Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 100 Laatste
Acties:
  • 756.549 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-05 14:03
Metro2002 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:25:
Als je FO ben kan je de tijd die je niet meer verdoet aan werken natuurlijk uitstekend besteden aan het verdienen van geld :) (bv door een bedrijf te beginnen)
Geniaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 20:53

Shapeshifter

Get it over with

Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of jullie nou zo zuinig zijn of misschien niet alle kosten hebben gebudgeteerd want ik kom echt niet zomaar onder de €2000 per maand uit (ook niet zonder hypotheek e.d.) en ik heb naar mijn idee niet een bijzonder exorbitant uitgavenpatroon (het ligt natuurlijk allemaal aan mijn vrouw :P):

Heb wel het voordeel dat wij waarschijnlijk nooit meer hoeven te verhuizen en dat onze woning al voor 45% afgelost is :) Tevens hoef ik er ook geen kinderen meer bij. Wat mij betreft is het wel goed zo.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:52

Metro2002

Memento mori

Shapeshifter schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:31:
Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of jullie nou zo zuinig zijn of misschien niet alle kosten hebben gebudgeteerd want ik kom echt niet zomaar onder de €2000 per maand uit en ik heb naar mijn idee niet een bijzonder exorbitant uitgavenpatroon (het ligt natuurlijk allemaal aan mijn vrouw :P):
. Ben wel benieuwd of jullie nog tips hebben.
Members only:

[ Voor 71% gewijzigd door Metro2002 op 03-03-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Uitgaven per maand (2 volwassenen (26+27), 2 kleine kinderen (bijna 3 en bijna een half)):

Hypotheek € 1,200.00
Lening € 350.00
Studieschuld € 46.49
Lokale belastingen € 33.89
Kosten rekening € 3.50
Contant vrouw € 10.00
Contant € 10.00
Onvoorzien € 10.00

........
Het verschil met mij zit met name in de hypotheek (-950), lening (-350), studieschuld (-46) , overlijdensverzekering (-10), auto (-60) , apparaten (-50), zorgkosten (92) , internet (-30), interieur (75), gwl (-110). Dat scheelt al 1610. De overige uitgaven heb ik ook vergelijkbaar, op alle kinder-gerelateerde uitgaven na dan.

[ Voor 55% gewijzigd door kabelmannetje op 03-03-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Metro2002 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:37:
[...]

Members only:
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door Shapeshifter op 03-03-2015 20:42 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:00
joramoudenaarde schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 16:46:

Blik1984
Die ben ik niet vergeten… onze benzine wordt ruimschoots vergoed door ons werk… daar betalen we onze benzine én een stukje onderhoud van. Je moet ook even teruglezen naar wat ik allemaal schreef. Die 1150 is inclusief haar kosten. Na de afbetaling van het huis en andere aflossingen en lasten die wegvallen, zijn onze lasten dus wel degelijk minder dan €850.

Al met al… ik ben hier natuurlijk niet om mensen over te halen dat het mogelijk is om met minder dan €1000 euro prima te kunnen leven als je de hypotheek hebt afbetaald. Iedereen heeft andere wensen/eisen wat ze "lekker leven" vinden. Maar voor mij en m'n vrouw is dat heel goed mogelijk, én houden we nog genoeg over om van op vakantie te gaan.
Ik wil niet zeggen dat het niet mogelijk is, maar wel dat het heel moeilijk is als je serieus alle kosten meeneemt voor 2 personen. Want alleen de boodschappen en verzekeringen gaan je al de helft van dat bedrag kosten in veel gevallen.

En ja, als je een beetje creatief gaat boekhouden zoals benzine niet meenemen omdat je een reisvergoeding krijgt, lunchkosten niet meeneemt terwijl het van je brutosalaris afgaat en alle kosten die je van je vakantiegeld betaald ook niet meeneemt, dan kom je er misschien wel. Of ja, dan kom je op 1200 euro uit... Nog niet eens in de buurt van de 950 dus.

Kortom, die 950 euro is zo makkelijk nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Wat een potje vol potentie. Dat bedrag kan door de helft als je zou moeten. Laten we echter niet vergeten dat iedereen zijn/haar eigen ding wil blijven doen..

Die hypotheeklasten, i.c.m. het feit dat het al voor 45% is afgelost, zegt denk ik heel veel over het pand dat je hebt gekocht. Zal een best huisje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Config schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:41:
Wat een potje vol potentie. Dat bedrag kan door de helft als je zou moeten. Laten we echter niet vergeten dat iedereen zijn/haar eigen ding wil blijven doen..

Die hypotheeklasten, i.c.m. het feit dat het al voor 45% is afgelost, zegt denk ik heel veel over het pand dat je hebt gekocht. Zal een best huisje zijn.
Nouja, dat zou je denken inderdaad, maar het voelt eigenlijk voor ons alsof we al redelijk ingetogen leven. We gaan beiden een weekendje per jaar met vrienden weg, en door het jaar heen gaan we af en toe naar een concert of uit eten. Gemiddeld misschien een keer in de twee maanden. Zoveel geven we nou ook weer niet uit aan hobbies. Ben echt benieuwd waar ik nou het meeste kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:40
Als ik mijn IB2014 binnen heb zal ik het ook weer posten, kan ik weer de hoon van iedereen over me heen krijgen :)

Voor jouw lijstje:
Ik zou als ik jou was zo snel mogelijk de lening en studieschuld aflossen, tenzij dit een hele lage rente is en je dus meer rente krijgt op je spaarrekening. Is je hypotheek bruto? Alleen rente of ook aflossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 16:37
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

hv08 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:47:
Als ik mijn IB2014 binnen heb zal ik het ook weer posten, kan ik weer de hoon van iedereen over me heen krijgen :)

Voor jouw lijstje:
Ik zou als ik jou was zo snel mogelijk de lening en studieschuld aflossen, tenzij dit een hele lage rente is en je dus meer rente krijgt op je spaarrekening. Is je hypotheek bruto? Alleen rente of ook aflossing?
Leningen zijn zo goed als rentevrij. Hypotheek is netto wat er elke maand afgeschreven wordt. Wel een lineaire hypotheek dus rente en aflossing, plus hoge lasten aan het begin.
merauder schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:48:
[...]

Members only:
Members only:

[ Voor 39% gewijzigd door Shapeshifter op 03-03-2015 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kabelmannetje schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:20:
[...]

Voor een 2-persoons huishuiden, doe dan eten *2 en de rest kan je wel ongeveer inschatten. Jij noemt minimalistisch als iets negatiefs. Ik juist positief omdat ik in tegenstelling tot jij niet perse gelukkig word van geld uitgeven aan "spullen". Spullen kunnen je ook "claimen". Mijn geluk zit in de wereld zien, boeiende mensen ontmoeten, nieuwe natuur/culturen ontdekken, sleutelen aan mijn motor. Terwijl half Nederland in de file staat, zit ik met een kop koffie op het terras.

Als je voor "een uitspatting" (wat het dan ook mag zijn), 5 dagen per week tot je 67ste wil werken, prima. En blijkbaar word je gelukkig hiervan. Wat zijn dit dan precies de uitspattingen die ik zou missen?

Ik neem meer vakantie dan jij (minimaal 6 maanden per jaar, waarvan altijd 4 maanden buiten europa). In Nederland ben ik overal en nergens tijdens de zomer en het grootste deel van de herfst/winter ben ik op reis. Nu jij weer... :)
Blijkbaar heb ik op een teentje getrapt, anders zou je niet zo reageren. Het was niet eens een reactie op een lijstje van jou. Ik heb niks tegen jouw levensstijl, ik heb er zelfs bewondering voor. Alleen, ik zou zo niet kunnen leven. Ik zou daar geen plezier aan beleven. Ieder zijn eigen ding.

Wat ik bedoel is dat er in dit lijstje, maar ook in dat van anderen helemaal niks aan kosten wordt gereserveerd voor vakantie, eten/drinken, dagje weg, etc. Jouw lijstje is dan in ieder geval nog anders, daar wordt in ieder geval realistisch iets meegenomen voor vakantie/plezier. Dan staat er in het lijstje ook nog 150 euro aan eten en dan heb je wat mij betreft een minimalistische levensstijl. Moet iedereen zelf weten, maar ik kan me niet voorstellen dat opeens de helft van de mensen die hier meekijken maand op maand geen cent uitgeven aan iets leuks. En zo wordt het hier nu wel gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Shapeshifter schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:44:
Ben echt benieuwd waar ik nou het meeste kan halen.
Mindset.

Members only:

[ Voor 36% gewijzigd door Config op 03-03-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Shapeshifter schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:44:
[...]
Nouja, dat zou je denken inderdaad, maar het voelt eigenlijk voor ons alsof we al redelijk ingetogen leven. We gaan beiden een weekendje per jaar met vrienden weg, en door het jaar heen gaan we af en toe naar een concert of uit eten. Gemiddeld misschien een keer in de twee maanden. Zoveel geven we nou ook weer niet uit aan hobbies. Ben echt benieuwd waar ik nou het meeste kan halen.
Je veruit grootste kostenpost: je hypotheek. Als je het zou verkopen en voor 50% hiervan iets anders zou kopen dan woon je praktisch gratis. Maar dat is natuurlijk aan jou. Ik zou zelf niet 10 jaar van mijn leven willen werken in ruil voor een hele grote woning als een kleinere ook voldoet.
Verder: eten (500 vind ik best veel), kleding (100/maand?), meubels en apparaten (2*100) kan ook wel wat minder. Lening moet je meteen naar 0 brengen en idem studieschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Blik1984 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:49:
[...]
Wat ik bedoel is dat er in dit lijstje, maar ook in dat van anderen helemaal niks aan kosten wordt gereserveerd voor vakantie, eten/drinken, dagje weg, etc. Jouw lijstje is dan in ieder geval nog anders, daar wordt in ieder geval realistisch iets meegenomen voor vakantie/plezier. Dan staat er in het lijstje ook nog 150 euro aan eten en dan heb je wat mij betreft een minimalistische levensstijl. Moet iedereen zelf weten, maar ik kan me niet voorstellen dat opeens de helft van de mensen die hier meekijken maand op maand geen cent uitgeven aan iets leuks. En zo wordt het hier nu wel gebracht
Misschien zien anderen dit meer als "variabele" kosten? Bijv. wat er over blijft aan het eind van de maand/jaar daar worden dat soort uitstapjes mee gefinancierd? Geen idee hoe anderen dat rekenen. Zelf reken ik een paar duizend per jaar voor een paar maanden vakantie.

Voor 150 euro kan ik meer eten dan ik op kan. Ik kook altijd vers en haal meestal mijn eten bij de markt of toko. Veel (wel de helft denk ik) goedkoper dan je eten in de supermarkt halen. Daar betaal je voor (bijv.) maaltijd-in-pakje al meer dan een kilo rijst en kruiden bij de toko kost. Ik ben felixtarier maar vis eet ik veel. Cola, chips en zo eet ik dan weer nauwelijks.
Ik haal dus NIET eten bij de markt/toko omdat het goedkoop is. Ik vind koken leuk en vind de markt/toko altijd heel gezellig om naar toe te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Config schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:53:
[...]

Mindset.

Members only:
Tja, afgezien van die apparatenpost heb ik dus weinig geks vind ikzelf, dus mijn mindset is er al min of meer.

Members only:
kabelmannetje schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:53:
[...]

Je veruit grootste kostenpost: je hypotheek. Als je het zou verkopen en voor 50% hiervan iets anders zou kopen dan woon je praktisch gratis. Maar dat is natuurlijk aan jou. Ik zou zelf niet 10 jaar van mijn leven willen werken in ruil voor een hele grote woning als een kleinere ook voldoet.
Verder: eten (500 vind ik best veel), kleding (100/maand?), meubels en apparaten (2*100) kan ook wel wat minder. Lening moet je meteen naar 0 brengen en idem studieschuld.
Klopt, we zouden kleiner kunnen gaan wonen, maar dan wordt het voor ons gevoel echt bekrompen. We hebben allebei wel een beetje onze ruimte nodig. Heb nu een eigen werkkamertje en dat is echt een uitkomst, die zou ik niet graag willen missen. Het plan is om vanaf volgend jaar versneld af te gaan lossen, dan verdwijnt die hypotheek als sneeuw voor de zon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
[...]

Blijkbaar heb ik op een teentje getrapt, anders zou je niet zo reageren. Het was niet eens een reactie op een lijstje van jou. Ik heb niks tegen jouw levensstijl, ik heb er zelfs bewondering voor. Alleen, ik zou zo niet kunnen leven. Ik zou daar geen plezier aan beleven. Ieder zijn eigen ding.

Het 'probleem' is hier dat het nu over twee verschillende dingen gaat.
Het ene, zeer 'minimalistische' lijstje was van 'als het nodig is en je het zou willen'
Nu zijn het ondertussen lijstjes waar de hypotheek nog in zit en waarbij de ieder seizoen de complete collectie van de Zara aangeschaft word ;) (geintje natuurlijk)

Het lijstje wat ik heb gepost kwam uit op 1250 euro, daar kun je met zijn 2-en echt wel leuk van rondkomen hoor. (zonder auto, dat wel)
En dan kun je volgens mij 'gewoon' op vakantie.
En als je zorgkosten wat lager zijn koop je daarvan een nieuwe tv... Reserveringen hebben bij mij een max, als het potje vol is gaat het geld naar een ander potje (sparen waarschijnlijk)
Bovendien zit er in een aantal posten genoeg ruimte om te schuiven naar andere prioriteiten. Neem alleen al de 'overige troep uit de winkel', of de telefoonkosten.

[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 03-03-2015 21:05 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 16:37
Shapeshifter schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:48:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
Shapeshifter schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:01:
[...]
Klopt, we zouden kleiner kunnen gaan wonen, maar dan wordt het voor ons gevoel echt bekrompen. We hebben allebei wel een beetje onze ruimte nodig. Heb nu een eigen werkkamertje en dat is echt een uitkomst, die zou ik niet graag willen missen. Het plan is om vanaf volgend jaar versneld af te gaan lossen, dan verdwijnt die hypotheek als sneeuw voor de zon...
Hier raak je 'm. Als je financieel onafhankelijk zijn, belangrijker zou vinden, dan heb je andere prioriteiten en neem je een kleinere woning voor lief. Het is de MMM mindset.
De uitgaven waar je zelf al het mes in kan zetten zijn helder. Je kan nog wel een paar honderd bijeen sprokkelen en extra aflossen.
Waaruit bestaat je lening van 350?

Realiseer je je dat alleen je hypotheek-kosten al hoger zijn het TOTALE BUDGET waar veel mensen van rond komen. (heb ik het even niet over toeslagen ed)

[ Voor 9% gewijzigd door kabelmannetje op 03-03-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05 16:27

Gast1981

room with a moose!

Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of jullie nou zo zuinig zijn of misschien niet alle kosten hebben gebudgeteerd want ik kom echt niet zomaar onder de €2000 per maand uit (ook niet zonder hypotheek e.d.) en ik heb naar mijn idee niet een bijzonder exorbitant uitgavenpatroon (het ligt natuurlijk allemaal aan mijn vrouw :P):

Members only:
Ik heb ook duidelijk wat meer uitgaven per maand opgenomen in mijn budget dan de "minimalisten" (;)) hier, maar aan 3800 p/m kom ik bij lange na niet :+
Ik heb bijv wel cadeau's voor verjaardagen vrienden en familie gebudgeteerd op 20 euro p/m, evenals kinderopvang (1 kleine hiero) a 250 euro p/m (en na kinderopvang volgt straks school), medische kosten binnen eigen risico a 350 euro p/j (maak ik ook daadwerkelijk op), boodschappen a 350 euro p/m (de 150 in deze topic is voor 1 persoon, op zuinige voet gok ik?), en dan nog lenzen, uitvaartverzekering en een seizoenskaart bij de plaatselijke FC (incl uitgaven hapje/drankje aldaar).

Momenteel incl hypotheek is dat zo'n 2700,- privé + gezamenlijk per maand. Zonnepanelen zijn onderweg en rondom FO of pensioen is het huis afgelost en kid(s) de deur uit, dus dan zullen de uitgaven weer flink dalen.

Ohja, edit, qua tips Shapeshifter?
Schulden wegwerken, budget voor kleding eens tegen het licht houden, idem die voor apparaten en kinderspullen. Bedoel je kinderspul in de zin van luiers, of meer als luxe zoals speelgoed etc? Zover komen wij bij lange na niet... ;) En apparaten a 1200 euro per jaar? Zodra de tv, dolby, koffieapparaat, wasser/droger er staan heb je toch niet veel meer nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door Gast1981 op 03-03-2015 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Shapeshifter schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:01:
[...]
Members only:
Ik heb mijn reactie hierboven wat uitgebreid, het gaat heel snel hier en het raakt nu al ondergesneeuwd :P.

Echt in detail treden kan ik niet, ik ken jullie verder niet. Maar iemand die bijna 4K per maand uitgeeft en dan zegt voor het gevoel "ingetogen" te leven..dat kan toch beter zou je zeggen.

Enne, wij hebben voorlopig nog allebei een fulltime baan en ieder een eigen rekening met een gezamenlijke voor de vaste lasten (1.100 euro p/m zonder hypotheek, we doen niet extreem omdat onze inkomsten het toelaten), dat houdt ons in bedwang. Dat zorgt ervoor dat we scherp blijven, OOK in de grotere uitgaven (penny wise, pound wise). Ik koop mijn kleding op stock sales of in het buitenland, en zij ook in het buitenland. Als we eens een cadeautje bij de Prenatal gaan halen voor iemand kunnen we het ons totaal niet voorstellen dat we later daar spullen voor onze kids gaan halen. Daar werken we nu echt niet elke dag ons in de nesten voor. Die slabbetjes maken ze voor 50 cent en ze liggen daar voor 7 euro 8)7. Hetzelfde met t-shirts bij de Bijenkorf. Die maken ze per 3 voor 5 euro, verkopen ze aan de Bij voor 15 euro en verkoopt de Bij weer voor 40 euro. Als je ziet hoe (A-merk) retail werkt ga je nooit meer shoppen.

[ Voor 9% gewijzigd door Config op 03-03-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Shapeshifter schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:40:
[...]

1) Klopt, gedaan om een elektrische auto te kunnen kopen waar ik nu ontzettend veel geld mee bespaar. Ik had anders het equivalent ervan aan brandstof uitgegeven. Is wel een lening bij familie waarbij de rente teruggeschonken wordt, no brainer dus eigenlijk. Studiefinanciering rente is ook laag.
Als het equivalent aan brandstof had uitgegeven is het dus geen besparing van kosten maar een verschuiving van brandstof naar een lening, sterker nog: Je geeft zelf aan dat je energiekosten hierdoor ook gestegen zijn dus hoezo besparing. Je reserveert 25 euro voor opladen, dat is 100Kwh ofwel ... 300-400km rijden? Ik weet niet in welke auto je hiervoor reed maar mijn auto kost geen 350 euro per 400km rijden aan brandstof. ;)
2) Echt he, zij claimt het nodig te hebben, vind het zelf ook (te) veel...
Het is gewoon veel ;)
4) Hoe kom jij op 170 euro aan cadeaus? Ik kom op 30 en dat is als je iets haalt voor de verjaardag van een vriend of vriendin. Of heb jij die niet? :P
Ik haat verjaardagen :P en dat was inclusief het uit eten gaan met je vrouw en ...? maitresses?
[/mo]
Hoe precies zou jij snoeien dan?
Leningen zsm terugbetalen, boodschappen proberen in te perken tot bv 400 of 350 euro, en probeer de uit eten kosten wellicht omlaag te krijgen en die 100 euro voor kleding voor je vrouw... ze geeft bijna net zoveel geld uit aan kleding als een opgroeiend kind van 3 die elke maand uit zijn kleding groeit. :+ Dring het terug tot 50 euro p/m oid, dat is 600 euro per jaar, daar kan je echt méér dan genoeg leuke kleding van kopen.

Zomaar even wat cherry picking en je bespaart al 600 euro per maand en daar hoef je bijna niks voor te laten.

En om het nog wat duidelijker te maken:

Alleen je auto en je woning zijn al meer dan de helft van je kosten! Je kan dan wel ingetogen leven, je rijdt én woont behoorlijk duur.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 03-03-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:04
Ik vind echte vrijheid als ik gewoon lekker kan doen waar ik zin in heb zonder na te denken hoe lang ik daar voor moet werken:
- Donderdag naar Snowworld? natuurlijk!
- Zondagmiddag pokertoernooitje, waarom niet
- Biertje na het squashen, lekker!
- Vrijdag even naar de kroeg na het klaverjasavondje, gezellig!
- Geen zin om te koken, zullen we eens lekker uit eten gaan bij die nieuwe tent verderop?

En dat allemaal zonder na te denken over geld, dat noem ik nou financieel onafhankelijk! Tja daar geven we dan samen wel €800 aan uit (het gat tussen wat er binnen komt en wat ik op papier kan verklaren) maar dat geeft me eigenlijk niks.

Gelukkig zie ik het helemaal niet als straf om te werken, ik zie het als uitdaging en ik kom met meer energie uit mijn werk dan ik er naartoe ga.

Echte pure armoede vind ik pas de mensen die ik in mijn omgeving zien die altijd overal over na moeten denken. Waar ik me enorm aan erger zijn de mensen die een dikke auto en/of huis hebben en vervolgens nergens geld voor hebben.

Ieder zijn prioriteiten hoor maar veel mensen hier slaan echt wel door in de richting van ridicuul wat mij betreft.

Voor als je je afvraag wat ik dan in dit topic doe, ik zie financieel onafhankelijk dus door alle grote bestedingen onder de max te doen en minimale schulden aan te houden en daardoor maximale vrijheid te hebben.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

assje schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:21:
Ik vind echte vrijheid als ik gewoon lekker kan doen waar ik zin in heb zonder na te denken hoe lang ik daar voor moet werken:
- Donderdag naar Snowworld? natuurlijk!
- Zondagmiddag pokertoernooitje, waarom niet
- Biertje na het squashen, lekker!
- Vrijdag even naar de kroeg na het klaverjasavondje, gezellig!
- Geen zin om te koken, zullen we eens lekker uit eten gaan bij die nieuwe tent verderop?

En dat allemaal zonder na te denken over geld, dat noem ik nou financieel onafhankelijk! Tja daar geven we dan samen wel €800 aan uit (het gat tussen wat er binnen komt en wat ik op papier kan verklaren) maar dat geeft me eigenlijk niks.

Gelukkig zie ik het helemaal niet als straf om te werken, ik zie het als uitdaging en ik kom met meer energie uit mijn werk dan ik er naartoe ga.

Echte pure armoede vind ik pas de mensen die ik in mijn omgeving zien die altijd overal over na moeten denken. Waar ik me enorm aan erger zijn de mensen die een dikke auto en/of huis hebben en vervolgens nergens geld voor hebben.

Ieder zijn prioriteiten hoor maar veel mensen hier slaan echt wel door in de richting van ridicuul wat mij betreft.

Voor als je je afvraag wat ik dan in dit topic doe, ik zie financieel onafhankelijk dus door alle grote bestedingen onder de max te doen en minimale schulden aan te houden en daardoor maximale vrijheid te hebben.
Financieel onafhankelijk is dan ook niet jezelf dingen ontzeggen of stoppen met werken maar meer dat je niet afhankelijk bent van alleen inkomsten uit je baan. Misschien vind je die baan over een jaar toch ineens niet zo leuk meer nu die nieuwe manager er zit of raakt de crisis je hard en wordt je ontslagen. En dan?

Over dat soort vraagstukken gaat FO veel meer dan geld besparen. Het is er een onderdeel van maar niet alleen maar scrooge spelen.
Heb vorige maand ook nog even een nieuwe laptop a dik 1000 euro gekocht, gewoon omdat ik vond dat mijn spellen niet meer lekker draaiden op de oude laptop :+ Dat is dan wel weer een gevolg van nogal anaal al mijn vaste lasten zo laag mogelijk zien te krijgen waardoor ik elke maand meer geld overhou.

En leef ik nou erg arm? Even kijken:
Members only:

Tja wat moet ik nog meer willen dan? Waar zou ik me precies iets ontzeggen?
Ja ik zou een duurdere auto kunnen rijden , ja ik zou een nieuwere motorfiets kunnen kopen maar waarom? Ze bevallen prima, ik fiets liever dan dat ik in de file sta dus veel km's maak ik niet dus nee. Ik ontzeg mezelf niks :)

Uit eten gaan doen we dan weer niet zo vaak (paar keer per jaar) maar dat houdt het bijzonder 8) Verder kan vermaak zo duur zijn als je zelf wil. Naar de sauna kost 50 euro met zijn tweetjes, een wandeling of fietstochtje kost niks. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 03-03-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Metro2002 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:19:
[...]

Als het equivalent aan brandstof had uitgegeven is het dus geen besparing van kosten maar een verschuiving van brandstof naar een lening, sterker nog: Je geeft zelf aan dat je energiekosten hierdoor ook gestegen zijn dus hoezo besparing. Je reserveert 25 euro voor opladen, dat is 100Kwh ofwel ... 300-400km rijden? Ik weet niet in welke auto je hiervoor reed maar mijn auto kost geen 350 euro per 400km rijden aan brandstof. ;)

[...]

Het is gewoon veel ;)

[...]

Ik haat verjaardagen :P en dat was inclusief het uit eten gaan met je vrouw en ...? maitresses?
[/mo]

[...]

Leningen zsm terugbetalen, boodschappen proberen in te perken tot bv 400 of 350 euro, en probeer de uit eten kosten wellicht omlaag te krijgen en die 100 euro voor kleding voor je vrouw... ze geeft bijna net zoveel geld uit aan kleding als een opgroeiend kind van 3 die elke maand uit zijn kleding groeit. :+ Dring het terug tot 50 euro p/m oid, dat is 600 euro per jaar, daar kan je echt méér dan genoeg leuke kleding van kopen.

Zomaar even wat cherry picking en je bespaart al 600 euro per maand en daar hoef je bijna niks voor te laten.

En om het nog wat duidelijker te maken:

Alleen je auto en je woning zijn al meer dan de helft van je kosten! Je kan dan wel ingetogen leven, je
rijdt én woont behoorlijk duur.
1) oh, ik was vergeten te vermelden dat ik de hogere energiekosten en het extra laden daar al mee verrekend had. Ik heb dat helemaal doorgerekend en uiteindelijk bespaart het me centen. Vanaf halverwege dit jaar zit ik op break-even daarna gaat het me geld opleveren en die lening is natuurlijk op een gegeven moment afgelost (twee jaar). Tevens is de auto zelf meer waard ten opzichte van wat ik eerst had, zelfs na een flinke afschrijving (tweedehands gekocht ook).
2) point taken
3) zij gaat naar een evenement, kosten ongeveer 250 euro, ik ga naar een evenement kosten ongeveer 250 euro en dan doen we samen af en toe wat. Bij elkaar minder dan een vakantie zou ik zeggen.
4) dat de boodschappen goedkoper zouden moeten kunnen ben ik met je eens, moet alleen zien te traceren waar dat hem precies zit. Dingen als luiers zijn ook schrikbarend duur (zelfs als je ze alleen in de reclame koopt).

Ik realiseer me nu wel een belangrijk punt. Al die bedragen zijn de begrote bedragen. Heb net even gekeken en daar zitten we dus niet aan (we zijn bijvoorbeeld nog helemaal niet uit eten geweest, of uit geweest). Weet het natuurlijk pas zeker als we wat verder zijn in het jaar, maar het zou dus al best wat minder kunnen zijn.

We huurden hiervoor een aanzienlijk krapper huis. Met de HRA meegenomen betalen we nu ongeveer net zoveel. Dus duur wonen lijkt ook een beetje relatief te zijn (we zouden absoluut een goedkoper huis kunnen kopen, daar niet van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Als ik er zelf wat over moest zeggen zou ik denken dat de boodschappen aan de hoge kant zijn, we winkelen meestal bij de AH maar letten wel goed op de aanbiedingen, weet eigenlijk niet waarom het in dit topic zoveel lager lijkt te zijn. Zorgkosten zijn even een tegenvaller dit jaar, hopelijk volgend jaar minder. Vind zelf dat er te veel aan interieur, kleding en kinderspullen uitgegeven wordt, maar daar hecht ik zelf minder waarde aan. Geef zelf meer uit aan apparaten, maar denk dat dat vanaf volgend jaar minder gaat zijn, heb eigenlijk alles wel wat ik wilde. Ben wel benieuwd of jullie nog tips hebben.
[/mo]
Mocht je een iets ander geluid willen horen van iemand die ook wat meer uitgeeft. Dit is mijn lijstje (ex. hypotheek, ex. kinderopvang): Rukapul in "Financiële onafhankelijkheid"

Waar jij 275 uitgeeft aan kleding voor 4 is dat bij ons ca 100 incl kapper etc. De meeste kleren van de kleine excl. schoenen komen van Marktplaats (wordt nu wat minder). Voor de aanstaande kleine is alweer een flinke zwik gekregen (ander geslacht).

Supermarkt kun je echt op besparen als je erop let. Zie ook mijn daling van 521 naar 445.

De auto (nieuw?) is natuurlijk een zwart gat qua geld. Daarin ben je niet uniek (zie mijn post mobiliteit), maar of een elektrische auto prive aanschaffen nou zo'n goede financiele beslissing is durf ik toch wel enigszins te betwijfelen.

Of die kinderspullen, interieur veel zijn ligt heel erg aan waar het aan wordt besteedt en welke waarde je er persoonlijk aan toekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Shapeshifter schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:37:
[...]

1) oh, ik was vergeten te vermelden dat ik de hogere energiekosten en het extra laden daar al mee verrekend had. Ik heb dat helemaal doorgerekend en uiteindelijk bespaart het me centen. Vanaf halverwege dit jaar zit ik op break-even daarna gaat het me geld opleveren en die lening is natuurlijk op een gegeven moment afgelost (twee jaar). Tevens is de auto zelf meer waard ten opzichte van wat ik eerst had, zelfs na een flinke afschrijving (tweedehands gekocht ook).
Hoeveel km rij je per jaar
Hoeveel km is het naar je werk (enkele reis)

O-)

En dat je auto meer waard is: Boeie! Dat geld staat buiten weg te roesten in plaats van geld op te leveren.
Dat is dus iets dat je geld blijft kosten, een zgn liability. Als je FO wilt worden en je wilt flink in de kosten snijden is een auto wel 1 van de manieren om te snoeien. Wat ik al aangaf, alleen al je auto en je huis zijn al goed voor de helft van je uitgaven, dat is echt fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:56
kabelmannetje schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:53:
[...]

Dat hebben wij letterlijk gedaan. 2 personen; geen kinderen. Dat is wel een openbaring hoor. Hypotheek ineens nihil.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Rukapul schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:38:
[...]

Mocht je een iets ander geluid willen horen van iemand die ook wat meer uitgeeft. Dit is mijn lijstje (ex. hypotheek, ex. kinderopvang): Rukapul in "Financiële onafhankelijkheid"

Waar jij 275 uitgeeft aan kleding voor 4 is dat bij ons ca 100 incl kapper etc. De meeste kleren van de kleine excl. schoenen komen van Marktplaats (wordt nu wat minder). Voor de aanstaande kleine is alweer een flinke zwik gekregen (ander geslacht).

Supermarkt kun je echt op besparen als je erop let. Zie ook mijn daling van 521 naar 445.

De auto (nieuw?) is natuurlijk een zwart gat qua geld. Daarin ben je niet uniek (zie mijn post mobiliteit), maar of een elektrische auto prive aanschaffen nou zo'n goede financiele beslissing is durf ik toch wel enigszins te betwijfelen.

Of die kinderspullen, interieur veel zijn ligt heel erg aan waar het aan wordt besteedt en welke waarde je er persoonlijk aan toekent.
Haha, het is niet dat ik het probeer te rationaliseren, ik probeer het te begrijpen en te verbeteren als dat binnen mijn vermogen ligt. Ik geef overigens 25 euro uit aan kleding, voor de rest moet je bij vrouwlief zijn :P

Auto was niet nieuw maar tweedehands, 20k€. Swift voor 6k€ verkocht dus netto 14k€. Duurdere verzekering valt weg tegen niet hoeven te betalen van wegenbelasting. Minder onderhoud valt weg tegen meer afschrijving. Blijft over besparing op brandstof en dat is ruim €300,- per maand. Als ik puur naar de al gemaakte besparing kijk en naar de restwaarde ben ik bijna break-even. Dus vanaf eind dit jaar ga ik winst maken daarop in vergelijking met de vorige situatie. Bovendien heb ik een veel plezierigere auto gereden gedurende die tijd (kreeg echt last van mijn knieën in die Swift).

Wat mij betreft mag interieur en kinderspullen best wat minder.
Metro2002 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:41:
[...]

Hoeveel km rij je per jaar
Hoeveel km is het naar je werk (enkele reis)

O-)

En dat je auto meer waard is: Boeie! Dat geld staat buiten weg te roesten in plaats van geld op te leveren.
Dat is dus iets dat je geld blijft kosten, een zgn liability. Als je FO wilt worden en je wilt flink in de kosten snijden is een auto wel 1 van de manieren om te snoeien. Wat ik al aangaf, alleen al je auto en je huis zijn al goed voor de helft van je uitgaven, dat is echt fors.
Zo'n 40.000km per jaar, enkele reis 70km. Maar omdat ik elektrisch rijd kan ik gratis tanken bij de baas, scheelt ook weer...
kraades schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:44:
[...]

Dat hebben wij letterlijk gedaan. 2 personen; geen kinderen. Dat is wel een openbaring hoor. Hypotheek ineens nihil.
Als ik geen kinderen zou hebben zou ik dat ook zo doen, maar de realiteit is dat je met kinderen gewoon meer ruimte nodig hebt omdat je anders gillend gek wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door Shapeshifter op 03-03-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 07:31
Shapeshifter schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:40:
[...]

Members only:
In tegenstelling tot wat bovenstaande reacties vind ik zelf de post boodschappen nog wel meevallen, voor gezin met 2 kinderen lijkt me dat netjes, hier zelf 3 kids. Misschien dat je echt nog een enkele Euro kan besparen maar of dat nu de lol gaat worden?

Snap ook dat Hypo en schulden op dit moment weinig aan te doen is. Zelf vind ik verhuizen nu niet direct de eerst voor de hand liggende keuze.

Zelf denk ik dat meer te halen is in onderstaande:
Members only:

Even grof gezegd, maar moet kunnen in FO topic waar om advies wordt gevraagd, maar dit kennen jullie jezelf iedere maand toe, omdat je misschien vind dat je daar recht op hebt etc, maar vraag is of je met de helft ook toe zou kunnen en zo € 300 in de pocket kan houden, is volledig zelf beïnvloedbaar. Probeer je hier eens zelf een budget op te leggen.

Ook aan kleding geef je totaal € 275,- uit probeer daar eens € 225,- van te maken.

Inboedel en opstal kan samen zeker € 10,- per maand goedkoper

Zorgverzekeringen lijken in orde maar dan ook nog een post van zorgkosten van € 92,50, wat is dat en kan dat minder?

Elektriciteit en gas lijken ook aan de hoge kant, je stapt ieder jaar over naar andere leverancier? verbruik in kaart gebracht en sluipverbruik geminimaliseerd? Ter indicatie ik zit nu zelf rond de € 70,- met zelf een ruime tweekapper, 3 kinderen en vrouwlief is altijd thuis, dus verwarming altijd aan in de winter. oke wel zonnepanelen inmiddels dus dat zal zo'n € 45 schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

[...]

. Dan staat er in het lijstje ook nog 150 euro aan eten en dan heb je wat mij betreft een minimalistische levensstijl. Moet iedereen zelf weten, maar ik kan me niet voorstellen dat opeens de helft van de mensen die hier meekijken maand op maand geen cent uitgeven aan iets leuks. En zo wordt het hier nu wel gebracht
Mijn lijstje ging over vaste lasten only...

Heel veel andere aspecten vallen onder oa hobby potjes,
en dat zijn potjes die er per direct uit kunnen when the shit hits the fan om het zo maar te zeggen.
Vaste lasten zullen ook in slechte tijden door moeten gaan.

Daarnaast snap ik omgekeerd dan weer niet hoe je veel meer dan 150-200e pp aan boodschappen kwijt kunt zijn, of gooi je dan steeds heel veel eten weg?

Ik vreet me elke maand vol aan vers groente/fruit/vlees/vis en kom echt niet te kort.
Wel is het zo dat ik geen suikerwater (cola) etc koop, ongezond en met minimaal 2L vocht per dag kan dat best aantikken met >1€ per fles. Zou je elke dag een fles leegdrinken scheelt je dat natuurlijk al 30€ maand. Daarnaast kopen we ook geen koek/snoep of andere rommel.

Beste bak cruesli in de ochtend, 6 snee brood op het werk, 's avonds fatsoenlijk bord warm eten en evt na een training 's avonds nog weer wat te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Als we echt in details willen gaan wat betreft boodschappen: het verbaast me elke keer weer hoeveel mensen de volle pond betalen voor WC papier en andere onbederfbaar spul.

Koop die dingen groots in als ze in de aanbieding zijn (2 voor 1, 50% korting, whatever). Wij teren nog op de voorraad wc-papier die we anderhalf jaar geleden hebben gekocht. Deze is wel opgeslagen in de berging.

Zonde van de ruimte, zal er nu vast als tegenargument gegeven worden. Prijs van huis per m3, en blabla. Maar een beetje efficient gebruik maken van ruimte en je kan op plaatsen waar je je niet begeeft enorm veel opbergruimte creëren. In de fietsberging hebben we aan beide zijdes planken geplaatst boven de fietsen.
Daar wordt al dit spul opgeslagen.

Aan eten kan ook flink flink bespaard worden door deze in bulk in te kopen en dan een uurtje in het weekend diepvriesporties van maken. Ontdooien en in de slowcooker gooien, en je hebt zonder probleem een goede maaltijd. (of als je thuiskomt zelf voorbereiden).

[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 03-03-2015 23:22 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Config schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:53:
[...]

Mindset.

Members only:
Nog een reactie en dan ga ik lekker slapen :p

Members only:
merauder schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:02:
[...]

Members only:
Members only:
Cujo74 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:23:
[...]

In tegenstelling tot wat bovenstaande reacties vind ik zelf de post boodschappen nog wel meevallen, voor gezin met 2 kinderen lijkt me dat netjes, hier zelf 3 kids. Misschien dat je echt nog een enkele Euro kan besparen maar of dat nu de lol gaat worden?

Snap ook dat Hypo en schulden op dit moment weinig aan te doen is. Zelf vind ik verhuizen nu niet direct de eerst voor de hand liggende keuze.

Zelf denk ik dat meer te halen is in onderstaande:
Members only:

Even grof gezegd, maar moet kunnen in FO topic waar om advies wordt gevraagd, maar dit kennen jullie jezelf iedere maand toe, omdat je misschien vind dat je daar recht op hebt etc, maar vraag is of je met de helft ook toe zou kunnen en zo € 300 in de pocket kan houden, is volledig zelf beïnvloedbaar. Probeer je hier eens zelf een budget op te leggen.

Ook aan kleding geef je totaal € 275,- uit probeer daar eens € 225,- van te maken.

Inboedel en opstal kan samen zeker € 10,- per maand goedkoper

Zorgverzekeringen lijken in orde maar dan ook nog een post van zorgkosten van € 92,50, wat is dat en kan dat minder?

Elektriciteit en gas lijken ook aan de hoge kant, je stapt ieder jaar over naar andere leverancier? verbruik in kaart gebracht en sluipverbruik geminimaliseerd? Ter indicatie ik zit nu zelf rond de € 70,- met zelf een ruime tweekapper, 3 kinderen en vrouwlief is altijd thuis, dus verwarming altijd aan in de winter. oke wel zonnepanelen inmiddels dus dat zal zo'n € 45 schelen
Members only:

Genoeg stof tot nadenken in ieder geval, dank allen :)
kmf schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 23:20:
Als we echt in details willen gaan wat betreft boodschappen: het verbaast me elke keer weer hoeveel mensen de volle pond betalen voor WC papier en andere onbederfbaar spul.

Koop die dingen groots in als ze in de aanbieding zijn (2 voor 1, 50% korting, whatever). Wij teren nog op de voorraad wc-papier die we anderhalf jaar geleden hebben gekocht. Deze is wel opgeslagen in de berging.

Zonde van de ruimte, zal er nu vast als tegenargument gegeven worden. Prijs van huis per m3, en blabla. Maar een beetje efficient gebruik maken van ruimte en je kan op plaatsen waar je je niet begeeft enorm veel opbergruimte creëren. In de fietsberging hebben we aan beide zijdes planken geplaatst boven de fietsen.
Daar wordt al dit spul opgeslagen.

Aan eten kan ook flink flink bespaard worden door deze in bulk in te kopen en dan een uurtje in het weekend diepvriesporties van maken. Ontdooien en in de slowcooker gooien, en je hebt zonder probleem een goede maaltijd. (of als je thuiskomt zelf voorbereiden).
Helemaal mee eens, in onze garage staat een mooi stapeltje wc/keukenpapier en niet bederfelijk spul. Allemaal met aanbiedingen gekocht uiteraard.

[ Voor 8% gewijzigd door Shapeshifter op 03-03-2015 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Shapeshifter schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 23:28:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Kinderkleding is online ook heel goedkoop. Anders gewoon primark. Of kopen in de aanbieding.

Gezien de kledingverbruik van de onze, kopen we liever nieuwe.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ieder zijn ding, maar ik weiger kleding te kopen bij zulke discounters. Die hanteren nou niet de beste ethische normen voor de medewerkers in Bangladesh. Ik respecteer iedereen die dat wel doet, maar als ik een shirt koop van 2 euro bij zo'n discounters voel ik me daar niet fijn bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

hv08 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 07:01:
Ieder zijn ding, maar ik weiger kleding te kopen bij zulke discounters. Die hanteren nou niet de beste ethische normen voor de medewerkers in Bangladesh. Ik respecteer iedereen die dat wel doet, maar als ik een shirt koop van 2 euro bij zo'n discounters voel ik me daar niet fijn bij.
Dat is inderdaad een andere discussie.
insertStandaardArgumenten (
Andere ketens doen het ook.
Andere optie voor de medewerkers is nog erger.
Dat bedrag is wat de kleding waard is. Anderen zijn overpriced
)

Ik heb er in ieder geval geen moeite mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Shapeshifter schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:45:
[...]

Haha, het is niet dat ik het probeer te rationaliseren, ik probeer het te begrijpen en te verbeteren als dat binnen mijn vermogen ligt. Ik geef overigens 25 euro uit aan kleding, voor de rest moet je bij vrouwlief zijn :P

Auto was niet nieuw maar tweedehands, 20k€. Swift voor 6k€ verkocht dus netto 14k€. Duurdere verzekering valt weg tegen niet hoeven te betalen van wegenbelasting. Minder onderhoud valt weg tegen meer afschrijving. Blijft over besparing op brandstof en dat is ruim €300,- per maand. Als ik puur naar de al gemaakte besparing kijk en naar de restwaarde ben ik bijna break-even. Dus vanaf eind dit jaar ga ik winst maken daarop in vergelijking met de vorige situatie. Bovendien heb ik een veel plezierigere auto gereden gedurende die tijd (kreeg echt last van mijn knieën in die Swift).
Ik weet niet hoe lang je die auto al hebt maar even een korte berekening:

Je moest 14.000 euro bijbetalen. Voor die 14.000 euro kan je momenteel 9333 liter benzine kopen, bij een swift die de 1 op 15 op zijn sloffen moet halen kom je daarmee 140.000 km ver. Bij een jaarkilometrage van 40k ligt het omslagpunt op 3,5 jaar ervanuitgaande dat electriciteit gratis is en dat is slechts ten dele zo begrijp ik dus pas na ongeveer 4 jaar ga je besparen tov je swift.
Dat de restwaarde hoger is... ? Hoe maakt dat je precies rijk? Sowieso moet je erest 4 jaar 40k per jaar rijden om uberhaupt de aanschafprijs terug te verdienen en dan moet je nog maar afwachten wat de restwaarde uiteindelijk is na die tijd. Je rijdt dan wel in een auto met al minimaal 140k op de klok en electrisch (accu's ? ) .

Als je het als investering hebt gedaan was het denk ik niet zo'n handige investering maar dat is just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Rukapul schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 00:24:
[...]

Members only:
Ik heb inderdaad marktplaats al meerdere malen voorgelegd als optie. Als ik het me goed herinner was dat voor ons zoontje lastig omdat hij, vanwege zijn eetproblematiek, een hele gekke maat had gekregen die bijna niet te vinden is (hij is _erg_ mager). Voor ons dochtertje zou dat geen excuus moeten zijn.
Metro2002 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 08:54:
[...]

Ik weet niet hoe lang je die auto al hebt maar even een korte berekening:

Je moest 14.000 euro bijbetalen. Voor die 14.000 euro kan je momenteel 9333 liter benzine kopen, bij een swift die de 1 op 15 op zijn sloffen moet halen kom je daarmee 140.000 km ver. Bij een jaarkilometrage van 40k ligt het omslagpunt op 3,5 jaar ervanuitgaande dat electriciteit gratis is en dat is slechts ten dele zo begrijp ik dus pas na ongeveer 4 jaar ga je besparen tov je swift.
Dat de restwaarde hoger is... ? Hoe maakt dat je precies rijk? Sowieso moet je erest 4 jaar 40k per jaar rijden om uberhaupt de aanschafprijs terug te verdienen en dan moet je nog maar afwachten wat de restwaarde uiteindelijk is na die tijd. Je rijdt dan wel in een auto met al minimaal 140k op de klok en electrisch (accu's ? ) .

Als je het als investering hebt gedaan was het denk ik niet zo'n handige investering maar dat is just my 2 cents.
Stel dat ik weer terug zou willen, dan wil je er niet geld op toe leggen anders heb je verlies gemaakt. Ik verkoop deze en de restwaarde is ruim voldoende om weer een Swift te halen. Zelfs op marktplaats zie ik ze staan met 1,5 ton km op de teller voor een restwaarde die hoog genoeg is om break-even te draaien op de hele grap (met wat ik tegen einde dit jaar al bespaard heb op brandstof). Met mijn huidige rijd ik echter veel en veel goedkoper, dus alles wat ik daarop overhoud kan ik in mijn zak steken (daarom ga ik eind dit jaar al winst maken ten opzichte van de oude situatie). Het enige wat je naar mijn idee zou kunnen zeggen is dat je ook dat geld op een beleggingsrekening had kunnen zetten, maar dat is een stuk minder gegarandeerd dan deze actie. Granted, door de lage benzineprijs sinds eind vorig jaar bespaar ik minder dan ik eerst dacht, maar het is nog steeds ruim voldoende (geen wegenbelasting scheelt ook een hoop). Wat de batterijen betreft, het is nog vroeg om te zeggen, maar ik ben optimistisch. Er zijn er inmiddels al aardig wat die 1-2 ton op de teller hebben staan en die niet noemenswaardig gedegradeerd zijn. Zelfs al zou hij degraderen over zeg 4 jaar ofzo, dan kun je waarschijnlijk je accupakket laten vervangen door nieuwe technologie. Prijs zal ergens tussen de €0 - 10.000 liggen, maar zag dingen voorbij komen die wezen op <€5.000. De rest slijt niet noemenswaardig (setje banden af en toe) dus kun je dan weer gewoon bijna 10 jaar rijden.

Dan zijn er nog niet-financiele argumenten die bijgedragen hebben, namelijk dat een Swift echt te krap was met twee kinderen en bagage en dat ik 140km per dag in een Swift aan mijn lijf begon te voelen. Aardgas was nog een optie geweest, maar dan kun je weer niet tanken op het werk.

[ Voor 19% gewijzigd door Shapeshifter op 04-03-2015 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Shapeshifter schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:17:
[...]

Stel dat ik weer terug zou willen, dan wil je er niet geld op toe leggen anders heb je verlies gemaakt. Ik verkoop deze en de restwaarde is ruim voldoende om weer een Swift te halen. Zelfs op marktplaats zie ik ze staan met 1,5 ton km op de teller voor een restwaarde die hoog genoeg is om break-even te draaien op de hele grap (met wat ik tegen einde dit jaar al bespaard heb op brandstof). Met mijn huidige rijd ik echter veel en veel goedkoper, dus alles wat ik daarop overhoud kan ik in mijn zak steken (daarom ga ik eind dit jaar al winst maken ten opzichte van de oude situatie). Het enige wat je naar mijn idee zou kunnen zeggen is dat je ook dat geld op een beleggingsrekening had kunnen zetten, maar dat is een stuk minder gegarandeerd dan deze actie. Granted, door de lage benzineprijs sinds eind vorig jaar bespaar ik minder dan ik eerst dacht, maar het is nog steeds ruim voldoende (geen wegenbelasting scheelt ook een hoop). Wat de batterijen betreft, het is nog vroeg om te zeggen, maar ik ben optimistisch. Er zijn er inmiddels al aardig wat die 1-2 ton op de teller hebben staan en die niet noemenswaardig gedegradeerd zijn. Zelfs al zou hij degraderen over zeg 4 jaar ofzo, dan kun je waarschijnlijk je accupakket laten vervangen door nieuwe technologie. Prijs zal ergens tussen de €0 - 10.000 liggen, maar zag dingen voorbij komen die wezen op <€5.000. De rest slijt niet noemenswaardig (setje banden af en toe) dus kun je dan weer gewoon bijna 10 jaar rijden.

Dan zijn er nog niet-financiele argumenten die bijgedragen hebben, namelijk dat een Swift echt te krap was met twee kinderen en bagage en dat ik 140km per dag in een Swift aan mijn lijf begon te voelen. Aardgas was nog een optie geweest, maar dan kun je weer niet tanken op het werk.
Ik snap dat je probeert met rationele argumenten electrisch rijden goed te praten maar financieel gezien was het denk ik domweg handiger geweest om voor bv 10k een deftige 2e hands diesel aan te schaffen.
De aanschafprijs tikt gewoon hard aan en de afschrijving daarmee ook.

Stel dat je 10k had uitgegeven en je had daarvoor een diesel gekocht.

Je hebt in elk geval alvast 10.000 euro bespaart op de aanschaf dus die rijden we eerst op. Een dieseltje rijdt over zo'n afstand makkelijk 1 op 20 en als je een spaardieseltje had gekocht (punto evo bv ) redt je
1 op 25 makkelijk. Bij 1 op 25 kan je bij een dieselprijs van 1,35 185.000 km rijden voor die 10.000 euro.
Tijd om het ding in te ruilen denk ik na die km's. En dan zit je pas break even met de aanschafprijs van de electrische auto.

Hoe je het ook wendt of keert, 20k in een auto stoppen is gewoon geld weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Metro2002 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:27:
[...]

Ik snap dat je probeert met rationele argumenten electrisch rijden goed te praten maar financieel gezien was het denk ik domweg handiger geweest om voor bv 10k een deftige 2e hands diesel aan te schaffen.

Stel dat je 10k had uitgegeven en je had daarvoor een diesel gekocht.

Je hebt in elk geval alvast 10.000 euro bespaart op de aanschaf dus die rijden we eerst op. Een dieseltje rijdt over zo'n afstand makkelijk 1 op 20 en als je een spaardieseltje had gekocht (punto evo bv ) redt je
1 op 25 makkelijk. Bij 1 op 25 kan je bij een dieselprijs van 1,35 185.000 km rijden voor die 10.000 euro.
Tijd om het ding in te ruilen denk ik na die km's. En dan zit je pas break even met de aanschafprijs van de electrische auto.

Hoe je het ook wendt of keert, 20k in een auto stoppen is gewoon geld weggooien.
Meer uitleggen van mijn perspectief dan goedpraten vind ik zelf, maar prima. Voor mijn idee heb ik ingezet op de langere termijn. Het is heel erg afhankelijk van hoe lang je met die auto wil doen. Er gaat ergens een punt zijn waarop de elektrische het wint van de diesel omdat hij veel goedkoper is qua brandstof en onderhoud, ik ga het nu niet uitrekenen, maar het zou me niet verbazen als dat <10 jaar is. Ik kan dus nu zoveel mogelijk proberen terug te verdienen met alle subsidies die er nog zijn en verder heel lang met deze auto gaan doen.Een hoge aanschafprijs hoeft dan echt niet weggegooid geld te zijn.

Als ik het goed had willen praten had ik je verteld dat elektrisch ontzettend lekker rijdt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Shapeshifter schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:38:
[...]

Meer uitleggen van mijn perspectief dan goedpraten vind ik zelf, maar prima. Voor mijn idee heb ik ingezet op de langere termijn. Het is heel erg afhankelijk van hoe lang je met die auto wil doen. Er gaat ergens een punt zijn waarop de elektrische het wint van de diesel omdat hij veel goedkoper is qua brandstof en onderhoud, ik ga het nu niet uitrekenen, maar het zou me niet verbazen als dat <10 jaar is. Ik kan dus nu zoveel mogelijk proberen terug te verdienen met alle subsidies die er nog zijn en verder heel lang met deze auto gaan doen.Een hoge aanschafprijs hoeft dan echt niet weggegooid geld te zijn.

Als ik het goed had willen praten had ik je verteld dat elektrisch ontzettend lekker rijdt :*)
Ik snap je redenatie wel maar als je goedkoop wilt rijden is een auto van 20k kopen niet de meest handige optie, zelfs al is het goedkoop rijden. Voordat je de aanschafprijs hebt terugverdient ben je gewoon al heel wat jaren verder en kost het ding je dus allene maar geld. Dat probeer ik te zeggen. En ja na die jaren zal je inderdaad goedkoper uit zijn maar dan moet je wel héél lang met je auto doen.

Is dichterbij wonen niet goedkoper trouwens, aangezien je ook al fiks wat geld aan hypotheek kwijt bent? Win-win-win situatie mijns insziens aangezien bij jouw wonen én autorijden het duurste zijn. En qua reistijd win je er ook nog eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Metro2002 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:45:
[...]

Ik snap je redenatie wel maar als je goedkoop wilt rijden is een auto van 20k kopen niet de meest handige optie, zelfs al is het goedkoop rijden. Voordat je de aanschafprijs hebt terugverdient ben je gewoon al heel wat jaren verder en kost het ding je dus allene maar geld. Dat probeer ik te zeggen. En ja na die jaren zal je inderdaad goedkoper uit zijn maar dan moet je wel héél lang met je auto doen.

Is dichterbij wonen niet goedkoper trouwens, aangezien je ook al fiks wat geld aan hypotheek kwijt bent? Win-win-win situatie mijns insziens aangezien bij jouw wonen én autorijden het duurste zijn. En qua reistijd win je er ook nog eens op.
Ik snap jouw redenatie ook en ik erken dat. Ik verwacht er inderdaad lang mee te doen, maar dat is dus de gok die ik genomen heb. Als ik eenmaal zonnepanelen heb liggen sluit het wel mooi op elkaar aan natuurlijk, maar dat terzijde.

Absoluut, zou graag op fietsafstand van mijn werk willen wonen. Echter spelen daar weer andere factoren mee. In de omgeving waar ik werk (Delft) is er geen werk voor mijn vrouw (basisonderwijs). Bovendien wonen we nu op loopafstand van mijn ouders waardoor we veel besparen op kinderopvang. Als we dichterbij mijn werk gaan wonen moet mijn vrouw waarschijnlijk ook een vervoersmiddel en zitten we met de kinderen. Nog een alternatief zou zijn om een andere baan te zoeken, maar ik heb het best naar mijn zin waar ik nu zit en heb nu een vast contract wat ook wat waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Ik vind helemaal niet dat hij zijn aanschaf hoeft goed te praten. Blijkbaar heeft hij zijn auto niet gekocht als investering. Maar het is simpelweg naar zijn mening de beste optie die bij zijn huidige levensstijl past.

Verbruik, eindwaarde, dat waren gewoon zijn punten om tot die conclusie te komen.

Als je zulke discussies moet doortrekken, dan komen we ook snel in het hoekje Apple vs Android vs dumbphone vs nophone terecht. En daar willen we echt niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

kmf schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:00:
[...]

Ik vind helemaal niet dat hij zijn aanschaf hoeft goed te praten. Blijkbaar heeft hij zijn auto niet gekocht als investering. Maar het is simpelweg naar zijn mening de beste optie die bij zijn huidige levensstijl past.

Verbruik, eindwaarde, dat waren gewoon zijn punten om tot die conclusie te komen.

Als je zulke discussies moet doortrekken, dan komen we ook snel in het hoekje Apple vs Android vs dumbphone vs nophone terecht. En daar willen we echt niet komen.
Eerlijkheid gebied mij te vermelden dat het weldegelijk als investering bedacht was, maar dat is inmiddels wel genoeg bediscussieerd denk ik.

Ik heb in ieder geval weer wat ideetjes opgedaan om onze begroting wat bij te stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
We zouden met z'n allen zoiets op moeten zetten:
https://www.cashper.nl/
Lekker profiteren van de uitgeefwoede van anderen :+ Dat is pas rendement op je vermogen O-)

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 04-03-2015 10:06 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

NovapaX schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:05:
Lekker profiteren van de uitgeefwoede van anderen :+ Dat is pas rendement op je vermogen O-)
Als je het terugkrijgt :X Mensen die 100 euro moeten LENEN hebben vaak geen luis om dood te drukken en kunnen het denk ik ook niet terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

NovapaX schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:05:
Waar zit het addertje trouwens, want 7 euro rente op 600 euro lenen is 1,2% het is dat de termijn dan 30 dagen is, maar daar zou je in theorie geld op moeten kunnen verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Metro2002 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:07:
[...]

Als je het terugkrijgt :X Mensen die 100 euro moeten LENEN hebben vaak geen luis om dood te drukken en kunnen het denk ik ook niet terugbetalen.
Natuurlijk gaan je incassokosten hebben.
Maar sommige mensen zullen ook pas na de 2e aanmaning (en dus 25e administratiekosten) betalen... ik denk dat... als je het uitmiddelt wel 7% pakt.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Shapeshifter schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:09:
[...]

Waar zit het addertje trouwens, want 7 euro rente op 600 euro lenen is 1,2% het is dat de termijn dan 30 dagen is, maar daar zou je in theorie geld op moeten kunnen verdienen...
15% rente op jaarbasis.... daar ga je niet zomaar winst op maken.

Als je het gewoon op tijd terugbetaalt is er geen addertje (behalve die 15 procent rente)

De winst wordt ook gewoon gemaakt met die 15 procent, en administratiekosten op aanmaningen, en extra diensten (moet je voor de gein eens 600 euro selecteren, dan doorgaan en naar beneden scrollen naar de comfort-opties... die standaard geselecteerd staan.)

Dat is eigenlijk het addertje: proberen aanvullende diensten semi-ongemerkt erbij te verkopen.

[ Voor 38% gewijzigd door NovapaX op 04-03-2015 10:14 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

NovapaX schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:12:
[...]

15% rente op jaarbasis.... daar ga je niet zomaar winst op maken.

Als je het gewoon op tijd terugbetaalt is er geen addertje (behalve die 15 procent rente)

De winst wordt ook gewoon gemaakt met die 15 procent, en administratiekosten op aanmaningen, en extra diensten (moet je voor de gein eens 600 euro selecteren, dan doorgaan en naar beneden scrollen naar de comfort-opties... die standaard geselecteerd staan.)

Dat is eigenlijk het addertje: proberen aanvullende diensten semi-ongemerkt erbij te verkopen.
Ah ja, daar dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 29-05 17:45

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

joramoudenaarde schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 16:46:
@BeQuietAndDrive;
Afschrijving reken ik niet mee omdat die kosten al betaalt zijn. We hebben geen leningen op auto's, en die kosten vallen onder spaargeld voor ons en niet onder vaste maandelijkse lasten. Misschien is dat niet zoals je 't "hoort" te berekenen, maar voor ons komt dit zo prima uit :)
Dat snap ik niet. Afschrijving zorgt er voor dat je het financieel opvangt als je over een paar jaar een keer een andere auto moet kopen. Als de auto oud genoeg is dan schrijft hij natuurlijk niet meer af, maar dan nog moet je een reserve inbouwen voor vervanging. Tenzij je zonder kunt, maar dan kun je deze ook weg doen ;)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 12:45
Daarom schreef ik ook dat het "mischien niet is zoals je het hoort te berekenen". Maar zodra we FO-zijn hebben we ook een auto minder nodig. De andere auto kunnen we lang genoeg mee rijden zodat we gewoon van het "FO-inkomen" genoeg geld kunnen sparen om in de toekomst een volgende auto te kopen.

Als ik alle besparingen en lasten bij elkaar optel hou ik van de ±€1100 aan inkomsten waar ik rekening mee hou, ongeveer €150 over om te sparen voor een autootje bijvoorbeeld… dat is, als we elke ±5 jaar een ander autootje kopen, toch €9000. In de overige €950 zit namelijk ook al een stukje "extra" geld wat we gebruiken voor andere leuke dingen en onderhoud :)

Wat ik al zei, het is misschien niet zoals het doorberekend "moet" worden, maar wij vinden 't een stuk duidelijker en prettiger als we gewoon kunnen sparen voor een autootje zonder dat we (voor ons) moeilijk moeten rekenen met een afschrijving. Het spaargeld kan gebruikt worden om een auto aan te schaffen, en daarna is het gewoon op. Doorberekenen hoeft voor ons dan niet zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Kapotlood op 04-03-2015 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ah zodoende, ja dat kan ook :) zo reserveer je er wel voor dus, alleen je voegt het niet onder de autokosten post. Geeft wat minder goede inzage in die kostenpost dus, maar dat is aan jezelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Als je primaire doel is geld te besparen is 10k voor een 2e hands diesel uitgeven ook een slecht idee, en kan je beter nog een stuk minder betalen. Maar het blijft een afweging, en ik kan me voorstellen dat voor hem elektrisch rijden uiteindelijk best terugbetaald.
Voordat je de aanschafprijs hebt terugverdient ben je gewoon al heel wat jaren verder en kost het ding je dus allene maar geld. Dat probeer ik te zeggen. En ja na die jaren zal je inderdaad goedkoper uit zijn maar dan moet je wel héél lang met je auto doen.
Wat is je definitie van heel lang met een auto doen? Voor een leaserijder is normaal misschien een paar jaar, terwijl ik 15 jaar ofzo een normale tijd vind. Nu kan ik me voorstellen dat met aantal kilometers die hier langs kwamen 15 jaar wel lang is.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 04-03-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
JBplap schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:52:
[...]

Daarnaast snap ik omgekeerd dan weer niet hoe je veel meer dan 150-200e pp aan boodschappen kwijt kunt zijn, of gooi je dan steeds heel veel eten weg?

Ik vreet me elke maand vol aan vers groente/fruit/vlees/vis en kom echt niet te kort.
Wel is het zo dat ik geen suikerwater (cola) etc koop, ongezond en met minimaal 2L vocht per dag kan dat best aantikken met >1€ per fles. Zou je elke dag een fles leegdrinken scheelt je dat natuurlijk al 30€ maand. Daarnaast kopen we ook geen koek/snoep of andere rommel.

Beste bak cruesli in de ochtend, 6 snee brood op het werk, 's avonds fatsoenlijk bord warm eten en evt na een training 's avonds nog weer wat te eten.
Dat is niet zo moeilijk. Wij zitten op 450 euro per maand ongeveer. En dat is meer als we een etentje hebben of een bbq met vrienden ofzo. Maar daarin zit sowieso alles, dus ook de schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten. Verder zijn we thuis met 3 personen en 2 katten. We eten veel biologisch, zoontje heeft overgevoeligheid voor tarwe dus eten we glutenvrij of veel met spelt. Allemaal zaken die het niet goedkoper maken. Neem daarbij ook nog eens een lekker stukje vis of vlees af en toe bij het avondeten en zonder extreem te doen zit je 450 per maand.

En die 150 euro per maand, dat is 5 euro per dag en voor 2 personen (want daar hadden we het over) is dat 2,50 per dag per persoon. Dat is gewoon heel erg weinig en zou voor ons niet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sissors schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:47:
[...]

Als je primaire doel is geld te besparen is 10k voor een 2e hands diesel uitgeven ook een slecht idee, en kan je beter nog een stuk minder betalen. Maar het blijft een afweging, en ik kan me voorstellen dat voor hem elektrisch rijden uiteindelijk best terugbetaald.
Klopt, ik zou zelf ook niet zoveel geld voor een auto uitgeven maar ik maak dan ook geen 40k aan kilometers per jaar :)
Wat is je definitie van heel lang met een auto doen? Voor een leaserijder is normaal misschien een paar jaar, terwijl ik 15 jaar ofzo een normale tijd vind. Nu kan ik me voorstellen dat met aantal kilometers die hier langs kwamen 15 jaar wel lang is.
Als je zoveel km's maakt dan is 15 jaar nagenoeg onhaalbaar denk ik :P Zeker als je betrouwbaar vervoer wilt is het na 7-10 jaar wel echt klaar met een auto (dan zit ie al op 4 ton )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 09:47
Wauw dit is nog hard gegaan gisteren, ietwat laat maar toch nog even meepikken bij shapeshifter zijn bericht:

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Iemand al eens gekeken naar een investering in Fastned? (die van de nieuwe) snellaadstations
Ik heb zelf niet genoeg ervaring om het goed te beoordelen. (sowieso is de potentie van snelladen van ev's groot, maar het is natuurlijk de vraag of die potentie ook op redelijke termijn werkelijkheid wordt)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Fastned is niet onomstreden, vooral vanwege de hoge tarieven die ze aanhouden. Dat gaat nog wel een keer veranderen als er meer concurrentie komt, maar dat traject gaat moeizaam. Zie http://www.z24.nl/onderne...elf-ook-laadpunten-543340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
NovapaX schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 13:42:
Iemand al eens gekeken naar een investering in Fastned? (die van de nieuwe) snellaadstations
Ik heb zelf niet genoeg ervaring om het goed te beoordelen. (sowieso is de potentie van snelladen van ev's groot, maar het is natuurlijk de vraag of die potentie ook op redelijke termijn werkelijkheid wordt)
Als je het niet kan beoordelen betekent dat: niet het risico lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Lointje schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 13:32:
Wauw dit is nog hard gegaan gisteren, ietwat laat maar toch nog even meepikken bij shapeshifter zijn bericht:

[...]

Members only:
Nou he, ik moest ook goed mijn best doen om het bij te houden :P
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 09:47
Oké :-) Ik denk dat sommige dingen wel automatisch gaan verlagen omdat een aantal zaken nogal specifiek zijn voor dit jaar, en met de kinderen die opgroeien.

Verder blijf ik die nederlandse zorgverzekering toch maar iets vreemd vinden. Je betaalt dus 1000€ per jaar. Om dan de eerste 375€ nog niet eens iets te krijgen ook niet?

In Belgie betaal je dus 50 euro op een jaar. Ga je naar de dokter, betaal je daar zo'n 20€ en krijg je daar 15€ van teruggestort. Ook bij de tandarts betaal je bv 60€, en dan komt er 45€ terug jouw kant op.
Maar ja, wij betalen ook wel meer belastingen natuurlijk om het verschil op te vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ja, ons zorgstelsel gaat er zelfstandig voor zorgen dat we over 30 jaar failliet zijn als we niet oppassen...

Belachelijk systeem hoe het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik denk dat je inderdaad je lijstje hebt gepost waar je zelf 'rekening mee houdt'. Maar zo te horen zijn dit dus niet je daadwerkelijke uitgaven.
Ik weet niet of je je uitgaven al bijhoud (en dan bedoel ik vrij gedetailleerd in een programma als YNAB of gewoon een uitgebreide spreadsheet) maar dan kun je pas echt goed gaan beoordelen waar het allemaal aan op gaat.
Ik zou zeggen: blijf dit topic lekker volgen en laat je inspireren, maar niet gek maken. Ga ondertussen gewoon voor jezelf goed op een rijtje zetten en bijhouden hoe het nou echt zit. Ik denk dat je dan ook pas echt inzicht hebt in hoe je toekomst eruit ziet en kan zien.
Als je verhaal en je uitgangspunten goed zijn kun je op basis daarvan ook gewoon veel beter en concreter doelstellingen maken (samen met je vrouw)

Zo zijn wij ook pas dit jaar echt bewust bezig met waar we ons geld aan uitgeven. Nu is mijn vrouw wel redelijk fanatiek, maar dat komt ook juist omdat wel heel specifiek (per categorie) samen inzichtelijk maken en beslissen waar we ons geld aan uitgeven en waarvoor we willen sparen. (de doelstellingen zijn nog wat vaag, omdat we nog niet helemaal duidelijk hebben waar onze gewenste en haalbare spaarratio ligt.)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Blik1984 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:54:
Ja, ons zorgstelsel gaat er zelfstandig voor zorgen dat we over 30 jaar failliet zijn als we niet oppassen...

Belachelijk systeem hoe het nu is.
Als je dit gelooft meer aanleiding om te zorgen dat je ook hierop voorbereid en onafhankelijk bent lijkt me.
(ik bekijk het iets minder negatief, maar geloof zeker dat verdere versobering inderdaad nog wel gaat komen)
Daarom wil ik er ook rekening mee houden dat ik de laatste jaren van mijn leven zeer hoge zorgkosten heb. (en dan heb ik het over maandelijks bedrag dat steeds verder oploopt tot zo'n €4000 per maand per persoon, waarbij dan wel ingeteerd zal moeten worden op het vermogen natuurlijk)
En als dat minder is dan hebben de kinderen daar financieel gezien profijt van.

[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 04-03-2015 16:27 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
NovapaX schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 16:23:
[...]

Als je dit gelooft meer aanleiding om te zorgen dat je ook hierop voorbereid en onafhankelijk bent lijkt me.
(ik bekijk het iets minder positief, maar geloof zeker dat verdere versobering inderdaad nog wel gaat komen)
Daarom wil ik er ook rekening mee houden dat ik de laatste jaren van mijn leven zeer hoge zorgkosten heb. (en dan heb ik het over maandelijks bedrag dat steeds verder oploopt tot zo'n €4000 per maand per persoon, waarbij dan wel ingeteerd zal moeten worden op het vermogen natuurlijk)
En als dat minder is dan hebben de kinderen daar financieel gezien profijt van.
Het is natuurlijk een beetje grof gezegd, maar ik denk wel dat het huidige systeem niet werkbaar is en dat daar iets moet wijzigen in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

NovapaX schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 16:18:
Ik denk dat je inderdaad je lijstje hebt gepost waar je zelf 'rekening mee houdt'. Maar zo te horen zijn dit dus niet je daadwerkelijke uitgaven.
Ik weet niet of je je uitgaven al bijhoud (en dan bedoel ik vrij gedetailleerd in een programma als YNAB of gewoon een uitgebreide spreadsheet) maar dan kun je pas echt goed gaan beoordelen waar het allemaal aan op gaat.
Ik zou zeggen: blijf dit topic lekker volgen en laat je inspireren, maar niet gek maken. Ga ondertussen gewoon voor jezelf goed op een rijtje zetten en bijhouden hoe het nou echt zit. Ik denk dat je dan ook pas echt inzicht hebt in hoe je toekomst eruit ziet en kan zien.
Als je verhaal en je uitgangspunten goed zijn kun je op basis daarvan ook gewoon veel beter en concreter doelstellingen maken (samen met je vrouw)

Zo zijn wij ook pas dit jaar echt bewust bezig met waar we ons geld aan uitgeven. Nu is mijn vrouw wel redelijk fanatiek, maar dat komt ook juist omdat wel heel specifiek (per categorie) samen inzichtelijk maken en beslissen waar we ons geld aan uitgeven en waarvoor we willen sparen. (de doelstellingen zijn nog wat vaag, omdat we nog niet helemaal duidelijk hebben waar onze gewenste en haalbare spaarratio ligt.)
Weet niet of ik dat al eerder gepost had, maar ik houd het bij in een zelfgemaakte webabb. Begroting van dit jaar is gebaseerd op afgelopen jaar alleen hebben we steeds het probleem dat we nog nooit een "normaal" jaar hebben gehad, dus het is soms lastig om te bepalen wat de baseline zou moeten zijn.

Net even bij de Lidl geweest, fruit en groeten lijken prima te zijn voor een lagere prijs. Kaas en vlees niet significant goedkoper t.o.v. een aanbieding bij de AH en er kwam toch best wat water uit het vlees. Voortaan groente en fruit halen bij de Lidl dus :) (Misschien beetje stemmingmakerij, maar wat een figuren liepen daar rond zeg, moest me ook door 4 man politie heen wringen om naar de uitgang te kunnen. Ik weet het n = 1, zegt verder niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:38
Shapeshifter schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:41:
[...]

Weet niet of ik dat al eerder gepost had, maar ik houd het bij in een zelfgemaakte webabb. Begroting van dit jaar is gebaseerd op afgelopen jaar alleen hebben we steeds het probleem dat we nog nooit een "normaal" jaar hebben gehad, dus het is soms lastig om te bepalen wat de baseline zou moeten zijn.
Daar ga je denk ik de mist in door te denken dat er normale jaren bestaan. Er komt altijd wel iets onverwachts om de hoek kijken waar je geen rekening mee kunt of hebt gehouden. Je verleden is je baseline en neem die onverwachte en incidentele posten ook maar gewoon meee, want in de toekomst zal daar weer een vervanging of reparatie aan gedaan moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Deze week voor de tweede keer in een half jaar tijd afscheid van een familielid genomen die rond de 50 is geworden. Dat zet me altijd weer aan het denken, maar vreemd genoeg niet om dan zelf maar zo snel mogelijk alles te gaan doen wat ik wilde doen (heb ook niet echt een lijstje paraat, kom ook niets tekort). Ik ben er dan juist mee bezig om ervoor te zorgen dat alles netjes achterblijft voor vrouw en kind zodat ze zich nergens zorgen over hoeven te maken als ik morgen op de snelweg een vrachtwagen op mijn achterkant heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Helemaal waar dit, iedere maand heb ik wel een uitgave die niet perse iedere maand terug komt. Uit mijn historie blijkt ook dat er geen normale maanden zijn. Maar er zijn wel maanden die minder afwijken dan andere maanden :P

@hv08, gecondoleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 11:40

Richard

Kuru Kuru Kururin

Shapeshifter schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:41:
[...]Net even bij de Lidl geweest, fruit en groeten lijken prima te zijn voor een lagere prijs. Kaas en vlees niet significant goedkoper t.o.v. een aanbieding bij de AH en er kwam toch best wat water uit het vlees. Voortaan groente en fruit halen bij de Lidl dus :)
Ik stop 1x in de week tijdens woon-werk verkeer voor Groente en Fruit, is echt een slok op een borrel wat dat scheelt. Alleen nu ik van de week op een grote markt kwam:
2 galia meloenen E1 (E1.69 p/s @ LIDL)
2 grote stronken brocolli E1
Doosje Kaki / Sharon 16 stuks E2 (E0.69 p/s @ LIDL)
2 dozen witte druiven E1
Hier viel echt mijn mond van open. Kwaliteit vond ik zelfs beter, of vergelijkbaar!

Members only:

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Richard schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 21:09:
[...]

Ik stop 1x in de week tijdens woon-werk verkeer voor Groente en Fruit, is echt een slok op een borrel wat dat scheelt. Alleen nu ik van de week op een grote markt kwam:
2 galia meloenen E1 (E1.69 p/s @ LIDL)
2 grote stronken brocolli E1
Doosje Kaki / Sharon 16 stuks E2 (E0.69 p/s @ LIDL)
2 dozen witte druiven E1
Hier viel echt mijn mond van open. Kwaliteit vond ik zelfs beter, of vergelijkbaar!

Members only:
huh. druiven voor 1 euro? Waar? Laatste waren die bij de AH nog 3 euro voor een bak van 500 gram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:38
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Accountant op 04-03-2015 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vanochtend op Radio 538 iemand die preekte om je werkweek om te draaien (2 dagen werken, 5 dagen vrij). Vond het wel vergelijkbaar met het streven naar FO. De basis moest overigens wel bestaan uit een afgelost huis.

Hij gaf aan dat de behoefte voor geld uitgeven (dure vakantie) verdween op het moment dat je extreem veel vrije tijd beschikbaar hebt. Hij hield zich vooral bezig met zijn racefiets en boeken lezen (met bibliotheekpas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Deveon schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 08:20:
Vanochtend op Radio 538 iemand die preekte om je werkweek om te draaien (2 dagen werken, 5 dagen vrij). Vond het wel vergelijkbaar met het streven naar FO. De basis moest overigens wel bestaan uit een afgelost huis.

Hij gaf aan dat de behoefte voor geld uitgeven (dure vakantie) verdween op het moment dat je extreem veel vrije tijd beschikbaar hebt. Hij hield zich vooral bezig met zijn racefiets en boeken lezen (met bibliotheekpas).
Dat was Gerhard Hörmann, vrij bekend in het FO-wereldje en bekend van o.a. de volgende boeken:
- Hypotheek vrij!
- Helemaal vrij!
- Het nieuwe niets doen
- De omgekeerde werkweek

Zijn eerste boek heb ik thuis liggen, en is best leuk om te lezen en heeft me er ook wel een beetje toe aangezet om af te lossen.

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 05-03-2015 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het boek is inderdaad wel grappig om te lezen (heb het toevallig vorige week gelezen), maar verwacht er geen praktische tips van.

Hij vertelt gewoon zijn eigen persoonlijke verhaal met een hoop bla bla er omheen. Maar het is wel grappig dat sommige dingen zo herkenbaar zijn. Vooral het feit dat anderen het gek vinden dat je anders leeft dan zij. Ik rij bijvoorbeeld al jaren in een Renault Twingo en zie het niet zitten om meer aan een auto uit te geven.

Ik ben ook bezig met extra aflossen en krijg te horen dat het "niet handig" is :)

Maar ja, mocht er echt een deflatie komen en de HRA afgeschaft worden dan ben je toch echt blij als je schuld zo laag mogelijk is. Maar mensen geloven daar niet in (of willen daar niet in geloven).

Ach ja.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 07:05

Hij heeft wel een punt. Ik hoor hier veel dat mensen hun werk te leuk vinden om te stoppen, maar zou het niet erg vinden om the rat race in te ruilen voor wat nevenactiviteiten en klussen en daarnaast en tijd om boeken te lezen en andere dingen te doen. 2 dagen werken, 5 dagen vrij lijkt me dan niet verkeerd. Net als de meesten hier heb ik interessant. leuk en uitdagend werk bij een mooie organisatie, maar er is in het normale werkende leven naar mijn mening chronisch te weinig vrije tijd. In historisch perspectief klinkt dat misschien arrogant, maar daar is het een andere tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Historisch perspectief? Vergelijk je het met het begin van de industriele revolutie of met de tijd dat we nog massaal op het land werkten. Want als je het met dat laatste vergelijkt maken we nu veel meer uren dan toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 07:05
Metro2002 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:23:
Historisch perspectief? Vergelijk je het met het begin van de industriele revolutie of met de tijd dat we nog massaal op het land werkten. Want als je het met dat laatste vergelijkt maken we nu veel meer uren dan toen.
Het zou kunnen dat als je langer terug gaat dat het inderdaad niet op gaat, maar ik vergelijk het dan maar even met de tijd dat zaterdag nog gewoon een werkdag was, zeg maar eerste helft vorige eeuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Ik vind dat ook al tijden, ik heb in loondienst gewerkt en werd gek van de inefficiëntie die blijkbaar normaal is. Veel geouwehoer en koffieleut maar wel tot 's avonds laat blijven om te kunnen opscheppen hoeveel uren je wel niet maakt.. Daar was ik snel klaar mee.

Als zelfstandige heb ik al die overhead niet en kan nu in een paar uur meer doen dan vroeger in een hele dag. Alleen door een goede focus en geen afleidingen kun je zoveel meer efficiëntie bereiken. Als ik een pauze nodig heb ga ik even een rondje fietsen en dan kan ik weer fris verder, op kantoor was dat ondenkbaar.

Dus ik ben het er helemaal mee eens alhoewel het soort werk wel moet passen. Een winkel die maar 2 dagen per week open is wordt een beetje vervelend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Lointje schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:42:
Oké :-) Ik denk dat sommige dingen wel automatisch gaan verlagen omdat een aantal zaken nogal specifiek zijn voor dit jaar, en met de kinderen die opgroeien.

Verder blijf ik die nederlandse zorgverzekering toch maar iets vreemd vinden. Je betaalt dus 1000€ per jaar. Om dan de eerste 375€ nog niet eens iets te krijgen ook niet?

In Belgie betaal je dus 50 euro op een jaar. Ga je naar de dokter, betaal je daar zo'n 20€ en krijg je daar 15€ van teruggestort. Ook bij de tandarts betaal je bv 60€, en dan komt er 45€ terug jouw kant op.
Maar ja, wij betalen ook wel meer belastingen natuurlijk om het verschil op te vangen...
Veel dingen passeren het eigen risico. Dat wil dus zeggen dat bijvoorbeeld ik, ondanks dat ik wél zorg heb ontvangen (doktor, eerste hulp, fysiotherapie) ik geen cent heb hoeven betalen over 2014 aan eigen risico.

Ga je naar een specialist, dan wel. Maar ook daar zijn soms weer uitzonderingen. Maar met een beetje handigigheid hoef je er niet veel of weinig van te betalen (meeste medicijnen gaan ook buiten je eigen risico om). Er zijn genoeg uitzonderingen overigens waarbij alle zorg die je nodig hebt uit het eigen risico komt. Da's dan naar ja. Maar je kunt een gespreide betaling aanvragen bij je zorgverzekeraar over 6 maanden en dan valt het allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Hier ook, alleen vervelend dat ik als zelfstandige wel op declarabele urenbasis werk. Gelukkig weten mijn huidige klanten dat mijn relatief hoge uurtarief gecompenseerd wordt door een relatief laag aantal gedeclareerde uren ;) Nieuwe klanten zijn er alleen niet zo happig op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
Waar komt dat rare idee toch vandaan dat de zorg maar 1000 euro per jaar kost?

http://www.elsevier.nl/Ne...5-euro-per-jaar-1256628W/

En let wel, dat is per hoofd van de bevolking. Per werkende is het nog veel hoger.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

EvaluationCopy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:53:
Waar komt dat rare idee toch vandaan dat de zorg maar 1000 euro per jaar kost?

http://www.elsevier.nl/Ne...5-euro-per-jaar-1256628W/

En let wel, dat is per hoofd van de bevolking. Per werkende is het nog veel hoger.
Gek genoeg wordt er nooit gekeken waarom het zo duur is. Volgens mij gaat er in de zorg ook heel wat geld verloren.
Tijdje geleden nog op het nieuws dat bv rollaters na 1 keer gebruik direct bij het grofvuil gingen. Onnodige opnames in ziekenhuizen (zo'n ziekenhuis moet ook de kachel laten branden he! ) etc.
Toch absurd dat het per hoofd van de bevolking jaarlijks 5500 euro kost , zeker als je je bedenkt dat het overgrote deel slechts een paar dagen in zijn leven in een ziekenhuis ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 28-05 15:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Dat geldt dan misschien voor hem, maar dat kan je niet generaliserend zeggen. Ik bijvoorbeeld kies voor bepaalde vakanties om bepaalde dingen te zien, een bepaald klimaat op te zoeken, etc. Dat kan dan vervolgens wel zo goedkoop of duur als je zelf wilt, maar zijn stelling dat een dure vakantie niet nodig is zodra je meer vrije tijd hebt gaat simpelweg niet voor iedereen op ;)

Wat meer vrije tijd wel op kan leveren is een betere investering in jezelf en je voorzieningen. Bij zo'n omgekeerde werkweek heb je dus ineens 5 dagen beschikbaar om in en rond het huis te klussen en je die vaardigheden eigen te maken. Geen 'mannetje' meer voor nodig. Idem voor bijv een moestuintje. De zelfredzaamheid kan je in 5 dagen beter vergroten dan in 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Bizar als je dat leest, wat een draak van een systeem is er gemaakt zeg. Blij dat ik er niet veel mee te maken heb.

Ik vraag me dan wel af waarom artsen niet op uur- en materiaalbasis werken. Je betaald gewoon een uur/minuut tarief en alle materialen die gebruikt zijn. Zo los je een hoop gezeik op en krijg je een naar mijn idee eerlijk(er) systeem. De gebruiker betaald tot zijn eigen risico en de rest wordt gedekt door de verzekering. Maar dat zal wel weer een te simpele gedachte zijn..

Er zitten trouwens wel meer kromme dingen in ons 'sociale' systeem, mensen zoals wij die zich bewust zijn van hun financiële situatie en waarschijnlijk spaarzamer zijn dan anderen trekken aan het kortste eind als we ooit aanspraak moeten doen op bijstand of iets dergelijks. Terwijl mensen die alles verbrassen het wel krijgen. Ik ben vrij links en sociaal maar met dit soort dingen neig ik toch naar de rechtste opvattingen, ieder voor zich.

[ Voor 22% gewijzigd door cytherea op 05-03-2015 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Gast1981 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:08:
[...]

Dat geldt dan misschien voor hem, maar dat kan je niet generaliserend zeggen. Ik bijvoorbeeld kies voor bepaalde vakanties om bepaalde dingen te zien, een bepaald klimaat op te zoeken, etc. Dat kan dan vervolgens wel zo goedkoop of duur als je zelf wilt, maar zijn stelling dat een dure vakantie niet nodig is zodra je meer vrije tijd hebt gaat simpelweg niet voor iedereen op ;)
Geldt voor mij ook, ik ga bijvoorbeeld naar Azië vanwege het klimaat, lekkere eten, cultuur en natuur. Die behoefte wordt echt niet minder als ik 5 dagen thuis zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

cytherea schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:11:
[...]

Bizar als je dat leest, wat een draak van een systeem is er gemaakt zeg. Blij dat ik er niet veel mee te maken heb.

Ik vraag me dan wel af waarom artsen niet op uur- en materiaalbasis werken. Je betaald gewoon een uur/minuut tarief en alle materialen die gebruikt zijn. Zo los je een hoop gezeik op en krijg je een naar mijn idee eerlijk(er) systeem. De gebruiker betaald tot zijn eigen risico en de rest wordt gedekt door de verzekering. Maar dat zal wel weer een te simpele gedachte zijn..
Dat was het oude systeem. En het probleem daarmee is dat er geen enkele stimulans is voor artsen om efficient te werken. Het gevolg is voortdurend oplopende zorgkosten en lange wachtlijsten.

Het nieuwe systeem is dramatisch, maar het oude was ook niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
cytherea schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:11:
[...]

Doet me denken aan de rekening van ongeveer 300 euro die we ontvingen toen mijn vriendin voor de standaard routine-controle na een keizersnee voor 15 minuten in het ziekenhuis moest zijn. Paar standaard vraagjes, even de wond checken en that's it. Maar wel 300 euro armer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

Pooh schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:18:
[...]

Dat was het oude systeem. En het probleem daarmee is dat er geen enkele stimulans is voor artsen om efficient te werken. Het gevolg is voortdurend oplopende zorgkosten en lange wachtlijsten.

Het nieuwe systeem is dramatisch, maar het oude was ook niet best.
DBC's idd.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 13:17
Zojuist met de ABN AMRO gebeld om extra te gaan aflossen. Ze maken het niet makkelijk, maar goed ik zet door :) De procedure is namelijk best omslachtig. Je moet samen met de adviseur aan de telefoon het incassoformulier laten invullen. Deze krijg ik per post opgestuurd en zal ik moeten retourneren. Vervolgens krijg ik 3 bevestigingsbrieven. Ze gaan het bedrag dan op de eerste dag vd volgende maand incasseren.

Members only:

Ik hou natuurlijk genoeg buffer aan voor onvoorziene uitgaven en ik ben blij dat ik mijn spaargeld nuttiger besteed die meer rendement zal genereren voor de resterende 20 jaar looptijd :)

note: Van een collega hoorde ik dat de procedure bij de Rabobank veel simpeler is, want je kan dan gewoon een bedrag storten op een rekening en daarmee is het klaar.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
Blik1984 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:23:
[...]
Doet me denken aan de rekening van ongeveer 300 euro die we ontvingen toen mijn vriendin voor de standaard routine-controle na een keizersnee voor 15 minuten in het ziekenhuis moest zijn. Paar standaard vraagjes, even de wond checken en that's it. Maar wel 300 euro armer
Ja dat staat in dat artikel uitgelegd waarom dat is, volslagen bizar in mijn ogen. Vooral in combinatie met het eigen risico. Mijn eigen risico is maximaal en als ik één keer iets kleins heb is er de kans dat ik maximaal mag betalen.

Ik blijf het raar vinden dat een semi-publieke voorziening in handen is van private bedrijven (verzekeraars), die proberen er ook nog winst op te maken... Maar goed ik heb ook geen alternatief en het is ook niet simpel op te lossen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
cytherea schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:28:
[...]

Ja dat staat in dat artikel uitgelegd waarom dat is, volslagen bizar in mijn ogen. Vooral in combinatie met het eigen risico. Mijn eigen risico is maximaal en als ik één keer iets kleins heb is er de kans dat ik maximaal mag betalen.

Ik blijf het raar vinden dat een semi-publieke voorziening in handen is van private bedrijven (verzekeraars), die proberen er ook nog winst op te maken... Maar goed ik heb ook geen alternatief en het is ook niet simpel op te lossen denk ik.
De verzekeraars maken wel winst, maar dat is vooral omdat de overheid ze dwingt enorme buffers aan te leggen. De overheid bepaalt vervolgens welke behandelingen er in de basisverzekeringen én wat die behandeling mag kosten.

Raar he dat de premies van de zorgverzekeringen zo dicht bij elkaar liggen. Er is eigenlijk geen concurrentie. De zorg in Nederland lijkt in de verste verte niet op een vrije markt, nul noppes nada. Het enige dat vrijgegeven is zijn de salarissen van de topmensen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
EvaluationCopy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:34:
[...]
De verzekeraars maken wel winst, maar dat is vooral omdat de overheid ze dwingt enorme buffers aan te leggen. De overheid bepaalt vervolgens welke behandelingen er in de basisverzekeringen én wat die behandeling mag kosten.

Raar he dat de premies van de zorgverzekeringen zo dicht bij elkaar liggen. Er is eigenlijk geen concurrentie. De zorg in Nederland lijkt in de verste verte niet op een vrije markt, nul noppes nada. Het enige dat vrijgegeven is zijn de salarissen van de topmensen.
Exact wat er zo vreemd aan is. Een privaat bedrijf maar wel onder controle door de overheid. Dat heeft niks met een vrije markt te maken. Klinkt een beetje als de banken, ze mogen alles doen en als het verkeerd gaat redt de overheid ze wel omdat ze te groot zijn om om te vallen. Dat veroorzaakt een verkeerde prikkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:14

rally

Deyterra Consultancy

Lud0v1c schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:25:

note: Van een collega hoorde ik dat de procedure bij de Rabobank veel simpeler is, want je kan dan gewoon een bedrag storten op een rekening en daarmee is het klaar.
Correct, ik zit bij de Rabobank en daar is het inderdaad zo eenvoudig. Gewoon geld overboeken naar het rekeningnummer van je hypotheekbank met je hypotheeknummer. Enkele (werk)dagen later is het verwerkt.

Bovendien mag je bij de Rabobank maximaal 20% boetevrij aflossen (hetgeen ik de afgelopen paar jaar voor mijn aflossingvrije deel dan ook heb gedaan).

Nog een tip (bij de Rabobank): Toen mijn hypotheekbedrag onder 67.5% woningwaarde (dus niet de WOZ waarde) kwam, kreeg ik 0.3% rentekorting. Scheelde tock weer enkele Euro's per maand ;)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Lud0v1c schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:25:
Zojuist met de ABN AMRO gebeld om extra te gaan aflossen. Ze maken het niet makkelijk, maar goed ik zet door :) De procedure is namelijk best omslachtig. Je moet samen met de adviseur aan de telefoon het incassoformulier laten invullen. Deze krijg ik per post opgestuurd en zal ik moeten retourneren. Vervolgens krijg ik 3 bevestigingsbrieven. Ze gaan het bedrag dan op de eerste dag vd volgende maand incasseren.

+1 voor de Rabo wat dat betreft. Ben prima te woord gestaan, vragen netjes beantwoord, mogelijkheden voorgespiegeld evenals nieuwe berekening o.b.v. schatting in te leggen bedragen. Uitvoering was inderdaad heel simpel, bedrag overmaken o.v.v. referentie en dan aangeven of je looptijdverkorting of lastenverlichting wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Heeft Rabobank niet één of ander gekke transactie fee als je aflost of bijstort op je bankspaarrekening? Laatst iemand gehoord die 7% fee moest betalen voor zoiets

Bij mijn hypotheekverstrekker is het zo simpel als een overschrijving doen naar een rekeningnummer met een leningdeel als beschrijving. Minimale aflossing is 500 euro
Pagina: 1 ... 97 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.