Wikipedia geeft ook aan dat wij 1.5 aardbol nodig zijn. 2.7 wereld hectare gedeeld door 1.8 biocapaciteit.Metro2002 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 20:53:
[...]
Maak daar maar 3x zoveel als wat de aarde kan produceren van
Wikipedia: Ecologische voetafdruk
Voor de Nederlander is dat 3,5. Dus die hebben alvast een voorsprongetje genomen.Ruben0s schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:59:
[...]
Wikipedia geeft ook aan dat wij 1.5 aardbol nodig zijn. 2.7 wereld hectare gedeeld door 1.8 biocapaciteit.
Klopt. En als je kijkt naar de biocapaciteit van Nederland (1) en ecologisch voetafdruk (6.2) dan zou je zelfs kunnen concluderen dat we meer dan 6 keer te veel van de aarde gebruiken. Dit probleem wentelen wij nu af op arme landen. Maarja gaat nu wel beetje offtopic.Bart2005 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:00:
[...]
Voor de Nederlander is dat 3,5. Dus die hebben alvast een voorsprongetje genomen.
[ Voor 10% gewijzigd door Ruben0s op 24-10-2015 22:12 ]
....
[ Voor 97% gewijzigd door Ruben0s op 24-10-2015 22:10 ]
Haha, ik zou het ook denken maar heb inmiddels wel geleerd mijn mening voor mij te houden... En wat stelt het leven nou voor zonder alle prachtige ervaringenBart2005 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:51:
[...]
Dat zegt zij ook, dat zo'n ervaring onbetaalbaar is.
En ik toon dat inderdaad aan maar dat maakt niet de geringste indruk.
Zoiets is w.s. inderdaad een mooie ervaring maar is lastig in te passen in een financieel prudent beleid.
Wijze woorden Dennis. Wijze woorden.tweakerdennis schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:45:
[...]
Haha, ik zou het ook denken maar heb inmiddels wel geleerd mijn mening voor mij te houden... En wat stelt het leven nou voor zonder alle prachtige ervaringenzolang je een dak boven je hoofd hebt, eten en al wat je nodig hebt (ook liefde en geluk); zolang je geen schulden hebt maak je prima keuzes
Dat zou ik sterk afraden hoor. Ten eerste kent je schoonmoeder je kind dan beter als jij of je partner en ten tweede hebben de meeste oma's niet de energie voor meer dan 1 à 2 dagen oppassen per week (al zullen ze dit vrijwel nooit toegeven).tweakerdennis schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:32:
[...]
- mijn schoonmoeder fulltime op de baby kan oppassen over een paar jaar
Misschien kun je consessies doen? 12.000 euro voor 3 weken lijkt me wel onnodig veel.Bart2005 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:35:
[...]
Dat is mooi. Maar het is natuurlijk een kwestie van prioriteiten.
Ik ben ook op de goede weg maar de vrouw wil graag 3 weken naar Zuid-Afrika.
We zijn met z'n 3'en en dat kost iets van 12.000 euro.
Ik heb hemel en aarde bewogen om dit te saboteren maar toch gaan we naar Zuid-Afrika.
Ik heb haar laten zien dat we pas medio 2020 deze tegenslag weer te boven zijn maar dat helpt niets.
Hoezo duurt het drie a vier jaar om die 'tegenslag' weer te boven te zijn? Vakantie is iets waar ik trouwens niet op bezuinig, maar natuurlijk wel kostenefficiënt mee omga.Bart2005 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:35:
[...]
Ik heb hemel en aarde bewogen om dit te saboteren maar toch gaan we naar Zuid-Afrika.
Ik heb haar laten zien dat we pas medio 2020 deze tegenslag weer te boven zijn maar dat helpt niets.
Alternatief is dat jij akkoord gaat met Afrika en jij dan de vakantie ervoor en erna mag bepalen, zodat je het dan lekker goedkoop kan houden? Of via vakantiepiraten proberen een alternatief te vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door Hbeez op 25-10-2015 08:47 ]
Oma is pas 56, zit vol energie en werkt vanaf huis. Dat eerste wat je noemt is het enige waar ik ook over heb na gedacht, maar de weekenden ben ik vrij, in elke schoolvakantie ben ik vrij en ik ben voor 17u weer thuis (en vrouw begint vaak pas rond 13u met werken en is vaak ook 1 tot 2 dagen doordeweeks vrij).. Dus dan komt het neer op 5 uurtjes per dag bij oma x 5 dagen = 25 uur per week. En als kind wat ouder is gaat het naar kinderdagverblijf; kan hij/zij o.a. leren om met leeftijdsgenootjes om te gaan. We moeten uiteraard ook kijken hoe het een en ander gaat lopen.Deveon schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 08:02:
[...]
Dat zou ik sterk afraden hoor. Ten eerste kent je schoonmoeder je kind dan beter als jij of je partner en ten tweede hebben de meeste oma's niet de energie voor meer dan 1 à 2 dagen oppassen per week (al zullen ze dit vrijwel nooit toegeven).
Hoe staan jullie trouwens tegen de aanschaf van energiepanelen op het dak? Is dat een must voor het streven naar zo laag mogelijke kosten?
Zou ik case-by-case bekijken.tweakerdennis schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 08:18:
Hoe staan jullie trouwens tegen de aanschaf van energiepanelen op het dak? Is dat een must voor het streven naar zo laag mogelijke kosten?
Zonnepanelen op het dak is voor mij niet zozeer een financiele keuze, maar eerder een onafhankelijkheids keuze. Ik ben niet meer afhankelijk van stroom prijzen en nukken van de leverancier en dat vind ik persoonlijk erg fijn. Nu scheelt het wel dat ik de panelen voor een zeer lage prijs heb kunnen krijgen waardoor ze nu na 4 jaar al terug verdient zijn.
Dat is ook hetgeen mij 'frustreert' voor de aanschaf. Het duurt een lange tijd voor je het terug hebt verdiend, maar over een jaar komen er nieuwe panelen uit met een rendement waardoor je 2 jaar minder bezig zou zijn met terug verdienen. Dat komt er dan op neer dat ik dus beter volgend jaar de panelen had kunnen kopen dan dit jaardenyos schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 09:34:
Zonnepanelen op het dak is voor mij niet zozeer een financiele keuze, maar eerder een onafhankelijkheids keuze. Ik ben niet meer afhankelijk van stroom prijzen en nukken van de leverancier en dat vind ik persoonlijk erg fijn. Nu scheelt het wel dat ik de panelen voor een zeer lage prijs heb kunnen krijgen waardoor ze nu na 4 jaar al terug verdient zijn.

FreeShooter schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 08:04:
[...]
Misschien kun je consessies doen? 12.000 euro voor 3 weken lijkt me wel onnodig veel.
12.000 euroBart2005 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:51:
[...]
Dat zegt zij ook, dat zo'n ervaring onbetaalbaar is.
En ik toon dat inderdaad aan maar dat maakt niet de geringste indruk.
Zoiets is w.s. inderdaad een mooie ervaring maar is lastig in te passen in een financieel prudent beleid.

Mooie ervaringen hoeven echt niet zo duur te zijn. Sterker nog, de mooiste ervaringen die ik en mijn vrouw hebben gehad waren spotgoedkoop. Je moet het avontuur ook zelf een beetje maken. Voor 12k wordt dat voor je gemaakt door de reisorganisatie lijkt me.
Sterkte of veel plezier, maar net wat je eruit wilt halen. Ik zou maandenlang depressief worden als zoveel geld door de plee gespoeld zou worden voor 3 weken iets doen.
Europa zit op 4,7 hectatre. Dat is dus ruim 2,6 keer zoveel als de aarde aankan. en inderdaad 1,5 keer meer tov het gemiddelde.Ruben0s schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:59:
[...]
Wikipedia geeft ook aan dat wij 1.5 aardbol nodig zijn. 2.7 wereld hectare gedeeld door 1.8 biocapaciteit.
Alle cijfers geven in elk geval aan dat onze levenswijze onhoudbaar is.
[ Voor 57% gewijzigd door Metro2002 op 25-10-2015 09:47 ]
Ah oke, ik dacht echt fulltime als in 40-45 uur per week.tweakerdennis schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 08:18:
[...]
Oma is pas 56, zit vol energie en werkt vanaf huis. Dat eerste wat je noemt is het enige waar ik ook over heb na gedacht, maar de weekenden ben ik vrij, in elke schoolvakantie ben ik vrij en ik ben voor 17u weer thuis (en vrouw begint vaak pas rond 13u met werken en is vaak ook 1 tot 2 dagen doordeweeks vrij).. Dus dan komt het neer op 5 uurtjes per dag bij oma x 5 dagen = 25 uur per week. En als kind wat ouder is gaat het naar kinderdagverblijf; kan hij/zij o.a. leren om met leeftijdsgenootjes om te gaan. We moeten uiteraard ook kijken hoe het een en ander gaat lopen.
Ik zou het enkel doen als je het geld over hebt en de komende jaren niet gaat missen. Daarnaast zou ik het enkel doen als je voor de salderingsregeling afloopt de boel terugverdiend hebt. Voor lange termijn financiële kwestie is de overheid een waardeloze partner.Hoe staan jullie trouwens tegen de aanschaf van energiepanelen op het dak? Is dat een must voor het streven naar zo laag mogelijke kosten?
De salderingsregeling is namelijk totaal niet haalbaar als iedereen zonnepanelen heeft.
Het geld wat je hieraan uitgeeft ben je voor altijd kwijt. Je kunt het wel weer opnieuw sparen, maar niet extra sparen. Om dan te zeggen dat je dit weer 'te boven komt' vind ik wat apart. Ik begrijp dan ook niet zo goed wat je bedoeltBart2005 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:35:
[...] ....we pas medio 2020 deze tegenslag weer te boven....
[ Voor 3% gewijzigd door rube op 25-10-2015 10:33 ]
Ahh nee, dat uiteraard nietDeveon schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:16:
[...]
Ah oke, ik dacht echt fulltime als in 40-45 uur per week.dan kan je beter geen kinderen nemen
Dat is een goede, blijkt dat het mogelijk in 2017 gaat veranderen. Dat is een plan dat dus nog maar even de koelkast in gaat! Al klinkt het idee van 'onafhankelijk zijn van een energieleverancier' ook wel voordelig, al heeft dat alleen nut als je de opgewerkte energie kan opslaanIk zou het enkel doen als je het geld over hebt en de komende jaren niet gaat missen. Daarnaast zou ik het enkel doen als je voor de salderingsregeling afloopt de boel terugverdiend hebt. Voor lange termijn financiële kwestie is de overheid een waardeloze partner.
De salderingsregeling is namelijk totaal niet haalbaar als iedereen zonnepanelen heeft.
Metro2002 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 09:43:
Zo'n absurd dure vakantie zou er hier ook echt nooit doorheen komen. No way.
Dat dacht ik dus ook....
Het is ook nog eens in de decembermaand dus men wordt nog eens extra afgezet.
@rube: je hebt gelijk. Je maakt dat nooit meer goed.
Tsja, wij zijn vier weken in nieuw zeeland geweest. Hierbij waren wij ook 10k kwijt.Metro2002 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 09:43:
[...]
[...]
12.000 eurogoeiedag zeg. Zoveel geld heb ik zelfs nog nooit uitgegeven aan bv een auto oid. En daar rij je jarenlang in in plaats van 3 weken. Zo'n absurd dure vakantie zou er hier ook echt nooit doorheen komen. No way. En zelfs voor Afrika met zijn drietjes lijkt is dat echt extreem duur.
Sterkte of veel plezier, maar net wat je eruit wilt halen. Ik zou maandenlang depressief worden als zoveel geld door de plee gespoeld zou worden voor 3 weken iets doen.
[...]
Europa zit op 4,7 hectatre. Dat is dus ruim 2,6 keer zoveel als de aarde aankan. en inderdaad 1,5 keer meer tov het gemiddelde.
Alle cijfers geven in elk geval aan dat onze levenswijze onhoudbaar is.
Toen dacht ik ook: oeh wat zonde en wat een bedrag. Maar ik ben nog nooit zo tot rust gekomen als tijdens die vakantie. Toen weer terug in Nederland; 40 uur werken voor je werkgever (excl reistijd), tijd steken in je eigen bedrijf en nog een HBO opleiding erbij...Ik zou zo weer die reis doen als daar de financiële ruimte er was.
Het harde en veel werken in Nederland is nodig om in dit land enigszins FO te worden. Maar daar heb ik af en toe echt wel een goede vakantie voor nodig om weer even tot rust te komen.

Het liefst zou ik ook naar buitenland emigreren, echter krijg ik mijn vriendin niet mee.
[ Voor 9% gewijzigd door CarJunkyXL op 25-10-2015 17:05 ]
Mijn grootste vraag is: Neemt de kwaliteit en het plezier van het leven niet af als je zo zuinig leeft om FO te worden? Ik kan me voorstellen dat bewust beter omgaan met je geld een goed gevoel kan geven, maar persoonlijk zou ik er meer in zien om dan maar wat langer door te werken maar daardoor ook meer luxe te kunnen leven.
Misschien ligt dit ook aan de leeftijd. Ik ben zelf 17 jaar, werk nog niet en woon nog thuis en zal ik hier later een heel andere kijk op hebben.
Misschien ligt dit ook aan de leeftijd. Ik ben zelf 17 jaar, werk nog niet en woon nog thuis en zal ik hier later een heel andere kijk op hebben.
Ik ben momenteel aan het twijfelen over het aanleggen van een aanvullend pensioen. Ik ben nog maar net begonnen met werken en kan behoorlijk wat opzij zetten (ongeveer 60% tot 70% van het netto-inkomen). Nu kan ik dit zelf investeren/sparen, maar ik kan dit ook in een aanvullend pensioen stoppen. De voordelen van een aanvullend pensioen zijn dat je een deel van je inleg weer terugkrijgt (in mijn geval 42%) en dat je er geen vermogensbelasting over betaalt. Het grote nadeel is natuurlijk dat je er pas bij kan op het moment dat je de AOW-leeftijd bereikt.
Aan de ene kant hoop ik al een stuk eerder dan mijn AOW-leeftijd (waarschijnlijk 71) FI te zijn en zou deze buffer dus niet strikt nodig zijn. Aan de andere kant is het fiscaal wel erg voordelig en geeft extra zekerheid. Hoe kijken jullie hier tegenaan en wat doen jullie?
Aan de ene kant hoop ik al een stuk eerder dan mijn AOW-leeftijd (waarschijnlijk 71) FI te zijn en zou deze buffer dus niet strikt nodig zijn. Aan de andere kant is het fiscaal wel erg voordelig en geeft extra zekerheid. Hoe kijken jullie hier tegenaan en wat doen jullie?
Wat gebeurt er met het geld dat je hebt 'weggelegd' als je al voor je 71e sterft? Of als je bijv. op je 75e sterft?Soulfix schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 11:42:
Goeie vraag! Aan zulke zaken had ik nog niet gedacht, een duidelijk teken dat ik me er nog wat meer in moet verdiepen. Ik kan me voorstellen dat het verschilt per aanbieder. Bij BrandNewDay, waar ik wel naar aan het kijken ben staat het volgende:
Daar lijkt het dus wel goed te zitten.Al uw geld terug bij overlijden
Het geld op uw rekening is van u. Dus als u – onverhoopt – overlijdt, krijgen uw nabestaanden al het geld dat op uw rekening staat. Gewoon 100%. Van verkoop- of administratiekosten is ook dan geen sprake.
Ligt ook aan je toekomst plannen. Als je in de toekomst nog een huis gaat kopen zou ik het geld liever in eigen beheer hebben om daar te kunnen gebruiken. Vast zetten tot AOW vind ik geen fijne gedachte.
Teveel regels die op elk moment weer kunnen worden gewijzigd door de regering:Soulfix schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 11:42:
...
- Geld staat op een geblokkeerde rekening
- Geld mag pas op worden genomen op de AOW gerechtigde leeftijd.
- Je mag maar een max bedrag per jaar inleggen. Dit is afhankelijk van je A-factor
- De inleg mag je aftrekken in box 1
- Bij opname wordt het geld belast in box 1
- Uitkering is gebonden aan een max. en aan een min. looptijd en veel voorwaarden
Dit is een oud artikel en de spelregels zijn inmiddels aangepast omdat de aow leeftijd stapsgewijs wordt verhoogd: https://www.eerstekamer.n...3290_wet_verhoging_aow_en
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Dat scheelt, al vraag ik mij af of je niet beter af bent met zelf sparen (gezien je dan 100% van je inleg terug krijgt, ook al betaal je op een gegeven moment vermogensbelasting). Maar ik heb weinig kennis van dergelijke constructiesSoulfix schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 11:53:
Goeie vraag! Aan zulke zaken had ik nog niet gedacht, een duidelijk teken dat ik me er nog wat meer in moet verdiepen. Ik kan me voorstellen dat het verschilt per aanbieder. Bij BrandNewDay, waar ik wel naar aan het kijken ben staat het volgende:
[...]
Daar lijkt het dus wel goed te zitten.
Het heeft ook gevolgen voor de hoogte van het rendement. Als je zegt wat kan mij het schelen wat er met het geld gebeurt als ik te overlijden kom voor de uitkering dan is het rendement veel hoger. Dat is ook de reden dat pensioenfondsen eigenlijk een prima rendement halen. Ze hoeven soms niet uit te keren. Dat gebruiken ze om de mensen die 115 worden te betalen.Soulfix schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 11:53:
Daar lijkt het dus wel goed te zitten.
Ja ik weet het, dekkingsgraden, maar die zij laag omdat de rente kunstmatig laat wordt gehouden door Europa. Loopt de rente op naar een meer normale 3% dan bulken de pensioenfondsen plotseling van het geld. De meeste pensioenfondsen maakte zelfs tijdens het hoogtepunt de crisis rendementen van rond de 10% met uitschieters tot 18%
Moeten ze wel uitkeren, dan daalt je rendement. Het een is niet beter dan het ander. Het is een keuze en afhankelijk van je omstandigheden. Ik heb een regeling die niets uitbetaalt. Maar dat schelde een vol procent in rendement. Dat lijkt niet veel, maar kijk maar eens wat er gebeurt als je 100 euro 40 jaar weg zet tegen 4% of tegen 5%. Dat is 480 euro of 704.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Het is waarschijnlijk "fiscaal vriendelijk" sparen. Daar zit een theoretische winst omdat je (nu nog) minder belasting betaalt als je met pensioen bent. Of dat nog zo is over laten we zeggen 40 jaar is natuurlijk onzeker.tweakerdennis schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:05:
[...]
Dat scheelt, al vraag ik mij af of je niet beter af bent met zelf sparen (gezien je dan 100% van je inleg terug krijgt, ook al betaal je op een gegeven moment vermogensbelasting). Maar ik heb weinig kennis van dergelijke constructies
Het voordeel van de pensioenregelingen is dat je het bruto bedrag inlegt en daar mee werkt. En je hoopt dan dat de belasting lager is tegen de tijd dat je opneemt. Een bijkomend voordeel is dat er aan sommige van die constructies kosten zijn verbonden die minder doortellen bij grotere bedragen. Als daar een vast deel in zit ben je een stuk goedkoper uit als je grotere bedragen in legt. Je moet immers eerst de kosten 'goedmaken' met je rendement.tweakerdennis schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:05:
Dat scheelt, al vraag ik mij af of je niet beter af bent met zelf sparen (gezien je dan 100% van je inleg terug krijgt, ook al betaal je op een gegeven moment vermogensbelasting). Maar ik heb weinig kennis van dergelijke constructies
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
je hebt natuurlijk maar beperkte jaarruimte, dus het is niet of/of, maar en/en.
(Al snap ik dat het voor de argumentatie niet veel uit maakt, 1 manier blijkt achteraf het beste. maar qua spreiding leg ik zowel extra pensioen in en spaar/beleg.
(Al snap ik dat het voor de argumentatie niet veel uit maakt, 1 manier blijkt achteraf het beste. maar qua spreiding leg ik zowel extra pensioen in en spaar/beleg.
[ Voor 7% gewijzigd door indexample op 25-10-2015 12:21 ]
Het is sowieso de moeite waard, omdat je VRH vermijdt en waarschijnlijk wat belastingvoordeel hebt (door verschil tussen inkomen nu en bij pensioen). Je kunt een eigen potje opbouwen (bijv bij BND) of bij een goedkopp pensioenfonds gaan zitten. Dat laatste heeft als voordeel dat je meer rendement zou moeten krijgen, inderdaad zoals Ortep zegt omdat bij overlijden het vermogen grotendeels over de rest van het fonds wordt verdeeld.
Los van de keuze waar je het belegt, kijk eens of je kunt becijferen hoe veel geld je nodig denkt te hebben na 70e. Een gedeelte van je huidige spaarquote zou je dan kunnen gebruiken om die pensioenvoorziening op te bouwen.
Los van de keuze waar je het belegt, kijk eens of je kunt becijferen hoe veel geld je nodig denkt te hebben na 70e. Een gedeelte van je huidige spaarquote zou je dan kunnen gebruiken om die pensioenvoorziening op te bouwen.
[ Voor 5% gewijzigd door Knakker op 25-10-2015 13:02 ]
Geef mij maar een Warsteiner.
Maar; als een bank failliet gaat dan ben je via de staat 'verzekerd'. Als het aanvullende pensioenfonds failliet gaat of de top gaat er met het geld vandoor; ben je dan ook verzekerd of heb je dan pech?
Ik ben ook zeker een voorstander van geld uitgeven aan ervaringen. Dat kost veel voor een korte tijd ja, maar voor mij zijn dat ervaringen die veel langer duren dan de vakantie of reis zelf. Dat je voor hetzelfde geld ook iets kan kopen waar je jaren mee doet, is voor mij geen goede reden.m.lammers schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:52:
[...]
Tsja, wij zijn vier weken in nieuw zeeland geweest. Hierbij waren wij ook 10k kwijt.
Toen dacht ik ook: oeh wat zonde en wat een bedrag. Maar ik ben nog nooit zo tot rust gekomen als tijdens die vakantie. Toen weer terug in Nederland; 40 uur werken voor je werkgever (excl reistijd), tijd steken in je eigen bedrijf en nog een HBO opleiding erbij...Ik zou zo weer die reis doen als daar de financiële ruimte er was.
Het harde en veel werken in Nederland heb is nodig om in dit land enigszins FO te worden. Maar daar heb ik af en toe echt wel een goede vakantie voor nodig om weer even tot rust te komen.
Het liefst zou ik ook naar buitenland emigreren, echter krijg ik mijn vriendin niet mee.
Maar BART2005 lijkt al niet erg enthousiast en om dan zo'n onnodig groot bedrag uit te geven, verbaasd me wat. Zijn budget per dag/per persoon is 2 keer zoveel als jouw budget in NZ, wat een duurdere vlucht en duurder land is...
Overigens kan ik beamen wat een mooi en rustgevend land NZ is. Daar een jaar rondgereisd en gewerkt.
Misschien kan Bart2005 eens iets meer vertellen over zijn financiële lange termijn plannen en doelen en ook aangeven hoe oud hij is en wat hij verder wil in het leven.FreeShooter schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:28:
[...]
Ik ben ook zeker een voorstander van geld uitgeven aan ervaringen. Dat kost veel voor een korte tijd ja, maar voor mij zijn dat ervaringen die veel langer duren dan de vakantie of reis zelf. Dat je voor hetzelfde geld ook iets kan kopen waar je jaren mee doet, is voor mij geen goede reden.
Maar BART2005 lijkt al niet erg enthousiast en om dan zo'n onnodig groot bedrag uit te geven, verbaasd me wat. Zijn budget per dag/per persoon is 2 keer zoveel als jouw budget in NZ, wat een duurdere vlucht en duurder land is...
Overigens kan ik beamen wat een mooi en rustgevend land NZ is. Daar een jaar rondgereisd en gewerkt.
Wie heeft er nog vorderingen gemaakt zijn FO-koers met het einde van het jaar in zicht?
In principe heb je dan pech. Maar een verzekeraar heeft een heel ander business model dan een bank, waarbij het risico op een 'plotseling' faillissement als gevolg van gebruik aan liquiditeit veel kleiner is. Als het duidelijk wordt dat een verzekeraar niet meer levensvatbaar is, worden portefeuille vaak verkocht. Dat gaat in de praktijk zeker ten koste van de polishouder (vaak in de vorm van versobering m.b.t. toekomstige opties, indexatie e.d.), maar dan dus impliciet een tiental procent in plaats van dat je echt alles kwijt bent.tweakerdennis schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:07:
Maar; als een bank failliet gaat dan ben je via de staat 'verzekerd'. Als het aanvullende pensioenfonds failliet gaat of de top gaat er met het geld vandoor; ben je dan ook verzekerd of heb je dan pech?
[ Voor 6% gewijzigd door Knakker op 25-10-2015 14:36 ]
Met het streven naar financiële onafhankelijkheid is dat toch niet verstandig?Knakker schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:31:
[...]
In principe heb je dan pech. Maar een verzekeraar heeft een heel ander business model dan een bank, waarbij het risico op een 'plotseling' faillissement veel kleiner. Als het duidelijk wordt dat een verzekeraar niet meer levensvatbaar is, worden portefeuille vaak verkocht. Dat gaat in de praktijk zeker ten koste van de polishouder (vaak in de vorm van versobering m.b.t. toekomstige opties, indexatie e.d.), maar dan dus impliciet een tiental procent in plaats van dat je echt alles kwijt bent.
Je moet sowieso geld hebben na je 70e (er vanuitgaande dat je zo oud wordttweakerdennis schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:37:
[...]
Met het streven naar financiële onafhankelijkheid is dat toch niet verstandig?
12.000? Ben zelf met mijn vriendin en zoontje naar Zuid-Afrika geweest voor 3.5 weken en was de helft kwijt. Dan neem je wel voor alles wat je kan doen de meest dure optie mogelijk lijkt mij, want wij hebben zeker niet bezuinigd op accommodaties en activiteiten.Bart2005 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:35:
[...]
Kerst zit er ook in. Was jij ook in december? In de reiswereld gaan alle prijzen in de decembermaand over de kop. Het bedrag is wel inclusief alles plus nog wat aan te schaffen zaken. Het is een totaalplaatje.Blik1984 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:24:
[...]
12.000? Ben zelf met mijn vriendin en zoontje naar Zuid-Afrika geweest voor 3.5 weken en was de helft kwijt. Dan neem je wel voor alles wat je kan doen de meest dure optie mogelijk lijkt mij, want wij hebben zeker niet bezuinigd op accommodaties en activiteiten.
Ik heb niet de illusie om nog FO te worden.JURIST schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:06:
[...]
Misschien kan Bart2005 eens iets meer vertellen over zijn financiële lange termijn plannen en doelen en ook aangeven hoe oud hij is en wat hij verder wil in het leven.
Wie heeft er nog vorderingen gemaakt zijn FO-koers met het einde van het jaar in zicht?
Ik lees wel graag hier over hoe men dat denkt aan te pakken.
We hebben wel een forse spaarpot die ietsje leger is geworden door de decemberplannen.
Nee, was niet in december. Ik begrijp best dat december wat duurder is, maar geen factor 2. De 6.000 was voor ons ook all-in. Dus inclusief alle vluchten en ook alle kosten die in zuid-afrika gemaakt zijn zoals eten/drinken/huurauto etc. Om precies te zijn, 6.005 euroBart2005 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:30:
[...]
Kerst zit er ook in. Was jij ook in december? In de reiswereld gaan alle prijzen in de decembermaand over de kop. Het bedrag is wel inclusief alles plus nog wat aan te schaffen zaken. Het is een totaalplaatje.
En er had ook nog best wel wat goedkoper gekunt als we hadden gemoeten. Dus dat je op 12k uitkomt ligt toch ook echt wel gedeeltelijk aan jou en je vriendin
Wat betreft dat laatste ligt het uitsluitend aan de vrouw.Blik1984 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:34:
[...]
Nee, was niet in december. Ik begrijp best dat december wat duurder is, maar geen factor 2. De 6.000 was voor ons ook all-in. Dus inclusief alle vluchten en ook alle kosten die in zuid-afrika gemaakt zijn zoals eten/drinken/huurauto etc. Om precies te zijn, 6.005 euro![]()
En er had ook nog best wel wat goedkoper gekunt als we hadden gemoeten. Dus dat je op 12k uitkomt ligt toch ook echt wel gedeeltelijk aan jou en je vriendin
Ik heb me met alle tot mijn beschikking staande middelen verzet om ik dat soort bedragen voor een vakantie uitgeven decadent vind. Maar goed. De strijd verloren. Ik laat weten of het het waard was.
Ik was net zo lief naar Tenerife gegaan. Het is daar eigenlijk altijd tussen de 20 en 25 graden in december. Maar daar zijn we al 10 keer geweest dus dat is "saai". Ik ga eigenlijk altijd het liefste naar hetzelfde waarvan ik weet dat het knap weer is en dat je kunt uitrusten van het werkjaar. Maar daar kom ik niet mee weg deze ronde.
Ik denk dat dit alles wel een beetje off-topic gaat zo...
[ Voor 20% gewijzigd door Bart2005 op 25-10-2015 15:50 ]
Hier zijn alle doelen eind oktober al gehaald lees verpulverdJURIST schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:06:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ben heel benieuwd of dit gaat lukken.
[ Voor 14% gewijzigd door -AzErTy- op 25-10-2015 17:11 ]
God does not play dice
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik blijf overheidsonafhankelijke bedrijven toch 'gevaarlijk', gezien het voor mij gaat om een bedrijf dat over 40 jaar nog moet bestaan.... Dat is erg, erg lang!
Zetten jullie 'overbodig' geld op een spaarrekening of op een langlopende staatsobligatie waarbij het jaren lang vast staat? Aangezien je geen idee hebt wat er in de jaren allemaal *kan* gebeuren?
Ik verdien een kwart niet eenstweakerdennis schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 18:04:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik blijf overheidsonafhankelijke bedrijven toch 'gevaarlijk', gezien het voor mij gaat om een bedrijf dat over 40 jaar nog moet bestaan.... Dat is erg, erg lang!
Zetten jullie 'overbodig' geld op een spaarrekening of op een langlopende staatsobligatie waarbij het jaren lang vast staat? Aangezien je geen idee hebt wat er in de jaren allemaal *kan* gebeuren?
Als je actief aandelen kiest van bedrijven kan dat een probleem zijn. Maar als je een passieve belegger bent met een ETF die een index volgt die regelmatig worden gereviewed heb je dat probleem niet Maar dit is allemaal meer voor het beleggingstopic.
Ik denk er zelf ook over om extra te sparen in mijn pensioen premie sparen. Je belegd het geld bruto en wat je anders meteen aan de belasting afgeeft gaat eerst een aantal jaren voor jou renderen. Je krijgt dus geen rente over 58% van je geld maar rente over 100% van je geld.Soulfix schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 11:42:
Ik ben momenteel aan het twijfelen over het aanleggen van een aanvullend pensioen. Ik ben nog maar net begonnen met werken en kan behoorlijk wat opzij zetten (ongeveer 60% tot 70% van het netto-inkomen). Nu kan ik dit zelf investeren/sparen, maar ik kan dit ook in een aanvullend pensioen stoppen. De voordelen van een aanvullend pensioen zijn dat je een deel van je inleg weer terugkrijgt (in mijn geval 42%) en dat je er geen vermogensbelasting over betaalt. Het grote nadeel is natuurlijk dat je er pas bij kan op het moment dat je de AOW-leeftijd bereikt.
Nadeel is wel dat je er pas over kan beschikken zodra je je pensioen gaat gebruiken.
En dan mogelijk alsnog de volle mep betaalt. Maar we kunnen niet in de toekomst kijken.sNielz123 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 18:38:
[...]
Ik denk er zelf ook over om extra te sparen in mijn pensioen premie sparen. Je belegd het geld bruto en wat je anders meteen aan de belasting afgeeft gaat eerst een aantal jaren voor jou renderen. Je krijgt dus geen rente over 58% van je geld maar rente over 100% van je geld.
Nadeel is wel dat je er pas over kan beschikken zodra je je pensioen gaat gebruiken.
Het is geld waar je pas als je "oud" bent weer over kan beschikken. Dat moet je overwegen.
x
[ Voor 100% gewijzigd door hv08 op 04-01-2016 07:36 ]
Dit jaar waarschijnlijk net onder de 50% spaarquote. Verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, toen ik mezelf al een enorme spaarder vond maar het hele 'FO' concept nog niet had gevonden. Hoop komend jaar daar 60% van te maken
Nee, zoals gezegd zit ik al ver boven mijn vorig doel dus het is heel wat lager dan die 80ktweakerdennis schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 18:04:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Door progressief toe te treden als volwaardig partner krijg ik gedurende nog 18 maanden per maand relatief veel stijging in net worth maar dit zijn bakstenen en geen spendeerbare €'s
God does not play dice
Dit klinkt niet alsof jullie het samen eens zijn over je vrijetijdsbesteding. Een must in mijn ogen. zeker als je onderweg ben naar "altijd vrije tijd"Bart2005 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:37:
[...]
Wat betreft dat laatste ligt het uitsluitend aan de vrouw.
Ik heb me met alle tot mijn beschikking staande middelen verzet om ik dat soort bedragen voor een vakantie uitgeven decadent vind. Maar goed. De strijd verloren. Ik laat weten of het het waard was.
Ik was net zo lief naar Tenerife gegaan. Het is daar eigenlijk altijd tussen de 20 en 25 graden in december. Maar daar zijn we al 10 keer geweest dus dat is "saai". Ik ga eigenlijk altijd het liefste naar hetzelfde waarvan ik weet dat het knap weer is en dat je kunt uitrusten van het werkjaar. Maar daar kom ik niet mee weg deze ronde.
Bespreek met elkaar wat je wil bereiken en waarom. Er ligt een mooie tussenweg.
Trouwens, alternatief zou zijn: Zij bepaald de bestemming, jij doet de boekingen. Jouw 12k triggerde mij om even te kijken wat ik twee jaar geleden ook alweer kwijt was naar ZA voor een 3 weekse rondreis met camper:
Camperhuur: 100 per nacht = 2100
Overnachting camping 25 per nacht = 525
Tanken = 400
Toegang Krugerpark iets van 35pp x 5 dagen: 350
Boodschappen (moet je thuis ook doen, gewoon supermarkt) = +/- 450
Vliegticket, 600pp = 1200
Totaal: 5025
En voor bijna iedere post hierboven is er ook wel een mogelijkheid om te besparen. wij hadden een vrij luxe camper, hebben lekker lang duur het krugerpark gereden en bijna nooit wild gekampeerd (gratis)
Niet dat het me aangaat verder maar als zulke grote bedragen erdoorheen gaan zonder fatsoenlijk overleg en puur omdat slechts 1 persoon het wil klinkt dat niet echt als een huwelijk / vriendschap met veel wederzijds respect. just my 2 cents.Bart2005 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:37:
[...]
Wat betreft dat laatste ligt het uitsluitend aan de vrouw.
Met mijn baan haalde ik spaar-ratio 65%. Door mijn passieve inkomsten van verhuur van een deel van mijn huis verdiende ik de overige 35%.Zr40 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:35:
[...]
Ik geloof je niet. 100% sparen betekent dat je geen uitgaven hebt. Je onderdak, voedsel, elektriciteit, kleding, computer, enzovoort kosten niets? Als iedereen dat kan, doe mij dat ook maar
[quote]
12.000 euro voor een sneue 3 weekjes? Daar kan ik een jaar lang luxe van reizen. Waarom heeft je vrouw meer in te brengen dan jij? Ik heb 4 jaar geleden een paar maanden in zuid-Amerika gezeten. Combi van trein (1/3 van NL prijs), campgrounds (5-20e) en huurauto (10e/dag). Ben je hooguit enkele tientjes per dag kwijt. Komt de vlucht (600e pp) nog bij.Bart2005 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:35:
[...]
Ik zou gewoon voet bij stuk houden. Maar dit is geen relatie-forum.
[ Voor 13% gewijzigd door kabelmannetje op 26-10-2015 11:42 ]
Ach, voor 2 weekjes rondreis Miami/Bahama's/Curacao in december met 2 personen zal ik ook zo'n 6k aftikken (alles erop en eraan). Tel daar de 2 weken gemiste netto inkomsten bij (freelancer) dan zit ik ook op 10k voor een vakantie. Nu kunnen we het nog voordat er kinderen zijn... en als een week niet werken netto 2k "kost", dan vind ik het niet zo erg om een vergelijkbaar bedrag aan een vakantie te besteden. Het heeft weinig invloed op mijn spaarquote tegenwoordig
Ik vond het net als ook Zr40 wat vreemd klinken.kabelmannetje schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:30:
[...]
Met mijn baan haalde ik spaar-ratio 65%. Door mijn passieve inkomsten van verhuur van een deel van mijn huis verdiende ik de overige 35%.
Fixed !kabelmannetje schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:47:
[...]
Ik spaarde 100% van mijn inkomenSalaris. Ik ben echt niet speciaal. Iedereen kan dat.
[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 26-10-2015 11:42 ]
Je had alleen de helft kunnen besparen op je toegang voor Kruger. Je kunt gewoon een "wild"-card kopen voor rond de 200 euro waarmee al je entryfees e.d. al betaald zijn.jmderonde schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:11:
[...]
Toegang Krugerpark iets van 35pp x 5 dagen: 350
En voor bijna iedere post hierboven is er ook wel een mogelijkheid om te besparen. wij hadden een vrij luxe camper, hebben lekker lang duur het krugerpark gereden en bijna nooit wild gekampeerd (gratis)
Dan heb je een spaar-ratio van (65+35)/(100+35)=74%. Het gaat om je totale uitgaven gedeeld door je totale netto inkomsten, inclusief verhuur (of rendement, schenkingen, uitkeringen, whatever). Anders tel je een bepaald soort inkomsten als negatieve uitgave en krijg je een niet-vergelijkbare uitkomst.kabelmannetje schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:30:
[...]
Met mijn baan haalde ik spaar-ratio 65%. Door mijn passieve inkomsten van verhuur van een deel van mijn huis verdiende ik de overige 35%.
[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 26-10-2015 11:48 ]
Define luxe, wat voor jou luxe is, kan voor een ander heel anders aanvoelen.kabelmannetje schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:37:
[...]
12.000 euro voor een sneue 3 weekjes? Daar kan ik een jaar lang luxe van reizen. Waarom heeft je vrouw meer in te brengen dan jij? Ik heb 4 jaar geleden een paar maanden in zuid-Amerika gezeten. Combi van trein (1/3 van NL prijs), campgrounds (5-20e) en huurauto (10e/dag). Ben je hooguit enkele tientjes per dag kwijt. Komt de vlucht (600e pp) nog bij.
Verder kun je Zuid-Amerika niet vergelijken met Zuid-Afrika. Bepaalde landen zoals Colombia, Peru en Bolivia zijn gewoon erg goedkoop en enorm op de backpacker gericht. In Zuid-Afrika is dit gewoon een stuk minder en ben je overgeleverd aan duurdere alternatieven.
En in aanvulling daarop: 100% spaarquote betekend dat je per direct kunt stoppen met werken, want de enige manier om dat te halen is doordat je kosten 0 zijn.Zr40 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:45:
[...]
Dan heb je een spaar-ratio van (65+35)/(100+35)=74%. Het gaat om je totale uitgaven gedeeld door je totale netto inkomsten, inclusief verhuur (of rendement, schenkingen, uitkeringen, whatever). Anders tel je een bepaald soort inkomsten als negatieve uitgave en krijg je een niet-vergelijkbare uitkomst.
Dat betekend dat 100% halen eigenlijk per definitie onmogelijk is, want je zult altijd een vorm van kosten hebben (althans, in Nederland) zoals belastingen en verzekeringen.
[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 26-10-2015 12:32 ]
Ik vind 12.000€ ook wel heel veel voor de reis, zelfs rond de kerstperiode, en al helemaal als 1 van de twee beslissingsnemers het eigenlijk niet wil.
Voor 21 dagen zit je dus aan 571€ per dag. Neem nu nog dat je 2000€ aan vliegtickets hebt voor 2 volwassenen en 1 kind, zit je aan 476€ per dag. Zelfs als ik reken op overnachting, goed eten, dingen bezoeken en een huurauto kom ik er nog niet aan. Zou je de schatting van je reiskosten willen delen?
Nu doet iedereen wat hij wil hé, en zuid afrika schijnt echt supermooi te zijn dus een reis naar daar klinkt zalig. Ik zou het alleen met een derde tot de helft van jullie budget proberen. Zo zijn beide kanten van het gezin gelukkig. De reis gaat door, maar ze kost geen 3 jaar sparen.
Voor 21 dagen zit je dus aan 571€ per dag. Neem nu nog dat je 2000€ aan vliegtickets hebt voor 2 volwassenen en 1 kind, zit je aan 476€ per dag. Zelfs als ik reken op overnachting, goed eten, dingen bezoeken en een huurauto kom ik er nog niet aan. Zou je de schatting van je reiskosten willen delen?
Nu doet iedereen wat hij wil hé, en zuid afrika schijnt echt supermooi te zijn dus een reis naar daar klinkt zalig. Ik zou het alleen met een derde tot de helft van jullie budget proberen. Zo zijn beide kanten van het gezin gelukkig. De reis gaat door, maar ze kost geen 3 jaar sparen.
Zonder dit in een Zuid-Afrika topic te willen veranderen. Maar je kunt goed leeglopen als je in een private reserve gaat slapen inclusief alle game-drives, eten en drinken, etc. Mijn moeder stuurde me een leuke op, maar ze had niet naar de prijs gekeken. Kwam uiteindelijk neer op 500 euro per nacht voor ons 2-en. Je betaald nl. per persoon in plaats van dat je een totaalprijs betaald.Lointje schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:49:
Ik vind 12.000€ ook wel heel veel voor de reis, zelfs rond de kerstperiode, en al helemaal als 1 van de twee beslissingsnemers het eigenlijk niet wil.
Ter indicatie, dit waren onze kosten ongeveer voor 3 personen. Vliegreis was voor 2 personen omdat ons zoontje nog jonger dan 2 was. De reis was in april.
Vliegreis (incl. 2 binnenlandse vluchten): € 1800
Huurauto's excl tanken: € 1000
Accommodaties: € 1200
Pinnen (al het eten/drinken, tanken, souvenirtjes, boodschappen, etc.) € 1700
Conservation fees en andere excursies: € 300
Komt dus neer op ongeveer 6000 euro. De vluchten konden echt niet goedkoper, maar de rest kun je zo gek maken als dat je zelf wilt natuurlijk. Qua accommodaties konden we echt wel goedkopere varianten kiezen in veel gevallen. We zijn ook vaak uit eten gegaan in plaats van zelf koken en qua huurauto hadden we echt niks extreems. en toch ben je al nel 40-50 euro per dag kwijt inclusief alle verzekeringen e.d. Maar al met al, ik denk dat we het niet (comfortabel) hadden kunnen doen voor bijvoorbeeld 5.000 euro.
Ik begrijp dat alles wat duurder kan zijn vanwege de reisperiode in december. Dat is nou eenmaal hoogseizoen en je betaald gewoon de hoofdprijs. Maar een factor 2 duurder terwijl je het er eigenlijk niet helemaal mee eens bent, dan zou ik toch eens gaan kijken naar de kostenfactoren van de trip die het zo duur maken. Kan best zijn dat er slechts 2 of 3 hoge kostenposten zijn (Private Game Reserves bijvoorbeeld)
Dit staat verder nog los van de enorm gunstige wisselkoers die je nu hebt in Zuid-Afrika. In 2010 hadden mijn ouders een wisselkoers van 1 op 10, en de koers is nu 1 op 15.
[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 26-10-2015 13:54 ]
Oeps, typefoutje. Ik bedoel ook zuid-Afrika. Even 12.000 voor een paar weken uitgeven is niet echt te combineren in dit forum, waar FO icm een modaal salaris besproken wordt.Blik1984 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:50:
[...]
Define luxe, wat voor jou luxe is, kan voor een ander heel anders aanvoelen.
Verder kun je Zuid-Amerika niet vergelijken met Zuid-Afrika. Bepaalde landen zoals Colombia, Peru en Bolivia zijn gewoon erg goedkoop en enorm op de backpacker gericht. In Zuid-Afrika is dit gewoon een stuk minder en ben je overgeleverd aan duurdere alternatieven.
Zo ingewikkeld wil ik het nu ook weer niet maken.Zr40 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:45:
[...]
Dan heb je een spaar-ratio van (65+35)/(100+35)=74%. Het gaat om je totale uitgaven gedeeld door je totale netto inkomsten, inclusief verhuur (of rendement, schenkingen, uitkeringen, whatever). Anders tel je een bepaald soort inkomsten als negatieve uitgave en krijg je een niet-vergelijkbare uitkomst.
Ik kon mijn hele netto-salaris sparen omdat alle lasten al door mijn huurders gedekt werd. Vandaar die 100%.
En ja, ik kon dus op elk moment stoppen met werken.
[ Voor 4% gewijzigd door kabelmannetje op 26-10-2015 15:08 ]
Dezelfde reis op dezelfde manier voor 5000 euro waarschijnlijk niet. Maar je kunt uiteraard ook keuzes maken. Je hoeft niet persé die 2 binnenlandse vluchten te nemen. Daarnaast is comfort erg persoonlijk. Kamperen, met of zonder camper, kan je al veel geld mee besparen. Maar dan moet je dat wel leuk vinden.Blik1984 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:51:
[...]
Zonder dit in een Zuid-Afrika topic te willen veranderen. Maar je kunt goed leeglopen als je in een private reserve gaat slapen inclusief alle game-drives, eten en drinken, etc. Mijn moeder stuurde me een leuke op, maar ze had niet naar de prijs gekeken. Kwam uiteindelijk neer op 500 euro per nacht voor ons 2-en. Je betaald nl. per persoon in plaats van dat je een totaalprijs betaald.
Ter indicatie, dit waren onze kosten ongeveer voor 3 personen. Vliegreis was voor 2 personen omdat ons zoontje nog jonger dan 2 was. De reis was in april.
Vliegreis (incl. 2 binnenlandse vluchten): € 1800
Huurauto's excl tanken: € 1000
Accommodaties: € 1200
Pinnen (al het eten/drinken, tanken, souvenirtjes, boodschappen, etc.) € 1700
Conservation fees en andere excursies: € 300
Komt dus neer op ongeveer 6000 euro. De vluchten konden echt niet goedkoper, maar de rest kun je zo gek maken als dat je zelf wilt natuurlijk. Qua accommodaties konden we echt wel goedkopere varianten kiezen in veel gevallen. We zijn ook vaak uit eten gegaan in plaats van zelf koken en qua huurauto hadden we echt niks extreems. en toch ben je al nel 40-50 euro per dag kwijt inclusief alle verzekeringen e.d. Maar al met al, ik denk dat we het niet (comfortabel) hadden kunnen doen voor bijvoorbeeld 5.000 euro.
Ik begrijp dat alles wat duurder kan zijn vanwege de reisperiode in december. Dat is nou eenmaal hoogseizoen en je betaald gewoon de hoofdprijs. Maar een factor 2 duurder terwijl je het er eigenlijk niet helemaal mee eens bent, dan zou ik toch eens gaan kijken naar de kostenfactoren van de trip die het zo duur maken. Kan best zijn dat er slechts 2 of 3 hoge kostenposten zijn (Private Game Reserves bijvoorbeeld)
Dit staat verder nog los van de enorm gunstige wisselkoers die je nu hebt in Zuid-Afrika. In 2010 hadden mijn ouders een wisselkoers van 1 op 10, en de koers is nu 1 op 15.
De weg naar FO voor de modale man (of dubbel modaal) is voor mij dat je vooral plezier moet kunnen hebben met dingen die gratis of goedkoop zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door FreeShooter op 26-10-2015 15:15 ]
Uiteraard kun je altijd keuzes maken die goedkoper zijn. Ik vond 1100 km rijden door niemandsland niet echt een optie met een kind van 1.5 jaar achterin. En dan ben je weer de benzinekosten kwijt die je nu niet hebt. Sowieso maak je andere keuzes als je met een kind reist, je kiest toch de iets betere accommodaties met bijv. een zwembad en ga je ook niet kamperen (hadden wij tenminste geen zin in) Directe vlucht tegenover een vlucht met overstap, eetkosten worden ook wat hoger omdat je wat meer besteld, etc.FreeShooter schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:12:
[...]
Dezelfde reis op dezelfde manier voor 5000 euro waarschijnlijk niet. Maar je kunt uiteraard ook keuzes maken. Je hoeft niet persé die 2 binnenlandse vluchten te nemen hè. Daarnaast is comfort erg persoonlijk. Kamperen, met of zonder camper, kan je al veel geld mee besparen. Maar dan moet je dat wel leuk vinden.
Het is niet ingewikkeld, maar 65%+35%=100% is gewoon de verkeerde berekeningkabelmannetje schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:06:
[...]
Zo ingewikkeld wil ik het nu ook weer niet maken.
Ik kon mijn hele netto-salaris sparen omdat alle lasten al door mijn huurders gedekt werd. Vandaar die 100%.
En ja, ik kon dus op elk moment stoppen met werken.
Je zegt het al zelf, je trekt de ontvangen huur in mindering bij de kosten. Als je huurders de huur opzeggen heb je opeens extra lasten? Nee, je hebt dan 35% minder inkomsten. Anders leef je in de illusie dat je financieel onafhankelijk bent terwijl je gewoon financieel afhankelijk blijft van je huurders.
In de definitie die we hier hanteren denk ik wel dat leven van passief inkomen (zoals verhuren) prima als FO gezien kan worden. Je zult hoe dan ook altijd wel iets van 'werk' moeten doen. De beleggingen bijhouden is dan ook een vorm van 'werk'.
Wat betreft die berekening ben ik het met je eens dat die niet klopt, als je 1000 met werken binnenhaalt, 500 passief, en je geeft 750 uit, is je spaarquota gewoon 50%
Wat betreft die berekening ben ik het met je eens dat die niet klopt, als je 1000 met werken binnenhaalt, 500 passief, en je geeft 750 uit, is je spaarquota gewoon 50%
Ik bedoelde eigenlijk dat je niet perse daarheen hoeft. Je kan ook een andere route kiezen, waarbij je geen 1100km hoeft te rijden of hoeft te vliegen. Wat je nu zegt is een vals dilemmaBlik1984 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:17:
[...]
Uiteraard kun je altijd keuzes maken die goedkoper zijn. Ik vond 1100 km rijden door niemandsland niet echt een optie met een kind van 1.5 jaar achterin. En dan ben je weer de benzinekosten kwijt die je nu niet hebt. Sowieso maak je andere keuzes als je met een kind reist, je kiest toch de iets betere accommodaties met bijv. een zwembad en ga je ook niet kamperen (hadden wij tenminste geen zin in) Directe vlucht tegenover een vlucht met overstap, eetkosten worden ook wat hoger omdat je wat meer besteld, etc.
Wat betreft mijn FO is het erg onstabiel. Sinds April weer in Europa (na 2 jaar AU en NZ) en op zoek naar een baan in Zwitserland, in verband met het werk van mijn Franse vriendin. We wonen nu sinds 2 maanden in Frankrijk, bij de grens van Zwitserland. Een baan vinden is voor mij nog niet gelukt. Dat zet een aantal dingen in dit topic toch wel in een ander daglicht.
Ik ben dus de hele werkweek alleen, op een plek waar ik weinig vrienden of familie heb. Zonder veel financiële middelen. Ik ga 4 ochtenden in de week naar Franse lessen, studeer voor Microsoft certificaten, zoek naar banen, fietsen en wandelen. Maar alsnog duurt een dag toch best lang. Ik mis werken: de waardering en de voldoening die je eruit (kan) halen, de sociale contacten, etc...
Het heeft mij in ieder geval laten zien dat compleet stoppen met werken en/of naar een ander land verhuizen nog niet zo makkelijk is. Zeker niet als je dan ook nog is altijd op je geld moet letten. Dus mijn tip aan iedereen, geniet ook nu van het leven. Werk niet 50-60 uur per week nu om dan later/straks/ooit te kunnen stoppen. Werk dan nu gewoon al lekker een dag minder of neem een tijdje onbetaald verlof en maak een reis.
Haha, in dit voorbeeld waren (bij benadering. ) mijn maandelijkse leefkosten 1000, huuropbrengst ook en werk 2000.krazzer schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:48:
In de definitie die we hier hanteren denk ik wel dat leven van passief inkomen (zoals verhuren) prima als FO gezien kan worden. Je zult hoe dan ook altijd wel iets van 'werk' moeten doen. De beleggingen bijhouden is dan ook een vorm van 'werk'.
Ik zou ook niet zo snel stoppen met werken. Maar alleen als ik het heel graag wil en het tof is. Daarom werk ik een paar maanden per jaar als reisleider voor avontuurlijke reizen. En da's leuk!FreeShooter schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:48:
[...]
Het heeft mij in ieder geval laten zien dat compleet stoppen met werken en/of naar een ander land verhuizen nog niet zo makkelijk is. Zeker niet als je dan ook nog is altijd op je geld moet letten. Dus mijn tip aan iedereen, geniet ook nu van het leven. Werk niet 50-60 uur per week nu om dan later/straks/ooit te kunnen stoppen. Werk dan nu gewoon al lekker een dag minder of neem een tijdje onbetaald verlof en maak een reis.
Financieel niet nodig, maar qua sociale contacten ontmoet ik echt hele interessante personen.
Dan kom ik voor jou met deze gegevens op 66% spaarquote. (huur+werk)/(leefkosten)kabelmannetje schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:56:
[...]
Haha, in dit voorbeeld waren (bij benadering. ) mijn maandelijkse leefkosten 1000, huuropbrengst ook en werk 2000.
Iedereen moet doen wat hij wil maar €12k voor een reis van 3 weken staat wat mij betreft haaks op wat in dit topic wordt besproken. €12k kan ik een jaar van leven.
👉🏻 Blog 👈🏻
Hoewel ik ook 12k veel vind, was tegelijk toch het idee van de meeste hier om ook niet alle leuke dingen in het leven te laten liggen om zo snel mogelijk FO te zijn? En tuurlijk, de ene hier vindt met een fiets rondtrekken van camping naar camping een luxe vakantie, maar bij mij zou dat ook niet onder de noemer luxe vakantie gezet worden.
(Tegelijk zou ik me ook niet heel lekker voelen bij 12k eraan uit te geven).
(Tegelijk zou ik me ook niet heel lekker voelen bij 12k eraan uit te geven).
"3 sneue weekjes".. lekker judgemental - die drie weken kunnen een hoogtepunt van iemands leven vormen, laat iemand lekker in zijn/haar waarde. Niet iedereen geniet ervan om een jaar lang te reizen, ik vind zelf 3 weken altijd lang zat en dan verlang ik weer naar Nederland. Je beredeneert erg veel vanuit jezelf, misschien goed om je eens in een ander proberen te verplaatsen door wat meer open vragen te stellen (tip).kabelmannetje schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:37:
[...]
12.000 euro voor een sneue 3 weekjes? Daar kan ik een jaar lang luxe van reizen. Waarom heeft je vrouw meer in te brengen dan jij? Ik heb 4 jaar geleden een paar maanden in zuid-Amerika gezeten. Combi van trein (1/3 van NL prijs), campgrounds (5-20e) en huurauto (10e/dag). Ben je hooguit enkele tientjes per dag kwijt. Komt de vlucht (600e pp) nog bij.
Spreek voor jezelf, ik verdien een stuk meer dan modaal en met mij vele anderen hier. We hebben geen maximum inkomen afgesproken. Een succesvolle carriere & het verlangen om FO te worden sluiten elkaar niet uit.kabelmannetje schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:04:
[...]
Oeps, typefoutje. Ik bedoel ook zuid-Afrika. Even 12.000 voor een paar weken uitgeven is niet echt te combineren in dit forum, waar FO icm een modaal salaris besproken wordt.
Ook 12.000 euro uitgeven in 3 weken vakantie kan prima binnen iemands reis naar FO passen, alhoewel dat hier niet het geval lijkt
Heel sec gezien hadden we ook gewoon thuis kunnen blijven en die 6000 euro in onze zak kunnen houden.FreeShooter schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:48:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk dat je niet perse daarheen hoeft. Je kan ook een andere route kiezen, waarbij je geen 1100km hoeft te rijden of hoeft te vliegen. Wat je nu zegt is een vals dilemmaMaar ik geloof je graag dat je met kinderen niet hetzelfde kunt reizen.
Als je eenmaal in Durban bent heb je 2 keuzes, ofwel terug richting Johannesburg ofwel door richting Kaapstad. Wij kozen voor het tweede, omdat we gewoon enorm graag de tuinroute wilden doen. Gevolg daarvan is idd dat je het stuk tussen Durban en Port Elizabeth moet overbruggen. Maar de tuinroute is fantastisch, inclusief ook Stellenbosch en Kaapstad. Als ik nou 100 euro extra kwijt ben geweest door die keuze, dan is dat maar zo. Ik zou het de volgende keer weer doen.
Ik ben zelf tijdens het WK 2010 voor 4 weken naar Zuid Afrika gegaan. Een ervaring om nooit te vergeten. Ik was daar voor ooit een week in Kaapstad geweest maar verder niks van het land toen gezien. WK was een uitgelezen kans om het land eens te bezichtigen. Zelfde gold voor Brazilië een jaar geleden.
12.000 voor 3 weken Zuid Afrika klinkt wel veel, maar kan me voorstellen dat als je het via een reisorganisatie doet je daar al snel aan komt. Ik ben in 2012 met mijn ouders en broer naar China geweest voor 3 weken en kwamen ook wel aan dat bedrag (exclusief de uitgaven daar). Echter als je eens ging kijken wat voor marge ze er op pakken kon je het veel beter zelf doen. Mijn moeder stond er echter op om het georganiseerd te doen (en ik mocht grotendeels alles betalen
).
12.000 voor 3 weken Zuid Afrika klinkt wel veel, maar kan me voorstellen dat als je het via een reisorganisatie doet je daar al snel aan komt. Ik ben in 2012 met mijn ouders en broer naar China geweest voor 3 weken en kwamen ook wel aan dat bedrag (exclusief de uitgaven daar). Echter als je eens ging kijken wat voor marge ze er op pakken kon je het veel beter zelf doen. Mijn moeder stond er echter op om het georganiseerd te doen (en ik mocht grotendeels alles betalen
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Ik ken iemand die koopt om het jaar een nieuwe 911 en hoeft zich niet zo druk te maken over FO maar ik vind dat toch altijd een beetje 'niet in de gedachte van'. Ik verdien ook multi modaal maar zou mij er toch niet lekker bij voelen. Maar het is idd subjectief...Hbeez schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:30:
Spreek voor jezelf, ik verdien een stuk meer dan modaal en met mij vele anderen hier. We hebben geen maximum inkomen afgesproken. Een succesvolle carriere & het verlangen om FO te worden sluiten elkaar niet uit.
Ook 12.000 euro uitgeven in 3 weken vakantie kan prima binnen iemands reis naar FO passen, alhoewel dat hier niet het geval lijkt
👉🏻 Blog 👈🏻
Kid Buu schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:11:
12.000 voor 3 weken Zuid Afrika klinkt wel veel, maar kan me voorstellen dat als je het via een reisorganisatie doet je daar al snel aan komt.
offtopic:
Ik zou het om een andere reden bezwaarlijk vinden. Je geeft een puist geld uit en verwacht dat alles tip top is geregeld. En dan loop je de kans dat het gaat tegenvallen, gut dit voor dat geld, zit dat er niet eens bij... dat soort dingen. Als je zelf moet lopen en dingen uitzoeken kan het ook tegenvallen maar dan was het je eigen keuze. En als het meevalt dan was het ook je eigen keuze. Daarnaast vind ik het zelf prettiger om veel meer bonnefooi te gaan (ook al kost dat af en toe ook een puist geld). Maar idd soms heb je geen keuze door reisgenoten.
Ik zou het om een andere reden bezwaarlijk vinden. Je geeft een puist geld uit en verwacht dat alles tip top is geregeld. En dan loop je de kans dat het gaat tegenvallen, gut dit voor dat geld, zit dat er niet eens bij... dat soort dingen. Als je zelf moet lopen en dingen uitzoeken kan het ook tegenvallen maar dan was het je eigen keuze. En als het meevalt dan was het ook je eigen keuze. Daarnaast vind ik het zelf prettiger om veel meer bonnefooi te gaan (ook al kost dat af en toe ook een puist geld). Maar idd soms heb je geen keuze door reisgenoten.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Klopt. Maar ik doelde vooral op het feit wanneer het een georganiseerde reis is er nog eens een extra marge boven op komt. Zelf ben ik ook voorstander van alles los boeken en regelen.mekkieboek schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 23:07:
[...]
offtopic:
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Vakantie is altijd een heikel punt hier. Er lijken hier twee categorieën mensen te zitten, zij die "FO"-worden synoniem stellen aan "Frugal" leven en met hun hoofd niet erbij kunnen dat iemand 12k zou uitgeven aan een vakantie, en zij die zich zelf niet "FO" vinden wanneer ze dat soort dingen niet meer kunnen doen.
Ik behoor tot die tweede groep. Over anderhalf jaar gaan mijn vrouw en ik 3 maanden verlof nemen om door de US en Zuid Amerika te reizen, dat kost alleen aan misgelopen netto inkomsten al bijna 30k. Inclusief wat we nog uitgeven tijdens de reis gaat dit waarschijnlijk 50k+ kosten. Voor sommige een compleet mesjogge beslissing. Voor ons iets waar we geen seconde over hoeven na te denken, en iets waar we ons nu al op verheugen.
Betekent dit dat ik niet langer streef naar FO worden? Nee natuurlijk niet, maar niet ten koste van alles.
Ik behoor tot die tweede groep. Over anderhalf jaar gaan mijn vrouw en ik 3 maanden verlof nemen om door de US en Zuid Amerika te reizen, dat kost alleen aan misgelopen netto inkomsten al bijna 30k. Inclusief wat we nog uitgeven tijdens de reis gaat dit waarschijnlijk 50k+ kosten. Voor sommige een compleet mesjogge beslissing. Voor ons iets waar we geen seconde over hoeven na te denken, en iets waar we ons nu al op verheugen.
Betekent dit dat ik niet langer streef naar FO worden? Nee natuurlijk niet, maar niet ten koste van alles.
Niet helemaal waar vrees ik. Als de rente stijgt dan wordt de waarde van de pensioenverplichtingen minder (immers, je disconteert toekomstige uitkeringen tegen een hogere rente) maar aan de andere kant worden de beleggingen ook minder waard (overgroot deel van de beleggingen van pensioenfondsen zitten in rentegevoelige obligaties). Je stelling gaat in dit geval alleen op als de rentegevoeligheid van de beleggingsportefeuille lager is dan rentegevoeligheid van de verplichtingen.Ortep schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:11:
[...]
Het heeft ook gevolgen voor de hoogte van het rendement. Als je zegt wat kan mij het schelen wat er met het geld gebeurt als ik te overlijden kom voor de uitkering dan is het rendement veel hoger. Dat is ook de reden dat pensioenfondsen eigenlijk een prima rendement halen. Ze hoeven soms niet uit te keren. Dat gebruiken ze om de mensen die 115 worden te betalen.
Ja ik weet het, dekkingsgraden, maar die zij laag omdat de rente kunstmatig laat wordt gehouden door Europa. Loopt de rente op naar een meer normale 3% dan bulken de pensioenfondsen plotseling van het geld. De meeste pensioenfondsen maakte zelfs tijdens het hoogtepunt de crisis rendementen van rond de 10% met uitschieters tot 18%
Moeten ze wel uitkeren, dan daalt je rendement. Het een is niet beter dan het ander. Het is een keuze en afhankelijk van je omstandigheden. Ik heb een regeling die niets uitbetaalt. Maar dat schelde een vol procent in rendement. Dat lijkt niet veel, maar kijk maar eens wat er gebeurt als je 100 euro 40 jaar weg zet tegen 4% of tegen 5%. Dat is 480 euro of 704.
Overigens passen de pensioenfondsen ook een kunstmatig hoge rente toe op verplichtingen langer dan 30 jaar middels door de DNB aangepaste UFR (Ultimate Forward Rate)
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Prachtig om te lezen hoe hier arbitraire normen worden vastgelegd
Ik ben al minstens 5 jaar niet op vakantie geweest en mis het geen seconde. Gewoon een weekje thuiszitten en aan projecten werken, heb ik tenminste nog het gevoel dat ik ergens goed voor ben. Dat kunnen maar weinigen zich voorstellen, want dat zou verschrikkelijk zijn. Vervolgens is er iemand die hetzelfde denkt over mensen die <12k€ aan vakanties uitgeven en is diegene opeens gek. Samengevat denken de meesten kennelijk: "iedereen die zijn geld op een andere manier besteedt dan ik is gek en is eigenlijk niet echt met FO bezig." Kortom, iedereen is gek en niet echt met FO bezig... Mij boeit het niet zoveel. Iemand die 12k€ aan een vakantie uitgeeft kan alsnog goede tips hebben op andere vlakken en ik kan echt niet alles overzien van wat er speelt bij anderen.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Alles ligt aan je inkomen. Als je 200.000 euro per jaar binnenharkt is 50k voor 3 maanden reizen niet veel.DivWhis schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 00:59:
Vakantie is altijd een heikel punt hier. Er lijken hier twee categorieën mensen te zitten, zij die "FO"-worden synoniem stellen aan "Frugal" leven en met hun hoofd niet erbij kunnen dat iemand 12k zou uitgeven aan een vakantie, en zij die zich zelf niet "FO" vinden wanneer ze dat soort dingen niet meer kunnen doen.
Voor jan modaal is dat ruim 2 complete netto jaarsalarissen. En de meesten hier zijn jan modaal en geen directeur van Shell.
Ik denk dat je een paar zaken hier wel en niet met FO kunt verenigen.
Bijvoorbeeld kun je zeggen dat een dure vakantie totaal niet FO is. Kost enorm veel geld (vermogen) waardoor je pad naar FO veel langer duurt, en daarnaast gaat waarschijnlijk je standaard omhoog en heb je post-FO meer geld nodig ook.
Andere kant, kun je zeggen dat als je al 2000-3000 kwijt bent aan tickets, het juist wel FO is om alles uit de kast te halen. Als je namelijk een 2e keer terug wilt (/moet) omdat je iets hebt gemist, krijg je weer die tickets langs. Dan kan je beter nu wat extra uitgeven, en die overhead verkleinen.
Uiteindelijk gaat het erom hoe je het inpland en of JIJ de uitgave het waard vindt.
Het is al vaker langsgekomen: je moet wel blijven genieten van het leven, en daar maakt iedereen andere keuzes in. Wat is er leuk aan pensioen met 40+, en voor de rest van je leven thuis 'gevangen' zitten omdat je nooit iets leuks doet...
Dus ik denk dat het interessanter is om vanuit die 5,6,12k te bekijken of het vanuit FO gezien de kosten waard was. Ga je nu inderdaad niet nog een keer terug omdat je alles hebt gezien en gedaan? Wat waren de gevolgen voor wanneer je met FO gaat en je savingsrate? Dat soort zaken.
In dit geval lijkt het tijdsplaatje en FO mij niet geheel in verhouding staan, vooral omdat je in Amerika werkt met alle risico's op (direct) ontslag van dien. Collega van me is dat eerder dit jaar nog overkomen. Zat een tijdje in Nederland, en de beruchte kartonnen doos stond netjes klaar bij terugkomst in Amerika waardoor die nog veel langer zijn familie kon zien dan vooraf gedacht.
Dus niet zozeer de misgelopen inkomsten als wel het risico dat je aangaat is waar ik het niet helemaal snap.
Bijvoorbeeld kun je zeggen dat een dure vakantie totaal niet FO is. Kost enorm veel geld (vermogen) waardoor je pad naar FO veel langer duurt, en daarnaast gaat waarschijnlijk je standaard omhoog en heb je post-FO meer geld nodig ook.
Andere kant, kun je zeggen dat als je al 2000-3000 kwijt bent aan tickets, het juist wel FO is om alles uit de kast te halen. Als je namelijk een 2e keer terug wilt (/moet) omdat je iets hebt gemist, krijg je weer die tickets langs. Dan kan je beter nu wat extra uitgeven, en die overhead verkleinen.
Uiteindelijk gaat het erom hoe je het inpland en of JIJ de uitgave het waard vindt.
Het is al vaker langsgekomen: je moet wel blijven genieten van het leven, en daar maakt iedereen andere keuzes in. Wat is er leuk aan pensioen met 40+, en voor de rest van je leven thuis 'gevangen' zitten omdat je nooit iets leuks doet...
Dus ik denk dat het interessanter is om vanuit die 5,6,12k te bekijken of het vanuit FO gezien de kosten waard was. Ga je nu inderdaad niet nog een keer terug omdat je alles hebt gezien en gedaan? Wat waren de gevolgen voor wanneer je met FO gaat en je savingsrate? Dat soort zaken.
Dit lijkt mij nou wel ergens een rare beslissing vanuit FO gezien. Als je dergelijk hoge inkomsten hebt (10k/maand) waarom dan niet 1-2 jaar doorwerken zodat je volledig FO bent, en je permanent onbetaald verlof kunt nemen?DivWhis schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 00:59:
In dit geval lijkt het tijdsplaatje en FO mij niet geheel in verhouding staan, vooral omdat je in Amerika werkt met alle risico's op (direct) ontslag van dien. Collega van me is dat eerder dit jaar nog overkomen. Zat een tijdje in Nederland, en de beruchte kartonnen doos stond netjes klaar bij terugkomst in Amerika waardoor die nog veel langer zijn familie kon zien dan vooraf gedacht.
Dus niet zozeer de misgelopen inkomsten als wel het risico dat je aangaat is waar ik het niet helemaal snap.
[ Voor 40% gewijzigd door Xanaroth op 27-10-2015 09:10 ]
Klopt. Jan modaal houdt bij 1/3 van zijn salaris sparen, rond 550 euro per maand over. Dan moet hij dus voor deze 3 weken vakantie die 12K kost, 90 weken werken. Dat staat in geen enkele verhouding en heeft ook niets met FO te maken.Metro2002 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 08:50:
[...]
Alles ligt aan je inkomen. Als je 200.000 euro per jaar binnenharkt is 50k voor 3 maanden reizen niet veel.
Voor jan modaal is dat ruim 2 complete netto jaarsalarissen. En de meesten hier zijn jan modaal en geen directeur van Shell.
Kun je wel roepen dat het erom gaat dat "JIJ" het de uitgave waard moet vinden. Als je in dezelfde paragraaf mensen die niet op vakantie gaan als "thuis gevangen" beschouwd doe je in principe hetzelfde... Je propageert impliciet een bepaalde norm waarvan jij vindt dat mensen daar aan moeten voldoen...Xanaroth schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 08:58:
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Je maakt hierbij een ongeteste aanname op basis van 'Jan Modaal' terwijl hij in dit topic actief is en je ook kunt vragen wat de impact is. Zoals eerder gezegd; je kunt allerlei aannames maken, het volledig vanuit jezelf beredeneren en het '3 sneue weekjes' noemen, maar interessanter is om de impact te begrijpen en ideeen uit te wisselen hoe hij hiermee om kan gaan. Jouw voorgestelde alternatief (een jaar lang als een backpacker reizen voor die 12k) zou overigenseen veel grotere financiele impact hebben, namelijk door misgelopen inkomsten/salarisstijging/pensioenopbouw, e.d. Los van dat het mij verschrikkelijk lijkt om een jaar lang te reizen.kabelmannetje schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:04:
[...]
Klopt. Jan modaal houdt bij 1/3 van zijn salaris sparen, rond 550 euro per maand over. Dan moet hij dus voor deze 3 weken vakantie die 12K kost, 90 weken werken. Dat staat in geen enkele verhouding en heeft ook niets met FO te maken.
Bovendien zijn er meerdere factoren bij het maken van een keuze dan alleen de parameter om zo snel mogelijk FO worden. In dit geval een menselijke, nml de levenspartner. Er is ook financieel prima een business case voor te maken als een zware/goedbetaalde baan vol te houden is door af en toe volledig ontspannen op een dure, volledig verzorgde vakantie te gaan.
Onverwachtse financiele tegenslagen zijn onderdeel van het FO worden. Dit topic is niet om deze te veroordelen (als hij die 12k aan z'n vakantie gaat uitgeven is dat een given) maar om tips uit te wisselen hoe hiermee om te gaan.
Ik quote mijzelf even, kunnen we inmiddels over de vakantie discussie stappen?Config schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:21:
Laten we elkaar niet de maat nemen over wat we van elkaars levensstijlen of genomen beleggingsrisico vinden.
Ja, wat zou je allemaal doen als je FO was?Config schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:33:
[...]
Ik quote mijzelf even, kunnen we inmiddels over de vakantie discussie stappen?
Vanzelfsprekend is dat je precies hetzelfde kan doen als wat je deed voordat je FO werd. Je hebt immers voldoende om je huidige uitgavenpatroon zonder zorgen voort te zetten.
Geloof dat het niet duidelijk overkwam. Ik bedoelde het figuurlijke gevangen zitten een stuk letterlijker - geen geld voor wat dan ook. Dus ook geen geld om te klussen (heb je toch minstens gereedschap en materiaal voor nodig), of een fiets te kopen/onderhouden (om nog buiten je dorp/stad te kunnen komen), boeken.. ga zo maar door. Welke vorm van activiteit of tijdsbesteding dan ook. Vakantie is in die zin niets anders.Shapeshifter schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:28:
[...]
Kun je wel roepen dat het erom gaat dat "JIJ" het de uitgave waard moet vinden. Als je in dezelfde paragraaf mensen die niet op vakantie gaan als "thuis gevangen" beschouwd doe je in principe hetzelfde... Je propageert impliciet een bepaalde norm waarvan jij vindt dat mensen daar aan moeten voldoen...
Als in, soms moet je 'domme' FO afwegingen maken, om nog wel echt te leven en te genieten. Iedereen heeft wel iets waar hij of zij geld aan uitgeeft, wat meer waard is dan een jaartje minder werken. Alleen dat ligt net voor iedereen anders.
Hetzelfde als nu, minus de baan. Misschien een 'flex' baantje, af en toe 3-4 uurtjes op een dag ofzo. Denk dat 2 dagen van 11 tot 15 wel een mooie is. 2 dagen werken en 5 vrij, in plaats van de huidige 5 werken en 2 vrij.kabelmannetje schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:36:
[...]
Ja, wat zou je allemaal doen als je FO was?
[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 27-10-2015 10:22 ]
Oei, goeie. Ik ga voor value beleggen en financiele beslissingssystemen bouwen. Mijn huidige hobby's zeg maarkabelmannetje schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:36:
[...]
Ja, wat zou je allemaal doen als je FO was?
[ Voor 20% gewijzigd door Config op 27-10-2015 10:54 ]
Ik bedoel wat je allemaal met je vrije tijd zou gaan doen.Zr40 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:07:
Vanzelfsprekend is dat je precies hetzelfde kan doen als wat je deed voordat je FO werd. Je hebt immers voldoende om je huidige uitgavenpatroon zonder zorgen voort te zetten.
Pick your activities
http://earlyretirementext...ngs_to_do_when_you_retire
http://earlyretirementext...ngs_to_do_when_you_retire
Ik dacht erin te lezen dat je per se je huis uit moet om leuke dingen te doen. Daar ben ik het niet mee eens, ik heb juist mijn huis helemaal ge-optimaliseerd om aan te sluiten bij wat ik graag zou willen doen (ook als ik FO ben): meer films kijken, boeken lezen, zelf schrijven, programmeren, bedrijfjes opzetten, politiek actiever worden, hackerspace opzetten in de regio. De vraag: "wat ga je dan doen" verbaast me keer op keer. Het is bijna prudenter om te vragen wat ik niet ga doenXanaroth schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:15:
[...]
Geloof dat het niet duidelijk overkwam. Ik bedoelde het figuurlijke gevangen zitten een stuk letterlijker - geen geld voor wat dan ook. Dus ook geen geld om te klussen (heb je toch minstens gereedschap en materiaal voor nodig), of een fiets te kopen/onderhouden (om nog buiten je dorp/stad te kunnen komen), boeken.. ga zo maar door. Welke vorm van activiteit of tijdsbesteding dan ook. Vakantie is in die zin niets anders.
Als in, soms moet je 'domme' FO afwegingen maken, om nog wel echt te leven en te genieten. Iedereen heeft wel iets waar hij of zij geld aan uitgeeft, wat meer waard is dan een jaartje minder werken. Alleen dat ligt net voor iedereen anders.
[...]
Hetzelfde als nu, minus de baan. Misschien een 'flex' baantje, af en toe 3-4 uurtjes op een dag ofzo. Denk dat 2 dagen van 11 tot 15 wel een mooie is. 2 dagen werken en 5 vrij, in plaats van de huidige 5 werken en 2 vrij.
Je gaat er vanuit dat FO zijn direct meer vrije tijd betekent, terwijl dit niet het geval hoeft te zijn. Ik ken genoeg mensen die niet meer hoeven te werken, maar het nog wel doen. Waarom? Combinatie van geestelijk jong blijven & plezier in het werk. Vaak werken deze wel wat relaxter, parttime. Ik ken ook voorbeelden van mensen die op zeer jonge leeftijd met pensioen zijn gegaan en geestelijk snel oud zijn geworden.. beetje vanaf je 50e de krant lezen en op de wereld mopperen zeg maar..kabelmannetje schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:02:
[...]
Ik bedoel wat je allemaal met je vrije tijd zou gaan doen.
Ik zou zelf ook doorgaan met werken, maar dan wel minder ambitieus en ook parttime. Iets vaker uitslapen, iets langer weekend en minder overwerken lijkt me wel lekker.
Maar dat zou ik nu ook al kunnen doen.dcl! schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:44:
Inderdaad, parttime baantje + verder eea aan leuk en nuttig vrijwilligerswerk.
2-3 dagen werken en de rest vrijwilligerwerk of lanterfanten of iets daar tussenin.
Spaarquota gaat dan naar nihil maar je kunt het toch niet meenemen.
Wachten totdat je helemaal FO bent of nu verplicht deeltijd door moeten werken tot je pensioen?
👉🏻 Blog 👈🏻
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.