Ik reageer wat traag, ik zit in het buitenland. Sorry daarvoor
Ze kost ongeveer 175 euro per uur. Maar je begint met een gratis gesprek waarin jouw wensen worden besproken. Waar wil je heen, hoe snel, wat zijn je mogelijkheden en specifieke problemen. Wat wil je dat er gebeurt als je gaat trouwen of scheiden. Dat laatste kan een notaris ook voor je, maar die kijkt alleen naar de wettelijke regels. En niet naar de belasting/financiële gevolgen. Ze zocht ook uit hoeveel ik zelf begreep/kon. En wat ik wel leuk of juist niet leuk vond om te doen.
Daarna deed ze een voorstel waarin ze de richting aangaf waarin ze ging werken en het aantal uren dat e er over dacht te gaan doen. Ze was voor mij ongeveer 6 uur bezig. Een deel had ze uitbesteed aan een fiscaal jurist omdat er een BV bij betrokken was. Financieel gezien was dat een handige constructie, maar ik vond hem vnl 'lastig'. Dus die werd opgeheven, puur omdat ik het rustig vond. Ze heeft de zaak zo geregeld dat de kosten van haar advies een advies waren over het opheffen van de BV en de gevolgen daarvan. Dus haar advies was dus op rekening van mijn BV en zonder BTW. Bovendien drukte het de winst van de BV. Volmaakt wettig, maar ik zou er nooit aan gedacht hebben. Zo drukte ze haar eigen kosten.
Verder gaf ze advies over het handig opnemen van geld de komende paar jaar. Het was handig om bv de uitkering van een bepaalde verzekering 2 maanden uit te stellen. Dan kwam ik in een ander belasting jaar en het jaar er voor was mijn inkomen precies nul en dat werkt mooi door bij het middelen en dingen als hefiingskortingen.
We hebben tijdens de 3 maanden die alles duurde vaak contact gehad en in het volgende belasting jaar informeerde ze of alles echt goed was gegaan. In principe neemt ze contact op als ze ziet aankomen dat er voor mij grote wijzigingen gaan optreden in wet of regelgeving. Of dat zal gebeuren weet ik natuurlijk niet.
Ze adviseerde om om de 5 jaar opnieuw te kijken. Maar dat zal veel goedkoper zijn. Ze heeft mijn dossier en het gaat dan alleen om bijsturen indien nodig.
Ik had haar gevonden door gewoon op internet te gaan zoeken naar onafhankelijke financiële planner.
Een tip die ik toen ook tegen kwam: Woon je in een klein dorp of een kleine gemeenschap, zorg voor een planner een stuk bij je vandaan. Niet dat ze roddelen, maar anderen kunnen dat wel. Bovendien hebben ze echt geen band met jouw locale Rabobank of zo
Als je de rekening ziet denk je wow, wat een bedrag. Maar aa de andere kant: Je bent bezig om bedragen van 300k-700k bij elkaar de halen. Dan is 1000 euro in de 5 jaar heel weinig aan kosten. En het hoeft maar 1% extra op te leveren door je de goede kant op te sturen en je bent uit de kosten
[
Voor 14% gewijzigd door
Ortep op 07-11-2015 12:50
]