Financiële onafhankelijkheid - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 123 Laatste
Acties:
  • 1.364.789 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 18:31

BTU_Natas

Superior dutchie

Op de site van meesman staat zelfs een vergelijking wat het scheelt als je geen/minder beheers kosten hebt, met een vergelijking van 1,25 vs 0,5% kosten . Het kan nog veel goedkoper, en dat is een best groot bedrag na 25 jaar.

Ieder zijn eigen ding. Maar nogmaals de getallen liegen er niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Lekkere verhogingen zeg met de zorgverzekeringen nu alles bekend is. Kreeg mailtje, van 108 naar ruim 114 euro/maand. Maar eens gekeken hoe vaak ik mijn eigen risico op heb gekregen de afgelopen 10 jaar, en vervolgens besloten om voor een maximaal eigen risico te gaan. Nu wordt het 96/maand verzekering, dat klinkt een stuk beter.

Gezien december eraan komt, ook eens de andere rekeningen weer gaan nalopen. Lijkt erop dat vrijwel alle prijzen bizar genoeg gelijk gebleven zijn op het vlak van verzekeringen/energie. Dus die mogen nog even aanblijven.

UPC/Ziggo staat wel op de schopstoel. Duurder dan KPN (en heb hier glasvezel), bovendien komt dan ook de 1e 6 maanden korting erbij. Bij elkaar toch 120 euro, gemiddeld 10 euro per maand.
Autoverzekering-land lijkt ook weer goed bezig te zijn geweest, daar lijkt ook 10 euro/maand af te kunnen.

Betekend potentieel 32 euro/maand meer sparen volgend jaar, of ruim 10% (1,5% hogere spaarquote). Nog een maandje om alles goed uit te zoeken, maar lijkt een leuke kerst te worden zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Zelf van 60 euro afgestapt naar 45 p/m KPN zonder opnemen pakket want tegenwoordig is er meer dan genoeg te bekijken op RTL XL als je je programma gemist hebt ;-) Interactieve TV instap

Eerste 6 maanden (actie)35 euro resterende 6 maanden 45 euro per maand. Scheelt weer wat euro's totaal jaarlijkse kosten voor TV/Internet 480 euro gemiddeld 40 euro per maand.

Wat hebben jullie aan zorgverzekering.. ik dacht eerst een hoge eigenrisico te nemen voor een lage premie maar ben daar maar vanaf gestapt na een spontane infectie en uiteindelijk 859 euro te moeten betalen door het eigenrisico + vrijwillig eigen risico.

Ach 15 jaar nooit naar een arts hoeven gaan/ziekenhuis nacht gehad. Ben verder nooit ziek maarja wat als je spontaan een infectie heb zoals ik reeds heb gehad afgelopen jaar..en inmiddels 9 jaar laagste premie gehad dus ik heb het er alsnog uitgehaald :-)

[ Voor 16% gewijzigd door BabyRattle op 21-11-2015 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

BabyRattle schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 19:04:
Wat hebben jullie aan zorgverzekering.. ik dacht eerst een hoge eigenrisico te nemen voor een lage premie maar ben daar maar vanaf gestapt na een spontane infectie en uiteindelijk 859 euro te moeten betalen door het eigenrisico + vrijwillig eigen risico.
Dat is gewoon een risico wat je neemt. Verwacht je weinig kosten, dan zet je het eigen risico hoog. Verwacht je veel kosten, reken dan uit wat na een jaar goedkoper is en kies eventueel een lager eigen risico.

Let er op dat je, doordat je de voorgaande jaren steeds een lagere premie had betaald, waarschijnlijk totaal nog steeds goedkoper uit bent geweest dan dat je continu een hoge premie met een laag eigen risico had betaald.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43

BCC

http://frontpage.fok.nl/n...dere-zorgverzekeraar.html Ik zou zeggen, check dsw, die komen al een paar jaar als beste uit de bus.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35
Xanaroth schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:24:
Betekend potentieel 32 euro/maand meer sparen volgend jaar, of ruim 10% (1,5% hogere spaarquote). Nog een maandje om alles goed uit te zoeken, maar lijkt een leuke kerst te worden zo :)
Je zorgverzekering vind ik nog steeds erg hoog, als je anderzorg oid neemt bespaar je nog eens 25+/maand extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Het Fantoom schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 19:33:
[...]

Je zorgverzekering vind ik nog steeds erg hoog, als je anderzorg oid neemt bespaar je nog eens 25+/maand extra.
Tuurlijk kan het veel goedkoper, alleen ik wil gewoon hulp als er iets is. Niet vastzetten aan +/- 50 ziekenhuizen en anders de volledige rekening zelf moeten betalen. Ga je van mogelijk honderden naar mogelijk duizenden euro's zelf betalen als het tegenzit.

Dat is een geheel andere ordegrootte dan wel/geen eigen risico hebben.
Besparen onder FO is altijd slim, alleen op een bepaald punt wordt het risico groter dan wat je er op lange termijn uit kan halen. Wel/geen eigen risico, is een kwestie van 2-3 jaar niet je 'gewone' eigen risico opmaken en je staat op winst.
Maar verkeerd ziekenhuis.. kan best zijn dat je dan de rest van je leven nooit meer break even KAN spelen, als je serieus (dure) zorg nodig hebt.

[ Voor 36% gewijzigd door Xanaroth op 21-11-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso is dat een keuze dan he, je spoedeisende hulp wordt sowieso vergoedt. Maar daarnaast, Anderzorg heeft echt met nagenoeg elk ziekenhuis contracten, het is niet zo'n budget polis waar je bij 6 ziekenhuizen in heel Nederland terecht kan. Natuurlijk is het wel goed het te checken of de ziekenhuizen bij jou in de buurt inderdaad eronder vallen, maar de kans dat dat niet zo is, is wel klein.

Overigens zijn er ook 1 of 2 restitutiepolissen die nauwelijks duurder zijn dan Anderzorg.
Wat hebben jullie aan zorgverzekering
Max eigen risico. Tuurlijk als ik wat heb kost het me 1000 euro, maar dat zou iedereen hier wel moeten hebben. Ondertussen dat al lang en breed terugverdiend in de jaren dat ik niks heb gehad.
Lijkt erop dat vrijwel alle prijzen bizar genoeg gelijk gebleven zijn op het vlak van verzekeringen/energie. Dus die mogen nog even aanblijven.
Overstappen van energieleverancier is zo'n 15 minuten werk en levert je ruwweg 150 euro op. (Al zijn dit meer dingen voor een bespaar topic, maar goed). Simpelweg omdat je een welkomstbonus in die orde krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Sinds 2009 heb ik altijd het maximale eigen risico genomen, terwijl mijn vrouw alleen het wettelijke eigen risico nam. In totaal heb ik in vergelijking met haar (zelfde verzekeraar) €1690,44 bespaard. Wel is het wettelijke eigen risico in die periode meer dan verdubbeld.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:53
Per saldo is het verschil in eigen risico ook niet zo groot. Met het laagste eigenrisico betaal je ongeveer 200 euro extra aan premie, dus pas boven 585 euro heb je er voordeel aan t.o.v. kiezen voor het hoogste eigen risico. Het netto eigen risico verschil is maar 300 euro en niet 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Sissors schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 20:54:
Overstappen van energieleverancier is zo'n 15 minuten werk en levert je ruwweg 150 euro op. (Al zijn dit meer dingen voor een bespaar topic, maar goed). Simpelweg omdat je een welkomstbonus in die orde krijgt.
Ligt eraan of je een goede leverancier kiest denk ik.

De goedkoopste is inderdaad eentje met een enorme welkomstkorting, alleen mijn huidige is 'slechts' 19 euro per jaar duurder zonder dat daar kortingen bij zitten.

Voor die 19 euro/jaar is het me de moeite niet waard van overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Xanaroth schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:12:

Voor die 19 euro/jaar is het me de moeite niet waard van overstappen.
Die 19 euro is ook niet iets waar je rijk van wordt. Maar als je in 15 minuten netto 19 euro kan verdienen is dat een prima salaris. :) Je hebt de vergelijking immers al gemaakt. Je hoeft daarna alleen nog maar op 'Ja' te klikken. Het zou 19 euro weggooien zijn als je dat dan niet deed.
Je moet natuurlijk ook ieder jaar die 15 minuten investeren en dan pak je ieder jaar opnieuw de welkomskorting er bij. En dan levert die 15 minuten werk ineens tussen de 100 en 250 euro op.. Dat is een topsalaris.
Verleden jaar had ik zo 175 euro, dit jaar 230 euro.
Het is ook een manier van leven.
Natuurlijk speel ik met mijn eigen risico met de zorgverzekering. Dat heeft al flink opgeleverd.
Ik keek ook welke bank voor mij het goedkoopste was. Dat levert ook een paar 100 op.
Je ook realiseren dat benzine zo tussen de 15-20 cent verschil heeft tussen dure en goedkope pompen. Natuurlijk moet je daar geen half uur voor omrijden. Maar ik ken hier in de buurt al verschillende situaties waarbij de benzine 10 cent per liter scheelt tussen 2 plaatsen die minder dan 500 meter uit elkaar liggen. Ik ken er zelfs een waarbij het standaard 4 cent scheelt bij twee stations die naast elkaar liggen. Er zit niet meer dan 50 meter tussen. Rijk wordt je ook hier niet van. Maar met 15K km/j praat je over ongeveer 1000 liter bij 1:15. Dat levert met gemak 100 euro op, zonder veel moeite. Ik rijd flink meer, dus dan wordt het nog belangrijker. Dan maakt het echt ook uit of je 1:14 of 1:18 rijdt. En daar heeft je rechtervoet heel veel invloed op. Of je cruise control als je je niet kan beheersen
Zo zijn er nog wel 10 dingen te bedenken. Samen bespaar je zonder veel moeite zo 1000 euro per jaar. Je hele leven lang. Tel maar eens op over 40 jaar en kijk eens wat dat doet met FO.

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 23-11-2015 10:17 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Aan overstappen van dienstverlener zit altijd een risico! Wie weet ben je door een besparing van 19 euro wel 4 uur bezig met de klantenservice om een fout te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Deveon schreef op maandag 23 november 2015 @ 10:19:
Aan overstappen van dienstverlener zit altijd een risico! Wie weet ben je door een besparing van 19 euro wel 4 uur bezig met de klantenservice om een fout te corrigeren.
Dat gebeurde 10 jaar geleden misschien een paar keer. Maar in de praktijk is dat het bijna nooit fout gaat. Ik doe het al jaren ieder jaar eigenlijk iedereen in mijn buurt. Nog nooit een klacht gehoord. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om die 19 euro, er is veel meer te halen. Je moet ook naar de bonus kijken die je krijgt.

Het enige wat er veranderd is dat je betaalt aan een ander administratie kantoor. De stroom komt van precies dezelfde dienstverlener

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 23-11-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ortep schreef op maandag 23 november 2015 @ 10:22:
[...]

Dat gebeurde 10 jaar geleden misschien een paar keer. Maar in de praktijk is dat het bijna nooit fout gaat. Ik doe het al jaren ieder jaar eigenlijk iedereen in mijn buurt. Nog nooit een klacht gehoord. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om die 19 euro, er is veel meer te halen. Je moet ook naar de bonus kijken die je krijgt.

Het enige wat er veranderd is dat je betaalt aan een ander administratie kantoor. De stroom komt van precies dezelfde dienstverlener
Er zijn anders genoeg consumenten fora's (incl delen van GoT) met klachten vanwege het overstappen, dus het gaat zeker wel is mis. Bonus of niet, voor 19 euro besparing zou ik de gok ondanks het minimale risico niet nemen. Juist de administratieve kant heeft de grootste kans om een fout te maken.

Het risico zit dan ook niet in "down time" maar puur in administratieve fouten waarbij je tijd moet investeren om het te corrigeren of je verlies moet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Deveon schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:08:
[...]

Er zijn anders genoeg consumenten fora's (incl delen van GoT) met klachten vanwege het overstappen, dus het gaat zeker wel is mis.
Het zal best wel eens mis gaan. Blijven bij een bedrijf gaat ook wel eens mis. Maar vergeet niet dat de 100 mensen die een probleem hebben dat luidkeels uitschreeuwen, ook al hebben ze zelf iets niet goed gedaan, maar de 100000 die geen probleem hebben dat niet om de 5 minuten komen melden.
Bonus of niet, voor 19 euro besparing zou ik de gok ondanks het minimale risico niet nemen. Juist de administratieve kant heeft de grootste kans om een fout te maken.
Het gaat niet om 19 euro, maar om 150-250 euro, ieder jaar opnieuw. De 19 euro is niet relevant.
Het risico zit dan ook niet in "down time" maar puur in administratieve fouten waarbij je tijd moet investeren om het te corrigeren of je verlies moet accepteren.
Zelf als je zeker weet dat je 2 uur aan de telefoon moet hangen is dat een prima inkomen. Netto 100 euro per uur. Maar het gaat dus bijna nooit mis. Er zijn al een paar miljoen mensen overgestapt en de meeste doen het ieder jaar. Het aantal klachten loopt in de duizenden.
Je loopt dus een minimaal risico en je hebt een gegarandeerde opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:08
Je kan natuurlijk bij het overstappen van energieleverancier een beetje letten op het aantal klachten en de grootste boosdoeners overslaan als het niet veel scheelt. Dat mitigeert het risico op gezeur een beetje.

Het hangt ook een beetje af van je situatie, sommige leveranciers hebben bijv. vooral gedoe als je teruglevert (zonnepanelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Bij een 'besparing' van 19 euro zou ik over het algemeen ook niet de moeite nemen, tenzij degene die goedkoper is ook in de meeste situaties goedkoper is. Het kan ook behoorlijk van je verbruik afhangen, dat degene van 19 euro goedkoper in je daadwerkelijk gebruik duurder lijkt doordat je wat meer/minder hebt verbruikt dan je mee hebt berekend.

Wat betreft de zorgpolis, ik kies zelf dit jaar voor minimaal eigen risico omdat ik wel zorgkosten verwacht van ron dde 900 euro, en een aanvullende tandartsverzekering omdat ik ook daar kosten verwacht. Het blijft een beetje vreemd om veredelde kapitaalsverzekeringen af te sluiten in dit circus, maar goed, we moeten het er mee doen. Overigens ga ik wat betreft zorg eigenlijk nooit voor budget verzekeringen. Ik wil niet dat ik voor mijn gezondheid indien nodig ineens financiële afwegingen moet gaan maken over welk ziekenhuis of zorgverlener wel of niet goed bij me past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 18:15
it0 schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:41:
[...]

Zitten we dan niet in de doomsday preppers scenario's?
Alle valuta zijn gedoemd te mislukken, zelfs bij de Grieken ging het al mis toen ze goud gingen mengen met andere metalen (=inflatie) om een oorlog te bekostigen. Als je er een beetje in verdiept heeft zul je er achter komen dat door de eeuwen heen alleen goud en zilver z'n waarde hebben gehouden.

Vroeger was elke dollar gedekt door goud, maar sinds die koppeling niet meer bestaat kunnen ze de geld pers maar aan zetten wanneer ze maar willen, dat is mede ook de oorzaak van de krediet crisis, het houdt een keer op.

[ Voor 22% gewijzigd door carbidsjitter op 23-11-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Je vergeet,

Dat je oom/zus/neef/beste vriend ziekte X en ongeluk Y heeft gehad, waardoor je nu een nieuwe kijk op het leven hebt, en alles uitgeeft, want morgen kan je laatste dag zijn.

Dit soort kul, komt hier om de 4 a 5 pagina's terug. Ik denk er sterk over, dit gewoon zelf om de 100 posts hier neer te kwakken, scheelt iedereen een hoop werk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 21:47
BabyRattle schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 19:04:
Dat valt toch wel mee? 375 moest je toch wel betalen, bovendien heb je iets van 250-300 korting gehad door het ER te nemen. Je "vergokt" uiteindelijk 200-300 euro. Ik durf die gok wel te nemen, vooral als je al een paar jaar de besparing binnen hebt gehaald. Stop in je potje reserves en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 16:47
dcl! schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:20:
[...]

Dat valt toch wel mee? 375 moest je toch wel betalen, bovendien heb je iets van 250-300 korting gehad door het ER te nemen. Je "vergokt" uiteindelijk 200-300 euro. Ik durf die gok wel te nemen, vooral als je al een paar jaar de besparing binnen hebt gehaald. Stop in je potje reserves en klaar.
Ik heb al een tijd het hoogste eigen risico. Nooit iets gehad (behalve kleine dingetjes, gat in m'n hoofd e.d., wat sowieso al binnen je ER valt) en dan heb je het er dus echt snel uit. Zelfs als ik nu 2 jaar achter elkaar volledig mijn eigen risico zou verbruiken is het voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Voor zorgverzekeringen is een apart topic in ditzelfde forum. Een pagina spenderen voor een paar honderd euro voor zorgverzekering, energie, andere 'kleine' dingen past niet in het kader van dit topic waar het om het grote plaatje gaat. Even noemen prima, maar tot achter de komma uitvlooien hoort echt elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 21:21
BTU_Natas schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:54:
Je vergeet,

Dat je oom/zus/neef/beste vriend ziekte X en ongeluk Y heeft gehad, waardoor je nu een nieuwe kijk op het leven hebt, en alles uitgeeft, want morgen kan je laatste dag zijn.

Dit soort kul, komt hier om de 4 a 5 pagina's terug. Ik denk er sterk over, dit gewoon zelf om de 100 posts hier neer te kwakken, scheelt iedereen een hoop werk :+
:P

Het als kul classificeren is natuurlijk kul, het is een persoonlijke overtuiging. Het is alleen niet heel zinvol om het carpe diem aka YOLO mantra hier te gaan verkondigen. Dat is net als lopen Apple trollen op een Apple forum. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Hoe kijken jullie aan tegen nu al minder gaan werken en daardoor de FO datum wat verder vooruit te schuiven?

Momenteel werk ik 40 uur met gemiddeld 12 weken vakantie per jaar en overweeg om nog meer vakantie op te nemen en lekker 3-4 maanden te gaan overwinteren ofzo, of om terug te gaan naar 24 of 32 uur om daarmee meer tijd te maken om me op andere ambities te focussen die wellicht wat minder geld opbrengen dan mijn hoofd bezigheden. Ik verdien genoeg om met een flinke teruggang nog steeds rond te komen en te sparen. Kinderen zijn er nog niet, al zullen die er binnen nu en 5 jaar wel een keer aan gaan komen.

Mijn keuze is dus om nog zo'n 5 jaar fulltime door te werken zodat ik voor mijn 40e FO ben (ben nu 34), of om dat uit te smeren over 10 misschien 15 jaar maar wel significant meer vrije tijd nu al te hebben.

Persoonlijk vind ik het een lastige keuze. Aan de ene kant is vrije tijd mij veel waard, maar totale onafhankelijkheid is ook erg lekker. Wie zit er in een vergelijkbaar schuitje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Target voor mij is ook met FT werken over zo'n 5-6 jaar FO te zijn.

Ik zou binnen mijn huidige baan waarschijnlijk niet heel veel minder kunnen gaan werken. En een andere PT baan gaat waarschijnlijk een stuk minder opleveren. En dan zal het dus niet alleen door PT werken langer duren, maar waarschijnlijk ook door het lagere salaris. Ik zit nu goed en heb relatief makkelijk/goed werk (grotendeels vanuit huis). Voorlopig kies ik er dus bewust voor om nog even FT door te werken op deze manier.

Maar mocht de situatie veranderen, b.v. dat ik mijn werk echt niet meer leuk vind, ontslag, etc. dan zou ik wel eens heel goed gaan nadenken wat de mogelijkheden zijn en wat ik weel. Part-time werken zou dan best eens van de mogelijkheden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
pirke schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:56:
Hoe kijken jullie aan tegen nu al minder gaan werken en daardoor de FO datum wat verder vooruit te schuiven?

Momenteel werk ik 40 uur met gemiddeld 12 weken vakantie per jaar en overweeg om nog meer vakantie op te nemen en lekker 3-4 maanden te gaan overwinteren ofzo, of om terug te gaan naar 24 of 32 uur om daarmee meer tijd te maken om me op andere ambities te focussen die wellicht wat minder geld opbrengen dan mijn hoofd bezigheden. Ik verdien genoeg om met een flinke teruggang nog steeds rond te komen en te sparen. Kinderen zijn er nog niet, al zullen die er binnen nu en 5 jaar wel een keer aan gaan komen.

Mijn keuze is dus om nog zo'n 5 jaar fulltime door te werken zodat ik voor mijn 40e FO ben (ben nu 34), of om dat uit te smeren over 10 misschien 15 jaar maar wel significant meer vrije tijd nu al te hebben.

Persoonlijk vind ik het een lastige keuze. Aan de ene kant is vrije tijd mij veel waard, maar totale onafhankelijkheid is ook erg lekker. Wie zit er in een vergelijkbaar schuitje?
Je hebt ook nog C: doorwerken totdat die kinderen er daadwerkelijk zijn, om dan zo flexibel mogelijk te zijn in jullie verdere keuzes (1vd 2 werken, beide werken, schema's/planningen, effect op financiën...).
Die gebeurtenis en hoe daarmee om te gaan lijkt me toch het belangrijkste om mee te nemen in jullie planning.

Dus bedenk je niet alleen wanneer je liever de meeste vrije tijd hebt - voor of na de geboorte(s) - maar ook hoe je makkelijker financieel kunt schalen als de kosten tegenvallen - met 1 of 2 fulltime banen, of 1 partime baantje.
Niks is namelijk zo duur als een kind, en niks is zo variabel als 1 kind of .. nouja: YouTube: Interpolis Echo. Daar zit jij dan ineens op de bank met je PT werkende FO planning ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 23-11-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Torgo schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:01:
[...]

:P

Het als kul classificeren is natuurlijk kul, het is een persoonlijke overtuiging. Het is alleen niet heel zinvol om het carpe diem aka YOLO mantra hier te gaan verkondigen. Dat is net als lopen Apple trollen op een Apple forum. :)
Onze definitie van kul is wat anders, ieder zijn meug, maar zoals je al aangaf....

@ Pirke, ik ben 33, heb een vrouw die net een studie is begonnen, en verwacht voor mijn 45e mijn inkomen uit werk vervangen te hebben door inkomen uit dividend. Of dat eerder kan, of met minder werken bereikt kan worden, beslaat nu nog uit te veel variablen. Wat ik nu doe, begrijp ik, al leerende ontwikkelen zich allicht andere plannen/mogelijkheden. We shall see!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
pirke schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:56:
Ik verwacht met 57/58 (net) genoeg te zullen hebben om te kunnen stoppen (maar hoop nog even door te gaan daarna, ik vind mijn werk eig best aardig). I bit the bullet 5 jaar geleden en heb gekozen voor 32 uur ipv 40. Dat scheelt denk ik 1 of 2 jaar maar het was voor mij echt een overstap om van 5om2 naar 4om3 te gaan. Dat voelt echt heel anders aan en ik zou niet graag meer terug willen. Ondanks dat ik afentoe langere dagen maak dan voorheen om toch dingen af te krijgen. Maar met een lang weekeind voor de boeg, boeit dat niet zo.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Ik werk nu 36 uur (zorgsector) en zit te denken om terug te gaan naar 32. Ik merk dat de 4 daagse werkweek mij veel beter ligt al was het maar dat je dan een "werkdag" hebt waarop je dingen kunt regelen.

Voor de toekomst lijkt mij 3 dagen ideaal. Nog steeds inkomen en sociale contacten maar ook veel tijd over voor eigen projecten.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Ik ben onlangs gecontacteerd door mijn Belgische broker met de mededeling dat ze mijn rekening opzeggen: de bank wil/kan niet omgaan met de extra administratieve last van iemand die in de VS woont. Ik heb een 4-tal weken om bij een andere bank een nieuwe aandelenrekening te openen en alles over te zetten; enkel geen enkele bank wil eraan omdat ik in de VS woon; enkel spaar en zicht zijn ok.
Alles verkopen lijkt me geen goed idee (lange termijn...). Het naar de VS verhuizen is kostelijk. Iemand een idee wat mijn opties zijn?

Edit:
Ik heb het gepost in het beleggen-topic.

Om het wat meer on-topic te houden: hoe ga je om met veranderende administratieve regelgeving gedurende je FO traject?

[ Voor 22% gewijzigd door koentje115 op 24-11-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik denk dat je hier meer succes hebt: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Laatste loodjes voor 'dit jaar' zijn bezig. Volgende loonbetaling is rond de feestdagen, dat ga ik pas in januari weer aan het werk zetten - even rust van alles, ook beleggen ;) . Tijd voor een laatste balans over 2015 op te gaan maken:

- Maart/April beleggingen overgezet en 'officieel' met FO insteek begonnen te beleggen.
- 'Gebroken boekjaar' van April-December 24,68% savingsrate behaald. Kijkend naar het hele jaar zou dit 20,96% zijn - target van 20% definitief behaald. Dit laatste is iets vertekend beeld - ik spaarde die maanden wel gewoon, maar gezien de overstap besloten dit nog niet mee te nemen en vanaf 0 te rekenen.
- Passieve inkomsten binnengehaald dit jaar in totaal ~550 euro.
- Er staat nog altijd meer cash geld dan werkend geld op de rekeningen (52,8% tegen 47,2%) om volgend jaar af en toe in te zetten.

Vooruitkijkende planning 2016 is
- Verwachtte savingsrate van >25% het volledige jaar, on track voor mijn target.
- Verwachtte passief inkomen is ~1000 euro op jaarbasis, ook on track.
- Vaste spaarbedrag gaat 40 euro (13%, 300 naar 340) omhoog door besparingen, plus wat er nog vanuit de hoek van loonstijging(en) bij gaan komen.

Dat vaste spaarbedrag kan mogelijk hoger gezien wat ik elke maand over hou, echter wil ik iets meer gegevens hebben over langere termijn voordat ik de meer flexibele budget cijfers (denk aan benzine, boodschappen) ga verlagen. Verder mogelijk dat hier met de autoverzekering nog eens 10,-/maand bij gaat komen, eerst nog even de periodiek voor schadevrije jaren meepikken.

Van het de totale uitgaven van 1691/maand, blijft de huur met 765/maand veruit de grootste dobber met een min of meer gedeelde 2e plaats de auto a 200/maand all-in (beetje contrast in ordergrootte, factor 4...). Komende 2-3 jaar zal dan ook de prioriteit zijn stuk de overstap naar koopwoning of anders een goedkopere huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:47
Xanaroth schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:37:
Van het de totale uitgaven van 1691/maand, blijft de huur met 765/maand veruit de grootste dobber met een min of meer gedeelde 2e plaats de auto a 200/maand all-in (beetje contrast in ordergrootte, factor 4...). Komende 2-3 jaar zal dan ook de prioriteit zijn stuk de overstap naar koopwoning of anders een goedkopere huurwoning.
Goedkopere huur dan 765 per maand wordt een uitdaging in de Randstad. Dan kom je al gauw bij sociale huur terecht (max. 710 p/m) met de bijbehorende wachtlijsten, inkomensgrens (max. 34-35k per jaar) en, met het huidige kabinetsbeleid, huurverhogingen boven de inflatie. Als je voor 765 per maand een aardig optrekje in de Randstad hebt mag je in je handen klappen, in de vrije sector vragen ze daar doorgaans al gauw meer dan 1000 per maand.
Een goede vergelijkingssite tussen huren en kopen is http://www.huiskopenofhuren.nl/, je kunt er een heleboel variabelen in kwijt en het is geen verkapte promotiesite voor hypotheken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
janbrede schreef op woensdag 25 november 2015 @ 00:52:
[...]

Goedkopere huur dan 765 per maand wordt een uitdaging in de Randstad. Dan kom je al gauw bij sociale huur terecht (max. 710 p/m) met de bijbehorende wachtlijsten, inkomensgrens (max. 34-35k per jaar) en, met het huidige kabinetsbeleid, huurverhogingen boven de inflatie. Als je voor 765 per maand een aardig optrekje in de Randstad hebt mag je in je handen klappen, in de vrije sector vragen ze daar doorgaans al gauw meer dan 1000 per maand.
Een goede vergelijkingssite tussen huren en kopen is http://www.huiskopenofhuren.nl/, je kunt er een heleboel variabelen in kwijt en het is geen verkapte promotiesite voor hypotheken ;)
Klopt, als ik ga kopen en onderhoud meereken ben ik ongeveer evenveel kwijt. Ga er dan wel aanzienlijk op vooruit kwa formaat en buitenruimte, maar dat is enkel kwaliteit en niet financieel.

Belangrijkste echter is dat ik dan een 2e opening krijg mbt investeringen (beurs of hypotheek) en kan beginnen aan de 30-jaren marathon om de hypotheek ingelost te krijgen. Al eerder eens aangegeven, ben nu eerder FO dan dat de hypotheek afbetaald is, dus die is momenteel de bottleneck wat betreft de financiële planning.
Het blijft echter een enorme stap, eventjes 150-200k uitgeven om ergens voor potentieel de rest van je leven aan vast te zitten, dus ga er wel goed de tijd voor nemen. Als ik zodoende nog 1-2 jaartjes huur, dan is het maar zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 30-11-2015 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Nog even op de valreep een extra inleg op de (bank)spaar hypotheek gedaan. Levert 3% rente op en geen VRH dus dat is toch niet slecht.

Dit is ook de maand om je jaarruimte 2015 nog even te benutten, kan je het volgend jaar weer van de inkomstenbelasting aftrekken 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:16
Torgo schreef op woensdag 02 december 2015 @ 20:44:
Nog even op de valreep een extra inleg op de (bank)spaar hypotheek gedaan. Levert 3% rente op en geen VRH dus dat is toch niet slecht.

Dit is ook de maand om je jaarruimte 2015 nog even te benutten, kan je het volgend jaar weer van de inkomstenbelasting aftrekken 😀
Toevallig vandaag nog even gestort op pensioenrekening. Maar de rente is daar ook zo laag daar dat het niet echt opschiet. Ok, geen vrh meer, maar echt zoden aan de dijk zet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

hv08 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 20:51:
[...]

Toevallig vandaag nog even gestort op pensioenrekening. Maar de rente is daar ook zo laag daar dat het niet echt opschiet. Ok, geen vrh meer, maar echt zoden aan de dijk zet het niet.
Er is nog een voordeel, het is een bruto bedrag. Op zijn minst uitstel van belasting en met een beetje geluk bij uitbetaling ook een lagere belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Ortep schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:34:
[...]

met een beetje geluk bij uitbetaling ook een lagere belasting
Ik heb liever de allerhoogste belasting bij uitbetaling... Dat betekend ook hoge inkomsten. Dat ik dan uiteindelijk alsnog de volle mep betaal neem ik dan wel voor lief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Torgo schreef op woensdag 02 december 2015 @ 22:13:
[...]

Ik heb liever de allerhoogste belasting bij uitbetaling... Dat betekend ook hoge inkomsten. Dat ik dan uiteindelijk alsnog de volle mep betaal neem ik dan wel voor lief :)
Ja en nee, natuurlijk breng ik ook graag het geld met de kruiwagen naar de belastingdienst. Dat betekent dat ik het met de vrachtwagen krijg.
Maar op dit moment is het zo dat boven de AOW leeftijd de belastingdruk lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Ortep schreef op woensdag 02 december 2015 @ 23:38:
[...]

Ja en nee, natuurlijk breng ik ook graag het geld met de kruiwagen naar de belastingdienst. Dat betekent dat ik het met de vrachtwagen krijg.
Maar op dit moment is het zo dat boven de AOW leeftijd de belastingdruk lager is.
Alleen de onderste schalen. Heb je een flink pensioen betaal je gewoon 52%, jammergenoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43

BCC

Ik heb een huis met bijbehorende bankspaarhypotheek en ik wil die eingelijk versneld aflossen. Nou begrijp ik dat het eigenlijk 2 rekeningen zijn: 1 lening deel en 1 spaar deel, die je aan het eind van de looptijd tegen elkaar wegstreept, maar ik kan nergens een logische uitleg vinden over wat je mogelijkheden dan wel precies zijn om dat te doen. Het liefst zou ik denk ik het leningdeel aflossen, waardoor de maandelijke inleg lager wordt, maar ik lees op internet ook vaak dat je beter kan bijstorten in het spaardeel. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
BCC schreef op donderdag 03 december 2015 @ 21:21:
Ik heb een huis met bijbehorende bankspaarhypotheek en ik wil die eingelijk versneld aflossen. Nou begrijp ik dat het eigenlijk 2 rekeningen zijn: 1 lening deel en 1 spaar deel, die je aan het eind van de looptijd tegen elkaar wegstreept, maar ik kan nergens een logische uitleg vinden over wat je mogelijkheden dan wel precies zijn om dat te doen. Het liefst zou ik denk ik het leningdeel aflossen, waardoor de maandelijke inleg lager wordt, maar ik lees op internet ook vaak dat je beter kan bijstorten in het spaardeel. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Bijstorten op je bankspaarrekening is vaak voordeliger, omdat je hypotheekrenteaftrek dan niet veranderd. Echter is dat meestal alleen mogelijk bij een renteherzieningsdatum. Als je rente dus nog een tijdje vaststaat, kun je helemaal niet bijstorten. Aflossen op de hoofdsom blijft dan de enige optie. In je hypotheekvoorwaarden kun je nalezen of dat mag en voor hoeveel. Gewoonlijk kun je per jaar 10 of 20% van de oorspronkelijke hoofdsom boetevrij aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Torgo schreef op donderdag 03 december 2015 @ 19:38:
[...]

Alleen de onderste schalen. Heb je een flink pensioen betaal je gewoon 52%, jammergenoeg :)
Dan nog betaal je minder belasting. Als je in de 52% schaal valt, betaal je ook in de schalen er onder. Jij hebt het over de belastingdruk op de laatste euro, ik over het hele bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hier zijn de eindejaarsvoorbereidingen weer in volle gang. Er is weer 20% afgelost op de aflossingsvrije hypotheek, er is nog een paar k gevonden op een spaarrekening (het overzicht liep achter :+), bij de nieuwe ziektekostenverzekeraar is gevraagd hoe de jaarpremie voortijdig over te maken en zo nog wat posten die naar voren gehaald kunnen worden. Verwachte spaarquote uit arbeid van 30%. Verwachte netto vermogensgroei van 30% (inclusief rendement). In jaaruitgaven is het nog niet veel 2.5x danwel 3x excl. kinderopvang.

Het FO-pad is lang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-04-2024
Hoe denken jullie om te gaan met een marktcorrectie van ~30%? Ik weet dat het al jaren geroepen wordt, maar historisch gezien is het bij deze waardering altijd nog gebeurd.

Ik zit zelf 100% in meesman aandelen wereldwijd (met leverage) dus het zal wel een klap zijn. Ik blijf maar denken dat we dan iig goedkoop bij kunnen kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:37

Tank80

Cyanide&&Happiness

DappereDodo schreef op donderdag 03 december 2015 @ 21:40:
[...]

Bijstorten op je bankspaarrekening is vaak voordeliger, omdat je hypotheekrenteaftrek dan niet veranderd. Echter is dat meestal alleen mogelijk bij een renteherzieningsdatum. Als je rente dus nog een tijdje vaststaat, kun je helemaal niet bijstorten. Aflossen op de hoofdsom blijft dan de enige optie. In je hypotheekvoorwaarden kun je nalezen of dat mag en voor hoeveel. Gewoonlijk kun je per jaar 10 of 20% van de oorspronkelijke hoofdsom boetevrij aflossen.
Bij de Rabobank klopt dit niet, wij storten nu al 2 jaar bij terwijl de rente nog 7 jaar vaststaat. Bij banksparen is het eigenlijk altijd beter eerst bij te storten op je spaardeel echter ben je gebonden aan de bandbreedte regels en minimale looptijd voor fiscaal voordeel. Hierdoor is je maximale extra inleg beperkt. Je kan dus ook beide doen (doen wij ook): bijstorten en extra aflossen. Bij beide opties kan je overigens maandbedrag verlagen, echter dan mis je m.i. je doel. Beter is vol inzetten op looptijdverkorting, qua tco is dat altijd beter.
Laat je bank wel eea goed uitrekenen wil je niet in de problemen komen met de fiscale regeltjes!

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dennis606 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 07:53:
Hoe denken jullie om te gaan met een marktcorrectie van ~30%? Ik weet dat het al jaren geroepen wordt, maar historisch gezien is het bij deze waardering altijd nog gebeurd.
Zegt wie? Want dat lijkt me onjuist. Tenzij één keer eerder als 'altijd' wordt gerekend. Mijn geld dat in beleggingen zit is momenteel zo laag dat ik het wel overleef. En als dat meer wordt hoop ik zoveel rendement er al op te hebben gehad dat met -30% ik alsnog niet (zwaar) negatief zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En wat is een "markt" correctie? De markt bestaat niet alleen uit aandelen. Lijkt me sterk dat alles waar je in kunt investeren 30% tegelijk naar beneden gaat (geld moet ergens naar toe vloeien).
Komt dus ook naar voren dat als je niet tegen 30% daling kunt, je goed moet spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Dennis606 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 07:53:

Ik zit zelf 100% in meesman aandelen wereldwijd (met leverage) dus het zal wel een klap zijn. Ik blijf maar denken dat we dan iig goedkoop bij kunnen kopen!
Tenzij je nu opeens je volledige kapitaal naar de beurs wil brengen lijkt het me niet zo relevant. Die correctie zal echt wel een keer komen, maar wanneer? En wat doe je tot die tijd?

Stel je bewaart je geld op een spaarrekening tegen 0.1% rente. In de tussentijd stijgen de aandelen 12% per jaar, voor drie jaar op rij. In jaar vier komt er een correctie van 30%.

Dan had je achteraf gezien, net zo goed je geld meteen op de beurs kunnen zetten.

Zelf hou ik altijd wat achter de hand om bij een grote correctie extra te kunnen instappen.

Dus bijv:

Ik stop nu maandelijks ~ 500 EUR in index fondsen.
Mocht de beurs 20% of meer dalen dan verhoog ik mijn inleg per maand naar ~1000 EUR per maand
Dit doe ik totdat de beurs weer op het historisch hoogste punt staat. (of totdat mijn geld op is) :)
Daarna ga ik weer terug naar de maandelijks inleg van ~ 500 EUR in index fondsen

volgens mij zit je dan gemiddeld genomen wel redelijk goed.

Als je ipv die reserve aanhouden meteen alles naar de beurs brengt, bijv 700 per maand en dan 0 op de bankrekening zet zal je gemiddeld genomen nog meer rendement maken, maar ook meer verliezen bij een koersval. Dus mijn aanpak is een beetje een compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:+

Inmiddels kijk ik niet meer (alleen) naar hoeveel jaaruitgaven ons vermogen nu is, maar meer naar de inkomsten uit het vermogen t.o.v. onze jaarlijkse uitgaven. Dat gaat goed, maar we zijn er (voorlopig) ook nog niet.

Heb je nog iets productiefs gedaan met je garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-09 11:36

Kid Buu

Huh, Pietje?

Valt me op dat er over een 30% correctie gesproken wordt alsof we praten over iets uit de geschiedenisboeken. Ieder die lang genoeg belegt, heeft dit wel eens meegemaakt en zal dit ongetwijfeld weer meemaken. Zeker als je leveraged zit zal je die ommekeer extra zwaar voelen. De natuur van de beurs is zo dat de daling altijd harder ingezet wordt dan de stijging, maak je borst maar nat als je dan ook nog eens een hefboom hebt. Ik heb het zelf beide kanten meegemaakt. Leerzaam ja, leuk nee })

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
DappereDodo schreef op donderdag 03 december 2015 @ 21:40:
[...]

Je hebt helemaal gelijk en er zitten een aantal andere condities aan

https://www.eigenhuis.nl/...df_Bankspaarhypotheek.pdf

Het vervelende is dat iedere hypotheekverstrekker zijn eigen regels heeft en dat dit vaak niet duidelijk wordt mee genomen in de vergelijking tussen aanbieders. Zo zat ik voorheen bij Delta Lloyd en die hielden ipv van de wettelijke bandbreedte van 1:10, 1:5 aan. Daarnaast mocht ik alleen bijstorten tijdens een rente herziening en was de minimale rentevaste periode 2 jaar. Dit betekende dus dat ik heel gering kon bijstorten en ook nog eens maximaal 1x per 2 jaar.

Nu zit ik bij Obvion en die hanteren gewoon de 1:10 regel en je mag elk jaar bijstorten. Dat ga ik dus nu ook jaarlijks doen om zo de spaarpot zo snel mogelijk zo vol mogelijk te krijgen. Het leuke is ook nog dat de online website van Obvion je een overzicht geeft van je hypotheek en bankspaar rekeningen en je bankspaar rekening heeft een groot spaarvarkentje met eronder de hoeveelheid die in de pot zit... dat is toch leuk om af en toe te bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
rube schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:47:
[...]

Inmiddels kijk ik niet meer (alleen) naar hoeveel jaaruitgaven ons vermogen nu is, maar meer naar de inkomsten uit het vermogen t.o.v. onze jaarlijkse uitgaven. Dat gaat goed, maar we zijn er (voorlopig) ook nog niet.
Die methode werkt alleen wanneer je je significant richt op stabiel rendement (dividend, huurpenningen, etc.). Mijn rendement bestaat hoofdzakelijk uit koersstijgingen en dat fluctueert teveel om een goede graadmeter te zijn.

Sowieso is het te laag, maar dat ligt meer aan de uitgavenkant :+ De uitgaven zijn ten opzichte van vorig jaar ook nog eens gestegen.
Heb je nog iets productiefs gedaan met je garage?
Zeker. Met een kleine op komst is alle rommel vanuit huis daar naartoe verhuisd voordat het meeste naar de stort ging. En nu staan er sinterklaascadeaus :P

Meer serieus: nee, niet qua verhuur, maar het achterstallig onderhoud en reparaties hebben inmiddels wel plaatsgevonden. Dat had wat meer voeten in aarde dan verwacht door de buren.

Door de gezinsuitbreiding houd ik liever de extra opslag nog even achter de hand.

Gezien de vraag- en marktprijzen voor garages in de buurt zit ik qua investering sowieso wel goed :7 Bij verkoop in huidige staat zou ik er 25% op verdienen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 04-12-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

rube schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:44:
En wat is een "markt" correctie? De markt bestaat niet alleen uit aandelen. Lijkt me sterk dat alles waar je in kunt investeren 30% tegelijk naar beneden gaat (geld moet ergens naar toe vloeien).
Komt dus ook naar voren dat als je niet tegen 30% daling kunt, je goed moet spreiden.
Dat kan natuurlijk heel goed, kijk maar naar 2007-2008. De gevolgen van leverage werden daar heel goed zichtbaar. Iets wat met de huizenmarkt begon in Amerika was de eerste dominosteen om de hele boel in gang te zetten. Tenzij je cash zat ging je aardig door het putje.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik bedoel te zeggen is, het geld moet ergens naar toe.
Het is niet mogelijk dat ALLES daalt. Mensen zoeken veilige havens.
En dus zelfs met maar 25% cash en 75% geinvesteerd in aandelen, goud en obligaties viel het het reuze mee: verlies van slechts 0.7% in 2008: http://www.crawlingroad.c...folio-historical-returns/
(en zelfs een rendement van 13.3% in 2007)

[ Voor 49% gewijzigd door rube op 04-12-2015 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rukapul schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:02:
[...]
Die methode werkt alleen wanneer je je significant richt op stabiel rendement (dividend, huurpenningen, etc.). Mijn rendement bestaat hoofdzakelijk uit koersstijgingen en dat fluctueert teveel om een goede graadmeter te zijn.
[...]
Klopt, wij richten ons sinds dit jaar meer op inkomsten uit huur, dividend en rente. De koerststijgingen van aandelen/obligaties/vastgoed dient dan grotendeels om de inflatie op te vangen en reken ik niet echt mee (ik hou het natuurlijk wel in de gaten).
Zeker. Met een kleine op komst is alle rommel vanuit huis daar naartoe verhuisd voordat het meeste naar de stort ging. En nu staan er sinterklaascadeaus :P
Meer serieus: nee, niet qua verhuur, maar het achterstallig onderhoud en reparaties hebben inmiddels wel plaatsgevonden. Dat had wat meer voeten in aarde dan verwacht door de buren.

Door de gezinsuitbreiding houd ik liever de extra opslag nog even achter de hand.

Gezien de vraag- en marktprijzen voor garages in de buurt zit ik qua investering sowieso wel goed :7 Bij verkoop in huidige staat zou ik er 25% op verdienen.
Dat is ook lekker :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

rube schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:12:
Wat ik bedoel te zeggen is, het geld moet ergens naar toe.
Het is niet mogelijk dat ALLES daalt. Mensen zoeken veilige havens.
En dus zelfs met maar 25% cash en 75% geinvesteerd in aandelen, goud en obligaties viel het het reuze mee: verlies van slechts 0.7% in 2008: http://www.crawlingroad.c...folio-historical-returns/
(en zelfs een rendement van 13.3% in 2007)
Dat je individueel genomen dit met goede spreiding kan opvangen dat klopt. Maar als je kijkt naar de kapitaalsvernieting die 2007-2008 teweeg bracht door het domino-effect van leverage: de verloren market cap kwam niet in dezelfde som terug naar die andere zogenoemde veilige havens. Geld kan ook, zoals er toen gebeurde, verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep, dat klopt. Je kunt dan overigens nog discussieren of het geld "verdampte" want het was er daarvoor (door de leverage) eigenlijk ook niet "echt". Maar goed, dat is een heel andere discussie (die m.i. nu nog steeds wel actueel is, zo niet nog actuele met Draghi etc. 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

In het kader van FO is behoud koopkracht enorm belangrijk. Met het huidige monetaire beleid word je daar als Europeaan enorm op uitgehold. Mijn voormalig zakenpartner ondervindt hier momenteel helemaal de gevolgen van (hij is Braziliaan). Zijn volledige vermogen hield hij in BRL aan (ook na verkoop van ons bedrijf toentertijd). Vorig jaar heeft hij zijn eigen bedrijf verkocht waar na ie toen een vermogen van rond de 32 miljoen BRL op nahield. Wat toen in de zomer van 2014 (toen hij het verkocht) nog rond de 14 miljoen USD waard was is nu gezakt naar 8.5. Met zijn plannen om naar Amerika te emigreren een aardige aderlating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kid Buu schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:49:
In het kader van FO is behoud koopkracht enorm belangrijk. Met het huidige monetaire beleid word je daar als Europeaan enorm op uitgehold.
Tot op heden hebben de meeste Europeanen daar (nog) geen last van? Inflatie is (nog) extreem laag...
De vraag is wel inflatie in de toekomst gaat doen met de enorme verruiming.

Hou jij hier zelf rekening mee, hoe ga je ermee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Heb dit jaar alles langs zien komen, stond -20% op een moment (wel enigzins bewust, eerste aankopen zit vrij veel speculatie in met het idee dat die in de komende 30 jaar vast wel een keertje iets leuks gebeurt). Maar met geld erin blijven zetten (=average down) en daarna de run terug omhoog (herstel voor eerdere aankopen, maar winst voor de nieuwe aankopen) ging het in mum van tijd weer terug naar -4,xx%.
Tot gisteren, nu is het weer bijna -8% op de aandelen, en vandaar gelijk maar weer aankoop gedaan :).

Moraal van het verhaal:
Makkelijkste is gewoon zorgen voor je eigen mini-bazooka, net als Warren Buffet bijvoorbeeld.
Zorg voor een leuk spaarpotje om in te zetten als de beurs omlaag gaat. Omlaag doet altijd pijn, alleen met een average-down op een laag punt, wordt het daarna een stuk leuker de weg terug omhoog in te slaan en middelt het vanzelf uit. Hoe harder het omlaag gaat, hoe meer je inlegt :).
Klein dipje zoals nu, mooi moment voor je normale aankoop. Dipje als in 2008, ram je je spaarrekening erin :9
rube schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:05:
[...]

Tot op heden hebben de meeste Europeanen daar (nog) geen last van? Inflatie is (nog) extreem laag...

Gewoon spreiden. Deel beurs, deel cash, deel bonds/goud, deel investeringen zoals wind/zonne energie. Dan is er altijd wel iets om profijt van te hebben.

Inflatie naar de toekomst is lastig bepalen. De ECB spreekt wel over verruiming, maar door de enorme schuldenberg is het vooral 1-op-1 doorschuiven naar aflossingen en afboekingen dus een hoop papierwerk. Niks ervan lijkt echt in de economie terecht te komen.

[ Voor 26% gewijzigd door Xanaroth op 04-12-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

[...]

De euro blijft dalen. Wat importeren duurder maakt. Veel elektronica is 20% duurder geworden afgelopen jaar.
Dat zie je echter niet terug in de inflatiecijfers.
Ik gok dat dit komt door de enorme daling van de olieprijs.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

Kid Buu schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:49:
Valt me op dat er over een 30% correctie gesproken wordt alsof we praten over iets uit de geschiedenisboeken. Ieder die lang genoeg belegt, heeft dit wel eens meegemaakt en zal dit ongetwijfeld weer meemaken. Zeker als je leveraged zit zal je die ommekeer extra zwaar voelen. De natuur van de beurs is zo dat de daling altijd harder ingezet wordt dan de stijging, maak je borst maar nat als je dan ook nog eens een hefboom hebt. Ik heb het zelf beide kanten meegemaakt. Leerzaam ja, leuk nee })
Nu alle maatregelen van de ECB en de FED weinig effect lijken te hebben op de inflatie/economie, zijn er nog altijd mensen die verwachten dat het huidige systeem niet houdbaar is (meer lenen voor groei). Wat mij heel logisch lijkt, hoe groot kunnne de schulden worden? En dan kan de crash nog wel groter worden als de paniek uitbreekt.

Hoe denken jullie hierover?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

[...]

Mijn leven heeft dit jaar voor precies de helft in het buitenland afgespeeld, waarvan de meeste tijd in de VS (afgelopen 2 maanden in LA en ben momenteel in Miami). Ik merk het aanzienlijk dat de koopkracht van de euro achteruit is gegaan. Dit kan ik gelukkig compenseren door het feit dat mijn inkomen volledig in USD is, dat opzicht ben ik dus eigenlijk volledig hedged.

Ik ga zelf de komende 12-24 maanden weer een volledige aandelen portefeuille opbouwen. Waar van 50% USD en de rest in voornamelijk Euro aandelen. Ik heb de afgelopen 2 jaar grotendeels cash gezeten en eigenlijk enorm rendement daarmee misgelopen. Op zich heb ik daar niet zo een moeite mee omdat ik de vraag "wat als alternatief?" eens goed heb kunnen ervaren. Insteek is om 50-60% van mijn liquide geld in aandelen te gaan zitten. De rest houd ik liquide aan voor andere (eventuele) projecten en/of investeringen.

Zodra ik terug in Nederland ben ga ik eens goed uitzoeken voor een passende oplossing betreft mijn woning in Nederland. Ik ga eens wikken en wegen of ik langere termijn wil verhuren of voor korte termijn via Airbnb (of een soortgelijke service) en dit volledig uit besteden. Die 6 maanden leegstand kostte mij ongeveer 8000 euro, dit zijn gewoon dubbele kosten. Dit is prima te verantwoorden voor een periode zoals afgelopen 1-2 jaar maar nu ik naar een situatie toe ga dat het waarschijnlijk permanenter wordt (en misschien wel langer dan 6 maanden buiten Nederland ga vertoeven) is het gewoon zonde. De insteek is om er minimaal kosten neutraal uit te komen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik zit nu in Thailand en volgens mij is het mogelijk om op een relaxte manier financieel onafhankelijk hier te zijn door gewoonweg 3 appartementjes te kopen en deze te verhuren via AirBNB. Een appartementje zou zo'n 50.000 EUR kosten en dan heb je wel vaak een (redelijk klein) appartement in een luxere flat. Dus met bijv. zwembad, fitness ruimte, etc…

2 appartementen dus verhuren en in 1 leven. Ik meen dat je hier alleen belasting betaald over daadwerkelijk verhuurde periodes. Dit zou makkelijk 1000 EUR in de maand moeten opleveren, genoeg om van te leven, maar wellicht nog veel meer. Mits je dus die 150.000 EUR cash hebt. Als freelancer in NL moet dat bedrag toch redelijk snel te verdienen zijn.

Het is me nog niet zo duidelijk hoe goed toerisme hier is in de regenachtige maanden en of je dus in zulke periodes bezetting kan vinden.

50.000 EUR is zo'n 2.000.000 BHT en daar krijg je zulk soort appartementjes voor:
- http://www.pattaya-proper...p=detail&lang=&ref=CS5400
- http://www.pattaya-proper...p=detail&lang=&ref=CS3746
- http://www.pattaya-proper...p=detail&lang=&ref=CS4232
- http://www.pattaya-proper...p=detail&lang=&ref=CS5033
- http://www.pattaya-proper...p=detail&lang=&ref=CS1237

[ Voor 32% gewijzigd door MacWolf op 04-12-2015 20:38 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Toch is het managen via Airbnb een baan opzich. Het is zeker interessant maar actief managen van 1 laat staan meerdere appartementen heb ik zelf niet heel erg zin in. Gelukkig heb je hier betaalde services voor die alles voor je regelen (sleuteloverdracht, advertenties bijhouden, communiceren met gasten en eindschoonmaak). Ik ben best bereid een deel van de omzet af te dragen om mij niet bezig te hoeven houden met zulke beslommeringen.

Je haalt overigens Thailand aan. Dat is (zoals ik half jaar terug heb vermeld) een van mijn kandidaten om naar toe te verkassen. Ik ben voornemens in het nieuwe jaar via Airbnb wat plekken in die Aziatische contreien af te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:02

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Helaas mag je als buitenlander niet zomaar gaan verhuren in Thailand. Dus zul je de appartementen wel op naam van een Thaise partner moeten zetten ;) Ja er is weinig controle op maar als ze je pakken heb je een probleem en kun je het land uitgezet worden. Vergeet ook niet dat je als buitenlander alles zonder hyptoheek dient te financieren wil je het op je eigen naam krijgen (condo/appartement, huis en land kun je nooit bezitten tenzij je de Thaise nationaliteit verkrijgt).

Wil je verhuur doen dan zou ik het spreiden over Bangkok, ergens aan de kust en noord- danwel zuid Thailand. In Bangkok kun je je ook richten op expats of lokale bevolking, dan ben je niet alleen afhankelijk van toeristen. Vergeet niet dat het wel prijzig is om daar te wonen dus rondkomen van E1000 kan maar is niet met heel veel luxe. Vergeet ook niet dat je een visum nodig hebt, deze kun je kopen "thai elite program" of je moet werk hebben / gepensioneerd zijn of getrouwd zijn met een Thaise.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:57
Rukapul schreef op donderdag 03 december 2015 @ 23:06:
Hier zijn de eindejaarsvoorbereidingen weer in volle gang. Er is weer 20% afgelost op de aflossingsvrije hypotheek, er is nog een paar k gevonden op een spaarrekening (het overzicht liep achter :+), bij de nieuwe ziektekostenverzekeraar is gevraagd hoe de jaarpremie voortijdig over te maken en zo nog wat posten die naar voren gehaald kunnen worden. Verwachte spaarquote uit arbeid van 30%. Verwachte netto vermogensgroei van 30% (inclusief rendement). In jaaruitgaven is het nog niet veel 2.5x danwel 3x excl. kinderopvang.

Het FO-pad is lang :P
Haal je kosten als ziektekostenverzekering naar voren om je vermogen rendement belasting te drukken?

Heeft iemand ervaring om dit ook te doen met gas/licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
sh4d0wman schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 07:23:
Vergeet ook niet dat je als buitenlander alles zonder hyptoheek dient te financieren wil je het op je eigen naam krijgen (condo/appartement, huis en land kun je nooit bezitten tenzij je de Thaise nationaliteit verkrijgt.
Voor zover ik gezien heb mogen buitenlanders wel appartementen kopen, zolang meerderheid van het gebouw maar in Thaise handen is. Je kan niet eenvoudig een losstaand huis kopen daarentegen.

Ik zit nu in een appartement dat door een Iraniër wordt verhuurd, en hij verhuurd er velen. Ik zal eens navraag doen of hij getrouwd is met Thaise of dat hij gewoon zonder problemen kan verhuren.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Kid Buu schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:49:
Met het huidige monetaire beleid word je daar als Europeaan enorm op uitgehold. Mijn voormalig zakenpartner ondervindt hier momenteel helemaal de gevolgen van (hij is Braziliaan). Zijn volledige vermogen hield hij in BRL aan (ook na verkoop van ons bedrijf toentertijd). Vorig jaar heeft hij zijn eigen bedrijf verkocht waar na ie toen een vermogen van rond de 32 miljoen BRL op nahield. Wat toen in de zomer van 2014 (toen hij het verkocht) nog rond de 14 miljoen USD waard was is nu gezakt naar 8.5.
Dat heeft meer met de Braziliaanse economie te maken dan met het monetair beleid in de VS en de EU, natuurlijk. Zo'n som geld in je eigen (kleine!) valua aanhouden, terwijl je plannen hebt om in het buitenland te gaan wonen, is natuurlijk niet erg verstandig.

Als hij een beetje lijkt op een aantal andere Brazilianen die ik ken, is het waarschijnlijker dat hij dacht dat de opmars van de Braziliaanse economie (en daarmee de waarde van zijn munt) eindeloos zou blijven stijgen. Beetje flauw om ons monetair beleid de schuld te geven van de blaren waar hij nu op zit. Dat beleid raakt vooral ons, zoals je zelf al aangeeft, en niet hem.

[ Voor 4% gewijzigd door Knakker op 05-12-2015 13:19 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisonline
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023
Xeli schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:29:
[...]

Haal je kosten als ziektekostenverzekering naar voren om je vermogen rendement belasting te drukken?

Meestal krijg je bij zorgverzekeraars een korting van een paar procent als je per jaar betaald, die korting en je vermogen drukken voor belasting maakt het interessant.

Volgens mij geldt dat niet voor je energie, wel kan je je voorschot bedrag natuurlijk extra hoog zetten. Maar daar pak je dan vervolgens geen rendement op in de vorm van korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Knakker schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:18:
[...]

Dat heeft meer met de Braziliaanse economie te maken dan met het monetair beleid in de VS en de EU, natuurlijk. Zo'n som geld in je eigen (kleine!) valua aanhouden, terwijl je plannen hebt om in het buitenland te gaan wonen, is natuurlijk niet erg verstandig.

Als hij een beetje lijkt op een aantal andere Brazilianen die ik ken, is het waarschijnlijker dat hij dacht dat de opmars van de Braziliaanse economie (en daarmee de waarde van zijn munt) eindeloos zou blijven stijgen. Beetje flauw om ons monetair beleid de schuld te geven van de blaren waar hij nu op zit. Dat beleid raakt vooral ons, zoals je zelf al aangeeft, en niet hem.
Ik geef aan dat wij als Europeaan uitgehold worden op onze koopkracht (lees: onze munt gaat omlaag). Vervolgens geef ik een extreem voorbeeld van iemand die ik ken waar dat ook voor zijn eigen valuta geldt (lees: Braziliaanse munt gaat heel hard omlaag). Vervolgens combineer jij die 2 losstaande dingen en zet je het neer alsof mijn stelling is dat de Braziliaanse munt omlaag gaat vanwege het Europese monetaire beleid :? Het hele punt dat ik aansneed was het risico van slechts je eigen valuta aanhouden....

Hij was inderdaad naïef erin. Hij is tevens een goede vriend van mij en ik weet hoe hij er over dacht. Rente lag hoog in Brazilië en de munt was sinds jaren weer vrij sterk tov de dollar. Win-win dacht ie. Zowel ik als zijn financiële adviseurs hadden hem aangeraden om een valuta mandje op te zetten. Enfin, hij heeft nog steeds een voortreffelijke uitgangspositie maar als ik hem was zou ik gewoon die trekker alsnog overhalen en voor zekerheid gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Xeli schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:29:
[...]

Premiekorting
Vermogensrendementsheffing
Kinderopvangtoeslag (aangezien dat afhangt van verzamelinkomen)
Ik niet, maar in principe werkt het voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verzekeringen probeer ik toch zo vaak mogelijk per jaar te betalen. Levert meestal toch 3-5% korting op. En dat zonder enige risico. Om ergens anders zulk rendement te halen kan alleen tegen hoog risico, aangezien je per maand 1/12 inleg kwijt raakt.

Verder staat mijn "stoppen met roken"-potje bij Robeco One er toch maar droevig bij. Weet na de crash van september (even uit mijn hoofd) nog nauwelijks spaarrendement te verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:38
Dat er korting wordt verstrekt voor jaarbetaling van zorg- en autoverzekering wist ik, maar werkt dit ook voor woongerelateerde schadeverzekeringen? Ik kom hier in de polisvoorwaarden van mijn verzekering niets van tegen.

Iets waar ik zelf onlangs mee heb gerekend is het vooruitbetalen van de hypotheekrente. Fiscaal kan dit een half jaar vooruit en mijn bank werkt hier aan mee. Kan interessant zijn in combinatie met bijvoorbeeld de te ontvangen kinderopvangtoeslag zoals hier al genoemd ;)

Het einde van her jaar komt in zicht, ook alvast voorzichtig de balans opgemaakt: dit jaar een goede stap gezet. Of het doelvermogen wordt gehaald is nog de vraag - bij de huidige koersen zit ik daar licht onder - maar dit komt vooral door aflossing van 10% op het aflossingsvrije en annuïtaire deel van de hypotheek. De vraag is wat de beurs in de eindejaarsfase nog gaat doen. Het rendement op het vermogen bedraagt nu 30% van de vermogensopbouw en begint impact te krijgen.

Ik verwacht dat 2016 wat rendement betreft lastiger wordt, aangezien het uitzonderlijke monetaire beleid (Eurozone/VS) steeds meer druk begint op te leveren voor de beurs. Waar valt met passief beleggen nog rendement te behalen? Ik reken voorlopig vooral met inkomen uit deposito’s en dividendinkomen. Uitdaging wordt om vrijvallend spaargeld ‘productief’ in te zetten. Doelstellingen zijn spaarquote >50% en (toch nog) 4% rendement op totaal vermogen.

Verder denk ik er steeds vaker aan dat ik gezien het opgebouwde pensioen en een afnemend bestedingspatroon boven 70 jaar best rekening zou kunnen houden met een stuk afbouw voor de pensioengerechtigde leeftijd en niet persé al het opgebouwde in stand hoef te houden. Dat brengt FO dichterbij

[ Voor 3% gewijzigd door JURIST op 06-12-2015 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
JURIST schreef op zondag 06 december 2015 @ 07:09:
Verder denk ik er steeds vaker aan dat ik gezien het opgebouwde pensioen en een afnemend bestedingspatroon boven 70 jaar best rekening zou kunnen houden met een stuk afbouw voor de pensioengerechtigde leeftijd en niet persé al het opgebouwde in stand hoef te houden. Dat brengt FO dichterbij
Na 50-60 jaar gaat de zorgbehoefte gemiddeld gezien omhoog en tegen de tijd dat 'wij' oud zijn zal dat veruit de grootste kostenpost gaan worden als de huidige trend zich doorzet.
Wanneer ikzelf bijvoorbeeld naar mijn jaarplaatje kijk van 11,5k basiskosten (eten, drinken, verzekeringen, gwl etc) neemt de zorg daarin 1,3k in plus dan nog het eigen risico voor potentieel totaal van 1,6k.

Gezien de ontwikkelingen in de zorg, waar zowel de kosten als eigen risico (aanzienlijk) sterker stijgen dan de inflatie, lijkt dit mij dan ook geen goed plan. Dat 'lagere' uitgavenpatroon klinkt leuk, praktisch gezien zal het voor de komende generaties erg gaan tegenvallen want de grootste kostenpost die onevenredig hard stijgt betekend niet veel goeds voor de lange termijn planning.

[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 07-12-2015 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Xanaroth schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:22:
[...]

Na 50-60 jaar gaat de zorgbehoefte gemiddeld gezien omhoog en tegen de tijd dat 'wij' oud zijn zal dat veruit de grootste kostenpost gaan worden als de huidige trend zich doorzet.
Wanneer ikzelf bijvoorbeeld naar mijn jaarplaatje kijk van 11,5k basiskosten (eten, drinken, verzekeringen, gwl etc) neemt de zorg daarin 1,3k in plus dan nog het eigen risico voor potentieel totaal van 1,6k.

Gezien de ontwikkelingen in de zorg, waar zowel de kosten als eigen risico (aanzienlijk) sterker stijgen dan de inflatie, lijkt dit mij dan ook geen goed plan. Dat 'lagere' uitgavenpatroon klinkt leuk, praktisch gezien zal het voor de komende generaties erg gaan tegenvallen want de grootste kostenpost die onevenredig hard stijgt betekend niet veel goeds voor de lange termijn planning.
Je hebt een punt dat de zorgkosten oplopen op den duur, maar de eisen aan het leven ten aanzien van verre reizen maken etc. zullen boven 70 waarschijnlijk minder zijn. In elk geval zullen onze kosten door een afgeloste eigen woning en kinderen die op eigen benen staan lager zijn.
Bij een groot vermogen zal je waarschijnlijk voor een groter deel moeten opdraaien voor de zorgkosten (zoals een een verzorging in een verpleegtehuis), maar in het algemeen zullen de kosten voor iedereen wel draagbaar moeten blijven. De zorgkosten gaan verder stijgen, maar dit zal m.i. toch voor een belangrijk deel uit algemene middelen gefinancierd moeten worden, tenzij we de regulering laten vieren en een heel veel groter risico bij de burger neer gaan leggen. Ik verwacht niet dat we hier de Amerikaanse kant op gaan (al is het alleen al omdat hier de kosten veel beter in de hand worden gehouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
Ik hou sinds kort bezig met het investeren in bedrijfsobligaties. Het lijkt me wel, gezien hoge rendement.
Tot nu toe heb ik eerst lage investering gedaan in een nederlands bedrijf om te kijken hoe het gaat.

Het kan misschien helpen om mijn nog onbekende FO-pad te verkorten.

[ Voor 14% gewijzigd door Silver7 op 08-12-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:57

Pater

Terry Tate

Hoog rendement = hoog risico.

And greed is good!

Afbeeldingslocatie: http://www.classicsir.com/wp-content/uploads/2012/10/01-gordon-gekko-wall-street.jpeg

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Leuk meevallertje vandaag, belastingplan gaat door met dus een +0,2-2,4% (gemiddeld +1,4%) meer geld te besteden volgend jaar (lees: sparen/beleggen :) ).

Behalve belastingverlaging op inkomsten gaat ook de VRH grens een 15-20% omhoog (van grofweg 21k naar 25k). Dat is toch weer paar tientjes extra voor ons FO-ers. Geen schrikbarend bedrag, maar wie zegt er nou nee tegen 50 euro/jaar MINDER kosten en daardoor MEER sparen, werkt toch lekker exponentieel door in de spaarquote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
Ik ga er maar 150 euro op jaarbasis vooruit als ik de rekentool van rtlnieuws mag geloven. Wordt er nou niet echt heel erg wild van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 08:14
Silver7 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:43:
Ik hou sinds kort bezig met het investeren in bedrijfsobligaties. Het lijkt me wel, gezien hoge rendement.
Tot nu toe heb ik eerst lage investering gedaan in een nederlands bedrijf om te kijken hoe het gaat.
Toch even opletten met hoge rendement van bedrijfsobligaties. Als je tegenwoordig nog hoge obligaties vindt, zijn deze vaak risicovol. Het bedrijf zit bv met een serieus rood cijfer maar belooft daaruit te komen omdat ze gaan investeren met de nieuwe obligatieuitgave -> risico. En vaak zijn het achtergestelde obligaties waardoor je bijna helemaal achteraan de rij recht hebt op een vergoeding bij een faillisement/probleem. Waardoor de "veilige" obligaties eigenlijk helemaal niet zo veilig zijn.
Maar als je goed je huiswerk doet en genoeg spreidt, kan het inderdaad een mooie basis vormen voor wat extra rendement :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 21:21
Tool van RTL is hier te vinden: http://www.rtlnieuws.nl/n...g-betaal-jij-volgend-jaar

In het "voorbeeld" als je de tool opent lijkt het inderdaad alsof iemand veel vooruit gaat, maar als je een beetje normale gegevens invult, zie je al snel dat het voordeel 100-150 euro p/j is.. Niet heel veel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Ik ben er erg blij mee, ik heb mijn vaste lasten voor volgend jaar hier en daar goed aan kunnen pakken, en krijg er nu weer meer geld bij door deze nieuwe belasting wet.

Gaat errug goed zo! Zo gaan we goed op weg naar een spaar ratio van 60%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
BTU_Natas schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:01:
Gaat errug goed zo! Zo gaan we goed op weg naar een spaar ratio van 60%
Heb je enige kengetallen om tot die 60% te komen? Altijd benieuwd of het aan de inkomstenkant of aan de uitgavenkant zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
henkjobse schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:01:
Tool van RTL is hier te vinden: http://www.rtlnieuws.nl/n...g-betaal-jij-volgend-jaar

In het "voorbeeld" als je de tool opent lijkt het inderdaad alsof iemand veel vooruit gaat, maar als je een beetje normale gegevens invult, zie je al snel dat het voordeel 100-150 euro p/j is.. Niet heel veel dus.
Ligt (natuurlijk) nogal aan je inkomen. Als je op 30.000-40.000 euro zit per jaar dan haal je die 600-700 euro per jaar wel. Maar boven de 40.000 gaat het heel snel heel rap naar beneden. Met 55.000 zit je op zo;n 150 euro per jaar.

Let wel, puur inkomstenbelasting. Er zijn ook nog andere zaken die impact kunnen hebben, zoals bijvoorbeeld de kinderopvangtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op 57K lijkt het dieptepunt zo'n beetje te zitten (€ 33,-). Maar op 67K zit je al weer op € 639,-.
Aangezien ik nogal hoog zit, scheelt het voor ons wel wat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacWolf
Blik1984 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:33:
Ik ga er maar 150 euro op jaarbasis vooruit als ik de rekentool van rtlnieuws mag geloven. Wordt er nou niet echt heel erg wild van.
Rekentool is hier te vinden.

Ik zou er in ieder geval zo'n 500 EUR op vooruit moeten gaan, mits ik evenveel werk als afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rube schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:54:
Op 57K lijkt het dieptepunt zo'n beetje te zitten (€ 33,-). Maar op 67K zit je al weer op € 639,-.
Aangezien ik nogal hoog zit, scheelt het voor ons wel wat meer.
Goh kan mijn salaris nog wat groeien voordat ik op het absolute dieptepunt zit :P. Ach ja, 1.5x modaal is altijd een makkelijk doelwit, en ik ga er iig niet op achteruit. En heb verder ook niet echt reden tot klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Rekentool even ingevuld, scheelt 592 euro. Dat is totaal 2 maanden extra sparen die ik erbij krijg.
Ook vandaag mailtje gehad van zorgverzekeraar, de premie wordt nog iets lager (centenwerk..) omdat de collectiviteitskorting iets hoger is geworden.

Dat wordt alweer mijn plannen voor volgend jaar bijstellen, wou van 300 naar 330-350 gaan, nu lijkt 400/maand sparen een veel interessanter (en haalbaar!!) doel. Betekend ook van 25% spaarquote naar 30% spaarquote als doel, iets wat ik niet verwacht had te behalen nog voordat ik 1 heel jaar met FO bezig ben.
Wordt een interessante januari op deze manier, als de eerste betalingen/inkomsten er zijn en de cijfers definitief worden ipv schattingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 08-12-2015 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 20:29
Xanaroth schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:33:
Rekentool even ingevuld, scheelt 592 euro. Dat is totaal 2 maanden extra sparen die ik erbij krijg.
Ook vandaag mailtje gehad van zorgverzekeraar, de premie wordt nog iets lager (centenwerk..) omdat de collectiviteitskorting iets hoger is geworden.

Dat wordt alweer mijn plannen voor volgend jaar bijstellen, wou van 300 naar 330-350 gaan, nu lijkt 400/maand sparen een veel interessanter (en haalbaar!!) doel. Betekend ook van 25% spaarquote naar 30% spaarquote als doel, iets wat ik niet verwacht had te behalen nog voordat ik 1 heel jaar met FO bezig ben.
Wordt een interessante januari op deze manier, als de eerste betalingen/inkomsten er zijn en de cijfers definitief worden ipv schattingen.
Ik zou er echt enorm mee uitkijken, dit soort tooltjes zijn veel te simpel om in het oerwoud van ons belastingstelsel een accurate voorspelling te doen, nog even los van allerlei andere zaken die wel duurder worden. We krijgen nu allemaal positief nieuws over ons heen, dat is natuurlijk de bedoeling van deze poppenkast, maar tussen neus en lippen door is ook afgesproken dat bijv. de gemeentes 4 miljard euro belasting heffen, dat zit vast nog niet in dit soort tooltjes. Het pensioenakkoord bleek ook een kostbare sigaar uit eigen doos.

Overigens lijkt de tool geen onderscheid te maken tussen 2 en 1 inkomens, dat lijkt me ook wel cruciaal om maar eens wat te noemen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
ph4ge schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:01:
[...]

Ik zou er echt enorm mee uitkijken, dit soort tooltjes zijn veel te simpel om in het oerwoud van ons belastingstelsel een accurate voorspelling te doen, nog even los van allerlei andere zaken die wel duurder worden. We krijgen nu allemaal positief nieuws over ons heen, dat is natuurlijk de bedoeling van deze poppenkast, maar tussen neus en lippen door is ook afgesproken dat bijv. de gemeentes 4 miljard euro belasting heffen, dat zit vast nog niet in dit soort tooltjes. Het pensioenakkoord bleek ook een kostbare sigaar uit eigen doos.

Overigens lijkt de tool geen onderscheid te maken tussen 2 en 1 inkomens, dat lijkt me ook wel cruciaal om maar eens wat te noemen.
Blijft inderdaad een eerst-zien-dan-geloven spel, want uiteindelijk moet toch iemand die 5 miljard weer ophoesten. Vandaar ook dat laatste regeltje, dat het een interessante januari gaat worden in afwachting van de echte loonstrook.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 08-12-2015 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Naja, ik zie het wel verschijnen eind januari met de salaris ronde. Alles wat er meer binnen komt dan op het eind van deze maand. Jeej, dat gaat ook de spaarpot in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
600+ EUR volgens de rekentool, inkomen vriendin niet mee gerekend. Maar ik ben eigenlijk nieuwsgieriger of ik er dit jaar weer de maximale performance + salaris verhoging weet uit te slepen. Heb al een paar jaar het idee dat ik een glazen plafond tegen zou komen, maar vooralsnog ieder jaar flink extra 🤑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MacWolf schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:08:
[...]

Rekentool is hier te vinden.

Ik zou er in ieder geval zo'n 500 EUR op vooruit moeten gaan, mits ik evenveel werk als afgelopen jaar.
Beetje amateuristisch dit:
Dat betekent dat de vermogensbelasting in 2016 omlaag gaat, voor wie meer dan 21.000 euro heeft.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
Dat de lastenverlichting doorgaat is goed voor ons consumenten en FO-ers, maar misschien minder goed voor de economie en voor de overheidsfinanciën. Waarom niet dat geld als smeerolie gebruiken voor een nieuw eenvoudiger en beter belastingsysteem zeggen sommigen. Anyway, ik ben blij met netto vooruitgang.

Hier is het overzicht te zien wat de koopkrachteffecten zijn naar huishoudtype en inkomen
http://www.nibud.nl/wp-co...516-Prdag-2015-100-vb.pdf

Alleen de verhoging VRH-grens met € 3.000 voor 2016 is hierin nier verwerkt, maar dat is marginaal.
Verder gaan wij er via hogere kinderopvangtoeslag ca. € 750 op vooruit, dat is bijna meer dan via de reguliere inkomstenbelasting, maar niet in tools of overzichten verwerkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
JURIST schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:38:
Dat de lastenverlichting doorgaat is goed voor ons consumenten en FO-ers, maar misschien minder goed voor de economie en voor de overheidsfinanciën. Waarom niet dat geld als smeerolie gebruiken voor een nieuw eenvoudiger en beter belastingsysteem zeggen sommigen. Anyway, ik ben blij met netto vooruitgang.

Hier is het overzicht te zien wat de koopkrachteffecten zijn naar huishoudtype en inkomen
http://www.nibud.nl/wp-co...516-Prdag-2015-100-vb.pdf

Alleen de verhoging VRH-grens met € 3.000 voor 2016 is hierin nier verwerkt, maar dat is marginaal.
Verder gaan wij er via hogere kinderopvangtoeslag ca. € 750 op vooruit, dat is bijna meer dan via de reguliere inkomstenbelasting, maar niet in tools of overzichten verwerkt....
Dat was natuurlijk wel de inzet van het kabinet, een eenvoudiger systeem. Maar in ons oerwoud van kleine mini-partijtjes die allemaal hun achterban tevreden willen stellen is zoiets gewoon bijna onmogelijk met een 1ste kamer zonder meerderheid. Helaasch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 20:29
Blik1984 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 20:02:
Dat was natuurlijk wel de inzet van het kabinet, een eenvoudiger systeem. Maar in ons oerwoud van kleine mini-partijtjes die allemaal hun achterban tevreden willen stellen is zoiets gewoon bijna onmogelijk met een 1ste kamer zonder meerderheid. Helaasch
Het PVDA/VVD compromis voldeed bij lange na al niet aan die doelstelling, uiteindelijk leek D66 juist daarom ook af te haken. Wat er nu ligt is een zooitje. Het lijkt een goed nieuws show, maar dat goede nieuws is maar heel bescheiden voor de 5 miljard euro die het kost, is maar een fractie van wat we de afgelopen jaren hebben ingeleverd en heeft nauwelijks gunstige effecten voor de economie. Echt een afgang.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Pagina: 1 ... 34 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.