Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schopperdeschop!

Even dit topic uit het archief trekken want ook ik ga verhuizen en wil min of meer het zelfde doen, de uitdaging is alleen iets groter want het huis is uit 1915 :P

Er is misschien wel/geen spouw, er zijn ieder geval wel voorzetwanden op alle verdiepingen. Kon het tijdens de bezichtiging niet goed bepalen maar de bouwkundige keuring zal uitsluitsel geven. Ik heb ook gevraagd of ze een raming kunnen maken van:
- Al het dubbel glas vervangen door triple en HR++ op de bewegende kozijnen
- Het aanleggen van balansventilatie
- Het isoleren van de spouw mocht die er zijn
- Het isoleren van de vliering

Ventilatie gaat denk ik de meeste creativiteit kosten, gelukkig heb ik dankzij dit topic qualityflow ontdekt, dat scheelt al de helft van de kanalen:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Werking QualityFlow ventilatie - Itho Daalderop

Wat ik op dit moment heb uitgedacht is de wtw en ventilatiebox op de vliering te zetten, dan kun je de afzuiging recht naar beneden boren voor de slaapkamers en een van de badkamers, dat er dan kanalen over de vliering vloer lopen boeit niet zo veel. De aanvoer kan mooi in het trappenhuis hangen, vanuit daar kan in principe het hele huis bedient worden.

Het wordt interessant op de benedenverdieping, daar is een uitbouw met de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/epSAQKv.png

De afzuigkap gaat recht naar buiten maar dat is een acceptabel verlies met een terugslagklep. De woonkamer kan wellicht voorzien worden van afvoer door de oude schouw maar de badkamer is lastig te bereiken. De CV hangt nu in de bijkeuken, wellicht een idee om daar ook een extra wtw en ventilatiebox op te hangen puur voor de benedenverdieping?

Voor de rest is het natuurlijk zo veel mogelijk isoleren voor zover het gaat, cv-ketel eruit en vervangen door een l/w warmtepomp met zonneboiler en 200/300l buffervat en ieder beschikbaar oppervlak volplempen met PV. Dan zou je in de buurt moeten komen, gas kan er in ieder geval uit.

Het een en ander hang van de bouwtechnische keuring af maar ik heb opzich wel vertrouwen in bovenstaand plan. Heeft iemand hier er nog op- of aanmerkingen over?

Het moeilijkste is een lokale aannemer vinden die ervaring heeft met duurzaam renoveren, ik heb al twee bedrijven gevonden die het claimen te kunnen maar omdat het nul op de meter concept nog vrij nieuw is blijft het lastig. De bedoeling is in ieder geval wel om het in één keer uit te voeren in twee weken oid voor ik over ga, en één aanspreekpunt te hebben voor alle zaken.

Volgende week woensdag is in ieder geval de keuring, dan weten we meer :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Alias uit DED.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 2 Laatste