Als eerste, geheel mee eens kwa ventilatie en isolatie. Dan is dan ook zeer zeker het eerste doel. Ook maak ik me niet heel veel zorgen over de regelgeving, wordt ik niet linksom belast dan wel rechtsom!null schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:51:
Tja je kan overal wel steenwol (rockwool) of houtwol vandaan halen en tegen de muur bevestigen, dan kom je een heel eind. Dat is het simpele deel. Geld ook voor dakisolatie.
Maar misschien moet je uitleggen wat de situatie is. Eventueel in een eigen topic.
En hou rekening mee, dat 0-op-de-meter heel leuk is met PV en warmtepomp, maar het je wel afhankelijk maakt van regelgeving op energiegebied.
Beste is dus om enorm te isoleren, en dan ook balansventilatie toe te passen (dus warmte terug win op ventilatie lucht, en dat weer naar de ruimtes brengen). Als dat kan, dan kun je de energievraag enorm naar beneden krijgen. Dat is nog altijd beter dan energie proberen te compenseren met PV.
En hoe wil je gaan verwarmen? Alles LTV?
De situatie: Hoekwoning uit 1990, met uitbouw aan 2 zijden. Aldus BAG is het vloeroppervlak 120m^2, aldus de makelaar 125m^2. Verbruik zit nu op 7.5kwh gemiddeld per dag en gas zal rond de 1000m^3 zijn geweest vorig jaar (1300m^3 totaal, met 25min aan douchen per dag en electrisch koken).
Voor verwarming zal ik te denken aan volledig vloerverwarming, beneden is deze er al en ik krijg het huis op dit moment warm met 40graden aanvoer (cv kan niet lager), echter is de winter is nog niet begonnen. Voor zover ik prijzen kan vergelijken is 40m^2 vloerverwarming zelfde orde in kosten dan 3 convectoren voor de eerste verdieping. Vloerverwaming heeft de voorkeur.
Ventilatie:
Passieve buis in de badkamer
Isolatie:
De begane vloer is denk ik op volle grond gestort (heb de kruipruimte niet kunnen vinden) verder is het onzeker hoe dik deze is.
Het dak is wel geisoleerd aan de afwerking te zien, maar wat er precies achter zit weet ik niet. Ik gok 8cm "iets"
Buitenmuren zijn iets van 10cm beton, 5cm xps, 5cm lucht en 10cm steen
Muur naar de buren, geen idee
Glas is een mix van oud dubbelglas en wat nieuwer dubbelglas in houten kozijnen. Raam wc is enkel en op zolder zit nog een raam met enkel glas.
Uitbouwen ... ik vermoed het ergste. Naar achter zit een schuifpui welke niet bepaald kierdicht zal zijn opzij een gallerij aan glas op het zuiden in houten kozijnen.
Ten slot is er nog een dak kapel over de volle breedte op de eerste verdieping.
Ik probeer nu ook een warmteverlies berekening te maken maar met al die onbekenden wordt dat niet makkelijk