Ik heb bij de rabobank nog nooit een transactiefee betaald. NIet voor bijstorten op bankspaarrekening (daarvoor moet je een formuliertje invullen en terugsturen omdat ze willen berekenen of je binnen de fiscale bandbreedte blijft) en niet voor aflossen op aflossingsvrije hypotheek (kwestie van overmaken).
Lud0v1c schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:25:
Zojuist met de ABN AMRO gebeld om extra te gaan aflossen. Ze maken het niet makkelijk, maar goed ik zet doorDe procedure is namelijk best omslachtig. Je moet samen met de adviseur aan de telefoon het incassoformulier laten invullen. Deze krijg ik per post opgestuurd en zal ik moeten retourneren. Vervolgens krijg ik 3 bevestigingsbrieven. Ze gaan het bedrag dan op de eerste dag vd volgende maand incasseren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik hou natuurlijk genoeg buffer aan voor onvoorziene uitgaven en ik ben blij dat ik mijn spaargeld nuttiger besteed die meer rendement zal genereren voor de resterende 20 jaar looptijd![]()
note: Van een collega hoorde ik dat de procedure bij de Rabobank veel simpeler is, want je kan dan gewoon een bedrag storten op een rekening en daarmee is het klaar.
Members only:
Je aflossing tot aan de WOZ waarde staat los van je 10% boete vrij aflossen.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Sinds vorig jaar werkt het bij de ABN AMRO omslachtiger, hoewel ik in juni als nog gewoon een bedrag had overgeboekt ter aflossing welke gewoon is verwerkt (Ik had het rekeningnummer nog
Ik heb nog een fee betaald. Enige wat ik me kan voorstellen is dat ze meer dan 20% hebben afgelost en daarvoor een "boete" moesten betalen.Blik1984 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:01:
Heeft Rabobank niet één of ander gekke transactie fee als je aflost of bijstort op je bankspaarrekening? Laatst iemand gehoord die 7% fee moest betalen voor zoiets
Bij mijn hypotheekverstrekker is het zo simpel als een overschrijving doen naar een rekeningnummer met een leningdeel als beschrijving. Minimale aflossing is 500 euro
Maar ik ben dan ook altijd binnen de 20% gebleven.
http://www.deyterra.com
Die korting is volgens mij in twee tranches. Ik zit ook bij de Rabo en bij mij was het als volgt. Als je op 90% van de woningwaarde zit krijg je 0,1% korting. Als het onder de 67,5% van de woningwaarde komt krijg je nog eens 0,2% korting.rally schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:51:
[...]
........
Nog een tip (bij de Rabobank): Toen mijn hypotheekbedrag onder 67.5% woningwaarde (dus niet de WOZ waarde) kwam, kreeg ik 0.3% rentekorting. Scheelde tock weer enkele Euro's per maand
Vorig jaar heb ik zelf 0,1% korting gekregen omdat ik onder de 90% grens kwam. Als onderbouwing van de waarde van de woning heb ik toen de WOZ beschikking meegestuurd. Dit werd geaccepteerd als waardebepaling. Voor de berekening mocht ik trouwens de waarde van mijn spaarpolis ook meerekenen. Dus schuld / (woningwaarde plus waarde spaarpolis).
Het aflossen van mijn aflossingsvrije hypotheek is gratis met een max van 20%. Als ik een bijstorting doe in mijn spaarpolis betaald ik 3% provisie over de storting. (Dit wordt ook bij de standaard maandelijkse termijnen in rekening gebracht).
Dat klopt, het zijn inderdaad twee staffels. 90% en 67.5%.jjust schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:52:
[...]
Die korting is volgens mij in twee tranches. Ik zit ook bij de Rabo en bij mij was het als volgt. Als je op 90% van de woningwaarde zit krijg je 0,1% korting. Als het onder de 67,5% van de woningwaarde komt krijg je nog eens 0,2% korting.
Vorig jaar heb ik zelf 0,1% korting gekregen omdat ik onder de 90% grens kwam. Als onderbouwing van de waarde van de woning heb ik toen de WOZ beschikking meegestuurd. Dit werd geaccepteerd als waardebepaling. Voor de berekening mocht ik trouwens de waarde van mijn spaarpolis ook meerekenen. Dus schuld / (woningwaarde plus waarde spaarpolis).
Het aflossen van mijn aflossingsvrije hypotheek is gratis met een max van 20%. Als ik een bijstorting doe in mijn spaarpolis betaald ik 3% provisie over de storting. (Dit wordt ook bij de standaard maandelijkse termijnen in rekening gebracht).
Onder het nieuwe regime is de opslag nog groter 0.5% en 0.4% dus is aflossen nog rendabeler.
http://www.deyterra.com
Dan is dit die provisie die ik bedoel. Maar dat is voor een beleggingshypotheek dan?jjust schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:52:
[...]
Over zorgkosten gesproken. Mijn astma medicijnen vreten al in een maand of 5 mijn eigen risico op. Ranzig duur spul en helaas doe ik het qua medicijnen pas goed op een dubbele dosis...
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Nee het is een spaarhypotheek. Dit gaat via een spaarpolis bij Interpolis.Blik1984 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:15:
[...]
Dan is dit die provisie die ik bedoel. Maar dat is voor een beleggingshypotheek dan?
Eigenlijk zou dat netter zijn als dat net anders berekend wordt. Nu is er ook een drive om die drempel te halen, alleen klinkt die zo ... ver weg voor veel mensen. Stel je hebt een huis van 100k en 4% rente over het geheel (om het rekenen iets makkelijker te maken)rally schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:06:
[...]
Dat klopt, het zijn inderdaad twee staffels. 90% en 67.5%.
Onder het nieuwe regime is de opslag nog groter 0.5% en 0.4% dus is aflossen nog rendabeler.
Over de eerste 67500 hypotheek betaal je 3,7%
Over de volgende 22500 (verschil 90k / 67,5k) betaal je 4,5%
Over de volgende 10000 betaal je 4,9%
En alles boven die 10k betaal je 6,5% oid
Je komt op 100k dan op diezelfde 4% rente uit, maar het is duidelijk dat je totale rente vrij had omlaag gaat door af te lossen. Bovendien is dat ook logisch, het risico van de bank neemt sterk af naarmate je meer afgelost hebt. Ik denk als het als hierboven geformuleerd en berekend zou zijn dat er toch een behoorlijke extra push tot aflossen zou zijn.
Andere vraag:
Ik weet dat het ook belangrijk is te kijken naar de verwachtte belasting die je moet betalen tijdens FO. Gezien de lage belasting in box 2 en 3, vroeg ik me af of de algemene heffingskorting ook op die belastingen van toepassing is. Volgens mij wel, maar dat zou betekenen dat je dus tot een 170k vermogen die voor je werkt, geen belasting zou hoeven te betalen (of dit al gebeurd is in de dividendbelasting). Als je inderdaad met een 1200 netto zonder woonlasten rond zou kunnen komen, dan zou je al aan 450k vermogen genoeg hebben, immers:
450 - 20 = 430.
430*1,2 = 5160
AHK = 2000
te betalen belasting = 3160
4% van 450 = 18000
netto over = 14840
effectief belasting% = 17,5%
Dat is ervanuitgaande dat het huis waarin je woont afgelost is natuurlijk. Bovendien is je inkomen voor de belastingdienst vrij laag, en heb je dus nog wel kans op dat je voor een en ander in aanmerking komt wat betreft regelingen.
[ Voor 30% gewijzigd door Bonsaiboom op 05-03-2015 15:46 ]
Bij het verlagen van je hypotheek heb je geen kosten (bij mijn Rabobank Op Maat hypotheek). Dan heb je wel te maken met je fiscale bandbreedte.Pooh schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:06:
Ik heb bij de rabobank nog nooit een transactiefee betaald. NIet voor bijstorten op bankspaarrekening (daarvoor moet je een formuliertje invullen en terugsturen omdat ze willen berekenen of je binnen de fiscale bandbreedte blijft) en niet voor aflossen op aflossingsvrije hypotheek (kwestie van overmaken).
Bij het doen van een extra storting in je spaarhypotheek heb je wel kosten. Been there, done it and paid the fee
This footer is intentionally left blank
Volgens mij zit daar het verschil: Bij een spaarhypotheek wel. Bij een bankspaarhypotheek niet. De eerste is de 'ouderwetse', met een spaarverzekering en een polis. De laatste is een lichtgewicht versie met een simpele spaarrekening, die fiscaal hetzelfde werkt.ajhaverkamp schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:38:
[...]
Bij het verlagen van je hypotheek heb je geen kosten (bij mijn Rabobank Op Maat hypotheek). Dan heb je wel te maken met je fiscale bandbreedte.
Bij het doen van een extra storting in je spaarhypotheek heb je wel kosten. Been there, done it and paid the fee. Echter kunnen die regels (polisvoorwaarden) best aangepast zijn in een andere hypotheek, (de mijne is 10 jaar geleden afgesloten)
Vergeet niet dat banken helemaal niet willen dat je aflost: hoe meer schuld je hebt hoe meer (progressief meer) rente ze kunnen vangen.
Wanneer je loan to value hoog is vinden ze het op dit moment niet zo erg.pirke schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:09:
Vergeet niet dat banken helemaal niet willen dat je aflost: hoe meer schuld je hebt hoe meer (progressief meer) rente ze kunnen vangen.
Dus als Achmea failliet gaat, ben je je inleg kwijt, maar blijft je schuld staan.jjust schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:32:
[...]
Nee het is een spaarhypotheek. Dit gaat via een spaarpolis bij Interpolis.
We hebben in nl nog altijd bankgaranties.rr7r schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 19:07:
[...]
Dus als Achmea failliet gaat, ben je je inleg kwijt, maar blijft je schuld staan.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Je hebt gelijk, bij een faillissement kan er een probleem ontstaan als niemand de verzekeringsportefeuille wil overnemen. Ik schat die kans echter heel klein in gezien alle eisen die worden gesteld aan de solvabiliteit van verzekeraars en de veranderingen in het toezicht na 2008. Daarnaast ben ik van mening dat door de hoge rentevergoeding op de polis (5,3%) ik voldoende gecompenseerd wordt voor dat risico.
Achteraf had ik liever een andere keus gemaakt omdat een spaarhypotheek niet vervroegd af te lossen is. Althans niet zonder negatieve fiscale gevolgen. Ik had hem liever eerder afgelost. Maar goed nu ontvang ik 5,3% vergoeding bij een laag risico. En valt dit vermogen buiten box 3. Met de huidige rentestand is dat ook geen slechte deal.
Achteraf had ik liever een andere keus gemaakt omdat een spaarhypotheek niet vervroegd af te lossen is. Althans niet zonder negatieve fiscale gevolgen. Ik had hem liever eerder afgelost. Maar goed nu ontvang ik 5,3% vergoeding bij een laag risico. En valt dit vermogen buiten box 3. Met de huidige rentestand is dat ook geen slechte deal.
Ik vraag me af wat je allemaal kunt doen met die rentekorting. Stel je hebt een huis gekocht van 400.000 euro met een hypotheek van 300.000 euro. Bij de ING is de hoogte van je rente afhankelijk van hoeveel procent de hypotheek is van je woningwaarde bij het afsluiten, in dit geval dus 75%. Laten we voor het gemak zeggen dat onder deze omstandigheden je rente 4% wordt.jjust schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:52:
[...]
Die korting is volgens mij in twee tranches. Ik zit ook bij de Rabo en bij mij was het als volgt. Als je op 90% van de woningwaarde zit krijg je 0,1% korting. Als het onder de 67,5% van de woningwaarde komt krijg je nog eens 0,2% korting.
Je begint nu met betalen en elke maand los je wat af en betaal je wat rente. Stel nu dat je 0,1% rentekorting kunt krijgen op het moment dat je onder de 90% en 0,2% als je onder de 70% komt. Het zal een jaar of 4 duren voordat je van 75% onder de 70% gekomen bent. Stel nu dat je WOZ waarde in die vier jaar tijd gedaald is tot 250.000 euro (beetje extreem, maar mijn WOZ waarde is ook zo een ton lager dan de "werkelijke" waarde).
Volgens mij kun je nu in theorie een aantal dingen doen. Even aangenomen dat ING normaalgesproken het aankoopbedrag als waarde zal hanteren kun je rentekorting krijgen want je bent nu onder 70% gekomen. Je betaalt vanaf nu 3,8%. Stel nou dat je de rentekorting pakt en daarna ervoor kiest om ING te vertellen dat je WOZ waarde inmiddels maar 250.000 euro is. Als ING dat ziet als de nieuwe waarde van je huis zit je hypotheek opeens op >100% van de woningwaarde. Zou dat aanleiding kunnen zijn voor het verhogen van de rente (het is immers meer risico)? Als de rente gelijk blijft kun je waarschijnlijk tot die waarde aflossen (dat zou dus zo'n 30.000 euro ofwel 10% van de hypotheek zijn). Als het goed is mag je daar bovenop dan nog 10% extra aflossen als je zou willen / kunnen (dat is bij ING de max dacht ik). Stel dat je eerst de 30.000 euro aflost om op 100% te komen en vervolgens nog 10%. Je komt dan de maand erna alweer op <90% uit van je nieuwe woningwaarde en krijgt dus weer rentekorting. Vanaf nu betaal je 3,7%. In de volgende periode van 4 jaar los je weer 5% af met je maandelijkse betaling en 15% extra. Je duikt nu onder de 70% en krijgt weer rentekorting. Vanaf nu betaal je 3,5%.
Het zou wel heel toevallig zijn als je WOZ waarde weer flink gedaald zou zijn, maar dat zou echt een briljante manier zijn om constant korting te krijgen op je hypotheek als je WOZ waarde daalt en tegelijkertijd gigantisch hard boetevrij af te kunnen lossen...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Dit ligt wel iets genuanceerder dan dat. Even een schaamteloze quote:jjust schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:16:
Achteraf had ik liever een andere keus gemaakt omdat een spaarhypotheek niet vervroegd af te lossen is. Althans niet zonder negatieve fiscale gevolgen.
In andere woorden, als jij na 15 jaar je hypotheek compleet wilt aflossen en je gespaarde bedrag is lager dan 36300 euro per persoon dan kun je prima aflossen.Bij een looptijd van 15 jaar mag u € 36.300 belastingvrij sparen. Bij een looptijd van minimaal 20 jaar is het belastingvrije spaarbedrag € 160.000,- (vrijstelling per persoon). Deze bedragen gelden voor 2014 en kunnen jaarlijks aangepast worden.
Denk niet dat het zo werkt. Volgens mij hebben ze de opslagen apart geadministreerd. Als die er vanaf zijn kan je niet nogmaals een korting bedingen. Overigens is de netto besparen door het verlagen van de rente beperkt.Shapeshifter schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 12:46:
[...]
.........
Je begint nu met betalen en elke maand los je wat af en betaal je wat rente. Stel nu dat je 0,1% rentekorting kunt krijgen op het moment dat je onder de 90% en 0,2% als je onder de 70% komt. Het zal een jaar of 4 duren voordat je van 75% onder de 70% gekomen bent. Stel nu dat je WOZ waarde in die vier jaar tijd gedaald is tot 250.000 euro (beetje extreem, maar mijn WOZ waarde is ook zo een ton lager dan de "werkelijke" waarde).
Volgens mij kun je nu in theorie een aantal dingen doen. Even aangenomen dat ING normaalgesproken het aankoopbedrag als waarde zal hanteren kun je rentekorting krijgen want je bent nu onder 70% gekomen. Je betaalt vanaf nu 3,8%. Stel nou dat je de rentekorting pakt en daarna ervoor kiest om ING te vertellen dat je WOZ waarde inmiddels maar 250.000 euro is. Als ING dat ziet als de nieuwe waarde van je huis zit je hypotheek opeens op >100% van de woningwaarde. Zou dat aanleiding kunnen zijn voor het verhogen van de rente (het is immers meer risico)? Als de rente gelijk blijft kun je waarschijnlijk tot die waarde aflossen (dat zou dus zo'n 30.000 euro ofwel 10% van de hypotheek zijn). Als het goed is mag je daar bovenop dan nog 10% extra aflossen als je zou willen / kunnen (dat is bij ING de max dacht ik). Stel dat je eerst de 30.000 euro aflost om op 100% te komen en vervolgens nog 10%. Je komt dan de maand erna alweer op <90% uit van je nieuwe woningwaarde en krijgt dus weer rentekorting. Vanaf nu betaal je 3,7%. In de volgende periode van 4 jaar los je weer 5% af met je maandelijkse betaling en 15% extra. Je duikt nu onder de 70% en krijgt weer rentekorting. Vanaf nu betaal je 3,5%.
.........
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben alleen pas zeven jaar bezig.Blik1984 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:47:
[...]
Dit ligt wel iets genuanceerder dan dat. Even een schaamteloze quote:
[...]
In andere woorden, als jij na 15 jaar je hypotheek compleet wilt aflossen en je gespaarde bedrag is lager dan 36300 euro per persoon dan kun je prima aflossen.
Ben voornemens om hem na 20 jaar af te lossen. E.e.a. is afhankelijk van de renteherziening van de hypotheek na 15 jaar (2022).
Ik denk dat voor de meesten de minimale looptijd van hun spaarhypotheek toch wel 20 jaar is.
(tenzij je samen een huisje van minder dan 72k hebt gekocht) of lees ik dat verkeerd?
(tenzij je samen een huisje van minder dan 72k hebt gekocht) of lees ik dat verkeerd?
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Je kunt natuurlijk maar gedeeltelijk een bankspaarhypotheek hebben, ik heb ook 60% aflossingsvrij en 40% banksparen.NovapaX schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:01:
Ik denk dat voor de meesten de minimale looptijd van hun spaarhypotheek toch wel 20 jaar is.
En het gaat om het op dat moment gespaarde bedrag in de bankspaarhypotheek, niet om de waarde van de totale hypotheek zelf
Ah ik begrijp het!
Dus nu aflossen op de lening -> te sparen bedrag gaat omlaag -> meer kans om het geheel binnen 20 jaar af te mogen lossen.
Dus is het ook slimmer om als je het geheel snel wilt aflossen (na 15 jaar) geen extra spaarpremie te betalen, maar dan liever zoveel mogelijk aflossen op de lening en de restant aflossing niet-belastingvrij te sparen. (waardoor je dus eventueel VRH zou gaan betalen)
Dit alles natuurlijk afhankelijk van de daadwerkelijke bedragen, de hypotheekrente en dergelijke...
Ingewikkeld ding, zo'n spaarhypotheek!
(ik heb er zelf ook een, en wil toch eerst maar af gaan lossen op de lening tot de WOZ-waarde... dat is al een hele onderneming, zo'n 50k)
Dus nu aflossen op de lening -> te sparen bedrag gaat omlaag -> meer kans om het geheel binnen 20 jaar af te mogen lossen.
Dus is het ook slimmer om als je het geheel snel wilt aflossen (na 15 jaar) geen extra spaarpremie te betalen, maar dan liever zoveel mogelijk aflossen op de lening en de restant aflossing niet-belastingvrij te sparen. (waardoor je dus eventueel VRH zou gaan betalen)
Dit alles natuurlijk afhankelijk van de daadwerkelijke bedragen, de hypotheekrente en dergelijke...
(ik heb er zelf ook een, en wil toch eerst maar af gaan lossen op de lening tot de WOZ-waarde... dat is al een hele onderneming, zo'n 50k)
[ Voor 68% gewijzigd door NovapaX op 06-03-2015 14:28 ]
Sparql TV wiki
Of het slimmer is, is maar de vraag. Ieder situatie is anders.NovapaX schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:24:
Ah ik begrijp het!
Je kan ook storten op je spaarpolis en daarmee de looptijd te verlagen. Dit is ook wat makkelijker dan zelf 50k bij elkaar scharrelen. (je krijgt waarschijnlijk meer rente op de spaarpolis van je hypotheek dan op je spaarrekening).
Zeker als je nog in de eerste helft van je looptijd zit, dan hoef je relatief weinig te storten om veel maanden te verkorten.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ja dat klopt... maar het ging mij erom dat wanneer je na 15 jaar je hypotheek af wilt lossen, je moet proberen het gespaarde bedrag op je spaarpolis onder de 36k per persoon te houden. (dus niet extra inleggen in je spaarpolis)
Maar een spaarhypotheek verkorten naar 15 jaar is best een prestatie... tenzij je vanaf jaar 1 direct begonnen bent (waarna de vraag komt waarom je voor die vorm hebt gekozen) 20 jaar is nog wel te doen, ook als je al in jaar 7 of 8 zit. (ook al pittig)
Het probleem met extra inleggen op de spaarpolis is weer de maximale bandbreedte van jaarlijkse inleg gedurende de looptijd (van minimaal 15 of 20 jaar)
Kortom: een verschrikkelijk ingewikkelde lening, niet perse ongunstig ofzo, maar gewoon erg ingewikkeld.
Maar een spaarhypotheek verkorten naar 15 jaar is best een prestatie... tenzij je vanaf jaar 1 direct begonnen bent (waarna de vraag komt waarom je voor die vorm hebt gekozen) 20 jaar is nog wel te doen, ook als je al in jaar 7 of 8 zit. (ook al pittig)
Het probleem met extra inleggen op de spaarpolis is weer de maximale bandbreedte van jaarlijkse inleg gedurende de looptijd (van minimaal 15 of 20 jaar)
Kortom: een verschrikkelijk ingewikkelde lening, niet perse ongunstig ofzo, maar gewoon erg ingewikkeld.
Sparql TV wiki
Dit verklaart het verschil dat hier wordt gesignaleerd. Als je een bankspaarhypotheek hebt (dus met een geblokkeerde rekening bij Rabo zelf) betaal je niets voor bijstorten op de geblokkeerde rekening.jjust schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:32:
[...]
Nee het is een spaarhypotheek. Dit gaat via een spaarpolis bij Interpolis.
Een ander probleem is dat je de looptijd en het eindbedrag niet meer mag aanpassen, dan val je namelijk niet meer onder de overgangsregeling.NovapaX schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:07:
[ Voor 39% gewijzigd door timag op 06-03-2015 16:00 . Reden: had meer te vertellen :) ]
Toen ik laatst een storting wilde doen om de looptijd te verkorten werd hier met geen woord over gerept door de tussenpersoon of hypotheekverstrekker.timag schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:54:
[...]
Dit verklaart het verschil dat hier wordt gesignaleerd. Als je een bankspaarhypotheek hebt (dus met een geblokkeerde rekening bij Rabo zelf) betaal je niets voor bijstorten op de geblokkeerde rekening.
[...]
Een ander probleem is dat je de looptijd en het eindbedrag niet meer mag aanpassen, dan val je namelijk niet meer onder de overgangsregeling.
Heb je dit al eens aan je hypotheekverstrekker gevraagd? Want voor onze situatie viel dat hartstikke mee. 4 jaar een relatief klein bedrag storten, en de spaarpolis is met 10 jaar verkort naar 20 jaar.NovapaX schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:07:
Ja dat klopt... maar het ging mij erom dat wanneer je na 15 jaar je hypotheek af wilt lossen, je moet proberen het gespaarde bedrag op je spaarpolis onder de 36k per persoon te houden. (dus niet extra inleggen in je spaarpolis)
Waarom zal de bandbreedte een probleem zijn? Je hoeft er alleen een beetje rekening mee te houden. En je bank zal zelf wel aangeven welke bedragen je mag storten. Gemiddeld mag je toch niet meer dan 1:7 inleggen. Een veilige marge.Het probleem met extra inleggen op de spaarpolis is weer de maximale bandbreedte van jaarlijkse inleg gedurende de looptijd (van minimaal 15 of 20 jaar)
Er wordt juist altijd gesproken dat extra aflossen op een spaarhypotheek niet rendabel is. Bestudeer bv deze berekening.
Wat bedoel je hier precies mee?timag schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:54:
[...]
Een ander probleem is dat je de looptijd en het eindbedrag niet meer mag aanpassen, dan val je namelijk niet meer onder de overgangsregeling.
Zo - zojuist een eerste extra aflossing gedaan op een aflossingsvrij hypotheekdeel á €965. Dit is het bedrag wat eigenlijk opgespaard werd om de verzekeringen vooruit te betalen maar aflossing van een lening met een huidige rentestand van 5,4% levert toch meer op dan 3% korting bij een verzekeraar. Dan maar vanaf volgend jaar de verzekeringen maandelijks betalen ipv in een keer vooruit, anders past het qua cashflow niet meer.
Hypotheekrenteaftrek dempt het rendement van de aflossing trouwens niet want er is nog ongeveer €6000 aan schuld zonder HRA ivm bijleenregeling. Bruto=netto dus voor dit bedrag.
Dat voelt toch goed
Hypotheekrenteaftrek dempt het rendement van de aflossing trouwens niet want er is nog ongeveer €6000 aan schuld zonder HRA ivm bijleenregeling. Bruto=netto dus voor dit bedrag.
Dat voelt toch goed
[ Voor 5% gewijzigd door Twee Dee op 06-03-2015 22:53 ]
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Aanpassingen in het voordeel van de fiscus zijn wel toegestaan, mits je binnen de bekende bandbreedtes blijft. Je mag dus niet het het eindbedrag verhogen of de looptijd verlengen, wel andersom.hv08 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 16:04:
[...]
Toen ik laatst een storting wilde doen om de looptijd te verkorten werd hier met geen woord over gerept door de tussenpersoon of hypotheekverstrekker.
Er zijn niet veel mensen van mijn leeftijd in dit topic, vandaar dat ik even post.
ik ben 20 jaar en studeer momenteel nog. ik heb al wat aandelen en ik spaar elke maand een groot deel van mijn inkomen.
Zoals het er nu uitziet zou het best kunnen dat ik voor mijn 35ste FI ben. Hebben jullie tips voor een jong broekie?
ik ben 20 jaar en studeer momenteel nog. ik heb al wat aandelen en ik spaar elke maand een groot deel van mijn inkomen.
Zoals het er nu uitziet zou het best kunnen dat ik voor mijn 35ste FI ben. Hebben jullie tips voor een jong broekie?
Ja, lees het topic eens door ipv klakkeloos te vragen.Dennis606 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 22:07:
Er zijn niet veel mensen van mijn leeftijd in dit topic, vandaar dat ik even post.
Edit:
@ hieronder:
Waarom zou er volgens jou er iets specifiek zijn voor iemand van 20 jaar en niet de generieke tips die voorbij komen?
[ Voor 12% gewijzigd door Fietsbel op 09-03-2015 22:25 ]
39
Heb ik uiteraard gedaan, ik volg al een hele tijd. Maar specifiek voor iemand die 20 is? Dat ben ik namelijk nog niet tegengekomen.
Ten eerste: gefeliciteerd 
Het voornaamste "probleem" voor iemand die 20 is lijkt me dat je moeilijk kunt inschatten welk uitgavenniveau je vol kunt houden. Je hebt denk ik meer kans op allerlei ingrijpende wijzigingen, bijv. door verhuizingen, op relationeel vlak of in je werk, terwijl het voor iemand die al meer gesetteld is, makkelijker is om in te schatten wat ie nodig heeft.
Maar voor de rest heeft het natuurlijk alleen maar voordelen om er zo vroeg bij te zijn.
Het voornaamste "probleem" voor iemand die 20 is lijkt me dat je moeilijk kunt inschatten welk uitgavenniveau je vol kunt houden. Je hebt denk ik meer kans op allerlei ingrijpende wijzigingen, bijv. door verhuizingen, op relationeel vlak of in je werk, terwijl het voor iemand die al meer gesetteld is, makkelijker is om in te schatten wat ie nodig heeft.
Maar voor de rest heeft het natuurlijk alleen maar voordelen om er zo vroeg bij te zijn.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
@Dennis606: hoeveel heb je, wat is je cashflow?
Het is al gezegd maar ik ben ook erg benieuwd met welke cijfers je dit scenario doorrekend. Ben ook wel nieuwsgierig van welk geld je spaart (stufi / inkomen uit loondienst / of zelfstandige app ontwikkelaar ofzo?)Dennis606 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 22:07:
Alles kan natuurlijk. Maar 99,9% van de mensen blijft niet op hetzelfde uitgavenpatroon zitten na de studie. Je gaat groter wonen, de extra inkomsten vallen tegen, de extra uitgaven ook, je krijgt een vriendin en evt. later kinderen, en dan wordt die 35 jaar al zo goed als onmogelijk.Dennis606 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 22:07:
Geniet nog maar eerst van het studentenleven, veel beter dan dat wordt het niet. En dat is een serieus advies
Wil je voor de rest van je leven bij je ouders blijven wonen? Dat geld ben je normaal kwijt aan boodschappen, laat staan onderhoud van een huis, verzekeringen (inboedel, brand, zorg, levens, etc), noem maar op.
Tip: spaar lekker door, en geniet nog van je onbezorgde leventje
Straks is je spaargeld hard nodig als je een huis wilt kopen. En levenslang huren is duurder dan een huis kopen (huren stijgen elk jaar).
Tip: spaar lekker door, en geniet nog van je onbezorgde leventje
Ik snap je reactie niet helemaal. Zpdra ik klaar ben met mijn studie verdien ik toch ook veel meer? Dan kan ik toch een hypotheek aangaan? ik denk juist doordat ik spaar tijdens mn studie ene flinke voorsprong kan halen. Uiteraard kan ik niet met twee halve baantjes zelf een huis kopen en onderhouden.Long term is het juist handig toch?
Als ik het goed begrijp hoop jij dus in minder dan 15 jaar genoeg te verdienen daar vervolgens meer dan 40-45 jaar te leven?Dennis606 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 07:27:
Uiteraard snap ik dat ik weinig uitgeef nu. maar ik kan wel een head start maken. 35 is denk toch mogelijk (ookal is de toekomst lastig in te schatten)
Als je 15 jaar lang ~2750 euro per maand opzij weet te zetten kom je tot een bedrag van ongeveer 500.000 euro. Daarmee kan je 45 jaar lang ongeveer 1000 euro per maand uitgeven. Om 3750 netto te verdienen (lasten+sparen) zal je 6000 bruto per maand moeten verdienen.
Natuurlijk speelt rente ook nog mee, maar ik denk dat deze cijfers genoeg naar voor brengt dat op je 35 FO zijn misschien te ambitieus is.
Tips:
- Geef niet teveel geld uit aan onnodige dingen en sta iets langer stil bij grote uitgave (laptop, nieuwe PC, nieuwste smartphone).
- Wacht tot je een stabiel inkomen en uitgave patroon hebt voordat je jezelf rijk rekent.
- Geniet van je tijd als student!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 23% gewijzigd door Deveon op 10-03-2015 08:29 ]
Afhankelijk van waar je voor leert kun je meer geld verdienen.
Je kan alleen niet rekening houden met externe factoren. Ik denk dat je er ervan uit gaat dat je stufi wordt omgezet in een gift. Maar mischien kun je het niet binnen de gestelde jaren afmaken omdat er opeens iets gebeurt. ( ik ben ook ineens 2 jaar langer bezig geweest wegens o.a. een ongeluk waarna ik opnieuw mocht leren lopen ). Het hoeft niet te gebeuren maar je kan niet met alles rekening houden.
Als je ergens gaat werken zal je waarschijnlijk ook een auto nodig hebben. zelfs als je niet meteen een nieuwe koopt en voor 6000-7000 euro een auto haalt is dat toch weer een hap uit je spaargeld. en dan krijg andere kosten: benzine a 100 euro (de prive kilometers), wegenbelasting a 50 euro, sparen om weer na 5-6 jaar een andere auto te kunnen kopen: 120 euro.
Op die manier ben je al 270 euro kwijt en dan heb ik het niet over andere banden en andere onkosten zoals de dure reparaties van ~1000 euro. Ik ben technisch aangelegd dus doe bijna alles zelf maar je kan alleen voor een auto elke maand 500 apart houden voor een gemiddelde gebruiker.
ALs ik naar mijzelf kijk zit je voor een gezin van 2 + 1/2 op een uitgave patroon van ~1300 in de maand. En ik heb vakanties die mij jaarlijks in totaal 1000 euro kosten en haal boodschappen met maandelijks kosten die lager zitten dan iedereen die ik ken. Ook hoef ik geen kinderopvang te betalen a 900 in de maand omdat de kleine thuis kan blijven.
En dat zijn slechts een paar van de standaard kosten die je zal gaan krijgen
Het is ontzettend slim dat je nu al kijkt naar wat je nu kan sparen en het zal ook helpen om geld te hebben voor die goede deal die je weer geld kan besparen, maar je zal de komende jaren alleen maar meer geld gaan uitgeven gewoon omdat je dat niet kan voorkomen. Het enige wat je kan doen is selectief zijn en alleen uitgaven maken voor iets wat je echt wilt/nodig hebt zodat je niet later moet gaan snijden in je uitgaven.
Je kan alleen niet rekening houden met externe factoren. Ik denk dat je er ervan uit gaat dat je stufi wordt omgezet in een gift. Maar mischien kun je het niet binnen de gestelde jaren afmaken omdat er opeens iets gebeurt. ( ik ben ook ineens 2 jaar langer bezig geweest wegens o.a. een ongeluk waarna ik opnieuw mocht leren lopen ). Het hoeft niet te gebeuren maar je kan niet met alles rekening houden.
Als je ergens gaat werken zal je waarschijnlijk ook een auto nodig hebben. zelfs als je niet meteen een nieuwe koopt en voor 6000-7000 euro een auto haalt is dat toch weer een hap uit je spaargeld. en dan krijg andere kosten: benzine a 100 euro (de prive kilometers), wegenbelasting a 50 euro, sparen om weer na 5-6 jaar een andere auto te kunnen kopen: 120 euro.
Op die manier ben je al 270 euro kwijt en dan heb ik het niet over andere banden en andere onkosten zoals de dure reparaties van ~1000 euro. Ik ben technisch aangelegd dus doe bijna alles zelf maar je kan alleen voor een auto elke maand 500 apart houden voor een gemiddelde gebruiker.
ALs ik naar mijzelf kijk zit je voor een gezin van 2 + 1/2 op een uitgave patroon van ~1300 in de maand. En ik heb vakanties die mij jaarlijks in totaal 1000 euro kosten en haal boodschappen met maandelijks kosten die lager zitten dan iedereen die ik ken. Ook hoef ik geen kinderopvang te betalen a 900 in de maand omdat de kleine thuis kan blijven.
En dat zijn slechts een paar van de standaard kosten die je zal gaan krijgen
Het is ontzettend slim dat je nu al kijkt naar wat je nu kan sparen en het zal ook helpen om geld te hebben voor die goede deal die je weer geld kan besparen, maar je zal de komende jaren alleen maar meer geld gaan uitgeven gewoon omdat je dat niet kan voorkomen. Het enige wat je kan doen is selectief zijn en alleen uitgaven maken voor iets wat je echt wilt/nodig hebt zodat je niet later moet gaan snijden in je uitgaven.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
OEF. gevaarlijke uitspraken. Ja, als je een baan vindt direct na je studie zal je ongetwijfeld meer verdienen. Maar je uitgaves zullen ook flink omhoog gaan.Dennis606 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:04:
Ik snap je reactie niet helemaal. Zpdra ik klaar ben met mijn studie verdien ik toch ook veel meer? Dan kan ik toch een hypotheek aangaan?
Als je op jezelf gaat wonen: huurlasten, gemeentelijke heffingen, verzekeringen, energie, boodschappen.
Daar betaal je nu slechts een fractie van.
Aannemende dat je een startersfunctie zal krijgen, zal je ook niet direct bovenmodaal verdienen.
Zelf een goede spaargewoonte aanleren is belangrijker dan het gespaarde zelf. Met het geld wat ik toendertijd in 10 jaar tijd bij elkaar heb gespaard kon ik de inrichting van mijn nieuwe huis betalen en ik hoefde minder te lenen. Maar dat was het dan ook.ik denk juist doordat ik spaar tijdens mn studie ene flinke voorsprong kan halen. Uiteraard kan ik niet met twee halve baantjes zelf een huis kopen en onderhouden.Long term is het juist handig toch?
Wat wel heel goed zal werken is als je nog 1-2 jaar thuis woont terwijl je een volwaardige baan hebt. En dan wel verder leeft zoals je nu leeft: spaarzaam. Dan kan je flink sparen en een goede voorsprong halen.
Tijdens je studie is de beste investering die je kan maken: je studie snel en goed afronden.
Het meest verstandige wat je als 20-jarige kan doen, is zorgen dat je alvast een spaarpotje hebt om straks vanuit huis direct naar een koopwoning te gaan. Met een beetje leuk starterssalaris pik je tegenwoordig naast sociale huur en als je dan op de particuliere verhuur bent aangewezen, dan betaal je je blauw en valt er niet heel veel te sparen.
Of op je 18e inschrijven voor sociale huurwoning en dan rond het einde van je studie, voordat je een baan hebt, een huurwoning krijgen waar je een aantal jaar in woont en je buffer vergroot.Sempy schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:47:
Het meest verstandige wat je als 20-jarige kan doen, is zorgen dat je alvast een spaarpotje hebt om straks vanuit huis direct naar een koopwoning te gaan. Met een beetje leuk starterssalaris pik je tegenwoordig naast sociale huur en als je dan op de particuliere verhuur bent aangewezen, dan betaal je je blauw en valt er niet heel veel te sparen.
Bedankt allemaal! genoeg sparen om na mn studie een woning te kunnen kopen moet lukken. Ik ga er wel vanuit als ik mijn master in finance heb gehaald dat ik een baan kan bemachtigen. Reeel startsalaris is ongeveer 25-2800 bruto. natuurlijk gaan de lasten omhoog. Maar ik kan beter op het moment dat ik begin met werken al 40k hebben ipv op 0 beginnen. Vanuit daar zou ik kunnen rekenen met vaste lasten en dergelijke. En wat werd gezegd, van 500k kun je niet maandelijks 1000 nemen, eerder 1700 met de 4% regel. En dat tikt al wel aan. mijn aandelen renderen nu al en heb zat tijd om een klap op te vangen.
@Dennis Ik vind het geweldig dat je op die leeftijd al zo'n gevoel hebt voor geld. Ik was ook iemand die ondanks zijn lage inkomen toen er in geslaagd was om elke maand geld over te houden. Hoe jonger je begint met de mindset, hoe beter.
Maar zoals anderen zeggen: het is inderdaad moeilijk om uit te maken wat je kosten zullen zijn in de toekomst. Huis, boodschappen, evt kinderen, ... Ik weet niet in welke sector je aan het studeren bent, maar zo'n startersloon kan ook nog wel tegenvallen. Het zal inderdaad wel meer zijn dan wat je nu krijgt, maar de kosten gaan ook omhoog gaan eens je het ouderlijk huis uittrekt. Echter, aangezien je nu al goed bijhoudt hoeveel je over houdt, je geen zotte kosten maakt, ... zie ik het wel goed komen.
Tips voor beginnende 20ers:
- Geef minder uit dan je inkomen is. Het geld moet niet op omdat je het hebt.
- Begin met pensioensparen van zodra je een vaste job hebt (niet iedereen zal akkoord zijn met dit, maar als je wil pensioensparen is het best om zo vroeg mogelijk te beginnen).
- Wees zuinig, maar ook niet gierig. Vrienden en familie zijn (vind ik) belangrijk. Ook aan hobbies mag je wel iets geven. Je moet geen kluizenaar worden, gewoon prioriteit stellen aan wat je leuk vindt waar het geld het liefst heen gaat.
- Denk goed na over aankopen. Moet je per sé de samsung galaxy 6 hebben als je nu de 5 hebt bv. Voor grote aankopen geldt vaak: denk na over hoeveel plezier/nut dit je zal geven over 1 week, 1 jaar en 10 jaar.
- Geld is geen 1/1 ratio met geluk. Veel leuke dingen kosten geen of weinig geld. Maar opnieuw, hier moet je kijken wat jij belangrijk vindt.
- Als je goed overeenkomt met je ouders en er is plaats thuis en je ziet het zitten (afhankelijk van vriendin ook), kan je overwegen om voor een kleine bijdrage nog even thuis te blijven bij de ouders en zo mooi een startkapitaal op te bouwen voor een woning.
En btw: voor zij die zeggen dat de studententijd de beste is van je leven, dat vind ik toch wel jammer voor jullie als jullie dat vinden. Mijn leven is al zoveel interessanter geworden sinds ik afgestudeerd ben. Studententijd was leuk ja, maar het is sindsdien enkel verbeterd.
Maar zoals anderen zeggen: het is inderdaad moeilijk om uit te maken wat je kosten zullen zijn in de toekomst. Huis, boodschappen, evt kinderen, ... Ik weet niet in welke sector je aan het studeren bent, maar zo'n startersloon kan ook nog wel tegenvallen. Het zal inderdaad wel meer zijn dan wat je nu krijgt, maar de kosten gaan ook omhoog gaan eens je het ouderlijk huis uittrekt. Echter, aangezien je nu al goed bijhoudt hoeveel je over houdt, je geen zotte kosten maakt, ... zie ik het wel goed komen.
Tips voor beginnende 20ers:
- Geef minder uit dan je inkomen is. Het geld moet niet op omdat je het hebt.
- Begin met pensioensparen van zodra je een vaste job hebt (niet iedereen zal akkoord zijn met dit, maar als je wil pensioensparen is het best om zo vroeg mogelijk te beginnen).
- Wees zuinig, maar ook niet gierig. Vrienden en familie zijn (vind ik) belangrijk. Ook aan hobbies mag je wel iets geven. Je moet geen kluizenaar worden, gewoon prioriteit stellen aan wat je leuk vindt waar het geld het liefst heen gaat.
- Denk goed na over aankopen. Moet je per sé de samsung galaxy 6 hebben als je nu de 5 hebt bv. Voor grote aankopen geldt vaak: denk na over hoeveel plezier/nut dit je zal geven over 1 week, 1 jaar en 10 jaar.
- Geld is geen 1/1 ratio met geluk. Veel leuke dingen kosten geen of weinig geld. Maar opnieuw, hier moet je kijken wat jij belangrijk vindt.
- Als je goed overeenkomt met je ouders en er is plaats thuis en je ziet het zitten (afhankelijk van vriendin ook), kan je overwegen om voor een kleine bijdrage nog even thuis te blijven bij de ouders en zo mooi een startkapitaal op te bouwen voor een woning.
En btw: voor zij die zeggen dat de studententijd de beste is van je leven, dat vind ik toch wel jammer voor jullie als jullie dat vinden. Mijn leven is al zoveel interessanter geworden sinds ik afgestudeerd ben. Studententijd was leuk ja, maar het is sindsdien enkel verbeterd.
Hoop aannames. Waarom moet je een auto hebben als je gaat werken? Hou er gewoon rekening mee met zoeken naar werk dat het op bv max 15~20km afstand ligt. Mooie fiets / ebike / scooter afstand.gr8-jen schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:33:
En 500 euro voor een auto van 7k geloof ik ja maar ik heb in mijn leven nog nooit iets duurders gereden dan auto's van max 4k en de maandlasten zijn daarbij altijd zo rond de 250 euro gebleven incl brandstof.
Rij nu nog goedkoper, rij nu voor 175 euro per maand en dan heb ik onderhoud, brandstof én afschrijving meegerekend. Moet je er wel tegen kunnen om in een klein koekblik te rijden die goedkoper in aanschaf was dan mijn laptop.
Mijn voornaamste tip, maar daar ben je ook al wat mee bezig, is begin voorzichtig met investeren. Waarschijnlijk wat je nu als grote bedragen ziet (stel 5 tot 10k geinvesteerd) zal je vergelijkbare reacties hebben op koersdalingen/stijgingen als dat je zal hebben wanneer je later 50-400k geinvesteerd hebt staan. Op die manier kan je een behoorlijk onbekende kant van jezelf (dat geldt iig voor de meeste mensen) relatief goedkoop leren kennen.Dennis606 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 22:21:
Heb ik uiteraard gedaan, ik volg al een hele tijd. Maar specifiek voor iemand die 20 is? Dat ben ik namelijk nog niet tegengekomen.
@ Dennis,
Ik ben hier ook vroeg begonnen, ook lieve ouders waarbij ik tijdje langer kon wonen terwijl ik al een goede baan had en tegen mn 26e stond er 55k op, heerlijk paar jaar 1000-1300 euro/maand sparen naast een startbedrag van 25k.
Jaartje later is dat nu nog 32k, ivm paar grote kostenposten. Ga verhuizen en je bent zo 5k verder voordat je uberhaupt kunt gaan inrichten (laminaat/ondervloer/verf/makelaarskosten, onderpand als je huurt of eigen inleg als je koopt), complete inrichting is ook zo 10k minimaal (onderschat niet hoeveel je moet kopen als ALLES nodig is), en na 5 jar was mijn eerste autotje ook nodig aan vervanging toe dus maar gelijk gedaan.
Nu zijn door het op mezelf wonen de lasten aanzienlijk hoger en spaar ik niet 1300 per maand maar 300.
De enige manier om op je 35e FO te worden, is een zeer succesvol bedrijf te starten/verkopen, of zeer goed te gokken op de aandelenmarkt (zoals bijvoorbeeld enorm short te zijn gegaan op IMTECH vlak voordat de problemen begonnen om op 1 cent in te cashen).
Als je eerlijk en realistisch bent naar jezelf, dan is 35 gewoon niet redelijk als tijdstermijn. Je kan het beste als richtpunt nemen wanneer je hypotheek volledig afbetaald is.
Dus als je het hebt over het nog afronden van een studie, dan baan vinden en vervolgens direct kopen (toch snel weer 1-2 jaar verder ivm tijdelijke contracten) en nooit meer verhuizen, heb je het minimaal over een horizon van toch snel 35 jaar vanaf nu.
Dus richt je op 55, en ga uit van 60. Als je dan financiële meevallers hebt (bonusje hier, 13e maand daar, wat vakantiegeld over, leuke loonstijging) kun je dat vanzelf gaan inkorten als je prioriteit bij FO ligt. Maar soms is het ook leuk om gewoon van het leven te genieten.
Ik ben hier ook vroeg begonnen, ook lieve ouders waarbij ik tijdje langer kon wonen terwijl ik al een goede baan had en tegen mn 26e stond er 55k op, heerlijk paar jaar 1000-1300 euro/maand sparen naast een startbedrag van 25k.
Jaartje later is dat nu nog 32k, ivm paar grote kostenposten. Ga verhuizen en je bent zo 5k verder voordat je uberhaupt kunt gaan inrichten (laminaat/ondervloer/verf/makelaarskosten, onderpand als je huurt of eigen inleg als je koopt), complete inrichting is ook zo 10k minimaal (onderschat niet hoeveel je moet kopen als ALLES nodig is), en na 5 jar was mijn eerste autotje ook nodig aan vervanging toe dus maar gelijk gedaan.
Nu zijn door het op mezelf wonen de lasten aanzienlijk hoger en spaar ik niet 1300 per maand maar 300.
De enige manier om op je 35e FO te worden, is een zeer succesvol bedrijf te starten/verkopen, of zeer goed te gokken op de aandelenmarkt (zoals bijvoorbeeld enorm short te zijn gegaan op IMTECH vlak voordat de problemen begonnen om op 1 cent in te cashen).
Als je eerlijk en realistisch bent naar jezelf, dan is 35 gewoon niet redelijk als tijdstermijn. Je kan het beste als richtpunt nemen wanneer je hypotheek volledig afbetaald is.
Dus als je het hebt over het nog afronden van een studie, dan baan vinden en vervolgens direct kopen (toch snel weer 1-2 jaar verder ivm tijdelijke contracten) en nooit meer verhuizen, heb je het minimaal over een horizon van toch snel 35 jaar vanaf nu.
Dus richt je op 55, en ga uit van 60. Als je dan financiële meevallers hebt (bonusje hier, 13e maand daar, wat vakantiegeld over, leuke loonstijging) kun je dat vanzelf gaan inkorten als je prioriteit bij FO ligt. Maar soms is het ook leuk om gewoon van het leven te genieten.
[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 10-03-2015 10:00 ]
Anoniem: 654400
Advies aan Dennis is duidelijk.
Op deze leeftijd hoor je het fundament te leggen voor de ECHT belangrijke dingen in het leven, zoals vriendschappen. Investeer daar in, ga leuke dingen doen met je studiegenoten, ga vrijwilligerswerk doen, een wereldreis maken. Nu kunnen dat soort dingen nog.
Ik kon niet zo veel sparen vanwege een promotietraject in het buitenland (ik begon met 1000 euro netto), heb in mijn twenties vrijwel al mijn spaargeld besteed aan een aantal maanden vrijwilligerswerk in een Zuid-Amerikaanse ghetto plus rondreizen door Bolivia en Peru. Dat was de tijd van mijn leven, vooral het werken met verslaafde jongeren, echt onbetaalbaar. Daarnaast heb ik veel geïnvesteerd in vriendschappen toen ik in het buitenland woonde, dat is heel waardevol geweest. Dat haal je achteraf niet meer in. Want op latere leeftijd heeft iedereen zijn vrienden en een bomvolle agenda. Daar kom je niet meer tussen.
Als je zo met geld bezig gaat, mis je heel veel in een levensfase waar je zo veel meer uit kunt halen. Je kunt straks misschien op je 40e of 45e gaan leven als een pensionado en doen wat je wil, maar dan heb je de boot gemist op heel veel vlakken. En het comfortabele leven van de pensionado moet niet te veel verheerlijkt worden.
Investeer niet maximaal in aandelen, maar maximaal in levensgeluk.
Daarbij is het natuurlijk goed om een beetje verstandig met je geld om te gaan. Van een spaarpotje heb je straks plezier als je een huis gaat kopen en het naar je zin wil maken. 50.000 heb je er dan zo doorheen.
Op deze leeftijd hoor je het fundament te leggen voor de ECHT belangrijke dingen in het leven, zoals vriendschappen. Investeer daar in, ga leuke dingen doen met je studiegenoten, ga vrijwilligerswerk doen, een wereldreis maken. Nu kunnen dat soort dingen nog.
Ik kon niet zo veel sparen vanwege een promotietraject in het buitenland (ik begon met 1000 euro netto), heb in mijn twenties vrijwel al mijn spaargeld besteed aan een aantal maanden vrijwilligerswerk in een Zuid-Amerikaanse ghetto plus rondreizen door Bolivia en Peru. Dat was de tijd van mijn leven, vooral het werken met verslaafde jongeren, echt onbetaalbaar. Daarnaast heb ik veel geïnvesteerd in vriendschappen toen ik in het buitenland woonde, dat is heel waardevol geweest. Dat haal je achteraf niet meer in. Want op latere leeftijd heeft iedereen zijn vrienden en een bomvolle agenda. Daar kom je niet meer tussen.
Als je zo met geld bezig gaat, mis je heel veel in een levensfase waar je zo veel meer uit kunt halen. Je kunt straks misschien op je 40e of 45e gaan leven als een pensionado en doen wat je wil, maar dan heb je de boot gemist op heel veel vlakken. En het comfortabele leven van de pensionado moet niet te veel verheerlijkt worden.
Daarbij is het natuurlijk goed om een beetje verstandig met je geld om te gaan. Van een spaarpotje heb je straks plezier als je een huis gaat kopen en het naar je zin wil maken. 50.000 heb je er dan zo doorheen.
Ik ben het eens met de adviezen om niet je levensgeluk on hold te zetten voor FO, alleen ik sta er ook wel van te kijken welke bedragen hier genoemd worden dat je er zo even doorheen jast. 50k voor een huis naar je zin maken, 10k voor een inrichting. Als je die auto uitstelt of je haalt niet een nieuwe inrichting voor je huis, maar iets van marktplaats of van executieveilingen, dan kan je prachtige zaken halen en ben je echt niet die bedragen kwijt. Het is dan misschien niet precies wat je zoekt, maar als er iets is dat nog veel harder afschrijft dan een auto, dan is het wel een keuken of meubels. Daar kan je natuurlijk prettig gebruik van maken.
Als ik je reacties zo lees lijk je bijna in het verkeerde topic te reageren.Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:06:
Advies aan Dennis is duidelijk.
"het comfortabele leven van de pensionado moet niet te veel verheerlijkt worden. "
Dat is niet echt een uitspraak van iemand die FO na streeft. Het klinkt meer als een werkende met veel schulden die realistisch nooit met pensioen kan dus dan het met pensioen zijn maar aan het afkraken is.
Als je met je 45e niet meer hoeft te werken is dat wel degelijk een enorm voordeel.
Ik zal lachend naar mijn werk gaan als ik weet dat het allemaal niet meer hoeft. Niemand kan me dan dwingen zaken te doen die ik niet wil.
En ik zou zeker wel in aandelen investeren en niet alleen in levensgeluk want als je straks 67 bent en europa onze pensioenpotten heeft leeggeroofd zul je toch ergens van moeten leven. En je kunt behoorlijk ongelukkig worden van 20 jaar op een houtje bijten.
Ik merk dat het bij mij een mengeling is. Niet alles ervoor laten, maar kijken wat je kan zonder teveel in te leveren. Kleding koop ik nu vaker in de uitverkoop en sla eens een keertje over. Uit eten hoeft ook niet elke week, de tuin is ook fijn in de zomer. Maar verder ga ik mn muziek niet inleveren en heb ik een auto nodig om die zware baritonsax naar de repetitie te slepen
Spaarquota is nu 30%
Spaarquota is nu 30%
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
35 niet mogelijk?? Tuurlijk wel maar wel bepaalde keuzes maken.
ik herhaal: lees ERE.
Ik ben zelf prima op weg om FO te zijn met 45, als ik ERE eerder had gelezen had ik daar zeker een (flink) aantal jaar afgehaald. Maar het zijn keuzes...en niet alles wat hierboven gezegd is een 'moet'.
Ik ben zelf prima op weg om FO te zijn met 45, als ik ERE eerder had gelezen had ik daar zeker een (flink) aantal jaar afgehaald. Maar het zijn keuzes...en niet alles wat hierboven gezegd is een 'moet'.
Je MOET keuzes maken maar de rest is inderdaad aan jezelf.rube schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:58:
Een duur huis of een dure auto hoeft allemaal niet.
Kinderen trouwens ook niet en zelfs een partner is niet verplicht. Toch zijn dat wel zaken die veel mensen wel graag willen, daar staat dan een financiële consequentie tegenover die je accepteerd of niet.
Ik denk dat 35 zeker wel haalbaar is, hij heeft immers nog 15 jaar voor de boeg. Het is heel goed dat er juist op zo'n jonge leeftijd al over nagedacht wordt. Alle dure beslissingen komen immers nog en kan je nu nog aanpassen op vroegtijdig financieel onafhankelijk.
Dus geen extreem duur huis kopen, niet al je geld verspillen aan auto's ( guilty op die leeftijd
) etc.
Dus geen extreem duur huis kopen, niet al je geld verspillen aan auto's ( guilty op die leeftijd
Moest gelijk denken aan een stukje van Eric Thomas, over succes.Wceend schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:06:
[...]
Je MOET keuzes maken maar de rest is inderdaad aan jezelf.
Een duur huis of een dure auto hoeft allemaal niet.
Kinderen trouwens ook niet en zelfs een partner is niet verplicht. Toch zijn dat wel zaken die veel mensen wel graag willen, daar staat dan een financiële consequentie tegenover die je accepteerd of niet.
Veel mensen 'willen' succesvol zijn, maar nog liever 'willen' ze lui op de bank zitten. Dan gaat dat succes er dus niet komen
Linkje: https://www.youtube.com/watch?v=CDFC16ptx-0
Als je ook allerlei andere dingen wilt gaat die 35 misschien niet lukken nee, maar als 35 wel je allergrootste wens is en daar alles voor doet is het waarschijnlijk wel haalbaar. Dan betekent idd dat je niet al die andere zaken ook moet willen.
Overigens hoeft een partner niet eens een kostenpost te zijn, kan juist ook schaalvoordelen opleveren. (huis delen, grotere porties koken etc).
10k is niks voor inrichting als je letterlijk alles nog moet halen. Tafels, stoelen, banken, meubels, tv, alles voor in de keuken (bestek, servies, potten/pannen/..., oven/magnetron, eerste basis aanleggen van dingen als kruiden/specerijen/zakjes/boter/olie en ga maar door - dag 1 heb je vrijwel alles nodig, tijdens de rest van je leven krijg je past spreiding), complete slaapkamer inrichten, apparatuur als wasmachine/droger/stofzuiger/lampen, alles voor in de badkamer/toilet...Bonsaiboom schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:25:
Ik ben het eens met de adviezen om niet je levensgeluk on hold te zetten voor FO, alleen ik sta er ook wel van te kijken welke bedragen hier genoemd worden dat je er zo even doorheen jast. 50k voor een huis naar je zin maken, 10k voor een inrichting. Als je die auto uitstelt of je haalt niet een nieuwe inrichting voor je huis, maar iets van marktplaats of van executieveilingen, dan kan je prachtige zaken halen en ben je echt niet die bedragen kwijt. Het is dan misschien niet precies wat je zoekt, maar als er iets is dat nog veel harder afschrijft dan een auto, dan is het wel een keuken of meubels. Daar kan je natuurlijk prettig gebruik van maken.
Je moet aardig je best doen om van niks naar alles te gaan, als je de tussenstap van 'studentenkamer' niet gedaan hebt en daardoor al een eerste basis bijeen hebt liggen.
En je kan ook niet zeggen dat je even zonder bed of zonder pannen of zonder verlichting doet, omdat je op marktplaats wacht. Sommige dingen heb je gewoon direct nodig, en betaal je dus ook een hogere prijs voor.
Ging even vooral om een stap realisme, dat FO niet betekend dat je normale leven niet doorgaat en grotere noodzakelijke investeringen in de toekomst niet uit het oog verliest.
35 ipv 45 betekend potentieel 10 jaar extra interen op je vermogen ipv 10 jaar groei + inleg.rube schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:58:
Dat vraagt dus een exponentieel veel grotere inleg in de jaren voordat je FO wordt. En in de leeftijd 25-35 is het niet de verwachting dat je NAAST je gewone lasten een dergelijk bedrag kunt sparen.
Punt was niet (on)mogelijkheid, maar hoe realistisch of haalbaar het is voor een willekeurig persoon.
[ Voor 27% gewijzigd door Xanaroth op 10-03-2015 11:31 ]
Hangt ook van je eisenpakket af. En dat hangt volgens mij ook enorm van je levensfase en inkomensplaatje af. Als je als student of onlangs afgestudeerde alleen of samenwoont in een huurwoning heb je volgens mij andere eisen en wensen dan wanneer je na 5 jaar werkervaring en 7 jaar samen zijn twee kinderen aan je gezin hebt toegevoegd. Als je dan een gecombineerd salaris hebt die een inrichting van 10-30k ondersteunt, kan ik mij goed voorstellen dat je daar ook voor kiest bij je nieuwe koopwoning. Maar in essentie heb je aan minder dan 5k al meer dan genoeg voor de absolute basis. Dat je daar niet voor kiest is echter begrijpelijk en niet ongezond.Xanaroth schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:19:
[...]
10k is niks voor inrichting als je letterlijk alles nog moet halen.
[ Voor 41% gewijzigd door rr7r op 10-03-2015 11:32 ]
Ik weet niet of ik iets over het hoofd gezien heb… maar ERE? Als ik zoek op "ERE Boek" vind ik een hoop over speciale postzegels, filosofen e.d., maar geen boekrube schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:58:
http://earlyretirementext....php?title=What_is_ERE%3Fjoramoudenaarde schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:33:
[...]
Ik weet niet of ik iets over het hoofd gezien heb… maar ERE? Als ik zoek op "ERE Boek" vind ik een hoop over speciale postzegels, filosofen e.d., maar geen boek
[ Voor 4% gewijzigd door rr7r op 10-03-2015 11:35 ]
We kunnen nu natuurlijk op iedere slak zout leggen en ieder advies onder de microscoop leggen zoals wel/niet een auto, wel/niet 10k uitgeven aan inrichting, etc. Of gewoon even naar het grotere plaatje kijken. De beste jongen is 20, woont nog thuis, heeft nauwelijks kosten. Maar desondanks heeft die wel financieel inzicht, spaart geld en heeft een aardig spaarpotje.
We kunnen advies geven wat we willen, maar tussen nu en 10 jaar kan er zo ontzettend veel gebeuren dat we niet kunnen zeggen of het mogelijk is. We kunnen alleen zeggen dat de kans vrij klein is, omdat je een significante hoeveelheid geld moet hebben om dat mogelijk te maken op je 35ste. Denk hierbij aan een afgelost huis en een forse spaarpot, daarbij is er ook niet tot nauwelijks pensioen opgebouwd.
We kunnen alleen zeggen, ga zo door, wees je bewust over de impact van je keuzes op je financiën en vergeet niet te genieten van het leven
We kunnen advies geven wat we willen, maar tussen nu en 10 jaar kan er zo ontzettend veel gebeuren dat we niet kunnen zeggen of het mogelijk is. We kunnen alleen zeggen dat de kans vrij klein is, omdat je een significante hoeveelheid geld moet hebben om dat mogelijk te maken op je 35ste. Denk hierbij aan een afgelost huis en een forse spaarpot, daarbij is er ook niet tot nauwelijks pensioen opgebouwd.
We kunnen alleen zeggen, ga zo door, wees je bewust over de impact van je keuzes op je financiën en vergeet niet te genieten van het leven
Ik sluit me ook aan bij rr7r - het ligt echt aan wat je eisen zijn. Boodschappen tel ik niet mee, de eerste voorraad peper, zout, kruiden e.d. zal inderdaad wel wat kosten. Potten, pannen, bestek e.d. kan je ook prima nieuw halen bij de ikea. Wasmachine/koelkast heb je voor 100-150 euro per stuk op marktplaats. Complete inboedel voor woonkamer kan je voor 400-600 euro ophalen (bv http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr)
Natuurlijk is het allemaal niet gratis, en er zal ook vast wel ergens een miskoop tussenzitten, maar je komt erg ver als je niet nieuw koopt.
Ook begrijp ik niet zo goed wat het wachten op marktplaats betekent, mijn ervaring is juist dat je het dan vaak snel op kan halen, terwijl je op een nieuw bed of bank vaak 6-8 weken moet wachten. Je kan anders kiezen, en daar is ook niets mis mee, maar het is niet dat er geen keuze is. De standaard is dat je het per se nieuw en in jouw smaak wil hebben - maar vervolgens zie ik ook mensen elke 3 jaar hun inrichting vervolgens voor een appel en een ei wegdoen, en weer nieuw halen voor 10k. Ergens tussen dat, en het wonen in een camper zit voor een ieder wel een plek. En ik ben van mening dat je 90% van het genot van elk jaar een nieuw interieur kan hebben voor 10% van de kosten.
Natuurlijk is het allemaal niet gratis, en er zal ook vast wel ergens een miskoop tussenzitten, maar je komt erg ver als je niet nieuw koopt.
Ook begrijp ik niet zo goed wat het wachten op marktplaats betekent, mijn ervaring is juist dat je het dan vaak snel op kan halen, terwijl je op een nieuw bed of bank vaak 6-8 weken moet wachten. Je kan anders kiezen, en daar is ook niets mis mee, maar het is niet dat er geen keuze is. De standaard is dat je het per se nieuw en in jouw smaak wil hebben - maar vervolgens zie ik ook mensen elke 3 jaar hun inrichting vervolgens voor een appel en een ei wegdoen, en weer nieuw halen voor 10k. Ergens tussen dat, en het wonen in een camper zit voor een ieder wel een plek. En ik ben van mening dat je 90% van het genot van elk jaar een nieuw interieur kan hebben voor 10% van de kosten.
Het zal waarschijnlijk best kunnen, die 5k. Maar als je echt vanuit de situatie komt dat je nog helemaal niks hebt gekocht en dus alles nieuw (of via marktplaats) moet kopen, dan lopen de kosten al snel op. Zeker aangezien je kosten voor klussen ook nog eens mee moet financieren.rr7r schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:32:
[...]
Hangt ook van je eisenpakket af. En dat hangt volgens mij ook enorm van je levensfase en inkomensplaatje af. Als je als student of onlangs afgestudeerde alleen of samenwoont in een huurwoning heb je volgens mij andere eisen en wensen dan wanneer je na 5 jaar werkervaring en 7 jaar samen zijn twee kinderen aan je gezin hebt toegevoegd. Als je dan een gecombineerd salaris hebt die een inrichting van 10-30k ondersteunt, kan ik mij goed voorstellen dat je daar ook voor kiest bij je nieuwe koopwoning. Maar in essentie heb je aan minder dan 5k al meer dan genoeg voor de absolute basis. Dat je daar niet voor kiest is echter begrijpelijk en niet ongezond.
- bed
- kasten
- potten, pannen, bestek, servies
- witgoed en andere apparaten
- tv en evt. meubel
- Overige kasten zoals dressoirkast, etc.
- banken
- inrichting
- gordijnen
- tapijt, laminaat, parket
- verf en toebehoren
Ter verdere verduidelijk van iets specifieks lijkt het me prima om te linken naar externe locaties, maar het lijkt me toch niet de bedoeling van dit topic als het er steeds op neer gaat komen van: Lees maar deze site of dit boek, veel plezier ermee en tot ziens.
Wat betreft inrichting, ik heb (denk ik) voor onder de 10k mijn nieuwe huis compleet ingericht met nagenoeg alles nieuw, en dan ook nog eens van een 'echte' meubelzaak met een midrange meubellijn. (Oftewel niet de goedkoopste budget, ook natuurlijk niet het duurste). Zelfde verhaal voor slaapkamer. Wasmachine kon ik overnemen, maar ook droger, vriezer, etc.
Als je in plaats daarvan het bij de Ikea koopt moet het makkelijk voor veel minder kunnen. Als je op marktplaats rondzoekt voor nog een heel stuk minder.
Wat betreft Benedict Tokkie zijn post, natuurlijk moet je geen kluizenaar worden, maar volgens mij ben je ook in het verkeerde topic beland. Sowieso sommige van die dingen moet ik niet aan denken om te doen. De rest? Waarom zou dat alleen in je studententijd kunnen? Dat is juist het hele idee voor mij van FO zijn. En dan hoeft het niet direct te betekenen dat ik niet meer hoef te werken de rest van mijn leven, maar wel als ik morgen 6 maanden op wereldreis kan, ik dat kan doen. En vind mijn baas van niet? Dan kan ik ontslag nemen zonder dat ik in de financiele problemen kom.
Wat betreft inrichting, ik heb (denk ik) voor onder de 10k mijn nieuwe huis compleet ingericht met nagenoeg alles nieuw, en dan ook nog eens van een 'echte' meubelzaak met een midrange meubellijn. (Oftewel niet de goedkoopste budget, ook natuurlijk niet het duurste). Zelfde verhaal voor slaapkamer. Wasmachine kon ik overnemen, maar ook droger, vriezer, etc.
Als je in plaats daarvan het bij de Ikea koopt moet het makkelijk voor veel minder kunnen. Als je op marktplaats rondzoekt voor nog een heel stuk minder.
Wat betreft Benedict Tokkie zijn post, natuurlijk moet je geen kluizenaar worden, maar volgens mij ben je ook in het verkeerde topic beland. Sowieso sommige van die dingen moet ik niet aan denken om te doen. De rest? Waarom zou dat alleen in je studententijd kunnen? Dat is juist het hele idee voor mij van FO zijn. En dan hoeft het niet direct te betekenen dat ik niet meer hoef te werken de rest van mijn leven, maar wel als ik morgen 6 maanden op wereldreis kan, ik dat kan doen. En vind mijn baas van niet? Dan kan ik ontslag nemen zonder dat ik in de financiele problemen kom.
@Dennis606;
Mijn advies is: houd je doelstellingen overzichtelijk. Het is een voordeel dat je al heel jong bewust bent van de lange termijn, maar in een tijd waarin nog zo ontzettend veel kan veranderen kom je misschien het beste vooruit als je naar perioden van 3-5 jaar kijkt en daar targets voor absolute bedragen en spaar-quotes op stelt. En zorg dat je voor je kosten echt omhoog gaan (huis, kinderen etc) al een (bescheiden) passieve inkomensstroom hebt opgebouwd!
Mijn advies is: houd je doelstellingen overzichtelijk. Het is een voordeel dat je al heel jong bewust bent van de lange termijn, maar in een tijd waarin nog zo ontzettend veel kan veranderen kom je misschien het beste vooruit als je naar perioden van 3-5 jaar kijkt en daar targets voor absolute bedragen en spaar-quotes op stelt. En zorg dat je voor je kosten echt omhoog gaan (huis, kinderen etc) al een (bescheiden) passieve inkomensstroom hebt opgebouwd!
Mwah, veel schulden? Alleen een hypotheek. Op een nieuw huis van 3 ton (uitstekend geïsoleerd en zeer degelijk gebouwd), in de Randstad centraal in het land op 800m van een centraal station (dus makkelijk verkoopbaar). Zonnepanelen vorige maand geïnstalleerd. Die hypotheek lossen we deels versneld af (10 jr.). Na 10 jaar is er van die 3 ton in de praktijk nog grofweg 215K over (bankspaarhypotheek, dus moet je iets anders formuleren), daarbij is onze softe doelstelling om maximaal in te leggen (ongeveer 50K) in het spaardepot na het aflopen van de lineaire hypotheek.Wceend schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:27:
[...]
Als ik je reacties zo lees lijk je bijna in het verkeerde topic te reageren.
"het comfortabele leven van de pensionado moet niet te veel verheerlijkt worden. "
Dat is niet echt een uitspraak van iemand die FO na streeft. Het klinkt meer als een werkende met veel schulden die realistisch nooit met pensioen kan dus dan het met pensioen zijn maar aan het afkraken is.
Als je met je 45e niet meer hoeft te werken is dat wel degelijk een enorm voordeel.
Ik zal lachend naar mijn werk gaan als ik weet dat het allemaal niet meer hoeft. Niemand kan me dan dwingen zaken te doen die ik niet wil.
En ik zou zeker wel in aandelen investeren en niet alleen in levensgeluk want als je straks 67 bent en europa onze pensioenpotten heeft leeggeroofd zul je toch ergens van moeten leven. En je kunt behoorlijk ongelukkig worden van 20 jaar op een houtje bijten.
Daar is allemaal over nagedacht. Net als over ons huwelijk (aanzoek, feest etc.) en de inrichting van het huis. Zo duur hoeft het allemaal niet te zijn als je er goed over nadenkt. Ik ben onderzoeker van beroep en dat onderzoekende trek ik door naar het dagelijks leven.
Maar ik ben daar mee begonnen vanaf mijn 30e. Voor je gesetteld bent, heb je pas echt vrijheid. Geen huis, geen gezin, DAT is vrijheid. Over het algemeen ben je dan gezond en fit. En de meeste mensen willen FO worden vanwege de vrijheid, als ik het hier zo lees.
Ik vind het dan zeer onverstandig om de meest vrije fase van je leven quasi weg te gooien, om op latere leeftijd meer vrijheid te kunnen hebben.
Geniet van je jeugd. Ga daarna pas echt serieus bezig met FO worden. Dat is het beste advies dat ik kan geven. Waarom je er zo negatief op reageert, is me niet zo duidelijk.
En om terug te komen op die vrijheid, vrijheid in de context van dit topic is je niet druk hoeven maken om geld. Als je obsessief bezig bent met geld, is het niet meer jouw bezit maar neigt het naar het omgekeerde. Dan ben je juist MINDER vrij.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 10-03-2015 12:36 ]
Het fundament van FO wordt gelegd in je jonge jaren. Hoe eerder je begint met sparen en besparen des te makkelijker het is om FO te worden.Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:22:
[...]
Waarom je er zo negatief op reageert, is me niet zo duidelijk.
30 jaar lang maandelijk 500 euro inleggen levert je 3 ton op bij een zeer defensief rendement van 3% op jaarbasis.
begin je later met FO en leg je 15 jaar 1000 euro in per maand tegen 3% dan heb je "maar" 2,3 ton terwijl je maandelijks veel meer in moet leggen.
Je kunt de variabelen of het rendement wijzigen maar het blijft een feit dat vroeg beginnen met inleggen/sparen de makkelijkste weg is naar FO. Dat is dus de reden waarom ik zo negatief reageer.
Dat en omdat je sparen gelijkstelt met dus niet vrij zijn, wat keuzes zijn. En over keuzes gesproken, zoals al vaak in dit topic naar voren is gekomen is iedereens keuze wan waar hij/zij op wil besparen persoonlijk. En dan kom jij eroverheen waarbij je jouw persoonlijke voorkeur neerzet als iets wat iedereen moet willen. Als voorbeeld, ik zou er goed geld voor over hebben om niet met verslaafde jongeren in een derde wereld land te moeten werken.
Nogmaals, tussen je middelbare schooltijd en het gesetteld zijn en een gezin beginnen, leg je het sociaal fundament onder je leven. Dan zijn vormende ervaringen heel belangrijk, alsmede het investeren in vriendschap en sociale contacten. En romantische relaties.
Mijn vormende ervaringen zijn mogelijk niet jullie vormende ervaringen. Dan kun je investeren in je eigen ervaringen. Maar ervaringen kosten doorgaans wel geld. Van vormende ervaringen word je wijs, ga je sterker in je schoenen staan. Dat zijn dingen die je op de arbeidsmarkt aantrekkelijker kunnen maken. En zeker op de relatiemarkt. Investeren in sociale vaardigheden is investeren in levensgeluk.
Idd denk ik dat ieder mens beter wordt van het doen van vrijwilligerswerk. Zonder uitzondering. Als je dat niet zo ziet, heb je het mogelijk harder nodig dan de rest
Als je keihard werkt aan FO in je studententijd, doe je naar mijn mening iets verkeerd. Once more, naar mijn mening.
Mijn vormende ervaringen zijn mogelijk niet jullie vormende ervaringen. Dan kun je investeren in je eigen ervaringen. Maar ervaringen kosten doorgaans wel geld. Van vormende ervaringen word je wijs, ga je sterker in je schoenen staan. Dat zijn dingen die je op de arbeidsmarkt aantrekkelijker kunnen maken. En zeker op de relatiemarkt. Investeren in sociale vaardigheden is investeren in levensgeluk.
Idd denk ik dat ieder mens beter wordt van het doen van vrijwilligerswerk. Zonder uitzondering. Als je dat niet zo ziet, heb je het mogelijk harder nodig dan de rest
Als je keihard werkt aan FO in je studententijd, doe je naar mijn mening iets verkeerd. Once more, naar mijn mening.
Wow... wat ongelofelijk belerend ben jij. Het móet zijn zoals jij gedaan hebt, anders is het niet goed?Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:51:
Nogmaals, tussen je middelbare schooltijd en het gesetteld zijn en een gezin beginnen, leg je het sociaal fundament onder je leven. Dan zijn vormende ervaringen heel belangrijk, alsmede het investeren in vriendschap en sociale contacten. En romantische relaties.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2
Het komt weer terug op de basis van het FO denken - geld uitgeven aan zaken die je het waard vindt, en niet aan de zaken die je het niet waard vindt. Ik vind en vond het ook waard om tijdens mijn studententijd veel uit te geven aan sociale bezigheden en hobbies. Ik had toen alleen totaal geen FO denken rondom sparen, omdat er nog het standaard riedeltje van werken tot je 65e inzat. Als ik dat toen wel gehad had, had ik minder geld uitgegeven aan zaken die ik ook minder belangrijk vond.
ik sluit me hier maar bij aan.DarkKnight schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:54:
[...]
Wow... wat ongelofelijk belerend ben jij. Het móet zijn zoals jij gedaan hebt, anders is het niet goed?
Ik zeg: "Als je keihard werkt aan FO in je studententijd, doe je naar mijn mening iets verkeerd."DarkKnight schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:54:
[...]
Wow... wat ongelofelijk belerend ben jij. Het móet zijn zoals jij gedaan hebt, anders is het niet goed?
Lijkt me een belangrijk tegengeluid voor het heersende "hoe eerder je begint, hoe beter, want dan ben je eerder FO" dat hier de heersende opinie lijkt te zijn. Volgens mij onderbouw ik waarom ik dat vind.
Ik vind je reactie erg magertjes.
Goed juist dat je zo vroeg al begint! Ik vind dat er best wel wat negatieve reacties op zijn gekomen. Dat het nooit kan lukken voor je 35ste. Ik vond mijn studententijd heerlijk en heb (vooral dankzij mijn ouders) geen schulden hoeven te maken, en omdat ik niet hoefde te lenen dacht ik dat ik al zo goed bezig was dat voor de rest het meeste eruit ging in de eerste studie jaren. Van een aantal dingen, zoals bestuursjaar, reizen, buitenlandse stage heb ik zeker geen spijt. Maar ik had ook toen al wel wat meer kunnen besparen op o.a. uit eten gaan, aankleding voor themafeestjes en kleding.
Dus eigenlijk wat Bonsaiboom al zegt, doorhebben dat je je geld uit moet geven aan dingen waar je waarde aan hecht en niet geld uit geven aan dingen omdat anderen dat ook doen. Lijkt me dat je daar niet vroeg genoeg mee kunt beginnen!
Dus eigenlijk wat Bonsaiboom al zegt, doorhebben dat je je geld uit moet geven aan dingen waar je waarde aan hecht en niet geld uit geven aan dingen omdat anderen dat ook doen. Lijkt me dat je daar niet vroeg genoeg mee kunt beginnen!
Het is juist heel belangrijk om vroeg het besef te hebben aangezien je de rest van je leven er nog op kan inrichten door een minder duur huis te kopen, zorgen dat je niet met een studieschuld van hier tot Tokio begint aan je werkzame leven etc.Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:09:
[...]
Ik zeg: "Als je keihard werkt aan FO in je studententijd, doe je naar mijn mening iets verkeerd."
Lijkt me een belangrijk tegengeluid voor het heersende "hoe eerder je begint, hoe beter, want dan ben je eerder FO" dat hier de heersende opinie lijkt te zijn. Volgens mij onderbouw ik waarom ik dat vind.
Jij hebt een andere mening , prima maar zeg niet dat het ontzettend dom is om tijdens je studententijd je te richten op FO.
Als mijn zwager dat destijds had gedaan had ie niet zo'n studie uiteindelijk verlaten met bijna 60k aan studieschuld omdat ie YOLO heeft gedaan de hele tijd. Zelfs met een redelijk goed verdienende baan nu duurt dat enorm lang om terug te betalen. Lekkere start en zeker niet handig als je FO op het programma hebt staan met je 35e.
Inderdaad, blijkbaar heeft al dat investeren in zijn sociale vaardigheden nog niet echt rendement opgeleverdDarkKnight schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:54:
[...]

Overigens ook leuke conclusie, omdat ik geen enkele behoefte heb om met verslaafde jongeren in derde wereldlanden te werken ben ik dus anti-vrijwilligerswerk?
En juist doordat je rekening houdt met je uitgavenpatroon, ook al tijd je studie, heb je daarna de vrijheid. En kan je alsnog een paar maanden vrijwilligerswerk gaan doen als je dat wil. Oké als je zowel kinderen hebt en in het buitenland het wil doen wordt het lastiger, maar verder heb je juist die vrijheid. En als je kinderen hebt heb je ook de mogelijkheid om ze te zien opgroeien.
Het komt er misschien een beetje lullig uit, maar het snijd wel degelijk hout wat die zegt. Wat die denk ik bedoelt te zeggen is dat het kan uitbetalen door je nu wat meer te focussen op je sociale leven waar je in de toekomst de vruchten van kunt plukken. Het is misschien geen populaire boodschap, maar dat kan wel degelijk een goede investering zijn voor je toekomst. Die 200-300 per maand sparen heeft op dit moment relatief gezien maar weinig nut. Met een goede baan in de toekomst verdien je dat dubbel en dwars terug, en die 4 jaar tijd qua beleggingen idem dito.
Er wordt hierboven meteen het ultieme tegenvoorbeeld gegeven met iemand die 60k studieschuld heeft, maar ik zie benedict tokkie nergens vermelden dat je dan maar beter 60k studieschuld kunt overhouden.
Er wordt hierboven meteen het ultieme tegenvoorbeeld gegeven met iemand die 60k studieschuld heeft, maar ik zie benedict tokkie nergens vermelden dat je dan maar beter 60k studieschuld kunt overhouden.
Er zit ook nog wat tussen YOLO enerzijds en Dagobert Duck anderzijds. Ik ben het wel met Bendict eens dat je in je twintiger jaren wat unieke mogelijkheden hebt om ervaringen op te doen. Dat je in die jaren een behoorlijk sociaal fundament onder je leven legt. Volgens mij ben je beter af als je op 40e terugkijkt en denkt "had ik maar wat extra gespaard" dan dat je terugkijkt en denkt "had ik maar een paar vrienden gemaakt". NIet dat het een het ander uitsluit, hoor. Het is een gedachte-experimentje om na te denken wat er in het leven echt belangrijk is. In mijn hoofd is geld altijd slechts een middel. Je wil daar iets mee bereiken. Als je 20 bent kan het helemaal geen kwaad om gewoon wat van het leven te ontdekken en dan te bepalen wat je met je leven aanwil. Dat kan best wel zonder de deur naar FO dicht te gooien. Zolang je geen grote schulden maakt ben je hooguit een paar jaar later onafhankelijk.
Regeren is vooruitschuiven
Als ik alle zaken die mij onterecht in de mond gelegd worden op een rijtje zou zetten, zou het een hele lange posting worden.
Hoe dan ook vind ik dat je verkeerde prioriteiten legt als je PRIMAIR heel zuinig leeft in je studententijd/als je jong volwassen bent, om zo vroeg mogelijk FO te worden. Zeker als je dat doet omdat je waarde hecht aan vrijheid. Dat is NIET hetzelfde als dat ik zou stellen dat iedereen zich suf moet spenderen, maximaal moet lenen etc. etc. Dat is echt wat anders.
Verder zou ik niemand exact hetzelfde traject aanraden als ik heb gevolgd, omdat ik uiteraard ook foute keuzes heb gemaakt. Het is bijvoorbeeld hartstikke mooi om een spaarpotje te hebben als je gaat settelen, ik had dat niet en dat heb ik verkeerd aangepakt. Verder was mijn vrijwilligerswerk one hell of a gamble, ik had geen ervaring met jongerenwerk en ging in een Spaanstalig land met straat-gangsters (drugsdealers, moordenaars) aan de slag. Pakte goed uit, had ook anders kunnen lopen.
Gelukkig zie ik inmiddels ook wat posters die mijn woorden op waarde weten te schatten.
Anyway, excuus als ik het ongelukkig geformuleerd heb. Als het zo veel irritatie oproept, moet ik de hand in eigen boezem steken.
Hoe dan ook vind ik dat je verkeerde prioriteiten legt als je PRIMAIR heel zuinig leeft in je studententijd/als je jong volwassen bent, om zo vroeg mogelijk FO te worden. Zeker als je dat doet omdat je waarde hecht aan vrijheid. Dat is NIET hetzelfde als dat ik zou stellen dat iedereen zich suf moet spenderen, maximaal moet lenen etc. etc. Dat is echt wat anders.
Verder zou ik niemand exact hetzelfde traject aanraden als ik heb gevolgd, omdat ik uiteraard ook foute keuzes heb gemaakt. Het is bijvoorbeeld hartstikke mooi om een spaarpotje te hebben als je gaat settelen, ik had dat niet en dat heb ik verkeerd aangepakt. Verder was mijn vrijwilligerswerk one hell of a gamble, ik had geen ervaring met jongerenwerk en ging in een Spaanstalig land met straat-gangsters (drugsdealers, moordenaars) aan de slag. Pakte goed uit, had ook anders kunnen lopen.
Gelukkig zie ik inmiddels ook wat posters die mijn woorden op waarde weten te schatten.
Anyway, excuus als ik het ongelukkig geformuleerd heb. Als het zo veel irritatie oproept, moet ik de hand in eigen boezem steken.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 10-03-2015 13:42 ]
"Idd denk ik dat ieder mens beter wordt van het doen van vrijwilligerswerk. Zonder uitzondering. Als je dat niet zo ziet, heb je het mogelijk harder nodig dan de rest ;)"Blik1984 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:36:
Het komt er misschien een beetje lullig uit, maar het snijd wel degelijk hout wat die zegt. Wat die denk ik bedoelt te zeggen is dat het kan uitbetalen door je nu wat meer te focussen op je sociale leven waar je in de toekomst de vruchten van kunt plukken. Het is misschien geen populaire boodschap, maar dat kan wel degelijk een goede investering zijn voor je toekomst. Die 200-300 per maand sparen heeft op dit moment relatief gezien maar weinig nut. Met een goede baan in de toekomst verdien je dat dubbel en dwars terug, en die 4 jaar tijd qua beleggingen idem dito.
Als je zo'n zin produceert, dan kan je verwachten dat de rest van je bericht niet meer aankomt. En je daarmee niet je boodschap overbrengt.
Vooral van iemand die zo hamert op sociale contacten, is dat natuurlijk flinke ironie.
Ik heb zelf niet gezegd, dat ik het niet eens ben met de boodschap. Maar wel de manier waarop het nu uiteen wordt gezet.
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
Als je die zin, die nog best voorzichtig is geformuleerd (ik denk dat... heb je het mogelijk harder nodig, tot slot een knipoog) zo ergerlijk vindt, denk ik dat het goed zou zijn om er eens over na te denken waarom dat zo is.DarkKnight schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:42:
[...]
"Idd denk ik dat ieder mens beter wordt van het doen van vrijwilligerswerk. Zonder uitzondering. Als je dat niet zo ziet, heb je het mogelijk harder nodig dan de rest ;)"
Als je zo'n zin produceert, dan kan je verwachten dat de rest van je bericht niet meer aankomt. En je daarmee niet je boodschap overbrengt.
Vooral van iemand die zo hamert op sociale contacten, is dat natuurlijk flinke ironie.
Ik heb zelf niet gezegd, dat ik het niet eens ben met de boodschap. Maar wel de manier waarop het nu uiteen wordt gezet.
Ik denk dat er nogal wat langs elkaar heen gepraat wordt.Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:09:
[...]
Ik zeg: "Als je keihard werkt aan FO in je studententijd, doe je naar mijn mening iets verkeerd."
laat ik het zo zeggen iemand die in zijn studententijd of eerder niet begint aan FO heeft een achterstand van 10 jaar op iemand die dat wel doet.
Of je dat doet of niet is een keuze maar de mensen die er wel voor kiezen zullen per maand minder opzij hoeven te leggen dan de mensen die 10 jaar later pas beginnen.
Dat jij dat een mening noemt en niet als feit aanneemt vind ik erg vreemd. Je gedachte kan ik volgen maar bepaalde zaken wegzetten als opinie terwijl het gewoon feitelijk te berekenen is vind ik wel wat zwak.
Boem, op het eerste gezicht helemaal tegen de stroming van iedereen die hier post, maar ben toch goed op weg, voor mijn gevoel.
Ik ben 24 jaar oud, heb weinig spaargeld aangezien ik in een mooi huur appartement in het centrum van een stad woon. Ga nu een woning kopen en gebruik hiervoor de maximum hypotheek. Naast een noodpotje zal er dan ook weinig overblijven na de verhuizing. De maandlasten liggen hoog dus echt sparen om vermogen op te bouwen zit er na de verhuizing ook niet direct in.
Dat was de binnenkomer, nu ga ik het goedpraten: Samen met mijn vriendin doelbewust de keuze gemaakt om nu op alleen mijn loon een woning te kopen, dit met een lineaire hypotheek. Ik verdien nu net wat boven modaal en heb een vast contract mijn vriendin studeert nog zeker een half jaar. De maandlasten liggen met een lineaire hypotheek net iets hoger dan wat we nu aan huur betalen, maar in plaats van de stijgende huurlasten krijgen we 30 jaar lang dalende hypotheeklasten. We hebben gekozen om te investeren in een de voor ons maximum woning, qua ruimte hoeven we in principe nooit meer te verhuizen, de huizenprijs is nu (relatief) laag, en los of deze de komende 3 gaan stijgen acht ik dit wel voor de komende 20 jaar zeker. Zodra mijn vriendin haar master gehaald en werk heeft verwachten we dat ze ook rond modaal uitkomt. Ze kan zeker in de periode naar "passend" werk toe fulltime aan het werk bij haar bijbaan. Dus de eerste 2 jaar zit het financieel wel rond. Nu naar vermogen creëren toe.
We zijn allebei geen "stilzitters" en doordat we op 1 loon kunnen leven kunnen we in onze carrières wat meer risico nemen. (met een overstap genereer je toch vaak het meest.). Daarnaast ben ik bezig om maximaal 3 - 4 dagen voor een baas te werken en de rest voor mijzelf. Ideaal zou zijn: mijn vriendin werkt 3 dagen, ik 3 dagen voor een baas en een workload van 16 uur voor mijzelf. Op die manier zijn wij allebei een aantal dagen per week thuis wat weer voordelig is voor de opvoeding (niet qua geld maar om er te zijn voor je kinderen)
Startend met een lineaire hypotheek heb ik ingezet op geld investeren in mijn woning. Gespaard geld wil ik gebruiken om extra af te lossen. Door extra hypotheek af te lossen dalen je maandlasten en kun je nog eenvoudiger extra aflossen.
Dit heb ik niet zelf verzonnen, mijn ouders zijn hypotheekvrij, vader parttime eigen bedrijf en moeder parttime bij een baas. Ieder van de twee lonen is voldoende om de maandlasten te dekken dus 1 van de twee kan altijd stoppen, ze sparen goed en hebben ook nog een leuk eigen vermogen in het huis zitten.
Ben ik van plan hier de komende 25 jaar alles voor te laten, nee. Ik verdien goed, een groot deel van NL moet het met minder doen en dat al op mijn 24e. Daarnaast gaat waarschijnlijk mijn vriendin ook best goed verdienen. Door verstandig met geld om te gaan en gewoon onder ipv. boven onze stand te leven komen we al heel ver.
Ik ben 24 jaar oud, heb weinig spaargeld aangezien ik in een mooi huur appartement in het centrum van een stad woon. Ga nu een woning kopen en gebruik hiervoor de maximum hypotheek. Naast een noodpotje zal er dan ook weinig overblijven na de verhuizing. De maandlasten liggen hoog dus echt sparen om vermogen op te bouwen zit er na de verhuizing ook niet direct in.
Dat was de binnenkomer, nu ga ik het goedpraten: Samen met mijn vriendin doelbewust de keuze gemaakt om nu op alleen mijn loon een woning te kopen, dit met een lineaire hypotheek. Ik verdien nu net wat boven modaal en heb een vast contract mijn vriendin studeert nog zeker een half jaar. De maandlasten liggen met een lineaire hypotheek net iets hoger dan wat we nu aan huur betalen, maar in plaats van de stijgende huurlasten krijgen we 30 jaar lang dalende hypotheeklasten. We hebben gekozen om te investeren in een de voor ons maximum woning, qua ruimte hoeven we in principe nooit meer te verhuizen, de huizenprijs is nu (relatief) laag, en los of deze de komende 3 gaan stijgen acht ik dit wel voor de komende 20 jaar zeker. Zodra mijn vriendin haar master gehaald en werk heeft verwachten we dat ze ook rond modaal uitkomt. Ze kan zeker in de periode naar "passend" werk toe fulltime aan het werk bij haar bijbaan. Dus de eerste 2 jaar zit het financieel wel rond. Nu naar vermogen creëren toe.
We zijn allebei geen "stilzitters" en doordat we op 1 loon kunnen leven kunnen we in onze carrières wat meer risico nemen. (met een overstap genereer je toch vaak het meest.). Daarnaast ben ik bezig om maximaal 3 - 4 dagen voor een baas te werken en de rest voor mijzelf. Ideaal zou zijn: mijn vriendin werkt 3 dagen, ik 3 dagen voor een baas en een workload van 16 uur voor mijzelf. Op die manier zijn wij allebei een aantal dagen per week thuis wat weer voordelig is voor de opvoeding (niet qua geld maar om er te zijn voor je kinderen)
Startend met een lineaire hypotheek heb ik ingezet op geld investeren in mijn woning. Gespaard geld wil ik gebruiken om extra af te lossen. Door extra hypotheek af te lossen dalen je maandlasten en kun je nog eenvoudiger extra aflossen.
Dit heb ik niet zelf verzonnen, mijn ouders zijn hypotheekvrij, vader parttime eigen bedrijf en moeder parttime bij een baas. Ieder van de twee lonen is voldoende om de maandlasten te dekken dus 1 van de twee kan altijd stoppen, ze sparen goed en hebben ook nog een leuk eigen vermogen in het huis zitten.
Ben ik van plan hier de komende 25 jaar alles voor te laten, nee. Ik verdien goed, een groot deel van NL moet het met minder doen en dat al op mijn 24e. Daarnaast gaat waarschijnlijk mijn vriendin ook best goed verdienen. Door verstandig met geld om te gaan en gewoon onder ipv. boven onze stand te leven komen we al heel ver.
Nou en? Wat is er zo erg aan om later (of helemaal niet) financieel onafhankelijk worden. Sparen kun je later ook nog. Maar als je op je 45e tussen de feestende twinitgers op Ibiza staat, dan is dat toch niet helemaal hetzelfde. Het is helemaal niet erg om dingen te laten "voor later". Maar het kan ook zeker geen kwaad om je bewust te zijn van wat je laat en wat je daarvoor (in de toekomst) terugkrijgt.Wceend schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:45:
[...]
Ik denk dat er nogal wat langs elkaar heen gepraat wordt.
laat ik het zo zeggen iemand die in zijn studententijd of eerder niet begint aan FO heeft een achterstand van 10 jaar op iemand die dat wel doet.
Regeren is vooruitschuiven
10 jaar? Hoe lang heb jij over je studie gedaan? Volledig uit de lucht gegrepen dit.Wceend schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:45:
[...]
Ik denk dat er nogal wat langs elkaar heen gepraat wordt.
Of je dat doet of niet is een keuze maar de mensen die er wel voor kiezen zullen per maand minder opzij hoeven te leggen dan de mensen die 10 jaar later pas beginnen.
Dat jij dat een mening noemt en niet als feit aanneemt vind ik erg vreemd. Je gedachte kan ik volgen maar bepaalde zaken wegzetten als opinie terwijl het gewoon feitelijk te berekenen is vind ik wel wat zwak.
[Insert well that escalated quickly.jpg]
Benedikt heeft een goed punt dat het zonde is als je alles opoffert voor FO, en de anderen idem dat alles opofferen voor YOLO ook zonde is. Het gaat zoals veel dingen om de balans die je erin neemt. Voor de meeste staat FO niet op de kaart en dat op zich is best zonde, als je bedenkt hoeveel tijd je bespaart door toch ook vroeg er enigszins mee bezig te zijn.
@Bisti - als je maximaal leent op 1 loon, dan is dat niet bepaald maximaal - je geeft zelf al aan dat er straks genoeg ruimte is. Dit is voor jou een calculated risk en dat past prima binnen een FO mindset. MI gaat het meeste rondom FO mindset om een financiele bewustwording en het maken van een goed plan en keuzes daarin.
Benedikt heeft een goed punt dat het zonde is als je alles opoffert voor FO, en de anderen idem dat alles opofferen voor YOLO ook zonde is. Het gaat zoals veel dingen om de balans die je erin neemt. Voor de meeste staat FO niet op de kaart en dat op zich is best zonde, als je bedenkt hoeveel tijd je bespaart door toch ook vroeg er enigszins mee bezig te zijn.
@Bisti - als je maximaal leent op 1 loon, dan is dat niet bepaald maximaal - je geeft zelf al aan dat er straks genoeg ruimte is. Dit is voor jou een calculated risk en dat past prima binnen een FO mindset. MI gaat het meeste rondom FO mindset om een financiele bewustwording en het maken van een goed plan en keuzes daarin.
Omdat het veel lastiger is om op latere leeftijd je leven anders vorm te geven dan wanneer je nog aan het begin van je carierre staatT-MOB schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:57:
[...]
Nou en? Wat is er zo erg aan om later (of helemaal niet) financieel onafhankelijk worden. Sparen kun je later ook nog. Maar als je op je 45e tussen de feestende twinitgers op Ibiza staat, dan is dat toch niet helemaal hetzelfde. Het is helemaal niet erg om dingen te laten "voor later". Maar het kan ook zeker geen kwaad om je bewust te zijn van wat je laat en wat je daarvoor (in de toekomst) terugkrijgt.
Daar komt bij: hoe eerder je begint , hoe meer tijd je hebt.
Als ik terug in de tijd kon had ik ook véél eerder begonnen met zuiniger aan doen en geld opzij zetten.
Wow wat een reacties! Ik ben me er ook van bewust dat ik zeker niet teveel moet laten. Bespaar wel op een smartphone (s3 gekocht) maar ga wel 2x op vakantie per jaar en drink elke week bier met vrienden. Wel werk ik veel (1000 uur in 2014 op 0 urenbasis). En diegene die vertelde dat 2-300 sparen niet opschiet heeft mijn post denk ik niet gelezen. Ben van mening dat 500 wel veel scheelt. Nu hoef ik niet perse op 35 FO te zijn, maar het zou misachien wel kunnen.
Een huis inrichten voor 50k is ook niet echt een FO manier denk ik.
Mijn studie gaat goed en daar ligt de focus ook op.
Ohja, ga ook een stage vervullen buiten Europa. Ik laat zeker die ervaringen niet schieten maar gooi ook geen geld over de balk.
De tip van een middenweg vinden heb ik het meest aan. Dat moet ik ook goed in ee gaten houden.
Nogmaals bedankt voor de reacties.
Een huis inrichten voor 50k is ook niet echt een FO manier denk ik.
Mijn studie gaat goed en daar ligt de focus ook op.
Ohja, ga ook een stage vervullen buiten Europa. Ik laat zeker die ervaringen niet schieten maar gooi ook geen geld over de balk.
De tip van een middenweg vinden heb ik het meest aan. Dat moet ik ook goed in ee gaten houden.
Nogmaals bedankt voor de reacties.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennis606 op 10-03-2015 14:07 ]
Probleem wat ik daarmee heb is dat dat al 100x hier langs is gekomen, en bij niemand ter discussie staat. Zo hebben we iemand hier die regelmatig in een restaurant eet, stom vanuit FO perspectief, prima vanuit je eigen geluk. Voor hem dan, ik word er niks gelukkiger van door dat te doen. Dat zijn persoonlijke afwegingen die iedereen zelf moet maken en die hier absoluut niet ter discussie staan.Bonsaiboom schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:04:
[Insert well that escalated quickly.jpg]
Benedikt heeft een goed punt dat het zonde is als je alles opoffert voor FO, en de anderen idem dat alles opofferen voor YOLO ook zonde is.
Maar dan komt Benedikt met gestrekt been erin om iemand te vertellen dat hij het fout doet omdat Benedikt zelf het liever op een andere manier doet. En daarmee voeg je hier niks toe imo.
Gestrekt beenSissors schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:16:
[...]
Probleem wat ik daarmee heb is dat dat al 100x hier langs is gekomen, en bij niemand ter discussie staat. Zo hebben we iemand hier die regelmatig in een restaurant eet, stom vanuit FO perspectief, prima vanuit je eigen geluk. Voor hem dan, ik word er niks gelukkiger van door dat te doen. Dat zijn persoonlijke afwegingen die iedereen zelf moet maken en die hier absoluut niet ter discussie staan.
[b]
Maar dan komt Benedikt met gestrekt been erin om iemand te vertellen dat hij het fout doet omdat Benedikt zelf het liever op een andere manier doet. En daarmee voeg je hier niks toe imo.[b/]

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Denk zeker dat door sommige mensen de studententijd onderschatten. Zo'n tijd met zoveel vrijheid, veel nieuwe contacten, allemaal ongeveer dezelfde interesse is best uniek. Later komen er vaak kinderen bij, vrouw, enz. Dat geeft toch een andere dimensie als je FO bent lijkt mij.
Het is best knap hoe je zijn reactie zo kunt lezen dat je dit eruit haalt. Hij stelt helemaal niet dat het móet. Hij geeft alleen een mening. Mensen met een andere mening zijn ook gewoon mensen, maar dan met een andere mening. Relax.DarkKnight schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:54:
[...]
studie 4 jaar daarna gaan werken vrouw ontmoeten huisje kopen kids krijgen en voordat je aan FO gaat denken zijn er 10 jaar voorbij.Blik1984 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:00:
[...]
10 jaar? Hoe lang heb jij over je studie gedaan? Volledig uit de lucht gegrepen dit.
Ook nog even wat tips van mijn kant, lees inderdaad boeken zoals ERE (Early Retirement Extreme) maar ook "Your Money or Your Live". En probeer gelukkig te zijn met / genoegen te nemen met minder.
[Natte vinger modus]
Ik denk niet dat je tijdens je studie een enorme geldberg kan aanleggen, daarbij zal datgene wat je gespaard hebt waarschijnlijk verbleken met een vol jaarloon. Ik denk wel dat je in deze jaren kan werken aan je instelling ten opzichte van wat je denkt nodig te hebben en dus behoedzaam te zijn met je uitgaven. En let vooral op de valkuil dat zodra je leuk gaat verdienen je dan opeens wel flink gaat uitgeven. Sparen tijdens de studie zal geen kwaad kunnen in ieder geval.
Het is inderdaad een middenweg die je moet nemen en daar kan je dan wat onder of boven gaan zitten, belangrijkste is dat jij je er gelukkig bij voelt. Veel reacties hier vloeien volgens mij ook voort uit "fouten" die men vroeger heeft gemaakt en zo heb ik er ook nog wel een paar, echter denk ik dat juist de fouten er voor zorgen dat mensen beter op het geld zijn gaan letten.
[/Natte vinger modus]
[Natte vinger modus]
Ik denk niet dat je tijdens je studie een enorme geldberg kan aanleggen, daarbij zal datgene wat je gespaard hebt waarschijnlijk verbleken met een vol jaarloon. Ik denk wel dat je in deze jaren kan werken aan je instelling ten opzichte van wat je denkt nodig te hebben en dus behoedzaam te zijn met je uitgaven. En let vooral op de valkuil dat zodra je leuk gaat verdienen je dan opeens wel flink gaat uitgeven. Sparen tijdens de studie zal geen kwaad kunnen in ieder geval.
Het is inderdaad een middenweg die je moet nemen en daar kan je dan wat onder of boven gaan zitten, belangrijkste is dat jij je er gelukkig bij voelt. Veel reacties hier vloeien volgens mij ook voort uit "fouten" die men vroeger heeft gemaakt en zo heb ik er ook nog wel een paar, echter denk ik dat juist de fouten er voor zorgen dat mensen beter op het geld zijn gaan letten.
[/Natte vinger modus]
Lees alle reacties nog eens en laat me dan eens zien waar je dit vandaan haalt.Wceend schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 15:21:
[...]
studie 4 jaar daarna gaan werken vrouw ontmoeten huisje kopen kids krijgen en voordat je aan FO gaat denken zijn er 10 jaar voorbij.
Tevens, er is al genoeg nuance geweest over dat het verschil tussen leven als een kluizenaar om FO te worden en volledig YOLO te gaan en te eindigen met een studieschuld. Jij kijkt nu puur naar volledig YOLO gaan en baseert daar nu je reacties op
Zoals Dennis606 het stelde, klonk het mij extreem ambitieus in de oren. Op zijn 20e al veel opzij proberen te zetten, met 35 FO willen zijn. Tenzij de dingen dan episch meezitten, ga je er dan keihard voor. Dan ga je extreem.Sissors schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:16:
[...]
Probleem wat ik daarmee heb is dat dat al 100x hier langs is gekomen, en bij niemand ter discussie staat. Zo hebben we iemand hier die regelmatig in een restaurant eet, stom vanuit FO perspectief, prima vanuit je eigen geluk. Voor hem dan, ik word er niks gelukkiger van door dat te doen. Dat zijn persoonlijke afwegingen die iedereen zelf moet maken en die hier absoluut niet ter discussie staan.
Maar dan komt Benedikt met gestrekt been erin om iemand te vertellen dat hij het fout doet omdat Benedikt zelf het liever op een andere manier doet. En daarmee voeg je hier niks toe imo.
Ik vond het dus tijd voor een word of warning, pas op je prioriteiten. Financiële bewustwording is te prijzen, maar het niet de enige bewustwording die van belang is. Sociaal fundament is echt heel belangrijk en ook professioneel gezien spin je er garen bij. Je studententijd/twintiger jaren, daar kun je ongelofelijk veel uit halen.
Inmiddels heeft ie opa gerustgesteld
In mijn studententijd die bij mij tot 23 duurde was ik vrij materialistisch ingesteld, makkelijk beinvloedbaar en vond ik status in de vorm van goederen erg belangrijk. Dit resulteerde in hard werken naast mijn studie 20u in de schoolweken tot wel 80 u in de zomervakanties.
Maar toch zie ik paralellen tussen hoe ik toen was en met hoe ik nu FO benader. Het stellen van financiële doelen, prioriteiten en geloven in jezelf dat het je lukt.
Wat ik een 20 jarige wel wil meegeven is geniet van je jeugd en doe die dingen die je graag wilt doen binnen je financiele middelen. Ga dus op vakantie, koop die nieuwe pc of ga naar een festival. Probeer schulden zoveel mogelijk te beperken en ga zeker niet consumptief lenen. Maar geniet ervan want zodra je gaat werken/aan kinderen begint krijg je een hele andere (financiele) verantwoording. Althans zo ervaar ik het wellicht dat andere hier compleet anders in staan.
Ga sowieso werken naast je studie (ook al duurt de studie een jaartje langer hierdoor) dat heeft mij enorm veel opgeleverd sociaal gezien, qua levensvervaring en mensenkennis. Begin vroeg met het verdiepen in aandelen daar heb je later alleen maar profijt van.
Maar toch zie ik paralellen tussen hoe ik toen was en met hoe ik nu FO benader. Het stellen van financiële doelen, prioriteiten en geloven in jezelf dat het je lukt.
Wat ik een 20 jarige wel wil meegeven is geniet van je jeugd en doe die dingen die je graag wilt doen binnen je financiele middelen. Ga dus op vakantie, koop die nieuwe pc of ga naar een festival. Probeer schulden zoveel mogelijk te beperken en ga zeker niet consumptief lenen. Maar geniet ervan want zodra je gaat werken/aan kinderen begint krijg je een hele andere (financiele) verantwoording. Althans zo ervaar ik het wellicht dat andere hier compleet anders in staan.
Ga sowieso werken naast je studie (ook al duurt de studie een jaartje langer hierdoor) dat heeft mij enorm veel opgeleverd sociaal gezien, qua levensvervaring en mensenkennis. Begin vroeg met het verdiepen in aandelen daar heb je later alleen maar profijt van.
hear hear. Helemaal mee eens.Accountant schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:22:
In mijn studententijd die bij mij tot 23 duurde was ik vrij materialistisch ingesteld, makkelijk beinvloedbaar en vond ik status in de vorm van goederen erg belangrijk. Dit resulteerde in hard werken naast mijn studie 20u in de schoolweken tot wel 80 u in de zomervakanties.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden.
Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.