Ik lees al enige tijd mee in dit topic en probeer veel uit dit topic te halen om toe te passen in mijn eigen leven.
Ik heb dezelfde denkwijze als velen hier; proberen goedkoop te leven en weinig overbodige gadgets kopen.
Aantal jaren geleden wou ik altijd mee zijn met de gadgets maar daar ben ik volledig mee gestopt. Ik hoop dat mijn huidige gadgets nog lang meegaan want wil er geen geld meer aan uit geven.
In dat opzicht ben ik goed bezig imo. maar waar ik met al mijn verstand niet bij kan is dat sommige mensen hier vertellen dat ze meer dan 15.000 op een jaar sparen, jaren en jaren lang, met een modaal inkomen.
Als tiener die thuis woont is dat inderdaad geen enkel probleem. Maar hoe doen mensen dit die of een lening voor een woning hebben lopen of iets huren zoals ik. Als ik mag wil ik hier even mijn huidige situatie uitleggen en vragen wat ik misschien verkeer doe en hoe ik het dan beter kan doen.
Door mijn familiale situatie woon ik niet meer bij mijn ouders en huur ik een appartement. Iets kopen vindt ik nog niet voor nu, ben van mening dat ik teveel zou moeten gaan lenen om en dus nog enkele jaren wil sparen om iets mooier te kunnen kopen, met een mogelijk lagere lening.
Mensen spreken altijd over hun bruto loon met hun vakantiegeld en/of 13de maand er al bij gerekend om zo tot een maandelijks bedrag te komen maar persoonlijk praat ik liever netto omdat dit de enige manier is om te kijken wat je echt op je rekening krijgt. Ik vind dat je je vakantiegeld en 13de maand niet als loon mag tellen want als je dat geld nodig hebt om rond te komen ben je verkeerd bezig. Maar dat is puur mijn mening, zeg het nog maar eens.
Ik werk al jaren met het volgend principe om rond te komen; ik tel al mijn maandelijkse, drie- of viermaandelijkse en jaarlijkse kosten (zoals belastingen en verzekeringen) bij elkaar om te verrekenen naar een maandelijkse last. Sporten zit hier bijvoorbeeld ook bij geteld. Dit bedrag stort ik naar een aparte rekening zodat ik een overzicht blijf houden met wat ik kan spenderen die maand en welke voor toekomstige betalingen zijn.
Ik doe dit om te voorkomen dat er plots een belastingsbrief in de bus zit en dit totaal niet had voorzien.
Dit betekend dat ik perfect weet wat ik aan wie zal betalen, elk jaar opnieuw. Nog een groot voordeel is dus dat eender welke rekening betaald kan worden want dit geld staat te wachten op een aparte rekening (dus niet mijn spaarrekening).
Het enige wat nog als verrassing in de brievenbus komt te zitten zijn de jaarlijkse afrekening van water en elektriciteit bijvoorbeeld.
Maar dan komt het grootste nadeel; er blijft maandelijks veel minder over om te sparen en van te leven. Hieronder een opsomming van mijn financiële situatie:
Ik word 24 dit jaar en heb als bediende een netto maandloon van €1800 (incl. ongeveer €140 aan maaltijdcheques) met een bedrijfswagen en alle kosten hiervoor betaald door de werkgever.
Mijn maandelijkse onkosten zijn, door mijn regeling, net geen €1000.
Ik probeer met €200 rond te komen.
Als je dan even telt: €1800 - €1000 - €140 - €200 krijg je €460, afgerond €400 om te sparen.
Als ik realistisch ben en ik tel mijn 13de maand en vakantie geld erbij, minus dingen als kleren kopen etc, dat ik €6000 - €7000 kan sparen op een jaar.
Het enige wat ik mij kan bedenken is een goedkoper internet-TV abbo nemen waardoor ik €20 maandelijks bespaar.
Sinds dit jaar ben ik me aan het verdiepen in beleggen en wil me ook meer verdiepen in de economische wereld. Maar zo'n dingen hebben tijd nodig. Ik ben begonnen met beleggen met een relatief laag budget (€3000) om te leren maar hier steek ik nu m'n maandelijks spaarbedrag bij in. Op mijn spaarrekening staat nog zo'n €26.000 stof te vangen.. (met stof bedoeld als eurocenten

)
Hopelijk wordt het beleggen een positieve ervaring voor mij en kan dit m'n spaarrekening sneller doen stijgen dan enkel storten naar m'n spaarrekening zelf.
Ik ben zeer benieuwd naar de tips die jullie mij gaan geven!