Laatste loodjes voor 'dit jaar' zijn bezig. Volgende loonbetaling is rond de feestdagen, dat ga ik pas in januari weer aan het werk zetten - even rust van alles, ook beleggen

. Tijd voor een laatste balans over 2015 op te gaan maken:
- Maart/April beleggingen overgezet en 'officieel' met FO insteek begonnen te beleggen.
- 'Gebroken boekjaar' van April-December 24,68% savingsrate behaald. Kijkend naar het hele jaar zou dit 20,96% zijn - target van 20% definitief behaald. Dit laatste is iets vertekend beeld - ik spaarde die maanden wel gewoon, maar gezien de overstap besloten dit nog niet mee te nemen en vanaf 0 te rekenen.
- Passieve inkomsten binnengehaald dit jaar in totaal ~550 euro.
- Er staat nog altijd meer cash geld dan werkend geld op de rekeningen (52,8% tegen 47,2%) om volgend jaar af en toe in te zetten.
Vooruitkijkende planning 2016 is
- Verwachtte savingsrate van >25% het volledige jaar, on track voor mijn target.
- Verwachtte passief inkomen is ~1000 euro op jaarbasis, ook on track.
- Vaste spaarbedrag gaat 40 euro (13%, 300 naar 340) omhoog door besparingen, plus wat er nog vanuit de hoek van loonstijging(en) bij gaan komen.
Dat vaste spaarbedrag kan mogelijk hoger gezien wat ik elke maand over hou, echter wil ik iets meer gegevens hebben over langere termijn voordat ik de meer flexibele budget cijfers (denk aan benzine, boodschappen) ga verlagen. Verder mogelijk dat hier met de autoverzekering nog eens 10,-/maand bij gaat komen, eerst nog even de periodiek voor schadevrije jaren meepikken.
Van het de totale uitgaven van 1691/maand, blijft de huur met 765/maand veruit de grootste dobber met een min of meer gedeelde 2e plaats de auto a 200/maand all-in (beetje contrast in ordergrootte, factor 4...). Komende 2-3 jaar zal dan ook de prioriteit zijn stuk de overstap naar koopwoning of anders een goedkopere huurwoning.