Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 2 ... 99 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-04 11:03
Doel van dit topic
De meest uiteenlopende vragen die ‘belangrijk’ zijn om te weten, maar niet groot genoeg zijn om een nieuw topic te openen.

Voorbeelden
  • Heb ik 2,5 mm² dan wel 4 mm² nodig voor mijn rear speakers op 15 meter afstand?
  • Moet ik mijn boekenplank speakers instellen op small of large?
Wat moet ik doen voordat ik hier een vraag stel?
  • Kijk eerst in de [FAQ] Audio
  • Ook kun je d.m.v. de search nog even zoeken naar topics waar wellicht je vraag al een keer in beantwoord is.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ben benieuwd naar de levensvatbaarheid van dit topic...
Vitamine schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:30:
Wat moet ik doen voordat ik hier een vraag stel?
  • Kijk eerst in de [FAQ] Audio
  • Ook kun je d.m.v. de search nog even zoeken naar topics waar wellicht je vraag al een keer in beantwoord is.
Hier kun je wat mij betreft toevoegen:
  • Steek er zelf wat energie in met behulp van bijvoorbeeld Google of andere zoekmachine.
Naar mijn idee zijn de meeste kleine vragen die voorbij komen onnodige vragen die de steller eigenlijk prima zelf had kunnen uitzoeken. Een beetje Tweaker gaat toch eerst zelf op zoek naar een oplossing. ;)

Maar misschien ben ik te kort door de bocht en zien de forum-gebruikers en de moderators er iets in. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:29

FeaR

In GoT we trust

S1NN3D schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:52:
Ben benieuwd naar de levensvatbaarheid van dit topic...
Het is dan ook een pilot, in andere fora werkt het dus we willen het binnen AUD ook een kans geven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Het concept heeft zich dus op zich wel bewezen en wordt gedragen door de mod's. Mooi, blijf ik deze voorlopig lezen om te zien hoe het loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-04 20:09
Dan wil ik dit topic graag starten met de volgende vraag.

Is een interlinkkabel nou een andere naam voor een tulpkabel?

Het gaat om een kabel voor het verbinden van een dac en een analoge versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:43
JA, al is interlinkkabel eigenlijk wel te algemeen, kan me voorstellen dat meer dingen zo genoemd worden.

En een tulp kabel heet eigenlijk een RCA kabel (gekke Hollanders..) Ik hou het altijd bij RCA.

'' Het gaat om een kabel voor het verbinden van een dac en een analoge versterker.''

Ik neem aan bron --> optisch --> dac --> 2 x RCA (L&R) --> versterker

[ Voor 143% gewijzigd door Roderiktweaker op 15-05-2014 21:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bartus1989 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 21:12:
Is een interlinkkabel nou een andere naam voor een tulpkabel
Half. Een interlink is een kabel tussen twee componenten welke je als analoog en digitaal hebt. Een tulpkabel zou dan voor de volledigheid een analoge interlink heten waar een optische kabel een digitale interlink is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

FeaR schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 22:04:
[...]

Half. Een interlink is een kabel tussen twee componenten welke je als analoog en digitaal hebt. Een tulpkabel zou dan voor de volledigheid een analoge interlink heten waar een optische kabel een digitale interlink is.
Da's vreemd. Op zich klinkt interlink wel als iets dat twee dingen aan elkaar verbindt, maar wat heeft een kabel voor zin als die dat niet doet? Op die manier zijn toch alle kabels met een aansluiting aan beide kanten een interlink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Laatst online: 20-04 20:09
Klopt!

Van de bron naar dac loopt nu een mooie optische kabel. Van de dac naar versterker loopt een RCA van 3 Euro. En of ik nou wel of geen verschil hoor, voor het idee wil ik hier dus ook een mooie tussen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

gwystyl schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 22:08:
[...]
Da's vreemd. Op zich klinkt interlink wel als iets dat twee dingen aan elkaar verbindt, maar wat heeft een kabel voor zin als die dat niet doet? Op die manier zijn toch alle kabels met een aansluiting aan beide kanten een interlink?
Wellicht is mijn post niet geheel duidelijk: een interlink is maar de helft van de naam, voor de volledigheid zou er nog iets van "digitaal" dan wel "analoog" voor moeten om onderscheid te maken. Een interlink is dus niet per definitie een analoge wat werd gevraagd. Ik heb nergens gezegd dat het niet tussen twee apparaten hoort te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 22:56

JT

VETAK y0

Interlink zegt meer iets over wat het doet, niet persé over hoe (met welke aansluitingen).

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 14:03
Misschien een domme vraag, maar kan je gewoon de speakers van een home cinema systeempje aansluiten op een receiver (dus receiver tussen de speakers, ipv speakers op de blurayspeler)? En waar moet ik dan op letten? Bijvoorbeeld de pricewatch: Pioneer VSX-528-K heeft 130W (6 ohm) en mijn pricewatch: LG HX553 196/220W (4 ohm). Is dat met elkaar te vergelijken, of raak ik dan een groot deel van mijn volume kwijt?
Doel is gewoon het geluid via een receiver te laten lopen zodat alles via 1 centraal punt gaat (en airplay/spotify beter werkt)

[ Voor 10% gewijzigd door Barryvdh op 18-05-2014 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Over het aansluiten van speakers van een kant-en-klare home cinema zijn al diverse topics voorbij gekomen. Het aansluiten van de speakers zal veelal het probleem niet zijn. Staar je ook niet te blind op het vermogen. Die Pioneer heeft die 130 Watt op een zeer onrepresentatieve manier gemeten en het vermogen van kant en klare setjes wordt veelal gemeten met een berg vervorming (10% THD). Sowieso niet één op één te vergelijken en al was dat zo is het niet nodig om die waardes exact te matchen.

Waar je wel op moet letten is dat de LG een passieve subwoofer heeft en dat is iets wat maar zeer weinig receivers aan kunnen. Pioneer heeft in de VSX-Sxxx reeks exemplaren met een aansluiting voor een passieve subwoofer. Wat je ook kan doen is een losse versterker open voor de subwoofer en deze op die manier actief maken. Echter zou ik geen cent investeren om de subwoofer van een dergelijke set actief te maken, zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Barry, je kunt je beter afvragen of dit het geld wel waard is. Speakers bepalen voor verreweg het grootste deel je geluid. Met een andere versterker en goedkope all-in-one speakertjes ga je niet veel winst boeken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 14:03
JT schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:41:
Barry, je kunt je beter afvragen of dit het geld wel waard is. Speakers bepalen voor verreweg het grootste deel je geluid. Met een andere versterker en goedkope all-in-one speakertjes ga je niet veel winst boeken.
Mja, maar het gaat niet zozeer om de geluidswinst, maar de centrale plek waar alles binnenkomt. Nu gaat UPC/Rasperry Pi naar mijn TV en via optisch naar de blurayspeler. En iPad naar de blurayspeler via Bluetooth. Maar het gaat allemaal net niet lekker, soms kleine vertraging, irritant switchen van kanalen, uitvallen BT enzo. Dus ik dacht dat een receiver alleen misschien een handige tussenoplossing was, kan ik later nog een keer de speakers enzo vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ah, als dat je doel is dan kan dat wellicht werken ja.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Even een vraagje met betrekking tot een netwerkswitch.

Ik heb 1 enkele CAT6 kabel door het appartement liggen. Van router naar de AV meubel.
Deze switch ik handmatig tussen media streamer en PS3. Nu speel ik vrijwel nooit meer op de PS3 (enkel als ik bezoek heb) dus dat was nog te doen. In zekere zin :P

Nu krijg ik binnenkort een nieuwe receiver, met netwerk toegang die ik natuurlijk volledig wil benutten.

Maar zijn er nog alternatieve oplossingen dan een netwerk switch? (toch weer een kastje erbij)
En voldoet daarbij de goedkoopste variant? pricewatch: TP-Link TL-SG1005D

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ik denk dat zo'n switch wel de meest voor de hand liggende en goedkoopste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 16:38
murphylee schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 20:58:
Maar zijn er nog alternatieve oplossingen dan een netwerk switch? (toch weer een kastje erbij)
En voldoet daarbij de goedkoopste variant? pricewatch: TP-Link TL-SG1005D
Je hebt helaas inderdaad weer een kastje nodig. De data packets moeten omstebeurt worden verstuurd, dus de kabels zijn niet zomaar te splitten.
En die switch voldoet prima. Hij heeft zelfs genoeg bandbreedte om er pc's en dergelijke aan te hangen. Ze worden overigens niet warm, dus je kunt hem gewoon ergens achter je meubel gooien.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik ben wat aan het uitzoeken m.b.t. DVI en HDMI en het omvormen naar elkaar.

Ten eerste heb je Dual Link DVI - HDMI kabels en adapters. Echter, omdat HDMI slechts TMDS Data0/1/2 heeft, kan data link 2 (TMDS Data3/4/5) van DL DVI niet worden gebruikt, waardoor dat soort kabels en adapters effectief single link DVI zijn.

Dat is allemaal goed en wel, echter zijn er apparaten zoals de Dreambox welke specifiek DL DVI - HDMI gebruiken: zo kan je geluid krijgen uit de dreambox over HDMI zonder een losse kabel te trekken. Alleen ik snap het even niet: Via welke pinnen gaat de audio precies in de Dual Link situatie, hoe zitten de extra dual link pinnen aangesloten op de HDMI connector?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Misschien moet je eens kijken naar schema's of uitleg van de ATI 4xxx serie of ouder die hadden ook zo'n soort oplossing voor HDMI via DVI :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusbaba
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-04-2023
Kort vraagje speciaal voor deze topic :Ik heb deze app gevonden voor Yamaha Receivers : Google Play: AV CONTROLLER

Mijn type (wel 10 jaar oud...), de RX-V650 staat hier spijtig genoeg niet bij... komt dit omdat deze te oud is of heeft iemand hier meer info over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeru117
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-03 15:55
Die zal inderdaad te oud zijn en beschikt waarschijnlijk niet over een netwerkaansluiting. Het aansturen met een app heeft dan weinig zin omdat het simpelweg niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommmm15
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:09
Ik wil graag een (hard) case voor mijn Beyerdynamic Custom One Pro, op bax bieden ze verschillende types aan maar ik twijfel of het wel past. Er staat bij veel bij: geschikt om de meeste DJ hoofdtelefoons in te vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusbaba
roeru117 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 08:00:
Die zal inderdaad te oud zijn en beschikt waarschijnlijk niet over een netwerkaansluiting. Het aansturen met een app heeft dan weinig zin omdat het simpelweg niet kan.
Ok, ik had het eigenlijk nog niet door dat het via je home netwerk functioneert :| Dan is mijn receiver idd te oud want er is geen netwerkaansluiting aanwezig.
Ik had deze app eigenlijk willen gebruiken omdat mijn remote control defect is (alleen volume knoppen werken niet meer) en omdat aankoop hiervan toch vrij duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar volgens mij is er voor elk budget wel een receiver te vinden. En anders kun je altijd proberen iets tweede hands op de kop te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusbaba
Mja, een nieuwe receiver te kopen omdat afstandsbediening niet goed meer functioneert... is dat niet iets overdreven ;-) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
Mijn Dali Zensor's 1 staan ongeveer 1 meter rechts en links van de TV. Voor ik mijn hele meubel naar voren moet halen om het te testen: hoe zinvol is het om een center speaker te plaatsen? In mijn vorige opstelling voegde deze niks toe, maar mogelijk nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Amp (van een paar decennia oud, geloof ik) begint het hier te begeven (althans, zo lijkt het) :'(. Aan één kant komt er een vervelende ruis mee als het volume redelijk hoog staat, dacht eerst dat m'n (tevens vrij antieke) speakers lag, maar als ik de draden verwissel (L dus naar R en omgedraaid) gaat het bij de ene speaker wel goed, de ander niet. Lijkt iets mis te zijn met de treble knop, als ik daar sowieso al aan draai komt er een vreemde ruis door het geluid. Kan ik hier zelf iets aan doen, of is het beter een nieuwe te kopen (en zo ja, wat raden jullie me aan? M'n budget is niet enorm).

Gaat om een sansui au 117 integrated amplifier, foto's (van internet geplukt) hier;
http://medias.audiofanzin.../sansui-au-117-190521.jpg
http://www.hifiengine.com...nsui_au-117_amplifier.jpg

Speakers zijn AR18's (Acoustic Research).

BIj voorbaat dank.

Misschien beter om een apart topic te openen?

[ Voor 3% gewijzigd door Thomas op 12-06-2014 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 14:17

Nox

Noxiuz

Die ruis die meekomt kan ook een ruis van je bron zijn die je versterkt.

Het geruis als je aan de knop draait is waarschijnlijk stof. Mijn E9 heeft hier ook een beetje last van. Busje perslucht?

Anders een T-amp of D-amp nemen, die zijn niet al te duur.

Mijn Behringer TRUTH 2030A zijn overigens ook niet duur maar je krijgt enorm veel kwaliteit voor 250 euro, met ingebouwde versterkert :D

[ Voor 37% gewijzigd door Nox op 14-06-2014 17:36 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metssr
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-06-2014
Hallo allemaal, ben hier nieuw en plaats deze vraag dus wellicht op een verkeerde plaats, maar ik moet ergens beginnen.

Ik zou een nieuwe versterker willen kopen met een blue ray / dvd-speler geïntegreerd, ipv een reciever want de radio komt tegenwoordig ook al door de decoder van de kabelexploitant.

bestaan die dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan heb je een alles in een setje. Persoonlijk zou ik er nooit aan beginnen, want meestal is het budgetspul of slechts stereo. Maar het bestaat wel :)

@Thomasx4: mld je even in het Vintage audio topic. Daar hangen ook een hoop mensen rond die je het antwoord zo kunnen geven :)

@Murphylee: een simpele switch is voldoende. Networked audio heeft meestal maar een 100Mbit aansluiting, maar de rest van je ws Gbit. Ik heb zelf een 5 poorts dlink switch achter mijn center speaker in het meubel liggen. Zie je niks van :)
Voorziet de TV, Bluray, interactieve decoder en netwerkplayer van internet. Pak wel een 5 poorts switch, want je hebt ook nog een uplink en in de toekomst ws een smart TV :)

[ Voor 64% gewijzigd door The Eagle op 14-06-2014 22:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
  • Laatst online: 11-01 13:22
Edit: aparte topic van gemaakt..

[ Voor 100% gewijzigd door Sundayevening op 15-06-2014 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker1706
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-04 14:10
opgelost

[ Voor 97% gewijzigd door tweaker1706 op 16-06-2014 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

NoxiuZ schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 17:35:
Die ruis die meekomt kan ook een ruis van je bron zijn die je versterkt.

Het geruis als je aan de knop draait is waarschijnlijk stof. Mijn E9 heeft hier ook een beetje last van. Busje perslucht?

Anders een T-amp of D-amp nemen, die zijn niet al te duur.

Mijn Behringer TRUTH 2030A zijn overigens ook niet duur maar je krijgt enorm veel kwaliteit voor 250 euro, met ingebouwde versterkert :D
Thanks! Even wat stof weggespoten en met knopjes lopen sjorren, lijkt weer te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junketsu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-04 23:59
Situatie: Ik heb twee actieve speakers die ik op een versterker wil aansluiten. Uiteraard moet het volume door de versterker geregeld worden en moet de cross-over werken - zodat ze niet de sub-tonen voor hun rekening nemen.

Ik heb drie termen voorbij zien komen maar via zoekmachines kom ik er niet uit dus hierbij mijn vraag.
- Wat is het verschil tussen line out, pre out en pre amp?
- Hoe kan ik hierop filteren in de Pricewatch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Line-out is een onversterkte signaaluitgang, pre-out is een line-out van een voorversterker dus vaak met volumeknop e.d. Pre-amp is een voorversterker; reguliere versterkers zijn een combinatie van voorversterker en eindversterker waarbij de eerste alles "regelt" (volume, geluidsinstellingen, ingang etc.) en de eindversterker het daadwerkelijke versterken doet. Jij zou het meest hebben aan een voorversterker of een geintegreerde versterker met pre-outs.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-03 14:32
Aangezien ik het nog nergens voorbij heb zien komen..

Wat is nou het verschil tussen een sub-woofer en een breedbandspeaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-04 08:22

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Breedband luidspreker, het zit al een beetje in de naam; heeft een breed spectrum aan golflengtes welke 'ie goed kan weergeven. Het is een alles-kunner.

Sub-woofers zijn gemaakt om echt alleen lage tonen weer geven, denk daarbij aan alles onder de 150Hz.
Een breedband kan tot 20.000Hz weergeven. Dat zijn echt gewoon hoge tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junketsu
JT schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 18:02:
Line-out is een onversterkte signaaluitgang, pre-out is een line-out van een voorversterker dus vaak met volumeknop e.d. Pre-amp is een voorversterker; reguliere versterkers zijn een combinatie van voorversterker en eindversterker waarbij de eerste alles "regelt" (volume, geluidsinstellingen, ingang etc.) en de eindversterker het daadwerkelijke versterken doet. Jij zou het meest hebben aan een voorversterker of een geintegreerde versterker met pre-outs.
Bedankt voor de informatie. Ik was de term pre-amp zelf voornamelijk tegengekomen als uitgang (en dan was er geen pre-out) dus het lijkt erop alsof deze (in een geïntegreerde versterker) termen/aansluitingen uitwisselbaar zijn. Klopt dit?

Als ik orienteer in de Pricewatch (klik) vind ik het nog steeds lastig om de juiste versterker te kiezen. Een aantal hebben geen pre-outs of pre-amps of het bevindt zich in zone2. Wat moet ik met zone2? Ik wil gewoon dat het één zone is, alleen m'n huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dronefang schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 09:38:
[...]
Bedankt voor de informatie. Ik was de term pre-amp zelf voornamelijk tegengekomen als uitgang (en dan was er geen pre-out) dus het lijkt erop alsof deze (in een geïntegreerde versterker) termen/aansluitingen uitwisselbaar zijn. Klopt dit?
Pre-amp is mijn weten een voorversterker en dus eigenlijk een receiver (of stereo-) zonder eindversterker. Op de Pre-Out sluit je de eindversterker dan wel actieve speakers aan, in ieder geval iets wat zelf een versterker heeft. Een pre-amp (of pre/pro, of processor) heeft Pre-Out aansluitingen.
Als ik orienteer in de Pricewatch (klik) vind ik het nog steeds lastig om de juiste versterker te kiezen. Een aantal hebben geen pre-outs of pre-amps of het bevindt zich in zone2. Wat moet ik met zone2? Ik wil gewoon dat het één zone is, alleen m'n huiskamer.
Pre-amp zullen ze allemaal hebben aangezien je anders alleen een eindversterker hebt. Zone 2 moet je niet hebben. Zone 2 is (zoals de naam al zegt) een andere zone. Hier kan je bijvoorbeeld speakers aansluiten in een andere ruimte dan de hoofdruimte. Zone 2 kan ook een andere bron afspelen dan die op dat moment in de hoofdzone af wordt gespeeld. In theorie zou je die kunnen gebruiken maar er zijn receivers die een beperking hebben op Zone 2. Zo speelden oudere receivers alleen analoge bronnen af op Zone 2. Hoe het precies met nieuwere receivers speelt hangt af van het merk en serie/model.

Makkelijkste manier om te zien of de receiver doet wat jij wilt is zoeken op afbeeldingen van de achterkant, als er Front Pre-Out op zit heb je een goede te pakken. Let wel dat je zoekt op Nederlandse afbeeldingen, een merk als Denon heeft bijvoorbeeld andere modellen voor de UK en de rest van Europa.

Denon AVR-X1000 en AVR-X2000 vallen al af voor je, vanaf de AVR-X3000 heeft Denon Pre-Out voor de fronts. Onkyo vanaf de TX-NR828 en zo verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-04 12:15
De situatie bij mijn vraag:

-UPC Horizon box aangesloten via HDMI op een samsung TV (type weet ik niet, net voor het LED tijdperk)

-Tijdens films of muziek zet ik de stereo set aan, oude vintage beestjes, een NAD monitior series 1000 pre en 2100 eindversterker, stereo, klinkt heerlijk, maar GEEN ab.

Mijn vraag is,.. hoe kan ik het volume regelen zonder op te staan?

Als ik de ab. van de TV of Horizon gebruik, dan gaat alleen het geluid van de TV speakers harden en zachter.

Het uitgangsvolume van de TV en Horizon box blijft een vast volume. Dit wil ik graag met de ab. kunnen aanpassen.

In de menu's van de TV en Horizon box kan ik niets hierover vinden.

Wat googelen heeft mij opgeleverd dat het uitgangs volume van de UPC box idd niet regelbaar is...

Misschien dat er een andere mogelijkheid is? of toch iets aan de tv aanpassen?

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dronefang schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 09:38:
[...]

Ik denk niet dat er een Van Dale definitie is, maar amp slaat op amplifier en out is uit dus zelf zou ik pre-amp nooit gebruiken om uitgangen aan te duiden en pre-out om een voorversterker aan te duiden.
Het vervelende voor jouw situatie is dat losse voorversterkers echt iets is uit het hogere segment en nieuw dus flink pegels kosten. Je kunt 2 dingen doen: op marktplaats kijken voor een wat ouder prima functionerend model of een receiver zoeken (nieuw dan wel tweedehands) die pre-outs hebben. De meeste surroundreceivers hebben dit wel voor de frontkanalen, even specs op naslaan. Zone 2 enzo hoef je niet iets mee, in feite is zone 2 pre-outs voor een tweede zone.
FeaR schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:46:
[...]

Pre-amp is mijn weten een voorversterker en dus eigenlijk een receiver
Receiver heeft ook een tuner aan boord :P Receiver = tuner + voorversterker + eindversterker.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:42
Hallo allemaal,

Ik heb even een kort vraagje wat betreft een paar speakers.

Ik heb thuis een paar oude Jamo J360 en een paar Jamo J120 staan. Deze gebruik ik normaal gesproken op een paar feestjes zo nu en dan. Nu is het probleem alleen dat de rubberen rand rond de woofers helemaal vergaan zijn.

Nu is het plan om er nieuwe 8" woofers in te zetten. Ik zat al even rond te kijken maar er is niet zo veel over te vinden. En er schijnt ook nog eens verschil te zitten in PA Woofers en HIFI Woofers. Kan ik hier beter PA woofers in zetten? Heeft iemand nog tips over goede woofers?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-04 08:22

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

En Jeroen; een middagje knutselen?

http://speakerrepairshop....=article&aid=1592&lang=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junketsu
@FeaR en FT: Hartelijk bedankt _/-\o_ De informatie is erg duidelijk, jullie hebben snel gereageerd en ik kan ermee verder. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-04 07:10
Hallo allemaal

Ik wil van mijn stereo set graag een 5.1 set maken.
Ik heb als 2 fronts teufel ultima 40 mk2:

http://www.teufelaudio.nl/stereo/ultima-40-mk2-p12805.html

Nu wil ik er dus graag een 5.1 set van maken. Ik kan de uitbreidingsset van deze kopen, maar die speakers vind ik veel te log en te groot. Kan ik er bijvoorbeeld ook deze set op aansluiten, en de 2 voorspeakers niet gebruiken?

http://www.teufelaudio.nl...5-mk3-5.1-set-p13800.html

Kom ik dan niet in de problemen qua wattages en power, omdat het andere speakers betreft?

Groetjes Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-04 10:48
Het zal wel gaan maar het schijnt beter te zijn dat vooral de centerspeaker dezelfde opbouw heeft dan de front speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-04 07:10
Oke, dankjewel voor je reactie. Waarin zou ik dit kunnen merken? Vervorming? Kraken / storen van het geluid? Of is het meer een ''smaak ding''?

Andere mensen die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Bij thx setjes zijn de 3 voorste speakers zelfs identiek uitgevoerd kijk maar bij Teufel op de site.
Je fronts zijn flinke speakers en als daar zon melkpakje als center tussen zit zal je een flink ander geluidsbeeld gaan krijgen vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Als je bij 5.1 opstellingen speakers van verschillende ohmages (impedanties) gaat mixen dan krijg je een verschil in geluidsnivo en dat doe afbraak aan de surround ervaring. Of je moet dat kunnen compenseren door de levels in je versterker apart te kunnen instellen. Dat is een lastig karwei omdat je dat moeilijk op het gehoor kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-04 16:03
Kleine vraag (daarom stel ik hem hier ;) ), niet met de intentie om een oude discussie weer op te rakelen:

Ik heb inmiddels vloerstaanders staan en nu was ik aan het experimenteren met large of small.
Nu kun je de fronts op large zetten, en bij het menu 'subwoofer' LFE+Main instellen, zodat de bastonen door de vloerstaanders én de subwoofer worden afgesteld. Hier zat ik aan het begin wat mee te spelen, omdat anders die woofers in de vloerstaanders zo weinig staan uit te voeren :P
Inmiddels staan ze op small met een crossover op 60hz. Zet ik hem lager, dan begin ik wat bas te missen.

Mijn vraag is eigenlijk:
1. kan het schadelijk zijn voor de vloerstaanders om ze op large + LFE+main in te stellen? m.a.w. kunnen ze dan teveel bastonen voor hun kiezen krijgen waardoor ze stuk gaan?
2. Is het mogelijk om de vloerstaanders op large + LFE+main in te stellen, en dan alsnog een crossover in te stellen? Dus dat zowel de sub als de vloerstaanders de bas afspelen, maar dat alles onder de +- 40 hz puur en alleen door de sub wordt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Als ze op small staan met crossover op 40 hz speelt de sub toch gewoon alles onder 40 hz.
Dat lijkt me de beste instelling als de vloerstaanders zo laag kunnen weergeven dan.
bij blu ray is er een apart kanaal LFE voor de sub met geluiden onder 120hz, crossover heeft daar geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Defnosh schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:55:
Mijn vraag is eigenlijk:
1. kan het schadelijk zijn voor de vloerstaanders om ze op large + LFE+main in te stellen? m.a.w. kunnen ze dan teveel bastonen voor hun kiezen krijgen waardoor ze stuk gaan?
2. Is het mogelijk om de vloerstaanders op large + LFE+main in te stellen, en dan alsnog een crossover in te stellen? Dus dat zowel de sub als de vloerstaanders de bas afspelen, maar dat alles onder de +- 40 hz puur en alleen door de sub wordt gedaan?
1: Kan geen kwaad. Mocht je geen subwoofer hebben, moeten de vloerstaanders ook de lage tonen weergeven.
2: Ik zou die crossover niet instellen op de receiver, maar op de sub zelf. Zo kan je gemakkelijker bijsturen (knopje draaien vs een resem aan menu's doorlopen). Kans dat het in de software zelfs niet lukt met je speakers op large.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-04 16:03
Goofy1978 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 17:56:
Als ze op small staan met crossover op 40 hz speelt de sub toch gewoon alles onder 40 hz.
Dat lijkt me de beste instelling als de vloerstaanders zo laag kunnen weergeven dan.
bij blu ray is er een apart kanaal LFE voor de sub met geluiden onder 120hz, crossover heeft daar geen invloed op.
Hmm ja dat zou je zeggen. Maar als ik de speakers op small zet, en de crossover op 40hz, dan heb ik te weinig bass vind ik. De fronts kunnen wel laag, maar het laag is veel minder hard dan wat er uit de sub komt. Daarom wil ik graag dat de sub tussen de 40 en 80 hz ook meespeeld, maar dan hebben de woofers in de fronts het weer heel rustig (ze doen nog wel iets, maar beduidend minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan zet je de cross toch op 80Hz? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-04 16:43
Ik heb een Yamaha TX-L400 RS tuner op de kop getikt. Er zit echter geen coaxiale ingang op, alleen aansluitingen voor antenne (300 ohm en 75 ohm en AM). Kan ik mijn coaxkabel (aangesloten op TV/internet/radio-kastje komt) strippen en in de 75 ohm aansluiting steken? Zo ja, op welke manier zou dat dan moeten en moet ik ook iets met de GND-aansluiting?

Afbeeldingslocatie: http://www.nrpavs.co.nz/archive_2_10/Sold_2_10_htm/Images/Yamaha_TX-400_bk_700x374_pixels.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 606657

Hi,

Heb net beslist mijn technics weg te doen omdat ik enkel gewoon goed geluid wil en niet perce mixen en dergelijke. Wil gewoon rustig naar m'n vinyl platen luisteren in een goede kwaliteit. Ben nu zowat zeker dat ik de project debut carbon ga aanschaffen maar twijfel nog tussen 2mRed die duurder is of de OM10. Kan iemand me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Steek je licht hier even op: Het Grote Vinyl Topic :)

@Fitzierpi: 75 ohm is standaardimpendantie van coax. Die moet je dus idd hebben.
Ik kan het niet goed zien op het plaatje, maar volgens mij heb je naast elkaar de 300, dan de GND en dan de 75, waarbij de GND dus wordt gedeeld. Op die GND sluit je je mantel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 513733

Sorry had verkeerd geplaatst

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 513733 op 08-07-2014 22:34 . Reden: off-topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Hallo allemaal,

Ik heb tweedehands een DAP palladium p900 versterker weten te bemachtigen. Nu werkt alleen kanaal B niet op de versterker. Ik heb de versterker al open gemaakt en aan de kant van het kanaal wat niet werkt was er een zekering gesprongen. Deze heb ik vervangen maar zodra ik de versterker aan zet knalt hij er weer uit.

Weet iemand wat dit is (kortsluiting denk ik, maar waar?) of weet iemand waar ik ermee naartoe kan gaan?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-04 20:56
Hallo, ook ik heb een klein vraagje ik heb een 3.5 mm jack kabel nodig van 6 meter. Is deze afstand te overbruggen zonder merkbaar kwaliteit verlies en of vertraging met het beeld (aangesloten op HDMI) als ik een kabel koop van rond de 5 a 7 euro ???

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Waarom niet gewoon je geluid door dezelfde HDMI kabel?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
JeroenF schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 10:56:
Waarom niet gewoon je geluid door dezelfde HDMI kabel?
Omdat mijn Xbox one geen 3.5 mm aansluiting heeft heb ik het op moeten lossen via mijn televisie. De 3.5 mm jack gaat van de televisie naar mijn geluid setje en de Xbox staat aangesloten met HDMI wat dus perfect werkt :).
Nu staat mijn computer aan de andere kant van de kamer Ongeveer dus 6 meter en die wil ik graag aan sluiten aan mijn televisie. Met HDMI heb ik het beeld wel maar niet het geluid. En dit wil ik oplossen door een 3.5 mm jack kabel tussen mijn boxen en mijn pc aan te sluiten, maar ik weet dus niet als die afstand te overbruggen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Optisch kabeltje tussen tv en audioset mogelijk? Heb je eventueel nog surround geluid. Met die 3,5 jack blijft het bij stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
Het is een 2.1 geluid setje dus surround is sowieso niet mogelijk (Logitech Z623) en de tv onder steun geen optisch :,-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Oke, als alternatief blijft er dan volgens mij alleen nog over om een optische kabel leggen van de Xbox One naar een converter. Vanuit de converter een analoge stereo kabel met tulp pluggen die verloopt naar 3,5 mm jack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Waarom stuur je het PC geluid niet door via HDMI? Of snap ik je vraag niet?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
Op dit moment werkt alles naar behoren ik heb mijn laptop aangesloten aan mijn televisie via HDMI en een 3.5 mm jack voor het geluid. Nu wil ik echter mijn laptop er tussen weg halen en mijn televisie aan sluiten op mijn computer en het geluid behouden.

Wat er dus op neer komt dat alles het zelfde blijft maar dat mijn HDMI en de 3.5 mm jack kabel langer moeten worden.

En dat is mijn vraag krijg ik kwaliteit verlies als ik een audio kabel aanschaf van 6 meter of langer en dat er dan misschien vertraging komt tussen het beeld en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Vertraging niet, als je echt een budget bulk kabel hebt kan dat invloed op de geluidskwaliteit hebben.

Alsnog snap ik niet waarom je audio persé analoog via een jack wil verlopen. De kwaliteit is dikwijls minder (tenzij je een dikke geluidskaart hebt), het is een overbodige kabel EN de kwaliteit lijdt onder lengte/kwaliteit kabel. Je weet dat de meeste graka's gewoon audio over HDMI kunnen versturen?!

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidT_NL op 10-07-2014 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Dat is dus wat ik in het begin probeerde te zeggen. Je hebt nu al een HDMI kabel liggen van je computer naar je TV. Als je gewoon even instelt dat je computer het geluid over de HDMI stuurt ben je klaar. Helemala nergens een mini-jack kabel voor nodig ;)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaron-l
JeroenF schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 16:49:
Dat is dus wat ik in het begin probeerde te zeggen. Je hebt nu al een HDMI kabel liggen van je computer naar je TV. Als je gewoon even instelt dat je computer het geluid over de HDMI stuurt ben je klaar. Helemala nergens een mini-jack kabel voor nodig ;)
Dit werkt inderdaad thnx scheelt weer 5 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Ik ben op zoek naar een platenspeler die +/- 150 euries kost en voorzien is van een voorversterker. Extra functies zoals USB etc. is niet nodig, gewoon oude plaatjes draaien. Iemand een voorstel? Ik vind er echt massaal veel en de reviews lopen ver uiteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

2e hands geen optie? Nieuw zijn de fatsoenlijke spelers namelijk al gauw 2x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

2de hands is zeker een optie, zolang ze geen (grote) sporen van slijtage vertonen kan ik daar mee leven. Ik zal eens beginnen zoeken naar de 'duurdere' merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 22:40
Na een lange speurtocht naar de (voor mij) ideale desktopspeakers, ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de Epoz Aktimate Micro+ (of Mini) en de Ruark Audio MR1. Enige probleem is echter dat ik er maar weinig informatie over kan vinden, laat staan een (betrouwbaar) Nederlands verkooppunt. Kan iemand mij hiermee op weg helpen? Heeft iemand ervaring met deze speakers? Ik zou graag meer persoonlijke ervaring horen/lezen.

Edit:
Ik heb inmiddels enkele hifi-zaken gemaild en ben er achter gekomen dat deze (in mijn omgeving) te koop en te beluisteren zijn bij iear Tilburg. Ik heb de speakers inmiddels gekocht en ontvangen en ben er zeer tevreden over. Ik verwacht binnenkort een review te schrijven.

[ Voor 25% gewijzigd door LA-384 op 26-07-2014 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Laatst online: 10-04 17:58
Beste,

ik ben in bezit van een Pioneer DC-Z82 en merk dat het rechter kanaal het minder goed doet. zachter, doffer geluid. het ligt niet aan de speakers ik heb de L+R omgedraaid en andere speakers geprobeerd maar blijf het zelfde probleem hebben

ik ben niet zo thuis in de audio en weet zo niet of (welk) component kapot is.

misschien dat iemand me kan helpen hierbij?

Mvg,

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:23
Een aantal kleine vragen omdat ik mezelf graag in wil lezen en voorbereiden op een toekomstige koop van een mooie geluidsinstallatie voor thuis:

1. Wat zijn betrouwbare / hulpzame websites voor het oriënteren op speakers?
Natuurlijk kan je het beste een luistersessie doen bij een speciaalzaak, maar ik vind het altijd fijn om toch eerst wat in te lezen zodat ik weet of een eventuele verkoper voor mij staat te praten, of voor z'n provisie. En de eerste google hit hoeft natuurlijk niet direct de meest betrouwbare te zijn.

2.
Ik wil graag richting surround, maar een subwoofer wordt mij al snel teveel van het goede, temeer omdat ik in een appartement woon met buren aan vrijwel alle kanten. Daarnaast is mijn verdeling qua luisteren ongeveer 40/40/20 voor respectievelijk series en films, muziek+live blurays, games. Om die reden overweeg ik een 5.0 opstelling, met een tweetal staande speakers voor een mooi stereobeeld en met genoeg kracht om een gebalanceerde basweergave te hebben. (LFE's zal ik moeten missen, gezien de woonsituatie acht ik dat echter eerder als een mogelijke zegen). Is het vanuit die optiek een goed idee om ook twee dezelfde speakers achter te hebben, of juist niet?

Is dit puur een vraag wat je qua ruimte beschikbaar hebt? Of is het voor het geluidsbeeld juist beter om 2 bookshelfs links- en rechtsboven de bank te hangen? Of zijn dergelijke "kleintjes" dan juist weer een nadeel indien je muziek luistert of een concert DVD bekijkt?

3.
Tot slot een kleine gedachtengang, in lijn met vraag 2: Zou ik in het geval van 4 gelijkwaardige speakers het stereobeeld een hoek van 90 graden om kunnen draaien, indien ik muziek aan heb staan maar me dus niet in de sweetspot bevind? (Situatieschets: een rechthoekige kamer, met de rechtsvoor en rechtsachter speakers in de verre hoeken, en de linker speakers op de helft van de kamer).

Geen idee namelijk of er receivers zijn die met een druk op de knop de inputkanalen softwarematig anders aan kunnen sturen in het geval van een quad-stereo setup. (Als jullie me nu direct zeggen dat ik onzin vertel, dan kan ik dat idee direct laten varen :P )

Mochten mijn vragen te specifiek zijn, en is een nieuw topic gewenst, laat het me graag even weten. Ik vond het wat lastig in te schatten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85217

Mijn huidige situatie:
- Denon AVR1911
- 4x Kef Q5
- 1x Kef Q6C

Wij krijgen morgen de sleutel van onze nieuwe woning en hierbij wil ik alle kabels in de muur gaan wegwerken. Voor de Q5s wil ik contactdozen in de muur maken. De fronts worden dan gebiwired.
De ruimte waar de HT / HC in komt is ongeveer 16m2 (4m x 4m).

Mijn vriendin vindt de Q5s natuurlijk 3x niks maar kan er wel mee leven dat ze blijven staan. Ik begin echter zelf ook steeds meer te twijfelen om die grote dingen in de woonkamer te zetten. De woning heeft echter nog wel een tweede zithoek waar waarschijnlijk enkel een tv komt.

De vraag is echter. Wat is een alternatief? Als ik opzoek ga naar homecinema setjes word ik ook niet heel vrolijk. Boekenplank speakers moeten ook weer ergens op staan. Wat uiteindelijk hetzelfde effect heeft.
Gezien het feit dat wij morgen de sleutel krijgen en 11 augustus de stucadoor komt moet ik een keer een beslissing gaan nemen over wat de aansluiting voor de speakers gaan komen. (bovenin voor kleine melkpakjes of onderin voor de vloerstaanders). De kwaliteit van zo'n soundbar vind ik ook niet wat.

Mijn vraag:
Heeft iemand in dezelfde situatie gezeten en wat heeft hij / zij gedaan? Heeft iemand ideeën over een vervangende installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb zo'n idee dat dit topic nog niet zo'n succes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Cid: beter maak je even een eigen topic aan in Consumentenelektronica Aankoopadvies
Want eigenlijk vraag je gewoon "wat moet ik kopen?" :)

@Sproedie: dit is een topic voor kleine vragen, die meestal zo beantwoordt kunnen worden. In dat licht hoeft dit topic ook niet hard te lopen, immers is het afhankelijk van kleine simpele vragen. Meestal lost het eerste antwoord het al op.
Dat gezegd hebbend: als je nu die Kefs hebt staan, ga je er met melkpakjes hoe dan ook op achteruit. Je zou nog kunnen overwegen om bookshelves aan de muur te hangen, maar dan heb je ook een sub nodig natuurlijk. Voor laagweergave is namelijk volume nodig. Dat ga je met melkpakjes nooit bereiken. Zelfs niet met high end melkpakjes.
Mijn advies: lekker bij je KEFs blijven.

Qua stucadoor: je kunt natuurlijk ook een doos bij de vloer maken en een al dan niet lege doos bovenin. Lege doos bovenin en er zo'n afdekkapje (plat of een afdekkapje voor een stopcontact) er op. Kun je achteraf nog kiezen. Heb nieuws voor je: een nieuw huis kost je veel meer dan je denkt. Alles waar huis op staat is namelijk reteduur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunistelecom
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01-2024
Dag medetweakers,

Eeen vraag voor jullie hopend dat mijn probleem kan worden opgelost.
Ik heb een HK AVR350 met een hkts 11 BQ speakerset.

Wanneer ik via de tv receiver kijk kan ik 5ch stereo selecteren en andere geluidstoevoegingen bijv met muziek/radio en tv programma's.

Maar als ik hem aan de pc heb gekoppeld staat hij standaard op multi ch PCM en kan deze niet veranderd worden naar 5ch stereo of andere geluidstoevoegingen. Dat komt er op neer dat alle geluiden binnen windows oa de mp3 bestanden en filmpjes in 2.1 worden afgespeeld. Maar wanneer ik met xbmc een film kijk in bijv dolby digital en DTS dan word het netjes opgepakt en speelt hij netjes 5.1.

Wat ik nou precies wil: Ik wil graag ook mp3's in 5ch stereo of andere geluidstoevoegingen af kunnen spelen is dit mogelijk??

(de instellingen in geluidsbeheer staat netjes op 5.1)

Zowel de tv receiver en de pc zijn aangesloten via hdmi op de AVR.

Wie kan me helpen en herkend dit probleem? _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 23:25:
@Cid: beter maak je even een eigen topic aan in Consumentenelektronica Aankoopadvies
Want eigenlijk vraag je gewoon "wat moet ik kopen?" :)

@Sproedie: dit is een topic voor kleine vragen, die meestal zo beantwoordt kunnen worden. In dat licht hoeft dit topic ook niet hard te lopen, immers is het afhankelijk van kleine simpele vragen. Meestal lost het eerste antwoord het al op.
Dat gezegd hebbend: als je nu die Kefs hebt staan, ga je er met melkpakjes hoe dan ook op achteruit. Je zou nog kunnen overwegen om bookshelves aan de muur te hangen, maar dan heb je ook een sub nodig natuurlijk. Voor laagweergave is namelijk volume nodig. Dat ga je met melkpakjes nooit bereiken. Zelfs niet met high end melkpakjes.
Mijn advies: lekker bij je KEFs blijven.

Qua stucadoor: je kunt natuurlijk ook een doos bij de vloer maken en een al dan niet lege doos bovenin. Lege doos bovenin en er zo'n afdekkapje (plat of een afdekkapje voor een stopcontact) er op. Kun je achteraf nog kiezen. Heb nieuws voor je: een nieuw huis kost je veel meer dan je denkt. Alles waar huis op staat is namelijk reteduur ;)
Heb je gelijk in.

Het tegenvallen zijn we op voorbereid. Hier en daar wel wat buffers ingebouwd. De Dark Maple kleur van de Kef's vind ze blijkbaar erg lelijk. We hebben ondertussen besloten om voor jouw laatste optie te gaan. Ik ga de fronts alleen niet meer biwiren en inderdaad een leeg doosje voor de eventuele melkpakjes. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Yw :)

@Teunistelecom: komt doordat PCM De standaard is voor PC's en HDMI LPCM gebruikt. Signaal wordt dus direct, onbewerkt en ongecomprimeerd doorgestuurd naar je receiver. Wellicht kun je nog bitstream selecteren als output type op je PC, maar anders zul je tocht echt de instellingen op de receiver aan moeten passen.

Vergelijk het maar met een stereo cd in een bluray speler afspelen: die stuurt ook gewoon een 2.0 signaal naar de receiver dan, omdat dat de bron is. Geluidsbewerking wordt door de receiver gedaan :)

Zie ook Wikipedia: Pulse-code modulation

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 23-07-2014 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunistelecom
@The Eagle

Het is helaas niet mogelijk dit aan te passen in de receiver (na alle boekjes en diverse fora te hebben doorgelezen)
Ik dacht misschien is er een stukje software die de receiver 'voor de gek houdt' en dat je toch op de receiver : 5ch stereo - Neo - Music en andere functies kan selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Teunistelecom schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:42:
Wat ik nou precies wil: Ik wil graag ook mp3's in 5ch stereo of andere geluidstoevoegingen af kunnen spelen is dit mogelijk??
Als je een 2.0 bron bestand gaat afspelen is het logisch dat het in stereo weergegeven wordt. Jij wil dus met een DSP setting surround of multi channel stereo creëren. Pakt niet altijd geweldig uit maar ik neem aan dat dit wel met je receiver zal moeten kunnen. Ik ken het apparaat zelf niet maar als ik online ff snel in de handleiding kijk zou ik zeggen experimenteer eens met de toetsen 56 t/m 61 waarmee je diverse opties kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunistelecom
@D vd V

Het is niet mogelijk andere effecten te kiezen hij blijft op multi ch PCM staan.
Bij andere apparatuur wat ik aansluit is het wel mogelijk alleen niet met de pc.

Mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30

Bestla

V/F

maarten30 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:00:
Beste,
Ik ben in bezit van een Pioneer DC-Z82 en merk dat het rechter kanaal het minder goed doet. zachter, doffer geluid. het ligt niet aan de speakers ik heb de L+R omgedraaid en andere speakers geprobeerd maar blijf het zelfde probleem hebben
ik ben niet zo thuis in de audio en weet zo niet of (welk) component kapot is.
misschien dat iemand me kan helpen hierbij?
Mvg,
Maarten
Ik ben niet zo thuis in electronica , en op Google vind je ook niet veel over die versterker. Maar schroef hem eens open, en kijk of er niets bol staat of is gaan lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ES-NL
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-02 18:43
Zou iemand me kunnen laten weten wat het postadres voor de RMA´s van Creative Nederland is?

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 25-07-2014 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat adviseren jullie voor kabels tussen kef Q5 en Denon AVR1911.
Heb er nu Oehlback tussen zitten. Weet zo niet eens wat voor één exact.
Aangezien ze in de muur komen wil ik graag een goede kabel tussen zetten.
Ik vind op internet ook weinig kwalitatief goede audio wandcontactdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Anoniem: 85217 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 00:01:
Wat adviseren jullie voor kabels tussen kef Q5 en Denon AVR1911.
Heb er nu Oehlback tussen zitten. Weet zo niet eens wat voor één exact.
Aangezien ze in de muur komen wil ik graag een goede kabel tussen zetten.
Ik vind op internet ook weinig kwalitatief goede audio wandcontactdozen.
Oehlbach is een prima merk voor kabel. Lekker laten zitten. Verder zal je met jouw set weinig tot geen verschil horen tussen een kabel van 10 euro en 1 van 100 euro. Of je überhaupt verschil zal horen ongeacht wat voor componenten je hebt is voer voor discussie in een ander topic hier op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritske23
  • Laatst online: 17-04 19:49

fritske23

Echte naam Rob

Als ik mijn mediaspeler op de tv aansluit, welke op een surround systeem is aangesloten. Krijg ik dan wel surround/dts geluid als ik een film afspeel van de mediaspeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

fritske23 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 12:56:
Als ik mijn mediaspeler op de tv aansluit, welke op een surround systeem is aangesloten. Krijg ik dan wel surround/dts geluid als ik een film afspeel van de mediaspeler?
Ligt eraan hoe je je speler aangesloten hebt.
Ik heb mijn speler via hdmi aan de tv hangen voor het beeld en via spdif aan mijn surround en dit werkt prima.
wel effe in het menu van de media player aangeven wat de bedoeling is met het geluid en beeld.
Mocht je een surround set hebben met hdmi dan kun je je media player ook via hdmi aan de de versterker koppelen en vanuit de versterker de boel weer aan de tv en moet surround ook werken.
Het blijft echter koffiedik kijken welk matriaal (versterker,media player,tv) jij hebt maar in pricipe moet het allemaal werken.

[ Voor 22% gewijzigd door Read op 27-07-2014 13:11 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ligt idd helemaal aan de manier van aansluiten en de manier waarop je TV met signalen omgaat qua passthru. Direct is natuurlijk het handigste.

@Einstein, zoals in je eigen (inmiddels gesloten) topic ook al aangegeven kun je dat het beste vinden door even contact met ze op te nemen. Zelf niet zoeken komt in dit geval bij mij over als luiheid, en met mij denk ik ook op anderen. En GoT is geen helpdesk waar je even je vraag neerplempt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ES-NL
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-02 18:43
The Eagle schreef op zondag 27 juli 2014 @ 14:21:
Ligt idd helemaal aan de manier van aansluiten en de manier waarop je TV met signalen omgaat qua passthru. Direct is natuurlijk het handigste.

@Einstein, zoals in je eigen (inmiddels gesloten) topic ook al aangegeven kun je dat het beste vinden door even contact met ze op te nemen. Zelf niet zoeken komt in dit geval bij mij over als luiheid, en met mij denk ik ook op anderen. En GoT is geen helpdesk waar je even je vraag neerplempt :)
Ik heb gezocht, gebeld en gemaild. Creative zelf mailt me als adres een media-markt vestigingen door. Geloof me; ik heb alles wat ik me kan bedenken gedaan.
Het adres in onderstaande link is van een bedrijf dat de administratie doet voor Creative, ook daar is het adres van Creative onbekend.
En als ik het goed gezien heb ik dit het 'kleine vragen topic', mijn vraag lijkt me hier op zijn plek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 611451

Kort vraagje: Ik heb een JVC versterker en ik wil hierop mijn telefoon via een AUX kabel aansluiten. Met een 2 x tulp 1 x tulp gaat dit goed en er komt geluid uit mijn speakers. Hij speelt dan echter alleen via de 2 front speakers mijn muziek af en de woofer, center en de 2 rear speakers worden dan niet benut. Dit leek mij logisch omdat er ook 6 ingangen voor DVD IN (het kanaal waarop ik mijn tulp kabel aansluit) op de versterker zitten. Als ik echter Google naar een 6 x tulp 1 x tulp lijken dit soort kabels niet te bestaan. Hoe sluit ik dan mijn mp3 speler goed op deze versterker aan?

Hier is een foto van de ingangen: https://dl.dropboxusercon...6/IMG_20140730_235359.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Anoniem: 611451 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 00:08:
Kort vraagje: Ik heb een JVC versterker en ik wil hierop mijn telefoon via een AUX kabel aansluiten. Met een 2 x tulp 1 x tulp gaat dit goed en er komt geluid uit mijn speakers. Hij speelt dan echter alleen via de 2 front speakers mijn muziek af en de woofer, center en de 2 rear speakers worden dan niet benut. Dit leek mij logisch omdat er ook 6 ingangen voor DVD IN (het kanaal waarop ik mijn tulp kabel aansluit) op de versterker zitten. Als ik echter Google naar een 6 x tulp 1 x tulp lijken dit soort kabels niet te bestaan. Hoe sluit ik dan mijn mp3 speler goed op deze versterker aan?

Hier is een foto van de ingangen: https://dl.dropboxusercon...6/IMG_20140730_235359.jpg
Is ook logisch je kunt alleen maar stereo aansturen daar je telefoon alleen stereo is.
Het enigste wat je zou kunnen doen is in je menu van je versterker de boel op viritueel surround zetten.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Read schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 00:25:
Is ook logisch je kunt alleen maar stereo aansturen daar je telefoon alleen stereo is.
Het enigste wat je zou kunnen doen is in je menu van je versterker de boel op viritueel surround zetten.
^^^ Dit natuurlijk.

Muziek is stereo dus aan 2x tulp heb je genoeg om je mp3-speler aan te sluiten. Als je toch al je speakers wil horen ben je afhankelijk van de mogelijkheden van de versterker om er virtueel surround van te maken. Maar de geluidskwaliteit wordt daar meestal niet beter van. Lekker stereo laten spelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
Ik ben opzoek naar een platenspeler voor weinig :+. Omdat ik/wij geen idee hebben of hij vaak gebruikt gaat worden wil ik eerst een 'goedkope' (+/- €60,-) om in elk geval wat te kunnen en zien of het aanslaat.
Is dit apparaat een leuk ding om mee te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nee. Dat zijn die instappers met een prutelement, dat doet je platen meer kwaad dan goed :)
Steek je licht hier even op: Het Grote Vinyl Topic
Dan zul je zien dat je vermoedelijk het beste een 2e hand Thorens of Dual kunt kopen :)

Pagina: 1 2 ... 99 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6