Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:
  • 756.009 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

Deveon schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:37:
[...]

In Utrecht zit dat je daar pas aan boven de 1650kg, dat noem ik geen middenklasser meer...
In Zuid holland ligt de lat een dikke 150kg lager. :/
Bovendien had ik het over luxe middenklasser ;) 5 serie of jaguar X type, dat soort wagens :9

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 13-03-2015 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dat is apart.... De stappen gaan per 100kg op getallen die eindige op 50...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Deveon schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:39:
Dat is apart.... De stappen gaan per 100kg op getallen die eindige op 50...
In ZH betaal je voor een auto van 1470 kg bijna 75 euro per maand aan MRB. Weet niet of ze het afronden oid maar ik vond het bezopen veel iig :)

Verschil tusen mijn motorfiets en auto is ook vreemd. Mijn motorfiets weeg nog geen 200kg en kost me 10 euro in de maand aan MRB, mijn auto weegt 750kg en een beetje en kost 16 euro. De peugeot 206 van mijn vrouw kost dan alweer 36 euro (weegt 900 nog iets kilo)
Volgens mij gaat het per 100kg een tientje omhoog en dan uiteraard naar boven afgerond met een minimum van 10 euro.

Diesel begin ik niet eens aan, ten eerste omdat ik het uit principe niet wil rijden (kankerverwekkend, nr 1 veroorzaker van smog etc) en omdat je failliet gaan aan de MRB.

Maargoed, het is wellicht tientjeswerk, het tikt toch best aan allemaal. 60 euro per maand meer is toch 700 euro per jaar, dat heb ik er niet voor over om groter te rijden.

Dan maar leven met slechtere stoelen, meer herrie en meer rammels :+
Zoals gezegd boeit het slechtere verbruik me niet zo, ik fiets toch nog behoorlijk regelmatig naar mijn werk en ik heb ook nog een motorfiets dus de keren dat ik de auto pak zijn al niet enorm vaak. Ik denk dat ik de 7.000km niet haal in een jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Metro2002 op 13-03-2015 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:43:
[...]

In ZH betaal je voor een auto van 1470 kg bijna 75 euro per maand aan MRB. Weet niet of ze het afronden oid maar ik vond het bezopen veel iig :)
Misschien een beetje vertekend beeld als ik kijk naar de eerste gewichtsklasse boven de 80 euro per maand en jij 75 afrond naar 80 ;) Daarnaast is jou (voorbeeld)auto voor MRB eigenlijk 20kg te zwaar.
Diesel begin ik niet eens aan, ten eerste omdat ik het uit principe niet wil rijden (kankerverwekkend, nr 1 veroorzaker van smog etc) en omdat je failliet gaan aan de MRB.
Tja, principes zijn duur... Bij benzine spek je de staatskas meer per liter als bij diesel.
Dan maar leven met slechtere stoelen, meer herrie en meer rammels :+
Zoals gezegd boeit het slechtere verbruik me niet zo, ik fiets toch nog behoorlijk regelmatig naar mijn werk en ik heb ook nog een motorfiets dus de keren dat ik de auto pak zijn al niet enorm vaak. Ik denk dat ik de 7.000km niet haal in een jaar.
Ook in het C-segment (en zelfs B-segment) zijn auto's te vinden met goede stoelen te vinden hoor. Kijk hiervoor naar de premium merken en/of modellen met sportstoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Deveon schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:55:
[...]

Ook in het C-segment (en zelfs B-segment) zijn auto's te vinden met goede stoelen te vinden hoor. Kijk hiervoor naar de premium merken en/of modellen met sportstoelen.
Klopt, weet ik ook wel :) Maar heb zoiets: Als ik een andere auto wil dan moet het iets leuks zijn en aangezien dat te duur is blijf ik gewoon rijden in mijn koekblik. Een marginale upgrade naar een B klasse vind ik het het geld niet waard om over te stappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 16:01
Bonsaiboom schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:11:
Die tijd voor tijd kan je gebruiken om je netwerk uit te breiden en die cursus te doen ;)

Overigens heb ik toen ook de stap gemaakt met 2 jaar werkervaring en in totaal ervaring bij 2 klanten. Vast wel mazzel gehad dat het goed is gekomen, maar begon toen bij een nieuwe klant in een rol waar ik relatief gezien nog niet zoveel ervaring in had.
Mazzelaar ;) En, misschien achteraf, blijkbaar toch een goed gevoel voor zaken doen gehad :)

Dat is eigenlijk niet eens zo'n slecht idee, tijd-voor-tijd gebruiken om je cursus te doen. Waar ik nu werk is overwerk zó sporadisch dat het op geen enkele manier vergoed wordt. 1-2x per jaar overwerk zou al veel zijn hier. Daarentegen is de druk om alles op tijd af te krijgen hier ontzettend groot. En op eigen houtje thuis je werk afmaken wordt ook niet vergoed helaas. Maar ik werk hard om salarisverhoging te (blijven) krijgen, om zo op ten duur een dag minder per week te kunnen werken zonder dat het financiëel gezien "zeer" doet. We komen er wel… 't duurt alleen wat langer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:59
Metro2002 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:43:
[...]
Als je >30k km per jaar rijdt ga je failliet aan een auto op benzine.
Daarnaast rijden er miljoenen voertuigen op diesel, ik denk niet dat jouw brandstofkeuze invloed zal hebben op de hoeveelheid smog. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:17
Ik rij 30k km/jaar een C1, 1 op 20, laag gewicht, simpele 3 cilinder. Wel benzine, maar overall goedkoper dan diesel.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

kraades schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:18:
Ik rij 30k km/jaar een C1, 1 op 20, laag gewicht, simpele 3 cilinder. Wel benzine, maar overall goedkoper dan diesel.
Dat is heel goedkoop en een uitstekend punt. Toch ga ik de uitdaging ff aan om te checken of het goedkoper kan met een diesel ;)

Daar moet je wel je best voor doen, die 1:20. De Citroen C1 staat niet in de ANWB top 10 over 2015, voor de zuinigste auto's:

http://www.anwb.nl/auto/b...inige-autos/klein-benzine
Verbruiksgegevens van TNO en Travelcard.

108 staat er wel in, dat is in principe dezelfde auto volgens mij, qua techniek. Ik denk dat de C1 gemiddeld iets van 1:17.5 rijdt.

C3 HDI is zo'n beetje zuinigste diesel je nu kunt krijgen en van hetzelfde merk als je nu rijdt, die verbruikt 1:21.3, gemiddeld. Jij zal bijzonder bedreven zijn in het zuinig rijden, de "factor kraades" is naar schatting 1.14 (20/17.5). Je zou in die C3 dan ongeveer 1:24.3 rijden.

Bij 30K per jaar verbruik je nu: 1500L benzine.
In de C3 verbruik je: 1235L diesel.

Huidige brandstofprijzen:
Benzine: 1.683 euro
Diesel: 1.369 euro

Je bent aan brandstof met de C1 2524 euro kwijt. Met een C3 is dat 1691 euro. Dat is 833 euro winst met de diesel.

De C1 weegt 815 kg, de C3 weegt 1060 kg. Als indicatie voor de wegenbelasting nemen we even Utrecht.

Kom je qua MRB uit op:
C1 benzine 228 euro
C3 diesel 904 euro

Dan doen we de rekensom, kosten per jaar aan verbruik & MRB:
C1 benzine: 2524 + 228 = 2752
C3 diesel: 1691 + 904 = 2595

Je zou dus ongeveer 157 euro per jaar besparen (13 euro/maand) als je een C3 diesel zou gaan rijden.

Aanschaf is wel hoger: 10.550 voor de C1 en 18.740 voor de C3 blueHDi. Daar krijg je uiteraard ook meer auto voor.

Zodra er een C1 HDi uitkomt (die is logischerwijs nog een stukje zuiniger dan de grotere en zwaarde C3 met meer motorinhoud), loont het voor jou iig sowieso om diesel te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaarkske86
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 09:02
Anoniem: 654400 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:47:
[...]

Dat is heel goedkoop en een uitstekend punt. Toch ga ik de uitdaging ff aan om te checken of het goedkoper kan met een diesel ;)

Daar moet je wel je best voor doen, die 1:20. De Citroen C1 staat niet in de ANWB top 10 over 2015, voor de zuinigste auto's:

http://www.anwb.nl/auto/b...inige-autos/klein-benzine
Verbruiksgegevens van TNO en Travelcard.

108 staat er wel in, dat is in principe dezelfde auto volgens mij, qua techniek. Ik denk dat de C1 gemiddeld iets van 1:17.5 rijdt.

C3 HDI is zo'n beetje zuinigste diesel je nu kunt krijgen en van hetzelfde merk als je nu rijdt, die verbruikt 1:21.3, gemiddeld. Jij zal bijzonder bedreven zijn in het zuinig rijden, de "factor kraades" is naar schatting 1.14 (20/17.5). Je zou in die C3 dan ongeveer 1:24.3 rijden.

Bij 30K per jaar verbruik je nu: 1500L benzine.
In de C3 verbruik je: 1235L diesel.

Huidige brandstofprijzen:
Benzine: 1.683 euro
Diesel: 1.369 euro

Je bent aan brandstof met de C1 2524 euro kwijt. Met een C3 is dat 1691 euro. Dat is 833 euro winst met de diesel.

De C1 weegt 815 kg, de C3 weegt 1060 kg. Als indicatie voor de wegenbelasting nemen we even Utrecht.

Kom je qua MRB uit op:
C1 benzine 228 euro
C3 diesel 904 euro

Dan doen we de rekensom, kosten per jaar aan verbruik & MRB:
C1 benzine: 2524 + 228 = 2752
C3 diesel: 1691 + 904 = 2595

Je zou dus ongeveer 157 euro per jaar besparen (13 euro/maand) als je een C3 diesel zou gaan rijden.

Aanschaf is wel hoger: 10.550 voor de C1 en 18.740 voor de C3 blueHDi. Daar krijg je uiteraard ook meer auto voor.

Zodra er een C1 HDi uitkomt (die is logischerwijs nog een stukje zuiniger dan de grotere en zwaarde C3 met meer motorinhoud), loont het voor jou iig sowieso om diesel te gaan rijden.
toon volledige bericht
De verzekering (je cataloguswaarde is hoger), onderhoud (grotere banden e.d.) en het jaarlijks rendement op het verschil van €8000 in aanschaf laat je even buiten beschouwing?

Zo reken ik hem ook wel rond, ik heb trouwens een C1 en doe 31k km per jaar :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maaarkske86 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:56:
[...]

De verzekering (je cataloguswaarde is hoger), onderhoud (grotere banden e.d.) en het jaarlijks rendement op het verschil van €8000 in aanschaf laat je even buiten beschouwing?

Zo reken ik hem ook wel rond, ik heb trouwens een C1 en doe 31k km per jaar :) ;)
Dat is waar.

Maar die dingen hebben er vooral mee te maken dat je gewoon in meer auto rijdt. Dat maakt de vergelijking minder eerlijk, al kun je natuurlijk ook zeggen (en waarschijnlijk terecht), het ging alleen over de kosten.

Volgens mij wordt de C1 HDI in Duitsland wel geleverd omdat ze daar een veel zinniger belastingstelsel hebben. Importeren zou interessant kunnen zijn. Je vindt op Spritmonitor aardig wat mensen die met een C1 HDI zuiniger rijden dan 1:25. Onderhoud zal wel ietsje duurder zijn voor een C1 diesel vs. een C1 benzine trouwens, dat moet je wel meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:17
Bedankt voor de berekening. :)
Ik wist overigens niet dat er een C1 HDI bestond.
Ik rijd max. 110 km/h. Koop de auto altijd tweedehands. Doe geen onderhoud alleen olie/remmen/banden.
Grotere auto of luxe boeit mij niet. In de praktijk rijd een C1 prima en er gaat niet veel aan stuk. Alleen op echt langere afstanden ga je het merken.
In de praktijk is het m.i. moeilijk om goedkoper te rijden als je alles meetelt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kraades schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:20:
Bedankt voor de berekening. :)
Ik wist overigens niet dat er een C1 HDI bestond.
Ik rijd max. 110 km/h. Koop de auto altijd tweedehands. Doe geen onderhoud alleen olie/remmen/banden.
Grotere auto of luxe boeit mij niet. In de praktijk rijd een C1 prima en er gaat niet veel aan stuk. Alleen op echt langere afstanden ga je het merken.
In de praktijk is het m.i. moeilijk om goedkoper te rijden als je alles meetelt.
Je hebt gelijk hoor. Ik vond het toch wel ff leuk om na te rekenen.

Even gecheckt, maar in Duitsland werd de C1 HDI van 2006 tot 2011 geleverd. In NL maar een paar maanden, hier is ie dus heel zeldzaam.

In Duitsland kosten ze 2e hands 2000-7000 euro. Komt vooral BPM bij.

Waarschijnlijk is ie nieuw niet populair geweest door de extra belasting op dieselauto's? Als de nieuwprijs een paar 1000 hoger is, haal je dat er niet snel uit. 2e hands is dat wel aantrekkelijk, maar je zet een auto niet in de markt om hem 2e hands te verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Het Fantoom schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:56:
[...]

Als je >30k km per jaar rijdt ga je failliet aan een auto op benzine.
Daarnaast rijden er miljoenen voertuigen op diesel, ik denk niet dat jouw brandstofkeuze invloed zal hebben op de hoeveelheid smog. :D
Daarom rij ik ook geen 30k km per jaar. Dan ga ik sowieso failliet aan brandstof, of het nou diesel is of benzine :P

En nee 1 persoon gaat geen verschil maken maar als iedereen zo denkt veranderd er nooit iets natuurlijk :) Geld besparen is leuk maar principes gaan bij mij bijna altijd voor :) (tenzij het echt extreme verschillen oplevert. 150 euro per jaar is geen extreem genoeg verschil )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Voor diegenen die geinteresseerd zijn in diesel rijden, binnen nu en 2 jaar komen er een sloot eco-diesels de markt op tweedehands. Aangezien het belastingvoordeel van de MRB en de verscherping van de 14%s norm toen plaatsvond, waren er nog net een hoop verkocht. Zo heb ik ook een DS3 eHDI waarvan ik verwacht dat in de 5 jaar dat ik hem dan heb, ongeveer 70% van de waarde af is (en dan was het nog steeds een betere keuze dan een benzine voor me ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:58
http://fd.nl/ondernemen/1...ente-bij-rabobank-onder-1

Deze week de eerste stap van een NL-bank onder de 1% en sneller dan gedacht. Geen goede ontwikkeling voor de sparende FO-ers onder ons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

JURIST schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:10:
http://fd.nl/ondernemen/1...ente-bij-rabobank-onder-1

Deze week de eerste stap van een NL-bank onder de 1% en sneller dan gedacht. Geen goede ontwikkeling voor de sparende FO-ers onder ons
Daarom staat de helft van mijn spaargeld ook niet meer op een spaarrekening :)
Robeco one doet het best goed momenteel 8) maar besef me ook wel dat het net zo hard weer omlaag kan vallen maar over 3 jaar gezien is de trend wel telkens omhoog met her en der wat dipjes dus daar moeten we maar even doorheen kijken. Alleen Griekenland baart me nog wat zorgen, als die uit de euro stappen dan kan het zomaar zijn dat we weer in een nieuwe recessie belanden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mender
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07-2021
Met mijn C1 uit 2012 haal ik gemiddeld gewoon 1 op 23. Maar ik rij dan ook zo zuinig mogelijk. Woon werk route is 70km per dag. Grootste gedeelte is 80km/h, de rest minder. Hoef niet over de snelweg. En korte afstanden doe ik zoveel mogelijk met de fiets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 11:37
Ik lees al enige tijd mee in dit topic en probeer veel uit dit topic te halen om toe te passen in mijn eigen leven.
Ik heb dezelfde denkwijze als velen hier; proberen goedkoop te leven en weinig overbodige gadgets kopen.
Aantal jaren geleden wou ik altijd mee zijn met de gadgets maar daar ben ik volledig mee gestopt. Ik hoop dat mijn huidige gadgets nog lang meegaan want wil er geen geld meer aan uit geven.

In dat opzicht ben ik goed bezig imo. maar waar ik met al mijn verstand niet bij kan is dat sommige mensen hier vertellen dat ze meer dan 15.000 op een jaar sparen, jaren en jaren lang, met een modaal inkomen.

Als tiener die thuis woont is dat inderdaad geen enkel probleem. Maar hoe doen mensen dit die of een lening voor een woning hebben lopen of iets huren zoals ik. Als ik mag wil ik hier even mijn huidige situatie uitleggen en vragen wat ik misschien verkeer doe en hoe ik het dan beter kan doen.

Door mijn familiale situatie woon ik niet meer bij mijn ouders en huur ik een appartement. Iets kopen vindt ik nog niet voor nu, ben van mening dat ik teveel zou moeten gaan lenen om en dus nog enkele jaren wil sparen om iets mooier te kunnen kopen, met een mogelijk lagere lening.

Mensen spreken altijd over hun bruto loon met hun vakantiegeld en/of 13de maand er al bij gerekend om zo tot een maandelijks bedrag te komen maar persoonlijk praat ik liever netto omdat dit de enige manier is om te kijken wat je echt op je rekening krijgt. Ik vind dat je je vakantiegeld en 13de maand niet als loon mag tellen want als je dat geld nodig hebt om rond te komen ben je verkeerd bezig. Maar dat is puur mijn mening, zeg het nog maar eens. ;)

Ik werk al jaren met het volgend principe om rond te komen; ik tel al mijn maandelijkse, drie- of viermaandelijkse en jaarlijkse kosten (zoals belastingen en verzekeringen) bij elkaar om te verrekenen naar een maandelijkse last. Sporten zit hier bijvoorbeeld ook bij geteld. Dit bedrag stort ik naar een aparte rekening zodat ik een overzicht blijf houden met wat ik kan spenderen die maand en welke voor toekomstige betalingen zijn.
Ik doe dit om te voorkomen dat er plots een belastingsbrief in de bus zit en dit totaal niet had voorzien.
Dit betekend dat ik perfect weet wat ik aan wie zal betalen, elk jaar opnieuw. Nog een groot voordeel is dus dat eender welke rekening betaald kan worden want dit geld staat te wachten op een aparte rekening (dus niet mijn spaarrekening).
Het enige wat nog als verrassing in de brievenbus komt te zitten zijn de jaarlijkse afrekening van water en elektriciteit bijvoorbeeld.

Maar dan komt het grootste nadeel; er blijft maandelijks veel minder over om te sparen en van te leven. Hieronder een opsomming van mijn financiële situatie:

Ik word 24 dit jaar en heb als bediende een netto maandloon van €1800 (incl. ongeveer €140 aan maaltijdcheques) met een bedrijfswagen en alle kosten hiervoor betaald door de werkgever.
Mijn maandelijkse onkosten zijn, door mijn regeling, net geen €1000.
Ik probeer met €200 rond te komen.
Als je dan even telt: €1800 - €1000 - €140 - €200 krijg je €460, afgerond €400 om te sparen.
Als ik realistisch ben en ik tel mijn 13de maand en vakantie geld erbij, minus dingen als kleren kopen etc, dat ik €6000 - €7000 kan sparen op een jaar.
Het enige wat ik mij kan bedenken is een goedkoper internet-TV abbo nemen waardoor ik €20 maandelijks bespaar.

Sinds dit jaar ben ik me aan het verdiepen in beleggen en wil me ook meer verdiepen in de economische wereld. Maar zo'n dingen hebben tijd nodig. Ik ben begonnen met beleggen met een relatief laag budget (€3000) om te leren maar hier steek ik nu m'n maandelijks spaarbedrag bij in. Op mijn spaarrekening staat nog zo'n €26.000 stof te vangen.. (met stof bedoeld als eurocenten ;))
Hopelijk wordt het beleggen een positieve ervaring voor mij en kan dit m'n spaarrekening sneller doen stijgen dan enkel storten naar m'n spaarrekening zelf.

Ik ben zeer benieuwd naar de tips die jullie mij gaan geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 12:30
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel tips heb om te geven.
Volgens mij doe je het gewoon prima.... spaarratio van ruim 25% in je eentje met een huurwoning.
Je vermogenspositie op die leeftijd is volgens mij erg goed en daar kun je ook wel trots op zijn vind ik.

Ik zou bijna zeggen: vergeet niet te genieten, want je bent maar een keer jong ;) Maar dat is natuurlijk zotheid, want om te genieten heb je geen geld nodig.

Spreid je vermogen(srisico) en niet te veel risico nemen met de beleggingen.
Wees eerlijk tegenover jezelf of het beleggen je echt genoeg rendement geeft t.o.v. het risico dat je neemt. Je moet namelijk best goed zijn wil je een tracker of fonds 'verslaan')

Voor jezelf moet je gewoon altijd goed bekijken of er aan de uitgaven- of aan de inkomstenkant wat te winnen valt. (liever aan de uitgavenkant, want dan sla je meerdere vliegen in 1 klap)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
blubbers schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:53:
Door mijn familiale situatie woon ik niet meer bij mijn ouders en huur ik een appartement. I
Belg?
Je grootste kost is wonen. Probeer deze te verlagen. Je kan een huurder nemen (indien je een kamer over hebt; best iemand die je kent) of gaan samenhuizen (samenhuizen.be). Dan ben je voor minder dan 500 euro per maand wel klaar (incl. elektriciteit, water, internet, etc.).

Dit heb ik zelf gedaan tussen mijn 20ste en mijn 30ste.
Ik was nooit meer dan 400 euro per maand kwijt voor wonen (in Leuven).

[ Voor 85% gewijzigd door koentje115 op 14-03-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
In dat opzicht ben ik goed bezig imo. maar waar ik met al mijn verstand niet bij kan is dat sommige mensen hier vertellen dat ze meer dan 15.000 op een jaar sparen, jaren en jaren lang, met een modaal inkomen.
Vaak hebben die een redelijk ruime definitie van wat een modaal inkomen is. Alternatief dat ze al redelijk wat spaargeld hebben of vanwege een andere reden goedkoop wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:51:
[...]

Vaak hebben die een redelijk ruime definitie van wat een modaal inkomen is. Alternatief dat ze al redelijk wat spaargeld hebben of vanwege een andere reden goedkoop wonen.
Het modaal inkomen 2014 volgens het CPB is € 35.000.
Per maand is dit bruto € 2.695 en netto ongeveer € 1.945.
Om 15000 in een jaar te sparen (1250 p/m), zou je dus moeten rondkomen van zo'n 700 euro per maand. Dat is een spaarquote van bijna 65%. Da's best indrukwekkend als je dat lukt.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:42
Ik ben een van die sommige mensen. Ook al verdien ik iets meer als modaal maar ter verdeding. Ik heb geen auto van de zaak en als ik in een slecht jaar (zoals vorig jaar) mijn autokosten van mijn inkomen aftrek hou ik ook 1800 netto over. MAAR het grote verschil waardoor het mij wel lukt komt door het feit dat ik nog een vrouw heb die ook modaal verdient. Daardoor lukt het met gemak 15K aan de kant te zetten. Maar goed het hebben van een partner is ook een keuze/geluk. Daarnaast is het ook een keuze om in ons geval beiden fulltime te werken. Jan Modaal waar de vrouw van thuis zit is ook een keuze, wij zijn Jan en Truus Modaal+ :) (edit modaal+, voordat ik weer in een discussie beland).

Tips voor jou?
Je hebt een bedrijfsauto wat is de regeling van je bedrijf? Je zou ook (in de ogen van je collega's, buren vrienden en bekenden) in een oud wrak kunnen gaan rijden en je lease vergoeding laten uitkeren?
Het kan een besparing zijn je zult alleen een oudere of kleinere klasse auto moeten vergelijken met een splinter nieuwe lease auto. Dus je zult wat moeten inleveren op wat je gewend bent maar het KAN een kostenbesparing zijn hangt allemaal af van je zakelijke en privé kilometers. Misschien eens waard om uit te rekenen i.p.v. klakkeloos tekenen bij de streep zoals de meeste jonge starters doen (wil niet zeggen dat jij dat hebt gedaan).

Gewoon 75%van je toekomstige loonsverhogingen investeren/beleggen/sparen en 25% uitgeven dan komt alles goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Accountant schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 21:52:
[...]

Ik ben een van die sommige mensen. Ook al verdien ik iets meer als modaal maar ter verdedig. Ik heb geen auto van de zaak en als ik in een slecht jaar (zoals vorig jaar) mijn autokosten van mijn inkomen aftrek hou ik ook 1800 netto over. MAAR het grote verschil waardoor het mij wel lukt komt door het feit dat ik nog een vrouw heb die ook modaal verdient. Daardoor lukt het met gemak 15K aan de kant te zetten. Maar goed het hebben van een partner is ook een keuze/geluk. Daarnaast is het ook een keuze om in ons geval beiden fulltime te werken. Jan Modaal waar de vrouw van thuis zit is ook een keuze, wij zijn Jan en Truus Modaal+ :) (edit modaal+, voordat ik weer in een discussie beland).

Tips voor jou?
Je hebt een bedrijfsauto wat is de regeling van je bedrijf? Je zou ook (in de ogen van je collega's, buren vrienden en bekenden) in een oud wrak kunnen gaan rijden en je lease vergoeding laten uitkeren?
Het kan een besparing zijn je zult alleen een oudere of kleinere klasse auto moeten vergelijken met een splinter nieuwe lease auto. Dus je zult wat moeten inleveren op wat je gewend bent maar het KAN een kostenbesparing zijn hangt allemaal af van je zakelijke en privé kilometers. Misschien eens waard om uit te rekenen i.p.v. klakkeloos tekenen bij de streep zoals de meeste jonge starters doen (wil niet zeggen dat jij dat hebt gedaan).

Gewoon 75%van je toekomstige loonsverhogingen investeren/beleggen/sparen en 25% uitgeven dan komt alles goed!
toon volledige bericht
Bedankt voor de tip van de wagen. Maar door de grote aantal zakelijke km's zou een wagen privé kopen en zakelijk gebruiken duurder uitkomen dan het geld als loon krijgen. Dat zou netto 300-350 euro extra opleveren. Daar kan ik de wagen niet voor verzekeren onderhouden, voltanken en aankopen. Maar ik begrijp je tip wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Accountant schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 21:52:
[...]

Ik ben een van die sommige mensen.
Nee, dat ben je dus niet, of zie je de uitspraak "ik verdien modaal en kan 15000 sparen" op dezelfde manier als "ik ben man en ik krijg binnenkort een kind"? Beide gaat je niet lukken zonder je vrouw... ;)

Aangenomen dat jullie niet "gescheiden van tafel en bed" leven, moet je natuurlijk met het gezinsinkomen rekenen, niet met alleen jouw "modale" inkomen. Bij dubbel-modaal (zonder plus), is de spaarquote bij een bedrag van 15000 euro op jaarbasis nog maar 32,5% in plaats van 65%. Een stuk beter behapbaar in de meeste situaties.

[ Voor 26% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 14-03-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:25
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:43:
[...]

Nee, dat ben je dus niet, of zie je de uitspraak "ik verdien modaal en kan 15000 sparen" op dezelfde manier als "ik ben man en ik krijg binnenkort een kind"? Beide gaat je niet lukken zonder je vrouw... ;)

Aangenomen dat jullie niet "gescheiden van tafel en bed" leven, moet je natuurlijk met het gezinsinkomen rekenen, niet met alleen jouw "modale" inkomen. Bij dubbel-modaal (zonder plus), is de spaarquote bij een bedrag van 15000 euro op jaarbasis nog maar 32,5% in plaats van 65%. Een stuk beter behapbaar in de meeste situaties.
Doet me een beetje denken aan de oude titel van dit topic die Accountant zelf ook had gemaakt. Toen was die ook even vergeten dat die niet 1x modaal verdiende maar eigenlijk 2x. Maakt het idd een stuk makkelijker om te sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:43:
[...]

Mijn stukje kwam misschien niet zo over maar bedoelde te zeggen dat die 15K op persoonsniveau (dus 30Kin een gezin) best mogelijk is maar je zult alleen een (modaal verdienende) partner moeten hebben. Deel van de kosten kun je dan delen. Tip was dus zorg voor een partner of een huisgenoot. Stel je zou een huisje, auto en voedsel kunnen delen scheelt je dat al snel 500 per maand. 300 huisje/GWL, 150 auto en 50 voedsel. Heb je mooi 6K te pakken.
Blik1984 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 23:08:
[...]

Doet me een beetje denken aan de oude titel van dit topic die Accountant zelf ook had gemaakt. Toen was die ook even vergeten dat die niet 1x modaal verdiende maar eigenlijk 2x. Maakt het idd een stuk makkelijker om te sparen
Heb nooit 2 keer modaal verdient, we verdienen als gezin iets minder als 3 keer modaal. En om in de oorspronkelijke topic titel modaal te zetten was inderdaad een grote fout. Lokte alleen maar onzinnige discussies uit waar niemand wat aan had. Ik hoopte er alleen maar mensen mee te triggeren om eens langs te komen in dit topic. FO is zeker niet alleen maar haalbaar voor mensen met een topinkomen maar ook voor de lagere inkomens. Of beter gezegd voor IEDER inkomen het hangt alleen van je eigen definitie af want die is ook erg persoonsafhankelijk blijkt wel uit de gevoerde discussies.

Maar goed het topic loopt wel lekker en ik vind het leuk om te zien dat er genoeg mensen zijn die in dit topic komen kijken en wel bewust met geld omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Accountant schreef op zondag 15 maart 2015 @ 00:16:
[...]

Mijn stukje kwam misschien niet zo over maar bedoelde te zeggen dat die 15K op persoonsniveau (dus 30Kin een gezin) best mogelijk is maar je zult alleen een (modaal verdienende) partner moeten hebben. Deel van de kosten kun je dan delen. Tip was dus zorg voor een partner of een huisgenoot. Stel je zou een huisje, auto en voedsel kunnen delen scheelt je dat al snel 500 per maand. 300 huisje/GWL, 150 auto en 50 voedsel. Heb je mooi 6K te pakken.
Ok, helder. Ja, kosten delen is een goede tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
De afgelopen maanden heb ik met mijn 'Truus' een klein bedrijfje opgezet in online specialistische detailhandel, zeg maar gewoon een webshop. Gelukkig ben ik technisch onderlegd, en zij doet 'supply chain management' wat neerkomt op e-mailen met China. Samen doen we ook nog fotograferen en een beetje design/catalogus creatie. De boel gaat vandaag technisch live, toch een mooie mijlpaal voor ons :).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Config op 15-03-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Ongelofelijk dat sommige mensen 100.000 euro erven. Dat maakt alles véél makkelijker. Lijkt me dat hier heel weinig mensen zijn die vanaf 0 euro gestart zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:59
Ik denk dat de meeste mensen juist wel op 0 zijn gestart vanaf het einde van de studie, misschien zelfs wel onder 0 :). Het is natuurlijk maar wat je er zelf van maakt. Ik kreeg een paar duizend euro mee van mijn ouders toen ik ging samenwonen voor inrichting huis, wasmachine enz. En daarna mochten we het zelf regelen. Uiteraard wel eens ondersteuning gehad van (schoon)ouders toen ik nog deels studeerde, maar geen schokkende bedragen.

[ Voor 57% gewijzigd door hv08 op 15-03-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:35
Accountant schreef op zondag 15 maart 2015 @ 00:16:
En om in de oorspronkelijke topic titel modaal te zetten was inderdaad een grote fout. Lokte alleen maar onzinnige discussies uit waar niemand wat aan had.
modaal bijv.naamw.Uitspraak: [mo'dal] (in de statistiek) overeenkomend met wat het vaakst voorkomt in een frequentieverdeling.

Eigenlijk is de belastingdienst / CBS / politiek in de fout door een bestaand woord te kapen en er een connotatie aan te geven :). De oorspronkelijke titel was gewoon goed.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
hv08 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:52:
Ik denk dat de meeste mensen juist wel op 0 zijn gestart vanaf het einde van de studie, misschien zelfs wel onder 0 :). Het is natuurlijk maar wat je er zelf van maakt. Ik kreeg een paar duizend euro mee van mijn ouders toen ik ging samenwonen voor inrichting huis, wasmachine enz. En daarna mochten we het zelf regelen. Uiteraard wel eens ondersteuning gehad van (schoon)ouders toen ik nog deels studeerde, maar geen schokkende bedragen.
Mensen die een hoop geld krijgen en dit gebruiken om hun woning af te lossen moeten veel minder gaan betalen voor hun afbetaling. Wat het veel gemakkelijker maakt om grote bedragen te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:59
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:59:
[...]

Mensen die een hoop geld krijgen en dit gebruiken om hun woning af te lossen moeten veel minder gaan betalen voor hun afbetaling. Wat het veel gemakkelijker maakt om grote bedragen te sparen.
Helemaal waar, maar dat wil niet zeggen dat dat voor de meeste mensen hier zo is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
mekkieboek schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:53:
[...]

modaal bijv.naamw.Uitspraak: [mo'dal] (in de statistiek) overeenkomend met wat het vaakst voorkomt in een frequentieverdeling.

Eigenlijk is de belastingdienst / CBS / politiek in de fout door een bestaand woord te kapen en er een connotatie aan te geven :). De oorspronkelijke titel was gewoon goed.
Sinds 2013 is wat het CPB (niet het CBS) opgeeft als modaal inkomen wel degelijk (een benadering van) het meest voorkomende inkomen in Nederland. Vóór 2013 was het een bedrag net onder de maximum premie-inkomensgrens van de zorgverzekeringswet (inderdaad afwijkend van de gangbare definitie van "modaal").

De oorspronkelijke titel was - zoals gezegd - verwarrend, omdat het niet ging om 1 persoon met 1 modaal inkomen, maar om 1 huishouden met 2 x een modaal inkomen. Door de genoemde kostendeling is dat niet vergelijkbaar. Maar da's inmiddels allemaal opgehelderd en rechtgezet :)

Feit is dat het op een modaal inkomen bijzonder lastig is om 15000 euro per jaar te sparen en op 2x modaal een stuk eenvoudiger. Gelukkig gaat het bij FO niet zozeer om de absolute bedragen, maar zijn percentages (de spaarquote) veel belangrijker.

[ Voor 31% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 15-03-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mekkieboek schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:53:
[...]

Ze gebruiken het meest voorkomende inkomen als voorbeeld. Niks mis mee toch? Het gemiddelde loon ligt 10-20% hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:18
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:50:
Ongelofelijk dat sommige mensen 100.000 euro erven. Dat maakt alles véél makkelijker. Lijkt me dat hier heel weinig mensen zijn die vanaf 0 euro gestart zijn.
Misschien lees ik het verkeerd maar ik proef jaloezie.

Ik gun het mensen die 100K erven, maar als je in inkomenssituatie zit zoals Config (ongeveer wat wij ook hebben) dan kun je die 100K ook in 2 jaar bij elkaar sparen. Dus zoveel valt die voorsprong in zijn situatie (in tijd) wel mee.

Overigens zijn er volgens mij maar weinig mensen die hier posten die flinke bedragen gekregen hebben. Wij hebben in ieder geval nooit grote bedragen ontvangen (hooguit een paar duizend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
rube schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:01:
[...]

Misschien lees ik het verkeerd maar ik proef jaloezie.

Ik gun het mensen die 100K erven, maar als je in inkomenssituatie zit zoals Config (ongeveer wat wij ook hebben) dan kun je die 100K ook in 2 jaar bij elkaar sparen. Dus zoveel valt die voorsprong in zijn situatie (in tijd) wel mee.

Overigens zijn er volgens mij maar weinig mensen die hier posten die flinke bedragen gekregen hebben. Wij hebben in ieder geval nooit grote bedragen ontvangen (hooguit een paar duizend).
Ik zou het ook willen krijgen, dus in dat opzicht is dat jaloezie ja. En die voorsprong haal je nooit in, als je hetzelfde loon hebt en hetzelfde aantal euro's spaart blijf je 100k voorsprong hebben.

Ik zeg niet dat veel mensen dat hier posten. Als ik naar mijn eigen financiële toestand kijk kan ik dat alleen maar concluderen. Of je hebt veel gekregen of je verdiend veel meer dan modaal, al dan niet samen met een partner).

[ Voor 12% gewijzigd door blubbers op 15-03-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

De meetse mensen die geld erven krijgen daar gene 'voorsprong' mee, domweg omdat ze dan zelf al aan het eind van hun carriere zitten. Met een levensverwachting voor vrouwen van 83 jaar, erven de meeste mensen pas als ze zelf ruim 50 zijn. Dat is meestal de leeftijd waarop ze niet meer op geld zitten te wachten, de 'dure jaren' met kinderen en hoge hypotheken zijn dan al geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:05:
[...]

Ik zou het ook willen krijgen, dus in dat opzicht is dat jaloezie ja. En die voorsprong haal je nooit in, als je hetzelfde loon hebt en hetzelfde aantal euro's spaart blijf je 100k voorsprong hebben.
Wat maakt het voor jouw situatie uit dat iemand anders een "voorsprong" heeft? Het is geen race of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Herko_ter_Horst schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:12:
[...]

Wat maakt het voor jouw situatie uit dat iemand anders een "voorsprong" heeft? Het is geen race of zo...
Rube gebruikte het woord voorsprong, ik ging er gewoon op in. Het is inderdaad geen race, maar Rube zegt dat na 2 jaar sparen dat geld in ingehaald maar dat klopt gewoonweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Pooh schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:11:
De meetse mensen die geld erven krijgen daar gene 'voorsprong' mee, domweg omdat ze dan zelf al aan het eind van hun carriere zitten. Met een levensverwachting voor vrouwen van 83 jaar, erven de meeste mensen pas als ze zelf ruim 50 zijn. Dat is meestal de leeftijd waarop ze niet meer op geld zitten te wachten, de 'dure jaren' met kinderen en hoge hypotheken zijn dan al geweest.
Ik nam de situatie van Config als voorbeeld. Normaal gezien erf je inderdaad pas als je zelf al enige leeftijd hebt. Maar in mijn omgeving gebeurd het vaak dat mensen een bouwgrond als schenking krijgen en als je dat in euro's gaat bekijken komt dat op hetzelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35

Sandyman538

SandstorM [148839]

blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:05:
[...]
Als ik naar mijn eigen financiële toestand kijk kan ik dat alleen maar concluderen. Of je hebt veel gekregen of je verdiend veel meer dan modaal, al dan niet samen met een partner).
Dan heb je denk ik het topic nog niet gelezen. Want er posten ook gewoon mensen die net aan modaal verdienen, maar wel 30/40% van het salaris sparen. Het gaat dan wederom niet om absolute getallen. Als jij 50% kunt sparen (rekent iets makkelijker), dan kun je elke 2 jaar (dan spaar je 100%) een jaar eerder stoppen met werken. Spaar je 33% kun je elke 3 jaar een jaar eerder stoppen, omdat je dan elke 3 jaar een complete jaaruitgave spaart.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Sandyman538 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:43:
[...]

Dan heb je denk ik het topic nog niet gelezen. Want er posten ook gewoon mensen die net aan modaal verdienen, maar wel 30/40% van het salaris sparen. Het gaat dan wederom niet om absolute getallen. Als jij 50% kunt sparen (rekent iets makkelijker), dan kun je elke 2 jaar (dan spaar je 100%) een jaar eerder stoppen met werken. Spaar je 33% kun je elke 3 jaar een jaar eerder stoppen, omdat je dan elke 3 jaar een complete jaaruitgave spaart.
Inderdaad, ik baseerde me daar enkel op de 15000 per jaar sparen. Maar 30-40% per jaar sparen als je alleen woont (dus zonder inkomen partner) is krap hoor. Want je moet ook nog de onvoorziene kosten als nieuwe auto, verbouwingen aan huis etc tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:49:
[...]

Inderdaad, ik baseerde me daar enkel op de 15000 per jaar sparen. Maar 30-40% per jaar sparen als je alleen woont (dus zonder inkomen partner) is krap hoor. Want je moet ook nog de onvoorziene kosten als nieuwe auto etc tellen.
Misschien toch het topic lezen ;) Het gaat niet om onvoorziene kosten, je kunt ook geen auto rijden. Dit topic gaat voornamelijk over bewuste keuzes maken. Voor de 1 is dat een net te dure auto, voor de ander een luxe vakantie etc. etc. Er is niet 1 juiste weg. Maar er is in ieder geval een niet standaard weg, waarin JIJ de keuzes kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Sandyman538 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:51:
[...]

Misschien toch het topic lezen ;) Het gaat niet om onvoorziene kosten, je kunt ook geen auto rijden. Dit topic gaat voornamelijk over bewuste keuzes maken. Voor de 1 is dat een net te dure auto, voor de ander een luxe vakantie etc. etc. Er is niet 1 juiste weg. Maar er is in ieder geval een niet standaard weg, waarin JIJ de keuzes kunt maken.
Ik had al een vermoeden dat deze reactie over een auto ging komen, daarom dat ik verbouwen aan huis erbij heb gezet. ;) Of je ga je me nu zeggen dat je nooit je huis zal verbouwen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:24:
[...]
Rube gebruikte het woord voorsprong, ik ging er gewoon op in. Het is inderdaad geen race, maar Rube zegt dat na 2 jaar sparen dat geld in ingehaald maar dat klopt gewoonweg niet.
Ik heb ook niet gezegd dat je 'de anderen' 'in kunt halen' (of dat dat zou moeten).

Ik heb alleen gezegd dat de anderen een voorsprong hebben die mijn voorbeeld (config's situatie) eigenlijk maar beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:54:
[...]

Ik had al een vermoeden dat deze reactie over een auto ging komen, daarom dat ik verbouwen aan huis erbij heb gezet. ;) Of je ga je me nu zeggen dat je nooit je huis zal verbouwen??
In principe ga ik mijn huis inderdaad niet verbouwen, daar heb ik het op gekocht. Nogmaals, het gaat er niet om waar je je geld aan besteed, maar dat je het bewust doet. Als jij elke 7 jaar een nieuwe keuken wilt is dat prima. Dus ergens zullen er altijd kosten zijn, maar daar denk je goed over na. De essentie in dit topic is niet om iemand te veroordelen, maar om inzichten te tonen van hoe het ook kan. En dan lees je hier mensen die 1, 2, 3 ton op een spaarrekening hebben staan, maar een auto rijden met een nieuwwaarde van 15k. Dat zijn keuzes, aangezien ze ook een BMW7 contant af kunnen tikken. Daar gaat het (naar mijn idee) om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:54:
[...]

Waarom zou je je huis verbouwen? Da's toch ook een keuze? Ja, onderhoud zul je moeten doen, maar een verbouwing is net goed een keuze als een auto.

Ik zou je willen aanraden het om te draaien en uit te gaan van een situatie waarin er géén onverwachte zaken gebeuren. Je FO pot is namelijk ook gewoon een prima buffer. En als er dan toch wat onverwachts gebeurt en je moet daar een grote uitgave uit betalen, dan schuift je FO-datum een paar maanden (of in het ergste geval jaren) naar achteren, maar ja, dat heb je zo in het leven: soms loopt het niet zoals gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Sandyman538 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:00:
[...]

In principe ga ik mijn huis inderdaad niet verbouwen, daar heb ik het op gekocht. Nogmaals, het gaat er niet om waar je je geld aan besteed, maar dat je het bewust doet. Als jij elke 7 jaar een nieuwe keuken wilt is dat prima. Dus ergens zullen er altijd kosten zijn, maar daar denk je goed over na. De essentie in dit topic is niet om iemand te veroordelen, maar om inzichten te tonen van hoe het ook kan. En dan lees je hier mensen die 1, 2, 3 ton op een spaarrekening hebben staan, maar een auto rijden met een nieuwwaarde van 15k. Dat zijn keuzes, aangezien ze ook een BMW7 contant af kunnen tikken. Daar gaat het (naar mijn idee) om.
Discussiëren over een wagen is idd een no-go. Maar een huis kost geld en blijft geld kosten. De tuin bijvoorbeeld en kasten van een badkamer of keuken gaan geen mensenleven mee. En doet je huis enorm in waarde dalen door een dan zeer verouderde keuken/badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:07:
[...]

Discussiëren over een wagen is idd een no-go. Maar een huis kost geld en blijft geld kosten. De tuin bijvoorbeeld en kasten van een badkamer of keuken gaan geen mensenleven mee. En doet je huis enorm in waarde dalen door een dan zeer verouderde keuken/badkamer.
Zolang jij er woont en het niet stuk is, so what? :)

Zoals Sandyman538 al zegt: het is geheel aan jou om elke zoveel jaar een nieuwe keuken te plaatsen, maar het is geen verplichting of wetmatigheid dat je elke 7 jaar je keuken moet vervangen of zo...

Als je uiteindelijk de keuze maakt om je huis te verkopen én je kunt aantonen dat een nieuwe keuken een goede investering is t.o.v. de verkoopprijs, dan kan dat ook het juiste moment zijn om het te doen, terwijl je zelf al 20 jaar met de oude keuken hebt gedaan. Keuzes, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Het is inderdaad persoonlijk. Maar uiteindelijk leef je maar 1x. Dit topic gaat uiteindelijk over het niet te hoeven werk en rond te kunnen komen met je geld.
Maar ik merk dat het bij jullie heel extreem gaat en dan vraag ik me af of je je later niet gaat afvragen waarom je dit allemaal doet. Want als er om de zoveel jaar geen verbouwing af kan om bijvoorbeeld in een nieuw uitziend huis te kunnen wonen waar ben je dan mee bezig? Ga je dan je kinderen ook nooit iets gunnen? Nooit een vakantie voor je kinderen want dat is te duur? Ga je je dat niet verwijten op het einde van je leven? Of ben ik nu weer te extreem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:44
Niet te extreem, je denkwijze is verkeerd.. Lees eens een pagina of wat terug, dan kom je vanzelf achter de essentie van FO.

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Thecola schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:19:
Niet te extreem, je denkwijze is verkeerd.. Lees eens een pagina of wat terug, dan kom je vanzelf achter de essentie van FO.
Dat je geen inkomen meer nodig om te kunnen leven tot je dood gaat. Verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:58
Herko_ter_Horst schreef op zondag 15 maart 2015 @ 12:03:
[...]

Feit is dat het op een modaal inkomen bijzonder lastig is om 15000 euro per jaar te sparen en op 2x modaal een stuk eenvoudiger. Gelukkig gaat het bij FO niet zozeer om de absolute bedragen, maar zijn percentages (de spaarquote) veel belangrijker.
Ik begrijp de opmerking (in theorie) over het belang van percentages, maar het is m.i. toch voor iedereen individueel de vraag of je het FO-traject in de praktijk helemaal los kunt zien van absolute bedragen. Stel je voor je leeft 20-30 jaar sober om daarna wat royaler te genieten van het leven. Dan zijn je uitgaven waarschijnlijk hoger dan nu en heb je meer nodig dan 100% van je huidige bestedingen. Ik heb het weliswaar niet over een minimumvariant van FO, maar als je op/of onder modaal zit misschien wel een redelijk scenario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 16:01
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:26:
Ik nam de situatie van Config als voorbeeld. Normaal gezien erf je inderdaad pas als je zelf al enige leeftijd hebt. Maar in mijn omgeving gebeurd het vaak dat mensen een bouwgrond als schenking krijgen en als je dat in euro's gaat bekijken komt dat op hetzelfde neer.
Hier (ik en m'n vrouw) een situatie waar alleen ik iets boven modaal verdien, en m'n vrouw iets onder modaal. Gemiddeld dus 2x modaal voor een 2-persoons huishouden. Ook zonder schenking of erving, en absoluut vanaf 0 beginnend :) Plus ik/we zijn net 2-3 jaar bezig met het opbouwen van een stukje privé aanvullend pensioen, en hebben we een FO-doel voor ogen gesteld waar we sinds die tijd naartoe werken.

Toegegeven, wie wil er nu niet 100k als schenking krijgen. Dat maakt voor een hoop mensen dingen een stuk makkelijker. Ik ken niemand die géén schenking zou willen krijgen ten slotte! En inderdaad, de meeste mensen hebben niet de inkomsten om 50k per jaar of zelfs per 2 jaar bij elkaar te sparen. Maar een FO-doel stel je aan de hand van je eigen leefpatroon, inkomsten en uitgaven. Je kan ten slotte moeilijk boven je stand leven omdat je dat als FO-doel ook wilt kunnen behouden. Als je ±70k netto per jaar verdient woon je misschien op ten duur in een groter huis of ben je sneller FO bijvoorbeeld.

Voor ons gaat die vlieger niet op, maar ik zie het met ons inkomen ook niet zitten om in een huis van 300k te wonen, 2-3x per jaar flink op vakantie te gaan of in 2 grote auto's te rijden. Zo'n groot huis of peperdure auto's spreken me vaak toch niet eens aan, dus de behoefte is er toch niet :) Wij willen simpelweg leven zoals we nu leven, maar dan met flink lagere maandlasten. Een leuk huisje van om-en-nabij de 170k over 2 jaar (na verhuizing) en misschien 200-225k later, hypotheekvrij en goed geïsoleerd (evt. met zonnepanelen e.d.). 2 leuke autootjes omdat we allebij toch ons werk en sociale leven hebben waarbij een auto praktischer is.

Enfin, lang verhaal weer… maar ik denk dat het er op neer komt dat iedereen FO kán worden. Je moet je alleen niet kapot kijken op wat een ander heeft of kan doen. Dat is het "consumeerderen" kijken in mijn ogen waar je alleen maar op stuk loopt. Als je minder verdient woon je (vaak) ook minder groot of duur. Je past je leefstijl aan aan je inkomsten en mogelijkheden ten slotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:16:
Het is inderdaad persoonlijk. Maar uiteindelijk leef je maar 1x. Dit topic gaat uiteindelijk over het niet te hoeven werk en rond te kunnen komen met je geld.
Maar ik merk dat het bij jullie heel extreem gaat en dan vraag ik me af of je je later niet gaat afvragen waarom je dit allemaal doet. Want als er om de zoveel jaar geen verbouwing af kan om bijvoorbeeld in een nieuw uitziend huis te kunnen wonen waar ben je dan mee bezig? Ga je dan je kinderen ook nooit iets gunnen? Nooit een vakantie voor je kinderen want dat is te duur? Ga je je dat niet verwijten op het einde van je leven? Of ben ik nu weer te extreem?
Hoezo gaat het bij "ons" heel extreem? Heb ik iets gezegd over hoe het bij mij gaat? Ik heb alleen maar gezegd hoe het óók kan. Voor sommige mensen is FO een doel, voor anderen een middel. Sommigen doen (en laten) alles om FO zo snel mogelijk te bereiken, anderen bouwen het wat langzamer op.

Het gaat om keuzes maken en jij deed het voorkomen alsof een grote verbouwing elke zoveel jaar een verplichting is. Dat is niet zo. Als jij dat belangrijker vindt dan een paar jaar eerder FO zijn: prima! Dat is jouw keuze. Ik kies in het geval van keukens en badkamers anders (doe er minstens 17 jaar mee, is waarschijnlijk nog ouder, want het zat er al in voordat ik er kwam wonen). Maar ik kies dan weer wel voor een vrij prijzige vakantie, bijvoorbeeld. Terwijl een ander zegt: een paar daagjes met een tentje achterop de fiets naar Terschelling is voor mij de ultieme invulling van vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Herko_ter_Horst schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:30:
[...]

Hoezo gaat het bij "ons" heel extreem? Heb ik iets gezegd over hoe het bij mij gaat? Ik heb alleen maar gezegd hoe het óók kan. Voor sommige mensen is FO een doel, voor anderen een middel. Sommigen doen (en laten) alles om FO zo snel mogelijk te bereiken, anderen bouwen het wat langzamer op.

Het gaat om keuzes maken en jij deed het voorkomen alsof een grote verbouwing elke zoveel jaar een verplichting is. Dat is niet zo. Als jij dat belangrijker vindt dan een paar jaar eerder FO zijn: prima! Dat is jouw keuze. Ik kies in het geval van keukens en badkamers anders (doe er minstens 17 jaar mee, is waarschijnlijk nog ouder, want het zat er al in voordat ik er kwam wonen). Maar ik kies dan weer wel voor een vrij prijzige vakantie, bijvoorbeeld. Terwijl een ander zegt: een paar daagjes met een tentje achterop de fiets naar Terschelling is voor mij de ultieme invulling van vakantie.
Excuseer, het is zeker niet een verplichting. Maar het is gewoon een feit dat een huis geen mensenleven mee gaat zonder enige kosten. Daar moet je gewoonweg rekening mee houden en dus mee incalculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ik ben niet erg enthousiast over de 'algoritmisering' van FO. Zoals spaarquota's en hoeveel jaar je moet sparen om X te kunnen krijgen, en dan nog die "Safe Withrawal Rate" erbovenop. Daar koop je toch helemaal niks voor? Mijn ouders hadden grote plannen voor "later", en "later" is voor één van beiden nooit echt gekomen. Wat ik bedoel te zeggen is dat je niet lineair moet denken, en vooral niet extrapolerend. Een flexibele houding is absolute noodzaak hier. 5-jaars doelen OK, maar 20-jaars doelen? Mij niet gezien. Dan verzand je in discussies over pensioenen en AOW, over studerende kinderen en huizen met zonneboilers. Gaan we hier over 40 jaar weer terugkomen om te kijken wie er gelijk had?

Wij willen ASAP een paar ton optuigen voor beleggingen, dát is nu het doel. Dat doen we door hard te werken in loondienst, tactisch te zijn in uitgaven (die kleine beetjes zijn heus niet zo belangrijk. Het is net als diëten: als je te streng bent voor jezelf stop je er weer te vroeg mee), en eigen bedrijfjes op te zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Config op 15-03-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
JURIST schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:25:
[...]

Ik begrijp de opmerking (in theorie) over het belang van percentages, maar het is m.i. toch voor iedereen individueel de vraag of je het FO-traject in de praktijk helemaal los kunt zien van absolute bedragen. Stel je voor je leeft 20-30 jaar sober om daarna wat royaler te genieten van het leven. Dan zijn je uitgaven waarschijnlijk hoger dan nu en heb je meer nodig dan 100% van je huidige bestedingen. Ik heb het weliswaar niet over een minimumvariant van FO, maar als je op/of onder modaal zit misschien wel een redelijk scenario
Klopt, maar met een kleine wijziging in de berekening is het percentage ook aan te passen naar een hoger uitgavenniveau. Als je je spaarquote niet tegen je huidige uitgaven niveau maar tegen je gewenste uitgavenniveau aanhoudt, klopt het weer.

Dus stel dat je nu 100 uitgeeft en 100 spaart, dan is je spaarquote 50%. Stel dat je doel is om na FO geen 100 maar 200 uit te geven. Dan is je fictieve spaarquote nog maar 33%. Hiermee kun je weer bereken hoe lang je nodig hebt om FO te worden.

En ja, uiteindelijk komt dit in elke situatie neer op een absoluut bedrag (bij een SWR van 4% is dat ongeveer 25x de huidige/gewenste jaarlijkse uitgaven). De reden om met percentages te werken, is om te voorkomen dat mensen gaan roepen: "ja, maar ik kan nooit een miljoen bij elkaar sparen", alsof dat miljoen een vast punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Onderdak kost geld in 99%* van de gevallen. Hoeveel, heb je zelf invloed op.

*Je kunt in sommige gevallen ook gratis of betaald onderdak organiseren, maar dan staat er meestal een soort van werk tegenover.

@config: je moet ook genieten van 'de reis' zelf. Als de weg naar FO voelt als een opoffering ben je niet goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Config schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:38:
Ik ben niet erg enthousiast over de 'algoritmisering' van FO. Zoals spaarquota's en hoeveel jaar je moet sparen om X te kunnen krijgen, en dan nog die "Safe Withrawal Rate" erbovenop. Daar koop je toch helemaal niks voor? Mijn ouders hadden grote plannen voor "later", en "later" is voor één van beiden nooit echt gekomen. Wat ik bedoel te zeggen is dat je niet lineair moet denken, en vooral niet extrapolerend. Een flexibele houding is absolute noodzaak hier. 5-jaars doelen OK, maar 20-jaars doelen? Mij niet gezien. Dan verzand je in discussies over pensioenen en AOW, gaan we hier over 40 jaar weer terugkomen om te kijken wie er gelijk had?
De aanname in dit topic is dat FO een gewenste situatie is. Het "algoritme" is daarin een middel dat houvast geeft m.b.t. de keuzes die iedereen voor zich maakt om dat te bereiken, niet meer dan dat. Het geeft een beeld van wat er mogelijk is.

Sommige mensen zijn in het streven naar FO heel extreem, die zetten alles op alles om dat doel zo dicht mogelijk bij te halen (dat is dan hun "later", maar ze halen dat wel zo snel mogelijk dichterbij, niet over 20 jaar, maar bijv. over 5 jaar). Anderen doen het rustiger aan zodat er meer financiële ruimte overblijft voor "nu" en nemen dan voor lief dat het FO doel naar achter schuift.

Het voor mij meest sprekende voorbeeld van hoe het "algoritme" daarbij helpt, is dat een paar tweeverdieners dat nu 10% spaart maar liefst 8 jaar eerder FO zou kunnen zijn door het laten schieten van een paar afhaalpizza's en dure Starbucks koffie. Door namelijk van een 10% spaarquote naar 15% te gaan (zeg $100 per maand). Als je ziet dat je "morning latte" er voor zorgt dat je 8 jaar langer moet werken, ga je er toch nog eens over nadenken.
Wij willen ASAP een paar ton optuigen voor beleggingen, dát is nu het enige doel.
Ik geloof niet dat je einddoel daadwerkelijk slechts het hebben van een paar ton aan beleggingen is. Je wilt dat vermogen opbouwen/hebben met een reden. Wat is die reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Het stramien wat ERE en de zijnen voorschrijven is dan wel weer heel extreem. Dus niet de methode zelf, maar het feit dat je je er categorisch aan moet onderwerpen alsof we een Alcoholics Anonymous groepje zijn. Wellicht hoort het bij het self-help genre om jezelf te onderwerpen aan de methodiek, maar ik vind het niks. Waarom zou 4% "safe" zijn voor mij? Er is geen recept voor FO.

En hoe zinnig de discussies ook mogen zijn, we zijn voornamelijk bezig met elkaar te vertellen hoe we verder kunnen beknibbelen op de uitgaven, en nieuwe inkomsten zie je nauwelijks.
Ik geloof niet dat je einddoel daadwerkelijk slechts het hebben van een paar ton aan beleggingen is. Je wilt dat vermogen opbouwen/hebben met een reden. Wat is die reden?
Het concept "einddoel" is een beetje raar als het over levensbeschouwing gaat. We gaan er allemaal aan. Verder beperk ik mijn input tot finance/tech/entrepreneurship en laat ik de life style discussies aan me voorbij gaan. NOFI verder, het zijn in mijn ervaring gewoon uitzichtloze discussies ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Config op 15-03-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:16:
Maar ik merk dat het bij jullie heel extreem gaat en dan vraag ik me af of je je later niet gaat afvragen waarom je dit allemaal doet. Want als er om de zoveel jaar geen verbouwing af kan om bijvoorbeeld in een nieuw uitziend huis te kunnen wonen waar ben je dan mee bezig?
Ik denk dat sommige mensen hier wat verder gaan in hun keuzes dan een gemiddeld persoon, maar vergeet ook niet dat dit soms weer gecompenseerd word op andere vlakken. Als je dan echter alleen maar kijkt naar wat mensen laten dan lijkt het al snel alsof er geen vakanties zijn, geen uitjes zijn en wonen in een stacaravan. Echter zullen er maar weinig zijn waar al deze zaken voor gelden.

Wat betreft een huis, je huis heeft onderhoud nodig en dat kost geld ja. Zou je ook rekening mee moeten houden in de planning maar om de boel te verbouwen alleen maar zodat het er nieuw uitziet :? Als je huis structureel goed en onderhouden is waarom moet je dan verbouwen, een beetje verf ertegen aan doet wonderen mocht je zijn uitgekeken op de (ver)kleur(ing).

Config schreef op zondag 15 maart 2015 @ 15:28:
[...]
En hoe zinnig de discussies ook mogen zijn, we zijn voornamelijk bezig met elkaar te vertellen hoe we verder kunnen beknibbelen op de uitgaven, en nieuwe inkomsten zie je nauwelijks.
Uitgaven minderen is nou eenmaal makkelijker dan extra geld verdienen. Daarbij, als je een leuk idee hebt om geld te verdienen wil je natuurlijk ook niet dat een ander met jouw idee aan de haal gaat. En als het iets is wat al genoeg mensen doen wil je niet dat er nog meer aanbod gaat komen.

Ik vermoed dan ook niet dat daar veel zaken naar boven zullen komen anders dan "ik verdien wat bij met een hobby van me".

[ Voor 24% gewijzigd door AcXeller op 15-03-2015 15:39 ]

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 11:50:
Ik zou het om willen draaien en zou zeggen knap gedaan als je een huis in de jaren 60,70, 80 of 90 hebt gekocht en je kunt je kinderen niet een ton nalaten. Dan heb je blijkbaar andere prioriteiten gesteld als je huis aflossen. Wij zijn overigens ook met 0 euro gestart we krijgen wel regelmatig wat toegestopt, uitzet, deel van de bruiloft maar dit is peanuts.
Overigens is dat wel iets om je zorgen over te maken m.b.t. inkomensverschillen in een land. Doordat vermogen relatief goedkoop overgeheveld kan worden blijft vermogen binnen families en worden rijken steeds rijker. Dit kan wel voor een extreme kloof zorgen dat is wel iets om over na te denken. Maar goed ben ook geen fan van dat zuinige families gestraft worden omdat ze sparen en dat het na de dood allemaal maar naar de staat moet. Hoe je dit zou kunnen oplossen weet ik niet.
Config schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:38:
Ik ben niet erg enthousiast over de 'algoritmisering' van FO. Zoals spaarquota's en hoeveel jaar je moet sparen om X te kunnen krijgen, en dan nog die "Safe Withrawal Rate" erbovenop. Daar koop je toch helemaal niks voor? Mijn ouders hadden grote plannen voor "later", en "later" is voor één van beiden nooit echt gekomen. Wat ik bedoel te zeggen is dat je niet lineair moet denken, en vooral niet extrapolerend. Een flexibele houding is absolute noodzaak hier. 5-jaars doelen OK, maar 20-jaars doelen? Mij niet gezien. Dan verzand je in discussies over pensioenen en AOW, over studerende kinderen en huizen met zonneboilers. Gaan we hier over 40 jaar weer terugkomen om te kijken wie er gelijk had?

Wij willen ASAP een paar ton optuigen voor beleggingen, dát is nu het doel. Dat doen we door hard te werken in loondienst, tactisch te zijn in uitgaven (die kleine beetjes zijn heus niet zo belangrijk. Het is net als diëten: als je te streng bent voor jezelf stop je er weer te vroeg mee), en eigen bedrijfjes op te zetten.
Ik hanteer ook korte doelen 1, 5 en 10 jaar. Aangezien mijn FO doel nog wel 20-25 jaar weg ligt houdt dit het wel overzichtelijk en leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
AcXeller schreef op zondag 15 maart 2015 @ 15:32:
[...]

Ik denk dat sommige mensen hier wat verder gaan in hun keuzes dan een gemiddeld persoon, maar vergeet ook niet dat dit soms weer gecompenseerd word op andere vlakken. Als je dan echter alleen maar kijkt naar wat mensen laten dan lijkt het al snel alsof er geen vakanties zijn, geen uitjes zijn en wonen in een stacaravan. Echter zullen er maar weinig zijn waar al deze zaken voor gelden.

Wat betreft een huis, je huis heeft onderhoud nodig en dat kost geld ja. Zou je ook rekening mee moeten houden in de planning maar om de boel te verbouwen alleen maar zodat het er nieuw uitziet :? Als je huis structureel goed en onderhouden is waarom moet je dan verbouwen, een beetje verf ertegen aan doet wonderen mocht je zijn uitgekeken op de (ver)kleur(ing).

[...]

Uitgaven minderen is nou eenmaal makkelijker dan extra geld verdienen. Daarbij, als je een leuk idee hebt om geld te verdienen wil je natuurlijk ook niet dat een ander met jouw idee aan de haal gaat. En als het iets is wat al genoeg mensen doen wil je niet dat er nog meer aanbod gaat komen.

Ik vermoed dan ook niet dat daar veel zaken naar boven zullen komen anders dan "ik verdien wat bij met een hobby van me".
toon volledige bericht
Ik doel meer naar de vraag: wat zorgt er voor dat je gelukkig bent? Je huis vernieuwen is duur dus we blijven maar in een oud huis zitten, iets gaan drinken op café of thuis iets uit de ijskast nemen? Als je zo hard schrappen op uitgaven heb je uiteindelijk niks meer om voor te leven. En zoals andere al aangehaald hebben; na zoveel jaar besparen wil je op een gegeven moment meer gaan uitgeven met de gedachten 'ik leef maar eenmaal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Config schreef op zondag 15 maart 2015 @ 15:28:
[...]

Het stramien wat ERE en de zijnen voorschrijven is dan wel weer heel extreem. Dus niet de methode zelf, maar het feit dat je je er categorisch aan moet onderwerpen alsof we een Alcoholics Anonymous groepje zijn. Wellicht hoort het bij het self-help genre om jezelf te onderwerpen aan de methodiek, maar ik vind het niks.
Ik ook niet, het geeft voor mij alleen een punt aan één kant van het spectrum weer. De andere kant van het spectrum is voor mij bijvoorbeeld "YOLO".
Waarom zou 4% "safe" zijn voor mij? Er is geen recept voor FO.
De formules zijn ook niet bedoeld als recept, ze zeggen niks over "hoe" je e.e.a. kunt bereiken. Ze zijn alleen een hulpmiddel om te bepalen wanneer je FO bent, hoe lang het duurt om het te bereiken, e.d. Jij hebt het over "een paar ton aan beleggingen". Deze formules geven een indicate van of je je daarmee FO kunt noemen, hoe lang je er gegeven de inleg van een percentage van je inkomen over doet om het te bereiken e.d. That's all. Het is geen onderdeel van een ideologie of zo, hè? Gewoon wat spreadsheet-tabelletjes om e.e.a. wat inzichtelijker te maken.

Voor meer info over de rationale en aannames achter de getallen raad ik je aan het bronartikel te lezen.
Daar zijn twee redenen voor: 1. besparen op uitgaven telt dubbel zo hard, omdat je niet allen "nu" meer overhoudt, maar "later" ook minder nodig hebt; en 2. hogere inkomsten zijn veel moeilijker te realiseren, aangenomen dat mensen met een inkomen al een zo goed als optimale baan hebben en andere vormen van inkomen véél hogere risico's met zich meebrengen. Maar er is in dit topic wel degelijk gesproken over bijvoorbeeld het starten van een eigen onderneming, het verhuren van vastgoed, e.d.
[...]

Het concept "einddoel" is een beetje raar als het over levensbeschouwing gaat. We gaan er allemaal aan. Verder beperk ik mijn input tot finance/tech/entrepreneurship en laat ik de life style discussies aan me voorbij gaan. NOFI verder, het zijn in mijn ervaring gewoon uitzichtloze discussies ;).
Ik bedoelde meer de reden achter het opbouwen/hebben van een paar ton aan vermogen. Jij noemde dat "het enige doel", maar het lijkt me dat je een andere be"doel"ing hebt dan alleen maar het hebben van vermogen, zoals het kunnen opvangen van klappen, het sparen ergens voor, of - om maar iets geks te noemen - financiële onafhankelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Herko_ter_Horst schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:07:

[...]

Daar zijn twee redenen voor: 1. besparen op uitgaven telt dubbel zo hard, omdat je niet allen "nu" meer overhoudt, maar "later" ook minder nodig hebt; en 2. hogere inkomsten zijn veel moeilijker te realiseren, aangenomen dat mensen met een inkomen al een zo goed als optimale baan hebben en andere vormen van inkomen véél hogere risico's met zich meebrengen. Maar er is in dit topic wel degelijk gesproken over bijvoorbeeld het starten van een eigen onderneming, het verhuren van vastgoed, e.d.
Dit is een tricky gebied, juist in de trant van wat hierboven is gezegd.
Het besparen telt alleen dubbel als je deze besparing volhoudt de rest van je leven. Het is dus niet zomaar 'besparen' maar het is echt je leven aanpassen, en dat is heel moeilijk! Het lijkt makkelijker dan meer inkomen verwerven, maar in praktijk werkt het vaak niet zo. Jongeren hebben bijbaantjes om zich luxe dingen te veroorloven, velen werken 40u terwijl 36u met een iets kleinere auto financieel voordeliger zou zijn etc. etc.
Hier ligt de lastige afweging tussen wat je wilt in je dagelijkse leven om te genieten, en hoeveel je bereid bent op te geven.

Dus 'besparen telt dubbel' en 'extra inkomen is moeilijker dan besparen'.....nou dat is niet per se waar.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Sibylle schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:20:
[...]

Dit is een tricky gebied, juist in de trant van wat hierboven is gezegd.
Het besparen telt alleen dubbel als je deze besparing volhoudt de rest van je leven. Het is dus niet zomaar 'besparen' maar het is echt je leven aanpassen, en dat is heel moeilijk! Het lijkt makkelijker dan meer inkomen verwerven, maar in praktijk werkt het vaak niet zo. Jongeren hebben bijbaantjes om zich luxe dingen te veroorloven, velen werken 40u terwijl 36u met een iets kleinere auto financieel voordeliger zou zijn etc. etc.
Hier ligt de lastige afweging tussen wat je wilt in je dagelijkse leven om te genieten, en hoeveel je bereid bent op te geven.
Daarom leg ik ook liever de nadruk op het feit dat FO véél meer gaat over het bewust maken van keuzes, dan over die formules, dat zijn alleen maar tools. Even los van de "ideologische" discussie of je het hebben van luxe goederen nou gelijk moet stellen aan "genieten" ;)
Dus 'besparen telt dubbel' en 'extra inkomen is moeilijker dan besparen'.....nou dat is niet per se waar.
Ik denk wel, los van of het nou dubbel telt of niet, dat besparen - vooral op luxe zaken - makkelijker is dan het realiseren van meer inkomen. Dat veel mensen moeite hebben om "luxe" gewoontes los te laten ben ik wel met je eens. Heb daar zelf ook nog wel eens last van :) Wel een stuk minder dan voordat ik FO als doel had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-05 06:57
Herko_ter_Horst schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:33:
[...]

Ik denk wel, los van of het nou dubbel telt of niet, dat besparen - vooral op luxe zaken - makkelijker is dan het realiseren van meer inkomen. Dat veel mensen moeite hebben om "luxe" gewoontes los te laten ben ik wel met je eens. Heb daar zelf ook nog wel eens last van :) Wel een stuk minder dan voordat ik FO als doel had...
Of het haalbaar is om het inkomen te verdubbelen hangt mijns inziens ook af van de fase van de carrière van iemand. Op welke manier het inkomen verhoogd kan worden, hangt dan weer enorm af van het soort werk dat iemand heeft. Overuren, standby, buitenland, trainingen, opleidingen, etc. Enorme diversiteit aan mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:00:
[...]

Ik doel meer naar de vraag: wat zorgt er voor dat je gelukkig bent? Je huis vernieuwen is duur dus we blijven maar in een oud huis zitten, iets gaan drinken op café of thuis iets uit de ijskast nemen? Als je zo hard schrappen op uitgaven heb je uiteindelijk niks meer om voor te leven. En zoals andere al aangehaald hebben; na zoveel jaar besparen wil je op een gegeven moment meer gaan uitgeven met de gedachten 'ik leef maar eenmaal'.
Dat is i.m.o. toch de verkeerde insteek, wat dat betreft kan je de dieet vergelijking van Config nog wel wat verder trekken:

Zoals jij het beschrijft snoep je een flinke tijd niet om vervolgens na een periode gewoon weer je oude patroon op te pakken. Het doel van een goed dieet is niet om die paar kilo alleen maar kwijt te raken maar juist om er voor te zorgen dat je voldoende binnen krijgt zodat je het nieuwe dieet ook volhoud. Daarnaast is het niet tijdelijk maar juist een patroon wat je de rest van je leven "vol" zal moeten houden omdat het anders weer fout gaat. Vol zet ik juist even tussen quotes omdat het als het goed is dit een niveau is waar jezelf ook gelukkig mee bent.

Wat betreft zaken die gelukkig maken is dat voor iedereen anders. Ik heb flink wat fun spullen gekocht sinds ik ben gaan werken en ben van mening dat dat geluk maar van korte duur is, sterker nog het gros geeft je zorgen en kost je tijd op den duur. Mijn instelling is nu dan ook dat ik minder aanschaf (met een budget) en probeer dan ook beter in te schatten of dat item me gelukkig zal maken, maar er glipt nog wel eens iets door :+. Dit op een nul lijn zetten gaat me nu nog niet lukken omdat ik dat niet volhoud, echter heb ik wel veel vaker door dat ik iets niet moet kopen. Niet omdat het niet zou mogen maar gewoon omdat ik doorheb dat ik er niet gelukkiger van word.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:35
Deveon schreef op zondag 15 maart 2015 @ 12:12:
Ze gebruiken het meest voorkomende inkomen als voorbeeld. Niks mis mee toch? Het gemiddelde loon ligt 10-20% hoger.
offtopic:
Het gaat erom dat je een normaal nederlands woord als 'modaal' niet meer kunt gebruiken zonder dat de meeste mensen meteen een link leggen met een inkomenscategorie.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
AcXeller schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:01:
[...]

Dat is i.m.o. toch de verkeerde insteek, wat dat betreft kan je de dieet vergelijking van Config nog wel wat verder trekken:

Zoals jij het beschrijft snoep je een flinke tijd niet om vervolgens na een periode gewoon weer je oude patroon op te pakken. Het doel van een goed dieet is niet om die paar kilo alleen maar kwijt te raken maar juist om er voor te zorgen dat je voldoende binnen krijgt zodat je het nieuwe dieet ook volhoud. Daarnaast is het niet tijdelijk maar juist een patroon wat je de rest van je leven "vol" zal moeten houden omdat het anders weer fout gaat. Vol zet ik juist even tussen quotes omdat het als het goed is dit een niveau is waar jezelf ook gelukkig mee bent.

Wat betreft zaken die gelukkig maken is dat voor iedereen anders. Ik heb flink wat fun spullen gekocht sinds ik ben gaan werken en ben van mening dat dat geluk maar van korte duur is, sterker nog het gros geeft je zorgen en kost je tijd op den duur. Mijn instelling is nu dan ook dat ik minder aanschaf (met een budget) en probeer dan ook beter in te schatten of dat item me gelukkig zal maken, maar er glipt nog wel eens iets door :+. Dit op een nul lijn zetten gaat me nu nog niet lukken omdat ik dat niet volhoud, echter heb ik wel veel vaker door dat ik iets niet moet kopen. Niet omdat het niet zou mogen maar gewoon omdat ik doorheb dat ik er niet gelukkiger van word.
toon volledige bericht
Op een bepaald moment in je leven moet je toch zeggen tegen jezelf nu is het genoeg geweest ik heb genoeg gespaard, nu ga ik leven. Of ga je al je geld aan je kinderen geven die het dan gaan opdoen aan onnodige dingen waar jij heel je leven voor hebt moeten 'nee zeggen tegen jezelf' of ga je alles aan meneertje staat geven als je sterft? Je vergelijking met een tijd diëten en daarna niet meer gaat dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het probleem is dat jij bij dat idee blijft dat je niet kan leven als je geen/minder geld uitgeeft aan zaken waar je eigenlijk helemaal niet gelukkiger van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 05-05 08:32

zomertje

Barisax knorretje

blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:20:
[...]

Op een bepaald moment in je leven moet je toch zeggen tegen jezelf nu is het genoeg geweest ik heb genoeg gespaard, nu ga ik leven. Of ga je al je geld aan je kinderen geven die het dan gaan opdoen aan onnodige dingen waar jij heel je leven voor hebt moeten 'nee zeggen tegen jezelf' of ga je alles aan meneertje staat geven als je sterft? Je vergelijking met een tijd diëten en daarna niet meer gaat dus niet op.
Net als met dieeten is het je leefgewoonten aanpassen.

Voor mij is het de vergelijking 'waar voor je geld' die toepasselijk is. Het verschil is samen 1 goede auto ipv 2. Die 2e zou ik ook net 1x per maand gebruiken, want ik kan op de fiets naar mn werk of werk thuis. Ik koop die leuke jurkjes in de uitverkoop en met vrienden in de tuin hangen is net zo leuk als een terrasje pakken. 1x per 3 jaar een nieuwe telefoon is prima, waarom elk jaar een nieuwe? En toch hangen we wel eens op t terras en heb ik nu een nieuwe iMac staan die nog geïnstalleerd moet worden. Het gaat mij puur om het gemak van dingen: pc te traag, dan vervangen. Niet omdat mn buurman een mooiere heeft.

Mijn doel is om uiteindelijk de kunstenaar uit te kunnen hangen zonder daar elke maand een berg inkomsten uit te moeten halen. Doen wat ik leuk vind en niet omdat t moet :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Sissors schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:26:
Het probleem is dat jij bij dat idee blijft dat je niet kan leven als je geen/minder geld uitgeeft aan zaken waar je eigenlijk helemaal niet gelukkiger van wordt.
Ah en hoe kom je daar bij? Ik heb gewoon een reden nodig om te leven.

Als het leefpatroon aangepast wordt naar enkel superzuinig leven en nooit je geld uitgeven aan amusement dan sterf je met een hoop geld op je rekening. En dat is gewoon zonde van al die moeite.
Hier wordt echt hard gestreefd naar het doel om FO te worden. Maar wat als je dat eenmaal bent? Dan mag je nog steeds niets op doen want dan valt het risico dat je zonder geld valt. Wat heb je er dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:44:
[...]

Ah en hoe kom je daar bij? Ik heb gewoon een reden nodig om te leven.

Als het leefpatroon aangepast wordt naar enkel superzuinig leven en nooit je geld uitgeven aan amusement dan sterf je met een hoop geld op je rekening. En dat is gewoon zonde van al die moeite.
Hier wordt echt hard gestreefd naar het doel om FO te worden. Maar wat als je dat eenmaal bent? Dan mag je nog steeds niets op doen want dan valt het risico dat je zonder geld valt. Wat heb je er dan aan?
Wat mensen al eerder zeggen hier: Probeer je leefstijl een beetje te veranderen. Van consumeren wordt je over het algemeen maar kortstondig gelukkig terwijl (cliché) de beste dingen in het leven toch vaak gratis zijn. Vrije tijd is onbetaalbaar, genieten van een zonsondergang met je geliefde kost ook niks etc.

Uit ervaring kan ik je zeggen dat als je eenmaal gewend bent aan weinig uitgeven de behoefte om dat te doen ook behoorlijk weg valt.
De andere kant is dat als je veel consumeert met FO in het achterhoofd je op een gegeven moment ook wel door krijgt dat al die dingen je niet perse gelukkiger maken. Leuk zo'n nieuwe tablet maar daar moet ik we 3 dagen voor werken, is me dat waard? DIe auto waar ik zo leuk mee naar mijn werk rij, werk dat ik eigenlijk niet zo leuk vindt, die auto kost me 1 dag in de week werken om hem te betalen. Die dag had ik ook vrij kunnen nemen. Etc.

Het is uiteindelijk een zoektocht naar de dingen waar je wel en geen waarde aan hecht en dat afgezet tegenover je geld. Feit is dat de meeste miljonairs véél minder uitgeven aan auto's, kleding en huizen dan jan modaal en daardoor is de miljonair miljonair en hoeft hij of zij niet meer te werken en moet jan modaal tot aan zijn pensioen elke dag om 7u zijn nest uit en ja en amen zeggen tegen zijn baas.

Als je je werk leuk vindt en je houdt ervan om te consumeren: Prima maar besef je dan wel dat je dan niet uit de rat race kan ontsnappen en als dat zo is dan heb je hier in dit topic ook geen lotgenoten :+

Het is uiteindelijk allemaal een keuze en als ik de levensstijl die ik nu heb tot aan mijn dood moet volhouden: Prima! ook al verdubbeld mijn inkomen of vertienvoudigd mijn inkomen, mijn levensstijl zal nagenoeg hetzelfde blijven omdat me dat gewoon bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Metro2002 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:52:
[...]

Wat mensen al eerder zeggen hier: Probeer je leefstijl een beetje te veranderen. Van consumeren wordt je over het algemeen maar kortstondig gelukkig terwijl (cliché) de beste dingen in het leven toch vaak gratis zijn. Vrije tijd is onbetaalbaar, genieten van een zonsondergang met je geliefde kost ook niks etc.

Uit ervaring kan ik je zeggen dat als je eenmaal gewend bent aan weinig uitgeven de behoefte om dat te doen ook behoorlijk weg valt.
De andere kant is dat als je veel consumeert met FO in het achterhoofd je op een gegeven moment ook wel door krijgt dat al die dingen je niet perse gelukkiger maken. Leuk zo'n nieuwe tablet maar daar moet ik we 3 dagen voor werken, is me dat waard? DIe auto waar ik zo leuk mee naar mijn werk rij, werk dat ik eigenlijk niet zo leuk vindt, die auto kost me 1 dag in de week werken om hem te betalen. Die dag had ik ook vrij kunnen nemen. Etc.

Het is uiteindelijk een zoektocht naar de dingen waar je wel en geen waarde aan hecht en dat afgezet tegenover je geld. Feit is dat de meeste miljonairs véél minder uitgeven aan auto's, kleding en huizen dan jan modaal en daardoor is de miljonair miljonair en hoeft hij of zij niet meer te werken en moet jan modaal tot aan zijn pensioen elke dag om 7u zijn nest uit en ja en amen zeggen tegen zijn baas.

Als je je werk leuk vindt en je houdt ervan om te consumeren: Prima maar besef je dan wel dat je dan niet uit de rat race kan ontsnappen en als dat zo is dan heb je hier in dit topic ook geen lotgenoten :+

Het is uiteindelijk allemaal een keuze en als ik de levensstijl die ik nu heb tot aan mijn dood moet volhouden: Prima! ook al verdubbeld mijn inkomen of vertienvoudigd mijn inkomen, mijn levensstijl zal nagenoeg hetzelfde blijven omdat me dat gewoon bevalt.
toon volledige bericht
Telkens komen jullie terug op het feit dat je niks mag kopen. Ik geef je gelijk. Maar op mijn vraag of jullie het niet erg zouden vinden als jullie sterven met al dat zuur gespaarde geld op je rekening krijg ik geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:54:
[...]

Telkens komen jullie terug op het feit dat je niks mag kopen. Ik geef je gelijk. Maar op mijn vraag of jullie het niet erg zouden vinden als jullie sterven met al dat zuur gespaarde geld op je rekening krijg ik geen antwoord.
Nee dat zou me niet boeien. Ten eerste omdat het dan naar mijn vrouw gaat en ten tweede omdat ik dat geld niet zie als geld om uit te geven maar geld om geld mee te maken waarvan ik kan leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:20:
[...]

Jij kijkt er van één kant naar, namelijk dat je iets moet opgeven of dat je niet meer normaal kan leven als je FO wilt worden (en het klinkt ook alsof je het idee hebt dat geluk afhangt van het uitgeven van geld). Ik kijk er (inmiddels, ook nog niet zo heel lang) van een andere kant naar:

Ik heb de laatste tijd een aantal wijzigingen doorgevoerd in mijn uitgavenpatroon, maar die voelen niet als besparingen of "iets op moeten geven", maar juist als slimmere keuzes.

Voorbeeld 1: ik bestelde als ik het druk had (altijd) en geen zin had om te koken (vaak) regelmatig eten online. Pizza/pasta met een drankje erbij + bezorgkosten: 15 euro. Gezondere maaltijd: 20 euro. Doe dat gemiddeld 2x in de week en je zit op bedragen van 110 tot 200 euro per maand. Dat hakt er behoorlijk in op je spaarquote, ook met een bovenmodaal salaris. Dus nu doe ik het anders. Ik kook toch vaker zelf even snel wat en voor de keren dat ik echt geen zin heb, haal ik een wat luxere kant-en-klaar maaltijd bij de supermarkt (à 4 euro). Ben ik er nu op achteruit gegaan? Ik vind van niet. Ik heb echter wel zo'n 100-140 euro per maand "bespaard".

Voorbeeld 2: ik kocht nogal veel electronica en gadgets. En vaak ook nog elk jaar of elke twee jaar weer een nieuwe. Dat leidde dan wel tot een korte periode van blijdschap (want: mooi nieuw ding, nieuwe opties ontdekken, "oh, aah" van mensen die zo'n ding voor het eerst zagen, etc). Maar na een hele korte tijd was het nieuwe er wel weer af en bleek dat ik eigenlijk precies hetzelfde deed met het nieuwe apparaat als met het oude deed (inclusief nooit meer naar kijken in sommige gevallen). Dus ik ben ermee gestopt om zo vaak nieuw spul te kopen. En ik ben veel bewuster gaan kijken naar wat "spullen" nou echt toevoegen aan m'n leven. Heb ik iets opgegeven? Ja. Heb ik geld bespaard? Ja. Ben ik er daardoor op achteruit gegaan? Absoluut niet.

Voorbeeld 3: zoals ik ook al eerder zei, ik kies er bijvoorbeeld voor om helemaal niets op mijn vakantiebestedingen te "besparen", omdat ik "mijn" manier van vakantievieren ontzettend leuk vind, ik nieuwe mensen leer kennen en ik er mooie herinneringen aan overhou. Dat is dan voor mij weer meer waard dan iets sneller FO worden.

Voorbeeld 4: ik ben er nog niet aan toe om mijn auto weg te doen. Ten eerste vanwege het gemak en ten tweede omdat autorijden een belangrijk onderdeel is van mijn vakanties ;). Maar ik heb er al wel over nagedacht wat ik ga doen als deze "op" is. Is het "gemak" me de forse maandelijkse uitgaven waard? Voor de vakanties kan ik ook een (zelfs nog leukere) auto huren...

"Besparen" is dus uiteindelijk voor mij veel meer een side-effect van, dan een middel om FO te worden. Ik ga het op dit vlak dus ook zeker niet anders doen als ik FO ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 15-03-2015 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Metro2002 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:56:
[...]

Nee dat zou me niet boeien. Ten eerste omdat het dan naar mijn vrouw gaat en ten tweede omdat ik dat geld niet zie als geld om uit te geven maar geld om geld mee te maken waarvan ik kan leven.
Je vrouw is er dan ook niks mee want die leeft ook superzuinig. Wat je dus kan concluderen is dat je wel anders kan genieten door in een mooi warm land daar 2 weken bij het lekker ontbijt in een hotel naar de opkomende zon gaan kijken. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Herko_ter_Horst schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:57:
[...]

Jij kijkt er van één kant naar, namelijk dat je iets moet opgeven of dat je niet meer normaal kan leven als je FO wilt worden (en het klinkt ook alsof je het idee hebt dat geluk afhangt van het uitgeven van geld). Ik kijk er (inmiddels, ook nog niet zo heel lang) van een andere kant naar:

Ik heb de laatste tijd een aantal wijzigingen doorgevoerd in mijn uitgavenpatroon, maar die voelen niet als besparingen of "iets op moeten geven", maar juist als slimmere keuzes.

Voorbeeld 1: ik bestelde als ik het druk had (altijd) en geen zin had om te koken (vaak) regelmatig eten online. Pizza/pasta met een drankje erbij + bezorgkosten: 15 euro. Gezondere maaltijd: 20 euro. Doe dat gemiddeld 2x in de week en je zit op bedragen van 110 tot 200 euro per maand. Dat hakt er behoorlijk in op je spaarquote, ook met een bovenmodaal salaris. Dus nu doe ik het anders. Ik kook toch vaker zelf even snel wat en voor de keren dat ik echt geen zin heb, haal ik een wat luxere kant-en-klaar maaltijd bij de supermarkt (à 4 euro). Ben ik er nu op achteruit gegaan? Ik vind van niet. Ik heb echter wel zo'n 100-140 euro per maand "bespaard".

Voorbeeld 2: ik kocht nogal veel electronica en gadgets. En vaak ook nog elk jaar of elke twee jaar weer een nieuwe. Dat leidde dan wel tot een korte periode van blijdschap (want: mooi nieuw ding, nieuwe opties ontdekken, "oh, aah" van mensen die zo'n ding voor het eerst zagen, etc). Maar na een hele korte tijd was het nieuwe er wel weer af en bleek dat ik eigenlijk precies hetzelfde deed met het nieuwe apparaat als met het oude deed (inclusief nooit meer naar kijken in sommige gevallen). Dus ik ben ermee gestopt om zo vaak nieuw spul te kopen. En ik ben veel bewuster gaan kijken naar wat "spullen" nou echt toevoegen aan m'n leven. Heb ik iets opgegeven? Ja. Heb ik geld bespaard? Ja. Ben ik er daardoor op achteruit gegaan? Absoluut niet.

Maar zoals ik ook al eerder zei: ik kies er bijvoorbeeld voor om helemaal niets op mijn vakantiebestedingen te "besparen", omdat ik "mijn" manier van vakantievieren ontzettend leuk vind, ik nieuwe mensen leer kennen en ik er mooie herinneringen aan overhou. Dat is dan voor mij weer meer waard dan iets sneller FO worden.

"Besparen" is dus uiteindelijk voor mij veel meer een side-effect van, dan een middel om FO te worden. Ik ga het op dit vlak dus ook zeker niet anders doen als ik FO ben.
toon volledige bericht
Zulke dingen als eten bestellen doe ik ook nooit. Ik maak altijd eten of neem snel wat haver. Bestellen vind ik ook veel te duur. Collega van me besteld elke dag een broodje voor opt werk is en elke dag minstens €3-4. Dat vind ik ook weggegooid geld. Maar zoals jij ga ik wel graag op vakantie.

Waar ik meer op doel is dat extreem sparen, met sterven met groot bedrag op je rekening in het achterhoofd, volkomen nutteloos is. Want als je toch dat geld over had had je dat ook aan leukere dingen kunnen geven. Meneertje staat gaat er toch mee lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:59:
[...]

Je vrouw is er dan ook niks mee want die leeft ook superzuinig. Wat je dus kan concluderen is dat je wel anders kan genieten door in een mooi warm land daar 2 weken bij het lekker ontbijt in een hotel naar de opkomende zon gaan kijken. 😉
Wat dat betreft sluit ik me aan bij Herko. Je ontdekt vanzelf wat je wel en niet iets waard vindt maar het is IMHO belangrijk dat je die vragen uberhaupt stelt. Als ik een nieuwe gadget wil kopen dan doe ik dat gewoon maar vraag me wel eerst af of het wel echt iets toevoegd aan mijn geluk. En vakantie bespaar ik ook niet op. Maar het is denk ik wel cruciaal dát je je zelf de vraag stelt: Word ik hier gelukkig van, brengt het me langdurig geluk en is het het geld waard. (bedenk voor jezelf hoe lang je moet werken voor de aanschaf).

Daarnaast zie ik geld intussen niet zozeer als middel om spullen te kopen maar vooral om vrijheid te kopen. Elke 2 maanden sparen zorgt ervoor dat ik weer 1 maand minder kan werken. Fuck you money is altijd lekker en zorgt ervoor dat je niet alles maar hoeft te pikken van je baas en stoppen met mijn 67e? Dank je de koekoek. ;) Dat mag wel heel wat jaartjes eerder.

Dus ik ontzeg me voor mijn gevoel niks maar ben wel kritischer in het uitgeven van geld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:54:
[...]

Je mag genoeg kopen maar op den duur heb je daar gewoonweg niet meer de behoefte aan omdat je een hoop spullen als nutteloos gaat zien...

Ik vind het een fijne gedachte dat als ik doodga dat wie er dan ook mag zijn (vrouw, kind, familie etc.) de kosten (hopelijk) gedekt zijn zodat niemand het huis uitgezet gaat worden omdat er niet genoeg geld zou zijn om de lasten op 1 inkomen te dragen. Want in zo'n geval zal het inkomen misschien nog wel meer naar beneden gaan omdat er verzorging door 1 ouder plaats vind en er dus minder gewerkt moet worden.

Punt blijft dat jij het als zuur / last / vervelend blijft zien en dat is het allemaal niet, het gaat er om dat je een gelukkige levensstijl ontwikkeld waarmee je goed kan sparen en weinig uitgeeft en waarbij je zelf dus het gevoel hebt dat je jezelf niet tekort doet. Echter zal de gemiddelde consument (en jij dus ook) dit zien als straffen en afzien terwijl ik denk dat de mensen die hier bewust voor kiezen veel gelukkiger zijn met hun leven dan iemand die er maar op los consumeert.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:03:
[...]

Waar ik meer op doel is dat extreem sparen, met sterven met groot bedrag op je rekening in het achterhoofd, volkomen nutteloos is. Want als je toch dat geld over had had je dat ook aan leukere dingen kunnen geven. Meneertje staat gaat er toch mee lopen.
Ja maar wat dan? Als je me nu 10.000 euro geeft zou ik werkelijk waar niet weten waar ik dat aan zou moeten uitgeven. Er is momenteel niks dat ik mis in materiele zin.
Maar wat ik al eerder schreef: Jij ziet geld puur als middel om uit te geven aan spullen terwijl de mensen hier in FO het vooral zien als middel om vrijheid te kopen.

En dat de staat ermee aan de haal gaat ; Who cares , ik ben dan dood. Voor familie , echtgenoot ed zijn er al regels en kun je testamenten laten opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
AcXeller schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:07:
[...]

Je mag genoeg kopen maar op den duur heb je daar gewoonweg niet meer de behoefte aan omdat je een hoop spullen als nutteloos gaat zien...

Ik vind het een fijne gedachte dat als ik doodga dat wie er dan ook mag zijn (vrouw, kind, familie etc.) de kosten (hopelijk) gedekt zijn zodat niemand het huis uitgezet gaat worden omdat er niet genoeg geld zou zijn om de lasten op 1 inkomen te dragen. Want in zo'n geval zal het inkomen misschien nog wel meer naar beneden gaan omdat er verzorging door 1 ouder plaats vind en er dus minder gewerkt moet worden.

Punt blijft dat jij het als zuur / last / vervelend blijft zien en dat is het allemaal niet, het gaat er om dat je een gelukkige levensstijl ontwikkeld waarmee je goed kan sparen en weinig uitgeeft en waarbij je zelf dus het gevoel hebt dat je jezelf niet tekort doet. Echter zal de gemiddelde consument (en jij dus ook) dit zien als straffen en afzien terwijl ik denk dat de mensen die hier bewust voor kiezen veel gelukkiger zijn met hun leven dan iemand die er maar op los consumeert.
In mijn eerste post staat dat ik geen behoefte meer heb aan de laatste gadgets dus ik wordt niet echt gestraft. ;)
Ik ben het eens dat je geld moet hebben om alle kosten te dekken. Je mag nooit al je geld op doen. Als je mijn eerste post had gelezen snap je wel dat ik perfect weet wat mijn kosten en uitgaven zijn en ik geef zeker niet veel uit. Maar met bijvoorbeeld 50.000 op je rekening doodgaan is compleet verspilde moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:03:
[...]

Volgens mij zitten daar twee aannames in die zeker niet voor iedereen opgaan. 1. is dat je "extreem" moet sparen, en 2. is dat een groot bedrag "moet" overhouden.

Ik heb op dit moment een spaarquote van zo'n 55%. Ik streef er naar die op termijn te verbeteren naar 65%, op de manier die net beschreef, dus door slimmere keuzes te maken. Dat is voor mij dus niet "extreem".

Hiermee hoop ik FO te worden ergens tussen mijn 50e en 55e. Dat is 12-17 jaar vóór m'n pensioen, dus die tijd moet ik sowieso overbruggen. Vervolgens ga ik er vanuit dat ik het op mijn FO-pot + pensioen in elk geval nog 15-20 jaar ga uitzingen (mijn grootouders zijn tegen en over de 90 geworden, mijn ouders zijn rond de 70 en nog actief en in behoorlijk goede gezondheid, dus dat ga ik wel halen). Dus in elk geval hou ik er rekening mee dat mijn vermogen het dan in totaal 30-40 jaar moet kunnen uithouden. Ik heb altijd gezegd dat ik minstens 123 wil worden, dus wie weet duurt het nog wel langer ;)

Langer dan 30 jaar is gezien de onzekerheden in de markt in mijn optiek in feite gelijk aan "voor altijd". Het laatste dat ik wil, is me druk hoeven maken over of mijn vermogen het wel gaat redden tot mijn dood. Dus ja, dan loop ik het risico dat ik sterf met een vermogen. Ja, ik kan er ook een boot of een duur huis of een vakantiehuisje op Hawaii mee kopen. En als ik denk dat dat tot ultiem geluk leidt, dan zal ik dat ook zeker doen. Maar voor nu is het zonder financiële zorgen en verplichtingen kunnen volhouden van een gelukkigmakende levensstijl me veel meer waard.

Maar misschien wordt mijn gezondheid wel heel slecht na m'n 70e en zie ik al aankomen dat ik vanaf m'n 80e toch achter de geraniums moet. Dan kan ik er alsnog voor kiezen om het te verbrassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Metro2002 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:11:
[...]

Ja maar wat dan? Als je me nu 10.000 euro geeft zou ik werkelijk waar niet weten waar ik dat aan zou moeten uitgeven. Er is momenteel niks dat ik mis in materiele zin.
Maar wat ik al eerder schreef: Jij ziet geld puur als middel om uit te geven aan spullen terwijl de mensen hier in FO het vooral zien als middel om vrijheid te kopen.

En dat de staat ermee aan de haal gaat ; Who cares , ik ben dan dood. Voor familie , echtgenoot ed zijn er al regels en kun je testamenten laten opmaken.
Leuke vakantie bijvoorbeeld. Of water beter in dit topic past, sparen. Geld is altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:12:
[...]

In mijn eerste post staat dat ik geen behoefte meer heb aan de laatste gadgets dus ik wordt niet echt gestraft. ;)
Ik ben het eens dat je geld moet hebben om alle kosten te dekken. Je mag nooit al je geld op doen. Als je mijn eerste post had gelezen snap je wel dat ik perfect weet wat mijn kosten en uitgaven zijn en ik geef zeker niet veel uit. Maar met bijvoorbeeld 50.000 op je rekening doodgaan is compleet verspilde moeite.
Geld uitgeven hoeft niet altijd aan gadgets te zijn, kan ook vakanties, hobbies etc. zijn.

Ik denk persoonlijk dat 50k nog peanuts is, wat als je kind straks wil studeren en dat niet kan omdat je dood bent. Zodra je wat ouder bent, wat als je vrouw over een paar jaar stopt met werken maar haar pensioen is niet genoeg om dan de lasten te kunnen dragen. Etc. etc. etc.

Maar goed, ook hier weer blijkt uit je woorden zoals "verspilde moeite" dat je echt denkt dat het een last is om zo te leven...

Om even terug te komen op het dieet (iets waar ik dan weer niet goed mee ben :P), zie jij regelmatig sporten en je conditie op peil houden ook als straf ? Als je al die jaren van sporten bij elkaar optelt en je gaat dood op je 40e is dat dan ook verspilde moeite geweest....

Morraalrider twist active :+

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
AcXeller schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:26:
[...]

Geld uitgeven hoeft niet altijd aan gadgets te zijn, kan ook vakanties, hobbies etc. zijn.

Ik denk persoonlijk dat 50k nog peanuts is, wat als je kind straks wil studeren en dat niet kan omdat je dood bent. Zodra je wat ouder bent, wat als je vrouw over een paar jaar stopt met werken maar haar pensioen is niet genoeg om dan de lasten te kunnen dragen. Etc. etc. etc.

Maar goed, ook hier weer blijkt uit je woorden zoals "verspilde moeite" dat je echt denkt dat het een last is om zo te leven...

Om even terug te komen op het dieet (iets waar ik dan weer niet goed mee ben :P), zie jij regelmatig sporten en je conditie op peil houden ook als straf ? Als je al die jaren van sporten bij elkaar optelt en je gaat dood op je 40e is dat dan ook verspilde moeite geweest....

Morraalrider twist active :+
Neen want ik sport om NU een mooi lichaam te hebben, niet op m'n 50ste. :). Ik denk dat het ook belangrijk is een leuke job te vinden waar je graag voor opstaat smorgens. Voor mij is het echt geen straf om te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Ik vergelijk besparen met kiezen voor gezond leven. Als ik ga winkelen moet ik telkens nee zeggen tegen mezelf voor al dat lekkers. Dat kan je ook vergelijken met geld niet op doen. In dat opzicht is dat wel een last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:12:
[...]
Maar met bijvoorbeeld 50.000 op je rekening doodgaan is compleet verspilde moeite.
Ik snap je gedachtegang, maar stel dat ik niet oud mag worden en over een jaar of 20 sterf. Stel dat ik over 5 jaar 50k op mijn rekening heb staan. Alleen al het idee dat ik zo'n bedrag achter de hand hebt zorgt er bij mij voor dat ik de laatste 15 jaar van mijn leven (wat ik dan uiteraard nog niet weet ;) ), zorgeloos kan leven omdat ik nooit voor een verrassing kom te staan omdat ik cash een verbouwing/auto/biervakantie/sloep or whatever cash kan aftikken. Alleen die gedachte is me dat geld op mijn rekening waard tijdens mijn overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:34:
Ik vergelijk besparen met kiezen voor gezond leven. Als ik ga winkelen moet ik telkens nee zeggen tegen mezelf voor al dat lekkers. Dat kan je ook vergelijken met geld niet op doen. In dat opzicht is dat wel een last.
Klopt, maar is gezondheid op lange termijn niet veel belangrijker dan die kortstondige piek van iets lekkers-maar-verkeerds eten?

Wil overigens niet zeggen dat je het nooit moet doen (net als met geld uitgeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Herko_ter_Horst schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:38:
[...]

Klopt, maar is gezondheid op lange termijn niet veel belangrijker dan die kortstondige piek van iets lekkers-maar-verkeerds eten?

Wil overigens niet zeggen dat je het nooit moet doen (net als met geld uitgeven).
Inderdaad maar net zoals extreem sparen mag je niet alles jezelf afnemen. Je moet ook nog kunnen genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:40:
[...]

Inderdaad maar net zoals extreem sparen mag je niet alles jezelf afnemen. Je moet ook nog kunnen genieten.
Tenzij je juist gelukkig wordt van extreem sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

blubbers schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:40:
[...]

Inderdaad maar net zoals extreem sparen mag je niet alles jezelf afnemen.Je moet ook nog kunnen genieten..
Daar komt die definitie weer om de hoek ;) genieten := geld uitgeven
Ik geniet ook van een hoop geld op de bank om eerder genoemde redenen (gevoel van vrijheid, fu money etc)

En ja ik sport ook graag zodat ik later hopelijk niet allemaal vervelende dingen krijg zoals hart en vaatziekten, hartproblemen, dichtgekoekte aderen etc. Allemaal dingen die ik bij mijn collega's van tusesn de 40 en 50 wel zie omdat die het al een sport vinden om hun dikke lichaam van en naar de auto te verplaatsen.

En ja als ik morgen wordt doodgereden is dat voor niks geweest maarja, de kans is ook vrij groot aanwezig dat ik het wel redt tot mijn 40e :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Het is geen onderdeel van een ideologie of zo, hè? Gewoon wat spreadsheet-tabelletjes om e.e.a. wat inzichtelijker te maken.
Ja, nou, eigenlijk niet altijd. Soms bestaat een reactie in dit topic louter uit een referentie aan zo'n formule, en hoe dom de persoon in kwestie wel niet is want dit kost hem _dus_ heel veel geld/jaren/geluk/kudo's.
Ik bedoelde meer de reden achter het opbouwen/hebben van een paar ton aan vermogen. Jij noemde dat "het enige doel", maar het lijkt me dat je een andere be"doel"ing hebt dan alleen maar het hebben van vermogen, zoals het kunnen opvangen van klappen, het sparen ergens voor, of - om maar iets geks te noemen - financiële onafhankelijkheid.
Ah okee. Komtie:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The Position of Fuck You (John Goodman in The Gambler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Config schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:59:
[...]

Ja, nou, eigenlijk niet altijd. Soms bestaat een reactie in dit topic louter uit een referentie aan zo'n formule, en hoe dom de persoon in kwestie wel niet is want dit kost hem _dus_ heel veel geld/jaren/geluk/kudo's.
Ok, duidelijk (hoop niet dat ik me daar schuldig aan heb gemaakt).
[...]

Ah okee. Komtie:

[video]
Lijkt me een uitstekend doel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.