Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 84 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

CPM schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:58:
[...]

Weet je dit zeker? Dat zou volgens jou betekenen dat het geen zeen heeft om Tidal te gebruiken met HEOS, LG app etc want die downsizen de bitrate?

Tidal, by way of contrast, streams at a CD-quality 1411kbps on its ‘HiFi’ tier.
Dan begrijp je me verkeerd :)
Of LG danwel heos iets aan bitrate limits doen, weet ik niet. Verwacht van niet eerlijk gezegd (en dat geldt dan algemeen, niet alleen voor Spotify of tidal.

Tidal kwaliteit zou hogere bitrate moeten zijn als Spotify, maar daar spelen meer dingen mee, zie dat specifieke topic voor de vergelijking.
Hardware matig: je gebruikt altijd de DAC van je Denon, dus dat maakt verder niks uit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vraag van mijn kant: werken optische splitters twee kanten in? Kan ik daarmee ook twee bronnen samenvoegen? En zou je die dingen achter elkaar kunnen zetten om een soort driewegverkeer te bewerkstelligen?
Ik heb 3 apparaten met digitale aansluitingen:
- minidisc (spdif in en uit)
- cd speler (spdif uit)
- cassettedeck (spdif in)
Je voelt hem denk ik al: ik zou van cd op willen nemen op zowel MD als cassette. Dat kan met een enkele splitter. Maar ik wil daarnaast eigenlijk ook digitaal van MD naar cassette kunnen. Dan zou er een tweede splitter achter moeten die tussen de eerste splitter en het cassettedeck komt en waar de MD bij in komt en dan samenvoegt.
Maar gaat dat werken?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 18:22
Die splitters kunnen dat zeker niet, combineren is veel lastiger dan verdelen. Iets meer info op een ander forum gevonden:
https://forums.steinberg....er-combiner-exist/48666/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

kraats

Ik rol

@The Eagle Op zich kan 'combineren' wel, maar het gaat mis als beide apparaten tegelijk aan staan omdat het licht van beide bronnen elkaar dan beïnvloedt. Dan kun je beter voor een toslink switch gaan

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Helder, dank.
Nadat ik gepost had zat ik er zelf nog even over na te denken, en had er ook al een hard hoofd in.
Apparatuur staat sowieso allemaal tegelijk aan, dus dat gaat inderdaad interferentie geven dan ja, want dat licht is altijd aan.

Dan hou ik het wel bij alleen de lijn van Cd naar MD resp cassettedeck. Dat moet wel prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:31
De bevestigingspinnetjes van mijn Dali Zensor Vokal zijn afgebroken. Weet iemand zo waar deze te vinden zijn? Ik kan alleen 10mm (speaker kant) vinden, het moet eerder 8mm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

LoeWn schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:58:
De bevestigingspinnetjes van mijn Dali Zensor Vokal zijn afgebroken. Weet iemand zo waar deze te vinden zijn? Ik kan alleen 10mm (speaker kant) vinden, het moet eerder 8mm zijn.
Bevestgingspinnetjes.....heb je een foto? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGZhs1F48U32wyGg-O6s6nZpRRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBgYmDpJkDBF1nSbeFnDvbZE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je zou een houten deuvel van 8 mm erop kunnen proberen te lijmen met epoxy. Voor een sterkere verbinding kan je de diameter aan één zijde verkleinen om in het getoonde gat te passen.

Als de 8 mm net iets te groot is, vijl je hem kleiner. Niet verven, dan krijg je hem niet meer uit de holte in de luidsprekerkast.

[ Voor 48% gewijzigd door TBTL op 10-04-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah, van de het frontje. Probeer conrad eens, en anders speakerland ofzo. Die trekken zoiets volgens mij zo uit de la :)

[ Voor 1% gewijzigd door The Eagle op 11-04-2022 11:24 . Reden: Damn you autocorrect :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:10
CPM schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:58:
[...]

Weet je dit zeker? Dat zou volgens jou betekenen dat het geen zeen heeft om Tidal te gebruiken met HEOS, LG app etc want die downsizen de bitrate?

Tidal, by way of contrast, streams at a CD-quality 1411kbps on its ‘HiFi’ tier.
HEOS doet voor Spotify helemaal niks met de muziek stream. Het werkt als een controller (Spotify connect), de daadwerkelijke stream wordt door de versterker geopend en Denon versterkers doen dat standaard op de hoogst beschikbare kwaliteit (320Kbps OGG Vorbis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:11
Ik weet niet of dit in de categorie kleine vragen valt, maar ik vraag me af of het volgende bestaat:
- Compacte vorm
- 5.1
- HDMI in (ARC)
- Ruimtecorrectie

Wat ik tegenkom zijn vooral stereoversterkers (vaak niet eens HDMI), of surroundreceivers met 80 kanalen, 19 HDMI poorten en een grote vorm. Ik heb alleen een Chromecast en die zit direct in de TV geplugd. Momenteel een grote 5.1 receiver staan, maar die heeft geen goede ondersteuning voor automatisch inschakelen via ARC.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17
NoepZor schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:43:
Ik weet niet of dit in de categorie kleine vragen valt, maar ik vraag me af of het volgende bestaat:
- Compacte vorm
- 5.1
- HDMI in (ARC)
- Ruimtecorrectie

Wat ik tegenkom zijn vooral stereoversterkers (vaak niet eens HDMI), of surroundreceivers met 80 kanalen, 19 HDMI poorten en een grote vorm. Ik heb alleen een Chromecast en die zit direct in de TV geplugd. Momenteel een grote 5.1 receiver staan, maar die heeft geen goede ondersteuning voor automatisch inschakelen via ARC.
Ik weet niet hoe compact compact is, en of het ook moet versterken, maar je kunt kijken naar de smart connect en smart amp van Canton.
Ik denk dat die voldoen aan je eisen.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Hoi allen,
Om mijn mancave in te richten ben ik op zoek naar een surround set. Mijn budget is ongeveer 2000 euro (wat niet zoveel is voor een volledige set, snap ik) maar voor ik zomaar een Sonos set bestel op Coolblue (soundbar + bas + 2 achter speakers) wil ik vragen of er betere alternatieven zijn.
Verder heb ik een 4K UHD projector met 100 inch projectiescherm.
De ruimte zelf is 10 op 4 meter waarvan 6x4 als "cinema" gaat dienen. Speakers mogen draadloos of met kabel zijn, kan heel makkelijk extra kabels bij trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Als je een grote receiver kwijt kan, de streamingfuncties van Sonos niet nodig hebt en het niet erg vindt om je erin te verdiepen, heb je met een receiver + gewone luidsprekers + gewone subwoofers beter geluid voor hetzelfde geld. Dat bedrag kan omlaag door de luidsprekers en subwoofers tweedehands te kopen. De receiver zou ik jong gebruikt of nieuw kopen, want functies als het automatisch inregelen en instellen van de equalizers met een microfoon (bijv. Audyssey en dan de goede versie) zitten niet op oude modellen.

Een populair luidsprekermerk in deze prijsklasse is Dali.
Info over subwoofers Het Grote Subwoofer Topic

Willekeurige voorbeelden van wat tweedehands mogelijk is:
https://www.marktplaats.n...00h-dab-dali-surround-set + subwoofers
https://www.marktplaats.n...rround-set-onkyo-receiver
Beide overigens wel met oude versies van Audyssey. Ik weet niet of deze wel een equalizer hebben voor de subwoofer.

[ Voor 82% gewijzigd door TBTL op 13-04-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:41
Propheticus schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:32:
Poeh je stipt wel een onderwerp aan zeg.

De door jou geschetste consensus lijkt er inderdaad te zijn. Meer geavanceerde varianten van Dirac lopen wel in de papieren.

Ikzelf heb enkel ervaring met Audyssey en heb er gemengde gevoelens bij. Als je het wilt gebruiken is het m.i. haast verplicht om 20eu uit te geven aan de bijbehorende MultEQ app zodat je de correctie kunt beperken tot de lage tonen (onder de transitiefrequentie / Schroeder frequentie, afhankelijk van de kamer, zeg 300Hz). Laat de XT32 variant het nou precies beter doen in het lage bereik. Precies die regio die het meest profiteert van correctie. Dan hebben we het dus over room modes / resonantie / bass boominess. Persoonlijk was ik niet te spreken over het geluid als ik ook hogere frequenties liet 'corrigeren'.
Ben je dat toevallig bekend met dit filmpje van Audioholics?
YouTube: Audyssey Room Correction Performance Tips for Your Denon/Marantz Rec...

Ik heb jaren geleden eens mijn setup gekalibreerd (Marantz versterker NR1607) en wil het eigenlijk opnieuw doen, omdat ik het vermoeden hebben dat ik meer uit mijn setup kan halen.

Het probleem is dat bovenstaande filmpje op sommige punten echt te hoog gegrepen is.

Zijn er nou echt bepaalde do's en dont's wat betreft het instellen van je speaker via Audyssey? Ik heb mij toen der tijd wel aardig ingelezen, maar dat is echt al jaren geleden. Hun hebben het dan ook over een app (waar jij het ook over hebt) en dat je die echt MOET hebben. Echter zijn de dingen die ze daar doen echt te technisch, en heb ik geen idee wat ik dan precies aan het doen ben.

Ik ben benieuwd of anderen hier echt goede tips hebben om toch redelijk snel je speakers te kalibreren.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:09
Klein vraagje, ik heb 2 van deze gekocht: https://www.focal.com/sit...6_specification-sheet.pdf

Je kan deze verticaal of horizontaal monteren. Ik wil deze monteren, buiten, op een muur, naast elkaar, 2 à 3m tussen, horizontaal.. Maar hoe moeten ze 'wijzen' naar elkaar? De tweeters naar elkaar? De woofers naar elkaar gericht? Of beide dezelfde richting? Bij verticaal heb je dit dilemma niet :p

[ Voor 4% gewijzigd door Tha Render_2 op 22-04-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Tha Render_2 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:02:
Klein vraagje, ik heb 2 van deze gekocht: https://www.focal.com/sit...6_specification-sheet.pdf

Je kan deze verticaal of horizontaal monteren. Ik wil deze monteren, buiten, op een muur, naast elkaar, 2 à 3m tussen, horizontaal.. Maar hoe moeten ze 'wijzen' naar elkaar? De tweeters naar elkaar? De woofers naar elkaar gericht? Of beide dezelfde richting? Bij verticaal heb je dit dilemma niet :p
Dat maakt echt helemaal niks uit. T is maar net wat jij mooi en praktisch vindt. De speakers zijn ook zo klein.

Maar moet je echt naar beneden richten? Anders zou ik ze verticaal plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online

Het liefst zodanig dat je je altijd op dezelfde afstand van hoge- en lagetonenluidspreker bevindt van de(zelfde) luidspreker. Dus bij voorkeur verticaal en dan gericht op oorhoogte. De tweeter zou ik boven doen, tenzij je de luidsprekers nabij het plafond monteert.

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 22-04-2022 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
..Ik wil deze monteren, buiten, op een muur, naast elkaar, 2 à 3m tussen, horizontaal.. Maar hoe moeten ze 'wijzen' naar elkaar? De tweeters naar elkaar? De woofers naar elkaar gericht? Of beide dezelfde richting?...
Gezien de verticale directiviteitsplot (die bij horizontaal monteren de horizontale richting wordt), zou ik ze als je tussen de 2 speakers in zit met de tweeters naar elkaar toe monteren. Zo vermijd je die dip in de crossover range van 2 kHz die je krijgt als je de woofers naar elkaar toe hebt.

Als je ze toch verticaal en boven oor-niveau monteert, dus ook goed naar beneden kantelen...of als dat niet kan met de tweeter onderop monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWciN-KgtBQTY4OKvn01AUJ3nDc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sl2VhGEwt6AacnmtoxxHKvlG.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Propheticus op 22-04-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16

Illusion

(the art of)

The Eagle schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:26:
Vraag van mijn kant: werken optische splitters twee kanten in? Kan ik daarmee ook twee bronnen samenvoegen? En zou je die dingen achter elkaar kunnen zetten om een soort driewegverkeer te bewerkstelligen?
Ik heb 3 apparaten met digitale aansluitingen:
- minidisc (spdif in en uit)
- cd speler (spdif uit)
- cassettedeck (spdif in)
Je voelt hem denk ik al: ik zou van cd op willen nemen op zowel MD als cassette. Dat kan met een enkele splitter. Maar ik wil daarnaast eigenlijk ook digitaal van MD naar cassette kunnen. Dan zou er een tweede splitter achter moeten die tussen de eerste splitter en het cassettedeck komt en waar de MD bij in komt en dan samenvoegt.
Maar gaat dat werken?
Deze was al wat ouder, maar je kan voor een paar tientjes op aliexpress een "spdif matrix switch" halen. Daarmee kan je meerdere ingangen naar meerdere uitgangen routeren.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik heb gisteren de Audyssey MultEQ Editor app uit de Playstore gedownload om eens te testen, maar klopt het dat je dan de kalibratie helemaal opnieuw moet doen? Hij heeft nergens een optie om de bestaande kalibratie in te laden.

Op zich niet een onwijze ramp, want ik kan het opnieuw doen, maar het zou toch makkelijk zijn als je de bestaande kalibratie in kan laden en vanaf daar verder kan gaan.

Of zit er een goede reden achter dat je het opnieuw moet kalibreren als je de app gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
De reden: je versterker heeft enkel het resultaat (de correctie) opgeslagen. Je moet een meting doen met de app om het meetresultaat op te slaan, zodat je naderhand nog kan spelen met opties en curves die leiden tot een andere correctie. Die uiteindelijke correctie kun je dan weer (1 per keer maar) uploaden naar je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Propheticus schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:15:
De reden: je versterker heeft enkel het resultaat (de correctie) opgeslagen. Je moet een meting doen met de app om het meetresultaat op te slaan, zodat je naderhand nog kan spelen met opties en curves die leiden tot een andere correctie. Die uiteindelijke correctie kun je dan weer (1 per keer maar) uploaden naar je versterker.
Ja op zich begrijp ik dat, maar omdat je informatie naar de versterker kunt sturen, had ik ook verwacht dat de versterker informatie naar de app kon sturen. Maar als ik het dus zo hoor dan is dat niet mogelijk en werkt het maar 1 kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Wachten... schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:47:
[...]
...had ik ook verwacht dat de versterker informatie naar de app kon sturen. Maar als ik het dus zo hoor dan is dat niet mogelijk en werkt het maar 1 kant op.
De versterker heeft de meetgegevens dus niet. Wat hij niet heeft, kan hij niet sturen. Zoals ik zei heeft die enkel een correctiecurve (met de standaardopties / target). Hier heb je weinig aan omdat je in de app juist nog wilt kunnen spelen met de instellingen die leiden tot andere correcties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Propheticus schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:20:
[...]

De versterker heeft de meetgegevens dus niet. Wat hij niet heeft, kan hij niet sturen. Zoals ik zei heeft die enkel een correctiecurve (met de standaardopties / target). Hier heb je weinig aan omdat je in de app juist nog wilt kunnen spelen met de instellingen die leiden tot andere correcties.
Helder verhaal, dank voor je toelichting.

Zijn er trouwens nog dingen die je echt kan adviseren om te doen? Ik ben niet echt een extreme meet guru en doe vaak meer op gehoor.

In onderstaand filmpje heeft hij het erover om de sub in ieder geval onaangetast te laten door de frequentie range op te schuiven en de ander speakers pas boven een bepaalde Hz.

Ik ben wel benieuwd wat anderen een beetje doen.

YouTube: Audyssey MultiEQ Editior App Overview + WALKTHROUGH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Ik zou juist bassen corrigeren. Hier zijn in een typische kamer juist staande golven met knopen en buiken te corrigeren. Zelfs als je subwoofer al een correctie heeft via eigen methode/app kan het geen kwaad ook Audyssey nog te laten meten/corrigeren.
Ikzelf was op gehoor niet te spreken over wat er gebeurde in het hoog en heb dus de correctie boven ~300Hz afgekapt.

Ook ik ben geen meet guru en heb geen aparte kalibratiemicrofoon om het resultaat mee na te meten. Maar toch:
  1. Zet mid range compensation uit
  2. Sluit een bluetooth muis aan op telefoon of tablet om de punten op de doelcurve met iets minder irritatie en gepriegel te kunnen verslepen. Met je vinger is dit echt niet nauwkeurig te doen.
  3. Mik niet op een compleet vlak resultaat, maar op een zgn. 'house curve' die van laag naar hoog iets afloopt. Compleet vlak klinkt...vlak en alsof er bas mist. Over het hele bereik is tot ~10dB niet eens gek. Naar smaak natuurlijk. Je kunt kiezen voor een min of meer rechte lijn of iets meer van een bass-boost hobbel. Zie bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Goedemorgen, een korte vraag met hopelijk een simpel antwoord.. ik heb een nieuwe versterker gekocht en ik wil het verschil kunnen horen tussen mijn huidige versterker en de nieuwe.. hoe kan ik 'makkelijk' schakelen tussen beide versterkers op dezelfde speakers?

Bij Hifi Klubben hebben ze een soort patchpaneel gemaakt waarmee ze dat zonder kortsluiting kunnen, maar zoiets moois heb ik thuis natuurlijk niet.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Pixeltje schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:27:
Goedemorgen, een korte vraag met hopelijk een simpel antwoord.. ik heb een nieuwe versterker gekocht en ik wil het verschil kunnen horen tussen mijn huidige versterker en de nieuwe.. hoe kan ik 'makkelijk' schakelen tussen beide versterkers op dezelfde speakers?

Bij Hifi Klubben hebben ze een soort patchpaneel gemaakt waarmee ze dat zonder kortsluiting kunnen, maar zoiets moois heb ik thuis natuurlijk niet.
Hoe ga je de versterker in?
Je zou een mengpaneel voor de versterker kunnen doen en dan zoeits erachter.

Houd er wel rekening mee dat dit absoluut geen objectief vergelijk tussen de versterkers gaat opleveren. Een objectief vergelijk is erg lastig voor elkaar te krijgen.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...

De goedkoopste manier is met bananeplugs, dan versterkers naast elkaar en handmatig wisselen.

Maar wat wil je precies bereiken? Even "kort een vraag" werkt bijna nooit. Waarom heb je de versterker gekocht? Voor het geluid of voor de features? Wat voor speakers heb je?

Al heb je niet echt high end speakers, dan kan ik je uit de droom helpen dat een duurdere of nieuwere versterker je veel gaat brengen. Tenzij je allerlei EQ's gaat toepassen wat je met je oude versterker niet deed, of als je oude versterker echt heel heel oud was.

Dus wat meer info is misschien wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fair, dat was wellicht wat kort door de bocht.

Ik heb herbouwde rogers monitors staan (zie hier oa: [Rebuild] Rogers Monitors Mk III transmissielijn) waar nu een XTZ A100D3 aan hangt. Ook een zelfbouw subwoofer is aangesloten (op basis van een peerless xls10 en een SVS plaatversterker). De nieuwe versterker is een NAD C388 met blueOS module. reden van upgraden is om de geluidsset wat meer het moderne tijdperk in te trekken en het voor mijn vriendin makkelijker te maken om de boel te bedienen. We hebben al twee bluesound mini 2i 's staan in de keuken en in de werkkamer dus de app en de bediening zijn bekend.

Ik heb geen twijfels bij de NAD, anders had ik 'm niet gekocht, maar het lijkt me leuk om het verschil te kunnen horen. Bij Hifi Klubben heb ik op één set luidsprekers (dali opticon 6mk2) drie verschillende versterkers gehoord en daar zat behoorlijk verschil tussen.

In alle eerlijkheid klonken de Dali's me ook erg prettig in de oren, maar dat is niet helemaal eerlijk vergelijken tussen wat nieuw is en wat 40 jaar oud is, plus dat de Opticons natuurlijk niet in mijn woonkamer stonden maar in een winkel.

[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 25-04-2022 10:11 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Er zijn een aantal tweakers die heel hard stellen dat er absoluut geen verschil zit tussen (goede) versterkers. Of dit helemaal waar is weet ik niet, ik heb daar zo mijn twijfels bij.
Wat wel zo is, is dat het heel moeilijk is versterkers te vergelijken. Je moet dan echt gaan volume matchen, omdat anders de iets luider klinkende versterker al gauw in het voordeel is.
Daarnaast is het omschakelen een ding, dat kost met de hand zoveel tijd dat je een nieuwe beleving hebt, en geen vergelijkende.

En vergeet ook psycho akoestiek niet, je hoort al heel snel wat je wilt horen.

Als aanvullend voorbeeld:
Ik heb heel erg veel moeite met versterkers die geen volume knop hebben maar / en via een app bediend worden. Blijkbaar zit het echt tussen mijn oren dat de versterker met een fatsoenlijke ‘potmeter’ volumeknop prettiger/beter/krachtiger is…

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
bartvl schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:16:
Er zijn een aantal tweakers die heel hard stellen dat er absoluut geen verschil zit tussen (goede) versterkers. Of dit helemaal waar is weet ik niet, ik heb daar zo mijn twijfels bij.
Wat wel zo is, is dat het heel moeilijk is versterkers te vergelijken. Je moet dan echt gaan volume matchen, omdat anders de iets luider klinkende versterker al gauw in het voordeel is.
Daarnaast is het omschakelen een ding, dat kost met de hand zoveel tijd dat je een nieuwe beleving hebt, en geen vergelijkende.

En vergeet ook psycho akoestiek niet, je hoort al heel snel wat je wilt horen.

Als aanvullend voorbeeld:
Ik heb heel erg veel moeite met versterkers die geen volume knop hebben maar / en via een app bediend worden. Blijkbaar zit het echt tussen mijn oren dat de versterker met een fatsoenlijke ‘potmeter’ volumeknop prettiger/beter/krachtiger is…
hoe kan je een eindversterker zonder volumeregeling luisteren? Dan gaat het maximaal vermogen in 1x naar je speakers, zeg maar bye bye luidspreker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Pixeltje schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:09:
Fair, dat was wellicht wat kort door de bocht.

Ik heb herbouwde rogers monitors staan (zie hier oa: [Rebuild] Rogers Monitors Mk III transmissielijn) waar nu een XTZ A100D3 aan hangt. Ook een zelfbouw subwoofer is aangesloten (op basis van een peerless xls10 en een SVS plaatversterker). De nieuwe versterker is een NAD C388 met blueOS module. reden van upgraden is om de geluidsset wat meer het moderne tijdperk in te trekken en het voor mijn vriendin makkelijker te maken om de boel te bedienen. We hebben al twee bluesound mini 2i 's staan in de keuken en in de werkkamer dus de app en de bediening zijn bekend.

Ik heb geen twijfels bij de NAD, anders had ik 'm niet gekocht, maar het lijkt me leuk om het verschil te kunnen horen. Bij Hifi Klubben heb ik op één set luidsprekers (dali opticon 6mk2) drie verschillende versterkers gehoord en daar zat behoorlijk verschil tussen.

In alle eerlijkheid klonken de Dali's me ook erg prettig in de oren, maar dat is niet helemaal eerlijk vergelijken tussen wat nieuw is en wat 40 jaar oud is, plus dat de Opticons natuurlijk niet in mijn woonkamer stonden maar in een winkel.
Tja die Dali`s zijn nou ook niet echt meer goedkope speakers. Die hebben wel wat nodig qua kracht en dan zul je wellicht iets horen als je en versterker van 500 euro eraan hangt of van 2000 euro. Maar nogmaals, het is zo gigantisch lastig, want als er op ene versterker net iets van een EQ o.i.d. aan staat, dan hang je al. Daarnaast zoals @bartvl al aangeeft is er ook nog zoiets als akoestiek en het "wat wil je horen"

Om een voorbeeld te geven, was ik even aan het spelen met Dynamic EQ gisteren. De speakers klinken dan echt compleet anders. En dit is nog maar slechts 1 vinkje in de settings.

Ik ben van mening dat als je een versterker pakt die een beetje bij de speakers past (qua prijs), dat er dan niet veel verschil in de versterkers zit, maar nogmaals. Dit moet je dan wel vergelijk zonder allerlei dingen aan te zetten in de versterker etc. Dus ja het is enorm lastig en zou eerder kijken naar features, dan naar het geluidsverschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 25-04-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Pixeltje schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:09:
Luisteren is leuk een vooral doen, maar deze test geeft ook absoluut geen objectieve resultaten, zie ook de opmerkingen van bartvl. Naast deze opmerkingen is zo'n test dubbelblind uitvoeren ook zeer lastig te realiseren.
aljooge schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:25:
[...]

hoe kan je een eindversterker zonder volumeregeling luisteren? Dan gaat het maximaal vermogen in 1x naar je speakers, zeg maar bye bye luidspreker
Er staat niet dat er geen volumeregeling is, alleen dat die niet met een potmeter aan de voorkant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Nou precies, het gaat mij er vooral om dat het me goed klinkt, dus wat dat betreft kan ik er snel uit zijn. De vraag voor het kunnen schakelen was meer een gimmick dan iets anders. Ik heb ooit weleens van die knoppendozen gezien zoals @MerijnB linkte in zijn eerste reactie op mijn vraag, maar ben daar nooit kapot van geweest.

Gewoon aansluiten en lekker luisteren dus. Er is tijd genoeg om te bepalen of ik er gelukkig van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:02
goedemiddag,

Aangezien mijn vaste (verouderde) pc min of meer mijn thuiswerkpc is geworden heb ik soms wel het idee om er een nieuwe pc naast te zetten voor privegebruik. Deze zou ik wel op dezelfde speakers willen aansluiten zonder dat ik elke x met draden moet lopen switchen

Ik heb nu een paar Edifier speakers die aangesloten zijn via de optische kabel.

Als ik nu een tweede pc ook op die speakers wil aansluiten. Klopt het dan dat ik iets als dit nodig zou hebben?
https://www.allekabels.nl...2p9gLGEAQYBCABEgLzzfD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Mick3112 schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:18:
Als ik nu een tweede pc ook op die speakers wil aansluiten. Klopt het dan dat ik iets als dit nodig zou hebben?
https://www.allekabels.nl...2p9gLGEAQYBCABEgLzzfD_BwE
Mits de tweede PC ook Optisch Out heeft en de Edifier geen andere ingangen is dat een optie. Maar weten welke Edifier er staat geeft mogelijk de kans om eventueel andere opties te bekijken. Indien de Edifier meer inputs heeft zou ik persoonlijk liever op de Edifier switchen dan met een extern device.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
FeaR schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:36:
[...]

Mits de tweede PC ook Optisch Out heeft en de Edifier geen andere ingangen is dat een optie. Maar weten welke Edifier er staat geeft mogelijk de kans om eventueel andere opties te bekijken. Indien de Edifier meer inputs heeft zou ik persoonlijk liever op de Edifier switchen dan met een extern device.
Elke nieuw moederbord zal optisch out hebben toch, of is dat iets wat juist weer aan het verdwijnen is?

het is de R2000DB https://www.megekko.nl/pr...UmB3Ut9YJogxoCXJoQAvD_BwE

Zitten dus nog 4 RCA kabelaansluitingen op, maar een simpele switch via optisch zou mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mick3112 schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:44:
[...]
Elke nieuw moederbord zal optisch out hebben toch, of is dat iets wat juist weer aan het verdwijnen is?

het is de R2000DB https://www.megekko.nl/pr...UmB3Ut9YJogxoCXJoQAvD_BwE

Zitten dus nog 4 RCA kabelaansluitingen op, maar een simpele switch via optisch zou mijn voorkeur hebben.
Vanwaar zou een switch een voorkeur hebben? Optisch heeft op een dergelijke set geen voordeel, meer dan stereo ga je er niet uit halen. Ik zou simpel een 3,5 mm jack naar RCA halen en de tweede PC op die manier aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
FeaR schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:25:
[...]

Vanwaar zou een switch een voorkeur hebben? Optisch heeft op een dergelijke set geen voordeel, meer dan stereo ga je er niet uit halen. Ik zou simpel een 3,5 mm jack naar RCA halen en de tweede PC op die manier aansluiten.
Ik dacht altijd dat via RCA een beetje ouderwets was, maar dat maakt niks uit blijkbaar lees ik nu.

Dat zou idd een optie zijn en dan gewoon op de afstandsbediening van de Edifier de bron wijzigen.

[ Voor 25% gewijzigd door Mick3112 op 25-04-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Propheticus

Ik ben dus even een beetje aan het stoeien met de app. Het voornaamste wat ik probeer te bereiken met mijn set, is om een vollere sound te krijgen met muziek (ook al staat het zacht). Ik ben mede door wat zoekwerk eropuit gekomen om Dynamic EQ hiervoor te gebruiken. Als ik dit aanzet, dan klinkt alles gelijk inderdaad veel voller in de ruimte.

Nu ben ik het even aan het vergelijken met mijn Sonos 1 stereo setup, en gek genoeg mis ik wat hoge of mid tonen in mijn set als ik dit met Sonos vergelijk. Mijn kamer is alles behalve ideaal, maar ik ben benieuwd wat ik eventueel in de app kan doen om die midden/hoge tonen wat te boosten.

Valt er uit onderstaande graphics iets te zeggen over deze midden of hoge tonen?
Midrange compensation heb ik uit staan.
  • Center Q acoustics 3090C
  • Fronts Q acoustics 3020
  • Subwoofer SVS SB1000
  • Allemaal in een kleine zithoek 2.6 meter van de TV en 3 meter breed (het is een soort nis in onze woonkamer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cK0iUyt9ZJmKLN53_nwzOPGKbnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/muBGgNmgV2zUJrFpPqWVdwZI.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dg3hLfmrt-TQ3hpW-AXXrNZG6XI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CE0JsnxnI9q8gYc3ABfhpEud.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZoBYYqhsmZOhLNrdTeuet8RGRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FsCyGOp9DeZSlleOqn65XZwI.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98ieHci8KaxiiEK1B97A5hRAsBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lvKUu3ofz2qcYRRaBghhE1qj.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 25-04-2022 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:25:
[...]

Dit zou ik niet doen, dat is vragen om een groundloop. Optisch heeft als voordeel dat je daar geen last van kan hebben. Plus de 3.5mm aansluiting van veel PC is absoluut compleet waardeloos met veel ruis en vervorming. Dus eerst even testen.

@Mick3112

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:47:
[...]
Dit zou ik niet doen, dat is vragen om een groundloop. Optisch heeft als voordeel dat je daar geen last van kan hebben. Plus de 3.5mm aansluiting van veel PC is absoluut compleet waardeloos met veel ruis en vervorming. Dus eerst even testen.
Ground loop is inderdaad wel een dingetje. Goed punt. Kwaliteit van onboard was met de hedendaagse moederborden toch wel OK?

Hoe dan ook, meerdere wegen die naar Rome leiden. Eventueel kan eerst testen met analoog ook, zo duur zijn die kabels niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:15

Is het niet zo dat de "sound" van een versterker vooral bepaald wordt door de voorversterker en niet zozeer de eindversterker (die versterkt alleen maar > 1V >> 5V)? Dan zou je de Pre-outs kunnen gebruiken om daar tussen te wisselen. Dus Pre-out ene, Pre-in andere versterker schakelt dan de voorversterker uit.

Wat je test:
Voorversterker AB
Eindversterker + Speakers

Verder, ik weet niet of er ook modeling versterkers zijn, dan kun je gewoon een profiel laden van verschillende versterkers en speakers en het geluid krijgen wat je wilt / tegen een fractie van de kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door mv_ak op 25-04-2022 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:37:
[...]

Ground loop is inderdaad wel een dingetje. Goed punt. Kwaliteit van onboard was met de hedendaagse moederborden toch wel OK?

Hoe dan ook, meerdere wegen die naar Rome leiden. Eventueel kan eerst testen met analoog ook, zo duur zijn die kabels niet.
Ik zou de gok niet wagen.

Je kan dit niet goed thuis doen. Zelfs bij Hifi Klubben doen ze het niet goed. De enige manier om dit te testen is als je de signalen level matched binnen een halve dB. Plus je moet het blind testen, want als je verschil verwacht ga je ook verschil horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
Ik heb een vraag over mijn Primare netwerk speler. Deze had ik altijd werkend via de Google Home app en de app van primare. Nu wil het geval dat ik geen verbinding meer met WiFi kan krijgen op de Primare. In de Google Home app heb ik het apparaat "verwijderd" maar blijft wel zichtbaar als chromecast. Ook heb ik het apparaat gereset dmv knopje op apparaat. Apparaat maakt geen verbinding en is ook niet opnieuw te installeren lijkt via de Home app. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 21:54
Hoi Hi-Fi,

Ik zit even met een klein probleem.
Omdat ik mijn audio installatie een kleine upgrade wilde geven heb ik wat netter afgewerkte audio kabels gekocht die aan de uiteindes mooie afgewerkte RCA pluggen hebben.
Voorheen had ik hier eerst jaren 90's doorzichtige dunne koperdraadjes audiokabel in van die 50ct bananen schroef plugs.
Nu passen de RCA kabels wel in mijn versterker maar niet in de speakers, Bowers & Wilkins 600 :+ 8)7
Is er nog niemand die banaan naar tulp (RCA) connectors hebben gemaakt?
Ik kan ze in ieder geval niet vinden, ik kan toch niet de eerste zijn die tegen dit probleem oploopt?
In het uiterste geval kan ik natuurlijk zelf even connectors op de kabels maken, maar ik laat de kabels het liefst origineel.
Iemand ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

donnie1992 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:45:
Hoi Hi-Fi,

Ik zit even met een klein probleem.
Omdat ik mijn audio installatie een kleine upgrade wilde geven heb ik wat netter afgewerkte audio kabels gekocht die aan de uiteindes mooie afgewerkte RCA pluggen hebben.
Voorheen had ik hier eerst jaren 90's doorzichtige dunne koperdraadjes audiokabel in van die 50ct bananen schroef plugs.
Nu passen de RCA kabels wel in mijn versterker maar niet in de speakers, Bowers & Wilkins 600 :+ 8)7
Is er nog niemand die banaan naar tulp (RCA) connectors hebben gemaakt?
Ik kan ze in ieder geval niet vinden, ik kan toch niet de eerste zijn die tegen dit probleem oploopt?
In het uiterste geval kan ik natuurlijk zelf even connectors op de kabels maken, maar ik laat de kabels het liefst origineel.
Iemand ideeën?
RCA kabels in de versterker en naar sprakers? Dat kan als het actieve speakers zijn maar aan de rest van het verhaal te lezen zijn het passieve speakers. Dan moet aan de kant van de versterker het een gewone speaker terminal zijn en geen RCA. Kans dat de receiver RCA heeft is zeer groot maar ik geloof niet dat daar vermogen overheen wordt gestuurd om de speakers aan te sturen.

Heb je exacte merken en types van de versterker en speakers? Dan wel foto's om het mogelijk wat meer duidelijk te maken? Hoe het nu leest heb je de verkeerde kabels besteld. Een analoge interlink met RCA/tulp connectoren waar je speakerkabel met bananen had moeten hebben. Ander doel en ander gebruik, verloopjes in deze ken ik niet.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 26-04-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 21:54
FeaR schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:15:
[...]

RCA kabels in de versterker en naar sprakers? Dat kan als het actieve speakers zijn maar aan de rest van het verhaal te lezen zijn het passieve speakers. Dan moet aan de kant van de versterker het een gewone speaker terminal zijn en geen RCA. Kans dat de receiver RCA heeft is zeer groot maar ik geloof niet dat daar vermogen overheen wordt gestuurd om de speakers aan te sturen.

Heb je exacte merken en types van de versterker en speakers? Dan wel foto's om het mogelijk wat meer duidelijk te maken? Hoe het nu leest heb je de verkeerde kabels besteld. Een analoge interlink met RCA/tulp connectoren waar je speakerkabel met bananen had moeten hebben. Ander doel en ander gebruik, verloopjes in deze ken ik niet.
Ik kom er net achter dat je helemaal gelijk hebt. Ik heb een Denon AVR en de kabels passen inderdaad niet.
De RCA past wel in het plastic maar maakt idd geen connectie :+ |:(
Als iemand nog een mooi setje RCA kabels wilt scoren hou de v&a in de gaten.
Ik ga maar op zoek naar mooie kabels met bananenstekkers.
Iemand wellicht nog een tip voor mooie 0,5/1/2/m kabels ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

donnie1992 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:26:
[...]

Ik kom er net achter dat je helemaal gelijk hebt. Ik heb een Denon AVR en de kabels passen inderdaad niet.
Gewoon 100% OFC 1,5mm van Amazon afplukken en de banaanstekkers bij bestellen. AL vraag ik me af waarom je banaanstekkers zou willen hebben, dat voegt namelijk alleen iets toe als je ze regelmatig los moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
donnie1992 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:26:
[...]

Als het maar vol koper is. De rest maakt niet zo heel veel uit. Zou wel iets dikkere nemen 0.75 mm ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:42
Wat gebeurt er met surround content (DD 5.1 bv. bij films) wanneer je deze afspeelt op een stereo amp met 2 luidsprekers? Krijg je dan nog goed geluid en verstaanbare vocals of kan je beter schakelen naar een stereo audio track als die al beschikbaar is? We gaan er even vanuit dat het gaat om een kwalitatieve setup.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Darks schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 00:56:
Wat gebeurt er met surround content (DD 5.1 bv. bij films) wanneer je deze afspeelt op een stereo amp met 2 luidsprekers? Krijg je dan nog goed geluid en verstaanbare vocals of kan je beter schakelen naar een stereo audio track als die al beschikbaar is? We gaan er even vanuit dat het gaat om een kwalitatieve setup.
Je moet stereo luisteren dan. Waarschijnlijk gebeurd het automatisch, maar anders hoor je gewoon geen gepraat, omdat dit normaal over de center speaker gaat.

Ik heb dat bijvoorbeeld wel eens gehad dat ik wel wat geluid hoorde, maar geen stemmen/gepraat hoorde. Er bleek toen een kabel van de center speaker los te zitten. Hij stuurt dan dus wel 5.1 door, maar omdat de center niet aangesloten is, hoor je enkel de subkanalen (front rechts en links), maar geen gepraat.

Lang verhaal kort, gewoon op stereo zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Iemand hier toevallig een idee van een Nederlandse zaak die Eclipse TD speakers verkoopt? Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Thomas schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:56:
Iemand hier toevallig een idee van een Nederlandse zaak die Eclipse TD speakers verkoopt? Dank alvast!
Lijkt er niet te zijn, er is ook geen NL importeur. Merk lijkt nieuw leven in te zijn geblazen.
Zie https://www.eclipse-td.com/others/distributors/index.html voor een lijst met importeurs. UK en Italië is enige in Europa. Dan zou ik de Engelsen benaderen voor info en de Italianen voor een evt aankoop (UK is geen EU meer).

Edit: je zou Sowell in Gorinchem eens kunnen bellen. Die hebben er in het verleden in ieder geval een show van gehad: https://hifi.nl/nieuws/39...-T+A-show-bij-Sowell.html
Is wel lang geleden, maar in het wereldje kent men elkaar wel ;)

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 01-05-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

The Eagle schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Lijkt er niet te zijn, er is ook geen NL importeur. Merk lijkt nieuw leven in te zijn geblazen.
Zie https://www.eclipse-td.com/others/distributors/index.html voor een lijst met importeurs. UK en Italië is enige in Europa. Dan zou ik de Engelsen benaderen voor info en de Italianen voor een evt aankoop (UK is geen EU meer).

Edit: je zou Sowell in Gorinchem eens kunnen bellen. Die hebben er in het verleden in ieder geval een show van gehad: https://hifi.nl/nieuws/39...-T+A-show-bij-Sowell.html
Is wel lang geleden, maar in het wereldje kent men elkaar wel ;)
Dank! Al een tijdje weg van het uiterlijk van deze speakers maar nog nooit daadwerkelijk gehoord gezien. Nu er een nieuwe 307 uit is is mijn interesse wederom gewekt. Lijkt me prachtig als setup op het bureau, e.v.t. aangevuld met een sub, maar zou ze het liefst eerst eens daadwerkelijk horen natuurlijk.

Maar inderdaad, niet te vinden, en geen erg 'actief / levend' merk. Thanks voor de leads in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Op de desktop was ook mijn eerste gedachte ja. Al is 600 GBP wel een behoorlijk bedrag voor een setje voor bij de PC. Zou zelf dan eerder voor een paar Archidio Little/One gaan (zie https://servolabs.nl/ ), wel iets duurder maar dan heb je ook geen sub meer nodig. En net zo groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioX
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 19:50
Vraagje, ik heb bij mijn ouders binnenkort, na aanschaf van onderstaande OLED, de volgende setup:
- LG OLED C1 (met eARC)
- Denon AVR 1713 (ondersteund ARC)

Nu staan de OLED en de Receiver ~10 meter uit elkaar en komen de kabels achter een plint. Plint kan er eventueel ooit af, maar wil dit graag vermijden.
Mijn plan was om een Toslink kabel te leggen voor digitale audio mocht ARC niet werken, gezien o.a. topics als LG C8 + Denon AVR 1713: Netflix geluid werkt niet goed.
Daarbij wil ik ook een HDMI kabel leggen die eARC moet kunnen mocht ooit de receiver worden geupgrade. Nu is mijn vraag, is een degelijke kwaliteit HDMI 2.0b kabel hier voldoende voor? Of raden jullie toch echt aan een HDMI 2.1 kabel te leggen (van ~150 euro) met glasvezel om er zeker van te zijn dat het werkt? Wat is jullie ervaring hiermee?

Gamen, dus 4K met 60Hz+ etc. is niet aan de orde overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 10:17
@RadioX

Ik had in mijn situatie hier (LG OLED B8 + Denon X1400H) dat ik kortstondig wegvallend geluid had bij het gebruik van de interne Apps (Netflix, Prime etc.). Het geluid viel af en toe weg voor een seconde en gebeurde volstrekt willekeurig.

Dit middels gebruik van verschillende HDMI 2.0 kabels en de ARC aansluiting op beide apparaten (zowel TV als Receiver ondersteunen enkel ARC).

Totdat ik een gecertificeerde HDMI 2.1 Ultra High Speed kabel kocht. Deze is nu sinds Januari aangesloten en heb geen enkele problemen meer ondervonden.

Lang verhaal kort; hoewel beide apparaten maximaal HDMI 2.0b ondersteunen, hebben te toch profijt van de bandbreedte van de HDMI 2.1 kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadioX
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 19:50
@dubbeldekkert

Hier was ik al bang voor, ik had hetzelfde met een LG C8 icm Denon X3500H. Ik had vaker dropouts met een cheap-china HDMI 2.0b kabel, daarna gelijk maar een Club 3D 2.1 kabel gekocht. Echter nooit nagegaan als het bij een degelijke kwaliteit HDMI 2.0b wel goed gaat.

Ik vind echter alleen maar 100+ euro kabels als ik zoek naar 10 meter HDMI 2.1. Maar goed, het zij dan maar zo. Mocht iemand nog een tip voor een kabel < 100 EUR hoor ik het graag ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:41
Tenzij je erg gesteld bent op HD-Audio (en het verschil hoort) is een toslink kabel trekken veel goedkoper en betrouwbaarder.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb een bijna 30 jaar oude Ford waarbij de speakers volledig op waren, kraakte als een malle. Irritant, dus 4 nieuwe Pioneer TS-G1310F besteld en erin geprikt. De radio is een vrij nieuwe Kenwood bluetooth unit. Al met al prima, maar als het een beetje harder gaat (FM of spotify+bluetooth) gaat t toch weer kraken.

Ik ben hier niet in thuis, maar wil hier vanaf. De ene zegt, koop meer/grotere luidsprekers, en anderen zeggen dat er een losse versterker tussen moet.
Ik wil het best proberen, maar waar te beginnen. Versterker kan ik wel ergens wegmoffelen, luidsprekers zal complexer zijn om te monteren. En ik vind (.. wat niks zegt verder..) dat deze nieuwe luidsprekertjes gewoon normaal leuk volume moeten verwerken. Dus daarom vermoed ik een versterker..

Ik rijd 90 op de snelweg met t raampje open, en heb veel herrie van een stampende diesel + rijwind. Ik ben niet een rijdende nachtclub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Heel algemene vraag, versterkers, receivers, de kenplaat met de primaire (230vac) kant specificaties, het (van het net?) opgenomen vermogen daar gegeven, ik heb een tijdlang gedacht dat het uitgangsvermogen nooit hoger kan zijn (immers geen energie bij maken), enkel lager, in de mate van de efficientie van het toestel / het eigen verbruik.
Maar paar dagen terug kocht ik een Kenwood KRF-V7070D receiver, Diens "Power Consumption" specificatie zegt 330 W.
Maar het surround mode gebruik met 2 fronts, 1 center en 2 surrounds, is 5 keer 100 W als "effective power output". Dat is gecombineerd 500 W, meer dan die consumption specificatie van 330 W.
De "Rated power output" in stereo mode is 2 x 100 W, wat wel onder de power consumption ligt.
Wat verklaart dan dat hoger surround totaal?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je hebt 5 kanalen die individueel max 100watt kunnen leveren. Die 5 worden aangestuurd door een enkele versterker die minder levert; opgenomen vermogen is versterking en verbruik door de interne electronica. Laat die interne electronica 30w verbruiken, dat betekent dan dus dat er over de 5 verdeeld max 300 kan zijn. En da's prima, want in een 5.1 setup gaat toch het meeste naar je fronts en center, je rears hebben meestal niet zoveel nodig :)
Sowieso, zelfs bij draaien op een hoog volume verbruik je maar een paar watt per kanaal, dus da's geen issue allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

Josio schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:05:
Heel algemene vraag, versterkers, receivers, de kenplaat met de primaire (230vac) kant specificaties, het (van het net?) opgenomen vermogen daar gegeven, ik heb een tijdlang gedacht dat het uitgangsvermogen nooit hoger kan zijn (immers geen energie bij maken), enkel lager, in de mate van de efficientie van het toestel / het eigen verbruik.
Maar paar dagen terug kocht ik een Kenwood KRF-V7070D receiver, Diens "Power Consumption" specificatie zegt 330 W.
Maar het surround mode gebruik met 2 fronts, 1 center en 2 surrounds, is 5 keer 100 W als "effective power output". Dat is gecombineerd 500 W, meer dan die consumption specificatie van 330 W.
De "Rated power output" in stereo mode is 2 x 100 W, wat wel onder de power consumption ligt.
Wat verklaart dan dat hoger surround totaal?
Opgegeven vermogens bij AVR's is één groot woud van krachttermen. Check de specs van een random AVR; de Denon X3700H van 1400 euro, best een dik ding.

180W single channel (.....), 135W stereo met nog steeds veel te grote verstoring. Beide bij 6 ohm, meeste goede speakers zijn 8 ohm. Dan bij daadwerkelijk 8 ohm en lage verstoring 105W. In stereo. Als je 5 of 7 kanalen hebt, daalt dat nog best flink. Maar je kunt daar echt wel grote 8ohm speaker aan hangen van 150W+ zonder problemen. Totaal vermogen 660W.

Aantal eindversterkers 9
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) 105 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive) 135 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive) 180 W

Ik ben hier laatst eens ingedoken omdat er totaal geen kaas van had (en heb) gegeten voor de grap. Sommetjes gemaakt hoeveel power mijn speakers nodig hebben van de AVR om bij bepaalde dB niveaus te komen op mijn luisterpositie (MLP). Dat is geen kattepis trouwens.

Je begint dan met de gevoeligheid van je speakers (bv 97dB voor mijn Kipsch toren bij 8ohm). Schijnbaar worden ook die getallen steevast overdreven, maar goed. Dat is het dB niveau bij 1W op 1 meter van de speaker. Dan is er een SPL verval van 6dB bij elke verdubbeling van de afstand. Kamer reflecties verminderen dat verval naar 3 tot 4 dB. Andersom geeft verdubbeling van power naar de speaker 3dB extra volume. Met de afstand van de speakers tot de MLP kom je dan op hoeveel watt ze nodig hebben op op de bank allemaal individueel bijvoorbeeld 85dB te behalen.

Ik kwam zo op samen (alle 5 speakers in mijn 5.1: de sub heeft zijn eigen versterker natuurlijk) slechts 3W voor 85dB, 28W voor 95dB, 90W voor 100dB en 285W voor 105dB. Wel heel afhankelijk van de gevoeligheid van je speakers en of de waarde van de fabrikant klopt. Maar in het algemeen is het wel zo dat goedkopere speakers lagere gevoeligheid hebben en meer power nodig hebben om eenzelfde geluidsniveau neer te zetten.

Nogmaals, absoluut geen kenner, maar ik wilde gewoon eens wat meer info lezen en wat sommetjes maken ter lering. Vond het bijvoorbeeld interessant te leren dat extra volume blijkbaar exponentieel meer vermogen kost. Bij deze gedeeld ter info. Misschien kan iemand met verstand van zaken nog wat corrigeren of aanvullen :+

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
ParaWM schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:56:
[...]

Ik kwam zo op samen (alle 5 speakers in mijn 5.1: de sub heeft zijn eigen versterker natuurlijk) slechts 3W voor 85dB, 28W voor 95dB, 90W voor 100dB en 285W voor 105dB. Wel heel afhankelijk van de gevoeligheid van je speakers en of de waarde van de fabrikant klopt. Maar in het algemeen is het wel zo dat goedkopere speakers lagere gevoeligheid hebben en meer power nodig hebben om eenzelfde geluidsniveau neer te zetten.
En 75dB is al best luid op je luisterpositie. De conclusie die je hieruit kunt trekken is dat vermogen op versterkers voor thuisgebruik er nauwelijks toe doet. Want leg je er grenzen naast wat goed is voor je oren: Per 3 dB die erbij komt, krijg je ongeveer een verdubbeling van de geluidsdruk op je trommelvlies. Je kunt dus half zo lang zonder risico aan dat geluid worden blootgesteld, bv. 88 dB is slechts gedurende vier uur veilig, 91 dB gedurende twee uur.

Een kleine kanttekening is wel dat dit gaat over geluidsdruk, dus het algemene niveau, en in muziek heb je te maken met pieken en dalen. Je wil dus wel wat vermogen "over" hebben zodat een harde kortstondige piek geleverd kan worden. Maar dan nog zit je in jouw geval al met 30 watt in de regionen dat je binnen een enkele CD gehoorschade kunt oplopen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
Geen idee waar ik dit moet plaatsen, vind het niet een apart topic waard, maar wilde dit jullie niet onthouden en dacht dat jullie hier misschien ook wat aan zouden hebben: Mijn luistersessie bij een Hifi-zaak regio Utrecht voor nieuwe zuilluidspreker tot ca. €1.500.

Situatie: Ik kocht 4 jaar terug Klipsch RP-F280 zuilluidsprekers. Groot, zwaar en indrukwekkende soundstage. Ik luisterde 80/20 Films/Muziek en ze zijn hier ideaal voor. In mijn kleine apartement geen subwoofer nodig. Ik was single en had nergens rekening mee te houden. Nu is er echter een kleine op komst en we gaan ook nog eens verhuizen naar een nieuwbouwwoning waar ik deze niet wil meenemen. Op zoek dus naar nieuwe, iets kleinere, zuilluidsprekers met een iets hogere WAF Factor!

Ik heb daarom een luistersessie bij een Hifi-zaak regio Utrecht ingepland voor nieuwe zuilluidspreker tot ca. €1.500. Samen met mijn schoonvader, een akoestisch expert (voor werk) en audioliefhebber/-kenner. Er waren geen andere klanten die dag, dus kon ongegeneerd lang alles met elkaar vergelijken. Eigen versterker meegenomen (Marantz NR1509). Mooie luisterruimte, niet te groot, dus zou ongeveer hetzelfde moeten kunnen klinken in mijn kamer.

De luistersessie: Als eerste waren de Monitor Audio Silver 200 (7G) aangesloten. Dit waren de kleinste en ook duurste speakers (op mijn wish-list) in de line-up. Maar jeetje, wat een geluid! Helder, maar niet te, mooi midden en stemmen die 'punchy' overkomen, verrassend veel laag voor het formaat, alleen in het absolute laag schoten ze echt tekort. Wel een hele grote soundstage, dus je hoorde eigenlijk niet waar ze stonden, alsof je voor een groot podium staat. We waren beiden heel enthousiast. Voor muziek was dit mijn favoriet, maar omdat ik voornamelijk films kijk en geen extra sub wil, vallen ze eigenlijk af.

Daarna hebben we (stiekem) de Monitor Audio Gold 200 die ernaast stonden aangesloten. Boven budget (€2.200), maar hey, af en toe mag je ook even op ontdekkingstocht naar het onbereikbare. Gek genoeg weinig verschil met de Monitor Audio Silver. Zien er iets mooier uit, maar zouden het beiden blind niet echt kunnen onderscheiden. Misschien iets dieper laag, maar dat is het dan ook wel. Meerprijs zeker niet waard.

Vervolgens de Dali Oberon 7. Ik had nog nooit Dali's gehoord en was op basis van de specs en de verhalen behoorlijk enthousiast. Maar jeetje, dit was een beetje een tegenvaller... Zeker in vergelijking met de Monitor Audio's een flinke stap terug in helderheid van de stemmen, stereo-effect, soundstage... alsof ze speelden achter een gordijn. Alleen iets meer laag dan de Monitor Audio's, maar ook 'muddy'. We hebben diverse stijlen muziek geprobeerd, plaatsing anders gezet, verder/dichter bij de muur, maar moeten echt tot de conclusie komen dat deze speakers (in onze ogen) gewoon een stuk minder zijn. Het verschil was niet overdreven echt heel groot :/ .

Toen kwamen ze aanzetten met een paar Q-acoustics 3050i. Kende deze speakers niet, maar vind het ontwerp wel mooi. Ook beschikbaar in antraciet, dat is wel een bonus. Wouw, deze waren qua helderheid, soundstage en balans bijna exact zoals de Monitor Audio's, misschien de mid's/stemmen iets minder 'punchy', maar heel mooi gebalanceerd. Speelde ook erg makkelijk met lager volume. Bij de MA's moest je toch wat meer volume geven voordat ze tot leven kwamen. Het geluid valt nergens echt tegen en het laag gaat ook ietsje dieper en gecontroleerder dan alle andere speakers. Ook grappig om op te merken was dat de plaatsing niet veel uitmaakte. Waar de MA Silver baat hadden in het laag bij plaatsing dichter bij de muur, deed dit bij de 3050i's niet heel veel. Tot mijn grote verrassing zag ik ook nog eens dat dit de goedkoopste waren in de line-up (€800-900), dus mijn keuze is denk ik gemaakt. Nog heel even nadenken, maar denk dat ik tot koop overga.

Als bonus mochten we daarna ook nog even naar een conceptspeaker van Dynaudio luisteren, de enige in Nederland blijkbaar. Kon hem niet op de website terugvinden, maar lijkt op de Dynaudio Confidence 60, maar dan groter (ja echt, iets van 2.2m)? Tja, voor €100.000 en nog eens €100.000 aan versterkers en eindtrappen... was wel een privilege om eens te mogen horen. Aan de andere kant was het enige echt bijzondere dat ze ongelovelijk hard, zuiver en laag konden. Zou er geen 2e hypotheek voor nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
@Perseus Gefeliciteerd dat je de Q-Acoustics 3050i hebt ontdekt. Ik heb zelf 4x de 3050 staan. Ook bij toeval tegen gekomen, was ook bereid om veel meer uit te geven. Beste speakers die ik ooit heb gehad. Nog geen enkele behoefte aan een “upgrade” als die al betaalbaar mogelijk is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:58
Perseus schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:23:
De luistersessie: Als eerste waren de Monitor Audio Silver (7G) aangesloten. Dit waren de kleinste en ook duurste speakers (op mijn wish-list) in de line-up. Maar jeetje, wat een geluid! Helder, maar niet te, mooi midden en stemmen die 'punchy' overkomen, verrassend veel laag voor het formaat, alleen in het absolute laag schoten ze echt tekort. Wel een hele grote soundstage, dus je hoorde eigenlijk niet waar ze stonden, alsof je voor een groot podium staat. We waren beiden heel enthousiast. Voor muziek was dit mijn favoriet, maar omdat ik voornamelijk films kijk en geen extra sub wil, vallen ze eigenlijk af.
Maar waarom dus niet de MA's? Je bent verreweg het meest enthousiast hierover. Terecht, hoewel ik zelf niet objectief ben (wie wel) met mijn recent aangeschafte MA Silver 300 7g. Is het puur het diepe sub aspect voor je films? Bovendien hoor je thuis altijd meer van het 'echte' laag dan in de winkel.

[ Voor 3% gewijzigd door Laurens85 op 15-05-2022 19:10 ]

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
RichieB schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:43:
@Perseus Gefeliciteerd dat je de Q-Acoustics 3050i hebt ontdekt. Ik heb zelf 4x de 3050 staan. Ook bij toeval tegen gekomen, was ook bereid om veel meer uit te geven. Beste speakers die ik ooit heb gehad. Nog geen enkele behoefte aan een “upgrade” als die al betaalbaar mogelijk is…
Ik had hetzelfde toen ik mijn huidige Klipsch speakers kocht. Zo groots en goed klinkende speakers voor dat budget had ik nog nooit gehoord. Maar het zijn wel bakbeesten die je eigenlijk niet in je woonkamer wil. Heel Amerikaans. De Q-acoustics zijn qua sound zijn bijna vergelijkbaar, maar een stuk prettiger om naar te kijken en budget-technisch ook zeer aantrekkelijk. En 4 stuks, in een 4.0 opstelling?
Laurens85 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:08:
[...]

Maar waarom dus niet de MA's? Je bent verreweg het meest enthousiast hierover. Terecht, hoewel ik zelf niet objectief ben (wie wel) met mijn recent aangeschafte MA Silver 300 7g. Is het puur het diepe sub aspect voor je films? Bovendien hoor je thuis altijd meer van het 'echte' laag dan in de winkel.
Gefeliciteerd met je mooie luidsprekers. Misschien ter aanvulling (en aangepast in originele post), ik heb de MA Silver 200 geluisterd, niet de 300. Op basis van de specs zal daar in het laag wel een groot verschil in zitten. En het is voornamelijk dat je de Q-acoustics koopt voor een praktisch vergelijkbare sound als de MA's voor bijna de helft van het geld. Dan is voor mij de keuze in ieder geval makkelijk gemaakt ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Perseus schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:59:
[...]
En 4 stuks, in een 4.0 opstelling?
[...]
Gekocht voor de 5.1 van ons vorige huis. Daar hadden we achter de bank geen kast oid en ik vond de stands voor de 3020 lelijk. Nu zijn er 3050s in gebruik als 2.0 in de woonkamer voor muziek en als fronts voor de 5.1 in de tv-kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:26
Even een vraagje voor de dac experts :)

Ik heb sinds vandaag een Fosi Q4 dac , alleen nu ben ik een beetje in de war hoe ik deze het beste aan kan sluiten. of hoe het zou "moeten". Het scenario is nu als volgt :

Fosi -> PC (via usb +5v stroom) -> optical van onboard naar fosi -> RCA kabel van Fosi naar versterker.

Het kan echter ook zo :

Fosi -> pC (via usb +5v stroom) -> RCA naar versterker (de Fosi lijkt ook gewoon een geluidskaart te zijn? in deze opstelling?)

Ik kan tussen de 2 switchen via geluids instellingen van windows (Realtek Digital Output en HIFI Audio , de Fosi). Er zit een knopje voorop de dac waar ik kan kiezen tussen USB en OPT. USB gaat dan via "HIFI AUDIO" in windows, Opt gaat via de realtek onboard van mijn moederbord.

Echter, wat is nu de juiste manier om hem te gebruiken? Beide manieren lijken te werken en zo op het eerste oor klinken ze gelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Visgek82 op 16-05-2022 19:50 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Visgek82 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:49:
Even een vraagje voor de dac experts :)

Ik heb sinds vandaag een Fosi Q4 dac , alleen nu ben ik een beetje in de war hoe ik deze het beste aan kan sluiten. of hoe het zou "moeten". Het scenario is nu als volgt :

Fosi -> PC (via usb +5v stroom) -> optical van onboard naar fosi -> RCA kabel van Fosi naar versterker.

Het kan echter ook zo :

Fosi -> pC (via usb +5v stroom) -> RCA naar versterker (de Fosi lijkt ook gewoon een geluidskaart te zijn? in deze opstelling?)

Ik kan tussen de 2 switchen via geluids instellingen van windows (Realtek Digital Output en HIFI Audio , de Fosi). Er zit een knopje voorop de dac waar ik kan kiezen tussen USB en OPT. USB gaat dan via "HIFI AUDIO" in windows, Opt gaat via de realtek onboard van mijn moederbord.

Echter, wat is nu de juiste manier om hem te gebruiken? Beide manieren lijken te werken en zo op het eerste oor klinken ze gelijk.
Het is (in theorie) gelijk aan elkaar, je gaat daar iig nooit verschil tussen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
MerijnB schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:08:
[...]

Het is (in theorie) gelijk aan elkaar, je gaat daar iig nooit verschil tussen horen.
Okay, maar dan blijft de vraag wat de beste manier is om het aan te sluiten (, of hoe hoort het).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Visgek82 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:10:
[...]

Okay, maar dan blijft de vraag wat de beste manier is om het aan te sluiten (, of hoe hoort het).
Dat hangt er vanaf of je meer usb kabels of optische kabels over hebt. Het maakt echt niets uit, er is niet echt sprake van dat het ene 'hoort' en het andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zou de USB gebruiken, hou je een input op je dac over en heb je een component minder in je signaalpad zitten. Het ding gedraagt zich dan inderdaad als een USB geluidskaart.

Afhankelijk van wat je verder hebt staan met een optical out (Cd speler bijvoorbeeld) of hoe je geluid gebruikt op je pc (2 geluidskaarten voor mixen) kan het handig zijn om voor optie 1 te kiezen.

Either way zit je soms te kloten met je software mixer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
MerijnB schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:13:
[...]

Dat hangt er vanaf of je meer usb kabels of optische kabels over hebt. Het maakt echt niets uit, er is niet echt sprake van dat het ene 'hoort' en het andere niet.
Ik heb beide. Maar okay, bedankt voor je antwoord :) denk dat ik hem dan maar gewoon analoog aansluit, dan kan de onboard geluidskaart weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
The Eagle schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:16:
Ik zou de USB gebruiken, hou je een input op je dac over en heb je een component minder in je signaalpad zitten. Het ding gedraagt zich dan inderdaad als een USB geluidskaart.

Afhankelijk van wat je verder hebt staan met een optical out (Cd speler bijvoorbeeld) of hoe je geluid gebruikt op je pc (2 geluidskaarten voor mixen) kan het handig zijn om voor optie 1 te kiezen.

Either way zit je soms te kloten met je software mixer :P
Juist. Top, ik weet genoeg. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Visgek82 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:17:
[...]

Ik heb beide. Maar okay, bedankt voor je antwoord :) denk dat ik hem dan maar gewoon analoog aansluit, dan kan de onboard geluidskaart weer uit.
Ik zou de onboard lekker aan laten staan voor teams etc. Maar da's voor mijn situatie specifiek, of dat voor de jouwe ook geldt mag je zelf bepalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
The Eagle schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:21:
[...]

Ik zou de onboard lekker aan laten staan voor teams etc. Maar da's voor mijn situatie specifiek, of dat voor de jouwe ook geldt mag je zelf bepalen :)
Ik gebruik geen teams :) alleen muziek en games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Visgek82 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:30:
[...]

Ik gebruik geen teams :) alleen muziek en games.
Dat helpt al :)
Enige wat dan mogelijk nog relevant kan zijn is gaming met 5.1. over optical krijg je niet hoger dan een dts signaal, met de onboard zul je wel hogere codecs aankunnen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:58
Perseus schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:59:
Gefeliciteerd met je mooie luidsprekers. Misschien ter aanvulling (en aangepast in originele post), ik heb de MA Silver 200 geluisterd, niet de 300.
Dank je! En dat is inderdaad dan wel een belangrijk detail ja, de 200/300 ;)

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robfranken
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09 12:04
LS, ik ben op zoek naar een apparaat wat meerdere ingangssignalen (analoog+digitaal) kan omzetten naar 1 digitale audio uitgang. Liefst nog voorzien van een volumeregeling. Wie o wie heeft een idee op tip...een 2 uur struinen op internet heeft mij nog iets concreets opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
robfranken schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:28:
LS, ik ben op zoek naar een apparaat wat meerdere ingangssignalen (analoog+digitaal) kan omzetten naar 1 digitale audio uitgang. Liefst nog voorzien van een volumeregeling. Wie o wie heeft een idee op tip...een 2 uur struinen op internet heeft mij nog iets concreets opgeleverd.
Wat voor een soort digitale uitgang zoek je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robfranken
dat mag toslink zijn of coaxale...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
robfranken schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:46:
Ik dacht gelijk aan een digitaal mengpaneel, maar die hebben eigenlijk allemaal (enkel) een USB interface voor gebruik met een computer (of zelfs mobiel met OTG kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

robfranken schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:46:
Dus je zoekt eigenlijk een omgekeerd DAC, namelijk een ADC. Alleen meerder inputs wordt misschien lastig. Hopelijk helpt dit bij je zoektocht.

https://www.onlinekabelsh...g-naar-digitaal-converter

[ Voor 9% gewijzigd door ParaWM op 17-05-2022 22:06 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 18:22
En wat voor digitale ingang? En hoeveel? Hoeveel analoog? Moet dat RCA zijn? Beetje weinig details .. maar iets van een mengpaneel dat van die geluidstechnici hebben zat ik aan te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robfranken
oke, komt ie met wat meer details. IN: 1 x phono, 1 x stereo tulp, 2 x toslink. OUT: 1 x toslink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

robfranken schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:23:
oke, komt ie met wat meer details. IN: 1 x phono, 1 x stereo tulp, 2 x toslink. OUT: 1 x toslink
Die phono gaat hem sowieso niet worden. Wat je eigenlijk zoekt is een versterker met digitale uitgang die ook analoog naar digitaal om kan zetten heb ik het idee.

Maar geef eens wat meer context, wat probeer je te bereiken / aan te sluiten / te versterken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:48
Zie de Topic Warning: geen aankoopadvies in dit topic, daar is Consumentenelektronica koopadvies voor. Waarbij een post als deze sowieso not done is op GoT, een budget/eisen noemen en ons het zoekwerk laten doen. We verwachten een short list met eigen gevonden oplossingen.

[ Voor 77% gewijzigd door FeaR op 27-05-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:35
Vraagje, neigt tegen vintage aan.
Ik heb een Denon dra-f107 en dcd-f107. Over die laatste gaat de vraag.
Bij het gebruiken van een USB-stick, wordt ieder bestand vergezeld van een .-$.iets bestand.
Dit volgens het afspeel menu van die DCD.
Zeg maar een soort van schaduw-bestand, waarvan ik vermoed dat het een toc bestand-deel is.
Omdat ieder bestand gevolgd word door een onspeelbaar bestand, is het nut als USB/MP3 speler nihil. Toch moet het ooit gewerkt hebben, of zou dit toen in 2010 al volledig achterhaald zijn geweest?

Ik ben de stick onder 2 soorten OS wezen bekijken, Linux en Windows. En hoewel ik daar toch echt wel weet hoe ik 'verborgen' bestanden naar boven kan halen, is er geen spoor van een 2e bestand per file terug te vinden. Ergo, de DCD-F107 lijkt dat zelf te genereren.

Voor de zekerheid : Stick is 16 Gig / Fat 32. Aantal files heb ik op 100 gehouden ( de handleiding zegt max 255 files )

Kan me bijna niet voorstellen dat wat ik gebruik, nog steeds te modern is.
Tevens lijkt me dit niet een normaal gedrag. Kan er niets over terug vinden middels Google.
Iemand een idee ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-08 20:25
16GB was in 2010 onvoorstelbaar veel voor een usb stick. Misschien zit het daar in? Met een 128 of 256 MB Stick heb je misschien meer kans.

[ Voor 12% gewijzigd door teake op 29-05-2022 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ed.juh schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:21:
Vraagje, neigt tegen vintage aan.
Ik heb een Denon dra-f107 en dcd-f107. Over die laatste gaat de vraag.
Bij het gebruiken van een USB-stick, wordt ieder bestand vergezeld van een .-$.iets bestand.
Dit volgens het afspeel menu van die DCD.
Zeg maar een soort van schaduw-bestand, waarvan ik vermoed dat het een toc bestand-deel is.
Omdat ieder bestand gevolgd word door een onspeelbaar bestand, is het nut als USB/MP3 speler nihil. Toch moet het ooit gewerkt hebben, of zou dit toen in 2010 al volledig achterhaald zijn geweest?

Ik ben de stick onder 2 soorten OS wezen bekijken, Linux en Windows. En hoewel ik daar toch echt wel weet hoe ik 'verborgen' bestanden naar boven kan halen, is er geen spoor van een 2e bestand per file terug te vinden. Ergo, de DCD-F107 lijkt dat zelf te genereren.

Voor de zekerheid : Stick is 16 Gig / Fat 32. Aantal files heb ik op 100 gehouden ( de handleiding zegt max 255 files )

Kan me bijna niet voorstellen dat wat ik gebruik, nog steeds te modern is.
Tevens lijkt me dit niet een normaal gedrag. Kan er niets over terug vinden middels Google.
Iemand een idee ?
interessante uiteenzetting, maar ik zie nergens staan, hoe ik ook kijk. wat nou echt je probleem is. Doet hij het helemaal niet meer? Of is het enkel maar dat je die schaduwbestanden niet meer ziet. Als dat laatste enkel maar het geval is, so what?
Edit: Hieronder verduidelijkt. Ik begrijp het, maar weet zo één-twee-drie helaas geen antwoord. Ook niet het doel van die bestanden. Staat daar niets over in de handleiding?

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 29-05-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:35
Probleem is dat na ieder speelbaar bestand, een bestand volgt die een foutmelding geeft. Het systeem stopt dan dus. Je moet dan met de hand het volgende bestand selecteren, wat wel weer afspeelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Ik raak een beetje in de war door de verhalen over impedantie en vermogen bij het pairen van de receiver met 3 speakers (stereo en center). Ik ben me opnieuw hierin aan het verdiepen, omdat ik overweeg mijn speakers te upgraden voor iets grotere bookshelfs of juist voor floorstanders (optie 2 en 3 hieronder).

Receiver:

Channels5.1
Rated Output Power (1kHz, 1ch driven)95 W (6 ohms, 0.9% THD)
Rated Output Power (20Hz-20kHz, 2ch driven)60 W (6 ohms, 0.09% THD)
Maximum Effective Output Power (1kHz, 1ch driven) (JEITA)125 W (6 ohms, 10% THD)
Dynamic Power per Channel (8/6/4/2 ohms)90 / 110 / 140 / 160 W
Receiver is in te stellen op 6 Ohm of 8 Ohm. Niet minder dan 6. Met mijn huidige speakers (4 Ohm) gaat dit goed.

Huidige center speaker, deze blijft:
Frequentiebereik (+/- 3 dB): 47 - 26,000 Hz
Gevoeligheid (2,83 v/1 m): 89.5 dB
Nominale Impedantie: 4 Ohm
Maximum SPL: 109 dB
Aanbevolen Versrterkervermogen: 25 - 150 W
Huidige L en R speakers:
Frequentiebereik (+/- 3 dB): 62 - 26,500 Hz
Gevoeligheid (2,83 v/1 m): 86.0 dB
Maximum SPL: 105 dB
Aanbevolen Versrterkervermogen: 25 - 100 W
Optionele upgrades voor de L/R speakers:
optie 1 (grotere bookself):
Frequentiebereik (+/- 3 dB): 50 - 26.000 Hz
Gevoeligheid (2,83 v/1 m): 87.0 dB
Maximum SPL: 107 dB
Aanbevolen Versrterkervermogen: 40 - 150W
Optie 2 (floorstander met enkele dome en tweeter):
Frequentiebereik (+/- 3 dB): 51 - 32,000 Hz
Gevoeligheid (2,83 v/1 m): 88.0 dB
Nominale Impedantie [Ohm]: 4
Maximum SPL: 107 dB
Aanbevolen Versrterkervermogen: 30 - 150W
Optie 3 (floorstander met dubbele dome, enkele tweeter):
Frequentiebereik (+/- 3 dB): 49 - 32,000 Hz
Gevoeligheid (2,83 v/1 m): 89.0 dB
Maximum SPL: 110 dB
Aanbevolen Versrterkervermogen: 25 - 200 W
Hoe kan ik nu met alleen deze specificaties achterhalen wat het continu vermogen is van de speakers, en bepalen of deze 3 opties wel geschikt zijn om mijn huidige set te vervangen, met behoud van de center speaker?
Ik mis een leuke calculator online :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jazco2nd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:41:
Hoe kan ik nu met alleen deze specificaties achterhalen wat het continu vermogen is van de speakers...
Zou ik me niet te druk over maken. Ik zie geen extreem gekke waardes in de genoemde specificaties.
...en bepalen of deze 3 opties wel geschikt zijn om mijn huidige set te vervangen, met behoud van de center speaker?
Zie boven. Niet wakker van liggen. Receiver en speakers matchen op weerstand en vermogen moet je niet willen. Is sowieso niet te doen omdat een speaker fluctueert in weerstand over het gehele bereik en er nog veel meer mee speelt dan alleen getallen zo op papier. Daarbij heeft de receiver (Yamaha?) alleen per twee kanalen het vermogen op, niet per drie die je wel gaat gebruiken. Verdere specificaties zijn nietszeggend, piekvermogen en/of met een berg vervorming. Je maakt het jezelf te moeilijk als je wilt gaan matchen.

Aanvullend:
Je geeft zelf ook al aan nu 4 Ohm speakers te hebben met de receiver op 6 Ohm ingesteld en dat gaat goed. De speakers die je op het oog hebt zijn nog gevoeliger dus het wordt alleen maar makkelijker aan te sturen.

Koop wat je mooi vindt, in het budget past of welke eigenschappen er nog meer zijn maar koop niet op waardes als weerstand en/of vermogen. Ik zal niet zeggen dat deze waardes er nooit toe doen maar in de huidige opties doet dit het niet. Je gaat er geen exoot als een Apogee Scintilla op aansluiten met lage gevoeligheid en weerstand.
Ik mis een leuke calculator online :)
Omdat zoiets niets toevoegt in de gemiddelde huiskamer. Als je in dat soort situaties wel vermogen te kort komt dan is er wat anders aan de hand.

[ Voor 43% gewijzigd door FeaR op 30-05-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.S.
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-08-2024
Hoi, vraagje van een audio noob waar ik via google niet uit kom.

Mijn oude PC speakers hebben het begeven, dus ik ben op zoek naar een upgrade. Ik heb geen TV, de PC gebruik ik voor films/series/tv/muziek.
Nu kan ik via een aanbieding een JBL 9.1 soundbar kopen.

Vragen:
Kan ik een soundbar aansluiten op de HDMI uitgang van de PC (GTX1070)?
Of kan dit beter via de HDMI output van de monitor? (of zelfs beter via iets anders dan HDMI?)
Werken alle functies zoals dolby atmos via deze aansluiting?
Zal windows de speaker correct herkennen?

wellicht is alle informatie goed te vinden, maar mis ik de juiste zoektermen. Alle meedenkhulp is zeer welkom, alvast bedankt :)

edit: atmos lijkt mogelijk i.c.m. de dobly access app, ik zoek door, maar info blijft meer dan welkom

[ Voor 7% gewijzigd door I.S. op 04-06-2022 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:24

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

I.S. schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:18:
Hoi, vraagje van een audio noob waar ik via google niet uit kom.

Mijn oude PC speakers hebben het begeven, dus ik ben op zoek naar een upgrade. Ik heb geen TV, de PC gebruik ik voor films/series/tv/muziek.
Nu kan ik via een aanbieding een JBL 9.1 soundbar kopen.

Vragen:
Kan ik een soundbar aansluiten op de HDMI uitgang van de PC (GTX1070)?
Of kan dit beter via de HDMI output van de monitor? (of zelfs beter via iets anders dan HDMI?)
Werken alle functies zoals dolby atmos via deze aansluiting?
Zal windows de speaker correct herkennen?

wellicht is alle informatie goed te vinden, maar mis ik de juiste zoektermen. Alle meedenkhulp is zeer welkom, alvast bedankt :)

edit: atmos lijkt mogelijk i.c.m. de dobly access app, ik zoek door, maar info blijft meer dan welkom
Ja, je sluit de soundbar aan op de hdmi vd pc

Stel je alsjeblieft helemaal NIKS voor van Dolby Atmos dmv van een soundbar Ten eerste zitten center, links en rechts heel dicht bij elkaar en ten tweede heb je zelfs met 2 kleine satellietspeakertjes achter/naast je, nog steeds maar zeer weinig speakers op de echte locaties. Het doet een beetje surround na, maar geeft je absoluut geen Atmos-ervaring. Als op een tv of soundbar staat dat er Atmos opzit, dan kan je ervan uitgaan dat hij het atmossignaal snapt en kan doorsturen naar een ander / capabel apparaat. Zelf atmos horen gaat je met een soundbar of laptop, of tv gewoon niet lukken

Windows hoeft de soundbar niet te herkennen. Als er signaal op de hdmi staat en beeld en geluid worden doorgestuurd, dan doet de soundbar er zelf wat mee. Je moet hooguit in de instellingen van de computer kijken welk signaal er wordt doorgestuurd.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1 ... 84 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6