Ok ik dacht dat een sluitende post voldoende was omdat deze thread al een hele tijd geen activiteit meer had
Op veler verzoek een uitgebreidere uitleg:
Wat is er geinstalleerd:
- 5400wp aan zonnepanelen (LG Neon 300wp), met een fronius Symo 5.0-3-M omvormer
- Warmtepomp Remko WKF-70 compact, met 300L boiler voor sww en smart control
- Itho qualityflow balans ventilatie op alle verdiepingen
Met bovenstaande installatie zou ik nul op de meter moeten zijn. Aangezien dit nog steeds leunt op salderen ga ik per oktober via vandebron over naar de bioverbrander in Schijndel. Hiermee voorkom ik dat de kolencentrale aan gaat voor ons als de zon niet schijnt. Ik ben ook erg blij dat we na een jaar plannen dit resultaat gehaald te kunnen hebben.
We bemerken ook een forse verbetering in de lucht kwaliteit in huis vanwege de ventilatie en omdat de warmtepomp ook kan koelen via de vloerverwarming zit ik ook nog eens lekker koel als het buiten 30+ is.
Daarbij is de buitenunit van de warmtepomp is ook erg stil, je hoort bij het hek de lucht verplaatsing maar na een paar meter zelfs dat niet meer. De binnenunit hoor je beter

. De balans ventilatie (desondank deze boven een open trap hangt) horen we ook niet in de slaap kamer.
Meer details:
Per 1 April is afsluiten bij Enexis kwa kosten verdubbeld. Het slotje koste mij al 117eur, afsluiten aan de straat kost tegenwoordig een ruime 700eur zonder eventuele complicaties. Met een snelle omrekening koste mij de enexis consultant 450eur per uur. Dus ja... doet U mij maar het slotje, aangezien het totale vastrecht ongeveer 200eur per jaar is vind ik het prima zo.
De investering is vrij vors, 30k (maar dat is ook inclusief een quooker en exclusief subsidies). Dit komt omdat de uitgangspositie erg onhandig was:
- Beperkte ruimte voor zonnepanelen op het dak vanwege 4 dakdoorvoeren en 1 schoorsteen.
- Extra zonnepanelen nodig op de garage, dus ook meer werk om de draden daar te krijgen.
- Er passen desondanks de garage niet het geplande aantal panelen dus dit zijn 300wp panelen geworden.
- Geen bestaand ventilatie systeem en dus ook geen kanalen die hergebruikt konden worden, ergo boren van gaten in vloeren.
- CV ketel hing in de weg voor de balans ventilatie.
- Warmtepomp staat op de begane grond, warm water moet dus naar zolder.
- Ik wilde dan ook in 1 keer van het gas af, dit maakt de aanleg van de warmtepomp duurder.
- De meterkast was oud en de vorige eigenaar heeft er ook zelf in geklussed, inclusief de isolatie tape. Deze is ook gelijk vernieuwd.
Lijst van extra werkzaamheden die niet plaatsen van een apparaat zijn:
- Verwijderen dakdoorvoeren
- Verwijderen schoorsteen
- Uitbreiden meterkast omwille warmtepomp
- Vervangen meterkast voor 3fase stroom omwille terug leveren
- Afsluiten gas
- 12 meter extra kabel werk van garage naar omvormer
- Aanpassen vloerverwarming inclusief breekwerk en vervangen oude stalen verdeler voor een ltv verdeler
- Aanleg nieuwe warme en koude waterleiding naar warmtepomp
- Boren gaten door gestorte betonnen vloeren voor balans ventilatie
- Aanleg kanalen voor balans ventilatie
- Kracht en normale groep installeren bij de warmtepomp vanuit de meterkast
Een deel financieren we via SVn, de rente is (voor mij) 2.5% en aftrekbaar. Als ik dit uitzet tegen de besparing over 10 jaar, de inflatie en het feit dat we geen gas meer gebruiken ben ik dik tevreden. De lening kost nu ongeveer hetzelfde als het oude voorschot, maar de lening kost elke maand minder en de energie elke maand meer

Deze investeering is de eerste actie waar we met name hebben ingezet op de techniek. Deze keus hebben we gemaakt omdat nu al het leidingwerk etc op de juiste plaats is. Nu kunnen we ons focussen op de isolatie.
De gehele verbouwing heeft een twee weken geduurd.
Ik zal op zoek gaan de foto's van de verbouwing en deze hier posten. Een aantal foto's op imgur:
http://imgur.com/a/CriKa. Roep vooral voor meer foto's en of informatie.
[
Voor 1% gewijzigd door
Anoniem: 706893 op 23-06-2016 16:52
. Reden: Toevoegen imgur album ]