Een aantal kleine vragen omdat ik mezelf graag in wil lezen en voorbereiden op een toekomstige koop van een mooie geluidsinstallatie voor thuis:
1. Wat zijn betrouwbare / hulpzame websites voor het oriënteren op speakers?
Natuurlijk kan je het beste een luistersessie doen bij een speciaalzaak, maar ik vind het altijd fijn om toch eerst wat in te lezen zodat ik weet of een eventuele verkoper voor mij staat te praten, of voor z'n provisie. En de eerste google hit hoeft natuurlijk niet direct de meest betrouwbare te zijn.
2.
Ik wil graag richting surround, maar een subwoofer wordt mij al snel teveel van het goede, temeer omdat ik in een appartement woon met buren aan vrijwel alle kanten. Daarnaast is mijn verdeling qua luisteren ongeveer 40/40/20 voor respectievelijk series en films, muziek+live blurays, games. Om die reden overweeg ik een 5.0 opstelling, met een tweetal staande speakers voor een mooi stereobeeld en met genoeg kracht om een gebalanceerde basweergave te hebben. (LFE's zal ik moeten missen, gezien de woonsituatie acht ik dat echter eerder als een mogelijke zegen). Is het vanuit die optiek een goed idee om ook twee dezelfde speakers achter te hebben, of juist niet?
Is dit puur een vraag wat je qua ruimte beschikbaar hebt? Of is het voor het geluidsbeeld juist beter om 2 bookshelfs links- en rechtsboven de bank te hangen? Of zijn dergelijke "kleintjes" dan juist weer een nadeel indien je muziek luistert of een concert DVD bekijkt?
3.
Tot slot een kleine gedachtengang, in lijn met vraag 2: Zou ik in het geval van 4 gelijkwaardige speakers het stereobeeld een hoek van 90 graden om kunnen draaien, indien ik muziek aan heb staan maar me dus niet in de sweetspot bevind? (Situatieschets: een rechthoekige kamer, met de rechtsvoor en rechtsachter speakers in de verre hoeken, en de linker speakers op de helft van de kamer).
Geen idee namelijk of er receivers zijn die met een druk op de knop de inputkanalen softwarematig anders aan kunnen sturen in het geval van een quad-stereo setup. (Als jullie me nu direct zeggen dat ik onzin vertel, dan kan ik dat idee direct laten varen

)
Mochten mijn vragen te specifiek zijn, en is een nieuw topic gewenst, laat het me graag even weten. Ik vond het wat lastig in te schatten