Ik heb sinds dinsdag glasvezel van KPN (500/500), opeens is mn downloadsnelheid de lucht in geschoten. Ik had hiervoor Ziggo (200/20) en had altijd de welbekende 500KB/s snelheid. Een onderbreking van de netwerk hielp soms (pauzeren, netwerk test, opnieuw instellen, uit/aan vinken, iedereen snapt wel wat ik bedoel), maar lang niet altijd. En als het wel hielp ging het alsnog niet met bijzonder hoge snelheden. Ik heb toen ik Ziggo had 3 DNS servers gebruikt. Google DNS, Unblock-US (om Netflix content te wijzigen) en de standaard Ziggo DNS. Ze maakten alledrie geen enkel verschil, exact dezelfde symptomen en snelheid, zowel games uit de US Store als NL Store. MTU waarden wisselen, DNS servers wisselen: niks hielp.
Sinds dinsdag heb ik KPN. Mijn router moest ik opnieuw instellen (gebruik mijn eigen Asus router als hoofd router dmv een VLAN switch en PPPoE) en de DNS server werd dus op de KPN DNS server gezet. Ik had dit niet door en wilde even de PS Store weer testen. Tot mijn verbazing schoot min snelheid omhoog, steeds een burst van 25MegaByte/s, dan even 1,5-3MB/s en dan weer steeds bursts. Hoefde niks te pauzeren, of opnieuw in te stellen. Ik had niet door dat mijn DNS was gereset. Ik keek even in mn router en kwam erachter, besloot mijn DNS weer aan te passen naar Unblock-US. Mijn download kakte in naar de welbekende 500kb/s tot 1MB/s. Heb daarna Google DNS geprobeerd, ook die ging met die snelheid, na paar keer de pauzeer truc, ging de snelheid rond de 4-5MB/s, om weer in te zakken naar 500KB/s. Hierna heb ik steeds geswitcht tussen KPN standaard DNS, Google DNS en Unblock-US. De standaard DNS van KPN gaf de hele tijd hoge snelheden aan (tot 25MegaByte/s, dat is 200mbit) en de andere 2 DNS adressen gaven steeds lagere snelheden.
Mijn Asus router was met Ziggo ook het hoofdrouter, het Ziggo modem stond in bridge mode en alles ging vanuit mn Experiabox. Nu met KPN is weer mijn Asus router de hoofd router. Door een VLAN switch te gebruiken vanaf de glasvezelbox wordt de Experiabox buiten spel gezet en gaat het internetverkeer rechtstreeks vanuit het glasvezelmodem naar mijn Asus router en dan weer naar mijn PS4, in mijn interne netwerk setup is dus niks veranderd.
Conclusies: ik ben geswitcht van Ziggo naar KPN. Ik kreeg bij Ziggo met 3 DNS servers crap snelheden (Ziggo, Unblock-US en Google DNS). Met KPN krijg ik crap snelheden met Unblock-US en Google DNS, maar zeer hoge snelheden met de standaard KPN DNS. Waar ik altijd het eens was met de meerderheid: DNS servers aanpassen heeft geen nut, de boost komt omdat je de netwerk test opnieuw uitvoert: dus onderbreking. Maar nu heb ik 3 dagen lang getest en heb ik constant een hoge snelheid met KPN DNS en lagere crap snelheden met Unblock-US en Google DNS, net als voorheen met Ziggo DNS. Dus: misschien ligt het niet alleen aan Sony?
Video voor proof ->
Trek zelf je conclusies. Het kan zomaar zijn dat het elke keer toevallig snel ging, echter heb ik ruim 10x een test uitgevoerd en elke keer dezelfde resultaten. Ik hoop dat dit zo blijft, maar voor hetzelfde geld kom ik hier over een week weer klagen zoals een jaar geleden
edit: oja, compleet vergeten: ik krijg nu zelfs tijdens het gamen zulke snelheden. Ik heb 2 jaar lang tijdens het downloaded altijd applicaties/games stopgezet omdat het in 99,99% van de gevallen met 500kbs ging. Nu krijg ik gewoon dezelfde snelheden tijdens het gamen

Ik heb daar ook een video van gemaakt, echter heb ik die niet gepost omdat mijn naam erin voorkomt als ik switch van game naar downloadscherm.
[
Voor 6% gewijzigd door
ASNNetworks op 29-08-2015 00:15
]