Toon posts:

Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 2 3 ... 11
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-09 12:06
Doel van dit topic
De meest uiteenlopende vragen die ‘belangrijk’ zijn om te weten, maar niet groot genoeg zijn om een nieuw topic te openen.

Voorbeelden
  • Heb ik 2,5 mm² dan wel 4 mm² nodig voor mijn rear speakers op 15 meter afstand?
  • Moet ik mijn boekenplank speakers instellen op small of large?
Wat moet ik doen voordat ik hier een vraag stel?
  • Kijk eerst in de [FAQ] Audio
  • Ook kun je d.m.v. de search nog even zoeken naar topics waar wellicht je vraag al een keer in beantwoord is.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Ben benieuwd naar de levensvatbaarheid van dit topic...
Vitamine schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:30:
Wat moet ik doen voordat ik hier een vraag stel?
  • Kijk eerst in de [FAQ] Audio
  • Ook kun je d.m.v. de search nog even zoeken naar topics waar wellicht je vraag al een keer in beantwoord is.
Hier kun je wat mij betreft toevoegen:
  • Steek er zelf wat energie in met behulp van bijvoorbeeld Google of andere zoekmachine.
Naar mijn idee zijn de meeste kleine vragen die voorbij komen onnodige vragen die de steller eigenlijk prima zelf had kunnen uitzoeken. Een beetje Tweaker gaat toch eerst zelf op zoek naar een oplossing. ;)

Maar misschien ben ik te kort door de bocht en zien de forum-gebruikers en de moderators er iets in. :+

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

D vd V schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:52:
Ben benieuwd naar de levensvatbaarheid van dit topic...
Het is dan ook een pilot, in andere fora werkt het dus we willen het binnen AUD ook een kans geven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 11:05
Dan wil ik dit topic graag starten met de volgende vraag.

Is een interlinkkabel nou een andere naam voor een tulpkabel?

Het gaat om een kabel voor het verbinden van een dac en een analoge versterker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

bartus1989 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 21:12:
Is een interlinkkabel nou een andere naam voor een tulpkabel
Half. Een interlink is een kabel tussen twee componenten welke je als analoog en digitaal hebt. Een tulpkabel zou dan voor de volledigheid een analoge interlink heten waar een optische kabel een digitale interlink is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 24-09 20:53

JT

VETAK y0

Ah, als dat je doel is dan kan dat wellicht werken ja.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rikrik
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 25-09 03:25
Deze vraag is hier waarschijnlijk al 100 keer gesteld, maar ik kan er zo gauw geen antwoord op vinden. Sorry als ik er compleet overheen gekeken heb.

Wat is de beste hoogte om surround speakers op te hangen?
Ik lees een hoop verschillende dingen, de ene site zegt ongeveer 60cm boven je oren, een andere site had het weer over op 1,8m hoogte, en sommige hebben het over op dezelfde hoogte als je oren.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, en voordat ik zometeen ga boren in mijn muur zou ik graag jullie advies willen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In principe oorhoogte - dan stralen ze het beste af richting je oren uiteraard. Luistert over het algemeen het prettigst als je zit :)
Maar als je ze een beetje kunt afstellen / richten en het mooier vindt om ze wat hoger te hangen: be my guest. De meeste receivers kunnen toch automatisch de speakers inregelen, dus die nemen dan een evt extra afstand tov de luisterpositie gewoon mee.

Welke speakers en receiver heb je? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

timelezzzzz schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 19:43:
[...]

Bedankt voor je reactie, het lijkt mij persoonlijk ook onwaarschijnlijk dat je verschil kunt horen tussen het ene merk versterker of het andere...
Je geeft aan dat mijn versterker simpel is (klopt ook, het is een van de goedkopere modellen uit de serie) Wat zou volgens jou een duurdere receiver dan nog toe kunnen voegen in een stereo of 5.1 opstelling? (los van het aantal features of aansluitingen)
Goede room correction, en dan met name staande golven (alle pioneers doen dat goed, dure audyssy XT32 receivers ook), meer vermogen, zodat je harder kunt spelen (niet nodig, scheelt ook erg weinig, van 80watt naar 300watt scheelt 5db).

• devilsnight
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:41
Nevermind man, het is me net gelukt. Ik zat me dood te staren op de pagina's over codes maar wat bleek nou, het lag gewoon aan de ID. De ID code die erin stond was wel de default code, maar werkte om een of andere reden niet. Toen heb ik de tweede code getest en alles gevolgd zoals het er stond....hoppa, alles werkt weer.

Maar bedankt voor de reacties mensen!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Neem eens contact op met http://hchifi.nl/ als de keuze op de Klipsch valt, de beste man daar wil nog wel eens (heel) aantrekkelijke prijzen hanteren.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Gebruik de zoekfunctie op GoT eens betreffende vermogen of lees het eerste deel van [FAQ] Audio door.

Samenvattend is dat je je geen zorgen hoeft te maken en alles op elkaar aan kan sluiten. Je gaat echt geen 150 Watt door de speakers sturen, dan hebben je oren al lang de grens aangegeven en niet de speakers. Idem met het vermogen matchen: nergens voor nodig om dat te willen doen. Zoals je zelf al ondervonden hebt zijn er meerdere manieren om vermogen op te geven. Die 170 Watt die Onkyo op geeft is gemeten op één kanaal bij een pieptoon van 1000 Hz en met een behoorlijke vervorming van 1%. Als je meer kanalen aan gaat sturen op een geheel bereik (veelal als 20 - 20.000 Hz aangegeven) en met minder vervorming houdt je (veel) minder vermogen nodig.

De TX-NR709 kan ik zo niet vinden, maar de TX-NR609 doet bijvoorbeeld dit:
Opgegeven: 160 W/Ch at 6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 Channel Driven, IEC
Gemeten: Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 81.0 watts
1% distortion at 95.1 watts

Hoe meer kanalen je aan gaat sturen hoe minder vermogen er over blijft. Al is bovenstaande op vijf kanalen en jij gaat er maar twee aansturen. En dan lijkt 81 Watt een heel stuk minder dan de opgegeven 160 Watt, maar die stap scheelt maar 3dB (verdubbeling van het vermogen). De stap is net zo groot als die van 1 naar 2 Watt. En om het dan nog leuker te maken: in een normale huiskamer heb je maar een paar Watt nodig.

Nu is bovenstaande puur theorie en zullen er zeker mensen zijn die liever dikke versterkers gebruiken voor sommige speakers omdat ze meer los komen, maar daar kan alleen jij (althans jouw oren) uitsluitsel over geven of dat het eventueel waard is in de toekomst. Ikzelf heb eindversterkers achter mijn speakers hangen met plenty vermogen en ik durf niet te zeggen of ik ze blind aan zou kunnen wijzen als ze daar wel of niet op aangesloten zijn. Aansluiten van de speakers is sowieso geen probleem en geluid gaat er gewoon uit komen.

445033

Ik wil mijn Marantz receiver eens open schroeven en eerst zelf wat onderzoek doen want zodra ik de schakelaar " speaker C " aanzet (zelfs zonder aangesloten bedrading) springt deze in protect. Speaker C gebruikte ik om te bi-ampen en dat kan dus nu niet meer. Iemand die kennis heeft wat hiervan de oorzaak kan zijn en waar ik naar moet kijken? Wil graag weer bi-ampen ivm toch de net wat betere klank dan van mijn speakers.

Alvast bedankt voor jullie input!!!

NB: vraag heb ik ook op Marantz forum gesteld.

[Voor 198% gewijzigd door FeaR op 03-10-2015 00:53]

• Read
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 22:38

Read

Join The Résistance

DenHond schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 18:54:
Ik ben momenteel volop aan het kijken voor een vinyl/stereo setup te kopen, en heb momenteel mijn zinnen gezet op de Klipsch RP-150M speakers (75W), in combinatie met een Marantz PM6005 stereo versterker, maar deze levert 'maar' 60W per kanaal... moet ik dan naar iets zwaarder kijken, of zou dit geen probleem mogen zijn?
Geen probleem hoor leuke combi,
Ik ga niet beginnen over de zin en onzin over vermogens enzo daar staat er al zat van op het forum.
Wat ik je wel wil aanraden ga eens luisteren bij een echte hifi boer waar deze combi opgesteld staat of neer gezet kan worden, geluid is erg persoonlijk en wat de 1 fantastisch vind daar gruwelt een ander van ,niemand kan horen wat jij hoort en als jij het mooi vind dan is het goed.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Iets als een Auralex Subdude en SVS SoundPath Subwoofer Isolation System (wat een k*tnaam om telkens te typen) zijn ontkoppelende methodes. Een goedkopere optie om te ontkoppelen is twee squasballetjes doormidden snijden en die met de ronde kan naar de vloer onder de subwoofer leggen (of je moet een 70 kilo beest hebben, dan mogen het wat meer balletjes zijn). Koppelen kan je weer doen door spikes. Wat de beste uitwerking heeft hangt onder andere af van de vloer/bouw van de woning. Waar wel moet worden gezegd dat dergelijke producten meer afstemmend is, een bonkie-bonk subwoofer gaat er niet opeens heel subtiel en rustig van spelen.

Het minste overlast zorg je met een goede basis. Dus een goede subwoofer met een goede afstelling. Als je je crossover op 200 Hz zet, subwoofer in een hoek duwt en het volume vol open dan doet zo'n Subdude ook niet veel meer.

445033

Brick Top schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:42:
Weet iemand van jullie wat de Nederlandstalige benaming is voor 'egg foam'?

[afbeelding]
Noppenschuim. ;)

https://www.google.nl/sea...Ch0wOgR9&biw=1467&bih=675

[Voor 16% gewijzigd door 445033 op 06-10-2015 16:49]

• Mikayu
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 29-08 13:33

Mikayu

.srt

Je kan gewoon instellen hoeveel speakers je gebruikt. In de slaapkamer heb ik een 8 kanaals versterker met maar 2 speakers, werkt prima.

3 weg speaker zegt weinig. Als jij vind dat ze laag genoeg gaan heb je geen subwoofer nodig

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Zie de FAQ, op hoge volumes moet je oppassen maar dat is altijd bij HIFI. Voor extremen hebben ze PA uitgevonden. Waarbij iets als "nominaal 4 Ohm" enger klinkt dan het hoeft te zijn. Nominaal zegt niets tot hoe ver en vaak een speaker dipt. Zo kan een speaker van nominaal 4 Ohm over de gehele linie makkelijker aan te sturen zijn dan een speaker die veel en ver dipt. Helaas geven maar weinig fabrikanten die laatste waardes op. Zeker in combinatie met het rendement van 89 dB maakt het de Dali geen exotische speaker.

• The Eagle

The Eagle

Kan prima klinken, getuige Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] en het feit dat een iPod dock ook gewoon stereo is :)

@dlm, DominoNL: jullie kunnen denk ik beter in Het grote Zelfbouw speaker topic terecht.

Jawel. Op GoT is voor alles een topic, dus ook voor zelfbouw audio :Y)

@Texicity: ik zou je vraag even in het Elektronica subforum stellen. Die kunnen daar meer over zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Merijn

1. Dat kan aan diverse oorzaken liggen :
Bij muziek kan het aan de loudnesswar liggen, ook wel het remasteren (verpesten) van de muziek genoemd. En kenmerkt zich doordat alle muziekinstrumenten en stemmen even hard klinken. Bij radiostations word er veel gewerkt met Dynamic Range Compression. DRC doet over het algemeen gezien meer kwaad dan goed op alles wat al iets beter klinkt dan de luidsprekers van je autoradio.
Wanneer je KPN kastje niet kan bitstreamen (dus wanneer iets anders ziet staan dan Dolby Digital) en dus PCM aan het uitsturen is, en de volumeknop op de volumeschaal te laag staan waardoor die grote verschillen ontstaan.

2. A : Kan aan de ongewense reflecties liggen (meest voor de handliggend)
b: te weinig Toe-in
C : verkeerde DSP instellingen door verkeerdgebruik van de meetpunten tijdens calibratie of teveel post proccesing toegepast.
D : onvolkomenheden in de het scheidingfilter indien je hoofdluidsprekers van een 2 weg systeem gebruik maakt.
E: je vriendin (menselijk gehoor)
F : ontwerpklasse van de versterker (hier brand ik mijn vingers niet aan) maar acht ik onwaarschijnijk.

A : Ik weet niet hoe gesteld is met je Engels, maar je moet zeker even op http://ethanwiner.com/acoustics.html kijken. In grote lijnen komt het er opneer dat oorspronkelijke weergave aangepast door (flutter) echo die veroorzaakt word door reflectie van zijmuren, het plafond, en de vloer. Harde oppervlakte zoals een laminaat vloer, kale muren en geen gordijnen kunnen flink roet in het eten gooien.

B: de hoofdluidsprekers kan je met 45 graden naar binnen draaien, en moet in theorie de eerst reflecties (verkeerd verwoord) verlegen. En kan tot een verbetering leiden.

C: Verkeerde meetpunten uit gekozen. Je kan bijvoorbeeld proberen meetpunt 2 en 3 in het verlengde van luidspreker plaatsen op oorhoogte van je vriendin op een foto statief.

D : Indien je gebruik maakt van een 2 weg systeem, kan je proberen handmatig de equalizer proberen in te stellen en de 1000Hz band met -1dB verlagen. Hiermee dwingt met de eqealizer de luidspreker om de woofer te gebruiken. Om duizend en 1 redenen is dit een slecht plan, maar het reflecties gedrag van de luidspreker word hier mee aangepast waardoor het beter in het gehoor kan liggen.

E: Het ligt aan je vriendin: van nature zijn mensen (heel) erg gevoelig voor vervorming of afwijkingen in het 1 kHz t/m 4 kHzgebied waarin precies vocalen liggen. Daar doe je gewoon niks aan...

F : stemmen zitten rondom het crossoverpunt van een versterker waar klasse AB verstekers erg onzuiver zijn.

Een Center gaat waarschijnlijk sowieso niet helpen, of maakt het nog erger zolang de reflecties niet zijn aangepakt. Omwille van dit probleem gebruik ik mijn eigen center luidspreker niet.

Bij de buren heb ik een review staan over een onkyo 609, een hoop moet nog aangepast worden. Maar wellicht staan er nog nieuwe dingen in.

http://nl.hardware.info/p...-productervaring-door-lip

Succes m8

[Voor 12% gewijzigd door Lip op 25-11-2015 03:52]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• BARACUS
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 24-05 20:24
gerdthijs schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 12:40:
Ik heb een Yamaha R-N500 (80W vermogen) en een paar JBL Control One (8ohms).
Ik heb nog geen luidsprekerkabels gekocht, kan ik voorlopig deze aansluiten met 0,75mm (het zou maar enkele meters betreffen). Of beschadig ik hier de luidsprekers of stereoversterker mee?
Werkt prima voor korte afstand.
Ga geen idioot bedrag neerleggen voor kabels.

Kabel aan de binnenkant, lekker dun ;)

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Zie de FAQ Audio voor de uitleg over weerstand. Lange verhaal kort is dat het niet uit maakt en iets als "nominale impedantie" niets zegt. Een speaker van nominaal 8 Ohm kan lastiger aan te sturen zijn dan eentje van nominaal 4 Ohm. Het is maar net hoe ver en vaak de speaker dipt over het frequentiebereik. Daarbij komt het, over het algemeen, behoorlijke rendement van de hedendaagse speakers wat aansturen nog makkelijker maakt.

De subwoofer wordt wel een issue. Er zijn maar een paar receivers die een passieve subwoofer ondersteunen. Pioneer is met de VSX-serie, bijvoorbeeld de VSX-S510, de enige die ik ken. Andere optie is een losse versterker tussen de subwoofer en de receiver of een geheel nieuwe subwoofer kopen. Doorlussen via een andere speaker werkt over het algemeen niet omdat je dan geen afkap hebt en de subwoofer het gehele frequentiebereik voor zijn kiezen krijgt.

[Voor 7% gewijzigd door FeaR op 02-12-2015 15:33]

• The Eagle

The Eagle

Als de aansluiting gewoon met een tweeaderige draad gaat, dan kan dat ja :)

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 00:18
The Eagle schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:21:
Als de aansluiting gewoon met een tweeaderige draad gaat, dan kan dat ja :)
Of je vrolijk wordt van die speakers is een tweede :)

• The Eagle

The Eagle

Kun je proberen. Maar ligt ook een beetje aan wat voor DAC er in je PC zit. Hedendaagse geluidskaarten hebben meestal geen slechte DAC's meer aan boord. Ik neig dan eerder naar kabels die niet lekker zijn of gewoon ruis op de analoge ingangen van de Pioneer. Das ook niet meer de jongste natuurlijk :)
Test eens met een andere versterker om uit te sluiten anders.
Psychoray schreef op woensdag 09 december 2015 @ 09:04:
Kan iemand mij vertellen waar ik speakers van het merk Energy kan kopen? (www.energy-speakers.com)
Ik ben op zoek naar een subwoofer, de ESW-C10 of de ESW-C8, mijn keuze heb ik nog niet gemaakt.

Voorheen was MIKA (http://mikadistri.nl/) distributeur van Energy speakers in NL, maar dat lijkt veranderd te zijn. Ik heb MIKA al gemaild met de vraag of zij het nog leveren en of ze me kunnen doorverwijzen naar een dealer/distributeur indien men niet meer leverd, maar van hen ontvang ik geen reactie.
Correct levert ze iig vziw. Die zijn ook importeur van Klipsch en daar maakt Energy weer deel van uit. Dus dikke kans bingo :)
http://hificorner.nl/speakers/merk/energy Heeft ze ook :)

• Mikayu
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 29-08 13:33

Mikayu

.srt

Je hebt hem bi-wire aangesloten en niet bi-amp, want dat vereist 2 (bi) amplifiers
Het vermogen haalt 1 versterker uit dezelfde bron. Zelfs 1 versterker met interne BTL geeft geen extra vermogen.

Maar als jij duidelijk het verschil hoort weet je waarom je het hebt gedaan toch

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Cutten, je wil alleen koper in je banaanpluggen/spades dan wel terminals hebben. Staat een filmpje op YouTube van QED waar ze de QED Airlock plaatsen en ook daar halen ze alles behalve koper weg.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Meet de kabel inclusief mantel op en je weet of 6mm voldoende is. De diameter van luidsprekerkabel is veelal alleen de koperen/zilveren/koolstof/et cetera kern. Een banaanplug met exact dezelfde diameter past niet omdat je ook - ter afwerking - een deel van de mantel in de plug voert en vanaf daar pas stript.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Voor al uw aankoopvragen: Consumentenelektronica Aankoopadvies :)

• The Eagle

The Eagle

Dat was idd een leuke zoektocht, maar ik heb het gevonden :Y)
Handleiding http://www.pioneerhongkon...oduct556-250-download.pdf pagina 50
Het heet input volume absorber en dat moet je met de channel level knop doen :)

• The Eagle

The Eagle

Dan moet je met streaming gaan werken. Sonos, Raumfeld en Bluesound hebben daar hele mooie oplossingen voor. Vraag komt regelmatig voorbij: http://gathering.tweakers...5B%5D=9&keyword=Multiroom

Hou er uiteraard wel rekening mee dat de versterking ergens vandaan zal moeten komen, je zult dus vrijwel niet zonder electra kunnen.

• johnbeton80
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 24-09 12:45
Extra UTP kabel is niet nodig. Wil gewoon de kleinste kabelgoot die mogelijk is voor de kabels van mijn 2 luidsprekers.

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 12:04
LA-384 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:36:
Betekent het dan dat speakers met een weerstand van 6ohm dus altijd 1,3* het vermogen vragen van speakers met een weerstand van 8ohm (bij een gelijke gevoeligheid)?
Bij gelijke spanning (gelijke stand volumeknop versterker) gaat er inderdaad meer vermogen naar een luidspreker met een lagere impedantie. Het hangt een beetje af van hoe je gevoeligheid specificeert of de luidspreker meer vermogen nodig heeft voor een bepaald geluidsniveau. Als je specificeert op dB bij 2,83V heb je meer vermogen nodig bij 6 ohm. Als je specificeert op dB bij 1W heb je hetzelfde vermogen nodig. De volumeknop moet in dat laatste geval dan iets teruggedraaid worden zodat de luidsprekers een lagere spanning krijgen, anders zou je met 6 ohm een hoger vermogen en dus ook hogere geluidssterkte krijgen.
[b][message=45706539,noline]Of is het allemaal niet zo rechtlijnig en kun je er beter helemaal niet naar kijken, omdat er veel meer factoren meespelen die je niet zo snel kunt berekenen? :+
De gegevens van de fabrikant zijn bij hifi meestal zo onbetrouwbaar dat je er vrij weinig mee kan.

[Voor 3% gewijzigd door TBTL op 02-02-2016 12:53]

• The Eagle

The Eagle

Dat idd, MAAR NIET HIER :(

* The Eagle ergert zich er hier al een tijdje een ongeluk aan dat er in dit topic steevast op 'wat moet ik kopen" vragen ingegaan wordt, en diep ook, terwijl daar een compleet eigen subforum voor is :(

Sorry voor de caps, maar dat moest ik even kwijt. Die topicwarning staat er ook niet voor jandoedel ;)

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:41:
[...]

2,5mm² is over het algemeen al te veel voor de vermogens die je gebruikt, maar wel een veel gebruikte diameter aangezien het lekker in de terminals blijft zitten (al lukt dat met 1,5mm² ook al wel).

Wat kost een Teufel-kabel per meter?
Andere merken die ik zo ken met witte mantel zijn bijvoorbeeld Argon, Audioquest, Van den Hul, in-akustik, Ixos en QED. Zijn dan wel kabels per meter en niet getermineerd. Prijzen zijn vanaf een euro of 3 de meter (al heb je daar geen 2,5mm² voor) tot over een tientje de meter voor bijvoorbeeld een Van den Hul Clearwater (al is die meer doorzichtig). Het zijn wel bekende(re) merken waardoor je al wat meer betaalt.
Ik verbaas me altijd een beetje (nou ja, een beetje) over de prijzen die bij de beschouwingen over speakerkabels de revue passeren. Dan heb ik het niet over elfenkabels van honderden tot duizenden euro's per meter, dat is alleen maar voor dwazen en die zijn hier volgens mij niet. Daar is bovendien al meer dan genoeg over geouwe......

Nee, ik bedoel prijzen die hier worden genoemd van 3 tot 10 euro per meter. Want die zijn vind ik ook puur dwaasheid. Wat bij sommigen niet schijnt door te dringen is dat wat wordt aangeduid met luidsprekerkabel behalve de prijs in niets verschilt met b.v. schemerlampsnoer met dezelfde aderdoorsnede.
Is hoe iets oogt zo belangrijk dat men over die toch wel stevige prijsverschillen heen stapt? Want meer dan dat is het echt niet. Kortom, voor 50 cent tot een euro per meter kom je er ook. Kwestie van de juiste winkel kiezen, dus gewoon bouwmarkt of elektriciteitszaak in plaats van specifiek audiowinkels.

• Techneut
  • Niet online
JT, vanwaar die vraag naar zuiver ofc?
Alle (koperen) elektriciteitsdraad wordt gemaakt van elektrolytisch koper. Dat betekent nagenoeg zuiver koper. De nadruk op die laatste honderdste procenten zijn in verreweg de meeste gevallen puur onzin en verkooppraatjes.
Maar want wat betekent nou eigenlijk die term ofc? Wel, bij de fabricage van micro-elektronica is het van belang om zuurstofvrij koper toe te passen, d.w.z. zo zuiver als maar enigszins mogelijk is. Doet men dat niet, dan oxideert zo'n piepklein onderdeel, denk aan duizendsten van een millimeter of nog kleiner, binnen de kortste tijd en is het onherstelbaar kapot. Daarvoor is die 99,99% ofc zeker van belang. Echter voor alle andere toepassingen is de ongeveer 99 % standaard ruim voldoende. De gewiekste handelaren maken met hun fraaie praatjes dankbaar gebruik van de onwetendheid van de gemiddelde leek. In huiskamers heb je vrijwel nooit een vochtigheidsgraad die dit dure materiaal vereist. Dit nog afgezien van de vraag of het echt is wat er wordt beweerd.

Geloof ook zeer beslist niet de praatjes die uit de elfenhoek komen, als zou het een zuiverder geluid geven. Lariekoek van de bovenste plank! Stroompjes zijn stroompjes en bevatten zoals fantasten wel eens mensen wijs proberen te maken geen korreltjes die het weer te geven geluid korrelig zouden maken. Echt waar, die daverende onzin las ik ooit op de site van zo iemand!

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 24-09 20:53

JT

VETAK y0

Het punt is dat er zoveel variabelen zijn dat je aan 2 4K schermen nog niet genoeg zou hebben om alle mogelijkheden te tonen. Het aantal mogelijkheden is bij benadering minimaal:
Gevoeligheid bij frequentie in hertz bij gegeven vermogen * invloed van de akoestiek van de ruimte op de specifieke frequentie * gevoeligheid van je eigen oren bij een specifieke frequentie

Zeker in de lage regionen (maar hoog kan ook zeker!) kan, mede onder invloed van de akoestiek, het verschil in gevoeligheid tussen bijvoorbeeld 30hz en 40hz zomaar 10db zijn. Voor 10db meer (voor je gehoor 2 keer zo hard) heb je 10 keer zoveel vermogen nodig...Dus de hoeveelheid benodigde vermogen kan tussen 2 ruimtes zomaar een factor 10 verschillen bij hetzelfde volume. En bij datzelfde volume zullen verschillende frequenties andere volumes halen. Eigenijk bestaat in die zin "1 volume" niet echt.

Zeg dat je in het bereik van 20hz - 20.000hz in stappen van 10hz jouw informatie wil hebben. Dan heb je 1998 mogelijkheden per frequentie, met elk 3 variabelen. Gevolg is 1998 ^3 = een klein 8 miljard uitkomsten. Veel succes met je tabel ;) En dan heb ik nog niet eens de verschillen tussen de curves van versterkers meegenomen (en ik vergeet vast nog wat variabelen zoals je bron). Die verschillen zijn niet zo groot maar alles wat je versterkt met 8 miljard heeft in cijfers veel invloed :P Zeg dat er maximaal 2db verschil in zit over 1998 mogelijkheden: 2 * 1998 * 8 miljard mogelijkheden :D

Waarom fabrikanten cijfers geven? De menselijke behoefte om de werkelijkheid te bevatten in simpele modellen die de werkelijkheid in simpele vorm begrijpbaar maken. Maar in dit geval staat het model op vrij grote afstand van de werkelijkheid (wat vaak gebeurt, niet alleen met hifi ;) ). Toch hebben fabrikanten het nodig omdat men anders het merk over zal slaan (zie jouw eigen "fixatie", om het maar even lullig te zeggen, op de getallen van een versterker, je vind het storend dat je niet een simpel kant en klaar plaatje aangeboden krijgt terwijl de werkelijkheid in cijfers te ingewikkeld is om zomaar even te presenteren).

[Voor 14% gewijzigd door JT op 09-02-2016 18:42]

• LA-384
  • Laatst online: 13:36
Audione0 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 16:41:
Even een kleine vraag qua vermogens.
De post van JT is zeker waar.

Een paar dingen die ik in de afgelopen weken heb opgepikt (of het precies zo is, durf ik niet te zeggen, want er worden tegenstrijdigheden geschreven. Wellicht is deze info is redelijk erg zwart/wit, de praktijk is meer variabel):

De gevoeligheid van een speaker uitgedrukt in dB is de geluidsdruk die de speaker produceert bij een input van 2,83volt gemeten op 1 meter afstand. Bij een 8ohm speaker betekent dat een vermogen van 1w, bij een 4ohm speaker een vermogen van 2w.

De gevoeligheid wordt overigens gemeten door een gemiddelde te nemen van het volume bij een aantal frequenties; bijvoorbeeld 400, 500, 600, 700 en 800hz. Elke halvering in frequentie (1 octaaf) betekent 4x zoveel benodigd vermogen om tot eenzelfde uitgangsvolume te komen.

Een halvering in weerstand is dus automatisch een verdubbeling in benodigd vermogen bij een specifiek uitgangsvolume.

Voor het gemak neem ik even een speaker met een nominale weerstand van 8ohm. Stel dat deze speaker een gevoeligheid heeft van 85db gemeten bij een frequentie van 500hz. Op 1 meter afstand vraagt deze speaker dan 1 watt vermogen (bij deze frequentie).

Elke verdubbeling in luchtverplaatsing (+3db), geeft ook een verdubbeling in gevraagd vermogen. Dus bij de genoemde speaker op 500hz;
88db - 2w
91db - 4w
94db - 8w
97db - 16w
100db - 32w
103db - 64w (luid concert/discotheek tussen 103 en 106db)
106db - 128w
109db - 256w

Voor 250hz zou het dan zijn;
88db - 8w
91db - 16w
94db - 32w
97db - 64w
100db - 128w
103db - 256w
106db - 512w
109db - 1024w

Deze waarden gelden voor 1 enkele speaker. De meeste installaties hebben 2 (of meer) speakers, wat al meteen +6db betekent (speakers versterken elkaar). Daar komt bij dat de meeste speakers ook nog eens nabij één of twee muren staan, wat nog een extra versterking van 3db per muur/vloer teweegbrengt (een in de hoek geplaatste speaker heeft dus een versterking van +9db tov een vrij geplaatste speaker).

Al deze info samen geeft dus aan dat er zelfs met een vrij "ongevoelige" speaker van 85db, heel wat volume behaald wordt op lage vermogens. De meeste mensen kijken geen film met het volume op concertniveau, dus zullen daarom toekunnen met hooguit enkele tientallen watts vermogen.

De reden waarom de topmodellen meer vermogen geven heeft waarschijnlijk te maken met dat de mensen die deze spullen kopen, meestal ook een wat grotere woning hebben (slechte aanname) en daardoor wél op een hoger volume zullen/kunnen spelen. En dat ze speakers hebben die een dieper laagbereik hebben, wat dus ook weer meer vermogen vraagt. Daar komt mogelijk bij dat deze opstelling waarschijnlijk verder van muren verwijdert staat, zodat er geen hinderlijke weerkaatsingen ontstaan, maar er daardoor ook geen profijt is van de versterkende werking van deze muren.

Voor de echt lage tonen worden meestal subwoofers gebruikt, welke hun eigen versterker hebben en die bij de betere merken ook al snel >500w nominaal vermogen levert.

edit 22:20
Ik heb het nog even getest voor je. Ik moet erbij vermelden dat de metingen nogal fluctueren. Na aanzetten receiver verbruikte deze 95w zonder geluid af te spelen. Na 3 minuten was dit nog maar 86,5. Na zo'n 15 minuten leek het te stabiliseren op zo'n 74,6 watt. Maar 5 minuten later daalde het ineens weer naar 71w.

Ik heb vervolgens getest met een willekeurig stereo flac bestand. Volume aanvankelijk op -56db (vergelijkbaar met heel zachtjes fluisteren) , hierbij werd eigenlijk niets meer dan 74,6 watt verbruikt. Vervolgens volume verhoogt naar -6db (gesprek op normaal volume nog mogelijk), nu werd er 75,1 watt verbruikt. De hierboven genoemde som lijkt dan redelijk te kloppen, want bij -3db (stem verheffen noodzakelijk) werd dit verhoogd naar zo'n 76 watt.

Bij 4 kanalen zag ik een vergelijkbaar verloop. Het klinkt harder, hierdoor minder ver gegaan. Verschil tussen -56db en -16db ook hier tussen 0,5 en 1 watt.

Ik zou het dit weekend nog eens kunnen meten. Gezien het tijdstip, voel ik me gelimiteerd ivm buren :D

[Voor 19% gewijzigd door LA-384 op 09-02-2016 22:25]

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De verwarring kan komen uit het feit dat mensen denken in hele getallen en niet in octaven. Dus als je 16-16Khz als bereik neemt, dan is het midden niet 8000Hz, maar 500Hz. Voor alle frequenties onder de 8000Hz heb je veel en veel meer vermogen nodig dan voor alle frequenties erboven. Alleen zou je voor de grap eens moeten luisteren naar muziek alleen boven de 8000Hz en muziek alleen onder de 8000Hz. Dat eerste is bijna niets en dat tweede is bijna volledig alle muziek.

Dat is dus een 'verkeerde' manier om naar frequenties te kijken. Je moet denken in octaven. En dan blijkt het midden op ~500Hz te liggen. Onder de 500Hz en boven de 500Hz (wat in absoulte "herzen" 32x zoveel is!) is de hoeveelheid benodigde energie / vermogen gelijk. Dus als je heel strikt het vermogen van witte ruis tussen 200-300Hz gaat vergelijken met witte ruis tussen 15000 - 15100Hz, dan is die 100Hz in het lage bereik meer. Maar dat is ook veel meer geluid door de logaritmische schaal.

Dit zijn de octaven (1e oktaaf is 16-31, volgende 31-62Hz, etc) en die kosten met witte ruis allemaal exact veel energie en meten ook evenhard met evenveel vermogen:

Als je gaat kijken naar hoe gevoelig een oor is, dan klopt het dat we veel minder goed laag waarnemen. De lijnen 50-60-70-80 zijn een beetje de lijnen waar je naar moet kijken, op dat niveau luisteren we meestal zacht tot behoorlijk hard muziek :).

Maar voor de duidelijkheid: Je speaker / versterker hoeft daar niet voor te compenseren. Die speaker geeft gewoon exact (in de ideale wereld) weer wat er opgenomen is. Alleen in die opname zit het verschil. een dikke beat, een drum, een basgitaar, die instrumenten spelen eenmaal harder of worden harder gemixt. Dat kan je heel goed zien met een spectrum analyzer (zit in elke player wel, de mooie springende balkjes zegmaar). Als je dan een beat hebt, zie je ineens de linker 2-4 balkjes naar de max pieken, rustig 10db harder dan de rest.

Maar nogmaals, voor laag heb je niet meer vermogen nodig! Het is wel zo dat de pieken in vermogensvraag vaker in het laag zitten.

[Voor 14% gewijzigd door JvS op 12-02-2016 08:32]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lip schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 10:14:
[afbeelding]

Bassen vereisen geen extra watts, bassen hebben wel een hoge spanning nodig waarbij de stroom relatief gezien erg laag is.
Bij hoge tonen (stemmen bijvoorbeeld) is dit omgedraaid. want lage spanning is relatief gezien een hoge stroom.

De bovenstaande formules zijn altijd sluitend, er kan dus niet in eens zomaar extra vermogen uit de lucht komen vallen maar er is altijd een correlatie met de stroom en weerstand (=je luidspreker).
De formule is sluitend, maar hoe je erbij komt dat bassen meer spanning nodig heeft is me een totaal raadsel. Dit is namelijk gewoon niet waar. De hoeveelheid spanning hangt af van de weerstand die een versterker "ziet" bij een bepaalde frequentie. En die weerstand is in het laag helemaal niet perse lager of hoger.

Dit is een voorbeeld van een impedantiecurve:

De versterker is een spanningsbron en de hoeveelheid stroom die er gaat lopen is volledig afhankelijk van de impedantie. Dit heeft niets met hoge of lage tonen te maken.
Bij hoge tonen (stemmen bijvoorbeeld) is dit omgedraaid. want lage spanning is relatief gezien een hoge stroom.
Deze uitspraak klopt niet met de wet van ohm waarvan je zelf zegt dat-ie altijd moet kloppen. De weerstand van een speaker is (bij een vaste frequentie) altijd gelijk (laten we zeggen 8ohm). Als er dan minder spanning is, loopt er vanzelfsprekend minder stroom. Exact volgens die wet van ohm:

U=I*R uit jouw grafiekje. Dat is dus: "Spanning = Stroom * Weerstand" Weerstand iseen gegeven. Meer spanning is meer stroom........

[Voor 18% gewijzigd door JvS op 12-02-2016 13:20]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

LA-384 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:00:
[...]

"Rule #3: Drop an octave = 4x the excursion (for sealed systems) to maintain output; comparable to an increase of 12dB"
Deze stelling geeft in elk geval aan dat er per octaaf een 4x grotere driver-uitslag nodig is om tot een gelijk volume (spl) te komen. Maar omdat de frequentie-band in absolute hertzen kleiner is, wordt er een gelijk vermogen gevraagd? Moet ik het dan zo lezen? Als dat ook niet klopt, dan hou ik erover op :D
Ja dat klopt, maar de speaker hoeft veel minder uitslagen te doen per tijdseenheid :). Zolang de speaker lineair is, kost laag evenveel vermogen als hoog.

Het is wel zo dat kleine geloten speakers in het diep laag veel minder gevoelig zijn (voor laag heb je drie dingen nodig: Oppervlak van de speaker, vermogen (excursie) en inhoud van de kast. Ga je een van de twee verkleinen, dan moet je de ander verhogen. Kleine subjes met een sterk correctienetwerk hebben daarom ook buitensporig veel vermogen en kunnen toch heel diep spelen (veel excursie door veel vermogen). Maar dan voldoe je niet aan mijn voorwaarde "met een lineaire speaker" (zoals elke normale speaker :)).

Bij speakerbouw is het ook zo dat grote woofers voor diep laag minder gevoelig zijn dan midranges. Maar zodra je daar een speaker van hebt gemaakt (dat is elke huiskamer situatie) is dat verschil weggewerk door het wisselfilter. Je hebt dan een lineaire speaker en zodra je die hebt, is laag niet verschillend.

Je kunt wel stellen dat een lage impedantie meer vermogen vraagt overigens.

[Voor 16% gewijzigd door JvS op 14-02-2016 11:15]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die NAD 314 is een geintegreerde versterker (voor en eind dus :). Tape out is simpel, die geeft signaal van de geselecteerde bron door zodat je op kan nemen met een tapedeck. Het phono signaal is omgezet naar een lijnsignaal en de volumeknop doet niets.

Je kan ook de pre-out gebruiken. Dan kan je met de volumeknop van de 314 het volume regelen en ook met de receiver. Als de je cvolumeknop op een vaste positie laat staan, heb je geen last van het feit dat het een regelbare uitgang is.

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02-09 18:37
Je hebt gelijk, ik dacht dat hij een losse phono versterker bedoelde. Ik zal me volgende keer beter inlezen in de modellen ;)

Je kunt de NAD 314 als voorversterker gebruiken voor de 748.

• The Eagle

The Eagle

As is. Treble en bass hebben alleen invloed op de speakeruitgangen :)

• bartvl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

_Heisenberg_ schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:18:
Ik heb een klein vraagje over het aansluiten van mijn dvd speler (ik ben een van de weinigen hier die geen blu ray speler heeft denk ik, maar ik heb nou eenmaal veel dvd's liggen :P).

Ik heb sinds kort een surround set gekocht waarbij de aansluitingen achter mijn subwoofer zitten. De subwoofer dient tegelijkertijd als receiver/versterker:

[afbeelding]

En deze aansluitingen zitten op mijn dvd speler:

[afbeelding]

Nu zie ik wel dat ik coaxiaal kan aansluiten of met tulpstekkers, maar doordat ik beperkte audiokennis heb vraag ik het hier. Weet iemand welke mogelijkheden ik allemaal heb om aan te sluiten en wat de beste mogelijkheid is? En kan ik die kabel dan gewoon zo goedkoop mogelijk aanschaffen of kan de kwaliteit per kabel verschillen?

Mijn dank is groot voor degene die mij zou willen helpen!
Vermoedelijk is via de coaxiaal aansluiting (digitaal) de beste manier, daarmee worden Dolby Digital en DTS doorgestuurd indien je surround set dit aankan.
Meestal kun je hier gewoon een tulpstekker voor gebruiken, hoewel theoretisch een speciale 'coaxiale' kabel beter geschikt is.

Life is not about specs, it is about joy!

• bartvl

bartvl

Dat is het mooie van digitaal: Als ie het doet, dan doet ie het. Als ie het niet goed doet dan merk je dat snel genoeg door een haperend signaal of andere duidelijk artifacts.

• The Eagle

The Eagle

^^^ Dat id. Zolang je niet hoger wilt dan DTS (en meer ondersteunen DVD's vziw ook niet) is digitaal the way to go. Coaxiaal in jouw geval, want je DVD speler heeft alleen een coaxial out en geen optical ;)
Da's trouwens ook de enige manier om 5.1 geluid uit je DVD speler te krijgen. De andere audio uitgang is namelijk analoge stereo ;)
Wat me rouwens opval is de HDMI aansluiting. Iets zegt me dat die DVD speler een alles in 1 dingetje met eigen ingebouwde versterker is ;)

@Jorgen: Hoe ze er uit komen is een kwestie van wat jij het mooiste / handigste vindt. Er zijn ook speakerstopcontacten verkrijgbaar, met bijv banaanpluggen of zelfs oude DIN pluggen. Kost je alleen wel knaken ;)
AWG: Geen idee. Ik heb mijn Klipsch'en aan simpele 2,5mm kabels van resp Correct en de bouwmarkt hangen en dat gaat prima. Afhankelijk van je set ga je weinig tot geen verschil horen, en zo ja dan zit dat imho tussen de oren (maar daar is een heel kabeldiscussietopic over ;) )
Links en rechts even lang: geen idee waar je dat vandaan hebt. Elektriciteit gaat met 300.000 meter per seconde door de kabel heen (snelheid van het licht). Dus dat ga je niet horen, want je oren snappen alen geluidssnelheden ;)

• DjVe
  • Laatst online: 13:26

DjVe

Hatsaflats!

Een simpele male - male RCA tulptabel

• BARACUS
_Heisenberg_ schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:40:
[...]

En zit er nog veel verschil in kwaliteit tussen goedkope en duurdere kabels?
Je kunt op Ebay bij kenable kijken. Zijn mooie kabels met metalen pluggen voor een klein prijsje.
Gaat het beter klinken? Waarschijnlijk niet maar het staat wel mooi voor die paar euro :)

http://www.ebay.nl/itm/Pu...76695?hash=item2c66d4b3b7

[Voor 48% gewijzigd door BARACUS op 18-02-2016 14:07]

• BARACUS
_Heisenberg_ schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:37:
[...]

Deze kabel is hetzelfde als een coax-kabel? Er zijn zoveel verschillende benamingen (coax, phono, RCA) dat ik het niet meer weet |:(
Dat hele coax-coaxial verhaal is inderdaad verwarrend. Met coax denken we in Nederland aan de tv antenne kabel.

Maar de coaxial aansluiting op je plaatje is een tulp/rca aansluiting. Ik heb dezelfde Ebay kabel op mijn subwoofer hangen maar dan 5 meter om te kunnen schuiven :P

• darrock
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20-11-2019
_Heisenberg_ schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:18:
Ik heb een klein vraagje over het aansluiten van mijn dvd speler (ik ben een van de weinigen hier die geen blu ray speler heeft denk ik, maar ik heb nou eenmaal veel dvd's liggen :P).
Het feit dat je veel dvd's hebt liggen, is een zeer slechte reden om geen blu ray speler te kopen? :?
alle dvd's kun je nog steeds afspelen met een blu-ray speler, vaak zit er in deze blu ray spelers ook nog eens een redelijk goede upscaling, waardoor ze er beter uitzien dan eerst :9 (mits de tv dit nu erg goed doet, maar bij mij zagen dvd's er op de blu-ray speler er beduidend beter uit) het enigste voordeel wat je hebt is dat de dvd speler hdmi heeft (zie je niet vaak?) waardoor het kwaliteitsverschil misschien minder groot is dan anders.

buiten dit alles kost een goede bluray speler maar een tientje of 7, kosten geen drol meer tegenwoordig :+

• Techneut
  • Niet online
Freshnub schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:03:
Waar kopen jullie je 2,5 mm² luidspreker kabels, ik ben geen audiofiel, heb geen superset (ultima 40 mk2, denon x1200w). Hebben jullie een goed adresje voor wat kabels voor een woonkamer van +- 20m2? Ik kom ze weleens tegen bij de gamma (0,5mm) en heb de audiokabel thread al doorgelezen, duurdere kabels blijken niet zoveel meerwaarde te hebben. 2,5mm lijkt me wel gangbaar?
Niet vaak genoeg kan worden gezegd dat het helemaal geen barst uitmaakt.
Je zou enkel kunnen zeggen dat het koperdraad moet zijn en ingeval van niet zo korte afstanden niet de dun. Doorgaans volstaat 1,5 mm2 ruimschoots, voor wat langere afstanden 2,5 mm2. Alles wat je aantreft in bouwmarkten of elektrowinkels volstaat, als het maar gewoon koperdraad is en niet CCA of erger CCS. Ofc mag, niets op tegen, maar hoeft beslist niet, vooral niet als het twee keer zo duur is of in extreme gevallen nog vele keren zo duur.

Bedenk dat er over ofc nog al wat misverstanden bestaan. Namelijk dat gebruik ervan totaal zinloos is zodra het aan de normale atmosfeer wordt blootgesteld. Alle andere aanprijzingen anders dan waarvoor het is bestemd zijn alleen maar verkooppraatjes. Bedenk ook dat niet alle handelaren echt kennis van zaken hebben, waardoor je niet eens altijd hen iets kwalijk kan nemen als ze wat te fraaie argumenten hebben.

• The Eagle

The Eagle

Om de juiste cross voor je sub te vinden zet je de x-over op je sub op standje max, volume op half en dan regel je hem in met de meetmic. Vervolgens verder tweaken met de receiver settings. Niet op de sub zelf, dat wordt een puinhoop.

Qua biwire: je hebt in feite slechts een dikker kabeltje tussen je receiver en speakers liggen. Begin en eind zijn in weze gelijk. Tenzij je receiver aparte versterkerunits per kanaal heeft that is, maar dat geloof ik niet echt ;)

• The Eagle

The Eagle

maarten30 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:33:
Beste Tweakers,

Ik zit met een 'klein' probleem en wellicht kan iemand mij hiermee helpen.
Ik ben in het bezit van een Sony 50W755c (Tv) , een zelfbouw PC en een Logitech Z623 computersetje.
Wat mijn bedoeling is dat het geluid van zowel de Tv en de PC aangesloten zijn op de speakerset.
nu dacht ik dit met een splitter te doen(Link)

het probleem is zodra ik op de PC muziek aan het luisteren ben gaat het volume steeds hard en zacht.
tijdens het tv kijken heb ik hier geen last van (ik merk het niet,misschien omdat er niet continue geluid is?)
zodra ik de splitter weghaal is het probleem verholpen.

weet iemand waardoor dit komt en of het op de lossen is (wellicht andere soort splitter?)

bedankt voor het lezen!

Mvg,

Maarten
Zo'n splitter stuurt geluid op al zijn aansluitingen. Dus van je PC ook naar je TV. Is gewoon niet handig. Wat je zoekt is een audio switch: https://www.conrad.nl/nl/...-switch-zwart-350715.html
Moet je alleen nog ff met verloopjes gaan werken denk ik, maar daar kom je wel uit :)

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Hoofdvraag: Ja, bij analoog. Je hebt het over een setje van 150 euro, een speakersetje? Daarmee ga je geen verschil horen tussen die twee. Een hoofdtelefoon van 150 euro? Daarmee wel. Tweedehands versterker plus degelijke full size speakers, daarmee ook nog wel, maar je gaat er echt op moeten letten.
Ik neem aan dat je die kaart hebt, dus waarom doe je geen dubbelblind test? Hoor jij geen verschil dan is de keus duidelijk toch?

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02-09 18:37
De XFi heeft minder ruis en vervorming, dus is hoe dan ook een verbetering. Of je iets mag verwachten van een audio set van 150 euro en dat daar gaat merken, dat durf ik niet te voorspellen. Dat is een redelijk krap budget, maar wat is je doel en wat zijn je eisen/wensen?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Audione0 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:44:
Is het dus de bedoeling dat ik de pre outs van de 651a gebruik en in de pre ins van de 651r stop zodat de dac in de 651r niet aangesproken word en de 651a het geluid maakt?
Het idee achter een dergelijke opzet is dat de voorversterker in een stereoversterker beter is in stereo dan de voorversterker van een surround receiver. Stereobronnen en de Front Left en Front Right speakers sluit je dan allemaal op de stereoversterker aan. Surroundbronnen, de center- en overige speakers op de surround receiver.

Op die manier speel je stereo volledig op de stereoversterker (zowel voor- als eindversterking). In surround gebruik je dan de voorversterker van de surround receiver en de eindversterker voor de center en rear speakers. De stereoversterker gebruik je dan als eindversterker om de Front Left en Right aan te sturen.

Zo te zien heeft de 651a geen HT Input / Bypass ingang. Een ingang die speciaal is ontworpen om de voorversterker over te slaan zodat - indien aangesloten op de Pre-Out van een surround receiver - alleen als eindversterker te dienen. In surround zal je dus twee voorversterkers hebben: de 651r en 651a. Waarmee je twee keer volume hebt en eventueel ook de instellingen van de 651a.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Audione0 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 19:29:
[...]

Oke, kort gezegd gaat t zoals ik t zou willen hebben dus niet werken? Het is indd de bedoeling dat ik de stereo versterker als stereo wil gebruiken om zo "zijn" potentie te gebruiken. Ik weet alleen niet of ik het verschil in stereo geluid ga horen tussen deze 2 versterkers? (Op papier zou de 651a beter in stereo zijn)
Ik zou dus als ik het werkzaam wil krijgen en wil schakelen tussen deze 2 versterkers, extra luidsprekerkabels aan moeten sluiten tussen de 651a en speakers?
Het gaat wel werken, alleen heb je twee keer volume en die zal je gelijk moeten trekken. Op dat punt werkt een dedicated HT aansluiting op een stereoversterker beter.

Tevens zal de stereoversterker niet als pure eindversterker dienen wat - mocht er klankverschil tussen beide apparaten zitten - kan leiden tot klankverschillen. Wat dubieus is, maar dat is een heel andere discussie :P

Een andere uitgang als een TAPE of REC Out heeft veelal een vast volume in tegenstelling tot een Pre-Out. Alleen schiet je daar ook niet veel mee op aangezien je dan nog steeds alles dubbel moet regelen.
LA-384 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 19:52:
[...]
Ik vermoed dat het hier een low-level connectie betreft, wat betekent dat het volledige spectrum wordt doorgestuurd en dat je de crossover regelt op de subwoofer zelf. De speakers zullen ook het volledige spectrum (proberen) weer te geven. De speakers zijn vrij klein en de genoemde frequentie van 45hz moet je dan ook met een korreltje zout nemen. Ze zullen het wel hoorbaar kunnen weergeven, maar niet op het volume waarop een subwoofer dat doet.
In de handleiding staat wel iets van een optie om de speakers optimaal aan te sturen of Full Range, maar verder echt helemaal niets. Doet dan inderdaad vermoeden dat de subwoofer het gehele spectrum voor zijn kiezen zal krijgen.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:33:
[...]
Lekker vaag dat "optimaal aansturen".
Jup. Ik heb Denon best hoog staan, maar dit is wel de meest karige handleiding qua informatievoorziening ooit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Audione0 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:05:
[...]
Ik wil dus de AV receiver (651r) als eind station gebruiken (waar alle speakers op aangesloten zitten) en de 651A als voor versterker. Maar ik zou graag willen dat de 651A de sound van de muziek maakt en dat de 651r op muziek gebied geen kleuring geeft. Een soort passtrough idee oid
?
Zie mijn eerste post. Veelal gebruik je juist de stereoversterker als laatste en sluit je alle stereo bronnen daar op aan omdat je dan de voor- en eindversterker gebruikt van dat apparaat. Dat is de gedachte.

Hoe dan ook blijf je met twee volumeregelingen zitten omdat je twee keer een voorversterker hebt die je niet uit kan schakelen.

Aanvullend:
Het idee is dat de voorversterker in een apparaat er voor zorgt dat het ene apparaat anders klinkt dan het andere. Er van uitgaande dat er dus verschillen zijn, maar dat is een andere discussie. Als jij de stereoversterker voor de surround receiver zet zit de surround als laatste in de keten en zal dus zorgen voor zijn sausje/klank over het signaal. Daarom ook het idee om stereobronnen direct op de stereoversterker aan te sluiten zodat je in stereo alleen dat apparaat gebruikt.

Als je de stereoversterker achter de surround receiver zet dan heb je wel op het eind het sausje van de sterekversterker, maar de surround is daar al eens mee bezig geweest. Dat is de reden dat je normaliter één voorversterker gebruikt en als je beide gebruikt (om door te lussen) er eentje gebruikt als pure eindversterker. Met de apparatuur die jij hebt gaat dat mijn inziens niet lukken omdat de stereoversterker dus geen HT Pass Through heeft.

[Voor 38% gewijzigd door FeaR op 01-04-2016 15:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
BARACUS schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:23:
[...]

Zet je de versterker in de meterkast?
Ik ben nogal nieuwsgierig wat je precies van plan bent :)
Zo spannend is het niet hoor. Het gaat om van de TV meubel, via de muur naar de meterkast en weer terug door een loze leiding naar de andere kant van de kamer.
[...]

Afschermen is niet nodig bij speakerkabel. Dun speakerkabel is ook dun :P
100% koper netwerk kabel werkt prima, alleen even uitrekenen of het dik genoeg is voor de lengte en vermogen.
Uiteindelijk wil ik wel 2 kanelen plus gigabit door de loze leiding heen. Dat moet elkaar natuurlijk niet in de weg gaan zitten. Eventueel kan ik ook alleen voor netwerk afschermen, maar dan vraag ik me af of het nog wel gaat passen. Zorgt de afscherming er niet voor dat het verlies over de afstand kleiner wordt?

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ter ondersteuning van het uitstekende vorige bericht, ik was met het mijne bezig en zou het plaatsen toen dit verscheen met antwoorden die voor een groot deel overeenkwamen met de mijne. Met wat aanpassingen plaats ik mijn commentaar toch.
Als eerste luidsprekerkabel. Deze vereist qua afscherming inderdaad helemaal niets. Waarom niet? Wel gewoon omdat verhoudingsgewijs vergeleken met de vrij forse stromen door de speakers de stoorsignalen totaal verwaarloosbaar zijn. Ze zijn er evengoed als bij andere toepassingen wel, maar je merkt ze niet, zelfs niet een beetje. Het enige wat telt is er voor zorgen dat je niet te veel spanningsverlies hebt en dat speelt daardoor alleen bij relatief wat langere afstanden, gewoon wat dikker en klaar. Kortom een beetje eenvoudig rekenwerk.

Geheel anders ligt het met signaalkabel in alle toonaarden. In het gebied van audiofrequenties bij zoals microfoonkabel liggen stoorsignalen qua amplitude in dezelfde orde van grootte als de geluidsignalen. Vandaar dat b,v. microfoonkabel wel altijd is afgeschermd.
In het hoge- en ultrahoge frequentiegebied geldt dat nog meer. Voor radio en tv zie je dan ook coaxkabel en voor data-overdracht utp of broertjes en zusjes daarvan.
Daarnaast is utp-kabel tot 100 Mb/s mogelijk met 4 van de 8 aders en voor het gigabit bereik heb je alle 8 nodig.

Al met al niet aanbevelenswaard om utp data-overdracht te combineren met andere functies zoals speakerkabel. Het kan wel, welswaar bij extreem korte afstand, want de aders zijn heel dun, maar je ontneemt je de mogelijkheid van t.z.t. gigabit signalen.

Edit:
Een kabel van 25 meter is inderdaad behoorlijk lang, vooral als je bedenkt (wordt wel eens vergeten) dat de draadlengte het dubbele is. Verder, even mierenn....., het is natuurlijk niet 2,5 mm, maar 2,5 mm2
Anders zou het wel erg dikke draad worden. :)

[Voor 8% gewijzigd door Techneut op 04-04-2016 17:50]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

LA-384 schreef op zondag 10 april 2016 @ 20:42:
Een vraagje. Om het geluid van de sub te testen, heb ik even m'n front speakers losgekoppeld. Nu hoor ik echter ook zeer zachtjes geluid door de overige gekoppelde speakers, terwijl de receiver in stereo weergave staat. Hetzelfde doet zich voor in direct modus en pure direct modus.

Is dit een beperking in de bouwkwaliteit van de receiver? Denon avr 2113. Of komt het eigenlijk altijd voor?
Het stoort me niet, want normaal valt het niet op, maar ik vind het wel opmerkelijk.
Dat doet iedere versterker, wanneer het relais is ingeschakeld en daarmee je luidsprekers gekoppeld zijn aan de eindtrap. Die ruis kan afkomstig zijn uit je voor of eindversterker...

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• youknowgraphy
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 24-08 12:32
Hallo allemaal, klein audio hifi vraagje hier.

Ik heb een xbox one waarop ik netflix kijk, aangesloten op een onky tx-nr626 receiver die het geluid in surround afspeelt in 5.1 met bi-amp op main L en R, en een samsung ue50es6100vw waar het beeld uit de onkyo naartoe gaat. Op de receiver staat audio pass through aan en op de TV heb ik een koptelefoon aangesloten.

Als ik nu de koptelefoon wil gebruiken hoor ik alleen het achtergrond geluid. Blijkbaar stuurt de onkyo het geluid hetzelfde door als het het binnen krijgt (5.1) en zet zowel de TV als de koptelefoon niet 5.1 om in stereo. Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat er stereo signaal bij mij koptelefoon komt?

De meeste oplossingen die ik online vind adviseren om de bron (xbox) om te zetten naar stereo.Meestal luister ik via de speakers naar 5.1 geluid dus eigenlijk doe ik dat liever niet. Toch heb ik dat geprobeerd maar ik zag alleen '5.1', 'Dolby' en nog een andere merknaam. Bij alle opties bleef de output 5.1.

Thanks

[Voor 16% gewijzigd door youknowgraphy op 17-04-2016 14:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je wilt niet dat subwoofer uit de maat gaat lopen, door slecht plaatsing van de fronts of de sub (of beide).

Uitleg tijd domein van amplitudes
Stel dat rood je fronts is en de amplitude van de golf net iets lager ligt, en je subwoofer is de zwarte. 't doel is op die golfen op elkaar te krijgen zo dat 1 de ander aanvult . Dat probeer je met kalibratie & goede luidspreker plaatsing voor elkaar te krijgen.

Wanneer dat dus niet lukt, zullen minimaal je fronts altijd als full range ingesteld worden. Omdat het dus niet anders kan. Zo'n situatie blijft dus beholpen, ook na een handmatige aanpassing aan de crossovers. Eigenlijk is dan het dringende advies om de luidspreker plaatsing nogmaals na te kijken.

Ik praat zeker nog steeds Chinees? :P

[Voor 19% gewijzigd door Lip op 17-04-2016 21:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Valt mee:

:P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Xtince schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:28:
Misschien een hele domme vraag. Ik heb een Yamaha receiver staan met een headset uitgang. Echter, is deze te groot voor de headsets die ik heb. Wat voor soort adapter (of dergelijke) heb ik nodig om de headset alsnog aan te kunnen sluiten op mijn receiver?
Verloop Jack van 6.3 mm Vrouwelijk naar 3.5 mm Mannelijk:

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

FeaR schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:37:
[...]

Volgens mij zit het zo:
Je moet van 6,3 mm jack vrouwelijk (receiver) naar 3,5 mm jack male (headset), dus dan is bet verloop wat je nodig hebt tegenovergesteld: 6,3 mm male naar 3,5 mm female.

Het plaatje was inderdaad wel goed. Ik krijg op beide termen beide type stekkers naar boven. Heel duidelijk wordt het er zo niet op inderdaad.
Idd het is maar hoe je het bekijkt kijk je vanaf de gebruiker headset of vanaf de gebruiker receiver en benoem je dan de verloop zelf of benoem je dan de gebruikers.
Het belangrijkste is dat de vraagsteller het maar begrijpt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Read schreef op zondag 01 mei 2016 @ 13:56:
[...]

Idd het is maar hoe je het bekijkt kijk je vanaf de gebruiker headset of vanaf de gebruiker receiver en benoem je dan de verloop zelf of benoem je dan de gebruikers.
Het belangrijkste is dat de vraagsteller het maar begrijpt.
Het is gebruikelijk om de "richting" van het signaal te volgen, dus van bron naar weergever. Dus de koptelefoon aansluiting op je receiver is een uitgang en het verloop is dan dus ook van 6.3mm male naar 3.5mm female :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LA-384
RnB schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 14:21:
Ik zit met het volgende:

Mijn speakers kunnen het niet aan om op hoge volumes bepaalde muziek met veel laag goed weer te geven. Je hoort duidelijk dat stemmen vervormen en dat de mid/laag woofer het ontzettend zwaar heeft.
Het lijkt mij echter niet dat ik aan de maximale output van de speakers zit, gezien andere muziek met minder laag, er prachtig uitkomt op datzelfde volume.

Ik wil in de toekomst mijn speakers gaan upgraden, dan zou het mooi zijn dat de nieuwe speakers de muziek waar het nu bij mis gaat, wel aankunnen.

Kan ik aan de hand van de specs zien of ze deze muziek aankunnen (frequency respons +-3dB en +-6dB, maximum output in dB, etc) of is het echt per speaker verschillend hoe deze omgaat met lagere frequenties dan dat deze zelf aankan?

Ik dacht zelf namelijk dat het filter van de speaker zelf ook de frequenties eruit filtert die buiten de frequency respons liggen, maar niks is helaas minder waar.

Het gaat overigens over deze set:
  • Naim UnitiLite
  • Dynaudio M20
Als ik het goed heb zou die Naim icm deze speakers, maximaal 101db aan volume moeten kunnen geven. Dat geldt dan voor de pieken. Het gemiddelde volume ligt daar in elk geval onder en dat kan best 10-15db zijn. Wanneer de pieken de limiet van de Naim aantikken, ligt het gemiddelde volume op 86-91db. Daar komt dan bij dat wij de lage tonen minder goed horen, waardoor deze eigenlijk op een hoger volume weergegeven moeten worden. Als ik het goed heb, corrigeert de receiver dit, waardoor lagere tonen meer vermogen vragen dan middenhoge tonen. Op deze manier loop je dus nog eerder tegen de limieten aan.

Als ik het goed interpreteer, tonen deze lijnen het benodigde volume per frequentie om gelijk te klinken aan het referentievolume op 1000hz. Dus 80db op 1000hz zou gelijk klinken als 85db op 100hz en bijna 100db op 30hz.

Nou heb je 3 opties;
- Speakers kopen met een hogere gevoeligheid en evt impedantie
- Versterker kopen met een groter vermogen
- Subwoofer aangschaffen

De huidige speakers hebben een gevoeligheid van 86db en een impedantie van 4ohm. Wanneer je speakers neemt met een gelijke gevoeligheid, maar hogere impedantie (bijv. 8ohm), dan zijn ze minder belastend voor de receiver. Wanneer je speakers neemt met een hogere gevoeligheid, dan klinken ze luider met minder vermogen. Wanneer je speakers neemt met zowel hogere gevoeligheid als hogere impedantie, dan zijn ze zowel minder belastend en klinken ze luider met minder vermogen. Elke 3db hogere gevoeligheid, betekend een halvering in benodigd vermogen. Impedantie is variabel en zegt daarom niet heel veel. Feit is wel dat een hogere nominale impedantie, doorgaans ook betekend dat deze minder ver dipt en daardoor minder belastend is voor de receiver.

De Naim levert 75w @ 4ohm en 50w @ 8ohm. Je kunt kiezen voor een receiver die meer vermogen levert, maar onthou dat elke verdubbeling in vermogen slechts 3db meer volume geeft. Het zal er mogelijk voor zorgen dat je op het huidige volume geen vervorming meer hebt, maar zet je het volume een paar puntjes hoger, dan loop je opnieuw tegen de limieten aan.

De laatste mogelijkheid is om een receiver te nemen met aparte subwoofer uitgang. Op deze manier kun je de front-speakers ontlasten door ze alleen de frequenties weer te laten geven vanaf zeg 100hz. De subwoofer neemt dan alles <100hz op zich. Een goede, losse subwoofer heeft al snel een versterker aan boord van >200w, waardoor deze aanzienlijk minder problemen zal hebben de lage tonen op hoog volume weer te geven. Doordat de speakers alleen hetgeen >100hz weer hoeven te geven, ligt het maximale volume ineens 15db hoger. Je huidige Naim heeft geen losse subwoofer uitgang, waardoor het toevoegen van een sub alleen geen meerwaarde heeft. De speakers zullen het hele frequentiebereik blijven weergeven.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
Ah op die manier, waarom zou je dan voor deze speakers gaan in tegenstelling tot normale/passieve speakers? Volgens mij zijn het eigenlijk pc-speakers, waardoor ze vooral geschikt zijn in een relatief kleine ruimte op vrij korte afstand. De gemiddelde woonkamer is groter dan dat en je zit er meestal verder vanaf. Dergelijke speakers werken wel, maar klinken over het algemeen toch wat minder vol.

Ik kan je in elk geval garanderen dat dergelijke speakers zullen werken via de hoofdtelefoon uitgang (phones) van je versterker en waarschijnlijk ook via de tape/vcr uitgang. In principe is dat gewoon een zogenaamde pre-out, wat betekent dat er hetzelfde audio-signaal door uitgezonden wordt als door de normale speakerterminals, met als enige verschil dat er geen vermogen over doorgegeven wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wouter veltmaat
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11-10-2016
LA-384 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:55:
Over het algemeen hebben alle speakers een burn-in periode, dus uiteindelijk zal het anders gaan klinken. Hoe lang dat duurt zal per speaker verschillend zijn. Ik dacht dat speakers naar verloop van tijd vooral ruimtelijke en voller gaan klinken, doordat de bewegende delen soepeler gaan bewegen. Ik heb het zelf in elk geval ondervonden met m'n rha ma750 inears.
Als speakers beter na een burn-in gaan klinken waarom zorgen de speaker bouwers er dan niet voor dat al hun speakers ingespeeld worden zodat ze in de winkel het beste klinken? Volgens mij is dat dan ook een urban legend al dan niet in stand gehouden door verkopers die niet willen dat klanten hun spullen terugbrengen.

Het is meer aannemelijk dat je jezelf aan het geluid van nieuwe speakers moet wennen.
Mijn eigen speakers duurde 3 maanden eer ik ze lekker vond klinken terwijl degene ervoor veel minder lineair waren. Ik gebruikte ze zoveel dat ze na één week al ingespeeld hadden moeten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

kakanox schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:19:
[...]
Vaak zijn die wel leuk te ontkrachten. Een audiofiele "held" uit mijn kennissenkring beluisterde laatst mijn Tannoy's op een pracht van een HiFi-versterker (prijsklasse 1000-1500, wel geintegreerd)... dacht hij. Alleen de voorversterker was ingeschakeld. Mijn kleine Chinese klasse-D ukkieversterkertje lag erachter en deed het daadwerkelijke werk :)

Zo is er ook de fabel dat FLAC op echt mooie apparatuur toch hoorbaar slechter klinkt dan WAV (in dezelfde bitrate). Het is niet voor niets Lossless.
Held :D
Zo ben ik stiekem nog wel benieuwd wat mijn zolderset (Pioneer A550r en PD 7700) zou doen als ik hem in de huiskamer op de Klipsch F3's aansluit. Ik verwacht iets heel anders dan de Denon AVR2311 /DCD520 combi dan ik nu heb, zeker als ik de analoge outs van de CD speler zou pakken. Maar ja, dan moet ik weer met kabels slepen en koppelen enzo, dus dat komt er niet van :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 06:53
Als je maar 5(.1) speakers hebt aangesloten ga je nooit een 7.1 geluid krijgen natuurlijk, maar indien je je receiver goed hebt ingeregeld (met bijv. audyssey) dan zal je receiver het geluid correct afhandelen, of het nu een 7.1 stream is, of zelfs een atmos stream.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Dirrukje schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 11:55:
Nu gaf de eigenaar van de cinema set aan dat de 5.1 ook een 7.1 signaal aan kan.
Het klopt, alleen is het wat simpeler dan het klinkt. Als je een 7.1 track afspeelt op een receiver die in staat gesteld op een 5.1 installatie dan zullen de twee kanalen van de speakers die je niet hebt over de rear worden gemixed. Op die manier mis je geen informatie. Meer is het eigenlijk niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
Die mini x8 h, is de mediaplayer met kodi neem ik aan? Als deze via hdmi is aangesloten op de receiver, dan zou het moeten werken, je hebt dan wel een atmos speaker opstelling nodig om er ook wat van te horen, anders hou je gewoon true-hd over. Als het niet via hdmi, maar via spdif is aangesloten, dan kom je niet verder dan dolby digital, omdat HD signalen er niet over verstuurd kunnen worden.

Ik dacht tenminste dat het atmos verhaal geen echte eisen stelt, als de bron het audiosignaal heeft, de mediaplayer kan het doorsturen (aka heeft de rechten), de receiver kan het decoderen en je hebt de benodigde speakers, dan ja, geen probleem.

[Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 22-05-2016 20:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jag
  • Nu online
Ik zou je DAC verkopen. Elk apparaat heeft al zijn eigen DAC.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:55
Henk schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 19:02:
[...]

Mag toch hopen dat een DAC van 300 euro beter werk doet dan die van een ps4/etc.
Hopen mag je altijd. Heb je al een paar blinde ABX tests gedaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Opa_Piet840 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 17:11:
[afbeelding]

Ik heb 4 lange kabels met aders zoals op de foto, best guess is SCART (of HDMI). Ik kom (als ik alles meetel) op 22 aders. Ze hebben echter geen connectoren aan het einde zitten, weet iemand hoe kun je die erop kunt(laten) zetten?

De kabels lopen samen met speakerkabels vanuit de patchkast naar een paar plekken in huis waar je een tv zou kunnen neerzetten. Ik kan ze wel afknippen maar niet meer vervangen, ze zijn door flexbuis getrokken :| dus ik hoop dat ik er nog iets nuttigs mee kan. Ik heb nu een ader gebruikt om mijn subwoofer te kunnen bereiken, maar dat is een beetje mager. Kan helaas niet meer via de oude bewoners achterhalen hoe dit bedoeld was.
Als ik de volgende site bekijk lijkt het inderdaad om een SCART kabel te gaan:
http://www.amabilidade2002.com/scart55.htm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 25-09 14:21
mklkhanou schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:12:
Ik wil mijn bureau graag zo clean mogelijk dus gaat mijn lompe versterker de deur uit.
Meer dan 3.5mm/tulp input en output voor 2 speakers (eltax monitor III) heb ik toch niet nodig.

Ga ik het redden met een so called 'mini versterkers' zoals bv. deze:
http://www.dx.com/nl/p/li...r-amplifier-stereo-267905

Geluid hoeft absoluut niet voluit te kunnen. Mocht iemand (positieve) ervaring hebben met een andere 'mini-versterker' dan hou ik me uiteraard aanbevolen! :)
Met dat wattage red je het makkelijk. Je zal nog geen tiende van het vermogen gebruiken :)

En een mijn inziens betere optie is deze: http://nl.aliexpress.com/...und-good/32664243769.html

Hier zit een TPA3116 module in, staat bekend om z'n kwaliteit, veel over te vinden. Ik heb er zelf ook één voor mijn kantoor set-up.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jag
  • Nu online
DaKuup schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:41:
Ik heb onderstaand muurplaatje op het oog voor de muurafwerking. Heeft iemand ervaring met zulke plaatjes? En misschien nog belangrijkere vraag. Hoe verbind ik mijn speakerkabel aan de achterkant? Heb gezocht, maar kan er geen uitleg over vinden... solderen? klemmen?

[afbeelding]
[afbeelding]
kan met faston connectors die je aan kabel krimpt of gewoon solderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willem.j2000
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 10-06 16:29
Hallo,

Ik heb onze garage mogen verbouwen naar 'chillroom'. Als setup heb ik nu een een 5.1 versterker, beamer+scherm en laptop.
Ik gebruik de toslink/koptelefoon uitgang van de laptop voor audio.(mini toslink kabel) En vga voor beeld. Netflix ondersteund geen 5.1 in de browser. Dan maar dvd/popcorntime. Ik krijg alleen het geluid niet 5.1 vanuit de laptop. Heb dit met 2 laptops geprobeerd (macbook pro 2012, msi ge70 2pe apache pro) Hoe krijg ik 5.1 vanuit de mini toslink uitgang?

Ik kan natuurlijk alijd nog een mediaplayer kopen. Maar via deze setup heb ik het liever.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 24-09 09:11

donny007

Try the Nether!

douwe.nl schreef op zondag 19 juni 2016 @ 22:10:
Een vriendin van mij trekt net doodleuk een setje Avalon NP 1 Evolution speakers uit de kelder thuis.

Ze luisterd nu muziek op een cheap pc setje van de tv met spotify, dat kan dus een stuk beter...

Wat raden jullie aan om als versterker tussen te hangen ?

Het enige waarvoor ze gebruikt gaan worden is het geluid in stereo van de tv weergeven, geen 5.1 gedoe enzo...

[afbeelding]
Een leuke stereoversterker...

Wat is je budget? Nieuw, of is gebruikt ook een optie? Welke inputs heb je nodig?

/dev/null

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als het alleen TV is, check eerst even of dat ding nog analoge uitgangen heeft. Zo ja dan voldoet iedere analoge versterker, al zou ik ze persoonlijks wel iets meer geven dan een tweedehands Yoko of Koda.
Maar heeft de TV alleen een digitle uitgang, zou ik eerder naar een receivertje kijken metl ingebouwde DAC. Analoog wordt steeds zeldzamer zo lijkt het.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Zolang je de volumeregeling met de TV kunt doen heb je heel wat keuze uit high-end "vintage" versterkers (of je moet het niet erg vinden om steeds op te staan om aan de knop te draaien).

Zodra je er een afstandsbediening bij nodig hebt wordt de keuze beduidend minder.

/dev/null

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

douwe.nl schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:06:
Opstaan gebeurt nu ook al dus geen probleem, ben niet thuis in de oude versterkers dus tips zijn welkom :)
Rotel RA-970BX (1994-1997) (reviews)

Zomaar een voorbeeld.

/dev/null

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Willem.j2000 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:00:
[...]

Het is zeker weten een 5.1 versterker. Ik heb wel enigszins verstand van zaken, wat mijn nickname misschien niet bevestigd (15 jaar). Een foto kan ik blijkbaar nog niet toevoegen, heb dit account sinds 2 weken.
Ik zeg niet dat je geen verstand van zaken hebt, alleen dit typenummer is erg onbekend/obscuur. Wellicht staan er andere identificatienummers op de unit, vandaar de foto's.

Overigens kun je wel linkjes posten naar je plaatjes, of mag dat ook niet met een nieuw account?
Ook via onze macbook pro en de macbook van mijn zus is het mij niet gelukt om 5.1 surround(dvd via vlc) te krijgen via de mini toslink aansluiting.
Op al die computers moet passthrough handmatig worden ingesteld, met de standaardinstellingen van VLC werkt het niet.

Alleen met de testtoon van Windows kun je het een en ander uitsluiten.

/dev/null

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willem.j2000
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 10-06 16:29
Zal ik dit weekend even doen, maar aan de plaatjes te zien zal het een beetje in het niet vallen.
Wel een goede bron voor eventuele verdere inspiratie :)

• darrock
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20-11-2019
Is een probleem met windows 10 inderdaad. Ik heb ook een laptop met toslink out, surround werkte perfect met gamen netflix etc, tot ik upgrade naar windows 10.

Is een probleem dat al bekend is sinds de windows 10 beta, maar microsoft nogsteeds niks aan gedaan heeft.

Heb zelf iig ook realtek, same problem.
Willem.j2000 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:00:
[...]

Het is zeker weten een 5.1 versterker. Ik heb wel enigszins verstand van zaken, wat mijn nickname misschien niet bevestigd (15 jaar). Een foto kan ik blijkbaar nog niet toevoegen, heb dit account sinds 2 weken.

Via de bijbehorende dvd speler heb ik een dvd afgespeeld en de audio via een toslink kabel naar mijn versterker verstuurd. Dan krijg ik wel 5.1 surround.
Ik zal dit weekend even de testtoon uitproberen.

Ik las net iets over een bug in het Realtek audio software van windows 10 waardoor meerdere mensen dit probleem hebben. Ook via onze macbook pro en de macbook van mijn zus is het mij niet gelukt om 5.1 surround(dvd via vlc) te krijgen via de mini toslink aansluiting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 25-09 01:38

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica