Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 83 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Sponge schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:54:
Hm, er is iets aan de hand met de onderste luidspreker van een van mijn Canton Vento 890's (ca. 12 jaar oud). Er zit een soort onzuivere trilling in. Dit is opeens begonnen, en ik kan absoluut geen schade of iets ontdekken.

[Afbeelding]

Ik ben dan ook altijd erg zuinig op de speakers en ik heb ook hekel aan harde muziek, dus dat kan het ook zeker niet zijn! Het aparte is, als je echt minimaal drukt (meer gewoon 'tegen aan houden') op het materiaal rond de speaker (membraan?) dan is het weg en is het weer perfect. Alleen ouderdom zou praktisch de enige reden kunnen zijn.
  • Heb de luidsprekers opnieuw bedraad. Geen effect
  • Heb de luidsprekers omgedraaid (just in case dat het aan de Denon PMA1510 ligt..) ook geen effect helaas.
  • Licht indrukken geeft exact hetzelfde gevoel als de andere luidspreker.
Heb een heel kort filmpje gemaakt: Filmpje van geluid.

Zit te overwegen om de speaker eens los te halen, en 180 graden te draaien. maar de gedachte ervan maakt mij toch al een beetje nerveus gezien wat ze gekost hebben.

Wellicht dat er hier nog ideeen zijn?
Wellicht is de foamrand van die woofer aan het vergaan. Dat begint met de symptomen die jij beschrijft, na verloop van tijd wordt het zichtbaar in de vorm van kleine scheurtjes tussen de conus en de ring waarmee de woofer is gemonteerd.

Er zijn bedrijfjes die voor een paar tientjes je luidsprekers refoamen - daarna kunnen ze weer een decennium mee. Je kunt het ook zelf doen; refoamingkits zijn ook los te koop.

[ Voor 0% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 03-02-2022 08:46 . Reden: typos ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:55
Of je neemt contact op met de maker van je speakers, refoamen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Wellicht is de foamrand van die woofer aan het vergaan. Dat begint met de symptomen die jij beschrijft, na verloop van tijd wordt het zichtbaar in de vorm van kleine scheurtjes tussen de conus en de ring waarmee de woofer is gemonteerd.

Er zijn bedrijfjes die voor een paar tientjes je luidsprekers refoamen - daarna kunnen ze weer een decennium mee. Je kunt het ook zelf doen; refoamingkits zijn ook los te koop.
Waar weet jij een bedrijfje dat dat voor een paar tientjes doet? Ik zie wel tientjeswerk, maar dat begint bij 5 tientjes de unit ofzo.....

Having said thtat: sommige drivers kunen naar verloop van tijd een beetje gaan hangen. Conus heeft ook wat gewicht, rand bovenin zakt dan wat uit. Wat je zou kunnen proberen is de betreffende driver er uit schroeven en 90 of 180 graden draaien, kijken wat dan het effect is. Als het dan minder wordt verwacht ik idd dat ie uitgezakt is. Wel vrij snel voor 10 jaar, maar het kan. Refoamen is dan idd een optie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:39:

Hm, ik zal eens nauwkeurig met een zaklamp gaan kijken. Had nog nooit eerder van refoamen gehoord, dus ik leer ook weer wat nieuws. Bedankt! Zal wellicht ook even naar Canton mailen (maar daar verwacht ik verder niet zoveel van te horen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:29
Wellicht dat ik hier verkeerd zit, maar twijfel om een nieuw topic te openen. Ik heb de volgende hardware staan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X3600H
1SpeakersKlipsch R-100SW (Zwart)
1SpeakersKlipsch RP-600C ebbenhout (Zwart)
4SpeakersKlipsch RP-8060FA (Zwart)

Het geluid was werkelijk fantastisch en kon met een laag volume (standje 30 op volume knop, weet niet decibel aanduiding), alles perfect verstaan en geluid was van een normaal volume.
Nu ben ik verhuisd naar een woning van dezelfde grootte en heb hier de de Audyssey op los gelaten zodat de speakers naar de nieuwe ruimte is gekalibreerd.

Echter valt het op dat het volume van het geluid vele malen zachter is dan wat ik eerst had. Bij films/series (Netflix maar ook eigen Blu-Ray's), moet het geluid nu op 45+ staan om het verstaanbaar te krijgen.

Ik heb uiteraard al naar nieuwe firmware gekeken, de kalibratie opnieuw uitgevoerd (Met Audyssey en handmatig/op gehoord) en vergeleken met verschillende audio profielen zoals Stereo, MultiChannel Stereo, Dolby Digital, Neutral:X enz.

Het enige profiel wat enigszins normaal qua volume is het MultiChannel Stereo profiel. Echter vind ik het vreemd dat het hiervoor wel normaal heeft gefunctioneerd op de andere kanalen.

Tijdens de verhuizing is de kabel meegenomen en met zorg vervoerd. Ik had nog een stukje kabel over van de rol en daar is hetzelfde probleem.
Helaas heb ik een factory reset uitgevoerd voordat ik er naar luisterde in de nieuwe situatie.

Herkent iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Referentievolume van de inputs aanpassen, gaat per bron afzonderlijk.
Verder zal ook je Dynamic EQ gereset zijn, dat wil ook wel schelen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-08 20:25
Is de inrichting van de nieuwe kamer hetzelfde? Vast niet. Meer of minder demping, andere reflecties etc geven ook veel effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Ik denk dat hier weinig over te zeggen valt. Allereerst omdat je de receiver reset hebt en daardoor niet kan verifiëren dat de receiver weer gelijk in staat gesteld als voor de verhuizing. Diverse instellingen die mogelijk niet staan zoals de stonden is punt één. Waarbij de ruimte dan wel de indeling anders is dan voorheen maakt punt twee. Ik acht de kans dat de nieuwe ruimte op de centimeter hetzelfde is en dat de speakers op de centimeter hetzelfde staan niet extreem groot. Ander punt is ook dat je op je gehoor af gaat van wat "normaal" is qua volume. Het menselijk oor is geen goede maatstaf waardoor een deel van dit probleem niet meetbaar is. Dat op standje 30 het volume altijd "normaal" was betwijfel ik ook. Dat zou betekenen dat de receiver altijd op 30 heeft gestaan en niets meer of minder. Per bron is de input anders qua volume. Films met Dolby track wisselen tot vele dB's waardoor je haast wel aan de volume knop moet zitten. De omschrijving van het probleem klopt naar mijn idee ook niet geheel. Als je voorheen op 30 speelde en nu op 45 om het harder te laten weergeven spreken we sowieso niet over aanduiding in dB (dan zou het -30 of -45 dB moeten zijn, receivers spelen niet zo ver in + dB). Alleen naar de weergave van volume kijkende: zijn we überhaupt appels met appels aan het vergelijken? Had je voor de verhuizing het volume mogelijk op dB staan en nu niet (of andersom)?

Al met al is dit voor mij een geval geen eerlijk vergelijk tussen beide situaties (receiver is reset) en ook hoe gemeten wordt (menselijk oor) is niet representatief waardoor er niet valt te zeggen of het door de ruimte of door instellingen komt (of beide). Met zo'n groot verschil neig ik toch naar een een instelling van de receiver.

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 05-02-2022 17:32 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW23
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 12:05
Ik heb de KEF Q350 pricewatch: Kef Q350 (Zwart) besteld, en dat is de eerste keer dat ik aan de slag ga met (budget?) hifi. Ik worstel nog een beetje met het kiezen van de juiste versterker. Voor m'n eerste opstelling wil ik graag niet een al te dure versterker (later opschalen is altijd een optie). Ergens buiten dit forum adviseerde iemand me de Sony STR-DH190 pricewatch: Sony STR-DH190 maar ik vraag me af of deze niet te zwak is.

Ik las ergens dat het raadzaam is een versterker te nemen met een vermogen van 150% van de speaker RMS. De versterker heeft RMS van 100W, en de KEFs een RMS van 120W. Gaat dit problemen opleveren, en zo ja, op welke manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een Sony STR-DH190 is sterk genoeg, die levert dik 100 W. In een woonkamer heb je aan 10 W ook wel genoeg.
Een (erg kritische) recensie met een vermogensmeting is hier te vinden. De tester meet niet met een muzieksignaal maar met een testsignaal, dus de nadelen die in de meting naar voren komen hoeven niet te gelden bij normaal gebruik. https://www.audiosciencer...o-receiver-reviewed.9478/

De richtlijn van 150% komt uit de PA-wereld. Daar wil men graag alles uit de luidspreker halen, zodat er niet met onnodige luidsprekerkasten wordt gesleept.

Op Marktplaats zijn een hoop versterkers te vinden voor 50 - 100 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door TBTL op 07-02-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW23
TBTL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:39:
Een Sony STR-DH190 is sterk genoeg, die levert dik 100 W. In een woonkamer heb je aan 10 W ook wel genoeg.
Een (erg kritische) recensie met een vermogensmeting is hier te vinden. De tester meet niet met een muzieksignaal maar met een testsignaal, dus de nadelen die in de meting naar voren komen hoeven niet te gelden bij normaal gebruik. https://www.audiosciencer...o-receiver-reviewed.9478/

De richtlijn van 150% komt uit de PA-wereld. Daar wil men graag alles uit de luidspreker halen, zodat er niet met onnodige luidsprekerkasten wordt gesleept.

Op Marktplaats zijn een hoop versterkers te vinden voor 50 - 100 euro.
Bedankt! Als ik het volume maximaal zet, dan zou ik dus wel tegen problemen aan lopen, zoals (permanente) schade? Nu zal ik dat natuurlijk in m'n woonkamer niet doen... In ieder geval goed om te horen dat ik voorlopig de Sony kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
DW23 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:13:
[...]

Bedankt! Als ik het volume maximaal zet, dan zou ik dus wel tegen problemen aan lopen, zoals (permanente) schade?
Ja, aan luidsprekers, de versterker en je oren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milad257
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-03 09:22

milad257

Dell R720 2x xeons 288 gb ddr3

Beste mensen,

Ik wil een dolby cinema setup in elkaar zetten (7.2.4) met dus twee subwoofers maar ik zit nu met een dilemma of ik dit wel kan doen rekening houden met mijn boven buren.

Tot hoe ver kan ik gebruik maken van zo'n systeem zonder overlast te krijgen? is dat uberhaupt wel mogelijk om een niet te grote volume te hebben en nog steeds te kunnen genieten van de speakers?

Zat te denken aan een KEF systeem, R7's als L+R en subwoofers SVS SB-1000 Pro (sealed subwoofers)
Ik begrijp dat de R7s ook een driver hebben om bass te maken.

Als mijn laatste vraag, is het mogelijk dat ik het plafond kan isoleren met geluidsdempende of werende platen / isolatie materiaal of moet ik dan ook de muren pakken? Ik heb een open keuken dus van die kant kan ik lastig de ruimte "isoleren"

Bedankt!

Dolby Atmos 7.0.4 | Amd 57003DX - RTX 3080 - 3200 mhz DDR4 | LG CX 55

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
milad257 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:53:

Tot hoe ver kan ik gebruik maken van zo'n systeem zonder overlast te krijgen? is dat uberhaupt wel mogelijk om een niet te grote volume te hebben en nog steeds te kunnen genieten van de speakers?
Dat heeft natuurlijk te maken met een veelvoud aan factoren. Bij goed geisoleerde huizen zal vooral bas de boosdoener zijn, bij lekkende huizen zal er veel meer bij de buren te horen zijn. Voordeel is dat je woofers vaak beter centraal en op de grond kan plaatsen, maximale afstand van de bovenburen dus.

Misschien kan je de situatie wat duidelijker schetsen zodat we je van beter advies kunnen voorzien.

Een stelregel kan je wel toepassen, hoe dichter de speakers bij je oren zitten, des te lager je het volume kan zetten. Kijk dus even in je ruimte rond waar je vooral vaak zit om te luisteren, of dat 1 specifieke plek is, of dat het een gebied moet bestrijken.

Kijk bij aanschaf van muurmontage wat de isolerende/absorberende eigenschappen zijn. De goedkoperen zijn gewoon metalen mechanismes waar ik me goed van kan voorstellen dat ze afgeven op de plak van montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Nu online
DW23 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:13:
[...]

Als ik het volume maximaal zet,
Nope, geen als. Halverwege ren je al met bloedende oren naar buiten.

Mooie simpele versterker van Sony. Doorgaans een degelijk merk en wat er niet op zit:
- kan ook niet kapot;
- vervormt het geluid niet.

Let op dat deze alleen maar een ouderwetse antenne heeft, mocht je radio willen luisteren. Verder prima geschikt voor je speakers lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milad257

milad257

vlaaing peerd schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Dat heeft natuurlijk te maken met een veelvoud aan factoren. Bij goed geisoleerde huizen zal vooral bas de boosdoener zijn, bij lekkende huizen zal er veel meer bij de buren te horen zijn. Voordeel is dat je woofers vaak beter centraal en op de grond kan plaatsen, maximale afstand van de bovenburen dus.

Misschien kan je de situatie wat duidelijker schetsen zodat we je van beter advies kunnen voorzien.

Een stelregel kan je wel toepassen, hoe dichter de speakers bij je oren zitten, des te lager je het volume kan zetten. Kijk dus even in je ruimte rond waar je vooral vaak zit om te luisteren, of dat 1 specifieke plek is, of dat het een gebied moet bestrijken.

Kijk bij aanschaf van muurmontage wat de isolerende/absorberende eigenschappen zijn. De goedkoperen zijn gewoon metalen mechanismes waar ik me goed van kan voorstellen dat ze afgeven op de plak van montage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUsNUq8YaKY4NyLyJokdWkLwmzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W9ds2cnc9cACBJeRhKnBvM7v.png?f=fotoalbum_large

Bedankt voor uw reactie

Het betreft een woning uit jaar 77' met dikke stenen muren, maar ik maak me meer zorgen om het plafond.
Op de afbeelding is ongeveer hoe mijn situatie eruit ziet, ik ga ongeveer 2 meter zitten op afstand van de tv
Later wil ik 4 dolby speakers toevoegen, maar omdat ik niet kan boren in het plafond ga ik ze gebruiken als dolby surround met de speaker gericht op de bank (het midden van de ruimte)

Ik heb nu nog kleine 2 way 79 db 5.1 setje van onkyo, en zij kunnen hard gaan maar ik vraag me toch af in verhouding tot dit, als ik dezelfde volume geef aan een 3 way R7, gaat dat geluid makkelijk naar mijn boven buren?

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Nu online
milad257 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:36:
[...]

[Afbeelding]

maar omdat ik niet kan boren in het plafond ga ik ze gebruiken als dolby surround met de speaker gericht op de bank (het midden van de ruimte)

Ik heb nu nog kleine 2 way 79 db 5.1 setje van onkyo, en zij kunnen hard gaan maar ik vraag me toch af in verhouding tot dit, als ik dezelfde volume geef aan een 3 way R7, gaat dat geluid makkelijk naar mijn boven buren?

Bedankt
Ah kijk, dat is een heldere layout. Ik kan je redelijk verzekeren dat hetzelfde perceptieve volume op grotere/meerdere speakers niet gaat leiden tot meer overlast. Plaats je ze bovendien dichter bij je oren, dan kan het volume zelf ook nog omlaag.

Ik weet niet hoe goed je met de buren omgaat, maar ik heb bij de aanbouw van mijn studio gewoon gevraagd of ik even de boel hard kon zetten en dan bij hun kon luisteren of er iets aan moest gebeuren. Als je nu al geen overlast geeft, dan zal dat op het nieuwe systeem ook niet het geval zijn.

Stenen muren zijn verder mooi materiaal, je kan best wat aan de muren ophangen zonder dat het veel absorbeert en doorgeeft, zeker als dat op oorhoogte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW23
vlaaing peerd schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:07:
[...]

Nope, geen als. Halverwege ren je al met bloedende oren naar buiten.

Mooie simpele versterker van Sony. Doorgaans een degelijk merk en wat er niet op zit:
- kan ook niet kapot;
- vervormt het geluid niet.

Let op dat deze alleen maar een ouderwetse antenne heeft, mocht je radio willen luisteren. Verder prima geschikt voor je speakers lijkt me zo.
Bedankt voor je toelichting! Ik heb 'm inmiddels gekocht en binnen, en je hebt gelijk. Het gaat uitstekend, en het volume 'halverwege' is luid zat. De radioantenne gebruik ik niet, maar bluetooth is een fijne functie.

Ik heb wel het idee dat het geluid nog een beetje 'wollig' is, maar ik weet niet of dat door m'n speakers, door de versterker of m'n oude speakerset komt (die klonk wat blikkerig, en de middentonen vielen weg).

• milad257

milad257

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3wPWlD1OqXgZJKkS7LaTjkpEkU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UrFGd1lhBGeNE2wsETeZQjKz.jpg?f=user_large

Is er nut om dit soort materiaal aan het plafond te bevestigen om als doel geluidsisolatie om de boven buren hopelijk goed te beschermen voor geluidoverlast van mijn speakers?

Of is de oplossing om een tussenlaag in te bouwen ? Ik heb een niet te grote plafond en het is niet mijn woning maar van de woningcorporatie dus ik moet dan een voorstel indienen voor bouwprojecten.

• vlaaing peerd
  • Nu online
milad257 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 02:45:
[Afbeelding]

Is er nut om dit soort materiaal aan het plafond te bevestigen om als doel geluidsisolatie om de boven buren hopelijk goed te beschermen voor geluidoverlast van mijn speakers?

Of is de oplossing om een tussenlaag in te bouwen ? Ik heb een niet te grote plafond en het is niet mijn woning maar van de woningcorporatie dus ik moet dan een voorstel indienen voor bouwprojecten.
Dit zijn absorbers en heeft vooral effect in je eigen ruimte. Het isoleert wel wat, maar is vooral bedoeld om reflecties te dempen/absorberen. Gezien de dikte op de foto lijkt dit vooral hoge tonen te dempen, ideaal als je flutter/echo problemen hebt.

Dus, het helpt wel een beetje, maar echte isolatie werkt beter.

Omdat de kosten snel kunnen oplopen, zou ik eerst verifieren waar je buren vooral last van hebben, is het vooral gedreun van de bas, of horen ze ook gewoon mid en hoge tonen doorlekken?

Dan kun je je daar specifiek op richten ipv gewoon willekeurig wat aan het plafond hangen.

Ik denk dat dit wel goede tips voor je zijn:
https://soundproofcentral.com/soundproof-ceiling/

Als het budget moet, kijk dan naar green glue compound: https://www.greengluecomp...ts/noiseproofing-compound

Oja, kijk allereerst even of je speakers niet staat op materiaal wat meeresoneert, soms is dat gewoon de boosdoener.

[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 10-02-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:48
Ik had een vraagje betreft een budget zelfbouw stereo speakerset die ik wil bouwen
Ik wil 2 speakers met beide 1 bas-midwoofer en 1 tweeter bouwen :

woofer: https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-tcp115-4.html Frequentierespon 55 to 5,000 Hz

tweeter: https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-td20f-4.html Frequentierespons 3,000 to 20,000 Hz

Heb ik met deze combinatie genoeg aan enkel een high pass audio filter voor de tweeter, of heb ik voor de woofer ook een (low) pass audio filter nodig? En als ik enkel een high pass audio filter nodig heb, op hoeveel hz moet die zijn met deze combinatie drivers?

Als er aanmerkingen zijn op mijn combinatie keuze van de woofer en de tweeter hoor ik het graag, zelf dacht ik dat de tweeter (20W RMS) wellicht te zwaar is voor de woofer (40W RMS) Of is dit meer een persoonlijke keuze?

[ Voor 6% gewijzigd door Vlizzjeffrey op 11-02-2022 03:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Zowel de basluidspreker als hogetonenluidspreker moeten worden gefilterd. Dit filter wordt op maat gemaakt voor de gebruikte onderdelen en kast. Het ontwerpen van dit filter is waar de kennis en ervaring in zit en het bepaalt voor een groot deel de klank van de luidspreker.

Een voorbeeld kan je hier vinden: https://techtalk.parts-ex...-way-bookshelves-w-tcp115

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 12-02-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristofn
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-02 08:34
Beste allen

zonet een actieve Wharfedale SW 10 sub gekocht. Nu twijfel ik hoe ik deze kan (en of) kan aansluiten op m'n versterker, een yamaha A-S 201.

M'n versterker heeft A en B speakers (geen sub out) dus dat moet wel lukken als ik het nalees op internet, maar deze zijn luidsprekerkabel en de sub heeft enkel RCA aansluiting zie ik. Hoe kan ik van luidsprekerkabel naar RCA ? Veel info op internet hoe sub aansluiten op versterker, maar niet in deze combinatie.

kunnen jullie me helpen ? Oof zoek ik beter een andere sub voor deze versterker ?

onderstaand foto van de sub en versterker achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEtZF7eCDEPJswx267UDPNewQmI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TdJb7lWx8eNMR1E31FFjPEnx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOqWKN6o2od8ifAmRmTqKKAhp0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2kqjcYMWDNCnhH62XgjGMX9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kristofn schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:57:
Beste allen

zonet een actieve Wharfedale SW 10 sub gekocht. Nu twijfel ik hoe ik deze kan (en of) kan aansluiten op m'n versterker, een yamaha A-S 201.

M'n versterker heeft A en B speakers (geen sub out) dus dat moet wel lukken als ik het nalees op internet, maar deze zijn luidsprekerkabel en de sub heeft enkel RCA aansluiting zie ik. Hoe kan ik van luidsprekerkabel naar RCA ? Veel info op internet hoe sub aansluiten op versterker, maar niet in deze combinatie.

kunnen jullie me helpen ? Oof zoek ik beter een andere sub voor deze versterker ?

onderstaand foto van de sub en versterker achterkant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan beter een andere subwoofer zoeken, want wat je nodig hebt is een high-level (speaker output) aansluiting. Die sluit je op dezelfde aansluiting aan als je luidsprekers. De Yamaha heeft alleen een low-level (line level) aansluiting. Als je een subwoofer high-level aansluiting kunnen ze gewoon samen met je luidsprekers op dezelfde connector, de subwoofer is niet echt een load voor je versterker en die merkt er niets van als de subwoofer erbij hangt.

Als voorbeeld hier een BK XLS200, die heeft links boven een high-level (via Neutrik connector) aansluiting. Bij dit soort subwoofers krijg je de benodigde kabel erbij, zit aan 1 kant een neutrik connector en aan de andere kant gewone aders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgJiqL-Glc8rMrBYQV5qq236EZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3iz51qz9gU9NKYL4cnTwiuVp.png?f=user_large

Of bijvoorbeeld een SVS SB1000 waarbij je een high-level aansluiting hebt met standaard luidspreker aansluitingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOcSMy97kXPB-tKTnwcbnWrFL6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bD641UoxcAC5r75Ymo3mLVRj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Sponge schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:54:
Hm, er is iets aan de hand met de onderste luidspreker van een van mijn Canton Vento 890's (ca. 12 jaar oud). Er zit een soort onzuivere trilling in. Dit is opeens begonnen, en ik kan absoluut geen schade of iets ontdekken.

[Afbeelding]

Ik ben dan ook altijd erg zuinig op de speakers en ik heb ook hekel aan harde muziek, dus dat kan het ook zeker niet zijn! Het aparte is, als je echt minimaal drukt (meer gewoon 'tegen aan houden') op het materiaal rond de speaker (membraan?) dan is het weg en is het weer perfect. Alleen ouderdom zou praktisch de enige reden kunnen zijn.
  • Heb de luidsprekers opnieuw bedraad. Geen effect
  • Heb de luidsprekers omgedraaid (just in case dat het aan de Denon PMA1510 ligt..) ook geen effect helaas.
  • Licht indrukken geeft exact hetzelfde gevoel als de andere luidspreker.
Heb een heel kort filmpje gemaakt: Filmpje van geluid.

Zit te overwegen om de speaker eens los te halen, en 180 graden te draaien. maar de gedachte ervan maakt mij toch al een beetje nerveus gezien wat ze gekost hebben.

Wellicht dat er hier nog ideeen zijn?
Ik verwacht zoals hierboven genoemd dat de foamrand inderdaad aan het verslijten is. Hierdoor hangt de speaker eigenlijk een klein beetje naar beneden. Het zou opgelost kunnen worden door de desbetreffende speaker 180 graden te draaien. Refoamen is inderdaad de oplossing maar dan wel met de juiste randen. Dit is wel zelf te doen maar is toch lastig om goed te doen en aan de goede randen te komen.

Ik post deze reactie vooral omdat ik het volgende nog niet voorbij heb zien komen:
Ik wil je wel even waarschuwen dat het niet erg goed is voor je speaker om lang met een schrapende spoel te spelen. Dus probeer ze zo min mogelijk aan te hebben totdat het probleem is verholpen. Als je spoel namelijk kapot gaat ben je verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

Beste audioliefhebbers,

Ondanks dat een lap tekst is, hoop ik dat dit in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic" kan. Antwoord kan vrij simpel zijn. Zo niet, dan hoor ik het vast 😊

Ik wil een 2e subwoofer aanschaffen en deze draadloos aansluiten op de versterker. Ben niet helemaal up-to-speed (denk ik), maar heb zeker een hoop al gezocht. Wil even hier de rationalisering delen en kijken of ik in de goede richting zit. Dus of alles gaat werken en of er misschien nieuwere/andere/betere oplossingen zijn. Graag wat feedback!

Ik heb een SVS PC-2000 (non-pro) op mijn Denon X2200W versterker. Hij voelt zich eenzaam, dus tijd voor een tweede sub. Ik heb geen flexibiliteit wb plaatsing van de tweede, deze komt naast de bank. Ik kan daar geen dikke RCA heen krijgen vanaf mijn tv-meubel waar de AVR staat, dus draadloos. Ik denk aan een SVS SoundPath Wireless Audio Adapter. De oude als ik die nog kan vinden, of de nieuwe Tri-Band versie anders.

De boel moet dan natuurlijk wel netjes ge-EQ’d worden. Aangezien mijn AVR alleen Audyssey XT heeft, en geen XT32 (ook maar enkele sub out intern ondanks twee aansluitingen), wil ik er een MiniDSP aan hangen. De 2x4 HD versie. Anders krijg ik de subs nooit mooi samenwerkend natuurlijk. Meteen leuk spelen met REW enzo, ik heb de tutorials al gekeken. Ik denk ook dat de MiniDSP mijn redding is als je één sub draadloos doet, en de andere niet, op een AVR zonder dual sub-out. Alternatief is een XT32 AVR, die minimaal 1300,- zijn zover ik begrijp. Draadloos setje + MiniDSP + Mic is zo’n kleine 500.-. En dan nog krijg je het zelf op deze manier en daarna Audyssey XT mooier dan alleen XT32 het zelf doet, toch?

Gedachtengang is dan om in de MiniDSP de ~25ms delay van de draadloze zender te verwerken zodat de subs gelijke timing hebben. Daarna dan via Audyssey de totale delay (zal +/- 30ms worden?) te compenseren. De AVR kan tot 18 meter delay compenseren, net gechecked. Dat zou tot ~52ms moeten zijn, en dus lukken (?).

Zit ik een beetje warm zo?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Theoretisch wel, maar ik vraag me wel af of audissey twee subs apart in kan afregelen. Ik zou verwachten dat ie het lfe kanaal als 1 beschouwt en ook als 1 inregelt. Then again, ik ken weinig mensen met twee subs. Je zou je vraag misschien ook beter in het subwoofer topic stellen :)

Aanvullend wel de vraag waarom je meent geen kabel naar de tweede sub te kunnen trekken. Beschrijf de situatie eens, misschien heb je een blinde vlek in je gedachten qua aansluitmogelijkheden of kabel trekken. Tekening helpt wellicht ook. Zou je bijvoorbeeld via het plafond kunnen met je kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

The Eagle schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:45:
Theoretisch wel, maar ik vraag me wel af of audissey twee subs apart in kan afregelen. Ik zou verwachten dat ie het lfe kanaal als 1 beschouwt en ook als 1 inregelt. Then again, ik ken weinig mensen met twee subs. Je zou je vraag misschien ook beter in het subwoofer topic stellen :)

Aanvullend wel de vraag waarom je meent geen kabel naar de tweede sub te kunnen trekken. Beschrijf de situatie eens, misschien heb je een blinde vlek in je gedachten qua aansluitmogelijkheden of kabel trekken. Tekening helpt wellicht ook. Zou je bijvoorbeeld via het plafond kunnen met je kabel?
Dankje voor de reply. Het idee is dat de MiniDSP de twee subs als één integreert. Er gaat ook ook maar één kabel van de AVR naar de MiniDSP. Audyssey ziet er dan ook maar één. Waar ik over twijfel is of het gaat werken met de delays en of het samen met Audyssey XT wat wordt, ten opzicht van een nieuwe AVR met XT32.

Wat betreft de kabel; de ruimte achter de plinten is knal vol (coax, ethernet, dikke HDMI kabel en al een audio kabel. Via het plafond gaat ook niet, er ligt geen leiding in de muur en anders zie je die kabel omhoog lopen. Enige dat ik me kan bedenken is de kabel op/tegen de plint aan monteren. Scheelt wel 130 euro voor zo'n transmitter setje, maar is niet zo esthetisch. :/

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als ie helemaal naar achteren moet: kabelgoot (geen plakgoot, is te licht)achter de gordijnrails, en naar boven en beneden achter het gordijn :)
Gordijnen zijn sowieso goed voor je akoestiek in huis mocht je ze nog niet hebben :)

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:31:
[...]
Je kan beter een andere subwoofer zoeken, want wat je nodig hebt is een high-level (speaker output) aansluiting. Die sluit je op dezelfde aansluiting aan als je luidsprekers.
Een hele nieuwe/andere sub is niet per se nodig. Er bestaan ook line level converters die het speakersignaal weer terugbrengen naar lijn-niveau. Deze heb ik jarenlang in mijn auto gebruikt.

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

T-MOB schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:47:
[...]

Een hele nieuwe/andere sub is niet per se nodig. Er bestaan ook line level converters die het speakersignaal weer terugbrengen naar lijn-niveau. Deze heb ik jarenlang in mijn auto gebruikt.
Ik weet dat die bestaan, maar ben daar geen fan van. De vraag is altijd maar hoe goed de kwaliteit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

moah, wat kan er mis aan gaan. Een paar weerstanden en een paar draadjes.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• T-MOB
Ja, het is misschien niet de meest hi-fi oplossing om extra componenten toe te voegen. Maar een sub met een high level input zal niet veel anders doen dan zo'n kastje. Ik denk net als JvS dat de omzetting zo simpel is dat er niet zo veel mis kan gaan. Maar als de kwaliteit tegenvalt kun je altijd nog op zoek naar iets anders, voor een tientje kun je je er geen buil aan vallen.

Verwijderd

JvS schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:55:
moah, wat kan er mis aan gaan. Een paar weerstanden en een paar draadjes.
Ik doel vooral op hoe goed het gesoldeerd is. Mijn ervaring is dat bij dit soort goedkope oplossingen de verbindingen niet altijd even goed zijn of dat het geheel niet zo stevig in elkaar zit. Zal wel loslopen als je niet regelmatig de kabels loshaalt.

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-09 11:34
Pasgeleden heb ik een koptelefoonversterker van Marktplaats gehaald, de Pro-ject Head Box S. Die werkt, er komt goed geluid uit en dat is allemaal prima. Maar als ik aan de volumeknop zit, zeker bij een wat lager volume (15%-20%), dan gaat het linkerkanaal kraken en valt soms helemaal weg. Tijdens het aanpassen van het volume dus. Als ik dan een beetje rommel met het knopje, wordt het geluid weer normaal.

Mijn vraag is eigenlijk, is dit iets om zorgen om te maken? Is dit iets wat doorgaans erger wordt voordat de versterker er helemaal mee ophoudt? Of is dit iets irritants, maar kan het verder geen kwaad?

En eventueel, is hier iets aan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Q schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:31:
Hoi,

Ik dacht eerst dat ik problemen had met mijn linker oor, ik hoorde links geen hoge tonen meer als ik muziek luisterde. Ik was al van plan om een afspraak te maken met de huisarts, maar ik ging toch even kijken of er iets mis is met mijn linker speaker.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan iemand mij uitleggen hoe ik het voor elkaar heb gekregen om de linker tweeter te smelten van mijn B&W 683 ? Ik hoop dit in de toekomst te kunnen voorkomen :)

Een nieuwe tweeter is al besteld, was rond de 70 euro, dus dat valt erg mee wat mij betreft.
Na ruim zes weken heb ik een vervangende tweeter ontvangen. De speaker werkt prima, ik zal in het vervolg de muziek niet zo hard zetten en kijken naar een versterker die vermogen beter aan kan (nu 2 x 40 watt).

Hopelijk gaat deze tweeter langer mee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
purplevendetta schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:51:
Mijn vraag is eigenlijk, is dit iets om zorgen om te maken? Is dit iets wat doorgaans erger wordt voordat de versterker er helemaal mee ophoudt? Of is dit iets irritants, maar kan het verder geen kwaad?

En eventueel, is hier iets aan te doen?
Meestal wordt dit soort gekraak veroorzaakt door vuil / corrosie in de potmeters. Je kunt het oplossen met behulp van contactspray (alhoewel de meningen verdeeld zijn over hoe goed/slecht het is voor de potmeter, contactspray lost ook eventueel smeermiddel in de regelaar op). Of je kunt de hele potmeter vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:01
CuBras schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:54:
Wellicht dat ik hier verkeerd zit, maar twijfel om een nieuw topic te openen. Ik heb de volgende hardware staan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X3600H
1SpeakersKlipsch R-100SW (Zwart)
1SpeakersKlipsch RP-600C ebbenhout (Zwart)
4SpeakersKlipsch RP-8060FA (Zwart)

Het geluid was werkelijk fantastisch en kon met een laag volume (standje 30 op volume knop, weet niet decibel aanduiding), alles perfect verstaan en geluid was van een normaal volume.
Nu ben ik verhuisd naar een woning van dezelfde grootte en heb hier de de Audyssey op los gelaten zodat de speakers naar de nieuwe ruimte is gekalibreerd.

Echter valt het op dat het volume van het geluid vele malen zachter is dan wat ik eerst had. Bij films/series (Netflix maar ook eigen Blu-Ray's), moet het geluid nu op 45+ staan om het verstaanbaar te krijgen.

Ik heb uiteraard al naar nieuwe firmware gekeken, de kalibratie opnieuw uitgevoerd (Met Audyssey en handmatig/op gehoord) en vergeleken met verschillende audio profielen zoals Stereo, MultiChannel Stereo, Dolby Digital, Neutral:X enz.

Het enige profiel wat enigszins normaal qua volume is het MultiChannel Stereo profiel. Echter vind ik het vreemd dat het hiervoor wel normaal heeft gefunctioneerd op de andere kanalen.

Tijdens de verhuizing is de kabel meegenomen en met zorg vervoerd. Ik had nog een stukje kabel over van de rol en daar is hetzelfde probleem.
Helaas heb ik een factory reset uitgevoerd voordat ik er naar luisterde in de nieuwe situatie.

Herkent iemand dit probleem?
Staat je Dynamic Volume aan of uit bij Audyssey? Ik heb namelijk precies het zelfde als ik het uit zet, nadat ik deze week nieuwe speakers had getest. Had hem altijd op 30 staan, en moest nu naar 45-50. (In mijn geval dus in dezelfde kamer). Ik dacht dat ik dynamic volume altijd uit had gezet, maar blijkbaar heeft dat dus aan gestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

ParaWM schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:06:
[...]

Dankje voor de reply. Het idee is dat de MiniDSP de twee subs als één integreert. Er gaat ook ook maar één kabel van de AVR naar de MiniDSP. Audyssey ziet er dan ook maar één. Waar ik over twijfel is of het gaat werken met de delays en of het samen met Audyssey XT wat wordt, ten opzicht van een nieuwe AVR met XT32.

Wat betreft de kabel; de ruimte achter de plinten is knal vol (coax, ethernet, dikke HDMI kabel en al een audio kabel. Via het plafond gaat ook niet, er ligt geen leiding in de muur en anders zie je die kabel omhoog lopen. Enige dat ik me kan bedenken is de kabel op/tegen de plint aan monteren. Scheelt wel 130 euro voor zo'n transmitter setje, maar is niet zo esthetisch. :/
Dit is meer iets voor het grote subwoofer topic. Heel goed idee in de basis, maar de draadloze oplossing zou met 30ms aan delay voor je hele set, mogelijk wel merkbare lipsync geven. Alhoewel het misschien net nog niet merkbaar is.

Een RCA kabel kan heel dun zijn. Dus misschien dat er toch nog één bij past in de kabel plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-09 11:34
T-MOB schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:12:
[...]

Meestal wordt dit soort gekraak veroorzaakt door vuil / corrosie in de potmeters. Je kunt het oplossen met behulp van contactspray (alhoewel de meningen verdeeld zijn over hoe goed/slecht het is voor de potmeter, contactspray lost ook eventueel smeermiddel in de regelaar op). Of je kunt de hele potmeter vervangen.
Okee, ik ken iemand die een speciale contactspray van WD40 heeft, dus dat ga ik dan maar even proberen. Ondertussen was ik aan het zoeken naar een vervangende potmeter, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Waar moet ik op letten? Moet het exact dezelfde zijn als die er nu in zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Het hoeft niet hetzelfde merk te zijn. Wat je moet hebben is een potmeter met een logaritmische weerstandsverdeling, hij moet stereo zijn, en afgaande op plaatjes van internet heb je een geribbelde as nodig om de volumeknop op aan te sluiten. De benodigde weerstand kun je aflezen op de huidige potmeter, en ook de maat van het schroefdraad kun je daar van afmeten. Bij bijvoorbeeld conrad kun je aardig filteren op de eigenschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Jag schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Dit is meer iets voor het grote subwoofer topic. Heel goed idee in de basis, maar de draadloze oplossing zou met 30ms aan delay voor je hele set, mogelijk wel merkbare lipsync geven. Alhoewel het misschien net nog niet merkbaar is.

Een RCA kabel kan heel dun zijn. Dus misschien dat er toch nog één bij past in de kabel plint.
Oei, goed argument van die lipsync. Hij vertraagd dan natuurlijk alles gelijk aan die 30ms. Ik ga toch kijken of het achter de plint past of een kabelgoot dan! Bedankt beide.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
40+ en toch een noob op audio vlak... :w

Ik ben gecharmeerd door oude toestellen maar die laatsten hebben uiteraard niet de snufjes van de homecinema + streaming/mobile connectie mogelijkheden.

Dus vroeg ik me af of er apparaatjes/DIY-kits bestaan die enerszijds vlot (*) de "moderne inputs" kunnen verzorgen en anderszijds als input kunnen dienen voor een "ouwe gouwe" versterker. Enkele goede buzzwords kunnen me wellicht in de juiste richting duwen al is advies nog beter O-)

(*) beter dan de gemiddelde Denon van 3à5 jaar geleden - die draadloze connectie met bluetooth of wifi is relatief dramatisch geimplementeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

moozzuzz schreef op maandag 21 februari 2022 @ 01:05:
40+ en toch een noob op audio vlak... :w

Ik ben gecharmeerd door oude toestellen maar die laatsten hebben uiteraard niet de snufjes van de homecinema + streaming/mobile connectie mogelijkheden.

Dus vroeg ik me af of er apparaatjes/DIY-kits bestaan die enerszijds vlot (*) de "moderne inputs" kunnen verzorgen en anderszijds als input kunnen dienen voor een "ouwe gouwe" versterker. Enkele goede buzzwords kunnen me wellicht in de juiste richting duwen al is advies nog beter O-)

(*) beter dan de gemiddelde Denon van 3à5 jaar geleden - die draadloze connectie met bluetooth of wifi is relatief dramatisch geimplementeerd.
Je toverwoord is HDMI audio extractor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09 15:08
.

[ Voor 99% gewijzigd door rutger_010 op 21-02-2022 16:17 . Reden: Los topic gestart ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

moozzuzz schreef op maandag 21 februari 2022 @ 01:05:

Denk aan een DAC of een streamer. Die dingen zijn bedoeld om digitale apparaten op een analoge versterker aan te sluiten. Zolang je een line-ingang op de versterker hebt zal het wel werken.

Verder is het een kwestie van vergelijken. Elke DAC kan wel PCM aan, en de meeste inmiddels ook USB, maar BT en Wifi kennen ze lang niet allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nooit gedacht dat ik nog eens een vraagje over vermogen zou stellen, maar toch heb ik er eentje.
Ik heb een paartje speakers gereviseerd, Philips FB710. Specs: 50W continu, 90w muziek aan 6 ohm met een gevoeligheid van 88dB. Niet echt heel lastig aan te sturen zou je zeggen :)
Waar ik ze mee aan wil sturen: Panasonic SA-PMX5
Specs volgens het boekje: 60 W per channel (3 ohm), 1 kHz, 10% THD
. Total RMS stereo mode power 120 W. Speakers die bijgeleverd waren zijn ook 3 ohm. Opgenomen wattage van de versterker: 40W. Iets zegt me dus dat die 120watt er misschien 12 zijn :+

Aangesloten, maar ben niet echt onder de indruk. Versterker moet tov de bijgeleverde speakers behoorlijk opengedraaid worden. Is dat nou het verschil in ohmse weerstand wat ik merk?
Had ze ook nog even aan de Denon AVR2311 beneden gehangen en die weet er uiteraard wel raad mee, lijkt er ook veel meer controle over te hebben

Anyway, er zit een stemmetje in mijn hoofd wat zegt dat dit versterkertje wel eens net wat te licht kon zijn voor die speakertjes. En dat die zo voor geen meter tot hun recht komen en dat dit wel eens een beetje slecht voor het ampje kon zijn. Maar dat zie ik graag bevestigd of ontkend :) Ook gezien verschil in impedantie en het marketing based vermogen van de Panasonic lijkt het me een beetje een edge case namelijk.

Het spul moet naar de slaapkamer, dus vandaar die Panasonic, die staat daar namelijk. Ik heb wel een alternatief (Pioneer A550r met losse tuner) maar als het ff kan wil ik die Panasonic daar houden, neemt stukje minder plaats in :P

[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 25-02-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Iemand toevallig een advies op mijn vraag? @FeaR @Jag volgens mij zijn jullie hier iets beter in thuis dan ik toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 18:22
The Eagle schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:48:
Specs volgens het boekje: 60 W per channel (3 ohm), 1 kHz, 10% THD
Oei.. dat is wel erg veel vervorming. Zeker geen typo?
Aangesloten, maar ben niet echt onder de indruk. Versterker moet tov de bijgeleverde speakers behoorlijk opengedraaid worden. Is dat nou het verschil in ohmse weerstand wat ik merk?
Ja, voor gelijke spanning loopt er minder stroom door de 6 ohm luidsprekers dan door de 3 ohm luidsprekers. Je zal dus voor de 6 ohm luidsprekers het volumeknopje wat verder moeten opendraaien voor gelijk geluidsniveau.

Of het kwaad kan: ik weet het niet. Misschien is het, gegeven de grote vervorming van deze versterker, sowieso leuker om een ander klein ampje op de kop te tikken (MP?). Ik weet niet of je nog speciale features van de SA-PMX5 gebruikt?

Ik snap niet helemaal wat je met onderstaand bedoelt:
Opgenomen wattage van de versterker: 40W. Iets zegt me dus dat die 120watt er misschien 12 zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Het kan ook zijn dat de versterkingsfactor (gain) van je versterker gewoon laag is voor de signaalsterkte uit de bron. De stand van de volumeknop zegt niet of de versterker veel vermogen moet leveren (en dus mogelijk te licht is), maar of hij het binnenkomende signaal met een grote factor moet versterken. Je hebt pas te weinig vermogen als je de versterker hoort vervormen op het hoogste volume waar je de luidsprekers voor wilt gebruiken.
itcrowd schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:07:
[...]
Oei.. dat is wel erg veel vervorming. Zeker geen typo?
De fabrikant bedoelt dat je 60 W haalt als je de versterker een beetje overstuurt. Bij normaal gebruik ligt de vervorming lager. Andersom: met lage vervorming komt er misschien maar 40 of 50 W uit de versterker. Als je beide kanalen tegelijk aanstuurt nog ietsje minder. Voor een luidspreker is dat alsnog ruim voldoende.

[ Voor 52% gewijzigd door TBTL op 27-02-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Testbron was in dit geval laptop en telefoon, maar dat ging gewoon prima, dus verwacht geen probleem met de gain.

@itcrowd vwb die 40w opgenomen vermogen: staat achterop het type plaatje. Oftewel: die Panasonic verbruikt 40w aan energie uit het stopcontact. Dan betwijfel ik sterk of ie wel die 120w opgegeven vermogen richting speakers kan leveren ;)

Edit: en daar zit ook mijn vraag een beetje. Dat Panasonic ding gebruiken we eigenlijk alleen als radio. In combinatie met de meegeleverde speakers geeft dat ding een verrassend goed geluid en soundstage. Maar als ik er wat betere speakers aan hang lijkt ie eigenlijk te licht. Aangezien ik wel die Philips dingen wil gebruiken maar geen zin heb om die Panasonic te slopen dacht ik ik vraag het even :)

[ Voor 36% gewijzigd door The Eagle op 27-02-2022 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Dat kan wel, het verbruik van een versterker wordt opgegeven als hij iets van 1/8 van zijn vermogen levert.

Telefoons leveren vaak maar een zwak signaal. Dat is zo, omdat mensen anders hun muziek te hard afspelen over hun oortelefoons en hun gehoor beschadigen. Dat betekent dat je de volumeknop op je versterker verder rechtsom moet draaien om hetzelfde vermogen uit te sturen naar de luidsprekers.

Laptops geven meestal een normale signaalsterkte, mits het volume overal op de laptop en in de mediaspeler op 100% staat.

[ Voor 76% gewijzigd door TBTL op 27-02-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anyway, er zit een stemmetje in mijn hoofd wat zegt dat dit versterkertje wel eens net wat te licht kon zijn voor die speakertjes.
Een krachtpatser is het zeker niet maar de speakers die origineel bij de Panasonic zitten zijn nog minder gevoelig dan de Philips die jij er aan hebt hangen. Heb je wel volledig bereik of mis je ook lage tonen? Het zou mij bijvoorbeeld niet verbazen als de Panasonic niet alles doorzet qua frequentie aangezien de speakers die er bij zaten qua laagste punt op -16 en -10 dB gemeten zijn. Moet de Panasonic helemaal open of heb je nog ruimte over op de volumeknop? Stand van de volumeknop maak ik me zelf nooit zo druk over of hij moet echt voor meer dan 90% open moeten.
TBTL schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:21:
Dat kan wel, het verbruik van een versterker wordt opgegeven als hij iets van 1/8 van zijn vermogen levert.
Sure? Veelal is het toch de max die op papier en/of de achterkant van het device wordt vermeld?

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 27-02-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
Als ik het goed begrijp heeft @The Eagle deze versterker getest met dezelfde input bron en dan twee verschillende luidsprekersets. Dat gain verhaal klopt dus m.i. niet. Ik blijf toch bij het 3/6 ohm verhaal dat ik eerder typte.

PS: De genoemde THD van een AVR-2311 is een factor ~100 lager (0.08%)

[ Voor 13% gewijzigd door itcrowd op 27-02-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FeaR schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Een krachtpatser is het zeker niet maar de speakers die origineel bij de Panasonic zitten zijn nog minder gevoelig dan de Philips die jij er aan hebt hangen. Heb je wel volledig bereik of mis je ook lage tonen? Het zou mij bijvoorbeeld niet verbazen als de Panasonic niet alles doorzet qua frequentie aangezien de speakers die er bij zaten qua laagste punt op -16 en -10 dB gemeten zijn. Moet de Panasonic helemaal open of heb je nog ruimte over op de volumeknop? Stand van de volumeknop maak ik me zelf nooit zo druk over of hij moet echt voor meer dan 90% open moeten.
[...]
Laag mis ik volgens mij niet echt, ik voel de basreflex (om de tweeter heen, zie internet) wel werken. Zeker als ik de bass wat hoger zet.
Qua volume: staat met meegeleverde speakers op ca 20, gaat van 0 tot 50. Moest voor de Philips speakers toch echt naar de 30. Ook even vol open gezet, geen vervorming of iets dergelijks te horen bij de Philips, met de Panasonic speakers is dat uiteraard anders. Al vraag ik me dus af of de Panasonic headunit dat zo leuk vond.
Het lijkt wel het impedantie verhaal te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:15
Ik heb een Onkyo versterker de TX-NR686 en ik heb 2 subwoofers.
Deze versterker wordt geadverteerd met 7.2(waarvoor 2 staat voor 2 subwoofers).
pricewatch: Onkyo TX-NR686 Zwart
Echter ziet mijn versterker de subwoofers als 1 subwoofer, als ik kies in het menu voor het aantal speakers kan ik ook niet verder dan x.1.(ik kan maar 1x de afstand en de gain aangeven)

Maakt niet uit, maar nu wil ik een versterker die beide subs apart aanstuurt, maar als deze versterker al als 7.2 wordt geadverteerd, hoe kan ik zien welke versterker wel 2 subs apart kan aansturen :) ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKa2kKdDbtYag4ZjP67N0sGhhWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gv5Q3Lky88KzouzBVf5PoyTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAKrZBhDid1qAsufni8kkP6y8mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYrdkpagKlnty00wpDOpBbaF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Arjantje72 op 05-03-2022 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

"ver opengedraaid" is alleen maar hoeveel gain iets heeft. Pas als je echt extreem hard gaat spelen kom je boven de 10 watt uit en gaan die verschillen in vermogen iets uitmaken. Er vanuitgaande dat de versterker wel "normaal" meet (dit lijkt een gek uitzondering te kunnen zijn), ligt het iig niet perse aan het vermogen.
Had ze ook nog even aan de Denon AVR2311 beneden gehangen en die weet er uiteraard wel raad mee, lijkt er ook veel meer controle over te hebben
Dit is in een andere ruimte? Dat heeft sowieso enorm veel invloed op de klank van de luidspreker. Iets dat prima opgevat kan worden met subjectieve dingen als "lijkt er meer controle over te hebben"
Maar dat zie ik graag bevestigd of ontkend :)
Puur speculatie. Meet het versterkte signaal met je speakers aangesloten je hebt antwoord of je echt verschil hebt ten opzichte van de denon, of dat je spoken hoort (wat niet gek is, doen we allemaal), aangewakkerd door een lage gain (wat niet lekker voelt).

In verreweg de meeste gevallen gaat een hogere impedantie van speakers niet uitmaken. In gevallen van specialistische of exotische gekke versterkers kan niemand je echt antwoord geven.

Waarschijnlijk is er niets aan de hand en als het wel echt anders klinkt, ligt het zeker niet aan "maar 10 watt" of dat soort dingen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@JvS dank voor de reactie. Test met Panasonic en Denon was in de zelfde ruimte. Maar je triggrt me wel: in de woonkamer moet er natuurlijk meer ruimte gevuld worden met geluid, kan idd de verkeerde indruk wekken. Wordt normaal gevuld door mijn Klipsch vloerstaanders.
Denk dat het idd het verschil in impedantie is geweest waardoor er wat meer gain gevraagd werd. Ik ga het spul gewoon eens op de slaapkamer aansluiten. Lijkt geen kwaad te kunnen zo te horen.

Dank allen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 17:50
upgrade vraag: mini dsp vs versterker

situatie: dali rubicon 5 set op een denon avr-x1500H in een niet ideale luisterruimte (welke ruimte is dat wel..). Niet ideaal in de zin dat de speakers zeer kort op de wand staan en er wrss veel reflecties van de achterwand komen.

Denken jullie dat ik meer plezier/verbetering heb middels room correction via mini dsp of een betere versterker? (max 1000 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcrowd
Betere versterker gaat het verschil niet maken.
Misschien wat zware gordijnen achter je luidsprekers die de reflecties een beetje opvangen?

Audyssey al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Arjantje72 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:22:
Ik heb een Onkyo versterker de TX-NR686 en ik heb 2 subwoofers.
Deze versterker wordt geadverteerd met 7.2(waarvoor 2 staat voor 2 subwoofers).
pricewatch: Onkyo TX-NR686 Zwart
Echter ziet mijn versterker de subwoofers als 1 subwoofer, als ik kies in het menu voor het aantal speakers kan ik ook niet verder dan x.1.(ik kan maar 1x de afstand en de gain aangeven)

Maakt niet uit, maar nu wil ik een versterker die beide subs apart aanstuurt, maar als deze versterker al als 7.2 wordt geadverteerd, hoe kan ik zien welke versterker wel 2 subs apart kan aansturen :) ? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja daar kwam ik ook achter laatst bij mijn Denon X2200W van toentertijd 500,-. Net als dat je dan blijkbaar de uitgeklede versie van Audyssey hebt (MultiEQ XT en niet XT32). Voor de recente al aangeschafte 2e sub dus maar een MiniDSP gekocht en meteen verzeild nu in REW alignment met een meetmicrofoon |:( :+ .

Wat betreft het antwoord op je vraag, hoe te zien bij de specs. Zit hem vaak in subtiele woorden zoals "independent" bij Denon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqA0L0oR_SPvPbhwHkw7Yrec0IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIkAMq5MUxdqAK2xBIkzOxEu.jpg?f=fotoalbum_large
Ga je meestal wel meteen naar 1000-1200 EURO + voor een versterker minimaal. Dat is meer extra dan de MiniDSP en UMIK-1 kosten.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

schalk84 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:36:
upgrade vraag: mini dsp vs versterker

situatie: dali rubicon 5 set op een denon avr-x1500H in een niet ideale luisterruimte (welke ruimte is dat wel..). Niet ideaal in de zin dat de speakers zeer kort op de wand staan en er wrss veel reflecties van de achterwand komen.

Denken jullie dat ik meer plezier/verbetering heb middels room correction via mini dsp of een betere versterker? (max 1000 euro).
Zie antwoord hierboven. Plezier sowieso meer met de MiniDSP, als je ook tijd hebt :) Kosten waarschijnlijk ook lager uiteindelijk.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
ParaWM schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:37:
[...]

Ja daar kwam ik ook achter laatst bij mijn Denon X2200W van toentertijd 500,-. Net als dat je dan blijkbaar de uitgeklede versie van Audyssey hebt (MultiEQ XT en niet XT32). Voor de recente al aangeschafte 2e sub dus maar een MiniDSP gekocht en meteen verzeild nu in REW alignment met een meetmicrofoon |:( :+ .

Wat betreft het antwoord op je vraag, hoe te zien bij de specs. Zit hem vaak in subtiele woorden zoals "independent" bij Denon:
[Afbeelding]
Ga je meestal wel meteen naar 1000-1200 EURO + voor een versterker minimaal. Dat is meer extra dan de MiniDSP en UMIK-1 kosten.
Een vraag over die MiniDSP, moet je dan de HD variant hebben? Want die is best prijzig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Arjantje72 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:46:
[...]

Een vraag over die MiniDSP, moet je dan de HD variant hebben? Want die is best prijzig :)
Ja. Google maar over de verschillen, maar die gebruiken de meesten. Op de NL site van MiniDSP zelf is hij in combo met de UMIK-1 zo'n 350 euro, met een tientje bundel korting. Ga maar eens een versterker kopen met individuele sub-outs en XT32. Zit je zo op de 1200,- euro zover ik weet. En een hoop hobby plezier is onbetaalbaar natuurlijk :)

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
ParaWM schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:03:
[...]

Ja. Google maar over de verschillen, maar die gebruiken de meesten. Op de NL site van MiniDSP zelf is hij in combo met de UMIK-1 zo'n 350 euro, met een tientje bundel korting. Ga maar eens een versterker kopen met individuele sub-outs en XT32. Zit je zo op de 1200,- euro zover ik weet. En een hoop hobby plezier is onbetaalbaar natuurlijk :)
Jammer, ik heb goedkoop de niet HD aan kunnen komen :)
Ach ja een hobby mag wat kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 17:50
Is zo'n dsp ook voor een leek goed te gebruiken? Ik zie dat er meer dan genoeg info te vinden is en een beetje prutsen is niet erg maar weet niet hoe gebruiksvriendelijk ze zijn? Het ziet er enigszins intimiderend uit zonder voorkennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

schalk84 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:58:
Is zo'n dsp ook voor een leek goed te gebruiken? Ik zie dat er meer dan genoeg info te vinden is en een beetje prutsen is niet erg maar weet niet hoe gebruiksvriendelijk ze zijn? Het ziet er enigszins intimiderend uit zonder voorkennis.
Kijk deze eerst eens. Als je de video te lang vindt, dan zal je er wel ook geen paar uurtjes tegen aan willen gooien om alles eens te doen en in te meten, en dan is het misschien niets voor je. Gaat best voor een leek, maar je moet er wel wat (hobby) tijd in steken. Maar met de subs mooi aligned nu is het geluid zo veel mooier. Weet niet eens of AVR's die wel 2 individuele sub-outs hebben dat zo netjes krijgen als dat je het zelf doet.....

Resultaat is dat ik nu een klein MiniDSP afstandbediendingkje heb met 4 preset knoppen waarmee ik met 1 druk op de knop een wat dikker (netjes ge EQ'd) basgeluid aan kan zetten tijdens een film of serie als het orginele geluid wat tam is. Erg content mee :)

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Iemand een goed adresje voor redelijke maar betaalbare interlinks? En dan bedoel ik iets meer aan kwaliteit dan een dropveter, maar tegelijkertijd ook geen 10 euro per kabel.
Lijkt er op dat de interlinks die ik gebruik in onderstaand setje het een beetje beginnen te begeven, Ze doen het nog wel, maar soms hoor je eea kraken. Als ik dan toch moet vervangen zou meteen alles vervangen handig zijn. Maar het zijn er nogal veel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEM3_0vet6a2rnx2v_JkWCv-hKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXDPi1p0aMBo96ZZfbmf0E4Y.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn recent aangekochte Minidisc nog niet op de foto :P

De 3 linkse apparaten bovenop het cassettedeck gedragen zich elk als een soort van equalizer, dus met dubbele in- en uitgangen. Even snel geteld heb ik er sowieso 9 nodig, wellicht meer. Was echter niet van plan om er voor >100 euro aan kabels tegenaan te smijten :P

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 11-03-2022 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat moet ik me voorstellen bij: "Lijkt er op dat de interlinks die ik gebruik in onderstaand setje het een beetje beginnen te begeven"? Want slijten doen kabeltjes niet, hooguit oxideren de stekkertjes soms enigszins. Dat zou natuurlijk het geval kunnen zijn, maar naar mijn mening niet meer dan dat. Zou eenvoudig reinigen dan niet kunnen volstaan? Denk aan contactspray of zoiets. Overigens hoeven nieuwe kabeltjes beslist niet zo duur te zijn mits je geen geloof hecht aan allerlei fabeltjes. Ik kocht destijds jaren geleden m'n kabeltjes gewoon in een elektronicawinkel in de stad en die werken nog perfect. Ik heb dan ook geen ervaringen met online-adressen. Maar het moet niet moeilijk zijn om die te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die kabeltjes zijn elk ca 30 jaar oud. Ik hoor kanalen soms storen. Ene keer wel, andere keer niet. Zitten wel goed vast. Als ik aan het kabeldeel wiebel dan blijft de plug muurvast op zijn plek, maar hoor ik het geluid kraken en wegvallen op een of beide kanalen als was het een storende radio.
Eerste verdachte is dus een of twee van de interlinks, maar gezien de leeftijd mogen ze allemaal wel een keer vernieuwd. Weet ik ook zeker dat als dat kraken dan nog gebeurt, het niet aan de kabels zou moeten liggen.

Overigens vrij duidelijk dat het met name de interlinks zijn van geluidsbronnen (cd, tuner) naar de versterker. Ik zie de EQ er namelijk ook op reageren, maar die krijgt alleen een monitor signaal en zit dus niet in het echte signaalpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:02
The Eagle schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:06:
Iemand een goed adresje voor redelijke maar betaalbare interlinks? En dan bedoel ik iets meer aan kwaliteit dan een dropveter, maar tegelijkertijd ook geen 10 euro per kabel.
Lijkt er op dat de interlinks die ik gebruik in onderstaand setje het een beetje beginnen te begeven, Ze doen het nog wel, maar soms hoor je eea kraken. Als ik dan toch moet vervangen zou meteen alles vervangen handig zijn. Maar het zijn er nogal veel:

[Afbeelding]
Mijn recent aangekochte Minidisc nog niet op de foto :P

De 3 linkse apparaten bovenop het cassettedeck gedragen zich elk als een soort van equalizer, dus met dubbele in- en uitgangen. Even snel geteld heb ik er sowieso 9 nodig, wellicht meer. Was echter niet van plan om er voor >100 euro aan kabels tegenaan te smijten :P
Ik ben redelijk fan geworden van aliexpress wat betreft kabeltjes. Ik kijk naar de opbouw en samenstelling van een kabel en hoe die is afgeschermd.

Dit vind ik wel een mooie, kabels netjes getwist, mooie afscherming, vergulde connector, en dat voor zo weinig geld.

https://nl.aliexpress.com....8148356.3.14c4164eNqjiO4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

aljooge schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:38:
[...]

Ik ben redelijk fan geworden van aliexpress wat betreft kabeltjes. Ik kijk naar de opbouw en samenstelling van een kabel en hoe die is afgeschermd.

Dit vind ik wel een mooie, kabels netjes getwist, mooie afscherming, vergulde connector, en dat voor zo weinig geld.

https://nl.aliexpress.com....8148356.3.14c4164eNqjiO4
Voor dit soort prijzen kun je net zo goed bij Nederlandse webshops kopen. Nog goedkoper ook. Spek
je de Nederlandse bedrijven en economie, in plaats van random Chinezen.
Ik probeer altijd Ali en ook Amazon te vermijden, tenzij het echt veel scheelt met de prijs. https://www.allekabels.nl/audio_kabels/tulp_kabel.html

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mee eens, maar nog liever ga ik naar een fysieke winkel. Ze zijn er nog en ze moeten er m.i. ook blijven. En mijn ervaring is dat ze niet of maar weinig duurder zijn.

Edit:
Dat is althans in mijn beleving. Het kan, zie onderstaande reactie, hier en daar nogal verschillen.

[ Voor 29% gewijzigd door Techneut op 12-03-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 22:16

BeyondThunder

Lost Lightning

Techneut schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:44:
Mee eens, maar nog liever ga ik naar een fysieke winkel. Ze zijn er nog en ze moeten er m.i. ook blijven. En mijn ervaring is dat ze niet of maar weinig duurder zijn.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. 20/80 regel. Met 20% van het assortiment halen ze 80% van de omzet. Met name kabels zijn schreeuwend duur in een stenen winkel. Met HDMI kabels zie je dat goed. Goede kabels voor een eerlijke prijs zijn enkel online te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door BeyondThunder op 12-03-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Niet echt. Ik heb in het verleden vaak HQ kabels gekocht voor de looks, omdat ze wat beter ogen dan zo'n dropveter, maar ook dan ben je al snel een tientje kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-09 20:44
RU Connected, hier ook alles mee verbonden, prima spul uit eigen land

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
RU connected lijkt wel een prijscategorie hoger te zitten dan @The Eagle wil, als ik het goed zie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 16:14

Exirion

Gadgetfetisjist

Bij de meeste zaken zoals BCC en MM betaal je voor de goedkoopste dropveter-rommel al zo’n 10 euro dus ik ben benieuwd wat je verwacht. Als het echt goedkoop moet en je kunt solderen dan zou ik een paar meter kabel halen en dit spoort plugjes erbij:

https://www.tinytronics.n...nnector-male-zwart-metaal

Beter gaat je het voor een paar euro niet krijgen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:23
* knip *
Betaalde hulp zoeken op het forum is niet de bedoeling. Check Het algemeen beleid #verbodenspam nog eens.
Hiervoor kun je wel een advertentie plaatsen in Vraag & Aanbod.

[ Voor 89% gewijzigd door S1NN3D op 14-03-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Voor waardebepaling kun je iig op hifishark.com kijken, dat geeft je een goede indicatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

itcrowd schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:25:
RU connected lijkt wel een prijscategorie hoger te zitten dan @The Eagle wil, als ik het goed zie
^^^ Dat idd. Ik die die RU connected interlinks voor 20-25 euro per stuk. Da's voor een goede enkele interlink niet heel duur.
Maar zoals gezegd, ik wil het eigenlijk meteen goed doen en dan heb ik er ca 10 nodig. Ik ga geen 250 euro aan kabels uitgeven omdat er eentje kraakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Die 25 euro per stuk is ook helemaal niet nodig. Afgezien nog van je plan om ze allemaal te vervangen omdat er maar eentje wat kraakt, ik zou daar nog eens goed over nadenken. Grote kans dat de andere 9 nog gewoon enkele tientallen jaren kunnen blijven zitten. Hooguit zou je kunnen overwegen om twee of drie te bestellen in verband met verzendkosten. En alleen "de krakepit" wegdoen. Verder gewoon d.m.v. Google even rondkijken zegt je denk ik wel voldoende over wat een redelijk gemiddelde prijs is. Ik heb wel de indruk dat het adres dat je op het oog hebt nogal aan de dure kant is.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 14-03-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-09 20:44
The Eagle schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:29:
[...]

^^^ Dat idd. Ik die die RU connected interlinks voor 20-25 euro per stuk. Da's voor een goede enkele interlink niet heel duur.
Maar zoals gezegd, ik wil het eigenlijk meteen goed doen en dan heb ik er ca 10 nodig. Ik ga geen 250 euro aan kabels uitgeven omdat er eentje kraakt ;)
Huh? Dus het is duurder dan je wil maar je vind het niet heel duur? Ik haak maar weer even af hier.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-MOB
Maar wat voor een "kwaliteit" heb je nou helemaal nodig voor een lijnsignaal van 3v in een installatie waar je de kabels eigenlijk altijd op dezelfde plek hebt zitten. No-nonsense-spul van een grootgrutter voldoet daar toch prima voor. Gekantkloste sleeves zijn leuk voor een premium uitstraling, maar functioneel heb je echt niets meer nodig dan een koperen dropveter met goed gemonteerde connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:55

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik ben me aan het oriënteren op een subwoofer.
Ik heb deze Audio Engine N22 versterker. Deze heeft een line out waar volgens de website een subwoofer aan kan. Het is me niet helemaal duidelijk wat voor soort subwoofer hier dan bij past dus ik weet niet zo goed in welke richting ik verder moet zoeken. Kan een passieve aan of moet er een actieve aan en is er iets waar ik nog meer op moet letten. Iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven zodat ik weet waar ik op moet letten bij het verder zoeken?

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 22-03-2022 07:58 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dwarlorf schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:54:
Ik ben me aan het oriënteren op een subwoofer.
Ik heb deze Audio Engine N22 versterker. Deze heeft een line out waar volgens de website een subwoofer aan kan. Het is me niet helemaal duidelijk wat voor soort subwoofer hier dan bij past dus ik weet niet zo goed in welke richting ik verder moet zoeken. Kan een passieve aan of moet er een actieve aan en is er iets waar ik nog meer op moet letten. Iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven zodat ik weet waar ik op moet letten bij het verder zoeken?
Actieve subwoofer, dus een subwoofer met eigen versterker. De N22 gaat niet het vermogen kunnen voorzien voor een subwoofer. Natuurlijk kan je een passieve subwoofer nemen en dan nog een losse versterker maar onder de streep gaat de N22 alleen signaal sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Ik zit er sterk aan de denken mijn Center speaker in de home cinema set te upgraden naar deze (Klipsch RP-504C):

Afbeeldingslocatie: http://centerspeakerzone.com/wp-content/uploads/2019/07/KLIPSCH-RP-504C-2-e1563520151229.jpg

Heb nu de kleinere versie van de serie ervoor: de RP-250C met dezelfde 5,25" woofers, maar slechts twee stuks. Nu is mijn kamer niet al te groot, 7m bij 3.5m en we zitten overdwars, dus maar 3m van de TV / Center speaker af. Gebruik is 95% films en bijna nooit audio. Maar de Center is eigenlijk de belangrijkste speaker voor films natuurlijk. Twee vragen eigenlijk;

- Zou dit te groot zijn voor de kamer? Zijn er mensen met vergelijkbare center speaker in zo'n kamer?
- Dit is een 2.5-weg concept met crossovers ingebouwd op 500/1500hz. Zou lokalisatie nog een ding kunnen zijn met zo'n bakbeest in een kleine kamer?

Bij voorbaat dank!

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 14:20

GS88

π raat

Ik zit nu ook te kijken naar Klipsch.. enkele dingen zijn duidelijk, maar niet alles. Weet iemand hier antwoord op?

Van een aantal ben ik er (denk ik) al uit waar de letters voor staan:
  • Bij (als voorbeeld) de RP-250C staat de C voor Center.
  • De RP-250F = Front
  • R-120SW = SubWoofer
Met bovenstaande heb je een 3.1, als je vandaar naar 7.1.4 wilt gaan met enkel Klipsch wordt het een beetje onduidelijk naar mijn gevoel. :X

Tot zover is het voor mij duidelijk waar de speakers 'horen' in bijv. een 7.1.4 opstelling.
Dan heb je nog de R-14SA (Surround Atmos?? Dus x.x.4 speakers?), de RP250S (Surround.. maar geen idee wat het verschil met de R-14SA zou moeten zijn?) en de RP-160M (achterspeakers ofzo?)

Rotterdam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

GS88 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:15:
Dan heb je nog de R-14SA (Surround Atmos?? Dus x.x.4 speakers?), de RP250S (Surround.. maar geen idee wat het verschil met de R-14SA zou moeten zijn?) en de RP-160M (achterspeakers ofzo?)
Je zit aan de verkeerde termen en/of moet je daar überhaupt niet te strak aan houden. Als je op de site van Klipsch kijkt dan haal je veelal uit de tekst wat Klipsch er van vindt. Echter zou ik me daar niet al te veel aan houden.

Check de afbeeldingen van de speaker en zie of je die soort speaker kan gebruiken. De SA is voor mij een Angled Speaker (al zou ik de Surround Angle snappen), de S is een Wall Mounted speaker die twee kanten uitstraalt (al vind Klipsch het wellicht "surround") en de M is van "Monitor". De F staat voor "Floorstanding".

Een subwoofer en center zijn behoorlijk specifieke speakers qua lay-out en lastiger uit te wisselen. Maar er is niemand die je tegenhoudt om een RP-250F als Surround speaker neer te zetten. De SA kan je bijvoorbeeld als ATMOS inzetten maar ik kan ook situaties bedenken waar de als surround worden gebruikt. Heb je een oplossing met beamer en scherm en kan je een speaker achter het scherm kwijt? Dan hoef je ook niet eens een C te nemen maar kan je een F kwijt. Het komt zeker niet zo specifiek.

[ Voor 37% gewijzigd door FeaR op 23-03-2022 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

GS88 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:15:
Ik zit nu ook te kijken naar Klipsch.. enkele dingen zijn duidelijk, maar niet alles. Weet iemand hier antwoord op?

Van een aantal ben ik er (denk ik) al uit waar de letters voor staan:
  • Bij (als voorbeeld) de RP-250C staat de C voor Center.
  • De RP-250F = Front
  • R-120SW = SubWoofer
Met bovenstaande heb je een 3.1, als je vandaar naar 7.1.4 wilt gaan met enkel Klipsch wordt het een beetje onduidelijk naar mijn gevoel. :X

Tot zover is het voor mij duidelijk waar de speakers 'horen' in bijv. een 7.1.4 opstelling.
De "A" is volgens mij wel Atmos, die zijn gericht naar boven. Ik de de gewone R-14S als surrounds bijvoorbeeld. "RP" is dan nog Reference Premiere, de serie die hoger is geplaats dan de gewone "R" Reference Serie. Monitors zijn traditioneel de L/R bij een stero setup, maar je kan alles zoals al gezegd met veel flexibiliteit inzetten.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:05
Een centerspeaker moet direct stralen heb ik begrepen, gericht dus. Maar kan dat ook via kaatsing door een oppervlakte zoals het plafond?

Punt is dat er in de kleine slaapkamer geen ruimte is voor de Kef Q6c (tweeweg center) in directe lijn onder de TV, maar ik kan hem wel in het bovenste gedeelte van de schuin hangende TV en de muur plaatsen en dan schuin richten op het plafond boven de TV. Daar is ongeveer 1 cm ruimte, en dan straalt ie onder juiste hoek naar de luisterplek. Hoek van inval is hoek van uitval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

ParaWM schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:10:
Zou lokalisatie nog een ding kunnen zijn met zo'n bakbeest in een kleine kamer?

Bij voorbaat dank!
Ik vond deze YouTube video van Erin's Audio corner over center speakers erg interessant.

YouTube: The Problem with Most Center Channel Speakers. (With Sound Demos & D...

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
ParaWM schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:10:
Ik zit er sterk aan de denken mijn Center speaker in de home cinema set te upgraden naar deze (Klipsch RP-504C):

[Afbeelding]

Heb nu de kleinere versie van de serie ervoor: de RP-250C met dezelfde 5,25" woofers, maar slechts twee stuks. Nu is mijn kamer niet al te groot, 7m bij 3.5m en we zitten overdwars, dus maar 3m van de TV / Center speaker af. Gebruik is 95% films en bijna nooit audio. Maar de Center is eigenlijk de belangrijkste speaker voor films natuurlijk. Twee vragen eigenlijk;

- Zou dit te groot zijn voor de kamer? Zijn er mensen met vergelijkbare center speaker in zo'n kamer?
- Dit is een 2.5-weg concept met crossovers ingebouwd op 500/1500hz. Zou lokalisatie nog een ding kunnen zijn met zo'n bakbeest in een kleine kamer?
Te groot voor een kamer is vooral een esthetisch kwestie die je met je partner moet bespreken. Want hoe groot een speaker ook is, hij luistert toch wel naar de volumeknop. De 504 is 12cm dieper dan de 205, hij komt dus ook verder de kamer in.

Of het zinvol is om een grotere center te kopen hangt m.i. vooral af van de rest van je speakers. In het ideale scenario heb je voor je left, right en center exact dezelfde speaker. Dat er dedicated center speakers bestaan komt omdat het zeer onhandig is om een grote zuil voor je televisie te zetten. Maar zo'n grote center zou ik dus alleen doen als je ook grote zuilen hebt staan.
Wat is trouwens de reden dat je wil upgraden? Ben je ontevreden met hoe het nu klinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Kan je een speaker die tweeters met ferrofluid heeft als atmos speakers gebruiken?
Ik heb nu al een tijd een setje heco victa 202 of 302 (te lui om te kijken) aan het plafond hangen en het werkt zonder problemen.

Maar ik vraag me af of het problemen kan opleveren, Gaat die olie ergens heen? Zit dat gesealed in de tweeter? Als die op zn kop hangt gaat de olie dan "onderin" de tweeter hangen o.i.d? Kan het droog lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

T-MOB schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:24:
[...]

Te groot voor een kamer is vooral een esthetisch kwestie die je met je partner moet bespreken. Want hoe groot een speaker ook is, hij luistert toch wel naar de volumeknop. De 504 is 12cm dieper dan de 205, hij komt dus ook verder de kamer in.

Of het zinvol is om een grotere center te kopen hangt m.i. vooral af van de rest van je speakers. In het ideale scenario heb je voor je left, right en center exact dezelfde speaker. Dat er dedicated center speakers bestaan komt omdat het zeer onhandig is om een grote zuil voor je televisie te zetten. Maar zo'n grote center zou ik dus alleen doen als je ook grote zuilen hebt staan.
Wat is trouwens de reden dat je wil upgraden? Ben je ontevreden met hoe het nu klinkt?
Esthetische kwestie was akkoord met de baas. Spul staat er al nu. Was niet heel ontevreden eigenlijk, maar meer om het topmodel van de serie nu te hebben. Had wel het idee dat de center iets meer grunt kon hebben. Torens horen er dan bij natuurlijk :o
https://gathering.tweaker...message/71113052#71113052

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:29
h4ze schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:08:
Kan je een speaker die tweeters met ferrofluid heeft als atmos speakers gebruiken?
Ik heb nu al een tijd een setje heco victa 202 of 302 (te lui om te kijken) aan het plafond hangen en het werkt zonder problemen.

Maar ik vraag me af of het problemen kan opleveren, Gaat die olie ergens heen? Zit dat gesealed in de tweeter? Als die op zn kop hangt gaat de olie dan "onderin" de tweeter hangen o.i.d? Kan het droog lopen?
Dat spul is magnetisch (ferro) en wordt zodoende op zijn plek gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Weet iemand wat het beste is qua stream geluidskwaliteit:

Spotify via LG WebOS of Spotify rechtstreek naar de Denon receiver of Spotify via HEOS?

En hetzelfde voorbeeld maar dan met Tidal?

LG C1 met Denon X2700.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

CPM schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:54:
Weet iemand wat het beste is qua stream geluidskwaliteit:

Spotify via LG WebOS of Spotify rechtstreek naar de Denon receiver of Spotify via HEOS?

En hetzelfde voorbeeld maar dan met Tidal?

LG C1 met Denon X2700.
Maakt geen donder uit, want onder de streep gebruik je altijd de DAC van de Denon.
Ik ga er vanuit dat de Denon gewoon een 320kbps stream ondersteunt voor Spotify. Van LG neem ik dat ook aan, maar niet zeker.
Zelfde principe voor Tidal. Als er gewoon een mooie bitrate ondersteund wordt, is het altijd de DAC, zie vorige.

Enige afwijking die ik ken is een Chromecast 3 of lager, die snapt maar 256kbps Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

The Eagle schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:12:
[...]

Maakt geen donder uit, want onder de streep gebruik je altijd de DAC van de Denon.
Ik ga er vanuit dat de Denon gewoon een 320kbps stream ondersteunt voor Spotify. Van LG neem ik dat ook aan, maar niet zeker.
Zelfde principe voor Tidal. Als er gewoon een mooie bitrate ondersteund wordt, is het altijd de DAC, zie vorige.

Enige afwijking die ik ken is een Chromecast 3 of lager, die snapt maar 256kbps Spotify.
Weet je dit zeker? Dat zou volgens jou betekenen dat het geen zeen heeft om Tidal te gebruiken met HEOS, LG app etc want die downsizen de bitrate?

Tidal, by way of contrast, streams at a CD-quality 1411kbps on its ‘HiFi’ tier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristofn
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-02 08:34
Deleted

[ Voor 101% gewijzigd door kristofn op 09-04-2022 12:04 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6