Financiële onafhankelijkheid Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 100 Laatste
Acties:
  • 755.577 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Chief-XL schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:32:
[...]

3 kamers + gezamenlijke keuken, huiskamer, badkamer, toilet :)
Je hebt geen 3 huishoudens. Je hebt 1 huishouden van 3 personen die wel meer verbruikt dan standaard gezin met 3 personen.
Als ik G/W/E en onderhoud eens op 600 zet? DAn kom je in zelfde rekensom op netto inkomsten van 4,8k oftewel 4.2% rendement excl prijsstijgingen en dalingen. Dat is zo'n 2% hoger dan een NL 10-jarig staatsobligatie. Wel meer risico maar evt prijsstijgingen zijn voor jezelf (prijsdalingen ook).
Voor mij interessant genoeg om verder uit te zoeken
Uiteraard is het interessant, maar denk minder rooskleurig dan verwacht. Elke 10 jaar kan je de hele boel aanpakken, dan verdwijnt je rendement al snel verwacht ik. Elke ruimte wordt intensiever gebruikt en de spullen slijten ook hard.

Ik zou eens met een verhuurder gaan praten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-04 03:49
5183 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:34:
[...]

Er vanuit gaan dat het zomaar mag en bakken met geld oplevert is wat mij betreft veel te positief. Vandaar het negatieve. Je moet niet ergens vanuit gaan.

[...]

Als jij 200k moet sparen om een bedrijf op te zetten dan doe je het niet goed. Dat betekend dat je je jaren de blubber werkt en spaart om dat in 1 klap te flushen zonder zekerheid? Dan moet je wel heel, heel, heel zeker zijn van je kansen. Maar als je daar heel zeker van bent dan hoeft er geen 200k in. 200k is echt heel veel geld om in een bedrijfje te stoppen.
Ja, maar als hij dat risico waard vindt? Risico/rendement afweging en afhankelijk van je eigen risicoprofiel
[...]

Nee, het is zeker zinnig om over na te denken en te plannen. Maar het moet wel zinnig blijven. Alles op alles zetten om 500k te sparen en met 50 te stoppen met werken is niet verstandig. Dan schiet het gewone leven erbij in. Het is niet zo dat TS nou zoveel geld schraapt per maand (4.5k netto is erg netjes, maar zie ze bij Dubbeltje op zijn Kant voorbij komen met meer). Als je wil nadenken over je toekomst dan moet je wel realistisch blijven en je leven niet uit het oog verliezen in mijn opinie. Dat is wat ik wil meegeven.
Dat is jou mening, en dat mag! Als deze persoon het waard vindt om nu keihard te werken om later te genieten, zijn goed recht.

@Accountant
Klopt helemaal, er zijn regels mbt huurprijs. Dat is maar goed ook :) Wat ik echter zie aan kamerhuur prijzen in Amsterdam/Utrecht dan is 500 niet irrieel

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:04
[...]

Nee, het is zeker zinnig om over na te denken en te plannen. Maar het moet wel zinnig blijven. Alles op alles zetten om 500k te sparen en met 50 te stoppen met werken is niet verstandig. Dan schiet het gewone leven erbij in. Het is niet zo dat TS nou zoveel geld schraapt per maand (4.5k netto is erg netjes, maar zie ze bij Dubbeltje op zijn Kant voorbij komen met meer). Als je wil nadenken over je toekomst dan moet je wel realistisch blijven en je leven niet uit het oog verliezen in mijn opinie. Dat is wat ik wil meegeven.
Niet kost wat kost daar verkijk je je op. Doen het zonder moeite we ontnemen ons niks. Dus bedoel alleen maar te zeggen dat ik denk dat het haalbaar is. Het is geen doel opzich voorop staat geluk, gezondheid en genieten van gezin en iedereen om ons heen (lekker mellow haha). En volgens huidige planning zou die 500K eerder met 40-45 bereikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
5183 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:39:
[...]

Uiteraard is het interessant, maar denk minder rooskleurig dan verwacht. Elke 10 jaar kan je de hele boel aanpakken, dan verdwijnt je rendement al snel verwacht ik. Elke ruimte wordt intensiever gebruikt en de spullen slijten ook hard.

Ik zou eens met een verhuurder gaan praten :)
Precies ik zou graag eens in de toekomst met de 2 kanten gaan praten. Met een groepje studenten gaan eten wat ze wensen/eisen in een kamer waar ze voor willen betalen. En een uitbater van een studentenhuis en een realistisch plaatje boven tafel krijgen. Lijkt me erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
@Tha-Duck. Dat zowiezo. maar no pain no gain. Zonder risico ga je ook niet meer rendement halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:10
[...]
Er vanuit gaan dat het zomaar mag en bakken met geld oplevert is wat mij betreft veel te positief. Vandaar het negatieve. Je moet niet ergens vanuit gaan.
ok, kritische blik is goed!
[...]
Als jij 200k moet sparen om een bedrijf op te zetten dan doe je het niet goed. Dat betekend dat je je jaren de blubber werkt en spaart om dat in 1 klap te flushen zonder zekerheid? Dan moet je wel heel, heel, heel zeker zijn van je kansen. Maar als je daar heel zeker van bent dan hoeft er geen 200k in. 200k is echt heel veel geld om in een bedrijfje te stoppen.
Ah, ik had het anders opgevat. 200K, waarvan een gedeelte voor het opzetten van een bedrijf en de rest als onderdeel van het Financieel Onafhankelijk zijn.
[...]
Ja, mee eens :)
Maar aan de andere kant, 500K met je 50ste bij 4.5K Netto is ook niet geheel onrealistisch en ik proef hier af en toe een sfeer van "dat is toch niet mogelijk", "zo kun je niet leven" etc.
Daar ben ik het niet mee eens, vandaar dat ik misschien wat fel was.
Maar kritisch is altijd goed.

Verder: ik verontschuldig me alvast voor het feit dat ik straks niet meer kan reageren.
Ik moet ga namelijk even ons kind ophalen en samen gezellig lunchen :9
(en daarna moet ik echt nog even wat werk afmaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Chief-XL schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:39:
[...]

Dat is jou mening, en dat mag! Als deze persoon het waard vindt om nu keihard te werken om later te genieten, zijn goed recht.
Nou keihard werken, zoals gezegd ben geen carriebeest. Werk niet extreem hard.
Droom is gewoon ZZP'er in de accountancy (geen personeel gezeur) voldoende betalende klantjes om gelukkig van te leven. Als ik dat met 40 zou kunnen bereiken lijkt me heerlijk. Maar ben een angsthaas loondienst is wat gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Prima toch? Ieder zo zijn/haar doelen in het leven. Het leven is keuzes maken. De een maakt keuze voor A en ander voor B. Ieder voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
rube schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:42:
[...]

Maar aan de andere kant, 500K met je 50ste bij 4.5K Netto is ook niet geheel onrealistisch en ik proef hier af en toe een sfeer van "dat is toch niet mogelijk", "zo kun je niet leven" etc.
Rube en ik staan er volgens mij beetje hetzelfde in :). En eet smakelijk met je kind!

Ik sta lachend te tanken met mijn 14 jaar oude LPG bak. Dan kijk ik dromend naar die mooie BMW 5 serie die daar staat te tanken en als die vol is heb ik voor 18 euro getankt in Belgie en dan voelt het toch wel prettig, wetend dat ik ook die BMW had kunnen rijden. (toen ik 19 was 11k stuk geslagen op een auto, maar tot de conslusie gekomen dat het ook niet alles is).

Of wat ik ook doe. Autkosten afzetten tegen een vakantie. Wat heb ik liever weekje naar de zon of die nieuwe auto die toch meer stilstaat. Dan maar iedere vakantie die ik heb weekje naar de zon :) daarom rij ik dus een oude grafbak. En dan lees ik op vakantie met plezier de autoweek met de nieuwste auto's en technieken, heerlijk genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Chief-XL schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:39:
Uiteraard :)

Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:40:
[...]

Niet kost wat kost daar verkijk je je op. Doen het zonder moeite we ontnemen ons niks. Dus bedoel alleen maar te zeggen dat ik denk dat het haalbaar is. Het is geen doel opzich voorop staat geluk, gezondheid en genieten van gezin en iedereen om ons heen (lekker mellow haha). En volgens huidige planning zou die 500K eerder met 40-45 bereikt worden.
Het feit dat je concrete plannen maakt op eventuele erfenissen maakt voor mij dat het lijkt dat je enkel met geld bezig bent. Dat beeld zal ongetwijfeld niet terecht zijn (dat zeg je zelf ook :)), het komt enkel zo over :)

Chief-XL schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:42:
@Tha-Duck. Dat zowiezo. maar no pain no gain. Zonder risico ga je ook niet meer rendement halen :)
I know, heb er ervaring mee ;)

rube schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:42:
Ah, ik had het anders opgevat. 200K, waarvan een gedeelte voor het opzetten van een bedrijf en de rest als onderdeel van het Financieel Onafhankelijk zijn.
Dat gaat niet samen lijkt me?
Onrealistisch is het niet, maar ik praat vanuit mijn eigen situatie. Die komt redelijk overeen met TS qua inkomen en uitgaven en kind (al is onze dochter al bijna 2). We hebben geen exorbitante levensstijl en er valt zeker te besparen, maar ik zou het niet halen die 500k op mijn 50e. Dan ben ik 100 op zijn minst. Als je uitgaat van een gemiddeld rendement van 4% en je zou 20 jaar sparen voor 500k dan moet je denken aan een inleg van rond de 1500 euro per maand. Ik zeg niet dat het onrealistisch is, maar op 4.5k netto met een gezin met een kind is het, wat mij betreft, niet haalbaar zonder serieus in te leveren op kwaliteit van leven.
Verder: ik verontschuldig me alvast voor het feit dat ik straks niet meer kan reageren.
Ik moet ga namelijk even ons kind ophalen en samen gezellig lunchen :9
(en daarna moet ik echt nog even wat werk afmaken)
Geniet ze!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Het bedrijf hoeft overigens geen kapitaal. Kan gewoon vanuit thuis werken dan met pc en dergelijke. is meer een bedrag vanaf waarbij ik me comfortabel zou voelen om de stap te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
5183 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:59:
Onrealistisch is het niet, maar ik praat vanuit mijn eigen situatie. Die komt redelijk overeen met TS qua inkomen en uitgaven en kind (al is onze dochter al bijna 2). We hebben geen exorbitante levensstijl en er valt zeker te besparen, maar ik zou het niet halen die 500k op mijn 50e. Dan ben ik 100 op zijn minst. Als je uitgaat van een gemiddeld rendement van 4% en je zou 20 jaar sparen voor 500k dan moet je denken aan een inleg van rond de 1500 euro per maand. Ik zeg niet dat het onrealistisch is, maar op 4.5k netto met een gezin met een kind is het, wat mij betreft, niet haalbaar zonder serieus in te leveren op kwaliteit van leven.

[...]

Geniet ze!!
Kwailiteit van leven tja hoe defineer je dat? Wij hoeven gelukkig ook niet in te teren op onze kwaliteit dan zou ik me niet prettig voelen. (Laatst naar een 2 sterrenzaak gaan eten, subliem dat zou ik wel eigenlijk 2 keer per jaar moeten gaan doen. Dat was wel echt genieten)

Globaal gezien zijn dit onze kosten:
750 netto -1000 bruto Hypotheek+aflossing
800 vaste lasten: verzekringen conbtributies VGZ noem het maar op (alles via een automatische incasso op een aparte rekening
500 vakanties: 4 vliegvakanties per jaar 6 weken zoiets (mallorca, Ibiza, canarische eilanden/griekenland+ een stad in de zomer).
750-1000: Eten, brandstof vervangingen (alles vrij nieuw) onderhoud noem het maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:59
rube schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:21:
Ieder uur dat je verplicht bent om te werken, is een uur dichter bij je dood >:)
Toch is een deftige pot geld wel wijsheid. Zeker voor ITers. Net als voetballers of prostituees is er een datum van uiterste houdbaarheid. Met 45, 50, 55 .. 67 wordt het steeds moeilijker om een baantje te krijgen. Als ITer kun je hopelijk wel verder als ZZPer. Dan is een reserve wel handig om de tijd tussen klussen op te vangen. De TS heeft daar als accountant schat ik minder last van.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
mekkieboek schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 12:26:
[...]

Toch is een deftige pot geld wel wijsheid. Zeker voor ITers. Net als voetballers of prostituees is er een datum van uiterste houdbaarheid. Met 45, 50, 55 .. 67 wordt het steeds moeilijker om een baantje te krijgen. Als ITer kun je hopelijk wel verder als ZZPer. Dan is een reserve wel handig om de tijd tussen klussen op te vangen. De TS heeft daar als accountant schat ik minder last van.
Klopt accountant is een ervaringsberoep en ouderdom straalt wijsheid autoriteit en vertrouwen uit. Maar de accountnacy branche ondergaat ook een moeilijke tijd. De digitalisering is te merken in de accountancy en dat gaat hard. Er worden steeds minder handjes noodzakelijk. Het geld geeft dan inderdaad gemoedsrust en het snijd aan de andere kant nog eens. Als wij 4,5K uit zouden geven zou het moeilijker besparen zijn naar 3K. Nu zijn we al gewend aan die 3K dat is ons normale uitgave patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Nee, het is zeker zinnig om over na te denken en te plannen. Maar het moet wel zinnig blijven. Alles op alles zetten om 500k te sparen en met 50 te stoppen met werken is niet verstandig.
Jij probeert jouw mening als een feit te verkopen en dat noem ik niet verstandig. Dat jij wilt doorwerken tot je 65e, dat is prima.. Maar niet iedereen wil dat. Sowieso zullen bedrijven niet om oud personeel verlegen zitten.. dus je bent op je oude dag een stuk kwetsbaarder. Het is dan wel prettig om te weten dat je niet hoeft te werken.
Dan schiet het gewone leven erbij in. Het is niet zo dat TS nou zoveel geld schraapt per maand (4.5k netto is erg netjes, maar zie ze bij Dubbeltje op zijn Kant voorbij komen met meer). Als je wil nadenken over je toekomst dan moet je wel realistisch blijven en je leven niet uit het oog verliezen in mijn opinie. Dat is wat ik wil meegeven.
Wie zegt dat hij zijn leven uit zijn ook verliest? Ik zet het grootste gedeelte van mijn inkomen opzij en ik ben vele malen gelukkiger dan toen ik alles uitgaf (had wel een paar maandsalarissen op mijn bankrekening staan.. maar dat was het dan ook).

[ Voor 3% gewijzigd door Alarmnummer op 20-12-2013 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Geniet ze!!
Dank je, maar hij had toch bij een vriendje afgesproken dus ik moet toch alleen lunchen. Zelfs als ze jong zijn zijn ze al vaak de deur uit :+
5183 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:59:
[...]
[...]
&
Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 12:16:
[...]
Kwailiteit van leven tja hoe defineer je dat? Wij hoeven gelukkig ook niet in te teren op onze kwaliteit dan zou ik me niet prettig voelen. (Laatst naar een 2 sterrenzaak gaan eten, subliem dat zou ik wel eigenlijk 2 keer per jaar moeten gaan doen. Dat was wel echt genieten)
Precies, kwaliteit van leven heeft weinig te doen met geld.
Vaak zeggen mensen dat hun studentenperiode de beste tijd was, terwijl dat tevens de tijd is dat je het minste geld hebt. Ik kan beide beamen. En geld an sich maakt mij nog steeds niet gelukkig, wel de vrijheid die ik me daarmee kan veroorloven.

Onze situatie:
Uitgaven € 2344 / maand. Met 2 kids wel te verstaan. En een auto. En vakantie. En internet :P. Nou ja, alles wat ik wil. Ik WIL niet meer spullen of een duurdere auto. Daar zou ik alleen maar ongelukkiger van worden. (Ik wil nog wel een keer een huis bouwen, maar da's een ander verhaal.)

Inkomsten € 6184 / maand (loon, vakantiegeld, bonus, rente, dividend, verkoop 2de hands spullen)
Dus we sparen € 3850 / maand = 46K per jaar.

Deze bedragen zijn het gemiddelde over de laatste 12 maanden.En zoals her er nu naar uitziet gaan die zelfs nog iets veranderen de komende maanden in ons voordeel.
Die 5 ton gaan wij dus makkelijk halen voor onze 50ste (tenzij ik onder een bus kom, vliegtuig neerstort, stik in een botje, ontslagen word en jaren geen nieuwe baan kan vinden etc. disclaimer). Sterker nog, dan ben ik net de 40 gepasseerd.

Maar ook hierbij gaat het eigenlijk niet om het absolute bedrag maar om de percentages. De een kan rentenieren van 500K, de ander komt er moeilijk 4 jaar van rond.500K zou voor ons nog niet voldoende zijn onszelf financieel onafhankelijk te verklaren bij ons huidige uitgavenpatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
rube schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 12:56:
[...]

Onze situatie:
Uitgaven € 2344 / maand. Met 2 kids wel te verstaan. En een auto. En vakantie. En internet :P. Nou ja, alles wat ik wil. Ik WIL niet meer spullen of een duurdere auto. Daar zou ik alleen maar ongelukkiger van worden. (Ik wil nog wel een keer een huis bouwen, maar da's een ander verhaal.)

Inkomsten € 6184 / maand (loon, vakantiegeld, bonus, rente, dividend, verkoop 2de hands spullen)
Dus we sparen € 3850 / maand = 46K per jaar.

Deze bedragen zijn het gemiddelde over de laatste 12 maanden.En zoals her er nu naar uitziet gaan die zelfs nog iets veranderen de komende maanden in ons voordeel.
Die 5 ton gaan wij dus makkelijk halen voor onze 50ste (tenzij ik onder een bus kom, vliegtuig neerstort, stik in een botje, ontslagen word en jaren geen nieuwe baan kan vinden etc. disclaimer). Sterker nog, dan ben ik net de 40 gepasseerd.

Maar ook hierbij gaat het eigenlijk niet om het absolute bedrag maar om de percentages. De een kan rentenieren van 500K, de ander komt er moeilijk 4 jaar van rond.500K zou voor ons nog niet voldoende zijn onszelf financieel onafhankelijk te verklaren bij ons huidige uitgavenpatroon.
Mooi om te lezen! Knappe prestatie! Zit er een eerlijke verdeling in het loon of verdient de ene fors meer (dat zou een klein risico kunnen zijn)?
Heb je misschien ook verdeling in huisvestiging/vaste lasten en overige uitgave? Dacht zelf dat ik al aan de lage kant zat.
1.5K houden we standaard over. Daar komen 2 keer vakantiegeld en 1 keer 13e maand nog eens bij. Dus gemiddeld genomen kom je dan op 2K spaartoename per maand uit.
Vermogens toename voor 2013 zal uitkomen op ongeveer 26K (van 83K naar 109K). Niet slecht aangezien er nog een bruiloft in zit waar we zelf ongeveer 9K aan hebben bijgedragen. Zet voor 2014 in op 150K erg ambitieus maar moet haalbaar zijn mits goed belegginsresultaat.

Mooiste dingen in het leven zijn gratis toch? De mensen om je heen, je kinderen een wandeling, goed gesprek. Vrije tijd/vermaak is volgens mij een dure post bij veel stellen/gezinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Alarmnummer schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 12:55:
[...]

Jij probeert jouw mening als een feit te verkopen en dat noem ik niet verstandig. Dat jij wilt doorwerken tot je 65e, dat is prima.. Maar niet iedereen wil dat. Sowieso zullen bedrijven niet om oud personeel verlegen zitten.. dus je bent op je oude dag een stuk kwetsbaarder. Het is dan wel prettig om te weten dat je niet hoeft te werken.
Als dat zo overkomt sorry, is niet mijn bedoeling.

En nee hoor, ik ga niet door tot 65. Ik ga met 58 met pensioen. Dat heb ik al besloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:18:
[...]
Mooi om te lezen! Knappe prestatie! Zit er een eerlijke verdeling in het loon of verdient de ene fors meer (dat zou een klein risico kunnen zijn)?
66 om 33%. Komt ook door uren: 40 om 26
Is een risico, maar niet gigantisch. We kunnen in principe volledig rondkomen van salaris van mijn vrouw.
Mijn salaris (de 66%) sparen we dus volledig. Zelfs al zou ik in de toekomst ergens anders minder gaan verdienen, zouden we het nog steeds volledig kunnen sparen.
Theoretisch zouden we nu al rond kunnen komen als ik 2.5 dag zou gaan werken en mijn vrouw geheel zou stoppen. Dat doen we nu nog niet, maar over een jaar of 5 zou ik misschien wel wat minder willen werken als consultant ofzo, als ik een paar uurtjes in de week kan maken en mijn vrouw werkt nog wat zouden we zelfs nog kunnen sparen.
En ook een jaar reizen met het gezin in nog een wilde fantasie.
Heb je misschien ook verdeling in huisvestiging/vaste lasten en overige uitgave? Dacht zelf dat ik al aan de lage kant zat.
uiteraard heb ik dat. ;)
Maar die ga ik hier nu niet posten. Als je meer wilt weten kunnen we via PM details bespreken.
1.5K houden we standaard over. Daar komen 2 keer vakantiegeld en 1 keer 13e maand nog eens bij. Dus gemiddeld genomen kom je dan op 2K spaartoename per maand uit.
Vermogens toename voor 2013 zal uitkomen op ongeveer 26K (van 83K naar 109K). Niet slecht aangezien er nog een bruiloft in zit waar we zelf ongeveer 9K aan hebben bijgedragen. Zet voor 2014 in op 150K erg ambitieus maar moet haalbaar zijn mits goed belegginsresultaat.
Ook erg netjes hoor. Zou niet al te veel uitgaan van belegginsresultaten, die kunnen ook negatief zijn ;-).
Mooiste dingen in het leven zijn gratis toch? De mensen om je heen, je kinderen een wandeling, goed gesprek. Vrije tijd/vermaak is volgens mij een dure post bij veel stellen/gezinnen.
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
5183 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:38:
[...]
Als dat zo overkomt sorry, is niet mijn bedoeling.

En nee hoor, ik ga niet door tot 65. Ik ga met 58 met pensioen. Dat heb ik al besloten :)
haha, goeie.
Misschien zou je ons dan ook wat willen vertellen over je plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Ik weet niet hoe oud jullie zijn maar 65 is achterhaald. Ik ben 30 en ik moet al door werken tot mijn 70ste of 71ste. Dat gaat aan de levensverwachting gekoppeld worden en dat gaat hard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:41:
Ik weet niet hoe oud jullie zijn maar 65 is achterhaald. Ik ben 30 en ik moet al door werken tot mijn 70ste of 71ste. Dat gaat aan de levensverwachting gekoppeld worden en dat gaat hard!
Hey, wat zijn we hier nu aan het bespreken? De overheid gaat ons echt niet verplichten om door te werken hoor. Dat kunnen ze niet (tenzij we een soort sovjet unie gaan worden).
We krijgen "alleen" wat later AOW :+

Ehh, als dat er überhaupt nog is over 41 jaar. Daar ga ik namelijk niet vanuit. Zo wel, leuk extraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-04 15:45
Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:41:
ben ik helemaal met je eens. Ik ben ongeveer even oud en voor je het weet werken wij tot 80 omdat het straks levensverwachting -10 jaar ofzo gaat worden.
Lekker sparen voor de lange termijn dus.
Wat ik een beetje mis in je verhaal is dat je 100K netto op de rekening hebt. Dat is heel leuk als daar 1M aan schulden tegenover staat doe je het nog niet zo goed.
Ik kijk eigenlijk meer naar netto waarde. Dus wat heb je aan bezittingen (vermogen maar ook waarde huis) na aftrek van je schulden.
Als je dan nog boven de 100K komt op je 30e doe je het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Holy crap. Met 6k netto inkomen/mnd 46k kunnen sparen in een gezin van 4!!! Hahahaha. Daar komen wij bij lange na niet aan. Goed man.
Wij zijn gezin van 3, kleine van 18mnd. Netto inkomen / maand 5k. 1-verdiener
Hypotheek netto 900. G/W/E/I 200/mnd. Opvang, 2 middagen om te laten spelen met andere kinderen 400. Dat maakt 1.500. Verzekeringen 350, boodschappen 500. totaal 2350
Zouden we theoretisch 2.5k over moeten houden. Vrouw maakt standaard 1k over naar spaarrekening. Rest gaat naar vakanties (vrijwel altijd verre bestemmingen en tussendoor weekendjes weg) en God weet wat. Daar is dus wat te behalen. Bonus (gemiddeld 50k/jaar bruto) over laatste 5 jaar gaat volledig naar vermogen.
We hebben geen concreet pensioendoel of vermogensopbouw plan. Eerste behoefte is buffer creeeren voor geval ik tijdelijk werkeloos raak. Daar hebben we 75k voor gereserveerd wat makkelijk opvraagbaar is. Dat hebben we. Daarnaast nog een vrij vermogen, vandaar interesse in deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
rube schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:44:
[...]

Hey, wat zijn we hier nu aan het bespreken? De overheid gaat ons echt niet verplichten om door te werken hoor. Dat kunnen ze niet (tenzij we een soort sovjet unie gaan worden).
We krijgen "alleen" wat later AOW :+

Ehh, als dat er überhaupt nog is over 41 jaar. Daar ga ik namelijk niet vanuit. Zo wel, leuk extraatje.
Haha terechte opmerking zeg ook altijd tegen mensen dat moet je niet incalculeren. Maar goed het is wel een leuk extratje tegen die tijd. Maar ben het met je eens dat het op eigen krachten moet gebeuren!
Wceend schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:45:
[...]

ben ik helemaal met je eens. Ik ben ongeveer even oud en voor je het weet werken wij tot 80 omdat het straks levensverwachting -10 jaar ofzo gaat worden.
Lekker sparen voor de lange termijn dus.
Wat ik een beetje mis in je verhaal is dat je 100K netto op de rekening hebt. Dat is heel leuk als daar 1M aan schulden tegenover staat doe je het nog niet zo goed.
Ik kijk eigenlijk meer naar netto waarde. Dus wat heb je aan bezittingen (vermogen maar ook waarde huis) na aftrek van je schulden.
Als je dan nog boven de 100K komt op je 30e doe je het goed.
Huis staat niet onder water, recentelijk aangekocht dus nog weinig opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

rube schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:40:
[...]

haha, goeie.
Misschien zou je ons dan ook wat willen vertellen over je plan?
Uiteraard: ik stop op de dag dat ik 58 word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 22:11
Hmm ik doe het verkeerde werk denk ik. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Chief-XL schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:52:
Holy crap. Met 6k netto inkomen/mnd 46k kunnen sparen in een gezin van 4!!! Hahahaha. Daar komen wij bij lange na niet aan. Goed man.
Wij zijn gezin van 3, kleine van 18mnd. Netto inkomen / maand 5k. 1-verdiener
Hypotheek netto 900. G/W/E/I 200/mnd. Opvang, 2 middagen om te laten spelen met andere kinderen 400. Dat maakt 1.500. Verzekeringen 350, boodschappen 500. totaal 2350
Zouden we theoretisch 2.5k over moeten houden. Vrouw maakt standaard 1k over naar spaarrekening. Rest gaat naar vakanties (vrijwel altijd verre bestemmingen en tussendoor weekendjes weg) en God weet wat. Daar is dus wat te behalen. Bonus (gemiddeld 50k/jaar bruto) over laatste 5 jaar gaat volledig naar vermogen.
We hebben geen concreet pensioendoel of vermogensopbouw plan. Eerste behoefte is buffer creeeren voor geval ik tijdelijk werkeloos raak. Daar hebben we 75k voor gereserveerd wat makkelijk opvraagbaar is. Dat hebben we. Daarnaast nog een vrij vermogen, vandaar interesse in deze topic.
Net salaris! Mooi 6 cijferig bruto inkomen(zal wel veel werkdruk/veranwoording tegenover staan).
Verre bestemmingen zijn vaak erg duur. Wij zijn heel praktisch ingesteld m.b.t. vakanties. We kijken waar Ryanair ons goedkoop naar de zon brengt.
Gewoon maandelijks in Excel eens bijhouden waar je geld naar toe gaat werk al erg verlichtend en al helemaal als je het structureel doet en een hele geschiedenis hebt van enkele jaren.

Met vrij vermogen bedoel je een bedrag dat met risico in aandelen gestoken mag worden of andere vorm van belegging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visje2305
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:20
Modale mannen die 5-6k netto per maand verdienen....Dacht dat modaal ergens rond 35k bruto lag? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Tha_Duck: Dat is niet het plan, dat is de uitvoering! Anyway, jammer maar okay als je niets wilt delen.

@Senor Sjon: ach je hebt het wel eens vaker voorbij zien komen dus het zou niet helemaal nieuw moeten zijn. Bovendien, je hebt in ieder geval tijd om te internetten en te posten tijdens je werk :+

@Accountant: werkdruk valt mee (nu en dan), wel bepaalde verantwoording en specialisme (en geluk, hahaha). Edit: oh, wow, ChiefXL maakt de 5K netto, netjes idd. Nu nog het spaarpercentage opkrikken :9

@visje2305: lol, ik heb ook nooit gezegd dat ik modaal verdiende. Overigens, ons inkomen is van ons gezamenlijk, sleep dat niet alleen naar binnen...
Maar zoals eerder gemeld, het gaat niet om de absolute bedragen maar om het percentage wat je kunt sparen. Of je nu 70% spaart bij een inkomen van 100K of van 10K, in beide gevallen ben je naar 11 jaar financieel onafhankelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door rube op 20-12-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
als je veel geld hebt kan het volgens mij nog wel eens lonen een een stuk erpachtgrond te kopen.... stel je koopt een stuk grond waar erfpacht op zit (als je er zelf nog een huis / kantoor op moet zetten is denk ik wat minder rendabel) voor 10.000 en je vraagt een pacht van 600 , heb je al een jaarlijks rendement van 6%... nou zijn de getallen uit de dikke duim gezogen, maar je snapt het idee...
bijkomend voordeel: geen gezeik van lekkende daken, schilderen van kozijnen en ander huurdergeneuzel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:11
rube schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 14:11:
Maar zoals eerder gemeld, het gaat niet om de absolute bedragen maar om het percentage wat je kunt sparen. Of je nu 70% spaart bij een inkomen van 100K of van 10K, in beide gevallen ben je naar 11 jaar financieel onafhankelijk.
Leuk hoor, maar een groter percentage sparen is natuurlijk makkelijker met een groot inkomen dan met een klein inkomen (als bijna alles verplicht opgaat aan vaste lasten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:28
@Accountant: Heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien is het al voorbij gekomen:

- hypotheek aflossen
- indexbeleggen (veel meer zekerheid dan beleggen in aandelen)
- volg je blogs op het gebied van consuminderen/sparen/investeren zoals bijvoorbeeld Mrmoneymustache.com en jlcollinsh?

Financieel onafhankelijk zijn is waarschijnlijk niet je echte doel, maar vroeg met pensioen gaan waarschijnlijk wel. Het spaargeld wat je dan nodig hebt is 25x je jaaruitgaves om met pensioen te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
PatrickH89 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 14:30:
[...]
Leuk hoor, maar een groter percentage sparen is natuurlijk makkelijker met een groot inkomen dan met een klein inkomen (als bijna alles verplicht opgaat aan vaste lasten).
Dat is zeker waar, maar ook bij een lager inkomen is veel sparen is niet onmogelijk.
Jacob Lund Fisker kon zelfs 85% sparen van een modaal salaris en was daarmee binnen 5 jaar financieel onafhankelijk. (zie de link voor zijn boek hierover).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
PatrickH89 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 14:30:
[...]

Deels mee eens. Maar als je niets aan het inkomen kunt wijzigen kun je de uitgave kant misschien aanpakken. Boven je stand wonen, 2 auto's bezitten (dit kost echt kapitalen, ik schrik ervan dat ik 6 weken per jaar moet werken om 2 van die bakjes op de weg te houden). Alle kosten direct op een vergelijkingssite invoeren. En dan is de keuze aan die persoon of hij die wijzigingen in zijn leven wil opnemen.
Ik hoef er niets voor te laten dus het komt misschien inderdaad wat makkelijk voor mij over om het zo te typen. Maar ik ben me wel vrij bewust van iedere euro die uitgeef.
Laatst stuurde mijn vrouw me naar de AH voor crackers van de LU. Ik kwam terug met 2 pakjes ik zeg kijk maar of je het verschil proeft :) .... en ze koos de goedkoopste :+ . Dus nu mag ik wat minder vaak boodschappen doen :P (maar ze gaf me wel gelijk). Gelukkig haalt ze dat geintje niet uit met mijn coca-cola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-04 15:21

fub

Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 14:46:
Gelukkig haalt ze dat geintje niet uit met mijn coca-cola.
Als je het verschil toch niet proeft, dan maakt het (dus) niet uit. Als je het verschil wel proeft, dan heb je een argument waarom je toch het A-merk wilt hebben.
Lijkt me dus een prima experiment om eens uit te voeren! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
fub schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 14:48:
[...]

Als je het verschil toch niet proeft, dan maakt het (dus) niet uit. Als je het verschil wel proeft, dan heb je een argument waarom je toch het A-merk wilt hebben.
Lijkt me dus een prima experiment om eens uit te voeren! :P
Klopt zit veel tussen de oren volgens mij. Ik drink overigens blikjes coca cola die zijn in mijn geval goedkoper dan flessen cola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:28
Ik zou me eens gaan verdiepen in Indexbeleggen als ik jou was, met jouw horizon (25-30 jaar) is dat een fantatstische beleggingsvehikel tegen enorm lage kosten. Als je daarin investeert gedurende slechte en goede tijden heb je verloop van tijd een enorm renderende portfolio welke voor een gedeelte van je toekomstige inkomsten kan zorgen en ervoor zorgt dat je vroeger met pensioen kunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Klopt index beleggen met Trackers op de Index heeft mijn voorkeur. Qua kosten structuur en eenvoud goede producten. Dan kun je er voor kiezen iedere periode 1000 in te stoppen en daar koop je in dure periodes weinig aandelen en in goedkopere periodes veel aandelen. Maar toch schakel je daar niet de extreme fluctuaties geheel mee uit. Je moet een exit strategie hebben een ultieme stopprijs waarbij je zegt nu ga ik aan de zijlijn staan en dan stap ik weer in, anders duurt het te lang voordat je weer op het oude niveau terug bent of ooit zult komen. Tevens eist het jarenlange discipline en wellicht krijg je in de loop der tijd meer vermogen ter beschikking waardoor de verhouding scheef trekt waardoor je teveel tegen huidige prijzen koopt (kan overigens wel ook weer gunstig werken weet je niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik geloof niet in eerder stoppen met werken (daar ga je volgens mij alleen maar eerder dood van :P ).

Waar ik wel in geloof, is relaxter leven.

Het is ook 1 van de redenen waarom ik weer een huis wil kopen. Dan kan ik namelijk gaan aflossen en mijn maandlasten relatief laag houden (terwijl ik nu huur en dat elk jaar alleen maar duurder gaat worden).

Ik vind 20k spaargeld genoeg als buffer en eigenlijk wil ik alles wat ik daarboven aan vermogen opbouw in een woning stoppen en daarmee dus in het verlagen van de maandlasten.

Het doel daarbij is niet dat ik eerder kan stoppen met werken, maar wel dat ik misschien ooit wel 32 uur per week werk en mij ook niet al te druk hoef te maken over hoeveel geld ik verdien, omdat de lasten toch laag zijn.

Het lijkt me heerlijk om weinig geldzorgen te hebben, gewoon rustig naar mijn werk te gaan zonder al teveel stress, en vrijetijd over te houden om leuke dingen te doen met mijn gezin.

En dat doe ik dan desnoods totdat ik omval. Dat is altijd nog beter dan nu alles oppotten met als doel ooit een keer eerder te stoppen met werken. Want misschien gebeurt dat wel nooit en ben ik dan al lang dood.

Ik ben overigens al redelijk op weg. Ik werk sowieso maar 36 uur per week (1 vrijdag in de 2 weken vrij) en leef relatief voorzichtig (geen dure auto, bouw genoeg spaargeld op, etc).

Misschien volgend jaar of het jaar daarop een huisje kopen met een aanbetaling en elk jaar wat extra aflossen. Dan doe ik het naar mijn idee prima.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

rube schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 14:11:
@Tha_Duck: Dat is niet het plan, dat is de uitvoering! Anyway, jammer maar okay als je niets wilt delen.
Moet je dan perse een plan hebben? Zou niet weten waarom. Weten dat je iets gaat doen is voldoende wat mij betreft. Zie wel hoe het zich dan oplost, wie dan leeft wie dan zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Mijn salaris is inderdaad ver boven modaal maar wilde toch meeposten in dit onderwerp ter lering en vermaak.

Indexbeleggen is inderdaad een goedkope manier van breed beleggen. Laat je eerst erg goed informeren als je GEEN verstand van beleggen hebt.

@ Tha_Duck Heerlijke instelling maar in mijn ogen onrealistisch. Het is een beetje gokken op goed geluk :) Een plan is niet noodzakelijk maar het KAN helpen

@ Accountant, mijn werkweek is idd >40u per week maar niet zodanig dat ik geen tijd heb voor andere dingen. Goed plannen en discipline is daarin key. Werkdruk is net hoe je dat aanvoelt. Ik heb veel verantwoordelijkheid maar ik ben tot nu toe erg stressbestendig gebleken. Voor werk wel regelmatig in het buitenland (Gold status Flying Blue)
Vrij vermogen = alles boven de 100k die ik liquidie wil hebben in geval van onvoorziene werkeloosheid. Die kan ik idd beleggen of wat dan ook (wat ook al deels gebeurt). Besef eigenlijk dat 100k wel erg prudent is

Wat ik hier heb geleerd tot zover:
1. Maak eerst een goed overzicht van financieel huishouden. Inkomsten en uitgaven.
2. Bepaal je financiele doelen. Buffers, pre-pensioen etc. Vergeet niet te bedenken wat voor JULLIE belangrijker is. Nu die extra vakantie of meer vermogen opbouwen. Die keus is PERSOONLIJK
3. Uitgaven: als je kan en wilt, hierop besparen wat leidt tot meer vermogen
4. Inkomsten: hoe kan je het vermogen zo effectief mogelijk inzetten om je doel te bereiken
2 t/m 4 zal een itteratie zijn maar mijn advies is om ambitieuze doch realistische doelen neer te zetten
5. Doe dit proces periodiek

Dit ga ik de komende weken dus ook doen ism mijn gezin. Heb lekker vrij en ga er eens goed voor zitten.

Wat ik nu al vrij zeker weet dat financiele onhanfkelijkheid er voor mij de eerste decennia niet inzit :). Ik wil graag op een voor mij leuke leeftijd kunnen stoppen met dagelijkse werken en in die tussentijd ook van het leven genieten. Hoe en op welke manier, wellicht dat ik dat hier kan delen (als dat mag aangezien wij dus niet modaal verdienen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Lethalis schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 16:40:
Ik geloof niet in eerder stoppen met werken (daar ga je volgens mij alleen maar eerder dood van :P ).

Waar ik wel in geloof, is relaxter leven.
Misschien denkt je baas daar op een willekeurig tijdstip anders over.

Werken kan overigens in vele vormen. Liefst doe ik dat zonder een gezagsverhouding en verplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:11
Hier ben ik ook mee bezig, afgelopen februari is onze nieuwbouwwoning opgeleverd en we willen ook direct beginnen met aflossen.
Mijn vriendin en ik verdienen modaal maar we letten allebei goed op wat we uitgeven, en daarmee bedoel ik, geen impuls aankopen, maar we maken wel elk jaar (als ik nu terug denk is het eigenlijk elke 9 maanden :) ) een lange verre reis en daarbij ga ik meestal nog een weekje skien met vrienden.
Ik wil mijn maandlasten het liefst zo laag mogelijk zodat we steeds meer kunnen aflossen.
Voor de zekerheid hebben we een buffer van 20k achter de hand mocht er iets gebeuren.

Ik hoef gelukkig geen plan te maken voor het eerder stoppen met werken, ik stop sowieso op mijn 59e :P
(lang leve de Defensie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Chief-XL schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 16:51:
Hoe en op welke manier, wellicht dat ik dat hier kan delen (als dat mag aangezien wij dus niet modaal verdienen :))
Als topic starter geef ik jou die toestemming :+ . Erg leerzaam. Het gaat mij er gewoon om dat vele mensen direct aan miljoenen denken bij financieel onafhankelijk terwijl dat niet noodzakelijk is!

ik ben benieuwd naar je uitkomsten. Het scheelt natuurlijk ook als je wederhelft meegaand is en ook tevreden is met een bepaalde levensstijl (lees geen gat in zijn/haar hand heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dank en ja, ook al verdien je niet modaal, ik zou ook graag je je inzichten de komende tijd ter lering en vermaak (en je hebt toestemming van de TS :+ ).

Wellicht dat ik (en ook Tha_Duck :P ) er nog iets van op kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
stokmeister schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 16:55:

Ik hoef gelukkig geen plan te maken voor het eerder stoppen met werken, ik stop sowieso op mijn 59e :P
(lang leve de Defensie)
Hoe oud ben je nu? Ik ken ook familieleden binnen defensie die komen toch van een koude kermis thuis hoor, die mogen langer werken.

Je gaat ervan uit dat andere mensen iets voor je regelen dan heb je het nooit zelf in hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 17:02:
[...]
Je gaat ervan uit dat andere mensen iets voor je regelen dan heb je het nooit zelf in hand!
Het is sowieso een illusie om te denken dat je alles zelf in de hand kunt houden.

Als jij morgen arbeidsongeschikt wordt, kun je lijdzaam toekijken hoe dat vermogen slinkt en is er niets wat je daaraan kunt doen. Dan heb je misschien wel spijt dat je niet iets leuks met dat geld gedaan hebt toen het nog kon.

Daarom leef ik wel voorzichtig, maar probeer ik ook leuke dingen te doen. Sparen is belangrijk, maar zeker niet het belangrijkste. Hoe ik vandaag leef, telt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@beleggen: vaak denken mensen direct aan aandelen als je het over beleggen hebt. Maar geld op een spaarrekening betekend ook beleggen. Dan beleg je namelijk in valuta (de euro). En ook geld op een spaarrekening breng risico's met zich mee (valuta kan een stuk minder waard worden tov andere valuta, maar denk ook aan DSB-Ice-save-Cyprus-Argentinie e.d.).

En er zijn meer mogelijkheden als aandelen om te beleggen. Dat is ook zeer aan te raden.
Je zal in 2000 maar je complete vermogen in een AEX indextracker ( ;) ) hebben gestopt. Dan sta je nu misschien weer op hetzelfde niveau (na herbeleggen dividend) maar heb je 13 jaar lang geen rendement gemaakt.

Ik kan dit boek aanraden http://www.amazon.com/The...-Investment/dp/1118288254 Zelf al is de strategie niets voor jou, het laat je nadenken over spreiding en bescherming van je vermogen, zelfs tegen zwarte zwanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
Ik ben nu 30, ik heb een vaste aanstelling.
Het is wel zo dat jongens die na mij in dienst zijn gekomen langer door moeten werken.
Ik weet niet of het per defensie onderdeel verschilt maar dat zou best kunnen, ik kan me voorstellen dat een iemand met een administratieve functie bij defensie langer door kan werken dan het onderdeel waar ik bij zit.
En inderdaad ik heb het niet zelf in de hand, maar ik zal nu toch af moeten gaan op het geen wat in mijn contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Je "moet" nog 29 jaar werken bij een en dezelfde werkgever en je gaat ervan uit dat er in die tussentijd niets veranderd, bij jezelf of bij je werkgever?
Ik denk: als je dat werkelijk denkt ben je naïef :9

Ik zou zeggen, kijk eens wat de overheid tussen 1984 en nu allemaal heeft veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lethalis schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 17:07:

Daarom leef ik wel voorzichtig, maar probeer ik ook leuke dingen te doen. Sparen is belangrijk, maar zeker niet het belangrijkste. Hoe ik vandaag leef, telt ook.
Dat is altijd de afweging die je moet maken. Geld maakt niet gelukkig, maar het gebrek er aan wel vaak ongelukkig.
Als je niets gespaard hebt kan je ook zonder baan komen of arbeidsongeschikt worden. Dan is de klap enorm. Het je wel wat op de bank, dan zie je vermogen teruglopen, maar dan gebruik je het precies waarvoor het is. Het maakt op dat moment je leven makkelijker.

Werkloos raken is financieel een veel grotere klap dan dat iedereen denkt. Zelfs met de huidige WW regels.
Veel mensen denken dat je 38 maanden WW krijgt...mis, je moet minimaal 38 jaar gewerkt hebben voor je dat krijgt. Er van uitgaande dat je begonnen bent rond je 18e moet je dus al 56 zijn. Anders haal je het niet. Iemand van 45 die op zijn 25ste is gaan werken krijgt dus maar 20 maanden. En vanaf 40 is het al lastig een nieuwe baan te krijgen. In het nieuwe systeem wordt dat snel slechter.
Mensen denken ook dat je 70% van je salaris krijgt...mis, er zit een maximum aan. Je kan nooit meer dan ongeveer 36K per jaar krijgen. Lag je salaris boven de 52K dan haal je de 70% niet. Had je 100K per jaar dan krijg je dus maar 36%.
Had je dingen als een bonus? Telt niet mee bij de berekening, auto, laptop telefoon en weet ik wat nog meer van de zaak? Telt niet mee voor de berekening. En dan nog een vergeten postje: De arbeidskorting, de belastingvrijstelling die je krijgt als je inkomen uit arbeid hebt. Die krijg je niet als je in de WW zit. Dat kan oplopen tot 130 euro per maand minder.
Ik zat zelf in die situatie en van mijn 55K salaris bleef ongeveer 61% WW over .
Maar wat ik wel gedaan had in de loop der jaren was mijn huis aflossen, sparen en extra aanvullende pensioenzaken regelen. Het gevolg is dan ook dat ik min of meer onafhankelijk werd en kon zeggen: Ouch... dat ontslag is niet leuk. Maar het is geen ramp, ik kan het opvangen. Natuurlijk slinkt mijn vermogen. Maar ook ik ben net als accountant:

Accountant in "Financieel onafhankelijk voor de modale man"

in een twee sterren restaurant wezen eten

http://www.restaurantfred.nl/

en ik heb daar geen seconde over na hoeven denken. Het was ook niet de eerste keer en zeker niet de laatste keer

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
Voor mij geldt niet "moet" maar "mag" nog werken.
En ja ik ga er wel vanuit dat ik daar blijf werken, het gaat erom dat je jezelf blijft specialiseren en dat defensie jou graag wilt behouden, hier krijg je dan ook genoeg tijd voor.
Dat kan je naïef vinden, het is ook niet zo dat ik verder geen diploma's heb, mocht er iets gebeuren dan heb ik dat om op terug te vallen.

De overheid heeft inderdaad een hoop veranderd, maar voorlopig zijn wij een van de oudste, nog bestaande onderdelen ter wereld. :*)

Maar hoe dan ook niemand kan in de toekomst kijken (wel rekening mee houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

stokmeister schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 17:28:

De overheid heeft inderdaad een hoop veranderd, maar voorlopig zijn wij een van de oudste, nog bestaande onderdelen ter wereld. :*)
De cavalerie was ook erg oud he? Hoe staat het daar tegenwoordig mee? >:)

http://www.ad.nl/ad/nl/10...0-tanks-aan-Finland.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik hoor wel veel mensen praten over spaargeld.. En dat is mooi, tot er een bank in problemen komt en de spaarders mogen opdraaien voor die kosten (en ook de investeerders).

We krijgen straks gewoon Cyprus maar dan op EU-niveau.

Men praat over het ontzien van de belastingbetaler, maar als je ziet wat de overheid voor rentes eist op die leningen, is dat niet misselijk, en daar verdient de belastingbetaler dus aan de andere kant ook flink aan natuurlijk.

Zo had de lening van de overheid aan de ING een rente van 17% per jaar op het openstaande bedrag.

De rente op die leningen vloeien natuurlijk terug richting de belastingbetaler in de vorm van minder lastenverzwaring. Dat gaat dus volledig omgedraait worden.

Goed, nu moet er nog invulling komen, maar als we collectief staan, sta je sterker. Ik wil niet oproepen tot een bankrun, want dat mag niet. Maar als individu kom je nergens, en in een collectief wel, kijkend naar vakbonden en hun pressie-middelen.. Hoger risico is dan best gunstig vanwege het afdwingen van hogere rentes, en anders sparen we wel in de oude sok...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
Ortep schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 17:35:
[...]

De cavalerie was ook erg oud he? Hoe staat het daar tegenwoordig mee? >:)

http://www.ad.nl/ad/nl/10...0-tanks-aan-Finland.dhtml
hahaha daar heb je een punt!
Maar als je ergens kan besparen dan is het wel bij de landmacht :P

maar we dwalen af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

RaZ schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 17:40:
Ik hoor wel veel mensen praten over spaargeld.. En dat is mooi, tot er een bank in problemen komt en de spaarders mogen opdraaien voor die kosten (en ook de investeerders).
Daar hebben we de garantie regeling voor. En als je zoveel geld hebt dat je boven de garantie uit komt ga je het verdelen over meerdere banken...2...3...4 enz. We hebben niet zoveel banken in Nederland, maar er zijn vast wel betrouwbare Duitse of Zwitserse banken te vinden die graag bereid zijn een paar ton van je op te bergen

Bovendien: Als je zoveel geld hebt wil je het niet eens op een spaarrekening. Dan moet je echt andere dingen gaan doen. Maar dan nog kan je het wel 'sparen' noemen in de meest basale betekenis van het woord. Geld of middelen opzij zetten voor slechtere tijden

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 20-12-2013 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Lethalis schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 17:07:
[...]

Als jij morgen arbeidsongeschikt wordt, kun je lijdzaam toekijken hoe dat vermogen slinkt en is er niets wat je daaraan kunt doen. Dan heb je misschien wel spijt dat je niet iets leuks met dat geld gedaan hebt toen het nog kon.

Mij lijkt de situatie van arbeidsongeschikt met wat spaargeld toch echt prettiger. Ook al besef ik dat die 100K dan relatief snel op zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Accountant schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 21:03:
Mij lijkt de situatie van arbeidsongeschikt met wat spaargeld toch echt prettiger. Ook al besef ik dat die 100K dan relatief snel op zal zijn.
Als het je enige bron is wel ja. Maar minder snel dan dat iedereen denkt. Die 100K is natuurlijk wel netto. Dat komt al snel overeen met 195K bruto. een bijstandsmoeder leeft daar bijna 14 jaar van.
Maar je hebt waarschijnlijk al andere verplichtingen zodat je sneller uitgeeft. Maar je hebt dan waarschijnlijk wel weer een jaar of twee ziekengeld.

edit:

Foute berekening gecorrigeerd]

[ Voor 19% gewijzigd door Ortep op 20-12-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Die 100K is natuurlijk wel netto. Dat komt al snel overeen met 195K bruto.
Whut ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:32

Radjesh

hoi

Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Ik ook niet, want als je bij het UWV aanklopt kijken ze naar je netto-vermogen

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het ging over spaargeld/eigen vermogen. Als jij 100K op de bank hebt staan dan is dat niet hetzelfde als 100K salaris krijgen. Over dat geld van de bank betaal je nl geen echte belasting meer Ja VRH maar die is heel wat lager dan de inkomstenbelasting.
Geld op de bank is dus 'netto' De belasting is al betaald.
Wil jij in enig jaar 100K netto verdienen zal je ongeveer 195K bruto moeten ontvangen.
Ik noemde het zo omdat er mensen zijn die zeggen van 100K kan ik maar 2-3 jaar leven. Ja dat is zo als je 3 achtereenvolgende jaren 33K salaris krijgt en belasting moet betalen. Of in één keer 100K en dan niets meer. (Dat laatste is ongunstiger) Maar als je begint met 100K op de bank kan je er zeker 5 jaar van leven bij hetzelfde uitgave patroon.

[ Voor 9% gewijzigd door Ortep op 21-12-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

CynicRelief schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 00:59:
Ik ook niet, want als je bij het UWV aanklopt kijken ze naar je netto-vermogen
Absoluut niet waar. Het hangt er vanaf waarvoor je bij het UWV aanklopt.
Bij de WW wordt niet naar je vermogen gekeken, niet naar andere inkomstenbronnen en niet naar het inkomen van je partner.
Bij de IOW wordt niet naar je vermogen gekeken en niet naar het inkomen van je partner, ook een inkomen uit een stamrecht telt niet mee.
Bij de IOAW wordt niet naar je vermogen gekeken, wel naar het inkomen van je partner, maar niet naar een inkomen uit een stamrecht.
En zo zijn er nog wel een paar te vinden.

En mijn voorbeeld van de bijstandsmoeder was uitsluitend bedoeld om aan te geven dat zo iemand in een jaar of 14 hetzelfde bedrag krijgt als iemand die bruto 195K in één jaar krijgt. Niet of er wel of niet naar vermogen wordt gekeken

[ Voor 17% gewijzigd door Ortep op 21-12-2013 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Vanavond was in kassa een item over pensioenen. Zijn hier mensen die specifiek (extra)sparen voor hun pensioen? Ik geloof er namelijk niet zo in. Vaak wordt het gedaan door mensen die het belastingvoordeel leuk vinden maar zich dan niet realiseren dat het achteraf wel belast gaat worden (weliswaar tegen lager tarief) maar goed geeft toch een vertekend beeld mijn inziens dat je een bruto bedrag ziet. Daarnaast geef je geld uit handen waar je nauwelijks meer aan kunt.

Weet niet of er ondernemers onder ons zitten, die hebben de mogelijkheid het in eigen beheer op te bouwen. Alhoewel een FOR (eenmanszaak) niet direct eigen beheer is je moet nader hand wel afstorten. Sowieso zijn er van uit een BV leuke pensioenmogelijkheden. Maar dit vergt wel een solide onderneming. Want een pensioen in eigen beheer vergt een BV tot aan de dood en nog belangrijker kapitaal wat er tegenover staat. Geen kapitaal=geen pensioen! Veel ondernemers komen daar nu mee in de problemen.

Mijn visie op pensioenopbouw:
Het hebben van een koophuis (check) en zorgen dat mijn huis 100% is afgelost (check, mee bezig) dit betekent lagere huisvestigingskosten en mogelijkheid om huis op te eten als het noodzakelijk zou zijn(extra buffer). Met huren zul je een stuk hoger pensioen nodig hebben en denk aan de jaarlijkse indexatie die je bij kopen niet hebt. Aangevuld met het kapitaal dat we nu opbouwen hoop ik mijn eigen pensioenplan te kunnen trekken i.p.v. dat vadertje staat mij aangeeft vanaf wanneer ik mijn handje mag ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Ben zelf net de 30 gepasseerd.
Heb een gezin met 2 kinderen, huisdieren , auto's en een koophuis.
Ik werk voor mezelf en verdien elk jaar meer dan ik zelf nog kan bevatten ;)

En ja, ik spaar. Enkel met het doel om straks nog een keer te verhuizen naar 'het droomhuis'. (Wat voor ons nog bescheiden zal zijn) om dat vervolgens gewoon zsm af te lossen.

Lagere levensonderhoudskosten is naar mijn mening de efficiëntste manier om financiele onafhankelijkheid te creëren.

Dus geen hypotheek. Geen schulden en een kleine financiele buffer is welkom.
Voor de rest moet je gewoon lekker leven.

Lees overal op internet dat een bijstandsgezin rond de 3200 netto per maand aan 'inkomsten' ontvangt. Niks om je druk om te maken in Nederland dus :)

Yolo.

@accountant. Betreft pensioen deel ik volledig je mening.
Ik heb een eigen bv. Maar spaar niet voor pensioen.
Je kan beter zorgen dat je een goed huis hebt waar je bij wijze van oud in kan worden. Geen maandlasten hebt en tegen de tijd dat je hulpbehoevend wordt zorgt dat je een leuke Poolse prive zuster/huishulp in kan huren.

Krijg je betere zorg en eten dan in het bejaardenhuis.
En mocht het dan echt niet meer gaan > spuitje erin en de hele handel via schuldbrieven aan je kinderen schenken.

[ Voor 30% gewijzigd door Lasteraar op 22-12-2013 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
5183 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:23:
[...]
En 3 kamers verhuren aan 3 mensen, zou dat echt gepikt worden? Normaliter heb je nog een gezamenlijke huiskamer toch?
Ja, probleemloos. In het gros van de studentenhuizen is er geen gemeenschappelijke kamer en heeft ieder gewoon alleen zijn eigen kamer. Huizen met een GK/fusie kom je doorgaans meer tegen bij vereningshuizen of huizen van een woningbouwcorporatie.
5183 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:15:
[...]

En dan blijk je niet te mogen verhuren, jammer.
Afgezien van gemeentelijke regelingen die verhuur in bepaalde wijken soms aan banden proberen te leggen, waarom zou je je eigen huis niet mogen verhuren?

Mijn ouders hebben enkele jaren geleden een huis gekocht om te verhuren aan studenten. Aangezien ik het zelf behoorlijk interessant vind, in dezelfde stad studeer als waar zij het huis hebben gekocht heb en het meeste er voor regel heb ik wat ervaring uit de eerste hand. In principe komt het er op neer dat het een ontzettend goede zet is geweest. Misschien hebben wij tot nu toe geluk gehad maar we hoeven er uiteindelijk maar bar weinig aan te doen, een keertje een kapot raam, niet werkende kachel of bevroren leidingen. In 5 jaar tijd valt dat reuze mee :). De huurbetaling gaan eigenlijk altijd probleemloos, in veel gevallen zijn het toch de ouders van de studenten die de huur betalen. We hebben nu 1 huurder gehad waarbij het in het begin wat lastiger ging omdat ze het steeds vergat of haar loon later kwam maar na een maand of 3 ging dat ook vlekkeloos. Gas, water en elektra wordt inderdaad vaak door de verhuurder geregeld, maar dat zegt niet dat deze dan ook voor de kosten op draait. In onze huurcontracten staat gewoon een bedrag als voorschot gespecificeerd en ieder jaar wordt daar een afrekening van gemaakt. Tot nu toe heeft dat er in geresulteerd dat de huurders ieder jaar geld terug kregen.

De huurprijzen zijn officieel inderdaad gebonden aan het puntensysteem, er is in de praktijk echter bijna geen particuliere verhuurder van studentenhuizen die zich daar aan houdt. Wij dus ook niet. De reden daarvoor is simpel; het systeem werkt niet. In het puntensysteem wordt geen rekening gehouden met de locatie van een huis waardoor je voor een huis in hartje Amsterdam dus op dezelfde huur uitkomt als voor een huis in Friesland. Een huurder kan een aanvraag voor huurprijsverlaging indienen bij de huurcommissie, onder studenten gebeurt dat echter maar weinig. Men is al lang blij als ze überhaupt een redelijke kamer kunnen vinden in een huis dat niet half uit elkaar valt. Het vinden van huurders gaat daardoor trouwens ook erg makkelijk. Vaak (lees: praktisch altijd) regelen de overblijvende bewoners een nieuwe huurder als er iemand vertrekt, alleen de eerste keer moet je het dus even zelf zien te vullen. In ons geval was dat erg makkelijk doordat ik natuurlijk midden in het studentenleven zit, er heeft niet eens ergens een advertentie gestaan. Als je zelf niet direct contact hebt met studenten dan kan je simpelweg een (gratis) advertentie plaatsen op een website al Kamernet en je hebt je inbox binnen no-time volstaan met reacties. Omdat het zo ontzettend gemakkelijk gaat zijn we nu op zoek naar een tweede huis :).

Een vakantiehuis hebben we overigens ook, maar dan in Zuid-Frankrijk. Dat wordt wanneer mogelijk ook verhuurd maar dat is toch met name om de kosten er een beetje uit te krijgen. Echt geld verdienen doe je er meestal niet mee. In ons geval worden uit de verhuuropbrengsten wat lokale belastingen en het onderhoud grotendeels betaald. Er blijft daarna praktisch niks over. Ik moet daar wel bij vermelden dat we het eigenlijk enkel in de zomermaanden verhuren en niet actief moeite doen om het ook buiten het hoogseizoen te verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:14
Senor Sjon schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:35:
Ik vind je topictitel wel misleidend. Want financieel onafhankelijk voor de modale man is onhaalbaar, dan praat je over 1x 33k bruto, wat zo tegen de 1.800 netto per maand zit. En jullie halen netto al 2,5x meer binnen. Zo te lezen met niet een hele dure woning.
Dit is zo'n ontzettende bullshit :D Financiele onafhankelijkheid is direct gerelateerd aan je uitgavepatroon. Geef jij 1800 per maand uit dan heb je 2x zoveel vermogen nodig als dat je 1000 euro per maand uitgeeft. Op basis van je uitgavenpatroon bepaal je het vermogen dat je nodig hebt waarvan je rendement trekt en dat kan je gebruiken om te rentenieren, eventueel met wat schnabbels voor je eigen plezier om je vermogen op pijl te houden. Afhankelijk van hoe veilig je wil zijn heb je met 4 ton en een uitgavenpatroon van 1000 euro per maand genoeg om 30 jaar rond te komen afhankelijk van de marktrente en investeringen e.d. (http://www.bogleheads.org/wiki/Safe_withdrawal_rates). Als je ergens in die 30 jaar daadwerkelijk met pensioen kan kan je je maandbedrag op dat moment aanvullen met AOW en eventueel reeds opgebouwd pensioen. Zo zou je op je 50e dus al met pensioen kunnen als je dik 2 ton op je rekening hebt staan. :z
Accountant schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:52:
[...]

Die is mij wat te extreem, maar is leuk leesvoer. Uitgave zijn inderdaad belangrijk onderdeel. Wij hebben niet het gevoel dat we iets missen of ons iets ontnemen. Afgelopen jaar top bruiloft gehad a 15K, huwelijksreis van 3 weken en nog een weekje weggeweest in de herfst.
Ik denk dat je ervoor kan kiezen om slechts elementen toe te passen en niet meteen de hele mikmak ;) ik volg de website ook al even en ondanks mijn inkomen zijn we toch hard aan het aflossen. Ondanks aftrek en dergelijke is rente nog steeds een last, ook als je werkeloos bent en later wellicht een wat minder inkomen hebt. Door de aflossingen zijn wij nu gezakt van een hypotheeklast van 600 naar nu zo'n 400 zonder in te teren op onze spaarpot (behalve waar we daar bewust voor gekozen hebben).

Het verlagen van de structurele lasten (verzekeringen omzetten, GSM abo's optimaliseren e.d.) heeft er wel voor gezorgd dat onze uitgaven structureel zijn gezakt tot zo'n 600 euro per maand (excl. hypotheek). Neem daar de boodschappen bij en je kan met een minimum inkomen rondkomen :)

Het is je eigen keuze maar als je afweegt nu je hypotheek extra af te lossen (zeg resterende hypotheektijd te halveren) en het restant gebruikt om te sparen/beleggen dan groeit je vermogen wellicht iets minder hard maar met je bestaande spaargeld kan je wel langer doen in het geval van een beide-werkeloos scenario toch?

Voor de criticasters, ik ben ook net een weekje weg geweest, heb een zoontje die geen speelgoed tekort komt en ga ook periodiek uit eten :P

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-04 21:05

vhal

ಠ_ಠ

Lasteraar schreef op zondag 22 december 2013 @ 00:29:

Lees overal op internet dat een bijstandsgezin rond de 3200 netto per maand aan 'inkomsten' ontvangt. Niks om je druk om te maken in Nederland dus :)
En dan zijn er programma's zoals Ieder dubbeltje of zijn kant enzo....wtf doen deze mensen met het geld?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Ja, goede vraag. Maar die mensen zitten ook niet in de bijstand.
Ik denk dat in de bijstand zitten ook een vak apart is wat je goed moet spelen om er zo aantrekkelijk mogelijk bij te kunnen zitten. Dus ook daar geld: niets voor niets. Zeker de eerste jaren is het veel geregel en papierwerk. Anders krijg je niet 'waar je recht op hebt'.

Eigenlijk een veel belangrijkere vraag. Maakt veel geld, of financiële onafhankelijkheid je gelukkig ?
Alles wat je bezet vereist alleen maar meer verantwoordelijkheid en zorgen.

Een jaar of 10 geleden dat ik helemaal geen reet. Ik woonde samen met mijn vriendin in een huurhuisje. Het interieur bestond uit bij elkaar geraapte oude spullen. We werkte beide. Gewoon. Niks bijzonders. Maar je had wel veel vrijheid en weinig verantwoording. Je had ook geen duur huis wat onderhouden moest worden. Of een dure auto om bij te houden. Of kinderen om je zorgen over te maken. Ook geen eigen zaak waar je je druk om maakte.

Was het leven toen slechter ? Nee hoor. Integendeel.

Nu heb je 'alles'. Alles wat we toen graag wilde hebben we nu. We wilden een koophuis , M'n vriendin wilde een eigen paard. Ik wilde een bmw. We hebben kinderen. We kunnen op vakantie. We kunnen winkelen en mooie dingen kopen. Ik werk 'voor mezelf' ( iets wat je altijd doet imho ).

Maar het neemt ook zoveel meer verantwoording met zich mee. Noem het druk. Noem het stress. Je zorgeloze leventje van 10 jaar terug is het in ieder geval niet meer.

En dat laatste is ook wat waard. Weinig hebben is ook weinig waar je je zorgen om hoeft te maken.
Weinig verantwoording hebben kan ook heel erg prettig zijn.

Maar dat weet je pas, als je 10 jaar later terugkijkt :-)
En nu moet ik niet klagen. Want ik/we hebben het eigenlijk hartstikke goed. Maar waar het om gaat, financiële onafhankelijkheid, dat streef ik op mijn eigen manier na.

Dus ondanks hogere inkomsten proberen lage kosten te houden.
Zorg dus dat je genoeg inkomsten hebt om je kosten laag te krijgen.
Of zorg dat je gewoon geen hoge(re) kosten krijgt wanneer je weinig inkomsten hebt.

Inmiddels zit ik er nu al redelijk veilig bij. Heb een klein spaarpotje op de bank staan. En mijn zaak heeft wat 'goodwill' overwaarde van 100k+. En dat samen maakt het al zo dat ik mijn complete hypotheek gedekt heb. En dat is een prettig gevoel. En ik ben net de 30 gepasseerd..

Dus ik heb voor mezelf ook zoiets van.. kom op.. Het leven bestaat niet alleen uit veiligheid creëren. Beetje lol maken mag ook wel.

Dus als het erom zou gaan zou ik veel meer kunnen sparen dan dat we nu doen.. Maar is dat nodig ? Neuh.. En we leven er zo lekker van. De kinderen worden goed verwend en wij ook een beetje..

Prima toch. Wat wil je nog meer... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Accountant schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 22:31:
Vanavond was in kassa een item over pensioenen. Zijn hier mensen die specifiek (extra)sparen voor hun pensioen? Ik geloof er namelijk niet zo in. Vaak wordt het gedaan door mensen die het belastingvoordeel leuk vinden maar zich dan niet realiseren dat het achteraf wel belast gaat worden (weliswaar tegen lager tarief) maar goed geeft toch een vertekend beeld mijn inziens dat je een bruto bedrag ziet. Daarnaast geef je geld uit handen waar je nauwelijks meer aan kunt.
Ik heb het altijd gedaan en ik wist wel degelijk dat het na afloop werd belast.
Maar het extra voordeel is dat doordat je meer inlegt je kosten relatief lager zijn. Dat is vaak een percentage maar soms zit er ook een vast bedrag onder. Of er is een degressief tarief. 1% kosten over 10000 euro, maar van 10-20000 is het maar 0.5%
Kort door de bocht voorbeeld: De kosten zijn 5 euro plus 1 euro per ingelegde 10 euro. Als je 50 euro inlegt zijn je kosten dus 10 euro en moet je eerst 20% rendement maken voor je de kosten er uit hebt. Dat kost je zo 4-5 jaar en pas daarna kan je gaan opbouwen. Leg je 100 euro in omdat je de belasting nog niet betaald hebt, dan zijn je kosten 15 euro en hoef je maar 15% rendement te maken voor je kan gaan opbouwen. Dat kost je dan ruim 3 jaar. Je bent dus een jaar langer echt aan het opbouwen. En met een beetje geluk is inderdaad de belasting lager na afloop.

Ik heb er niet echt iets voor laten staan, het was geld dat ik over had. Ik vulde daarmee mijn pensioen opbouw tot aan het maximum toelaatbare aan. Het levert me nu, ik ben 60 en zit zonder werk, ongeveer anderhalf jaar geld om van te leven op.

De grap is dat je het zo vroeg mogelijk moet gaan doen. Er mee beginnen als je 45 bent is bijna zinloos. Ik kende iemand die was begonnen toen hij 16 was!!!! kleine bedragen, maar hij deed het wel. Zijn doel was niet langer werken dan tot zin 50ste. En inderdaad, op zijn 50ste verjaardag is hij naar HR gestapt met de mededeling dat hij nog 30 vakantiedagen had en dat dat precies genoeg was voor zijn opzegtermijn. Hij is met zijn vriendin naar Thailand vertrokken en daar is hij rustig gaan genieten.
Mijn visie op pensioenopbouw:
Het hebben van een koophuis (check) en zorgen dat mijn huis 100% is afgelost (check, mee bezig) dit betekent lagere huisvestigingskosten en mogelijkheid om huis op te eten als het noodzakelijk zou zijn(extra buffer). Met huren zul je een stuk hoger pensioen nodig hebben en denk aan de jaarlijkse indexatie die je bij kopen niet hebt. Aangevuld met het kapitaal dat we nu opbouwen hoop ik mijn eigen pensioenplan te kunnen trekken i.p.v. dat vadertje staat mij aangeeft vanaf wanneer ik mijn handje mag ophouden.
Klopt, ik heb tegen alle hypes in altijd afgelost. Iedereen riep dat het waanzin was en dat mijn geld vast zat in stenen en dat ik er niets mee kon enz enz. Maar nu heb ik er het voordeel van. Ik woon de rest van mijn leven min of meer 'gratis' en dat is een prima opvang voor mijn ingestorte inkomen.

Ik ben zelfs nu nog bezig mensen uit te leggen dat het helemaal niet erg is dat ik geen HRA meer krijg. Er zijn nog steeds mensen die dat als een voordeeltje zien. Ik krijg ze niet uitgelegd dat het alleen minder nadeel is. Ja ik krijg geen 42 cent per euro rent terug. Maar ik betaal heel de euro niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat is goochelen met cijfer. Dat gezin zal er vast wel zijn. Maar de bulk krijgt dat niet hoor. Maar als je als neo-liberaal wilt 'aantonen' dat de bijstand te ruim is in Nederland, dan ga je net zo lang zoeken tot je ergens in Boerenkolenstronkstraerveen een gezin hebt gevonden dat door bijzondere omstandigheden gedurende één maand dit inkomen had. Daarna extrapoleer je dat naar een heel jaar en naar alle bijstandsgerechtigden in Nederland. En dan heb je niet gelogen. Maar de sfeer is getekend als je daarna gaat praten over de miljarden die naar de uitkeringen gaan en de echte armoe die er ook heerst. Hmmmm waarom krijgen die mensen dan niet zo veel

Het omgekeerde gebeurt ook. Mensen met een sterk linkse achtergrond die klagen over graaiers die zelfs nu nog bonussen krijgen. Ja, die zijn er, soms niet eens ten onrechte. Maar als je naar alle grote bedrijven kijkt, zie je dat de topmensen juist enorm hebben ingeleverd, in Nederland 16% aan vast salaris en de bonussen zijn nog veel sterker gedaald.
http://www.hrpraktijk.nl/...ariabele-salaris-zet-door

[ Voor 9% gewijzigd door Ortep op 22-12-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Ben ik met je eens Ortep. Die opmerking was dan ook sarcastisch bedoeld van me.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lasteraar schreef op zondag 22 december 2013 @ 10:45:
Ben ik met je eens Ortep. Die opmerking was dan ook sarcastisch bedoeld van me.. ;-)
En ik ben er dus met twee voeten vooruit op af gesprongen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 18:10
Richard Templar schrijft in zijn boek Rules of Wealth over een vriend, die leeft van de rente, die hij krijgt over de rente van zijn spaargeld. Verder gaat hij in dat boek in op allerlei manieren om dat te bereiken.

Ten alle tijden je schulden aflossen is één van die regels. De hypotheekschuld is daarbij een geval apart, omdat dit een aankoop betreft die de meesten onder ons niet zo 1-2-3 handje contantje doen. Maar ook die moet afgelost worden, wil je financieel onafhankelijk worden.

Daarnaast is het van belang om je uitgavenpatroon in de hand te houden.

Hierover beschrijft Templar het volgende: Die vriend van hem weet precies wat hij per seconde, per minuut en per uur aan inkomsten had. Daardoor kon hij in bijvoorbeeld in een restaurant wel geld uitgeven en extra genieten van zijn diner, omdat dat diner hem minder kostte dan hij aan inkomsten in die tijd had. Dat gaat ook de meesten onder ons niet lukken, tenzij we onder de 20 euro per uur dineren blijven :)

Het doel om financieel onafhankelijk te zijn is een goed streven, maar als jouw uitgaven niet helemaal kloppen met jouw inkomsten, dan kan de datum van je financiële onafhankelijkheid wel heel ver in de toekomst liggen.

En een tip van de sluier voor TS: dat kindje dat op komst is, gaat voor veel vertraging in het tijdsplan van financiële onafhankelijkheid zorgen.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ten eerste betwijfel ik dat, en in de situatie die daarvoor geschetst wordt, moet je volwassen kinderen hebben die inwonen.
Ortep schreef op zondag 22 december 2013 @ 10:47:
[...]
En ik ben er dus met twee voeten vooruit op af gesprongen ;)
En ik nog eens haha. Maar ja, de opmerking slaat ook gewoon nergens op.

Voor de rest aan de mensen die zeggen dat het aan je uitgavenpatroon ligt: het is logisch als je in een camper woont en naar het werk loopt dat je sneller financieel onafhankelijk wordt, maar als je in Nederland een beetje normaal wilt wonen dan gaat die vlieger al niet meer op.

Ruim een derde van mijn inkomen gaat op aan wonen. En dan woon ik nog steeds in een appartement. Het enige is dat het in een nettere buurt is, zodat ik niet meer in een ghetto woon, want dat beinvloedde mijn levensgeluk nogal negatief (ik woonde in Delfshaven, Rotterdam en als ik er nu langs rij snap ik echt niet meer hoe ik daar ooit heb kunnen wonen).

Ik werk serieus nog liever 60 uur per week dan dat ik terug zou moeten :P

[ Voor 57% gewijzigd door Lethalis op 22-12-2013 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lethalis schreef op zondag 22 december 2013 @ 12:25:
[...]
Ten eerste betwijfel ik dat, en in de situatie die daarvoor geschetst wordt, moet je volwassen kinderen hebben die inwonen.
Dat was nog in het NRC gechecked, het is wel correct (kwam ook niet bij geenstijl zelf vandaan, maar het CBS ofzo). Het is inderdaad wel zo dat je inwonende volwassen kinderen moet hebben, dus het is zeker geen standaard situatie.

Maar tegelijkertijd is het ook zeker geen situatie van dat het een maand zo is en dan geextrapoleerd wordt, het is gewoon constante inkomsten elke maand. De familie Flodder had het gekregen bijvoorbeeld.
vhal schreef op zondag 22 december 2013 @ 08:51:
[...]

En dan zijn er programma's zoals Ieder dubbeltje of zijn kant enzo....wtf doen deze mensen met het geld?
Ik weet niet of dat dezelfde was, maar bij één van die programma's was ook nog een stel dat zwaar in de schulden zat en elke maand meer uitgaf dan er binnenkwam. Hun inkomsten waren 5k netto!!! per maand.

Onafhankelijk van hoeveel je verdient, er zijn er altijd die meer weten uit te geven dan er binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 16:11

Richard

Kuru Kuru Kururin

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Dick schreef op zondag 22 december 2013 @ 02:30:
[...]

Afgezien van gemeentelijke regelingen die verhuur in bepaalde wijken soms aan banden proberen te leggen, waarom zou je je eigen huis niet mogen verhuren?

Mijn ouders hebben enkele jaren geleden een huis gekocht om te verhuren aan studenten. Aangezien ik het zelf behoorlijk interessant vind, in dezelfde stad studeer als waar zij het huis hebben gekocht heb en het meeste er voor regel heb ik wat ervaring uit de eerste hand. In principe komt het er op neer dat het een ontzettend goede zet is geweest. Misschien hebben wij tot nu toe geluk gehad maar we hoeven er uiteindelijk maar bar weinig aan te doen, een keertje een kapot raam, niet werkende kachel of bevroren leidingen. In 5 jaar tijd valt dat reuze mee :). De huurbetaling gaan eigenlijk altijd probleemloos, in veel gevallen zijn het toch de ouders van de studenten die de huur betalen. We hebben nu 1 huurder gehad waarbij het in het begin wat lastiger ging omdat ze het steeds vergat of haar loon later kwam maar na een maand of 3 ging dat ook vlekkeloos. Gas, water en elektra wordt inderdaad vaak door de verhuurder geregeld, maar dat zegt niet dat deze dan ook voor de kosten op draait. In onze huurcontracten staat gewoon een bedrag als voorschot gespecificeerd en ieder jaar wordt daar een afrekening van gemaakt. Tot nu toe heeft dat er in geresulteerd dat de huurders ieder jaar geld terug kregen.
Heb je wellicht ook beetje zicht op de cijfers en zou je die met ons willen delen? Eigen middelen of gefinancierd? En misschien een beeld van het huis schetsen. Algemene staat van het huis enw ellicht de afmetingen per kamer.
Felicia schreef op zondag 22 december 2013 @ 08:43:

Het is je eigen keuze maar als je afweegt nu je hypotheek extra af te lossen (zeg resterende hypotheektijd te halveren) en het restant gebruikt om te sparen/beleggen dan groeit je vermogen wellicht iets minder hard maar met je bestaande spaargeld kan je wel langer doen in het geval van een beide-werkeloos scenario toch?
Dat is wel een optie! Ik lees graag het boek "hoe bereik ik mijn eerste miljoen" van Bodo Schafer. Hij zegt dat je naast het aflossen van schulden ook altijd moet sparen. Klinkt misschien niet heel logisch maar ik vind er wel iets inzitten. Door te sparen betaal je jezelf eerst en als je schuldenvrij bent heb je direct een gevulde spaarpot opgebouwd (het werkt motiverender dan alles eerst af te lossen). Onbewust heb ik heel veel tips uit dat boek opgevolgd en ik blijf het dan ook ieder jaar herlezen.
Nu zou mijn hypotheek tot 60 doorlopen (100% zeker afgelost middels banksparen). Denk dat ik het over 8,5 jaar bij de volgende rente vaste periode eens evalueer. De toekomstige verhuizing/ophoging zal ik uit eigen middelen financieren.
Sommige vroegen zich trouwens af wat je over 25 jaar met 500K nog kon doen. Dat werkt natuurlijk ook de andere kant op. Die 1K aflossing en rente die staat nog 28 jaar, dus dan zijn mijn woonlasten door de inflatie ook haast nihil 8). Doordat er geen herindexatie meer in mijn woninglasten zitten nemen die jaarlijks toch wel fors af (onderhoud en verbouwingen worden cash afgetikt).
Lethalis schreef op zondag 22 december 2013 @ 12:25:
[...]
Ruim een derde van mijn inkomen gaat op aan wonen. En dan woon ik nog steeds in een appartement. Het enige is dat het in een nettere buurt is, zodat ik niet meer in een ghetto woon, want dat beinvloedde mijn levensgeluk nogal negatief (ik woonde in Delfshaven, Rotterdam en als ik er nu langs rij snap ik echt niet meer hoe ik daar ooit heb kunnen wonen).

Ik werk serieus nog liever 60 uur per week dan dat ik terug zou moeten :P
Levensgeluk staat voorop in alles wat ik doe! Dus gelijk heb je. Maar wonen is ook vooruitzien en plannen. Wij hebben bewust ervoor gekozen eerst 3 jaar te huren a 750-800 per maand. Ook bewust gekozen voor luxe en geen sociaal huurbouw te huren. Waarom huren; eerste keer samenwonen, we hadden bouwplannen (die zijn uitgesteld met 10 jaar veranderd inzicht), duidelijkheid in kosten en onderhoud en de flexibiliteit. Een jonge starter zou ik adviseren nooit een huis/appartement te kopen maar altijd huren.

[ Voor 13% gewijzigd door Accountant op 22-12-2013 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Accountant schreef op zondag 22 december 2013 @ 14:00:
[...]

Heb je wellicht ook beetje zicht op de cijfers en zou je die met ons willen delen? Eigen middelen of gefinancierd? En misschien een beeld van het huis schetsen. Algemene staat van het huis enw ellicht de afmetingen per kamer.
Ik stuur je wel even een DM :)

Voor de beeldvorming, het komt neer op een rendement van 7,33% per jaar :).

[ Voor 88% gewijzigd door Dick op 22-12-2013 20:14 . Reden: bij nader inzien toch maar even via DM ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Dick schreef op zondag 22 december 2013 @ 20:05:
[...]

Ik stuur je wel even een DM :)

Voor de beeldvorming, het komt neer op een rendement van 7,33% per jaar :).
Thnx, berichtje terug.

Voor het topic. Net rendement, met name gezien het minimale risico en de maandelijkse cashflow. En als verhuurder natuurlijk lekker de jaarlijkse indexatie! En zo te lezen hebben de huurders een prima huisbaas in jou, zo zou iedereen zijn zaakjes moeten afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Sissors schreef op zondag 22 december 2013 @ 12:43:
[...]

Maar tegelijkertijd is het ook zeker geen situatie van dat het een maand zo is en dan geextrapoleerd wordt, het is gewoon constante inkomsten elke maand. De familie Flodder had het gekregen bijvoorbeeld.
Ik overdreef ook wat ja. Maar het is waarschijnlijk geen situatie die tientallen jaren zal voortduren.

Stel dat dat gezin bestaat uit vader, moeder en 4 volwassen kinderen.. Dan kan je wel zeggen ze krijgen samen te veel geld. Maar dat kan je dan van ieder inkomen zeggen. Want als dat zelfde gezin gewerkt had dan zouden ze minimaal het minimumloon hebben gehad en dan had je kunnen roepen dat het schandalig is dat één enkel gezin zoveel geld verdiende met zulk 'eenvoudig' werk. Laat staan als ze allemaal (boven)modaal zouden verdienen. Dan zit je zo aan een kwart miljoen per jaar aan bruto inkomen. Ver boven de Balkenende norm, de graaiers.

En de grap is dat dit juist goedkoper is voor de samenleving. Ze zouden ook in 5 huizen kunnen gaan wonen. Dan was je dus nog meer kwijt geweest omdat je dan 5 keer huursubsidie, 5 keer bijzondere bijstand en 5 keer allerlei vrijstellingen zoals reinigingsheffing en nog meer zou hebben.

Ze zouden dan allemaal meer ruimte hebben en meer privacy. Dat leveren ze in om goedkoper te kunnen leven. Zie het maar als 6 Bulgaren die ergens door een huisjesmelker worden opgehokt omdat hij ze zo goedkoper kan laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Voor de liefhebber, ik vind ze zelf zeer verhelderend.

Afbeeldingslocatie: http://earlyretirementextreme.com/wp-content/uploads/2008/01/poor.jpg

Afbeeldingslocatie: http://earlyretirementextreme.com/wp-content/uploads/2008/01/credit.jpg

Afbeeldingslocatie: http://earlyretirementextreme.com/wp-content/uploads/2008/01/toinvestor.jpg

Afbeeldingslocatie: http://earlyretirementextreme.com/wp-content/uploads/2008/01/retired.jpg

Met het einde van het jaar inzicht kunnen we langzaam de balans voor 2013 op gaan maken. Vermogenensgroei is bijna 8 tot 10K meer dan ik had verwacht. Voor ons was het in ieder geval een goed jaar. Zijn helaas maar 2 keer op vakantie geweest 4 weken in totaal, maar met een kleine opkomst en een baan wissel moet je soms schipperen. Veel geklust in huis afgelopen jaar. Voortuintje gepimpt, alles wat niet wit was binnen geverfd (wat een pokken werk maar geeft me wel veel voldoening). Volgend jaar staat buiten schilderwerk op de planning, kinderkamer verder afmaken en wellicht de achtertuin.

Heb nu een weekje vrij en naast de verplichtingen ga ik denk ik wat geld stuk slaan op een mooie Mont Blanc pen en verder even nadenken over de toekomstige financiele planning.
Zal voor 2014 meer tijd moeten besteden aan effecten om zo op een rendement van tussen de 0 en 8% uit te komen. Verder zet ik in op een iets ambiteuzer spaardoel voor eind 2014 waarbij een goed rendement op effecten noodzakelijk is om dit te bereiken. Aan de kosten (alleen jaar 2014) kant verwacht ik dat de Belastingdienst/belastingbetaler groot deel bekostigd voor onze toekomstige aanwinst (belastingteruggave nog niet volledig ingevuld die wordt opgehoogd in juli). Verder zit er een vervanging van een auto aan te komen, hier moet ik wel nog even over nadenken welke richting ik uitga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Netjes, en plaatjes komen me bekend voor >:)

Wat betreft spaardoel, volgens mij spaar je van inkomen dat je niet uitgeeft. Niet van aandelen die meer waard worden? (of reken je op veel dividend?) Anyway, jij bent de accountant ;)
Ik zou echter voorzichtig zijn om hier al te veel van uit te gaan. Op lange termijn is het sowieso belangrijker om te kijken naar een vaste inkomsten stroom uit vermogen dan puur naar de waarde van je vermogen.

Ik heb ook de balans over 2013 opgemaakt en wij hebben dit jaar bijna 2 jaar aan uitgaven aan ons vermogen toegevoegd. We zitten nu op 12,5 jaar.
Stand van zaken: 42 a 50% gerealiseerd op pad naar financiële onafhankelijkheid (uitgaande van rendement van 3,3% a 4%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik heb verschillende boeken gelezen over dit onderwerp (waaronder ERE), maar het onderwerp assets blijft voor mij een wazig iets.

Het concept dat je in iets investeert om weer inkomen van te generen is op zich niet gek, maar hoe doe je dat nou in de praktijk? En als jij het kan, waarom doet iedereen het dan niet?

Ik heb in de praktijk eigenlijk weinig gevonden waarmee ik makkelijk inkomen kan genereren. Waar ik relatief eenvoudig 10000 euro in kan stoppen en dan een leuk rendement uithaal.

Dat is toch een beetje een utopie gebleken :P

Kortom, voor mij is het:

Salaris -> Gezin + Spaarpot

Waarbij de spaarpot groeit, maar eigenlijk niks zinnigs mee gebeurt. Ik heb eigenlijk vooral geleerd om het geld verstandiger te besteden, maar that's it. Rijk ga ik er niet van worden :)

En met aandelen rommelen e.d. is niet weggelegd voor mij. Ik heb daar simpelweg de tijd en aandacht niet voor (ooit wel geprobeerd, maar dat werd echt niets).

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 24-12-2013 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
rube schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 10:54:
Netjes, en plaatjes komen me bekend voor >:)

Wat betreft spaardoel, volgens mij spaar je van inkomen dat je niet uitgeeft. Niet van aandelen die meer waard worden? (of reken je op veel dividend?) Anyway, jij bent de accountant ;)
Ik zou echter voorzichtig zijn om hier al te veel van uit te gaan. Op lange termijn is het sowieso belangrijker om te kijken naar een vaste inkomsten stroom uit vermogen dan puur naar de waarde van je vermogen.

Ik heb ook de balans over 2013 opgemaakt en wij hebben dit jaar bijna 2 jaar aan uitgaven aan ons vermogen toegevoegd. We zitten nu op 12,5 jaar.
Stand van zaken: 42 a 50% gerealiseerd op pad naar financiële onafhankelijkheid (uitgaande van rendement van 3,3% a 4%).
Spaardoel moet kapitaaldoel zijn.
Aangezien ik nog lang niet aan die 12,5 jaar kom kijk ik momenteel liever naar het saldo op de bank.
Ik ga in de kerstvakantie eens kijken hoe mijn beleggingsactiviteiten waren over 2013. Met name SNS heeft me daarin de kop gekost (maar goed wel weer van geleerd).
Ik weet niet of het al gepasseerd is maar welke leeftijd heb je Rube?
Lethalis schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:28:
Ik heb verschillende boeken gelezen (waaronder ERE), maar het onderwerp assets blijft voor mij een wazig iets.

Het concept dat je in iets investeert om weer inkomen van te generen is op zich niet gek, maar hoe doe je dat nou in de praktijk? En als jij het kan, waarom doet iedereen het dan niet?

Ik heb in de praktijk eigenlijk weinig gevonden waarmee ik makkelijk inkomen kan genereren. Waar ik relatief eenvoudig 10000 euro in kan stoppen en dan een leuk rendement uithaal.

Dat is toch een beetje een utopie gebleken :P

Kortom, voor mij is het:

Salaris -> Gezin + Spaarpot

Waarbij de spaarpot groeit, maar eigenlijk niks zinnigs mee gebeurt. Ik heb eigenlijk vooral geleerd om het geld verstandiger te besteden, maar that's it. Rijk ga ik er niet van worden :)

En met aandelen rommelen e.d. is niet weggelegd voor mij. Ik heb daar simpelweg de tijd en aandacht niet voor.
Mijn mening geld maakt geld. Dus een flinke spaarpot is een must. Die 10.000 is onvoldoende om voldoende cash te genereren. Ik zelf vind het pas leuk worden als ik dadelijk iedere maand een stabiele cashflow heb van 500 euro per maand (uit aandelen / toekomstige verhuur wellicht). Dit proces ben ik momenteel aan het optimaliseren.
Om die 500 te genereren moet je rekening houden met een kapitaal van 125 tot 150K, afhankelijk van je risico profiel natuurlijk.
Daarnaast moet je de verleiding weerstaan die 500 uit te geven en die weer te herinvesteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Hoe gaan jullie dan om met de ''diefstal /straf'' die de belasting dienst iedere jaar pleegt / oplegt boven de € 21.139.

Want ik heb deze maand ook de grens bereikt en zit er ondertussen over en nu heb een paar maatregelingen genomen, ten eerste ik laat de zorgverzekering in een keer de premie voor 2014 incasseren en dat doen ze gelukkig nog vlak voor 1 januari 2014.

En ik heb deze maand een beetje geld uitgeven en ik heb een voorraad aan verzorgingsartikelen, maar helaas heb je het dan maar over een paar tientjes.

Maar op 1 Januari 2014 word ook de rente nog gestort, dus als de belasting dienst dat mee rekende dan kom je ook nog daarover te betalen.

Ik zou natuurlijk ook nog € 500 kunnen pinnen, want je mag € 512 contant geld hebben maximaal en daar zou ik er net onder de grens zitten en zou ik het betalen van de VRH nog een jaar kunnen uitstellen. De spaarrente is in iedere geval om te huilen, dus met die 1.2% heffing hou ik nog 0.4% over en met de inflatie mee gerekend verminder mijn geld boven die € 21.139 met -1.1% in waarde.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 24-12-2013 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:09
Anoniem: 318025 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:52:
Hoe gaan jullie dan om met de ''diefstal /straf'' die de belasting dienst iedere jaar pleegt / oplegt boven de € 21.139.

Want ik heb deze maand ook de grens bereikt en zit er ondertussen over en nu heb een paar maatregelingen genomen, ten eerste ik laat de zorgverzekering in een keer de premie voor 2014 incasseren en dat doen ze gelukkig nog vlak voor 1 januari 2014.

En ik heb deze maand een beetje geld uitgeven en ik heb een voorraad aan verzorgingsartikelen, maar helaas heb je het dan maar over een paar tientjes.

Maar op 1 Januari 2014 word ook de rente nog gestort, dus als de belasting dienst dat mee rekende dan kom je ook nog daarover te betalen.

Ik zou natuurlijk ook nog € 500 kunnen pinnen, want je mag € 512 contant geld hebben maximaal en daar zou ik er net onder de grens zitten en zou ik het betalen van de VRH nog een jaar kunnen uitstellen. De spaarrente is in iedere geval om te huilen, dus met die 1.2% heffing hou ik nog 0.4% over en met de inflatie mee gerekend verminder mijn geld boven die € 21.139 met -1.1% in waarde.
Voorschot energie verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@ Diqiu-Long: Dat is uiteindelijk maar gerommel in de marge. (is ook al eens een keer een topic over geweest hier op GoT). Vergeet ook niet dat die eerste 21.139 euro is vrijgesteld. Dus als je saldo nu nu 22k is moet je een 10tje betalen...

Natuurlijk, wat je kunt besparen is meegenomen. Maar je kunt het ook overdrijven.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:04:
@ Diqiu-Long: Dat is uiteindelijk maar gerommel in de marge. (is ook al eens een keer een topic over geweest hier op GoT). Vergeet ook niet dat die eerste 21.139 euro is vrijgesteld. Dus als je saldo nu nu 22k is moet je een 10tje betalen...

Natuurlijk, wat je kunt besparen is meegenomen. Maar je kunt het ook overdrijven.
Helemaal mee eens. Voegt naar mijn mening niets toe!
Overigens betaal ik mijn zorgverzekering ook vooruit. Dit doe ik niet voor de betalingskorting of voor de belasting te ontwijken maar uit stukje zekerheid. Stel ik verlies mijn baan dan hoef ik pas per 1 janauri van volgend jaar met deze uitgave rekening te houden. Zo betaal ik al mijn verzekeringen vooruit, geeft mij een gevoel van zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Accountant schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:38:
[...]
Mijn mening geld maakt geld. Dus een flinke spaarpot is een must. Die 10.000 is onvoldoende om voldoende cash te genereren.
Daar was ik al bang voor.

Dat betekent echter ook dat ik feite weinig anders kan doen dan een huis kopen en dat aflossen. Dan behaal ik uiteindelijk hetzelfde resultaat (namelijk dat mijn maandlasten enorm dalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Lethalis schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:28:
Ik heb verschillende boeken gelezen over dit onderwerp (waaronder ERE), maar het onderwerp assets blijft voor mij een wazig iets.

Rijk ga je niet worden van 10K, of 20K. Rijk worden voor de modale man is alleen mogelijk door goed sparen.
Na goed gespaard te hebben kun je pas een klein inkomen genereren uit het gespaarde kapitaal. Of je kan er je uitgaven mee verlagen. Dat 2de heeft zelfde effect, maar is soms "veiliger". Denk bijvoorbeeld aan het aflossen van je hypotheek, investeren in zonnepanelen en isolatie.
Lethalis schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:16:
[...]
Dat betekent echter ook dat ik feite weinig anders kan doen dan een huis kopen en dat aflossen. Dan behaal ik uiteindelijk hetzelfde resultaat (namelijk dat mijn maandlasten enorm dalen).
Dat dus :P (was nog bezig met typen)

En wat betreft inkomen uit kapitaal: neem een zeer brede index fonds (b.v. stoxx 600), beleg daar een gedeelte van je vermogen in. Negeer de koers, je laat dit voor altijd staan. Maar het dividend wat je altijd zult krijgen (en meestijg met de inflatie) kun je zien als een klein inkomen.
Of, koop een ander huis en verhuur het. Leen een gedeelte uit met een huis als onderpand (hypotheek).
Er zijn diverse mogelijkheden, het is persoonlijk en ligt eraan waar je prettig bij voelt.
Voor mij is spreiding (=vermogensbescherming) in ieder geval het allerbelangrijkste op dit moment.

en waarom niet iedereen het doet? Omdat deze meeste geen substantieel vermogen hebben. Hebben ze dat wel, dan zul je bijna altijd zien dat ze hier ook wel goed over nadenken en mee omgaan.
Accountant schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:38:
[...]
Ik weet niet of het al gepasseerd is maar welke leeftijd heb je Rube?
Laten we het op 2de helft 30 houden :+
Zie hierboven. Het is "maar" 1,2%. Je wilt daarvoor niet je vermogen gaan verlagen.
Wat je wel wilt doen is om voldoende rendement te halen zodat je de VRH, inflatie in ieder geval bij kunt houden en uiteindelijk dus ook nog 3%, 4% of meer rendement kunt maken (dus 1,2% VRH, 2% inflatie, 3% rendement = 6,2%). Daar ben ik dus ook nog mee aan het oefenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
Lethalis schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:16:
[...]

Daar was ik al bang voor.

Ligt eraan wat je wil bereiken. Als je maandlasten wil verlagen is dat denk ik de beste optie, en de meest verstandige keus. (je blijft echter wel een loonslaaf)
Ben je onbewust een topbelegger zou je beter niet kunnen aflossen maar kapitaal gaan opbouwen en uit je koersresultaat/dividend je vaste lasten proberen te voldoen. (maar dat vereist dus een veelvoud van bovengenoemd kapitaal). En dan ben je onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Accountant schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:21:
[...]
Ligt eraan wat je wil bereiken. Als je maandlasten wil verlagen is dat denk ik de beste optie, en de meest verstandige keus. (je blijft echter wel een loonslaaf)
Ben je onbewust een topbelegger zou je beter niet kunnen aflossen maar kapitaal gaan opbouwen en uit je koersresultaat/dividend je vaste lasten proberen te voldoen. (maar dat vereist dus een veelvoud van bovengenoemd kapitaal). En dan ben je onafhankelijk.
Wat je beter kunt doen is afhankelijk waar je meer rendement mee maakt.
Echter, aflossen van je hypotheek is "zeker". Beleggen zeer zeker niet ;) .
Ik zie het als en. Los af en beleg. En als je nog niet veel vermogen hebt zou ik eerst meer aflossen en later pas meer gaan beleggen.
Maar goed, ik ben redelijk conservatief - risico mijdend. Desondanks kan ik voor mezelf zeggen dat ik tevreden ben over het resultaat zo ver en goed slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:59
Accountant schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:21:
Ben je onbewust een topbelegger zou je beter niet kunnen aflossen maar kapitaal gaan opbouwen...
Dat is strijdig met het 2e plaatje dat je hierboven postte.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

rube schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:18:
[...]
Zie hierboven. Het is "maar" 1,2%. Je wilt daarvoor niet je vermogen gaan verlagen.
Wat je wel wilt doen is om voldoende rendement te halen zodat je de VRH, inflatie in ieder geval bij kunt houden en uiteindelijk dus ook nog 3%, 4% of meer rendement kunt maken (dus 1,2% VRH, 2% inflatie, 3% rendement = 6,2%). Daar ben ik dus ook nog mee aan het oefenen :P
Goed dat begrijp ik en deze 1.2% komt uit tijden wanneer de banken een vies spelletje speelde en hoge rentes gaven op spaargeld, maar de bom is nu al bijna 5 jaar ofzo gebarsten en ondertussen zijn de rentes zo laag gezakt dat ik mijn geld niet vast ga zetten voor 5 jaar voor een rente van 2.65% en ook niet 3.10% die Argenta bied, al is dat weer iets meer verleiding.

Ik heb zelf dus wat geld geparkeerd in een vreemde valuta welke vrij stabiel is en daarop krijg ik 3.25% voor 1 jaar en als ik het voor 5 jaar vast zet is dat 4.75% en dat laatste overweeg ik omdat het geld is wat ik niet nodig heb en ik het liever niet omwissel.

Ik heb gelukkig op tijd nog 5 jarige deposito's in euro's geopend toen je nog 4% kreeg en de komende jaren krijg ik daar nog een mooie rente van.
r.e.s schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:00:
[...]

Voorschot energie verhogen?
Ik dacht zelf gewoon wat contant geld pinnen, want geld uitgeven doe ik hoe dan ook, alleen contant geld kan makkelijkere gestolen worden en daarom doe ik het liever niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 24-12-2013 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
mekkieboek schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:36:
[...]

Dat is strijdig met het 2e plaatje dat je hierboven postte.
Bedoel ermee, stel je bent een topbelegger en maakt gegerandeerd 25% of 50% (of een ander onrealistisch percentage voor een normaal persoon :+ ) rendement. Dan ben je toch gek als je je hypotheek gaat aflossen? Als je je hypotheek aflost heb je geen geld meer om aandelen te kopen. Dan ben je als een soldaat met een geweer zonder kogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Zelf hou ik wel van het idee om onafhankelijk te zijn. Ik heb duidelijk niet het inkomen van het TS, maar ben ook zuinig ingesteld, en verdien genoeg om te flink te kunnen sparen. We hebben afgelopen jaren eigenlijk altijd hard gespaard, maar we zijn daarvan ook ruim een jaar weggeweest op een lange reis.
Hadden wij niet ons gespaarde geld aan de reis uitgegeven, en in die periode ook weer hard gewerkt en hard gespaard, dan hadden wij ook aan de 100K kunnen zitten, nu nog voor ons dertigste. Maar dat was ongetwijfeld niet gelukt dan. Want ook al zijn we goed in zuinig aan doen en sparen, we moeten eigenlijk wel een doel voor ogen hebben. Anders gaan we toch iets meer geld uitgeven aan minder nuttige (maar leuke) zaken. Wij hadden een doel voor ogen, en dat is onze reis. Dat was eigenlijk ook een mooie oefening in echt hard sparen en je uitgavepatroon bekijken. Daarnaast, op reis ook geleerd wat je nou echt nodig hebt (niet veel dus).
Al met al zorgde dat er voor dat we nu nog harder hebben gespaard sinds dat we terug zijn. In een jaar 30K gespaard, ook al verdien ik "maar" modaal en vriendin nog een stuk minder. Maar we hadden wederom een doel, ons voorbereiden op het kopen van een huis en kids etc. Echter zou ik niet mijn hele leven zo kunnen leven, want afgelopen jaar hebben we weinig voor onszelf gedaan.

We moeten het nu alweer investeren in de hypotheek, omdat de bank ons weinig wil lenen (ligt niet aan de hoogte van ons inkomen, maar meer de regelgeving rondom flexibel inkomen en andere ellende). Hierdoor daalt de hypotheek die nu aangaan nog verder (was al niet veel). Hoewel er sprake is van maandelijkse erfpacht en je dus niet helemaal lastenvrij kunt zijn, is dankzij onze input de hypotheek maar 150K. Het is dan dus vrij makkelijk om jezelf het doel te stellen om dit in bijvoorbeeld 10 jaar af te lossen (of nog sneller natuurlijk). Zeg 15K per jaar in je hypotheek dumpen vereist alsnog wel wat spaardiscipline, maar het is gewoon prima mogelijk (zeker in geval van 2 inkomens). En dan zit je na 10 jaar niet meer aan de bank vast. Hierna kun je er lekker goedkoop blijven wonen, of juist het huis gaan verhuren, en zelf ergens anders gaan wonen (nieuwe hypotheek afsluiten of natuurlijk huren) als je dat wil.

Het zou wel mooi zijn als het ons lukt, want dan hebben we voor ons 40e al een aardige mate van onafhankelijkheid bereikt. We hebben dan nog steeds inkomen nodig zoals iedereen, maar onze woonlasten zijn dan bijzonder laag. Inkomen wat je dan nog verdient kun je inzetten zoals je wil, bijvoorbeeld werken naar een oude dag voorziening.

Maar goed, het is een beetje dubbel, want wij houden ook van (lange grote) reizen)en zullen daar wellicht ook het e.e.a. aan spenderen. Dat is 1 van de dingen waar echt voor gaan in het leven. De komst van de kleine zal ook betekenen dat er toch wat minder blijft om te sparen. Tegelijkertijd verwacht ik niet dat ons inkomen zal stoppen waar het nu is, maar zal doorgroeien. Al betwijfel ik of de economie weer zal oppakken en zal groeien zoals het vroeger deed (ivm opkomst andere werelddelen).

Edit: Woonlasten zijn gewoon een belangrijk component van je financiele plaatje, en bepaalt veel voor je mogelijkheid tot sparen. Ik hoop dat we ons ook kunnen voornemen om gewoon in dit soort categorie van huizen (gewoon doorsnee gezinswoning 110m2) te blijven wonen. Want groter wonen biedt je namelijk niet heel veel, maar dat is wel wat mensen doen, weer verhuizen en steeds maar weer wat groter. En dus ook steeds een hogere hypotheek.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 24-12-2013 13:52 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Anoniem: 318025 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:37:
[...]
Ik heb zelf dus wat geld geparkeerd in een vreemde valuta welke vrij stabiel is en daarop krijg ik 3.25% voor 1 jaar en als ik het voor 5 jaar vast zet is dat 4.75% en dat laatste overweeg ik omdat het geld is wat ik niet nodig heb en ik het liever niet omwissel.
maar 1% of 2% waarde stijging of daling tov de Euro stelt natuurlijk ook voor een "stabiele" valuta niets voor. Kun je de vreemde valuta later ook goed inzetten in het land van herkomst? Als spreiding kan het natuurlijk ook goed zijn.
Ik heb gelukkig op tijd nog 5 jarige deposito's in euro's geopend toen je nog 4% kreeg en de komende jaren krijg ik daar nog een mooie rente van.
Ik heb een aantal jaar geleden nog eentje van 6% gehad :P. Helaas veel te weinig en te kort ingestopt (met deze achteraf wijsheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Opzich valt het erg mee omdat je over het bedrag onder 21.139 euro niks hoeft te betalen. Wat wel een punt kan zijn is dat je bepaalde toeslagen/uitkeringen kunt verliezen als je boven deze grens uitkomt met je vermogen. Ik meende dat jij een wajong uitkering ontvangt (vergeef me als ik het fout heb)? Wellicht dat dat invloed kan hebben op je uitkering?

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Pagina: 1 2 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor beleggen hebben we een prachtig topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7. Daar kan alles rondom beleggen besproken worden. Andere investeringen ((D)GA-constructies, huizen, garageboxen, loterijen) kunnen uiteraard hier besproken worden. :)

Ook voor dit topic geldt de regel dat clone-accounts niet zijn toegestaan. Wil je toch privacy, zet dan de informatie in de ~~~~~~~[mo]-tag.