mno schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:43:
[...]
Bedankt voor de uitleg. Ik heb zelf (nietsvermoedend) 2 weken terug een nieuwe PS4 gekocht met een digitaal spel (GTA 5 voor 25 euro) erbij. Toen stond ik er inderdaad van te kijken dat ik voor het spel een vaag yahoo-account met wachtwoord kreeg, dat ik op mijn PS4 moest aanmaken en primary moest maken om het spel te downloaden. Ook stond erbij dat ik daarna mijn eigen account niet primary mag maken.
Heel vaag allemaal, ik wist het niet van tevoren maar zou het niet nog eens op deze manier kopen. Tot nu toe werkt het spel nog wel steeds. Is er een manier om te controleren of ik een gedeeld spel heb?
Ik heb trouwens wel meteen uit voorzorg van het yahoo account de inlognaam (e-mailadres) en het wachtwoord veranderd zodat dit account in ieder geval niet opnieuw verkocht kan worden (denk ik).
E-mail/wachtwoord aanpassen heeft helaas geen enkele zin. De maker van een account kan namelijk ten alle tijden via PSN contact opnemen en het e-mail adres herstellen naar de oorspronkelijke. Dus ze kunnen het altijd weer terugdraaien en alsnog verkopen. Zolang het werkt, werkt het. Maar kijk niet vreemd op wanneer na een update of werkzaamheden opeens een slotje op GTA V zit.
Je eigen account mag je wél primary maken (waarom ze dit zeggen snap ik niet), sterker nog ik raad het aan zodat je alle functies van PS+ kan benutten en tijdens down time geen toegang verliest tot digitale games van je eigen account. Wat je echter niet moet doen is inloggen op het yahoo account. Log je in, dan wordt de check handmatig uitgevoerd en krijg je een slotje.
Dus: genieten zolang het kan en in het vervolg games gewoon kopen op disc of via de PS Store. Wil je goedkoper uit zijn, check dan naar 'games sharen' zodat je een game met 2 PS4's kan delen. Dat heeft geen consequenties en scheelt alsnog 50% van de kosten als je samen met een (betrouwbare) vriend doet. Gebruik de zoekfunctie mocht je hier meer interesse in hebben, topic staat er namelijk VOL mee (mede met mijn posts).
En veel plezier met je PS4 uiteraard