Geen idee waar ik dit moet plaatsen, vind het niet een apart topic waard, maar wilde dit jullie niet onthouden en dacht dat jullie hier misschien ook wat aan zouden hebben: Mijn luistersessie bij een Hifi-zaak regio Utrecht voor nieuwe zuilluidspreker tot ca. €1.500.
Situatie: Ik kocht 4 jaar terug Klipsch RP-F280 zuilluidsprekers. Groot, zwaar en indrukwekkende soundstage. Ik luisterde 80/20 Films/Muziek en ze zijn hier ideaal voor. In mijn kleine apartement geen subwoofer nodig. Ik was single en had nergens rekening mee te houden. Nu is er echter een kleine op komst en we gaan ook nog eens verhuizen naar een nieuwbouwwoning waar ik deze niet wil meenemen. Op zoek dus naar nieuwe, iets kleinere, zuilluidsprekers met een iets hogere WAF Factor!
Ik heb daarom een luistersessie bij een Hifi-zaak regio Utrecht ingepland voor nieuwe zuilluidspreker tot ca. €1.500. Samen met mijn schoonvader, een akoestisch expert (voor werk) en audioliefhebber/-kenner. Er waren geen andere klanten die dag, dus kon ongegeneerd lang alles met elkaar vergelijken. Eigen versterker meegenomen (Marantz NR1509). Mooie luisterruimte, niet te groot, dus zou ongeveer hetzelfde moeten kunnen klinken in mijn kamer.
De luistersessie: Als eerste waren de
Monitor Audio Silver 200 (7G) aangesloten. Dit waren de kleinste en ook duurste speakers (op mijn wish-list) in de line-up. Maar jeetje, wat een geluid! Helder, maar niet te, mooi midden en stemmen die 'punchy' overkomen, verrassend veel laag voor het formaat, alleen in het absolute laag schoten ze echt tekort. Wel een hele grote soundstage, dus je hoorde eigenlijk niet waar ze stonden, alsof je voor een groot podium staat. We waren beiden heel enthousiast. Voor muziek was dit mijn favoriet, maar omdat ik voornamelijk films kijk en geen extra sub wil, vallen ze eigenlijk af.
Daarna hebben we (stiekem) de
Monitor Audio Gold 200 die ernaast stonden aangesloten. Boven budget (€2.200), maar hey, af en toe mag je ook even op ontdekkingstocht naar het onbereikbare. Gek genoeg weinig verschil met de Monitor Audio Silver. Zien er iets mooier uit, maar zouden het beiden blind niet echt kunnen onderscheiden. Misschien iets dieper laag, maar dat is het dan ook wel. Meerprijs zeker niet waard.
Vervolgens de
Dali Oberon 7. Ik had nog nooit Dali's gehoord en was op basis van de specs en de verhalen behoorlijk enthousiast. Maar jeetje, dit was een beetje een tegenvaller... Zeker in vergelijking met de Monitor Audio's een flinke stap terug in helderheid van de stemmen, stereo-effect, soundstage... alsof ze speelden achter een gordijn. Alleen iets meer laag dan de Monitor Audio's, maar ook 'muddy'. We hebben diverse stijlen muziek geprobeerd, plaatsing anders gezet, verder/dichter bij de muur, maar moeten echt tot de conclusie komen dat deze speakers (in onze ogen) gewoon een stuk minder zijn. Het verschil was niet overdreven echt heel groot

.
Toen kwamen ze aanzetten met een paar
Q-acoustics 3050i. Kende deze speakers niet, maar vind het ontwerp wel mooi. Ook beschikbaar in antraciet, dat is wel een bonus. Wouw, deze waren qua helderheid, soundstage en balans bijna exact zoals de Monitor Audio's, misschien de mid's/stemmen iets minder 'punchy', maar heel mooi gebalanceerd. Speelde ook erg makkelijk met lager volume. Bij de MA's moest je toch wat meer volume geven voordat ze tot leven kwamen. Het geluid valt nergens echt tegen en het laag gaat ook ietsje dieper en gecontroleerder dan alle andere speakers. Ook grappig om op te merken was dat de plaatsing niet veel uitmaakte. Waar de MA Silver baat hadden in het laag bij plaatsing dichter bij de muur, deed dit bij de 3050i's niet heel veel. Tot mijn grote verrassing zag ik ook nog eens dat dit de goedkoopste waren in de line-up (€800-900), dus mijn keuze is denk ik gemaakt. Nog heel even nadenken, maar denk dat ik tot koop overga.
Als bonus mochten we daarna ook nog even naar een conceptspeaker van
Dynaudio luisteren, de enige in Nederland blijkbaar. Kon hem niet op de website terugvinden, maar lijkt op de Dynaudio Confidence 60, maar dan groter (ja echt, iets van 2.2m)? Tja, voor €100.000 en nog eens €100.000 aan versterkers en eindtrappen... was wel een privilege om eens te mogen horen. Aan de andere kant was het enige echt bijzondere dat ze ongelovelijk hard, zuiver en laag konden. Zou er geen 2e hypotheek voor nemen.