NIBC doet het inderdaag,
www.vastgoedhypotheek.nl, maar RNHB doet het ook (alleen voor bestaande totaalrelaties van Rabobank).
Je moet inderdaad zelf wat geld meebrengen, 100% financieren gaat al jaaaaaaaren niet meer.
rube schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:16:
Bedenk wel dat als je 2/3 geleend hebt, 1% daling van waarde in het onderpand gelijk 3% daling van je eigen vermogen is. Natuurlijk heb je daar ook voordeel van als het stijgt, maar je risico neemt wel toe. Zeker als je er zelf een paar ton insteekt die je met veel pijn en moeite bij elkaar heb gespaard, denk je daar wel 2 x over na.
Ook als b.v. de rente gaat stijgen, dan kun je de huren waarschijnlijk niet zo snel mee laten stijgen, daar zit een vertraging in, terwijl het onderpand in dat geval mogelijk wel (tijdelijk) in waarde daalt. Je wilt niet dat je al je vermogen kwijt raakt omdat op lange termijn alles wel weer goed zou komen, maar je net een periode van een paar jaar niet kan overbruggen en dus alles kwijt bent.
Dat klopt! Maar wat ik gemerkt heb, is het volgende:
- Economie gaat slecht, de waarde van mijn beleggingspand gaat onderuit. Echter, er is veel vraag naar huur, want niemand gaat nu kopen. De rente is lekker laag en je kan nu voor een prikkie een pandje erbij komen
- Economie gaat goed, de waarde van mijn beleggingspand neemt toe. Nog steeds vraag naar huur, minder dan eerst in de slechte tijd, maar de huur stijgt mee met de waarde van het pand. Lekker! Rente gaat omhoog, omdat de centrale bank de inflatie probeert tegen te gaan (en dat doet men door de rente omhoog te gooien, want dan wordt lenen duurder).
Met andere woorden, ik heb twee grote risico's:
- Mijn huurder woont de woning totaal uit. Mitigant: ik screen mijn huurders vooraf (24-32 uur? Really?? Mijn makelaar regelt dat voor mij) en ik richt me wel op een bepaald soort huurder.
- Ik kom zonder werk te zitten, al mijn huizen komen leeg te staan en ik heb net al mijn spaarmiddelen in een nieuw huis gestopt. Mitigant: ik heb ouders waarbij ik zou kunnen lenen, ik heb nog een buffer van een jaar achter de hand
Voor de hawkeye die zag dat ik in het buitenland zit, dat klopt! Ik zit op expatcontract hier in Australie, dus qua kasstroom heb ik het al niet slecht!

Ik heb een goede makelaar in Rotterdam zitten (voor gegevens, PM me maar), mijn beste vriend is beheerder van vastgoed, dus die pakt die pandjes van mij er ook nog even bij en ik heb een hele goede aannemer (voor gegevens, PM me maar).
Ik heb een hele simpele strategie: ik koop de pandjes, verbouw de huizen en richt ze in alsof ik er zelf zou kunnen wonen. Dat betekent dus: groot appartement, goede locatie, luxe keuken en badkamer, lekkere fijne inrichting. En op de een of andere manier valt dat heel goed bij mijn doelgroep: expats!