Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:
  • 756.542 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:29
Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:22:
En om terug te komen op die vrijheid, vrijheid in de context van dit topic is je niet druk hoeven maken om geld. Als je obsessief bezig bent met geld, is het niet meer jouw bezit maar neigt het naar het omgekeerde. Dan ben je juist MINDER vrij.
Precies mijn mening en in dit topic soms enigszins onderbelicht. Ik snap ook wel waarom, genieten van het leven en geld uitgeven kan iedereen (behalve sommige mensen in dit topic >:)), niet-materialistisch leven en tevreden zijn met minder is veel zeldzamer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Xanaroth schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:19:
[...]

En je kan ook niet zeggen dat je even zonder bed of zonder pannen of zonder verlichting doet, omdat je op marktplaats wacht. Sommige dingen heb je gewoon direct nodig, en betaal je dus ook een hogere prijs voor.
35 ipv 45 betekend potentieel 10 jaar extra interen op je vermogen ipv 10 jaar groei + inleg.
Assumpties. Toen ik uit huis ging, heb ik een jaar geen bed gehad. (Heb pas een bed in huis gehaald, toen ik een vaste vriendin kreeg). Je kan bovendien het jaar voordat je gaat verhuizen al een aantal zaken tweedehands kopen. Bestek, bord, en een pan haal je voor een paar euro in een tweedehands winkel.
Voor 10 euro haal je bij de Turk een hoeveelheid kruiden waar je een paar jaar mee toekomt.
Blik1984 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:46:
[...]
Maar als je echt vanuit de situatie komt dat je nog helemaal niks hebt gekocht en dus alles nieuw (of via marktplaats) moet kopen, dan lopen de kosten al snel op. Zeker aangezien je kosten voor klussen ook nog eens mee moet financieren.

- bed
- kasten
- potten, pannen, bestek, servies
- witgoed en andere apparaten
- tv en evt. meubel
- Overige kasten zoals dressoirkast, etc.
- banken
- inrichting
- gordijnen
- tapijt, laminaat, parket
- verf en toebehoren
Assumpties.
- Je kan ook ergens wonen zonder meteen alles te verven, een nieuwe keuken te installeren, of een nieuw parket te leggen (is het standaard in Nederland dat appartementen zonder vloerbekleding worden verhuurd?).
- Als je niet materialistisch ingesteld bent, heb je ook geen tig kasten nodig.
Mijn kleding paste in een reiskoffer.
- Ik heb jaren zonder gordijnen geslapen. Lekker met het zonnetje wakker worden.
- Ik bezocht een waserette om mijn kleding te wassen.
- Ik had idd een tweedehands bank. Nieuw kost je dat 219 euro bij de ikea.

[ Voor 41% gewijzigd door koentje115 op 10-03-2015 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Accountant schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:22:
Ga sowieso werken naast je studie (ook al duurt de studie een jaartje langer hierdoor) dat heeft mij enorm veel opgeleverd sociaal gezien, qua levensvervaring en mensenkennis. Begin vroeg met het verdiepen in aandelen daar heb je later alleen maar profijt van.
Om met tweede te beginnen, volgens mij is de algehele tendens hier dat specifieke aandelen over druk maken het niet waard is, en dat je beter gewoon in een index fonds kan doen, daar hoef je je niet lang in te verdiepen.

Dan puntje één, in principe ben ik het met je eens, maar:
Ik zie niet in wanneer het het waard is om daardoor een jaar studievertraging op te lopen. Wat werken is meestal niks mis mee, maar dat levert geen jaar studievertraging op.

Dan wat is de reden erachter om het buiten het salaris om goed te vinden? Iemand die twee dagen per week college heeft en nooit voor 11 uur zijn bed uit komt heeft er denk ik wel wat bij te winnen om een hele dag ernaast te werken, gewoon om wat vastigheid te hebben. Maar voor een student die elke week van 8:30 tot 17:30 op de uni aan het studeren is, is dat allemaal niet bijzonder relevant.

Ik heb bij mijn bijbaantje redelijk wat met mensen te doen gehad uit een compleet ander milieu. Ik denk dat dat best goed voor je is, maar: Dat kan je ook al bij je middelbare school bijbaantje een paar jaar doen. En daarnaast is dat slechts een subset van de bijbaantjes waarbij dat het geval is, dan moet je die er specifiek op uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:59
zo, heb even een lange vergadering en loop 60 berichten of zo achter :P

Hoewel ik de neiging had om op individuele berichten te gaan reageren ga ik dat niet meer doen.

Ik denk wel dat een aantal mensen moeite hebben om zich in andere personen en mogelijkheden in te leven.
Meningen worden verward met feiten en andersom en wants worden neergezet als needs.
En wat goed is voor de ene persoon is dat niet perse voor de ander (o.a. door verschil in karakter).
En soms kunnen mensen iets gewoon niet voorstellen volgens mij. Iets met wheaton scale ofzo :+

Wat ik nog steeds in 80% van de gevallen voorbij zie komen is dat geen geld uitgeven gelijk staat aan jezelf zaken ontzeggen. Juist tijdens de studententijd is het volgens mij makkelijker om een hoop te doen terwijl het nauwelijks geld kost en je tegelijkertijd een hoop kunt leren. Zeker als je deze mindset en dit gedrag jezelf jong kunt aanleren zul je daar veel profijt van hebben om FO te worden (en imo sowieso in het leven).

Als laatste deze nog, al vaker voorbij gekomen maar waarschijnlijk nog niet bij iedereen bekend, om snel een indicatie te maken hoe snel (of langzaam) je FO kunt worden:
Afbeeldingslocatie: http://www.mrmoneymustache.com/wp-content/uploads/2012/01/ere.jpg?6d6156

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-04-2024
Accountant schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:22:
In mijn studententijd die bij mij tot 23 duurde was ik vrij materialistisch ingesteld, makkelijk beinvloedbaar en vond ik status in de vorm van goederen erg belangrijk. Dit resulteerde in hard werken naast mijn studie 20u in de schoolweken tot wel 80 u in de zomervakanties.
Maar toch zie ik paralellen tussen hoe ik toen was en met hoe ik nu FO benader. Het stellen van financiële doelen, prioriteiten en geloven in jezelf dat het je lukt.

Wat ik een 20 jarige wel wil meegeven is geniet van je jeugd en doe die dingen die je graag wilt doen binnen je financiele middelen. Ga dus op vakantie, koop die nieuwe pc of ga naar een festival. Probeer schulden zoveel mogelijk te beperken en ga zeker niet consumptief lenen. Maar geniet ervan want zodra je gaat werken/aan kinderen begint krijg je een hele andere (financiele) verantwoording. Althans zo ervaar ik het wellicht dat andere hier compleet anders in staan.
Ga sowieso werken naast je studie (ook al duurt de studie een jaartje langer hierdoor) dat heeft mij enorm veel opgeleverd sociaal gezien, qua levensvervaring en mensenkennis. Begin vroeg met het verdiepen in aandelen daar heb je later alleen maar profijt van.
Hier heb ik wat aan. Dankjewel. Hopelijk heb ik om mijn 23ste naast een diploma ook al een mooi stroompje aan passieve inkomsten.

Nog een vraag: ik weet dat ik over een paar jaar (jaartje na mijn studie) een woning wil kopen. Zouden jullie nu beleggen of sparen zodat ik dan meteen in kan leggen in mijn hypotheek/inrichting&k.k mee kan betalen? Enerzijds brengt beleggen meer op maar moet er wel rekening mee houden dat ik die over 5 jaar niet verkoop. Wat is jullie mening hierover? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:20
koentje115 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:39:
[...]

Assumpties. Toen ik uit huis ging, heb ik een jaar geen bed gehad. (Heb pas een bed in huis gehaald, toen ik een vaste vriendin kreeg). Je kan bovendien het jaar voordat je gaat verhuizen al een aantal zaken tweedehands kopen. Bestek, bord, en een pan haal je voor een paar euro in een tweedehands winkel.
Voor 10 euro haal je bij de Turk een hoeveelheid kruiden waar je een paar jaar mee toekomt.

[...]

Assumpties.
- Je kan ook ergens wonen zonder meteen alles te verven, een nieuwe keuken te installeren, of een nieuw parket te leggen (is het standaard in Nederland dat appartementen zonder vloerbekleding worden verhuurd?).
- Als je niet materialistisch ingesteld bent, heb je ook geen tig kasten nodig.
Mijn kleding paste in een reiskoffer.
- Ik heb jaren zonder gordijnen geslapen. Lekker met het zonnetje wakker worden.
- Ik bezocht een waserette om mijn kleding te wassen.
- Ik had idd een tweedehands bank. Nieuw kost je dat 219 euro bij de ikea.
Niks geen assumpties. Dat jij uit je koffer wil leven, je huis niet opknapt voordat je er intrekt, naar de wasserette wilt gaan om je kleren te wassen (wat per definitie duurder is dan een wasmachine kopen overigens), geen gordijnen wilt in je slaapkamer, etc. Dat is allemaal prima en moet je helemaal zelf weten. Maar het overgrote merendeel van de bevolking zal daar niet voor kiezen. Je hebt altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Blik1984 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:10:
[...] Maar het overgrote merendeel van de bevolking zal daar niet voor kiezen. Je hebt altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
lees ipv 'zal daar niet voor kiezen' eens 'is daarom niet FO' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Niks geen assumpties. Dat jij uit je koffer wil leven, je huis niet opknapt voordat je er intrekt, naar de wasserette wilt gaan om je kleren te wassen (wat per definitie duurder is dan een wasmachine kopen overigens), geen gordijnen wilt in je slaapkamer, etc. Dat is allemaal prima en moet je helemaal zelf weten. Maar het overgrote merendeel van de bevolking zal daar niet voor kiezen. Je hebt altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
Zeker wel assumpties. Als iets in dit topic naar voren komt, is dat de snelheid waarmee en het niveau waarop je FO wordt/bent, afhankelijk is van keuzes die je zelf maakt. Dus roepen "je hebt 10K nodig om je huis in te richten", is één grote assumptie van de keuzes die iemand daarin zal maken, o.b.v. wat jij blijkbaar denkt dat "het overgrote merendeel" van de bevolking wil of doet.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Klopt, maar dat hoeft echt geen 10000 euro te kosten voor een redelijke inboedel (en ik heb wel zoiets eraan uitgegeven totaal, maar dat was een keuze, je kan een best redelijke inboedel voor een stuk minder kopen).

Overigens heb ik mijn woning ook niet opgeknapt voordat ik er introk. Oké niet helemaal waar, één muur is geverfd en twee slaapkamers hebben nieuw laminaat gekregen. Kost je eens een paar honderd euro. En een gordijn? Kost je 150-200 euro ofzo nieuw, waarbij het gigantisch natuurlijk uitmaakt hoe duur het gordijn is. Maar dat is op maat gemaakt, als je zelf dat kan (en met zelf bedoel ik natuurlijk je moeder :P), en je koopt gordijnstof ergens in de uitverkoop, ben je voor een paar tientjes klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:55

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Dennis606 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:59:
[...]

Hier heb ik wat aan. Dankjewel. Hopelijk heb ik om mijn 23ste naast een diploma ook al een mooi stroompje aan passieve inkomsten.

Nog een vraag: ik weet dat ik over een paar jaar (jaartje na mijn studie) een woning wil kopen. Zouden jullie nu beleggen of sparen zodat ik dan meteen in kan leggen in mijn hypotheek/inrichting&k.k mee kan betalen? Enerzijds brengt beleggen meer op maar moet er wel rekening mee houden dat ik die over 5 jaar niet verkoop. Wat is jullie mening hierover? :*)
Ik zou zeggen sparen en dat lijkt de consensus in dit topic. Met een lange horizon (20-30 jaar) zal beleggen een grote waarschijnlijkheid hebben om positief uit te pakken versus sparen, er is genoeg tijd om van crashes te herstellen.

Een paar jaar is simpelweg te kort om goed van een eventuele crash/neergang te herstellen. Het kan natuurlijk ook goed gaan maar je moet je bewust zijn van het risico, het lijkt me niet dat je dat met dit potje geld wilt nemen.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis606
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-04-2024
ik kan ook een deel beleggen. Zal waarschijnlijk niet alles nodig hebben voor de aanschaf van een woning lijkt me. Heb nu al wat aandelen, die wil ik sowieso houden. Maar vanaf is het misschien beter om te sparen. Welk bedrag zouden jullie op rekenen om uit huis te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05 13:37
Even iets anders: deze week is QE van start gegaan in Europa en nu weet echt niemand meer waar het geld heen moet stromen. 'There's no alternative' voor aandelen lijkt de teneur te zijn bij tal van marktpartijen, maar markten zijn al flink gestegen. Ondertussen gaat de spaarrente verder omlaag. We rekenen i.h.k.v. FO volgens mij allemaal met minimaal 4%-5% rendement. Wat is jullie tactiek om het vermogen toch een beetje te laten groeien de komende tijd (los van aflossen van hypotheek dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24

rally

Deyterra Consultancy

Ik ben aan het kijken naar crowdfunding/P2P lending.

Daar zijn wisselende rendementen, maar door de annuitaire betalingen is je risco toch nog een beetje afgedekt.

Tot nu toe heb ik relatief kleine bedragen geinvesteerd, ook omdat er slechts een beperkt aanbod is van investeringen. Maar ik denk dat het een grote toekomst gaat hebben.

Wel heb ik de investeringen via verschillende platformen gedaan (additionele risicospreiding)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:21:
[...]

Zeker wel assumpties. Als iets in dit topic naar voren komt, is dat de snelheid waarmee en het niveau waarop je FO wordt/bent, afhankelijk is van keuzes die je zelf maakt. Dus roepen "je hebt 10K nodig om je huis in te richten", is één grote assumptie van de keuzes die iemand daarin zal maken, o.b.v. wat jij blijkbaar denkt dat "het overgrote merendeel" van de bevolking wil of doet.
Graag even de quote waarin ik zeg dat je 10k nodig hebt... Juist ja. Die is er niet. Dus leg me aub geen woorden in de mond. Ik zei alleen dat de rekening snel op kan lopen omdat je die spullen die ik opnoem uiteindelijk wel zal kopen. Sterker nog, ik zeg zelfs dat het voor 5k ook wel moet lukken

Leg mij dan verder uit waarom het een assumptie is dat iemand een bed, banken, kast, tv, gordijnen, potten en pannen, servies etc. moet hebben als je vanuit je ouderlijk huis naar een eigen woning verhuist en als je die spullen niet hebt. Lijkt me vrij basisspul. Dat er altijd iemand op de wereld is die het met minder kan begrijp ik ook wel. Uiteindelijk ga je niet je hele leven op alleen een matras liggen en leven uit je koffer en je was naar een wasserette brengen. Uiteindelijk koop je die zaken gewoon, dan is het gewoon een kwestie van uitgesteld betalen. Dan heb je misschien het eerste jaar weinig geld uitgegeven aan inrichting, maar komen die kosten later wel. En uiteindelijk loopt die rekening sneller op dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
Blik1984 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:25:
[...]

Dan heb je misschien het eerste jaar weinig geld uitgegeven aan inrichting, maar komen die kosten later wel. En uiteindelijk loopt die rekening sneller op dan je denkt.
Hij heeft wel een punt.

Mijn inrichting kost mij trouwens marginaal weinig.
Kwestie van:
- gratis (of tegen minimale kost) op de kop te tikken en op te knappen. (Mijn inboedel was kostenneurtraal toen we naar een ander continent verhuisden - sommige zaken met winst doorverkocht, anderen met licht verlies).
- marktplaats als 'storage ruimte' zien; i.e. kwaliteitsspullen kopen en tegen dezelfde prijs verkopen na gebruik.

Het punt is: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Er is er altijd een die zo goed als niets kost mits wat handigheid of connecties.

[ Voor 7% gewijzigd door koentje115 op 10-03-2015 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
JURIST schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:00:
Even iets anders: deze week is QE van start gegaan in Europa en nu weet echt niemand meer waar het geld heen moet stromen. 'There's no alternative' voor aandelen lijkt de teneur te zijn bij tal van marktpartijen, maar markten zijn al flink gestegen. Ondertussen gaat de spaarrente verder omlaag. We rekenen i.h.k.v. FO volgens mij allemaal met minimaal 4%-5% rendement. Wat is jullie tactiek om het vermogen toch een beetje te laten groeien de komende tijd (los van aflossen van hypotheek dan)?
Permanent Portfolio reageert vooralsnog ook in deze schijnbare nieuwe situatie goed en ik kan niet echt iets beters verzinnen waar ik me rustig genoeg bij voel.
Crowd funding heb ik maar een klein beetje in zitten, durf ik geen grote bedragen in te zetten Verder zie ook geen serieuze alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik heb altijd het idee dat dit topic op en neer flappert tussen twee extremen van FO:
1. "Ik heb niks nodig, leeft superzuinig en ben daarom niet afhankelijk van veel inkomen"
Afbeeldingslocatie: http://www.kevinsaysthings.com/wp-content/uploads/2011/12/5.jpg

2. "Ik wil bepaalde luxe en hoge levensstandaard zonder daar heel hard voor te blijven werken mijn hele leven"
Afbeeldingslocatie: http://vignette2.wikia.nocookie.net/lookout/images/f/f4/Nice-house-slc.jpg

De discussie hier moet toch niet zijn wat iemands levensstandaard zou moeten zijn...toch gaat het daar al zoveel posts over. Wanneer je FO bent, heeft alles te maken met hoeveel geld je nog nodig hebt om te genieten van het leven in je FO jaren.
Misschien kan ik wel FO zijn over 20jaar, maar als ik er 30jaar over doe dan ben ik wellicht gelukkiger...

FO zou toch ook geen DOEL moeten zijn, het is een middel om optimaal te genieten van het leven. En IK zou dat niet kunnen met een minimalistische insteek van geen gordijnen of bed etc. Dus als iemand tegen mij zou zeggen dat ik over 10jaar FO kan zijn als ik dat wel zou kunnen,.....good for you maar dan missen we het punt van dit topic (imo).

Mijn grootste advies aan Dennis606: zoek werk dat je leuk vindt om te doen, ik neem aan dat je FO wilt zijn om te genieten van het leven. Dus je gaat waarschijnlijk dingen doen die je leuk vindt in die periode...nou waarom geen leuke uitdagende baan waar je vrijwel elke dag met plezier naartoe gaat...
Dat FO komt wel, geniet eerst van het leven en FO zijn kan daar een hulp bij zijn...that's it.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[b][message=43880379,noline]Sibylle schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:45

Mijn grootste advies aan Dennis606: zoek werk dat je leuk vindt om te doen, ik neem aan dat je FO wilt zijn om te genieten van het leven. Dus je gaat waarschijnlijk dingen doen die je leuk vindt in die periode...nou waarom geen leuke uitdagende baan waar je vrijwel elke dag met plezier naartoe gaat...
Als we toch op die toer gaan :P , ik zou nog een stap verder willen gaan:
eerst bedenken wat je wilt doen in je leven. Niet zozeer gedefinieerd als 'werk' maar breder, of het nu wel betaald is of niet, hoeveel tijd etc. En dan kijken hoe je dat kunt gaan invullen.
Wellicht kan dat met leuk werk zoals je aangaf maar misschien kan dat wel beter op een andere manier.

Overigens is het erg moeilijk om geluk echt te 'vinden'. Je kan het wel een beetje sturen maar je bent niet automatisch gelukkig ook al lijken alle omstandigheden 'perfect' te zijn. Geluk zit voor een groot gedeelte in jezelf ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
rube schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 23:03:
[...]

Als we toch op die toer gaan :P , ik zou nog een stap verder willen gaan:
eerst bedenken wat je wilt doen in je leven. Niet zozeer gedefinieerd als 'werk' maar breder, of het nu wel betaald is of niet, hoeveel tijd etc. En dan kijken hoe je dat kunt gaan invullen.
Wellicht kan dat met leuk werk zoals je aangaf maar misschien kan dat wel beter op een andere manier.

Overigens is het erg moeilijk om geluk echt te 'vinden'. Je kan het wel een beetje sturen maar je bent niet automatisch gelukkig ook al lijken alle omstandigheden 'perfect' te zijn. Geluk zit voor een groot gedeelte in jezelf ;) .
d:)b
Indeed, soms ben ik wel eens bang dat sommigen in dit topic denken: 'Als ik later FO ben, dan ben ik pas echt gelukkig'.
Terwijl, in mijn ogen, je juist nu gelukkig moet zijn. Waarbij gelukkig zijn uiteraard moeilijk is als je weet dat je over 5jaar failliet bent, maar er is een middenweg :P

Ik heb het geluk dat ik een goed betaalde baan heb waar ik met ongelooflijk veel plezier naartoe ga elke dag....dat scheelt op alle gebieden. En als je nog student bent, dan kun je proberen daarop aan te sturen (maar kan idd ook met andere levensinvulling zijn dan werk).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
Blik1984 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 15:36:
[...]

Lees alle reacties nog eens en laat me dan eens zien waar je dit vandaan haalt.

Tevens, er is al genoeg nuance geweest over dat het verschil tussen leven als een kluizenaar om FO te worden en volledig YOLO te gaan en te eindigen met een studieschuld. Jij kijkt nu puur naar volledig YOLO gaan en baseert daar nu je reacties op
Die tien jaar is een grove schatting waarbij je na je studie niet direct bezig bent met sparen.
Ik reageer helemaal niet op volledig YOLO gaan maar ook iemand die gewoon leeft en niks bijzonders doet loopt een achterstand op ten opzichte van iemand die wel aan FO denkt en daar mee begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sibylle schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 23:25:
[...]

Indeed, soms ben ik wel eens bang dat sommigen in dit topic denken: 'Als ik later FO ben, dan ben ik pas echt gelukkig'.
Terwijl, in mijn ogen, je juist nu gelukkig moet zijn.
Komt een beetje over als het standaard: "Als ik met pensioen ga, ga ik alles doen wat ik altijd al wou". Om vervolgens binnen een jaar dood te zijn omdat men niets weet te doen en geen sociale contacten heeft.

Waarbij gelukkig zijn uiteraard moeilijk is als je weet dat je over 5jaar failliet bent, maar er is een middenweg :P
Geld uitgeven != gelukkig zijn O-)

Ik heb een tijd terug eens de zolder opgeruimd en een hele hoop spullen weggegooid, naar de kringloop gebracht of weggegeven aan vrienden. Nou kan ik je vertellen dat dat een erg geluk makend gevoel gaf, nog niet eens zozeer dat je andere mensen een plezier doet maar vooral dat je eindelijk van die spullen af bent die er al jaren liggen en je maar niet wegdoet omdat je het er o zo leuk mee hebt gehad vroeger.

En mocht je denken dat ik het met geld uitgeven alleen over spullen heb... Nee, voor mij valt het vakantie verhaal er ook wel onder. Niets mis met een vakantie hoor maar ik heb het idee dat het tegenwoordig net zo'n sterk status symbool is geworden als een dikke auto voor de deur of een luxe huis.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:27

Gast1981

room with a moose!

[...]
Terwijl, in mijn ogen, je juist nu gelukkig moet zijn. Waarbij gelukkig zijn uiteraard moeilijk is als je weet dat je over 5jaar failliet bent, maar er is een middenweg :P
AcXeller schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 08:18:
[...]
Komt een beetje over als het standaard: "Als ik met pensioen ga, ga ik alles doen wat ik altijd al wou". Om vervolgens binnen een jaar dood te zijn omdat men niets weet te doen en geen sociale contacten heeft.
Algeheel geluk zoeken in het nu is een groot goed, lastiger dan het lijkt, en overstijgt mijns inziens de FO discussie een beetje, mede omdat A.) de meeste mensen hier wel inzien dat FO je huidige geluk niet in de weg moet staan en B.) een meer filosofisch/spiritueel karakter heeft waardoor het niet in keiharde cijfers uit te drukken is, waar dat bij FO een stuk makkelijk gaat ;)

Desalniettemin geldt voor mij zeer zeker dat ik geen leuke dingen, dromen, idealen in het nu laat schieten, om ze "straks als ik FO / met pensioen ben" te willen gaan doen en inderdaad tot de ontdekking kom dat het lichamelijk of sociaal gezien simpelweg niet meer (goed) te doen is.
[...]
En mocht je denken dat ik het met geld uitgeven alleen over spullen heb... Nee, voor mij valt het vakantie verhaal er ook wel onder. Niets mis met een vakantie hoor maar ik heb het idee dat het tegenwoordig net zo'n sterk status symbool is geworden als een dikke auto voor de deur of een luxe huis.
Meen je dat? Statussymbool? Dat idee heb ik totaal niet. Althans, niet in die zin dat het nu meer is dan vroeger. Er zijn, en waren, altijd mensen die pochen met hun reizen (net als met hun gadgets, auto, etc), maar het merendeel dat ik ken gaat lekker op vakantie om de zon (of sneeuw) op te zoeken, cultuur te snuiven en/of er gewoon effe 2 weken uit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
JURIST schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:00:
Voor mij toch aandelen en obligaties. Met de QE in Europa verwacht ik dat beiden toch nog behoorlijk gaan groeien, want er is inderdaad niet zoveel andere plekken waar het heen kan gaan. Beter had de QE gewoon de geldpers aangezet, en het geld direct naar elke europese burger overgemaakt. Dat zou denk ik beter geweest zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:16
Ik kwam al nooit zo heel ver op vakantie (2x 10 dagen Costa brava per jaar meestal) maar tegenwoordig met een kleine is het niet veel meer dan 3x per jaar een weekje bungalowpark in Nederland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Bonsaiboom schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:01:
[...]
Voor mij toch aandelen en obligaties. Met de QE in Europa verwacht ik dat beiden toch nog behoorlijk gaan groeien, want er is inderdaad niet zoveel andere plekken waar het heen kan gaan. Beter had de QE gewoon de geldpers aangezet, en het geld direct naar elke europese burger overgemaakt. Dat zou denk ik beter geweest zijn ;)
Het is wel interessant inderdaad wat er nu gaat gebeuren. Hoewel ik van mening ben dat ik de toekomst niet kan voorspellen, zegt iets in mij dat dit (QE USA, Japan, EU) uiteindelijk (zeg over 5-10 jaar) wel eens tot een hoge inflatie kan leiden met dito rentestanden die we ons op dit moment niet meer kunnen voorstellen.
Net zo min als dat we ons 30 jaar geleden voor konen stellen dat we nu negatieve rentes hebben op obligaties. We zullen het zien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:54

Kid Buu

Huh, Pietje?

Dalende EUR/USD stemt mij erg tevreden en zie dit graag nog even doorzakken naar pariteit (en misschien nog wel lager aangezien dit nog maar het begin van QE is).

Leven in Europa merk ik er namelijk niet veel van maar met mijn inkomen volledig in USD is het erg gunstig.

Toch voelt het de ene kant wel vreemd. Dollars in mijn handen voelen altijd als monopolie geld, alleen daarom moet de euro voor mijn gevoel al meer waard zijn :+

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 04:39

zomertje

Barisax knorretje

Kid Buu schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:35:
Dalende EUR/USD stemt mij erg tevreden en zie dit graag nog even doorzakken naar pariteit (en misschien nog wel lager aangezien dit nog maar het begin van QE is).

Leven in Europa merk ik er namelijk niet veel van maar met mijn inkomen volledig in USD is het erg gunstig.

Toch voelt het de ene kant wel vreemd. Dollars in mijn handen voelen altijd als monopolie geld, alleen daarom moet de euro voor mijn gevoel al meer waard zijn :+
Ik doe wat met export en dat scheelt wel veel als de euro daalt :) De klanten betalen dezelfde US dollars en ik hou meer over :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

[...]

Terwijl, in mijn ogen, je juist nu gelukkig moet zijn.
Volgens mij is dat juist een mistvatting, de meesten in dit topic zijn nu ook juist gelukkig (met hun huidige uitgave patroon), dit is immers ook het patroon dat ze zullen vasthouden na pensioen.

Geluk != geld uitgeven.

Dat ik niet zoveel zooi heb maakt mij juist gelukkiger. Ik kan vrij rondlopen in mijn huis, ik kom soms ook wel eens ergens dat je steeds over kastjes struikelt, daar zou ik pas gek en ongelukkig van worden.

Ik heb ook geen 'vervelend/slecht' werk, maar als de baas zegt: Joh jouw werk is zo leuk, vanaf nu krijg je er 0 euro voor, dan weet ik me toch nog wel leukere dingen te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
Gast1981 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:52:

Meen je dat? Statussymbool? Dat idee heb ik totaal niet. Althans, niet in die zin dat het nu meer is dan vroeger. Er zijn, en waren, altijd mensen die pochen met hun reizen (net als met hun gadgets, auto, etc), maar het merendeel dat ik ken gaat lekker op vakantie om de zon (of sneeuw) op te zoeken, cultuur te snuiven en/of er gewoon effe 2 weken uit te zijn.
Nog even herhalen dat er niks mis is met vakanties ;)

Echter merk ik soms toch wel dat als je niet op z'n minst met het vliegtuig gaat dat het dan geen vakantie genoemd kan worden, of je moet minimaal 12 uur rijden. En dan nog het liefst 2-4x per jaar met wat steden trips er tussendoor voor de afwisseling.

Ook in dit topic zie je genoeg opmerkingen van mensen die niet willen besparen op vakanties en dus een budget van bijvoorbeeld 4k of meer voor vakanties hebben en het gros is het hier ook mee eens. Als ik nu echter zou zeggen dat ik 4k per jaar aan gadgets of spullen zou uitgeven gok ik dat er redelijk wat signalen zullen zijn dat dat wel erg veel is.

Is natuurlijk niets mis mee want FO gaat om het maken van je eigen keuzes maar gevoelsmatig heb ik het idee dat vakanties het nieuwe materialisme zijn. Waar de commerciële wereld vroeger heel veel op bezit richtte zie je tegenwoordig een verschuiving naar ervaringen, en dat lijkt dus redelijk te werken omdat de tendens is dat je geen prijs aan ervaringen kan hangen. Wat dus niet inhoud dat je geen vakanties moet hebben maar i.m.o. word er nogal makkelijk over hoge bedragen gedaan zodra het over vakanties gaat.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Komt denk ik ook gewoon doordat het voor veel mensen (waaronder ik zelf) moeilijk voor te stellen is hoe je 4000 euro per jaar aan gadgets een invulling geeft.

Als ik naar mijzelf kijk: ik koop gemiddeld denk ik per 2 jaar een nieuwe telefoon (iPhone in mijn geval), laptop om de 3-4 jaar, tablet 3 jaar, pc doe ik al mee sinds 2009 met een kleine upgrade in 2013.

Dat is het dan we zo een beetje. Misschien een spelcomputer er dan nog bij. Maar dan haal ik in principe nog niet eens de helft van die 2000 op jaarbasis.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:59
In hoeverre is FO (überhaupt) mogelijk voor mensen in loondienst? Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar het grote geld wordt zelden in loondienst verdient. Zijn hier mensen die daarom bewust kiezen voor een onderneming? Ben erg benieuwd naar welk bedrag mensen streven voor FO. Is dit minimaal € 1.000.000 of kan het ook minder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:29

Tazzios

..

[...]
....
JBplap schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:50:
Volgens mij is dat juist een mistvatting, de meesten in dit topic zijn nu ook juist gelukkig (met hun huidige uitgave patroon), dit is immers ook het patroon dat ze zullen vasthouden na pensioen.
....
@JBplap
Er is geen sprake van een misvatting als ik zeg sommige appels rot zijn en jij zegt dat de meesten appels goed zijn. Beide beweringen sluiten elkaar niet uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Versteegrob schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:08:
In hoeverre is FO (überhaupt) mogelijk voor mensen in loondienst? Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar het grote geld wordt zelden in loondienst verdient. Zijn hier mensen die daarom bewust kiezen voor een onderneming? Ben erg benieuwd naar welk bedrag mensen streven voor FO. Is dit minimaal € 1.000.000 of kan het ook minder zijn?
De meeste gaan voor 25 tot 30 maal hun uitgave per jaar.
Bij een miljoen betekent dat dat je 33.333 to 40.000 netto per jaar kunt besteden! Zoveel verdien ik nu niet eens. :P

Ik verwacht (voor nu) zelf met 250.000 al FO te kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
hv08 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:02:
Ik kwam al nooit zo heel ver op vakantie (2x 10 dagen Costa brava per jaar meestal) maar tegenwoordig met een kleine is het niet veel meer dan 3x per jaar een weekje bungalowpark in Nederland :)
Bij mij is er niks veranderd, de kleine is nu 2.5 jaar en is al in Zuid-Afrika, Sri Lanka en na komende mei ook op de abc-eilanden geweest.

Maar goed, dat is dan ook het enige waar we echt geld aan uitgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:47
Het is best wel mogelijk, maar het hangt wel af welk soort job je doet ook en wat je qua uitgaven hebt. Stel dat je 30.000€ per jaar verdient, en je spaart hier 15.000€ van. Dan heb je dus een uitgavepatroon van 15k. als je dit bedrag elk jaar opzij zet en investeert zit je met een rente van 4% na 18 jaar met een interest van 15k per jaar. Op dat moment verdien je dus uit je vermogen (385k) genoeg om elk jaar rond te komen zonder zelfs aan dat vermogen te knabbelen.
Sommige mensen vinden het ondenkbaar om met 15k rond te komen per jaar, dus die zullen veel meer nodig hebben. Denk dat het vaak ook belangrijk is of je huis is afbetaald enzo. Dat scheelt snel 10.000€ per jaar. Ook kinderen zijn vaak een uitgavepost.
Dus je moet zelf zien hoeveel je elk jaar uitgeeft, wat je wil uitgeven, en dan kan je zelf de berekening doen.

Heb je een job die niet veel verdient (18.0000€) per jaar of zijn je uitgaven te hoog dan wordt het moeilijk in loondienst. Al wil dat niet zeggen dat het als ondernemer wel lukt. Je hoort vaak de succesverhalen wel, maar vergeet niet hoeveel duizenden bedrijfjes er jaarlijks failliet gaan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ik ga inderdaad uit van ongeveer 1 miljoen, wat bij een opbrengst van 4% betekent dat je 40k per jaar hebt. Met 2 personen is dat goed te doen, als je allebei 40k verdient (bovenmodaal, maar goed te doen in loondienst), en 50% spaart, heb je na 20 jaar dat bedrag bji elkaar. Bij een lager inkomen heb je ook een lager doelbedrag nodig.

Met 1 inkomen is het lastiger, omdat van de helft van 1 inkomen leven veel minder 'leuk' is. Er zijn er nogal wat in dit topic die dat wel doen, maar ik zou er doodongelukkig van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Niet online
Daarnaast hangt het er ook nog van af wat je onder FO verstaat, in dit topic gaat het meestal wel om het feit dat je zoveel vermogen hebt dat je door rente/uitkeringen/etc. daarvan je kosten kan dekken.

Ik zelf denk niet dat ik dat niveau zal kunnen behalen zolang ik alleenstaand ben, wel zal ik hypotheek vrij kunnen zijn met wat extra inkomsten maar gok niet dat dat kosten dekkend zal zijn. Als ik echter alleen nog maar hoef te werken voor de verbruikskosten (dus hypotheek vrij) dan heb ik al een belangrijk doel gehaald en zal mij onderweg daar naar toe ook veel vrijer gaan voelen.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Tazzios schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:19:
[...]

Bij een miljoen betekent dat dat je 33.333 to 40.000 netto per jaar kunt besteden! Zoveel verdien ik nu niet eens. :P

Zo, met 250K al? Das wel heel Zeeuws zuunig.

Eens rekenen. Wij hadden vorig jaar 60K aan uitgaven totaal, waarvan 17K netto aan hypotheek. Ook kochten we een andere auto, dat doen we normaliter eens in de 7 jaar ofzo. Ff rekenen: 2 oude auto's verkocht voor 4K, auto gekocht van 15K, uitgave van 11K. Dat delen door 7, dan kom je op 1.6K/jaar.

Met ons huidige uitgavenpatroon zouden we dus 60-17-11+1.6K nodig hebben op jaarbasis = 34K. Doe dat maal 25, en je komt aan de 850K. Poeh, flinke bak euri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben erg benieuwd naar welk bedrag mensen streven voor FO. Is dit minimaal € 1.000.000 of kan het ook minder zijn?
Dat kan flink minder zijn. Mensen zeggen vaak, ik maak (gemiddeld) 4% netto op dat miljoen. Dus dat is 40K per jaar netto!! om uit te geven. Dus ben ik FO en ik heb geen enkel ander inkomen nodig. Maar je kan veel meer uitgeven. De praktijk is dat je kan rekenen met een levensverwachting van 85 (aan de hoge kant) Dus als jij met bv 55 FO wilt zijn moet je nog 30 jaar doorleven. Zelfs als je de jaarlijkse onttrekking indexeert met 2% dan doe je er ongeveer 27 jaar mee
(Kan je uitrekenen op berekenhet.nl )
De praktijk is echter dat je helemaal niet zoveel hoeft te indexeren. Het blijkt dat mensen voor hun persoonlijke behoeften steeds minder geld nodig hebben naar mate ze ouder worden. Ze hebben immers alles al in huis aan spullen, ze hoeven alleen nog maar te vervangen, bovendien zijn ze vaak minder mode gedreven. Ook wil je op je 82ste waarschijnlijk niet meer die wereldreis maken die je zo graag deed toen je 32 was. Ook de auto is waarschijnlijk de deur al uit of 20 jaar oud.
Ik heb mijn financieren pas geleden nog laten doorrekenen en ze gaven toen aan dat een normale inflatie niet hoeft te worden opgevangen omdat je wensen steeds verder dalen. Als je zo rekent, doe je plotseling 40 jaar met een miljoen.
Maar dan nog neem je 40K per jaar op. Daar moet je bruto op dit moment ongeveer 63K voor verdienen. Een fors bovenmodaal inkomen dus. Ga je r van uit dat je FO bent als je je je hele leven een iets boven modaal inkomen hebt moet je uit gaan van 40K bruto. Dat is 28K netto. Dus laten we stellen dat als je 30K per jaar opneemt dat je een redelijk bovenmodaal inkomen hebt. (Ik heb 2 keer naar boven afgerond)
Dan doe je met je miljoen bijna 50 jaar. Dus ja, als je met 35 FO wilt zijn is een miljoen handig. Maar als je een reëele leeftijd van zeg 55 kiest, dan heb je genoeg aan ongeveer 700K

En dan ga je er dus van uit dat je geen enkele bron van inkomsten hebt. Geen pensioen, geen AOW, Geen IOAW geen IOW, geen baantje van 2 dagen in de week puur voor de grap. Helemaal niets

Want stel dat je met 70 pas je AOW krijgt, dan is dat voor 1 persoon over 15 jaar toch nog een waarde van 15*12*~1000=180K. Dus mag jouw vermogen van 700K eigenlijk best 520K zijn voor dezelfde levensstijl. Komt er nog een klein pensioen bij van 300 euro per maand ingaande op 65, dan kan je vermogen met nog eens 72K omlaag. Dus met 450K zit je eigenlijk wel aardig als je uitgaat van 55 en 85 en een bovenmodaal netto inkomen dat je wilt hebben.

En het wordt allemaal nog veel gunstiger als je een redelijk pensioen hebt kunnen opbouwen, of als je na je 55ste nog voor de lol een baantje van 1-2 dagen in de week hebt tegen het minimum loon. Of als je in een afbetaald huis woont. Want dan dalen je maandlasten enorm

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 11-03-2015 11:57 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:09
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dat valt wel mee. Als je je hypotheek hebt afbetaald heb je behoorlijk weinig vaste lasten. Ik had het voor mezelf, met m'n huidige uitgaven, eens berekend. Ik wil minstens 10 jaar lang FO kunnen wezen, tot aan m'n pensioen. Met m'n pensioen heb ik m'n AOW en aanvullend pensioen namelijk. M'n jaarlijkse vaste lasten kwamen uit op ongeveer 15k, wat dus neer komt op hooguit 150k aan benodigd spaargeld om dat te bekostigen. :) Het hangt er maar net vanaf wat je persoonlijk als FO ervaart en wat je daar zelf voor nodig denkt en wenst te hebben. Sommige mensen geven graag en/of noodzakelijk meer uit dan een ander namelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Kapotlood op 11-03-2015 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

joramoudenaarde schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:00:
5 jaar werken zonder dat je hypotheek e.d. hoeft te betalen zorgt voor héél snel je spaartegoed aanvullen :)
[/mo]
Het gaat zelfs dubbel op. Ieder jaar dat je werkt brengt geld binnen, maar is ook een jaar dat je je vermogen niet hoeft aan te spreken en is dus een jaar dat je korter met je vermogen hoeft te doen.

Ja FO kan prima in loondienst, maar het gaat je waarschijnlijk niet lukken als je bij de plantsoenendienst werkt. Tenzij je daar in de directie zit.

de grap is dat je iets onder je stand moet leven. Dus een maatje kleinere auto dan je op dit moment eigenlijk kan betalen. Er geen 5 maar 7 jaar mee doen, een maatje kleiner huis dan dat je eigenlijk kan betalen en niet iedere 5 jaar een nieuwe keuken of badkamer.

En niet achter mode zaken aanlopen.

Voorbeeld: Ik heb een kennis die is helemaal sneakers gek. Zelfs de wallpapers op zijn laptop en tablet zijn wisselende peperdure merk sneakers. Hij gruwt van mijn schoenen. Prima...maakt me niet uit. Een paar maanden geleden zag hij me binnekomen. Wauw wat heb jij plotseling een mooi sneakers aan was zijn spontane reactie. Welk merk is het, ik herken het niet. Grijns....Lidl...12 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Anoniem: 654400 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:50:
[...]

Eens rekenen. Wij hadden vorig jaar 60K aan uitgaven totaal, waarvan 17K netto aan hypotheek. Ook kochten we een andere auto, dat doen we normaliter eens in de 7 jaar ofzo. Ff rekenen: 2 oude auto's verkocht voor 4K, auto gekocht van 15K, uitgave van 11K. Dat delen door 7, dan kom je op 1.6K/jaar.

Met ons huidige uitgavenpatroon zouden we dus 60-17-11+1.6K nodig hebben op jaarbasis = 34K. Doe dat maal 25, en je komt aan de 850K. Poeh, flinke bak euri.
Niet direct weer* oordelen over levensstijlen je hebt gezien wat er van komt! :+
*Even lekker generaliseren

Mogelijk zat de verwarring in het "(voor nu)". Daarmee bedoelde ik meer als mijn situatie zo blijft. Dus niet verhuizen e.d.. Met 10K red ik dat denk wel, anders zijn er altijd wel een paar pc, website klusjes van familie en vrienden die bij mij aankloppen.

Verder verschil zit hem in:
ons (2 of meer?) > Ik alleen
auto > geen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
rube schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 18:41:, om snel een indicatie te maken hoe snel (of langzaam) je FO kunt worden:
[afbeelding]
In aanvulling op Orteps mooie verhaal quote ik mezelf ook nog even Met bovenstaande grafiek die het heel duidelijk maakt dat het bijna allen maar gaat om het spaarpercentage om FO te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
Sibylle schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:45:
FO zou toch ook geen DOEL moeten zijn, het is een middel om optimaal te genieten van het leven. En IK zou dat niet kunnen met een minimalistische insteek van geen gordijnen of bed etc. Dus als iemand tegen mij zou zeggen dat ik over 10jaar FO kan zijn als ik dat wel zou kunnen,.....good for you maar dan missen we het punt van dit topic (imo).
Mijn vrouw en ik hebben de voorbije 3 jaar nagedacht over wat ons gelukkig maakt en onze uitgaven daarop afgestemd.

Onze huidige levensstijl kan samen gevat worden als 'explorer'.
- We verhuizen ongeveer elke twee jaar (stad, continent, land),
- We reizen volop: we doen een city trip per maand, gaan de andere weekends hiken of een park verkennen, en reizen minstens twee keer per jaar naar een ander continent
- We koken graag: we eten veel lokale groenten/fruit en proberen een aantal lokale gerechten aan ons reportoire toe te voegen.
- We verkennen nieuwe interesse gebieden: we hebben ondertussen een basiskennis van psychologie, economie, (coursera, universitaire vakken). Daarnaast bouwen we ook praktische vaardigheden op (basisonderhoud van zaken in/en rondom huis, kookkunst, fotografie). We zijn ook 'productief' in veel van deze gebieden (dwz kostenneutraal, winst).

Onze uitgaven zijn afgestemd op onze prioriteiten.
- Ons reisbudget is groter dan ons woonbudget.
- Ons keukenmes en onze pot/pan zijn van erg goede kwaliteit.
- We wonen klein (<40 vierkante meter) en onze inrichting is spaars (te spaars voor de meerderheid van de bevolking).
- Verhuizen is een kwestie van wat inboedel verkopen (zetel, tafel, bed), en met een koffer op het vliegtuig stappen.

Als andere mensen vragen waarom wij zoveel kunnen reizen is dat omdat onze andere uitgaven minimaal zijn. (daarnaast hebben we ook een savingsrate tussen 70 en 85%.).

(Note: we worden gelukkig van leren en reizen. Ons leven is daarop afgestemd. Niet enkel op hobby-vlak (zie hierboven), maar ook op professioneel: we hebben beiden een PhD, ik werk als consultant, mijn vrouw als academicus. FO zijn/worden is een bijkomstigheid; we zijn/worden dat automatisch met onze levensstijl).

(Note2: aangezien we niet echt een vaste standplaats hebben, is FO zijn relatief. We kunnen onze kosten zo laag/hoog maken als we zelf willen. Verhuizen we naar het geboorteland van mijn vrouw, dan zijn we instant FO. Verhuizen we naar Noorwegen, dan zal het nog even duren voor we FO zijn.)

[ Voor 6% gewijzigd door koentje115 op 11-03-2015 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Tazzios schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:19:
[...]

Even een beetje een nitpick reactie hierop:

Die SWR van 4% waar ERE en MMM aan refereren, is vóór belastingen en dus bruto. Aangezien we 1,2% VRH hebben, komt dat neer op een 2,8% SWR. Immers over dat miljoen ben je ook vrolijk 12k per jaar belasting aan het betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
Bonsaiboom schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:43:
[...]

Die SWR van 4% waar ERE en MMM aan refereren, is vóór belastingen en dus bruto. Aangezien we 1,2% VRH hebben, komt dat neer op een 2,8% SWR. Immers over dat miljoen ben je ook vrolijk 12k per jaar belasting aan het betalen.
Ik ben geen Nederlander, maar is die belasting gebonden aan woonplaats of nationaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Bonsaiboom schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:43:
[...]

In my defence; Ik heb niet beweert dat er na overlijden nog een miljoen over is. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
koentje115 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:50:
[...]

Ik ben geen Nederlander, maar is die belasting gebonden aan woonplaats of nationaliteit?
In principe ben je belasting verschuldigd aan het land waar je woont. Indien je ergens niet lang genoeg woont, dan in het land wat je nationaliteit is. Woon jij meer dan 50% van het jaar in de UK, dan betaal je belasting aan de UK. Dus ja, het kan best verstandig zijn om een andere woonbasis te vinden als je FO bent, maar als je in Nederland woont moet je hier wel rekening mee houden.

USA is enige uitzondering voor zover ik weet (dat US mensen altijd geld verschuldigd zijn aan de US).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Bonsaiboom schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:54:
Dus ja, het kan best verstandig zijn om een andere woonbasis te vinden als je FO bent, maar als je in Nederland woont moet je hier wel rekening mee houden.
Als je in Nederland gewoond hebt dan bouw je ook AOW op. Ruwweg 2% per jaar vanaf je 15e. Dus met 65 jaar heb je 100% AOW opgebouwd (de exacte opbouw is iets anders nu ze aan het veranderen zijn)

Hou er dan bij het verhuizen naar het buitenland rekening mee dat de opbouw stopt. Dus als je met 50 denkt: Ik ben FO en samen met mijn pensioen en AOW kan ik leuk rondkomen in Thailand, dan kan dat tegenvallen. Je krijgt mogelijk 30% minder AOW per maand. Dat is rond de 300 euro netto.
Het kan natuurlijk nog steeds gunstig zijn om te verhuizen, maar je moet het wel mee rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
Ortep schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:01:
[...]

Als je in Nederland gewoond hebt dan bouw je ook AOW op. Ruwweg 2% per jaar vanaf je 15e. Dus met 65 jaar heb je 100% AOW opgebouwd (de exacte opbouw is iets anders nu ze aan het veranderen zijn)

Hou er dan bij het verhuizen naar het buitenland rekening mee dat de opbouw stopt. Dus als je met 50 denkt: Ik ben FO en samen met mijn pensioen en AOW kan ik leuk rondkomen in Thailand, dan kan dat tegenvallen. Je krijgt mogelijk 30% minder AOW per maand. Dat is rond de 300 euro netto.
Het kan natuurlijk nog steeds gunstig zijn om te verhuizen, maar je moet het wel mee rekenen
In Belgie stopt de pensioenopbouw niet als je er voor kiest om bij te dragen.
Daartegen staat ook dat je geen opbouw hebt als je niet werkloos bent (geen uitkering krijgt) en geen baan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Tazzios schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:19:
[...]

Niet direct weer* oordelen over levensstijlen je hebt gezien wat er van komt! :+
*Even lekker generaliseren

Mogelijk zat de verwarring in het "(voor nu)". Daarmee bedoelde ik meer als mijn situatie zo blijft. Dus niet verhuizen e.d.. Met 10K red ik dat denk wel, anders zijn er altijd wel een paar pc, website klusjes van familie en vrienden die bij mij aankloppen.

Verder verschil zit hem in:
ons (2 of meer?) > Ik alleen
auto > geen auto.
Kom op zeg, als je tenen zo lang zijn moet je nodig je teennagels eens knippen ;)

Als je "Zeeuwse zuinigheid" in een topic over FO interpreteert als een negatieve kwalificatie, ben je aan het zoeken. Ik verbaasde me er over dat je inschat om zo zuinig te leven. Je zei dat je verwacht met 250K FO te kunnen worden. Als je vrijgezel bent, lijkt me de aanname dat dat zo blijft tot je pensioen niet zo logisch, tenzij je dat zo wil en van jezelf weet dat je daarin niet verandert. Dus leek het me logischer dat je getrouwd bent en er van uit gaat dat dat zo zou blijven. Idd kan het als vrijgezel goedkoper zijn, hoewel je dan ook maar 1 inkomen hebt en sommige dingen juist goekdoper zijn met zijn 2en.

Bij BasicFit kun je volgens mij met 2 personen sporten op 1 abonnement, om wat te noemen ;)

Verder is er niets mis mee als je oordeelt over andermans levensstijl. Het ligt er aan hoe je dat doet. Zo denk ik bij de levensstijl van koentje115 en zijn vrouw: gaaf zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

koentje115 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:07:
[...]

In Belgie stopt de pensioenopbouw niet als je er voor kiest om bij te dragen.
Daartegen staat ook dat je geen opbouw hebt als je niet werkloos bent (geen uitkering krijgt) en geen baan hebt.
De AOW is geen pensioen. Het is een vrij lage staatsuitkering die je krijgt simpelweg door in Nederland te wonen. Iedereen heeft er recht op, werkende of niet. Bij Expats die voor een bedrijf naar het buitenland moeten kan het bedrijf een extra storting doen om te zorgen dat je er niet op achteruit gaat als je voor 2 jaar in Zuid Afrika gaat werken of zo. De ingangsdatum was 65 jaar, maar wordt nu opgetrokken naar 67 en mogelijk hoger.

Een pensioen is iets dat je als werkende opbouwt. Veel bedrijven of bedrijfstakken hebben een verplicht pensioenfonds. Een deel van je salaris komt daar bruto dus fiscaal vriendelijk in terecht. Ook het bedrijf draagt, 2 keer zoveel, bij. Dat pensioen is 'persoonlijk' en kan eigenlijk ingaan wanneer je wilt, binnen beperkingen. Ik had bv mijn pensioen kunnen starten toen ik 55 was. Nadeel is dan dat de uitkering enorm omlaag gaat als je het naar voren haalt. Je moet het immers over meer jaren uitsmeren en het rendeert ook veel korter. Dat pensioen komt bovenop de AOW.

Daar buiten kan je nog zelf privé met belasting vriendelijke methoden wat bijsparen. Hoeveel dat is, is afhankelijk van wat je via je bedrijf al opbouwt. Er zit een maximum aan het totaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
Ortep schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:23:
[...]

Uitleg over pensioensstelsel.
Bedankt voor de uitleg.

AOW komt overeen met de eerste pijler in het Belgische pensioen; het staatspensioen.

In Belgie heb je drie pensioenpijlers:
- Het staatspensioen: hetgeen de overheid voor jouw bijeenspaart. Het uitgekeerde overheidspensioen is afhankelijk van de hoeveelheid jaren dat je gewerkt hebt en van jouw loon gedurende die jaren. Je kan jaren bijkopen (onder bepaalde voorwaarden). De meeste mensen krijgen tussen 1000 en 2000 euro per maand wanneer ze een volledige loopbaan achter de rug hebben. Uitkeringsjaren gelden als gewerkte jaren.
- Het bedrijfspensioen: hetgeen jouw werkgever in een pensioenfonds stort.
- Het prive-pensioen. hetgeen je zelf fiscaal voordelig bijeenspaart.

Wanneer Belgen pensioen zeggen, bedoelen ze het staatspensioen. Een groot deel van de bevolking krijgt geen bedrijfspensioen.

[ Voor 5% gewijzigd door koentje115 op 11-03-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 15:03

DarkKnight

Narf

koentje115 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:36:
[...]

Bedankt voor de uitleg.

AOW komt overeen met de eerste pijler in het Belgische pensioen; het staatspensioen.

In Belgie heb je drie pensioenpijlers:
- Het staatspensioen: hetgeen de overheid voor jouw bijeenspaart. Het uitgekeerde overheidspensioen is afhankelijk van de hoeveelheid jaren dat je gewerkt hebt en van jouw loon gedurende die jaren. Je kan jaren bijkopen (onder bepaalde voorwaarden). De meeste mensen krijgen tussen 1000 en 2000 euro per maand wanneer ze een volledige loopbaan achter de rug hebben. Uitkeringsjaren gelden als gewerkte jaren.
- Het bedrijfspensioen: hetgeen jouw werkgever in een pensioenfonds stort.
- Het prive-pensioen. hetgeen je zelf fiscaal voordelig bijeenspaart.

Wanneer Belgen pensioen zeggen, bedoelen ze het staatspensioen. Een groot deel van de bevolking krijgt geen bedrijfspensioen.
In Nederland is het exact hetzelfde qua pijlers. Alleen de getallen verschillen... oh en de namen :+ .

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

DarkKnight schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:56:
[...]

In Nederland is het exact hetzelfde qua pijlers. Alleen de getallen verschillen... oh en de namen :+ .
Niet helemaal...voor de AOW in Nederland hoef je niet gewerkt te hebben. Iedereen krijgt het. De eis is niet het aantal gewerkte jaren, maar het aantal 'gewoonde' jaren.

[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 11-03-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Anoniem: 654400 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:21:
[...]

Kom op zeg, als je tenen zo lang zijn moet je nodig je teennagels eens knippen ;)

Als je "Zeeuwse zuinigheid" in een topic over FO interpreteert als een negatieve kwalificatie, ben je aan het zoeken. Ik verbaasde me er over dat je inschat om zo zuinig te leven. Je zei dat je verwacht met 250K FO te kunnen worden. Als je vrijgezel bent, lijkt me de aanname dat dat zo blijft tot je pensioen niet zo logisch, tenzij je dat zo wil en van jezelf weet dat je daarin niet verandert. Dus leek het me logischer dat je getrouwd bent en er van uit gaat dat dat zo zou blijven. Idd kan het als vrijgezel goedkoper zijn, hoewel je dan ook maar 1 inkomen hebt en sommige dingen juist goekdoper zijn met zijn 2en.

Bij BasicFit kun je volgens mij met 2 personen sporten op 1 abonnement, om wat te noemen ;)

Verder is er niets mis mee als je oordeelt over andermans levensstijl. Het ligt er aan hoe je dat doet. Zo denk ik bij de levensstijl van koentje115 en zijn vrouw: gaaf zeg!
Misschien zijn jouw ervaringen met Zeeuwen beter dan de mijne. :*)

Ik zit er tussen in, heb een vriendin die bij mij woont. Dus wel kosten voordeel maar geen gezamenlijke spaarpot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Ortep schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 14:02:
[...]

Niet helemaal...voor de AOW in Nederland hoef je niet gewerkt te hebben. Iedereen krijgt het. De eis is niet het aantal gewerkte jaren, maar het aantal 'gewoonde' jaren.
En de AOW is een omslagstelsel, er wordt niet apart voor gespaard. De huidige werkenden betalen de AOW voor de huidig gepensioneerden. Daarmee is de AOW minder 'zeker' dan als er wel voor gespaard was.

Het lijkt me dat dit in Belgie ook zo is overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
-edit… per ongeluk dubbele post.

[ Voor 94% gewijzigd door Kapotlood op 11-03-2015 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Daarom denk ik ook dat de overheid er goed aan zou doen om dit op de één of andere manier om te zetten, bijvoorbeeld naar een systeem dat je dit zélf op bouwt. Misschien door een percentage van je bruto loon in te zetten, met een bepaald minimum en een vrij te bepalen maximum. Dan heb je in mijn ogen ook vaker minder last van een pensioentekort, en mensen worden zich bewuster van wat ze daadwerkelijk aan pensioen hebben. Dan kunnen diverse andere belastingen die daar nu voor zorgen er van af :)

@Ortep;
Klopt… dat (extra) sparen voor je pensioen kun je belastingtechnisch voordelig doen zolang het binnen je fiscale jaarruimte valt. Dat wordt beïnvloed door o.a. een auto van de zaak en zo, maar bij een modaal salaris praat je standaard over een fiscale jaarruimte van ongeveer €3500 per jaar. Ik heb zelf geen extra's zoals een auto van de zaak of een pensioensopbouw via de zaak, dus heb voor mezelf aangehouden dat ik om-en-nabij dit bedrag in een privé pensioenpotje stop. Altijd tussen de €2500-3500 per jaar, tot het moment dat ik een bedrag op die rekening heb staan wat ik genoeg vind als aanvullend pensioen. Per maand komt dat (op dit moment) voor mij op ca. €550 netto per maand aan aanvullend pensioen, naast de AOW :)

Van alles wat ik in dat potje stop krijg ik 't jaar er op een percentage terug van de belasting (ongeveer 1/3 deel), dus dat spaar lekker door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05 13:37
rally schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:25:
Ik ben aan het kijken naar crowdfunding/P2P lending.

Daar zijn wisselende rendementen, maar door de annuitaire betalingen is je risco toch nog een beetje afgedekt.

Tot nu toe heb ik relatief kleine bedragen geinvesteerd, ook omdat er slechts een beperkt aanbod is van investeringen. Maar ik denk dat het een grote toekomst gaat hebben.

Wel heb ik de investeringen via verschillende platformen gedaan (additionele risicospreiding)
Ik ben ook begonnen met crowd funding; is zeker interessant en de annuitaire betalingen geven enig comfort.
Wel heb ik gezien het risico de neiging kleine bedragen te investeren en is het aantal projecten van Nederlandse aanbieders nog niet heel erg groot. Het zou m.i. interessant zijn als er weer fondsen komen van een groot aantal projecten waar je als particulier in kunt investeren - enigszins vergelijkbaar met de microkredietfondsen, maar dan voor ontwikkelde landen.
rube schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:41:
[...]

Permanent Portfolio reageert vooralsnog ook in deze schijnbare nieuwe situatie goed en ik kan niet echt iets beters verzinnen waar ik me rustig genoeg bij voel.
Crowd funding heb ik maar een klein beetje in zitten, durf ik geen grote bedragen in te zetten Verder zie ook geen serieuze alternatieven.
Crowd funding zal inderdaad niet snel een groot deel van je portefeuille kunnen invullen en dat is wel jammer omdat je dan meer alternatieven nodig hebt. Wat zijn geen grote bedragen in jouw geval overigens? Is dat € 100 per project, € 1.000 per project of wisselt dat?
Zelf kijk ik ook naar mogelijkheden als duurzaam investeren via obligaties, maar ik lees daarover wisselende recencies. Vooral de achtergestelde positie wordt daarbij bekritiseerd.
Bonsaiboom schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:01:
[...]
Direct overmaken naar burgers... helicopter money; controversieel maar op korte termijn in ieder geval voor het aanjagen van de economie met consumentenbestedingen wel effectief idd. Op lange termijn dan weer minder, maar een beetje inflatie kan geen kwaad :P .
Tja wat betreft het klimaat op de beurzen; ik heb ik het gevoel dat we al een aardige QE-rally in Europa gehad hebben en dat de naderende renteverhoging in de VS een beetje begint te drukken. Maar goed ik heb weinig alternatieven en een lange horizon, dus blijf ik ook nog steeds bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Van 100 tot 500 euro tot nu toe. Maar administratief vind ik het nogal wat werk om alles bij te houden van nogal wat projecten en dan nog is het maar 2% van het totale vermogen.
Nu kan ik er natuurlijk hogere bedragen instoppen maar ik vind het rendement VS risico niet hoog genoeg. Ik ga er dus ook niet veel heel meer in stoppen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24

rally

Deyterra Consultancy

Ik zit op 500-1000 per project, maar ik ben wel kieskeurig. Ik heb me bij zo'n 20 sites geregistreerd, maar er zijn veel sites met geen/weinig/slechte projecten.

Lendex schijnt zich te "specialiseren" in slechte leningen met ook nog eens een slechte yield.
Voorbeeld: Herfinancieren WW, belastingschuld etc van 7500 (wat volgens de lener 500 Euro per maand zou schelen... ) levert slechts 6.6% op maar wel met een hoog risico.
Zo zijn zo'n beetje alle 5 de aangeboden leningen.
Lendico zo'n beetje hetzelfde.

Op dit moment heb ik wat gestopt in Horeca Crowd Funding, Lendico (klein bedrag), Zencap en Kapitaal op maat.
Ik zit nog te kijken naar Companisto, maar EBS is een wat "vreemd" voorstel en vanmiddag komt er nog een nieuwe eBike bij. Het resort trekt me in het geheel niet om in te investeren.

Ok ben ik niet zo'n voorstander van "perk" (Gratis koffie, rijlessen, etc) aangezien we op dit moment niet eens in Nederland wonen.

Maar ik zie wel grote potentie in het crowdfunden, hoewel de markt op dit moment relatief klein is.
Bovendien mag je maximaal per funder als particulier "slechts" € 40.000 investeren. Niet dat ik daar al aan ziet (nog lang niet zelfs), maar het levert wel een beperking op que investeringsmogelijkheden.

De annuitaire aflossingen zie ik als groot voordeel.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:23
Wat denken jullie dan van http://meewind.nl/ als onderdeel van een gespreid portfolio?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:51
Zo een AOW, daar kom je niet ver mee. Ik berekende net dat je BRUTO 766 euro krijgt als je in 1950 bent geboren en steeds in Nederland hebt gewoond? Hoe bouwen Nederlanders pensioen op in het bedrijfspensioenfonds? Is dat een percentage van je brutoloon? En over welk percentage praten we dan? Ik als Belg heb via mijn werkgever ook een pensioenspaarplan (volledig vast rendement). Hierin stort mijn werkgever dan 2,5% van mijn brutojaarsalaris en ben ik zelf verplicht om nog 1% bij te storten. Ik vermoed dat de percentages in Nederland hoger liggen, want anders bouw je volgens mij toch onvoldoende pensioen op?
vandermark schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:10:
Wat denken jullie dan van http://meewind.nl/ als onderdeel van een gespreid portfolio?
Van die kleine fondsjes die schermen met een rendement van 7 à 10%. Dan gaan mij mij alle alarmbellen rinkelen, afblijven zou ik zeggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Galactic op 12-03-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
rally schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:58:
Maar ik zie wel grote potentie in het crowdfunden, hoewel de markt op dit moment relatief klein is.
Bovendien mag je maximaal per funder als particulier "slechts" € 40.000 investeren. Niet dat ik daar al aan ziet (nog lang niet zelfs), maar het levert wel een beperking op que investeringsmogelijkheden.
Die beperking gaat er volgens mij in 2016 af.

Ik zit voornamelijk bij Geldvoorelkaar en klein beetje bij Kapitaalopmaat. Maar de projecten zijn niet altijd even goed (lees risicovol) met een daarvoor voor mij te laag geboden rente.

Ik heb nu 54 projecten, begonnen in April/mei vorig jaar. Zover loopt alles nog goed maar ik verwacht dat er over een tijdje wel wat faillissementen aan zullen komen in crowdfundingland.

Indexfondsen zijn ook niet zonder risico, maar de upside is er wel en het is eenvoudiger om goed gespreid grote bedragen te beleggen. Crowdfunding zal daarom voor mij meer voor "het leuk" blijven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Galactic schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:17:
Zo een AOW, daar kom je niet ver mee. Ik berekende net dat je BRUTO 766 euro krijgt als je in 1950 bent geboren en steeds in Nederland hebt gewoond?
En als je samen woont. Alleenstaand krijg je meer. Daarnaast is vakantiegeld wat er bovenop komt significant meer dan de belasting die je erover betaald: Netto is zonder vakantiegeld nauwelijks lager dan bruto. En als je verder geen pensioen hebt komt de standaard zorgtoeslag, huurtoeslag, etc er nog bij.

Maar ja, als je je hele leven geen pensioen hebt opgebouwd, dan is het niet zo dat je bij de AOW ineens enorm boven de bijstandsnorm komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 20:53

Shapeshifter

Get it over with

[...]

Van die kleine fondsjes die schermen met een rendement van 7 à 10%. Dan gaan mij mij alle alarmbellen rinkelen, afblijven zou ik zeggen.
Dat is wel heel kort door de bocht. Dit is volgens mij een groenfonds waardoor je geen VRH hoeft te betalen over het geld wat erin zit. Het kost ook aardig wat aan "beheerkosten" dacht ik. Hoe dan ook, dit is echt geen shady fondsje, alleen moet je je afvragen of het rendement (na aftrek van alle kosten) goed genoeg is...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaarkske86
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 09:02
Shapeshifter schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 12:43:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht. Dit is volgens mij een groenfonds waardoor je geen VRH hoeft te betalen over het geld wat erin zit. Het kost ook aardig wat aan "beheerkosten" dacht ik. Hoe dan ook, dit is echt geen shady fondsje, alleen moet je je afvragen of het rendement (na aftrek van alle kosten) goed genoeg is...
Plus dat de spreiding van je risico lastig is en eigenlijk veel te veel afhankelijk is van het reilen en zeilen binnen NL/EU/enz.

Mijn aandelen zitten hoofdzakelijk (95%) in US ETF's met als reden dat ik qua inkomen vanuit mijn baan, investering in mijn huis e.d. al genoeg geïnvesteerd heb in Europa. Daar hoeven Europese aandelen dan geen onderdeel meer van uit te maken wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Zo een AOW, daar kom je niet ver mee. Ik berekende net dat je BRUTO 766 euro krijgt als je in 1950 bent geboren en steeds in Nederland hebt gewoond?
Dat is per persoon als je een relatie hebt. En iedereen krijgt het. Je hoeft er geen seconde voor gewerkt te hebben. De het 'klasieke' gezin met een man die werkt en een vrouw die dat nog nooit heeft gedaan, of maar heel kort. krijgt toch nog 1400 netto of zo. Een alleenstaande bijna 1100.
Hoe bouwen Nederlanders pensioen op in het bedrijfspensioenfonds? Is dat een percentage van je brutoloon? En over welk percentage praten we dan?
Het percentage gaat niet over je hele loon. Er zit een drempel onder ter hoogte van de AOW. Ze gaan er van uit dat je dat in ieder geval krijgt. En dat je dus alleen het meerdere moet bij verzekeren. Het streef pensioen was tot voor een jaar of tien 70% van je laatst verdiende salaris. Netto pakt dat iets gunstiger uit omdat je minder belasting betaalt na je AOW leeftijd.
Tegenwoordig is het 70% van je middelloon. Dat is voor de modale persoon niet eens heel veel anders. Maar het is een stuk lager voor mensen die bv de laatste 3 jaar nog een paar enorme promoties maken. Dat werd wel eens gedaan door een bedrijf. Dan kreeg je een fake functie met een hoog salaris het laatste jaar. Dan schoot je pensioen omhoog.

Fictieve getallen:

Je inkomen is 30K. De AOW is 15K. Dan betaal je pensioenpremie over 15K. Het streef pensioen is dan totaal 70%*30K = 21K Je moet dus zoveel premie inleggen dat na 40-50 jaar je voldoende geld hebt om ongeveer 15-20 jaar lang 6K te krijgen boven de 15K van je AOW. Dat zijn geen mega bedragen. De pensioenfondsen zijn collectief. Dus dat betekent dat als jij 1 dag voor je pensioen overlijdt dat het geld in de pot blijft. Dat compenseert voor mensen die 105 worden. En het houdt de premie laag. Anders zouden ze altijd de hele inleg plus rendement moeten uitbetalen aan bv de nabestaanden.
De werknemer legt 1/3 in van de premie, de werkgever 2/3. Je hoort wel eens mensen roepen dat ze zich arm betalen aan het pensioen, maar dat zijn mensen die het niet begrijpen. Die roepen dan dat ze bv 20% premie betalen. Maar die 20% is alleen 20% van het salaris boven de AOW en is ook nog eens het totaal deel van werknemer en werkgeven samen. Dus in mijn fictieve voorbeeld is de premie die de werknemer betaald 6.66% van 15K. En dat is dus 3.33% van het totale salaris

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 12-03-2015 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Dat is duidelijk :) En ik dacht dat in nederland de fiscaal voordelige limiet voor 3e pensioenpijler een pak hoger lag dan onze 940€ per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
AOW is prima uitgelegd hierboven.

Voor pijler 2 (collectieve) pensioen is het niet gegarandeerd dat de werkgever 66% betaald, maar wel een beetje de norm. In de praktijk kom je ook 50% of 100% tegen, of er is niets geregeld.

Mocht je in pijler 2 tekort komen, kan je zelf in pijler 3 bijsparen. Dit is een persoonlijk pensioen, en bijvoorbeeld waar ondernemers in sparen. De berekening van wat je hier mag sparen is afhankelijk van hoeveel er ook in pensioenpijler 2 gespaard is. De fiscale vrijstelling hier is:

13,8% * (Max(inkomen, 100k) - AOWFranchise) - 6,5 * pensioenAangroeiPijler2

Verdien je bijvoorbeeld 50k en heb je in pijler 2 600 euro pensioenaangroei, dan heb je nog ruimte over. Het komt dan op 13,8% * (50000 - 11926) - 6,5*600 = 5254 - 3900 = 1354 aan ruimte.

Die percentages en bedragen veranderen ieder jaar, en als je in de afgelopen 7 jaar ruimte over hebt gelaten, dan mag je die ook nog in dit jaar aftrekken (zgn reserveringsruimte).

Voor de meeste mensen met een werkgeverspensioen is er relatief weinig ruimte om extra te sparen. Voor ondernemers is er over het algemeen heel veel ruimte extra te sparen (er is immers geen collectief pensioen). Zo heb ik in pijler 3 vorig jaar 10k bijgestort, want ik heb geen collectief pensioenaangroei meer. Ik had nog veel ruimte over van de vorige jaren en heb dat nog niet helemaal kunnen lopen, maar het begin is er. Dat bijgestorte bedrag mag je dan van je inkomen aftrekken voor het belastingvoordeel (in ruil dat uitkeringen ook weer belast zijn volgens inkomensbelasting).

[ Voor 5% gewijzigd door Bonsaiboom op 12-03-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:40

Richard

Kuru Kuru Kururin

Wat zijn nu eigenlijk leuke dingen om bij te leren als je/voordat je FO bent:

-CV Monteur (alszijnde zelf je CV (en die van de buren/vrienden/kennissen/vul_maar_in) vervangen en onderhouden), beetje jammer is de dure meetapparatuur.
-CE "groot" rijbewijs behalen, als "oproepchauffeur"?
-Automonteur?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Wat is het doel? Geld besparen of inkomsten vergroten?

Als je al FO bent moet je vooral gaan leren wat je leuk vind denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Geld besparen en dingen doen die je leuk vind.

Auto heb ik eigenlijk helemaal niet meer te hebben, dus ook niet te onderhouden :+
Vrachtwagen gewoon lekker "leven de vrijheid" alleen is dat niet (vanwege regelgeving) dat dat zomaar als een B-rijbewijs tot je 70e geldig blijft (chauffeursopleiding nog maar niet over te spreken)

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 16:37
Richard schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 19:32:
Wat zijn nu eigenlijk leuke dingen om bij te leren als je/voordat je FO bent:

-CV Monteur (alszijnde zelf je CV (en die van de buren/vrienden/kennissen/vul_maar_in) vervangen en onderhouden), beetje jammer is de dure meetapparatuur.
-CE "groot" rijbewijs behalen, als "oproepchauffeur"?
-Automonteur?
Als ik niet meer zou hoeven werken voor het geld, is mijn grootste drijfveer waardering. Waardering omdat een product of dienst mensen verder helpt en dat ze er blij van worden, zonder dat er discussies ontstaan over de kosten.

In het geval van een auto repareren zijn mensen bijvoorbeeld vaak heel blij dat de auto weer rijdt, maar zijn ze minder blij met het feit dat het repareren van een auto geld heeft gekost, en gaat ook tot discussies leiden.

Bij diensten is het verder handig om rekening te houden met het feit dat particulieren de volle pond betalen, terwijl bedrijven doorgaans de kosten af mogen trekken van de winst, wat in sommige gevallen ruim de helft scheelt. De € 40,- per uur die ik reken voor webdesign bijvoorbeeld, is voor een particulier onbetaalbaar, maar voor een bedrijf een 'schijntje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Wil je FO worden?

Lees dan:

The richest man in babylon (o.a. Geld investeren \ het zien van kansen \ bescherm je kapitaal)
Rich dad, poor dad ( o.a. de principes van assets en liabilities. )
The intelligent investor (alle informatie die je nodig hebt om te investeren in aandelen, geschreven door de mentor van Warren Buffet)
Early retirement extreme ( Hoe kun je geld besparen en financieel onafhankelijk worden)

The millionaire next door

Hier even wat meer informatie over. Dit “boek” is een onderzoek betreffende miljonairs in de USA. Hierbij is gekeken waarom en hoe men miljonair (en miljonair blijven) is geworden en waar besteden deze mensen hun tijd, energie en geld aan.

Deze mensen worden ingedeeld in UAW en PAW (underaccumulator of wealth, Prodigious Accumulator of Wealth)

Er staan voorbeelden in van mensen die meer dan een half miljoen verdienen per jaar (gebaseerd op echte data van mensen die daadwerkelijk zo leven) waarbij de ene een UAW is en de andere een PAW. Wat blijkt? Ondanks dat ze beiden evenveel verdienen heeft de UAW een “net worth” van 400k en de PAW 7.5 miljoen.

Een UAW geeft al zijn geld uit aan dure auto’s, kleding, vakanties, huizen etc. Waar een PAW een strak budget heeft en veel meer geld reserveert om te kunnen investeren. Een UAW is dus een hyper-consument, zoveel mogelijk geld uitgeven. Een PAW is het tegenovergestelde, zoveel mogelijk sparen.

Het maakt dus helemaal niks uit hoeveel je verdiend, het gaat erom hoeveel je spaart en wat je met dat geld doet. (Het is natuurlijk wel zo hoe meer je verdiend hoe meer je kunt sparen).

Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle miljonairs niet wonen in dure wijken\huizen en dure auto’s bezitten DAAROM ZIJN ZE EN BLIJVEN ZE MILJONAIR

Indien je nu iemand ziet rijden in een bmw7 serie is deze persoon waarschijnlijk een UAW en iemand in een ford focus een PAW. Een auto is dus WEL een status symbool, net zoals een huis etc.

Je gaat niet FO worden indien je denkt dat je het geld wat je nu spaart (of investeert) straks kunt gaan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Soms kan het voor vergaande verdieping nuttig zijn om te referen aan een boek, maar een statement van: Ga deze boeken maar lezen, lijkt me niet heel nuttig hier.

Verder is dat op het einde wel een beetje inkoppertje: Als je al je geld uitgeeft wordt je niet FO. Volgens mij was de volgende uitspraak van Warren Buffet, maar niet zeker, en sowieso is het een goede imo: Wanneer mensen zeggen dat ze een miljoen willen hebben, bedoelen ze dat ze een miljoen willen uitgeven. En je krijgt juist een miljoen door een miljoen niet uit te geven.
Rich dad, poor dad ( o.a. de principes van assets en liabilities. )
Die ook wat twijfelachtige punten schijnt te hebben: http://www.forbes.com/sit...ad-poor-dad-bankrupt-dad/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Sissors schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:43:
Soms kan het voor vergaande verdieping nuttig zijn om te referen aan een boek, maar een statement van: Ga deze boeken maar lezen, lijkt me niet heel nuttig hier.

Verder is dat op het einde wel een beetje inkoppertje: Als je al je geld uitgeeft wordt je niet FO. Volgens mij was de volgende uitspraak van Warren Buffet, maar niet zeker, en sowieso is het een goede imo: Wanneer mensen zeggen dat ze een miljoen willen hebben, bedoelen ze dat ze een miljoen willen uitgeven. En je krijgt juist een miljoen door een miljoen niet uit te geven.

[...]

Die ook wat twijfelachtige punten schijnt te hebben: http://www.forbes.com/sit...ad-poor-dad-bankrupt-dad/
Heb je zeker gelijk in echter leer je daar wel het meeste van. Er staat zoveel informatie in deze boeken welke je in de praktijk kunt toepassen maar ik zou het onmogelijk allemaal kunnen noemen ( dan zou ik 10 pagina's vol kunnen typen). En zonder deze boeken te lezen zul je deze informatie nooit in zijn geheel kunnen toepassen. (tenminste dat is mijn visie).

Ik gaf het puur aan omdat mensen nogal verschillende levenstijlen hebben maar wel allemaal FO willen worden. Er is maar 1 manier om FO te worden (afgezien van geld erfen,winnen of andere niet natuurlijke manieren).

Wat betreft Rich dad, Poor dad, dit heb ik ook gelezen maar het gaat mij meer om de principes die hij uitlegt namelijk het verschil tussen assets en liabilties en het verschil tussen een business owner en een employee. Er staat wel wat vage zaken in over zijn ideeen in de vastgoed sector bijvoorbeeld, daar moet je even doorheen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik ben altijd wel blij met lijstjes met boeken die hier worden geplempt. Heb nu een hoop gelezen, je moet ze niet letterlijk volgen, maar dingen eruit pakken als "handvatten". Net zoals mensen ITIL vaak toepassen op basis van Best Practices.

Die Rich dad, poor dad is echt wel een heel goed boek hoor.
Work to Learn - Don't Work for Money
is dan ook een leuk hoofdstuk (waar ik nu overigens nog in bezig ben). Zijn "poor dad" is hartstikke kwaad dat de schrijver zijn goed verdienende baan opzegt om bij defensie te gaan werken, maar hij heeft daar specifieke plannen mee, juist omdat hij leiderschap wil aanleren.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Misschien is het een idee om na bijna 10.000 post de TS aan te passen naar meer generiek waar hier over gepraat wordt incl. een lijstje met interessante sites, blogs, boeken en software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Vooral Early Retirement Extreme is volgens mij wel een aardige start. Daarin komen hier en daar al wat belangrijke basisbeginselen en gedachtes voor en het is niet te diepgaand of vergezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Wat doen jullie, áls je ermee bezig bent, eigenlijk als jullie extra inkomen willen genereren? Niet als je al FO bent, maar als je op weg bent naar je FO-doel? Werken jullie bijvoorbeeld thuis nog wel eens (beetje ontwerpwerp bijvoorbeeld), of heb je een baantje voor een halve dag in 't weekend misschien?

Ik kan zelf namelijk her en der nog wel wát finetunen op m'n inkomsten en uitgaven, maar ben een beetje aan het nadenken of extra inkomsten genereren een goed idee kan zijn. Ik werk nu 40u in de week en wil niet nog eens 16u in het weekend bezig zijn, maar ik ben benieuwd wat jullie zoal doen voor een extra stukje inkomen op z'n tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Simpel - daarvoor ben ik ondernemer geworden ipv in loondienst ;) Dat zorgde voor een inkomenssprong van ~250%.

Verder handel ik een klein beetje in een hobby van me, en heb ik nog op de rol staan om eens een boek of blog te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik combineer 32 uur in loondienst met eigen bedrijf, 22 bruiloften fotograferen dit jaar. Is hobby waar ik veel plezier aan beleef. Hiervoor werkte ik alleen 32 uur in loondienst (1 dag 'papadag') dus de circa 20.000 extra winst is volledig extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:08
joramoudenaarde schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 11:26:
Wat doen jullie, áls je ermee bezig bent, eigenlijk als jullie extra inkomen willen genereren? Niet als je al FO bent, maar als je op weg bent naar je FO-doel? Werken jullie bijvoorbeeld thuis nog wel eens (beetje ontwerpwerp bijvoorbeeld), of heb je een baantje voor een halve dag in 't weekend misschien?

Ik kan zelf namelijk her en der nog wel wát finetunen op m'n inkomsten en uitgaven, maar ben een beetje aan het nadenken of extra inkomsten genereren een goed idee kan zijn. Ik werk nu 40u in de week en wil niet nog eens 16u in het weekend bezig zijn, maar ik ben benieuwd wat jullie zoal doen voor een extra stukje inkomen op z'n tijd :)
Hier zo vaak mogelijk 1-2 uurtjes over te werken en dat uit te laten betalen. Dat is immers al het hoogste uurloon dat ik kan bereiken (als je bijbaantje beter verdiend, doe je het verkeerd om ;) ).

Zit bij mij zo tussen de 15-20 werkdagen per jaar extra wat het oplevert. Dat komt bijna neer op hetzelfde als 30-40 zaterdagen 4 uurtjes een bijbaan hebben (mits dat minimaal tegen hetzelfde loon zou zijn!).

Als je dan rekening houdt dat een bijbaan altijd minder verdiend, en sommige dagen wegvallen door bijvoorbeeld vakantie of feestdagen, extra dag reistijd (+kosten), komt dat erg in de buurt van wat een bijbaan oplevert.

Dan blijft het volle weekend mooi vrij om te denken aan kosten verlagen. Zoals zoveel mogelijk wassen/strijken/stofzuigen... tijdens het daltarief te doen. Rond lopen/fietsen in plaats van met de auto boodschappen doen.

Beste van 2 werelden, extra inkomsten en toch voldoende ruimte voor kosten verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Een eigen zaak beginnen heb ik zelf enórm veel zin in, maar mijn netwerk is "non-existent" op 't moment, en ik begrijp (nog) bijzonder weinig van het bijhouden van m'n eigen zakelijke administratie in dat geval. Ik probeer een beetje rust in de tent op m'n werk te creëren zodat ik wat energie over hou om een cursus te doen zodat ik hier wat meer inzicht over krijg.

Maar wat @vandermark doet spreekt me ook erg aan… een paar uur minder werken per week om zo een mooie overgang te kunnen maken naar een eigen zaak. Toch wel de meest prettige manier volgens mij :)

Overuren worden helaas in de grafische sector niet betaald. In het meest gunstige geval krijg je tijd voor tijd, en ik hou nu al vrije dagen over per jaar… die "tijd voor tijd" dagen zou ik nooit op krijgen, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Die tijd voor tijd kan je gebruiken om je netwerk uit te breiden en die cursus te doen ;)

Overigens heb ik toen ook de stap gemaakt met 2 jaar werkervaring en in totaal ervaring bij 2 klanten. Vast wel mazzel gehad dat het goed is gekomen, maar begon toen bij een nieuwe klant in een rol waar ik relatief gezien nog niet zoveel ervaring in had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:16
Hou er wel rekening mee dat je werkgever in de meeste gevallen goedkeuring moet geven als jij besluit een extra baan te nemen of wat voor jezelf erbij te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik wil niet over gaan naar volledig eigen bedrijf. De combi is imo ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Rich dad poor dad gelezen en dat is inderdaad een heel goed boek om duidelijk het verschil tussen assets en liabilities te leren en om bv te leren dat als je een nieuwe liability wilt (bv een nieuwe auto) dat je daar dan inkomsten uit assets tegenover moet zetten.
Ook het cashflow quadrant is interessant.

Early retirement extreme ben ik aan begonnen maar vond ik te saai om echt doorheen te komen

The millionaire nextdoor ben ik nu aan het lezen (nouja, luisteren: Audioboek :+ ) en is inderdaad vooral een boek vol statistieken waar mensen met bepaalde inkomens hun geld aan uitgeven. De rode draad is inderdaad duidelijk. Leef je zuinig dan kan je rijk worden ongeacht je inkomen. Leef je YOLO en geef je veel geld uit dan wordt je nooit rijk en dat is OOK ongeacht je inkomen.

Leuk feit is vooral dat veel miljonairs veel minder geld uitgeven aan auto's, huizen en maatpakken dan mensen met een veel lager inkomen. :) Dat was destijds ook een conclusie die ik trok uit de documentaire "the worlds richest people' wat jaren geleden op discovery werd uitgezonden over self-made miljonairs. Die leefden ook allemaal zuinig.

Het is vooral uit dit soort boeken pikken wat interessant is en wat ook in NL kan worden toegepast. investeren in vastgoed zoals in Rich dad poor dad wordt beschreven is hier door allerlei belastingregels en behoorlijk hoge huizenprijzen niet zo gemakelijk als in de VS bv.

Wat ook een interessant boek is en wellicht ook goed in dit rijtje past maar dan op toch weer een andere manier: Thoreau - Walden.

Steengoed boek al moet je wel even door het oud engels heen wurmen. Gaat vooral over wat je nou écht nodig hebt in het leven, maatschappelijke / sociale druk , keeping up with the joneses, moderne 'slavernij' en natuurlijk zijn heerlijke poetische beschrijvingen van Walden pond :) Aanrader.

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 13-03-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik zelf hecht ook weinig waarde aan een auto, sterker: ik heb niet eens een rijbewijs. Omdat ik altijd vanuit huis kon werken nooit de behoefte gehad aan een auto.

Wel heb ik getracht vorig jaar een rijbewijs te halen, maar door dat er grote gaten vielen tussen het lessen door was mijn praktijk examen niet zo'n groot succes :+ Ben wel voornemens hem ooit nog te halen, maar pin me er niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Kid Buu schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:45:
Ik zelf hecht ook weinig waarde aan een auto, sterker: ik heb niet eens een rijbewijs. Omdat ik altijd vanuit huis kon werken nooit de behoefte gehad aan een auto.

Wel heb ik getracht vorig jaar een rijbewijs te halen, maar door dat er grote gaten vielen tussen het lessen door was mijn praktijk examen niet zo'n groot succes :+ Ben wel voornemens hem ooit nog te halen, maar pin me er niet op vast.
Ach ik hoef geen nieuwe auto's maar ik vind een luxe middenklasser ook leuker/mooier/fijner dan het koekblik dat ik nu rij maar als ik zie wat je tegenwoordig aan MRB betaald voor een middenklasser dan sla je stijl achterover. Dat een grotere auto meer brandstof verbruikt ok, dat heb je zelf nog in de hand (ik rij niet zóveel km's ) maar dat zo'n ding elke maand veel geld staat te kosten alleen maar omdat ie op een parkeerplaats staat vind ik dan wel weer erg moeilijk te verantwoorden voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Ik heb een kilometerverzekering. (Corona, geen idee of die ook in nl actief zijn). Je geeft elk jaar je kilometerstand door en daarop betaal je je verzekering. Gezien de 3-5k km per jaar houdt het de prijs laag.
Vorig jaar 1300€ besteed aan alles van de auto (onderhoud, verzekering, belasting, diesel). Dus een goeie 100€/maand. Afschrijving heb ik niet echt, auto heeft me 600€ gekost.
Voor mij dus ook enkel een voorwerp dat me van A naar B brengt, dat het een oud geval is maakt me niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Lointje schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:30:
Ik heb een kilometerverzekering. (Corona, geen idee of die ook in nl actief zijn). Je geeft elk jaar je kilometerstand door en daarop betaal je je verzekering. Gezien de 3-5k km per jaar houdt het de prijs laag.
Vorig jaar 1300€ besteed aan alles van de auto (onderhoud, verzekering, belasting, diesel). Dus een goeie 100€/maand. Afschrijving heb ik niet echt, auto heeft me 600€ gekost.
Voor mij dus ook enkel een voorwerp dat me van A naar B brengt, dat het een oud geval is maakt me niet uit.
Verzekering zijn de kosten niet bij mij, betaal MRB én verzekering samen nu 41 euro voor mijn blikkie (25 euro verzekering, 16 euro MRB ) . VOor een beetje luxe middenklasser betaal je alleen aan MRB al bijna 80 euro in de maand, en dan rij je nog benzine :F 8)7 dat zijn echt schofterige prijzen intussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:34:
[...]
VOor een beetje luxe middenklasser betaal je alleen aan MRB al bijna 80 euro in de maand, en dan rij je nog benzine :F 8)7 dat zijn echt schofterige prijzen intussen.
In Utrecht zit dat je daar pas aan boven de 1650kg, dat noem ik geen middenklasser meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Deveon schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:37:
[...]

In Utrecht zit dat je daar pas aan boven de 1650kg, dat noem ik geen middenklasser meer...
In Zuid holland ligt de lat een dikke 150kg lager. :/
Bovendien had ik het over luxe middenklasser ;) 5 serie of jaguar X type, dat soort wagens :9

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 13-03-2015 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat is apart.... De stappen gaan per 100kg op getallen die eindige op 50...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Deveon schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:39:
Dat is apart.... De stappen gaan per 100kg op getallen die eindige op 50...
In ZH betaal je voor een auto van 1470 kg bijna 75 euro per maand aan MRB. Weet niet of ze het afronden oid maar ik vond het bezopen veel iig :)

Verschil tusen mijn motorfiets en auto is ook vreemd. Mijn motorfiets weeg nog geen 200kg en kost me 10 euro in de maand aan MRB, mijn auto weegt 750kg en een beetje en kost 16 euro. De peugeot 206 van mijn vrouw kost dan alweer 36 euro (weegt 900 nog iets kilo)
Volgens mij gaat het per 100kg een tientje omhoog en dan uiteraard naar boven afgerond met een minimum van 10 euro.

Diesel begin ik niet eens aan, ten eerste omdat ik het uit principe niet wil rijden (kankerverwekkend, nr 1 veroorzaker van smog etc) en omdat je failliet gaan aan de MRB.

Maargoed, het is wellicht tientjeswerk, het tikt toch best aan allemaal. 60 euro per maand meer is toch 700 euro per jaar, dat heb ik er niet voor over om groter te rijden.

Dan maar leven met slechtere stoelen, meer herrie en meer rammels :+
Zoals gezegd boeit het slechtere verbruik me niet zo, ik fiets toch nog behoorlijk regelmatig naar mijn werk en ik heb ook nog een motorfiets dus de keren dat ik de auto pak zijn al niet enorm vaak. Ik denk dat ik de 7.000km niet haal in een jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Metro2002 op 13-03-2015 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:43:
[...]

In ZH betaal je voor een auto van 1470 kg bijna 75 euro per maand aan MRB. Weet niet of ze het afronden oid maar ik vond het bezopen veel iig :)
Misschien een beetje vertekend beeld als ik kijk naar de eerste gewichtsklasse boven de 80 euro per maand en jij 75 afrond naar 80 ;) Daarnaast is jou (voorbeeld)auto voor MRB eigenlijk 20kg te zwaar.
Diesel begin ik niet eens aan, ten eerste omdat ik het uit principe niet wil rijden (kankerverwekkend, nr 1 veroorzaker van smog etc) en omdat je failliet gaan aan de MRB.
Tja, principes zijn duur... Bij benzine spek je de staatskas meer per liter als bij diesel.
Dan maar leven met slechtere stoelen, meer herrie en meer rammels :+
Zoals gezegd boeit het slechtere verbruik me niet zo, ik fiets toch nog behoorlijk regelmatig naar mijn werk en ik heb ook nog een motorfiets dus de keren dat ik de auto pak zijn al niet enorm vaak. Ik denk dat ik de 7.000km niet haal in een jaar.
Ook in het C-segment (en zelfs B-segment) zijn auto's te vinden met goede stoelen te vinden hoor. Kijk hiervoor naar de premium merken en/of modellen met sportstoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Deveon schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:55:
[...]

Ook in het C-segment (en zelfs B-segment) zijn auto's te vinden met goede stoelen te vinden hoor. Kijk hiervoor naar de premium merken en/of modellen met sportstoelen.
Klopt, weet ik ook wel :) Maar heb zoiets: Als ik een andere auto wil dan moet het iets leuks zijn en aangezien dat te duur is blijf ik gewoon rijden in mijn koekblik. Een marginale upgrade naar een B klasse vind ik het het geld niet waard om over te stappen :)
Pagina: 1 ... 99 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.