 auto's. die gezamelijk 90k per jaar rijden. En dan gaan er belangen mee wegen zoals betrouwbaarheid van de auto enzo).

Hetzelfde geld natuurlijk voor de telefoon en sportschool abbonementen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
tweakerdennis schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 16:28:
Zelf ben ik erg geïnteresseerd hierin, al verwacht ik dat met een gezamenlijk netto inkomen met mijn partner van 3600,- en een huis van 230k niet snel gaat gebeuren. Ben wel van plan de uitgaven te minimaliseren. We hopen toch wel maandelijks 700 over te houden!
Onze inkomsten zijn veranderd.
Hier 2900 netto gemiddeld afgelopen 2 maanden inkomsten 2 volwassenen 1 kind.
Bij ons word er van mijn salaris minimaal 1000 euro per maand bij beleggingen ingestoken.
Ik geniet er al van als ik weer aandelen kan kopen en mijn projected annual dividend omhoog zie gaan op mijn google spreadsheet door de maandelijkse 1000 euro injectie + geherinvesteerde dividend.

450-500 wat m'n partner overhoud doet ze de leuke dingen mee en ze accepteert mijn keuze met onze manier van leven en gaat er volop in mee wetende dat zij op haar 36e al financieel vrij is.
Geen kinderopvang meer te betalen maar de komende 8 jaar weinig grote kosten voor ons kind is al helemaal mooi nieuws voor het komende jaar.

Wetende dat als wij nooit gingen investeren en lang leven de lol dan wel tot ons 67e-70e moesten doorwerken.
Dennis606 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:08:

Over de auto,
Telefoonabbo 10 euro 1gb onbeperkt bellen/smsen bij simpel.nl op dit moment.
Zelf zit ik nog bij simyo omdat ik graag een kpn netwerk wil hebben 500belminuten/1.5 gb internet 18 euro per maand.

www.kiabi.nl haal ik voor 3-4 euro t-shirts per stuk en jassen voor 30 euro.
Kleding is onnodig voor 50 euro pp per maand. Maargoed ik ben doordeweeks altijd in pak en ik slijt mijn eigen kleding alleen 1 dag per week omdat ik 45-50 uur per week werk..

Koop gewoon een auto van 850-1000 euro betrouwbaar merk oa opel astra uit het jaar 96 met een ton op de teller en dan kan je er wel ruim 6 jaar mee vooruit... zo heb ik dat gedaan. Enige dat nodig is bandjes wisselen na zoveel kilometer en om de 2 jaar een grote beurt. Ik reed 20.000 kilometer per jaar nu 8500pj. Nooit aan de kant gestaan met de auto, rijdt altijd.

Mijn eerste auto die ik had heb ik +- 6 jaar in gereden 1500 euro destijds. Nu inmiddels eenzelfde gekocht 850 euro - 350 euro voor het inleveren van de vorige dus 500 euro voor mijn 2e auto. waar ik inmiddels alweer ruim anderhalf jaar in heb gereden.

Krasjes kleine deukjes of niet erop maakt niet uit het is alleen maar woon werk verkeer bij mij.
Ik kom op 25 euro wegenbelasting + 30 euro verzekering + brandstof 60 euro per maand = 115 euro
Neem ik onderhoud erbij dan komt er 30 euro per maand bovenop totaal 145 euro pm. 1740 euro per jaar voor het vervoer voor het gehele jaar.

Tank ik 2x voor totaal 120 euro per maand dan alsnog zit ik maar op de 205 euro. 2460 per jaar dan betalen jullie alsnog 1740 euro per jaar "teveel"..

Sportschool was mijn oplossing om dat op te zeggen en kwalitatief goede hardloopschoenen kopen met allerlei kortingscode's via zalando voor 100 euro wat je na iets meer dan 3 maand terug zou hebben verdiend. Ga je voor spieropbouw dan handgewichten kopen en oefeningen doen. Beste oplossing :-)

Vanwaar die 4200 euro per jaar aan vervoer? met alleen een zuinigere auto duurdere&moeilijkere reparaties/onderdelen,hartkloppingen krijgen als er kinderen langs jullie dure auto langsgaan dan mijn oude opel die 1 op 14 haalt haal je het verschil er echt niet uit.
Mij maakt het niet uit of er een winkelkar tegen de autodeur komt of een fietser tegen m'n zijspiegel aankomt.

Woning kan zowiezo goedkoper ik zit prima in een appartement van een ton in een bosrijke omgeving in het midden van NL. ( zelfs 5 appartementen in de regio te koop voor rond de ton)
Grotendeels is het alleen maar voor het slapen eten en sochtends/smiddags doordeweeks komen de meeste mensen niet eens in de woning.
Als ik niks zelf had ingebracht dan zou het om een 500 bruto maandelijkse hypotheek gaan op 4.10% rente.

Hoe minder maandelijkse vaste lasten hoe sneller het pad van FO bereikt kan worden en nee onze kwaliteit van leven is prima.
Voor ons is een opgepot huis met 60" led tv keuken van 10k e.d allemaal niet nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door BabyRattle op 19-12-2015 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
tweakerdennis schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 16:28:

Welke plaats neemt jullie partner in het emigreer verhaal in?
Ik heb geen partner en kinderen, dus voor mij is dat een non-issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth

Bv:
800 hypotheek
150 gwl
150 zorgverzekering
250 eten
100 abonnementen
50 verzekeringen

Graag jullie meningen!
Housing
Heating 75
Electricity 19
Water 11,13
Internet/tv/phone 50
Rent 765,28

Insurances
Legal counsel 15,3
Personal liability 3,67
Housing contents 6,35
Car 39,22
Health care 95,86

Car
Maintenance/depriciation 140
Fuel average 58

Others
Haircut 25,5
Fitness 22,95
Clothes 30
Mobile 9
Taxes 125
Groceries 125

Total costs 1616,26

Ietwat slordige copy-paste vanuit excel, maar zou een ideetje moeten geven. Dit is weliswaar allenstaand, dus alles onder 'others' evenals zorgverzekering moet je grofweg even x2 doen. Boodschappen kan makkelijk goedkoper dan 250/maand, zou denken dat 160-175 een mooie richting is, maar electra/warmte zullen wat hoger uitpakken.
Kom ik uit op ongeveer 2050 als richtbedrag, en als FO-er lijkt sub-2000 dan een mooi eerste doel.

Snelste besparingen zijn de luxe-onderdelen, zoals auto, kleding en woning (dit huurbedrag is iets hoger dan een eengezinswoning a 180k +onderhoud). Deel van deze kosten zijn nog gebasseerd op pre-FO inrichting, denk dat je hier makkelijk nog wel een 10-20% vanaf kunt halen zonder veel moeite, alleen ben zelf ook nog niet zo lang bezig en sommige zaken (zoals fitness abbo) duurt even voordat je er onderuit bent.

Let trouwens op dat dit, uitgaande van een afbetaalde woning, al zeer ruim onder minimumloon niveau zit van 1 persoon om er toch met 2 van te leven. Haalt daarmee de benodigde passieve inkomsten om FO te zijn enorm omlaag.

[ Voor 57% gewijzigd door Xanaroth op 20-12-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:10
Voor mij zou ik hier nog het echte kopje "overig" missen.

Ik vraag me dan ook af, wat als vrienden iets voorstellen dat iets meer geld kost? Je kunt zelf wel bezig zijn met op de kosten letten maar wat als er dingen georganiseerd worden die wat meer geld kosten, dan maar niet mee gaan?

Wij hebben een jaarlijks vriendenweekend, gaan zodra een sneeuw ligt een dagje snowboarden in Winterbergen, een keer met zijn allen uit eten (wat uitdraait op een rekening van 100pp na wat drinken) en ga zo maar door.

Het valt me namelijk op dat mijn lijstje met vaste kosten nog niet eens zoveel verschilt van die van jou. Als ik deze kosten heb gehad geef ik alleen nog eens €1.000,- per maand uit aan alle "leuke dingen". Als ik verder moet besparen (en daar zoek ik altijd nog wel naar) dan zoek ik het alsnog eerder in mijn vaste kosten dan in de leuke dingen, die vind ik namelijk belangrijk.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:29
assje schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:12:
[...]

Ik vraag me dan ook af, wat als vrienden iets voorstellen dat iets meer geld kost? Je kunt zelf wel bezig zijn met op de kosten letten maar wat als er dingen georganiseerd worden die wat meer geld kosten, dan maar niet mee gaan?

Wij hebben een jaarlijks vriendenweekend, gaan zodra een sneeuw ligt een dagje snowboarden in Winterbergen, een keer met zijn allen uit eten (wat uitdraait op een rekening van 100pp na wat drinken) en ga zo maar door.

Het valt me namelijk op dat mijn lijstje met vaste kosten nog niet eens zoveel verschilt van die van jou. Als ik deze kosten heb gehad geef ik alleen nog eens €1.000,- per maand uit aan alle "leuke dingen". Als ik verder moet besparen (en daar zoek ik altijd nog wel naar) dan zoek ik het alsnog eerder in mijn vaste kosten dan in de leuke dingen, die vind ik namelijk belangrijk.
Andere vrienden zoeken :+

Uiteindelijk moet je zelf uitmaken of dat het je waard is. 1 keer per jaar is natuurlijk maar weinig. Daarnaast lijkt mij dat je (o.a.) hierdoor ook uitgenodigd word voor andere sociale activiteiten die niet zoveel geld kosten.

Ook kun je zelf het initiatief nemen. Organiseer een andere activiteit dat niet zo veel geld kost (maar ook gezellig is) zoals wandeling en picknick. Of organiseer het ski uitje dit jaar en zie of er manieren zijn om wat geld te besparen. Je kunt de groep sturen :) €100PP voor een diner is natuurlijk wel een vrij hoog bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Iedereen heeft dan ook zijn eigen dingen waar hij op kan besparen zonder minder gelukkig te worden, dat verschilt per persoon. Ik zie bij zijn tabelletje in het algemeen geen vakantie potje bijvoorbeeld, of die mist nog, of hij heeft daar blijkbaar geen behoefte aan.

Tegelijk vind ik persoonlijk dan weer 1000 euro per maand aan 'leuke dingen' wel weer heel veel. Voor 100 euro een avondje eten vind ik al heel veel, maar dat is nog steeds minder dan 10 euro per maand. Snowboarden erbij, en je hebt nog 950 euro per maand die je aan leuke dingen besteedt :P. Ieder zijn ding natuurlijk, ik kan me weer niet voorstellen hoe je die overige 950 euro uit geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
assje schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:12:
[...]

Dat is enorm persoonlijk, en hangt af van je levensstijl. Kan wel neerzetten '100' of '200' of '50', voor de een is dat veel en voor de ander weinig.
Echter, naarmate iedereen werk heeft gaat dat enorm tegenvallen. Familiebezoekjes/verjaardagen, wisseldiensten, overwerken, buitenlandreisjes, partners die ook tijd willen doorbrengen en ga maar door. Voor je het weet zie je elkaar nog maar 1-2x per maand in plaats van de studententijd waar je elke week tijd hebt.
Die 20 euro voor filmpje en een biertje is dan echt niet meer zo'n serieuze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
FreeShooter schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:53:
[...]
Ook kun je zelf het initiatief nemen. Organiseer een andere activiteit dat niet zo veel geld kost (maar ook gezellig is) zoals wandeling en picknick.
Ik ben dus degene die de meeste activiteiten organiseert, en ik heb dan een hekel aan mensen die over geld zeuren. Het ski-uitje is een uitzondering, dat initiatief komt bij anderen vandaan.
Sissors schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:54:
Tegelijk vind ik persoonlijk dan weer 1000 euro per maand aan 'leuke dingen' wel weer heel veel. Voor 100 euro een avondje eten vind ik al heel veel, maar dat is nog steeds minder dan 10 euro per maand.
Die €1.000,- is gewoon alles dat wij meer uitgeven dan er aan vaste posten in mijn kasboek staat, alles onder kopje overig dus.

Dit is echt van alles:
- Cadeau's
- Uit eten (samen of met vrienden)
- Naar de kroeg/uitgaan
- Zij lunchen met vriendinnen, ik lunchen op het werk
- Dingen als kibbeling op vrijdag op het werk
- Internetaankopen (sport / hobby / etc.)
- Kleine aankopen bouwmarkt (op het moment in huis bezig)

Uiteraard is hier op te bezuinigen maar dit zijn nou precies allemaal dingen die ik als ik financieel onafhankelijk zou zijn nog steeds zou willen (kunnen) doen.

Deze posten zijn wellicht eigenlijk te hoog om in dit forum te mogen posten maar ik zie hier ook voorbeelden die de andere kant op gaan. Als je consequent zeurt over een geld als mensen iets organiseren wordt je op een gegeven moment natuurlijk gewoon niet meer mee gevraagd (zou ik hebben in ieder geval). Natuurlijk leuk om mensen te zoeken/vinden die er hetzelfde in staan maar ik heb een hechte vriendengroep die met sommige al 20 jaar meegaat en dat is toch echt waardevoller dan een jaar eerder stoppen met werken (voor mij dan).
Xanaroth schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:08:
[...]

Dat is enorm persoonlijk, en hangt af van je levensstijl. Kan wel neerzetten '100' of '200' of '50', voor de een is dat veel en voor de ander weinig.
Echter, naarmate iedereen werk heeft gaat dat enorm tegenvallen. Familiebezoekjes/verjaardagen, wisseldiensten, overwerken, buitenlandreisjes, partners die ook tijd willen doorbrengen en ga maar door. Voor je het weet zie je elkaar nog maar 1-2x per maand in plaats van de studententijd waar je elke week tijd hebt.
Die 20 euro voor filmpje en een biertje is dan echt niet meer zo'n serieuze post.
Ik weet niet hoe oud je denkt dat ik ben maar het enige dat nog mist om die flink te verminderen zijn kinderen :P

Verder merk ik ook dat we met zijn alle minder krap naar geld keken, vroeger toen iedereen nog studeerde werd er met kleinere budgetten gewerkt dan nu.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 21-12-2015 09:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
assje schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:08:
[...]

Ik ben dus degene die de meeste activiteiten organiseert, en ik heb dan een hekel aan mensen die over geld zeuren. Het ski-uitje is een uitzondering, dat initiatief komt bij anderen vandaan.
Los van het andere uit je post, dat is jouw keuze en als je het kan betalen prima, maar dit 8)7 . Je haat dus mensen die financieel het minder ruim hebben of andere prioriteiten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43

BCC

Ho stop :) Niemand zegt hier dat heel veel geld op de bank hebben staan het ultieme geluksdoel is. Vuistregel is echter dat je ergens 10% op kan bezuinigen zonder dat je inboet aan de kwaliteit. Dus als je van die 1000 euro 900 per maand kan maken, zet je de komende 30 jaar 36.000 euro extra opzij, waar wel weer van alles mee kunt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
M.i. hoor je zo'n post dan verder op te delen.

Lunch op werk is bij mij een aparte post om af en toe voor mezelf duidelijk te maken dat ik met een klein beetje discipline veel geld bespaar.

Ik zeur trouwens nooit om geld bij gezamenlijke activiteiten. Het is gewoon ja of nee. Ergerde me ook aan studenten (of nu zelfs volwassenen) die over geld zeuren, maar duidelijk gewoon geen grip hebben op hun financien.

En inzicht is wel handig om een afweging te maken. We zijn bijvoorbeeld wel eens met een hobby begonnen die financieel gewoon helemaal de bocht uit vloog voor netto een uurtje op zondag (en bruto een halve dag) met kosten voor de activiteit, versnaperingen, kleding, apparatuur, kinderopvang, brandstof, lidmaatschap, etc. Toen het over het hoogtepunt heen was was het financiele een goede reden om er geheel een punt achter te zetten ;) Lang verhaal kort: altijd het gehele plaatje overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Sissors schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:14:
[...]

Los van het andere uit je post, dat is jouw keuze en als je het kan betalen prima, maar dit 8)7 . Je haat dus mensen die financieel het minder ruim hebben of andere prioriteiten stellen.
Nee en ja, mensen die het minder goed kunnen betalen houd ik graag rekening mee of betaal ik zelf iets extra. Mensen die wel geld hebben om een dure laptop, auto etc. te kopen maar dan moeilijk doen over €20,- meer/minder als er iets georganiseerd wordt daar heb ik wel een hekel aan (prioriteiten dus).
BCC schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:14:
Ho stop :) Niemand zegt hier dat heel veel geld op de bank hebben staan het ultieme geluksdoel is. Vuistregel is echter dat je ergens 10% op kan bezuinigen zonder dat je inboet aan de kwaliteit. Dus als je van die 1000 euro 900 per maand kan maken, zet je de komende 30 jaar 36.000 euro extra opzij, waar wel weer van alles mee kunt.
En dat doe ik dus ook, ik ben altijd kritisch op mijn uitgaven. Focus ligt dan wel meer op de vaste kosten dan op de bovengenoemde variabele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
assje schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:17:
[...]
...Mensen die wel geld hebben om een dure laptop, auto etc. te kopen maar dan moeilijk doen over €20,- meer/minder als er iets georganiseerd wordt daar heb ik wel een hekel aan (prioriteiten dus).
Bedoel je mensen die ook daadwerkelijk een dure laptop, auto etc. kopen of dat zouden kunnen kopen?
In het 1ste geval ben ik het waarschijnlijk wel met je eens. Een dure auto e.d. zou geen prioriteit moeten hebben boven vriendschappen, sociale activiteiten, die in verhouding niet veel kosten (of er anders gewoon niet altijd aan mee doen, zodat je er niet over hoeft te zeuren).

Maar in het 2de geval, het geld wel hebben maar het niet willen uitgeven aan een dure auto en ook niet aan bepaalde sociale activiteiten, dan maken mensen waarschijnlijk een bewuste
afweging voor alles waar ze geld aan uit geven. In dat geval vind ik dat je dat dient te respecteren (en dus rekening met elkaars wensen dient te houden op een fatsoenlijke manier).

Maar het is moeilijk om de situatie van een afstand te beoordelen :-).
Maar respect hebben voor de wensen, levenswijze van anderen is m.i. belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:29
[...]
Deze posten zijn wellicht eigenlijk te hoog om in dit forum te mogen posten maar ik zie hier ook voorbeelden die de andere kant op gaan.

[...]
Ik zie dit wel eens vaker voorbij komen. Maar ik wil graag duidelijk maken dat alle bijdragen welkom zijn in dit topic. Hoe meer situaties en meningen, hoe interessanter het is. Schroom dus vooral niet om hier te posten. Ook al is je budget heel anders dan vele in dit topic.

Daar tegenover moet je open staan voor (goedbedoeld!) commentaar op je budget en keuzes. Zorg daarnaast dat je bewust bent over de invloed op de lange termijn, over de keuzes die je maakt.

Ik zie in jouw voorbeeld dat je af en toe wat met collega's doet. Iedereen kent dit wel: Af en toe biertje na werk, uit eten (waar je dan uiteraard ook over werk praat), lunch bestellen, donatie voor verjaardag etc.. Als daar beide 15 euro per week aan uitgeeft kost je dit na 40 jaar werken zo'n 50.000 euro. Is dat het je waard? Heb je, naast werk, nog wat anders in gemeen met die collega's?

[ Voor 4% gewijzigd door FreeShooter op 21-12-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Iedereen heeft dan ook zijn eigen dingen waar hij op kan besparen zonder minder gelukkig te worden, dat verschilt per persoon. Ik zie bij zijn tabelletje in het algemeen geen vakantie potje bijvoorbeeld, of die mist nog, of hij heeft daar blijkbaar geen behoefte aan.

Tegelijk vind ik persoonlijk dan weer 1000 euro per maand aan 'leuke dingen' wel weer heel veel. Voor 100 euro een avondje eten vind ik al heel veel, maar dat is nog steeds minder dan 10 euro per maand. Snowboarden erbij, en je hebt nog 950 euro per maand die je aan leuke dingen besteedt :P. Ieder zijn ding natuurlijk, ik kan me weer niet voorstellen hoe je die overige 950 euro uit geeft.
Vakantiegeld als inkomsten heb ik ook niet meegenomen. Waarom een potje maken voor iets waar automagisch al een potje voor is, zonder dat je er in je maandlasten rekening mee hoeft te houden.
Van die 1600-1800 netto kan ik meestal nog aardig wat sparen ook aan het einde van het jaar.
Deze posten zijn wellicht eigenlijk te hoog om in dit forum te mogen posten maar ik zie hier ook voorbeelden die de andere kant op gaan. Als je consequent zeurt over een geld als mensen iets organiseren wordt je op een gegeven moment natuurlijk gewoon niet meer mee gevraagd (zou ik hebben in ieder geval). Natuurlijk leuk om mensen te zoeken/vinden die er hetzelfde in staan maar ik heb een hechte vriendengroep die met sommige al 20 jaar meegaat en dat is toch echt waardevoller dan een jaar eerder stoppen met werken (voor mij dan).
Ik denk eerder dat je teveel waarde hecht aan geld uitgeven, en te weinig aan vriendschap. Of dat je denkt dat je geld moet uitgeven om het gezellig te hebben.

Wat is er mis met gewoon een keertje bordspellen doen? Iedereen legt 3-5 euro in, zodat degene die het huis opensteld niet al het eten/drinken hoeft te betalen. Beetje benzine erbij om op de lokatie te komen, en voor minder dan een tientje ben je klaar.
Zelfde met de bios, 10-12 euro en je bent klaar inclusief snack/drankje welke je meesmokkelt vanaf de supermarkt.
Of gewoon headsetje op en met zn allen online gamen ofzo. World of Tanks groepje, onderling FIFA toernooi of wat dan ook in de smaak valt. Dan ga je helemaal richting gratis.
Zo 3 weken gevuld voor minder dan 20 euro, en toch gezellig en samen. Zelfs als je dan elke dag iets gaat doen red je de 1000 euro niet :9 .

Geld uitgeven is niet erg, genieten van het leven ook niet. Alleen je kunt je soms afvragen of het doel en het middel wel matchen.

[ Voor 104% gewijzigd door Xanaroth op 21-12-2015 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
FreeShooter schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:04:
[...]

Ik zie dit wel eens vaker voorbij komen. Maar ik wil graag duidelijk maken dat alle bijdragen welkom zijn in dit topic. Hoe meer situaties en meningen, hoe interessanter het is. Schroom dus vooral niet om hier te posten. Ook al is je budget heel anders dan vele in dit topic.
Fijn om te horen!
Daar tegenover moet je open staan voor (goedbedoeld!) commentaar op je budget en keuzes. Zorg daarnaast dat je bewust bent over de invloed op de lange termijn, over de keuzes die je maakt.

Ik zie in jouw voorbeeld dat je af en toe wat met collega's doet. Iedereen kent dit wel: Af en toe biertje na werk, uit eten (waar je dan uiteraard ook over werk praat), lunch bestellen, donatie voor verjaardag etc.. Als daar beide 15 euro per week aan uitgeeft kost je dit na 40 jaar werken zo'n 50.000 euro. Is dat het je waard? Heb je, naast werk, nog wat anders in gemeen met die collega's?
Inderdaad als je zo rekent kost dat veel geld maar dat vind ik ook het risico van zo rekenen. Het is een hellend vlak en voor je het weet draai je iedere euro een paar keer om voor je hem uitgeeft.

Soms geef ik gewoon graag meer geld uit dat strikt noodzakelijk:
- Mijn oude telefoon aan mijn broertje geven die nog studeert (had ook kunnen verkopen)
- Ouders / schoonouders mee uit eten nemen
- Zorgen dat ik zeker niet de laatste ben die een rondje geeft in de kroeg
- Lekkere smeerseltjes / kaasjes in huis voor een klaverjasavond
- Mensen blij maken met dingen die ik niet meer nodig heb

Als je dat allemaal bij elkaar optelt is het echt wel significant, toch wil ik hier niet op bezuinigen.

Geld dat je uitgeeft aan slechte investeringen zie ik als verspilling (hoge afschrijving van een nieuwe auto), geld uitgeven aan zaken die je het waard vind niet (comfortabele auto van 5 jaar oud die alsnog €400/maand kost).

Ik zie mezelf minder geld uitgeven aan "waste" dan veel mensen om mij heen maar smijten met geld als het op bepaalde andere zaken aankomt.

Mensen die kritisch zijn op uitgaven vind ik alleen maar mooi, mensen die zuinig/krenterig zijn heb ik een hekel aan.

Daarom ook mijn voorkeur om te werken met vaste reserveringen voor sparen en daarna nergens meer naar te kijken. Hiermee voorkom ik dat ik iedere euro onder een vergrootglas leg.

Ik ga einde van het jaar eens een totaaloverzicht maken van mijn uitgaven afgelopen jaar, ben benieuwd of dat nog nieuwe inzichten oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
assje schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:17:
[...]

Nee en ja, mensen die het minder goed kunnen betalen houd ik graag rekening mee of betaal ik zelf iets extra. Mensen die wel geld hebben om een dure laptop, auto etc. te kopen maar dan moeilijk doen over €20,- meer/minder als er iets georganiseerd wordt daar heb ik wel een hekel aan (prioriteiten dus).
Dus je hebt een hekel aan mensen met andere prioriteiten? Als iemand naar de bios wil en daarna wat wil drinken lijkt me dat een leuk idee. Als dat via een gezamenlijke pot moet, oké. Als dat dan ineens 50 euro moet kosten ga ik ook 'zeuren' (of gewoon nee zeggen, maar dat is dan een puur financiele beslissing).

Er is een verschil tussen gewoon leuke dingen doen ook al kosten ze wat geld, en geld zinloos over de balk gooien omdat het een leuk iets is.
rube schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:39:
[...]

Bedoel je mensen die ook daadwerkelijk een dure laptop, auto etc. kopen of dat zouden kunnen kopen?
In het 1ste geval ben ik het waarschijnlijk wel met je eens. Een dure auto e.d. zou geen prioriteit moeten hebben boven vriendschappen, sociale activiteiten, die in verhouding niet veel kosten (of er anders gewoon niet altijd aan mee doen, zodat je er niet over hoeft te zeuren).

Maar in het 2de geval, het geld wel hebben maar het niet willen uitgeven aan een dure auto en ook niet aan bepaalde sociale activiteiten, dan maken mensen waarschijnlijk een bewuste
afweging voor alles waar ze geld aan uit geven. In dat geval vind ik dat je dat dient te respecteren (en dus rekening met elkaars wensen dient te houden op een fatsoenlijke manier).
Waarom mogen mensen dat van jou niet zelf beslissen? Je kan toch ook een bewuste keuze maken om een dure auto te kopen? Ik zou het niet doen, maar als andere het willen doen, prima. Als een vriendschap er dan op gebaseerd is om gezamenlijk geld over de balk te gooien, en raak je je vriendschap kwijt als je dat niet doet, dan stelde die hele vriendschap volgens mij ook niet al teveel voor.

Overigens: In verhouding niet al teveel kosten? We hadden het hier over 1000 euro per maand. Daarvoor kan je een mooie auto kopen hoor.
assje schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:27:
[...]
Mensen die kritisch zijn op uitgaven vind ik alleen maar mooi, mensen die zuinig/krenterig zijn heb ik een hekel aan.
Misschien interpreteer ik het niet wat te negatief, maar ik heb het idee dat het er bij jou op neerkomt dat je het mooi vindt wanneer mensen op hetzelfde als jij bezuinigen, terwijl als ze andere prioriteiten hebben dan haat je ze.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 21-12-2015 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:16:
[...]

Het hele kopje 'vakantiegeld' an sich miste. Die extra inkomsten in mei streep ik gewoon 1:1 tegen vakantie weg. Waarom geld apart zetten voor iets waar je toch al mooi apart geld voor krijgt.
Omdat dit invloed heeft op je spaar-quote (over een jaar gerekend). Je verbergt nu een deel van je budget, omdat er "gemarkeerd" geld tegenover staat. Bij passief inkomen heb je dat niet, dus als je het nu niet meeneemt in je berekeningen, kom je het straks te kort.

Bijv. 30000 inkomen per jaar (+ 2000 vakantiegeld). Uitgaven 20000 per jaar (+ 2000 voor vakantie).
Foutieve spaarquote: 10000/30000 = 33%.
Werkelijk spaarquote: 10000/32000 = 31%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Sissors schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:28:
[...]
Dus je hebt een hekel aan mensen met andere prioriteiten? Als iemand naar de bios wil en daarna wat wil drinken lijkt me dat een leuk idee. Als dat via een gezamenlijke pot moet, oké. Als dat dan ineens 50 euro moet kosten ga ik ook 'zeuren' (of gewoon nee zeggen, maar dat is dan een puur financiele beslissing).

Er is een verschil tussen gewoon leuke dingen doen ook al kosten ze wat geld, en geld zinloos over de balk gooien omdat het een leuk iets is.
Dan is de juiste conclusie misschien dat die vriendschap niet werkt. Als je na elkaar een tijdje niet gezien te hebben een avondje uit gaat en het is gezelliger dan verwacht en daardoor ga je nog even door en moet er €50,- extra gelapt worden dan zou ik het mensen aanrekenen als ze afhaken vanwege de kosten.

Dit wil eigenlijk zeggen dat je een paar tientjes op dat moment belangrijker vind dat de mega gezellige avond (ga ik even vanuit) die je op dat moment hebt. Uiteraard is het andere uiterste dat je iedere week in de kroeg €100,- uitgeeft maar er zit heus genoeg tussenin.

In mijn ervaring zijn het juist de mensen die de financiën niet op orde hebben die het meeste zeuren over geld/budget. In mijn omgeving zijn het juist de mensen die er wel over nadenken die er nooit moeite mee hebben, alleen in dit topic kom ik die mensen (lijkt het) wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Ik denk dat het een afweging is die ieder voor zich moet maken. Het is natuurlijk niet dat je altijd maar borspelletjes moet doen, maar je hoeft ook niet altijd op stap/naar de film/naar een pretpark oid. Er is altijd een middenweg. Ik denk zelf dat je FO geen doel moet worden wat alle middelen heilgd, dat je dus heel je leven inricht om geld te besparen en daardoor mooie momenten gaat missen.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Herko_ter_Horst schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:32:
[...]

Omdat dit invloed heeft op je spaar-quote (over een jaar gerekend). Je verbergt nu een deel van je budget, omdat er "gemarkeerd" geld tegenover staat. Bij passief inkomen heb je dat niet, dus als je het nu niet meeneemt in je berekeningen, kom je het straks te kort.

Bijv. 30000 inkomen per jaar (+ 2000 vakantiegeld). Uitgaven 20000 per jaar (+ 2000 voor vakantie).
Foutieve spaarquote: 10000/30000 = 33%.
Werkelijk spaarquote: 10000/32000 = 31%
Overzicht ging juist over een maandbudget naar een eerdere post, van hoeveel je kunt rondkomen, niet een compleet jaarbudget. Soms lopen er wat discussies door elkaar hier :)
assje schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:32:
[...]

Dan is de juiste conclusie misschien dat die vriendschap niet werkt. Als je na elkaar een tijdje niet gezien te hebben een avondje uit gaat en het is gezelliger dan verwacht en daardoor ga je nog even door en moet er €50,- extra gelapt worden dan zou ik het mensen aanrekenen als ze afhaken vanwege de kosten.

Dit wil eigenlijk zeggen dat je een paar tientjes op dat moment belangrijker vind dat de mega gezellige avond (ga ik even vanuit) die je op dat moment hebt. Uiteraard is het andere uiterste dat je iedere week in de kroeg €100,- uitgeeft maar er zit heus genoeg tussenin.

In mijn ervaring zijn het juist de mensen die de financiën niet op orde hebben die het meeste zeuren over geld/budget. In mijn omgeving zijn het juist de mensen die er wel over nadenken die er nooit moeite mee hebben, alleen in dit topic kom ik die mensen (lijkt het) wel tegen.
Even heel grof: voor mij bepalen dat ik 50 euro MOET uitgaven en MOET blijven omdat JIJ het leuk vindt? En anders krijg ik straf (aanrekenen)?? Dat zou een hele korte vriendschap opleveren.

Zo heb ik 2 jaar geleden nog een behoorlijke ruzie gehad, iemand ging voor mij bepalen dat ik 100 euro extra aan een vakantie moest uitgeven 'want dat was gezellig'. Beetje als jij dus. Terwijl ik dat geld wou inzetten voor een vakantie met mijn vriendin. Mensen hebben soms andere prioriteiten/wensen, je kan het immers maar 1x uitgeven.

Dus niet zozeer je budget, als wel je instelling, lijkt hier het probleem te zijn. Jij bepaald waaraan andere hun geld uitgeven, en als dat niet overeenkomt met wat jij wilt zijn ze fout bezig. Met als gevolg hele hoge lasten, omdat kennelijk vriendschap gelijk staat aan hoeveel geld iemand uitgeeft, want anders reken je ze het aan niet zoveel uit te willen geven als jij doet.

Vriendschap gaat niet om hoeveel iemand uitgeeft aan een willekeurige activiteit, maar of je het leuk hebt met elkaar en er voor elkaar bent en elkaar respecteert - ongeacht de omstandigheden. Vriendschap meet je niet aan hoeveel iemand eraan uitgeeft, maar wat diegene doet.

Dus in plaats van kijken naar je eigen financiële middelen, probeer eens puur vanuit de vriendschap te kijken - het gaat er gewoon om dat je samen bent en dat het gezellig is. Dat kan prima zonder 100 euro op 1 avond uit te geven, met een 10tje kan dat namelijk al. Dat heeft dan ook nog eens niks met FO te maken maar gewoon relaties onderhouden.

[ Voor 66% gewijzigd door Xanaroth op 21-12-2015 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
[...]

Ik ben dus degene die de meeste activiteiten organiseert, en ik heb dan een hekel aan mensen die over geld zeuren.
Ik zou bijna zeggen, "wat doe je hier dan?" :P. Ik hoop dat je begrijpt dat ik dat niet letterlijk bedoel, veel teveel posts in dit topic papegaaien elkaar na dus een beetje nieuw bloed is zeer welkom. Je visie staat alleen wel haaks op het doel: meer afstand nemen van datgene dat de meeste mensen *moeten* doen voor hun geld. Hoe leuk vind jij je werk? En hoe denk je erover om soortgelijk werk nog zo'n 30-40 jaar te moeten doen?
assje schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:32:
[...]

Wie is er hier nou aan zeuren over geld? Mind you, je praat over stappen. Dan is, zeg, 70%-80% van de kosten voor drank? Ergo: mensen mogen van jou dus geen rondje overslaan, of bier drinken in plaats van whisky? Dan stuur je ze naar huis? Moet de Bob ook hetzelfde inleggen voor zijn Tonics?

[ Voor 34% gewijzigd door Config op 21-12-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Spaarquotes kunnen vrij vertekenend kan werken IMO. Een andere reden is omdat de poster zijn vakantieuitgaven gelijkstelt aan het potje dat toevallig "vakantiegeld" heet. Dat levert zoveel vragen op dat ik er sowieso niet achter zou staan:

* Ga je wel eens overbudget?
* Ga je wel eens underbudget?
* Zoek je je vakantie uit met dit bedrag in je achterhoofd, als een soort doelbedrag?
* Als je loonsverhoging krijgt, ga je dan direct ook op een duurdere vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:40:
[...]

Overzicht ging juist over een maandbudget naar een eerdere post, van hoeveel je kunt rondkomen, niet een compleet jaarbudget. Soms lopen er wat discussies door elkaar hier :)
Mijn punt is dat "vakantiegeld" een kunstmatig concept is dat je niet apart zou moeten bekijken. Sommige mensen krijgen het per maand, sommigen één keer per jaar en als je FO bent, krijg je helemaal geen vakantiegeld. Je maandbudget klopt dus niet, want je zet niets apart voor vakanties omdat dit in jouw situatie toevallig "automatisch" gebeurt.

Door het vakantiegeld én de vakantieuitgaven zo onder het tapijt te vegen, is het ook niet te vergelijken met iemand in een andere situatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-12-2015 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Herko_ter_Horst schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:48:
[...]

Mijn punt is dat "vakantiegeld" een kunstmatig concept is dat je niet apart zou moeten bekijken. Sommige mensen krijgen het per maand, sommigen één keer per jaar en als je FO bent, krijg je helemaal geen vakantiegeld. Je maandbudget klopt dus niet, want je zet niets apart voor vakanties omdat dit in jouw situatie toevallig "automatisch" gebeurt.
Het ging om rondkomen, hoeveel uitgaven/maand. Gehele context was niets rond FO of spaarquota, maar puur ' ik heb geen idee, hoeveel kost het dagelijks leven nu eigenlijk' en daar reageerde ik op.

Als je naar de jaarplanning gaat kijken ga je inderdaad de extra's meenemen zoals vakantiegeld, 13e maand, bonus, reiskostenvergoedingen, reeds ontvangen passieve inkomsten, evenals de kosten die daarbij horen voor de spaarquote en FO benodigdheden. Dat plaatje wordt dan dus vele malen groter dan jij nu schetst.

Nogmaals dus: er lopen soms meerdere discussies door elkaar hier, het ging nu even puur om een plaatje rond maandelijke lasten.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 21-12-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Config schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:40:
[...]

Ik zou bijna zeggen, "wat doe je hier dan?" :P. Ik hoop dat je begrijpt dat ik dat niet letterlijk bedoel, veel teveel posts in dit topic papegaaien elkaar na dus een beetje nieuw bloed is zeer welkom. Je visie staat alleen wel haaks op het doel: meer afstand nemen van datgene dat de meeste mensen *moeten* doen voor hun geld. Hoe leuk vind jij je werk? En hoe denk je erover om soortgelijk werk nog zo'n 30-40 jaar te moeten doen?
Op dit moment is mijn werk één van mijn hobbies (niet mijn enige). Hoe het er nu voor staat zou ik met alle liefde dergelijk werk mijn hele leven blijven doen, het liefst tot ver na pensioneringsleeftijd.

Echter weet je nooit hoe dingen veranderen door de tijd en streef ik erna hier vrijheid in te hebben. Ik wil dus niet dat het mij gebeurt dat ik op mijn 50e bij een ontslag in moet zitten over een paar maanden zonder salaris. Als ik één of twee dagen minder wil gaan werken per week moet dit ook mogelijk zijn (los van of ik dat wil).

Ik doe dus precies wat de ziel is van dit topic, afstand doen van wat de meeste mensen "moeten" doen, maar dan wel in mijn ogen:
- Een relatief goedkope auto rijden, i.p.v. een A-klasse van €26k die ik graag wil een Fiat uit 2009
- Een relatief goedkoop huis, door relatief goedkoop kan ik de rente kort vastzetten wat weer extra bespaart
- Veel interieur 2e hands, liever 2e hands kwaliteit dan nieuwe rommel
- Kritisch op kosten van verzekeringen, abonnementen etc. (geen uitvaartverzekering dus)
- Sim-only + 2e hands telefoon i.p.v. duur met nieuw

Daarmee bespaar ik op grote posten, er zijn ook posten die wat meer kosten dan gemiddeld. Ik ben me dit echter bewust en vind dit het waard:
- 2 auto's + motor, mocht besparing noodzakelijk zijn gaat de motor weg (2e auto niet)
- 10Gb mobiel abbonement en 100mbit internet + spotify (dus niet de goedkoopste)
- Grote uitgaven aan uitjes en gezelligheid

Vooral de manier waarop ik tot nu toe ben omgegaan met mijn huis/hypotheek heeft mij al enkele 10 duizenden euro's bespaart ten opzichte van een aantal mensen om mij heen. Het gaat mij er dus om met minimale ingrepen toch flink te besparen.

Al met al kom ik op een spaarratio van ca. 20% (inclusief aflossing hypotheek). Doel is om in ieder geval een comfortabele buffer te ontwikkelen die geld op gaat leveren en toekomstige kopzorgen vermijdt.

Op dit moment werken we allebei en hebben we dus de luxe om gewoon volop dingen te blijven doen.

In dit topic ben ik misschien iemand met verschrikkelijke spilzucht, in mijn directe omgeving ben ik zuiniger dan 99% van de mensen om mij heen (vrienden,collega's, kennissen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 18:31

BTU_Natas

Superior dutchie

Ik hoop in 2016 60% spaar ratio te halen, dat is inclusief aflossingen aan de woning. Hopelijk halen we dat, en mogelijk een % meer. Al wordt elke extra procent na de 50 gevoels matig wel heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ok thanks. Je laat hier een kant van jezelf zien die ik nog niet had meegekregen, super.

Misschien kun je nog ff naar mijn edit kijken, ik had nog een paar vragen over je mentaliteit omtrent stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
assje schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:52:
[...]
In dit topic ben ik misschien iemand met verschrikkelijke spilzucht, in mijn directe omgeving ben ik zuiniger dan 99% van de mensen om mij heen (vrienden,collega's, kennissen).
Dit verhaal klinkt al veel beter dan 'ik geef zoveel uit en vind mensen niks die niet zoveel uitgeven als mij'. Stuk beter om dit neer te zetten, laat veel meer van jezelf zien. Erg goed :).

Snap alleen niet dat, als je weet dat je zoveel meer financiele middelen hebt dan je directe omgeving, je er niet voor openstaat dat deze dus minder te besteden hebben. Aan de ene kant ben je kant geef je aan dat je het wel weet, maar aan de andere kant lijkt je er niet bewust van te zijn?
Pagina: 1 ... 35 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.