Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 100 Laatste
Acties:
  • 755.499 views

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:50
Na lang twijfelen toch maar een topic aangemaakt omdat ik er gewoon graag over klets en visies en meningen van andere personen hoor. In mijn directe omgeving heb ik meestal te maken met personen die of te weinig verdienen om fatsoenlijk te sparen, of mensen die het liefst al het geld dat ze verdienen ook uitgeven.

De vraag eigenlijk: zijn er meerdere mensen hiermee bezig? Wat is jullie doel/droom om met het geld te doen?

Waarom spaar wij:
1) Wij krijgen het geld niet op (aan voor ons nuttige dingen)
2) Het geeft een beschermd gevoel
3) ik wil niet afhankelijk zijn van een AOW leeftijd van 71 (in mn droombeeld kan ik vanaf mijn 50ste stoppen/part time werken)

Onze situatie:
Jong gezin (30 en 28 met de eerste baby op komst) zijn dit jaar de 100K vermogen gepasseerd. Met het bereiken van de eerste 100K wil ik de doelen voor de toekomst ook wat meer concreet maken en ergens naar toe gaan werken. Volgende doel zal de 250K zijn dit zal hopelijk rond mijn 35ste zijn om door te gaan naar de 500K rond mijn 40ste.

Netto gezins inkomen rond de 4.5K (beide full time werkend) niet geheel modaal maar beide nog in 42% schaal (dus geen topinkomens maar gewoon hardwerkende mensen).
Uitgave die daar tegenoverstaan zijn ongeveer 3K. Dit alles resulteert in een toename van het spaargeld met zo'n 20-25K. Dit moet komend jaar worden aangevuld met extra rendement op aandelen (hier ben ik nog zoekende in, door domme manieren van beleggen sta ik op een 6-7K verlies).

Aangezien het inkomen maar in beperkte mate te beinvloeden is (beide redelijk tevreden over de baan met bijbehorende inkomen en arbeidsvoorwaarden) zijn we erg kritisch in onze uitgaven.
Niet kritisch in de zin dat we krenten zijn of extreem zuinig leven.

Het genereren van passief inkomen staat nu hoog op mijn to-do lijstje. Dit is natuurlijk een voorwaarde van financieel onafhankelijk zijn. Combinatie van aandelen en het uitbaten van stukje onroerendgoed lijkt me hierin de leukste combi voor de lange termijn.

Anoniem: 31491

Gezien je de 100K gepasseerd bent, wat zegt je bank of financieel adviseur?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 19-12-2013 15:28 ]

• Accountant
Anoniem: 31491 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:27:
Gezien je de 100K gepasseerd bent, wat zegt je bank of financieel adviseur?
Geloof zelf niet in die adviseurs. Vind het fijner om op het internet met andere personen hierover te sparren. Geef verder niet graag mijn geld uit handen daar voel ik me onprettig bij, wil verantwoordelijk zijn voor mijn eigen doen en laten ook al pakt dat soms negatief uit.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
Uhm... beginnen met leven?

Zonder dollen. Je kan je hypotheek als je die hebt versneld aflossen. Nauwelijks woonlasten is ook erg prettig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:47
Senor Sjon schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:34:

Zonder dollen. Je kan je hypotheek als je die hebt versneld aflossen. Nauwelijks woonlasten is ook erg prettig.
Naast dat dit je vaste lasten al een stuk naar beneden kunt brengen, levert het ook "rendement" op. Als jij een hypotheekrente van 6% hebt, en je gaat aflossen op je hypotheek dan maak je feitelijk 6% rendement op het geld wat je inlegt. Dat is met beleggen al best lastig om te halen in één jaar om nog maar te zwijgen over het vermogensbelasting die je anders zou moeten betalen met je beleggingen.

Vraag is of je dat geld in je huis wilt steken nu de huizenmarkt er wat beroerd voor staat. Feit is wel dat je hypotheek over het algemeen nog wel even loopt.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:18

Bob Popcorn

Plop!

Precies, dan kun je weer opnieuw beginnen en nóg harder sparen 8)

Overigens, een hoop geld oppotten lijkt me niet zo heel chill. Als je toch een huis hebt (gefinancierd of niet) heb je in principe alles toch, veel meer ga je niet meer uitgeven in je leven. Voor de occasionele auto die er aangeschaft moet worden eens per 5/10 jaar heb je niet veel meer nodig dan 50k (inclusief inruil van de vorige) en dan rij je heel dik. Dus waarom zou je 500k willen hebben? Of meer zelfs? Kost je alleen maar vermogensbelasting.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Je hebt nu 100k op een spaarrekening staan?
Dan inderdaad je hypotheek aflossen. Wellicht alvast in een deposito wat stoppen voor je kind voor later. Kan je nu alvast mooi rente trekken daar op.

Ons Netto inkomen per maand (28 en 26 jaar) ligt rond de 4300 netto per maand maar zoveel komen wij niet aan sparen toe. Ik probeer elke maand tussen de 500-1000 euro te sparen. Op dit moment 19k gespaard. Heb echter zeer recent de tuin laten doen (3k) en een nieuwe tv (1k), home cinemaset + mediaplayer (500eur) gekocht en voor 2 pers (800 euro) wintersport betaald.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Yep. Ik heb mijn nieuwe huis net cash gekocht en heb dus geen hypotheek. De woonlasten zijn daardoor onderhoud en investering, en veel minder gezeur met allerlei formulieren, eisen etc. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Anoniem: 58485

Sparen ondanks de negatieve rente is altijd slim.

Je woonlasten omlaag brengen door bijv eerder af te lossen op je hypotheek is nog slimmer. Hiermee hou je maandelijks uiteindelijk meer over en kan je harder sparen. :P

Als ik 100k tot m'n beschikking had wist ik het wel. Gelijk aflossen, dan heb je de rente ook niet eens meer. De winst die je dan al pakt ipv de looptijd kan je weer leuke dingen van doen.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Robkazoe schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:37:
[...]

Naast dat dit je vaste lasten al een stuk naar beneden kunt brengen, levert het ook "rendement" op. Als jij een hypotheekrente van 6% hebt, en je gaat aflossen op je hypotheek dan maak je feitelijk 6% rendement op het geld wat je inlegt. Dat is met beleggen al best lastig om te halen in één jaar om nog maar te zwijgen over het vermogensbelasting die je anders zou moeten betalen met je beleggingen.
Je moet natuurlijk wel rekening houden met HRA. Dus op de hypotheek bespaar je met een rente van 5% maar zo'n 3%. Plus inderdaad de VRH over het vermogen boven de 40k. Met 100k betaal je 1,2% over 60k. Als je het op een spaarrekening zet heb je nu dus een netto rendement van zo'n 1%. Dan loont het dus inderdaad om af te lossen, want het rendement is daar 3* zo hoog.

Met andere beleggingen kan het natuurlijk de andere kant op slaan, maar daar zal dan ook een ander risico plaatje aan hangen.
Vraag is of je dat geld in je huis wilt steken nu de huizenmarkt er wat beroerd voor staat. Feit is wel dat je hypotheek over het algemeen nog wel even loopt.
Je geld zit eigenlijk al in het huis aangezien je het al gekocht hebt. De huidige staat van de huizenmarkt veranderd dus niet heel veel aan de keuze om het daar in te steken of niet. Het grote nadeel van je hypotheek aflossen is dat je geld dan redelijk vast zit, en je dus minder flexibel bent.

Ik zou zelf in ieder geval een gedeelte van mijn geld vrij willen houden en dus niet het volledige bedrag aflossen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:27
Leuk topic! Zelf spaar ik voornamelijk passief met mijn annuitaire hypotheek (hypotheekvrij op mijn 55ste). En probeer ik mij verder zoveel mogelijk te beschermen tegen onderstaande situaties. Daarnaast heb ik een spaarpotje voor onvoorziene kosten en onderhoud.

Misschien ook leuk om te benoemen hoe je tegen onderstaande situaties bent gedekt:

1. Werkloosheid: Op 1 vast inkomen kunnen wij rondkomen.
2. Werkloosheid + Werkloosheid partner: Hypotheeklasten zijn dan te hoog om dit langer dan 3 jaar vol te houden. Gedwongen verkoop van de woning (weliswaar met NHG).
3. Geen groei salaris >5 jaar: Geen probleem, geen al te hoge hypotheek en financiele ruimte om eventuele inflatie op te vangen.
4. Overlijden partner: Goede ORV verzekering, bij overlijden wordt de hyotheek voor de partner volledig afgelost.
5. Jij of je partner die 50% minder wil werken (kinderwens): Financieel mogelijk
6. Scheiding: Mogelijk al kunnen op dit moment niet in de woning blijven wonen (gekocht op 1,25 salaris). We zullen dus de woning moeten verkopen (weliswaar met NHG).

[ Voor 94% gewijzigd door r.e.s op 19-12-2013 16:04 ]

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 16:45

klaaz

it's me!

Al zal de waarde van een woning de komende jaren weinig positiefs opleveren, als je het projecteert op de periode waar topicstarter het over heeft zal de waarde zeker verhogen. Geld wordt daarentegen gegarandeerd minder waard. Wat kun je nog met 500K over pak hem beet, 25 jaar? Als mijn grootouders destijds het huis niet hadden gekocht voor 7000 gulden maar het geldt op de bank hadden gezet waren ze veel slechter uit geweest.

Als je kijkt naar lange termijn ontwikkelingen dan is geld altijd minder waard geworden en vastgoed meer.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:47
Woy schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:46:
[...]

Je moet natuurlijk wel rekening houden met HRA. Dus op de hypotheek bespaar je met een rente van 5% maar zo'n 3%. Plus inderdaad de VRH over het vermogen boven de 40k. Met 100k betaal je 1,2% over 60k. Als je het op een spaarrekening zet heb je nu dus een netto rendement van zo'n 1%. Dan loont het dus inderdaad om af te lossen, want het rendement is daar 3* zo hoog.

Met andere beleggingen kan het natuurlijk de andere kant op slaan, maar daar zal dan ook een ander risico plaatje aan hangen.

[...]

Je geld zit eigenlijk al in het huis aangezien je het al gekocht hebt. De huidige staat van de huizenmarkt veranderd dus niet heel veel aan de keuze om het daar in te steken of niet. Het grote nadeel van je hypotheek aflossen is dat je geld dan redelijk vast zit, en je dus minder flexibel bent.

Ik zou zelf in ieder geval een gedeelte van mijn geld vrij willen houden en dus niet het volledige bedrag aflossen.
Helemaal mee eens, het was even snel op de achterkant van een bierviltje om het duidelijk te maken. Alles volledig in je stenen stoppen is niet handig en daarnaast kan/mag het vaak ook niet zonder boeterente. Je mag bij de meeste banken bv maar 20% per jaar af lossen. Als je slim bent, doe je dat nog even voor het einde van het jaar. Dan ben je volgend jaar vrij/flexibel om af te lossen.

Anoniem: 533014

klaaz schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:53:
Al zal de waarde van een woning de komende jaren weinig positiefs opleveren, als je het projecteert op de periode waar topicstarter het over heeft zal de waarde zeker verhogen. Geld wordt daarentegen gegarandeerd minder waard. Wat kun je nog met 500K over pak hem beet, 25 jaar? Als mijn grootouders destijds het huis niet hadden gekocht voor 7000 gulden maar het geldt op de bank hadden gezet waren ze veel slechter uit geweest.

Als je kijkt naar lange termijn ontwikkelingen dan is geld altijd minder waard geworden en vastgoed meer.
Dat weet je helemaal niet. Ja, op de héééle lange termijn stijgen huizenprijzen ongeveer met de inflatie mee. Maar op een termijn van, zeg, 20 jaar, kun je daar weinig over zeggen.

In Japan dalen de huizenprijzen ook al meer dan 20 jaar.

• Accountant
Bob Popcorn schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:38:
[...]
. Dus waarom zou je 500k willen hebben? Of meer zelfs? Kost je alleen maar vermogensbelasting.
Om eerder te stoppen met werken of minder te werken.
thewizard2006 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:39:
Ons Netto inkomen per maand (28 en 26 jaar) ligt rond de 4300 netto per maand maar zoveel komen wij niet aan sparen toe. Ik probeer elke maand tussen de 500-1000 euro te sparen. Op dit moment 19k gespaard. Heb echter zeer recent de tuin laten doen (3k) en een nieuwe tv (1k), home cinemaset + mediaplayer (500eur) gekocht en voor 2 pers (800 euro) wintersport betaald.
Volgend jaar staat de tuin op de planning wil wel veel zelf eraan gaan doen. We gaan jaarlijks 4 keer per jaar op zonvakantie met de vliegtuig, huurauto en low budget accomodatie. Kosten voor dit alles 6K (andere geven dit aan 1 vakantie uit). Meer vakantie dagen heb ik niet vriendin wel zit in onderwijs. Mijn oog is gevallen op een Tag Heuer horloge die wil ik misschien in de toekomst kopen. En ben al in bezit van mooit Mont Blanc setje pennen. Nieuwe tv is al gekocht 550 euro meer vond ik zonde van mijn geld, koop over 4 jaar wel weer eentje met nieuwere functies.
Woy schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:46:
[...]

Het grote nadeel van je hypotheek aflossen is dat je geld dan redelijk vast zit, en je dus minder flexibel bent.
Dat dus, ik zet mijn kapitaal niet in om mijn maandlasten te verlagen en nu geen kapitaal meer te hebben. Maandlasten zijn nu al erg laag en kunnen we makkelijk opbrengen. Daarnaast wil ik over 10 jaar nog eens verhuizen en heb ik dan nog ongeveer 100K nodig dat wil ik dan zonder bank financieren.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-04 14:21
De vraag die mij altijd bezig houdt is: wat wil je gaan doen als je 50 bent en stopt met werken? Begrijp me niet verkeerd maar werken zorgt buiten inkomen ook voor sociaal contact, tijdsbesteding, uitdaging en waardering etc. Dat zal je op een andere manier op moeten vangen. Zeker gezien jouw leeftijdsgenoten dan nog allemaal werken. Heb je concrete plannen voor die periode?

Verder is het natuurlijk altijd goed om wat vermogen op te bouwen als je jezelf niks tekort doet. Wij sparen ook aardig en lossen de hypotheek versnelt af. Echter ben ik nu geen zaken aan het laten om een jaartje eerder te stoppen. Aan dingen waar ik plezier aan beleef durf ik dan ook best aan uit te geven.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Accountant
klaaz schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:53:
Wat kun je nog met 500K over pak hem beet, 25 jaar?
500K meer dan wanneer ik het niet zou hebben :)
MrFl0ppY schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:04:
De vraag die mij altijd bezig houdt is: wat wil je gaan doen als je 50 bent en stopt met werken? Begrijp me niet verkeerd maar werken zorgt buiten inkomen ook voor sociaal contact, tijdsbesteding, uitdaging en waardering etc. Dat zal je op een andere manier op moeten vangen. Zeker gezien jouw leeftijdsgenoten dan nog allemaal werken. Heb je concrete plannen voor die periode?

Verder is het natuurlijk altijd goed om wat vermogen op te bouwen als je jezelf niks tekort doet. Wij sparen ook aardig en lossen de hypotheek versnelt af. Echter ben ik nu geen zaken aan het laten om een jaartje eerder te stoppen. Aan dingen waar ik plezier aan beleef durf ik dan ook best aan uit te geven.
Daarom ook wellicht part time werken, reizen, wandelen genieten van de natuur. Krijg de tijd denk ik wel om hoor. Daar heb ik geen werk voor nodig. Ben accountant desnoods ga ik voor nop ondernemers helpen lekker boeiend als me dat gelukkig maakt :) . Maar op mijn tijden en zonder stress.

Nou heb het ook niet over een jaartje volgens de pensioenplanner zou ik tot 71 moeten werken, dan vind ik 21 jaar eerder mooi streven. En ik kan die BMW 5 serie wel kopen die ik erg mooi vind, maar dan maakt de BMW me loonslaaf. Ik rij lachend rond in mijn 14 jaar oude goedkope auto (mijn pennen zijn duurder dan mn auto). Maar mijn pennen heb ik de rest van mn leven, denk misschien wat anders als de gemiddelde mens.

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03
Vergeet ook niet een realistisch plan op te stellen wat te doen met je vermogen. 100k is leuk maar 100k nu is over 10 of 20 jaar geen 100k meer door verschillende invloeden (inflatie, geldkoersen, bankkosten).

Je geeft zelf aan dat je al 7k kwijt bent door onhandig investeren. Persoonlijk zou ik je 100k uit handen geven aan een partij (lees: bank, private bankers) die voor jou beleggingskeuze kan maken danwel adviseren. Met een beetje geluk haal je de 3% rendement na aftrek van inflatie/kosten/belastingen/verliezen. Je vermogen kan goed waardevast blijven.

Natuurlijk blijft beleggen een risico en je kunt zoveel kansen aannemen wat je wilt. Zelfs de mooiste adviseurs blunderen.

Dat is mijn kijk op je 100k. Voor het geld wat je ernaast spaart (wat dus overblijft van jullie loon), blijf onder de 20k (mits de rest "belastingvrij" vast zit in investeringen) voor diverse "zakgeld" doeleinden. Mocht er dan nog geld overblijven, probeer daarmee je lasten te verlichten door bijvoorbeeld je hypotheek versneld af te lossen.

Realiseer je goed dat het moeilijk is om überhaupt een waardevast vermogen te hanteren. Natuurlijk zie je er euro's bijkomen en heb je het gevoel alsof je met sparen er snel bijkunt. Maar om inflatie/belasting/verliezen en kosten tegen te gaan zul je geld vast moeten zetten (in de vorm van beleggingen / deposito's).

My 2cts (die je dan ook weer kunt sparen)

• Accountant
r.e.s schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:50:
Leuk topic! Zelf spaar ik voornamelijk passief met mijn annuitaire hypotheek (hypotheekvrij op mijn 55ste). En probeer ik mij verder zoveel mogelijk te beschermen tegen onderstaande situaties. Daarnaast heb ik een spaarpotje voor onvoorziene kosten en onderhoud.

Misschien ook leuk om te benoemen hoe je tegen onderstaande situaties bent gedekt:

1. Werkloosheid: Op 1 vast inkomen kunnen wij rondkomen.
2. Werkloosheid + Werkloosheid partner: Hypotheeklasten zijn dan te hoog om dit langer dan 3 jaar vol te houden. Gedwongen verkoop van de woning (weliswaar met NHG).
3. Geen groei salaris >5 jaar: Geen probleem, geen al te hoge hypotheek en financiele ruimte om eventuele inflatie op te vangen.
4. Overlijden partner: Goede ORV verzekering, bij overlijden wordt de hyotheek voor de partner volledig afgelost.
5. Jij of je partner die 50% minder wil werken (kinderwens): Financieel mogelijk
6. Scheiding: Mogelijk al kunnen op dit moment niet in de woning blijven wonen (gekocht op 1,25 salaris). We zullen dus de woning moeten verkopen (weliswaar met NHG).
1. Werkloosheid: Op 1 vast inkomen kunnen wij net aan rondkomen. Kiezen bewust voor full time te werken.
2. Werkloosheid + Werkloosheid partner: Ob.v. huidig spaargeld zouden we het 4-5 jaar trekken denk ik. We zouden dan wel goed gaan besparen Gedwongen verkoop van de woning (weliswaar met NHG).
3. Geen groei salaris >5 jaar:[/b] Geen probleem hebben 1.500 netto ruimte zonder 13e maand en vakantiegeld.
4. Overlijden partner: Hypotheek wordt volledig afgelost door ORV is me de 40 per maand wel waard.
5. Jij of je partner die 50% minder wil werken (kinderwens): Financieel mogelijk, maar zij werkt in het onderwijs en vraag me niet hoe maar ze is gek als ze part time gaat werken (naar mijn mening werkt ze nu al part time met het verlof wat ze heeft) neemt wel ouderschapsverlof op. En altijd vroeg thuis, dus zij is geen onderwijzeres die stress/werkdruk ervaart.
6. Scheiding: Met spaargeld kan hypotheek worden afgelost zodat op 1 sdalaris mogelijk is.

• Accountant
MMaster23 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:15:
Je geeft zelf aan dat je al 7k kwijt bent door onhandig investeren. Persoonlijk zou ik je 100k uit handen geven aan een partij (lees: bank, private bankers) die voor jou beleggingskeuze kan maken danwel adviseren. Met een beetje geluk haal je de 3% rendement na aftrek van inflatie/kosten/belastingen/verliezen. Je vermogen kan goed waardevast blijven.
Klopt helemaal gelijk in. Verkeken op pennystocks en het snelle geld. Ben nu meer bezig met AEX Trackers en aandelen als Shell en vaker tussentijdse winst/verliesneming (of juist niet). Ben er wel achter gekomen dat behoud van kapitaal het aller belangrijkste is. Dat ga ik dit jaar testen, wil het eerst zelf proberen en zelf verantwoordelijk zijn.
Daarom wil ik ook in de toekomst een belegging zoeken in een leuk huisje of studentenhuis. Lijkt me ook een leuke tijdsbesteding later wat opknappen het contact met de huurders. Lijkt me een heel leuk proces. Daarnaast verzekerd huurinkomsten je van een vaste maandelijkse cashflow wat me wel aanspreekt.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
Ik vind je topictitel wel misleidend. Want financieel onafhankelijk voor de modale man is onhaalbaar, dan praat je over 1x 33k bruto, wat zo tegen de 1.800 netto per maand zit. En jullie halen netto al 2,5x meer binnen. Zo te lezen met niet een hele dure woning.

Je zou ook kunnen kijken naar vakantiewoningen en op die manier huurpenningen innen. Kan je zelf ook gebruiken als je wilt. ;)

Maar stap 1 lijkt mij zoals ik al zei, je huis aflossen. Dan ben je redelijk onafhankelijk van je inkomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Ik volg al tijden dit blog: http://www.mrmoneymustache.com/

Ik wil op mn tijd ook financieel onafhankelijk worden. Maar om dat als doel te hebben is best lastig, je moet niet alleen sparen, maar ook snijden in uitgaven.

Anoniem: 35872

Mooi streven, maar wees wel reëel.
Ik persoonlijk zou ook veel meer kunnen sparen dan ik nu doe, maar dan heb ik geen leven meer :)
Je weet niet wat de toekomst brengt, straks ben je 50 en ga je lekker met pensioen en 2 maanden later val je dood neer... Om het maar heel zwart wit te zien..
Als ik kijk naar mijn moeder en stiefvader, mijn stiefvader heeft een herseninfarct gehad en zit nu de hele dag in de stoel.. kan niets meer.. lopen met rollator etc gaat nog net..
Maar vakantie of leuke dingen doen is bijna niet meer mogelijk..

Leuk als je dan 5 ton op de rekening hebt.. :) Je kinderen zullen blij zijn.....

Ik persoonlijk spaar ook wel voor later, maar dit is puur een aanvulling op mijn pensioentje.. Niet om financieel onafhankelijk te zijn.

Ik leef liever nu.. Ga liever nu op reis naar een bepaald land dan dat ik moet wachten tot ik 50 ben en het misschien dan niet meer kan..

Vind een balans en wees niet bang om wat geld uit te geven om nu extra plezier te hebben..

• Accountant
Senor Sjon schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:35:
Ik vind je topictitel wel misleidend. Want financieel onafhankelijk voor de modale man is onhaalbaar, dan praat je over 1x 33k bruto, wat zo tegen de 1.800 netto per maand zit. En jullie halen netto al 2,5x meer binnen. Zo te lezen met niet een hele dure woning.

Je zou ook kunnen kijken naar vakantiewoningen en op die manier huurpenningen innen. Kan je zelf ook gebruiken als je wilt. ;)

Maar stap 1 lijkt mij zoals ik al zei, je huis aflossen. Dan ben je redelijk onafhankelijk van je inkomen.
Woning is 200K krijg je in het zuiden leuke 2 onder een kap voor waar je je niet voor hoeft te schamen. met volledige aflossing bruto last van netgeen 1.000. Over 10-12 jaar staat er nog een bouwproject op de planning. Maar kiezen ervoor ons toekomsitg kind in een kindrijke omgeving te laten opgroeien.

Vakantiewoning idd wel aangedacht maar komt toch veel bij kijken. Ten eerste voor eigen gebruik ben je locatie gebonden lijkt me erg saai steeds naar hetzelfde huisje te gaan. Bezetting kan een probleem zijn dus een minder zekere cashflow.

In mijn visie moet het passieve inkomen de hypotheeklasten dekken. Daarom los ik niet sneller/voortijdig af. Dan heb ik mijn kip geslacht die goude eieren legt.

• Accountant
Avinator88 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:40:
Ik volg al tijden dit blog: http://www.mrmoneymustache.com/

Ik wil op mn tijd ook financieel onafhankelijk worden. Maar om dat als doel te hebben is best lastig, je moet niet alleen sparen, maar ook snijden in uitgaven.
Die is mij wat te extreem, maar is leuk leesvoer. Uitgave zijn inderdaad belangrijk onderdeel. Wij hebben niet het gevoel dat we iets missen of ons iets ontnemen. Afgelopen jaar top bruiloft gehad a 15K, huwelijksreis van 3 weken en nog een weekje weggeweest in de herfst.

Ik zou me er slecht bij voelen of schuldig bij voelen als ik het geld uitgaf aan onnodige dingen dan krijg ik letterlijk kortsluiting in mijn hoofd.
Het geld hoeft niet uitgegeven te worden. Sparen kan ook leuk zijn! En dan krijgen de kinderen t maar in de toekomst, hoop dat ik ze dan wel iets bijgebracht heb dat er meer is dan alleen consumeren.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:56

Wokschotel

Op 6 wielen

r.e.s schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:50:
Leuk topic! Zelf spaar ik voornamelijk passief met mijn annuitaire hypotheek (hypotheekvrij op mijn 55ste).
Jij bent de eerste die gewoon een hypotheek aflossen als sparen ziet _O-

Tja de rente die je betaald is over de gehele looptijd ook niet mals..
Het heeft alleen zin als je je spaargeld harder laat renderen dan de hypotheek kosten. (rente etc)
Persoonlijk zou ik zsm aflossen..

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 19-12-2013 16:55 ]

• Accountant
Wokschotel schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:53:
[...]
Jij bent de eerste die gewoon een hypotheek aflossen als sparen ziet _O-
Ik vind hem slim bezig dit is een man met visie in mijn ogen, is toch ook een vorm van sparen(uiteindelijk heeft hij meer dan diegene die een huisje huurt)! Moet je eens naar die slimme mensen kijken die een deel of 100% aflossingsvrij hebben omdat het kon. Onder het motto van het kan toch en ik leef nu!

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-12-2024

p2w

Accountant schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:24:

Netto gezins inkomen rond de 4.5K (beide full time werkend) niet geheel modaal maar beide nog in 42% schaal (dus geen topinkomens maar gewoon hardwerkende mensen).
Interessante discussie, echter een modaal inkomen is 33.500 € per jaar. Bruto € 2.568 per jaar.

Met een netto inkomen van 4.5k zit je hier ruim 2x boven. Denk dat gezinnen met een modaal inkomen niet het bedrag kunnen sparen die jullie sparen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
2. Werkloosheid + Werkloosheid partner: Ob.v. huidig spaargeld zouden we het 4-5 jaar trekken denk ik. We zouden dan wel goed gaan besparen Gedwongen verkoop van de woning (weliswaar met NHG).
Dan ben je dus na 4-5 jaar je huis én je spaargeld kwijt?

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als je in of nabij een studentenstad woont (in het bijzonder Amsterdam), dan zou ik eens kijken naar kamerverhuur, zoals je al eerder noemde.

Met dergelijk kapitaal kan je gemakkelijk huren of kopen op mooie locaties en met winst verhuren aan studenten. Studenten betalen soms wel €500pm voor een kamer van nog geen 15m2.

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-03 21:19

Jeroen V

yadda yadda yadda

Anoniem: 35872 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:41:
Ik leef liever nu.. Ga liever nu op reis naar een bepaald land dan dat ik moet wachten tot ik 50 ben en het misschien dan niet meer kan..

Vind een balans en wees niet bang om wat geld uit te geven om nu extra plezier te hebben..
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het hier volledig mee eens ben. Ik heb al teveel mensen gezien die niet van hun geld hebben kunnen genieten een een grote erfenis achterlaten.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 14:48

André

Analytics dude

Vandaag nog op een begrafenis van iemand geweest die ook een hoop geld en plannen had...

En dat sluit direct aan bij mijn eigen motto: ik leef nu, en over morgen maak ik me niet te veel zorgen. Dat betekent niet dat ik alles maar uitgeef. Maar wel dat ik bij 50k buffer gestopt ben met sparen. Tevens los ik mijn huis volledig af zodat ik op mijn 60e geen hypotheek meer heb.

Dat maakt het voor mij mogelijk om nu luxe te leven, maar ook omdat ik lang blijf werken dan nog steeds riant rond kan komen. Dat ik dan niet 100% kan stoppen met werken zal best, part-time zal dan wel kunnen en dat is meer dan genoeg.

Anoniem: 318025

Ik zelf zou ook wel financieel onafhankelijk willen worden, maar ik probeer nu juist veel te sparen zodat ik kan compenseren in de toekomst wat ik waarschijnlijk toch nooit zal krijgen: een goed salaris.

Maar verder geeft het gewoon een goed gevoel als je niet zoals zoveel andere Nederlanders heel veel schulden hebt en het gevoel is nog beter als je realiseert dat je maar een minimum inkomen heb.

Overigens als je zou verhuizen naar een land als Thailand, Indonesië dan ben je met een bedrag van € 20.000 gewoon al rijk en als je niet boven je standaard leeft kun je daar jaren mee vooruit, enige probleem is dan wel je verblijfsvergunning.

Maar in Nederland word sparen juist bestraft, want vanaf € 21.000 zoveel wilt de regering plots 1.2% van je rendement boven dat bedrag en met huidige rentes en inflatie hou je dan weinig over.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 19-12-2013 17:15 ]

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Jeroen V schreef op donderdag 19 december 2013 @ 17:07:
[...]

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het hier volledig mee eens ben. Ik heb al teveel mensen gezien die niet van hun geld hebben kunnen genieten een een grote erfenis achterlaten.
Persoonlijk vind ik het naief om je levenshouding te baseren op een uitzondering. De meeste mensen worden wel oud.

Ik heb super leuk werk en ik verdien heel aardig (heb 100k+ op de bankrekening staan en verwacht binnen 2 jaar op de 200k te zitten) maar mijn streven is ook om financieel onafhankelijk te zijn en wellicht eerder met pensioen te gaan. Verplicht te werken tot mijn 67'e... dat is nog eens 30 jaar.. pfff.

[ Voor 18% gewijzigd door Alarmnummer op 19-12-2013 17:45 ]

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-04 11:17
Waarschijnlijk heb je er al over nagedacht, maar onderschat de extra uitgaven voor de kleine straks niet. Misschien een optie om tijdelijk (beiden) wat minder te werken als de kleine er is? Je hebt imho voldoende achter de hand en je kind(eren) is (zijn) nu eenmaal maar 1x jong.

Als je voor een horloge gaat, misschien een duurder en meer waardevast model (Rolex, Omega of Patek als je het helemaal als een investering ziet).

[ Voor 26% gewijzigd door Taigu op 19-12-2013 18:24 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:51

vhal

ಠ_ಠ

p2w schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:59:
[...]

Interessante discussie, echter een modaal inkomen is 33.500 € per jaar. Bruto € 2.568 per jaar.

Met een netto inkomen van 4.5k zit je hier ruim 2x boven. Denk dat gezinnen met een modaal inkomen niet het bedrag kunnen sparen die jullie sparen.
Hij noemt het gezinsinkomen dus ws twee inkomens.

Een buffer is fijn maar als je morgen samen tegen een boom knalt, dan heb je maar verrekt weinig aan die 250k op de rekening. Leuk voor de erfgenamen, dat dan wel weer wel.

Ik zou zeggen, los wat af, regel een deposito voor de kleine, hou wat achter de hand en doe wat leuke dingen met het geld.

Strava

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
vhal schreef op donderdag 19 december 2013 @ 18:47:
[...]

Hij noemt het gezinsinkomen dus ws twee inkomens.

Een buffer is fijn maar als je morgen samen tegen een boom knalt, dan heb je maar verrekt weinig aan die 250k op de rekening. Leuk voor de erfgenamen, dat dan wel weer wel.

Ik zou zeggen, los wat af, regel een deposito voor de kleine, hou wat achter de hand en doe wat leuke dingen met het geld.
Je kan wel heel veel onwaarschijnlijke scenarios maken. Dan kan je ook gaan preppen, want stel je eens voor dat het helemaal mis gaat.

Ik denk sowieso dat het belangrijk is welke definitie je gebruikt. Hier is er één (niet meer hoeven te werken), het CBS heeft bijvoorbeeld een compleet andere (http://www.cbs.nl/nl-NL/m...efault.htm?conceptid=2283).

Voor mij is het zelf dat ik het belangrijk vind dat ik niet mijn huidige werkgever (of een ander iets) nodig heb om rond te komen. Maar dat is niet hetzelfde als geen werkgever nodig hebben: Oftewel genoeg buffer om een tijd vooruit te kunnen als ik zou besluiten te vertrekken bij mijn werkgever, maar dat hoeft dan niet tot mijn 71ste. Gewoon lang genoeg om ander werk te kunnen vinden, en vaste lasten hebben die laag genoeg zijn dat een achteruitgang in salaris daar ook geen (groot) probleem bij is.

En minder werken later lijkt me een heel goed idee. Vanaf je 40ste ofzo met pensioen gaan lijkt me eigenlijk saai.

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 07:10
Herkenbare situatie die van de TS. Wij zitten beide ongeveer in dezelfde leeftijdscategorie (2 jaar jonger) en hebben een vergelijkbaar inkomen, alleen onze spaarrekening is wat kleiner door grote uitgaven van de afgelopen 3 jaren (woningen kopen + renoveren, tuin aanleggen (500m2), trouwen, paar mooie reizen maken).

3 maanden geleden hadden we ongeveer 30k op de spaarrekening staan. We hebben de volgende keuzes gemaakt voor de komende jaren:

- 10k afgelost op de hypotheken. (overal een beetje ivm 20% regel)
- komende 3 jaar lossen we een klein onderdeel van hypo (8k) af. Deze annuïteit hypo mogen we namelijk niet van de hypotheek rente aftrekken en we mogen ieder jaar maar 20% aflossen...
- En de belangrijkste, vrouw lief stopt met werken als de kleine er is.

Hoelang vrouw lief stopt is nog niet bekend, tijd zal het leren. Verwachting is voor ongeveer 5 jaar. Van 1 salaris wordt het natuurlijk iets krapper, maar we houden een spaarpot van 20k achter hand als extra buffer.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Voor alle doemdenkers:
natuurlijk kan hij morgen er dood bij neervallen maar wie weet geniet TS er wel meer van om op z'n 50ste nog maar 2 daagjes per week te werken (of te stoppen) dan aan een nieuwe auto kopen. Ik snap die redenatie _VOLLEDIG_. Ik vind het eigenlijk tamelijk bizar dat veel mensen zich de oren van de kop werken om allemaal veel te dure troep te kunnen betalen: grote huizen met extra kamers waar je 3 uur per week zit, dure auto's etc. Natuurlijk ik snap dat het fijn/leuk/mooi is maar maakt het je echt gelukkiger dan de onafhankelijkheid van het niet 40 uur per week hoeven werken? Dat je gewoon lekker een kort dagje kan maken als je geen zin hebt?
Accountant schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:57:
[...]

Ik vind hem slim bezig dit is een man met visie in mijn ogen, is toch ook een vorm van sparen(uiteindelijk heeft hij meer dan diegene die een huisje huurt)! Moet je eens naar die slimme mensen kijken die een deel of 100% aflossingsvrij hebben omdat het kon. Onder het motto van het kan toch en ik leef nu!
Kijk omdat sommigen mensen zo dom waren om geen 30 jaar vooruit te kunnen kijken en in hun hebberigheid een aflossingsvrijehypotheek namen maakt mensen die dat niet hebben nog niet slim.

@TS als je kinderen ouder worden dan gaan die ook kapitalen kosten, zeker gezien het huidige vooruitzicht qua studiefinanciering (en dan bedoel ik niet alleen de 'stufi' maar ook college gelden). Of je moet natuurlijk je kind met een hoge schuld of een flinke werkdruk opzadelen tegen die tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 19-12-2013 19:27 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27

ericplan

5180 Wp PV

Geen slecht plan om een spaarrekening te openen voor de kinderen. Maar zeer de vraag of er in de toekomst nog studiefinanciering is.

Verder staat hypotheek aflossen hoog op mijn lijstje. Ben nu 55+ en hypotheekvrij. Dat geeft een heerlijk vrij gevoel en maakt het ook mogelijk om probleemloos een dag (of twee) minder te gaan werken.

Ook kan je kijken wat je kan doen om je vaste lasten omlaag te brengen, door bijvoorbeeld je huis te verduurzamen. Beter isoleren, zonnepanelen. Dat zijn investeringen die niet eenvoudig door te rekenen zijn, want je bent erg afhankelijk van de overheid. Maar in een goed geïsoleerd huis stook je minder, dat is duidelijk.

A'dam PVOutput

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 11:50
Ik ben hier ook al een paar jaar mee bezig en ik ben momenteel 22. Ik heb een groot gedeelte van mijn geld in dividendaandelen zitten (Shell, Unilever, McDonalds, Coca Cola, Johnson&Johnson, etc.) die elk jaar dividend uitkeren en deze ook al jaren groeien. Zo ben ik beschermd tegen inflatie, verdien ik regelmatig een extraatje (vanwege de dividend, die ik overigens direct weer herbeleg) en heb ik kans op kapitaalgroei vanwege groei van het bedrijf. De risico's zijn klein, want de kans dat een blue-chip bedrijf failliet gaat is nihil.

Ik hoop hierdoor voor mijn 50ste te kunnen stoppen met werken met een aardig vermogen. Mijn doel is om op mijn 50ste verjaardag 1,5 miljoen euro te bezitten. Die 1,5 miljoen euro staat dan uit tegen ongeveer 4% dividend per jaar = €60.000 per jaar aan dividend. Na aftrek van de belasting blijft er dan zo'n €50.000 per jaar over. Daar kan ik goed van leven.

Momenteel is mijn portefeuille rond de 50k, dus ik ben er nog lang niet maar ik heb ook nog 28 jaar te gaan.

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-04 20:06

Shapeshifter

Get it over with

Ik werd toevallig laatst door een vriend gewezen op mrmoneymustache en heb daar eens wat zitten bladeren en met hem gediscussieerd en ben toen heel gericht gaan kijken naar wat voor effect bepaalde investeringen hebben om zo snel mogelijk financieel onafhankelijk te worden (niet dat ik wil stoppen met werken, maar ik wel de mogelijkheid hebben). Ik snap de mensen niet zo goed die roepen dat ze zich dan gaan vervelen, ik zou echt zoveel kunnen en willen gaan doen.

Na onze begroting nog eens goed bekeken te hebben kwamen woonlasten (hypotheek), energie en brandstof als grootste kostenposten uit de bus. Hypotheek is lineair, dus het maandbedrag zal alleen maar dalen, ik ben van plan om alles boven de VRH grens steeds daarin te steken zodat onze lasten dalen en vadertje staat niet 1.2% inpikt. Dit zorgt er ook voor dat ik steeds harder kan gaan sparen. Tevens ben ik van plan een tweedehands elektrische auto te kopen (Nissan Leaf) om zo 300 euro per maand te besparen op brandstof (42.000km per jaar tikt hard aan). Qua energie dacht ik meteen aan zonnepanelen, maar na die doorgerekend te hebben blijkt dat helemaal niet zo'n geweldige investering te zijn (tuurlijk is het beter dan niets doen, maar 50 euro per maand besparen levert op lange termijn meer op). Huis isoleren is niet nodig, nieuwbouw van dit jaar dus is al helemaal super. Voorlopig willen wij hier niet weg (weiland voor de deur, schone lucht, rust, leuk voor de kinderen).

Nadat het huis is afgelost zal ik waarschijnlijk als een malle kunnen gaan sparen, amper vaste lasten en tegen die tijd ongetwijfeld een hoger salaris. Doel is om 25 keer mijn jaarlijkse uitgaven bij elkaar te sparen, omdat je dan van de rente kunt gaan leven. Dit zou dan kunnen met een beleggingsrekening of door zelf geindexeerde fondsen te kopen. Na aftrek van inflatie en VRH houd je dan genoeg rente over om je uitgaven te dekken (zeker als je huis is afgelost).

Had het een maand geleden aan mij gevraagd en ik zou waarschijnlijk iets geroepen hebben als: "och wat boeit het, zolang ik maar een beetje relaxt kan leven", maar ik ben er wel anders over gaan denken. Werken is prima, maar het kost veel vrije tijd. Waarom werken voor geld als het geld voor jou kan werken. Ik ben nog jong, dus ik kan er vroeg mee beginnen.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
@Accountant

Zijn jullie trouwens van plan allebei evenveel te blijven werken nadat de baby er is?

• Accountant
Besef ook dat ons gezinsinkomen iets boven modaal is. Maar wij kiezen er ook voor gezamenlijk full time te werken. Onze afzonderlijke bruto inkomens van 3100 en 3500 zijn naar mijn mening ook geen topinkomens. Ik wil alleen duidelijk maken dat ik denk dat financiële onafhankelijkheid sneller bereikbaar kan zijn dan je denkt.

Ja willen beide full time blijven werken. Vrouw zit in het onderwijs en heeft een rooster en werkdruk om jaloers op te zijn( lees ze kan het aan met 2 vingers in haar neus en kinderen lopen weg met haar). 2e levensjaar van het kind zal ze waarschijnlijk 1 dag ouderschapsverlof op gaan pakken. 1 dag opvang en 'andere dagen staan opa's en oma's te trappelen. Daarnaast als zij uren inlevert krijgt ze deze nooit meer terug en wil mijn vrouw zelfstandig blijven mocht ooit iets mislopen tussen ons.

Kinderen zullen inderdaad geld gaan kosten maar de kosten heb je ook grotendeels zelf in de hand. Ik schaam me er niet voor speelgoed 2e hands te kopen en kleding bij de primark of iets dergelijks. En daar horen op oudere leeftijd idd een rijbewijs/ studie bij. Zullen van 4 vakanties naar 2-3 vakanties gaan.
Maar gelukkig kost een kind geld want het is denk ik een van de mooiste geschenken die je kunt krijgen en zal er mijn laatste centen aan uitgeven als dat zou moeten! Welzijn en gezondheid komt natuurlijk op de eerste plek.

Verder is het voor mij iets meer als een droom geworden maar meer een obsessie. Toen ik 16 was had ik eerder zo'n obsessie ontwikkeld en die is uitgekomen toen ik 19 was. Hier ben ik jaren later achter gekomen dat het visualiseren en het ontwikkelen van een moeten je dromen en doelen aanzienlijker dichter bij haalt.

Net trouwens wezen uiteten en er met een kennis over gehad. Hij snapte niet hoe wij 1.500 per maand konden sparen excl. vakgeld en 13e maand. Volgens hem lagen onze kosten nagenoeg gelijk maar bij hem ging alles op hij snapte er niks van.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Cubic X:
Mooie berekening, maar als je nu kan zeggen dat je met 50k per jaar kan rondkomen, over 30 jaar, vergeet je wel even 30 jaar inflatie. Met 50k per jaar, netto, kan jij over 30 jaar simpel niet meer rondkomen.

Modaal inkomen 1984: 17k
Modaal inkomen 2014: 33k

Die 33k is in 2044 dan zo rond de 66k, dan zit je netto wel wat hoger dan modaal, maar veel zal het niet zijn..

• Accountant
GoldenSample schreef op donderdag 19 december 2013 @ 19:26:
Voor alle doemdenkers:
natuurlijk kan hij morgen er dood bij neervallen maar wie weet geniet TS er wel meer van om op z'n 50ste nog maar 2 daagjes per week te werken (of te stoppen) dan aan een nieuwe auto kopen. Ik snap die redenatie _VOLLEDIG_. Ik vind het eigenlijk tamelijk bizar dat veel mensen zich de oren van de kop werken om allemaal veel te dure troep te kunnen betalen: grote huizen met extra kamers waar je 3 uur per week zit, dure auto's etc. Natuurlijk ik snap dat het fijn/leuk/mooi is maar maakt het je echt gelukkiger dan de onafhankelijkheid van het niet 40 uur per week hoeven werken? Dat je gewoon lekker een kort dagje kan maken als je geen zin hebt?
Helemaal gelijk in. In de accountancy bv en lease auto's. Persoon maakt promotie en mag nieuwe auto uitkiezen, want bij zijn nieuwe functie past de huidige Polo niet meer laat ik nu maar die Golf of BMW 1 leasen want stel je voor....ONBEGRIJPELIJK voor mij.
Mensen die niet plannen. Een huis kopen en dan erachter komen dat het toch te klein is voor de gezinsuitbreiding.

Het staat geloof ik ook vast dat mensen leven naar hun inkomen. Dus bij stijging van 10% inkomen stijgen de uitgave ook met 10%. Onze inkomsten zijn de laatste jaren fors gestegen maar uitgaven nauwelijks.

De visie van mr money mustach deel ik wel. Dat mensen zich in het algemeen omringen door een hoop zooi wat weinig toevoegd. Verder is hij een voorstander van veel fietsen en de auto laten staan. Hou zelf ook wel van wat lichaamsbeweging en fiets/wandeltochtjes.

• Accountant
RaZ schreef op donderdag 19 december 2013 @ 22:28:
@Cubic X:
Mooie berekening, maar als je nu kan zeggen dat je met 50k per jaar kan rondkomen, over 30 jaar, vergeet je wel even 30 jaar inflatie. Met 50k per jaar, netto, kan jij over 30 jaar simpel niet meer rondkomen.

Modaal inkomen 1984: 17k
Modaal inkomen 2014: 33k

Die 33k is in 2044 dan zo rond de 66k, dan zit je netto wel wat hoger dan modaal, maar veel zal het niet zijn..
Hij heeft nog 1,5 miljoen om langzaam op te knabbelen :9 .

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-04 20:08
@TS: Mooi te zien dat er ook nog frugale mensen bestaan :)

Maar goed, ik begrijp dat je een inkomen van € 4500 netto per maand hebt, want op € 4500 bruto per maand over twee inkomens hou je met uitgaven rond de € 3000 zo € 400 over (probeer dan maar eens een ton te vergaren). Modaal is € 32.500 bruto per jaar. Ik denk dat je daar - per persoon - zo € 15.000 boven zit. Exclusief 13e maand en andere extra's. Daarmee zit je inderdaad nog steeds in de (2e) 42% schijf. Maar.... met modaal heeft het helemaal niets te maken :)

Niet dat ik je daarop wil afkraken - integendeel. Maar als er mensen zijn die zich wel kunnen herkennen in een modaal salaris, maar in geen geval zich op hun 30'e € 100k op de bank zien staan, dan is dit de reden :)

Veel succes met je gezin en met je bankrekening!

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Barrycade

Through the...

Je hebt geluk dat de opa's en oma's staan te trappelen. Ik hoop dat je (schoon) ouders in goede gezondheid zijn, maar je lijkt me een planner, dus heb je ook ziekte / het onverhoopte overlijden ingecalculeerd bij je (schoon) ouders?
Als je allebei fulltime wilt werken en je kind(eren) naar de opvang moet brengen ben je zo je overschot van 1,5k p/m voor 50% kwijt.

Wij zitten ook in dezelfde situatie: wij krijgen ons geld niet op. Wij zitten er warmpjes bij en laten niet veel in het leven, maar onder de lijn zou je ons nuchter qua bestedingen kunnen noemen. Wij leven op een lager niveau dan ons inkomen ons zou toelaten. Maar we hebben niet echt het gevoel dat we wat moeten laten.

Dus ook 100k op de bank en een maandelijkse spaarpot vulling van +/- 1,2 - 1,5k euro. Dus ik ben ook al met een schuin oog naar aflossing van de hypotheek aan het kijken. Maar de rente op de hypotheek is al niet erg hoog en wij zitten in de 52% schaal. Dus de rekentools komen op een netto voordeel van een paar honderd euro als ik 50% van mijn vermogen zou gebruiken voor het aflossen.

Tja voor me gevoel is het beschikbaar hebben van die extra 50% me dat wel waard (qua zekerheidsgevoel). Aan de andere kant: als je ziet wat het rendement is van sparen is dit ook om te huilen. Dus wellicht moet ik ook maar eens aan andere toepassingen van het geld gaan denken. Hoewel ik ook nog een paar lijfrente polissen heb lopen op AEX basis.

Ik heb trouwens wel zonnepanelen genomen: bespaart me 600 euro per jaar en dat is een rendement van 10% exclusief de 1,2% die de belastingdienst van mijn spaargeld wilde hebben. Dus krijg ik sowieso meer rendement dan de bank me met redelijk laag risico kan bieden.

Maar je TS geeft wel aanleiding om er weer eens over na te denken
/me Barrycade maakt mental note: moet me toch weer eens gaan melden bij mijn private banker, waar ik in het verleden eigenlijk niet zo veel tijd voor over had en geen zin in had.

Kleine waarschuwing aan TS: als je kinderen hebt, verdwijnt tijd (net zo als nachtrust) op een magische manier. :X Dus schieten uitzoekwerkzaamheden zoals dit er wel eens bij in. ;)

• Accountant
Barrycade schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:06:
Je hebt geluk dat de opa's en oma's staan te trappelen. Ik hoop dat je (schoon) ouders in goede gezondheid zijn, maar je lijkt me een planner, dus heb je ook ziekte / het onverhoopte overlijden ingecalculeerd bij je (schoon) ouders?
Maar je TS geeft wel aanleiding om er weer eens over na te denken
/me Barrycade maakt mental note: moet me toch weer eens gaan melden bij mijn private banker, waar ik in het verleden eigenlijk niet zo veel tijd voor over had en geen zin in had.

Kleine waarschuwing aan TS: als je kinderen hebt, verdwijnt tijd (net zo als nachtrust) op een magische manier. :X Dus schieten uitzoekwerkzaamheden zoals dit er wel eens bij in. ;)
Ben een enorme planner goed ingezien. Ziekte overlijden is niet ingecalculeerd maar goed we gaan er niet vanuit maar dan zij het zo dan komen er extra kosten. We hopen dat de ouders er extra energie en levensgeluk uitputten.

Zelf beleggen niet je ding?

Ik ga voor 2014 mij met name richten op de AEX tracker. Eenvoudig product met veel spreiding. Belangrijkste leerdoelen zijn hierbij bepalen van exit en winstneming strategie. En een keuze maken tussen buy en hold en meer trading op week/maand termijn bij gehaalde doelstelling/verlies en weer wachten op een kleine correctie.

Geen pennystocks en hefboomproducten meer voor mij. Opties zou ik wel nog interessant vinden.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:07
Leuk :) Ik volg mrmoneymustache en ERE (Early Retirement Extreme) ook.

Het ERE forum/website/boek toont ook aan dat je ook Financieel onafhankelijk kunt worden als je gewoon modaal verdient. Het gaat niet zozeer om hoeveel je verdient of uitgeeft, het gaat om de verhouding, of beter gezegd welk percentage je spaart voor je financieel onafhankelijk bent.

Financieel Onafhankelijk in 11 jaar
Stel 100 euro is je jaarlijkse inkomen. Als je 30 euro uitgeeft, kun je 70 euro sparen.
Doe je dit 11 jaar, heb je 11 jaar * 70 euro = 770 euro

Uitgaande van een netto (dus na inflatie en belasting) rendement van 4%, levert dit 770 euro * 4% = 30.8 euro per jaar op. Je hebt 30 euro per jaar nodig, dus je bent financieel onafhankelijk na 11 jaar *O*

Opmerking: het gaat niet om de absolute getallen, het gaat om de (vereenvoudigde) percentages en daar kun je natuurlijk zelf mee spelen (als je 85% per jaar kunt sparen kun je in 5 jaar financieel onafhankelijk zijn ;) )

Financieel Onafhankelijk bij een vermogen van 25 x je jaarlijkse uitgaven
Een andere manier om ernaar te kijken: uitgaande van 4% rendement, heb je (100/4%=) 25 x je jaarlijkse uitgaven nodig voor je van je rendement kunt leven.

Als je uitgaat van netto 3.3% rendement, dan heb je (100% / 3.3% =) 30 x je jaarlijkse uitgaven nodig.

Hierbij blijft je vermogen volledig in stand (niet nodig, mag op zijn als je dood bent), heb je geen rekening gehouden met AOW en/of nog hier en daar wat bijklussen wat natuurlijk goed mogelijk is.

Wijzelf hebben nu ongeveer 12.5 x ons jaarlijkse uitgaven bij elkaar gespaard. En we sparen ongeveer 63% van ons inkomen (goed inkomen, maar ook met 2 kinderen).
Je ziet ook dat het op een gegeven moment sneller gaat, het vermogen gaat ook geld genereren (rente van deposito, dividend, aflossen stukjes hypotheek = minder uitgaven = extra sparen etc.)

Vermogen (niet) laten beheren: Ik zag eerder dat geadviseerd werd om je vermogen te laten beheren. Dat kan, maar als je in staat bent om je 25 of 30 x je jaarlijkse uitgaven bij elkaar te sparen, ben je imho ook in staat om je goed te verdiepen hoe je je vermogen het beste kunt beheren. Dat scheelt namelijk HEEL veel aan kosten (stel je maakt 4% na inflatie en belasting, dan kun je zo nog 1% afrekenen met je private banker, oftewel ff 25% van je inkomsten uit je vermogen!). Genoeg blogs, fora, boeken hierover e.d.

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:27

VPI

Robkazoe schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:37:
[...]

Of de huizenmarkt het goed doet of niet...je hebt toch schuld bij de bank lijkt me?

• rube
Accountant schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:31:
[...]
Ik ga voor 2014 mij met name richten op de AEX tracker. Eenvoudig product met veel spreiding.
Van "veel" spreiding zou ik "nauwelijks" spreiding maken als je een AEX tracker gebruikt. AEX: slechts een beperkt aantal aandelen in eigenlijk maar een paar sectoren.

Wil je een goede aandelen spreiding, kijk dan eerder naar de EU STOXX 600 ofzo, dan heb je een mandje van 600 aandelen verspreid over heel Europa. En dan heb je nog alleen maar aandelen, en dus erg riskant.

Mijn visie: eerst bescherming van je vermogen (door goede spreiding) en dan pas naar rendement zoeken. 10% of 20% rendement een jaar lijkt heel mooi, maar niet als het daarna 40% zakt en 10 jaar lang niets doet.

• Accountant
rube schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:31:
Wijzelf hebben nu ongeveer 12.5 x ons jaarlijkse uitgaven bij elkaar gespaard. En we sparen ongeveer 63% van ons inkomen (goed inkomen, maar ook met 2 kinderen).
Je ziet ook dat het op een gegeven moment sneller gaat, het vermogen gaat ook geld genereren (rente van deposito, dividend, aflossen stukjes hypotheek = minder uitgaven = extra sparen etc.)

Vermogen (niet) laten beheren: Ik zag eerder dat geadviseerd werd om je vermogen te laten beheren. Dat kan, maar als je in staat bent om je 25 of 30 x je jaarlijkse uitgaven bij elkaar te sparen, ben je imho ook in staat om je goed te verdiepen hoe je je vermogen het beste kunt beheren. Dat scheelt namelijk HEEL veel aan kosten (stel je maakt 4% na inflatie en belasting, dan kun je zo nog 1% afrekenen met je private banker, oftewel ff 25% van je inkomsten uit je vermogen!). Genoeg blogs, fora, boeken hierover e.d.
Mooie post! gelijk gestemde zoiets zocht ik ook met het openen van dit topic. Dit klopt door te sparen en bewust te zijn van het geld lijkt het soms wel of het steeds makkelijker gaat. Was het niet Einstein ofzo die het rente op rente effect een wereld wonder vond?

• rube
Albert Einstein: “Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it ... he who doesn't ... pays it.” ;)

• rube
VPI schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:33:
[...]
Of de huizenmarkt het goed doet of niet...je hebt toch schuld bij de bank lijkt me?
Inderdaad, aflossen breng je lasten naar beneden en dus hebt je minder inkomen nodig.
Onafhankelijk wat de huizenmarkt an sich doet.

Anders moet je met dat vermogen in ieder geval genoeg rendement maken om je hypotheek iedere maand te kunnen betalen. En dat is over het algemeen wat minder zeker.

En er spelen meer zaken mee natuurlijk: je wilt ook cash beschikbaar hebben voor noodgevallen, liever geen boeterente betalen bij teveel aflossen etc.

• Accountant
rube schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:37:
[...]

Van "veel" spreiding zou ik "nauwelijks" spreiding maken als je een AEX tracker gebruikt. AEX: slechts een beperkt aantal aandelen in eigenlijk maar een paar sectoren.

Wil je een goede aandelen spreiding, kijk dan eerder naar de EU STOXX 600 ofzo, dan heb je een mandje van 600 aandelen verspreid over heel Europa. En dan heb je nog alleen maar aandelen, en dus erg riskant.

Mijn visie: eerst bescherming van je vermogen (door goede spreiding) en dan pas naar rendement zoeken. 10% of 20% rendement een jaar lijkt heel mooi, maar niet als het daarna 40% zakt en 10 jaar lang niets doet.
Klopt, en dan werkt de hoge weging van shell en enkele andere aandelen in de AEX ook nog mee. Voordeel van de AEX vind ik zelf dat deze eenvoudig te volgen is.
Nadeel van individuele aandelen vind ik toch dat het risico te hoog is (ook gespreid). Heb zelf met obligaties minder dan zou ik eerder kiezen voor een deposito of huisje.
Gelukkig heb ik nog een lange belegginshorizon.

• rube
Accountant schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:52:
[...]
Klopt, en dan werkt de hoge weging van shell en enkele andere aandelen in de AEX ook nog mee. Voordeel van de AEX vind ik zelf dat deze eenvoudig te volgen is.
Nadeel van individuele aandelen vind ik toch dat het risico te hoog is (ook gespreid). Heb zelf met obligaties minder dan zou ik eerder kiezen voor een deposito of huisje.
Gelukkig heb ik nog een lange belegginshorizon.
Inderdaad, individuele aandelen is lastig tenzij je echt een professional bent (en ook die doen het niet altijd beter als de apen-selectie).
Maar (goede=lage kosten, goede spreiding) ETF's samen met obligatie's/deposito, vastgoed (eigen huis, verhuur) geeft al een mooie spreiding. Wellicht al bekend, maar "Dividend Growth Investing" en "permanent portfolio" is erg interessante materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
rube schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:58:
[...]

Inderdaad, individuele aandelen is lastig tenzij je echt een professional bent (en ook die doen het niet altijd beter als de apen-selectie).
Maar (goede=lage kosten, goede spreiding) ETF's samen met obligatie's/deposito, vastgoed (eigen huis, verhuur) geeft al een mooie spreiding. Wellicht al bekend, maar "Dividend Growth Investing" en "permanent portfolio" is erg interessante materie.
Kijk nog even mijn webinar van Alex af en ga dan slapen. Ben er nog niet mee bekend zal het morgen eens lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38
Accountant schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:31:
[...]

Ben een enorme planner goed ingezien. Ziekte overlijden is niet ingecalculeerd maar goed we gaan er niet vanuit maar dan zij het zo dan komen er extra kosten. We hopen dat de ouders er extra energie en levensgeluk uitputten.
Weet wat je van mensen vraagt. Ik heb het wel gezien dat een grootmoeder door het vele oppassen langzaam maar zeker gewoon aftakelt en eigenlijk gewoon werk is geworden.

Overigens denk ik dat je het (te) positief inschat. Wij werken 80% respectievelijk 90% met 3 dagen kinderopvang en het minimale bedrag aan kinderopvangtoeslag en de kosten inclusief het verlies aan inkomen was bij het begin netto EUR 1800 euro per maand en daarna waarschijnlijk nog groter. Het valt of staat met de 'gratis' opvang die je kunt krijgen.
Zelf beleggen niet je ding?

Ik ga voor 2014 mij met name richten op de AEX tracker. Eenvoudig product met veel spreiding. Belangrijkste leerdoelen zijn hierbij bepalen van exit en winstneming strategie. En een keuze maken tussen buy en hold en meer trading op week/maand termijn bij gehaalde doelstelling/verlies en weer wachten op een kleine correctie.

Geen pennystocks en hefboomproducten meer voor mij. Opties zou ik wel nog interessant vinden.
Jij moet even je neus laten zien in het beleggingstopic. Ik leg daar met plezier uit waarom een AEX tracker niet biedt wat jij zoekt ;)

Op zich moet ik ook nog eens een keer een plan uitwerken hiervoor. De essentie is de juiste spaarquote weten te hanteren. Helaas is die van mij geslonken de afgelopen jaren: iets meer luxe, minder tijd/zin om uitgaven financieel te optimaliseren, kosten van afdekken van risico's, kind (!).

Vanaf 1 ton naar 5 ton komen in nog 15 of 20 jaar is wel straf. Dat komt op zo'n 33k-20k opbouw per jaar inclusief rendement. Reeel rendement (na inflatie) daarvoor zou je afhankelijk van het risicoprofiel kunnen stellen op 0%-5%. Het is doenbaar maar dan moet er wel een plan achter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
1ste kind komt eraan?
Zeg maar dag dag tegen je spaargeld.... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Lasteraar schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 08:33:
1ste kind komt eraan?
Zeg maar dag dag tegen je spaargeld.... ;-)
Flauwekul

Net zo min als dat je 23% van je netto inkomen uitgeeft aan je 1ste kind en 29% aan het 1ste + 2de kind. (percentages uit mijn hoofd volgens het nibud).
Dat ligt echt heel erg aan de persoonlijke situatie en hoe je zaken wilt en kunt regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rube, Het zal je nog verbazen wat een kind kost :)
300 euro in de maand is zo weg..
Denk aan eten, luiers, kleding, billendoekjes en andere benodigdheden..
Daarnaast de initiele aanschaf van meubels, kinderwagen, autostoelen etc..
Vergeet niet het extra verbruik in GWL etc.

Ons eerste kindje heeft me ongeveer 5-6k gekost in het eerste jaar..
De tweede (met veel hergebruikte spullen) zo rond de 2-3k

Ondertussen kosten ze ongeveer 200 euro p/m gezamenlijk :) gemiddeld dan..

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 20-12-2013 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Zie hier veel reacties over het eerste kind dat opkomst is. Mijn visie hierop, heb al eerder aangegeven dat wij niet leven naar ons inkomen. Pin me er niet op vast maar ik denk dat een gemiddeld gezin met 1,4 werkend persoon ofzo netto 3K binnen harkt, dat zijn ook onze uitgave op dit moment. Volgens mij kun je daar prima een kind mee groot brengen. Ik verwacht inderdaad niet dat onze uitgaven extreem zullen stijgen (daarnaasst krijgen we nu recht op een combinatiekorting en krijgt mn vrouw opslag). Dus volgend jaar zullen de netto inkomsten met ongeveer 250 stijgen.
Het zal zeker voor 1 paar opa en oma's wat zwaarder zijn die zijn 70. Andere opa en oma werken nog full time en gaan minder werken. We zullen het in de gaten houden en durven ook knopen door te hakken als het te zwaar zou zijn. Maar het het is geen moeten we weten hoe graag ze dit willen.

We hebben trouwens wel geluk met onze ouders. Deel van de bruiloft is door hun bekostigd (40%) babykamer en kinderwagen zullen ze betalen. Heb zelf de gematigde levensstijl van mijn ouders overgenomen. Dus het zit wel in de familie. Enig verschil is dat mijn ouders vroeger niet het geld hadden voor extreme luxe en mn moeder ervoor heeft gekozen bij de geboorte te stoppen met werken. Maar momenteel zitten ze er erg warmpjes bij en ze spelen het klaar om van 2-2,5K in de maand nog iets van 10K te sparen (ja daar verbaas ik me ook over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 08:54:
Rube, Het zal je nog verbazen wat een kind kost :)
Nee, dat zal me niets verbazen.
We hebben er namelijk 2 :+
Ondertussen kosten ze ongeveer 200 euro p/m gezamenlijk :) gemiddeld dan..
Precies, wat ik bedoel. Een mooi absoluut getal en niet een percentage van het netto inkomen waar het Nibud mee rekent. Ik zeg ook niet dat een kind niets hoeft of mag kosten, maar je hebt zelf veel invloed hoeveel het kost

Als voorbeeld: onze kinderkamer heeft per kind nog geen € 100,- gekost. Aangeschaft voor € 500,- via MP en na 3.5 jaar voor € 300,- weer verkocht via MP. We hadden er ook makkelijk € 2000 of meer aan uit kunnen geven >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Rukapul schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 00:05:

[...]

Jij moet even je neus laten zien in het beleggingstopic. Ik leg daar met plezier uit waarom een AEX tracker niet biedt wat jij zoekt ;)
Ja weet ik maar daar is het zo breed. Daarom heb ik dit topic ook geopend om er een mengeling van tips van besparen en rendement te krijgen. Een beetje alles in een topic zeg maar :) . Maar ik zal de vraag wel eens stellen in het beleggingstopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 08:59:
Pin me er niet op vast maar ik denk dat een gemiddeld gezin met 1,4 werkend persoon ofzo netto 3K binnen harkt, dat zijn ook onze uitgave op dit moment. Volgens mij kun je daar prima een kind mee groot brengen.
Sterker nog, er zijn zat gezinnen in Nederland die het met een stuk minder MOETEN doen en die 2 (of meer) kinderen hebben. Dus volledig mee eens.
Maar momenteel zitten ze er erg warmpjes bij en ze spelen het klaar om van 2-2,5K in de maand nog iets van 10K te sparen (ja daar verbaas ik me ook over).
Netjes, maar ook hier: er zijn stellen die alleen van AOW rond MOETEN komen dus ja, dat is best mogelijk.

Als wij niet zouden werken (geen reiskosten en BSO), en niet op vakantie zouden gaan zouden wij met een gezin met 2 kinderen ook zo'n 10K kunnen sparen bij een inkomen van 2.5K per maand.
Komt ook doordat onze uitgaven lager zijn geworden door o.a. gedeeltelijk aflossen hypotheek en het plaatsen van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:12
Het zal zeker voor 1 paar opa en oma's wat zwaarder zijn die zijn 70. Andere opa en oma werken nog full time en gaan minder werken. We zullen het in de gaten houden en durven ook knopen door te hakken als het te zwaar zou zijn. Maar het het is geen moeten we weten hoe graag ze dit willen.
Ik ken een koppel waar de grootouders ook stonden de springen om op de kinderen te passen. Enkele jaren ging dat goed, nu worden ze al zenuwachtig als je over de kinderen praat... maar tegen de ouders houden ze de schijn hoog, want de opvang kost zo veel...
Die mensen zijn ook financieel onafhankelijk, maar zijn nu afhankelijk van hun kleinkinderen :/

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Mijn ouders zijn met de oorlog geboren en hebben nog echte armoede meegemaakt en dat niet alles vanzelf sprekend is. Ik denk dat dat er bij hun ook veel mee te maken heeft dat ze zuinig maar wel gelukkig leven. Gelukkig gaan ze nu ieder jaar op vakantie (ben zelf slechts 1 keer in mijn jeugd met mijn ouders op vakantie geweest). Mijn vader is nu pas aan zijn 3e auto bezig in zijn leven. Daarnaast is hun huis afgelost en hebben ze het geluk gehad dat er een bestemmingswijziging is geweest waardoor een deel van hun weiland nu als bouwgrond is aangemerkt.

Als ik het zo bedenk volgens mijn ouders heel onbewust de leer van Mr money Mustach. Mijn moeder gaat overal op de fiets naar toe, verbouwen hun eigen groente en doen veel vrijwilligerswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Zie hier veel reacties over het eerste kind dat opkomst is. Mijn visie hierop, heb al eerder aangegeven dat wij niet leven naar ons inkomen. Pin me er niet op vast maar ik denk dat een gemiddeld gezin met 1,4 werkend persoon ofzo netto 3K binnen harkt, dat zijn ook onze uitgave op dit moment. Volgens mij kun je daar prima een kind mee groot brengen. Ik verwacht inderdaad niet dat onze uitgaven extreem zullen stijgen (daarnaasst krijgen we nu recht op een combinatiekorting en krijgt mn vrouw opslag). Dus volgend jaar zullen de netto inkomsten met ongeveer 250 stijgen.

We hebben trouwens wel geluk met onze ouders. Deel van de bruiloft is door hun bekostigd (40%) babykamer en kinderwagen zullen ze betalen. Heb zelf de gematigde levensstijl van mijn ouders overgenomen. Dus het zit wel in de familie. Enig verschil is dat mijn ouders vroeger niet het geld hadden voor extreme luxe en mn moeder ervoor heeft gekozen bij de geboorte te stoppen met werken. Maar momenteel zitten ze er erg warmpjes bij en ze spelen het klaar om van 2-2,5K in de maand nog iets van 10K te sparen (ja daar verbaas ik me ook over).
Toch ben ik benieuwd hoe het dumpen van je kinderen je ouders\schoonouders zal bevallen. Wij hebben rustige, lieve kinderen (nee, niet omdat ik zelf de ouder ben) en ze zijn dan ook altijd welkom bij opa en oma. Dus 1x per week mijn ouders, 1x per week mijn schoonouders. Daarnaast nog een dagje dagverblijf\BSO (vind ik belangrijk, bij opa en oma alleen krijgen ze toch niet altijd alle sociale vaardigheden mee (delen, samen spelen)) en verder is vrouwlief 2 dagen thuis.

"Vrienden" van ons geven hun kinderen een inconsequente opvoeding, gevolg 2 vervelende kinderen (maar écht vervelend, mama die keer op keer bij de juf moet komen etc.). Overal breken ze de tent af, gevolg; bij opa en oma zijn ze niet zo welkom. Dus als je pech hebt vragen je ouders\schoonouders aan je toch nog eens een dagje dagverblijf\BSO.

Beetje sparen voor je kinderen, dagverblijf\BSO en je bent zo € 500 per maand verder (of eigenlijk armer). Daarnaast hebben ze kleding, eten, drinken nodig (dat zijn maar beetjes), goede schoenen (reken zomaar even € 150 per jaar nu ze hard groeien). In the end heb je gewoon veel minder te besteden als je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
-Klimaks- schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 09:22:
[...]
Ik ken een koppel waar de grootouders ook stonden de springen om op de kinderen te passen. Enkele jaren ging dat goed, nu worden ze al zenuwachtig als je over de kinderen praat... maar tegen de ouders houden ze de schijn hoog, want de opvang kost zo veel...
Die mensen zijn ook financieel onafhankelijk, maar zijn nu afhankelijk van hun kleinkinderen :/
Laat ik voorop stellen dat het mij niets uitmaakt als ik de opvang zou moeten betalen. Dan maar minder sparen so be it. Welzijn van grootouders en kind staat voorop. Dit is allemaal toekomst kijken, maar deze oplossing zorgt er nu wel voor dat we kunnen blijven sparen.

Onderdeel van mijn zoektocht naar financiele onafhankelijkheid is dat ik als ik later 55-60 ben en mijn kind zou een kind krijgen dat ik hetzelfde zou kunnen bieden. Als ik naar mijn eigen moeder kijk hoeveel energie ze uit haar oppaskindje kreeg.

Vervelende kinderen of zieke kinderen dat overkomt je (en mocht nood aan de man zijn dan is dat besproken dan gaat mijn vrouw minder werken, denk aan autisme of moeilijk opvoedbaar). Mijn moeder was vroeger altijd thuis maar ik was een lastig kind/puber/jong volwassenen. Ik ben pas omgedraaid toen ik mn huidige vrouw leerde kennen. Tot mn 21ste was ik gewoon lastig en had ik een complete eigen wil.

Overigens wordt voor 1 dag opvang/gastouder ingeschakeld. Voordeel van gastouder is dat je deze per uur kan betalen en niet per dagdeel. Dit en doordat mijn vrouw graag t toekomstige kind thuis heeft in de schoolvakanties en dan zou je opvang door moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:12
Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 09:50:
[...]
Onderdeel van mijn zoektocht naar financiele onafhankelijkheid is dat ik als ik later 55-60 ben en mijn kind zou een kind krijgen dat ik hetzelfde zou kunnen bieden. Als ik naar mijn eigen moeder kijk hoeveel energie ze uit haar oppaskindje kreeg.
nofi, maar ik ben minder gaan werken toen wij kinderen kregen en we sparen nu bijna niks. Maar ik bied nu mijn kinderen wat jij aan je kleinkinderen wil bieden...

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ik hoor allemaal geluiden als - als - als.
Natuurlijk, wanneer nodig moet je ook flexibel zijn om je plannen aan te passen.
Maar dat is nog geen reden om er niet bewust mee aan de slag te gaan. Als je een doel hebt, kun je tenminste meten of je op de goede weg bent en/of je plannen aanpassen op weg naar het doel.

Heb je bijvoorbeeld 10 jaar lang (in eerste instantie niet geplande) opvang nodig a € 500 per maand, ja dan heb je na 10 jaar 60K minder kunnen sparen. So what, na het 1ste jaar kun je dat al wel inschatten en kun je je plannen of je doel aanpassen (ergens anders op bezuinigen, 2 jaar langer doorwerken, je target vermogen verlagen). Op het gehele plaatje maakt het wellicht niet eens zoveel uit.
En er kunnen ook positieve zaken gebeuren: wellicht krijg je in jaar 9 nog een erfenis van 60K van een familielid die je niet kende :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Accountant schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:57:
Dat dus, ik zet mijn kapitaal niet in om mijn maandlasten te verlagen en nu geen kapitaal meer te hebben. Maandlasten zijn nu al erg laag en kunnen we makkelijk opbrengen. Daarnaast wil ik over 10 jaar nog eens verhuizen en heb ik dan nog ongeveer 100K nodig dat wil ik dan zonder bank financieren.
Ik vind je niet erg verstandig overkomen met deze opmerking. Stel dat je nu je 100k in je huis duwt door je hypotheek te verlagen dan heb je over 10 jaar als je verhuisd die 100k nog steeds. Alleen niet op je spaarrekening. Die krijg je bij de verkoop los. En stel dat je met 50k verlies moet verkopen, dan maakt het nog niks uit uiteindelijk. Want of dat nu van je spaarrekening komt of vanuit een afbetaald stuk van de hypotheek maakt niks uit.

Ik kan het je niet met cijfers onderbouwd geven omdat ik niet weet wat voor hypotheek je hebt, wat de bedragen zijn, etc. etc. Maar in jullie geval is het volgens mij het verstandigst om je hypotheek flink te verlagen. Simpelweg betaal je voor je huis rente, door dat niet te doen hou je netto gewoon veel meer geld over. Elke euro rente is een euro weggegooid wat mij betreft. HRA en andere zaken zijn leuk, maar besef wel dat je van elke euro "slechts" 42 cent terugkrijgt en er nog steeds 58 betaald!

Ook een ander opmerking, beiden 5 dagen werken met een kind op komst? 1 van de 2 gaat niet minder werken? Leuk voor de kleine, constant bij de opvang. Besef je wel dat opvang niet goedkoop is. Stel dat je kind 5 dagen gaat reken dan maar op een kostenpost bruto van 1500 euro per maand. Netto wat minder want je krijgt wat terug, maar 800 euro ben je zo verder. Tot zover je spaarplannen.
Ook je redenering van partner vroeg thuis is wat kort door de bocht, als je praat over een kinderopvang dan koop je dagdelen in. Middagdeel is dan bijvoorbeeld van 12:45 tot 18:15, leuk als je partner om 14:00 thuis is maar betalen zal je. Bij gastouders is dit vaak wel te regelen overigens.

Mijn algemene tip is: ga LEVEN. Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken. Leuk als je met 50 of 55 met pensioen kan, maar wat heb je dan bereikt in je leven? Je kind(eren) niet zien opgroeien niks. Leuk hoor. Je kan beter nu iets minder werken en tijd aan je kind(eren) besteden. Als ze straks 18 zijn en op eigen benen gaan staan kan je altijd nog werken. Ik wil niet zeggen dat je geen (fatsoenlijke) buffer moet aanhouden, maar 20-40k is meer dan voldoende. Het is zelfs ongunstig om meer te hebben, kost je alleen maar geld (vermogensrendementsheffing bijvoorbeeld).
Ik ben zelf bewust een halve dag minder gaan werken toen de kleine kwam en mijn vrouw is van 4 naar 3 dagen gegaan. Financieel lever je dan in ja, maar wat ik ervoor terugkrijg is mij zoveel meer dierbaar. Lekker belangrijk wat er op de bank staat, ik leef nu. Morgen kan ik wel dood gaan, wat heb ik er dan aan gehad?

Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 09:50:
[...]
Dus je kiest er bewust voor om je eigen kind niet op te voeden maar wel je kleinkind? Slimme keus. Blijk je geen kleinkinderen te krijgen om wat voor reden dan ook, zit je daar met je handen geld achter de geraniums. Of je krijgt een ernstige ziekte en ben je bedlegerig geworden. Fijn, kan je memory spelen met je kleinkind.

[ Voor 10% gewijzigd door 5183 op 20-12-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
-Klimaks- schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:05:
[...]

nofi, maar ik ben minder gaan werken toen wij kinderen kregen en we sparen nu bijna niks. Maar ik bied nu mijn kinderen wat jij aan je kleinkinderen wil bieden...
Minder werken is geen optie in mijn huidige werk.

Erfenis tja mag er geen rekening mee houden maar die zal ook aanzienlijk zijn. Stiekem denk ik daar wel over na. Dat neem ik wel in mijn plannen mee. Het betreft namelijk een huis. Mede doordat ik ook in de toekomst wil investeren in een huis. Moet ik dan in het te erven huis investeren of koop ik eerder al een ander huis. Is wel een vorm van plannen en ermee bezig zijn (niet openlijk maar in gedachten). Want de werkelijkheid is dat het er is en er staat en er moet later iets mee gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Niet lullig bedoeld, maar *knip flauw en offtopic*

[ Voor 67% gewijzigd door Rukapul op 20-12-2013 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Laatst online: 16-03 01:03
Haakte al af bij de eerste reactie. Je gelooft niet in adviseurs maar je wil advies van willekeurige mensen op internet?

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

5183 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:38:
Niet lullig bedoeld, maar [mbr]*knip flauw en offtopic*[/]
Erhm, ik was de reactie nog aan het editten. Niks flauw of offtopics aan.... Beetje rare edit.

Dit wilde ik ervan maken:
Niet lullig bedoeld, maar mede ingegeven door het feit dat het bijna kerst is zie ik je als hoofdrolspeler in een bepaalde film.

Zonder gekheid, het is niet gezond hoor om zo bezig te zijn met geld op een spaarrekening plempen en dromen over een erfenis. Het is al helemaal niet fris om dat ook nog eens in je plannen mee te nemen. Er kan nog van alles gebeuren, je moet je niet rijk rekenen.

Dat het je gedachten passeert dat begrijp ik, maar je kan er beter op het moment dat het gebeurd gebruik van maken. Als je 55 bent en er zouden wat centen uit de erfenis komen dan kan je altijd op dat moment kijken of stoppen met werken een optie is. Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@kinderopvang: de eerste jaren zijn lastig, maar naar mijn persoonlijk mening ook erg belangrijk voor de binding - hechting met de kinderen.

Toen ze klein waren hebben we een periode allebei 28 uur gewerkt en "slechts" voor 2 dagen kinderopvang gekozen. Op het moment dat ze naar groep 3 gaan, circa 5-6 jaar zijn, gaat het "makkelijker" worden. Wij hebben nu bijvoorbeeld maar 2 dagen opvang voor na de school. De andere 3 dagen is mijn vrouw (op tijd) thuis om ze op te halen en op te vangen. Terwijl ze toch 26-28 uur kan werken en ik nu weer 40 uur werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

rube schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:42:
@kinderopvang: de eerste jaren zijn lastig, maar naar mijn persoonlijk mening ook erg belangrijk voor de binding - hechting met de kinderen.

Toen ze klein waren hebben we een periode allebei 28 uur gewerkt en "slechts" voor 2 dagen kinderopvang gekozen. Op het moment dat ze naar groep 3 gaan, circa 5-6 jaar zijn, gaat het "makkelijker" worden. Wij hebben nu bijvoorbeeld maar 2 dagen opvang voor na de school. De andere 3 dagen is mijn vrouw (op tijd) thuis om ze op te halen en op te vangen. Terwijl ze toch 26-28 uur kan werken en ik nu weer 40 uur werk.
Bij ons kan het gelukkig met minder opvang toe:
Maandag - naar opa en oma
Dinsdag - mama thuis
Woensdagochtend - kinderdagverblijf
Woensdagmiddag - ik thuis
Donderdag - mama thuis
Vrijdag - kinderdagverblijf

Voor ons een ideale mix, ze krijgt genoeg sociaals mee via de opvang. Op de dagen dat mama of ik thuis zijn gaat ze mee op pad (spelen, winkelen, zwemmen, weet ik wat allemaal) en op maandag genieten mijn ouders van haar. Mijn ouders doen het met ontzettend veel plezier (ook nog een neefje en nichtje zijn erbij), maar meer dan 1 dag zou ze opbreken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Offtopic: Eh, ik vind opa en oma eigenlijk ook opvang. Het is weliswaar binnen de familie, maar nog steeds buiten het gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
5183 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:33:
[...]

Ik vind je niet erg verstandig overkomen met deze opmerking. Stel dat je nu je 100k in je huis duwt door je hypotheek te verlagen dan heb je over 10 jaar als je verhuisd die 100k nog steeds. Alleen niet op je spaarrekening. Die krijg je bij de verkoop los. En stel dat je met 50k verlies moet verkopen, dan maakt het nog niks uit uiteindelijk. Want of dat nu van je spaarrekening komt of vanuit een afbetaald stuk van de hypotheek maakt niks uit.

Ik kan het je niet met cijfers onderbouwd geven omdat ik niet weet wat voor hypotheek je hebt, wat de bedragen zijn, etc. etc. Maar in jullie geval is het volgens mij het verstandigst om je hypotheek flink te verlagen. Simpelweg betaal je voor je huis rente, door dat niet te doen hou je netto gewoon veel meer geld over. Elke euro rente is een euro weggegooid wat mij betreft. HRA en andere zaken zijn leuk, maar besef wel dat je van elke euro "slechts" 42 cent terugkrijgt en er nog steeds 58 betaald!

Ook een ander opmerking, beiden 5 dagen werken met een kind op komst? 1 van de 2 gaat niet minder werken? Leuk voor de kleine, constant bij de opvang. Besef je wel dat opvang niet goedkoop is. Stel dat je kind 5 dagen gaat reken dan maar op een kostenpost bruto van 1500 euro per maand. Netto wat minder want je krijgt wat terug, maar 800 euro ben je zo verder. Tot zover je spaarplannen.
Ook je redenering van partner vroeg thuis is wat kort door de bocht, als je praat over een kinderopvang dan koop je dagdelen in. Middagdeel is dan bijvoorbeeld van 12:45 tot 18:15, leuk als je partner om 14:00 thuis is maar betalen zal je. Bij gastouders is dit vaak wel te regelen overigens.

Mijn algemene tip is: ga LEVEN. Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken. Leuk als je met 50 of 55 met pensioen kan, maar wat heb je dan bereikt in je leven? Je kind(eren) niet zien opgroeien niks. Leuk hoor. Je kan beter nu iets minder werken en tijd aan je kind(eren) besteden. Als ze straks 18 zijn en op eigen benen gaan staan kan je altijd nog werken. Ik wil niet zeggen dat je geen (fatsoenlijke) buffer moet aanhouden, maar 20-40k is meer dan voldoende. Het is zelfs ongunstig om meer te hebben, kost je alleen maar geld (vermogensrendementsheffing bijvoorbeeld).
Ik ben zelf bewust een halve dag minder gaan werken toen de kleine kwam en mijn vrouw is van 4 naar 3 dagen gegaan. Financieel lever je dan in ja, maar wat ik ervoor terugkrijg is mij zoveel meer dierbaar. Lekker belangrijk wat er op de bank staat, ik leef nu. Morgen kan ik wel dood gaan, wat heb ik er dan aan gehad?

[...]

Dus je kiest er bewust voor om je eigen kind niet op te voeden maar wel je kleinkind? Slimme keus. Blijk je geen kleinkinderen te krijgen om wat voor reden dan ook, zit je daar met je handen geld achter de geraniums. Of je krijgt een ernstige ziekte en ben je bedlegerig geworden. Fijn, kan je memory spelen met je kleinkind.
1. Intentie is wellicht om dit huis aan te houden en te verhuren.
2. Het geeft me een prettig gevoel zoveel cash geld te hebben. Zekerheid vooral in deze tijden van baan onzekerheid en dergelijke. Kunnen we op 1 inkomen 10 jaar uitzitten zonder op de uitgave te letten. Daarnaast droom ik van een eigen bedrijfje daar is cash voor nodig om terugval op te vangen.
3. Mijn vrouw zit in het onderwijs, 12 weken vakantie per jaar (nu al bijna 2weken kerstvakantie gehad door vergaderingen en ze heeft nog 2 weken volledig vrij). Maandag tot 12.30 les geven andere dagen tot 15u of 16u. Thuis werkt ze nooit, omgerekend naar het bedrijfsleven schat ik dat ze 32u werkt per week en full time betaald krijgt. En ja ze doet dr werk prima ze leeft voor dr schoolkinderen.
4. Minder werken is geen optie dan krijgen we de uren niet meer terug. Ik heb geen carriere baan ik werk van 830 tot 17u en om 17.05 ben ik thuis. Ik kan met mijn kind in de toekomst ontbijten naar school brengen en in de pauze wellciht nog met het kind lucnhen als deze uit school komt. Dan zou ik een half uurtje later thuis zijn. Dus ik denk niet dat mijn kind iets mist (voordeel van 4min loopafstand van het werk en 2min van school).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Accountant, het is jou leven en jou doelen.
Doe wat je goed lijkt, maar vergeet de belangrijke zaken in het leven niet..
Geld is leuk, maar of je nu 1 ton op de bank hebt of 2? Het leven veranderd er niet door.
Enige wat je jezelf onthoud is meer plezier. In goederen of in tijd met evt je kinderen.

Alles draait om keuzes, wij kunnen jou niet een keuze opdringen, enige wat we kunnen zeggen is dat er meer in het leven is dan alleen sparen..
Wat je ermee doet is jou zaak en niemand anders.

Hoop dat je de verschillende opvattingen eens op je laat inwerken en voor jezelf beslist of het gene wat je nastreeft het ook waard is.

Je kunt nog zo goed plannen, maar ik wil je 1 ding meegeven, kinderen zijn het mooiste wat je kunt overkomen, hun jeugd maak je maar 1x mee.. Geniet ervan!! Ze zijn zo het huis uit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:06
rube schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:51:
Offtopic: Eh, ik vind opa en oma eigenlijk ook opvang. Het is weliswaar binnen de familie, maar nog steeds buiten het gezin.
Vergis je niet: veel opa's en oma's vinden het geweldig om op te passen. Daarnaast maken zij integraal deel uit van ons gezin, net als de ooms en tantes van onze zoon.

Back on topic
Ik heb ook zitten te denken aan kopen van appartement en verhuren aan studenten

3 kamer appartement a 200k
huurinkomsten, 1.500/mnd = 18k/jaar (500/kamer)
Belasting a 1.2% = -/-2.400/jr
Onderhoud, G/W/E 300/mnd = 3.600/jr

Netto inkomsten 12k/jr = 6%

Dit is zonder evt prijsstijginen/dalingen. Ziet er op eerste gezicht interessant uit mits je geen studenten krijgt die alles afbreken en heel jaar alles kan verhuren. Moet je wel beschikbaar zijn om op te dagen als er iets mis is

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
5183 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:42:
[...]

Erhm, ik was de reactie nog aan het editten. Niks flauw of offtopics aan.... Beetje rare edit.

Dit wilde ik ervan maken:
Niet lullig bedoeld, maar mede ingegeven door het feit dat het bijna kerst is zie ik je als hoofdrolspeler in een bepaalde film.
Ik heb niet gelezen wat er stond maar ik ben echt geen Sqrooch hoor. Praat en discusieer graag over geld. Hier worden ook geen rekeningen gedeeld of allerlei verrekeningen gemaakt om GWL te delen (lees wel eens anders in topics hier). Alles in 1 pot en samen de lusten en de lasten.

En met betrekking tot die erfenis. Ik hou van plannen dus dat neem ik mee in mijn planning. Ik heb aangegeven dat ik ooit een huis voor de verhuur wil. Dan hou ik daar rekening mee, klinkt inderdaad misschien niet heel sjofel ben ik met je eens maar zo is het nu eenmaal. Hoop dat het huis nog 100 jaar op zich laat wachten!

Veel mensen denken hier dat ik spaar om te sparen. Dat is niet correct, ik geef het geld heel bewust uit en onbewust groeit ons vermogen enorm. Hierdoor ben ik erachter gekomen dat ik denk dat ik met 50 misschien wel kan stoppen met werken. Zonder te hoeven inboeten op onze levensstijl.

In mijn omgeving zie ik personen die al 10u per week besteden aan reistijd van en naar werk. Is dat nou genieten te noemen daar zou ik gek van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:02:
Accountant, het is jou leven en jou doelen.
Doe wat je goed lijkt, maar vergeet de belangrijke zaken in het leven niet..
Geld is leuk, maar of je nu 1 ton op de bank hebt of 2? Het leven veranderd er niet door.
Ja, dat doet het wel. Het geeft meer vrijheid.
Als voorbeeld: ik ben b.v. niet bang om mijn baan te verliezen of ontslag te nemen als ik het echt niet meer leuk zou vinden. Daardoor ga ik met meer plezier naar mijn werk en dat is goed voor mijzelf en het gezin.
Enige wat je jezelf onthoud is meer plezier. In goederen of in tijd met evt je kinderen.
Geluk komt voor mij niet uit goederen (spullen). Kinderen worden ook niet gelukkig van spullen.
Tijd, en dan speciaal GOEDE tijd is inderdaad wel belangrijk voor mij (en ook voor de kinderen).
Je kunt nog zo goed plannen, maar ik wil je 1 ding meegeven, kinderen zijn het mooiste wat je kunt overkomen, hun jeugd maak je maar 1x mee.. Geniet ervan!! Ze zijn zo het huis uit!!
Sommige kinderen zijn het ergste wat je kan overkomen :9
Zonder dollen: geheel mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 10:52:
[...]

1. Intentie is wellicht om dit huis aan te houden en te verhuren.
En dan blijk je niet te mogen verhuren, jammer.
2. Het geeft me een prettig gevoel zoveel cash geld te hebben. Zekerheid vooral in deze tijden van baan onzekerheid en dergelijke. Kunnen we op 1 inkomen 10 jaar uitzitten zonder op de uitgave te letten. Daarnaast droom ik van een eigen bedrijfje daar is cash voor nodig om terugval op te vangen.
Prettig gevoel geloof ik direct, maar het wel wat overdreven om 10 jaar te kunnen uitzitten.
En eigen bedrijf is prima, maar als je een dusdanige terugval maakt dan is het misschien niet realistisch. Begin dan wat langzamer of zoek een business die wel rendabel is. Uiteraard kan je rekening houden met wat geld wat nodig is, maar ook in dit geval is 200.000 euro echt way to much. Dan doe je echt iets niet goed lijkt me.
3. Mijn vrouw zit in het onderwijs, 12 weken vakantie per jaar (nu al bijna 2weken kerstvakantie gehad door vergaderingen en ze heeft nog 2 weken volledig vrij). Maandag tot 12.30 les geven andere dagen tot 15u of 16u. Thuis werkt ze nooit, omgerekend naar het bedrijfsleven schat ik dat ze 32u werkt per week en full time betaald krijgt. En ja ze doet dr werk prima ze leeft voor dr schoolkinderen.
De vakanties zijn fijn, dat vangt een hoop op. Vakanties en KDV zijn altijd een ramp weet ik uit ervaring. Het lukt altijd wel, maar makkelijk is het niet. Maar met uren tot 15:00 en 16:00 ga je gewoon voor de hoofdprijs in de opvang, dat verzeker ik je.
4. Minder werken is geen optie dan krijgen we de uren niet meer terug. Ik heb geen carriere baan ik werk van 830 tot 17u en om 17.05 ben ik thuis.
Waarom zou het geen optie zijn? Wat voor ontiegelijk belangrijk werk doe je dat dat niet kan? Ik ben zelf IT Manager en kan prima elke woensdagmiddag thuis zijn. Vind mijzelf niet zo heel belangrijk, maar denk dat mijn functie wel als enigszins belangrijk gezien wordt binnen het bedrijf.
Als je altijd om 17:05 thuis bent zou het wel lekker zijn, nooit overwerk/storingen/problemen? Indien nee dan heb je het best goed voor elkaar.
Ik kan met mijn kind in de toekomst ontbijten naar school brengen en in de pauze wellciht nog met het kind lucnhen als deze uit school komt. Dan zou ik een half uurtje later thuis zijn. Dus ik denk niet dat mijn kind iets mist (voordeel van 4min loopafstand van het werk en 2min van school).
Ik spreek je over 3 jaar nog wel, waarschijnlijk loopt het allemaal net wat anders dan je bedenkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Chief-XL schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:08:
[...]

Back on topic
Ik heb ook zitten te denken aan kopen van appartement en verhuren aan studenten

Dit is zonder evt prijsstijginen/dalingen. Ziet er op eerste gezicht interessant uit mits je geen studenten krijgt die alles afbreken en heel jaar alles kan verhuren. Moet je wel beschikbaar zijn om op te dagen als er iets mis is
Ja dat vind ik ook interessant. Lijkt me ook leuk. Communiceren met de studenten nieuwe studenten zoeken. Lijkt me een leuke tijdsbesteding. Maar financiele plaatje moet ik nog eens goed naar kijken. Voordeel is wel dat je een mooie constane cashflow hebt. Wellcht valt een deel nog te financieren (b.v. ouders die het nu op de spaarrek. hebben staan). Kijk wel beetje op tegen wanbetalers en dergelijke.
Vergeet de eigenaarsdeel en vuilophaal e.d. niet in de kosten mee te nemen. Studenten wonen volgens mij bijna altijd all-in erin, dat red je niet met 300 p/m denk ik (incl. onderhoud). Daarnaast is in het zuiden een huur van 500 erg pittig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Ik denk dat 300 mnd wellicht te weinig is ja. Ik heb er ook nog geen ervaring mee. Ga het wel uitwerken. Ik wil overigens alleen verhuren in de randstad. Amsterdam, Utrecht enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:10:
[...]
In mijn omgeving zie ik personen die al 10u per week besteden aan reistijd van en naar werk. Is dat nou genieten te noemen daar zou ik gek van worden.
Dat is wel een mooie. Uit "Your Money or Your life": bereken eens hoeveel je netto per uur verdient (neem ook de reistijd mee, reiskosten etc.). Zet dat af tegen de uitgaven die je doet.

Bijvoorbeeld: iedere maand uit eten gaan kost € 100,-, daarvoor moet je 4 uur werken. Is dat het je waard?
Wellicht geniet je er zo van dat het je dat waard is.
Maar je kan ook niet uit eten gaan en 4 uur minder gaan werken en meer bij de kinderen zijn (of aan een of andere hobby besteden).

Dat is een persoonlijk afweging, maar de meeste mensen kijken niet kritisch naar hun uitgaven em of hun dat zoveel tijd waard is.

Ieder uur dat je verplicht bent om te werken, is een uur dichter bij je dood >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rube,

Als ik naar mezelf kijk:
In mijn werkgebied is er nog redelijk aanbod qua werk. De kans dat ik langdurig werkeloos wordt is klein. Denk dat ik binnen 4-6 maanden weer op een plek zit die gelijkwaardig of beter is dan mijn huidige baan.

In nederland heb je WW etc.. Dus je hoeft niet 6 volle maandsalarissen als buffer te hebben. Eerder 6x 30% van je laatst vediende loon.. Laten we afronden op 2 maandsalarissen.

Het is een risico wat je afdekt.. Mijn vrouw is ZZP'er (Gastouder) en krijgt de laatste 8 maanden heel moeilijk werk.. (overschot aan gastouders) Ze heeft al deze tijd geen inkomen.. Gelukkig is mijn inkomen ruim voldoende en gebruikte we haar inkomen puur om te sparen of vakanties etc..

Maar even weer terug komend op het begin.. Als ik 2 jaar werkloos zou zijn, dan heb ik 8 netto maandsalarissen nodig. Komt dat even goed uit.. Dat is ook mijn huidige buffer..

Wat ik bedoelde te zeggen is dat je moet inschatten wat je aan buffer nodig hebt..
In mijn geval heb ik mijn buffer ingesteld op 20k.. Daarnaast hebben we nog wat spaargeld voor vakanties etc.. Hiermee kan ik het dus zeker 2 jaar uithouden, evt langer.

Met 2 ton kan ik het dus wel heeeeel lang uithouden..
Daarom zeg ik dat 1 ton of 2 ton buffer niets uitmaakt.. Ja je hebt meer vrijheid omdat als je werkloos bent ook nog een nieuwe auto kunt kopen, maar ik ga ervanuit dat je toch wel zsm aan de slag wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Chief-XL schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:08:
[...]

Ik denk niet dat je ermee uitkomt. Ik denk dat je blij moet zijn als je geen geld hoeft toe te leggen.

Onderhoud en GWE haal je van zijn lang zal zijn leven niet met 300e. Vergeet niet dat je 3 huishoudens hebt draaien in het huis, een gemiddeld huishouden doet al zo'n 100 - 200e aan energie per maand. Alles staat 3x aan in dit geval, en studenten gaan echt niet op een liter water of PC meer of minder kijken. Qua verwarming zal het iets schelen met een normaal gezin, geen 3x. Maar waar een normaal gezin in zo'n huis op 1 plek een lamp aanheeft heb je er in dit geval 3.

En 3 kamers verhuren aan 3 mensen, zou dat echt gepikt worden? Normaliter heb je nog een gezamenlijke huiskamer toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
5183 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:15:
[...]

[...]

Waarom zou het geen optie zijn? Wat voor ontiegelijk belangrijk werk doe je dat dat niet kan? Ik ben zelf IT Manager en kan prima elke woensdagmiddag thuis zijn. Vind mijzelf niet zo heel belangrijk, maar denk dat mijn functie wel als enigszins belangrijk gezien wordt binnen het bedrijf.
Als je altijd om 17:05 thuis bent zou het wel lekker zijn, nooit overwerk/storingen/problemen? Indien nee dan heb je het best goed voor elkaar.

[...]

Ik spreek je over 3 jaar nog wel, waarschijnlijk loopt het allemaal net wat anders dan je bedenkt :)
Ben niet zo handig met dat quoten sorry:

klopt maar in samenspraak met de bank en deel aflossen zal verhuren wel mogelijk zijn (heb je dus kapitaal voor nodig).
Geen optie ben accountant bij een kleinschalig kantoor. Is een uren fabriek, in het najaar misschien wel mogelijk. Zou ouderschapsverlof wel kunnen overwegen in het off seizoen. Daar ga ik misschien wel aandenken. Ik vind mezelf ook totaal niet belangrijk. Af en toe overwerk/cursus maar niets structureels 4/5 dagen ben ik om 17.05 aan tafel :). Maar dat zou dan inderdaad 4uurtjes per week ofzo zijn geen hele dag denk ik.

Eens dat lunchen is waarschijnlijk een utopie maar het zou wel mogelijk zijn. Dat lijkt me wel super. Dan je dan half uurjte langer werkt en het kind tussen de middag bij je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
5183 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:15:
[...]

Lekker negatief
[...]
Prettig gevoel geloof ik direct, maar het wel wat overdreven om 10 jaar te kunnen uitzitten.
En eigen bedrijf is prima, maar als je een dusdanige terugval maakt dan is het misschien niet realistisch. Begin dan wat langzamer of zoek een business die wel rendabel is. Uiteraard kan je rekening houden met wat geld wat nodig is, maar ook in dit geval is 200.000 euro echt way to much. Dan doe je echt iets niet goed lijkt me.
Eh, waarom is 200K way too much???
[...]

De vakanties zijn fijn, dat vangt een hoop op. Vakanties en KDV zijn altijd een ramp weet ik uit ervaring. Het lukt altijd wel, maar makkelijk is het niet. Maar met uren tot 15:00 en 16:00 ga je gewoon voor de hoofdprijs in de opvang, dat verzeker ik je.
jaja, dat zullen ze wel zien en dan hun plannen alsnog aanpassen.
[...]
Natuurlijk loopt het allemaal wat anders. Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat het onzinnig is om er over na te denken, of te plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:23:
[...]

Ben niet zo handig met dat quoten sorry:
Geeft niks :)
klopt maar in samenspraak met de bank en deel aflossen zal verhuren wel mogelijk zijn (heb je dus kapitaal voor nodig).
Geen optie ben accountant bij een kleinschalig kantoor. Is een uren fabriek, in het najaar misschien wel mogelijk. Zou ouderschapsverlof wel kunnen overwegen in het off seizoen. Daar ga ik misschien wel aandenken. Ik vind mezelf ook totaal niet belangrijk. Af en toe overwerk/cursus maar niets structureels 4/5 dagen ben ik om 17.05 aan tafel :). Maar dat zou dan inderdaad 4uurtjes per week ofzo zijn geen hele dag denk ik.
Maandagochtend/middag of vrijdagmiddag zijn vast delen die je vrij kan nemen structureel. Dan maak je al een hele stap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
5183 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:23:
[...]

Ik denk niet dat je ermee uitkomt. Ik denk dat je blij moet zijn als je geen geld hoeft toe te leggen.

Onderhoud en GWE haal je van zijn lang zal zijn leven niet met 300e. Vergeet niet dat je 3 huishoudens hebt draaien in het huis, een gemiddeld huishouden doet al zo'n 100 - 200e aan energie per maand. Alles staat 3x aan in dit geval, en studenten gaan echt niet op een liter water of PC meer of minder kijken. Qua verwarming zal het iets schelen met een normaal gezin, geen 3x. Maar waar een normaal gezin in zo'n huis op 1 plek een lamp aanheeft heb je er in dit geval 3.

En 3 kamers verhuren aan 3 mensen, zou dat echt gepikt worden? Normaliter heb je nog een gezamenlijke huiskamer toch?
3 kamers + gezamenlijke keuken, huiskamer, badkamer, toilet :)
Je hebt geen 3 huishoudens. Je hebt 1 huishouden van 3 personen die wel meer verbruikt dan standaard gezin met 3 personen.
Als ik G/W/E en onderhoud eens op 600 zet? DAn kom je in zelfde rekensom op netto inkomsten van 4,8k oftewel 4.2% rendement excl prijsstijgingen en dalingen. Dat is zo'n 2% hoger dan een NL 10-jarig staatsobligatie. Wel meer risico maar evt prijsstijgingen zijn voor jezelf (prijsdalingen ook).
Voor mij interessant genoeg om verder uit te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Er vanuit gaan dat het zomaar mag en bakken met geld oplevert is wat mij betreft veel te positief. Vandaar het negatieve. Je moet niet ergens vanuit gaan.
Eh, waarom is 200K way too much???
Als jij 200k moet sparen om een bedrijf op te zetten dan doe je het niet goed. Dat betekend dat je je jaren de blubber werkt en spaart om dat in 1 klap te flushen zonder zekerheid? Dan moet je wel heel, heel, heel zeker zijn van je kansen. Maar als je daar heel zeker van bent dan hoeft er geen 200k in. 200k is echt heel veel geld om in een bedrijfje te stoppen.
Natuurlijk loopt het allemaal wat anders. Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat het onzinnig is om er over na te denken, of te plannen?
Nee, het is zeker zinnig om over na te denken en te plannen. Maar het moet wel zinnig blijven. Alles op alles zetten om 500k te sparen en met 50 te stoppen met werken is niet verstandig. Dan schiet het gewone leven erbij in. Het is niet zo dat TS nou zoveel geld schraapt per maand (4.5k netto is erg netjes, maar zie ze bij Dubbeltje op zijn Kant voorbij komen met meer). Als je wil nadenken over je toekomst dan moet je wel realistisch blijven en je leven niet uit het oog verliezen in mijn opinie. Dat is wat ik wil meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Planning nu:
baby komt april:
Vrouw heeft vanaf maart t/m augustus vrij (zwangerschapsverlof+zomnervakantie)
Sep 2014: vrouw gaat full time werken
sep 2015: vrouw neemt ouderschapsverlof 1 dag p/w (op kosten van belastingbetaler dus dom als ze het niet neemt)

Maar ik zal wel eens overwegen of ouderschapsverlof voor mij in het off season interessant is. Zou dan wel iets voor 4u ofzo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Chief-XL schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:32:
[...]

3 kamers + gezamenlijke keuken, huiskamer, badkamer, toilet :)
Je hebt geen 3 huishoudens. Je hebt 1 huishouden van 3 personen die wel meer verbruikt dan standaard gezin met 3 personen.
Als ik G/W/E en onderhoud eens op 600 zet? DAn kom je in zelfde rekensom op netto inkomsten van 4,8k oftewel 4.2% rendement excl prijsstijgingen en dalingen. Dat is zo'n 2% hoger dan een NL 10-jarig staatsobligatie. Wel meer risico maar evt prijsstijgingen zijn voor jezelf (prijsdalingen ook).
Voor mij interessant genoeg om verder uit te zoeken
er zitten volgens mij ook wazige formules aan de maximale huurprijs die je mag vragen. O.b.v. meters gemeenschappelijke ruimte en faciliteiten.
Pagina: 1 2 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.